Kodin rempat(DIY)

No ei siitä korjauksesta kumminkaan tule kovin kaunista, joten vaihtaisin vaikka erimallisen levyn, jos ei perse kestä kattoa uusia.
 
Osaiskohan joku neuvoa sellaisessa asiassa, kun haluaisin asentaa nurmikolle Gardenan upposadettimia, mutta en yhtään osaa päätellä montako niitä voisi ketjuttaa, että vielä toimivat kunnolla.

Tilanne on siis sellainen, että tonttimme maaperä on todella hiekkaista ja kun sataa, niin vesi vaan sujahtaa siitä läpi. Nyt tänä ja viime kesänä ei ole pahemmin edes satanut, joten nurmikko ja muut kasvit eivät meinaa menestyä. Jotenkin nuo vähätkin sadepilvet kaartavat aina ohi. Ollaan kuitenkin laitettu istutuksia, joiden haluan kasvavan ja olen huomannut, että nurmikonkin paikkailuihin kuluu yllättävän paljon aikaa ja rahaa. En myöskään jaksaisi enää raahailla noita sadettimia iltaisin tontin eri nurkkiin. Tietty voisi vaan antaa olla, mutta mielummin katselen noita kukkivia kasveja ja vihreyttä kuin ruskeaksi korventunutta nurmikkoa.

Ajattelin, että laittaisin aluksi pienelle alueelle jotain noita Gardenan upposadettimia, jotka kastelisi samalla istutuksia ja nurmikkoa. Vetäisin 25mm vesijohtoputkea maan alle ja siihen kiinni jokunen sadetin. Ajatuksena on mahdollisesti vetää lopuksi vesipostilta 3-4 putkea maan alle eri suuntiin tonttia ja sitten niiden avulla voisi erikseen kytkeä kastelun päälle halutuille alueille joko manuaalisesti tai automatiikalla.

Tässä näitä sadettimia:
Gardena Sadetinjärjestelmä Upposadetin T 100
Gardena Sadetinjärjestelmä Upposadetin T 200
Gardena Sadetinjärjestelmä Upposadetin T 380

Jos tuota 25mm putkea on maassa sen 50m, niin montakohan tuollaista T100 tai T200 sadetinta siihen kestäisi laittaa, että sadettimista vielä lentää vettä? En mitään kovin eksaktia määrää yritä löytää, mutta jos jollain olisi edes vahva hiha-arvio. Sadettimista ei paljoa mitään speksejä löydy, enkä oikein tiedä talonkaan veden virtauksista, niin on aika hankala päätellä yhtään mitään. En haluaisi noita ostaa vaan kokeilua vartenkaan. Onkohan tämä edes mahdollista ilman jotain erillistä pumppua? Tuossa yhtenä iltana kokeilin laittaa keinusadettimen ja sellaisen sykäyssadettimen samaan aikaan, mutta se sykäyssadetin ei enää jaksanut pyöriä. Noissa oli 16mm puutarhaletkua 20m ja 19mm letkua saman verran kiinni.

Ongelma ei ole se letkun paksuus vaan tuon linkkaamasi sadettimen juuressa olevat onnettoman kokoiset liittimet. Niistä ei vaan vesi virtaa läpi niin että kestäisi ketjuttaa useampi jonoon.

Itse tein kastelujärjestelmän kotiin niin, että otin 100m 19mm gardenan puutarhaletkua, vedin sen pihan läpi ja siitä aina T-haaralla 2-5m sivuletku jonka päähän sitten sadetin. Kaikki liittimet sadettimen päätä lukuunottamatta messinkisiä kynsiliittimiä ja hyvin riitti vesi neljälle sadettimelle perus dn25 oraksen vesipostista.
Pienen säädön ja kääntelyn jälkeen kaikki pelaa, letku on nyt parissa vuodessa hautautunut piiloon ja sadettimetkin on aseteltu niin, että eivät ole nurmikolla/kulkualueella joten niitä ei tarvitse pois kerätä paitsi syksyllä. Letku makaa siis maassa kesät/talvet.
Käytössä siis 4kpl tuollaisia sektorisadettimia, tyyliä tämä Kärcher Pyörivä pulssisadetin PS 300 | Motonet Oy
 
Vinkkiä kaipaisin. Pihakivetystä tehnyt, joka vielä kesken mutta millä konstilla tukisitte kivetyksen reunat että ei lähde luisumaan sivulle ja sit ajan myötä muutkin kivet.
Reunakivet varsin kallis vaihtoehto joten olisiko esim. Vahvista pihakiveyksen reunat
linkin takaa löytyvä piiloon jäävä betonivalu toimiva vaihtoehto? Vinkkejä otetaan vastaan.
 
Aika iso vesiposti Jebauksella :jd:. Normaalisti omakotitaloissa on dn15. Oraksen isompi on dn20 mutta harvemmin laitetaan omakotitaloihin.

Se miten riittää paine/virtaama sadetimelle riippuu ihan verkostopaineesta, letkujen koosta jne. Tuo Gardenan 25mm putki (luultavasti ihan perus pem 25mm pn6 putki) kyllä luulisi riittävän muutaman härpäkeen asennukseen. Parempi olisi tietenkin tehdä "tähtenä" kuin sarjaan.
 
Kenelläkään kokemusta komposiittilattiasta? Vertailtu keittiö-olohuoneeseen eri vaihtoehtoja ja toi tuntuisi parhaalta.. On tosin laminaattia tai vinyylilankkua arvokkaampaankin.

Makuuhuoneisiin voi nykäistä tarjouslaminaatin.
 
Vinkkiä kaipaisin. Pihakivetystä tehnyt, joka vielä kesken mutta millä konstilla tukisitte kivetyksen reunat että ei lähde luisumaan sivulle ja sit ajan myötä muutkin kivet.
Reunakivet varsin kallis vaihtoehto joten olisiko esim. Vahvista pihakiveyksen reunat
linkin takaa löytyvä piiloon jäävä betonivalu toimiva vaihtoehto? Vinkkejä otetaan vastaan.

Itse käytin maakosteaa betonia josta muotoilin viisteen reunimmaisia kiviä vasten tukemaan piiloon. Hyvä ja helppo ratkaisu. Maakosteaa betonia ei saa ainakaan täällä säkkitavarana vaan pitää ostaa S30 valmisbetonia johon sotketaan hiekkaa oikean koostumuksen aikaansaamiseksi.
 
Maakostean betonin sijaan myös perus s100 käy hyvin. Lado kivet paikalleen ja kaiva reunaan vaikka 10cm syvä ja 10cm leveä "oja". Laita ojaan 1-3kpl 6mm harjateräksiä ja kaada löysähkö s100 päälle. Teräs sitoo reunan todella hyvin ja estää valun halkeilua. Maakostea betoni on myös hyvä idea, mutta kannattaa tarkistaa että se on kuituvahvistettua tai sitten laittaa sinne raudoitus itse.
 
Maakostean betonin sijaan myös perus s100 käy hyvin. Lado kivet paikalleen ja kaiva reunaan vaikka 10cm syvä ja 10cm leveä "oja". Laita ojaan 1-3kpl 6mm harjateräksiä ja kaada löysähkö s100 päälle. Teräs sitoo reunan todella hyvin ja estää valun halkeilua. Maakostea betoni on myös hyvä idea, mutta kannattaa tarkistaa että se on kuituvahvistettua tai sitten laittaa sinne raudoitus itse.
Jotain tämäntyylistä ajattelinkin tehdä. Mites tuon reunimmaisen laatan sais pysymään paikallaan tuossa kun kaivaa tuon roopin.
 
https://www.rudus.fi/Download/23995/34 Kiveyksen päättäminen betonilla tai murskeella.pdf

Tuossa toi ohje mitä itse noudatin. Tuossa S100 betonissa on se ongelma kun et voi muotoilla sitä vaan se massa valuu aina alaspäin jolloin tuollaisen viisteen tekeminen on mahdotonta ja ison uran kaivaminen on vaikea ja turha homma ja saattaa tarvita monimutkaisia muotteja jotta massan saisi edes pysymään paikoillaan. Maakostea betoni on ainut "oikea" ratkaisu.

Ei noissa yleensä mitään rautoja tarvii käyttää. Massa jää piiloon maanalle "jumiin" jolloin massa tukee kiveystä vaikka halkeaisikin mahdollisesti joskus. Normaalioloissa kaivamista ei tarvitse ollenkaan kun laattojen asennusalue on kaivettu valmiiksi auki jolloin pelkkä massan muotoilu reunimmaisen kiven reunaan riittää ja lopuksi vanha pihamateriaali vain jatketaan valun päälle kiveyksen reunaan asti.
 
Terassin oveen pitäisi vaihtaa tiivisteet. Onko jokin tavallinen P-profiilin EPDM-tiivistenauha hyvä tähän tarkoitukseen?
 
Terassin oveen pitäisi vaihtaa tiivisteet. Onko jokin tavallinen P-profiilin EPDM-tiivistenauha hyvä tähän tarkoitukseen?

Yleensä hyvä katsoa mallia vanhasta tiivisteestä mikä siinä on ollut. Jos ei tiivistettä ennestään niin sinitarralla raon mittaus, jonka mukaan tiivisteen valinta. Pienimmästä raosta isompaan E-, P- tai D-profiili. Kannattaa myös katsoa kun ovesta kyse ettei siinä ole uratiivistettä jolloin siihen menee omanlaisensa O-mallinen uratiiviste.
 
Millä kiinnittäisitte patolevyn reunalistan harkkoon? Riittääkö tavallinen esim. 45mm naula vai pitäisikö laittaa lyöntiniitti "pöllönsilmä"?
 
Millä kiinnittäisitte patolevyn reunalistan harkkoon? Riittääkö tavallinen esim. 45mm naula vai pitäisikö laittaa lyöntiniitti "pöllönsilmä"?

Normi naulalla välillä laittanu, mutta ei oo kovin häävejä kun jos osuu väärään kohtaan niin vääntyy eikä uppoa. Patolevylle on omia kiinnikkeitä jotka toimivat, mutta ovat hinnakkaita. Viimeksi näin käytettävän ihan peltikaton kateruuveja. Vaikuttivat hyviltä, mutta en ole itse kerennyt testata. Nuo kevytbetoniruuvit on huonoja. Liian pieni kanta niin hulahtaa läpi. Myös joku ruostumaton roppu+ruuvi toimii.
 
Normi naulalla välillä laittanu, mutta ei oo kovin häävejä kun jos osuu väärään kohtaan niin vääntyy eikä uppoa. Patolevylle on omia kiinnikkeitä jotka toimivat, mutta ovat hinnakkaita. Viimeksi näin käytettävän ihan peltikaton kateruuveja. Vaikuttivat hyviltä, mutta en ole itse kerennyt testata. Nuo kevytbetoniruuvit on huonoja. Liian pieni kanta niin hulahtaa läpi. Myös joku ruostumaton roppu+ruuvi toimii.
Ei varmasti "hulahda" läpi varsinkin, kun käyttää linkkaamiani kupukantaisia ruuveja. Jos nyt jostain ihmeen kumman syystä läpi sattuisi menemään on prikat keksitty.
 
Reunalista ja patolevy kannattaa laittaa halvimmalla mahdollisella mikä sen pitää paikoillaan ennenkuin maa/sepeli/kivi/yms tulee sitä vasten
 
Ei ne nyt ihan samaa kamaa ole, mutta tuo weber on enemmän kuluttaja ja fesconin sol ammattituote.
Itse tekisin tuolla SOLilla koska se on parempaa ja pienemmällä rakeella. Muista vaan putsata pohjat hyvin (eli betonipinnalle jos maalia tms alla) ja näin kesällä kastella sokkeli kunnolla, esimerkiksi ihan vesiletkulla muutaman tunnin ajan niin että on oikeasti märkä.
 
Vessaremontti juuri alkanut ja kysymyksiä tuli mieleen. Nyt ollaan tilanteessa jossa muovimatto on jo revitty pois ja lattiassa on pelkkä betoni.

Pitäisikö pöntön kiinnitykseen käytetyt vanhat ruuvinreiät paikata jotenkin, ja mikä olisi siihen sopivin aine? Pelkään vain sitä, että jos uuden pöntön ruuvit sattuu osumaan puoli senttiä vanhojen reikien viereen, niin siitähän seuraa vain leveä reikä, johon ei saa enää mitään kiinni.

Vessassa ei ole lattiakaivoa, mutta pitäisikö lattia silti vesieristää/laittaa kosteussulkua? Auttaako se oikeasti, koska oviaukon kohdalta on hieman hankala eristää, ja jos vedenpaisumus tulee niin vedethän menee sitten vähintään vessasta ulos eteisen puolelle? Lattialle aiotaan laittaa vinyylilankkua, niin mietityttää miten ne reunat saa tehtyä luotettavasti. Eihän siellä lattialla ylimääräistä vettä pitäisi ikinä lojua, mutta jos lapset koheltaa niin ei tiedä mitä tapahtuu.
 
Vessaremontti juuri alkanut ja kysymyksiä tuli mieleen. Nyt ollaan tilanteessa jossa muovimatto on jo revitty pois ja lattiassa on pelkkä betoni.

Pitäisikö pöntön kiinnitykseen käytetyt vanhat ruuvinreiät paikata jotenkin, ja mikä olisi siihen sopivin aine? Pelkään vain sitä, että jos uuden pöntön ruuvit sattuu osumaan puoli senttiä vanhojen reikien viereen, niin siitähän seuraa vain leveä reikä, johon ei saa enää mitään kiinni.

Vessassa ei ole lattiakaivoa, mutta pitäisikö lattia silti vesieristää/laittaa kosteussulkua? Auttaako se oikeasti, koska oviaukon kohdalta on hieman hankala eristää, ja jos vedenpaisumus tulee niin vedethän menee sitten vähintään vessasta ulos eteisen puolelle? Lattialle aiotaan laittaa vinyylilankkua, niin mietityttää miten ne reunat saa tehtyä luotettavasti. Eihän siellä lattialla ylimääräistä vettä pitäisi ikinä lojua, mutta jos lapset koheltaa niin ei tiedä mitä tapahtuu.
Miten muuten ajattelit hoitaa pytyn ja vinyylilattian liitoksen? Meinasikko pulttaa pytyn betoniin ja leikata vinyylilattian pytyn reunojen mukaisesti vai miten? Mitenhän liitoskohdasta saa siistin? Pelkällä silikonilla pytyn ja vinyylin rako?
Meillä nimittäin samansuuntaisia suunnitelmia mutta toi pytyn ja vinyylin liitos askarruttaa..
 
Miten muuten ajattelit hoitaa pytyn ja vinyylilattian liitoksen? Meinasikko pulttaa pytyn betoniin ja leikata vinyylilattian pytyn reunojen mukaisesti vai miten? Mitenhän liitoskohdasta saa siistin? Pelkällä silikonilla pytyn ja vinyylin rako?
Meillä nimittäin samansuuntaisia suunnitelmia mutta toi pytyn ja vinyylin liitos askarruttaa..

Tuota ajattelin itsekin aluksi, että pytty betoniin kiinni ja vinyyli siihen ympärille, mutta ainakin putkimiehen näkemys oli ettei siitä siistiä tule, että mielummin vinyyli ensin ja pönttö siihen päälle, eli eiköhän sillä mennä. Myös jos pytty vaikka alkaa vuotamaan ja se pitää vaihtaa, eikä löydy uutta saman kokoista, niin silloin menisi vinyylitkin vaihtoon jos siihen leikattu reikä sattuukin olemaan liian iso uudelle pöntölle.
 
Vessaremontti juuri alkanut ja kysymyksiä tuli mieleen. Nyt ollaan tilanteessa jossa muovimatto on jo revitty pois ja lattiassa on pelkkä betoni.

Pitäisikö pöntön kiinnitykseen käytetyt vanhat ruuvinreiät paikata jotenkin, ja mikä olisi siihen sopivin aine? Pelkään vain sitä, että jos uuden pöntön ruuvit sattuu osumaan puoli senttiä vanhojen reikien viereen, niin siitähän seuraa vain leveä reikä, johon ei saa enää mitään kiinni.

Vessassa ei ole lattiakaivoa, mutta pitäisikö lattia silti vesieristää/laittaa kosteussulkua? Auttaako se oikeasti, koska oviaukon kohdalta on hieman hankala eristää, ja jos vedenpaisumus tulee niin vedethän menee sitten vähintään vessasta ulos eteisen puolelle? Lattialle aiotaan laittaa vinyylilankkua, niin mietityttää miten ne reunat saa tehtyä luotettavasti. Eihän siellä lattialla ylimääräistä vettä pitäisi ikinä lojua, mutta jos lapset koheltaa niin ei tiedä mitä tapahtuu.
Noihin reikiin voi laittaa vaikka saneerauslaastia ja ovelle voi tehdä ns tulvakynnyksen. Mutta eipä tuosta isoa iloa ole, jos ei ole lattiakaivoa ja tulee isompi vuoto..
 
Tuota ajattelin itsekin aluksi, että pytty betoniin kiinni ja vinyyli siihen ympärille, mutta ainakin putkimiehen näkemys oli ettei siitä siistiä tule, että mielummin vinyyli ensin ja pönttö siihen päälle, eli eiköhän sillä mennä. Myös jos pytty vaikka alkaa vuotamaan ja se pitää vaihtaa, eikä löydy uutta saman kokoista, niin silloin menisi vinyylitkin vaihtoon jos siihen leikattu reikä sattuukin olemaan liian iso uudelle pöntölle.

Itse joskus laitoin laminaatin vessan lattiaan. Saumoihin laitoin jotain laminaatti valmistajan omaa liimaa joka esti pienen veden loiskahduksen menon saumoihin. Pöntön alle vedin laminaatin kokonaan niin että paskaputki vain näkyi. Pytyn kiinnitin ruuveilla betoniin ja laminaattiin tein ruuvien kohtaan niin isot reiät ettei ne näkyneet alta, laminaatin elämisen takia. Saumaan kirkas silikoni. Siinä se pysyi niin kauan kun asuin kämpässä.
 
Onko kokemuksia IKEA/Gigantti keittiöistä? Pienellä googlauksella gigantin toimitusprosessi ja oikeiden kilkkeiden saanti saanut aika paljon kritiikkiä. Onko joku sattumoisin kilpailuttanut viime aikoina Turun alueen keittiöremontin tarjoajia hinta-laatu suhteen osalta?
 
Vessaremontti juuri alkanut ja kysymyksiä tuli mieleen. Nyt ollaan tilanteessa jossa muovimatto on jo revitty pois ja lattiassa on pelkkä betoni.

Pitäisikö pöntön kiinnitykseen käytetyt vanhat ruuvinreiät paikata jotenkin, ja mikä olisi siihen sopivin aine? Pelkään vain sitä, että jos uuden pöntön ruuvit sattuu osumaan puoli senttiä vanhojen reikien viereen, niin siitähän seuraa vain leveä reikä, johon ei saa enää mitään kiinni.

Vessassa ei ole lattiakaivoa, mutta pitäisikö lattia silti vesieristää/laittaa kosteussulkua? Auttaako se oikeasti, koska oviaukon kohdalta on hieman hankala eristää, ja jos vedenpaisumus tulee niin vedethän menee sitten vähintään vessasta ulos eteisen puolelle? Lattialle aiotaan laittaa vinyylilankkua, niin mietityttää miten ne reunat saa tehtyä luotettavasti. Eihän siellä lattialla ylimääräistä vettä pitäisi ikinä lojua, mutta jos lapset koheltaa niin ei tiedä mitä tapahtuu.

Reiät voit paikata vetoniitin lattiatasotteilla tai muulla sementtipohjaisella verneellä. Kannattaa varmistaa että saat vanhan pöntön ruuvit kokonaan pois lattiasta ettei katkea ja jää betoniin.Siihen pätkään näes poraa varmasti. Pytyt liimataan nykyään lähes poikkeuksetta jos materiaali lattiassa on elämätön jossa pytty pysyy (ei taida onnistua vinyylilankussa) joten sun tapauksessa vinyyli pöntön alle, ruuvikiinnitys vinyylin läpi betoniin ja pytyn liitokseen silikooni. Itse en kylläkään laittaisi vessaan vinyyliä, mutta kaipa se voisi toimia. Vinyylin alle ei kannata laittaa mitään kosteussulkuja tai vesieristeitä. Oviaukon kohdalle olisi hyvä laittaa tulvakynnys joka liitetään silikoonilla vinyylilankkuun ja karmiin vesitiiviisti. Reunoille laittaisin kosteudenkestävät listat joihin myös silikooni alareunaan.

Ei nuo toimenpiteet vesivahingon sattuessa pitkään auta kun kaivo puuttuu, mutta ainakin on mukavampi pestä vessa kun voi käyttää kunnolla vettä.
 
Onko kokemuksia IKEA/Gigantti keittiöistä? Pienellä googlauksella gigantin toimitusprosessi ja oikeiden kilkkeiden saanti saanut aika paljon kritiikkiä. Onko joku sattumoisin kilpailuttanut viime aikoina Turun alueen keittiöremontin tarjoajia hinta-laatu suhteen osalta?
Ikeasta tilattiin KHH kalusteet. Toimituksessa ja ite tavarassa ei ollut mitään moitittavaa (tällä kertaa, sängyn kanssa meni saikkaukseksi). Lähinnä kannattaa käyttää tunteroinen, että käy sen tilausvahvistuksen läpi ja katsoo ettei tilaa mitään ylimääräistä. Meillä tuli muutamalla kympillä ylimääräistä kamaa kun ei viitsitty/jaksettu käydä ajatuksella läpi. Loppupeleissä ei välttämättä hirveästi halvempi kuin mitä paikallisesta puljusta olisi saanut. Ehkä tilataan myös keittiö samalla etusarjalla jos valikoimasta löytyy sopivat koneet tarpeisiimme.
 
Onko kokemuksia IKEA/Gigantti keittiöistä? Pienellä googlauksella gigantin toimitusprosessi ja oikeiden kilkkeiden saanti saanut aika paljon kritiikkiä. Onko joku sattumoisin kilpailuttanut viime aikoina Turun alueen keittiöremontin tarjoajia hinta-laatu suhteen osalta?

Mulla on Epoq ollut pari vuotta, ihan tyytyväinen olen. Kaapit ainakin silloin oli mitoiltaan samat kuin Ikeassa ja mulla onkin ritilähyllyjä Ikeasta. Epoqin kuivaushylly oli jotain ohuinta mahdollista metallia ja vielä sellaista yleismallia. Ikean&Epoqin yläkaapit ovat syvempia kuin useimmilla firmoilla niin jäi jonkin verran rakoa.

Epoqilla oli ihan Grassin saranat ja mekanismit, Ikealla saattaa olla customia?

Ostin muuten Idealilta pari runkoa kodinhoitohuoneeseen, niin olivat selvästi hepposemmalla rakenteella.
 
Ikeasta tilattiin KHH kalusteet. Toimituksessa ja ite tavarassa ei ollut mitään moitittavaa (tällä kertaa, sängyn kanssa meni saikkaukseksi). Lähinnä kannattaa käyttää tunteroinen, että käy sen tilausvahvistuksen läpi ja katsoo ettei tilaa mitään ylimääräistä. Meillä tuli muutamalla kympillä ylimääräistä kamaa kun ei viitsitty/jaksettu käydä ajatuksella läpi. Loppupeleissä ei välttämättä hirveästi halvempi kuin mitä paikallisesta puljusta olisi saanut. Ehkä tilataan myös keittiö samalla etusarjalla jos valikoimasta löytyy sopivat koneet tarpeisiimme.

Ikeaanhan saa palauttaa asioita aika pitkän ajan takaakin. Kannattaa takas viedä ensi kerralla kun menee ohi niin saa rahat pois kuljeksimasta.
 
95% keittiövalmistajista ja myyjistä (joita on 5x enemmän kuin valmistajia) käyttää Blummin/Grassin mekanismeja. Saranoitakin taitaa löytyä 7 eri mallia eri hinta/laatutasoilla laatikostojen mekanismeista puhumattakaan joten merkin perusteella ei kannata olettaa mitään.

Ikean kaapit on ihan ok jos edullinen hinta on pääasia. Valikoima melko suppeaa ja laatu 4/10 mutta jos ei paremmasta tiedä ja mieleiset mallit/kaapit löytyy niin varmasti on ihan tyytyväinen. Ehkä erikoisin asia on tuo 20mm runkopaksuus jonka johdosta sisusteet ei käy yksiin muiden valmistajien kanssa.

Ikean kanssa samaa hintaluokkaa on esim Ideal-keittiöt jossa valikoima ja laatu parempi, tuotteet valmiiksi kasattuina ja mitoitus standardia. Suosittelen käymään ainakin siellä.
 
Onko kokemuksia IKEA/Gigantti keittiöistä? Pienellä googlauksella gigantin toimitusprosessi ja oikeiden kilkkeiden saanti saanut aika paljon kritiikkiä. Onko joku sattumoisin kilpailuttanut viime aikoina Turun alueen keittiöremontin tarjoajia hinta-laatu suhteen osalta?

Meinasitko itse asentaa vai ottaa asentajan keittiölle. Meillä ainakin Ikea karsiutui lopussa pois kun heidän alihankkija osasi kyllä laskuttaa kaikesta mahdollisesta lähtien auton parkkikuluista vaikka ei olisi edes maksullinen paikka. Onneksi paikallinen pikkuliike tarjosi lähes samalla hinnalla ja parempaa.
 
Itsellä juuri yhden sijoituskämpän isomman puoleinen remontti valmistui ja Ikean keittiölle kyllä iso suositus. Samat romppeet omassa kämpässä (rempattu v. 2012), mutta mallisto hieman muuttunut.

Muiden valmistajien tuotteista ei niin paljon kokemusta, mutta jos kasaus onnistuu itse (käytännössä tarkoittaa että on aikaa eikä downin syndroomaa) ja peruskeittiö kelpaa, niin ehdottomasti. Oli ainakin mulla ylivoimaisesti halvin vaihtoehto kodinkoneineen. En tiedä kuinka yleistä tuo on, että kaapit asennetaan kiskoilla seinään, mutta ainakin vanhaan taloon hyvä ratkaisu, niin saa kaapit samaan linjaan yrittämättäkin.

Ikean alihankkijat tosiaan ottavat kasauksesta ihan helvetisti. Lisäksi jos halutaan tason sisästä nousevia liesituulettimia yms. herkkuja, niin Ikea jää kyllä pois laskuista. Sellainen pro tip, että valot kannattaa hakea jostain muualta. 180cm leveä ledinauha kaukosäätimellä (joka omasta mielestä huonompi ratkaisu kuin kytkimen päässä olevaan töpseliin kytkeminen) olisi maksanut ~250 €. Rautakaupassa sama setti muutaman kympin.
 
Kyllä ne kaapit saa helposti yhteen linjaan, kun heittää parilla puristimella kiinni ja ruuvit perään. Siitä sitten seinään kiinnitys ja samalla kaavalla seuraava kaappi. Passilla ensin viivat seinään ja niitä seuraa niin alkaa olla voiton puolella. Jos järjestys on alakaapit ensin, niiden kylkeen irtosivu/komero (jos sellainen sattuu olemaan), niin sen jälkeen yläkaapit menevät ”itsestään” suoraan.
 
Ajatuksena vetää verkkokaapelit välikaton kautta huoneisiin, eli pitäisi tehdä läpivientejä kattoon. Miten saada reiät sisäkautta poraten niin lähelle seinää ettei tarvitse laittaa erikoisen leveää listaa peittämään reikää, eikä vaakavetoja kattoa pitkin? Onko vinoporaus liian helppo ratkaisu, vai enkö hoksaa jotain siitä seuraavaa ongelmaa?
Sitten kun reiät on porattu, niin minkälainen tiivistys? Jonkun muoviputken ajattelin laittaa kaapelin pujotusta helpottamaan, eli millä tuo kannataisi tiivistää? Välikatolla eristeenä osittain purua, osittain jotain villaa.
Siamilaista kaapelia ajattelin laittaa, ja kahden rj45 portin rasia joka huoneeseen, ja pari yhden portin rasiaa jätän katonrajaan AP käyttöön.
 
Ajatuksena vetää verkkokaapelit välikaton kautta huoneisiin, eli pitäisi tehdä läpivientejä kattoon. Miten saada reiät sisäkautta poraten niin lähelle seinää ettei tarvitse laittaa erikoisen leveää listaa peittämään reikää, eikä vaakavetoja kattoa pitkin? Onko vinoporaus liian helppo ratkaisu, vai enkö hoksaa jotain siitä seuraavaa ongelmaa?
Sitten kun reiät on porattu, niin minkälainen tiivistys? Jonkun muoviputken ajattelin laittaa kaapelin pujotusta helpottamaan, eli millä tuo kannataisi tiivistää? Välikatolla eristeenä osittain purua, osittain jotain villaa.
Siamilaista kaapelia ajattelin laittaa, ja kahden rj45 portin rasia joka huoneeseen, ja pari yhden portin rasiaa jätän katonrajaan AP käyttöön.

Riittävän pitkä poranterä niin sillä pääsee seinän viereen. Ongelmia voi olla yläpohjassa oleva villa jonka seassa on vaikea kulkea sekä reiän löytäminen villan seasta. Myös höyrynsulku pitää tiivistää joka on melko vaikeaa kun villaa on joka paikassa. Myös valon puute hankaloittaa hommaa pahasti. Toivottavasti sulla on vähintään kunnon kulkusilta yläpohjassa. Suosittelisin etsimään toisen reitin piuhoille, esim lattialistan alla on mukava viedä.
 
Riittävän pitkä terä vaan ja sillä reikä kattopintaan. Sen jälkeen työnnät esim 13mm sähköputken siitä reiästä joka lävistää höyrynsulun ja yltää villojen läpi. Leikkaat pään vaan riittävän viistoon niin menee nätisti.
Sitten kaapeli putkeen ja vaikka uretaanilla/sikaflexillä putken tiivistys niin hyvä tulee. Siellä höyrynsulussa on 100% varmasti niitä reikiä jo niin paljon rakennusajalta, että pari putkea ei merkitse siinä yhtään mitään.
 
Kyllä ne kaapit saa helposti yhteen linjaan, kun heittää parilla puristimella kiinni ja ruuvit perään. Siitä sitten seinään kiinnitys ja samalla kaavalla seuraava kaappi. Passilla ensin viivat seinään ja niitä seuraa niin alkaa olla voiton puolella. Jos järjestys on alakaapit ensin, niiden kylkeen irtosivu/komero (jos sellainen sattuu olemaan), niin sen jälkeen yläkaapit menevät ”itsestään” suoraan.

...tai sitte ruuvaa seinään kii jonkul laudampätkän jonka päälle nostelee yläkaapit. Suaraan menee tälleenki.
 
Tekeeköhän clasun halvalla katkaisusahalla mitään? Tai olisiko syytä panostaa parempaan/suurempaan? Satunnaiseen sahailuun, en isompaa remppaa ole tekemässä. Voiko tuolla tulla sahattavan tavaran koko vastaan? Sahauskapasiteetti 90°:ssa maks. 60 x 210 mm, 45°:ssa maks. 60 x 148 mm. Tai pitäisikö sitä vain pärjäillä käsisirkkelillä mitä sahailee?


Liittyen höyrysulun vuotoihin. Pitäisikö olla huolissaan, kun propuja porailin ulkoseinän vastaiseen kipsilevyyn ja poraan tarttui muovia mikä vaikutti höyrysulkumuovilta. Voiko höyrysulku olla vedetty sisäseinän levyyn, vai pitäisikö sen olla ainakin koolauksen verran ulompana? Puutukirakenne ja tiiliverhousta/laudoitusta ulkoseinällä.
 
Tekeeköhän clasun halvalla katkaisusahalla mitään? Tai olisiko syytä panostaa parempaan/suurempaan? Satunnaiseen sahailuun, en isompaa remppaa ole tekemässä. Voiko tuolla tulla sahattavan tavaran koko vastaan? Sahauskapasiteetti 90°:ssa maks. 60 x 210 mm, 45°:ssa maks. 60 x 148 mm. Tai pitäisikö sitä vain pärjäillä käsisirkkelillä mitä sahailee?

Minulla oli tuollainen, sahailin jotain listoja jne. ja isäukko teki sen jälkeen yhden omakotitalon peruskorjauksen sillä. Kyllähän se auttavasti pelitti, mikään asteikko ei pidä paikkaansa, kaikessa on klappia jne, mutta tuo nyt niin haittaa kun on aikaa ja tupakkia. Mutta terän joudut ostamaan kunnollisen ja se maksaa liki saman verran kuin tuo koko laite. Motonetissä on CMT:n terät outletissa alennuksessa, ne on ihan ok, kannattaa katsoa löytyykö omalta paikkakunnalta.

Sittemmin ostin kunnollisen kolmen sadan koneen (DWS777), enkä ole katunut sekuntiakaan. Jos mitenkään pystyt rykimään pari-kolme satkua kunnon koneeseen, niin kyllä loppujenlopuksi kiität itseäsi. Jos et pysty, niin tuolla CoTechillä pärjäilee...
 
Tekeeköhän clasun halvalla katkaisusahalla mitään? Tai olisiko syytä panostaa parempaan/suurempaan? Satunnaiseen sahailuun, en isompaa remppaa ole tekemässä. Voiko tuolla tulla sahattavan tavaran koko vastaan? Sahauskapasiteetti 90°:ssa maks. 60 x 210 mm, 45°:ssa maks. 60 x 148 mm. Tai pitäisikö sitä vain pärjäillä käsisirkkelillä mitä sahailee?


Liittyen höyrysulun vuotoihin. Pitäisikö olla huolissaan, kun propuja porailin ulkoseinän vastaiseen kipsilevyyn ja poraan tarttui muovia mikä vaikutti höyrysulkumuovilta. Voiko höyrysulku olla vedetty sisäseinän levyyn, vai pitäisikö sen olla ainakin koolauksen verran ulompana? Puutukirakenne ja tiiliverhousta/laudoitusta ulkoseinällä.
https://assets.meillakotona.fi/w7lr...3e5a44b64/Riskirakenne_puurunkoinen_udyqm.png
Kyllä se mitä todennäköisimmin on höyrynsulkumuovi, sinne kun pääsee nyt reiän kautta kosteutta, se alkaa kylmällä säällä tiivistyä pintoihin ja voi aiheuttaa kosteusongelmia. Eiköhän tuon pysty ehkäisemään tai ainakin vauriota rajoittamaan kun työntää sinne jotain tiivistysmassaa.
 
https://assets.meillakotona.fi/w7lr...3e5a44b64/Riskirakenne_puurunkoinen_udyqm.png
Kyllä se mitä todennäköisimmin on höyrynsulkumuovi, sinne kun pääsee nyt reiän kautta kosteutta, se alkaa kylmällä säällä tiivistyä pintoihin ja voi aiheuttaa kosteusongelmia. Eiköhän tuon pysty ehkäisemään tai ainakin vauriota rajoittamaan kun työntää sinne jotain tiivistysmassaa.

Mitenköhän tämä käytännössä hoidetaan, tai välittääkö oikeasti kukaan? Pitäisikö sitä edellisen asukkaan propujakin tiivistää? Eipä se höyrysulku koskaan täysin vuototiivis olla.
 
Tyhmä kysymys, johon jo taidan tiedää vastauksen. Mutta jos jollain olisi kikkakolmonen hihassa.

Eli voiko valokatteesta korjata reikää mitenkään järkevästi?

Grillikatoksesta talvella lumia pudottaessa haukkasi työväline, ja kattoon noin nyrkin mentävä reikä. Ja just siihen sohvan kohtaan. Katselin eka, että toiseksi reunimmainen levy, helppo vaihtaa uuteen. Levyn profiili on kumminkin sellainen, jota ei enää saa mistään. Eli onko tuohon mitään edes puoli järkevää ratkaisua, vai laitetaanko koko katto uusiksi?
Tulee vähän myöhässä mutta jos joku saa avun.
Itse olen korjaillut pieniä reikiä Gorilla Tape Clearillä, on uv suojattu ja aika tukevan ja tarttuvan tuntuista kamaa. Sun tapauksessa toi reikä on varmaan liian iso, kannattaa varmaan tosiaan vaihtaa koko levy.
Omassa katteessa asentaja oli täys käsi ja kiinnitti kateruuvit osin vinossa kulmassa. Ruuvin laippa lohkaisi osan katetta. Näitä sitten oon korjaillut tuolla teipillä, ruuvi pois, puhdistus, teippi päälle ja uusi ruuvi kiinni uudesta kohtaa.
 
Mitenköhän tämä käytännössä hoidetaan, tai välittääkö oikeasti kukaan? Pitäisikö sitä edellisen asukkaan propujakin tiivistää? Eipä se höyrysulku koskaan täysin vuototiivis olla.

Melko mahdoton niitä reikiä on korjata jälkeenpäin. Ainoastaan remontin yhteydessä saa höyrynsulkumuovin uusittua kunnolla niin että siitä myös tulee tiivis. Kannattaa vaan huomioida tuo seikka että höyrynsulkumuovi on noin lähellä ja koittaa välttää sen rei-ittämistä lisää.
 
Onko muuten rautakaupoissa yhtään tinkimisvaraa jos ostaa esim. tonnin-kahden lattiakamat ? Bauhaus-Starkki-K-Rauta liikkeinä.. ?

Vai onko noi hinnat tavalliselle kuluttajalle kiinteitä ?

Aina kaikenlaista huhua alennusvaroista kuulee..
 
Palvelutiskiltä saa hintaa neuvoteltua aina jotain puhelahjoista riippuen mutta käytännössä isommat alennukset vaatii tiliasiakkuuden. Tiliasiakkaana hinnoista saa sitten sen 5-45% pois katteesta riippuen paitsi Bauhausista jossa kiinteä alennus jälkihyvitteen muodossa on aina -10%.
 
Palvelutiskiltä saa hintaa neuvoteltua aina jotain puhelahjoista riippuen mutta käytännössä isommat alennukset vaatii tiliasiakkuuden. Tiliasiakkaana hinnoista saa sitten sen 5-45% pois katteesta riippuen paitsi Bauhausista jossa kiinteä alennus jälkihyvitteen muodossa on aina -10%.
Jopa satasen Sovella-ostoksesta sain 10% käymällä tiskin kautta. Puhujasta riippuu.
 
Ja kuka siellä tiskin takana on. Joku kesähessu tai uusi työntekijä varmaan vastaa ettei alennuksia voi antaa, mutta jos osuu osaston päällikkö tai joku pidempään talossa ollut niin helposti heilahtaa se 10-20%. Osastojen päälliköitä/vastaavilta voi myös saada todella hyvät alet jos tuote on sellainen jota on varastossa ja josta halutaan eroon.
 
Stark-kortti on ilmainen ja sillä saa automaattisesti jo hinnoista pois.
Käytännössä mitään yli ei kannata ostaa kysymättä hintaa myyjältä tai pyytämättä tarjousta kaikesta jos on enemmän ostettavaa.

-20% on ihan normi
 
Stark-kortti on ilmainen ja sillä saa automaattisesti jo hinnoista pois.
Käytännössä mitään yli ei kannata ostaa kysymättä hintaa myyjältä tai pyytämättä tarjousta kaikesta jos on enemmän ostettavaa.

-20% on ihan normi
En tiedä riippuuko tuo siitä mitä siihen Starkki-kortti hakemukseen on ruksittanut (rakentaja/remontoija), mutta omien kokemusten mukaan aika monessa tuoteryhmässä se alennus on tuolla kortilla vain -5%. Poikkeuksena on listat, joista tuli suoraan -24%. Nuo onkin listahinnoiltaan ihan poskettoman kalliita.

Onhan tuo tyhjää parempi, mutta vähän ärsyttää, että tuokin on tuollaista suhmurointia, ettei voi suoraan kertoa paljonko alennushinta on, tai vaikuttaako alennusprosentteihin esim. ostojen määrät. Starkillahan on paljon myös tuollaisia "kestotarjoushintoja" joista ei sitten tipu sillä kortilla alennusta lainkaan. Selkeämpää olisi, jos kassalle mennessä tietäisi varmasti paljonko tuotteet tulevat maksamaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 227
Viestejä
4 490 078
Jäsenet
74 169
Uusin jäsen
tater

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom