Kodin rempat(DIY)

mitenhän tuo komposiitti vs. alumiini/puu? Terassilaudoissa en ole ihan vakuuttunut komposiitista materiaalina, melko löysää ja lämpölaajentuminen ongelma.
Aika varmasti näyttää, mutta toistaiseksi ei ainakaan mitään ongelmia ole ollut. Päinvastoin tuntuu jotenkin äärimmäisen jykevältä materiaalilta myös talven jäljiltä vaikka samaan aikaan onkin kohtalaisen kevyttä.
 
kokemusta kellään ikkunaremontista? Pitäisi auttaa tollasen 70-luvun rivarin ikkunaremontin valmistelussa. Siinä on sellaset isot ikkunat mitä sen aikaisissa tasakattoisissa taloissa oli. Tiiliverhouksen lisäksi ikkunoiden ympärillä on lautaverhous ja sen alta samalla pitäisi tarkistaa ja parantaa lämpöeristystä.

Mitkä on suositeltavia ikkunavalmistajia? Ikkunaksi tarkoitus laittaa sellaset 3 lasiset joita ei voi avata huoltamisen helpottamiseksi.

Teetettiin juuri 80-luvun rivariin (PK-seutu, 2 rakennusta) remontti Ikkunasepät Oy:llä, itse ikkunat tulee Alavus Ikkunat Oy:ltä. Homma oli aika suoraviivainen ja saatu tarjous ei ollut halvin (taisi olla toisiksi halvin), mutta tekevät työt itse eikä alihankintana. Pelkkää positiivista sanottavaa heistä, ja samoin näistä Alavus Ikkunat Oy:n ikkunoista.

Kilpailutettiin 6 eri firmaa, käytännössä kaikki nämä tunnetut ikkunavalmistajat.
 
Teetettiin juuri 80-luvun rivariin (PK-seutu, 2 rakennusta) remontti Ikkunasepät Oy:llä, itse ikkunat tulee Alavus Ikkunat Oy:ltä. Homma oli aika suoraviivainen ja saatu tarjous ei ollut halvin (taisi olla toisiksi halvin), mutta tekevät työt itse eikä alihankintana. Pelkkää positiivista sanottavaa heistä, ja samoin näistä Alavus Ikkunat Oy:n ikkunoista.

Kilpailutettiin 6 eri firmaa, käytännössä kaikki nämä tunnetut ikkunavalmistajat.

Minkälaista hintaa tuli tuosta rempasta? Paljonko karkeasti per ikkuna?
 
Kantsii sit ottaa ikkunat sellaisilla korvausilma-aukoilla jos ei ole ennestään lisätty tuloilmaventtiileitä asuntoon.
 
Minkälaista hintaa tuli tuosta rempasta? Paljonko karkeasti per ikkuna?

Tarkat hinnat riippuu aina kohteesta. En tiedä kehtaanko tässä tarkemmin avata, mutta karkeasti voisi sanoa että "800e per aukko" töineen. Itse ikkuna on koosta riippuen tuosta puolet. Remontti kävi nopeasti, yhden päivän aikana sisältä valmis. Siitä vielä 1 päivä ulkona pellityksiin. Hinta riippunee myös kohteen ikkunamääristä jne... ja meille ehdittiin tilata nämä ennenkuin puutavaran hinta nousi. Ihan tarkkaa hintaa en tosiaan nyt ulkoata muista, kun tuli myös urakassa parvekkeen ovet niin ei ole ihan yksiselitteistä laskea loppusummasta vain ikkunoiden osuutta.

Ollaan kyllä tyytyväisiä lopputulokseen yhtiössä, sekä siihen miten Ikkunasepät Oy hoiti homman alusta loppuun.

Kantsii sit ottaa ikkunat sellaisilla korvausilma-aukoilla jos ei ole ennestään lisätty tuloilmaventtiileitä asuntoon.

Ehdottomasti tämä, uudet ikkunat ovat tiiviitä. Olemassa olevat villat lähtee ikkunan välistä pois ja tilalle tulee uretaania, joka vielä tiivistää rakennetta lisää. Tuossa käy sitten niin ilman venttiileitä, että se korvausilma tulee hallitsemattomasti tiloihin muita reittejä. Tästä kyllä osaavat opastaa kartoituskäynnillä / tarjouskäynnillä. Yhtiön puolelta jo linjattiin että vähintään se venttiili per 20 neliötä, jokaiseen makkariin + sitten olohuone miniminä.
 
Ehdottomasti tämä, uudet ikkunat ovat tiiviitä. Olemassa olevat villat lähtee ikkunan välistä pois ja tilalle tulee uretaania, joka vielä tiivistää rakennetta lisää. Tuossa käy sitten niin ilman venttiileitä, että se korvausilma tulee hallitsemattomasti tiloihin muita reittejä. Tästä kyllä osaavat opastaa kartoituskäynnillä / tarjouskäynnillä. Yhtiön puolelta jo linjattiin että vähintään se venttiili per 20 neliötä, jokaiseen makkariin + sitten olohuone miniminä.

Meillä on yhteensä kaksi venttiiliä uusituissa ikkunoissa ja jotain parikymmentä ikkunaa, 230 neliötä... Joko edellistä omistajaa ja/tai remppafirmaa ei hirveästi kiinnostanut :facepalm:
No taitaa saunassa olla lauteiden alla kolmas paikka korvausilmalle :whistling:
Radonit koholla ja tässä kuussa "virallinen mittaus" valmistumassa niin pääsee kohta arpomaan mitä tehdään yleensäkin ilmanvaihdolle. Radon-aluetta niin ei taida pelkkä korvausilman lisääminen pelastaa...
 
Meillä on yhteensä kaksi venttiiliä uusituissa ikkunoissa ja jotain parikymmentä ikkunaa, 230 neliötä... Joko edellistä omistajaa ja/tai remppafirmaa ei hirveästi kiinnostanut :facepalm:
No taitaa saunassa olla lauteiden alla kolmas paikka korvausilmalle :whistling:
Radonit koholla ja tässä kuussa "virallinen mittaus" valmistumassa niin pääsee kohta arpomaan mitä tehdään yleensäkin ilmanvaihdolle. Radon-aluetta niin ei taida pelkkä korvausilman lisääminen pelastaa...
Jos ilmanvaihtosi ei ole riittävän hyvä (turhaan vaihtaminen lisää lämmityskulujasi ja äänihaittaa), niin siihen karmin tiivistysrakoon on usein mahdollista laittaa venttiili, toki myös siihen karmiin paikasta riippuen.

Eikös joillain ole systeemi missä se sisääntuleva ilma vähän lämpiää siinä ikkunan välissä kulkiessaan?

Millaiset radonarvot teillä on?
 
Viimeksi muokattu:
Jos ilmanvaihtosi ei ole riittävän hyvä (turhaan vaihtaminen lisää lämmityskulujasi ja äänihaittaa), niin siihen karmin tiivistysrakoon on usein mahdollista laittaa venttiili, toki myös siihen karmiin paikasta riippuen.

Eikös joillain ole systeemi missä se sisääntuleva ilma vähän lämpiää siinä ikkunan välissä kulkiessaan?

Millaiset radonarvot teillä on?

Kaksi huippuimuria niin saan minä ilman vaihtumaan, sitä en vaan tiedä mistä kaikkialta se korvausilma tulee. Tuleeko radon nimenomaan imettynä rakenteiden läpi.

Airthings sanoo että sellaista ~500Bq/m3...
Kunhan tuo purkkimittaus on ohi ja kelit lämpenee niin pitää tehdä muutaman päivän "ikkuna raollaan"-mittaus niin näkee onko merkittävää vaikutusta...
 
Kaksi huippuimuria niin saan minä ilman vaihtumaan, sitä en vaan tiedä mistä kaikkialta se korvausilma tulee. Tuleeko radon nimenomaan imettynä rakenteiden läpi.

Airthings sanoo että sellaista ~500Bq/m3...
Kunhan tuo purkkimittaus on ohi ja kelit lämpenee niin pitää tehdä muutaman päivän "ikkuna raollaan"-mittaus niin näkee onko merkittävää vaikutusta...
Noi on vielä aika maltilliset arvot joskus se raja oli 600 ja huomattavasti suurempiakin arvoja (muistelen 10000) joillain alueilla on.
Radon tulee maasta, joten jotkut laittavat pahimilla alueilla putket sinne ja se sitten imetään poistoilmaimurilla taivaalle.
 
200-300Bq/m3 on radonpitoisuuksien viitearvo.
Taitaa olla että joutuu ne radonputket laittamaan muutenkin jos on maanvarainenlaatta mutta ei tarvitse ottaa käyttöön (kustannuksiltaan kumminkin hyvin vähäinen erä vetää se radonputki sinne). Radonrikkailla alueilla myös muistaakseni joutuu tuon tekemään sillein että on laatan alus on tiivis eikä päästä radonkaasuja lävitse.
 
Joo eipä näin vanhassa talossa putkistoa ole, mutta jos uutta rakentaisi niin tuo on niin pieni kustannus että kannattaisihan ne varmuuden vuoksi laittaa, ellei kyseessä ole täysin radonvapaa alue. Täällä on radonia paljon ja taisi yli puolet mitatuista taloista mennä yli rajojen, toki alueella paljon tietyn ikäistä taloa joiden rakennusaikana radon ei ollut niin pinnalla...

Vessa on keskellä taloa ja menossa remppaan, samallahan siihen voisi kaivon asentaa, mutta katsellaan tulokset ensin. Ehkä tosin muutenkin tekevät mielummin vaatehuoneeseen tms. niin ei tarvitse viemäreitä väistellä :hmm:
 
200-300Bq/m3 on radonpitoisuuksien viitearvo.
Taitaa olla että joutuu ne radonputket laittamaan muutenkin jos on maanvarainenlaatta mutta ei tarvitse ottaa käyttöön (kustannuksiltaan kumminkin hyvin vähäinen erä vetää se radonputki sinne). Radonrikkailla alueilla myös muistaakseni joutuu tuon tekemään sillein että on laatan alus on tiivis eikä päästä radonkaasuja lävitse.

Joo eipä näin vanhassa talossa putkistoa ole, mutta jos uutta rakentaisi niin tuo on niin pieni kustannus että kannattaisihan ne varmuuden vuoksi laittaa, ellei kyseessä ole täysin radonvapaa alue. Täällä on radonia paljon ja taisi yli puolet mitatuista taloista mennä yli rajojen, toki alueella paljon tietyn ikäistä taloa joiden rakennusaikana radon ei ollut niin pinnalla...

Vessa on keskellä taloa ja menossa remppaan, samallahan siihen voisi kaivon asentaa, mutta katsellaan tulokset ensin. Ehkä tosin muutenkin tekevät mielummin vaatehuoneeseen tms. niin ei tarvitse viemäreitä väistellä :hmm:
Joo noita arvoja on lobattu vuosien saatossa tiukemmiksi, mutta tosiaan aiemmin vanhoissa se arvo oli muistaakseni 600.
Toki jos muutenkin kailevet ei noiden radonputkien laitto iso kulu ole. Kun asut alueella jossa tota radonia on, niin kysele kuinka moni asukkaista on syöpään kuollut, siitä sitten vähennät tupakoivien osuuden ja vähän muistakin lähteistä aiheutuvia syöpätapauksia. Niin saanet realistisemman kuvan ton radonin todellisesta vaarallisuudesta ja kuinka huolissaan oikeasti on tollasen 500 arvoista oltava ja kannattaako alkaa lattioita tuon takia roiloamaan.
 
Typerä kysymys mutta onko 1980 luvun ovi ihan nykystandardin mukainen? Sisäovet joudutaan uusimaan ja kyseessä on tuollainen huultamaton laakaovi. Ainut minkä löydän on tämä: Innerdörr Slät

Okei, paketin mitat eroavat suuntaansa muutaman sentin vs. vanha ovi mutta olisikohan se vaan jotain pehmustetta? Mitenköhän noi saranoiden paikat ja malli? Voiko luottaa että ne on samat kuin aiemmin vai voiko noissa olla jotain heittoa? Byggmax on niin kaukana etten oikein jaksaisi / ehtisi mennä fyysisesti paikalle.

Saranat on keskeltä toisistaan 154cm ja sarana on sellainen työnnettävä luiskamalli eikä ruuvi kuten ne yleensä tuntuu olevan
 
Viimeksi muokattu:
Typerä kysymys mutta onko 1980 luvun ovi ihan nykystandardin mukainen? Sisäovet joudutaan uusimaan ja kyseessä on tuollainen huultamaton laakaovi. Ainut minkä löydän on tämä: Innerdörr Slät

Okei, paketin mitat eroavat suuntaansa muutaman sentin vs. vanha ovi mutta olisikohan se vaan jotain pehmustetta? Mitenköhän noi saranoiden paikat ja malli? Voiko luottaa että ne on samat kuin aiemmin vai voiko noissa olla jotain heittoa? Byggmax on niin kaukana etten oikein jaksaisi / ehtisi mennä fyysisesti paikalle.

Saranat on keskeltä toisistaan 154cm ja sarana on sellainen työnnettävä luiskamalli eikä ruuvi kuten ne yleensä tuntuu olevan

Kuulostaa sen verran vanhalta että todennäköisesti ei ole vielä standardia. Noissa yleensä kannattaa vaihtaa myös karmi jos mahdollista. Jos oviaukko on liian matala/kapea, voi sitä suurentaa mahdollisuuksien mukaan vaihdon yhteydessä jolloin tulevaisuudessa voidaan käyttää standardimittaisia ovia ongelmitta. Jos kuulostaa liian isotöiseltä niin mittatilauksella saa kyllä käypäsen paketin tilattua.
 
Uuh. Täytyy tosiaan selvittää. Vaikka karmit on vanhat ruoskat niin ei kiinnostaisi yhtään vuokrattavaan asuntoon alkaa tekemään ylimääräistä. Vuokralainen tuhosi vaan 3 ovea viidestä niin pakko tehdä jotain.
 
Typerä kysymys mutta onko 1980 luvun ovi ihan nykystandardin mukainen? Sisäovet joudutaan uusimaan ja kyseessä on tuollainen huultamaton laakaovi. Ainut minkä löydän on tämä: Innerdörr Slät

Okei, paketin mitat eroavat suuntaansa muutaman sentin vs. vanha ovi mutta olisikohan se vaan jotain pehmustetta? Mitenköhän noi saranoiden paikat ja malli? Voiko luottaa että ne on samat kuin aiemmin vai voiko noissa olla jotain heittoa? Byggmax on niin kaukana etten oikein jaksaisi / ehtisi mennä fyysisesti paikalle.

Saranat on keskeltä toisistaan 154cm ja sarana on sellainen työnnettävä luiskamalli eikä ruuvi kuten ne yleensä tuntuu olevan
Ei oo nykyisen mukainen, saranoiden ja huultamattomuuden vuoksi. Vanha huultamaton ovi on kyllä kokonaisuudessaan saman vahvuinen kuin nykyinen huullettu ovi, mutta koska uudessa on huulet nii "karmien väliin" menevä osuus ovesta on nykyään hiukka kaposempi eli ei vastaa enää karmin huullokseen. Leveys- ja korkeusmitat ovat samaa standardia, mutta tuunaamatta uusi ovi ei paikalleen istu. Saranoita joutuu upottamaan, ja lukon karminpuolen vastakappaletta joutuu modaamaan. Saranat ovat samalla etäisyydellä, mutta talttahommiksi menee saranoiden takia anyway - joko oven tai karmin puolelta (laitat sitten nykymallin mukaiset tai ne vanhat). Just asensin yhden; talttasin vanhaan karmiin paikat uusille saranoille ja avarsin lukkopuolella koloa jotta ovi menee kii. Hiukan reilun tunnin homma; ei mikään mahdoton mut melkeen suosittelisin karmien vaihtoa samalla anyway.

Jos löydät jostain (uuden) huultamattoman oven niillä luiskasaranoilla nii kerro vaikka täälläkin:-)
 
Soittelin ja asiakaspalvelija kaivoi jostain mittoja ja ne oli kyllä lupaavat. Täytyy vielä itse paikanpäällä katsoa kun saranoista ei osannut sanoa mitään.

Ei taida olla normaalia kulumista eli vuokralaisen piikkiin. Vai joko on vakuus käytetty kokonaan?

Menee jo ohi aiheesta, mut toki vuokralaisen piikkiin itse tehden. Ei riitä vakuus jos ottaa ammattilaisen hääräämään.
 
Makuuhuoneen oven yläpuolella on ikkuna, joka pitäisi saada umpeen. Tarkoitus saada makuuhuone pimeämmäksi. Ekana mulle tulee mieleen asentaa kummallekin lasipinnalle karmien värinen valoa läpäisemältön kalvo.
Kuka myy tälläistä kalvoa? Nopealla googlella löytyi vain ”huurre” yms valoa läpäiseviä kalvoja.

Vai karmi irti ja vaihtaa lasin tilalle levyn tms. Mun tuurilla/taidoilla karmi jää käteen tms ja edessä koko seinän remppa…
 
Makuuhuoneen oven yläpuolella on ikkuna, joka pitäisi saada umpeen. Tarkoitus saada makuuhuone pimeämmäksi. Ekana mulle tulee mieleen asentaa kummallekin lasipinnalle karmien värinen valoa läpäisemältön kalvo.
Kuka myy tälläistä kalvoa? Nopealla googlella löytyi vain ”huurre” yms valoa läpäiseviä kalvoja.

Vai karmi irti ja vaihtaa lasin tilalle levyn tms. Mun tuurilla/taidoilla karmi jää käteen tms ja edessä koko seinän remppa…
Tarrapala ihan perus teippaisteippi varmasti estää jo riittävästi sen valon tulemisen, kun semmoinen on kummallakin puolella.
 
D-c-fix staattisena kalvona, niin lähtee helposti poiskin. Tuskin kontaktimuovinakaan mikään ongelma lasista.
 
Makuuhuoneen oven yläpuolella on ikkuna, joka pitäisi saada umpeen. Tarkoitus saada makuuhuone pimeämmäksi. Ekana mulle tulee mieleen asentaa kummallekin lasipinnalle karmien värinen valoa läpäisemältön kalvo.
Kuka myy tälläistä kalvoa? Nopealla googlella löytyi vain ”huurre” yms valoa läpäiseviä kalvoja.

Vai karmi irti ja vaihtaa lasin tilalle levyn tms. Mun tuurilla/taidoilla karmi jää käteen tms ja edessä koko seinän remppa…
Kalvo tai teippi kannattaa sitten leikata pari milliä ikkunaruutua pienemmäksi. Paljon helpompi asentaa. Ja laita vaikka ohut lista peittämään näkyviin jäävä rako jos se häiritsee. Tai jotain massaa vetää reunoille.
 
Olisiko huippuimurin säätöön jotain pienempää/upotettavaa säädintä alla olevan mollukan sijasta? Käykö nuo kaikki yksi yhteen vai pitääkö paikkansa olla joku tietty, kuvassa nykyinen säädin:
katso liitettä 817206

Esimerkiksi tällainen sopiiko? Nopeudensäädin EC-moottorille
EC tarkoittaa pienjänniteohjattua moottoria kun tuo vanha taas näyttää AC-säätimeltä. Laita Kysymyksiä sähkömiehille -ketjuun niin saat varmempia vastauksia.
 
Rännit alkaneet tiputella vesiä parista kohtaa saumoista. Ei mitään valtaisaa mutta voisihan tuolle laittaa stopin. Mikäs tiivistemassa tms on todettu hyväksi tällaiseen?
 
Kevätaurinko toi tullessaan ikävän yllätyksen. Syksyllä ostamamme omakotitalon ulko-ovi alkaa lämpenemisen myötä hiertämään karmiin, mistä seuraa paitsi ilkeää ääntä, myös maalivaurioita. Tilanne eskaloituu suoran auringonpaisteen myötä, jolloin karmissa (?) tapahtuu lämpöelämistä.

Asiaa tutkittuani näyttäisi siltä, että karmi on saranapuolelta "banaanilla". Karmin ja oven välinen rako on kiinni oven keskiosasta, kun taas ylä- ja alapäässä on rakoa.

Yritin karmiruuveja kiristämällä (ja löysäämällä) korjata ongelmaa, siinä kuitenkaan onnistumatta. Hyvät vinkit tulisivat nyt tarpeeseen!

Oven valmistaja on Jeld Wen.
 
Kevätaurinko toi tullessaan ikävän yllätyksen. Syksyllä ostamamme omakotitalon ulko-ovi alkaa lämpenemisen myötä hiertämään karmiin, mistä seuraa paitsi ilkeää ääntä, myös maalivaurioita. Tilanne eskaloituu suoran auringonpaisteen myötä, jolloin karmissa (?) tapahtuu lämpöelämistä.

Asiaa tutkittuani näyttäisi siltä, että karmi on saranapuolelta "banaanilla". Karmin ja oven välinen rako on kiinni oven keskiosasta, kun taas ylä- ja alapäässä on rakoa.

Yritin karmiruuveja kiristämällä (ja löysäämällä) korjata ongelmaa, siinä kuitenkaan onnistumatta. Hyvät vinkit tulisivat nyt tarpeeseen!

Oven valmistaja on Jeld Wen.

Onkos minkä ikäinen talo kyseessä? Myyjää voi toki koittaa myös hätyytellä, mutta ulko-oven hinta suhteessa koko kauppahintaan on sen verran pieni, että tuskin tulee mitään tekemään. Valmistajalta voi myös kysellä virhevastuun piikkiin uutta?
 
Onkos minkä ikäinen talo kyseessä? Myyjää voi toki koittaa myös hätyytellä, mutta ulko-oven hinta suhteessa koko kauppahintaan on sen verran pieni, että tuskin tulee mitään tekemään. Valmistajalta voi myös kysellä virhevastuun piikkiin uutta?
2019 valmistunut. Jotenkin tuntuu enemmän asennus- kuin tavaravirheeltä. Voin toki olla väärässäkin, kun en noista juuri mitään ymmärrä. Myyjällekin on jo viestiä mennyt.

Karmin asennuksessa käytettävät kiilat taitavat aiheuttaa sen, että karmiruuvien kiristäminen ei tee mitään? Käyntiväli säädetty alunperin päin seiniä..? Eli nyt pitäisi purkaa smyygilaudat ja listat että pääsisi käsiksi kiiloihin? Loppuu oma osaaminen...

EDIT: Nyt kun ovea vielä tutkin, huomasin, että oven ulkopuolisista listoista saranoiden puoleinen lista on maalaamaton, kun kaksi muuta on maalattu. Lista on siis vaihdettu jostain syystä. Olisiko myyjä yrittänyt tehdä asialle jotakin? No, katsotaan mitä hän vastaa. Joka tapauksessa ovi / karmi pitäisi saada kuntoon, mielellään varsin pikaisesti.
 
Viimeksi muokattu:
2019 valmistunut. Jotenkin tuntuu enemmän asennus- kuin tavaravirheeltä. Voin toki olla väärässäkin, kun en noista juuri mitään ymmärrä. Myyjällekin on jo viestiä mennyt.

Karmin asennuksessa käytettävät kiilat taitavat aiheuttaa sen, että karmiruuvien kiristäminen ei tee mitään? Käyntiväli säädetty alunperin päin seiniä..? Eli nyt pitäisi purkaa smyygilaudat ja listat että pääsisi käsiksi kiiloihin? Loppuu oma osaaminen...

EDIT: Nyt kun ovea vielä tutkin, huomasin, että oven ulkopuolisista listoista karmin puoleinen lista on maalaamaton, kun kaksi muuta on maalattu. Lista on siis vaihdettu jostain syystä. Olisiko myyjä yrittänyt tehdä asialle jotakin? No, katsotaan mitä hän vastaa. Joka tapauksessa ovi / karmi pitäisi saada kuntoon, mielellään varsin pikaisesti.

Hmm, ettei olisi asennusvirhe sitten? Rakentajan vastuuhan tuossa on vielä voimassa, voi olla myös heihin yhteydessä.

EDIT: Muokataan sen verran, että se joka sinulle vastaa tuosta, on se joka teille sen myi. Eli tekisin tässä vaiheessa kirjallisen reklamaation tuosta. Itse olin hieman vastaavassa tilanteessa kun myimme edellisen OKT itse ja kun meiltä talon ostanut sitä myi pari vuotta myöhemmin eteenpäin, selvisi että saunan lattiakaivon kallistus ei ollut ihan kohdallaan ja sinne saattoi jäädä vettä seisomaan -> tästä tuli meille reklamaatio ja me sitten teimme reklamaation rakentajalle joka sitten kävi asian korjaamassa (talo oli alle 10v vanha).
 
@Jasca Olisiko kuitenkin ilmankosteus suurempi syyllinen laajenemiseen? Joskus noita myös eristää joku osaamaton hölmö, joka paukuttaa välin väkisin täyteen tavaraa. Tuolloin on turha koittaa saada hirveästi kiristettyä karmiruuvia.
 
Minkälaiset säännöt koskevat kuiva wctä taloyhtiössä? Kyseessä -90 rakennettu kerrostalo jossa ei tietääkseni ole mitään vesieristeitä. Vessa on laatoitettu lattian osalta ja puoliväliin seinää. Nykyisellään ongelma on että lattia on saatanan ruma ja jotain pitäisi keksiä. Ajattelin että joko laatoittaisi päälle tai vetäisi lattiaan mikrosementtiä. Onko toi sallitua vai sanooko jotkut säännöt että pitää tehä sitä sun tätä ensin? Yleensä puhutaan vaan että märkätiloissa ei saa noita edellämainittuja tuosta vaan tehdä, mutta mites kuivatilassa...
 
@Jasca Olisiko kuitenkin ilmankosteus suurempi syyllinen laajenemiseen? Joskus noita myös eristää joku osaamaton hölmö, joka paukuttaa välin väkisin täyteen tavaraa. Tuolloin on turha koittaa saada hirveästi kiristettyä karmiruuvia.
Kosteudellakin voi olla jotain vaikutusta, mutta... Aamupäivällä, kun aurinko ei pääse paistamaan oveen, ovi ei kahnaa karmiin. Iltapäivällä, kun aurinko porottaa suoraan ovea kohden, tilanne eskaloituu. Myöskään syksyllä / talvella tätä ongelmaa ei ollut, siksi paljastui vasta nyt (muutimme asuntoon lokakuussa).

Todetaan nyt vielä sekin, että saranoita säätämällä ei saa korjattua. Toki säätämällä voi saada sen verran tilaa, että ovi mahtuu aukeamaan. Pitää kokeilla jahka ovi / karmi taas jäähtyy - nyt sitä ei saa avattua riittävästi.

Itse epäilen asennusvirhettä. Itse en osaa korjata purkamalla smyygit ja listat, poistamalla uretaanit ja fiksaamalla kiilat sekä laittamalla taas kaikki paikoilleen.

Katsotaan mitä myyjä vastaa...
 
No niin, myyjä vastasi... Ei ole kuulemma heidän ongelma, kun vika tulee ilmi vasta nyt - puoli vuotta kaupan jälkeen. Mutta kun vikaa ei ole havaittu ennen viime päivien lämpöjä! Taitaa mennä kädenväännöksi...

Ei pitäisi ostaa yksityisiltä yhtään mitään.
 
No niin, myyjä vastasi... Ei ole kuulemma heidän ongelma, kun vika tulee ilmi vasta nyt - puoli vuotta kaupan jälkeen. Mutta kun vikaa ei ole havaittu ennen viime päivien lämpöjä! Taitaa mennä kädenväännöksi...

Ei pitäisi ostaa yksityisiltä yhtään mitään.
Hankala tapaus, kun karmi puu elää kosteuden mukaan. Eipä tossa oikein muuta kannata tehdä kuin joko höyläät kutterilla karmia, jos sen pystyy tekee tai listat irti ja löysennät kiiloja (poraa suuvi sen kantaa ja vedä) ja kiristät karmiruuvia sekä poistat esim. rautasahan terällä sahaten uretaania tarvittaessa. Tää viimeinen monesti se vähiten työtä aiheuttava.

Oveen en ehkä heti koskisi niissä on metallilevy sitällä, joten huomio se oveen kajotessasi.
 
No niin, myyjä vastasi... Ei ole kuulemma heidän ongelma, kun vika tulee ilmi vasta nyt - puoli vuotta kaupan jälkeen. Mutta kun vikaa ei ole havaittu ennen viime päivien lämpöjä! Taitaa mennä kädenväännöksi...

Ei pitäisi ostaa yksityisiltä yhtään mitään.

Minun mielestä ei voi olla käypä perustelu tuo, kannattaa muistuttaa myyjää että piilevien vikojen vastuu on 5v.
 
Puolilämpimän varaston lattia pitäisi maalata, mutta mikä aine sopivin? Talossa on maanvarainen betonilaatta ja olen ymmärtänyt että pitäisi välttää täysin vesihöyryä läpäisemättömiä pinnoitteita, jotta mahdollinen kosteus laatassa pääsee haihtumaan. En tiedä onko siinä betonin päällä jotain muuta kuin vanha jonkin verran kulunut maali, mutta ihan ok kunnossa mielestäni se muuten on.
 
Puolilämpimän varaston lattia pitäisi maalata, mutta mikä aine sopivin? Talossa on maanvarainen betonilaatta ja olen ymmärtänyt että pitäisi välttää täysin vesihöyryä läpäisemättömiä pinnoitteita, jotta mahdollinen kosteus laatassa pääsee haihtumaan. En tiedä onko siinä betonin päällä jotain muuta kuin vanha jonkin verran kulunut maali, mutta ihan ok kunnossa mielestäni se muuten on.
Joku uretaanimaali lattiaan oli hengittävä. Ite sillä vedin navetan saunan lattian, eikä ole korkannut mistään. En nyt muista mikä oli nimeltään.
 
Puolilämpimän varaston lattia pitäisi maalata, mutta mikä aine sopivin? Talossa on maanvarainen betonilaatta ja olen ymmärtänyt että pitäisi välttää täysin vesihöyryä läpäisemättömiä pinnoitteita, jotta mahdollinen kosteus laatassa pääsee haihtumaan. En tiedä onko siinä betonin päällä jotain muuta kuin vanha jonkin verran kulunut maali, mutta ihan ok kunnossa mielestäni se muuten on.
Muistelen Epox maalin olevan tuollainen, mutta sun pitäisi selvittää sen vanhan maalin koostumus, eli voiko sen päälle tota laittaa? Maalitehtailla on aika hyvät sivut Tikkurila on hyvin tunnettu maalitehdas Suomessa. Varmista samalla käykö toi Epox
 
Minun mielestä ei voi olla käypä perustelu tuo, kannattaa muistuttaa myyjää että piilevien vikojen vastuu on 5v.
Tästä häntä jo muistutin, mutta hänen näkemys asiasta oli hieman toisenlainen. Mutta jotain hyvääkin. Yhdessä myyjän kanssa saimme saranoita säätämällä oven ja karmin väliin hivenen lisätilaa, mikä ei tietenkään korjaa varsinaista vikaa, mutta poistaa akuutin ongelman - toivottavasti.

Kyseessä siis Jeld Wen Eco Character -sarjan ovimalli (10x21). Swedoor lupaa ovilleen 12 vuoden suoranapysymistakuun, mutta takuuehdoista löytyy tällainen hauska lause: "Emme vastaa... (useita kohtia) Ongelmista, jotka liittyvät mustaksi tai tummaksi maalattujen ulko-ovien suorana
pysymiseen"." Ja kappas, meidän ovi on tummahkon harmaa. Ettei vain kyseessä olisi jonkinlainen ei-niin-kiva ominaisuus /tyyppivika?
 
Viimeksi muokattu:
Tästä häntä jo muistutin, mutta hänen näkemys asiasta oli hieman toisenlainen. Mutta jotain hyvääkin. Yhdessä myyjän kanssa saimme saranoita säätämällä oven ja karmin väliin hivenen lisätilaa, mikä ei tietenkään korjaa varsinaista vikaa, mutta poistaa akuutin ongelman - toivottavasti.


Piilovian merkittävyyskynnys on se 4% kauppasummasta, joten sillä perusteella ei mitään jakoa saada korvausta myyjältä. Täällä palstalla on ennenkin väki ostanut käytettyjä taloja ja sitten parin tonnin yllättävän kulun takia ollaan jo reklamaatiota myyjälle tekemässä. Käytetty ei ole uusi ja käytetyssä on aina enemmän tai vähemmän vikaa. Sinun tapauksessa toki kyseessä on vähän eri asia, kun talo vuodelta 2019. On myös kyseenalaista, että onko kyseessä piilovika, koska veikkaan kyllä myyjän olleen ongelmasta tietoinen. Mikäli myyjä tarkoituksellisesti jättää myyntiin vaikuttavia seikkoja kertomatta, ei tuollaista 4% merkittävyyskynnystä ole olemassa - ainakana periaatteessa. Asian todistaminen lienee hankalaa ellei jopa mahdotonta. Toki tässä on nyt kyse aika pienestä asiasta, niin en lähtisi myyjän kanssa siitä sen kummemmin vääntämään. Ilmeisesti mikään takuu ei ole voimassa mihin myyjä voisi reklamoida? Tätähän joku tuossa ylempänä koitti vinkata.
 
Tästä häntä jo muistutin, mutta hänen näkemys asiasta oli hieman toisenlainen. Mutta jotain hyvääkin. Yhdessä myyjän kanssa saimme saranoita säätämällä oven ja karmin väliin hivenen lisätilaa, mikä ei tietenkään korjaa varsinaista vikaa, mutta poistaa akuutin ongelman - toivottavasti.

Kyseessä siis Jeld Wen Eco Character -sarjan ovimalli (10x21). Swedoor lupaa ovilleen 12 vuoden suoranapysymistakuun, mutta takuuehdoista löytyy tällainen hauska lause: "Emme vastaa... (useita kohtia) Ongelmista, jotka liittyvät mustaksi tai tummaksi maalattujen ulko-ovien suorana
pysymiseen"." Ja kappas, meidän ovi on tummahkon harmaa. Ettei vain kyseessä olisi jonkinlainen ei-niin-kiva ominaisuus /tyyppivika?

Meinasinkin ehdottaa tätä, että jos ovea vähän siirtämällä saranoiden avulla saisi tilaa. Mutta onko ongelma siis, että ovi ottaa vain toisen puolen pystykarmiin kiinni? Ja keskeltä? Jos noin niin luulisi tuon saavan kuntoon karmeja säätäen. Ensimmäinen temppu mitä itse tekisin niin ottaisin listat pois ja katsoisin miten se on kiinnitetty, onko kiilat vai pelkästään säätöruuvien ja urtsin kanssa laitettu paikalleen. Sen jälkeen, kun tietää kiinnityksen voi alkaa miettiä korjausta. Toinen, että onkohan siellä kynnyksen alla tuet keskellä sekä pystykarmien alapuolella, tosin en tiedä voiko se tehdä tuota banaania..
 
kuva.jpg


Onkos kellään parketin hionnasta kokemuksia? Mietinnässä vaihtaisiko parketin kokonaan vai hioisiko vanhan. Muuten näyttää ihan asialliselta, mutta parissa kohdassa rakoilee parketti melko pahasti, miten lie saa tuollaisia korjattua?
 
Joku uretaanimaali lattiaan oli hengittävä. Ite sillä vedin navetan saunan lattian, eikä ole korkannut mistään. En nyt muista mikä oli nimeltään.
Tuo ainakin: Solmaster EP 10
 
Tuo ainakin: Solmaster EP 10
Minä tein tällä kylmän autotallin lattian. Helppoa käyttää, työaika pitää vaan ottaa huomioon, kun litkut sekoitti niin peliaika taisi olla n. 30min jos oikein muistan. Ja toinen vinkki mitä itse en älynnyt, tuo lattia on talvella aika helkkarin liukas jos siinä on yhtään kosteuta jne, olis ollut paikallaan laittaa vähän jotain kitkaa mukaan ainakin ulko-oven eteen..
 
Kyseessä siis Jeld Wen Eco Character -sarjan ovimalli (10x21). Swedoor lupaa ovilleen 12 vuoden suoranapysymistakuun, mutta takuuehdoista löytyy tällainen hauska lause: "Emme vastaa... (useita kohtia) Ongelmista, jotka liittyvät mustaksi tai tummaksi maalattujen ulko-ovien suorana
pysymiseen"." Ja kappas, meidän ovi on tummahkon harmaa. Ettei vain kyseessä olisi jonkinlainen ei-niin-kiva ominaisuus /tyyppivika?

Noh tuo tumma väri on kyllä huono jos aurinko pääsee siihen enemmälti paistamaan. Meillä oli kans harmia johtuen tummasta ovesta, mutta onneksi sillä oli jo ikää niin uutta tilalle ja valkoisena. Nyt jos teet ensiapuna pikku säätöä ja sitten keskikesän helteillä auringon porottaessa kunnon säätö?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 123
Viestejä
4 881 511
Jäsenet
78 752
Uusin jäsen
AllanT

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom