Kodin rempat(DIY)

Tarkoitatko liekalla köyttä? Rakennat katolle ankkurointipisteen mihin köysi kiinnittyy ja köyden varassa voi liikkua turvallisesti esimerkiksi köysitarraimen avulla.

Juu, "lieka" on kai on yleisnimitys köysille ja vastaaville, johon ihminen tai eläin on kiinnitetty. :)

Pesuri
Painepesuri HD 5/15 C | Kärcher Oy
Naru
KÖYSI 10M KERMANTEL + JARRU + 2 KARABIINIHAKAA

Sitten asialliset valjaat ja tosiaan se köysi kiinni piipun ympäri tai harjan yli maahan puuhun (kiinnitettävä myös harjalle ettei liu'u sivuttain). Oikeaoppisesti kattopollari mutta niitä harvemmin ok-taloissa on.

Näitä saa myös vuokraamoista, pesuri 20-30€ ja köysi/valjaspaketti 10€/pvä

No jo on varusteilla hintaa. Toisaalta turvavarusteissa ei kannattane säästellä. Mites halvemmat painepesurit, eikö paine ole riittävä vai mikä on tuollaisen ammattikäyttöön suunnatun painepesurin etu?
 
No jo on varusteilla hintaa. Toisaalta turvavarusteissa ei kannattane säästellä. Mites halvemmat painepesurit, eikö paine ole riittävä vai mikä on tuollaisen ammattikäyttöön suunnatun painepesurin etu?

Pesureihin liittyen painetta on ihan turha vertailla, sitä irtoaa kyllä ihan riittävästi kaikista eikä kerro tehosta mitään. Olennaisimmat erot noissa laatulaitteissa halpiksiin verrattuna on pumpun materiaalit ts. kestää oikeasti käyttöä, letkun pituus ja sen laatu ja sitten se teho, joka ei ole paine vaan veden määrä. Esim. tuossa edellä linkatussa kestosuosikki Kränzlessä vettä riittää 600l / h joka on jo ihan asiallinen luku.
 
Pesureihin liittyen painetta on ihan turha vertailla, sitä irtoaa kyllä ihan riittävästi kaikista eikä kerro tehosta mitään. Olennaisimmat erot noissa laatulaitteissa halpiksiin verrattuna on pumpun materiaalit ts. kestää oikeasti käyttöä, letkun pituus ja sen laatu ja sitten se teho, joka ei ole paine vaan veden määrä. Esim. tuossa edellä linkatussa kestosuosikki Kränzlessä vettä riittää 600l / h joka on jo ihan asiallinen luku.
Jep, juurikin näin. Ja kun puhutaan vielä katon pesusta, missä saa pesuria käyttää pitkiäkin jaksoja, niin tällöin ei kannata valita sitä halvinta kotipesuria. Ja vielä kun hinta erokaan ei ole kuin muutama satanen
 
Pesureihin liittyen painetta on ihan turha vertailla, sitä irtoaa kyllä ihan riittävästi kaikista eikä kerro tehosta mitään. Olennaisimmat erot noissa laatulaitteissa halpiksiin verrattuna on pumpun materiaalit ts. kestää oikeasti käyttöä, letkun pituus ja sen laatu ja sitten se teho, joka ei ole paine vaan veden määrä. Esim. tuossa edellä linkatussa kestosuosikki Kränzlessä vettä riittää 600l / h joka on jo ihan asiallinen luku.
Ok, pitääpä harkita mihin panostaa.

Ja jos halutaan saivarrella niin se teho tulee paineen ja virtaaman tulosta, ei pelkästään virtaamasta. ;)
 
Ok, pitääpä harkita mihin panostaa.

Ja jos halutaan saivarrella niin se teho tulee paineen ja virtaaman tulosta, ei pelkästään virtaamasta. ;)
Käytännössä noissa pesureissa isoa virtaamaa ei ole ilman isoa painetta (oikeat pesurit), mutta isolla paineella voi olla pieni virtaama (muovi tai parhaimmillaan alumiiniset kuluttajalelut). Sitten on myös olemassa sanonta "vesi pesee, paine rikkoo" joka myöskin indikoi sitä että vesimäärä on se juttu. Itse en alle 600l/h vehjettä ottaisi, paineilla ei ole juuri väliä ja noissa kaikissa alkaa olemaan jo messinkipumppukin joka on myös must. Käytännössä kun tuosta mennään ylöspäin niin 1x16A proppukaan ei enää riitä, 660l/h pesuri voi vielä just mennä.
 
Tuossa aiemmin kyselin tiilikaton pesusta ja maalauksesta.

Valjaat löytyy, mutta miten kannattaa kiinnittäytyä? Kelattava vai kiinteä lieka, vai jokin muu systeemi? Katto on mallia "helvetin jyrkkä" eli ilman tukea ei oikeastaan voi seistä.

Lisäksi painepesuri oli mennyt rikki. Onko suositella jotain hyvää mallia?

Harkitsisin myös lisäksi jonkinmoisia lapetikkaita työskentelyyn. Pelkän köyden varassa voi olla ikävää seisoskella pitemmän aikaa. Ja joku taso johon saa kamoja laskettua kun ei tarvii.
 
Noita varusteita voi tietysti kysellä myös vuokraamoista. Itse olen valjaat aina hakenut sieltä, kun harvoin tarvitsee. Pesureista ääni Kränzlelle. Itsellä tuo HD 10/122, ja kyllä todella hyvä peli, verrattuna aiempiin rimpuloihin. Tuntuu myös laadukkaammalta kuin Kärcher. Pidän tuosta ominaisuudesta Kränzlessä että vesi tulee heti täydellä paineella kun kahvasta painaa.
 
Joku henkilönostin nopeuttaisi ja helpottaisi hommaa paljon, jos semmoinen on mahdollista saada tarpeeksti lähelle. Vuokrahinnat lienevät 100-150€/päivä(?)
 
Asutaan metsään rajoittuvalla tontilla ja metsä vyöryy ns päälle. Risut voisi kyllä jemmata metsäänkiin(jopa omalle tontille) , mutta ajattelin oksasilppurin olevan perusteltu ostos kun risut saisi hyödynnettyä silputtuna katemateriaalina tontin reunoilla tai murskattuna 1000l diy kompostissa

Onko kokemuksia hyvästä ja halvasta? 2800-3000w tai ns. voimavirtaakin löytyy mutta sitten ei varmaan enää puhuta halvasta.

Katselin clas ohlsonilta 170e värkkiä joka oli saanut hyvät arvostelut tai sitten ryobin 300e laitetta joka alkaa olemaan jo kipurajalla hintansa puolesta...
 
@munse yhden katon muutamaan kertaan pesseenä ja kerran maalanneena. Krääkkenin K5 ei antautunu tossa katonpesussa. Vain Rotojet suutin sai tuntisa täyteen. Niitä saa uusia kaupasta.

Kattoon itsensä köyttämisessä kannattaa huomioida tosiaan se harjalle kiinnittyminen - nyt vois olla hyvä aika laittaa sinne ne kunnolliset koukut minkä kanssa tekijä pysyy katolla. Jos laitat niitä metrin tai kahden välein, helpottuu tekeminen.
Kiinni tarttee olla useammasta syystä.

Ekana toki on horjahduksen vaara. Toka on katon pesuvesien kastama liukkaus mutta kolmas on se kuulalaakeriliukas baska mitä siihen pintaan jää ennen loppu huuhtomista. Voi olla paikoin yllättävän liukas!

Kannattaa tehdä laudasta sinne katolle katon kulman kompensoiva taso, tai useampi, jonka päälle voi itsekin seistä ja laskea työkalut niin ettei tartte pelätä niiden tippuvan.

Edit:Krääkken = Kärcher
 
Asutaan metsään rajoittuvalla tontilla ja metsä vyöryy ns päälle. Risut voisi kyllä jemmata metsäänkiin(jopa omalle tontille) , mutta ajattelin oksasilppurin olevan perusteltu ostos kun risut saisi hyödynnettyä silputtuna katemateriaalina tontin reunoilla tai murskattuna 1000l diy kompostissa

Onko kokemuksia hyvästä ja halvasta? 2800-3000w tai ns. voimavirtaakin löytyy mutta sitten ei varmaan enää puhuta halvasta.

Katselin clas ohlsonilta 170e värkkiä joka oli saanut hyvät arvostelut tai sitten ryobin 300e laitetta joka alkaa olemaan jo kipurajalla hintansa puolesta...
Itse tappelin aikani silppurin kanssa, silppuavat mallit vaan meinaa mennä tukkoon kokoajan. Murskaava menee jo vähän paremmin. Päädyin kuitenkin keräilemään risut kasalle ja polttelen ne sitten juhannuksena.
 
Asutaan metsään rajoittuvalla tontilla ja metsä vyöryy ns päälle. Risut voisi kyllä jemmata metsäänkiin(jopa omalle tontille) , mutta ajattelin oksasilppurin olevan perusteltu ostos kun risut saisi hyödynnettyä silputtuna katemateriaalina tontin reunoilla tai murskattuna 1000l diy kompostissa

Onko kokemuksia hyvästä ja halvasta? 2800-3000w tai ns. voimavirtaakin löytyy mutta sitten ei varmaan enää puhuta halvasta.

Katselin clas ohlsonilta 170e värkkiä joka oli saanut hyvät arvostelut tai sitten ryobin 300e laitetta joka alkaa olemaan jo kipurajalla hintansa puolesta...

Makitan 2500w murskaava ainakin on asiallinen ja toimiva peli. Hitaitahan nuo on jos on yhtään enempää risuja, traktori lainaan ja perään kunnon haketin niin alkaa tapahtumaan :geek:
 
Miten tällaiseen kananpaskaseinään saa proppuja kiinni? Toisella puolella on kylpyhuoneen kaakeliseinä, eli lävitse ei voi ankkuroida. Alkuun oli tarkoitus iskeä Alligator tulpat seinään, mutta tuo materiaali mureni välittömästi propun ympäriltä. 6mm reikä on nyt 10mm reikä...

Siellä on nyt 40mm syvät reiät. Uskoisin, että voisin saada tehtyä turvallisesti 60mm syvät reiät max. Kananpaskan takana on jotain yhtä heikkoa tiiltä.

Ainut vaihtoehto mitä itsellä on mielessä on asentaa proput käyttämällä Cascon superfixiä tms.

Mitään todella suurta kuormaa kiinnityskohtiin ei tule, mut olis kiva että telineestä vois ottaa vähän tukea ilman pelkoa, että se tulee niskaan.


Muutama kuva:
Imgur
 
Viimeksi muokattu:
Miten tällaiseen kananpaskaseinään saa proppuja kiinni? Toisella puolella on kylpyhuoneen kaakeliseinä, eli lävitse ei voi ankkuroida. Alkuun oli tarkoitus iskeä Alligator tulpat seinään, mutta tuo materiaali mureni välittömästi propun ympäriltä. 6mm reikä on nyt 10mm reikä...

Siellä on nyt 40mm syvät reiät. Uskoisin, että voisin saada tehtyä turvallisesti 60mm syvät reiät max. Kananpaskan takana on jotain yhtä heikkoa tiiltä.

Ainut vaihtoehto mitä itsellä on mielessä on asentaa proput käyttämällä Cascon superfixiä tms.

Mitään todella suurta kuormaa kiinnityskohtiin ei tule, mut olis kiva että telineestä vois ottaa vähän tukea ilman pelkoa, että se tulee niskaan.


Muutama kuva:
Imgur

INJEKTIOMASSA SORMAT ITH 165 PE 165ML | K-rauta.fi
 

Tää on ihan hyvää tavaraa. MUTTA: Töissä yhdellä työmaalla halusivat kierretangot n.600kpl kattoon kiinni tuolla. Älkää kysykö miksei ankkurit/proput kelvannut. Vaati melkein kolme ukkoa ettei tavara ehtinyt jämähtää joko tuubiin tai reikään. Eli yks laittoi tavaran, toinen tiputti kierretangon ja kolmas antoi vasaraa että meni pohjaan. Ja siltikin useampi kymmenen kärkeä ja kymmeniä tuubeja meni kuivaksi.

Tosin saattoi olla jotain ärhäkkäämpääkin tavaraa, kärki kuumeni niin hitosti. Eikä yhtään halunnut sormilleen sitä paskaa.

Edit: Ulkokattoon, eli alas päin saatiin vieläpä työskennellä.
 
Nuo injektiomassat nyt sattuu olemaan luokiteltuja niin niitä käytetään kantavissa rakenteissa usein. Myöskään yli 6mm ruuvikokoja ei oikein ole joten siirrytään kierretankoihin tai teräksiin joille ei proppuja ole.

Mitään vasaraa en ole koskaan tarvinnut kun reikäkoko on oikein, yleensä suositus on 2-6mm suurempi kun kiinnitettävä kappale. Lämpö aiheuttaa tuolla kamalla kyllä ongelmia joten kuumana päivänä massat jääkaappiin ja sieltä sitten asennukseen. Myös akkupistooli on ehdoton kun mennään yli 14mm reikäkokoihin, niitä ei enään käsin purista riittävällä tahdilla kuin muutaman reiän :)
 
Nuo injektiomassat nyt sattuu olemaan luokiteltuja niin niitä käytetään kantavissa rakenteissa usein. Myöskään yli 6mm ruuvikokoja ei oikein ole joten siirrytään kierretankoihin tai teräksiin joille ei proppuja ole.

Mitään vasaraa en ole koskaan tarvinnut kun reikäkoko on oikein, yleensä suositus on 2-6mm suurempi kun kiinnitettävä kappale. Lämpö aiheuttaa tuolla kamalla kyllä ongelmia joten kuumana päivänä massat jääkaappiin ja sieltä sitten asennukseen. Myös akkupistooli on ehdoton kun mennään yli 14mm reikäkokoihin, niitä ei enään käsin purista riittävällä tahdilla kuin muutaman reiän :)

No sieltähän ne syyt selvisi. Firman toimari niin armoton säästäjä/säätäjä että ei puhettakaan akkupistoolista. Tuo jäähdytys nyt oli joten kuten tiedossa. Ei vain ollut työmaalla oikein mitään järkevää tapaa siihen.

Mahtaa olla kuitenkin kustannustehokkaampi. Yleensä itse suosinut aina ja tulevaisuudessa 8-12mm välillä kiila-ankkuroita. Varsinkin jos tarvitsee vain se pari laittaa.
 
Mulla on 5m2 varastokoppi joka on kylmä varasto.. Nyt on alkanut mietityyyämään josko tuon eristäisi jotta siitä saisi lämpimän tilan (joku +5 riittänee).

Lattia on betonia jonka alla styroksieristykset (maanvarainen laatta). Katossa on myös villat + höyrynsulku, mutta seinissä on vain verhoilutiilet ja sisällä tasoite.

Ulkoa eristäminen ei onnistu, eli ainoa keino on tehdä sisältä. En keksi muuta, kuin rimat seinään, finnfoam tms. rimojen päälle ja sitten kipsilevyt pintaan. Mutta tässä mietityttää tuo tiilien ja finnfoamin välinen tila, ja kosteuden kondensoituminen (kastepiste) tuonne lattian ja seinän rajaan.

Onko joku tehnyt vastaavaa? Vai kannattaako unohtaa ko. asia..
 

Nämä modernit massat on järjettömän kavaa kamaa... En uskonut ennen kuin kokeilin. Piti saada venepuomi kiinni kallioon veden alle (rakenteet rosteria). Mietin kiila-ankkureita, mutta lopulta porasin kallioon 24mm reiät, perään ihan normaalilla puristimella Sormatin jotain massaa joka toimii veden allakin (sen verran painavaa kamaa että työnsi veden pois kun reiän pohjalle ruuttasi) ja M20 hapokkaat kierretangot perään. 5 minuuttia niin siinä olivat ja on kestänyt järjettömän kovat myrskytkin, vaikka vääntävät voimat lienevät valtavia. 4mm rosterista tehdyt rakenteetkin notkuivat valtavasti, mutta kierretangot pysyi. Huhhuh...
 
Mutta oli kysymyskin. Pitäisi saada nyrkkeilysäkki autotallin kattoon. Katossa on kätevästi luukku, josta pääsee kurkkimaan yläpohjaan, kuva alla. Miten säkki kiinni niin, ettei se tulee niskaan / kattotuolit tule niskaan? Olisin laittamassa itse kakkosnelosen tai nelosnelosen 3-4 kattotuolin päälle poikittain ja kulmaraudoilla ja ruuveilla kiinni noihin alapaarteisiin. Sitten kattolautojen välistä saparokoukku kiinni, johon säkki roikkumaan. Onko soiva ratkaisu?

En kyllä tiedä miten tuonne kauemmaksi saan mitään ruuvattua. Voisi tietenkin heittää vanerin noiden alapaarteiden päälle, että tuonne pääsisi mönkimään, tai sitten irroittaa yhden laudan ja ruuvaa alakautta ja ruuvaa laudan takaisin?


IMG_0427_SMALL.jpg
 
Mutta oli kysymyskin. Pitäisi saada nyrkkeilysäkki autotallin kattoon. Katossa on kätevästi luukku, josta pääsee kurkkimaan yläpohjaan, kuva alla. Miten säkki kiinni niin, ettei se tulee niskaan / kattotuolit tule niskaan? Olisin laittamassa itse kakkosnelosen tai nelosnelosen 3-4 kattotuolin päälle poikittain ja kulmaraudoilla ja ruuveilla kiinni noihin alapaarteisiin. Sitten kattolautojen välistä saparokoukku kiinni, johon säkki roikkumaan. Onko soiva ratkaisu?

En kyllä tiedä miten tuonne kauemmaksi saan mitään ruuvattua. Voisi tietenkin heittää vanerin noiden alapaarteiden päälle, että tuonne pääsisi mönkimään, tai sitten irroittaa yhden laudan ja ruuvaa alakautta ja ruuvaa laudan takaisin?


IMG_0427_SMALL.jpg

Ite heitäsin tuonne alapaarteiden väliin ja päistä ruuveilla alapaarteiden läpi kiinni. Silloin ei jää rakoa lautojen ja lankun väliin ja koukun saa hyvin kiinni. Kestänee noinkin ihan hyvin, ei kai nuo säkit niin paljoa paina(?). Tai jos epäilyttää niin heittää vielä toisen lankun lappeelleen tuon päälle ja ruuvaa alempaan kiinni.
 
Ite heitäsin tuonne alapaarteiden väliin ja päistä ruuveilla alapaarteiden läpi kiinni. Silloin ei jää rakoa lautojen ja lankun väliin ja koukun saa hyvin kiinni. Kestänee noinkin ihan hyvin, ei kai nuo säkit niin paljoa paina(?). Tai jos epäilyttää niin heittää vielä toisen lankun lappeelleen tuon päälle ja ruuvaa alempaan kiinni.

Joo, näihän siitä taitaa tukevin tulla, kiitokset! Eihän säkki hilppeineen sinänsä paina kuin 40kg, eli ei mitään, mutta iskut höykkyyttävät sitä aika voimalla.
 
Morjens,
Sopii otsikon alle ehkä joten kysytään:
Kaveri muutti uuteen kämppään ja astianpesukonetta (puoli integroitava) asennettaessa ihmetteli että mikä on kun kone jää noin 5cm pidemmälle kuin ennen vaikka tilaa kyllä jalkojen ja listan välissä on reippaasti.

Noh laittoi sitten kuvan: kiva kiva astianpesukoneen takana on sähköt erilliselle uunille ja liedelle. Ilmeisesti ennen keittiö remonttia on tässä kohtaa olllu perinteinen uuniliesi yhdistelmä.

Tässä on juurikin tuollainen 5cm nysä johon kone siis ottaa nyt kiinni ja saatiin kyllä toimimaan mutta näyttää semisti hölmöltä..
Onko tuota muovista sähkönysää mahdollista vaihtaa (jos on niin mikä mahtaa olla edes osan nimi?) vai täytyykö vain todeta että ei voi mitään....

3c0817e70d875d9e895a1766ce1d1f04.jpg
 
Morjens,
Sopii otsikon alle ehkä joten kysytään:
Kaveri muutti uuteen kämppään ja astianpesukonetta (puoli integroitava) asennettaessa ihmetteli että mikä on kun kone jää noin 5cm pidemmälle kuin ennen vaikka tilaa kyllä jalkojen ja listan välissä on reippaasti.

Noh laittoi sitten kuvan: kiva kiva astianpesukoneen takana on sähköt erilliselle uunille ja liedelle. Ilmeisesti ennen keittiö remonttia on tässä kohtaa olllu perinteinen uuniliesi yhdistelmä.

Tässä on juurikin tuollainen 5cm nysä johon kone siis ottaa nyt kiinni ja saatiin kyllä toimimaan mutta näyttää semisti hölmöltä..
Onko tuota muovista sähkönysää mahdollista vaihtaa (jos on niin mikä mahtaa olla edes osan nimi?) vai täytyykö vain todeta että ei voi mitään....

3c0817e70d875d9e895a1766ce1d1f04.jpg

Vastaava oli itsellä vastassa kerran. Kone mahtui millilleen kun oikein väänteli ja käänteli, mutta tiukkaa oli. Ei tuota taia laillisesti saada vaihdettua jos ei jotain viritelmää tee että esim. jakorasian kanteen tekee reiät johdoille ja laittaa tilalle, mutta ei taida olla kovin hyväksyttävä asennus. Kone vaihtoon mahdollisimman vähän tilaa syvyyssuunnassa vievään varmaan ainut hyväksyttävä vaihtoehto.
 
Vastaava oli itsellä vastassa kerran. Kone mahtui millilleen kun oikein väänteli ja käänteli, mutta tiukkaa oli. Ei tuota taia laillisesti saada vaihdettua jos ei jotain viritelmää tee että esim. jakorasian kanteen tekee reiät johdoille ja laittaa tilalle, mutta ei taida olla kovin hyväksyttävä asennus. Kone vaihtoon mahdollisimman vähän tilaa syvyyssuunnassa vievään varmaan ainut hyväksyttävä vaihtoehto.
Eiköhän tuo nyt sähkömiehelle ole aika triviaali juttu muuttaa sellaiseksi että kone mahtuu. Eikö tuo mokkula hoida tuossa vedonpoiston virkaa, joten sen varmaan voi toteuttaa muutenkin. Jos ei määräysten mukaan saa tehdä tuohon kumikaapeliin esim. naulakiinnikkeillä (en ole sähkömies, niin en tiedä), niin varmaan tuosta pääsee ainakin MMJ:llä eteenpäin ja laittaa rasian uuteen paikkaan.

E: Tässä esimerkiksi matalampi siirtokansi. Tuo ei siis toki pelkästään yksinään korvaa tuo alkuperäistä, kun tuossa ei ole sitä vedonpoistoa.

https://www.valaisinliike.fi/p786-abb-ak13-silea-siirtokansi-jakorasialle-ip20-fi.html
 
Eiköhän tuo nyt sähkömiehelle ole aika triviaali juttu muuttaa sellaiseksi että kone mahtuu. Eikö tuo mokkula hoida tuossa vedonpoiston virkaa, joten sen varmaan voi toteuttaa muutenkin. Jos ei määräysten mukaan saa tehdä tuohon kumikaapeliin esim. naulakiinnikkeillä (en ole sähkömies, niin en tiedä), niin varmaan tuosta pääsee ainakin MMJ:llä eteenpäin ja laittaa rasian uuteen paikkaan.

E: Tässä esimerkiksi matalampi siirtokansi. Tuo ei siis toki pelkästään yksinään korvaa tuo alkuperäistä, kun tuossa ei ole sitä vedonpoistoa.

https://www.valaisinliike.fi/p786-abb-ak13-silea-siirtokansi-jakorasialle-ip20-fi.html

Tuo vaihtoehto tietty vois olla että siirtääkin koko rasian uuteen paikkaan. Tuossa kaiketi se ongelma että jakorasia ei oo niin tiivis jos siinä reikä että vuodon sattuessa voi mennä suoraan sisään rasiaan? Tosin ei tuo alkuperäinenkään nyt tarkemmin mietittynä taia kosteussuojattu olla...
 
Räystästä tarvitsisi jatkaa ~25cm, tai oikeammin täyttää piilorännin kohta ja päälle raakapointtilauta eli räystään alaosa ja sivu tulee jo tuonne asti. Taitaa olla melko sama millä materiaalilla tuon jatkoksen tekee, katolla on juoksuna 2x4 jonka päälle ponttilauta on laitettu. 40mmx145mm tavaraa olisi ilmaisena, ajattelin jos tuon sirkkelöisi puoliksi eli 40mmx~71 ja sitten tuo olemassa olevan 2x4:sen kylkeen kiinni. Taitaa olla jonkin verrankin 2x2:sta vahvempi... Nopeasti arvioiden 100e säästö jos käyttää tuota ilmaiskamaa eikä hae kaupasta 2x4:sta, jatkoksia kun joutuu tekemään melkein 80 kpl.

Limitys 2x4:seen lienee kanssa noin lyhyellä matkalla melko yhden tekevää? 50cm pätkä niin limitystä tulee 25cm ja tyyliin 3:lla (tai 4) ruuvilla kiinni?
 
Räystästä tarvitsisi jatkaa ~25cm, tai oikeammin täyttää piilorännin kohta ja päälle raakapointtilauta eli räystään alaosa ja sivu tulee jo tuonne asti. Taitaa olla melko sama millä materiaalilla tuon jatkoksen tekee, katolla on juoksuna 2x4 jonka päälle ponttilauta on laitettu. 40mmx145mm tavaraa olisi ilmaisena, ajattelin jos tuon sirkkelöisi puoliksi eli 40mmx~71 ja sitten tuo olemassa olevan 2x4:sen kylkeen kiinni. Taitaa olla jonkin verrankin 2x2:sta vahvempi... Nopeasti arvioiden 100e säästö jos käyttää tuota ilmaiskamaa eikä hae kaupasta 2x4:sta, jatkoksia kun joutuu tekemään melkein 80 kpl.

Limitys 2x4:seen lienee kanssa noin lyhyellä matkalla melko yhden tekevää? 50cm pätkä niin limitystä tulee 25cm ja tyyliin 3:lla (tai 4) ruuvilla kiinni?

Ei tuosta osaa suorilta sanoa paljon mitään kun ei ole kuvia tilanteesta. Kuinkas pitkät ne räystäät sit on ennestään? 25cm on melko paljon jatkoa kun miettii että monesti räystäät ei ole kokonaisuudessakaan kuin 40-60cm
 
Räystäs on 36cm pitkä, harvalaudoituksena 3kpl 4” lauta ja ”julkisivussa” paneelipystyssä. Julkkari karkeasti 30cm korkea joka nyt tietysti vähän madaltuu kun loiva katto tulee reunalle asti.

Eli kuten yritin kuvailla niin piiloränni on tuon harvalaudoituksen päällä eli katon päällijuoksut luonnollisesti poikki rännin kohdalta.

Tuo räystään alajuoksu (lyhyt pätkä sekin 52cm) jossa harvalaudoitus kiinni kantanee nykyrakenteessa lähes kaiken. Alajuoksu on naulattu kahdella pystysuoralla 4” laudalla katon juoksuun (25cm matkalta, joilloin viimeinen lauta on siinä missä yläjuoksu loppuu) jotka estänevät tuon alajuoksun julkkarin puoleisen pään painumisen alas (toinen pää makaa tiiliseinän päällä) eli käytännössä nuo laudat kantanevat/siirtävät koko kuorman joka räystäälle tulee. Juoksuja on ~85cm välein.

Ala ja yläjuoksun väli on karkeasti ”nyrkki” (no eihän siihen enempää juuri mahdukaan kun räystään julkkari 30cm jossa sisällä 2kpl 2x4:sta). Katto on loiva 1:9.

Käytännössä uskoisin että ihan sama mitä tikkua tuohon pistää, nuohan käytännössä vain poistavat kuormaa noilta laudoilta... kunhan nyt siis kestävät tuon tulevan ponttilaudan (jota tullee vajaa 3 riviä) :)

Harkinnassa toki oli että jos olisi oikeasti pidentänyt tuota räystästä vaikka 10cm mutta jos se noin jo 40v ollut niin ei maksane vaivaa...
 
Tulee siihen päälle vielä lumi- ja tuulikuormat. Eiköhän tuo ehdottamasi tavara kestä. Suosittelen kuitenkin riittävän pitkää limitystä (noin 30-40cm) jotta rakenteesta tulee oikeasti tukeva.
 
Kylppärin lattian laattojen väri ei miellytä ja jotain tarttis tehdä. Edullisin vaihtoehto olisi maalata ne kaakelimaalilla Etusivu - v33.fi mutta epäilyttää tuon kestävyys suihkutilassa.
Löytyykö täältä kokemuksia tästä tuotteesta tai ehdotuksia mitä kannattaisi tehdä?
 
Kylppärin lattian laattojen väri ei miellytä ja jotain tarttis tehdä. Edullisin vaihtoehto olisi maalata ne kaakelimaalilla Etusivu - v33.fi mutta epäilyttää tuon kestävyys suihkutilassa.
Löytyykö täältä kokemuksia tästä tuotteesta tai ehdotuksia mitä kannattaisi tehdä?

Tää asia on käsitelty jo moneen kertaan. Lyhyt vastaus: ei kestä märkätilassa vaan luultavasti lähtee pois paloina jonka jälkeen ruman näköinen. Halvalla ei saa hyvää, joko uusiks laatoitus tai sit joku kestävämpi pinnoitus kuten mikrobetoni tai keramiikkapinnoite
 
Tiilikaton maalaus etenee kuin täi tervassa. Kolme päivää mennyt, ja maalattuna vasta toisesta lappeesta kolmannes. Tällä tahdilla kestää 2,5 viikkoa kunnes homma on valmis, mikäli maalaa joka päivä. :dead:

Olenko vain hidas vai onko katon maalaus oikeasti näin jumalattoman suuri urakka? Katto on tosin niin jyrkkä, että oma paino on köyden varassa koko ajan, mikä tietenkin hidastaa.

Pitäisikö vaihtaa pensseli ruiskuun?

Edit: Kyseessä siis 150 neliömetrin kokoinen 1,5-kerroksinen OKT.
 
Viimeksi muokattu:
Tiilikaton maalaus etenee kuin täi tervassa. Kolme päivää mennyt, ja maalattuna vasta toisesta lappeesta kolmannes. Tällä tahdilla kestää 2,5 viikkoa kunnes homma on valmis. :dead:

Olenko vain hidas vai onko katon maalaus oikeasti näin jumalattoman suuri urakka? Katto on tosin niin jyrkkä, että oma paino on köyden varassa koko ajan, mikä tietenkin hidastaa.

Pitäisikö vaihtaa pensseli ruiskuun?
Suosittelisin kyllä ruiskua. Itse kun maalasin +200m2 kattoa (loivaa), niin ei mennyt kuin 1-2h per kerros ruiskulla.
Jos ostat ruiskun ja ei ole käyttöä enää, niin eiköhän tuon saa myytyä pois tai sitten vuokraa.
 
Suosittelisin kyllä ruiskua. Itse kun maalasin +200m2 kattoa (loivaa), niin ei mennyt kuin 1-2h per kerros ruiskulla.
Jos ostat ruiskun ja ei ole käyttöä enää, niin eiköhän tuon saa myytyä pois tai sitten vuokraa.
Missä hintaluokassa liikutaan tähän työhön soveltuvissa ruiskuissa? Olisiko jotain tiettyä mallia suositella?
 
Missä hintaluokassa liikutaan tähän työhön soveltuvissa ruiskuissa? Olisiko jotain tiettyä mallia suositella?
Aliexpressistä tilasin, mutta se ei taida sinua auttaa kun pitäisi saada nopeasti(?).

Mutta tällaisen tilasin ja on ollut hyvä peli (on tullut muussakin hommassa käytettyä kuin katon maalaamisessa):
US $399.99 |Airless Electric Piston pump airless paint sprayer baoba395 painting machine tool-in Power Tool Accessories from Tools on Aliexpress.com | Alibaba Group

Näitä halvempia Kiina korkeapainemaaliruiskuja on muistaakseni ainakin Puuilossa ja kärkkäisellä ollut.

Jos taas merkkituotteen haluaa, niin sitten Graco tai Wagner nyt ainakin ovat sellaisia (varmasti muitakin, mutta nuo kaksi nyt muistin).
 
Suosittelisin kyllä ruiskua. Itse kun maalasin +200m2 kattoa (loivaa), niin ei mennyt kuin 1-2h per kerros ruiskulla.
Jos ostat ruiskun ja ei ole käyttöä enää, niin eiköhän tuon saa myytyä pois tai sitten vuokraa.

Kyllä vain. Itse tuhersin ensin aivan liian kauan pelkällä pensselillä osaa katosta, jonka jälkeen ruisku ja homma olikin sitten jo valmis.

En muista mistä tämä tuli, mutta varmaan joltain IKH:n jälleenmyyjältä. Alennusta sai kyllä.
KORKEAPAINERUISKU 230V 207 BAR

Kaveriksi kannattaa ottaa metrinen jatkoputki, ei tarvitse kyykkiä.
Myös muutamat varasuodattimet.
SUODATIN kahvalle
JATKOPUTKI 1M

Jos kaveria käytössä, niin se voi pensselin (jatkovarressa) kanssa tulla perässä/vierellä ensimmäisen kerroksen ajan. Ei pakollista. Vesiohenteisilla ruiskun puhdistuskin on helppo, sen kun ajaa vettä vaan läpi.

Vuokraamoista löytyy myös ja torissa näyttää olevan valikoimaa, myös yksi tuollainen Meganex.
Oli malli mikä hyvänsä, niin varmista että varaosia saa. Ainakin noita suodattimia.
 
Menen tässä parin tunnin päästä ostoksille, mutta kysyn nyt täällä ja katsotaan sitten ostinko väärin..

Otin jo maalarinteipit pois ja remppani alkoi olla valmis. Mutta nyt vessanoven karmin yksi lista irvistää. Se on nauloilla ollut kiinni, mutta ei se pysy, kun eivät saa kunnolla kontaktia juuri siinä kohdassa. Ajattelin ostaa tällaista:
BT Multibond Rapid

Tosin vähän pitäisi puristaa, että ei enää ole irti ovenkarmeista.

Pitää ostaa nyt, kun ylijääneet maalit on vielä tuossa ja käyttökelpoisia.
 
Moikka,

Miten tasottaisitte liitteenä olevan seinän? Eli siis keittiö lähtee kokonaan pois ja tilalle tulee uusi missä ei ole alakaappeja. Paikalle ajattelin maalata betonikuvioisen seinän. Tämän sekä toisen seinän tasoitukseen olen saanut tarjouksen 1500€. Onko liian paljon ja olisi syytä yrittää tehdä itse?

E0EDA4FC-F1A2-42BB-9156-3962B84C3788.jpeg
 
Moikka,

Miten tasottaisitte liitteenä olevan seinän? Eli siis keittiö lähtee kokonaan pois ja tilalle tulee uusi missä ei ole alakaappeja. Paikalle ajattelin maalata betonikuvioisen seinän. Tämän sekä toisen seinän tasoitukseen olen saanut tarjouksen 1500€. Onko liian paljon ja olisi syytä yrittää tehdä itse?

Itse kyllä tekisin. Ei ole loppupeleissä vaikeaa, tasoitteeksi vaikka weberin täyttötasoite. Kunhan vaan laittaa primerin pohjalle niin pitäisi saada hyvän. Rauhallisesti vaan ja muistaa ettei pelkää kantteja niin eiköhän hyvä tule. YouTubesta löytyy mallivideoita!

Edit. Ja tuo 1500€ on todella kova hinta, työhön ei mene kuin muutama tunti plus kuivumiset.
 
On kyllä kova hinta, ei edes kannata miettiä mitä se tekee neliölle mutta tuon se valitettavasti ulkopuoliselta maksaa. Käytännössä kun toi tarvii ainakin kaksi kertaa tasoittaa yli, sitten hioa, pohjamaalata, tasoittaa vielä kerran ja maalata. Ei se vie kun sen 1/2h-1,5h/kerta mutta jos lasket viisi-kuusi käyntiä matkoineen niin äkkiä siitä saadaan 1500€ tarjous.

Tosiaan putsaat vaan itse kaiken mikä lähtee seinältä, sitten primer ja joko ehdotettu täyttö tai kipsitasoite yli. Kuivuttuaan kevyt hionta ja toinen kierros tai jos jälki suht hyvää niin LF tasoitteella yli. Sitten hionta ja pohjamaali niin näet viimeiset heitot ja pinnoituksesta riippuen lopputoimenpiteet.
 
Osaiskohan joku neuvoa sellaisessa asiassa, kun haluaisin asentaa nurmikolle Gardenan upposadettimia, mutta en yhtään osaa päätellä montako niitä voisi ketjuttaa, että vielä toimivat kunnolla.

Tilanne on siis sellainen, että tonttimme maaperä on todella hiekkaista ja kun sataa, niin vesi vaan sujahtaa siitä läpi. Nyt tänä ja viime kesänä ei ole pahemmin edes satanut, joten nurmikko ja muut kasvit eivät meinaa menestyä. Jotenkin nuo vähätkin sadepilvet kaartavat aina ohi. Ollaan kuitenkin laitettu istutuksia, joiden haluan kasvavan ja olen huomannut, että nurmikonkin paikkailuihin kuluu yllättävän paljon aikaa ja rahaa. En myöskään jaksaisi enää raahailla noita sadettimia iltaisin tontin eri nurkkiin. Tietty voisi vaan antaa olla, mutta mielummin katselen noita kukkivia kasveja ja vihreyttä kuin ruskeaksi korventunutta nurmikkoa.

Ajattelin, että laittaisin aluksi pienelle alueelle jotain noita Gardenan upposadettimia, jotka kastelisi samalla istutuksia ja nurmikkoa. Vetäisin 25mm vesijohtoputkea maan alle ja siihen kiinni jokunen sadetin. Ajatuksena on mahdollisesti vetää lopuksi vesipostilta 3-4 putkea maan alle eri suuntiin tonttia ja sitten niiden avulla voisi erikseen kytkeä kastelun päälle halutuille alueille joko manuaalisesti tai automatiikalla.

Tässä näitä sadettimia:
Gardena Sadetinjärjestelmä Upposadetin T 100
Gardena Sadetinjärjestelmä Upposadetin T 200
Gardena Sadetinjärjestelmä Upposadetin T 380

Jos tuota 25mm putkea on maassa sen 50m, niin montakohan tuollaista T100 tai T200 sadetinta siihen kestäisi laittaa, että sadettimista vielä lentää vettä? En mitään kovin eksaktia määrää yritä löytää, mutta jos jollain olisi edes vahva hiha-arvio. Sadettimista ei paljoa mitään speksejä löydy, enkä oikein tiedä talonkaan veden virtauksista, niin on aika hankala päätellä yhtään mitään. En haluaisi noita ostaa vaan kokeilua vartenkaan. Onkohan tämä edes mahdollista ilman jotain erillistä pumppua? Tuossa yhtenä iltana kokeilin laittaa keinusadettimen ja sellaisen sykäyssadettimen samaan aikaan, mutta se sykäyssadetin ei enää jaksanut pyöriä. Noissa oli 16mm puutarhaletkua 20m ja 19mm letkua saman verran kiinni.
 
Tyhmä kysymys, johon jo taidan tiedää vastauksen. Mutta jos jollain olisi kikkakolmonen hihassa.

Eli voiko valokatteesta korjata reikää mitenkään järkevästi?

Grillikatoksesta talvella lumia pudottaessa haukkasi työväline, ja kattoon noin nyrkin mentävä reikä. Ja just siihen sohvan kohtaan. Katselin eka, että toiseksi reunimmainen levy, helppo vaihtaa uuteen. Levyn profiili on kumminkin sellainen, jota ei enää saa mistään. Eli onko tuohon mitään edes puoli järkevää ratkaisua, vai laitetaanko koko katto uusiksi?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom