Kodin rempat(DIY)

"Vähän katettakin".. :vihellys: Sen verran kuitenkin tiedän että näiden kahden oven asennuksessa ei todellakaan mene 5-6h ammattilaisella.
Ei mene, jos mitään ongelmia ei tule. Näkemättä ei tiedä. Tarjoahan voi tulla vaikka 1.5h ajamatkan päästä eli 3h menee jo matkoin. Kun jotain puretaan siinä voi tulla korjattavia purkujälkiä.
Katettakin pitäisi saada. Antoi sinulle luultavasti varman päälle ajan. Olen joskus nähnyt kun tuntimiehet asentavat porraskäytävän oven päivässä:-) eli tekijät on yksilöitä.
 
Ei mene, jos mitään ongelmia ei tule. Näkemättä ei tiedä. Tarjoahan voi tulla vaikka 1.5h ajamatkan päästä eli 3h menee jo matkoin. Kun jotain puretaan siinä voi tulla korjattavia purkujälkiä.
Katettakin pitäisi saada. Antoi sinulle luultavasti varman päälle ajan. Olen joskus nähnyt kun tuntimiehet asentavat porraskäytävän oven päivässä:) eli tekijät on yksilöitä.
Minua ei kiinnosta kuinka kaukaa työn tekijä tulee . Kun annan tiedot, kohteen ja toiveen työn ajankohdasta niin työn tekijällä on tarvittavat tiedot itse työhön. Isommat rempat on tietty asia erikseen ja pitää käydä arvioimassa k.o kohteessa.
 
Minua ei kiinnosta kuinka kaukaa työn tekijä tulee . Kun annan tiedot, kohteen ja toiveen työn ajankohdasta niin työn tekijällä on tarvittavat tiedot itse työhön. Isommat rempat on tietty asia erikseen ja pitää käydä arvioimassa k.o kohteessa.
Ethän sinä antanut tietoja jos ei kuvia. Vaikea varmaan kellekään luvata 1-2h hintaa, jos työssä voi kulua kohteesta riippuen 5h :D
 
Minua ei kiinnosta kuinka kaukaa työn tekijä tulee . Kun annan tiedot, kohteen ja toiveen työn ajankohdasta niin työn tekijällä on tarvittavat tiedot itse työhön. Isommat rempat on tietty asia erikseen ja pitää käydä arvioimassa k.o kohteessa.
Joo näinhän se menee. Ehkäpä sitä 5h tarjoaakaan ei kiinnostanut tulla tekemään talkoilla ventovieraalle. Kuten sanoin 50€/ovi on ymmärrykseni mukaan sinun kannaltasi hyvä tarjous. Olettaen, että homma todella hoituu.
 
Ethän sinä antanut tietoja jos ei kuvia. Vaikea varmaan kellekään luvata 1-2h hintaa, jos työssä voi kulua kohteesta riippuen 5h :D
Hehe, jos on ammattilainen niin tietää mitä pyytää. Ja tekee. Itse saisin ovet paikoilleen varmaan juurikin 5-6 tunnissa vaikka juuri mitään niistä tiedä.
Ja jos toinen yrittäjä kertoo että pikkuhomma, voin tulla muiden töiden välissä tekemään homman, niin ei tarvi paljoa miettiä.
Ihmetys on vaan tässä hinta ja -työhaitarissa tälle työlle.
 
Viimeksi muokattu:
Urakkamies tekee ½ tuntia per ovi ja tuntimies olisi tehnyt tunnissa molemmat. Veikkaan että jos näin käy, valitat urakkamiehelle, että olihan se tuntiveloitus, eikä per ovi. Mutta kannattaa valita urakka jos halvalla saa eikä ole mitään tärkeää pelissä.

Ihmiset kysyy monesti urakkamiehiltä, että kun on niin pieni homma, niin etkö tekisi tuntiveloituksella, kun urakka kuulostaa kalliilta. No sen jälkeen kysymys on, että kauanko siinä menee..:) Tekijämiehelle satasen keikka aiheuttaa kahdensadan tappion (etenkin kesällä), ne on niitä jotka ei vastannut mikrourakkapyyntöön.
 
Sähköpostin luku/vastaus 15min, homman sopiminen asiakkaan kanssa 30min, työkalujen lastaus varastolta 15min, matkat asiakkaalle ja takas 20+20min, asiakkaan kanssa homman läpikäynti 10 min niin jo on 2h mennyt vaikka työtä ei ole aloitettu...
 
Katolla puuhastelusta. Tuli ostettua aikoinaan köysi ja valjaat. Mutta jokin tarrain olisi paikallaan, tai muu, jolla saisi lukittua itsensä työskentelypaikkaan. Googlettelun tuloksena löysin vain valmiita paketteja, köysi ja tarrain.
Mitäköhän tuohon olisi hyvä hommata?
 
Älä osta sellaista nivelporesuutinta jossa nivel ympärys on muovia. Meidän kämpässä mennyt kaksi sellaista kahden vuoden aikana, sama vika eli nivelen ympärillä oleva muovi on haljennut. Ostettiin tällä kertaa sellainen jossa kyseinen osa on jotain metallia.
Porukoilla ei kestäny hana tuota nivelporesuutinta. Pikkasta vajaa 19v kesti ja pari noita suuttimia mutta hana katkes tyvestä poikki. Onneksi kahva jäi eikä tarttenu lähtä sulkuja ettiin.

Siis tosta repes

upload_2019-9-1_7-54-21.png
 
Googlettelun tuloksena löysin vain valmiita paketteja, köysi ja tarrain.

Jännä juttu, itse kun kokeilin haulla "valjaat tarraimet" niin ainakin 5 ensimmäitä paikkaa myi myös pelkkiä tarraimia.
 
Jännä juttu, itse kun kokeilin haulla "valjaat tarraimet" niin ainakin 5 ensimmäitä paikkaa myi myös pelkkiä tarraimia.
Jees. Kiitos avusta. :)

Jos joku kuitenkin haluaa auttaa oikeasti, niin en tosiaan tiedä tarkalleen mitä olen hakemassa. Että onko tuo tarrain edes se mitä pitää hommata. Jotain jolla saa itsensä lukittua paikalleen.
 
Jees. Kiitos avusta. :)

Jos joku kuitenkin haluaa auttaa oikeasti, niin en tosiaan tiedä tarkalleen mitä olen hakemassa. Että onko tuo tarrain edes se mitä pitää hommata. Jotain jolla saa itsensä lukittua paikalleen.

Et sää tarrainta halua. Tarraimen tehtävä on estää tippuminen ja helpottaa liikkumista. Se antaa hihnaa sitämukaa kun liikut katolla ja kelaa sisään, mutta tarraimen varassa ei voi työskennellä. Jos käytät valjaille tarkoitettua köyttä tarraimen sijasta lukitsemisen pitäisi onnistua.
 
Viimeksi muokattu:
Ehdotuksia miten paikata ovesta kissanluukku? Edellisillä asukkailla siis ollut kissa ja ajattelin tuon ottaa pois ku ei sille ole tarvetta. Luukku on siis ulko-ovessa joka toimii tavallaan väliovena, kun sen kautta on kulku eristetylle/lämpimälle terassille jossa on toinen ulko-ovi. Ovea en nyt ajatellut lähteä tässä vaiheessa vaihtamaan jos tuon saisi edes jotenkin puolisiististi paikattua. Luukku ja kehys pois, eristettä, tasoitus, maalaus? Eihän tuosta varmaan mitenkään huomaamatonta saa, mutta ei ainakaan vuotaisi kylmää ilmaa sieltä, terassia kun ei välttämättä lämmitetä talvella. Vai onko tuhoontuomittu ajatus?
 
Ehdotuksia miten paikata ovesta kissanluukku? Edellisillä asukkailla siis ollut kissa ja ajattelin tuon ottaa pois ku ei sille ole tarvetta. Luukku on siis ulko-ovessa joka toimii tavallaan väliovena, kun sen kautta on kulku eristetylle/lämpimälle terassille jossa on toinen ulko-ovi. Ovea en nyt ajatellut lähteä tässä vaiheessa vaihtamaan jos tuon saisi edes jotenkin puolisiististi paikattua. Luukku ja kehys pois, eristettä, tasoitus, maalaus? Eihän tuosta varmaan mitenkään huomaamatonta saa, mutta ei ainakaan vuotaisi kylmää ilmaa sieltä, terassia kun ei välttämättä lämmitetä talvella. Vai onko tuhoontuomittu ajatus?
Näkemättä hankala arvioida mitä tekisi. Mutta esim. peiliovi tyylisesti Saattaisi passata iso vaneri pala joka peittäisi vaikka koko oven alaosan aina puoliväliin saakka korkeussuunnassa. Siihen voi lisätä vaikka jotkut koristelistat tai jyrsiä kaiverrukset.
Tai sitten iso potkulevy.
Eristys väliin toki.
 
Näkemättä hankala arvioida mitä tekisi. Mutta esim. peiliovi tyylisesti Saattaisi passata iso vaneri pala joka peittäisi vaikka koko oven alaosan aina puoliväliin saakka korkeussuunnassa. Siihen voi lisätä vaikka jotkut koristelistat tai jyrsiä kaiverrukset.
Tai sitten iso potkulevy.
Eristys väliin toki.

Potkupelti olisi kyllä varmaan helpoin ja siistein konsti. Eipä käynyt edes mielessä. Reikä on sarana reunalla, 10cm oven alareunasta ja 7,5 cm sivulta. Reiän koko n. 19,5 cm x 19,5 cm. Oven sisäpuoli on sileä, ulkopuolella pystysuuntainen panelointia jäljittelevä koristepinta. Jos tämä ei selkiyttänyt, niin voin räpsiä kuvia kunhan ehdin.

Mitä eristeeksi? Täyttö uretaanilla?
 
Potkupelti olisi kyllä varmaan helpoin ja siistein konsti. Eipä käynyt edes mielessä. Reikä on sarana reunalla, 10cm oven alareunasta ja 7,5 cm sivulta. Reiän koko n. 19,5 cm x 19,5 cm. Oven sisäpuoli on sileä, ulkopuolella pystysuuntainen panelointia jäljittelevä koristepinta. Jos tämä ei selkiyttänyt, niin voin räpsiä kuvia kunhan ehdin.

Mitä eristeeksi? Täyttö uretaanilla?
Sopivan paksusta uretaanilevyä/styroksia, uretaanilla sitten tiivistys.
 
Olisi tarve saada n. sentin pätkä sahattua pois harvasta laudoituksesta koostuvan luukun reunasta. Kirvesmies tuon aikanaan askarteli terassin alle kulkua varten, mutta teki siitä niin jämptin, että vähänkin kosteammalla säällä luukku ei enää mahdu aukkoonsa.

Siispä sitä pitäisi hieman kaventaa, mutta millä? Pöytäsirkkelillä onnistuisi helposti, mutta sellaista ei nyt tähän hätään satu olemaan.

Toinen vika luukussa on, että lautojen kiinnitykseen käytetyt ruuvit tulevat paikoittain jonkun millin läpi takapuolelta, ja kulkiessa saa olla varovainen, ettei revi vaatteitaan noihin. Millä työkalulla ne saisi leikattua puun tasoon?
 
Olisi tarve saada n. sentin pätkä sahattua pois harvasta laudoituksesta koostuvan luukun reunasta. Kirvesmies tuon aikanaan askarteli terassin alle kulkua varten, mutta teki siitä niin jämptin, että vähänkin kosteammalla säällä luukku ei enää mahdu aukkoonsa.

Siispä sitä pitäisi hieman kaventaa, mutta millä? Pöytäsirkkelillä onnistuisi helposti, mutta sellaista ei nyt tähän hätään satu olemaan.

Toinen vika luukussa on, että lautojen kiinnitykseen käytetyt ruuvit tulevat paikoittain jonkun millin läpi takapuolelta, ja kulkiessa saa olla varovainen, ettei revi vaatteitaan noihin. Millä työkalulla ne saisi leikattua puun tasoon?
Eka onnistuu vaikkapa feinillä paikallaan ja toiseen kulmahiomakone "hieontalaikalla". Jos saat luukun pyödälle niin sehän menee vaikka käsisahalla - uusi ja terävä bacho maksaa 7e rautakaupassa ja siitä saa vielä -20% raksatiskin kautta :). Mikä tässä oli nyt se "the ongelma"?
 
Eka onnistuu vaikkapa feinillä paikallaan ja toiseen kulmahiomakone "hieontalaikalla". Jos saat luukun pyödälle niin sehän menee vaikka käsisahalla - uusi ja terävä bacho maksaa 7e rautakaupassa ja siitä saa vielä -20% raksatiskin kautta :). Mikä tässä oli nyt se "the ongelma"?
En ole vielä niin terävää ja jäykkää käsisahaa tavannut, että sillä saisi tasaisesti sentin siivun pois. Jos tuosta ottaa kaksi senttiä, luukku ei enää osu vastapuuhunsa.

"Feini" oli ilmeisesti tuommoinen edestä leikkaava täristin. Tekeekö semmoisella jotain oikeasti? Hinnoisda ainakin näytti olevan, K-Raudasta 300 euroa. Miten tuommoisella olisi tarkoitus saada metrin verran tasaista leikkuujälkeä ja leikkaako se edes 20 mm lautaa?
 
No ei se ongelma sit sahassa olekaan, jollei sillä saa suoraan sahattua..
 
Feinille ääni täältäkin (jos ei kuviosahalla pääse väliin). Kone jolla tekee ihmeitä kun pitää jälkifiksata jotain. Jos ei ole tai tule omaa, niin konevuokraamosta saa. Itse tänään asensin uudet portaat ja Feinillä tuli sahattua sellaisista paikosta ettei oikein millään muulla työkalulla olisi päässyt siististi leikkaamaan listoja tai avarrettua tilaa minne sitä tarvitsi.
 
Kannattaako johonkin tarkastusluukun reunoihin hakea jotain puusepän tarkkuutta cnc-koneella? Käsisahalla poikki vaan.

Ruuvit lyhentää puun sisään ihan Dremelillä tai rälläkälläkin. Voi myös vaihtaa oikean mittaisiin.
 
Ruuvit auki, luukku pöydälle ja käsiserkkelillä. Saa siistin ja helpon lyhennuksen. Jos ei löydy niin tämä mainittu käsisaha sitten. Turha alkaa paikallaan tuhertaa, ei tuu kuin sanomista ja aikaa menee 3x kauemmin kuin ruuvien irroitukseen ja takasinlaittoon.
 
Kannattaako johonkin tarkastusluukun reunoihin hakea jotain puusepän tarkkuutta cnc-koneella? Käsisahalla poikki vaan.

Ruuvit lyhentää puun sisään ihan Dremelillä tai rälläkälläkin. Voi myös vaihtaa oikean mittaisiin.
Luukku sattuu olemaan paraatipaikalla pihaportaiden vieressä. Kauempana katseilta tuo menisi sellaisenaan, mutta tuossa se harmittaa joka päivä, eikä sitä viitsisi ainakaan pahemman näköiseksi korjata :vihellys:
 
Luukku sattuu olemaan paraatipaikalla pihaportaiden vieressä. Kauempana katseilta tuo menisi sellaisenaan, mutta tuossa se harmittaa joka päivä, eikä sitä viitsisi ainakaan pahemman näköiseksi korjata :vihellys:
Itse olen sen verran laiskahko, että jättäisin suosiolla tuommoiseksi :D Ei siellä tarvitse ravata kovin usein.
 
Kyselläänpäs täältä jos jollain sattuisi olemaan kokemuksia yläjyrsimistä? Olisi tarkoitus hankkia sellainen, kun ruokapöytäprojektiin sitä tarvitsisin ja aluksi ajattelin, että ostan 45€:lla Bilteman vehkeen, mutta sitten aloin miettimään, että kannattaisiko panostaa hieman enemmän, että saisi vähän ehkäpä laadukkaamman koneen. Vihreää Boschia saisi noin 100€ hintaan, onko siitä jollain kokemuksia, tai jostain muusta noin 100-150€ yläjyrsimestä?

Moni on kehunut tuota Bilteman yläjyrsintä peruskäyttöön. Mutta piti sanomani, että mielestäni kannattaa joko ostaa halvin, tai sitten panostaa oikeasti laadukkaaseen kamppeeseen. Eli ei mitään puolivillaisia panostuksia, elikkä ei *vihreää* Boschia tai muuta roskaa. Tuolla 100-150e hintahaarukalla saa kyllä esim. jo Makitankin.

Olen ollut tyytyväinen itse tuohon hankitastrategiaan, jolla olen työpajan kasannut. Halvin on paras silloin kun pitää saada äkkiä jotain työkaluja jotka eivät ole kriittisiä ja jos kuukauden lelubudjetti on jo täynnä. Sitten kun ne hajoavat, niin voi ostaa kunnollisen. Ja sitten tärkeisiin ja kriittisiin työkaluihin suoraan laatulaite, kun mikään ei vituta enempää, kuin jos työkalut hajoaa käsiin kesken hommien.

Akkukappeita kannattaa myös miettiä, Saksasta eBaystä saa esim. just Makitan akkulaitteita puoleen siitä mitä Suomesta ja ovat kyllä olleet ihan järkyttävän laadukkaita ja positiivinen kokemus.

Minulla on vihreä Bosch. Se oli Black Fridaynä Amazonissa 77,90€ postikuluineen. Toiminut ihan hyvin, eikä vielä ole hajonnut. Pari reikää olen tehnyt subwoofereille.

Jos ei ole kova kiire, niin kaikki Boschini ja muut merkit on tulleet BF-alennuksista, jotka on olleet luokkaa 20%.. Jos siis Bosch kelpaa.

Biltemasta on parikin konetta, eikä niissäkään ole valitettavaa. Nyt en muista, mihin esim. tätä tarvitsin, mutta se oli kertakäyttöhomma ja sen jälkeen ei ole käyttöä:
Monitoimityökalu MFT 180

Varmaan rakensin kaappia eteiseen.. Tuo on kai se feini??? Jokatapauksessa, oli ahdasta ja piti saada sahattua.

Bilteman halvin pora ei ole enää hyvä parin vuoden käytön jälkeen, niin ostin Makitan.
 
Lidlin parkside yläjyrsin on ollut ihan asiallinen kampe pikkukäyttöön, taitaa olla joku bosch kopio/tarroitettu uudelleen. Terät kai pitäisi ostaa laadukkaat mutta kyllä noilla mukana tulleillakin on jotain tehnyt...
 
Minulla on vihreä Bosch. Se oli Black Fridaynä Amazonissa 77,90€ postikuluineen. Toiminut ihan hyvin, eikä vielä ole hajonnut. Pari reikää olen tehnyt subwoofereille.

Jos ei ole kova kiire, niin kaikki Boschini ja muut merkit on tulleet BF-alennuksista, jotka on olleet luokkaa 20%.. Jos siis Bosch kelpaa.

Biltemasta on parikin konetta, eikä niissäkään ole valitettavaa. Nyt en muista, mihin esim. tätä tarvitsin, mutta se oli kertakäyttöhomma ja sen jälkeen ei ole käyttöä:
Monitoimityökalu MFT 180

Varmaan rakensin kaappia eteiseen.. Tuo on kai se feini??? Jokatapauksessa, oli ahdasta ja piti saada sahattua.

Bilteman halvin pora ei ole enää hyvä parin vuoden käytön jälkeen, niin ostin Makitan.

Ostin jo tuon vihreän Bosch 1200:sen, kun oli torissa lähellä hyvään hintaan ja terät mukaan. Aloitellaan sillä ja katsotaan kauan kestää/paljonko sille ylipäätään nyt tulee käyttöä.
 
Kerrostalossa (rv. -57) on vielä kylmäkaapit, joissa 40 mm putket kaapin ala- ja yläosassa ulos. Aika harva asukas varmaan enää käyttää näitä alkuperäiseen tarkoitukseen ja osa on purkanut koko kaapin keittiön remontissa.

Aion ehdottaa taloyhtiön hallitukselle, että tukitaan putket energiansäästön nimissä. Miten näitä on tehty, varmaan joku polyuretaanivaahto olisi helppo tapa?
 
Kerrostalossa (rv. -57) on vielä kylmäkaapit, joissa 40 mm putket kaapin ala- ja yläosassa ulos. Aika harva asukas varmaan enää käyttää näitä alkuperäiseen tarkoitukseen ja osa on purkanut koko kaapin keittiön remontissa.

Aion ehdottaa taloyhtiön hallitukselle, että tukitaan putket energiansäästön nimissä. Miten näitä on tehty, varmaan joku polyuretaanivaahto olisi helppo tapa?

Niin ne tulee suoraan seinästä pihalta? Bäkemättä voisin ehdottaa, jos putki on metallia niin ois se metallinen osuus ensin hyvä ottaa pois seinästä. Muuten toimii kylmäsiltana. Sit kun jälellä on vain reikä betonielementissä niin finnfoamista tai spu-levystä sopiva pala joka tiivistetään reunoilta uretaanilla. Ja niin paksu kerros eristettä kuin mahtuu.
 
Olisi tarve saada n. sentin pätkä sahattua pois harvasta laudoituksesta koostuvan luukun reunasta. Kirvesmies tuon aikanaan askarteli terassin alle kulkua varten, mutta teki siitä niin jämptin, että vähänkin kosteammalla säällä luukku ei enää mahdu aukkoonsa.

Siispä sitä pitäisi hieman kaventaa, mutta millä? Pöytäsirkkelillä onnistuisi helposti, mutta sellaista ei nyt tähän hätään satu olemaan.

Toinen vika luukussa on, että lautojen kiinnitykseen käytetyt ruuvit tulevat paikoittain jonkun millin läpi takapuolelta, ja kulkiessa saa olla varovainen, ettei revi vaatteitaan noihin. Millä työkalulla ne saisi leikattua puun tasoon?

Onko käsisirkkeliä? Itte tekisin näi;
Ohjauslauta sahauslinjan mukaisesti ruuvipuristimilla tms kiinni tuohon luukkuun.

Kohdista ohjauslauta mittaamalla käsisirkkelin terän etäisyys ajopöydästä johon lauta osuu..

Käsisirkkelin terään asteen parin viisto päälle että sisäpuolelle jää vähä enemmän väljää.

Kappale pöydälle ja käsisirkkeli soimaan.
 
noreth Taitavat olla useimmin muoviputkea,eikun lyhentää tarvittaessa ja uretaanivaahtoa täyteen.Uretaania ei kannata tunkea liikaa ettei pullista ulkoritilää pihalle.Toki voi olla vanhemmissa metalliakin,mutta eipä se niin paljoa kylmää johda että sillä mitään merkitystä olisi noin vanhassa talossa.
 
Viimeksi muokattu:
Niin ne tulee suoraan seinästä pihalta? Bäkemättä voisin ehdottaa, jos putki on metallia niin ois se metallinen osuus ensin hyvä ottaa pois seinästä. Muuten toimii kylmäsiltana. Sit kun jälellä on vain reikä betonielementissä niin finnfoamista tai spu-levystä sopiva pala joka tiivistetään reunoilta uretaanilla. Ja niin paksu kerros eristettä kuin mahtuu.

noreth Taitavat olla useimmin muoviputkea,eikun lyhentää tarvittaessa ja uretaanivaahtoa täyteen.Uretaania ei kannata tunkea liikaa ettei pullista ulkoritilää pihalle.Toki voi olla vanhemmissa metalliakin,mutta eipä se niin paljoa kylmää johda että sillä mitään merkitystä olisi noin vanhassa talossa.

Putki tulee suoraan pihalle ja tuntuu olevan metallia, itsellä se on noin 35 cm pitkä, on varmaan vaikea irroittaa tiili/betoni seinästä. Ulkoritilät pitää myös uusia kun alkavat putoilla, vaikka ovat n. 10 v sitten uusittu seinäremontissa. Varmaan uretaanilla täyttö on se millä mennään.
 
Putki tulee suoraan pihalle ja tuntuu olevan metallia, itsellä se on noin 35 cm pitkä, on varmaan vaikea irroittaa tiili/betoni seinästä. Ulkoritilät pitää myös uusia kun alkavat putoilla, vaikka ovat n. 10 v sitten uusittu seinäremontissa. Varmaan uretaanilla täyttö on se millä mennään.

Voihan se olla. Keskeltä kun saa halki niin lähtee varmaan sorkkaraudalla. Jos ei saa irti niin sit ei auta kuin täyttää se. Pelkällä uretaanilla ei kannata täyttää noin isoja vaan joku eristelevynpala oltava.
 
Tuli aikoinaan kiireessä ostettua paska keittiön hana kun putkari oli hommissa ja piti saada hana mikä menee riittävän lähelle takaseinää. Muuten hana on ok, mutta keittiöaltaan pohjaan on n. 50 cm ja paineenalennusventtiilistä huolimatta hanan suihku on liian "terävä" ja tulee liian kovalla paineella. Lopputuloksena vedet roiskuu aina ärsyttävästi keittiötasolle ja välitilan levyille. Saako (enää) sellaisia "suihkupäitä" hanoihin joilla suihkun saisi leveämmäksi/pehmeämmäksi? Joskus 80-luvulla muistan tuollaisia nähneeni.

Sattuipa sopivasti, minulla on sama ongelma mutta Oras Optima keittiöhanan kanssa. Siinä poresuutin on juoksuputken sisällä, vesisuihku tulee kuin jostain leikkaussuuttimesta ja onnistun aina kastelemaan koko tiskialtaan ympäristön. Asiaa ei helpota, että parempi puolisko on neurottisen tarkka tiskipöydän pisaroiden suhteen... Katsoin juuri että saako tuohon erilaista poresuutinta, mutta ainakaan varaosaluettelossa sellaista ei ole. Talon tulovesijohdossa on myös paineenrajoitusventtiili, tiukka vesisuihku on hanan ominaisuus. :confused:
 
Mistäs hakisi ruostumattomia m6x12 ruuveja jossa esim. tuo tapilla oleva torxi kanta? Lisävaloon meinasin pistää jotkut tommoset niin edes hieman hidastaa päähänpistoja ottaa mukaan tuo. Toki joku muu harvinaisempi kantakin käy.
 
On muuten täälläkin Oras Optiman kanssa sama ongelma. Hanan kun avaa aina täysille aluksi, niin vesisuihku on kuin laserleikkuri. Vesi sinkoilee altaasta 5m2 alueelle ja alkaa syömään miestä.
 
Tere jälleen, salaojaremonttia on nyt harjoiteltu ja todettakoon että jätetään tuolle yhdelle sivustalle tälle kesää. Sen verran tuossa sai maata myllätä että parempi antaa hieman maa-ainesten asettua ettei talo kippaa ja ens kesänä sitten yksi reuna varmaan taas lisää. Kunnon salaojaa tärkeämpänä saatiin olemassa olleesta "muka-salaojasta" irrotettua sadevedet ja niille omat poistot.

Vielä pitäis hieman reunustaa tehdä niin kysäistäänpä täältä mielipidettä: Asennan siis patolevyn nyt tuolle seinustalle jolle salaoja kaivettiin. Tämän tarpeellisuudesta voi olla montaa mieltä, mutta tehdään nyt kuitenkin kun ollaan tekemisen äärellä. Kyseessä siis kiinteä betonisokkeli ilman anturaa. Kuvassa on nyt kaksi vaihtoehtoa patolevylle, vihreä ja punainen.

patolevy.png

Vihreä olisi helppo asentaa: ensin routaeristys kohdilleen ja taitetaan sen päälle. Tällöin kosteus joka kulkisi patolevyä pitkin menee kylläkin styroksin päälle, sieltä sen pitäisi kiertää 120cm ennen kuin se valuu sen alle josta matkaa on vielä salaojaankin.

Punainen taasen ohjaisi patolevyyn kertyvän kosteuden ja tiputtaisi sen suoraan salaojan kohdille. Tämä on hieman kinkkisempi asentaa, koska styroksia joutuu painamaan tuota levyn kulmaa vasten. Samalla tuohon jää myös patolevyn levyinen rako ilman ulkopuolista routaeristystä, onkohan tällä merkitystä?
 
Tere jälleen, salaojaremonttia on nyt harjoiteltu ja todettakoon että jätetään tuolle yhdelle sivustalle tälle kesää. Sen verran tuossa sai maata myllätä että parempi antaa hieman maa-ainesten asettua ettei talo kippaa ja ens kesänä sitten yksi reuna varmaan taas lisää. Kunnon salaojaa tärkeämpänä saatiin olemassa olleesta "muka-salaojasta" irrotettua sadevedet ja niille omat poistot.

Vielä pitäis hieman reunustaa tehdä niin kysäistäänpä täältä mielipidettä: Asennan siis patolevyn nyt tuolle seinustalle jolle salaoja kaivettiin. Tämän tarpeellisuudesta voi olla montaa mieltä, mutta tehdään nyt kuitenkin kun ollaan tekemisen äärellä. Kyseessä siis kiinteä betonisokkeli ilman anturaa. Kuvassa on nyt kaksi vaihtoehtoa patolevylle, vihreä ja punainen.

patolevy.png

Vihreä olisi helppo asentaa: ensin routaeristys kohdilleen ja taitetaan sen päälle. Tällöin kosteus joka kulkisi patolevyä pitkin menee kylläkin styroksin päälle, sieltä sen pitäisi kiertää 120cm ennen kuin se valuu sen alle josta matkaa on vielä salaojaankin.

Punainen taasen ohjaisi patolevyyn kertyvän kosteuden ja tiputtaisi sen suoraan salaojan kohdille. Tämä on hieman kinkkisempi asentaa, koska styroksia joutuu painamaan tuota levyn kulmaa vasten. Samalla tuohon jää myös patolevyn levyinen rako ilman ulkopuolista routaeristystä, onkohan tällä merkitystä?

Kyllä mää varmaan tuolla punasella mallilla sen tekisin. Muuten jää tohon styroksin kohdalle alue jossa ei ole patolevyä ollenkaan, ja onhan se parempi että menee suoraan poistoon ne vedet. (vaikka tuolla tuskin merkittäviä määriä vettä edes liikkuu). Käännä tuota patolevyn taitettua reunaa himan jyrkempään kulmaan (alaspäin) niin on helpompi laittaa toi styroksi siihen kiinni. Ei sillä ole mitään merkitystä vaikkei tuo patolevyn reuna ole juuri tuon putken yläpuolella, kunhan tuohon lähelle tuo ne vedet. Eikä ole merkitystä vaikka jää patolevyn kokoinen kolo styroksin kohdalle. Muista myös laittaa patolevyn ylälista joka on myös tarpeellinen vaikka olen nähnyt monia asennuksia joissa se on "unohtunut" pois.
 
Onko tuo niin matala sokkeli, että kaikki tulevat piirretyllä tavalla lähekkäin? Äkkiseltään kuvittelisin, että patolevy ulottuisi punaisessa vaihtoehdossa niin paljon alemmas, että routaeristeen saa tökättyä kiinni suoralle osuudelle. Yleensä tuotteen valmistajalla on kaaviokuvia rakenneratkaisuista, mitä niissä sanotaan "oikeaksi" tavaksi? En ole patolevyjen kanssa pelleillyt, mutta mutuna punainen tuntuisi loogisemmalta. Turha sitä styroksia on uittaa ja juoksuttaa vesiä pitkää matkaa - jos edes pääsevät sinne salaojaan asti koskaan.
 
Kyllä mää varmaan tuolla punasella mallilla sen tekisin. Muuten jää tohon styroksin kohdalle alue jossa ei ole patolevyä ollenkaan, ja onhan se parempi että menee suoraan poistoon ne vedet. (vaikka tuolla tuskin merkittäviä määriä vettä edes liikkuu). Käännä tuota patolevyn taitettua reunaa himan jyrkempään kulmaan (alaspäin) niin on helpompi laittaa toi styroksi siihen kiinni. Ei sillä ole mitään merkitystä vaikkei tuo patolevyn reuna ole juuri tuon putken yläpuolella, kunhan tuohon lähelle tuo ne vedet. Eikä ole merkitystä vaikka jää patolevyn kokoinen kolo styroksin kohdalle. Muista myös laittaa patolevyn ylälista joka on myös tarpeellinen vaikka olen nähnyt monia asennuksia joissa se on "unohtunut" pois.

Joo punaisella mallilla olin lähtöjään itsekin tekemässä vaan isäukko alkoi sitten kyseenalaistamaan, liekö sillä alkaa painamaan jo muutaman päivän kaivuuhommat :) Itse asiassa ajattelimme nostaa tuota routaeristystä 10cm sokkelin alareunasta. Tämän vuoksi voisikin tehdä niin, että laittaa ensin patolevyn seinää vasten ja tekee taitoksen sokkelin alareunan korkoon jolloin sen voi sitoa salaojasoralla paikalleen tuolla noin 10cm kerroksella jonka jälkeen styroksit päälle.

Toisekseen pitäisi päättää millaisilla kiinnityksillä patolevyn kiinnittää betoniin. Helpottaisi ainakin napata se sieltä täältä kiinni, lisäksi listoille (jotka on jo tosiaan hommattu) pitää jotkin kiinnikkeet keksiä. Iskuporahommiin tuossa taitaa joka tapauksessa päästä, oli kiinnike mikä tahansa. Täytyy huomenna käydä ostoksilla, pitää vielä tutkia vaihtoehtoja.
 
Joo punaisella mallilla olin lähtöjään itsekin tekemässä vaan isäukko alkoi sitten kyseenalaistamaan, liekö sillä alkaa painamaan jo muutaman päivän kaivuuhommat :) Itse asiassa ajattelimme nostaa tuota routaeristystä 10cm sokkelin alareunasta. Tämän vuoksi voisikin tehdä niin, että laittaa ensin patolevyn seinää vasten ja tekee taitoksen sokkelin alareunan korkoon jolloin sen voi sitoa salaojasoralla paikalleen tuolla noin 10cm kerroksella jonka jälkeen styroksit päälle.

Toisekseen pitäisi päättää millaisilla kiinnityksillä patolevyn kiinnittää betoniin. Helpottaisi ainakin napata se sieltä täältä kiinni, lisäksi listoille (jotka on jo tosiaan hommattu) pitää jotkin kiinnikkeet keksiä. Iskuporahommiin tuossa taitaa joka tapauksessa päästä, oli kiinnike mikä tahansa. Täytyy huomenna käydä ostoksilla, pitää vielä tutkia vaihtoehtoja.

Joo pitää siellä styroksin alla ainakin pieni kerros olla sepeliä jotta saat levyt aseteltua hyvin ja kallistettua poispäin talosta. Ei kannata yritääkkään minkään valmiin montun päälle niitä alkaa iskee. Patolevy kannattaa kiinnittää pelkästään yläreunasta ja riittävän tiheästi jotta varmasti pysyy paikoillaan kun täytät kaivannon. Tosin jos käsin on kaiveltu ja täytetty niin ei tuota pelkoa niin ole kuin kaivinkoneen kanssa. Poravasarahan tuohon tarvii jotta saa menemään kun kerran on betonia koko sokkeli. ruostumaton ruuvi ja se ropulla kiinni varmaan ihan hyvä ratkaisu. Nuo viralliset "patolevykiinnikkeet" on yleisesti ollut melko huonoja ja kalliita.
 
@ZZRX Onko kokemusta lyöntiniiteistä (RST/ALU) eli pöllönsilmistä? Tuollaisilla olisi näppärä kiinnittää kun olisi valmiiksi prikatkin ja ovat kohtuuhintaisia. Riittäisikö 30mm vai pitääkö mennäs syvemmälle? Jos propulla ja ruuvilla laittaa, riittääkö ruuvin kupukanta tukemaan tarpeeksi vai pitäisikö olla myös prikat ruuveihin? Ei oikein tule sopivia vastaan noin tässä selaillessa.
 
Pöllönsilmät on ihan hyviä, ainoa ongelma jos sokkelissa on ilmaa/rapaumia tai muita rakennusvirheitä niin niiden pysyminen on vähän niin ja näin. Toinen ongelma tulee niitä lyödessä, saa helposti lyötyä vasaralla myös sen levyn rikki jos ei ole tarkkana.
Saako esittää tyhmän kysymyksen, miksei noita voi laittaa niillä niille suunnitelluilla kiinnikkeillä? Listahinta 14,95e/100kpl, betoniin poraa 4-5mm reiän poravasaralla johon tuo naula on suunniteltu käymään suoraan eli ihan sama homma kun pöllönsilmissä?

Noita löytyy suoraan 5-10 eri mallia niin harkkoon, puuhun kun betoniinkin niin mikä niissä on vikana? Nämäkin on ihan käteviä, 6mm reikä ja lydään vaan vasaralla pohjaan asti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 252
Viestejä
4 491 053
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom