Kodin rempat(DIY)

Tuli hankittua Xiaomin älykäs valokatkaisin mutta eihän tuo sovi nykyiseen seinärasiaan.

Seinässä on perinteinen pyöreä rasia mutta kytkimessä on neliskulmainen 58x58mm tausta joka ei mahdu siihen pyöreään rasiaan.

Voiko seinärasioita vaihtaa enää jälkikäteen tai voiko nykyisestä vaan leikata kulmat pois?

IMG_20181108_192030394.jpg
 
Joo sitä hiontaa ajattelin, että saa vuosien pashan pois ja tarttuu maali paremmin. Käyköhän tuohon joku perus sisustusmaali, kun ei ole kuitenkaan märkätila? Aika suolasia on nuo kaakelimaalien hinnat
Jos meinaat pelkkää sisustusmaalia suoraan kaakelin pinnalle niin ei tule onnistumaan. Vaatii tuon Otex pohjamaalin, jota näköjään saa nykyään myös sävytettynä niin ei tarvitse välttämättä pintamaalia.
 
Jos meinaat pelkkää sisustusmaalia suoraan kaakelin pinnalle niin ei tule onnistumaan. Vaatii tuon Otex pohjamaalin, jota näköjään saa nykyään myös sävytettynä niin ei tarvitse välttämättä pintamaalia.

Ok, kiitos vinkistä :)
 
Eristyshommia... Elikkäs 50-luvulla rakennettu 120m2 rintamamiestalon alakerta, tarkoitus ottaa lastulevyt mäkeen ja lankkulattia tilalle. 100mm villa oli painettu edellisen remppamiehen toimesta tosi tiiviisti ton lattiavalun päälle.

Milläs tuo olis järkevä eristää?

 
Eristyshommia... Elikkäs 50-luvulla rakennettu 120m2 rintamamiestalon alakerta, tarkoitus ottaa lastulevyt mäkeen ja lankkulattia tilalle. 100mm villa oli painettu edellisen remppamiehen toimesta tosi tiiviisti ton lattiavalun päälle.

Milläs tuo olis järkevä eristää?


Käyttäisin ehkä Finnfoamin solumuovieristettä. Tuossa videoa:
 
Eristyshommia... Elikkäs 50-luvulla rakennettu 120m2 rintamamiestalon alakerta, tarkoitus ottaa lastulevyt mäkeen ja lankkulattia tilalle. 100mm villa oli painettu edellisen remppamiehen toimesta tosi tiiviisti ton lattiavalun päälle.

Milläs tuo olis järkevä eristää?


Ei tuo kyllä näytä miltään rintamamiestalolta kun ei ole rossipohjaa. Onkohan tuossa valesokkelia joka pitää korjata samalla? Finnfoami voisi olla hyvä ratkasu, mutta olis suotavaa tietää mitä laatan alta löytyy. Ei kannata korottaa lattiaa (ei mahu ovet aukee). Jos on oikeesti noin vanha talo niin varmaan ei ole mitään eristeitä laatan alla, joten kaikki puuosat pitäisi irrottaa laatasta tai korvata jollain ei lahoavalla materiaalilla. Iso homma tuo joka tapauksessa on ja vaatii koko talon lattioiden aukaisun kauttaaltaan jotta saa korjattua kunnolla. Ja myös vesiputkien ja sähköjen kunto kantsii tarkistaa koska lattian alla on helppo tuossa vaiheessa uusia kaikki tarvittava.
 
Tuossa on tosiaan oleellisin kysymys mitä on laatan alla? Onko siellä kellari, maatäyttö vai rossipohja ilman noita tietoja ei paljon voi antaa suosituksia.
 
Talossa on pieni "pottukellari" mutta se ei yletä koko kämpän alle. Rossipohjaa itekki veikkasin mutta kävikin ilmi tuo valu kun aloin lattiaa aukaisemaan... Laatan alla mitä on niin siihen en osaa vastata..

#ZZRX putket menee jo pinnassa mutta sähköt kulkee noissa vaaleissa muoviputkissa.
 
Talossa on pieni "pottukellari" mutta se ei yletä koko kämpän alle. Rossipohjaa itekki veikkasin mutta kävikin ilmi tuo valu kun aloin lattiaa aukaisemaan... Laatan alla mitä on niin siihen en osaa vastata..

#ZZRX putket menee jo pinnassa mutta sähköt kulkee noissa vaaleissa muoviputkissa.

Mitäs kampetta vesiputket on? jos on vanhanaikasta valurautaa tai kuparia tms "vanhaa tekniikkaa" niin kannattaa samalla vaihtaa muovipexiks vähintään käyttövesiputket ja laittaa lattian sisään (huomioitava mahdollinen eristäminen jos mahdollisuus jäätymiselle). Patteriputket jos on valurautaa niin ei oo pakko vaihtaa, mutta onhan nekin siistimmät lattiansisällä.

Jos tuo betonilaatta on vaan kellarin kohdalla niin sen voi tosiaan eristää finnfoamilla. Jos muut osiot on rossipohjaa niin niihin hyvä systeemi on alas tuulensuojalevyt jotka tiputetaan lattiavasojen väliin. Sit ekovilla ja päälle ilmansulkupaperi yhtenäisenä joka limitetään kellarin finnfoamiin.
 
Viimeksi muokattu:
Vesputket on siin jo vaihettu valkosiin muovi? putkiin... Patteriverkosto koteloitu pintaan valurautaputkilla...

Laatta on siis koko kämpän alla.
 
Mieluummin kingspania (entinen spu) parempi lämmöneristävyys jos rajoitettu eristetila, eikä vaatimuksia puristuspaineelle. Jos painava varaava takka, niin sen alle voi laittaa sopivaa finnfoamia, joka kestää kuormaa paremmin.
 
Pitänee laittaa kuntoon kuitenkin lähiaikoina. Kuluneita laastisaumoja näytti seinän nurkassa oleva myös.. Vähän tässä tullut vainoharhaiseksi, kun ollut muutakin ihmetyksen aihetta muuton jälkeen.

Tuossa saunan puolella ihmetyttää hiukan alhaalla kiukaan vieressä oleva ilmaventtiilli. Kahtelinkin kun oli valmiiksi jonkun kierroksen auki muttei vetoa tunnu. Noh sehän onkin täynnä eristevillaa. Mietin vaan mikä tuon tehtävä on, kun tuo kuitenkin näkyy pihalta katsottuna ulkoseinässä.

Talvellahan tuosta veto tulisi ilman villoja, mutta muuten tuntu hölmöltä kun villa voi kuitenkin kastua ja imeä pölyä. Katossa on poistoventtiilli. Onko tämä ihan normi ratkaisu koneellisen poiston taloissa?

Eikös se ole puukiukaan ilmanotto kanava, jos sähkökiuas niin ei niinkään tarpeellinen
 
Pitäisi vetää hdmi ja nettipiuha alakerrasta yläkertaan. Onko ihan ok porata ontelolaattaan noin 20mm reikä josta piuhat saisi vedettyä läpi?
 
Pitäisi vetää hdmi ja nettipiuha alakerrasta yläkertaan. Onko ihan ok porata ontelolaattaan noin 20mm reikä josta piuhat saisi vedettyä läpi?

Joo eikai siinä mitään ongelmaa ole. Kannattaa porata ontelon kohalta. Jos välipohja on palokatko niin pitää tiivistää läpivienti asianmukaisesti. Ja ei kannata porata olemassa oleviin vesi tai sähköjohtoihin jos onteloita on käytetty reittinä.
 
Siis suoraan alhaalta ylös ilman sivusiirtymää? Ihan seinän vierestä? Ontelolaatan päädyttkin on juotosvalussa saattanut mennä täyteen. Vaijeriin poraamista pitää välttää ja muutenkin helpompaa porata ontelon kohdalta. Pituussuunnassa saattaa reunassa olla paikallaanvalukaista.
Jos se reikä on tarkoitus saada alhaalla ja ylhäällä seinään kiinni että se jäisi esim. listan taaksse niin pitää porata molemmista suunnista.
Muuten ihan normaalia että onteloa pitkin vedetään sähköjä, viemäreitä ja pexejä joten tosiaan kannattaa selvittää ettei siellä mene mitään
 
Millä ajattelit reiän tehdä? Patterin putkillekin käy timanttimies yleensä vesisahansa paikalla.
 
Millä ajattelit reiän tehdä? Patterin putkillekin käy timanttimies yleensä vesisahansa paikalla.

Ihan 20mm kiviterällä ja poravasaralla se menee jos ei ihan suoraan rautaan osu. Timantin etu on se että sillä saa isompia reikiä ja menee raudoistakin läpi.
 
Ihan 20mm kiviterällä ja poravasaralla se menee jos ei ihan suoraan rautaan osu. Timantin etu on se että sillä saa isompia reikiä ja menee raudoistakin läpi.
Timantilla tulee nopeasti siistejä reikiä ilman halkeamia. Porakoneella saattaa lohjeta tai olla lohkeamatta nyrkin kokoisia mötiköitä. Lisäksi vanhassa talossa voi olla katon tasoite lohkeamilla ja kopona paikoin, ja tuolloin voi tulla osa siitäkin alas iskulla jytyyttäessä.
 
Paras tapa porata ontelokattoa altapäin on kevyt poravasara ja mahdollisimman pieni terä (joku 5mm) sit poraa vieri viereen muutaman reiän, esim 5kipaletta viisikulmio-muodostelmaan sekä keskelle yks reikä ja sit kopauttaa vanhalla taltalla ja vasaralla keskelle jäävän osan irti. Tulee siisti ja välttää isommat vahingot. Harvalla on timanttikalustoa kotona ja aika mahotonta ylöspäin porailla semmosella, puhumattakaan että kovin lähelle seinää päästäisiin. Jos on epävarma niin on hyvä testata porausta etukäteen johonkin kohtaan joka ei näy, esim kaapin yläsokkelin takaa.
 
Sitäpaitsi se timantti oikeasti sotkee paitsi jos suostuu kuivana vetämään eikä ne _ikinä_ saa suoraan kun ne haluaa käsivaralta ajaa noin pienet reijät. Puhumattakaan siitä että timantti haluaa tehdä reijät ylhäältä alas mikä on ymmärrettävää.
Itse jos tekisin ja pitäisi saada listan taakse niin 12mm terällä muutama reikä vierekkän ylhäältä ja alhaalta keskelle onteloa ja ehkä pieni piikkaus reikien väliin.

Millä ajattelit reiän tehdä? Patterin putkillekin käy timanttimies yleensä vesisahansa paikalla.

Patteriputkille ei riitä 20mm tai 25mm reikä, ei edes 32mm. Sen takia tarvitaan se timantti tekemään vähintään 70mm reikä. Koska putkki pitää eristää ja toiseksen ne ei saa sitä reikää a) oikeaan kohtaan b)suoraan.
Aika velho saa olla että pystyy esim. moposahalla tekemään reikiä.
 
Patteriputkille ei riitä 20mm tai 25mm reikä, ei edes 32mm. Sen takia tarvitaan se timantti tekemään vähintään 70mm reikä. Koska putkki pitää eristää ja toiseksen ne ei saa sitä reikää a) oikeaan kohtaan b)suoraan.
Aika velho saa olla että pystyy esim. moposahalla tekemään reikiä.
No siis patterin putkelle saa reiän keskitettyä laserilla melko helposti vanhan avulla. Reiällä pitää toki olla kokoa eristyksen ja umpeen valun takia enemmän.
 
Njoo, viimeksi (muutama viikko sitten) merkkasin pöllönsilmillä mihin piti patteriputkille tehdä reijät. Onnistuhan niistä muutama ihan hyvin (tuen kanssa) ja sitten taas oli niitä että lähti ylhäätä oikeasta kohdasta mutta alapuolelta tuli läpi samasta kohtaa kuin se viereinen reikä tai johonkin muuhun vapaaseen ilmansuuntaan kohti koska piti käsivaralta tehdä.
Toisekseen en ole ikinä nähnyt timanttijampan käyttävän laseria reijän keskitykseen.
 
Vanhoissa kerrostaloissa kun ylhäältä lähtee pystylinjaa tekemään uuteen paikkaan niin seinien paksuudessa saattaa olla isoja heittoja.Toissa kesänä oli tapaus missä ylhäällä reijän reunasta oli 2 senttiä seinään niin alakerrassa oli reikä 3 senttiä seinän sisässä ja kyseessä oli ulkoseinä.
 
Mikäs olisi paras tapa kiinnittää suihkuverho mahdollisimman vähän reikiä tekemällä kuvanmukaiseen suihkunurkkaan.

Vituttaa kun vuokrakämpässä pitää tällaisia miettiä...

20181202_122901.jpg
 
Mikäs olisi paras tapa kiinnittää suihkuverho mahdollisimman vähän reikiä tekemällä kuvanmukaiseen suihkunurkkaan.

Vituttaa kun vuokrakämpässä pitää tällaisia miettiä...

20181202_122901.jpg

Ilmeisesti tohon oviaukkoon tarvii? Voithan sää sanoo vuokranantajalle että tulee itse laittaa niinkuin haluu sen niin ei sit urputa myöhemmin. Ei tommoset ees kuulu mun mielestä vuokralaiselle kun joutuis vesieristeet rei-ittää. Mutta jos päädyt itse laittamaan niin osta semmonen "kiristettävä" tanko joka kiristyy kun pyörittää ja ripusta siihen niin ei tarvii reikii ollenkaan.
 
Kiristettävä tanko tuohon aukkoon niin ei tarvi reikiä ollenkaan.
7391398671105_kuva1.jpg
 
Mikäs olisi paras tapa kiinnittää suihkuverho mahdollisimman vähän reikiä tekemällä kuvanmukaiseen suihkunurkkaan.

Vituttaa kun vuokrakämpässä pitää tällaisia miettiä...

20181202_122901.jpg

Ei taida olla suomesta? Tuskin tarvii huolehtia vesieristyksestä koska tuossa näyttäisi että seinät on maalattu.
Voi myös olla vittumainen putsata lattiakaivo (no jos tuon kaukalon poisto edes menee lattiakaivoon) kun näyttäisi kaukalo olevan vedetty silkkarilla ympäriinsä.
 
Jees tuollainen tanko on kyllä täydellinen tähän tarpeeseen. Amazonissa näyttää noista olevan parilla kympillä.

Italialainen vuokrakämppä kyseessä. Täällä vuokralaisen vastuulla on yleensä huomattavasti enemmän asioita suomeen verrattuna. Joutuu maksamaan jonkinlaisen osan yhtiövastikkeestakin. Vuokrasopimuksen irtisanomisaika on 6 kk ja lähtiessä pitää maalauttaa koko kämpän seinät uusiksi vaikka olisi vain sen 6 kk asunut.

Ei nyt ole ihan noin jokaisessa kämpässä, mutta tässä sattuu olemaan...
 
Jees tuollainen tanko on kyllä täydellinen tähän tarpeeseen. Amazonissa näyttää noista olevan parilla kympillä.

Italialainen vuokrakämppä kyseessä. Täällä vuokralaisen vastuulla on yleensä huomattavasti enemmän asioita suomeen verrattuna. Joutuu maksamaan jonkinlaisen osan yhtiövastikkeestakin. Vuokrasopimuksen irtisanomisaika on 6 kk ja lähtiessä pitää maalauttaa koko kämpän seinät uusiksi vaikka olisi vain sen 6 kk asunut.

Ei nyt ole ihan noin jokaisessa kämpässä, mutta tässä sattuu olemaan...

Oho tuo seinien maalaus on aika kova kakku kyllä. Tietty kaikki reiätkin joutuu siis paikkaamaan joten seiniin ei tietty kannata yhtään reikää tehdä.
 
Remontoinnin yhteydessä löytyi pieni yllätys kun välitilan laatta jatkuikin panelin alla seinäpinnan yli. Kts. kuvat.

Millähän saisi "lipan" helpoiten pois? Reunasta ei tarvitse tulla siisti koska päälle tulee lista.
IMG_20181207_125253.jpg IMG_20181207_125317.jpg IMG_20181207_125242.jpg
 
Rälläkällä tulee sen verran sotkua, että lähtisi askartelemaan pakukaija, vasara ja ruuvari kombolla. Ellei sitten löydy monitoimityökalua sopivalla terällä.
 
Eikös ne rasiat ole 70 millisiä? Tuossa Xiaomissako ei ole sopivalla kohdalla kiinnitysreikiä sitten?


No ei mahdu, seinässä olevan kojerasian ulkomitta on kyllä 68mm mutta kun se on pyöreä niin ei siihen mahdu se 58x58mm Xiaomin neliskulmainen takaosa sisään.

Tutkin jo tarkemmin, vaatii ns. Brittiläisen rasian joten pitäisi repiä kaikki rasiat pois ja puukottaa seinät että saa uudet rasiat...

https://uk.rs-online.com/mobile/p/back-boxes/7768390/
 
Entäs jos laitat päälle sopivan kokoisen pintarasian mihinkä käy tuo uusi kytkin.
 
No ei mahdu, seinässä olevan kojerasian ulkomitta on kyllä 68mm mutta kun se on pyöreä niin ei siihen mahdu se 58x58mm Xiaomin neliskulmainen takaosa sisään.

Tutkin jo tarkemmin, vaatii ns. Brittiläisen rasian joten pitäisi repiä kaikki rasiat pois ja puukottaa seinät että saa uudet rasiat...

https://uk.rs-online.com/mobile/p/back-boxes/7768390/

Oiskohan olemassa brittiläisiä saneerausrasioita jotka sais asennettua aukosta läpi?
 
Entäs jos laitat päälle sopivan kokoisen pintarasian mihinkä käy tuo uusi kytkin.

Pintarasia taitaa olla paras vaihtoehto, täytyy ostaa 1 malliksi ja katsella miltä näyttää ennen kuin pyydän sähkärin vaihtamaan kaikki.

Ei oo ihan helppoa tää älykodin hankkiminen jälkiasennuksena.
 
Kauheeltahan ne pintarasiat näyttää :D Mieluummin luopuisin koko älykotiajatuksesta
 
Kai tässä sentään puhutaan saneerausrasiasta?

Juu, vanha 80-luvun kämppä ja ainoastaan osassa rasioista löytyy nollajohdot, Xiaomi on ainoa mikä toimii ilman.

Onkohan mahdotonta vetää 0-johdot jälkikäteen, sitten löytyisi helposti sopivat kytkimet?
 
Juu, vanha 80-luvun kämppä ja ainoastaan osassa rasioista löytyy nollajohdot, Xiaomi on ainoa mikä toimii ilman.

Onkohan mahdotonta vetää 0-johdot jälkikäteen, sitten löytyisi helposti sopivat kytkimet?

Nollajohdot? Eihän mikään vaihtovirtavempele toimi ilman niitä (poislukien 3 vaihesysteemit). Suojamaatako meinaat?
 
Nollajohdot? Eihän mikään vaihtovirtavempele toimi ilman niitä (poislukien 3 vaihesysteemit). Suojamaatako meinaat?
Ei se nollajohto välttämättä kulje valokatkaisijan kautta, kun ei perinteinen katkaisija sitä mihinkään kaipaa. Nämä älyvehkeet sen sijaan voivat kaivatakin.
 
Nollajohdot? Eihän mikään vaihtovirtavempele toimi ilman niitä (poislukien 3 vaihesysteemit). Suojamaatako meinaat?

Kyse valokatkaisimista, niihin ei ole aina vedetty 0-johtoja vaan katkovat pelkkää vaihetta. Nolla löytyy kyllä lampun päässä tietenkin.
 
Jos on putkitetut sähköt muoviputkella niin vanhaan putkeen pystyy monesti vetämään uuden johdon jossa kaikki tarpeelliset karvat. Etsii johdon pään kojerasialta ja varovasti kokeilee liikkuuko johto kun molemmat päät on irrotettu. Jos liikkuu niin vanhan johdon päähän kiinnitetään uusi kaapeli kuorimalla johtoja ja surraamalla karvat tukevasti toisiinsa ja liitos tuetaan lisäksi teipillä. Tämän jälkeen vanha johto kiskotaan pois jolloin uusi johto liukuu automaattisesti vanhan tilalle. Tällä tekniikalla pystyy tekemään jopa kymmenien metrien johtojen vaihdot. Toki jos putki on jotenkin lytyssä tai muuten jyrkät mutkat tms niin ei onnistu (vanha johto ei nykäistessä liiku)
 
Jos on putkitetut sähköt muoviputkella niin vanhaan putkeen pystyy monesti vetämään uuden johdon jossa kaikki tarpeelliset karvat. Etsii johdon pään kojerasialta ja varovasti kokeilee liikkuuko johto kun molemmat päät on irrotettu. Jos liikkuu niin vanhan johdon päähän kiinnitetään uusi kaapeli kuorimalla johtoja ja surraamalla karvat tukevasti toisiinsa ja liitos tuetaan lisäksi teipillä. Tämän jälkeen vanha johto kiskotaan pois jolloin uusi johto liukuu automaattisesti vanhan tilalle. Tällä tekniikalla pystyy tekemään jopa kymmenien metrien johtojen vaihdot. Toki jos putki on jotenkin lytyssä tai muuten jyrkät mutkat tms niin ei onnistu (vanha johto ei nykäistessä liiku)

Vielä sen verran jatkoa tuohon että vielä parempaan lopputulokseen pääsee kun kuorii uudesta johdosta valkoisen osan pois ja vetää pelkät "karvat" putkeen niin liikkuu vielä paremmin. (Eli siis nuo värilliset pikkujohdot) Lyhyillä matkoilla menee ihan kokonaisenakin uusi johto. Ja kunnolla kiinnittää johdon ettei irtoa putkessa kesken kaiken.
 
Ei kai kukaan rupee MMJ:tä putkeen vetämään. Ja vielä typerempää ostaa MMJ:tä ja kuoria siitä uloin vaippa pois kun vois ostaa langat erikseen halvemmalla. :D

No ei tietty jos niitä myydään erikseen? Mulla ainakin sähkömies kuori, mut voi olla ettei sillä vaan ollut nuita lankoja erikseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 402
Viestejä
4 489 882
Jäsenet
74 154
Uusin jäsen
Almedin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom