Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Osaiskohan joku neuvoa sellaisessa asiassa, kun haluaisin asentaa nurmikolle Gardenan upposadettimia, mutta en yhtään osaa päätellä montako niitä voisi ketjuttaa, että vielä toimivat kunnolla.
Tilanne on siis sellainen, että tonttimme maaperä on todella hiekkaista ja kun sataa, niin vesi vaan sujahtaa siitä läpi. Nyt tänä ja viime kesänä ei ole pahemmin edes satanut, joten nurmikko ja muut kasvit eivät meinaa menestyä. Jotenkin nuo vähätkin sadepilvet kaartavat aina ohi. Ollaan kuitenkin laitettu istutuksia, joiden haluan kasvavan ja olen huomannut, että nurmikonkin paikkailuihin kuluu yllättävän paljon aikaa ja rahaa. En myöskään jaksaisi enää raahailla noita sadettimia iltaisin tontin eri nurkkiin. Tietty voisi vaan antaa olla, mutta mielummin katselen noita kukkivia kasveja ja vihreyttä kuin ruskeaksi korventunutta nurmikkoa.
Ajattelin, että laittaisin aluksi pienelle alueelle jotain noita Gardenan upposadettimia, jotka kastelisi samalla istutuksia ja nurmikkoa. Vetäisin 25mm vesijohtoputkea maan alle ja siihen kiinni jokunen sadetin. Ajatuksena on mahdollisesti vetää lopuksi vesipostilta 3-4 putkea maan alle eri suuntiin tonttia ja sitten niiden avulla voisi erikseen kytkeä kastelun päälle halutuille alueille joko manuaalisesti tai automatiikalla.
Tässä näitä sadettimia:
Gardena Sadetinjärjestelmä Upposadetin T 100
Gardena Sadetinjärjestelmä Upposadetin T 200
Gardena Sadetinjärjestelmä Upposadetin T 380
Jos tuota 25mm putkea on maassa sen 50m, niin montakohan tuollaista T100 tai T200 sadetinta siihen kestäisi laittaa, että sadettimista vielä lentää vettä? En mitään kovin eksaktia määrää yritä löytää, mutta jos jollain olisi edes vahva hiha-arvio. Sadettimista ei paljoa mitään speksejä löydy, enkä oikein tiedä talonkaan veden virtauksista, niin on aika hankala päätellä yhtään mitään. En haluaisi noita ostaa vaan kokeilua vartenkaan. Onkohan tämä edes mahdollista ilman jotain erillistä pumppua? Tuossa yhtenä iltana kokeilin laittaa keinusadettimen ja sellaisen sykäyssadettimen samaan aikaan, mutta se sykäyssadetin ei enää jaksanut pyöriä. Noissa oli 16mm puutarhaletkua 20m ja 19mm letkua saman verran kiinni.
Vinkkiä kaipaisin. Pihakivetystä tehnyt, joka vielä kesken mutta millä konstilla tukisitte kivetyksen reunat että ei lähde luisumaan sivulle ja sit ajan myötä muutkin kivet.
Reunakivet varsin kallis vaihtoehto joten olisiko esim. Vahvista pihakiveyksen reunat
linkin takaa löytyvä piiloon jäävä betonivalu toimiva vaihtoehto? Vinkkejä otetaan vastaan.
Jotain tämäntyylistä ajattelinkin tehdä. Mites tuon reunimmaisen laatan sais pysymään paikallaan tuossa kun kaivaa tuon roopin.Maakostean betonin sijaan myös perus s100 käy hyvin. Lado kivet paikalleen ja kaiva reunaan vaikka 10cm syvä ja 10cm leveä "oja". Laita ojaan 1-3kpl 6mm harjateräksiä ja kaada löysähkö s100 päälle. Teräs sitoo reunan todella hyvin ja estää valun halkeilua. Maakostea betoni on myös hyvä idea, mutta kannattaa tarkistaa että se on kuituvahvistettua tai sitten laittaa sinne raudoitus itse.
Terassin oveen pitäisi vaihtaa tiivisteet. Onko jokin tavallinen P-profiilin EPDM-tiivistenauha hyvä tähän tarkoitukseen?
Jos puhutaan kevytbetoniharkosta laittaisin kevytbetoniruuvilla. Esim. KBRM P Kevytbetoniruuvit - Sormat | KiinnitystarvikkeetMillä kiinnittäisitte patolevyn reunalistan harkkoon? Riittääkö tavallinen esim. 45mm naula vai pitäisikö laittaa lyöntiniitti "pöllönsilmä"?
Millä kiinnittäisitte patolevyn reunalistan harkkoon? Riittääkö tavallinen esim. 45mm naula vai pitäisikö laittaa lyöntiniitti "pöllönsilmä"?
Ei varmasti "hulahda" läpi varsinkin, kun käyttää linkkaamiani kupukantaisia ruuveja. Jos nyt jostain ihmeen kumman syystä läpi sattuisi menemään on prikat keksitty.Normi naulalla välillä laittanu, mutta ei oo kovin häävejä kun jos osuu väärään kohtaan niin vääntyy eikä uppoa. Patolevylle on omia kiinnikkeitä jotka toimivat, mutta ovat hinnakkaita. Viimeksi näin käytettävän ihan peltikaton kateruuveja. Vaikuttivat hyviltä, mutta en ole itse kerennyt testata. Nuo kevytbetoniruuvit on huonoja. Liian pieni kanta niin hulahtaa läpi. Myös joku ruostumaton roppu+ruuvi toimii.
Miten muuten ajattelit hoitaa pytyn ja vinyylilattian liitoksen? Meinasikko pulttaa pytyn betoniin ja leikata vinyylilattian pytyn reunojen mukaisesti vai miten? Mitenhän liitoskohdasta saa siistin? Pelkällä silikonilla pytyn ja vinyylin rako?Vessaremontti juuri alkanut ja kysymyksiä tuli mieleen. Nyt ollaan tilanteessa jossa muovimatto on jo revitty pois ja lattiassa on pelkkä betoni.
Pitäisikö pöntön kiinnitykseen käytetyt vanhat ruuvinreiät paikata jotenkin, ja mikä olisi siihen sopivin aine? Pelkään vain sitä, että jos uuden pöntön ruuvit sattuu osumaan puoli senttiä vanhojen reikien viereen, niin siitähän seuraa vain leveä reikä, johon ei saa enää mitään kiinni.
Vessassa ei ole lattiakaivoa, mutta pitäisikö lattia silti vesieristää/laittaa kosteussulkua? Auttaako se oikeasti, koska oviaukon kohdalta on hieman hankala eristää, ja jos vedenpaisumus tulee niin vedethän menee sitten vähintään vessasta ulos eteisen puolelle? Lattialle aiotaan laittaa vinyylilankkua, niin mietityttää miten ne reunat saa tehtyä luotettavasti. Eihän siellä lattialla ylimääräistä vettä pitäisi ikinä lojua, mutta jos lapset koheltaa niin ei tiedä mitä tapahtuu.
Miten muuten ajattelit hoitaa pytyn ja vinyylilattian liitoksen? Meinasikko pulttaa pytyn betoniin ja leikata vinyylilattian pytyn reunojen mukaisesti vai miten? Mitenhän liitoskohdasta saa siistin? Pelkällä silikonilla pytyn ja vinyylin rako?
Meillä nimittäin samansuuntaisia suunnitelmia mutta toi pytyn ja vinyylin liitos askarruttaa..
Noihin reikiin voi laittaa vaikka saneerauslaastia ja ovelle voi tehdä ns tulvakynnyksen. Mutta eipä tuosta isoa iloa ole, jos ei ole lattiakaivoa ja tulee isompi vuoto..Vessaremontti juuri alkanut ja kysymyksiä tuli mieleen. Nyt ollaan tilanteessa jossa muovimatto on jo revitty pois ja lattiassa on pelkkä betoni.
Pitäisikö pöntön kiinnitykseen käytetyt vanhat ruuvinreiät paikata jotenkin, ja mikä olisi siihen sopivin aine? Pelkään vain sitä, että jos uuden pöntön ruuvit sattuu osumaan puoli senttiä vanhojen reikien viereen, niin siitähän seuraa vain leveä reikä, johon ei saa enää mitään kiinni.
Vessassa ei ole lattiakaivoa, mutta pitäisikö lattia silti vesieristää/laittaa kosteussulkua? Auttaako se oikeasti, koska oviaukon kohdalta on hieman hankala eristää, ja jos vedenpaisumus tulee niin vedethän menee sitten vähintään vessasta ulos eteisen puolelle? Lattialle aiotaan laittaa vinyylilankkua, niin mietityttää miten ne reunat saa tehtyä luotettavasti. Eihän siellä lattialla ylimääräistä vettä pitäisi ikinä lojua, mutta jos lapset koheltaa niin ei tiedä mitä tapahtuu.
Tuota ajattelin itsekin aluksi, että pytty betoniin kiinni ja vinyyli siihen ympärille, mutta ainakin putkimiehen näkemys oli ettei siitä siistiä tule, että mielummin vinyyli ensin ja pönttö siihen päälle, eli eiköhän sillä mennä. Myös jos pytty vaikka alkaa vuotamaan ja se pitää vaihtaa, eikä löydy uutta saman kokoista, niin silloin menisi vinyylitkin vaihtoon jos siihen leikattu reikä sattuukin olemaan liian iso uudelle pöntölle.
Vessaremontti juuri alkanut ja kysymyksiä tuli mieleen. Nyt ollaan tilanteessa jossa muovimatto on jo revitty pois ja lattiassa on pelkkä betoni.
Pitäisikö pöntön kiinnitykseen käytetyt vanhat ruuvinreiät paikata jotenkin, ja mikä olisi siihen sopivin aine? Pelkään vain sitä, että jos uuden pöntön ruuvit sattuu osumaan puoli senttiä vanhojen reikien viereen, niin siitähän seuraa vain leveä reikä, johon ei saa enää mitään kiinni.
Vessassa ei ole lattiakaivoa, mutta pitäisikö lattia silti vesieristää/laittaa kosteussulkua? Auttaako se oikeasti, koska oviaukon kohdalta on hieman hankala eristää, ja jos vedenpaisumus tulee niin vedethän menee sitten vähintään vessasta ulos eteisen puolelle? Lattialle aiotaan laittaa vinyylilankkua, niin mietityttää miten ne reunat saa tehtyä luotettavasti. Eihän siellä lattialla ylimääräistä vettä pitäisi ikinä lojua, mutta jos lapset koheltaa niin ei tiedä mitä tapahtuu.
Ikeasta tilattiin KHH kalusteet. Toimituksessa ja ite tavarassa ei ollut mitään moitittavaa (tällä kertaa, sängyn kanssa meni saikkaukseksi). Lähinnä kannattaa käyttää tunteroinen, että käy sen tilausvahvistuksen läpi ja katsoo ettei tilaa mitään ylimääräistä. Meillä tuli muutamalla kympillä ylimääräistä kamaa kun ei viitsitty/jaksettu käydä ajatuksella läpi. Loppupeleissä ei välttämättä hirveästi halvempi kuin mitä paikallisesta puljusta olisi saanut. Ehkä tilataan myös keittiö samalla etusarjalla jos valikoimasta löytyy sopivat koneet tarpeisiimme.Onko kokemuksia IKEA/Gigantti keittiöistä? Pienellä googlauksella gigantin toimitusprosessi ja oikeiden kilkkeiden saanti saanut aika paljon kritiikkiä. Onko joku sattumoisin kilpailuttanut viime aikoina Turun alueen keittiöremontin tarjoajia hinta-laatu suhteen osalta?
Onko kokemuksia IKEA/Gigantti keittiöistä? Pienellä googlauksella gigantin toimitusprosessi ja oikeiden kilkkeiden saanti saanut aika paljon kritiikkiä. Onko joku sattumoisin kilpailuttanut viime aikoina Turun alueen keittiöremontin tarjoajia hinta-laatu suhteen osalta?
Ikeasta tilattiin KHH kalusteet. Toimituksessa ja ite tavarassa ei ollut mitään moitittavaa (tällä kertaa, sängyn kanssa meni saikkaukseksi). Lähinnä kannattaa käyttää tunteroinen, että käy sen tilausvahvistuksen läpi ja katsoo ettei tilaa mitään ylimääräistä. Meillä tuli muutamalla kympillä ylimääräistä kamaa kun ei viitsitty/jaksettu käydä ajatuksella läpi. Loppupeleissä ei välttämättä hirveästi halvempi kuin mitä paikallisesta puljusta olisi saanut. Ehkä tilataan myös keittiö samalla etusarjalla jos valikoimasta löytyy sopivat koneet tarpeisiimme.
Ikealla saranat on ainankin Blummin (kuvasta päätellen)
Onko kokemuksia IKEA/Gigantti keittiöistä? Pienellä googlauksella gigantin toimitusprosessi ja oikeiden kilkkeiden saanti saanut aika paljon kritiikkiä. Onko joku sattumoisin kilpailuttanut viime aikoina Turun alueen keittiöremontin tarjoajia hinta-laatu suhteen osalta?
Ajatuksena vetää verkkokaapelit välikaton kautta huoneisiin, eli pitäisi tehdä läpivientejä kattoon. Miten saada reiät sisäkautta poraten niin lähelle seinää ettei tarvitse laittaa erikoisen leveää listaa peittämään reikää, eikä vaakavetoja kattoa pitkin? Onko vinoporaus liian helppo ratkaisu, vai enkö hoksaa jotain siitä seuraavaa ongelmaa?
Sitten kun reiät on porattu, niin minkälainen tiivistys? Jonkun muoviputken ajattelin laittaa kaapelin pujotusta helpottamaan, eli millä tuo kannataisi tiivistää? Välikatolla eristeenä osittain purua, osittain jotain villaa.
Siamilaista kaapelia ajattelin laittaa, ja kahden rj45 portin rasia joka huoneeseen, ja pari yhden portin rasiaa jätän katonrajaan AP käyttöön.
Kyllä ne kaapit saa helposti yhteen linjaan, kun heittää parilla puristimella kiinni ja ruuvit perään. Siitä sitten seinään kiinnitys ja samalla kaavalla seuraava kaappi. Passilla ensin viivat seinään ja niitä seuraa niin alkaa olla voiton puolella. Jos järjestys on alakaapit ensin, niiden kylkeen irtosivu/komero (jos sellainen sattuu olemaan), niin sen jälkeen yläkaapit menevät ”itsestään” suoraan.
Tekeeköhän clasun halvalla katkaisusahalla mitään? Tai olisiko syytä panostaa parempaan/suurempaan? Satunnaiseen sahailuun, en isompaa remppaa ole tekemässä. Voiko tuolla tulla sahattavan tavaran koko vastaan? Sahauskapasiteetti 90°:ssa maks. 60 x 210 mm, 45°:ssa maks. 60 x 148 mm. Tai pitäisikö sitä vain pärjäillä käsisirkkelillä mitä sahailee?
https://assets.meillakotona.fi/w7lr...3e5a44b64/Riskirakenne_puurunkoinen_udyqm.pngTekeeköhän clasun halvalla katkaisusahalla mitään? Tai olisiko syytä panostaa parempaan/suurempaan? Satunnaiseen sahailuun, en isompaa remppaa ole tekemässä. Voiko tuolla tulla sahattavan tavaran koko vastaan? Sahauskapasiteetti 90°:ssa maks. 60 x 210 mm, 45°:ssa maks. 60 x 148 mm. Tai pitäisikö sitä vain pärjäillä käsisirkkelillä mitä sahailee?
Liittyen höyrysulun vuotoihin. Pitäisikö olla huolissaan, kun propuja porailin ulkoseinän vastaiseen kipsilevyyn ja poraan tarttui muovia mikä vaikutti höyrysulkumuovilta. Voiko höyrysulku olla vedetty sisäseinän levyyn, vai pitäisikö sen olla ainakin koolauksen verran ulompana? Puutukirakenne ja tiiliverhousta/laudoitusta ulkoseinällä.
https://assets.meillakotona.fi/w7lr...3e5a44b64/Riskirakenne_puurunkoinen_udyqm.png
Kyllä se mitä todennäköisimmin on höyrynsulkumuovi, sinne kun pääsee nyt reiän kautta kosteutta, se alkaa kylmällä säällä tiivistyä pintoihin ja voi aiheuttaa kosteusongelmia. Eiköhän tuon pysty ehkäisemään tai ainakin vauriota rajoittamaan kun työntää sinne jotain tiivistysmassaa.
Tulee vähän myöhässä mutta jos joku saa avun.Tyhmä kysymys, johon jo taidan tiedää vastauksen. Mutta jos jollain olisi kikkakolmonen hihassa.
Eli voiko valokatteesta korjata reikää mitenkään järkevästi?
Grillikatoksesta talvella lumia pudottaessa haukkasi työväline, ja kattoon noin nyrkin mentävä reikä. Ja just siihen sohvan kohtaan. Katselin eka, että toiseksi reunimmainen levy, helppo vaihtaa uuteen. Levyn profiili on kumminkin sellainen, jota ei enää saa mistään. Eli onko tuohon mitään edes puoli järkevää ratkaisua, vai laitetaanko koko katto uusiksi?
Mitenköhän tämä käytännössä hoidetaan, tai välittääkö oikeasti kukaan? Pitäisikö sitä edellisen asukkaan propujakin tiivistää? Eipä se höyrysulku koskaan täysin vuototiivis olla.
Jopa satasen Sovella-ostoksesta sain 10% käymällä tiskin kautta. Puhujasta riippuu.Palvelutiskiltä saa hintaa neuvoteltua aina jotain puhelahjoista riippuen mutta käytännössä isommat alennukset vaatii tiliasiakkuuden. Tiliasiakkaana hinnoista saa sitten sen 5-45% pois katteesta riippuen paitsi Bauhausista jossa kiinteä alennus jälkihyvitteen muodossa on aina -10%.
En tiedä riippuuko tuo siitä mitä siihen Starkki-kortti hakemukseen on ruksittanut (rakentaja/remontoija), mutta omien kokemusten mukaan aika monessa tuoteryhmässä se alennus on tuolla kortilla vain -5%. Poikkeuksena on listat, joista tuli suoraan -24%. Nuo onkin listahinnoiltaan ihan poskettoman kalliita.Stark-kortti on ilmainen ja sillä saa automaattisesti jo hinnoista pois.
Käytännössä mitään yli ei kannata ostaa kysymättä hintaa myyjältä tai pyytämättä tarjousta kaikesta jos on enemmän ostettavaa.
-20% on ihan normi