Kodin rempat(DIY)

Haluaisin säätää ulko-ovea vaakasuunnassa, sillä lukon puolelle jää selvästi suurempi rako kuin saranan puolelle. Onko oheisen kuvan mukaisessa saranassa säätömahdollisuutta? Jos on, miten se tapahtuu?

sarana.jpg

Fylliä saranan ja oven väliin sekä pitemmät ruuvit, jos on tarpeen? Toki fyllinhän tulee olla mielellään koko saranan pinta-alalta...
 
No pahus. Olisiko järkeä hankkia uudet saranat, jossa on säätömahdollisuus?

Ei ole enkä usko että tuohon huultamattomaan ovimalliin sellaista edes löydät.

Ainahan sitä voi tehdä kaikkia purkkavirityksiä, korottaa saranoita prikoilla tai vaikka kitata ovea leveämmäksi mutta miksi?
Jos ovi ei nyt saranapuolelta hankaa niin eikö vaan kannattaisi säätää sitä karmia? Ainut tietysti jos karmi ja peitelista on massattu ja maalattu yli seinään asti niin homma on isompi.
 
Tuosta kipsiepisodista sen verran että kyseessä ei ollut se varsinainen paksu kartonki jonka alla on kipsiä vaan jonkinlainen ohut pintapaperi tms... Noh, vedin nyt tasoitetta sellaisen ohuen hunnun kaikkiin kohtiin jossa paperi oli vähääkään vioittunut. Seuraavaksi ajattelin pohjamaalata jonkun seinän testiksi ja katsoa miltä näyttää. Ainakin vaikuttaa tasaiselta.

Voi olla että kannattaa samalla ylitasoittaa koko seinä. Maalatusta pinnasta näkyy sopivassa kuvakulmassa helposti ns sileäksi tasoitettu alue vs paperinen pinta.
Vedin joskus saneerauskyprogit seinään enkä ylitasottanut. Bjärkeles, näky läpi kun sen tiesi. Hokasin tämän jälkeen päin.
 
Ei ole enkä usko että tuohon huultamattomaan ovimalliin sellaista edes löydät.

Ainahan sitä voi tehdä kaikkia purkkavirityksiä, korottaa saranoita prikoilla tai vaikka kitata ovea leveämmäksi mutta miksi?
Jos ovi ei nyt saranapuolelta hankaa niin eikö vaan kannattaisi säätää sitä karmia? Ainut tietysti jos karmi ja peitelista on massattu ja maalattu yli seinään asti niin homma on isompi.

Ihan mielenkiinnosta, miten sitä karmia kuuluisi säätää? Purkaa karmit pois ja sahata kynnyksestä ja yläpuusta palat pois? Purin tuossa yhdet karmit ja korvasin peitelistoilla niin sai oviaukkoa isommaksi (ovi oli siis poistettu jo aikaisemmin) niin karmin sai poistaa kilon palasina, toki ei ollut 2000-luvun oviaukko :)

@munse FYI saranoihin löytyy myös "säätörauta" jolla voi saranaa ihan voimalla hiukan taivuttaa, joilloin voi tehdä hienosäätöä ilman säätösaranaa...
 
Ihan mielenkiinnosta, miten sitä karmia kuuluisi säätää? Purkaa karmit pois ja sahata kynnyksestä ja yläpuusta palat pois? Purin tuossa yhdet karmit ja korvasin peitelistoilla niin sai oviaukkoa isommaksi (ovi oli siis poistettu jo aikaisemmin) niin karmin sai poistaa kilon palasina, toki ei ollut 2000-luvun oviaukko :)

No siis jos karmit on alta 30v vanhat, niin siellähän on karmiruuvit niiden tulppien alla. Hyvällä tuurilla säätöruuvit joita avaamalla karmi liikkuu, huonolla tuurilla tavalliset jolloin ne joutuu avaamaan, laittamaan fylliä sinne karmin ja seinän väliin ja kiristämään takaisin. Näissä karmeissa myös yläpuu on ruuvattuna kiinni jolloin sen ja pystypuiden väliin voi olla tullut rakoa joka heiton aiheuttaa. Lähtökohtaisesti siis karmi ja ovi ovat samaa paria ja ovat uutena olleet symmetriset :)

Tullut vastaan kyllä myös tapauksia joissa yläpuussa tai kynnyksessä on selvä mitttavirhe ihan uutenakin ja niitä on pitänyt lyhentää ennen asennusta.

Mutta siis laittamalla prikkoja, fylliä tai vaihtamalla saranoita saadaan sitä rakoa vain kasvatettua toisella puolella, saahan siitä siten symmetrisen joo mutta jos oven pitäisi lähtökohtaisesti estää ääntä/valoa niin sitä tämä toimenpide ei kyllä edesauta.
 
Tullut vastaan kyllä myös tapauksia joissa yläpuussa tai kynnyksessä on selvä mitttavirhe ihan uutenakin ja niitä on pitänyt lyhentää ennen asennusta.

Mutta siis laittamalla prikkoja, fylliä tai vaihtamalla saranoita saadaan sitä rakoa vain kasvatettua toisella puolella, saahan siitä siten symmetrisen joo mutta jos oven pitäisi lähtökohtaisesti estää ääntä/valoa niin sitä tämä toimenpide ei kyllä edesauta.
Yleinen tapa on, että karmi vastaa oven leveyttä => raon "tasoitus" yhtäleveäksi (esim. tässä täyttämällä saranoiden alusta vaneri/kovalevy suikaleella) molempiin karmipuihin, ei vaikuta ainakaan huonontavasti kykyyn estää ääntä/valoa. Tarvittaessa voi laittaa karmiin tiivisteet.
 
Keittiöni asunnossa on tiskipöydän ja lieden välissä kaapisto, johon toiveissa olisi saada kapea astianpesukone. Onnistuukohan mitenkään tähän koloon:

Imgur

Lähtevätköhän nuo kaapin sisemmät pystylevyt pois ruuvit irrottamalla? Ne poistamalla sisäleveys olisi tasan 45 cm, eli kapea tiskikone voisi sopia aukkoon. Ja miten lienee asian laita tuon alalevyn kanssa, jatkuuhan parketti myös sen alla? Muut mitat ovat korkeus 87 cm ja syvyys noin 57 cm. Mitään mahdollisuuksia? Vaikuttaako noiden ulompien pystylevyjen pysymiseen jos ruuvit irrotan ja sisempiä yritän poistaa?
 
Otat sieltä kaapin sisältä ne kaikki ruuvit irti, myös siinä yläsidelistassa tasoon ruuvatut ruuvit. Sitten vedät sokkelin pois paikaltaan (voi olla myös ruuvattu kiinni viereisten kaappien pohjan etureunasta) ja sen jälkeen tuo kaappi tulee sieltä ihan vetämällä kokonaisena pois ja vola, apk:n paikka valmis.

Ilmeisesti ihan tarkoitettukkin noin, siitä päätellen ettei kaappia ole takasidelistasta kiinnitetty lainkaan seinään. Ja kyllä, 450x870mm on juuri oikean kokoinen kolo 45cm astianpesukoneelle.
 
Haluaisin säätää ulko-ovea vaakasuunnassa, sillä lukon puolelle jää selvästi suurempi rako kuin saranan puolelle. Onko oheisen kuvan mukaisessa saranassa säätömahdollisuutta? Jos on, miten se tapahtuu?

sarana.jpg
On tuossa säätö.Avaa ristipääruuveja ja käännä noita tasakärkiruuveja mieleiseen suuntaan ja kiristä lopuksi ristipääruuvit.Tosin tuossa ei ole monta milliä säätövaraa ja sekin voi olla jo käytetty,mutta kokeilemalla selviää.Uusia ei kannata hommata,mielummin pistät kokoketta saranan alle,esim kovalevysuikale nostaa 3-4 mm saranaa.Ohuesta vanerista tai alumiinipellistä on myös helppo tehdä korotusta jos ei tarvitse kuin 1-2 mm.
 
Viimeksi muokattu:
Keittiöni asunnossa on tiskipöydän ja lieden välissä kaapisto, johon toiveissa olisi saada kapea astianpesukone. Onnistuukohan mitenkään tähän koloon:

Imgur

Lähtevätköhän nuo kaapin sisemmät pystylevyt pois ruuvit irrottamalla? Ne poistamalla sisäleveys olisi tasan 45 cm, eli kapea tiskikone voisi sopia aukkoon. Ja miten lienee asian laita tuon alalevyn kanssa, jatkuuhan parketti myös sen alla? Muut mitat ovat korkeus 87 cm ja syvyys noin 57 cm. Mitään mahdollisuuksia? Vaikuttaako noiden ulompien pystylevyjen pysymiseen jos ruuvit irrotan ja sisempiä yritän poistaa?

Mä tein aikanaan saman operaation, tosin 60cm aukkoon kun noi 45cm koneet maksaa 2x sen mitä leveämpi.

Purin kaapin siististi kaikki ruuvit auki alla ja pari kulmarautaa joutu laittamaan että toi väliin jäävä pysty seinä pysyi tukevasti paikoillaan, olisihan se pysynyt ilmankin, mutta oli häiritsevästi vinossa aina kun siihen osui imurilla tms. Niin päätin kiinnittää vähän paremmin.
 
Keittiöni asunnossa on tiskipöydän ja lieden välissä kaapisto, johon toiveissa olisi saada kapea astianpesukone. Onnistuukohan mitenkään tähän koloon:

Imgur

Kaappien järjestystäkin muuttoa kannattaa jos ton 45cm kaapin jälkeen on 60cm kaappi niin vaihda päikseen ja hommaa 60cm APK.
 
Imgur

Tossa sisävaraston seinässä on oikeasti samanlainen seinä+ovi kuin viereiseen kylppäriinkin.

Mutta tuossa havainnekuvassa sen 1500x1100mm kokoisen varastotilan seinä on liki kokonaan auki. Nyt jos haluaisin sinne tilaan sijoittaa kylppäristä koneet, niin miten hemmetissä ratkaisen oviongelman, koska perinteisestä 800mm ovesta ei pyykkihommat tuu toimimaan. (oikeasti haluaisin koneiden olevan 30cm sokkeleillakin, mutta ohjelma ei taipunut)

Olisko esimerkiksi kylmästi vaan erittäin paksu ja laadukas verho, joka voisi jopa hieman ääntä pidätellä? Taiteovista en pidä ja ne ei paljoa oikeasti edes toisi lisätilaa tuohon oviaukkoon. Paitsi jos joku olisi semmoisen keksinyt, että saisi pystyasentoon.
 
Ostin Biltemasta näitä koossa 100X100
Pilarijalka

Byggmaxista kävin hakee 100X100 kyllästettyä tolppaa joka oikeasti n.102-103mm kanttiinsa. Ei mahdu tuohon jalkaan vaikka tein tolppaan viisteen jotta lähtisi alkuun paremmin. Mitään vinkkejä? Lekalla yritin hakata mutta ei mene milliäkään sisään.
 
Noita on myös 102x102mm koossa, en tiedä onko se vaan nimeltään isompi? Mutta imo ainakin 49x49 vs 51x51 on eroa, ekaan mene höylätty ja tokaan höyläämätönkin.

Helpoin kai höylällä tai nauhahiomakoneella vetästä muutama milli pois että uppoaa? Jää kuiteskin piiloon niin näyttää siistille.
 
Jalat takas biltemaan ja isommat jostain muualta. Tai sit viet ne byggmaxin paskat takas ja haet oikeasti sopivaa...
 
Onkos suosituksia ulko-ovista vai onko sama minkä merkkisen ottaa? Jeldwen, Kaskipuu, Pihla, Cello nyt ainakin on tullut vastaan.
 
Lämmön- ja ääneneristyskyky ovat tärkeitä asioita. Kysele niistä sekä varmista, että ovessa on metallilevy jossain välissä (estää oven kieroutumista). Muuten valitsisin hinnan ja ulkonäön perusteella.
 
Nyt on sitä leveää terassilautaa pihassa ja päänraapumiseksihan se meni heti alkuun.

Kari Tapiokin laulaa sydän puoli säätä vasten, mutta ompahan vaan niin pirun koveria jotkut laudat sydänpuolelta. Tuntuu omituiselta jalan alla, ja vesihän siinä seisoo.

Voikohan noi kaikista koverimmat vain laittaa sydänpuoli alaspäin ja sitten suorat versiot sydänpuoli ylös?
Vai kaikki vaan kylmästi sydänpuoli alaspäin niin ei ainakaan koveeruus vaivaa ainakaan alkuun...

Onko kokemusta kipristyykö nuo mihin suuntaan aikanaan? Vanhan terassin jämistä koitin vakoilla niin siinä oli 28*95 laudat olleet ihan mitenpäin sattuu, eikä 25vuodessa merkittävää eroa kulumisessa tai suoruudessa.
 
Onkos suosituksia ulko-ovista vai onko sama minkä merkkisen ottaa? Jeldwen, Kaskipuu, Pihla, Cello nyt ainakin on tullut vastaan.
Riippuu vähän missäpäin asustelet. Turun seudulla (ja myyntinäyttely Helsingissä) kannattaa tarkastaa Ovi ja ulko-ovi Helsinki ja Turku - ovet suomalaisiin koteihin!, varsinkin jos tarvitset normaalikoosta eroavan oven. Molemmin puolin puupaneloitu täysi custom-ovi tuli hinnaltaan ihan samoihin kuin tusinatehtaiden mittatilausovet. Laatu on sitten jotain ihan muuta.

e: Parin oven ja vuoden käyttökokemuksen perusteella 7/5 tähän asti.
 
Riippuu vähän missäpäin asustelet. Turun seudulla (ja myyntinäyttely Helsingissä) kannattaa tarkastaa Ovi ja ulko-ovi Helsinki ja Turku - ovet suomalaisiin koteihin!, varsinkin jos tarvitset normaalikoosta eroavan oven. Molemmin puolin puupaneloitu täysi custom-ovi tuli hinnaltaan ihan samoihin kuin tusinatehtaiden mittatilausovet. Laatu on sitten jotain ihan muuta.

e: Parin oven ja vuoden käyttökokemuksen perusteella 7/5 tähän asti.
Pk-seudulla ja ei Turusta hakeminenkaan ongelma ole, Eli kiitos tästä vinkistä kun en ollut tähän firmaan törmännytkään. Ovatkin tuon firman ovet hieman erikoisempia kuin ns. normi tehtaiden, mutta muutama tuolla omaan makuun sopiva oli. Pitää heittää kyselyä tuonne.
 
Kaskipuun thermo-ovien kanssa ei itsellä ole tullut vastaan mitään ongelmia joten sellaista uskallan suositella. On myös suht jykevä ja laadukkaan oloinen ovi käytössä.

Muuten kokemukset on kyllä että jeldwenin, cellon ja ainakin pihlan ovista on löytynyt valmistus, lähinnä maalausvikoja eikä ne aina ole edes vaihtamalla parantuneet.

Tietysti eroa on myös otetaanko se 199€ tarjousovi vai 800€ custom-made ovi, mutta ainakin jeldwenin laadunvalvonta tilausovien suhteen on luokattoman huonoa.
 
Jeldwenin laadunvalvonta taitaa tosiaan olla hieman huonoa. Kaveri kun rakensi taloa ja tilasi ~10 Jeldwenin väliovea, niin lähes kaikki karmit meni vaihtoon kun olivat lommoisia tai maalivikaisia.

En nyt mitään halvimpia ovia ole ostamassa kun ulko-ovi on kuitenkin "ikuinen", niin mielestäni ei kannata nuukaillla muutaman satasen takia...
 
Kylppäri- ja saunaremppa alkamassa himassa. Mitä seikkoja ottaa huomioon, että projekti menee kunnialla läpi? Urakoitsija valittu suosituksen perusteella. Pieni firma (isä ja poika), verovelat ja vastuuvakuutukset kunnossa. Ei kuitenkaan tilaajavastuu-rekisterissä. Asbestikartoitus tehty ja taloyhtiöltä lupa saatu. Urakka kiinteällä hinnalla, sovittu kirjallisesti sähköpostissa. Mitä en ole osannut ottaa huomioon?
 
Kylppäri- ja saunaremppa alkamassa himassa. Mitä seikkoja ottaa huomioon, että projekti menee kunnialla läpi? Urakoitsija valittu suosituksen perusteella. Pieni firma (isä ja poika), verovelat ja vastuuvakuutukset kunnossa. Ei kuitenkaan tilaajavastuu-rekisterissä. Asbestikartoitus tehty ja taloyhtiöltä lupa saatu. Urakka kiinteällä hinnalla, sovittu kirjallisesti sähköpostissa. Mitä en ole osannut ottaa huomioon?

Aikataulu ja myöhästymissakko tulisi nyt ensimmäisenä mieleen.

Tuolta saa aika hyvän pohjan urakkasopimukselle. Remonttisopimus, lataa valmis sopimuspohja | Urakkamaailma
 
Aikataulu ja myöhästymissakko tulisi nyt ensimmäisenä mieleen.
Tämäkin on vähän kaksipiippuista. Ainakin liian kireäksi vedetty aikataulu ja sakko voi vaan ampua itseään jalkaan jos urakoitsijalla alkaa tulla kiire sen vuoksi.

Me teetettiin tuossa syksyllä vastaavalla tuttujen kautta suositellulla isä+poika -firmalla kylppäriremppa. Oli siinä joku aikatauluarvio sovittu (olisiko ollut 6vko), mutta lopulta homma taisi kestää reilu pari kuukautta. Ei haitannut yhtään kun jälki oli viimeisen päälle priimaa.

@Juke Suunnitelmat kannattaa olla hyvin piirretty ja selitetty sentilleen joka ikistä pistorasian ja valaisimen paikkaa myöten. Ja teippaat nämä sinne työmaan seinälle. Ja kannattaa käydä joka päivä jututtamassa miten työmaalla menee, käytännössä päivittäin tulee eteen juttuja, joista hyvä keskustella miten ne halutaan tehtävän.
 
Tämäkin on vähän kaksipiippuista. Ainakin liian kireäksi vedetty aikataulu ja sakko voi vaan ampua itseään jalkaan jos urakoitsijalla alkaa tulla kiire sen vuoksi.

Me teetettiin tuossa syksyllä vastaavalla tuttujen kautta suositellulla isä+poika -firmalla kylppäriremppa. Oli siinä joku aikatauluarvio sovittu (olisiko ollut 6vko), mutta lopulta homma taisi kestää reilu pari kuukautta. Ei haitannut yhtään kun jälki oli viimeisen päälle priimaa.

Kyllä juu. Ei tietenkään liian tiukaksi saa mitoittaa.

Lähinnä ajaisin tuolla aikataululla sitä takaa, että hommat eivät jää seisomaan ja valmistumista odotellaan kuukausikaupalla, kun urakoitsija sai jostain paremmin maksavan homman. Märkätilat kuitenkin aika oleellinen osa omaa asumista.
 
Mitä tekisitte tälle?
Firman siivousyrittäjä sanoi että vahanpoistopesu eikä muuta mutta mielestäni ongelma ei tällä ratkea. mielipiteitä asiaan?
Myrkyillä kuten kraft pesty mutta ei edes puhdistu tällä. siis huonosti puhtaanapidettävä teollisuuskeittiö.
Olen vuokralla tiloissa ja kysyin vuokraisännältä mitä tehdään kun terveysviranomaoset jo kaksi vuotta sitten mainitsi asiasta, laajalla alueella täläisiä vaurioita. Alunperin ilmeisesti kaksikomponenttihiekka pinnoite.

T: Zoltun nainen

lattia.jpg
 
Uusi akryylimassalattia, hintaa 20-25€/m2

Voi tuon mahdollisesti myös pinnoittaa päälle epoksilakalla ja heittää siihen uuden karhennuksen mutta kun lattiapinta on selvästi halkeillut/rikki, ei se täytä terveysviranomaisen määräyksiä ja on mahdoton pitää puhtaana.

Nimm. Parikymmentä teollisuuskeittiön saneerausta hoitaneena.

Ja tuohon kph remppaan laittaisin kirjallisen aikataulun joo, mutta sopimussakko tosiaan aiheuttaa pahimmassa tapauksessa hosumisen ja paskan lopputuloksen. Ehkä tärkeimpänä seuraat tekemistä päivittäin/kyselet aikataulua "koska tämä vaihe on valmis" jne ja kun huomaat jotain epäkohtia kysyt niistä heti. Se antaa tekijälle jo sellaisen kuvan että työtä seurataan ja kannustaa pitämään kiinni niin aikataulusta kuin työn jäljestä.
Nää isä & poika kombot on monesti ihan hyviä, jos materiaalit ja tarvikkeet kuuluu myös urakkaan niin ehkä seuraisin myös millä tuotteilla hommaa tekevät. Periaatteessa se nyt ei ole niin vakavaa jos tasoitteet on kiillon, vesieriste ardexin ja saneerauslaasti Weberin mutta ensisijaisesti aina pitäisi käyttää samaa tuoteperhettä.
 
Nyt on sitä leveää terassilautaa pihassa ja päänraapumiseksihan se meni heti alkuun.

Kari Tapiokin laulaa sydän puoli säätä vasten, mutta ompahan vaan niin pirun koveria jotkut laudat sydänpuolelta. Tuntuu omituiselta jalan alla, ja vesihän siinä seisoo.

Voikohan noi kaikista koverimmat vain laittaa sydänpuoli alaspäin ja sitten suorat versiot sydänpuoli ylös?
Vai kaikki vaan kylmästi sydänpuoli alaspäin niin ei ainakaan koveeruus vaivaa ainakaan alkuun...

Onko kokemusta kipristyykö nuo mihin suuntaan aikanaan? Vanhan terassin jämistä koitin vakoilla niin siinä oli 28*95 laudat olleet ihan mitenpäin sattuu, eikä 25vuodessa merkittävää eroa kulumisessa tai suoruudessa.

Itse vedin lehtikuusta sydänpuu ylöspäin. Ei taida olla yksikään lauta kupera, kaikki ovat enemmän tai vähemmän koveraa.

edit: parisen vuotta vanha
 
Miten kannattaisi liittää liesituulettimen 120mm lähtö 100mm putkeen? Saako muovista sovitetta käyttää?
 
Tuttava paini vastaavan ongelman kanssa ja muistelen että muovista sovitetta ei saanut käyttää paloturvallisuuden takia.

Nuo tahtoo olla aina enemmän tai vähemmän kötöstyksiä kun ei ole ainakaan itselle tullut vastaan valmiita metallisia oikeita adaptereita. Monesti täytyy jotain teipillä tiivistettyä leikeltyä metalliadapteria käyttää. Oisko jotain engelsmanien keksintöjä nuo 118mm liesituulettimet kun niillähän oli vieläkin se vasemman kätinen liikennekkin :D Ei tosiaan kannata laittaa muovia, ei alumiinia eikä mitään kurttuputkia. Noissa on tiukat säädökset ja iso osa on kiellettyjä joten varminta tehdä umpinaisella metallisella iv-putkella niin ei tule ongelmia ja mutkat myös kiinteillä kappaleilla.
 
Nuo tahtoo olla aina enemmän tai vähemmän kötöstyksiä kun ei ole ainakaan itselle tullut vastaan valmiita metallisia oikeita adaptereita. Monesti täytyy jotain teipillä tiivistettyä leikeltyä metalliadapteria käyttää. Oisko jotain engelsmanien keksintöjä nuo 118mm liesituulettimet kun niillähän oli vieläkin se vasemman kätinen liikennekkin :D Ei tosiaan kannata laittaa muovia, ei alumiinia eikä mitään kurttuputkia. Noissa on tiukat säädökset ja iso osa on kiellettyjä joten varminta tehdä umpinaisella metallisella iv-putkella niin ei tule ongelmia ja mutkat myös kiinteillä kappaleilla.
:cigar2:
 

Olikos tällä postauksella niinkuin tarkoitus kyseenalaistaa kyseinen korjausvaihtoehto vai tarjota parempaa ehdotusta? Parannusehdotuksia kuunnellaan, mutta noin ne putkimiehetkin täälläpäin on nuo tehneet ja opastaneet että näin pitää tehdä. Tiivistysmassalla tiivistys tulee myös leikellyn metallisen adapterin väliin ja päältä on tiivistetty iv-teipillä. Jos sulla on d125 adapteri niin ei se käy tiiviisti suoraan d120 liitokseen ilman leikkausta. Nuo heikommista materiaalista olevat ei täytä paloluokituksia.
 
Viimeksi muokattu:
Siis missä liesituulettimessa ei tule adaptereita mukana? Jopa kipinkapinkikanttiin 29€ mallissa tuli....

Ja siis korjataan että mikään ei kiellä käyttämästä muovisia adaptereita/putkia. Vain ne alumiini kurttuputket on kiellettyjä ja niitäkin saa nykyään teräksisinä about joka rautakaupasta
 
Siis missä liesituulettimessa ei tule adaptereita mukana? Jopa kipinkapinkikanttiin 29€ mallissa tuli....

Ja siis korjataan että mikään ei kiellä käyttämästä muovisia adaptereita/putkia. Vain ne alumiini kurttuputket on kiellettyjä ja niitäkin saa nykyään teräksisinä about joka rautakaupasta

Nyt kun aloin asiaa tarkemmin miettiä niin nuo mitä itselle tullut vastaan olikin 150mm lähtö ja siihen joutui laittamaan 160mm adapterin. Ei tullut mukana mitään adaptereita kummassakaan tapauksessa liesituulettimen mukana. Asiakas oli itse hankkinut tuulettimet ja olivat kaiketi käytettyjä. Silloin tuli koluttua rautakaupat ja eioota oli. En tarkkaan tiedä tuota pykälää miten täysin menee, mutta varmimmin pääsee käyttämällä umpinaista putkea jottei tule ongelmia. Mitäs ne muoviset putket on, eipä oo tullut vastaan moisia. Täyttyykö niissä muka paloluokitukset?
 
Adapterin pitäisi olla 120/100.

Nuo tahtoo olla aina enemmän tai vähemmän kötöstyksiä kun ei ole ainakaan itselle tullut vastaan valmiita metallisia oikeita adaptereita. Monesti täytyy jotain teipillä tiivistettyä leikeltyä metalliadapteria käyttää. Oisko jotain engelsmanien keksintöjä nuo 118mm liesituulettimet kun niillähän oli vieläkin se vasemman kätinen liikennekkin :D Ei tosiaan kannata laittaa muovia, ei alumiinia eikä mitään kurttuputkia. Noissa on tiukat säädökset ja iso osa on kiellettyjä joten varminta tehdä umpinaisella metallisella iv-putkella niin ei tule ongelmia ja mutkat myös kiinteillä kappaleilla.
Mitään älytöntä viritystä en haluaisi tehdä. Muovisen 120/100 adapterin löysin, en metallista.
 
Olikos tällä postauksella niinkuin tarkoitus kyseenalaistaa kyseinen korjausvaihtoehto vai tarjota parempaa ehdotusta? Parannusehdotuksia kuunnellaan, mutta noin ne putkimiehetkin täälläpäin on nuo tehneet ja opastaneet että näin pitää tehdä. Tiivistysmassalla tiivistys tulee myös leikellyn metallisen adapterin väliin ja päältä on tiivistetty iv-teipillä. Jos sulla on d125 adapteri niin ei se käy tiiviisti suoraan d120 liitokseen ilman leikkausta. Nuo heikommista materiaalista olevat ei täytä paloluokituksia.
Päältä ei pysty teippaamaan, joten saisi olla sopiva adapteri.
 
Tietääkseni ei kierresaumakanavallakaan ole paloluokkia vaan paloeristys tehdään eristämisellä.
Muovisia iv-kanavajärjestelmiä on ainankin Uponorilla ja Valloxilla.

Jos mukana tulee muovinen adapteri niin sinne paikalleen vaan, saattaa jopa olla kuumudenkestävää muovia.
 
Se adapteri tässä olisi tarkoitus hankkia. Metallista adapteria ei vaan löydy, kun 125/100 on väljä. Biltema myy pvc 120/100mm adapteria, mutta en viitsi laittaa jos se on laiton.

Mukana tuli vain putkiklemmari millä saa haitariputken kiinnitettyä.
 
Se adapteri tässä olisi tarkoitus hankkia. Metallista adapteria ei vaan löydy, kun 125/100 on väljä. Biltema myy pvc 120/100mm adapteria, mutta en viitsi laittaa jos se on laiton.

Mukana tuli vain putkiklemmari millä saa haitariputken kiinnitettyä.

Jos ei nyt kummempia välineitä ole käytössä, niin tuon 125:sen saa tiivistysmassalla asennettua tiiviisti. Käytä vaikka palokittiä, jos arveluttaa.
Tai laita 125mm asennuskaulus siihen lieskarin päälle.
Toki täällä tulee ohjetta suuntaan ja toiseen, siitä vaan soveltamaan
 
Viimeksi muokattu:
Terassikin pitäisi öljytä. Ennen olen käyttänyt Tikkurilan öljyä, mutta se on kovin kallista, tosin laatuun olen ollut erittäin tyytyväinen. Onko esim. Bilteman tavara käypää?
Muistaakseni värisilmästä hain harmaata petsiä omaan terassin ja on huomattavasti parempaa kuin halppikset, kiinteämpää/öljyisempää vrt. Tokmannin petsi. Hinnat alkaen petsin jättäsin hyllyyn.
 
Voisikohan 60-luvun pystyhirren päälle laittaa jonkun 9 mm lastulevyn, ja kitata ja maalata se? Nykyään seinä on epätasainen, kun pystyhirren päällä on pehmeää noin 5 mm paksua kuitulevyä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 295
Viestejä
4 503 204
Jäsenet
74 378
Uusin jäsen
Shadowman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom