Tuota cascon sp-x on tullut käytettyä ja ihan hyvä tuote.Kiitos paljon @weebee ja @JuhaH neuvoista.
Katsoin Weberin 3100 -tasoitteen ohjesivun videosta, että massan työstöaika on ~15 minuuttia. Olen hieman selvitellyt muita vaihtoehtoisia tuotteita. Esimerkiksi Kiillon TopPlan DF -tasoitteessa työskentelyaika on 30-40 minuuttia ja Cascon SP-X -tuotteessa astia-aika (kuten valmistaja ilmoittaa) on n. 40 minuuttia. Vaikka tasoitetta ei ole tarpeen jäädä hieromaan ja nysväämään, niin luulen, että pidemmästä työajasta voisi olla hyötyä, kun kokemus tasoitustyöstä on olematon.
Varmaankin myös ovenkarmeja tulee pykältää, kuten kynnystäkin. Tämä on toki vasta myöhempien aikojen murhe. Hoidetaan lattia ensin vaateriin.
Sen toki tiesinkin, että massa vaatii levitystä lastalla. Parillakin videolla suositeltiin kampalastan käyttöä, se jotenkin tasaisi massan pintaa paremmin. Ajatuksia tästä? Onko lattialle levitettyä massaa tarve käsitellä piikkitelan kanssa? Jollain videolla sellaistakin näkyi käytettävän.
Onko korkomerkkien käyttö tarpeen? Niitä näkyi olevan eri valmitajilla. Sen, mitä myynnissä olevista korkomerkeistä huomasin, niin niiden lähtökorot olivat 5 mm luokkaa, kun korkomerkkien pohjalevyt olivat melko paksuja. Taidan jo vastata itse omaan kysymykseeni: tapauksessani, kun pyritään mahdollisimman ohueen lopputulokseen, korkomerkkien pohjalevyt jäävät valun pinnan tasoon, niin korkomerkeillä ei tee mitään.
Kuinka katson, että pääsen haluttuun korkotasoon? Ovelta katsoen, kummasta takanurkasta työ kannattaa aloittaa? Vasemmalla on syvempää (korkotaso ~240), oikealla on matalampaa (korkotaso ~234). Oikealta aloittaessa olen lähempänä valmista haluttua korkoa, mutta massa valunee vasempaan, kun siellä pohja on matalammalla.
Voithan sinä ruuvata lattiaan ruuvin siten että sen kanta jää halutulle tasolle ja kun laitat tasoitetta niin tiedät tasoitetta olevan riittävästi kun kanta peittyy juuri ja juuri. Ja tärkeintä varmaan muistaa että vaikka tasoitteen nimi on itsestään tasoittuva ei se silti takaa tasaista lopputulosta…

Valupäivä on keskiviikko, joten vielä ehdin hakemaan huomenna lisää tasoitetta.