Kodin rempat(DIY)

Mitäs tuolla sokkelin ja salaojan kupeessa tekee tuo karkea hiekka, senhän pitäisi myös olla sepeliä. Laita vaan sepelillä tuo 500mm pätkä tuolta routalevystä asti. Ei missään nimessä mitään savimaata seinään kiinni. Patolevytkin pitää mennä sokkelin alareunaan asti ja kääntää sen alareunankin vielä kauemmaksi tuosta. Muistaa myös ylälistan joka on erittäin tärkeä myös. Kannattaisi kaivaa lisää, iso mahdollisuus ettei korjaannu jos jätät tonne alas nuo kurat.

Joo noinhan se olisi oikea oppinen korjaus, mutta koitan välttää turhaa työtä. Talo sijaitsee kuitenkin aika korkealla ja maaperä on hyvin vettä läpäisevää.

Uskoisin että korjaantuu tuolla kun vaihtaa tuo märän savimaan tuolta styroxien välistä pois. Sokkelin vieressä maa on ollut nyt niin märkää että kastematojan on tullut vastaan kilokaupalla kaivaessa.
 
Mutta entäs sit kun patolevy loppuu puolessa välissä sokkelia? Ei taia olla kovin isoa iloa ainakaan kosteuden torjumisessa. Tuulettuu tietty vähän paremmin se yläosa...

Toivottavasti kaivat käsin ettei mene kaivinkone hukkaan..
 
Mutta entäs sit kun patolevy loppuu puolessa välissä sokkelia? Ei taia olla kovin isoa iloa ainakaan kosteuden torjumisessa. Tuulettuu tietty vähän paremmin se yläosa...

Toivottavasti kaivat käsin ettei mene kaivinkone hukkaan..

Käsin on kaivettu ettei rikota styroxeja.

Tuota yläosan kuivaamista tässä pyritäänkin tekemään. Kyllähän se patolevy estää maakosteuden siirtymisen ulkopuolelta sokkeliin.
 
Viimeksi muokattu:
Kiinnitä patolevy aivan yläreunasta sopivilla kiinnikkeillä noin 40cm välein niin että kiinnikkeet jäävät ylälistan alle suojaan. Alareunaan ei tule mitään kiinnikkeitä, maapaino pitää levyn kyllä paikoillaan. Jos on jotain todella vaikeita kohtia joissa ei meinaa saada levyä asettumaan niin harkinnan mukaan voi laittaa yhen tms kinnikkeen (paras jos ei tarvii alas mitään)
 
Onko jollain heittää ihan faktaa tuosta ylös asti sepelöinnistä?

Olen itsekin nähnyt kahta koulukuntaa ja molemmilla omat perustelunsa...
 
Salaojat

Tuolla oli jonkin verran asiaa, mutta en ainakaan äkkiä löytänyt juttua tuosta seinän vierustosta. Kuitenkin tämä seikka tuolla on:
"Sade- ja pintavesien pääsy salaojajärjestelmään estetään ulkoseinistä poispäin viettävällä tiiviillä piha-alueen päällysteellä tai pintamaan alla olevalla huonosti vettä läpäisevällä ainekerroksella."

Tuo ei mun mielestä kuitenkaan tarkoita sitä etteikö seinän vieressä saisi olla sepeliä ylös asti vaan että siinä välissä pitää olla jotain jolla estetään sadevesien pääsy järjestelmään. Tässä tapauksessa rautaeristeen pitäisi ajaa tuo asia, se kun tulee siihen väliin.
 
Siis ilman muuta patolevy sieltä anturan alapinnasta yhtenäisenä maanpinnalle saakka. Sitten tosiaan nuo "routalevyt" tai miksi haluaakaan kutsua sinne anturan yläpuolelle ja kallistus ulospäin kuten kuvassa, ne ohjaavat sen sadeveden ulospäin.

Näiden levyjen päälle on ihan sama laittaako 16-32 sepeliä pintaan asti, vai laittaako kuten kuvassa eli pintaan sitten suodatinkangas ja vaikka pihakiviä. Paremmin se hengittää ja pysyy kuivana jos siellä on koko matkalta tuota sepeliä.

Mutta jos sitä patolevyä ei vedetä sinne anturaan asti on koko korjaus omasta mielestä ihan tyhjän kanssa. Ei se sokkeli sieltä yläreunasta kastu vaan juuri sieltä alapäästä anturan yhtymäkohdasta.
 
Koko viikon olen jotain rempannut, enkä ole edes puolessavälissä. Ja lisäksi - yksi huone! Pelkkä eteinen.. Alle 10m2.. Vielä pitäisi pakkeloida, maalata ja asentaa vinyylit. Olen törkeän hidas ja minulla ei ole tulevaisuutta remonttimiehenä.

Siksi pitää kysyä: jos jätän muovimaton irroittamatta, ja heitän vaan vinyylit päälle, mitä haittapuolia tästä on?
Tietenkin alusmateriaalia pitää laittaa ja vähän pitää listoja miettiä, mutta näin muuten?
Muovimatto taitaa olla liimattu joskus kiinni, mutta se lähtee irti helposti. On kuitenkin tasainen ja jotain PAH-yhdisteitä on ollut taloyhtiössä putkiremontin yhteydessä löydetty (ei asbestia asunnoista), niin en joka tapauksessa hioisi sitä.

--

Tilanne on edelleen sama:
- Eteistä remppaan lomilla ja en lomaile tänä vuonna missään muualla
- Olen poistanut kaapit
- Olen purkanut yhden seinään integroidun kaapin
- Olen purkanut tapetit
- Olen purkanut seinään naulatun naulakon
- Lattialla on muovimatto, yksi kerros

Mitä tapahtuu:
- Seinät maalataan (tai kaikki maalataan eteisestä, myös uusi verkkojakamo)
- Integroituun kaappiin tungetaan Ikean standardikaappi ja askarrellaan sopimaan siihen
- Käytävälle tulee pari Ikean standardikaappia
- Lattia laitetaan uusiksi, vanha muovimatto on karsean näköinen...
- Listat laitetaan uusiksi (paitsi kaappien taakse ei tule listoja)

Niin jos nyt vähän oion ja laitan ostamani alusmateriaalin ja vinyylit siihen päälle, niin säästän ainakin pari tuntia + ei tarvitse tasoitella..

--

Ette ole täällä käyneet, mutta tästä on paha huonommaksi pistää, niin kaikki muutokset tekevät eteisestä siedettävämmän asua..
 
Koko viikon olen jotain rempannut, enkä ole edes puolessavälissä. Ja lisäksi - yksi huone! Pelkkä eteinen.. Alle 10m2.. Vielä pitäisi pakkeloida, maalata ja asentaa vinyylit. Olen törkeän hidas ja minulla ei ole tulevaisuutta remonttimiehenä.

Siksi pitää kysyä: jos jätän muovimaton irroittamatta, ja heitän vaan vinyylit päälle, mitä haittapuolia tästä on?
Tietenkin alusmateriaalia pitää laittaa ja vähän pitää listoja miettiä, mutta näin muuten?
Muovimatto taitaa olla liimattu joskus kiinni, mutta se lähtee irti helposti. On kuitenkin tasainen ja jotain PAH-yhdisteitä on ollut taloyhtiössä putkiremontin yhteydessä löydetty (ei asbestia asunnoista), niin en joka tapauksessa hioisi sitä.

--

Tilanne on edelleen sama:
- Eteistä remppaan lomilla ja en lomaile tänä vuonna missään muualla
- Olen poistanut kaapit
- Olen purkanut yhden seinään integroidun kaapin
- Olen purkanut tapetit
- Olen purkanut seinään naulatun naulakon
- Lattialla on muovimatto, yksi kerros

Mitä tapahtuu:
- Seinät maalataan (tai kaikki maalataan eteisestä, myös uusi verkkojakamo)
- Integroituun kaappiin tungetaan Ikean standardikaappi ja askarrellaan sopimaan siihen
- Käytävälle tulee pari Ikean standardikaappia
- Lattia laitetaan uusiksi, vanha muovimatto on karsean näköinen...
- Listat laitetaan uusiksi (paitsi kaappien taakse ei tule listoja)

Niin jos nyt vähän oion ja laitan ostamani alusmateriaalin ja vinyylit siihen päälle, niin säästän ainakin pari tuntia + ei tarvitse tasoitella..

--

Ette ole täällä käyneet, mutta tästä on paha huonommaksi pistää, niin kaikki muutokset tekevät eteisestä siedettävämmän asua..

Ei tuo nyt kovin pahalta kuulosta. Tuskin siitä mitään katastrofaalista muodostuu jos jätät sen muovimaton alle. Ainoat ongelmat on ovet että mahtuu aukeamaan ja jos lattiassa on heittoja niin vinyyli joustelee jalan alla. Lisäks jos maton alle pääsee vettä niin tulee hometta kun ei pääse kuivamaan alaspäin. Itselläkin on vanha muovimatto edellisen remppaajan jäliltä laminaatin alla ja eipä tuosta nyt pahemmin mitään haittaa ole ollut.
 
Aika monessa paikassa on jätetty muovimatto laminaatin/vinyylin alle ihan siitä syystä että ennen ei tarvinnut lupia pyydelllä (taloyhtiössä) laminaatin laittoon jos ei poistanut muovimattoa. En muista onko tuo nyt muuttunut. Näin tein itsekkin kun laitoin laminaatin 10v sitten.
 
Kaiutinkaapelit olisi tarkoitus vetää pannuhuoneesta katon kautta terassille ulos. Nykyisellään tuolla pannuhuoneessa olevasta sulaketaulusta lähtee muutamia johtoja ylös välikatolle. Osa näytti ainakin kulkevan muoviputkissa villojen yläpuolella, osa taas villojen alla/seassa. Onkos tuohon jotain ohjeistusta pitääkö kaiutinkaapelit (<100 V) pistää putkiin ja jos pitää niin onko merkitystä millä korkeudella kuljettaa?
 
Tiilikaton pesu ja maalaus. Valjaat, painepesuri, maali ja varrellinen maalisivellin tarvittaneen. Tarvitseeko pesuaineen vai riittääkö pelkkä vesi?
 
Tiilikaton pesu ja maalaus. Valjaat, painepesuri, maali ja varrellinen maalisivellin tarvittaneen. Tarvitseeko pesuaineen vai riittääkö pelkkä vesi?
Riippuu hyvin pitkälti katon kunnosta minkälaista pesua tarvitaan. Onko sammalta vai pelkästään roskaa? Jos on iso katto, niin kova urakka siveltimen kanssa. Itse tein joku vuosi sitten porukoille, niin suosiolla hommasin korkeapaineruiskun. Katolla oli sammalta jonka aikasempana vuonna käsittelin jollakin puhdistusaineella aineella (Biocomb muistaakseni) ja sitten ennen maalausta roskat harjalla pois.
 
Riippuu hyvin pitkälti katon kunnosta minkälaista pesua tarvitaan. Onko sammalta vai pelkästään roskaa? Jos on iso katto, niin kova urakka siveltimen kanssa. Itse tein joku vuosi sitten porukoille, niin suosiolla hommasin korkeapaineruiskun. Katolla oli sammalta jonka aikasempana vuonna käsittelin jollakin puhdistusaineella aineella (Biocomb muistaakseni) ja sitten ennen maalausta roskat harjalla pois.
Sammalta tai roskaa ei juuri ole, sillä harja on jyrkkä ja rakennuspaikka aurinkoinen. Tosin tiilten päätypinnoissa on pientä mutta tiukasti kiinni olevalta näyttävää sammalta jonkin verran. Lisäksi harjatiileissä on sammalta/jäkälää. Pesu ja maalaus on ajankohtainen lähinnä pinnoitteen kulumisen vuoksi (betoni paistaa paikoin läpi), ei niinkään sammaloitumisen vuoksi.

Ikää katolla on noin 30 vuotta. Ilmeisesti ei ole aiemmin maalattu, mutta pesty on ainakin kerran noin 15 vuotta sitten.
 
Tiilikaton pesu ja maalaus. Valjaat, painepesuri, maali ja varrellinen maalisivellin tarvittaneen. Tarvitseeko pesuaineen vai riittääkö pelkkä vesi?
Ammattilaiset taitaa vetää näin:
1. Korkeapainepesu vedellä (ei millään kuluttajapesurilla vaan semmoisella, jolla oikeasti lähtee vanha pinnoite ja kaikki jäkälät tiilestä irti)
2. Kasvustontorjunta-aineen levitys (ettei se jäkälä jatka kasvamistaan siellä uuden maalin alla)
3. Maalaus ohennetulla maalilla
4. Maalaus ohentamattomalla maalilla
 
Ammattilaiset taitaa vetää näin:
1. Korkeapainepesu vedellä (ei millään kuluttajapesurilla vaan semmoisella, jolla oikeasti lähtee vanha pinnoite ja kaikki jäkälät tiilestä irti)
2. Kasvustontorjunta-aineen levitys (ettei se jäkälä jatka kasvamistaan siellä uuden maalin alla)
3. Maalaus ohennetulla maalilla
4. Maalaus ohentamattomalla maalilla

Juurikin näin tein itse...
 
Siis ilman muuta patolevy sieltä anturan alapinnasta yhtenäisenä maanpinnalle saakka. Sitten tosiaan nuo "routalevyt" tai miksi haluaakaan kutsua sinne anturan yläpuolelle ja kallistus ulospäin kuten kuvassa, ne ohjaavat sen sadeveden ulospäin.

Näiden levyjen päälle on ihan sama laittaako 16-32 sepeliä pintaan asti, vai laittaako kuten kuvassa eli pintaan sitten suodatinkangas ja vaikka pihakiviä. Paremmin se hengittää ja pysyy kuivana jos siellä on koko matkalta tuota sepeliä.

Mutta jos sitä patolevyä ei vedetä sinne anturaan asti on koko korjaus omasta mielestä ihan tyhjän kanssa. Ei se sokkeli sieltä yläreunasta kastu vaan juuri sieltä alapäästä anturan yhtymäkohdasta.

No en nyt ihan noin ehdoton olisi tuosta patolevyn laitosta alapintaan asti. Anturaahan talossa ei ole, vaan sokkeli on alaosastaan leveämpi (300-400mm?), kuten kuvassani ylempänä näkyy. Ei tuo sokkelin alareuna jatku kuin noin 200mm noiden routalevyjen jälkeen alaspäin niin ei taida mahdottomasti eroa olla vedetäänkö levy pohjaan asti vai ei. Tietty se olisi aina parempi jos se alas asti laitettaisiin.

Mitä nyt kirjastosta lainasin usemman kirjan liittyen talojen perustuksen rakentamiseen, niin useimmissa kyllä puhuttiin vettä huonosti läpäisevästä maakerroksesta ylimpänä sokkelin vierellä.
 
Väliseinän purku uudessa asunnossa edessä. Tällä väliseinällä on osa keittiötä, eli kaappeja, ei hellaa eikä vesipistettä. Tässä varmaan menee sähköjä sisällä eli pelkästään lekahommilla tämä ei ratkea. Miten olette ratkaisseet seinää purkaessa alle jäävän railon lattiassa? Seinän alle ei ole siis tehty laminaattia. Sama homma katon kanssa, mikä olisi kätevin ratkaisu peittämään seinän "jäljet"?
 
Joo-o.. Kesäremppani menee kuin huonosti johdettu softaprojekti: kustannukset ja aikataulu karkaavat käsistä..

Täytyy vielä kysyä täällä. Jos otan muovimaton irti eteisestä, imuroin alta ja en tee mitään muuta ja laitan toisen maton päälle, niin meneekö kuinka paljon pieleen? Varmaan liimaa menisi kanssa väliin..

Matto lähtee joka tapauksessa. Vinyylilankut vaan maksaa kaksinkertaisesti, niin niitä sitten, jos matto ei mitenkään onnistu.

Täälläkin monesti ollut tästä puhetta. Suositus on että maton revitään ja liimat timanttilaikalla. Näin siis betonilattiat kanssa. Viime kesänä tuli poistettu semmoiset 40-50 neliöö. Kyllä sen vaan miedon hajuaromin asuntoon tuo. Muovimatto siis. Vuokraamosta kunnon imuri ja kone. Eteisessä liene mahdollista heittää imurii pihalla, jos letku yltää ja näin vielä minimoida pöly sisällä. Asbesti toki pitää tutkia.

Tuplamatossa riittää että vettä menee jostain nurkasta väliin, niin siellä se muhii omiaan. Turha tehdä olenkaan, jos ei tee kunnolla.
 
Väliseinän purku uudessa asunnossa edessä. Tällä väliseinällä on osa keittiötä, eli kaappeja, ei hellaa eikä vesipistettä. Tässä varmaan menee sähköjä sisällä eli pelkästään lekahommilla tämä ei ratkea. Miten olette ratkaisseet seinää purkaessa alle jäävän railon lattiassa? Seinän alle ei ole siis tehty laminaattia. Sama homma katon kanssa, mikä olisi kätevin ratkaisu peittämään seinän "jäljet"?
Me ratkaistiin asia niin että hommattiin sopivan väristä (ei siis samaa kuin lattia, vaan jotain mikä sopii vanhaan lattiaan) laminaattia/lautaa ja laitettiin ne railoon normilattian tasolle ja sitten sellaista nättiä liimattavaa alumiinista, onkohan se nyt kynnyslistaa, sen ympärille saumaan. Tuli ihan nätti ja välttää kunnes lattia joskus kokonaan vaihdetaan. Kuvakin on jossain mutta ei nyt tähän hätään.
 
Väliseinän purku uudessa asunnossa edessä. Tällä väliseinällä on osa keittiötä, eli kaappeja, ei hellaa eikä vesipistettä. Tässä varmaan menee sähköjä sisällä eli pelkästään lekahommilla tämä ei ratkea. Miten olette ratkaisseet seinää purkaessa alle jäävän railon lattiassa? Seinän alle ei ole siis tehty laminaattia. Sama homma katon kanssa, mikä olisi kätevin ratkaisu peittämään seinän "jäljet"?

Lattia:
a -vaihtoehto: Paras lopputulos jos pystyy nappaamaan samaa laminaattia jostain paikasta missä se ei näy, esim uunin tai apn alta taikka vaatehuoneesta. Sit vaan puretaan lattia siihen railoon asti, vaihetaan laminaatit ehjiin ja kasataan takas. Aina ei tietty mahdollista jos on vaikea paikka tai ei mee laminaatti muuten vaan samassa linjassa.
b-vaihtoehto: vastaavaanlaista laminaattia tai samanlaista josta tekee paikkapalan railoon.
c-vaihtoehto: uusii koko lattian

katto: Riippuu vähän mistä katto on tehty, mutta rapatun katon voi kitata ja paikata. Jos mdfää tai muuta jota ei pysty paikkaamaan niin sit vaan ostaa valkosta peitelistaa jolla peittää kohdan. Sama toimii myös seinissä oleviin uriin.

seinät: urat voi tasottaa ja maalata seinän värisiksi tai sitten peitelista.
 
Peltikaton (paikka)maalaus

Muutamin kohdin on maalia irronnut (jotain pieniä iskuja). Miten toimin?
1. Maalittomien paikkojen puhdistus. Riittääkö vedellä painepesurilla, vai joitain myrkkyjä sekaan? Tarvitseekö myös hioa?
2. Pohjamaalaus ilmeisesti tarvitaan? Vain paikoittain vai koko katon yli?
3. Päällemaalaus vain paikoittain vai koko katon yli?

Muuta? mitä?
 
Mikä olisi paras keino tasoittaa betonisesta sisäseinästä n 20 senttiä pitkä ja 3 senttiä syvä ja leveä roilo?
Tavoitteena häivyttää tämä purkamisesta tullut arpi seinästä, mutta sen verran syvä, että vaatinee jotain kunnon kamaa.
Kyseessä kerrostaloasunto ja joku helppo ja siisti ratkaisu olisi hakusessa, eli ei betonimyllyä olohuoneeseen.
 
Mikä olisi paras keino tasoittaa betonisesta sisäseinästä n 20 senttiä pitkä ja 3 senttiä syvä ja leveä roilo?
Tavoitteena häivyttää tämä purkamisesta tullut arpi seinästä, mutta sen verran syvä, että vaatinee jotain kunnon kamaa.
Kyseessä kerrostaloasunto ja joku helppo ja siisti ratkaisu olisi hakusessa, eli ei betonimyllyä olohuoneeseen.

Meinasitko jättää betoniseinät näkyviin ilman pintakäsittelyä?
 
Mikä olisi paras keino tasoittaa betonisesta sisäseinästä n 20 senttiä pitkä ja 3 senttiä syvä ja leveä roilo?
Tavoitteena häivyttää tämä purkamisesta tullut arpi seinästä, mutta sen verran syvä, että vaatinee jotain kunnon kamaa.
Kyseessä kerrostaloasunto ja joku helppo ja siisti ratkaisu olisi hakusessa, eli ei betonimyllyä olohuoneeseen.

Sika mix&go esimerkiksi.
Turha ostaa jotain 20kg säkkiä pikkupaikkaa varten.
Paikkauslaasti Sika Mix&Go® 1,25 kg | STARKin verkkokauppa
 
Meinasitko jättää betoniseinät näkyviin ilman pintakäsittelyä?

Kyllä tuo on tarkoitus myös maalata, kun tulee tuo alue osittain näkyviin. Eli jotain massaa täytteeksi ja sen päälle hienompaa tasoitetta ja hionta + maalaus?
 
T
Varmaan kuitenkin joku tällaiseen tarkoitukseen tehty valmistasoite olisi helpompi, esim. VALMISTASOITE CASCO ONEFILL 500ML | K-rauta.fi

Kerrospaksuus max. 5 cm eli menee kerrallakin ellei ensin tee karkeaa täyttöä ja sen jälkeen toinen kerros viimeistelemällä. Tällä tyylillä saanee paremman loppupinnan.
Totta, parempi vaihtoehto on.
Pointtina oli lähinnä sopiva pakkauskoko, tuotteita on useampiakin
 
Kyllä tuo on tarkoitus myös maalata, kun tulee tuo alue osittain näkyviin. Eli jotain massaa täytteeksi ja sen päälle hienompaa tasoitetta ja hionta + maalaus?

Selvä homma, sitten paras kampe tuohon hommaan on Ardex 828
ARDEX A 828 | Tervetuloa Ardex Suomi

Pikakampetta jonka notkeuden voi itse päättää ja joka ei kutistu oikeastaan yhtään. Saa siis koko uran yhdellä täytöllä. Tolla voi saada periaatteessa lopullisenkin pinnan joka maalausvalmis, mutta varmaan kätevintä monessa tapauksessa lyödä tuota täyteen ja kuivuttua ylitasottaa koko seinä LR+lla. Jos ei jaksa kokoseinää tasottaa niin vetää osittaisen ylitasotuksen sauman alueelle ettei näy valossa. Myös kipsilevysaumoihin käypä kama esim. J-tasote käy tuohon pinnan viimestelyyn jos löytyy valmiiks.
 
Pari kysymystä ikkunoista. Kyseessä elämää nähneet 90 luvun kerrostalon ikkunat.

1)
Onko normaalia että "ulkoikkunan" (yksikerros lasi) alakulmissa on ulos ihan näkyvät raot? Ymmärtäisin jos ulommaisen ikkunan pitää vähän hengittää mutta nyt puhun 5x5mm kolosista molemmin puolin. Puuttuukohan ikkunoista joku tiiviste?

2)
Sisemmän ikkunan kahden kerroksen välissä on likaa, lähinnä pinttyneen näköistä pölyä. Luulin että ikkunat ovat vain likaiset kämppää ostaessa ja ikkunoita pestessä tuon vasta huomasi. Luulin että nuo tuplaikkunat ovat tiiviitä eikä pakettia pysty avata... Mitähän tolle voi tehdä?
 
Sisemmän ikkunan kahden kerroksen välissä on likaa, lähinnä pinttyneen näköistä pölyä. Luulin että ikkunat ovat vain likaiset kämppää ostaessa ja ikkunoita pestessä tuon vasta huomasi. Luulin että nuo tuplaikkunat ovat tiiviitä eikä pakettia pysty avata... Mitähän tolle voi tehdä?
eihän sulla ole normaalit kolmekerroslasit?
 
Onko normaalia että "ulkoikkunan" (yksikerros lasi) alakulmissa on ulos ihan näkyvät raot? Ymmärtäisin jos ulommaisen ikkunan pitää vähän hengittää mutta nyt puhun 5x5mm kolosista molemmin puolin. Puuttuukohan ikkunoista joku tiiviste?
Mitähän rakoja nyt tarkoitat? Alhaalla on aina reiät, joista ikkunan väliin mahdollisesti pääsevä vesi valuu pois. Ja uloimpaa lasia ei ikinä tiivistetä millään, sen ei pidäkään olla täysin ilma-/vesitiivis.
Sisemmän ikkunan kahden kerroksen välissä on likaa, lähinnä pinttyneen näköistä pölyä. Luulin että ikkunat ovat vain likaiset kämppää ostaessa ja ikkunoita pestessä tuon vasta huomasi. Luulin että nuo tuplaikkunat ovat tiiviitä eikä pakettia pysty avata... Mitähän tolle voi tehdä?
Jos on tyypilliset 1+2 MSE ikkunat niin ei sinne väliin kyllä mitään pitäisi päästä. Se väli on täysin tiivis ja täytetty jollain jalokaasulla (yleensä argon).
 
Kyl ne erkkari-lasit voi mennä harmaiks, johtuu juurikin siitä ett kaasut on jo karannu ja siellä on kosteutta välissä.. ei oo korjattavissa kyl mitenkään.
 
Siis kyseessä on juurikin tuollainen 1+2 setti mitä melkein kaikki ikkunat taitavat olla. Tuohan on ihan mahdotonta jos kaasu on karannut eikä ikkunaa saa auki. Talonyhtiön ikkunaremontti taitaa olla oikea ratkaisu?
 
Millähän ruuvittomalla tavalla bideesuihkun telineen saisi pysymään kaakelissa kiinni? Marketin rautaosastolta ostettu kaksipuolinen Scotch irtosi kaakelista muutamassa viikossa. Kaakeliin ei pysty poraamaan normaaleja kiinnitysreikiä kun altaan kulma tulee poran eteen.
 
Millähän ruuvittomalla tavalla bideesuihkun telineen saisi pysymään kaakelissa kiinni? Marketin rautaosastolta ostettu kaksipuolinen Scotch irtosi kaakelista muutamassa viikossa. Kaakeliin ei pysty poraamaan normaaleja kiinnitysreikiä kun altaan kulma tulee poran eteen.

Mä kokeilin taannoin kiinnitykseen sikaflexiä muttei sekään puolta vuotta pidempään kestänyt...
 
Millähän ruuvittomalla tavalla bideesuihkun telineen saisi pysymään kaakelissa kiinni? Marketin rautaosastolta ostettu kaksipuolinen Scotch irtosi kaakelista muutamassa viikossa. Kaakeliin ei pysty poraamaan normaaleja kiinnitysreikiä kun altaan kulma tulee poran eteen.
Casco xtremfix, pitää aivan varmasti, super fixilläkin menee mutta pitää hetki painaa.
 
Millähän ruuvittomalla tavalla bideesuihkun telineen saisi pysymään kaakelissa kiinni? Marketin rautaosastolta ostettu kaksipuolinen Scotch irtosi kaakelista muutamassa viikossa. Kaakeliin ei pysty poraamaan normaaleja kiinnitysreikiä kun altaan kulma tulee poran eteen.
Pulttaa teline ensin johonkin isompaan muovilätkään kiinni ja sitten koko paketti teipillä kiinni seinään. Kiinnittymisalaa teipille tulee lisää, niin teippi toimii paljon paremmin. Ja pintojen puhdistus ennen teippaamista on myös todella tärkeää.

Ei tuo välttämättä kaunein mahdollinen ratkaisu ole, mutta saattaa hyvinkin toimia.
 
Pulttaa teline ensin johonkin isompaan muovilätkään kiinni ja sitten koko paketti teipillä kiinni seinään. Kiinnittymisalaa teipille tulee lisää, niin teippi toimii paljon paremmin. Ja pintojen puhdistus ennen teippaamista on myös todella tärkeää.

Ei tuo välttämättä kaunein mahdollinen ratkaisu ole, mutta saattaa hyvinkin toimia.
Miksi käyttää teippejä ja kikkoja kun liimoja on olemassa ja hintaa ~10e? Lisäksi tuo liima lähtee kaakelista vielä nätisti mekaanisesti poiskin ja sen bideen saa irti vaikkapa siimalla sahaten jos siis joskus tulee tarve "ennallistaa" pintoja.
 
Siis kyseessä on juurikin tuollainen 1+2 setti mitä melkein kaikki ikkunat taitavat olla. Tuohan on ihan mahdotonta jos kaasu on karannut eikä ikkunaa saa auki. Talonyhtiön ikkunaremontti taitaa olla oikea ratkaisu?

Kannattaa tutkia ettei se paketti ole kuitenkin ihan kolmen lasin ikkuna jossa kaksi lasia on kiinnitetty toisiinsa jollain tapeilla ja tapit poistamalla saa auki tämän "elementin". Ainakin itsellä 90-luvun ikkunat jotka petsattu ruskeaksi. "Sisäelementti" Aukeaa juurikin tapit poistamalla.
 
Kannattaa tutkia ettei se paketti ole kuitenkin ihan kolmen lasin ikkuna jossa kaksi lasia on kiinnitetty toisiinsa jollain tapeilla ja tapit poistamalla saa auki tämän "elementin". Ainakin itsellä 90-luvun ikkunat jotka petsattu ruskeaksi. "Sisäelementti" Aukeaa juurikin tapit poistamalla.

Otin silmän käteen ja juuri tälläinenhan se olikin! Ehkä pitäisi tutkia kunnolla :D
 
Mistä olette hankkineet led-alasvaloja?

Tuntuu, että ihan laidasta laitaan noita löytyy. 8€-100€ /per kpl.
 
Minkä takia parvekkeen ovessa on yksi lasi 6mm paksu? Kun ihan pieni tarra tuossa. Sama kaikissa tuuletusikkunoissa.
 
Tuossa aiemmin kyselin tiilikaton pesusta ja maalauksesta.

Valjaat löytyy, mutta miten kannattaa kiinnittäytyä? Kelattava vai kiinteä lieka, vai jokin muu systeemi? Katto on mallia "helvetin jyrkkä" eli ilman tukea ei oikeastaan voi seistä.

Lisäksi painepesuri oli mennyt rikki. Onko suositella jotain hyvää mallia?
 
Tuossa aiemmin kyselin tiilikaton pesusta ja maalauksesta.

Valjaat löytyy, mutta miten kannattaa kiinnittäytyä? Kelattava vai kiinteä lieka, vai jokin muu systeemi? Katto on mallia "helvetin jyrkkä" eli ilman tukea ei oikeastaan voi seistä.

Lisäksi painepesuri oli mennyt rikki. Onko suositella jotain hyvää mallia?

Tuo painepesuri homma riippuu hyvin pitkälti budjetista, mutta suosittelisin unohtamaan kuluttajaluokan laitteet. Joko Kärcherin hd-sarjalaiset tai ehkäpä Kränzle (näistä ei kokemusta, mutta vaikuttavat asiallisilta).
 
Tuossa aiemmin kyselin tiilikaton pesusta ja maalauksesta.

Valjaat löytyy, mutta miten kannattaa kiinnittäytyä? Kelattava vai kiinteä lieka, vai jokin muu systeemi? Katto on mallia "helvetin jyrkkä" eli ilman tukea ei oikeastaan voi seistä.

Lisäksi painepesuri oli mennyt rikki. Onko suositella jotain hyvää mallia?

Tarkoitatko liekalla köyttä? Rakennat katolle ankkurointipisteen mihin köysi kiinnittyy ja köyden varassa voi liikkua turvallisesti esimerkiksi köysitarraimen avulla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 201
Viestejä
4 489 439
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom