Kodin rempat(DIY)

Listojen asennuksessa porasin kiinnikkeitä seinään ja se hidasti hommia hirveästi. Nyt on juuri seuraavien asennus käynnissä, niin ostan vaan jotain kiinnitysmassaa ja laitan ne sillä kiinni. Toisen huoneen listat pysyy seinässä, mutta se porailu ja asettelu vie aikaa, ja yksi lista voi olla pari milliä mutkalla, kun niitä ei saanut ihan samoille paikoille kiinnikkeitä.

Suosittelen kuitenkin laittamaan nauloilla tai ruuveilla seinämatskusta riippuen. Kiität itseäsi kun listat pitää seuraavan kerran irroittaa. Tai kun rappaus pettää vaikka liima pitää. Työskentelytekniikalla ja oikeilla työkaluilla homman pitäisi sujua rivakkaan.
 
Suosittelen kuitenkin laittamaan nauloilla tai ruuveilla seinämatskusta riippuen. Kiität itseäsi kun listat pitää seuraavan kerran irroittaa. Tai kun rappaus pettää vaikka liima pitää. Työskentelytekniikalla ja oikeilla työkaluilla homman pitäisi sujua rivakkaan.

Jep, kevytrakenteisiin seiniin ihan listanauloilla. Kiviseiniin roppu + pienikantainen listaruuvi on hyvä. Porukoilla laittoivat liimalla kiinni niin parin vuoden jälkeen on jo varmaan 4 listaa irronnut kun joku on tökännyt listaan niin liimaus on pettänyt. Ei voi suositella. Ainut missä kannattaa käyttää liimaa on nuo vanhat 50-luvun seinät jossa on helposti halkeavaa tiiltä tai jotain muuta huonosti kestävää materiaalia johon ei saa porattua siististi.
 
Tuotatuota... Pitäisi kuvata (ja huuhdella) salaojat ja hulevesijärjestelmä, kun ei ole piirustuksia ja jotain epäselvyyksiä missä röörit menee. Kyselin tarjouksia firmoilta ja aika rapsakat tuntihinnat tuntuisi tällaiselle työlle olevan. Mietin, että suorituisikohan tuosta itse. Huuhtelusta varmasti, mutta kuvaus on eri asia, kun kunnon laitteistot pitäisi olla. Onko kukaan tehnyt hommaa itse ja millaisella laitteistolla? Jos puoli-ammattimaisen kuvauslaitteiston saa samaan hintaan, kuini mitä yksi kuvauskeikka maksaa, niin johan tuota itse joutaisi harrastelemaan puuhastelemaan. Vuokrattuakin varmaan saa, mutta haluaisin tehdä homman rauhassa ja omalla tahdilla.

Noilla kiinan halpisvehkeillä ei tee mitään, sen olen todennut, eli tosiaan puoli-ammattilaislaitteistoa tämä varmaankin huutaisi.
 
Lamppu, peili ja peiliin pitkä varsi? Jos pisteeseen A asetettu lamppu näkyy pisteessä B, putki lienee puhdas :) Näin muistelisin jossain remonttireiska-ohjelmassa tehdyn. Toki jos on mutkia matkassa, niin sitten hankalampaa.
 
Noniin, kävi klassiset eli kasasin keittiön kaapit ja työtasokin paikallaan. Ongelmana vain että tiskialtaan alta unohtui vuotosuoja. En usko että se olisi auttanut kun siihen olisi pitänyt tehdä reiät putkille jotka tulevat lattiasta. Millä tuon siis nyt suojaisi? Riittääkö esim kaapin rungon sisälle silikonit ja mahdollisesti vuotosuoja sinne? Kaappeja ei oikein nosta enää mutta alle voisi jotenkin levittää jotain muovia ja silikonilla suojata se?
 
Noniin, kävi klassiset eli kasasin keittiön kaapit ja työtasokin paikallaan. Ongelmana vain että tiskialtaan alta unohtui vuotosuoja. En usko että se olisi auttanut kun siihen olisi pitänyt tehdä reiät putkille jotka tulevat lattiasta. Millä tuon siis nyt suojaisi? Riittääkö esim kaapin rungon sisälle silikonit ja mahdollisesti vuotosuoja sinne? Kaappeja ei oikein nosta enää mutta alle voisi jotenkin levittää jotain muovia ja silikonilla suojata se?
Jos se vuotosuoja on vesiputkien alapuolella niin riittää. Meillähän on paljon asuntoja, joissa noita ei edes ole, eikä niiden puute ole aiheuttanut kestämättömiä ongelmia. Kun kunnolla vuotaa, ei siinä mikään vuotavesisuoja tilannetta pelasta.
 
Kaapin rungon sisälle silikonit ja samalla kaikkien läpivientien tiivistys. Eli teet kaapin pohjasta kaukalon. Tuo riittää ellei kaapin rungon takana tai alla ole mahdollisesti vuotavia liitoksia?
 
Lamppu, peili ja peiliin pitkä varsi? Jos pisteeseen A asetettu lamppu näkyy pisteessä B, putki lienee puhdas :) Näin muistelisin jossain remonttireiska-ohjelmassa tehdyn. Toki jos on mutkia matkassa, niin sitten hankalampaa.

Joo tämä toimisi auttavasti jos ei olisi mutkia. Nyt vaan on mutkia kun on erkkeri, pari kulmaa ilman tarkastuskaivoa ja purkuputkikin hukassa. Eli kuvata pitää, jotta saa kunnon käsityksen järjestelmästä.

En usko etteikö normaali mies voisi itse kuvausta suorittaa, mutta laitteiston tosiaan olisi oltava kunnossa.
 
Joo tämä toimisi auttavasti jos ei olisi mutkia. Nyt vaan on mutkia kun on erkkeri, pari kulmaa ilman tarkastuskaivoa ja purkuputkikin hukassa. Eli kuvata pitää, jotta saa kunnon käsityksen järjestelmästä.

En usko etteikö normaali mies voisi itse kuvausta suorittaa, mutta laitteiston tosiaan olisi oltava kunnossa.
DIY-versio :) Jos sulla on esim. sähkömiehen 20m vetojousi, niin sen työntää läpi. Kevyen narun voi imurilla imaista läpi. Sonylla on pieniä Action esim AZ-1 n. kameroita (vesitiivinkotelon koko 80mm x 50 x 35) ? siihen joku Ledi valo. Saattais toimia, mikäli putkistoon pääset kahdesta suunnasta.
 
Kyselläänpäs täältä jos jollain sattuisi olemaan kokemuksia yläjyrsimistä? Olisi tarkoitus hankkia sellainen, kun ruokapöytäprojektiin sitä tarvitsisin ja aluksi ajattelin, että ostan 45€:lla Bilteman vehkeen, mutta sitten aloin miettimään, että kannattaisiko panostaa hieman enemmän, että saisi vähän ehkäpä laadukkaamman koneen. Vihreää Boschia saisi noin 100€ hintaan, onko siitä jollain kokemuksia, tai jostain muusta noin 100-150€ yläjyrsimestä?
 
Tämä Bilteman kone on kyllä pieniin kotitarpeisiin hyvinkin asiallisen oloinen peli. Perusnikkaroinnissa ei ole löytynyt valitettavaa: Yläjyrsin, 1200 W

Teräthän siihen(kin) pitää ostaa erillisenä että katsoo asiallisen paketin sopivia palikoita kaveriksi vaan.
 
Kyselläänpäs täältä jos jollain sattuisi olemaan kokemuksia yläjyrsimistä? Olisi tarkoitus hankkia sellainen, kun ruokapöytäprojektiin sitä tarvitsisin ja aluksi ajattelin, että ostan 45€:lla Bilteman vehkeen, mutta sitten aloin miettimään, että kannattaisiko panostaa hieman enemmän, että saisi vähän ehkäpä laadukkaamman koneen. Vihreää Boschia saisi noin 100€ hintaan, onko siitä jollain kokemuksia, tai jostain muusta noin 100-150€ yläjyrsimestä?

Moni on kehunut tuota Bilteman yläjyrsintä peruskäyttöön. Mutta piti sanomani, että mielestäni kannattaa joko ostaa halvin, tai sitten panostaa oikeasti laadukkaaseen kamppeeseen. Eli ei mitään puolivillaisia panostuksia, elikkä ei *vihreää* Boschia tai muuta roskaa. Tuolla 100-150e hintahaarukalla saa kyllä esim. jo Makitankin.

Olen ollut tyytyväinen itse tuohon hankitastrategiaan, jolla olen työpajan kasannut. Halvin on paras silloin kun pitää saada äkkiä jotain työkaluja jotka eivät ole kriittisiä ja jos kuukauden lelubudjetti on jo täynnä. Sitten kun ne hajoavat, niin voi ostaa kunnollisen. Ja sitten tärkeisiin ja kriittisiin työkaluihin suoraan laatulaite, kun mikään ei vituta enempää, kuin jos työkalut hajoaa käsiin kesken hommien.

Akkukappeita kannattaa myös miettiä, Saksasta eBaystä saa esim. just Makitan akkulaitteita puoleen siitä mitä Suomesta ja ovat kyllä olleet ihan järkyttävän laadukkaita ja positiivinen kokemus.
 
Noniin, kävi klassiset eli kasasin keittiön kaapit ja työtasokin paikallaan. Ongelmana vain että tiskialtaan alta unohtui vuotosuoja. En usko että se olisi auttanut kun siihen olisi pitänyt tehdä reiät putkille jotka tulevat lattiasta. Millä tuon siis nyt suojaisi? Riittääkö esim kaapin rungon sisälle silikonit ja mahdollisesti vuotosuoja sinne? Kaappeja ei oikein nosta enää mutta alle voisi jotenkin levittää jotain muovia ja silikonilla suojata se?

Ikealla on vuotosuoja kaappiin, josta voi askarrella sopivan. Läpivientien tiivistäminen on tuossakin hankalaa, saatavilla on myös tiivistyspakkaus joka on butuulikumimassaa. Pitäisi itsellekin laittaa.
 
Noniin, kävi klassiset eli kasasin keittiön kaapit ja työtasokin paikallaan. Ongelmana vain että tiskialtaan alta unohtui vuotosuoja. En usko että se olisi auttanut kun siihen olisi pitänyt tehdä reiät putkille jotka tulevat lattiasta. Millä tuon siis nyt suojaisi? Riittääkö esim kaapin rungon sisälle silikonit ja mahdollisesti vuotosuoja sinne? Kaappeja ei oikein nosta enää mutta alle voisi jotenkin levittää jotain muovia ja silikonilla suojata se?

Kuten muutkin vastasivat, niin silikonilla vaan kaappi suht tiiviiksi Itse tein näin kaapistoille ja lisäsin vuotohälyttimen kaappeihin (Puuilo möi mallia, jossa on kaksi sensoria, vielä kun löytäisi tai dyittäisi mallin jossa on 3-4 sensoria). Jos kaappi nyt ei ihan tiivis olekkaan, niin hälytin kyllä rääkäisee ja tarkoitushan onkin, että vuodot huomaa ja pystyy reagoimaan nopeasti.
 
Moni on kehunut tuota Bilteman yläjyrsintä peruskäyttöön. Mutta piti sanomani, että mielestäni kannattaa joko ostaa halvin, tai sitten panostaa oikeasti laadukkaaseen kamppeeseen. Eli ei mitään puolivillaisia panostuksia, elikkä ei *vihreää* Boschia tai muuta roskaa. Tuolla 100-150e hintahaarukalla saa kyllä esim. jo Makitankin.

Olen ollut tyytyväinen itse tuohon hankitastrategiaan, jolla olen työpajan kasannut. Halvin on paras silloin kun pitää saada äkkiä jotain työkaluja jotka eivät ole kriittisiä ja jos kuukauden lelubudjetti on jo täynnä. Sitten kun ne hajoavat, niin voi ostaa kunnollisen. Ja sitten tärkeisiin ja kriittisiin työkaluihin suoraan laatulaite, kun mikään ei vituta enempää, kuin jos työkalut hajoaa käsiin kesken hommien.

Akkukappeita kannattaa myös miettiä, Saksasta eBaystä saa esim. just Makitan akkulaitteita puoleen siitä mitä Suomesta ja ovat kyllä olleet ihan järkyttävän laadukkaita ja positiivinen kokemus.

Akkuvehe olisi kova kyllä, mutta taitaa hintaa tulla liikaa. Dewaltin akkuvehkeitä löytyy kyllä. Tuollainen johdollinen makita voisi olla ihan jees. Ainakin duunissa toiminu makitan vehneet todella hyvin.

Makita RP0900J 900 W Overfræser 900W, 230 V | Edullinen

Olisiko tuo sitten ostamisen arvoinen?
 
Kyselläänpäs täältä jos jollain sattuisi olemaan kokemuksia yläjyrsimistä? Olisi tarkoitus hankkia sellainen, kun ruokapöytäprojektiin sitä tarvitsisin ja aluksi ajattelin, että ostan 45€:lla Bilteman vehkeen, mutta sitten aloin miettimään, että kannattaisiko panostaa hieman enemmän, että saisi vähän ehkäpä laadukkaamman koneen. Vihreää Boschia saisi noin 100€ hintaan, onko siitä jollain kokemuksia, tai jostain muusta noin 100-150€ yläjyrsimestä?
Mulla on vihreä bosch ja on myös ollut bilteman versio (kuten myös rälläkkä ja jiirisaha sekä poravasara). Biltemasta en ostaisi mitään jos tarkoitus että a) vehkeet kestää b) pystyt tekemään jotain tarkasti JA TOISTETTAVASTI kuten en ostaisi mistään muualtakaan mitään parin kympin konetta.

Yläjyrsimellä operoidessa syvyyssäätö on kaiken A&O. Bilteman vehkeellä ei säädetä 0,1mm tarkkuudella eikä siinä ole myöskään hienosäätöä sitten kun vehje on lukittu. Boschissa sen sijaan on hienosäätö. Tällä voit hakea esim. pyöristyksen alkaa tasan oikeasta korosta hyvin simppelisti kun biltsun vehkeessä aina kaikki lukot auki ja tuossa avauksessa sitten jo kaikki heiluu ja muuttuu muualtakin :).
Mulla on siis tämmönen (huonompaa ominaisuuksilta en ottaisi): YLÄJYRSIN BOSCH POF 1400 ACE | K-rauta.fi

Silloin näitä katselin ja seuraava taso oli sitten ollut luokaa 400e, siihen vedin rajan ja tuolla boschilla on sinänsä mainiosti pärjännyt, iso se toki on...

PS. bilteman rälläkästä tulee savut kun riittävästi veistää betonia, jiirisahassa ei lukot pelaa/pidä ja jiirikulmat näin ollen ihan mitä sattuu. Poravasara sentään kesti kohtuullisesti sikaa, mutta savut siitäkin lopulta pääsi :). Toki näitä voi takuisiin vaihtaa jos jaksaa ajella eikä vituta kun työt loppui kuin seinään, mutta tietyt ominaisuudet kuten jiirisirkkelin pitämättömät lukot on vaan ihan täys no-no jos tarkoitus on tehdä kunnollista jälkeä eikä sinnepäin.
PPS. biltsun jyrsin muistaakseni päästi kanssa savut ulos, olisinkohan ajanut 20mm leveää ja syvää uraa tms. tai sitten starttinappi hajos tjsp.
PPPS. Rahat on kaikista biltsun vehkeistä takas saanut eli siinä mielessä rahallinen menetys huonosti vehkeistä 0e, mutta helpommalla olisi päässyt jos olisi heti ostanut jotain kunnollista :)
PPPPS. Jos kuitenkin ostat halvan paskan, niin sitä kannattaa käyttää sitten reilusti alussa, sillä takuuajan jälkeen kun otat sen työkaluhyllystä niin melko varmasti leviää heti...
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on vihreä bosch ja on myös ollut bilteman versio (kuten myös rälläkkä ja jiirisaha sekä poravasara). Biltemasta en ostaisi mitään jos tarkoitus että a) vehkeet kestää b) pystyt tekemään jotain tarkasti JA TOISTETTAVASTI kuten en ostaisi mistään muualtakaan mitään parin kympin konetta.

Yläjyrsimellä operoidessa syvyyssäätö on kaiken A&O. Bilteman vehkeellä ei säädetä 0,1mm tarkkuudella eikä siinä ole myöskään hienosäätöä sitten kun vehje on lukittu. Boschissa sen sijaan on hienosäätö. Tällä voit hakea esim. pyöristyksen alkaa tasan oikeasta korosta hyvin simppelisti kun biltsun vehkeessä aina kaikki lukot auki ja tuossa avauksessa sitten jo kaikki heiluu ja muuttuu muualtakin :).
Mulla on siis tämmönen (huonompaa ominaisuuksilta en ottaisi): YLÄJYRSIN BOSCH POF 1400 ACE | K-rauta.fi

Silloin näitä katselin ja seuraava taso oli sitten ollut luokaa 400e, siihen vedin rajan ja tuolla boschilla on sinänsä mainiosti pärjännyt, iso se toki on...

PS. bilteman rälläkästä tulee savut kun riittävästi veistää betonia, jiirisahassa ei lukot pelaa/pidä ja jiirikulmat näin ollen ihan mitä sattuu. Poravasara sentään kesti kohtuullisesti sikaa, mutta savut siitäkin lopulta pääsi :). Toki näitä voi takuisiin vaihtaa jos jaksaa ajella eikä vituta kun työt loppui kuin seinään, mutta tietyt ominaisuudet kuten jiirisirkkelin pitämättömät lukot on vaan ihan täys no-no jos tarkoitus on tehdä kunnollista jälkeä eikä sinnepäin.
PPS. biltsun jyrsin muistaakseni päästi kanssa savut ulos, olisinkohan ajanut 20mm leveää ja syvää uraa tms. tai sitten starttinappi hajos tjsp.
PPPS. Rahat on kaikista biltsun vehkeistä takas saanut eli siinä mielessä rahallinen menetys huonosti vehkeistä 0e, mutta helpommalla olisi päässyt jos olisi heti ostanut jotain kunnollista :)
PPPPS. Jos kuitenkin ostat halvan paskan, niin sitä kannattaa käyttää sitten reilusti alussa, sillä takuuajan jälkeen kun otat sen työkaluhyllystä niin melko varmasti leviää heti...

Iso kiitos vastauksesta. Tuo kone vielä menisi budjettiin. Siihen vielä terät päälle, mutta uskoisin että tuolla pärjäisi. Mielelläni hankkisin akku Dewaltin, mutta hinta karkaa liikaa käsistä. Täytyy varmaankin hakea tuo isompi Bosch ja rueta harjottelemaan sen käyttöä.

Bilteman koneen suhteen luovutin jo melkein heti kättelyssä kun luin siitä käyttäjäkokemuksia.
 
Itsellä oli tuollainen Biltema-mallinen aikoinaan, mutta käyttö loppui kun sain siitä sähköiskun ikkunapuitteen osia tehdessäni. Tuon jälkeen ostin käytettynä isomman Festoolin, jonka tosin myin jo pois kun ei ollut sille käyttöä. Laadukkaammista sähkötyökaluista saa aina ihan hyvin jotain pois jos myy ne eteenpäin.
 
Mulla on ihan ok kokemuksia Bilteman työkaluista. Ihan hyviä perusremppaan. Paitsi puukkosaha. Toimii ihan jees mutta "liipasinlukko" on aivan perseestä. Se meneen helvetin herkästi päälle ja siinä ei ole sitä "varmuuskohtaa" eli se että painaa liipasimen pohjaan ja hiukan takas ennenkuin lukon saa päälle, vaan lukko menee päälle kun painaa liipasinta pohjassa. Ja ei ollu yks eikä kaks kertaa ku joku tökkäs ja otti sormen liipasimelta niin lukko oli päällä ja terä vipattaa miten sattuu. Ajattelin pistää jotain Tukesillekin koska toi on mun mielestä helvetin vaarallinen.
 
Bilteman laatutaso heittelee villisti, jotkut työkalut on käyttökelvottomia ja joillain tekee kohtuullisesti jotain. Jos ei jaksa arvuutella että millä tekee mitäkin, niin pitää hankkia jostain muualta. Ongelma taitaa kyllä olla ihan sama kaikissa halpapuljuissa, eli käytännössä pitää ostaa aina ammattilaiskamaa, jos haluaa olla varma, että saa kunnon tavaraa. Seuraava ongelma onkin, että sitten pitää perehtyä siihen, mikä on oikeasti ammattilaiskamaa ja mikä ylihinnoiteltua kiinan paskaa. Moni vanha hyvä merkkihän on muuttunut kuin varkain kiinanrihkamaksi, eli vanhemman sukupolven vinkkeihinkään ei voi luottaa.
 
Mielestäni _lähes kaikki_ sähkötyökalut on kuraa. Mekaaniset vehkeet: vasarat :), räikät, hylsyt ihan jees tavaraa erityisesti kaikki 10v takuulla olevat...
 

Tätä vähän mietin, mutta toisaalta omalle kameralle olisi käyttöä kyllä aivan varmasti paljonkin omakotitalossa. Mutta mitä nyt olen ävhän nuuhkuttanut, niin käytännössä markkinoilla vaikuttaisi olevan todella vähän vaihtoehtoja sub-pro luokassa, eli täsmälleen toistensa kanssa samanlaista euron kiinan kuraa, täsmälleen toistensa kanssa samanlaista 500 euron kiinankuraa vanhentuneella teknolla ja sitten pro-luokka asiana ja hintana erikseen. Eli tuntuisi puuttuvan sellainen "prosumer" luokka, jota usein on kyllä tarjolla.
 
Noniin homma pulkassa. Yllättävän paljon meni aikaa muutaman hassun neliön tekemiseen, liuskekivien nostelu kävi salitreenistä ja hiekkaa joutui lapioimaan yllättäviä määriä. Nostin pari senttiä maan pintaa sokkelin vieressä (sokkelin korkeudeksi jäi silti melkein 40cm, eli riittää) ja kärräsin muutaman kottikärryllisen hiekkaa talon taa. Samalla jätin sokkelin eteen 40cm alan, jonka ajattelin kivetä luonnonkivillä.

Jo on kumma jos ei tällä ala sokkelin kastuminen tokenemaan. Meinaan, mittailin vähän vatupassilla ennen hommiin ryhtymistä ja siellähän oli kaadot kohti sokkelia. Ihmekkö, että kastui.

Ei kyllä tainnut riittää tämä toimenpide. Kostealla kosteus nousee sokkelia pitkin tuolta alueelta, ei paljoa, mutta nousee kuitenkin. Eli varmaankin tuo tiukka hiekka nyt on kastunut, eikä nyt ihan heti ole kuivamassa kun syksyllä sataa, joten sokkeli on maanpintaan asti märkä ja aina kun osteus lisääntyy, lähtee kosteus nousemaan. Kävin vähän kaivelemassa talon muita seinustoja ja siellähän onkin sokkelia vasten paljon karkeampaa soraa. Ainoastaan tämä yksi kostuva kulma on hiekalla tehty. Oiskohan käynyt niin, että talo on perustettu kyllä karkeaa soraa käyttäen, mutta sitten on tullut kuningasajatus, että tehdään tuohon kulmaan kaunis laatoitus ja kyllähän laatta paremmin tiukan hiekan päällä pysy. Ja eihän laatoitus voi olla kallistettu, niin tehdäänpä siitä tasainen.

Mitähän tälle pitäisi nyt tehdä oikeasti. Puranko vielä kerran laatat pois ja alan lapiolla kaivamaan ja katson, että löytyykö vähän syvempää sitä kunnon soraa? Jos löytyy, niin kaivetaan kulma auki soralle asti (tai routaeristykseen asti, jos se tulee ka vastaan) ja sen jälkeen täytetäänh uudestaan soralla ja liuskekivet siihen päälle? Perustuspiirrustuksia ei ole, ei mitään hajua miten tämä on tarkoitettu. Mutta jos muualla on karekampaa soraa sokkelia vasten... Vai pitäisikö kilauttaa ihan jollekin perustussuunnittelijalle ja pyytää konsultaatiota...
 
Kyllä siellä seinänvarressa pitäisi olla ihan sepeliä, että vesi ei jää lillumaan. Kannattaisi kaivella sieltä seinänvarresta sen verran auki, että saat patolevyn asennettua sokkelia vasten ja sitten sepeli. Kyllä siihen ihan pintaan mielestäni voinee laatankin laittaa, mutta ensin sepeli, sitten suodatinkangas, hiekka ja lopuksi laatta.
 
Kyllä siellä seinänvarressa pitäisi olla ihan sepeliä, että vesi ei jää lillumaan. Kannattaisi kaivella sieltä seinänvarresta sen verran auki, että saat patolevyn asennettua sokkelia vasten ja sitten sepeli. Kyllä siihen ihan pintaan mielestäni voinee laatankin laittaa, mutta ensin sepeli, sitten suodatinkangas, hiekka ja lopuksi laatta.

Tähän taloon ei tosiaan järkevästi saanut patolevyä, koska talo on puoliksi ympäröity terasseilla ja parilla parvekkeella, eli jos kaivinkoneella haluaisi möyriä niin nuo kaikki pitäisi purkaa. Periaatteessa lapiohommina voisi olla mahdollista tuo työ tehdä kun sokkeli ja antura taitaa olla aika matala, eli ottaisi vähän terasseista laudoitusta pois ja kaivaisi hartialeveydeltä sokkelinvierustan kaikkialta auki. Olisipahan semmonen homma, että muistaisi sen tehneensä, jos joku kesä tuollaiseen ottautuisi.

Ajattelin, että tuohon patolevyhommaan en kyllä ihan heti lähde, mutta tosiaan tuon maa-aineksen voisi kyllä vaihtaa kun se on nyt vain yhdessä nurkkauksessa väärää ja sekin varmaan jälkikäteen vääräksi vaihdettu. Jaa niin tietenkin patolevyn voisi asentaa vain tuohon yhteen nurkkaukseen, mutta siitä ei varmaan kokonaisvaltaisesti ajatellen suurempaa hyötyä ole?
 
Tähän taloon ei tosiaan järkevästi saanut patolevyä, koska talo on puoliksi ympäröity terasseilla ja parilla parvekkeella, eli jos kaivinkoneella haluaisi möyriä niin nuo kaikki pitäisi purkaa. Periaatteessa lapiohommina voisi olla mahdollista tuo työ tehdä kun sokkeli ja antura taitaa olla aika matala, eli ottaisi vähän terasseista laudoitusta pois ja kaivaisi hartialeveydeltä sokkelinvierustan kaikkialta auki. Olisipahan semmonen homma, että muistaisi sen tehneensä, jos joku kesä tuollaiseen ottautuisi.

Ajattelin, että tuohon patolevyhommaan en kyllä ihan heti lähde, mutta tosiaan tuon maa-aineksen voisi kyllä vaihtaa kun se on nyt vain yhdessä nurkkauksessa väärää ja sekin varmaan jälkikäteen vääräksi vaihdettu. Jaa niin tietenkin patolevyn voisi asentaa vain tuohon yhteen nurkkaukseen, mutta siitä ei varmaan kokonaisvaltaisesti ajatellen suurempaa hyötyä ole?

Jos siinä märällä sokkelilla on selkee raja niin kaiva auki vaikka pari metrii märän ohi molempiin suuntiin, siihen patolevy ja sepeli tilalle. Jos muualla ei ole ongelmaa niin ei sitä ole pakko kaikkee alkaa kaivaa. On se kokonaisvaltainen remonttikin sitten tietty vaihtoehto, mutta kannattaa miettiä onko vaivan arvoinen. Vaihtoehtoja on oikeestaan vain kaksi

1) Korjaa sieltä missä on vikaa. Saattaa olla loputon ruljanssi tai sit voi tulla helpostikkin kuntoon. (Lähtisin ehkä itse koittaa tuosta märästä nurkasta lapiolla ensin korjata)
2) Pura terassit auki ja kaiva kaikki seinänvieret auki ja korjaa virallisten ohjeiden mukaan ja kunnolla - Vikaa ei tule enään nyt eikä tulevaisuudessakaan ihan heti.

Lapiollakin voi tuon kakkosvaihtoehdon hoitaa jos on aikaa ja sisua, mutta helpoiten tulee kun tekee kaikki esivalmistelut valmiiksi itse eli hoitaa ne seinänvierustat tyhjäks että pääsee pienellä koneella kaivaa ammattilainen.
 
Jos siinä märällä sokkelilla on selkee raja niin kaiva auki vaikka pari metrii märän ohi molempiin suuntiin, siihen patolevy ja sepeli tilalle. Jos muualla ei ole ongelmaa niin ei sitä ole pakko kaikkee alkaa kaivaa. On se kokonaisvaltainen remonttikin sitten tietty vaihtoehto, mutta kannattaa miettiä onko vaivan arvoinen. Vaihtoehtoja on oikeestaan vain kaksi

1) Korjaa sieltä missä on vikaa. Saattaa olla loputon ruljanssi tai sit voi tulla helpostikkin kuntoon. (Lähtisin ehkä itse koittaa tuosta märästä nurkasta lapiolla ensin korjata)
2) Pura terassit auki ja kaiva kaikki seinänvieret auki ja korjaa virallisten ohjeiden mukaan ja kunnolla - Vikaa ei tule enään nyt eikä tulevaisuudessakaan ihan heti.

Lapiollakin voi tuon kakkosvaihtoehdon hoitaa jos on aikaa ja sisua, mutta helpoiten tulee kun tekee kaikki esivalmistelut valmiiksi itse eli hoitaa ne seinänvierustat tyhjäks että pääsee pienellä koneella kaivaa ammattilainen.

Jees kiitokset, lähden kokeilemaan ykkösvaihtoehtoa. En ole havainnut kostumista missään muualla, kuin tuossa yhdessä kulmassa, niin voipi olla, että aika pienellä selviää. On nimittäin talonostajana sen verran paljon puuhaa, mitä myyjä on laiminlyönyt, ettei tälle syksylle enää ole energiaa avata terasseja ja kaivaa sokkelia esiin :) Tai budjettia antaa työtä ulkopuoliselle.

Pieni perfektionisti minussa kyllä sanoo, että ennen pitkää homma kyllä kannattaisi tehdä viimeisen päälle oikein, mutta ei tosiaan ole ihan pieni työ, vaikka kaivinkonettakiun käyttäisi. On nimittäin terassin lisäksi sitten kivipuutarhaa ja kaikkea sen sellaista, joka estää pienelläkin kaivinkoneella talon lähelle pääsyn. En tiedä, olisiko kovinkaan paljon suurempi homma kaivaa lapiolla, kuin purkaa kaikki mitä pitää purkaa, että pääsee kaivurilla tekemään homman ja sen jälkeen rakentaa kaikki uusiksi...
 
Jos siellä anturan vieressä ei sepeliä/toimivia salaojia ole, niin kaivamalla vain yhden kohdan auki teet enemmän hallaa kuin hyötyä. Kaivamalla yhden kohdan auki ja täyttämällä sen sepelillä, teet vain kuopan johon kaikki vesi alueelta valuu mutta se ei pääse sieltä poistumaan. Jos taas tämän kuopan pohjalta lähtee oikealla kaadolla oleva sepelipatja tai vaikka salaoja eteenpäin niin tilanne on eri.

Nuo terassit nyt ei ongelma salaojien teossa ole. Monesti runko vain irroitetaan sokkelista/kierrepaaluista jos sellaisia on käytetty ja koko terassi nostetaan yhtenä pakettina sivuun nostoraxien ja kaivinkoneen avustuksella. Kun salaojat on tehty, niin terassi nostetaan takaisin ja kiinnitetään uudelleen.

Koneitakin on paljon erilaisia. 1,5t kumitelakoneella voit ajaa nurmikolla/kivetyksellä ilman vaurioita, ja sitten taas isommalla/pidempipuomisella koneella se kaivuu onnistuu vaikka 20m päästä niin ettei talon seinustalle tarvitse edes koneella päästä.
 
Tuli aikoinaan kiireessä ostettua paska keittiön hana kun putkari oli hommissa ja piti saada hana mikä menee riittävän lähelle takaseinää. Muuten hana on ok, mutta keittiöaltaan pohjaan on n. 50 cm ja paineenalennusventtiilistä huolimatta hanan suihku on liian "terävä" ja tulee liian kovalla paineella. Lopputuloksena vedet roiskuu aina ärsyttävästi keittiötasolle ja välitilan levyille. Saako (enää) sellaisia "suihkupäitä" hanoihin joilla suihkun saisi leveämmäksi/pehmeämmäksi? Joskus 80-luvulla muistan tuollaisia nähneeni.
 
Tuli tuossa mieleen kun rakentelin yläkertaan lastulevystä seinää talvisaikaan oven ympärille ja yhteen levyyn tarttui sahalta kuljettaessa vähän märkää loskapaskaa maasta n. 10x10cm alueelle jonka pyyhkäsin pois, hieman kostea kohta (tummempi) siihen jäi mutta arvelin että eiköhän tuo kuiva. Tullut luettua että lastulevy aika arka kosteudelle että homehtuneeko tuo nyt vuoden sisään jo vai kuivuuko tuollainen pieni pintakosteus?
 
Jos siellä anturan vieressä ei sepeliä/toimivia salaojia ole, niin kaivamalla vain yhden kohdan auki teet enemmän hallaa kuin hyötyä. Kaivamalla yhden kohdan auki ja täyttämällä sen sepelillä, teet vain kuopan johon kaikki vesi alueelta valuu mutta se ei pääse sieltä poistumaan. Jos taas tämän kuopan pohjalta lähtee oikealla kaadolla oleva sepelipatja tai vaikka salaoja eteenpäin niin tilanne on eri.

Joo, pitää varmistaa tämä asia. Vähän tongin tosiaan muita seinustoja ja siellä vaikuttaisi kyllä olevan sepeliä, tuo nurkka on poikkeus ja oletus on, että tuollakin on ollut sepeliä, mutta edellinen omistaja on laittanut X senttiä tilalle hiekkaa, että liuskekivet asettuu "nätisti". Kaivamallahan tämä selviää. Lisäksi salaojien *pitäisi* olla kunnossa, mutta tähän liittyykin se, että kyselin noista kuvauskameroista kanssa. Että saisi kuvattua nuo salaojat ja varmistuttua aiasta.


Nuo terassit nyt ei ongelma salaojien teossa ole. Monesti runko vain irroitetaan sokkelista/kierrepaaluista jos sellaisia on käytetty ja koko terassi nostetaan yhtenä pakettina sivuun nostoraxien ja kaivinkoneen avustuksella. Kun salaojat on tehty, niin terassi nostetaan takaisin ja kiinnitetään uudelleen.

Pitää vielä vähän tutkia rakenteita tarkemmin, mutta vähän vaikutti kyllä siltä, että ei ole ihan niin helppoa, kuin elokuvissa. Siellä on terassin päällä valokatteita ja parvekkeita, mutta voi tietenkin olla mahdollista, että oikeat osat irrottamalla itse terassilaudoituksen saa kuin saakin nostettua sivuun niin, että valokatteet ja parvekkeet jäävät pilareiden varaan (maahan on valettu betonipilarit, joista lähtee sitten puupilarit tukemaan noita rakenteita). Jos terassit saa jotenkin järkevästi irti, niin silloin voisi olla kyllä mahdollista pienellä kaivurilla päästä tekemään työ.
 
Tuli aikoinaan kiireessä ostettua paska keittiön hana kun putkari oli hommissa ja piti saada hana mikä menee riittävän lähelle takaseinää. Muuten hana on ok, mutta keittiöaltaan pohjaan on n. 50 cm ja paineenalennusventtiilistä huolimatta hanan suihku on liian "terävä" ja tulee liian kovalla paineella. Lopputuloksena vedet roiskuu aina ärsyttävästi keittiötasolle ja välitilan levyille. Saako (enää) sellaisia "suihkupäitä" hanoihin joilla suihkun saisi leveämmäksi/pehmeämmäksi? Joskus 80-luvulla muistan tuollaisia nähneeni.
Tätäkö etsit? nivelporesuutin - Google-haku
Tai toinen vaihtoehto poresuutin - Google-haku
 
Älä osta sellaista nivelporesuutinta jossa nivel ympärys on muovia. Meidän kämpässä mennyt kaksi sellaista kahden vuoden aikana, sama vika eli nivelen ympärillä oleva muovi on haljennut. Ostettiin tällä kertaa sellainen jossa kyseinen osa on jotain metallia.
 

Juuri joku tuollainen laitos. Pitää katsoa kotona onko tuo oma hana niin sysipaska että saako siihen edes kiinni mitään. Hermot joka tapauksessa menee aina kun avaa hanan.

Edit: tänään taas näki että hyvillä työkaluilla ei mene hermot jos pitää jotain tehdä. WC:n puuovesta otin pari cm alhaalta pois, että eteiseen mahtuu paksumpi villamatto kun oven avaa. Vanhalla ja kärsineellä Festoolilla ja hyvällä terällä sahasin ilman kiskoa/ohjuria ja jälki oli niin siistiä, ettei tarvinnut edes hioa. Muistan kun aikonaan taloremppaa aloittaessani yritin pärjätä jollain 20€ halpiksella. Olihan niissä pitkä takuu kun osti Bauhausista. Eihän niillä saanut suoraan leikattua kun jotain pahvia.
 
Viimeksi muokattu:
Itse olen vasen käsi kodin remonteissa. Olen kysellyt/kilpailuttanut kahden välioven asennuksen. Melkoinen haarukka hinnoissa. Edullisin tarjoaa pikkuhommana 50eur/ovi ja toinen ääripää 56eur/tunti +kmt täällä pääkaupunkiseudulla ja arvioitu työn kesto 5 tuntia.
Kumman valitsen..?
 
Itse olen vasen käsi kodin remonteissa. Olen kysellyt/kilpailuttanut kahden välioven asennuksen. Melkoinen haarukka hinnoissa. Edullisin tarjoaa pikkuhommana 50eur/ovi ja toinen ääripää 56eur/tunti +kmt täällä pääkaupunkiseudulla ja arvioitu työn kesto 5 tuntia.
Kumman valitsen..?

Siis sulla on karmit paikoillaan ilman ovea? Eihän se silloin vaadi mitään, kuin ovi karmin saranoihin kiinni ja kovaa ajoa.
 
Vanhat karmit. Uusiin oviin tulee uudet karmit ja kätisyys vaihtuu myös. Ja listat.

Onkohan ne ymmärtänyt sen tarjouksen oikein, koska pelkkä väliovi maksaa jo tuon 30-50€ eikä siihen hintaan usein sisälly edes kahvat.. Eli en kyllä mitenkään voi pitää tuota 50 mahdollisena jos ne karmit ja listat myös vaihtuu. Siinätapauksessa se olisi mahdollinen jos ne ovet vaan laitettaisiin niihin vanhoihin karmeihin.
 
Onkohan ne ymmärtänyt sen tarjouksen oikein, koska pelkkä väliovi maksaa jo tuon 30-50€. Eli en kyllä mitenkään voi pitää tuota 50 mahdollisena jos ne karmit ja listat myös vaihtuu. Siinätapauksessa se olisi mahdollinen jos ne ovet vaan laitettaisiin niihin vanhoihin karmeihin.
Niin, siis ovet, karmit, listat yms vermeet on jo valmiina. Vain asennus paikoilleen uupuu. Saman tarjouspyynnön laitoin neljään eri paikkaan.
 
Siksi juuri ihmettelin sitä yhtä tarjousta 5h ja 56eur/tunti....
Jossain vanhassa talossa voi joutua tappelemaan karmit irti ja uudet ei välttämättä peitä aukkoa siististi ilman listakikkailuja, koska saman syvyisiä ei välttämättä enää myydä.
 
Jossain vanhassa talossa voi joutua tappelemaan karmit irti ja uudet ei välttämättä peitä aukkoa siististi ilman listakikkailuja, koska saman syvyisiä ei välttämättä enää myydä.
Joo, ei ole mikään museotalo vaan ihan perusrivari. Kaikki mitat yms on otettu huomioon.
 
Niinpä... :D

"Veloitan 56€/ tunti + matkoista 0,60€/ km
Tuohon menee arviolta 5-6 tuntia."
Näkemättä matkoineen (matka-ajaltakin on kiva saada palkaa) asiallinen varman päälle tarjous, josta luulisi jäävän vähän katettakin, tulevien maksuttomien tarjousten tekemiseen.

50€ ovesta on siis sinulle hyvä tarjous, muista sopia todistettavasti, ettei tule kinaa mitä työ sisältää.
 
Näkemättä matkoineen (matka-ajaltakin on kiva saada palkaa) asiallinen varman päälle tarjous, josta luulisi jäävän vähän katettakin, tulevien maksuttomien tarjousten tekemiseen.

50€ ovesta on siis sinulle hyvä tarjous, muista sopia todistettavasti, ettei tule kinaa mitä työ sisältää.
"Vähän katettakin".. :vihellys: Sen verran kuitenkin tiedän että näiden kahden oven asennuksessa ei todellakaan mene 5-6h ammattilaisella.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 248
Viestejä
4 490 997
Jäsenet
74 171
Uusin jäsen
äänihaitta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom