Kodin rempat(DIY)

Kyllä se ihan vesiohenteissalkin menee, exä vetäisi aikanaan makkarin ruiskurapatun katon pelkästään Teknoksen Tela kolmosella. Kun tulin kotiin niin katsoin monttu auki hämmästyksestä ettei tasoite kastunut liikaa. Tosin muistaakseni ne ohjeet mitä katselin silloin ei edes maininnut mitään liuotinpohjaisesta pohjamaalista ruiskurapatulle.
Itse vedin ihan remonttiässällä, ei ongelmia.
 
Itse vedin ihan remonttiässällä, ei ongelmia.
Remontti-Ässä vaan on aika kiiltävä (vaikka virallisesti onkin puolihimmeä). Täysin himmeällä maalilla (esim. Siro sisäkattomaali) tulee katosta nätimpi. edit: Jos siis alusta toimii vesiohenteiselle.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä se ihan vesiohenteissalkin menee, exä vetäisi aikanaan makkarin ruiskurapatun katon pelkästään Teknoksen Tela kolmosella. Kun tulin kotiin niin katsoin monttu auki hämmästyksestä ettei tasoite kastunut liikaa. Tosin muistaakseni ne ohjeet mitä katselin silloin ei edes maininnut mitään liuotinpohjaisesta pohjamaalista ruiskurapatulle.

Jos joku onnistuu joskus mäihällä ilman että koko katto tulee alas, ei se sitä tarkoita että joka katto toimisi samalla tavoin. Siinä on iso riski että tulee rappaukset alas. Ei siitä ole mitään takeita miten lujassa ne rappaukset on kiinni vanhassa katossa niin voi tipahtaa yllättävänkin helposti. Lisäks jos vetää vesiohenteisella maalilla niin joutuu maalaamaan melko kuivalla telalla jolloin melko varmasti tulee rantuja jotka näkyy valoa vasten.

Oikea toimintamalli noille on että ensin kokeilee jostain reunasta vaikka märällä sormella varovasti onko vesiliukosta. Jos on vesiliukosta niin tixomattia eka kerros, sit odottaa aurinkoista päivää ja jos kuultaa läpi niin sit toinen kerros vesiohenteisella mielellään täyshimmeellä maalilla päälle
 
Ovatko muut huomanneet led-valoihin siirtymisen jälkeen, että valokytkimet ovat aika lyhytikäisiä? Jos hehkulamppu- ja loisteputkiaikana kesti useita kymmeniä vuosia, niin ledit syövät jopa vuosissa kytkimiä.

Hehkulampun puhdas resistiivinen kuorma on tietty helpoin kytkeä ja katkaista, mutta onko ledien pieni teho jotenkin myrkkyä yhdessä induktiivisen tai kapasitiivisen kuorman kanssa? Likaantuvatko kontaktipinnat pienillä kuormilla nopeammin sähköä huonosti johtavaksi?
Led-lamput valmistetaan Kiinassa polkuhintaan, niin virransyöttökin on varmaan vasemmalla kädellä suunniteltu.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole kyllä varsinaisesti ledien kanssa ollut ongelmia, mutta ainoat kytkimet, jotka reistaa ovat olleet loisteputkien perässä 20v. ABB:n kytkimiä taitaa olla kaikki tässä talossa. Saattaa olla joku perä tuossa kuorman tyypissä.

Lännessa suunniteltuja ledilamppuja saa kyllä ihan edullisesti Ikeasta, ovat kai ihan hyvin suunniteltuja hintasikseen.
 
En ole kuullut että ikinä kellään olisi mennyt valokytkimiä rikki. Olisiko teillä jotain b-luokan osia tai muuta häikkää todennäköisimmin ?

Jaa, aika mustilta kytkimet näytti sisältä. Varmaan kahden isoimman ruokaketjun led-lamput ovat pääosin b-luokkaa. Joku Onnisen (K-ketju) oma Onnline kattovalaisin myös.
Mitään ongelmia ei ollut ennemmin, jopa CFL-valot (e27) toimivat, mutta niissä teho oli isompi. Ehkä ledien hituvirta ei puhdista kontakteja. Tuntuu, että mitä enemmän ledejä on kytkimen takana, niin sitä paremmin kestää. Tai sitten tosi huonoa tuuria.
 
Tarvitseeko laittaa solumuovi laminaatin alle, kun se asennetaan yksikerroksiseen rivitaloasuntoon ja alle jää muovimatto? Eli ainakaan askeläänieristeelle ei ole tarvetta, mutta onko se hyvän maun mukaista silti laittaa?
 
Tarvitseeko laittaa solumuovi laminaatin alle, kun se asennetaan yksikerroksiseen rivitaloasuntoon ja alle jää muovimatto? Eli ainakaan askeläänieristeelle ei ole tarvetta, mutta onko se hyvän maun mukaista silti laittaa?
Yhtiöön kannattaa olla yhteydessä kun lattiarakenteisiin kajoaa. Vaikka tuossa tilanteessa ei alakerran äänitasosta tarvitse välittää, voi olla vaikutuksia pohjan kosteuteen. Parempi ottaa varman päälle.


 
Yhtiöön kannattaa olla yhteydessä kun lattiarakenteisiin kajoaa. Vaikka tuossa tilanteessa ei alakerran äänitasosta tarvitse välittää, voi olla vaikutuksia pohjan kosteuteen. Parempi ottaa varman päälle.


Joo, tein muutostyöilmoituksen ja siinä mainitsin että asennan solumuovin. Eräs sukulainen vaan sanoi ettei sitä tarvitse jos on muovimatto. Ehkä sitten kuitenkin asennan sen, kun sillä tavalla ilmoitinkin. Taloyhtiö ei ottanut siihen suoraan kantaa, että tarviiko vai ei.
 
Joo, tein muutostyöilmoituksen ja siinä mainitsin että asennan solumuovin. Eräs sukulainen vaan sanoi ettei sitä tarvitse jos on muovimatto. Ehkä sitten kuitenkin asennan sen, kun sillä tavalla ilmoitinkin. Taloyhtiö ei ottanut siihen suoraan kantaa, että tarviiko vai ei.

Itse en jättäisi vanhaa muovimattoa lattia alle, meillä oli yhdessä huoneessa jätetty. 20v vanha muovimatto rupesi haisemaan oudolle, varmaan jotain muovin tai liiman hajoamisesta muodostuvaa kaasua sieltä siis tuli, otin muovimaton pois niin loppui hajukin siihen.
 
Yläkerran terassi on avonainen, ja sitä kautta vesi pääsee alemman kerroksen terassille (osa talon rakennetta). Mitenkä tuon helpoiten estäisi, ettei yläkerran terassille pääsisi vesisade? Vai onko edes järkevästi mahdollista..
Jonkunlainen vanhempi kuva löyty, mistä näkee tuon yläkerran.
IMG_20221021_165046.jpg
 
Toisenlainen ratkaisu on tehdä parvekkeen lattiasta sellainen, että vesi ohjautuu ulos eikä ripaja alakerran terassille.
 
Siis kyllä se normaalisti tehdään umpinaiseksi. Lattiaan vaneri kaadoilla kohti kaivo(ja) ja päälle bitumi. Bitumin päälle kyllästetystä laudasta "laveri" jotta siellä on muka tallustella. Laveri mielellään osista, jolloin sinne huovanpäälle kertyvät havut ym luonnon paskat saa kunnolla puhdistettua ja kaivot pidettyä auki.
 
Itse en jättäisi vanhaa muovimattoa lattia alle, meillä oli yhdessä huoneessa jätetty. 20v vanha muovimatto rupesi haisemaan oudolle, varmaan jotain muovin tai liiman hajoamisesta muodostuvaa kaasua sieltä siis tuli, otin muovimaton pois niin loppui hajukin siihen.

Toi on yleinen ongelma. Hyvien rakennustapojen mukaista on poistaa muovimatto aina uuden pinnan alta, koska se uusi materiaali voi aiheuttaa jonkinlaisen reaktion muovimattoon jolloin matto alkaa "hajoamaan". Surullisen paljon varsinkin kerrostaloissa lyödään vain uutta vanhan päälle välittämättä sisäilmaongelmista. Lisäks muovimatto voi aiheuttaa ongelmia myös silloin jos laminaatin alle pääsee jotain kosteutta esim siivousämpäri kaatuu lattialle niin muovimaton ja laminaatin väli ei pääse ikinä kuivumaan mihinkään suuntaan kun molemmat materiaalit on tiiviitä.
 
Sanokaas millä vedän terassin rungon kiinni betonisokkeliin. Onko suosituksia millä tuollainen 48x123 kestopuu kannattaa kiinnittää tuollaiseen 70-luvun valettuun sokkeliin? Oletan että jokin kiila-ankkuri, mutta mikä malli jota myös saa yleisesti rautakaupoista tms. Motonetistä. Kaivelin Fischerin sivuilta jonkin hyvältä vaikuttavan, mutta se ei näköjään ollut hyllykamaa. Käytännössä varmaan mikä tahansa hyllyssä oleva kelpaa, mutta pitäähän insinöörin vähän pohtia eikä vain tehdä :whistling:

Tuollainen alle 1,5m syvä terassi talon kiinteän lipan alla, pihalla mutta ei maassa/sateessa.
Nykyinenkin terassi seinässä kiinni, mutta alkaa olla sen verran rapsakassa kunnossa runkoa myöden että sama uusia kokonaan kun pitää nuo epämääräiset tiilipinotkin vaihtaan alta...
 

:edit: Tarkemmin eriteltynä tuo:

Ylläolevallakin luultavasti pysyy, mutta speksien mukaan lankku tarvitsee tuon 120mm vaihtoehdon:
Eipäs tarvikaan, 55mm menee vielä tuolla 100millisellä.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, tein muutostyöilmoituksen ja siinä mainitsin että asennan solumuovin. Eräs sukulainen vaan sanoi ettei sitä tarvitse jos on muovimatto. Ehkä sitten kuitenkin asennan sen, kun sillä tavalla ilmoitinkin. Taloyhtiö ei ottanut siihen suoraan kantaa, että tarviiko vai ei.
Kuten edellä sanottiin, muovimaton poisto olisi hyvä temppu. Siinä vain sitten joutuu varmaan tekemään asbestikartoituksen, toki riippuen talon iästä.
 
Joo, tein muutostyöilmoituksen ja siinä mainitsin että asennan solumuovin. Eräs sukulainen vaan sanoi ettei sitä tarvitse jos on muovimatto. Ehkä sitten kuitenkin asennan sen, kun sillä tavalla ilmoitinkin. Taloyhtiö ei ottanut siihen suoraan kantaa, että tarviiko vai ei.
Saattaa olla liian pehmeä ja pontit ei kestä. Lue materiaalin valmistajan ohjeet. Siellä voidaan asiasta mainita. Hyvin jos tekee, niin matto pois voc kaasujen takia.
 
Saattaa olla liian pehmeä ja pontit ei kestä. Lue materiaalin valmistajan ohjeet. Siellä voidaan asiasta mainita. Hyvin jos tekee, niin matto pois voc kaasujen takia.
Jos pohja on liian pehmeä, niin lattia voi alkaa notkua.
Joten muovimatto pois tai asennus ilman solumuovia.
 
Tarvitseeko laittaa solumuovi laminaatin alle, kun se asennetaan yksikerroksiseen rivitaloasuntoon ja alle jää muovimatto? Eli ainakaan askeläänieristeelle ei ole tarvetta, mutta onko se hyvän maun mukaista silti laittaa?
Määkin nyt vielä. Mieluummin ota se matto poies (liimoineen, juu, työlästä) ja laita vasta sitten se laminaatti solumuovipohjusteella. Mutta, jos nyt jostain syystä sattuu esmes naisten jalkapallon mm-kisat kiinnostaan enemmän nii jätä se matto sinne ja lado laminaatit päälle. Lyön vaikka vetoo ettet hetken päästä enää muista kuinka teit ja että sillä ei sitten oo kuitenkaan väliä.
 
Sanokaas millä vedän terassin rungon kiinni betonisokkeliin. Onko suosituksia millä tuollainen 48x123 kestopuu kannattaa kiinnittää tuollaiseen 70-luvun valettuun sokkeliin? Oletan että jokin kiila-ankkuri, mutta mikä malli jota myös saa yleisesti rautakaupoista tms. Motonetistä. Kaivelin Fischerin sivuilta jonkin hyvältä vaikuttavan, mutta se ei näköjään ollut hyllykamaa. Käytännössä varmaan mikä tahansa hyllyssä oleva kelpaa, mutta pitäähän insinöörin vähän pohtia eikä vain tehdä :whistling:

Tuollainen alle 1,5m syvä terassi talon kiinteän lipan alla, pihalla mutta ei maassa/sateessa.
Nykyinenkin terassi seinässä kiinni, mutta alkaa olla sen verran rapsakassa kunnossa runkoa myöden että sama uusia kokonaan kun pitää nuo epämääräiset tiilipinotkin vaihtaan alta...
A3/A4 (RST/HST) -luokan kiila-ankkurit. Paksuus 8mm tai 10mm, kierrettä vähintään 70mm esim: Kiila-ankkuri Sormat S-KAH 8x112/50 haponkestävä 40kpl
 

:edit: Tarkemmin eriteltynä tuo:

Jos ollaan tarkkoja, niin kestopuun kanssa ei saa käyttää sinkittyjä ruuveja, varsinkaan kantavissa osissa. Täytyy olla rst/haponkestävä.

 
Jos ollaan tarkkoja, niin kestopuun kanssa ei saa käyttää sinkittyjä ruuveja, varsinkaan kantavissa osissa. Täytyy olla rst/haponkestävä.

Juu, kun tehdään ohjeiden ja asetusten mukaisesti. :)

Tuollaisessa kysyjän 1.5 metrin lähes maanvaraisessa terassin pätkässä käyttäjä on hapantunut ennemmin kuin tuo kalvanoidulla pultilla kiinnitetty tukipuu sokkelista romahtaa.
Mutta oikeassa olet, väärin se noilla olisi kiinnitetty :)
 
Tulihan tästäkin työmaa... Ajattelin tehdä pientä pintaremonttia kesäloman lopuksi. Eli vanha parketti pihalle ja vinyylilankku tilalle. Ja samalla sitten vetästä vähän uutta maalia seiniin. Uusi lattiamateriaali on reilun sentin ohuempaa, kuin vanha, joten tarkoitus oli tipauttaa oven karmeja alaspäin. Tulpat pois karmeista ja eihän siellä mitään ruuveja ollut. Vähän tutkiskelua ja tuli todettua, että niin tässähän on metallirunkoiset väliseinät ja karmit on ruuvattu takaapäin kiinni. Siinä vaiheessa totesin, että kyllähän nämä kulahtaneet karmit ja väliovet menee nyt samalla vaihtoon. Mutta ompahan kohtuullisen tympeä irroittaa nuo karmit, kun runkotolpan ja karmin välissä ei ole yhtään tilaa, että pääsisi katkaisemaan ruuvit. Ei auta ku pätkiä karmit ja vetää väkisten ruuvit irti. Ja on sitten yläpuustakin ruuvattu kiinni, että pysyy. :dead:
 
Onpa mielenkiintoinen ratkaisu. Onkohan noin tehty enemmänkin vai onkohan tuossa vaan yksittäinen propellihattu pyörähtänyt muutaman kierroksen liian vauhdikkaasti?
 
Itselläni on ollut metallisilla välitolpilla tehty asunto, jossa ihan normaaliin tapaan kiinnitetyt ovien karmit. Tätä yksittäiskokemusta vastaan kuulostaa todella omituiselta. Miksei ole tehty oven kohdalle puukoolauksia?
Ilmeisesti ei ole vain älytty sitä mahdollisuutta rakennettaessa.
 
Normaalistihan sinne peltirangan sisälle laitetaan oviaukkojen kohdalle puurimat, joskus nähnyt että ovien kohdat tehdään kertopuusta.

Toki tuli juuri nähtyä että väliseinä"miehet" kiinnitti oviaukon yläpuoleisen rangan vain kipsiin, eikä nuo vaakarangat ollut edes mittatarkkoja kun oli semmoista 10-20mm vajaata pituudessa. Siis ensin toisen puolen levytys, oviaukon leikkaus ja sitten vasta tuo vaakaranka.
 
Kyseessä on 1992 valmistunut rivi/luhtitalo. Vissiin tuo metallirunko väliseinissä on ollut ainakin tuohon aikaa ihan yleinen ratkaisu, karmin kiinnityksestä en olisi niinkään varma. Onhan tuo ollut helppo pätkyttää pystyyn, mutta on siinä pitäny olla metallirunko jiirissä, ku karmi on vedetty raakasti kiinni. Näin remontoijan näkökulmasta on kyllä kohtuullisen paska ratkaisu...
 
Juu, kun tehdään ohjeiden ja asetusten mukaisesti. :)

Tuollaisessa kysyjän 1.5 metrin lähes maanvaraisessa terassin pätkässä käyttäjä on hapantunut ennemmin kuin tuo kalvanoidulla pultilla kiinnitetty tukipuu sokkelista romahtaa.
Mutta oikeassa olet, väärin se noilla olisi kiinnitetty :)

Itse teen ohjeistuksen mukaan runkopuiden, välien ja etäisyyksien suhteen, mutta kyllähän niillä tulee muutaman neliön terassi johon voi laittaa kyltin "max. 150 henkilöä"

Juuri tässä purin vanhan, vähän mietin saanko nuo nykyiset betoniin naulatut irti, mutta tulivat helpommin kuin kuvittelin:
Screenshot_20230724-094229.png


Naulat vajaan metrin välein ja ei turhan syvällä :whistling:

Ei ole edes kyllästettyä puuta, mutta nähtävästi tuo ulommaisin (eniten kastuva) on vaihdettu jossain välissä kyllästettyyn ;)

Olihan tuo vähän huteran tuntuinen, mutta on se seisoskelua kestänyt :cigar2:
 
Itse teen ohjeistuksen mukaan runkopuiden, välien ja etäisyyksien suhteen, mutta kyllähän niillä tulee muutaman neliön terassi johon voi laittaa kyltin "max. 150 henkilöä"

Juuri tässä purin vanhan, vähän mietin saanko nuo nykyiset betoniin naulatut irti, mutta tulivat helpommin kuin kuvittelin:
Screenshot_20230724-094229.png


Naulat vajaan metrin välein ja ei turhan syvällä :whistling:

Ei ole edes kyllästettyä puuta, mutta nähtävästi tuo ulommaisin (eniten kastuva) on vaihdettu jossain välissä kyllästettyyn ;)

Olihan tuo vähän huteran tuntuinen, mutta on se seisoskelua kestänyt :cigar2:
Siihen nähden miten tuo vanha on ollut kiinni ja kestänyt kymmenet vuodet niin uusi lankku tulee noilla lyhkäisemmilläkin betoniruuveilla noin sata kertaa lujempaan kiinni. Ja jos käyttää siellä sokkelissa tavallista puuta kuten edellinenkin asentaja niin ei tarvi edes paperilla olla haponkestävä kiinnike ;)
 
Kyseessä on 1992 valmistunut rivi/luhtitalo. Vissiin tuo metallirunko väliseinissä on ollut ainakin tuohon aikaa ihan yleinen ratkaisu, karmin kiinnityksestä en olisi niinkään varma. Onhan tuo ollut helppo pätkyttää pystyyn, mutta on siinä pitäny olla metallirunko jiirissä, ku karmi on vedetty raakasti kiinni. Näin remontoijan näkökulmasta on kyllä kohtuullisen paska ratkaisu...

Kyllä tuo peltiranka on väliseinissä ihan tätä päivää. Tänään viimeksi niitä väkertänyt.
Puusta niitä ei tehdä kuin jossain omakotityömailla..
 
Uusimmat kyllästeet on sinkityille osille ihan oikeasti murhaa. Rst jenkatangosta katkot sopivat vaarnat ja ohjeen mukaan kiinni ankkurimassalla ja ohjeen mukaan momenttiin.
 
Sanokaas millä vedän terassin rungon kiinni betonisokkeliin. Onko suosituksia millä tuollainen 48x123 kestopuu kannattaa kiinnittää tuollaiseen 70-luvun valettuun sokkeliin? Oletan että jokin kiila-ankkuri, mutta mikä malli jota myös saa yleisesti rautakaupoista tms. Motonetistä. Kaivelin Fischerin sivuilta jonkin hyvältä vaikuttavan, mutta se ei näköjään ollut hyllykamaa. Käytännössä varmaan mikä tahansa hyllyssä oleva kelpaa, mutta pitäähän insinöörin vähän pohtia eikä vain tehdä :whistling:

Tuollainen alle 1,5m syvä terassi talon kiinteän lipan alla, pihalla mutta ei maassa/sateessa.
Nykyinenkin terassi seinässä kiinni, mutta alkaa olla sen verran rapsakassa kunnossa runkoa myöden että sama uusia kokonaan kun pitää nuo epämääräiset tiilipinotkin vaihtaan alta...

Kestopuulle pitäisi käyttää A4 (haponkestäviä) kiinnikkeitä. Ei noita sinkattuja mitä joku aikaisemmin vinkkasi.

edit: joku tuosta olikin jo huudellut
 
Olen varmaan idiootti tai vain väsynyt, mutta miten lähtisitte tätä lattiaa tekemään?
Huone on 2600mm leveä ja 3230mm pitkä. Vinyylilankut on 1220mm pitkiä ja 229mm leveitä. Jos aloittaisi näin laittamalla 2 pitkää peräkkäin, jäisi viimeiselle lankulle n. 15cm pituutta mikä on liian vähän, jos minimin pitäisi olla se 30cm? Aloittaisitteko täyspitkällä, seuraavasta vähän reilu puolet ja loput sitten mitä on? Ja sitten uutta riviä aloittaisi pätkällä? Tästähän tulisi kamalasti hukkaa? Aika kallista vinyyliä.

15169716.jpg


Laidasta laitaan menisi lankkuja 14.1 kpl. Seinävierusriveistä pitäisi ilmeisesti ottaa molemminpuolin hieman pois.
 
Olen varmaan idiootti tai vain väsynyt, mutta miten lähtisitte tätä lattiaa tekemään?
Huone on 2600mm leveä ja 3230mm pitkä. Vinyylilankut on 1220mm pitkiä ja 229mm leveitä. Jos aloittaisi näin laittamalla 2 pitkää peräkkäin, jäisi viimeiselle lankulle n. 15cm pituutta mikä on liian vähän, jos minimin pitäisi olla se 30cm? Aloittaisitteko täyspitkällä, seuraavasta vähän reilu puolet ja loput sitten mitä on? Ja sitten uutta riviä aloittaisi pätkällä? Tästähän tulisi kamalasti hukkaa? Aika kallista vinyyliä.

15169716.jpg


Laidasta laitaan menisi lankkuja 14.1 kpl. Seinävierusriveistä pitäisi ilmeisesti ottaa molemminpuolin hieman pois.

Siis ethän sinä keskelle voi jättää pätkittyä kun pontit häviäisi ja vierekkäisten rivien saumat pitää olla limittäin niin eihän tuossa muuta ole kuin kannattaa aloitus katsoa niin ettei tule 1+1+0,1 lankkua (ja viereinen rivi 0,1+1+1)vaan esim. 0,7+1+0,4 (ja 0,4+1+0,7 viereiselle). Häviötä tulee aina enemmän tai vähemmän, mutta edellisen rivin loppu menee monesti käyttöön seuraavan alkuun...

Edit: esimerkkinumeroita selvemmiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Pieni terassi pitäisi tehdä, noin 14 neliötä.

Katselin tässä tavaraa ja mietinkin nyt, mikä on käytännön ero ns normaalilla ja viistetyllä terassilaudalla? Viistetyn saisi 50 senttiä/metri edullisemmin, joka tekee kokonaishinnassa noin 60€. Tuolla erotuksella hankkisi melkein jo runkopuut.

Viistetyllä vähän pienempi kantavuus. Tuomoiseen käyttöön ei mitään väliä. Jos laudasta jäisi molemmat puolet näkyviin, niin sitten olisi ulkonäköero. Mikä nyt toki tulee myös tuollaiseen sivulautojen osalta.
 
Huone on 2600mm leveä ja 3230mm pitkä. Vinyylilankut on 1220mm pitkiä ja 229mm leveitä. Jos aloittaisi näin laittamalla 2 pitkää peräkkäin, jäisi viimeiselle lankulle n. 15cm pituutta mikä on liian vähän, jos minimin pitäisi olla se 30cm? Aloittaisitteko täyspitkällä, seuraavasta vähän reilu puolet ja loput sitten mitä on? Ja sitten uutta riviä aloittaisi pätkällä? Tästähän tulisi kamalasti hukkaa? Aika kallista vinyyliä.
Otat ekasta lankusta ~15cm pois alkupäästä niin eikö se ala sitten juosta ihan nätisti? Seuraavaan riviin tulee 920mm+1220mm+460mm

Halkaisisin myös tuon ensimmäisen rivin, koska muuten viimeiseen jää ihan olematon alle 25mm soiro (3230/229 => 14,104). (Edit: niin tän olitkin jo huomannut)
 
Olen varmaan idiootti tai vain väsynyt, mutta miten lähtisitte tätä lattiaa tekemään?
Huone on 2600mm leveä ja 3230mm pitkä. Vinyylilankut on 1220mm pitkiä ja 229mm leveitä. Jos aloittaisi näin laittamalla 2 pitkää peräkkäin, jäisi viimeiselle lankulle n. 15cm pituutta mikä on liian vähän, jos minimin pitäisi olla se 30cm? Aloittaisitteko täyspitkällä, seuraavasta vähän reilu puolet ja loput sitten mitä on? Ja sitten uutta riviä aloittaisi pätkällä? Tästähän tulisi kamalasti hukkaa? Aika kallista vinyyliä.

15169716.jpg


Laidasta laitaan menisi lankkuja 14.1 kpl. Seinävierusriveistä pitäisi ilmeisesti ottaa molemminpuolin hieman pois.
Edellä tulikin kommentteja jo laudoista, eli ekaa palaa lyhennetään, mutta kannattaa miettiä onko tuo seinä nyt järkevin aloittaa? Miten ovi/ovet sijoittuvat huoneeseen?
Sitten tuossa kuvassa näyttää olevan lähes sama kuvio noissa laudoissa, eli voisi olla järkevämpi katsella ettei sama kuvio toistu liian lähekkäin, vaikka nuo tuossa vain esimerkkinä ovatkin.
Ja kai lankuissa oli alusmateriaali kiinni, kun lattiassa ei näytä olevan?
 
Olen varmaan idiootti tai vain väsynyt, mutta miten lähtisitte tätä lattiaa tekemään?
Huone on 2600mm leveä ja 3230mm pitkä. Vinyylilankut on 1220mm pitkiä ja 229mm leveitä. Jos aloittaisi näin laittamalla 2 pitkää peräkkäin, jäisi viimeiselle lankulle n. 15cm pituutta mikä on liian vähän, jos minimin pitäisi olla se 30cm? Aloittaisitteko täyspitkällä, seuraavasta vähän reilu puolet ja loput sitten mitä on? Ja sitten uutta riviä aloittaisi pätkällä? Tästähän tulisi kamalasti hukkaa? Aika kallista vinyyliä.

15169716.jpg


Laidasta laitaan menisi lankkuja 14.1 kpl. Seinävierusriveistä pitäisi ilmeisesti ottaa molemminpuolin hieman pois.

Tuollainen huone on mitoiltaan vähän hankala tuon mittaiselle laminaatille. Itse oon tehnyt niin että oon tehnyt kolme eri settiä laminaatteja. Esim näin:
täysi + täysi + pala
puolikas + täysi + pala
1/3 osa + täysi + pala

Sit vuorottelet noita settejä eri riveille silleen että saumat menee sopivan kauaksi toisistaan.
Joka setin uusi rivi aloitetaan aina edellisen rivin jämäpalalla. jolloin hukka on melko vähäistä.

Se ei haittaa sinällään vaikka sulle jäis tonne viimeseks palaseks 15cm pätkä. se 30cm meinaa limitystä eli seuraavan rivin sauman pitää olla vähintään 30cm päässä edellisestä.
 
Vääntäkää vielä, 2588mm on huoneen pituus jos laskee 6mm liikkumavarat molemmin puolin. Jos otan ekasta lankusta 16cm pois tulee siitä 1090mm tämän perään täyspitkä 1220mm ja loppuun 308mm. Sitten aloitan seuraavan rivin tuolla jämällä mistä tein 308mm, eli 912mm. Tämän perään täyspitkä 1220mm, sitten lopuksi 476mm palanen viellä? Kamalaa pilkkomista?

meni leveydet ja pituudet sekaisin kun asennetaan noi lankut noin päin.
15169773.jpg
 
Pieni terassi pitäisi tehdä, noin 14 neliötä.

Heti alkuun miettisin tarkasti, että onko tuo tarpeeksi? Jos menee johonkin koloon ja muuta ei voi, niin tee sitten 14 neliötä.
Terassit on vähän kuin televisiot, mitä isompi, sen parempi. Vaikka olisi mitoitettu juuri niille terassikaluille ja sinne kaikki tilpehöörit menee mukavasti. Kun on pikkaisen ylimääräistä tilaa, mahtuu tuoleja kiertämään vaikka joku istuisikin pöydän ääressä ja ei olla koko ajan vaarassa pudota reunan yli.
Vähän kuin vanhojen talojen parvekkeet. Mukavaa on, kun kaikki istuu asennossa ja kukaan ei liiku mihinkään. Mutta auta armias, kun takakaveri haluaa käydä kusella, niin mikä sirkus siitä alkaa. Kaikki väistelee ja mansikkakakut on sylissä...
 
Vääntäkää vielä, 2588mm on huoneen pituus jos laskee 6mm liikkumavarat molemmin puolin. Jos otan ekasta lankusta 16cm pois tulee siitä 1090mm tämän perään täyspitkä 1220mm ja loppuun 308mm. Sitten aloitan seuraavan rivin tuolla jämällä mistä tein 308mm, eli 912mm. Tämän perään täyspitkä 1220mm, sitten lopuksi 476mm palanen viellä? Kamalaa pilkkomista?

meni leveydet ja pituudet sekaisin kun asennetaan noi lankut noin päin.
15169773.jpg
Nii. No, niinno. Ei. Siis viereisissä riveissä ei saa (teoriassa) olla saumat 30cm lähempänä toisiaan, eli tuo sun aloitus on huono. Mut aatteleppa niin että tuo sun visioima toinen rivi oliskin vasta kolmas rivi. Ja siihen kakkoseks alota sellasella palalla että se sopii sekä yykös- että kolmosriviin. Ja sen kakkosrivin jämät menee siis neloseks. Piirrä ite paprulle ja kato toimiiko. Tai sitten osta asennus:-)
 
Vääntäkää vielä, 2588mm on huoneen pituus jos laskee 6mm liikkumavarat molemmin puolin. Jos otan ekasta lankusta 16cm pois tulee siitä 1090mm tämän perään täyspitkä 1220mm ja loppuun 308mm. Sitten aloitan seuraavan rivin tuolla jämällä mistä tein 308mm, eli 912mm. Tämän perään täyspitkä 1220mm, sitten lopuksi 476mm palanen viellä? Kamalaa pilkkomista?

meni leveydet ja pituudet sekaisin kun asennetaan noi lankut noin päin.
15169773.jpg
Mahtokohan kekään vielä kommentoida mitään tuohon etenemään? Kovinkin mahdollisesti sitä ensimmäistä riviä joutuu kaventamaan - mut tätäkään en jaksa valmiiks laskea. Kunhan ei sinne loppuseinän viereen jää mitään sentin-kahden (lue: alle viiden sentin) siivua. Pyri atteeleen niin että ensmänen rivi on saman levynen ku viimeinen - mut niin että molemmat on mahdollisimman isoja.
 
Vääntäkää vielä, 2588mm on huoneen pituus jos laskee 6mm liikkumavarat molemmin puolin. Jos otan ekasta lankusta 16cm pois tulee siitä 1090mm tämän perään täyspitkä 1220mm ja loppuun 308mm. Sitten aloitan seuraavan rivin tuolla jämällä mistä tein 308mm, eli 912mm. Tämän perään täyspitkä 1220mm, sitten lopuksi 476mm palanen viellä? Kamalaa pilkkomista?

meni leveydet ja pituudet sekaisin kun asennetaan noi lankut noin päin.

En jaksa miettiä mittoja, mutta kommenttina että lankkujen limitys pitäisi olla mielellään vähintään 40cm. Eli jos sulla on ekassa alussa 1090mm et voi aloittaa seuraavaa 912mm pitkällä. Siellä täällä voi joku yksittäinen olla lyhkäsempi mut ei mitään alle 10cm. Sen sijaan voit ottaa uudesta lankusta taas eripituisen alun ja mennä sillä loppuun ja kas, sulla on kaksi erikokoista aloituspalaa joiden kanssa voit pelata niin että jatkokset tulee hujanhajan eikä "symmetrisesti" joka varvilla.
 
Kiitos tiedosta. Sivulaudat tulee täyskantilla.

Sitäkin kannattaa pohtia. Viistetty puoli ulospäin sivussa antaa paljon kevyemmän ulkonäön kuin suorakulma. Toki sitten lavan nurkkia joutuu vähän enemmän miettimään miltä niiden haluaa näyttävän.
 
Terassikatoksesta asiaa. n. 4 metriä leveä ja 3 metriä syvä katos pitäisi saada aikaan. Kakkosnelosesta ajattelin rungon väkertää tai sitten kakkosvitosesta. Mikä olisi fiksuin tapa kiinnittää katon korkeampi pääty talon katon lipan alle? Ja pitäisikö olla huolissaan katon kaadosta? Alareuna edessä lähtisi n. 210-215 cm korkeudelta (pystypalkki etureunassa olisi n. 200 cm ja sen päältä lähtee kattopalkki (kakkosnelosen tapauksessa n. 10 cm + ruodelauta 3-5 cm?). Periaatteessa kaatoa voisi hieman lisää saada jos palkki lähtisi 2m korkeudelta mutta sitä alemmas ei varmaan kannata mennä ettei kukaan päätänsä ala kolauttelemaan? Tällöin pystypalkki olisi n. 190 ja kattopalkin yläreuna 200 cm korkeudella. Lipan alla korkeutta on 260 cm joten kiinnitystavasta riippuen ehkä katon yläreuna tulisi olemaan 250 cm korkeudella(?). Kolmen metrin matkalle kaatoa tulisi silloin 35-50 cm.

omapiha1.JPEG

Mittasuhteet vähän vääristyneitä, mutta etureuna 4 metriä ja etureunasta lipan alle parin laudan verran n. 2,8 metriä. Katos tietysti jatkuisi hieman etureunan yli joten about 3 metriä matkaa yhteensä.
omapiha2.JPEG


Naapurilla on näiden alempien kuvien mukainen viritys. Siinä kakkosneloset on kiinni tuollaisilla kierteellä olevilla raudoilla, joita koitin etsiä, mutten nyt löytänyt vastaavia kaupasta.
naapuri2.JPEG
naapuri3.JPEG
naapuri1.JPEG


Naapurin kiinnityksillä katos on kyllä pysynyt koossa, mutta nuo yläpään raudat on kiinni vain lipan laudoissa mikä itseä vähän hirvittäisi.

Itse ajattelisin, että tähtäisi kiinnityksen tähän (punaisella ympyröity, katoksen n. 4 metrin matkalla noita olisi neljä kappaletta eli about metrin välein) tukipalaan, johon laudatkin on kiinnitetty, niin saisi vähän enemmän tukea ehkä.
omapiha4.JPEG
omapiha3.JPEG


Olisiko sopivaa kiinnikettä tähän mielessä tai kenties muuta ideaa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 982
Viestejä
4 876 891
Jäsenet
78 739
Uusin jäsen
FENRIR666

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom