Jos katon maalaat niin kannattaa selvittää onko ruiskutasoite, joka pehmiää/sulaa vesiliukoisesta maalista. Vesiliukoisellakin maalaus voi onnistua, mutta tällöin ainakaan ekaa kerrosta ei voi "hieroa" vaan maalia pitää levittää koko ajan uudelle alueelle. Ohjeissa käsketään maalata liutinohenteisella kuten Tixomatt, joka maksaa mukavat ~160e/10l. Ruiskutasoite imee maalia sen verran hyvin, että itsellä on ollut vaikeuksia saada kerralla hyvä pinta ja käytännössä olen pistänyt toisen kerroksen perus kattomaalilla kuten Siro 2. Ekan kerroksen jälkeen maalaus jotenkin onnistuukin mukavammin. Tixomatt haisee niin pahasti, että olen käyttänyt kaasunaamaria. Ennen toista kerrosta pitää antaa kuivua ainakin 24h, jos vähän tuoreena maalaa voi eka kerros jäädä haisemaan alle.
Katon tapauksessa voisi kannattaa ottaa maalausliike joko tekemään uuden pinnoituksen tai maalaamaan vaikka muun tekisikin itse. Itsellä vähän sama ongelma ja miettinyt miten hoitaisi ison korkean tilan ruiskutasoitekaton maalauksen, tai pitäisikö paneloida tms?