Kodin rempat(DIY)

Viestiketju alueella 'Yleistä keskustelua' , aloittaja juhat1000, 16.01.2017.

  1. Nizi

    Nizi

    Viestejä:
    56
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    Huomasin tuossa eilen halkoja kamiinassa polttaessani että vesi ei kierrä varaajan läpi. Tämä lähinnä näkyi niin että pienelläki hiilloksella kattila meinasi keittää yli 100c, päädyin lopulta nostamaan kekäleet ja halot kartanolle kamiinasta. Kalvopaisuntasäiliön huomasin olevan melko tyhjä ilmasta, laskin loputki ilmat pihalle ja ainakaa kalvo ei vuoda koska vettä ei tule. Voiko tuo kalvopaisuntasäiliön täyttyminen vedellä noin ajansaatossa johtaa siihen että vesi ei kierrä varaajan kautta tms? Ilmausventtiili on varaajalta tulevassa putkessa sen korkeimmassa pisteessä ja sieltä ainaki ampu vettä, eli ilmaa ei pitäs putkissa seistä. Lämmitin vettä kokeeksi yön yli vastuksilla ja lämmintä vettä sai näin ihan normaalisti. Kiertopumppu on uus grundfos tms joka pyörii kans ihan normaalisti. Kaivon vesipumpun toiminta ja kylmävesipainesäiliö toimii normaalisti.

    Vedet laskin itse kattilasta jo nollille tuossa aiemmin. Paisuntasäiliön pohjassa ei ole venttiiliä vaan se on lattialle asennettu -> kompuralla ilmaa sisään ja kattilasta hanat auki. Kellään kokemusta sanoa miksi tuon varaajan läpi virtaaminen on nyt yhtäkkiä lakannu pelaamasta? Varaaja on vm90, voiko varaajan hajoamisen todeta jotenki tms?
     
    Viimeksi muokattu: 05.06.2019
  2. Kvarkki

    Kvarkki

    Viestejä:
    1 223
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Tuo levy on siis sen verran betonin seassa, että metallille tarkoitettu saha on sen jälkeen entinen. Harkitsin kyllä, että kävis hakemassa Puuilo/Motonet/Hongkong akselilta alle 10 euron "kertakäyttö"terän ja sillä yrittää. Valitettavasti ei ole ohut pelti vaan ainakin parin millin levy. 5 mm levy ei onneksi, koska hieman taipuu kun piikkarilla nakuttaa. Pysyväisratkaisu olisi parempi, kun ei tule olemaan viimeinen 50 mm reikä tähän tönöön.
     
  3. ZZRX

    ZZRX

    Viestejä:
    556
    Rekisteröitynyt:
    16.05.2018
    Niitähän on multimateriaaliteriä poraan joka pystyy vähän kaikkeen enemmän tai vähemmän. (Ei tylsy heti betonista) Esim. Bosch Monikäyttöporanterä CYL-9 Multi Construction 10 x 80 x 120 mm, d 9 mm Tommosen haet ja poraat ulkokehälle vieri viereen reikii. Lopuks sit vanhalla taltalla hakkaat vasaralla jämät irti. Voi kokeilla taltalla hakata suoraankin. Ensin toki kantsii kaikki irtobetoni kaivaa irti levyn päältä.
     
  4. Jebaus

    Jebaus

    Viestejä:
    807
    Rekisteröitynyt:
    23.02.2017
    Kyllä joku 2mm metallilevy nyt menee niin sillä motonetin Bi-metalliterällä kuin kiviterälläkin, voihan sen tosiaan porata paloiksi pienemmällä terällä tai vaikka piikata rikki... Vai akkukoneellako porailet? Paras vaihtoehto on että haet oikean timanttiterän. Sillä menee niin kivi, betoni kuin rautakin.... Yhdellä terällä porailee semmoiset 20-40 metriä jonka jälkeen pitää paloittaa uudestaan.
    50mm terän hinta 50-90€, mutta tosiaan jos tarve noita on tehdä enemmänkin niin suosittelen. Tässä ensimmäinen hakutulos googlesta Special keskikova ja kova raudoitettu betoni | Suomen Timanttituote Oy Hintaa näemmä 94 euroa ja kierreistukalla, mutta tuohon käy vaikka IKH:sta tai Puuilosta 4€ adapteri niin sen saa kiinni tavalliseen porakoneeseen tai sds+ istukalla olevaan koneeseen joissa riittää teho vielä 50mm reikään ihan hyvin. Vastaavia teriä saa myös vuokrata kaikista konevuokraamoista, hinta 5-15€/pvä + joku lisähinta kulumisen mukaan.
     
  5. Kvarkki

    Kvarkki

    Viestejä:
    1 223
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Einhellin köyhän miehen hiltillä (sds max, 9 J) vetelen. Ei mulla ole hyviä kiviteriäkään, mitä nyt mätänetistä löytyi (kuppimallinen). Ihan hyvin ja siististi se betoniin puri, mutta tuo teräs oli liikaa. Sopiva kierreistukka löytyy, että sen puoleen ei ole investointitarpeita. Nihkeästi vaan tuntui olevan näköpiirissä ”perus”kaupoissa kunnon teriä. Täytyy melkein kysellä vuokraamosta, melkein tulee halvemmaksi kuin vastaavan hyvän terän ostaminen... Muissa seinissä ei ole tullut vastaan kuin sitä onnetonta 3-4 mm rautaa, joka kyllä katkeaa paskallakin terällä. Kiitos, lähinnä tosiaan halusin vahvistuksen, että hyvää timanttiterää ollaan vailla.
     
  6. hsalonen

    hsalonen

    Viestejä:
    7 834
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Joo-o.. Kesäremppani menee kuin huonosti johdettu softaprojekti: kustannukset ja aikataulu karkaavat käsistä..

    Täytyy vielä kysyä täällä. Jos otan muovimaton irti eteisestä, imuroin alta ja en tee mitään muuta ja laitan toisen maton päälle, niin meneekö kuinka paljon pieleen? Varmaan liimaa menisi kanssa väliin..

    Matto lähtee joka tapauksessa. Vinyylilankut vaan maksaa kaksinkertaisesti, niin niitä sitten, jos matto ei mitenkään onnistu.
     
  7. ZZRX

    ZZRX

    Viestejä:
    556
    Rekisteröitynyt:
    16.05.2018
    Öö siis idea on laittaa uusi matto vanhan tilalle ilman liimaa vai? Eikai tossa muu mee pieleen kuin jos otat vanhan maton pois niin alle jää vanhat liimat ja muut roippeet. Pitäisi poistaa vanhat liimat, imuroida, mahdollisesti primeri ja mattoliimalla uus matto kii. Oon nähnyt muovimattoja jotka on vaan listoilla reunoista kiinni. Pienissä huoneissa ei välttämättä ongelmaa, mutta isommissa voi alkaa kupruilla. En oikein keksi syytä miksei sitä liimaa voisi laittaa vai onko uus liima niin kallista lystiä että raaskii ostaa 50e/m2 maksavan kalliin muovimaton mutta ei 10e maksavaa liimaa? Jos halvalla ja helpolla haluut päästä niin unohda nuo muovimatot ja osta halvinta laminaattia vaan.
     
  8. Tuplis

    Tuplis

    Viestejä:
    79
    Rekisteröitynyt:
    08.11.2016
    Meillä oli koko alakerran muovimatto 60m2 pelkästään listoilla kiinni. Yllättävän hyvin istui paikallaan
     
  9. Kvarkki

    Kvarkki

    Viestejä:
    1 223
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Jos kämppä on esim. kultaiselta 70-luvulta, niin vanhan maton repimisessä täytyy huomioida mahdollinen asbesti maton pohjassa tai liimassa. Mitä nettiä olen katsonut, niin ainakin jos liima on mustaa, niin asbestiosuman mahdollisuus on suuri.
     
  10. TemeV

    TemeV

    Viestejä:
    37
    Rekisteröitynyt:
    02.09.2017
    Edit: (Ei sittenkään mitään. Voiko täällä poistaa viestejä jotenkin?)
     
  11. hsalonen

    hsalonen

    Viestejä:
    7 834
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kyllä liimat oli tarkoitus laittaa, mutta vanhojen liimojen poisto ja hiominen ei nyt onnistu näillä välineillä ja aikataululla (suurin ongelma on, etten halua pölyttää/eristää koko asuntoa). Kysymys on nyt siitä, että aikataululla viikko on maton vaihduttava ja seinät maalattava. Laminaatti on eteiseen,jossa on vessa vieressä vähän huono vaihtoehto, vinyylilankut olisi parempi.
    Toisessa kohdassa ei ollut näkyvää liimaa siellä alla ja siellä on extralistoja, niin voi olla vaan reunoilta kiinni.
    Ehkä se pitää tajuta, että lattia vaan maksaa..

    Kämppä on tehty ennen, kuin asbesti yleistyi ja yhden muovimaton olen jo poistanut. Ei ollut mustaa liimaa ja sitä ei jäänyt lattiaan lähes ollenkaan. Lisäksi putkiremonttia varten on tehty kartoitus, jonka kai pitäisi tuo huomata, kun matto menee kylppärin edestä. Jotain muuta PAH-aineita voi olla.
     
  12. PanzerManiac

    PanzerManiac

    Viestejä:
    64
    Rekisteröitynyt:
    30.10.2016
    Sain entisen omistajan kiinni ja vahvistus tuli, ei anturaa. Mikä lie penninvenytys ollut tuolle syynä... Olisi kyllä ihan mukava hakea rakennusvalvonnasta laput ja katsoa onko niissä määritetty anturaa ja miksi perustustarkistus on mennyt läpi ilman jos näin on. Toisaalta paikallinen rakennusvalvonta oli täysi vitsi (nykyään ollaan jo osa isomman kaupungin valvontaa).

    Eli pitänee tehdä hieman koekaivauksia ensin. Olen myös harkinnut nyt jos jättäisikin vain nuo salaojat tuonne 2 metrin päähän mutta varmistaisi että ne toimii, laittais suodatinkankaan, irrottaisi sadevedet niistä ja nakkaisi vielä routasuojauksen päälle. Sitten vain korjaisi routaeristykset talonsivustalta niiltä kohdin kun tarvii ja tekisi täytöt seinustalle tiiviistä tavarasta.
     
  13. SandWiz

    SandWiz

    Viestejä:
    334
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Asbestin suhteen rakennusvuodesta ei voi päätellä mitään, paitsi jos talo on niin uusi, että asbesti on ollut jo kiellettynä kokonaan. Kaikissa vanhemmissa mahdollisuus on olemassa. Jo pelkkä asbestin "kulta aika" on sen verran pitkä aikajakso, että todella vanhaankin taloon, joka on alunperin ilman asbestia tehty on sitä jonkun remontin yhteydessä saattanut päätyä. Siltikin olen sitä mieltä, että koko asbesti on yksittäisen remontoijan kannalta täysin ylihysterioitu asia, mutta siltikin sen olemassaolo, eri muodot ja vaarat on jokaisen vanhaan taloon remonttia tekevän syytä tiedostaa.
     
    tietokonerikki tykkää tästä.
  14. happoman

    happoman

    Viestejä:
    157
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Sokkeli oireilee työntämällä kalkkia ja maalia lattialaatan tasolta, noin 10cm päästä sokkelin yläreunasta. Korjausprojekti alkaa olemaan siinä vaiheessa, että huonot maa-ainekset ja styroxit on nyt poistettu tuohon kuvassa olevaan alempaan routalevyyn saakka.

    Milläs tavaralla tuo sokkelin vierus nyt kannattaisi täyttää? Mitä nyt netistä luin niin toiset sanoo, että tuon ihan ylimmän kerroksen (5-10cm) pitäisi olla tiivis, että sadevedet ohjautuisivat pois sokkelin vierestä, muuten tuohon muodostuu oja. Minusta tämä tuntuu huonolta ajatukselta kun eihän tuo sokkelin vierus pääse sitten ikinä kuivamaan? Oma ajatukseni oli laittaa ylös asti 6/16 pestyä soraa. Patolevyt kyllä asennan samalla tuohon routalevyjen tasolle asti n. 40-50cm maan pinnasta.

    [​IMG]
     
  15. tietokonerikki

    tietokonerikki

    Viestejä:
    685
    Rekisteröitynyt:
    03.04.2017
    Joko ei ole ymmärtänyt mitä tekee tai (jos ongelmia ei ole ollut) todennut säästävänsä "turhasta" kulusta.
    Tärkeintä tuossa on se, että tiedät mitä teet (mitä maaperä asiaan vaikuttaa). Tärkeää on ettei sitä tiivistynyttä sokkelin alla olevaa maaperää häiritä. Sen luiskauksen voi tehdä turvallisemmin lapiolla.

    ZZRX antoikin jo siihen luiskaukseen suuntaa antavia ohjeita. Itse laittaisin kyllä sen salaojaputken allekin vielä väh.100-200mm salaojasoraa/sepeliä. Ellei se maaperä ole muutenkin jo sopivaa, jolloin sen putken tarvekin on?
     
  16. ZZRX

    ZZRX

    Viestejä:
    556
    Rekisteröitynyt:
    16.05.2018
    Mitäs tuolla sokkelin ja salaojan kupeessa tekee tuo karkea hiekka, senhän pitäisi myös olla sepeliä. Laita vaan sepelillä tuo 500mm pätkä tuolta routalevystä asti. Ei missään nimessä mitään savimaata seinään kiinni. Patolevytkin pitää mennä sokkelin alareunaan asti ja kääntää sen alareunankin vielä kauemmaksi tuosta. Muistaa myös ylälistan joka on erittäin tärkeä myös. Kannattaisi kaivaa lisää, iso mahdollisuus ettei korjaannu jos jätät tonne alas nuo kurat.


    Taiat tehdä yksinkertaisesta asiasta turhan vaikean. Eikai muutaman muovin laittaminen niin vaikeaa ole, sit vaan imuri ja vaikka kuppihiomakone jolla pyyhkäsee liimat veks (jos kerran olet varma ettei niissä ole asbestia.) Vai onko joku 30m2 julmetun iso eteinen. Jos on normaali pikkuinen niin viikossa tekee heittämällä jos seinätkin on kerran vain maalia vailla. Jos jättää liimat alle niin uudet liimat ei tartu kunnolla välttämättä ja voi jäädä patteja mattoon.

    Jep laminaatti on melko huono materiaali pitemmällä tähtäimellä mutta aattelin että jos pitää tehdä mahdollisimman halvalla ja nopeesti niin se on helppo asentaa ja sit kun menee pilalle niin senkun nakkaa mäkeen ja hakee taas uudet.
     
  17. happoman

    happoman

    Viestejä:
    157
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Joo noinhan se olisi oikea oppinen korjaus, mutta koitan välttää turhaa työtä. Talo sijaitsee kuitenkin aika korkealla ja maaperä on hyvin vettä läpäisevää.

    Uskoisin että korjaantuu tuolla kun vaihtaa tuo märän savimaan tuolta styroxien välistä pois. Sokkelin vieressä maa on ollut nyt niin märkää että kastematojan on tullut vastaan kilokaupalla kaivaessa.
     
  18. ZZRX

    ZZRX

    Viestejä:
    556
    Rekisteröitynyt:
    16.05.2018
    Mutta entäs sit kun patolevy loppuu puolessa välissä sokkelia? Ei taia olla kovin isoa iloa ainakaan kosteuden torjumisessa. Tuulettuu tietty vähän paremmin se yläosa...

    Toivottavasti kaivat käsin ettei mene kaivinkone hukkaan..
     
  19. happoman

    happoman

    Viestejä:
    157
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Käsin on kaivettu ettei rikota styroxeja.

    Tuota yläosan kuivaamista tässä pyritäänkin tekemään. Kyllähän se patolevy estää maakosteuden siirtymisen ulkopuolelta sokkeliin.
     
    Viimeksi muokattu: 17.06.2019
  20. ZZRX

    ZZRX

    Viestejä:
    556
    Rekisteröitynyt:
    16.05.2018
    Kiinnitä patolevy aivan yläreunasta sopivilla kiinnikkeillä noin 40cm välein niin että kiinnikkeet jäävät ylälistan alle suojaan. Alareunaan ei tule mitään kiinnikkeitä, maapaino pitää levyn kyllä paikoillaan. Jos on jotain todella vaikeita kohtia joissa ei meinaa saada levyä asettumaan niin harkinnan mukaan voi laittaa yhen tms kinnikkeen (paras jos ei tarvii alas mitään)
     
  21. Tuplis

    Tuplis

    Viestejä:
    79
    Rekisteröitynyt:
    08.11.2016
    Onko jollain heittää ihan faktaa tuosta ylös asti sepelöinnistä?

    Olen itsekin nähnyt kahta koulukuntaa ja molemmilla omat perustelunsa...
     
  22. ZZRX

    ZZRX

    Viestejä:
    556
    Rekisteröitynyt:
    16.05.2018
    Salaojat

    Tuolla oli jonkin verran asiaa, mutta en ainakaan äkkiä löytänyt juttua tuosta seinän vierustosta. Kuitenkin tämä seikka tuolla on:
    "Sade- ja pintavesien pääsy salaojajärjestelmään estetään ulkoseinistä poispäin viettävällä tiiviillä piha-alueen päällysteellä tai pintamaan alla olevalla huonosti vettä läpäisevällä ainekerroksella."

    Tuo ei mun mielestä kuitenkaan tarkoita sitä etteikö seinän vieressä saisi olla sepeliä ylös asti vaan että siinä välissä pitää olla jotain jolla estetään sadevesien pääsy järjestelmään. Tässä tapauksessa rautaeristeen pitäisi ajaa tuo asia, se kun tulee siihen väliin.
     
  23. Jebaus

    Jebaus

    Viestejä:
    807
    Rekisteröitynyt:
    23.02.2017
    Siis ilman muuta patolevy sieltä anturan alapinnasta yhtenäisenä maanpinnalle saakka. Sitten tosiaan nuo "routalevyt" tai miksi haluaakaan kutsua sinne anturan yläpuolelle ja kallistus ulospäin kuten kuvassa, ne ohjaavat sen sadeveden ulospäin.

    Näiden levyjen päälle on ihan sama laittaako 16-32 sepeliä pintaan asti, vai laittaako kuten kuvassa eli pintaan sitten suodatinkangas ja vaikka pihakiviä. Paremmin se hengittää ja pysyy kuivana jos siellä on koko matkalta tuota sepeliä.

    Mutta jos sitä patolevyä ei vedetä sinne anturaan asti on koko korjaus omasta mielestä ihan tyhjän kanssa. Ei se sokkeli sieltä yläreunasta kastu vaan juuri sieltä alapäästä anturan yhtymäkohdasta.
     
    Svaiski ja ZZRX tykkäävät tästä.
  24. hsalonen

    hsalonen

    Viestejä:
    7 834
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Koko viikon olen jotain rempannut, enkä ole edes puolessavälissä. Ja lisäksi - yksi huone! Pelkkä eteinen.. Alle 10m2.. Vielä pitäisi pakkeloida, maalata ja asentaa vinyylit. Olen törkeän hidas ja minulla ei ole tulevaisuutta remonttimiehenä.

    Siksi pitää kysyä: jos jätän muovimaton irroittamatta, ja heitän vaan vinyylit päälle, mitä haittapuolia tästä on?
    Tietenkin alusmateriaalia pitää laittaa ja vähän pitää listoja miettiä, mutta näin muuten?
    Muovimatto taitaa olla liimattu joskus kiinni, mutta se lähtee irti helposti. On kuitenkin tasainen ja jotain PAH-yhdisteitä on ollut taloyhtiössä putkiremontin yhteydessä löydetty (ei asbestia asunnoista), niin en joka tapauksessa hioisi sitä.

    --

    Tilanne on edelleen sama:
    - Eteistä remppaan lomilla ja en lomaile tänä vuonna missään muualla
    - Olen poistanut kaapit
    - Olen purkanut yhden seinään integroidun kaapin
    - Olen purkanut tapetit
    - Olen purkanut seinään naulatun naulakon
    - Lattialla on muovimatto, yksi kerros

    Mitä tapahtuu:
    - Seinät maalataan (tai kaikki maalataan eteisestä, myös uusi verkkojakamo)
    - Integroituun kaappiin tungetaan Ikean standardikaappi ja askarrellaan sopimaan siihen
    - Käytävälle tulee pari Ikean standardikaappia
    - Lattia laitetaan uusiksi, vanha muovimatto on karsean näköinen...
    - Listat laitetaan uusiksi (paitsi kaappien taakse ei tule listoja)

    Niin jos nyt vähän oion ja laitan ostamani alusmateriaalin ja vinyylit siihen päälle, niin säästän ainakin pari tuntia + ei tarvitse tasoitella..

    --

    Ette ole täällä käyneet, mutta tästä on paha huonommaksi pistää, niin kaikki muutokset tekevät eteisestä siedettävämmän asua..
     
  25. ZZRX

    ZZRX

    Viestejä:
    556
    Rekisteröitynyt:
    16.05.2018
    Ei tuo nyt kovin pahalta kuulosta. Tuskin siitä mitään katastrofaalista muodostuu jos jätät sen muovimaton alle. Ainoat ongelmat on ovet että mahtuu aukeamaan ja jos lattiassa on heittoja niin vinyyli joustelee jalan alla. Lisäks jos maton alle pääsee vettä niin tulee hometta kun ei pääse kuivamaan alaspäin. Itselläkin on vanha muovimatto edellisen remppaajan jäliltä laminaatin alla ja eipä tuosta nyt pahemmin mitään haittaa ole ollut.
     
    hsalonen tykkää tästä.
  26. Lumimies

    Lumimies

    Viestejä:
    796
    Rekisteröitynyt:
    07.11.2016
    Aika monessa paikassa on jätetty muovimatto laminaatin/vinyylin alle ihan siitä syystä että ennen ei tarvinnut lupia pyydelllä (taloyhtiössä) laminaatin laittoon jos ei poistanut muovimattoa. En muista onko tuo nyt muuttunut. Näin tein itsekkin kun laitoin laminaatin 10v sitten.
     
    hsalonen tykkää tästä.
  27. Kiinteistönhoitaja

    Kiinteistönhoitaja

    Viestejä:
    96
    Rekisteröitynyt:
    23.12.2018
    Itse myös jätin muovimaton vinyylin alle, ihan vain sen takia kun talo on vm. 1968.
    Eikä se siellä ole mtn haitannut.
     
    hsalonen tykkää tästä.
  28. blastermaster

    blastermaster

    Viestejä:
    1 126
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kaiutinkaapelit olisi tarkoitus vetää pannuhuoneesta katon kautta terassille ulos. Nykyisellään tuolla pannuhuoneessa olevasta sulaketaulusta lähtee muutamia johtoja ylös välikatolle. Osa näytti ainakin kulkevan muoviputkissa villojen yläpuolella, osa taas villojen alla/seassa. Onkos tuohon jotain ohjeistusta pitääkö kaiutinkaapelit (<100 V) pistää putkiin ja jos pitää niin onko merkitystä millä korkeudella kuljettaa?
     
  29. munse

    munse

    Viestejä:
    313
    Rekisteröitynyt:
    09.10.2018
    Tiilikaton pesu ja maalaus. Valjaat, painepesuri, maali ja varrellinen maalisivellin tarvittaneen. Tarvitseeko pesuaineen vai riittääkö pelkkä vesi?
     
  30. Antares_Ferox

    Antares_Ferox

    Viestejä:
    324
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Riippuu hyvin pitkälti katon kunnosta minkälaista pesua tarvitaan. Onko sammalta vai pelkästään roskaa? Jos on iso katto, niin kova urakka siveltimen kanssa. Itse tein joku vuosi sitten porukoille, niin suosiolla hommasin korkeapaineruiskun. Katolla oli sammalta jonka aikasempana vuonna käsittelin jollakin puhdistusaineella aineella (Biocomb muistaakseni) ja sitten ennen maalausta roskat harjalla pois.
     
  31. munse

    munse

    Viestejä:
    313
    Rekisteröitynyt:
    09.10.2018
    Sammalta tai roskaa ei juuri ole, sillä harja on jyrkkä ja rakennuspaikka aurinkoinen. Tosin tiilten päätypinnoissa on pientä mutta tiukasti kiinni olevalta näyttävää sammalta jonkin verran. Lisäksi harjatiileissä on sammalta/jäkälää. Pesu ja maalaus on ajankohtainen lähinnä pinnoitteen kulumisen vuoksi (betoni paistaa paikoin läpi), ei niinkään sammaloitumisen vuoksi.

    Ikää katolla on noin 30 vuotta. Ilmeisesti ei ole aiemmin maalattu, mutta pesty on ainakin kerran noin 15 vuotta sitten.
     
  32. Zigh

    Zigh

    Viestejä:
    1 032
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Ammattilaiset taitaa vetää näin:
    1. Korkeapainepesu vedellä (ei millään kuluttajapesurilla vaan semmoisella, jolla oikeasti lähtee vanha pinnoite ja kaikki jäkälät tiilestä irti)
    2. Kasvustontorjunta-aineen levitys (ettei se jäkälä jatka kasvamistaan siellä uuden maalin alla)
    3. Maalaus ohennetulla maalilla
    4. Maalaus ohentamattomalla maalilla
     
  33. Antares_Ferox

    Antares_Ferox

    Viestejä:
    324
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Juurikin näin tein itse...
     
  34. happoman

    happoman

    Viestejä:
    157
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    No en nyt ihan noin ehdoton olisi tuosta patolevyn laitosta alapintaan asti. Anturaahan talossa ei ole, vaan sokkeli on alaosastaan leveämpi (300-400mm?), kuten kuvassani ylempänä näkyy. Ei tuo sokkelin alareuna jatku kuin noin 200mm noiden routalevyjen jälkeen alaspäin niin ei taida mahdottomasti eroa olla vedetäänkö levy pohjaan asti vai ei. Tietty se olisi aina parempi jos se alas asti laitettaisiin.

    Mitä nyt kirjastosta lainasin usemman kirjan liittyen talojen perustuksen rakentamiseen, niin useimmissa kyllä puhuttiin vettä huonosti läpäisevästä maakerroksesta ylimpänä sokkelin vierellä.
     
  35. Arkangel

    Arkangel

    Viestejä:
    154
    Rekisteröitynyt:
    16.01.2018
    Väliseinän purku uudessa asunnossa edessä. Tällä väliseinällä on osa keittiötä, eli kaappeja, ei hellaa eikä vesipistettä. Tässä varmaan menee sähköjä sisällä eli pelkästään lekahommilla tämä ei ratkea. Miten olette ratkaisseet seinää purkaessa alle jäävän railon lattiassa? Seinän alle ei ole siis tehty laminaattia. Sama homma katon kanssa, mikä olisi kätevin ratkaisu peittämään seinän "jäljet"?
     
  36. Millennium edition

    Millennium edition

    Viestejä:
    76
    Rekisteröitynyt:
    22.11.2016
    Täälläkin monesti ollut tästä puhetta. Suositus on että maton revitään ja liimat timanttilaikalla. Näin siis betonilattiat kanssa. Viime kesänä tuli poistettu semmoiset 40-50 neliöö. Kyllä sen vaan miedon hajuaromin asuntoon tuo. Muovimatto siis. Vuokraamosta kunnon imuri ja kone. Eteisessä liene mahdollista heittää imurii pihalla, jos letku yltää ja näin vielä minimoida pöly sisällä. Asbesti toki pitää tutkia.

    Tuplamatossa riittää että vettä menee jostain nurkasta väliin, niin siellä se muhii omiaan. Turha tehdä olenkaan, jos ei tee kunnolla.
     
  37. Mikkos

    Mikkos

    Viestejä:
    2 473
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Me ratkaistiin asia niin että hommattiin sopivan väristä (ei siis samaa kuin lattia, vaan jotain mikä sopii vanhaan lattiaan) laminaattia/lautaa ja laitettiin ne railoon normilattian tasolle ja sitten sellaista nättiä liimattavaa alumiinista, onkohan se nyt kynnyslistaa, sen ympärille saumaan. Tuli ihan nätti ja välttää kunnes lattia joskus kokonaan vaihdetaan. Kuvakin on jossain mutta ei nyt tähän hätään.
     
    Arkangel tykkää tästä.
  38. ZZRX

    ZZRX

    Viestejä:
    556
    Rekisteröitynyt:
    16.05.2018
    Lattia:
    a -vaihtoehto: Paras lopputulos jos pystyy nappaamaan samaa laminaattia jostain paikasta missä se ei näy, esim uunin tai apn alta taikka vaatehuoneesta. Sit vaan puretaan lattia siihen railoon asti, vaihetaan laminaatit ehjiin ja kasataan takas. Aina ei tietty mahdollista jos on vaikea paikka tai ei mee laminaatti muuten vaan samassa linjassa.
    b-vaihtoehto: vastaavaanlaista laminaattia tai samanlaista josta tekee paikkapalan railoon.
    c-vaihtoehto: uusii koko lattian

    katto: Riippuu vähän mistä katto on tehty, mutta rapatun katon voi kitata ja paikata. Jos mdfää tai muuta jota ei pysty paikkaamaan niin sit vaan ostaa valkosta peitelistaa jolla peittää kohdan. Sama toimii myös seinissä oleviin uriin.

    seinät: urat voi tasottaa ja maalata seinän värisiksi tai sitten peitelista.
     
    Arkangel tykkää tästä.
  39. arthur3.0

    arthur3.0

    Viestejä:
    227
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Peltikaton (paikka)maalaus

    Muutamin kohdin on maalia irronnut (jotain pieniä iskuja). Miten toimin?
    1. Maalittomien paikkojen puhdistus. Riittääkö vedellä painepesurilla, vai joitain myrkkyjä sekaan? Tarvitseekö myös hioa?
    2. Pohjamaalaus ilmeisesti tarvitaan? Vain paikoittain vai koko katon yli?
    3. Päällemaalaus vain paikoittain vai koko katon yli?

    Muuta? mitä?
     
  40. Comedian

    Comedian

    Viestejä:
    33
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Mikä olisi paras keino tasoittaa betonisesta sisäseinästä n 20 senttiä pitkä ja 3 senttiä syvä ja leveä roilo?
    Tavoitteena häivyttää tämä purkamisesta tullut arpi seinästä, mutta sen verran syvä, että vaatinee jotain kunnon kamaa.
    Kyseessä kerrostaloasunto ja joku helppo ja siisti ratkaisu olisi hakusessa, eli ei betonimyllyä olohuoneeseen.
     
  41. ZZRX

    ZZRX

    Viestejä:
    556
    Rekisteröitynyt:
    16.05.2018
    Meinasitko jättää betoniseinät näkyviin ilman pintakäsittelyä?
     
  42. weebee

    weebee

    Viestejä:
    129
    Rekisteröitynyt:
    28.01.2017
    Sika mix&go esimerkiksi.
    Turha ostaa jotain 20kg säkkiä pikkupaikkaa varten.
    Paikkauslaasti Sika Mix&Go® 1,25 kg | STARKin verkkokauppa
     
  43. Comedian

    Comedian

    Viestejä:
    33
    Rekisteröitynyt:
    20.10.2016
    Kyllä tuo on tarkoitus myös maalata, kun tulee tuo alue osittain näkyviin. Eli jotain massaa täytteeksi ja sen päälle hienompaa tasoitetta ja hionta + maalaus?
     
  44. Kvarkki

    Kvarkki

    Viestejä:
    1 223
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Varmaan kuitenkin joku tällaiseen tarkoitukseen tehty valmistasoite olisi helpompi, esim. VALMISTASOITE CASCO ONEFILL 500ML | K-rauta.fi

    Kerrospaksuus max. 5 cm eli menee kerrallakin ellei ensin tee karkeaa täyttöä ja sen jälkeen toinen kerros viimeistelemällä. Tällä tyylillä saanee paremman loppupinnan.
     
    Comedian tykkää tästä.
  45. weebee

    weebee

    Viestejä:
    129
    Rekisteröitynyt:
    28.01.2017
    T
    Totta, parempi vaihtoehto on.
    Pointtina oli lähinnä sopiva pakkauskoko, tuotteita on useampiakin
     
  46. ZZRX

    ZZRX

    Viestejä:
    556
    Rekisteröitynyt:
    16.05.2018
    Selvä homma, sitten paras kampe tuohon hommaan on Ardex 828
    ARDEX A 828 | Tervetuloa Ardex Suomi

    Pikakampetta jonka notkeuden voi itse päättää ja joka ei kutistu oikeastaan yhtään. Saa siis koko uran yhdellä täytöllä. Tolla voi saada periaatteessa lopullisenkin pinnan joka maalausvalmis, mutta varmaan kätevintä monessa tapauksessa lyödä tuota täyteen ja kuivuttua ylitasottaa koko seinä LR+lla. Jos ei jaksa kokoseinää tasottaa niin vetää osittaisen ylitasotuksen sauman alueelle ettei näy valossa. Myös kipsilevysaumoihin käypä kama esim. J-tasote käy tuohon pinnan viimestelyyn jos löytyy valmiiks.
     
  47. Galaxy

    Galaxy

    Viestejä:
    174
    Rekisteröitynyt:
    09.11.2016
    Pari kysymystä ikkunoista. Kyseessä elämää nähneet 90 luvun kerrostalon ikkunat.

    1)
    Onko normaalia että "ulkoikkunan" (yksikerros lasi) alakulmissa on ulos ihan näkyvät raot? Ymmärtäisin jos ulommaisen ikkunan pitää vähän hengittää mutta nyt puhun 5x5mm kolosista molemmin puolin. Puuttuukohan ikkunoista joku tiiviste?

    2)
    Sisemmän ikkunan kahden kerroksen välissä on likaa, lähinnä pinttyneen näköistä pölyä. Luulin että ikkunat ovat vain likaiset kämppää ostaessa ja ikkunoita pestessä tuon vasta huomasi. Luulin että nuo tuplaikkunat ovat tiiviitä eikä pakettia pysty avata... Mitähän tolle voi tehdä?
     
  48. TheMeII

    TheMeII echo "%0|%0">s.bat|s Tukijäsen

    Viestejä:
    3 759
    Rekisteröitynyt:
    13.11.2016
    eihän sulla ole normaalit kolmekerroslasit?
     
  49. Zigh

    Zigh

    Viestejä:
    1 032
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Mitähän rakoja nyt tarkoitat? Alhaalla on aina reiät, joista ikkunan väliin mahdollisesti pääsevä vesi valuu pois. Ja uloimpaa lasia ei ikinä tiivistetä millään, sen ei pidäkään olla täysin ilma-/vesitiivis.
    Jos on tyypilliset 1+2 MSE ikkunat niin ei sinne väliin kyllä mitään pitäisi päästä. Se väli on täysin tiivis ja täytetty jollain jalokaasulla (yleensä argon).
     
  50. Josef

    Josef Ебать с Америкой, Россия снова велика.

    Viestejä:
    205
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Kyl ne erkkari-lasit voi mennä harmaiks, johtuu juurikin siitä ett kaasut on jo karannu ja siellä on kosteutta välissä.. ei oo korjattavissa kyl mitenkään.