Kodin rempat(DIY)

@ZZRX Onko kokemusta lyöntiniiteistä (RST/ALU) eli pöllönsilmistä? Tuollaisilla olisi näppärä kiinnittää kun olisi valmiiksi prikatkin ja ovat kohtuuhintaisia. Riittäisikö 30mm vai pitääkö mennäs syvemmälle? Jos propulla ja ruuvilla laittaa, riittääkö ruuvin kupukanta tukemaan tarpeeksi vai pitäisikö olla myös prikat ruuveihin? Ei oikein tule sopivia vastaan noin tässä selaillessa.

Pöllönsilmissä oli ongelmia joskus juurikin nuo mitä jebaus sanoi ja muistelen ettei ne aina suostunut menemään lyömällä pohjaankaan. Ei tarvii kauheen syvälle mennä, eihän se patolevykään ole kuin muutaman millin paksu ja muovia. Kuitenkin sellainen mitta että pitää kunnolla jos poratessa sattuu lähöstä vähän betoni halkeemaan. Vois olla just nuo 30mm ok mittasii. Eikä myöskään mitään rikkoja tarvita jos kanta on vaan oikean mallinen. Noita jebauksen ehottomia joskus kans koitin, muistelen että sillon ei löytynyt kuin harkolle tarkoitettuja ja onhan nuo aika kalliita kun meni ainakin 5 rasiaa pienen talon sokkeliin eli noin 100€ pelkkiin kiinnikkeisiin. Ei oo tullu vähään aikaan laitettuu noita, mutta ns. täydellistä kiinnikettä ei ole vielä löytynyt. Iso osa taitaa olla harkkosokkelille tarkotettuja kiinnikkeistä. Ruuvikiinnitys oli siinä hyvä että sillon ei ole riskiä että patolevy rikkoutuu ja jos ei suostu menemään pohjaan niin saa vielä irti. Nuo lyötävät jos jää jumiin niin ne on sit siinä eikä oo kovin häävin näkösii jos patolevyn yläreuna sattuu jäämään näkyviin.
 
Saunan kaakelilattian laastisaumassa on pieni kolo, joka pitäisi paikata. Saumauslaastia ei kuitenkaan ilmeisesti saa kuin isoina määrinä. Lisäksi en ole täysin varma, mikä sävy on kyseessä; olen kuitenkin rajannut mahdolliset vaihtoehdot kahteen.

Miten etenen? Ei viitsisi ostaa kahta isoa purkkia saumauslaastia yhden pienen kolon vuoksi.
 
Saunan kaakelilattian laastisaumassa on pieni kolo, joka pitäisi paikata. Saumauslaastia ei kuitenkaan ilmeisesti saa kuin isoina määrinä. Lisäksi en ole täysin varma, mikä sävy on kyseessä; olen kuitenkin rajannut mahdolliset vaihtoehdot kahteen.

Miten etenen? Ei viitsisi ostaa kahta isoa purkkia saumauslaastia yhden pienen kolon vuoksi.

No luultavasti jos vanha lattia kyseessä niin on vaikeata saada edes täysin samannäköseks kun on kulunut ja likaa kertynyt jo. Osta toinen jonka arvelet olevan lähimpänä ja paikkaa sillä. 1kg purkit yleensä pienimpiä
 
8616B62F-04AF-493E-870B-2E1A5EFA8EBA.jpeg
Voi perkele....mitä on 89 vuoden timpurilla liikkunu päässä. Kipsilevy kylppäri jossa läpivientejä ei ole tiivistetty . Ihmeen vähä on kastunu seinät...

katso liitettä 270243
 
Eipä tainut tuolloin olla edes vesieristeitä. Jos olis silkkarilla tiivistetty niin se silkkari olisi ajat sitten mennyt huonoksi.
 
Noo, jos se on 30 vuotta ajanut asiansa eikä mitään peruuttamatonta tuhoa ole tapahtunut, niin eiköhän tuo ole jo aikakin laittaa kylpyhuone uusiksi.
 
Noo, jos se on 30 vuotta ajanut asiansa eikä mitään peruuttamatonta tuhoa ole tapahtunut, niin eiköhän tuo ole jo aikakin laittaa kylpyhuone uusiksi.

Niin, tuossahan on ilmeisesti vettä valunut toisen huoneen puolelle. Melko pienelle alueelle tosin, mutta saattaahan siinä pahimmillaan joutua seinän uusiks levyttää, kittaa ja maalaa. Olisi varmaan vältetty oikeilla silikooneilla.
 
No jos tuolla laatan takana on kipsilevy ilman vesieristettä niin kyllä ne on ihan morjens jo muutenkin 30v jälkeen. En tosin tuosta kuvasta vielä tuomitsisi. Vaikka tuohon laatan ja hanakulman väliin monesti silikoni vedetään niin ei se nykyaikaisessa kylppärissä ole kuin ulkonäköseikka. Hanakulman pitäisi olla tiivistetty jo syvemmältä vesieristeeseen. Tämä tehdään välillä myös niin että hanakulman ja kipsin väliin jätetään rako johon asennetaan se vesieristenauha ja kittaus vesieristeellä. En tosin usko että -89 on näin toimittu, mutta kuvan mukaan en tuomitsisi vaikka kartoittaja varmasti oikeassa on.
 
No jos tuolla laatan takana on kipsilevy ilman vesieristettä niin kyllä ne on ihan morjens jo muutenkin 30v jälkeen. En tosin tuosta kuvasta vielä tuomitsisi. Vaikka tuohon laatan ja hanakulman väliin monesti silikoni vedetään niin ei se nykyaikaisessa kylppärissä ole kuin ulkonäköseikka. Hanakulman pitäisi olla tiivistetty jo syvemmältä vesieristeeseen. Tämä tehdään välillä myös niin että hanakulman ja kipsin väliin jätetään rako johon asennetaan se vesieristenauha ja kittaus vesieristeellä. En tosin usko että -89 on näin toimittu, mutta kuvan mukaan en tuomitsisi vaikka kartoittaja varmasti oikeassa on.

Varsinainen vesieristys kuuluu kääntää hanakulmaa vasten vahvikenauhan kanssa. Nykyään tullut myös massoja jotka ajaa tuon nauhan virkaa joillakin valmistajilla. Laatan päällä oleva silikoni estää taas vettä valumasta laatan ja vesieristeen väliin. Tällä ei sinällään ole merkitystä, mutta olen tavannut tapauksia missä lattianrajassa oleva silikoni on mennyt liian pitkälle ja muodostanut vesisulun laatan väliin johon vesi on jäänyt seisomaan (näkyy mittauksissa ylimääräisenä kosteutena ja tällöin lattianraja on aina märkä) jos laatan ja hanakulman välissä olisi ollut silikoni ei väliin olisi päässyt vettä eikä jatkuvaa kosteusrasitusta olisi syntynyt koska laattojen saumoista pääsevä pienen pieni vesi olisi kyllä kerennyt kuivua suihkujen välissä. Myös hanakulmassa olevat vuodot tulevat paremmin näkyviin kun kulku laatan väliin on estetty jolloin mahdollinen vuoto valuu suoraan lattialle.

Ainahan nuo kylpyhuoneen puolella olevat levyt menevät ennemmin tai myöhemmin vaihtoon, mutta tässä tapauksessa olikin puhe toisen huoneen puolella olevasta levystä. Joka siis kastunut kylpyhuoneen puolelta tulevasta vedestä.
 
Varsinainen vesieristys kuuluu kääntää hanakulmaa vasten vahvikenauhan kanssa. Nykyään tullut myös massoja jotka ajaa tuon nauhan virkaa joillakin valmistajilla. Laatan päällä oleva silikoni estää taas vettä valumasta laatan ja vesieristeen väliin. Tällä ei sinällään ole merkitystä, mutta olen tavannut tapauksia missä lattianrajassa oleva silikoni on mennyt liian pitkälle ja muodostanut vesisulun laatan väliin johon vesi on jäänyt seisomaan (näkyy mittauksissa ylimääräisenä kosteutena ja tällöin lattianraja on aina märkä) jos laatan ja hanakulman välissä olisi ollut silikoni ei väliin olisi päässyt vettä eikä jatkuvaa kosteusrasitusta olisi syntynyt koska laattojen saumoista pääsevä pienen pieni vesi olisi kyllä kerennyt kuivua suihkujen välissä. Myös hanakulmassa olevat vuodot tulevat paremmin näkyviin kun kulku laatan väliin on estetty jolloin mahdollinen vuoto valuu suoraan lattialle.

Ainahan nuo kylpyhuoneen puolella olevat levyt menevät ennemmin tai myöhemmin vaihtoon, mutta tässä tapauksessa olikin puhe toisen huoneen puolella olevasta levystä. Joka siis kastunut kylpyhuoneen puolelta tulevasta vedestä.


Juuri näin, kylpyhuoneen ny tiesin olevan ehtoopuolella. Mutta ei ois sentää toinen huone alkanu kastua :D
 
Tämä varmaan oikea paikka kysyä.
Aluksi ennakkosanat per*kele!

Eli ostin tuollaisen LG 55" 4K SMART OLED TELEVISIO OLED55C8PL LG C8 55" töllöttimen kuukausi takaperin ja eilen meinasin heittää sen seinälle LGn omalla OLW480 telineellä LG OLW480 -seinäteline 69,90

Seinä johon olin asentamassa on Gyproc väliseinä ja käytössä oli mittari jolla tsekkasi sähköjohdot ja koolaukset. Tämä meni OK. Lisäksi mittarilla tsekkasi metallin ja hälytti miltei 20cm matkan seinän keskellä mihin asennus piti tulla. Tähän matkaan sisältyi myös tuo koolaus.

Noh pora käteen ja noin 2-3cm sain porattua ja klik terä osui metalliin. Piikillä kokeilin reijästä ja tuntui metalli.

Isoimman kiroomisen jälkeen Google kertoi ettö ilmeisesti tuo meidän väliseinä on "kokonaisena"asennettu eli siksi metallia sisällä eikö normi puukoolaukset.

Pakkeloin tämän ylimääräisen reijän piiloon tänään mutta mutta onko tämä nyt niin että TV ei seinälle mene millään?

Yhteispaino TV ja telineellä 21,5kg joten taitaa koko seinä murtua ja antaa periksi jos kaikki 6x pulttia laittaa esim tälläisillä kun kiinnitys pisteet suht lähellä ja paina tulisi todella pienelle alueelle.. Fischer ohutlevyankkuri 6x52 4kpl | Motonet Oy
 
Tämä varmaan oikea paikka kysyä.
Aluksi ennakkosanat per*kele!

Eli ostin tuollaisen LG 55" 4K SMART OLED TELEVISIO OLED55C8PL LG C8 55" töllöttimen kuukausi takaperin ja eilen meinasin heittää sen seinälle LGn omalla OLW480 telineellä LG OLW480 -seinäteline 69,90

Seinä johon olin asentamassa on Gyproc väliseinä ja käytössä oli mittari jolla tsekkasi sähköjohdot ja koolaukset. Tämä meni OK. Lisäksi mittarilla tsekkasi metallin ja hälytti miltei 20cm matkan seinän keskellä mihin asennus piti tulla. Tähän matkaan sisältyi myös tuo koolaus.

Noh pora käteen ja noin 2-3cm sain porattua ja klik terä osui metalliin. Piikillä kokeilin reijästä ja tuntui metalli.

Isoimman kiroomisen jälkeen Google kertoi ettö ilmeisesti tuo meidän väliseinä on "kokonaisena"asennettu eli siksi metallia sisällä eikö normi puukoolaukset.

Pakkeloin tämän ylimääräisen reijän piiloon tänään mutta mutta onko tämä nyt niin että TV ei seinälle mene millään?

Yhteispaino TV ja telineellä 21,5kg joten taitaa koko seinä murtua ja antaa periksi jos kaikki 6x pulttia laittaa esim tälläisillä kun kiinnitys pisteet suht lähellä ja paina tulisi todella pienelle alueelle.. Fischer ohutlevyankkuri 6x52 4kpl | Motonet Oy

No saahan siihen metallirankaankin reiän porattua. Reikä metalliterällä ja ruuvia perään. Pysyy varmasti.
 
Saa tietysti,mietin vain että pultit noin 70mm pitkät että onko se metalli rakennetta niin että siihen voi surutta porata ja laittaa propun ja pultin.
Toiselle puolelle tulisi sitten pultit noilla aiemmin linkatuilla Motonetin seteillä (3x ja 3x)

Nimimerkki En tajua seinien rakenteista mitään enempää kuin materiaalin
 
Saa tietysti,mietin vain että pultit noin 70mm pitkät että onko se metalli rakennetta niin että siihen voi surutta porata ja laittaa propun ja pultin.
Toiselle puolelle tulisi sitten pultit noilla aiemmin linkatuilla Motonetin seteillä (3x ja 3x)

Nimimerkki En tajua seinien rakenteista mitään enempää kuin materiaalin

Jos siellä on normaali kipsiseinän metalliranka, niin siihen saa kohtuuhelposti reiän. Vähän ruuvia pienempi reikä vaan, eikä mitään proppuja.
 
Jos siellä on teräsranka kuten tuon selostuksesi perusteella oletan, siinä pitää ihan tavallinen harvakierteinen ruuvikin. Myös proppua voi käyttää.

Tuo 20kg on niin mitätön paino, ja tuo teline niin massiivinen että mitään ongelmaa ei tule vaikka kiinnittäisit sen pelkästään kipsiin kuudella esim alligator-propulla tai toggler-ankkurilla.

Töissä asennellaan noita 70kg+ näyttöjä/videoseiniä eikä niissäkään kukaan näytä mitään koolauksia etsivän.

Ainoastaan jos seinäteline on mallia "yhdellä ruuvilla kiinnitettävä vaijeriripustin" niin sinne liimataan taakse 300x500mm alulevy josta ankkuri+ruuvi läpi.
 
Tämä varmaan oikea paikka kysyä.
Aluksi ennakkosanat per*kele!

Eli ostin tuollaisen LG 55" 4K SMART OLED TELEVISIO OLED55C8PL LG C8 55" töllöttimen kuukausi takaperin ja eilen meinasin heittää sen seinälle LGn omalla OLW480 telineellä LG OLW480 -seinäteline 69,90

Seinä johon olin asentamassa on Gyproc väliseinä ja käytössä oli mittari jolla tsekkasi sähköjohdot ja koolaukset. Tämä meni OK. Lisäksi mittarilla tsekkasi metallin ja hälytti miltei 20cm matkan seinän keskellä mihin asennus piti tulla. Tähän matkaan sisältyi myös tuo koolaus.

Noh pora käteen ja noin 2-3cm sain porattua ja klik terä osui metalliin. Piikillä kokeilin reijästä ja tuntui metalli.

Isoimman kiroomisen jälkeen Google kertoi ettö ilmeisesti tuo meidän väliseinä on "kokonaisena"asennettu eli siksi metallia sisällä eikö normi puukoolaukset.

Pakkeloin tämän ylimääräisen reijän piiloon tänään mutta mutta onko tämä nyt niin että TV ei seinälle mene millään?

Yhteispaino TV ja telineellä 21,5kg joten taitaa koko seinä murtua ja antaa periksi jos kaikki 6x pulttia laittaa esim tälläisillä kun kiinnitys pisteet suht lähellä ja paina tulisi todella pienelle alueelle.. Fischer ohutlevyankkuri 6x52 4kpl | Motonet Oy


Tuo sun telinees on sen mallinen että se tekee tosi kovan vääntövoiman kiinnikkeille jos käytät tvtä "ulosvedettynä". Elikkä kuten jo pari muuta sanoikin tuossa niin ne ruuvit jotka osuu
- metallitolppaan: pieni reikä esimerkiksi 2mm. metalliterällä ja perään riittävän pitkä harvakierreruuvi (noin 50mm+ mittainen minimissään) tai voi myös puuruuvia käyttää. Pitää olla varovainen ettei ylikiristä kun ei pidä mitään sen jälkeen eli heti kun tuntuu että ruuvi on kiristynyt niin lopettaa. Tämä metallitolppaan osuminen olisi itseasiassa aika suotavaakin koska metallitolppa kantaa huomattavasti paremmin kuin pelkkä kipsilevy.
- pelkästään kipsilevyyn: markkinoilla on paljon hyviä roppuja, mutta kannattaa käyttää ison määrän kantavia suhteellisen järeitä kiinnikkeitä. Tässä muutama hyväksihavaittu joita tuli itse käytettyä kun suhteellisen painavaa kaappia seinään kiinnittelin:
TOGGLER SNAPTOGGLE Kipsi- ja onteloseinäankkurit
TOGGLER TB5-8 5kpl ruuveineen

Noi kiinnikkeet voi tuntua äkkiseltään kalliilta eikä niitä myöskään saa joka paikasta (netistä saa ainakin starkilta tilattua), mutta itku siinä tulee jos tv pääsee irti seinästä ja joutuu ostamaan uuden telkkarin ja soittamaan remppamiehen paikkaamaan seinästä 40cm kokosen reiän. Säästää myös hermoja kun kiinnikkeet kiristyvät oikein eivätkä jää tyhjänä pyörimään seinässä kuten halvoilla on tapana. Ja Kiinnitys kuudesta pisteestä kuten ruuvinpaikkojakin on tuossa telineessä.
 
Tuo sun telinees on sen mallinen että se tekee tosi kovan vääntövoiman kiinnikkeille jos käytät tvtä "ulosvedettynä".
Tuommoiset kiinnikkeet muutenkin ihan hirveitä paskoja. Jos ei pakko ole hankkia tuommoista ulosvedettävää, niin kaikkein slimmein malli vaan.
 
Kiitoksia,täältä tulikin hyviä ja jopa ymmärrettäviä vastauksia tyhmälle!

Metalliterää en edes omista mutta haen sellaisen tänään. Puu,kivi ja yleisterät riittänyt tähän asti

Noita järeitä kiinnikkeitä jotka tollee kääntyvät seinää vastaan katselinkin mutta Motonetin myyjä ukko kehui näitä mitä linkkasin aiemmin.
Tuollaisia saa näemmä Verkkiksestä Toggler Snaptoggle BM6-2 -kipsi- ja onteloseinäkiinnike, sisältää pultit, 2 x 2 kpl 10,00 joka suht lähellä duunia niin koukkaan sen kautta tänään ja hän kaksi pussia (4kpl ) niin saa ei koolauksen puolelle tarvittavat kolme.

Hinta ei haittaa koska käytän pelatessa mielelläni TVtä ulos vedetty asennossa ja saisi pysyä seinässä myös silloin.
 
Vinkkinä. Kun poraat metallia, niin ota vesikuppi viereen ja jäähdyttele terää siinä muutamaan otteeseen. Jos terä kuumenee liikaa, se on äkkiä entinen terä..
 
Se peltiranka siellä seinän sisällä on about 0,6mm paksu.
Siitä menee terävä ruuvi ihan ilman mitään esiporattuja reikiä
 
Oiskohan meillä ollut edellisessä kämpässä vahvistettu ranka kun oli niin tiukka saada ruuvit menemään. Ilman esiporausta ei ois onnistunut...
 
Oiskohan meillä ollut edellisessä kämpässä vahvistettu ranka kun oli niin tiukka saada ruuvit menemään. Ilman esiporausta ei ois onnistunut...
Ei niitä asunnoissa käytetä. Toimitiloissa ja myymälöissä ym. Silloinkin vain kun tarpeen.
 
Siinä peltirangassa on ainakin itellä reunoissa sellaiset pokkaukset. Ne on aika kovaa kampetta saada ruuvi läpi ja jos kovin reunaan osuu niin saattaa se ranka vääntyä sen verran sivuun että ruuvi luikahtaakin ohi. rangat kun eivät ole muuten kiinni kipsilevyssä kuin ruuveilla vaan jotka menee läpi.
 
No jos nyt itse olisin kiinnittämässä peltirankaiseen kipsilevyseinään tv-telinettä niin käyttäisin tiheäkierteistä kipsiruuvia siinä missä kiinnityskohta osuu rangan kohdalle ja sopivaa proppua, esim. alligaattoria pelkän levyn kohdalla.
Ei ole rakettitiedettä. Saanut kyllästymiseen asti noita väliseiniä rakennella.

Useimmat isojen töllöjen telineet on sen kokoisia, että saa helpohkosti kahdelle rangalle kiinnityspisteet
 
Kyllä tuosta apua oli. Toki maksimivirtaus hidastuu samalla, pannun täyttäminen vie muutaman sekunnin pidempään. Mieluummin tuo kuin jatkuva roiskiminen :tup:
Meillä piti nostaa paineet maksimiin kun pesuhuoneessa ei toinen suihku pysyny päällä kun vierestä avas hanan. Toisinpäin laitettuna toimi mutta se hanan avaus laski hetkillisesti painetta niin että suihku aina katkes kun toinen aukes. Edellisellä omistajalla oli riittäny 50-75% auki mutta kun vaihettiin vanhat risat suihkupäät niin ilmeisesti uudet olivat virtaavampia ja paineesta tuli ongelma.
 
Tuli vaihdettua kiuas ja empä sitten huomannut mitata suojaetäisyyttä lattiaan. Otin vain etäisyydet seiniin ja katsoin että kiuas tulee vaateriin eikä keiku lattialla. Ohjekirjan mukaan pitäisi olla 30 mm ja kiukaan alareuna näyttäisi olevan 25 mm lattiasta. Oletin vain jotenkin että jalat olisivat minimikorkeudella vähintään tuon suojaetäisyyden, mutta eipä näköjään. Kyseessä siis lattialle asennettava tornikiuas. Kivet on jo ladottu, joten korkeuden nosto tässä vaiheessa on vähän veemäista, mutta ei kuitenkaan mahdotonta. Mutta onko tuo nyt kuitenkaan 5 millistä kiinni, kun kyseessä on kuitenkin laattalattia? Varsinainen pohja on vähän ylempänä kuin tuo kiukaan etureuna.
 
Tuli vaihdettua kiuas ja empä sitten huomannut mitata suojaetäisyyttä lattiaan. Otin vain etäisyydet seiniin ja katsoin että kiuas tulee vaateriin eikä keiku lattialla. Ohjekirjan mukaan pitäisi olla 30 mm ja kiukaan alareuna näyttäisi olevan 25 mm lattiasta. Oletin vain jotenkin että jalat olisivat minimikorkeudella vähintään tuon suojaetäisyyden, mutta eipä näköjään. Kyseessä siis lattialle asennettava tornikiuas. Kivet on jo ladottu, joten korkeuden nosto tässä vaiheessa on vähän veemäista, mutta ei kuitenkaan mahdotonta. Mutta onko tuo nyt kuitenkaan 5 millistä kiinni, kun kyseessä on kuitenkin laattalattia? Varsinainen pohja on vähän ylempänä kuin tuo kiukaan etureuna.
Eikös noi turvaetäisyydet oo palavasta materiaalista?
 
Oletan että on kyseessä on sähkökiuas?
Varmasti riittää 25mm koska eihän nuo lämpene alaspäin juuri laisinkaan, itsellä harvian figaro niin alimmaisia kiviä voi kopeloida saamatta minkäänasteista palovammaa vaikka kiuas on muuten käyttövalmis.
 
Eikös noi turvaetäisyydet oo palavasta materiaalista?

Olisko se sit niin, että sähkökiukailla on vain palavaan materiaalin nuo etäisyydet. Ohjekirjassa ei tuota eritellä, kun taas puukiukaiden ohjeissa yleensä on etäisyydet mainittuna palavaan ja palamattomaan.

Myös vanha kiuas oli lattiamallinen, Helo hetivalmis 40. Siinä ei ainakaan ollut edes varsinaista korkeusäätöä, ainoastaan takajaloissa säätöä jolla kiuas suoristettiin. Toki tuo aina valmis on paremmin eristetty.

Eihän nuo laastit, vedeneristykset siellä alla yms. ihan kaikkea kestä ehjänä vaikka ei palakaan. Todennäköisesti tuohon olisi pitänyt pistää joku tällainen:
KIUKAAN SUOJA-ALUSTA HARVIA WL100 665X470 MUSTA | K-rauta.fi
Eikös tuo ole lähinnä puukiukaille tarkoitettu?

Oletan että on kyseessä on sähkökiuas?
Varmasti riittää 25mm koska eihän nuo lämpene alaspäin juuri laisinkaan, itsellä harvian figaro niin alimmaisia kiviä voi kopeloida saamatta minkäänasteista palovammaa vaikka kiuas on muuten käyttövalmis.
Juu Harvian Cilindro PC70. Onhan tuossa kyllä varmaan 20cm pohjan ja vastuksen alareunan välissä, että ehkäpä tässä ei ole syytä huoleen :)
 
Olisi tarve saada n. sentin pätkä sahattua pois harvasta laudoituksesta koostuvan luukun reunasta. Kirvesmies tuon aikanaan askarteli terassin alle kulkua varten, mutta teki siitä niin jämptin, että vähänkin kosteammalla säällä luukku ei enää mahdu aukkoonsa.

Siispä sitä pitäisi hieman kaventaa, mutta millä? Pöytäsirkkelillä onnistuisi helposti, mutta sellaista ei nyt tähän hätään satu olemaan.

Toinen vika luukussa on, että lautojen kiinnitykseen käytetyt ruuvit tulevat paikoittain jonkun millin läpi takapuolelta, ja kulkiessa saa olla varovainen, ettei revi vaatteitaan noihin. Millä työkalulla ne saisi leikattua puun tasoon?

tavallisella sahalla?

ruuvin kärjet rautaviilalla. muutamassa sekunnissa saa ainakin tylpäksi ettei enää revi. jos pitää saada poikki niin dremel on hyvä jos sellainen löytyy.
 
Olisi tarve saada n. sentin pätkä sahattua pois harvasta laudoituksesta koostuvan luukun reunasta. Kirvesmies tuon aikanaan askarteli terassin alle kulkua varten, mutta teki siitä niin jämptin, että vähänkin kosteammalla säällä luukku ei enää mahdu aukkoonsa.

Siispä sitä pitäisi hieman kaventaa, mutta millä? Pöytäsirkkelillä onnistuisi helposti, mutta sellaista ei nyt tähän hätään satu olemaan.

Eikä pienempi pelivara riitä? Sentin kolo jo näkyy ikävästi. Ota luukun päästä (tai laudoituksesta) muutama milli pois epäkeskohiemakoneella ja karkealla 80 grit paperilla. Suora viiva kannattaa piirtää, koska muuten reunasta tulee aaltoileva. Jos epäkeskoa ei ennestään ole niin kannattaa hommata, sille on jatkuvasti käyttöä. Osta hyvälaatuinen eli sininen Bosch tai Makita.
 
OT: Mulla on ollut 2(/4) Boschin sinistä pikkukonetta DOA, että ei oikein tuo tuotannon laaduntarkkailu vakuuttanut. Takuut ja vaihtokoneet ovat toki toimineet.
 
Viimeksi muokattu:
Eikä pienempi pelivara riitä? Sentin kolo jo näkyy ikävästi. Ota luukun päästä (tai laudoituksesta) muutama milli pois epäkeskohiemakoneella ja karkealla 80 grit paperilla. Suora viiva kannattaa piirtää, koska muuten reunasta tulee aaltoileva. Jos epäkeskoa ei ennestään ole niin kannattaa hommata, sille on jatkuvasti käyttöä. Osta hyvälaatuinen eli sininen Bosch tai Makita.

Kyl kannattaa se 5mm ottaa, puuhan on elävä materiaali ja saranat alkaa roikkua ajan kanssa niin kohta taas ottaa kiinni jos noin vähän koittaa saada.
 
Mistäs saisi suht edullisesti keittiön hommattua? Ikeassa käytiin keittiötä suunnittelemassa ja hintakin oli ok, mutta tuo niiden tasojen korkeus vähän arveluttaa. Tais olla 90cm työtason pintaan ja runkoja ei matalempana saa. Molemmat ollaan persjalkaisia niin matalampi olisi jees. Ikean mallikeittiössä parempi puolisko ei ylettänyt yläkaapin alimman hyllyn perälle edes kurkottaa. Voihan niitä yläkaappeja toki laskea, mutta menee äkkiä sitten työtila ahtaaksi.
 
Mistäs saisi suht edullisesti keittiön hommattua? Ikeassa käytiin keittiötä suunnittelemassa ja hintakin oli ok, mutta tuo niiden tasojen korkeus vähän arveluttaa. Tais olla 90cm työtason pintaan ja runkoja ei matalempana saa. Molemmat ollaan persjalkaisia niin matalampi olisi jees. Ikean mallikeittiössä parempi puolisko ei ylettänyt yläkaapin alimman hyllyn perälle edes kurkottaa. Voihan niitä yläkaappeja toki laskea, mutta menee äkkiä sitten työtila ahtaaksi.

Voihan ne alakaapit alemmas asentaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom