Kodin rempat(DIY)

@Mikkos Jos katkaisijalle menevä kaapelointi on putkitettu niin ei tuossa muuta kuin vetää lisää kaapeleita niille spoteille ja niiden kytkimelle. Jos ei ole, eikä halua pintavetoja, niin joku langaton kytkin varmaan fiksuin ratkaisu. Pyydä sähkäri paikalle kerta noin epäselvää.

Unohda ne lamppusarjat ja hommaa neljä erillistä (laadukasta) spottia, esim: LED-alasvalo Inset Trend Swing 6W GU10 IP23 30° Ø 83x85 mm himmennettävä valkoinen
Muuten hyvä, mutta vanhan katon kun purkaa niin on joku 50-60mm koolaukset eikä viittis rupee uusia asentamaan päälle. Siks jotkuu vähälämpöset sarjat olis kova juttu.
Ja juu, sähkärin toki sitten kutsun jos niillle tanhumille lähetään, mutta nyt lähinnä alustavasti kyselin.
Varmaan joku muuntajalla varustettu sarja olis "fiksuin" tässä tapauksessa? Ei lämpiäis niin paljon ja asennus-syvyys ei tarviis olla niin paljon..
 
Mikä olisi paras aine tiivistämään eristyslasin aka lämpölasin ja karmin välinen tila? Itsellä on yksi/kaksi ikkunan karmia sellaista jossa alapuu on pari milliä eritasossa pystyihin nähden ja uudelleen lasituksessa on käytetty liian ohutta tiivistettä eli lasi ei ota alapuussa olevaan tiivisteeseen asti kiinni vaan lasin ja tiivisteen väliin menee esim. hammastikku / luottokortti helposti.

Eli ajatus on kun tiivisteet on millin/kaksi karmipuun yläreunasta niin tursottaa jotain massaa siten että se menisi ainakin osittain tiivisteen ja lasin väliin sekä sitten samalla täyttäisi tuon karmin yläreunan kolon tiivisteen päältäkin... Vai tuleeko tuosta tarpeeksi hyvä kun vetää vain ohuen parin millin sauman tuohon karmipuun yläreunaan?

Ilmeisesti jos pistää silikonia niin sen ei kannata olla ainakaan etikkapohjaista ja ilmeisesti "tavallinenkaan" ei saisi osua sinne lasikerrosten väliseen liimaukseen sillä se liimaus kuulemma nettilähteiden mukaan "aukeaa"... MS-massaa lasitussilikonin sijasta?

Mielessä kävi myös että työntäisi jotain tiivistettä olemassa olevan tiivisteen ja lasin väliin, mutta taitaa olla kuolleempi idea kuin silkkari...

Joo, "oikea tapa" olisi ottaa ruutu irti ja laittaa alapuuhun paksumpi tiiviste / kaikkii paksumpi tiiviste, mutta siihen en ajatellut lähteä.
 
No ei se mitään, mömmöt on jo paikallaan, jotain cascon (ei liimaava, ei etikkaa sisältävää) "pesuhuoneen" tiivistykseen tarkoitettavaa tököttiä pistin.

Ei tuossa nyt luulisi havainnekuvaa silti tarvitsevan, neliönmallinen puukehikko jota vasten lasi laitetaan ja tuosta yhden sivun puusta jyrsit 2mm pois siitä tasopinnasta jota vasten lasi tulee niin kun kehikko laitetaan lasia vasten niin 3 sivua on lasia vasten "tiivisti" ja yhdessä sivussa 2mm ilmarako.
 
No lähinnä pohdin, että onko tiiviste = kitti. Mutta hyvä jos tuli tehtyä jo tehtyä.
 
Onko kahden eri puukuvion yhdistämisestä olemassa jotain fengshui sääntöjä, kun olisi puolessa talossa parketti, ja puolessa talossa muovimatto. Voisin korvata tuon muovimaton joko parketilla, laminaatilla tai vinyylillä, mutta pitääkö valita joku laatta kuvio, vai voiko kahta eri puukuviota yhdistää ns. hyvällä maulla?
 
Onko kahden eri puukuvion yhdistämisestä olemassa jotain fengshui sääntöjä, kun olisi puolessa talossa parketti, ja puolessa talossa muovimatto. Voisin korvata tuon muovimaton joko parketilla, laminaatilla tai vinyylillä, mutta pitääkö valita joku laatta kuvio, vai voiko kahta eri puukuviota yhdistää ns. hyvällä maulla?
Itsehän olen yhdistellyt kahta eri materiaalia tai kahta erilaista puuta laittamalla jonkun listan tai vastaavan mikä erottaa eri materiaalit toisistaan mutta ei kuitenkaan loista silmään joka hetkessä.
Aikanaan patiota jatkaessa laitoin 2 lautaa poikittain ja sen jälkeen jatkoin taas pitkittäin. Väri oli kuitenkin niin erilainen vaikka kuvio oli sama niin tuli siisti saumakohta.
 
En keksinyt parempaakaan threadia, joten kysytään täällä:

Autotallin seinässä on kaksiosainen rasia, mutta auton lämmitykseen käyttämäni kello peittää niistä molemmat. Olisiko jotain ehdotuksia kellon saamiseen vähän kauemmas pistorasiasta mahdollisimman siististi.

Ainoa edes välttävä löytämäni ratkaisu on seinäkiinnityksellä varustettu jatkojohto, mutta tuossakin on 2 metriä johtoa ja rakenne vaikuttaa siltä, ettei tuota ole yksinkertaista katkaista kummastakaan puolesta.
Energy+ Kumipinnoitettu jatkojohto 2 m, 4 pistorasiaa ja virtakytkin - Tokmanni-verkkokauppa
 
Mites joku jatkopistorasia tai haaroitin?

Esim honkkarin valikoimaa tästä
Haaroittimet - Hong Kong tavaratalot
Biltema, Motonet, krauta, SLO jne löytyy sitten vielä lisää vaihtoehtoja.

Tai sitten ostat pelkän pistotulpan ja töpselin ja teet itse 5cm jatkojohdon? Tarvikkeet löytyy em. Kaupoista
 
Laitetaanpa tänne, että jos suunnittelette keittiön uusimista, niin uutta keittiötä ei kyllä ainakaan Puustellilta kannata ottaa, ellei sitten halua ongelmien sattuessa vääntää heidän kanssaan ties kuinka pitkään maksujen ja korkojen juostessa. Puustelli nimittäin toteuttaa tuon laskutuksensa pääosin OP-Yrityspankin kautta ja jos homma viivästyy, vaikka sitten Puustellista itsestään johtuvista syistä, niin laskutus alkaa kyllä pyöriä korkoineen tuota kautta, eikä Puustelli anna kuluttajalle mahdollisuutta maksaa vain valmista osuutta vaan vaatii koko kauppasumman maksamista. Pitäisi kuulemma vain luottaa heidän takuuseensa virheiden osalta.

Lisäksi tosiaan kun monista muista keittiöfirmoista poiketen Puustellin tehtaan toimitusajat ovat useita viikkoja ja jopa lähempänä yhtä kuukautta, niin mahdollisten virheellisten tuotteiden uusimiseen kuluu kyllä sitä aikaa.

Lisää keskustelua Puustellin keittiötoimituksista löytyy mm. tuolta Suomi 24:stä:

PUUSTELLIN KEITTIÖT - EN SUOSITTELE - Keittiö - Suomi24 Keskustelut
 
No eipä kovin monelta toimittajalta alle kuukaudessa keittiötä saa jos nyt haluaa jotain muuta laatua/valinnanvaraa kuin mallia Ikea?

Ja eikai tuo Puustellilta ostaminen nyt eroa kuluttajaviraston suosituksista eli työt maksetaan sovitun mukaisesti ja jos jotain isompia puutteita on niin ne maksetaan kun homma hoidettu sopimuksen mukaan? Vai oletko tehnyt tästä jonkun osamaksusopparin op:n kanssa kun itselle laskut tulleet kyllä suoraan Puustellilta tavaroiden toimituksen yhteydessä?

Ja ei, en Puustellia yritä puolustella mitenkään, päinvastoin on itselläkin ollut heidän kanssaan ongelmia. Mutta tuossa sun varoituksessa/vinkumisessasi ei ole mitään käytännön esimerkkiä miten he eivät nyt ole oikein toimineet. Itse tulkitsen nämä niin että asiakas on mulkku ja kun ei osaa asioita hoitaa niin anonyyminä on netissä helppo purkaa pahaa oloaan.
 
No eipä kovin monelta toimittajalta alle kuukaudessa keittiötä saa jos nyt haluaa jotain muuta laatua/valinnanvaraa kuin mallia Ikea?

Ja eikai tuo Puustellilta ostaminen nyt eroa kuluttajaviraston suosituksista eli työt maksetaan sovitun mukaisesti ja jos jotain isompia puutteita on niin ne maksetaan kun homma hoidettu sopimuksen mukaan? Vai oletko tehnyt tästä jonkun osamaksusopparin op:n kanssa kun itselle laskut tulleet kyllä suoraan Puustellilta tavaroiden toimituksen yhteydessä?

Ja ei, en Puustellia yritä puolustella mitenkään, päinvastoin on itselläkin ollut heidän kanssaan ongelmia. Mutta tuossa sun varoituksessa/vinkumisessasi ei ole mitään käytännön esimerkkiä miten he eivät nyt ole oikein toimineet.

En tiedä sitten koska olet nuo omat sopimuksesi tehnyt, mutta ainakin meidän tapauksessa Puustellin myyjä ei edes tarjonnut mitään muuta kaupan toteutustapaa kuin sopimusta johon on jo valmiiksi linkitetty tuo OP-Yrityspankin rahoitus vaikkei meille sillä mitään käyttöä ollutkaan.

Ja kyllä Puustellilta ostaminen eroaa juurikin siinä monista muista firmoista että oli tavara sitten virheellistä tai ei niin Puustelli vaatii joko koko kauppasumman maksamista kerralla ja heidän takuuseensa luottamista (koska keittiö on kuulemma jo käyttökunnossa) tai sitten menee tuohon OP-Yrityspankin osamaksuun ja koroille.
 
Ei Puustellilla ole mahdollisuutta vaatia koko summaa. Tai saahan sitä vaatia, mutta maksaa ei silti tarvitse. "Koko summa kerralla tai sitten alkaa osamaksusopimus" menee tosin jo petoksen yrityksen puolelle.
Kuluttajansuojalaki 38/1978 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®
Tilaajalla on toimeksisaajan viivästyksen perusteella oikeus pidättyä maksamasta palveluksen hintaa. Tilaaja ei kuitenkaan saa pidättää rahamäärää, joka ilmeisesti ylittää ne vaatimukset, joihin hänellä on viivästyksen perusteella oikeus.

Sama koskee myös virheellistä toimitusta (8:17 §).
 
Prisman kautta kun ostettiin takka niin piti tehdä s-pankkiin rakentajatili ja laskua takasta ei tullut ennen kuin oli jo ensimmäinen vaihe rakennettu.
 
Tämä nyt ei ole DIY:tä nähnytkään, mutta saattaisi silti olla paras paikka kysyä: onko millaisia kokemuksia noista "kilpailuta remonttisi" -sivustoista? Pikaisellakin googlauksella löytää aika monta vaihtoehtoa, eikä jaksaisi jokaiseen rekisteröityä pikkurempan vuoksi.

Vastaan tuli tällaisia:
Säästä rahaa kilpailuttamalla remonttisi | Urakkamaailma
Suomen suosituin remontti- ja tarjouspyyntöpalvelu | Dooxe
Kilpailuta remontti, säästä rahaa - Kodin remontit
Kilpailuta täällä kaikki kodin remontit
Etsitkö rakentajaa tai remontin tekijää, jätä tarjouspyyntö jo tänään!
 
Kun ilmeisesti hesan suunnalla asut niin hommaa semmonen firma jossa työntekijät puhuu suomea. Olin yhellä raksalla jossa virolainen maalari tuli ja isännöitsijän kans jutteli siinä vieressä.
"Piti tulla maalaan sokkeli. Mikä on sokkeli?"
 
Pitäis saada 20x92mm puutavaraa parinmetrin pätkä karmin ja betoniseinän väliin levikkeeksi. Tuosta saisi, kun pöytäsirkkelillä hieman kaventaisi. Mutta onko tuossa riskiä, että alkaa puskemaan pihkaa ja sotkemaan paikkoja? Tarkoitus on, että virityksen saisi tarvittaessa siististi pois, ilman että seinä on sotkuinen.

Ulkoverhouslauta MITT 20x95 kuusi | Kodin Terra
 
Pitäis saada 20x92mm puutavaraa parinmetrin pätkä karmin ja betoniseinän väliin levikkeeksi. Tuosta saisi, kun pöytäsirkkelillä hieman kaventaisi. Mutta onko tuossa riskiä, että alkaa puskemaan pihkaa ja sotkemaan paikkoja? Tarkoitus on, että virityksen saisi tarvittaessa siististi pois, ilman että seinä on sotkuinen.

Ulkoverhouslauta MITT 20x95 kuusi | Kodin Terra
Kerta sulla sirkkeli on niin osta yksi kertopuu tolppa ja tee siintä. Ne on ainakin kuivia ja ei elä.
 
No kertopuu vaatii jo vähän järeämmän sirkkelin kavennukseen.

Itse tekisin tuon 20mm vanerista, saa kaupasta suoraan oikeaan kokoon sahattunakin jos ei itse jaksa sahailla.

Toinen kysymys on miksi se karmin väli pitää puulla täyttää? Uretaani tai villakin toimii ja eristää ääntäkin paremmin.
 
No, kävin ostamassa kyseisen pätkän, tosin pohjamaalattuna, kun ilman oli saldo nolla. Ja kyseessä ei täysin omistuskämppä, niin pitää saada tarvittaessa mahdollisimman jälkiäjättämättömästi ja mielellään myös vaivattomasti pois. Tällä hetkellä tarvittu seinään vain neljä reikää per puoli karmiruuvien tulpille, mikä täysin hyväksyttävää.
 
Turha sinne siltikään mitään puuta on väliin pistää. Villaa rako täyteen niin ei jää mitään jälkiä purettaessa ja eristää ääntäkin paremmin. Listatkin saa kaikki naulattua karmeihin niin ei niistäkään jää mitään ylimääräistä.
 
Ei Puustellilla ole mahdollisuutta vaatia koko summaa. Tai saahan sitä vaatia, mutta maksaa ei silti tarvitse. "Koko summa kerralla tai sitten alkaa osamaksusopimus" menee tosin jo petoksen yrityksen puolelle.


Sama koskee myös virheellistä toimitusta (8:17 §).

Juuri näistä väännetäänkin nyt kuluttajansuojan kanssa sitten. Mutta sen voi kyllä sanoa jo, ettei Puustelli suostunut paljastamaan virheettömän osuuden hintaa edes sitä erikseen heiltä pyydettäessä.
 
Juuri näistä väännetäänkin nyt kuluttajansuojan kanssa sitten. Mutta sen voi kyllä sanoa jo, ettei Puustelli suostunut paljastamaan virheettömän osuuden hintaa edes sitä erikseen heiltä pyydettäessä.
Heh, melkoista kiukuttelua isolta firmalta. Tilaajalla on velvollisuus maksaa vain sellainen summa, joka ei "ilmeisesti" alita riidan kokoa. Maksettavan määrän ei siis tarvitse tarkasti vastata prosenttiosuutta valmiista työstä, vaan olla vain perusteltavissa vaatimuksilla, jotka virhe aiheuttaa. Itse sanoisin, että arvioitu valmiin työn osuus on yläraja sille, mitä tilaajan tulisi maksaa.

Kuluttajaoikeusneuvojallakin luulisi olevan jokin mielipide sopivasta summasta. Jotain kuitenkin täytyy maksaa, ettei homma kaadu omaan niskaan sillä perusteella, että on ylittänyt lain tarjoamat oikeutensa.
 
No jos keittiö asennettuna maksaa vaikka 10 000e, ja sieltä puuttuu pari kaappia/peitelevyä niin kyllähän sen voi aika äkisti arvioida että vaikka 400e tavaroita ja 400e työtä uupuu niin maksaa laskusta 9100e pois.
 
No jos keittiö asennettuna maksaa vaikka 10 000e, ja sieltä puuttuu pari kaappia/peitelevyä niin kyllähän sen voi aika äkisti arvioida että vaikka 400e tavaroita ja 400e työtä uupuu niin maksaa laskusta 9100e pois.

Sori pilkun nusaus mutta satanen hävis justiin tuhka tuuleen :lol::D:rofl:
 
Mitenniin hävisi? Se 900e maksetaan sitten kun homma on valmis ja hyväksytty ;)
 
Mitenniin hävisi? Se 900e maksetaan sitten kun homma on valmis ja hyväksytty ;)

Lues vielä mitä lainasin, koski siis sitä että 10k€-400€-400€ = 9200€ (eikä 9100e), eikä tartte maksaa ees enää kuin 800€ ;)
 
En keksinyt nopeasti parempaakaan ketjua tälle: Miten noiden laadukkaampien akkutyökoneiden (Makita ym. ym.) akut kestää aikaa harvalla käytöllä? Jos investoi tommoisiin, mutta käyttää harvoin, niin onko akun kunto heikentynyt merkittävästi esim. 10v aikajänteellä? Eli onko satunnaisen kotinikkarin järkevämpää ostaa verkkovirtakoneet, jos tarkoitus omistaa koneet koko käyttöiän? Jos akut säilyy kunnossa, niin onko asia toinen, kun tullaan laadussa keskinkertaisiin merkkeihin?
 
No mulla kesti makitan 14,4v akut 6v ja myin koneet sitten eteenpäin. akut oli aika heikossa hapessa jo, mutta kyllä niillä silti pystyi toimimaan.
Onko sillä nyt mitään väliä kestääkö ne akut 5 vai 10vuotta... käyttömukavuus 100-0 akkukoneille
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä ne kestää sen 10v kotikäytössä. 5v kestää makitan akut työkäyttöä ennenkö alkaa tehot katoamaan ja silti niillä pärjää vaikka sen 3ah akun kapasiteetista ei nyt ole jäljellä kun 50%.
Kotikäytössä tuskin on ongelma vaan akut jäätyy tai katoaa ennenkö hajoaa käytöstä tai sen puutteesta.
 
En tiedä onko oikea threadi, mutta käytän vähän hyväksi aihetta.

Onko jollakulla tietoa / kokemusta, saako Ikean METOD -integroitavan astianpesukone etulevyn muokattua johonkin toisen merkkiseen astianpesukoneeseen?

En ole meinaan täysin tyytyväinen nykyiseen Ikean integtoituvaan astianpesukoneeseen.
 
En ole meinaan täysin tyytyväinen nykyiseen Ikean integtoituvaan astianpesukoneeseen.
Ostit hinnat alkaen mallin? Nuo kallimmaat koneet on ainakin olleet Electroluxin koneita ja todella kilpailukykyisesti hinnoiteltuja ja pienellä salapoliisityöllä pystyt kaivamaan konetta vastaavan "suomikoneenkin" esille... Eiköhän tuo 499e vekotin ole jo hyvä, 599e varmasti. Itsellä on reilu 5v ollut ja muistaakseni 500e maksoi silloin, ainoa valituksen aihe on se että ei heijasta valoa lattiaan kun kone käy (edeltävä eluxin koneeni teki näin).

Sama homma noiden Ikean uunien kanssa, ne kalliimmat on "vastaavia suomikoneita" selvästi halvempia ja induktiotasojen kanssa taas sama juttu. Ainoa mitä en järkeävästi 5+v sitten löytänyt oli jääkaappi&pakastin&liesituulettimet ja tämäkin oikeastaan siitä syystä että tarjolla oli vain halpakuraa ko. segmenteissä. Nykyään näyttäisi netin puolesta ainakin jääkaappi&pakastin puolellakin asialliset koneet olevan nuo 600-800e maksavat (lienevät jotain 900e koneita gigantissa hihasta arvattuna). Ja myös näköjään liesituuletin valikoima on kokenut täys muutokset eli sieltä saanee kunnollisen sellaisenkin nykyään...
 
Ostit hinnat alkaen mallin? Nuo kallimmaat koneet on ainakin olleet Electroluxin koneita ja todella kilpailukykyisesti hinnoiteltuja ja pienellä salapoliisityöllä pystyt kaivamaan konetta vastaavan "suomikoneenkin" esille... Eiköhän tuo 499e vekotin ole jo hyvä, 599e varmasti. Itsellä on reilu 5v ollut ja muistaakseni 500e maksoi silloin, ainoa valituksen aihe on se että ei heijasta valoa lattiaan kun kone käy (edeltävä eluxin koneeni teki näin).

Sama homma noiden Ikean uunien kanssa, ne kalliimmat on "vastaavia suomikoneita" selvästi halvempia ja induktiotasojen kanssa taas sama juttu. Ainoa mitä en järkeävästi 5+v sitten löytänyt oli jääkaappi&pakastin&liesituulettimet ja tämäkin oikeastaan siitä syystä että tarjolla oli vain halpakuraa ko. segmenteissä.

Tiedän että on Electroluxin malleja. Itse olen ollut tyytyväinen Mielen tasoon.

Electrolux on bulkki-kamaa kuitenkin ja sen laatu on mielestäni laskenut rajusti. Gorenjeki parempi
 
Tiedän että on Electroluxin malleja. Itse olen ollut tyytyväinen Mielen tasoon.

Electrolux on bulkki-kamaa kuitenkin ja sen laatu on mielestäni laskenut rajusti. Gorenjeki parempi
Ne halvimmatkin voi olla "electroluxia", mutta oikeasti esim. zanussia joka on laadultaan eri kamaa kuin kalliimman pään laitteet.

Tuo "taso" on urbaani legenda, silloin kun verrataan samanhintaisia vekottomia eikä aleta vertailemaan 3ke vs 1ke koneita (no eluxilta ei taida edes saada noita överisti hinnoiteltuja laitteita, joissa ei ole käytännössä enää minkäänlaista hinta-laatu suhdetta -tietysti jos väkisin haluat jonkun tietyn marginaali ominaisuuden niin sitten ei auta kuin kaivaa kuvetta). Toinen on kuitenkin maailman 2. suurin valmistaja niin sieltä löytyy vähän kaikkea eli karrikoidusti saat juuri sitä mistä maksat. Se on toki totta että kun Mieleltä puuttuu halpakura kokonaan niin sokkona hyllystä repiessä saat ko.merkiltä todennäköisesti paremman kun unohdetaan yhtälöstä hinta.

Menee vähän samaan kategoriaan kuin että "AEG on paljon parempi elux", muuten hyvä mutta kyseessä 1:1 sama kone sisuskaluja myöden samalta valmistajalta eri mallitekstillä (kun valitsee oikeat mallit), "AEG on vain brändatty mielikuva" ja esim. saksassa se on paikallisille ihan samanlainen brändi kuin elux pohjoismaisille ja meille vastaavasti AEG:ta myydään eluxia "premiumpana"-brandinä sillä ko. merkiltä myydään vain kallimmaan pään laitteita ja halpa-versiota ei tuoda maahan ollenkaan...

PS. et vastannut että ostitko sen halpamallin :)?
 
PS. et vastannut että ostitko sen halpamallin :)?

Piti kuiteista tarkistaa eli keskihintainen malli, ohan tuolla vielä kaksi kalliimpaa malliaki lisäksi.
http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/70385834/

Kyllä tosiaan Mielet lähtee siittä 899€ alkaen ja kallein on 3ke.

Siinä oot oikeassa, että ihan sama mitä ostaa niin halvinta paskaa ei kannata ostaa tai odottaa, että kestää sen mitä kaksi kertaa kalliimpi kone. Kyllä 3ke Mieleki varmasti hajoaa ja saako rahoilleen tarpeeksi vastinetta, se on jokaisen omassa mieltymyksissä.

Enkä hakenut tällä sitä et Ikean koneet automaattista kuraa, vaan kysyin onnistuuko helpolla modaus, koska kamalan usein gigantista esim. lähtee tarjouksesta hyvään hintaan koneita versus Ikean?
 
Siellä on 3 konetta, tuon päälle, 499, 599 ja 749. Onhan tuossa nyt selvä ristiriita, olet ostanut 2. halvimman 60cm koneen ja sanot että laatu on paskaa/huonoa eikä vastaa Mieleä jonka halvin kone on kallimmpi kuin yksikään noista... Tämä siis ihan vain muillekin tiedoksi että ei tuolta Ikeasta halpaa kannata halpaa konetta ostaa jos haluaa hyvää.

Modattavaa ei tosiaan ole kuten Jebaus sanoi, ainoa mitä tarvitsee on uudesta koneesta sen "kaavan" uusille ruuvinreille tai muuten joutuu mittailemaan semitarkasti & arpomaan levylle oikean korkeuden (poikkeuksetta se levyn yläreuna taitaapi tulla aina tasoon sen koneen luukun yläreunan kanssa että sinänsä mitään arpomista tuossakaan ei taida olla). Ja jos luukkua ei kuulu koneesta irroittaa levyn kiinnitämisen ajaksi niin kaippa sen varovasti vinkoillakin saa pysymään paikoillaan sen aikaa että pari ruuvia saa kiinni, noiden valmiiden kaavan kanssa tehtyjen ruuvin reikien kanssa tuo on vain paljon yksinkertaisempaa - riittää kun katsoo että ruuvi hakeutuu reikään ja sillä hyvä.

PS. sellainen knoppitieto vielä että ainakin aikoinaan tehtaan henkilökuntahinta tuollaiselle integroidulle oli kympin/kaksi halvempi kuin täsmälleen samalle mutta perusluukulliselle koneelle (koska sen valmistuskustannut on pienempi). Kaupassa integroidusta sitten pyydetään (tai ainakin on pyydetty) xxx eur ns. premium lisää... Ja silloin vuosia sitten Ikea ei näyttänyt lähteneen tuohon samaan hommaan eli heillä ei tuollaista premikka lisää ollut ko. koneissa ollut.
 
Siellä on 3 konetta, tuon päälle, 499, 599 ja 749. Onhan tuossa nyt selvä ristiriita, olet ostanut 2. halvimman 60cm koneen ja sanot että laatu on paskaa/huonoa eikä vastaa Mieleä jonka halvin kone on kallimmpi kuin yksikään noista... Tämä siis ihan vain muillekin tiedoksi että ei tuolta Ikeasta halpaa kannata halpaa konetta ostaa jos haluaa hyvää.

Huomiota, että on kyseessä 45cm kone ja Ikeasta ei saa muuta tällä hetkellä ainakaan. Muistaakseni oli 2vuotta sitten vielä tarjolla enemmän?
 
Huomiota, että on kyseessä 45cm kone ja Ikeasta ei saa muuta tällä hetkellä ainakaan. Muistaakseni oli 2vuotta sitten vielä tarjolla enemmän?
Jahas, no sitten, tuo 45cm koneiden maailman on muutenkin erilainen, siellä saa olla vielä monta kertaa tarkempana että mitä ostaa. Toisin sanoen ko. konetta ei kannattane Ikeasta ostaa (kuten ei 5v sitten kannattanut ostaa jääkaappiakaan)...

Karrikoidusti sanoen tuollaista konetta ei kannata laittaa jos vain mitenkään voi pistää perus 60cm koneen, vaikka sitten vähän tinkii kaapistosta, hintalaatusuhde on 60cm koneissa paljon parempi (valmistajasta riippumatta) koska ovat main-stream tavaraa. Ainahan tämä ei ole mahdollista vaikka yrittäisi...
 
Jahas, no sitten, tuo 45cm koneiden maailman on muutenkin erilainen, siellä saa olla vielä monta kertaa tarkempana että mitä ostaa. Toisin sanoen ko. konetta ei kannattane Ikeasta ostaa (kuten ei 5v sitten kannattanut ostaa jääkaappiakaan)...

Karrikoidusti sanoen tuollaista konetta ei kannata laittaa jos vain mitenkään voi pistää perus 60cm koneen, vaikka sitten vähän tinkii kaapistosta, hintalaatusuhde on 60cm koneissa paljon parempi (valmistajasta riippumatta) koska ovat main-stream tavaraa. Ainahan tämä ei ole mahdollista vaikka yrittäisi...

Juu kerrostalo kyseessä ja oli pakko tuosta kaapista oikoa. Tiedossa oli, että varmasti kompromissi tulee olemaan, mutta tällä hetkellä mahtuu hyvin kahden hengen astiat.

Seuraavana tosiaan mietinnissä okt-talo ja tätä silmällä pitäen haluan jatkossaki tehdä ikean keittiön kuten viimeisessä kahdessa asunnossa on ollut.

Kuka ties vaikka päätyisinkin Ikean astianpesukoneeseen kun se kohta tulee. Valinnanvapaudesta vaan pidän.

Hyviä pointteja tosiaan, @jinx1980 ja pahoittelut tosiaan jos sait semmoisen kuvan, että tarkoitin Ikean koneet olisi automaattisesti täyttä paskaa.
 
Mielestä kun vaihdat elux niin eipä ihme että oot pettynyt. Sama asia kuin mersusta vaihtaisi skeidaan.
 
Mistäs saisi hyviä/hyvän led-paneelin halvalla + pinta-asennuskehys, Suomi-kaupoissa tuntuu olevan ihan järjettömät hinnat perus CRI>80 paneeleille vs. ulkomaat. 4000K saisi olla värisävy.

Yhden paikan löysin joka postittaa Suomeen, amazonin ja muiden kanssa ongelma tuntuu olevan ainakin tuon kehyksen postitus jos ylipäänsä postittavat ulkomaille
Tuolta on postit ~13e
40W LED Panel Light - 300x1200 - IP40 - LED Panel Lights - Commercial LED
Eli tämä kehikon kanssa (tässä on perus driver mukana paneelissa, kysyin sen) posteineen näyttäisi jäävän reilusti halvemmaksi posteineen kuin mitä parista suomikaupasta katsoin.

Hitto kun näistä paneeleista ei tiedä onko niissä driver mukana vai ei, harvat sivustot mainitsevat asian erikseen ja osassa saa jopa valita alasveto-valikosta että millaisen driverin haluaa kyytiin.

PS. paljonko on 3000lumenia mitä noista luvataan irtoavan, onko se paljon vai hemmetisti liikaa (keittiöön tulossa)? Noihinhan saisi vissiin jotain sellaisia tilansa muistavia himmentiä (1-10V?) kiinasta joita voi käsin säätää +- napeilla ja sitten kun on hyvä niin kehyskiinni, mutta nuokin vaatinevat normaalia kyvykkäämmän led-driverin toimiaakseen.
 
Viimeksi muokattu:
Mistäs saisi hyviä/hyvän led-paneelin halvalla + pinta-asennuskehys, Suomi-kaupoissa tuntuu olevan ihan järjettömät hinnat perus CRI>80 paneeleille vs. ulkomaat. 4000K saisi olla värisävy.

Yhden paikan löysin joka postittaa Suomeen, amazonin ja muiden kanssa ongelma tuntuu olevan ainakin tuon kehyksen postitus jos ylipäänsä postittavat ulkomaille
Tuolta on postit ~13e
40W LED Panel Light - 300x1200 - IP40 - LED Panel Lights - Commercial LED
Eli tämä kehikon kanssa (tässä on perus driver mukana paneelissa, kysyin sen) posteineen näyttäisi jäävän reilusti halvemmaksi posteineen kuin mitä parista suomikaupasta katsoin.

Hitto kun näistä paneeleista ei tiedä onko niissä driver mukana vai ei, harvat sivustot mainitsevat asian erikseen ja osassa saa jopa valita alasveto-valikosta että millaisen driverin haluaa kyytiin.

PS. paljonko on 3000lumenia mitä noista luvataan irtoavan, onko se paljon vai hemmetisti liikaa (keittiöön tulossa)? Noihinhan saisi vissiin jotain sellaisia tilansa muistavia himmentiä (1-10V?) kiinasta joita voi käsin säätää +- napeilla ja sitten kun on hyvä niin kehyskiinni, mutta nuokin vaatinevat normaalia kyvykkäämmän led-driverin toimiaakseen.

3000 lumenia on about sama mitä tulee yhdestä 36w/120cm pitkästä loisteputkesta, eli IMO ei liikaa.
 
Kuraeteinen työn alla.
Lattialla muovimatto joka revitty pois, eli betoni lattiana.
Seinät kipsilevyjä, jotka niin reikäsiä ja liimaisia että asennan päälle saneerauskipsilevyt (6mm).
Lattia tarkoitus laatoittaa.

No kysymys on että laitetaanko saneerauskipsilevyt laatan "päälle" vai laitetaanko laatat kipsilevyä "vasten"?
Molemmissa tapauksissa jäisi pieni rako laatan ja kipsin väliin ettei mahdollinen kosteus nouse kipsilevyyn (eiks tää oo ihan tarpeellinen?). Saumat silikonilla.
Kumpi, jos kumpikaan kuvan vahtoehdoista on se oikea? Tai mikä muu olisi parempi?
sauma.jpg
 
Kuraeteinen työn alla.
Määrittele mikä on sulle kuraeteinen? Vaikuttaa, että mitään kaivoa ja vesipistettä ei ole tulossa?

Itse laittaisin ensimmäisen tavan mukaan. Eli kipsilevy laatan päälle. Teoriassa laatan alapuolella voi olla kosteutta sen verran, että se pääsee kipsilevyyn saakka jos kipsilevy on lattiaa vasten. Riippuu siitä kuinka paljon lattialla tulee olemaan vettä joka pääsee imeytymään laattasaumaan ja kiinnityslaastiin.
 
Yleensä kai laitetaan yksi rivi laattoja myös seinälle.

Mutta jos välttämättä haluaa noin, niin kipsilevyt ensin. Itse laittaisin kyllä vesieristeenkin tuossa välissä kerta lattia on perusteellisesti auki.
 
Määrittele mikä on sulle kuraeteinen? Vaikuttaa, että mitään kaivoa ja vesipistettä ei ole tulossa?

Itse laittaisin ensimmäisen tavan mukaan. Eli kipsilevy laatan päälle. Teoriassa laatan alapuolella voi olla kosteutta sen verran, että se pääsee kipsilevyyn saakka jos kipsilevy on lattiaa vasten. Riippuu siitä kuinka paljon lattialla tulee olemaan vettä joka pääsee imeytymään laattasaumaan ja kiinnityslaastiin.
Aa, tosiaan. Siis ei mitään vesipisteitä viemäreitä eikä sen sellaisia. Varmaankin lähempänä tuulikaappia kuin kuraeteistä, sori. Eli ei siis mitään märkäeristyksiä sun muita että se kura ja rapa mitä kenkien mukana kulkeutuu. Ennen purkuakaan ei ollut kuin betoni jonka päällä muovimatto.
 
Kipsilevy ensin seinään, sitten vesieriste lattiaan ja nostat sen vaikka 5cm seinälle kipsilevyä vasten, sitten laatoitus. Monesti jos tulee jalkalista niin vesieristeen nostetaan sen taakse.

Tuo vesieristys on niin pieni homma ja rahallisesti puhutaan jostain kympeistä, että se kannattaa sinne vetää. Sillä saa myös varmistettua saneerauslaastin tartunnan siihen vanhaan betoniin. Kipsilevyyn kun vedät sen vesieristeen vaikka superlonitelalla niin pinta jää niin sileäksi että maalin voi vetää suoraan päälle. Vesieristeen päälle voit vetää tarvittaessa myös tasoitteen ja hioa kevyesti ennen maalausta.
 
Tuata, onhan siitä betonipinnasta kuitenkin pitänyt mattoliimat pois rapsutella nii kyllä se saneerauslaasti siihen betoniin kii ottaa (varmaan paremmin ku vedeneristysmönjä). Jos haluaa hifistellä vedeneristyksellä nii siitä vaan. Se seinille nosto on ihan hyvä mut tuossa tilassa varmasti riittää sen verran et vielä listoilla peittyy. Vaikka kaivoo ei ookkaan ni ei juuri kynnystä korkeemmalle pääse vesi siellä nousemaan...
 
Jokainen saa omaan kotiinsa tehdä tietysti juuri kuten haluaa, kerroin vain miten se tehdään hyvin ja oikeaoppisesti :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom