Kodin rempat(DIY)

Mulla on sellainen hämärä muistikuva, että Danforssin älytermarissa oli optio asettaa oikea vastusarvo. Muistan varmaan oikein, kun tässä Devinkin listassa näkyy 10 kOhmin sopivuus (sama termarihan tuo on).

Termostaatti DEVIreg Touch kirkkaanvalkoinen

Näemmä joo. Jää vaan vähän epäselväksi, että minkä anturien kanssa tuo nyt sitten on yhteensopiva. Exxactin tuolla luettelevat, mutta ei tätä Articia. Pitääkö tuosta nyt sitten olettaa, että ei istu meikäläisen tarpeeseen. Toisekseen ohjetta kun lueskelin niin huomasin, että termaria ei saa asentaa märkätilaan. Hmm.. mullahan noi termarit on samassa tilassa suihkun kanssa. Olisko 3m vesipisteestä matkaa tuohon säätimelle, mutta siis vastapuolella huonetta eikä pääse veden kanssa tekemisiin. Enpä ole ohjeistukseen perehtynyt, että onko täällä edellinen asukas sitten asennuttanut väärään paikkaan nämä termarit, mutta tuon ohjeen mukaisesti termarin pitää olla viereisessä kuivassa tilassa..
 
Katsoin omasta asetusarvot ja siellä oli kolme eri 10 kOhmin anturia, jokainen näytti samaa. Ts. tulkitsi 16,7 kOhm 13,6 asteeksi. Eli ovat NTC. Aikalailla suurella varmuudella sanoisin, että sopii suoraan, koska tuon sun linkkaaman pdf:n perusteella (20-8)kOhm/(30-10)ast. = 0,6 kOhm/aste. Ja jos kerran 10 kOhm oli 25 ast, niin 25 - (16,7-10)/0,6 = 13,8 astetta. Ts. Danfors (devi) olettaa ihan sopivan/oikean kertoimen vastuksen lämpötilariippuvuudelle.
 
Ja uusi sitten vain työnnetään niin pitkälle kuin menee ja that's it. Se on siis siellä putken päässä niin pitkällä kuin voi ja anturin pää lepää putkea vasten vai?

Kyllä. Itselleni laitoin 16mm sähköputken valuun ja sinne putkeen työnsin anturin. Pystyy sitten joskus vaihtamaan jos korkkaa. Jotakin liukastetta voi ajatella laittaa anturiin/putkeen jos menisi kivemmin.
 
Kiitos @Kvarkki ja @Kiinteistönhoitaja kommenteista. Päädyin hankkimaan Raychemin NRG-DM termarit. Katsotaan kun saan nuo hyppysiini, että miten kävi. Käytännössä antureita ei pitäisi olla tarvetta vaihtaa. Kytkentäohjeessa seuraava kuva, joten tulkitsen, että virta L ja N, sekä lämmitys L ja N vapaisiin kiinni (1 ja 2, sekä 3 ja 4), ja anturi sille osoitetulle paikalle (5 ja 6).
Sieppaa.PNG
 
Viimeksi muokattu:
90% termareista sitten tulee se anturi mukana, joten itse sen samalla vaivalla vaihtaisin kuin itse termarinkin.
 
Betoniin valettu on tietysti hieman työläämpi vaihtaa :D Tässä taisi olla hieman epäselvää, että onko se suojaputkessa vai ei.
 
No en ole ikinä vielä nähnyt että anturi olisi valussa ilman suojaputkea. Se on kyllä tullut nähtyä että suojaputki on ollut rikki ja valussa valunut betonia niin että anturi on siellä jumissa.

Sitten vaan vetää väkisin sen vanhan anturin pois tai vaikka poikki asti, ja työntää uuden sinne putkeen niin pitkälle kun menee (eli betoniin asti) vaikka jollain aputikulla. Katkaisee tikun putkeen ja homma valmis. Toimii ihan yhtä hyvin niinkin yleensä.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on rakentaja laittanut putket, mutta katkonut ne lattian rajaan. Vähän hankala ujuttaa rasialta uutta anturia...

E: Tosin sai tuonkin sitten tehtyä siten, että jalkalistan alta leikkasi sen verran levyä pois että mahtui pujottamaan. Tuo ei tietysti olisi onnistunut, ellei alaohjauspuu olisi ollut kokonaan katki siitä kohtaa, josta putki ja vastus menevät valuun.
 
Meillä on rakentaja laittanut putket, mutta katkonut ne lattian rajaan. Vähän hankala ujuttaa rasialta uutta anturia...
:facepalm:
Selvästi ammattimies... Eikö olisi ollut helpompaa, kun ei olisi laittanut koko putkea. Tuon putken funktio täysi nolla jos se lattianrajaan katkaistaan.
 
Yläkerran kahden huoneen väliseinä jossa ovi, molemmin puolin n. 50cm levytettävää väliseinää.

Tarvitseeko tuohon jotain muoveja/papereita laitella villojen kanssa vai riittääkö ihan pelkät villat + levyt seinään?
 
Yläkerran kahden huoneen väliseinä jossa ovi, molemmin puolin n. 50cm levytettävää väliseinää.

Tarvitseeko tuohon jotain muoveja/papereita laitella villojen kanssa vai riittääkö ihan pelkät villat + levyt seinään?

Riittää. Oletettavasti kummatkin huoneet ovat lämpimiä?
 
Kämpän eteinen on ahdas ja kengät aina kulkuväylällä. Hommahan hoituisi kuntoon sillä, että eteisen yhdelle seinälle tekisi kunnon monikerroksisen kenkätelineen.. mutta kun vesikiertoinen lämpöpatteri kooltaan 50cm x 60cm on tiellä. Patteri tulisi tästä syystä siirtää, jos haluaa asiaa edistää.

Eteinen on kooltaan 2m x 1,5m koppi normaalilla huonekorkeudella.
Mikä on vesilämmitteisen ja sähkölämmiteisen patterin isoin ero hyötynäkökulmasta ja kumman puolelle?

Sähkölämmitteiselle minipatterille kooltaan 40cm x 40cm löytyisi toiselta seinältä näet passeli paikka lattianrajasta. Vesilämmitteistä ei tuosta vaan voi siirtää, mutta tätä vesilämmitteistä voisi sitten taas siirtää ylös päin. Se mikä vaan tuntuisi tyhmältä, olisi sitten katsella vesilämmitteistä patteria 1m korkeudella lattiatasosta. Tuolla ei varmaan ihan hirveästi vaikutusta kopin lämmittämiseen olisi, vaikkakin lämpö tuppaa nousemaan ylös päin. Koppi on niin pieni, että voisi kuvitella lämpöä löytyvän alempaakin.

Ajatuksia?
 
Kämpän eteinen on ahdas ja kengät aina kulkuväylällä. Hommahan hoituisi kuntoon sillä, että eteisen yhdelle seinälle tekisi kunnon monikerroksisen kenkätelineen.. mutta kun vesikiertoinen lämpöpatteri kooltaan 50cm x 60cm on tiellä. Patteri tulisi tästä syystä siirtää, jos haluaa asiaa edistää.

Eteinen on kooltaan 2m x 1,5m koppi normaalilla huonekorkeudella.
Mikä on vesilämmitteisen ja sähkölämmiteisen patterin isoin ero hyötynäkökulmasta ja kumman puolelle?

Sähkölämmitteiselle minipatterille kooltaan 40cm x 40cm löytyisi toiselta seinältä näet passeli paikka lattianrajasta. Vesilämmitteistä ei tuosta vaan voi siirtää, mutta tätä vesilämmitteistä voisi sitten taas siirtää ylös päin. Se mikä vaan tuntuisi tyhmältä, olisi sitten katsella vesilämmitteistä patteria 1m korkeudella lattiatasosta. Tuolla ei varmaan ihan hirveästi vaikutusta kopin lämmittämiseen olisi, vaikkakin lämpö tuppaa nousemaan ylös päin. Koppi on niin pieni, että voisi kuvitella lämpöä löytyvän alempaakin.

Ajatuksia?

Vesilämmitteinen patteri lämpenee nimensä mukaisesti patterissa kiertävästä vedestä. Vesi taas lämpenee jollakin kuten maalämpö, öljy, puu jne. Sähköpatteri taas lämpenee suoraan sähköllä. Joten jos vaihdat patterin sähkölämmitteiseksi, et voi välttämättä hyödyntää lämmitykseen talosi ensisijaista lämmitysjärjestelmää vaan joudut käyttämään puhdasta sähköä. Näin pienessä kopissa asialla tuskin on sen isompaa merkitystä. Suosittelisin uusimaan eteisen lattian ja laittamaan sähkölämmitteisen lattialämmityksen jolloin et tarvitse patteria ollenkaan + kengistä tuleva vesi kuivuisi nopeasti.
 
Vesilämmitteinen patteri lämpenee nimensä mukaisesti patterissa kiertävästä vedestä. Vesi taas lämpenee jollakin kuten maalämpö, öljy, puu jne. Sähköpatteri taas lämpenee suoraan sähköllä. Joten jos vaihdat patterin sähkölämmitteiseksi, et voi välttämättä hyödyntää lämmitykseen talosi ensisijaista lämmitysjärjestelmää vaan joudut käyttämään puhdasta sähköä. Näin pienessä kopissa asialla tuskin on sen isompaa merkitystä. Suosittelisin uusimaan eteisen lattian ja laittamaan sähkölämmitteisen lattialämmityksen jolloin et tarvitse patteria ollenkaan + kengistä tuleva vesi kuivuisi nopeasti.

Meidän kämpästä puolet on sähköllä ja puolet öljyllä lämmitettyä. Vesikiertoiset menee tuon öljylämmityksen kautta, mutta viime vuosina olen siirtynyt mm. ilpon käyttöön ja eipä asunnossa taida enää olla kuin 6 vesikiertoista patteria + kodinhoitohuoneen lattialämmitys.
Lähinnä vesikiertoisen ja sähköpatterin eroja siinä mielessä kyselin, että onko tuollaisessa tuulikaapissa nopean lämpötilavaihtelun takia parempi käyttää vesikiertoista, kuin sähköä joka sitten heti lämmittää paneelin kuumaksi kun pakkanen pääsee oven avauksessa sisään.

Loistava kommentti oli kuitenkin tuo lattialämmitys. Pitääkin tutustua millaisia ratkaisuja tuohon olisi tehtävissä ja mitä se pohjalta vaatii. Kiitos!!
 
Onkos kokemuksia lattiamassoista/tasotteista? Pitäisi parin neliön kokoinen "reikä" paikata (tasoittaa) tallissa. Weberillä olisi ainakin 5000:sta mikä ilmeisesti tuohon soveltuisi ja sitten pintaan 3300:sta tai 3100 koko lattian yli?
Mitenkäs muilta merkeiltä? Fescon, kiilto ynm. Fesconilla ainakin "vastaavaa" tasoitetta halvemmalla. Täyttöpaksuus olisi n. 5mm-40mm.
 
4400:lla vetelin tekniseen tilaan pieniä valukorjauksia. Oli aikalailla nopeaa tavaraa ja tarttui hyvin wd16 käsiteltyyn pintaan. Tuskin noilla tai muilla voin kovin pahasti mokata kunhan ei sekoittele valmistajien tuotteita keskenään ja noudattaa ohjeita.
 
Onkos kokemuksia lattiamassoista/tasotteista? Pitäisi parin neliön kokoinen "reikä" paikata (tasoittaa) tallissa. Weberillä olisi ainakin 5000:sta mikä ilmeisesti tuohon soveltuisi ja sitten pintaan 3300:sta tai 3100 koko lattian yli?
Mitenkäs muilta merkeiltä? Fescon, kiilto ynm. Fesconilla ainakin "vastaavaa" tasoitetta halvemmalla. Täyttöpaksuus olisi n. 5mm-40mm.

3100 ja 3300 ainaki helppo saada sileetä..
 
Tietääkö täällä joku öljypolttimista jotain. Kyseessä Oilon Junior Pro.

Kun poltin päällä, palaa merkkivalo (alempi siis) punaisella näin:
on.PNG



Tulkitsenko ohjetta oikein, kun siellä annetaan ymmärtää, että punaista valoa ei pitäisi palaa? Vai pitääkö punaisen valon palaa silloin kun poltin on päällä..?

ohje.PNG


Kun poltin sammuu käyntiajan jälkeen, ei polttimossa pala mikään valo. Kaikki näyttää normaalilta. Poltin toimii mielestäni ihan normaalisti tai ainakaan mitään ongelmia ei päälle päin näy/tunnu. Alemmassa kuvassa merkkivalo pimeä, kun poltin ei käy.

koko.PNG
 
Tietääkö täällä joku öljypolttimista jotain. Kyseessä Oilon Junior Pro.

Kun poltin päällä, palaa merkkivalo (alempi siis) punaisella näin:
on.PNG



Tulkitsenko ohjetta oikein, kun siellä annetaan ymmärtää, että punaista valoa ei pitäisi palaa? Vai pitääkö punaisen valon palaa silloin kun poltin on päällä..?

ohje.PNG


Kun poltin sammuu käyntiajan jälkeen, ei polttimossa pala mikään valo. Kaikki näyttää normaalilta. Poltin toimii mielestäni ihan normaalisti tai ainakaan mitään ongelmia ei päälle päin näy/tunnu. Alemmassa kuvassa merkkivalo pimeä, kun poltin ei käy.

koko.PNG

Käytä poltin irti ja tarkista suuttimen ympärystä. Samalla putsaus ja suuttimen vaihto.
En ole juniorista varma, että onko siinä, mutta voihan siinä olla polttoainesuodatin myös tukossa. Mutta tietenkin vähän ihmeellinen valo, jos se kuiten pelaa automaattisesti eli käynnistyy ja sammuu itsekseen.

Tietenkin, jos on peukalo keskellä kämmentä, niin tilaa huolto kuten ohjeessa lukee :)
 
Viimeksi muokattu:
Käytä poltin irti ja tarkista suuttimen ympärystä. Samalla putsaus ja suuttimen vaihto.
En ole juniorista varma, että onko siinä, mutta voihan siinä olla polttoainesuodatin myös tukossa.

Tietenkin, jos on peukalo keskellä kämmentä, niin tilaa huolto kuten ohjeessa lukee :)

Mutta kun mä luen ohjetta siten, että jos punainen palaa niin poltin ei voi silloin käynnistyä. Ja toi punainen syttyy vasta silloin kun poltin hörähtää käyntiin ja kaikki toimii nätisti. Mitään virhekoodiahan tosta ei tule, koska siellä ei vilku mitkään valot jotka kertois liekin tai jännitteen ongelmasta.

Tarkoitatko polttoainesuodattimella sitä oilon 20-suodatinta mikä on öljysäiliön ja polttimen välissä, vai onko tuolla polttimen sisällä vielä joku toinen suodatin?
 
Jatkan monologia. Vaihdoin suuttimen ja putsasin koko hoidon, ei vaikuttanut tuohon valoon. Kun ohjetta vielä lueskelin, niin punainen valo välkehtii eikä vilku. Eli viittaa ilmeisesti johonkin datayhteyteen, kuten ohjeessa sanotaan. Tosin tuo vilkkuminen ei lopu vaikka ohjeiden mukaan sitä yritän nappia painamalla. Joten fuk it, olkoot.
 
Jatkan monologia. Vaihdoin suuttimen ja putsasin koko hoidon, ei vaikuttanut tuohon valoon. Kun ohjetta vielä lueskelin, niin punainen valo välkehtii eikä vilku. Eli viittaa ilmeisesti johonkin datayhteyteen, kuten ohjeessa sanotaan. Tosin tuo vilkkuminen ei lopu vaikka ohjeiden mukaan sitä yritän nappia painamalla. Joten fuk it, olkoot.
Voisihan sitä asiaa tiedustella myös suoraan sieltä Oilonilta:

OILON OY PL 5, 15801 Lahti Käyntiosoite: Metsä-Pietilänkatu 1, 15800 Lahti Puh. 03 85 761
info@oilon.com
 
[offtopic] Mun ihan eka duuni oli Oilonin johtosarjojen kokoaja. Osaisin varmaan vieläkin kasata ne johtorykelmät. Siitä sai ottaa myös "kotitöitä" jolloin klipsuteltiin liitinpäihin suojakoteloita. Niistä sai 10p kappale. Otin niitä aina kun mahdollista ja annoin ne pikkusysyterille naksuteltavaks ja ostin sille sitten karkkipussin :D Sitten noittenkin kasaaminen siirrettiin Viroon. Mutta ei meiltä sentää hommat loppunu. Saatiin kasaa ne aina uudestaan ku virolaiset teki ne aina päin persettä ja huolimattomasti [offtopic]
 
Mutta kun mä luen ohjetta siten, että jos punainen palaa niin poltin ei voi silloin käynnistyä. Ja toi punainen syttyy vasta silloin kun poltin hörähtää käyntiin ja kaikki toimii nätisti. Mitään virhekoodiahan tosta ei tule, koska siellä ei vilku mitkään valot jotka kertois liekin tai jännitteen ongelmasta.

Tarkoitatko polttoainesuodattimella sitä oilon 20-suodatinta mikä on öljysäiliön ja polttimen välissä, vai onko tuolla polttimen sisällä vielä joku toinen suodatin?
Jos laite toimii... ei kai se vilkkuva valo niin paha vika ole? Jos poltin on vanha esim. yli 10vuotta tai olet käyttänyt jotain todella huonalaatuista öljyä. Niin siellä polttoainepumpun sisälläkin on suodatin, pese se puhtaalla polttoöljyllä
Mutta kun mä luen ohjetta siten, että jos punainen palaa niin poltin ei voi silloin käynnistyä. Ja toi punainen syttyy vasta silloin kun poltin hörähtää käyntiin ja kaikki toimii nätisti. Mitään virhekoodiahan tosta ei tule, koska siellä ei vilku mitkään valot jotka kertois liekin tai jännitteen ongelmasta.

Tarkoitatko polttoainesuodattimella sitä oilon 20-suodatinta mikä on öljysäiliön ja polttimen välissä, vai onko tuolla polttimen sisällä vielä joku toinen suodatin?
Ei ole tuota Junioria, mutta yleensä niissä on polttimon sisällä öljypummpu, jonka sisällä on suodatin. Joten sen pudistus esim 10v? välein on paikallaan. Se säiliön ja polttimen välinen useammin.

Miksi noissa uusissa on datayhteys? Ei niissä vanhemmissa sellaista ole => Jos toimii muuten OK voinee? antaa jäädä vilkkumaan?
 
Tää on lähinnä oman mielenrauhan vuoksi. Haluaisin tietää miksi punainen valo palaa, koska mut on aivopesty jo amiga500:n ajoista, että jos punaista niin paha paha. En mä tiedä kanssa mitä tolla datayhteydellä tehdää, mutta se on huollon asiantuntijaa varten. Onkohan noissa sitten jou dataportti mistä saa jotain ulos, mene ja tiedä.
 
Tää on lähinnä oman mielenrauhan vuoksi. Haluaisin tietää miksi punainen valo palaa, koska mut on aivopesty jo amiga500:n ajoista, että jos punaista niin paha paha. En mä tiedä kanssa mitä tolla datayhteydellä tehdää, mutta se on huollon asiantuntijaa varten. Onkohan noissa sitten jou dataportti mistä saa jotain ulos, mene ja tiedä.
Saatais olla joku ohjelma mikä kertoo huoltohistoriasta? Esim. suuttimen vaihtotarpeen/öljynkulutus?
 
2-kerroksinen okt, jossa avomalliset sisäportaat jotka kumisevat melko voimakkaasti kun jälkikasvu ravaa edestakaisin. Olisikohan noihin jotain mattoa tai vastaavaa olemassa, joka vaimentaisi ääniä? Liukkaat myös kun ovat lakattua puuta.
 
2-kerroksinen okt, jossa avomalliset sisäportaat jotka kumisevat melko voimakkaasti kun jälkikasvu ravaa edestakaisin. Olisikohan noihin jotain mattoa tai vastaavaa olemassa, joka vaimentaisi ääniä? Liukkaat myös kun ovat lakattua puuta.
Onhan niitä askelääntä vaimentavia mattoja, kysele mattoliikkeistä. Täysin kokonaan ääntä tuskin saat niillä pois. Noista syntyy runkoääntä ja sen vaimentaminen pitää huomioidan jo porrasta tehdessä, eikä silti aivan äänettömäksi saane.
 
Tää on lähinnä oman mielenrauhan vuoksi. Haluaisin tietää miksi punainen valo palaa, koska mut on aivopesty jo amiga500:n ajoista, että jos punaista niin paha paha. En mä tiedä kanssa mitä tolla datayhteydellä tehdää, mutta se on huollon asiantuntijaa varten. Onkohan noissa sitten jou dataportti mistä saa jotain ulos, mene ja tiedä.

Samanlainen poltin meni vaihtoon joku vuosi sitten, tosin nyt jo maalämpö. Oletko tarkastanut liekkivahdin? Vahtii että polttimen liekki on syttynyt ja palaa koko ajan. Se kannattaa putsata, saattaa olla nokikertymää.
 
Samanlainen poltin meni vaihtoon joku vuosi sitten, tosin nyt jo maalämpö. Oletko tarkastanut liekkivahdin? Vahtii että polttimen liekki on syttynyt ja palaa koko ajan. Se kannattaa putsata, saattaa olla nokikertymää.

Ainoa mitä jätin toistaiseksi tekemättä, oli tuo liekkivahdin putsaus ja "sinisen" suodattimen vaihto. Liekkivahti vain unohtui, joten se täytyy vielä kokeilla. Suodatinta en uskaltanut vaihtaa kun en ole ihan varma missä sulku on. Lisäksi pelottelu ilmakuplista ei saanut ottamaan riksiä.. :)
 
/vähän offtopic
Kuulukos noiden hanojen säätö huoltomiehelle vai voiko yrittää säätää itse?.Taitaa olla normi nykyään että noi on säädetty minimiin eli pienellä paineella ja kuuma vesi on rajoitettu?.Kyseessä siis oraksen uudet hanat joissa se hanan liikkeet tuntuu olevan rajoitettu tarkoituksella.Itse ei oikein uskaltaisi noita lähteä säätämään kun ei ole edes mitään hajua että mitä mallia noi on.
 
/vähän offtopic
Kuulukos noiden hanojen säätö huoltomiehelle vai voiko yrittää säätää itse?.Taitaa olla normi nykyään että noi on säädetty minimiin eli pienellä paineella ja kuuma vesi on rajoitettu?.Kyseessä siis oraksen uudet hanat joissa se hanan liikkeet tuntuu olevan rajoitettu tarkoituksella.Itse ei oikein uskaltaisi noita lähteä säätämään kun ei ole edes mitään hajua että mitä mallia noi on.
Ei niissä normaaleissa mitään erillistä säätöä ole. Se hanan suutin on se mikä sitä tulevaa vettä rajoittaa, kun ne usein on semmoisia vettä säästäviä. Usein myös suihkun letkussa on sisällä semmoinen muovinen tappi mikä pienentää sitä letkun virtausta.
 
Ei niissä normaaleissa mitään erillistä säätöä ole. Se hanan suutin on se mikä sitä tulevaa vettä rajoittaa, kun ne usein on semmoisia vettä säästäviä. Usein myös suihkun letkussa on sisällä semmoinen muovinen tappi mikä pienentää sitä letkun virtausta.
http://www.taloon.info/pdf/oras_hanat_ja_venttiilit_huolto.pdf

Tuolla on kyllä juttua rajoituksista.Vähän paha kun ei tiedä että on rajoitus hanassa vai onko talon vedenpaine vaan tarkoituksella pistetty alhaiseksi.
 
Aika harvoin noissa hanoissa on käytetty tuota virtaaman rajoituksen säätöä, itseasiassa itse en ole joutunut säätämään kertaakaan itse hanasta virtaamaa (yleensä laitetaan paineenalennusventtiili päävesimittarin jälkeen)

Oraksellakin on samaa hanamallia olemassa eko-napeilla tai ilman. Tosin sen napin kyllä huomaa.

Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla
 
Hanakeskustelua sopivasti täällä. Meilllä pesuhuoneessa Oraksen sekoittaja vm. 2001 meinaa tiputella hana suljettuna. Muistaakseni vaihdoin tuohon samasta syystä jonkun varaosan muutama vuosi sitten ja tuli sillä kuntoon. Onko nuo osat vain tuollaista kertakäyttökamaa, vai pitäisikö huoltaa jotenkin?
 
Hanakeskustelua sopivasti täällä. Meilllä pesuhuoneessa Oraksen sekoittaja vm. 2001 meinaa tiputella hana suljettuna. Muistaakseni vaihdoin tuohon samasta syystä jonkun varaosan muutama vuosi sitten ja tuli sillä kuntoon. Onko nuo osat vain tuollaista kertakäyttökamaa, vai pitäisikö huoltaa jotenkin?

Ei sovi ketjun henkeen, mutta voisihan sen vaihtaa kokonaankin. Johan se hana saa ostaa viinaksiakin.

Edit. Toki jos se osa ei paljoa maksa ja haluaa parin vuoden välein näperrellä, mutta ehkä mallia vaihtamalla jokunen 10 vuotta mennään taas ilman ongelmia...
 
Ostin kesällä asunnon ja huomasin tuossa, että keittiön taso on hieman kuprulla altaan reunan alla. Altaan reunan ja tason välissä ei näköjään ole minkäänlaista vesieristystä ja reuna ei ole kunnolla tasossa kiinni, jonka takia tasolle roiskuva vesi pääsee valumaan reunan alle ja turvottamaan tasoa. Mitäköhän asialle kannattaisi tehdä? Silikonia vaan väliin? Ensin allas irti, jotta silikonin saa paremmin sinne?

Rako:
DSC_0336.jpg
Kiinnitys altaan alla:
DSC_0339.jpg
Kuprua näkee altaalta noin 6-7 cm matkalla:
DSC_0340.jpg
 
Aika isolta näyttää tuo rako. Ensin se allas pitäisi saada tasaisesti kiinni siihen tasoon. Sitten silikonilla sauman tiivistys koko altaan ympäri.

Jos kupru häiritsee, niin uutta tasoa kehiin. Eipä nuo lastulevytasot paljon maksa.
 
Ettei olisi tuo allaskin solmussa? Tuossa altaassa kuitenkin luulisi itsessään olevan jonkinlainen tiivistysnauha tuon huulloksen alla, mutta eihän se pidä jos allas itsessään on solmussa, silikonillakaan ei välttis saa kovin siistiä kun tursuaa ja pursuaa tuo reunan alta kun tason vetää kiinni... Hyvin tehtynä nuo lastulevytason reiän reunat kannattaisi aina lakata umpeen, näin pieni vesimäärä ei pääse imeytymään tasoon, vaikka altaan varsinainen tiivistys pettäisikin...
 
No näkyyhän se tiiviste tuossa keskimmäisessä kuvassa selvästi. Vähän reilun kokoinen reikä tullut ja allas ilmeisesti epäkeskeisesti reiässä vielä.
Ei muuta kuin taso vaihtoon, jos häiritsee. Ei se tuosta enää paremmaksi muutu. Uuteen tasoon sitten altaan reikään asianmukainen käsittely.
Tuo laminaattitaso kun on sellaista että ottaa itseensä todella helposti, jos saa vettä leikkauspinnoista.
 
Ettei olisi tuo allaskin solmussa?
Näyttäs kyll olevan; onkohan ollu jostain kohtaa ahdas reikä ja menny kiemuraks kun on kiristetty... Anyway, yleensä altaan ja pöydän välissä todella on jonkinlainen tiiviste - jos ei oo nii sitten vuotaa. Levyn reunat, jos ei viitti lakata, nii voi kyllästää silkkarillakin, nii ei heti imaise sisuksia täyteen.
 
Jos ei jaksa tehdä suurempaa remonttia niin kyllähän toi menee kun löysää vähän tiskiallasta, tiivistää reilulla silikonilla ja tuon kurpulla olevan osuuden vielä etenkin tolskaa silikonilla tiiviiksi? Ohan se vähän juosten kustu, mutta itse en kyllä jaksais tehdä tuon kummempaa vaan panostaisin sitten kunnon keittiöremppaan kun keittiön elinkaari muuten alkaa tulemaan vastaan. Tai no ehkä sen verran jaksaisin, että irrottaisin koko tiskialtaan ja katsoisin, saisiko sen taottua mitenkään suoraksi...
 
Mitäköhän asialle kannattaisi tehdä?

Tuolla jo ehdotettiinkin että taso vaihtoon jos häiritsee... Jos taas ei, niin se silkkarilla tiivistys (silleen kärsivällisen siististi, tietenkin) on sitten se toinen vaihtoehto kuten aattelitkin. Altaan jos otat irti niin todennäkösesti saat tiiviimmän, et välttämättä siistimpää kun se silkkari pursuilee kuitenkin. Tason vaihto kokonaisuudessaaon on pikkusen isompi jumppa, mut ei tietenkään mahdoton.
 
No näkyyhän se tiiviste tuossa keskimmäisessä kuvassa selvästi. Vähän reilun kokoinen reikä tullut ja allas ilmeisesti epäkeskeisesti reiässä vielä.
No niinhän se tiiviste itse asiassa näyttäisi näkyvänkin, eli tuossa lienee nyt kaikki väärin (reiän liian iso koko, mahdollinen altaan epäkeskitys, leikattujen reunojen tiivistäminen ja kiero allas). Ei tuosta parempaa tule kuin mitkä @jarp ohjeet ovat, laittaisin itse reilusti sitä silkkaria ja sitten vaan pyyhkii ja putsaa apinan raivolla sen mitä pursuaa reunan alta ulos... Allas joka tapauksessa irti, tai sitten koitat tiivistää sen kaapin puolelta (tuskin onnistuu kun tuo tiiviste on siellä edessä), tason puolelta allasta irroittamatta tekemätön paikka...
 
Nuo rosteri altaat on monesti ihan helvetin kieroja ja kiinnikkeet antautuu tai ruuvit alkaa pyörimään tyhjää ennen kuin saisi kiristettyä tasoon suoraksi. Silikoni väliin ja vinkoilla pöytään kiinni kuivumaan. Voi koittaa vaihtaa kiinnikkeiden ruuvit järeämmäksi jos saisi kiristettyä.

Ei noissa tosiaan ole kuin tiivistenauha eikä aina sitäkään, fiksu asentaja toki laitaa silikonin joka tapauksessa.
 
Tai sitten ostaa hieman isomman altaan tai erimuotoisen (jos nykyinen pyöreä niin ostaa suorakulmaisen mikä hieman leveämpi ja pidempi kuin nykyinen) ja tekee sille uuden reiän
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 254
Viestejä
4 491 086
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom