Kodin rempat(DIY)

Huoneesta poistettu vanha laminaatti ja alla muovimatto, tarkoitus asentaa uusi laminaatti tilalle. Pitäisikö uuden laminaatin alle laittaa solumuovi vai meneekö vaan suoraan tuon muovimaton päälle kuten edeltävä laminaatti? Kyseessä siis maakerros.

Yleensä pitäisi solumuovi laittaa kopinaa vaimentamaan. Pelkkä muovimatto ei käsittääkseni riitä täyttämään vaatimuksia talonyhtiölle. Toki jos omakotitalo eikä haittaa itseä niin sama jättää pois. Paras olisi poistaa muovimatto alta. Tässä tapauksessa asbestikartoitus ja koneet vuokraamosta. Jos siis näyte puhdas. Muovimaton alla oleva materiaalikin on hyvä tietää ennen kuin lähtee poistamaan.
 
Tätä juuri mietin. Ei kovin raikasta ilmaa tule suihkun puolelta saunoessa täällä ratkaisulla. Pesuhuoneen kynnyksen ja oven välissä ei kunnon rakoa ole niin senkin vuoksi. Poistoventtiilli tosiaan katossa eikä täällä nuiden kahden lisäksi muita kanavia ole. Pitänee ikkuna raollaan kokeilla saunaa ja kysellä isännöitsijältä nuista. Eipä näillä korteilla puusaunaa voiteta.

Joop, sulla on varmaan tarkoitus sitten, että katossa oleva poistoilmaventtiili on pienellä saunomisen aikana ja avataan täysille saunomisen jälkeen? Tuloilmaventtiilissäkö ei ole mitään säätöä? Kävin ihan katsomassa oman sähkösaunan (jossa en ole koskaan saunonut, koska rantasauna), niin siellä on ihan sun kämppää vastaavat venttiilit, mutta tuloilman saa säädettyä kiinni ja kiinni se näyttäisi olevankin - mikä on ihan hyvä kun täällä on koneellinen tuloilma, niin ei tarvita mitään tuloilmaventtiilejä ilmanvaihtokoneen ohi kuin ehkä juuri saunoessa.
 
Mieillä saunan tuloputkessa styroksi, joka pienentää poikkipinta-alan puoleen ettei vedä pakkasilla ihan kylmäksi. Varsinkin saunan käyttövesipatteri alimitoitettu ja kovilla pakkasilla tippuu lämpötila ovi kiinni 15C hujakoille tai alemmas.
Itsellä on tukevassa muovipussissa villanyttönen jonka olen kovempien pakkasten ajaksi laittanut kiukaan tuloputkeen,leudompina talvina olen antanut olla auki.Nykyään kun on enää yksi tai kaksi kylpijää normaalisti niin saunan ilma on ihan siedettävää vaikka olisi tukossakin.Kyseessä koneellinen poisto ja saunan poistoputkessa ylä ja alaventtiilit.
 
Minkälaisella kiinnikkeellä kannattaa pistää 2x4" lauta betoniportaiden sivuun kiinni? Eli yksinkertaista kaidetta olen tekemässä ja sen jatkoksi pieni 2x2" puusta tehty portti koira-aitaa varten. Äärimmäisen hieno kuva, eli portaat on betonia, ja portaiden vieressä ja edessä on isoja joskus 60 luvulla valettuja 80x80 betonilaattoja. Punaiset on tuota uutta kaidetta. 2x jykevä täkkipultti ja iso proppu per lankku? Toiselle puolelle voisi talvea varten kanssa tehdä kaiteen mutta siellä tuo alin porrastaso jatkuu tuon yläportaan "taakse" joten ja siinä on pieni lippa yläportaassa joten siihen pitäisi sitten jotain muuta keksiä. Paras olisi piikata koko hökötys pois ja tehdä uutta tilalle mutta ei tänä vuonna.

21wHT7m.png
 
Minkälaisella kiinnikkeellä kannattaa pistää 2x4" lauta betoniportaiden sivuun kiinni? Eli yksinkertaista kaidetta olen tekemässä ja sen jatkoksi pieni 2x2" puusta tehty portti koira-aitaa varten. Äärimmäisen hieno kuva, eli portaat on betonia, ja portaiden vieressä ja edessä on isoja joskus 60 luvulla valettuja 80x80 betonilaattoja. Punaiset on tuota uutta kaidetta. 2x jykevä täkkipultti ja iso proppu per lankku? Toiselle puolelle voisi talvea varten kanssa tehdä kaiteen mutta siellä tuo alin porrastaso jatkuu tuon yläportaan "taakse" joten ja siinä on pieni lippa yläportaassa joten siihen pitäisi sitten jotain muuta keksiä. Paras olisi piikata koko hökötys pois ja tehdä uutta tilalle mutta ei tänä vuonna.

21wHT7m.png

Ei suoraan ole kokemusta kaiteiden kiinnittämisestä betoniin, mutta kiila-ankkurit ainakin voisivat soveltua kiinnittimiksi:
Esim: Hakutulos - kiila-ankkuri
 
Betoniruuville myös suositus,varsinkin jos löytyy iskevä ruuvin/mutterin väännin.Toki saa myös räikällä ja hylsyllä kiinnitettyä.
 
Betoniruuvi, siis jos on iskevä. Mutta 100mm pitkänä. Muuten se täkkipultti ja proppu.
 
Joop, sulla on varmaan tarkoitus sitten, että katossa oleva poistoilmaventtiili on pienellä saunomisen aikana ja avataan täysille saunomisen jälkeen? Tuloilmaventtiilissäkö ei ole mitään säätöä? Kävin ihan katsomassa oman sähkösaunan (jossa en ole koskaan saunonut, koska rantasauna), niin siellä on ihan sun kämppää vastaavat venttiilit, mutta tuloilman saa säädettyä kiinni ja kiinni se näyttäisi olevankin - mikä on ihan hyvä kun täällä on koneellinen tuloilma, niin ei tarvita mitään tuloilmaventtiilejä ilmanvaihtokoneen ohi kuin ehkä juuri saunoessa.

Tosiaan otin villat pois kiukaan vierestä alhaalta, mutta samalla kyllä ymmärrän miksi on laitettu. Ilmaputken kehys ei ole kuin yhdellä ruuvilla kiinni ja näyttää vuotavan lattialle ulkoilmaa turhankin paljon kiinni ollessaan. Pitäisikö tuonne sitten vaan ilmanpuhdistimen suodatinmattoa lyödä tuppo, että saisi vähän hillittyä.

Venttiili on pyöritettävä puulautanen jossa ei ole pika-aukaisua. Katossa oleva poiston putken myös vain pyöritettävä. Näissä ilmeisesti säästelty kun aikanaan sauna uusittu.
 
Ajattelin laittaa kattoon pöytätuulettimen, jotta saisi makuuhuoneeseen ilmaista lämpöä.
Liukuovi on aina kiinni, koska kisoilla ja koiralla ei ole asiaa makkariin.
Minun mielestä tuuletin pitäisi asentaa takan taakse puhalteleen ja emäntä taasen tuumii, että takan eteen. Suhteessa makkarin oveen.
ps. mitä maksaa lasiliukuovi ? 20181021_225329.jpg
 
Ajattelin laittaa kattoon pöytätuulettimen, jotta saisi makuuhuoneeseen ilmaista lämpöä.
Liukuovi on aina kiinni, koska kisoilla ja koiralla ei ole asiaa makkariin.
Minun mielestä tuuletin pitäisi asentaa takan taakse puhalteleen ja emäntä taasen tuumii, että takan eteen. Suhteessa makkarin oveen.
ps. mitä maksaa lasiliukuovi ? 20181021_225329.jpg
Mistä sen ilman pitäisi mennä makkariin vai onko vain tarkoitus ilmavirralla lämmittää ovea joka sitten säteilee makkariin? Itse olen meinannut laittaa 12v tuulettimen katonrajaan kahteen huoneeseen lämmönsiirtoa varten ja siis ihan porata reiän seinään sille ilmalle.
 
Ovi tyypistä riippumatta jos haluaa kunnolla lämpöä siirtää makkariin niin vetää kanavan takan päältä makkarin puolelle ja tuulettimen/kanavapuhaltimen mieleiselle paikalle.
Edit: jos tosiaan ovi on aina kiinni niin vaihtaisin tavalliseen oveen joka on paljon kätevämpi käyttää.
 
Täällä kun tuntuu olevan ammattimiehiäkin, niin onko tuossa sisRYL:ssä laminaattilattiasta asiaa? Ja missähän tuota pääsisi lukemaan muuten kuin ostamalla itselleen yli 200e hintaan?
 
Tiukan tulkinnan mukaan vesikalusteissa vuodot menisi taloyhtiölle, mutta jos vaikka wc-istuin halkeaa vanhuuttaan menee se asukkaan piikkiin. En sitten tiedä onko tuossa perää.
No vuodot ja tuo halkeaminen menee kyllä yhtiön piikkiin. Pöntön iällä ei sinällään ole väliä. Pönttö on yhtiön vastuulla, monestihan osakkaat haluaa esim. kylppäri remontin yhteydessä uuden pöntön mutta yhtiöhän ei sitä vaihda jos entinen toimiva. Joten silloin menee omaan piikkiin jos ei halua sitä vanhaa pönttöä laittaa. Ensisijaisesti yhtiö pyrkii korjaamaan vanhan pöntön esim. sisuskalut vaihtamalla tois sijainen vaihtoehto pöntön uusiminen. Ei nyt niin syvästi liity ketjun aiheeseen kuhan kommentoin.
Ja toki jos halkeaa esim et kännissä vähä rymynny ni ei ole yhtiön vastuulla
t. Isännöitsijä
 
Täällä kun tuntuu olevan ammattimiehiäkin, niin onko tuossa sisRYL:ssä laminaattilattiasta asiaa? Ja missähän tuota pääsisi lukemaan muuten kuin ostamalla itselleen yli 200e hintaan?

Vilkaseppa kirjastoista, niillä on eri RYLlejä.
 
Hommasin 50-luvun rintamamiesprojektin tossa vastikää ja yläkerran kimpussa ollaan tällä hetkellä, kysynkin että olisko porukalla kokemuksia kattoon tulevista slim led spoteista? Pitäisi olla himmennettävät ja 48x48 on katossa koolaus niin tuohon tilaan pitäisi löytää edukas setti, suosituksia?

e:empäs laitakkaan kuvaa ku luurilla ens saa niitä pienennettyä...

Itsellä tuli kattoon muistaakseni Focus Lightin 15W Slim ledejä himmenninkytkimillä. Ovat olleet ihan hyviä ja valoteho riittänyt enemmän kuin tarpeeksi.
 
Löytyisikö vinkkejä miten kannattaisi muuttaa kattoon upotetut halogenit ledeiksi? Näissä on lisäksi himmentimet. Olettaisin, että polttimot olisivat GU10 tai vastaava. Voinko vaihtaa halogenit vain vastaaviksi himmennettävksi ledeiksi, tai vaatiiko tämä enemmän työtä? Pitääkö himmentimet vaihtaa, kannattaisiko samalla vaihtaa myös upotetut valaisimet? Kämppä ei ole vielä omassa hallinnassa, niin en ole paremmin päässyt tutustumaan.
 
Löytyisikö vinkkejä miten kannattaisi muuttaa kattoon upotetut halogenit ledeiksi? Näissä on lisäksi himmentimet. Olettaisin, että polttimot olisivat GU10 tai vastaava. Voinko vaihtaa halogenit vain vastaaviksi himmennettävksi ledeiksi, tai vaatiiko tämä enemmän työtä? Pitääkö himmentimet vaihtaa, kannattaisiko samalla vaihtaa myös upotetut valaisimet? Kämppä ei ole vielä omassa hallinnassa, niin en ole paremmin päässyt tutustumaan.
Selvitä kanta ja osta samalla kannalla olevat ledit joita voi himmentää. Noita kai voi sitten olla 12V tai 230V jännitteellä kai? Joten selvitä sekin. Itselläni oli vastaava tilanne ja laitoin vaan samaan kantaan sopivat ledit halogeenien tilalle ja hyvin toiminut kohta 4 vuotta.

Edit. Himmentimiä ehkä on erilaisia joten en varmaksi osaa sano toimiiko juuri sinun himmennin sitten mitenkä.
 
Löytyisikö vinkkejä miten kannattaisi muuttaa kattoon upotetut halogenit ledeiksi? Näissä on lisäksi himmentimet. Olettaisin, että polttimot olisivat GU10 tai vastaava. Voinko vaihtaa halogenit vain vastaaviksi himmennettävksi ledeiksi, tai vaatiiko tämä enemmän työtä? Pitääkö himmentimet vaihtaa, kannattaisiko samalla vaihtaa myös upotetut valaisimet? Kämppä ei ole vielä omassa hallinnassa, niin en ole paremmin päässyt tutustumaan.
Lamput toimii suoraan, himmenin ei. Pitää vissiin vaihtaa vielä himmenninkin. Viisaammat korjatkoon.
E: edellä joku vissiin tietää paremmin
 
Selvitä kanta ja osta samalla kannalla olevat ledit joita voi himmentää. Noita kai voi sitten olla 12V tai 230V jännitteellä kai? Joten selvitä sekin. Itselläni oli vastaava tilanne ja laitoin vaan samaan kantaan sopivat ledit halogeenien tilalle ja hyvin toiminut kohta 4 vuotta.

Kiitti!

Miten mahtaa olla himmentimen kanssa, onko sirinä ledien kanssa merkki siitä että himmennin pitäisi vaihtaa? Halogeneilla sähköteho on ollut selvästi suurempi ja ainakin halogeneille tehtyjen virtalähteiden minimiteho on helpolla pienempi kuin ledien teho.

edit: pitänee lukea ketjua taaksepäin.
 
Löytyisikö vinkkejä miten kannattaisi muuttaa kattoon upotetut halogenit ledeiksi? Näissä on lisäksi himmentimet. Olettaisin, että polttimot olisivat GU10 tai vastaava.
Itse veikkaisin polttimoiden olevan jotain muuta, jos ovat todella kattoon upotetut valaisimet.

Mulla oli myös talon edellisen omistajan jäljiltä keittiön katto täynnä upotettuja halogeeneja joissa 12V G4 polttimot. Seinässä himmentimet ja katossa niihin + halogeeneihin sopivat muuntajat. Jotta nuo olisi saanut vaihdettua himmennettäviksi ledeiksi, olisi pitänyt vaihtaa himmentimet sekä muuntajat, itse polttimoiden lisäksi. Totesin etten mihinkään himmentämistä tarvitse, joten menin helpomman kautta ja laitoin seinään tavalliset katkaisijat ja kattoon ledeille sopivat (ei-himmennettävät) 230VAC->12VDC muuntajat. Oli halvempaa ja helpompaa näin.

Offtopic: Ihan järjetön minusta tuo alkuperäinen viritys, valot oli jaettu NELJÄÄN himmennettävään ryhmään ja olivat 20W halogeeneja -> yhteensä katossa noin 400W sähkötehoa. Ja kuka tarvitsee keittiön kattoon neljä eri ryhmää joita jokaista voi himmentää erikseen. :confused:

Katkaisijoita on nyt vain kaksi, toisesta saa päälle keittiön saarekkeen yläpuoliset valot jotka riittää lähes kaikkeen ja toisesta sitten kaikki loput jos oikein tosissaan tarvitsee valoa...
 
Hei kertokaas fiksut miten liesituuletin käytännössä toimii.

Onks tää ihan paskapuhetta mitä nyt sanon:

On olemassa moottorittomia liesareita, joissa huippari imee katolla hormeista sinne menevät käryt pois. Sitten on olemassa moottorillisia liesituulettimia, joissa riippumatta mitä katolla on, on moottori joka imee käryä siitä alhaalta sinne hormiin ja sitten katolta ulos?

Ja miksi kysyn johtuu siitä, että mulla on keittiössä moottoriton liesituuletin joka ei ime kuin n. 20% kärystä sinne hormiin. Suurin osa kärystä ja rasvapilvestä leijailee lieden ohi ja kaapistojen alareunoja pitkin muualle asuntoon. Mulla on seinällä huippuimurin säädin ja riippumatta ollaanko asteikon kummassa päässä, ei vaikutusta ole lieden käryjen poistoon. Huipparin säätimestä kämpän vetohumina kyllä kasvaa ja muualta vanhaa ilmaan imetään säädön tehon mukaan hyvin pois, eli ainoa ongelma on tuon liesituulettimen kanssa.

Onko tässä mitä mahdollisia ongelmia mikä tuon heikon toiminnan aiheuttaa ja auttaisiko kenties sellainen liesituuletin, jossa on moottori mukana?
 
Juu, on molempia tuon tyyppisiä.
Yleensä se liesikuvun huipparin ohjaus on ollut liesikuvussa itsessään, ei jossain muualla seinällä.
Kuulostaa siltä että se huipparin ohjaus ohjaa jotain muuta, lto-konetta?, ja liesikuvun huipparin ohjaus on muualla.
 
Oisko perus koneellinen poisto ja kaikki poistot liesituuletin mukaan lukien saman hupparin takana.

Jos sulkee vaikka vessoista tms poistot niin veto liedellä paranee
 
Koitan vastat teidän kaikkien kysymyksiin. Lieskuvussa ei ole kuin yksi namiska, om kuin munakello koska tikittää, sitä kääntämällä aukeaa sieltä kuvun sisältä sellainen musta kiekko hormiin auki. En kyllä tiedä mikä tuon pointti on, mutta sen aina avaan jotta edes jotain käryä menisi ulos.
Tosiaan eri huoneen seinällä on tällainen säädin:
https://www.netrauta.fi/media/catal...525d08d6e5fb8d27136e95/A/B/ABBS-3512756_1.jpg

Ja erillistä ilmanvaihtomasiinaa ei asunnossa ole, vaan tuo säätää mielestäni sitä huipparia siellä ylhäällä. Ja joka rööristä kämpässä alkaa humisemaan lujempaa säädöstä riippuen.

Ilman suodatinta veto yhtä paska.. otin eilen koko suodatinkotelon irti ja keittelin vesiä. Fikkarilla katselin mihin vesihöyry menee, niin se lähtee matkalle yläkaapin alareunaa pitkin lieden vasuriin ja oikeaan. Osa menee keskelle, mutta imu on mitätön.

Vessojen tai muiden tilojen poistoja en vielä kokeillut tukkia, enkä taidakaan. Siellä veto pitää olla että kämpässä ilma vaihtuu. Milläs tuonne paistopisteen hormiin sitten saa enemmän imua muuta kuin moottorilla?

Ja sitten tämä viimeinen viesti, normaali poistoilmaventtiili..siis se on se kuvun sisällä rakenteessa oleva musta kiekko joka tuolla munakellolla aukeaa jos niin haluaa. Siitä lähtee suoraan sitten se hormi joka johtaa katolle. Eli pystyykö tuosta jotain päättelemään?
 
Milläs korkeudella liesikupu on hellasta? Normaali korkeus pitäisi olla noin 65cm hellatasosta. Jos on ylempänä niin ei kauhee ihme jos iso osa höyryistä menee huoneilmaan
 
Voit kurkata onko sinne laitettu vielä ilmavirtaa rajoittava loota väliin. Joissain paikoin pitää laskea liesituulettimen vetoa, että myös vessoista lähtee ilma kiertoon. Se sitten vaatii säädettävällä aukolla toimivan liesituulettimen, jos sen rajoituslaatikon ottaa pois välistä, jotta muulloin kuin ruokaa laittaessa saa ilman kiertämään muualtakin suht nopsaan.
 
Meillä on ainakin koneellisen poiston rivarissa liesikupu ja ohjaukset niin, että liesikuvusta ohjataan huippuimurin kierroksia sekä lisäksi kuvun sisällä olevan läpän asentoa. Käytännössä liesikuvussa on siis painikkeet, joilla saadaan päälle joko pelkkä kärynpoisto (kierrokset nousee ja läppä aukeaa) tai koko kämpän ilmanvaihdon tehostus (kierrokset nousee, läppä pysyy kiinni). Liesituuletinta en lähtisi sekoittamaan huippuimurin kanssa, koska tuossahan on silloin kaksi puhallinta saman kanavan takana ja, jos tuo liesituulettimen puhallin on tarpeeksi tehokas voi se alkaa sekoittaa kanaviston toimintaa niin, että muiden tilojen poistoventtiileistä puskeekin ilmaa sisään. Tämä viimeinen skenaario toki riippuen siitä, kuinka kanavisto on toteutettu. Esimerkiksi meillä taitaa olla niin, että huippuimurille menee keittiöltä oma kanava ja muut tilat ovat toisen suoraan huippuimurilta lähtevän kanavan takana.
 
Tollanen suodatinkotelo: https://aijaa.com/MhdVaX
Tollanen liesituuletin: https://aijaa.com/Tzn7ue
Kytkin liesarissa on: https://aijaa.com/0Yrvgg
Kytkin liesarissa off: https://aijaa.com/2FZubH
Paperitesti on: https://aijaa.com/riQmTj
Paperitesti off: https://aijaa.com/0u7J31

Eli perun puheeni, kyllä tuo näyttää imevän ja paperi pysyy nätisti paikallaan riippumatta onko läppä auki vai ei. Ja ihan normikierroksilla huipparissa mitkä yleensäkin on oletuksena meillä.

Mikä helkutti sitten sitä käryä vetää sivuille, tai sit mä tyhmästi kuvittelen että liesari nätisti kiskoo 80% kärystä ulos eikä levitä sitä sivuille.
 
Harvemmin noiden sieppausaste on kovin suuri / hyvä. Tämä vaatisi todella suuren ilmavirran, mikä taas vaatisi suuren määrän korvausilmaa, jonka määrä on tavallisesti muutenkin liian vähäinen vanhemmissa asunnoissa.
 
Mikä helkutti sitten sitä käryä vetää sivuille, tai sit mä tyhmästi kuvittelen että liesari nätisti kiskoo 80% kärystä ulos eikä levitä sitä sivuille.
Eihän nuo huippariin kytketyt koskaan kovin tehokkaita ole kun vain pieni osa siitä huipparin imusta tulee siihen kuvulle. Ei sellainen omalla moottorilla ja suoralla poistoputkella oleva kotikäyttöön tarkoitettukaan kovin helposti tuollaiseen 80% kärynpoistoon pääse. Oikeasti tehokkaan jos haluaa niin pitää mennä jo tuonne suurkeittiölaitteiden puolelle.

Mutta jos on oma asunto ja haluaa tota kärynpoistoa parantaa, niin ko. keississä voisi harkita, että muuttaa tuon imun tavalliseksi poistoventtiiliksi johonkin katonrajaan ja vaihtaa kuvun moottoroituun aktiivihiilisuodattimella varustettuun malliin.
 
Pistin jo tuonne kysymyksiä & vastauksia -ketjuun, mutta pistetään tännekkin, että mikä perhana tämän kiinnikkeet/kannakkeen oikea nimi on?

IMG-20181103-022650.jpg
 
Kaiteesta tuli ihan hyvä, murjoin 100kg betonilaatan ja rappusten väliin vielä aitatolpan jalan niin ei pitäisi kaatua vaikka kuinka lujaa vänkää.

Toiselle puolelle onkin vaikeampi keksiä miten tuohon saisi järkevästi kaiteen kiinni, eli pitäisi kai jotenkin ankkuroida se tuohon alemman askelman päälle. Toki tuohon saa sivultakin vähän kiinni tuohon ylempään askelmaan. Eli tulisi tuohon pääoven viereen toinen vastaava tuon ylemmän askelman sivuun kiinni. Onko ideoita?

kaide1.PNG
kaide2.PNG
 
Kaiteesta tuli ihan hyvä, murjoin 100kg betonilaatan ja rappusten väliin vielä aitatolpan jalan niin ei pitäisi kaatua vaikka kuinka lujaa vänkää.

Toiselle puolelle onkin vaikeampi keksiä miten tuohon saisi järkevästi kaiteen kiinni, eli pitäisi kai jotenkin ankkuroida se tuohon alemman askelman päälle. Toki tuohon saa sivultakin vähän kiinni tuohon ylempään askelmaan. Eli tulisi tuohon pääoven viereen toinen vastaava tuon ylemmän askelman sivuun kiinni. Onko ideoita?

kaide1.PNG
kaide2.PNG

Yksi hyvä tapa voisi olla porata laattaan reiät läpi kaiteiden pystytolppien kohdalle. Syvyyttä noin 40-50cm jos mahdollista jollain 30mm terällä. sit täyttää kolon löysällä kamppeella, esim vetoniitin 3000:lla, tökkää reikään 12mm harjateräkset, noin 80-100cm pitkät pystyyn ja antaa kuivua rauhassa. Myös kierretanko voisi olla jopa parempi kuin harjoteräs. Sillä pystyisi kehittelemään jonkinlaisen lukitussysteemin tolpalle ja myös korkeudensäätökin olisi mahdollinen rikkaa ja mutteria käyttäen. Sit kaidetolppiin porataan reiät 12mm poralla (syvyyttä saa taas olla mielellään 40-50cm) ja tökätään tolpat näihin harjateräksiin jolloin tolppa lukittuu paikoilleen ja pitäisi kestää sivuttaissuunnassa tulevia kuormia hyvin.
 
Yksi hyvä tapa voisi olla porata laattaan reiät läpi kaiteiden pystytolppien kohdalle. Syvyyttä noin 40-50cm jos mahdollista jollain 30mm terällä. sit täyttää kolon löysällä kamppeella, esim vetoniitin 3000:lla, tökkää reikään 12mm harjateräkset, noin 80-100cm pitkät pystyyn ja antaa kuivua rauhassa. Myös kierretanko voisi olla jopa parempi kuin harjoteräs. Sillä pystyisi kehittelemään jonkinlaisen lukitussysteemin tolpalle ja myös korkeudensäätökin olisi mahdollinen rikkaa ja mutteria käyttäen. Sit kaidetolppiin porataan reiät 12mm poralla (syvyyttä saa taas olla mielellään 40-50cm) ja tökätään tolpat näihin harjateräksiin jolloin tolppa lukittuu paikoilleen ja pitäisi kestää sivuttaissuunnassa tulevia kuormia hyvin.

Toi voisi olla hyvä, kestäisi ainakin. Pitäisi vaan iso pora sitten vuokrailla.

En tiedä onko liian räpellys mutta vähän vähemmällä poraamisella pääsisi kun pistäisi tolpan pohjaan ruostumattoman lattaraudan/paksun naulauslevyn kiinni alapuolelta ja tuon naulauslevyn proppaisi sitten isoilla pulteilla tuohon alempaan portaaseen kiinni yläältä päin. Sivulta sitten kiinni tuohon ylempään askelmaan kanssa.

Osaajamiehet menisi vaan ja tekisi tuon mutta itse pitää kysellä ettei ihan paskaa tulisi tehtyä :btooth:
 
Toi voisi olla hyvä, kestäisi ainakin. Pitäisi vaan iso pora sitten vuokrailla.

En tiedä onko liian räpellys mutta vähän vähemmällä poraamisella pääsisi kun pistäisi tolpan pohjaan ruostumattoman lattaraudan/paksun naulauslevyn kiinni alapuolelta ja tuon naulauslevyn proppaisi sitten isoilla pulteilla tuohon alempaan portaaseen kiinni yläältä päin. Sivulta sitten kiinni tuohon ylempään askelmaan kanssa.

Osaajamiehet menisi vaan ja tekisi tuon mutta itse pitää kysellä ettei ihan paskaa tulisi tehtyä :btooth:

Muuten tuokin on ihan ok systeemi, mutta siinä tahtoo tulla ongelmaks ettei pultit kestä pitemmän päälle sivuttaissuuntaista rasitusta kun kaide on kuitenkin noin metrin korkuinen niin tulee melko isot voimat pulteille kun joku nojaa kaiteeseen ja varsinkin jos kaidetta vasten hypätään kunnolla. (lapset ja känniläiset :) ) Lisää kestävyyttä tuolle naulalevyajatuksella saat jos otat pohjan alalta hieman isomman raudan, esim neliön mallinen 20cmx20cm jossa esim 6kiinnityspistettä per levy ja kiinnikkeet mahdollisimman reunaan tasaisen välein. Sit riittävän pitkät kiinnikkeet, voisi olla 90-100mm kipale betoniruuveja tai laadukkaita roppu+paksuruuvi settejä. Tuo ensimmäinen tolppa on kaikista kovimmalla rasituksella joten siihen kannattaa varsinkin kiinnittää huomiota.
 
Tapetoin seinää ja irrotin siksi jalkalistan. Takaa paljastui pahvinpaloja:
IMG_20181108_164807.jpg

Nuo on selvästikin taiteltu tuonne tarkoituksella. Olenkin ihmetellyt, kun lista on mielestäni ollut vinossa. Siis yläpäästä seinässä kiinni, mutta alapäästä irti. Nuo selittäisi sen, mutta miksi ihmeessä?
 
Joko ne on olleet siellä apuna asentaessa että laminaatti ei mene seinään kiinni, tai sitten laminaatin ja seinän väliin on jäänyt senverran iso rako ettei lista ole sitä peittänyt niin noiden avulla se lista on tarkoituksenna asennettu viniin jotta alareuna listasta on mennyt laminaatin päälle.
 
Onko joku maalaillut vessan (kuiva tila) kaakeleita? Ei jaksais alkaa naputtelemaan vanhoja irti ja tasoittelemaan, vaan pikafixinä tekisin eriväriset. Puhdistus, kaakelimaali, profit? Tekisi mieli kokeilla jotain erikoisempaa, esim. puukuviota tai vaikka jotain alumiinin väristä.
 
Onko joku maalaillut vessan (kuiva tila) kaakeleita? Ei jaksais alkaa naputtelemaan vanhoja irti ja tasoittelemaan, vaan pikafixinä tekisin eriväriset. Puhdistus, kaakelimaali, profit? Tekisi mieli kokeilla jotain erikoisempaa, esim. puukuviota tai vaikka jotain alumiinin väristä.
Maalasin vuosia sitten keittiön välitilan kaakelit. Ensin kevyt hionta, pesu maalipesulla ja Tikkurilan Otexia pari kerrosta ja sen jälkeen taisin Remontti-ässällä maalata päälle. Hyvin on kestänyt eikä edes hellan takaa ole irronnut vaikka on tullut rasvaroiskeita pestyä.
Ohjeen mukaan tein ja vähän oudoksutti tuo hionta mutta sai ainakin saumoista liat pois. Kaakelin pinta nyt ei paljoa muuttunut.
 
Joo sitä hiontaa ajattelin, että saa vuosien pashan pois ja tarttuu maali paremmin. Eli vissiin käy joku perus sisustusmaali, kun ei ole kuitenkaan märkätila? Aika suolasia on nuo kaakelimaalien hinnat
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 452
Viestejä
4 512 674
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom