Kodin rempat(DIY)

Mistäs saisi suht edullisesti keittiön hommattua? Ikeassa käytiin keittiötä suunnittelemassa ja hintakin oli ok, mutta tuo niiden tasojen korkeus vähän arveluttaa. Tais olla 90cm työtason pintaan ja runkoja ei matalempana saa. Molemmat ollaan persjalkaisia niin matalampi olisi jees. Ikean mallikeittiössä parempi puolisko ei ylettänyt yläkaapin alimman hyllyn perälle edes kurkottaa. Voihan niitä yläkaappeja toki laskea, mutta menee äkkiä sitten työtila ahtaaksi.

Parempi puolisko ostaa keittiöjakkaran, mikään ei ole vittumaisempaa kuin liian alhaalla olevat kaapit ja työtasot.

Tosin alakaapit voi laittaa alemmas jos jakkara ei kelpaa.
 
Mistäs saisi suht edullisesti keittiön hommattua? Ikeassa käytiin keittiötä suunnittelemassa ja hintakin oli ok, mutta tuo niiden tasojen korkeus vähän arveluttaa. Tais olla 90cm työtason pintaan ja runkoja ei matalempana saa. Molemmat ollaan persjalkaisia niin matalampi olisi jees. Ikean mallikeittiössä parempi puolisko ei ylettänyt yläkaapin alimman hyllyn perälle edes kurkottaa. Voihan niitä yläkaappeja toki laskea, mutta menee äkkiä sitten työtila ahtaaksi.

Asenna tason alla olevat rungot ilman niitä Ikean jalkoja niin saat 80cm pintaan ja siihen pöytälevy päälle.
 
Kyllä ainakin Nixiltä/AKAlta ja Ainalta (Mellano) saa noita alarunkoja myös matalampana mallina jos on ihan pakko saada tasokorkeus tuosta 90 sentistä alaspäin mutta haluaa kuitenkin 15 sentin sokkelit. Muistaakseni AKAlla tuli matalammalla rungolla korkeudeksi 720mm+30-40mm taso, ja tuosta saa vielä vähän pois jos laittaa matalammat jalat. Todennäköisesti myös muiltakin valmistajilta onnistuu. Hinta noilla taitaa olla vähän korkeampi kuin Ikealla mutta sen perusteella mitä eri asentajien kanssa olen noista jutellut, sen mitä hinnassa menettää säästää asennusajassa ja -hermoissa. Ja on Suomessa valmistettuja.
 
Kyllä ainakin Nixiltä/AKAlta ja Ainalta (Mellano) saa noita alarunkoja myös matalampana mallina jos on ihan pakko saada tasokorkeus tuosta 90 sentistä alaspäin mutta haluaa kuitenkin 15 sentin sokkelit. Muistaakseni AKAlla tuli matalammalla rungolla korkeudeksi 720mm+30-40mm taso, ja tuosta saa vielä vähän pois jos laittaa matalammat jalat. Todennäköisesti myös muiltakin valmistajilta onnistuu. Hinta noilla taitaa olla vähän korkeampi kuin Ikealla mutta sen perusteella mitä eri asentajien kanssa olen noista jutellut, sen mitä hinnassa menettää säästää asennusajassa ja -hermoissa. Ja on Suomessa valmistettuja.

Mikä säästää hermoja muissa kun Ikean keittiöissä? Samaa lastulevyä ja ruuvilla seinään kiinni?

Jos mä säästin keittiöremontissa +4k€ niin en edes harkitse muita vaihtoehtoja, 7v toimi täysin ongelmitta ja oli kuin uusi kun muutin pois.
 
Joo pitää vielä miettiä tuota Ikean keittiötä, myyjän mukaan tuossa työtilan korkeudessa oli joku fiksattu minimimitta, mutta en kyllä muista perusteluja sille. Enkä kyllä toisaalta keksikään näin äkkiseltään. Tietysti jos liesituuletin tulee integroitava, ja haluaa muut kaapit samaan korkeuteen, niin siinähän oli jotkut tietyt minimi ja maksimietäisyydet liedestä.

Alakaapeista voisi toki jättää ne 8cm jalat pois, mutta jotain sinne on laitettava, kun eikös ilman jalkoja jo kaapin ovi viistä lattiaa? Pitäisi edes sen verran rakoa jäädä lattian ja ovien väliin, että varpaat on turvassa ovia aukoessa.
 
Runkojen rajallisuus niin mittojen kuin materiaalien suhteen, sidelistojen puuttuminen ja joihinkin tilanteisiin soveltumaton kiskokiinnys. Rajoitus käyttää vain Ikean mekanismeja mitoituksen vuoksi.
Huono verrata ikeaa mihinkään 2-3 kertaa kalliimpaan scavoliaan tai Puustellin, suomessa on kymmenittäin pieniä keittiökalustetoimittajia joilta saa samaa valkoista lastulevyä ja maalattuja ovia ihan standardimitoituksella ja samaan hintaan mitä ikealta.
 
Miettisin myös jälleenmyyntiä normaalia matalammissa kaapeissa, itsellä ei ainakaan 80cm korkeat alakaapit toimisi käytössä ollenkaan. Jäisi ostamatta.
 
Miettisin myös jälleenmyyntiä normaalia matalammissa kaapeissa, itsellä ei ainakaan 80cm korkeat alakaapit toimisi käytössä ollenkaan. Jäisi ostamatta.

Niin kannattaa miettiä JOS asunnon myyntiä harkitsee 1-5vuoden kuluessa. Muussa tapauksessa kiinnittäisin enemmän huomiota siihen että saa itselle toimivan keittiön. Jos normaalit kaapit on liian korkealla niin kyllä ne kannattaa laittaa mieluummin alemmaksi kuin kitkutella huonoissa asennoissa vaan sen takia että pelottaa mahdollinen jälleenmyynti. Kyllä nuo saa sit korotettua myöhemminkin jos siihen tulee tarvetta tulevaisuudessa.
 
Ikean alakaapit ovat korkeampia kuin "standardit" ja niissä on jo valmiiksi matalampi 8cm sokkeli / varvastila.

Jos haluaa ikean alakaapit tasoineen ~85 korkeuteen niin voikin jättää jalat sokkeleineen kokonaan pois :D

Tästä syystä jäi meillä Ikea ostamatta kun yhdellä sivulla ikkunan takia piti saada madallettua
 
Mulla on keittiössä vetolaatikot Ikeasta ja jätin ne jalat pois, niin hyvin yltää 160 cm pituinen työpöydän päälle. Kaapit aukeavat ihan hyvin. Eniten itseäni ärsyttääkin sokkelit, aivan turhaa tyhjää tilaa. Tosin olenkin keittiön suunnitellut itseäni varten, enkä mahdollisia uusia omistajia varten.
 
Tervehdys,

Olisi kysyttävää tiilikaton aluskatteeseesta ja yläpohjasta. Ainakin muutama aluskatteen ruoteen naula on mennyt ohi/halkaissut alapuolen "ruoteen". Ainakin tässä yhdessä paikassa kattotuoli näyttäisi tummenneen naulal läpi tulleesta kosteudesta ja naula ruostunut. Olisiko näitä syytä tiivistää paremmin? Tämä on saattanut olla aiemmin normaalia kovemmalla kosteusrasituksella, kun ylempänä ollut tiilikaton läpivienti irvisti reunasta ja mahdollisti ehkä sopivalla kulmalla tulevan sadeveden pääsyn aluskatteelle. Ei kai tiilikaton kuulu kuitenkaan falskata suurempia määriä aluskatteelle? Tai pitääkö kuntotarkastajan sanonta tiilikatto on sääsuoja ja aluskate pitää veden poissa yläpohjasta paikkaansa?
aluskate.jpg

Läheltä edellistä tuulensuojalevy(?) ulkoseinästä on tummunut ihmeellisesti yläosasta. Villojen korkeudelta levy on kuitenkin tyypillisen sävyinen. Kädellä ei tunnu poikkeavaa kosteutta, mutta olisiko syytä mittailla jollain mittarilla, myös viereisiä villoja? Onko esimerkiksi tällaisella DIY mittarilla virkaa? Pystyykö sellaisella tai muulla vastaavalla päättelemään jotain myös villojen kosteudesta? Tai olisiko parempi vuokrata laite? Tärkeintä olisi varmaan saada vertailukelpoisia mittauksia kuivista ja epäilyttävistä kohdista.
tuulensuoja.jpg

Yläpohjassa tulee vastaan kuvan mukaisia "matoja", jotka on ilmeisesti tuhatjalkaisia. Onko normaalia että sellaisia on siellä? sisätiloissa niitä ei ole, paitsi mahdollisesti kuivanneita kavereita on löytynyt yhdestä "läpivientitunnelista".
tuhatjalkainen.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tässä vielä parempi kuva tuosta tuhatjalkaisesta. Muutamia näkee puhallusvillan joukossa kerällä, mahdollisesti kuolleena. Tämä oli kattotuolilla.
tuhatjalkainen2.jpg

Vielä aluskatteesta katon porrastuksen kohdalla. Jostain syystä aluskatetta ei ollut nostettu ja lehtiä oli puhaltanut vintille porrastuksesta. Oli ehkä jätetty auki tuulettumisen takia, mutta kuntotarkastaja sanoi että aluskate pitäisi nostaa/jatkaa tuon sulkemiseksi. Sade ei siitä sisälle pääse, mutta tuuli voisi lunta puhaltaa. Merkkejä kosteudesta ei kutenkaan (vielä) ole. Olisiko huono ajatus pistää tuohon tiheä verkko, joka pysäyttäisi lehdet, lumen ja elikot, mutta päästäisi ilman vaihtumaan? Ritilän saaminen voi olla hankalaa muodon takia. Talon päädyissä ei tuuletusräppäniä vielä ole, mutta suunnitelmissa olisi ainakin toiseen päätyyn sellainen laittaa.
porrastus.jpg
 
Tässä vielä parempi kuva tuosta tuhatjalkaisesta. Muutamia näkee puhallusvillan joukossa kerällä, mahdollisesti kuolleena. Tämä oli kattotuolilla.
tuhatjalkainen2.jpg
Olisi varmaan hyvä selvittää miksi nuo ötökät siellä viihtyy. Mitään ruokaa niille ei pitäisi siellä normaalisti olla. Pikagoogletus kertoo, että nuo on jotain kaksoisjalkaisia, jotka syövät yleensä kuollutta kasvimateriaalia Kaksoisjalkaiset – Wikipedia

Meilläkin on aluskatteet piippujen ja porrastuksen kohdalla nostamatta ylös. Mutta noiden korjaaminen vaatisi pellitysten irrottamista niin jäänyt vielä tekemättä. Mitää valumajälkiä ei kuitenkaan missään ole niin pellit kyllä pitää hyvin.
 
Päivää.

Edellinen omistaja tehnyt salaojaremontin hiljattain ja sen jälkeen tehnyt etuovelta tielle sepelikäytävän. Nyt pitäs tuon tilalle saada kivetys paikoilleen.
LRM_EXPORT_62930453257320_20190918_123746273.jpeg

Kuvassa olen lappanut sepelit pois ja mietin, että leikkaanko tuon sokkelia vasten olevan eristelevyn matalammaksi, että saan kiveyksen lähtemään sen päältä vai aloitanko kiveyksen tuosta eristeestä? Sillonhan tuohon eristeen päälle pitäisi jotain nysvätä, ettei jää tuo vaalea levy paistamaan tuolta välistä
 
Päivää.

Edellinen omistaja tehnyt salaojaremontin hiljattain ja sen jälkeen tehnyt etuovelta tielle sepelikäytävän. Nyt pitäs tuon tilalle saada kivetys paikoilleen.
LRM_EXPORT_62930453257320_20190918_123746273.jpeg

Kuvassa olen lappanut sepelit pois ja mietin, että leikkaanko tuon sokkelia vasten olevan eristelevyn matalammaksi, että saan kiveyksen lähtemään sen päältä vai aloitanko kiveyksen tuosta eristeestä? Sillonhan tuohon eristeen päälle pitäisi jotain nysvätä, ettei jää tuo vaalea levy paistamaan tuolta välistä
En kyllä keksi mitä virkaa tuolla levyllä tuossa on. Madaltaa sen verran kun tarvii ja katsoo että tulee kivetykselle sen verran kaatoa, että vedet valuu pois oven edestä.
 
Päivää.

Edellinen omistaja tehnyt salaojaremontin hiljattain ja sen jälkeen tehnyt etuovelta tielle sepelikäytävän. Nyt pitäs tuon tilalle saada kivetys paikoilleen.
LRM_EXPORT_62930453257320_20190918_123746273.jpeg

Kuvassa olen lappanut sepelit pois ja mietin, että leikkaanko tuon sokkelia vasten olevan eristelevyn matalammaksi, että saan kiveyksen lähtemään sen päältä vai aloitanko kiveyksen tuosta eristeestä? Sillonhan tuohon eristeen päälle pitäisi jotain nysvätä, ettei jää tuo vaalea levy paistamaan tuolta välistä

Ei sitä levyä saa mennä leikkaamaan. Siinä on tehty jotain lämmöneristyskorjauksia ja tuo levy estää kylmän menemisen oven alta sisään.
 
Paljonkohan maksaa halvin mukavuuslattialämmitys kylpyhuoneeseen? Lattia avataan ja vaihdetaan nyt joka tapauksessa putkiremontin takia. Kylpyhuoneen koko 3,5 m2.

Ehkä uusitaan myös seinät. Nykyään jonkinlainen muovimaton tyyppinen seinä. Voisikohan siihen päälle vetää suoraan kaakelia? Seinien kunnostuksen jälkeen tilaan jäisi vanha vähän ruostunut patteri. Siitä tuli idea, että jos patterin saisi pois ja sen tilalle tulisi se lattialämmitys.

Suihku on samassa pienessä tilassa missä WC, joten olisi todella mukava saada siihen lattialämmitys. Nykyään menee monta tuntia että lattia on kuiva suihkun jälkeen.
 
Paljonkohan maksaa halvin mukavuuslattialämmitys kylpyhuoneeseen? Lattia avataan ja vaihdetaan nyt joka tapauksessa putkiremontin takia. Kylpyhuoneen koko 3,5 m2.

Ehkä uusitaan myös seinät. Nykyään jonkinlainen muovimaton tyyppinen seinä. Voisikohan siihen päälle vetää suoraan kaakelia? Seinien kunnostuksen jälkeen tilaan jäisi vanha vähän ruostunut patteri. Siitä tuli idea, että jos patterin saisi pois ja sen tilalle tulisi se lattialämmitys.

Suihku on samassa pienessä tilassa missä WC, joten olisi todella mukava saada siihen lattialämmitys. Nykyään menee monta tuntia että lattia on kuiva suihkun jälkeen.
Pakko olla vikaa jossain muuallakin, kuten ilmanvaihdossa, vikaa jos kymppärin lattia kestää tunteja kuivua.. kait sentään lastaat suurimmat vedet sentään kaivoon?
 
Paljonkohan maksaa halvin mukavuuslattialämmitys kylpyhuoneeseen? Lattia avataan ja vaihdetaan nyt joka tapauksessa putkiremontin takia. Kylpyhuoneen koko 3,5 m2.

Ehkä uusitaan myös seinät. Nykyään jonkinlainen muovimaton tyyppinen seinä. Voisikohan siihen päälle vetää suoraan kaakelia? Seinien kunnostuksen jälkeen tilaan jäisi vanha vähän ruostunut patteri. Siitä tuli idea, että jos patterin saisi pois ja sen tilalle tulisi se lattialämmitys.

Suihku on samassa pienessä tilassa missä WC, joten olisi todella mukava saada siihen lattialämmitys. Nykyään menee monta tuntia että lattia on kuiva suihkun jälkeen.

Meillä oli putkiremontti ja olin sitä vetämässä taloyhtiön puolesta, niin se oli joku naurettavan pieni summa, tyyliin 200€/asunto. Laitettiin sitten kaikkiin asuntoihin.

Samassa yhteydessä tosin kaikki muukin tehtiin uusiksi, niin se on voinut laskea hintoja.
 
Meillä oli putkiremontti ja olin sitä vetämässä taloyhtiön puolesta, niin se oli joku naurettavan pieni summa, tyyliin 200€/asunto. Laitettiin sitten kaikkiin asuntoihin.

Samassa yhteydessä tosin kaikki muukin tehtiin uusiksi, niin se on voinut laskea hintoja.
Mun edellinen kuution kylppäri meni mun poismuutettua remppaan ja kun enennen muuttoa kyselin hintoja niin lattialämmitys olis maksanu reilut 900e.. ihan peruskokoinen kylppäri suihkuinen. Sitten jos koko taloyhtiössä pannaan uusiks ni varmasti hinta tippuu mutta yksittäin voi olla tyyristä..
 
Perus 10w/m kaapeli maksaa ehkä 60€ ja perustermari 50€. Lisäksi kaapelin asennus lattiaan on tunnin homma ja termarin kytkentä vie vartin. Näin siis rakennusliikkeen puolesta eli tuo 200€ on ihan relevantti hinta muun saneerauksen yhteydessä.

Erikseen asennettuna pitää huomioida että termarille pitää vetää sähkönsyöttö joko jostain kylppäristä jos onnistuu tai sitten sähkökeskukselta. Lisäksi tuohon tarvitaan vikavirtasuoja vielä väliin eli hinta voi tosiaan olla mitä vain 200-1000€ välillä tekijästä ja paikasta riippuen.
 
Ei sitä levyä saa mennä leikkaamaan. Siinä on tehty jotain lämmöneristyskorjauksia ja tuo levy estää kylmän menemisen oven alta sisään.
Eiköhän ne eristeet pitäisi olla tuossa kynnyksen ja oven alla. Tuollainen yksitäinen levy ulkopinnassa eristä yhtään mitään vaikka se siihen sillä ajatuksella on saatettukin pistää.
 
Eiköhän ne eristeet pitäisi olla tuossa kynnyksen ja oven alla. Tuollainen yksitäinen levy ulkopinnassa eristä yhtään mitään vaikka se siihen sillä ajatuksella on saatettukin pistää.

Eipä se varmaan eristä ihmeemmin, mutta kerta on siihen laitettu niin itse laittaisin kivet tuosta levystä eteenpäin ja levyn päälle/tuohon kulmaan sitten L-mallisen RST pellin.
 
Eipä se varmaan eristä ihmeemmin, mutta kerta on siihen laitettu niin itse laittaisin kivet tuosta levystä eteenpäin ja levyn päälle/tuohon kulmaan sitten L-mallisen RST pellin.

Juuri tommosta peltiä mietin itsekkin. Ehkä helpompi kun jättää tuollain ja alkaa latomaan vain tuosta levystä etiäpäin. Teettää jonku tämäntyylisen lipareen, vaikka tuo turkkilevy nyt ei oikein oma suosikki olekkaan
kynnyspelti.jpg
 
Onko millane homma jakaa itse kahden pistokkeen rasia seinän toiselle puolelle?
 
Juuri tommosta peltiä mietin itsekkin. Ehkä helpompi kun jättää tuollain ja alkaa latomaan vain tuosta levystä etiäpäin. Teettää jonku tämäntyylisen lipareen, vaikka tuo turkkilevy nyt ei oikein oma suosikki olekkaan
kynnyspelti.jpg

Kannattaa ehdottomasti laittaa pelti joka tapauksessa. Ei tullut mainittua kun pidin itsestään selvänä että siihen tulee sellainen.
 
Onko millane homma jakaa itse kahden pistokkeen rasia seinän toiselle puolelle?

Saneerausrasialla onnistuu. Kaksi rasiaa (syvyys 43mm) ei mahdu kohdakkain standardi väliseinän sisään (66mm paksu) eli joutuu porrastamaan. Väliseinässä voi edetä jousta käyttämällä, kun kalastelee jousen pään toisesta aukosta. En odota vastausta tähän ihan heti. :rolleyes:

Niin ja jotta kukaan ei saisi mitään hulluja ajatuksia niin sähkötöitä ei tietenkään sovi itse mennä tekemään. Ym. ohje noin periaatteellisena.
 
Saneerausrasialla onnistuu. Kaksi rasiaa (syvyys 43mm) ei mahdu kohdakkain standardi väliseinän sisään (66mm paksu) eli joutuu porrastamaan. Väliseinässä voi edetä jousta käyttämällä, kun kalastelee jousen pään toisesta aukosta. En odota vastausta tähän ihan heti. :rolleyes:

Niin ja jotta kukaan ei saisi mitään hulluja ajatuksia niin sähkötöitä ei tietenkään sovi itse mennä tekemään. Ym. ohje noin periaatteellisena.

Se seinä on 92mm, jos siihen on viitsitty kipsilevyt ruuvata :)
 
Voiskos joku linkata putkimallin ja kaapelimallin sähköjen vetämiseen ulkokäyttöön? Putki sitten kaivettaisiin pinnan alle. Vetopituus n.10m ja maaperä kivituhka/sora.
Sähkökaapeliksi oletan kelpaavan ulkokäyttöön tarkoitetun MMJ:n, mutta mites se putki sitten?
 
Kellään vinkkejä kuinka paikata peltikatosta muutama pikku reikä?

Lumiesteet väänty talvella ja repi pariin ruuvinreikään isommat reiät, suurinpiistein pikkurillin päänkokoisia. Ovat kattotuolien kohdalla.

Onko järkevintä vaan pieni pellinpala jonka alle jotain peltikattoon tarkoitettua tiiviste/liimamassaa ja parilla ruuvilla kiinni, vai kuinka tekisitte?
 
Kellään vinkkejä kuinka paikata peltikatosta muutama pikku reikä?

Lumiesteet väänty talvella ja repi pariin ruuvinreikään isommat reiät, suurinpiistein pikkurillin päänkokoisia. Ovat kattotuolien kohdalla.

Onko järkevintä vaan pieni pellinpala jonka alle jotain peltikattoon tarkoitettua tiiviste/liimamassaa ja parilla ruuvilla kiinni, vai kuinka tekisitte?


Laita joku sopiva prikka ruuvin alle, prikan alle tiiviste / plus sopivaa tiiviste massaa
 
Voiskos joku linkata putkimallin ja kaapelimallin sähköjen vetämiseen ulkokäyttöön? Putki sitten kaivettaisiin pinnan alle. Vetopituus n.10m ja maaperä kivituhka/sora.
Sähkökaapeliksi oletan kelpaavan ulkokäyttöön tarkoitetun MMJ:n, mutta mites se putki sitten?

Itse tein pihavaloille putkituksen tällä Suojaputki PVC punainen SN8 - OPTO-PVC 50x6000 SN8/B pun.
Ja rautakaupasta narua minkä imuroin toisesta päästä.

Edit. Tuo putki taipuu jonkun verran mutta jos tulee tiukkoja mutkia niin sitten putkiliikkeestä mutkia siihen...
 
Kellään vinkkejä kuinka paikata peltikatosta muutama pikku reikä?

Lumiesteet väänty talvella ja repi pariin ruuvinreikään isommat reiät, suurinpiistein pikkurillin päänkokoisia. Ovat kattotuolien kohdalla.

Onko järkevintä vaan pieni pellinpala jonka alle jotain peltikattoon tarkoitettua tiiviste/liimamassaa ja parilla ruuvilla kiinni, vai kuinka tekisitte?
Laitoin Sika Multiseal bitumiteippiä joka oli ihan peltikattojen paikkaukseen tehty. Ensimmäisen talven ja kesän ovat ainakin selvinneet.
 
Nyt tarvittaisiin riidan ratkaisijaa!

Eräässä talossa päätettiin talvisin kylmästä yläkerran kuistista tehdä lämmin makuutila. Jo kauan sitten rakennusvaiheessa kuistin rakenteisiin laitettiin villat. Kuistissa on runsaasti ikkunoita kolmeen eri ilmansuuntaan. Ikkunat ovat yksinkertaiset ikkunaruudut.
Ikkunoihin tarvittiin siis lisää eristystä. Niinpä se tehtiin seuraavalla tavalla.

Rakenne ikkunaruudusta sisäänpäin on seuraavanlainen:
-ulommaisena ikkunaruutu
-keskellä eristelevy ikkunan kokoinen
-sisimpänä panelointi

Ikkunaruutu on siis näkyvissä talon ulkopuolella ja se ruutu helmeilee vesipisaroita. Eli siis sinne on kerääntynyt kosteutta ikkunaruudun sisäpintaan.

Otetaan kommentteja vastaa rakenteesta että onko tehty päin persettä.

Luultavasti on, sillä ns. "Höyrynsulkukerros" eli Tiivein kerros on tuo ulkoisin ikkunaruutu johon kastepiste muodostuu.

Eli joko a) tuon paneelin ja eristeen välissä pitäisi olla höyrynsulkumuovi tai b) eristeen pitäisi olla ilmatiivis, esim vaahdotettu Finnfoam täyttää tuon suht hyvin tässä tapauksessa.

Helpoin ratkaisu on porata niihin ikkunapokiin ylä ja alareunaan parit 10mm reiät alaviistoon niin ongelma on sillä ratkaistu.
 
Gigantti myy esim. Epoq keittiökalusteita ja Power Parmaa. Onko tietoa ottaako ne jonkin prossaosuuden kalusteiden hinnasta, eli tulisiko edullisemmaksi ottaa suoraan jostain keittiökalusteiden myyjältä tai valmistajalta?
 
Gigantti myy esim. Epoq keittiökalusteita ja Power Parmaa. Onko tietoa ottaako ne jonkin prossaosuuden kalusteiden hinnasta, eli tulisiko edullisemmaksi ottaa suoraan jostain keittiökalusteiden myyjältä tai valmistajalta?
Yleensä mitä suuremmalta valmistajalta ja mitä suuremmasta kaupasta ostat sitä halvemmalla saat. Gigantin kokoinen myyjä voi myydä halvemmalla ulos kuin mikä suoraan tehtaalta olisi jälleenmyyntihinta koska saa isot tukkualennukset. Kaikki on tapauskohtaista ja kilpailutus on tärkeää.
 
Gigantti myy esim. Epoq keittiökalusteita ja Power Parmaa. Onko tietoa ottaako ne jonkin prossaosuuden kalusteiden hinnasta, eli tulisiko edullisemmaksi ottaa suoraan jostain keittiökalusteiden myyjältä tai valmistajalta?

Ihan yhtälailla se kalustemyyjä saa palkkansa siitä prossaosuudesta ja kuten edellä mainittiin, uskoisin että ottaa suuremman osuuden kun esim Gigantti/Power.
 
Isovanhempien mökillä käymässä pitkästä aikaa ja katto selvästi vuotaa jostain. Katteena huopa ja piipun juuri vahvasti epäilyksen alaisena. Puolitoista kerroksinen ja kun parvella käy nii näkee että vesi kastellut villoja ja hirsiä kun panelin raosta kurkistaa. Huomenna valoisalla katolle tutkimaan joten kysynkin, että mikä olisi paras ratkaisu ihan ensihätään? Huomenna täytyy jo lähteä kotia taas ja kun rautakaupatkin kiinni.
 
Pressu, rautalanka ja jesari.

e: Toki jos reikä löytyy suoraan, niin helpompiakin tapoja tukkia vuoto löytynee. Silikonin tms. laittaminen on tietysti huonoa, jos alusta on märkä.
 
Pressu, rautalanka ja jesari.

e: Toki jos reikä löytyy suoraan, niin helpompiakin tapoja tukkia vuoto löytynee. Silikonin tms. laittaminen on tietysti huonoa, jos alusta on märkä.
Kiitos nopeasta vastauksesta. Jotain tämän suuntaista ajattelinkin. Täytyy huomenna katsoa miltä siellä katolla näyttää ja alkaa soveltaa.
 
Yhden talven oli piipun reunus suojattu em. välineillä. Pelti oli vielä päällä, niin ei näkynyt pahasti. Piippu on tosin harjalla, niin ei ollut vesien ohjauksen kanssa ongelmaa.
 
Isovanhempien mökillä käymässä pitkästä aikaa ja katto selvästi vuotaa jostain. Katteena huopa ja piipun juuri vahvasti epäilyksen alaisena. Puolitoista kerroksinen ja kun parvella käy nii näkee että vesi kastellut villoja ja hirsiä kun panelin raosta kurkistaa. Huomenna valoisalla katolle tutkimaan joten kysynkin, että mikä olisi paras ratkaisu ihan ensihätään? Huomenna täytyy jo lähteä kotia taas ja kun rautakaupatkin kiinni.

Kannattaa koittaa poistaa märät villat ettei ala homehtumaan jos menee kauan että saat korjattuu. Avaa vaikka sisäpuolelta sen verran että saat romppeet pois.
 
Pesuhuoneessa ja vessassa artic stf16 lattiatermostaatit. Toinen naksuttelee miten sattuu. Netistä katselin että jos nämä tai ainakin toisen vaihtaa, niin uuden pitää olla vastuksen osalta mitoitettu oikein.
Tämän linkin takaa löytyi speksit:
http://www.jakorasia.net/fileuploader/download/download/?d=0&file=custom/upload/File-1313067929.pdf

jossa mainitaan, että:
Ulkoinen anturi NTC 10kΩ @ 25 °C

Pitääkö minun siis löytää sellainen lattiatermostaatti, jossa on samat ohmit kuin tässä nykyisessä speksien mukaan? Artic on auttamatta vanhaa kamaa ja moni kirjoittelee, että muutaman vuoden päästä sanoo itsensä irti. Konkka tai joku hajoaa. En ole elektroniikka-mies, joten en aio itse korjata vanhaa vaan ostaa tilalle uutta tuotetta.

Monen lattiatermarin mukana tulee kyllä tuo kaapelikin mukana. Miten se kaapelin on sitten lattiaan asennettu. Kun rasia pois seinästä, niin tuleeko kaapelin ihan vetämällä pois ja uusi vaan työnnetään perille asti. Vai.. pitääkö tässä osata tehdä jotain mutkikkaampaa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 086
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom