Kodin rempat(DIY)

Sitä mmj:tä sattuu vaan saamaan joka kaupasta metritavarana toisin kuin yksittäisiä lankoja, ja langat myydään yleensä 100m rullissa.

Välillä joutuu myös langat voitelemaan putkiliukkarilla, mutta kyllä aika käsittämättömiä vetoja on tullut itsekkin joskus oltua mukana tekemässä.
 
Paljonko maksaa ikkuna tai ehkä paremminkin lasin vaihto? Yksi lasinen jossa puiset karmit jostain 60 luvulta. Koko arviolta n. 1,2x1,2 metriä. Ulommaiseen ikkunaan tuli halkeama kun sitä avasin, joten lasi pitäisi vaihtaa, itse en osaa/pysty/voi kun kyseessä on taloyhtiö. Ei oikeen mitään käsitystä, että selviääkö alle tonnilla vai meneekö useita tuhansia? Toki varmaan vaikuttaa minkälainen karmi ja saako sitä purettua vai pitääkö tehdä uusi mittojen mukaan?

Kotivakuutus onneksi on joten täytyy sieltä sitten koittaa jos saisi jotain takaisin, mutta olisi kiva tietää suunnilleen minkälaisiin kustannuksiin pitäisi varautua.
 
Paljonko maksaa ikkuna tai ehkä paremminkin lasin vaihto? Yksi lasinen jossa puiset karmit jostain 60 luvulta. Koko arviolta n. 1,2x1,2 metriä. Ulommaiseen ikkunaan tuli halkeama kun sitä avasin, joten lasi pitäisi vaihtaa, itse en osaa/pysty/voi kun kyseessä on taloyhtiö. Ei oikeen mitään käsitystä, että selviääkö alle tonnilla vai meneekö useita tuhansia? Toki varmaan vaikuttaa minkälainen karmi ja saako sitä purettua vai pitääkö tehdä uusi mittojen mukaan?

Kotivakuutus onneksi on joten täytyy sieltä sitten koittaa jos saisi jotain takaisin, mutta olisi kiva tietää suunnilleen minkälaisiin kustannuksiin pitäisi varautua.
Uusi ikkuna karmilla 1,19x1,19m maksaa 294€ tuolla.

Ikkuna MSEA 170 | Suomen ylijäämävarasto

Pelkkä lasi vaihdetaan yleensä lasitusliikkeen kautta. Koska taloyhtiö, niin soita huoltomiehelle joka hoitanee koko homman.
 
Uusi ikkuna karmilla 1,19x1,19m maksaa 294€ tuolla.

Ikkuna MSEA 170 | Suomen ylijäämävarasto

Pelkkä lasi vaihdetaan yleensä lasitusliikkeen kautta. Koska taloyhtiö, niin soita huoltomiehelle joka hoitanee koko homman.
Ilmoitin jo isännöitsijälle ja hän tuon hoitaa eteenpäin. Ei tosin tommoset uudet valmiit ikkunat käy kun mitta tuskin on mikään standardi ja ulkoikkunan varmasti pitää näyttää samalta kun muillakin, eli varmaan vaan lasin vaihto tai mittatilaustyönä vastaavan ikkunan teko on ainoat vaihtoehdot.
 
Ilmoitin jo isännöitsijälle ja hän tuon hoitaa eteenpäin. Ei tosin tommoset uudet valmiit ikkunat käy kun mitta tuskin on mikään standardi ja ulkoikkunan varmasti pitää näyttää samalta kun muillakin, eli varmaan vaan lasin vaihto tai mittatilaustyönä vastaavan ikkunan teko on ainoat vaihtoehdot.

Ja jos ulommainen ikkuna niin kannattaa sanoa että lintu lensi.
 
Ja jos ulommainen ikkuna niin kannattaa sanoa että lintu lensi.

Vastuutonta toimintaa tuommoinen maksattaa muilla omat töppäilyt jos kyseessä itse hajoitettu ikkuna.
Tuo on noin pieni ikkuna niin tuskin maksaa paria sataa enempää lasin vaihto jos ikkuna on vielä sellainen että saa pokan irrotettuu ja vietyä liikkeeseen korjattavaksi. Tuskin maksaa edes vaivaa kotivakuutukseen pistää.
 
Vastuutonta toimintaa tuommoinen maksattaa muilla omat töppäilyt jos kyseessä itse hajoitettu ikkuna.
Tuo on noin pieni ikkuna niin tuskin maksaa paria sataa enempää lasin vaihto jos ikkuna on vielä sellainen että saa pokan irrotettuu ja vietyä liikkeeseen korjattavaksi. Tuskin maksaa edes vaivaa kotivakuutukseen pistää.
Vakuutus...
 
Vastuutonta toimintaa tuommoinen maksattaa muilla omat töppäilyt jos kyseessä itse hajoitettu ikkuna.
Tuo on noin pieni ikkuna niin tuskin maksaa paria sataa enempää lasin vaihto jos ikkuna on vielä sellainen että saa pokan irrotettuu ja vietyä liikkeeseen korjattavaksi. Tuskin maksaa edes vaivaa kotivakuutukseen pistää.

Ei ikkunan kuulu mennä rikki ikkunaa normaalisti avatessa eli ei todellakaan ole itse hajotettu vaan vuokraaja/yhtiö maksaa mukisematta.
 
Kuten edellinen kirjoittaja kertoi, ikkunan ei kuulu mennä rikki normaalissa käytössä, joten ei tarvitse alkaa selittelemään asiaa millään linnuilla. Vähän ot, mutta todella vastemielistä nykyinen ajatusmaailma ihmisillä, jossa yritetään kaikin keinoin esimerkiksi omat töppöilyt saada vakuutuksen piiriin. Tästä kuulee ihan avoimesti kaikkialla.
 
Kuten edellinen kirjoittaja kertoi, ikkunan ei kuulu mennä rikki normaalissa käytössä, joten ei tarvitse alkaa selittelemään asiaa millään linnuilla. Vähän ot, mutta todella vastemielistä nykyinen ajatusmaailma ihmisillä, jossa yritetään kaikin keinoin esimerkiksi omat töppöilyt saada vakuutuksen piiriin. Tästä kuulee ihan avoimesti kaikkialla.

Juurikin tämä mitä itsekkin koitin ajaa takaa. Samaa mieltä olen ettei se ole sen parempi vaihtoehto että maksatetaan vakuutusyhtiöllä kaikki mikä vaan saadaan menemään läpi.
 
Kuten edellinen kirjoittaja kertoi, ikkunan ei kuulu mennä rikki normaalissa käytössä, joten ei tarvitse alkaa selittelemään asiaa millään linnuilla. Vähän ot, mutta todella vastemielistä nykyinen ajatusmaailma ihmisillä, jossa yritetään kaikin keinoin esimerkiksi omat töppöilyt saada vakuutuksen piiriin. Tästä kuulee ihan avoimesti kaikkialla.

...tuota... Äkkipäätään tuo aloitus ("ikkunan ei kuulu mennä rikki normaalissa käytössä, joten ei tarvitse alkaa selittelemään asiaa millään linnuilla") kuullostaa siltä että ei hätää, kyllä tän joku muu maksaa kuin mitä mää itse. Jos sitä ei maksa vakuutus, nii sitten sen maksaa itse. Tavalla tai toisella. Onko se sitten reilua että koska ikkunan ei kuulu tolleen mennä rikki nii sen sitten maksaa kaikki osakkeenomistajat yhteisesti? Vai mitä mä en ymmärtänyt?

Anyway, asoy:illä on sentään jonkinlaiset pelisäännöt siitä mitkä mene yhtiön (=lopulta osakkaiden tietenkin) piikkin ja mikä suoraan osakkeenomistajan. Tässä epäilisin että yhtiö maksaa. Eli osakkaat yhdessä.
 
AsOy kun kyseessä niin uloin lasi yhtiön vastuulla muut sitten osakkaan. Joten yhtiö maksaa kun et sitä tahallaan paskonu.
Tarvittaessa googleta vastuunjakotaulukko ja latso sieltä kohta ikkunat
 
Ei ikkunan kuulu mennä rikki ikkunaa normaalisti avatessa eli ei todellakaan ole itse hajotettu vaan vuokraaja/yhtiö maksaa mukisematta.
Aika monessa isommassa ikkunassa on teksti"Lasia tuettava ikkunaa avatessa" tai jokin vastaava teksti.Joten kyllä sen voi hajottaa reuhtomalla.
 
Aika monessa isommassa ikkunassa on teksti"Lasia tuettava ikkunaa avatessa" tai jokin vastaava teksti.Joten kyllä sen voi hajottaa reuhtomalla.

Ei se teksti liity lasiin vaan ikkunassa lukee puite tuettava avattaessa eli valmistaja ei takaa ikkunan saranaosan kestoa jos iso ikkuna on auki ilman tukea.
 
Kysymys lattialämmityksen termarista jotka ohjaa sähköllä toimivaa lämmitystä.

Kodinhoitohuone sekä suihkutilat on yhteisellä kaakelilattialla välissä toki seinä ja ovi. Molemmille on oma säädin/termari kodinhoitohuoneen seinässä. Khh säädin lakkaa lämmittämästä pienestäkin sähkökatkosta vaikka punaista valoa näyttää, täytyy aina käydä muuttamassa lämpötilaa pienelle ja takas että alkaa lämmittää.

Meinasin ton vaihtaa ja samalla mietin saako molemmat kytkettyä samaan termariin? Onko sellaisia? Edellinen omistaja muutenkin tehnyt asennuksen sinne päin että koitan saada vähän siistimmän asennuksen. Viallinen on tuo alempi kuvassa.

EEB9BBBA-FE40-4E2F-AE67-77CCB77FAD67.jpeg
 
Meillä on ikkunat 80-luvulta ja karmit aivan jäätävässä kunnossa. Yritin avata keittiön ikkunaa kesällä että saisin pestyä sen. Jätin yrityksen kesken kun tuntui että karmit on pelkkää keitettyä spagettia ja lasi vääntyili niin, että olisi varmasti haljennut kesken kaiken. Mutta tarviikos niistä ikkunoista nyt niinkään läpi nähdä?:rolleyes:

Ei ollut siis tarkoitus sanoa ettei ikkunoihin saa koskea ollenkaan koska lasin kuuluu mennä rikki kun aukasee. Tottakai ikkunoita pitää pystyä käyttää. Tuossa vaiheessa alkaa olla ehdottomasti ikkunaremontin paikka jos ikkunoita ei saa edes auki ilman hajottamista. Monet kuvittelee että ikkunaremontti on turhaa rahan haaskausta mutta kyllä siihen on monia painavia syitä. Kaikki maalailut ja vanhojen ikkunoiden korjailut voi "normi-ikkunoissa) unohtaa, ne on vaan tekohengitystä vanhoille ikkunoille, kun yhen vian korjaa niin uusi ilmestyy. Mieluummin kannattaa katsoa ikkunoiden ikää kuinka vanhat ne on, jos alkaa lähennellä 30vuotta niin voisi jo alkaa suunnitella vaihtoa.
 
Kysymys lattialämmityksen termarista jotka ohjaa sähköllä toimivaa lämmitystä.

Kodinhoitohuone sekä suihkutilat on yhteisellä kaakelilattialla välissä toki seinä ja ovi. Molemmille on oma säädin/termari kodinhoitohuoneen seinässä. Khh säädin lakkaa lämmittämästä pienestäkin sähkökatkosta vaikka punaista valoa näyttää, täytyy aina käydä muuttamassa lämpötilaa pienelle ja takas että alkaa lämmittää.

Meinasin ton vaihtaa ja samalla mietin saako molemmat kytkettyä samaan termariin? Onko sellaisia? Edellinen omistaja muutenkin tehnyt asennuksen sinne päin että koitan saada vähän siistimmän asennuksen. Viallinen on tuo alempi kuvassa.

Meillä on päinvastainen ongelma, yksi termari ohjaa khh:n ja kylppärin lattialämmitystä. Ainakin meillä olisi kätevämpi, että saisi erikseen säädettyä. Nyt khh tuntuu lämpenevän turhankin paljon verrattuna kylppäriin.
 
Ei ollut siis tarkoitus sanoa ettei ikkunoihin saa koskea ollenkaan koska lasin kuuluu mennä rikki kun aukasee. Tottakai ikkunoita pitää pystyä käyttää. Tuossa vaiheessa alkaa olla ehdottomasti ikkunaremontin paikka jos ikkunoita ei saa edes auki ilman hajottamista. Monet kuvittelee että ikkunaremontti on turhaa rahan haaskausta mutta kyllä siihen on monia painavia syitä. Kaikki maalailut ja vanhojen ikkunoiden korjailut voi "normi-ikkunoissa) unohtaa, ne on vaan tekohengitystä vanhoille ikkunoille, kun yhen vian korjaa niin uusi ilmestyy. Mieluummin kannattaa katsoa ikkunoiden ikää kuinka vanhat ne on, jos alkaa lähennellä 30vuotta niin voisi jo alkaa suunnitella vaihtoa.
Joo siis ikkuna on 60 luvun alusta, ohutta lasia ja todella pieni karmi, joten jos ikkunan saa auki niin se heiluu ja huojuu ties miten. Karmi myös todella turvonnut niin avaus menee niin että pari milliä kerrallaan hivuttaa ikkunaa auki alhaalta ja ylhäältä vuoronperään. Mutta oli vaan tuo parin millin vääntö lasissa liikaa tällä kertaa ja se halkesi. Muita ikkunoita en uskalla edes avata kun jo tuuletusikkunat ovat niin jumissa että nekin on hankala avata. Tuo vaan kun on kadun puolella niin likaantuu nopeasti joten sitä olen aina välillä koittanut pestä, mutta ei ilmeisesti pitäisi.
 
Kysymys tiiliseinän esille tuomisesta. Kyseessä tiilirunkoinen kerrostalo, rakennusvuosi 1940. Ulkoseinä on nyt sisäpuolelta Gyproc levytetty. Haluaisin tuoda alkuperäisen tiiliseinän esiin. Tein pienen koereiän seinään rakenteen selvittämiseksi. Tulos sisältä ulkopäin: kipsilevy-->puulevy/paneeli-->tyhjää tilaa n.5cm-->huokoisempi jonkinlainen puukuitulevy-->tummaa "pahvia" kaksi kerrosta-->tiili.

IMG_20181230_123854 (Small).jpg


- Mitähän tuo musta "pahvi" on ja mikä sen tehtävä on? Onko tervapaperia ja tehtävä jonkinlainen höyrysulku?

IMG_20181230_123857 (Small).jpg


- Mahtaako mikään noista rakenneosista sisältää todennäköisesti asbestia / muita haitta-aineita?

- Ulkoseinä on aiemman tiedon mukaan 1 1/2 kiveä paksu täystiiliseinä (ei reikätiiltä). Voiko sitä yleensäkään jättää paljaaksi tiiliseinäksi, tuleeko vetoa / huononeeko lämmöneristävyys jos sisäpuolelta lähtee vajaa 10cm materiaaleja ja ilmarakoa pois?

IMG_20181230_124636 (Small).jpg
 
Meillä on päinvastainen ongelma, yksi termari ohjaa khh:n ja kylppärin lattialämmitystä. Ainakin meillä olisi kätevämpi, että saisi erikseen säädettyä. Nyt khh tuntuu lämpenevän turhankin paljon verrattuna kylppäriin.

Sama tilanne omassa kämpässä. Vaihdoin uudet termarit ja nyt lämpöjä pystyy säätämään tarkemmin. Kuitenkin aina olisi parempi jos jokaisessa huoneessa olisi oma termostaatti.
 
Kysymys tiiliseinän esille tuomisesta. Kyseessä tiilirunkoinen kerrostalo, rakennusvuosi 1940. Ulkoseinä on nyt sisäpuolelta Gyproc levytetty. Haluaisin tuoda alkuperäisen tiiliseinän esiin. Tein pienen koereiän seinään rakenteen selvittämiseksi. Tulos sisältä ulkopäin: kipsilevy-->puulevy/paneeli-->tyhjää tilaa n.5cm-->huokoisempi jonkinlainen puukuitulevy-->tummaa "pahvia" kaksi kerrosta-->tiili.

IMG_20181230_123854 (Small).jpg


- Mitähän tuo musta "pahvi" on ja mikä sen tehtävä on? Onko tervapaperia ja tehtävä jonkinlainen höyrysulku?

IMG_20181230_123857 (Small).jpg


- Mahtaako mikään noista rakenneosista sisältää todennäköisesti asbestia / muita haitta-aineita?

- Ulkoseinä on aiemman tiedon mukaan 1 1/2 kiveä paksu täystiiliseinä (ei reikätiiltä). Voiko sitä yleensäkään jättää paljaaksi tiiliseinäksi, tuleeko vetoa / huononeeko lämmöneristävyys jos sisäpuolelta lähtee vajaa 10cm materiaaleja ja ilmarakoa pois?

IMG_20181230_124636 (Small).jpg

Tuskin on asbestia noissa kamppeissa. Tervapaperilta kuulostaa. Nuo ekat paperit on just varmaan vedon takia laitettu sinne ja päällä oleva rako vois olla jonkin sortin lisäeristysviritelmä. Puukuitulevy toimii myös lämmöneristeenä välissä. Jos purat nuo verneet pois niin hyvin todennäköistä että tulee järin kylmä kämppä kun veto lisääntyy ja tiiliseinä toimii isona kylmäsiltana kun ei ole lämmöneristettä missään välissä. Voi olla muutenkin muuraus sitä luokkaa tuossa ettei edes kannata jättää näkyviin kun saumoja ei ole siistitty ja laastia sotkettu tiilen pintaan.

Muutenkin jos meet purkamaan noin paljon kampetta pois niin lattia- ja kattomateriaali ei mene ulkoseinään asti jolloin et saa niistä siistejä helpolla ainakaan. Jää pinnoittamaton rako seinän eteen.

Jos haluat toimivan systeemin niin pura vanhat rojut pois tiiliseinään asti. Sit tiiliseinään lämmöneristeeksi kingspan levy ja sen eteen uusi muuraus tiilestä pienellä ilmaraolla (n. 2cm) jossa voi vetää sähköt ja kannattaa varmuuden vuoksi jättää rakenteen toimivuuden kannalta vaikka varmaan periaatteessa voisi muurata suoraan finnfoamiinkin kiinni.

Uskon tosin ettei tällaista muokkausta saa edes mennä tekemään ilman taloyhtiön lupaa joten isännöitsijään kannattaa olla yhteydessä.
 
Jos tuossa tervapaperissa on voimakas pistävä tuoksu niin todennäköisesti tuossa on kreosiittia joka on syöpävaarallinen PAH-yhdiste ja pitäis purkaa "asbestityönä" ja hävittää ongelmajätteenä.
Missään tapauksessa tuota seinää ei saa purkaa omin päin ilman lupaa ja tarkempaa kartoitusta,luultavasti ulkoseinä vaatii rakennus/toiminpideluvan rakennusvalvonnalta ja muutenkin hyvät suunnitelmat.
 
Viimeksi muokattu:
Eikö olisi muutenkin helpoin tehdä tiiliseinä tiililaatoilla? Tosin jos on iso seinä, niin hintaa taitaa tulla aika paljon.

Tiililaatat - Verhoilukivet tukkuhintaan netistä | Taloon.com

Noissa on se ongelma vaan että ei ne kuitenkaan näytä samalta kuin oikea tiili ja niissä luultavasti toistuu sama kuvio ja muoto useissa laatoissa. Äkkiä katsottuna näyttää vähän tiiliseinältä mutta kun tarkemmin alkaa katsoa niin huomaa ettei ole sama asia. Se on tuommoinen halpa kopio aidon tiiliseinän rinnalla joka tulee maksamaan kuitenkin saman ellei enemmänkin kuin oikea.
 
Minkäslaisia ajatuksia täällä herättää tiilikaton hoito.
Itse nyt asunut reilun vuoden noin 20-vuotiaan tiilikaton alla. Ja on hiukan pohdinnassa pitäisikö tuolle tehdä jotain.

Tiilet kaikki ehjiä, mutta melko huokoisen näköisiä. Sammalta tuo myös kerää, kun aivan talon vieressä on kuusta, mäntyä ja koivua, joista tippuu roskat katolle.

Sain yhden tarjouksen 20e/m2. Joka sisältäisi katon pesun, jonkinlaisen myrkytyksen sammaleen poistoon ja lopuksi vielä jonkinlainen pinnoite, joka myös värjäisi katon uuteen uskoon.
Tai sitten olisi vaihtoehtona 6e/m2. Pelkkä puhdistus ja jokin myrkytys sammalta vastaan.

Vai jatkaako vielä vain harjauksella...

Pieni varoitus. Tekstiseinä tulossa.

Itsellä noin 20 vuotias tiilikatto (Paroc) ja siitä oli jo harjattu ja pesty vuosien saatossa kaikki pinta pois. Pelkkä tiili jäljellä, joten jotain oli tehtävä. 150m2 pinta-alaa suunnilleen.


Homma meni näin (itse tehtynä).
1. Ekana vuonna katto myrkytettiin sammalmyrkyllä. Taisi olla biocomp. Ehkä laitaisin mieluummin sen Tikkurilan aineen. Loppukesästä kuivana päivänä tukevat kumipintaiset hanskat kädessä käsin puhdistin sammaleet pois katosta. Nostelin suoraan roskapusseihin/perssulle maahan. Hanskoja meni neljä paria ja sormenpäät oli kyllä takuulla hellänä. Samoin polvet ja selkä. Säästi hemmetisti painepesun jälkeistä siivoamista seuraavana vuonna. 2-3 pönttöä 5 litran vetoisena tais mennä tota myrkkyä katolle. Myrkyn levitin tätä varten ostetulla reppupaineruiskulla. ÄLÄ OSTA KIINALAISTA PASKAA TÄHÄN HOMMAAN. siitä ei tuu kun hemmetillinen tatti ottaan. 60€ hintaan saa Garnian vastaavan ja homma sujuu. vs.. no joo idänihmeet.

2. Tokana vuonna katto pestiin ihan sillä menttaliteetillä, painepesurin rotojet suuttimella (K5 kärkkäri), että jos tiiliä hajoaa pesussa, on se hyvä että ne hajoavat NYT eikä 1-5 vuoden päästä itsestään.
Ja hajosihan niitä vissiin viisi kappaletta. Olivat tehtaalta lähtien olleet valuvirheellisiä, ainesosat eivät olleet sekoittuneet keskenään kunnolla ja massa oli jäänyt osin sidosaineista tai täyteaineista koostuvaksi - täyteaines peseytyi hevon kuikkaan kun painaria näytti. Rotojet suutin oli tämän urakan jälkeen valmista kamaa. Eli se pitänee laskea kustannukseksi myös. En tiedä mitä maksaa, en ole vielä uutta ostanut. Pestessä käytin samalla motonetin tiilikattopesuainetta jotta se hoitelisi viimeisetkin sammaleiden alut katosta pois..

Tein pesemisen ja maalauksen avuksi katon profiiliin sopivan 60cm x 50cm laudasta kasaan ruuvatun tason. Tasoa oli kevyehkö siirrellä paikasta toiseen ja sen pinta oli aina vaaterissa, joten tavarat pysyi siinä sen päällä pelkällä painovoimalla. Kannattaa tähdätä sen tason jalat osumaan tiilen profiilin kanssa yksiin ;).
Lisäksi pesemisen
n ajaksi tein viidestä laudasta ja pressusta siirreltävän suojan, joka pujotettiin yläkautta ränneihin roikkumaan. Sen 'lippa'
nousi noin 40-50cm alimman tiilirivin yläpuolelle, estäen näin tiilten pesusta syntyvän paskan lentämisen ihan pitkin paikkoja (terassit, valokatteet, autot jne jne). Kaikki ryönä tippui ränneihin, mutta putsaaminen oli taas helpompaa tehdä tohon rännistöön kun 500m2 ympäri tonttia..

Pesun jälkeen katon annettiin kuivua. Tuona aikana katon vialliset tiilet vaihdettiin uusiin. Koska Parocin tiiltä ei enää saanut A-Tiilikatteen tiili oli todella lähellä samaa profiilia, ainoa ero oli tiilen oikean puoleisen lappeen "kynsi" ei ollut yhtä terävän muotoinen kuin Parocissa, mutta kaikkien vesiurien jäädessä suojaan, tämä tiili oli napakymppi tuohon kattoon.

Tiilet maksoivat ihan älyttömät 2€/kpl, mutta lähin toimittaja oli se jota tuli käytettyä. Kauempaa olis saanut 1e /kpl (mikä on järkevä hinta tiilelle). TIiliä uusittiin noin 35-40 kpl. Jos vähänkään oli kulma murtunut tai naulanreiästä näkyi alkavaa halkeamaa - tiili menee vaihtoon.

Joo tipsinä vielä että älä naulaa tiiliä tiukasti naulalla kattoruoteeseen kiinni, jätä se sopivasti löyhälle se naulaus, jotta lämpölaajenemiset ja ruoteiden turpoamiset jne luonnon olot eivät sitten halkaise kireän naulan kohdalta tiiltä..

Ok. Tähän mennessä on kulunut jotain 200€ suunnilleen tarvikkeisiin jne kamppeisiin.

Maalaus.. Voi pojat. Ostin ihan Tikkurilan tiilikattomaalia. Kilpi nimeltään. Noin 100€/pönttö. 600€ meni maaleihin. Eli 6 pönttöä. Koska kesä oli kuuma kun latinomorsian, pohjamaalaamisvaiheessa piti säveltää ja ohentaa maalia ohjeistetun enimmäis prosentin sijaan noin 30% vedellä. Jotta käytännössä paljaaseen ja hitokseen hyvin imevään tiilenpintaan sai tuon maalin levitetyä. Muuten maali kuivui liian nopeasti pintaan eikä tartu kunnolla. Levittäminen myös on ärsyttävän työlästä jos maali ei ui pintaan tarpeeksi sujuvasti. Pohjamaalaaminen oli kaiken kaikkiaan aikaakuluttavin ja työläin työvaihe. Tämä tehtiin meillä pensseleillä. Kiireen saa heittää niskasta kuikkaan kun tätä tekee. Tämä etenee just sitä tahtia kun se etenee, maalin imeytymisen ja tiilen pinnan mukaan. Aurinkoinen puoli on karkein ja työläin, imevin jne jne.

Pensseleistä tipsinä sellanen, että Tokmannin myymä Sokevan sininen seinä/kattopensselisarja oli ihan päällikkö tähän hommaan. MAINOS : Ulkosivellin 100 mm, taivutettu varsi 100mm leveänä, niin että se mahtui hyvin tiilen profiiliin. Jos on liian leveä pensseli, pensselin reunat nousevat pystyyn/hapsottavat pitkin maisemaa ja pensselin hyötytyöleveys on käytännössä sitten se 100mm. Ja ne 10+10mm siellä sivuilla vaan sotkee paikkoja ja on edessä. Tosiaan noi pensselit maksoi Tokmannilla oikein sopivat 4€/kpl ja pyyhkivät lattiaa 10€+ pensseleillä. Jatkovarsia oli joka maalarille omansa. Nämä ei ihmeitä maksa.

Kun pohjamaalaus oli valmis, päästiin vetämään pintamaalauskierros. Voi veljet, tää homma oli ihan suffeli juttu. Aivan superluxus helppoa ja kivaa, kun hyvät pohjat loivat mukavan sujumisen tuohon maalaamiseen. Tosin auringon valon määrä haittasi tekemistä. Maali heijastaa sen verran hyvin auringonvaloa, että paikoin on vaikea nähdä mistä pohjamaalaus oli jäänyt ohueksi ja pintamaaalille oli siihen kohtaan sitten enemmän kysyntää. TÄmän takia kävin täytemaalailemassa kolmannen kierroksen vielä tokan kerran jälkeen. Kun aina jostain tuli vastaan jokin kohta missä selvästikin tiili oli imenyt maalia enemmän kuin maalatessa oli nähtävissä.

Oltaiskohan tässä kohtaa kokonaiskustannuksissa noin 800€ nurkissa. Koska maalit, myrkyt, Rotojet, nippupensseleitä ja hanskoja sekä tiiliä muutama pino.

Jos verrataan tätä saamaani tarjoukseen 1500-2000€ tästä hommasta niin olis melkeen voinut olla "wörttiä" ottaa toi 2000€ tarjous. Toki jäin 700-1200€ plussalle tästä hommasta itse tehden. Saahan sillä kaljaa aika määrän. Mutta mutta. nyt tiedän miten homma on tehty. Se on tehty huolella, joka tiili vaihtaen, joka tiili maalaten.

Aiempaa DIY kokemusta on 1980 luvulta lähtien (no naperona raksoilla pomppinu jaloissa ja mm. mibralla valuja tärytetty), ja jos sinulla on kokemusta ja "can-do" asennetta kunnon nippu, ei muuta kun tekemään. Tunteja meni hommaan ainakin 100h. Ehkä enemmänkin, meni motivaatio siitä tuntien laskemistesta pohjamaalivaiheessa ihan totaalisesti nolliin :D :D

3. JOskus vuoden tai kahden päästä maalannen kolmannen kattavan kierroksen tuonne uudestaan. Arviolta 20 litraa tulee menemään maalia siihen hommaan. Ei enää paha. Sitten on katto sen verran timangissa kunnossa, että menee taas 20 vuotta (toivon näin) ennen kuin samaa pitää tehdä uudestaan. Olipa mukava kuunnella syksyn sateita kun tiesi että katto pitää ja tiilet pysyvät kuivina - sateesta huolimatta.
 
Viimeksi muokattu:
Noissa on se ongelma vaan että ei ne kuitenkaan näytä samalta kuin oikea tiili ja niissä luultavasti toistuu sama kuvio ja muoto useissa laatoissa. Äkkiä katsottuna näyttää vähän tiiliseinältä mutta kun tarkemmin alkaa katsoa niin huomaa ettei ole sama asia. Se on tuommoinen halpa kopio aidon tiiliseinän rinnalla joka tulee maksamaan kuitenkin saman ellei enemmänkin kuin oikea.
Joo, voipi olla. En ole itse luonnossa noita nähnyt niin en osaa sanoa, mutta on nuita näköjään käsinlyötyjä mitkä luulisi olevan vaihtelevan näköisiä eikä aivan samasta "muotista" tulleita(?).
 
Pieni varoitus. Tekstiseinä tulossa.

Itsellä noin 20 vuotias tiilikatto (Paroc) ja siitä oli jo harjattu ja pesty vuosien saatossa kaikki pinta pois. Pelkkä tiili jäljellä, joten jotain oli tehtävä. 150m2 pinta-alaa suunnilleen.


Homma meni näin (itse tehtynä).
1. Ekana vuonna katto myrkytettiin sammalmyrkyllä. Taisi olla biocomp. Ehkä laitaisin mieluummin sen Tikkurilan aineen. Loppukesästä kuivana päivänä tukevat kumipintaiset hanskat kädessä käsin puhdistin sammaleet pois katosta. Nostelin suoraan roskapusseihin/perssulle maahan. Hanskoja meni neljä paria ja sormenpäät oli kyllä takuulla hellänä. Samoin polvet ja selkä. Säästi hemmetisti painepesun jälkeistä siivoamista seuraavana vuonna. 2-3 pönttöä 5 litran vetoisena tais mennä tota myrkkyä katolle. Myrkyn levitin tätä varten ostetulla reppupaineruiskulla. ÄLÄ OSTA KIINALAISTA PASKAA TÄHÄN HOMMAAN. siitä ei tuu kun hemmetillinen tatti ottaan. 60€ hintaan saa Garnian vastaavan ja homma sujuu. vs.. no joo idänihmeet.

2. Tokana vuonna katto pestiin ihan sillä menttaliteetillä, painepesurin rotojet suuttimella (K5 kärkkäri), että jos tiiliä hajoaa pesussa, on se hyvä että ne hajoavat NYT eikä 1-5 vuoden päästä itsestään. Ja hajosihan niitä vissiin viisi kappaletta. Olivat tehtaalta lähtien olleet valuvirheellisiä, ainesosat eivät olleet sekoittuneet keskenään kunnolla ja massa oli jäänyt osin sidosaineista tai täyteaineista koostuvaksi - täyteaines peseytyi hevon kuikkaan kun painaria näytti. Rotojet suutin oli tämän urakan jälkeen valmista kamaa. Eli se pitänee laskea kustannukseksi myös. En tiedä mitä maksaa, en ole vielä uutta ostanut. Pestessä käytin samalla motonetin tiilikattopesuainetta jotta se hoitelisi viimeisetkin sammaleiden alut katosta pois..

Pesemisen ajaksi tein viidestä laudasta ja pressusta siirreltävän suojan, joka pujotettiin yläkautta ränneihin roikkumaan. SUoja nousi noin 40-50cm alimman tiilirivin yläpuolelle, estäen näin tiilten pesusta syntyvän paskan lentämisen ihan pitkin paikkoja (terassit, valokatteet, autot jne jne). Kaikki ryönä tippui ränneihin, mutta putsaaminen oli taas helpompaa tehdä tohon rännistöön kun 500m2 ympäri tonttia..

Pesun jälkeen katon annettiin kuivua. Tuona aikana katon vialliset tiilet vaihdettiin uusiin. Koska Parocin tiiltä ei enää saanut A-Tiilikatteen tiili oli todella lähellä samaa profiilia, ainoa ero oli tiilen oikean puoleisen lappeen "kynsi" ei ollut yhtä terävän muotoinen kuin Parocissa, mutta kaikkien vesiurien jäädessä suojaan, tämä tiili oli napakymppi tuohon kattoon.

Tiilet maksoivat ihan älyttömät 2€/kpl, mutta lähin toimittaja oli se jota tuli käytettyä. Kauempaa olis saanut 1e /kpl (mikä on järkevä hinta tiilelle). TIiliä uusittiin noin 35-40 kpl. Jos vähänkään oli kulma murtunut tai naulanreiästä näkyi alkavaa halkeamaa - tiili menee vaihtoon.

Joo tipsinä vielä että älä naulaa tiiliä tiukasti naulalla kattoruoteeseen kiinni, jätä se sopivasti löyhälle se naulaus, jotta lämpölaajenemiset ja ruoteiden turpoamiset jne luonnon olot eivät sitten halkaise kireän naulan kohdalta tiiltä..

Ok. Tähän mennessä on kulunut jotain 200€ suunnilleen tarvikkeisiin jne kamppeisiin.

Maalaus.. Voi pojat. Ostin ihan Tikkurilan tiilikattomaalia. Kilpi nimeltään. Noin 100€/pönttö. 600€ meni maaleihin. Eli 6 pönttöä. Koska kesä oli kuuma kun latinomorsian, pohjamaalaamisvaiheessa piti säveltää ja ohentaa maalia ohjeistetun enimmäis prosentin sijaan noin 30% vedellä. Jotta käytännössä paljaaseen ja hitokseen hyvin imevään tiilenpintaan sai tuon maalin levitetyä. Muuten maali kuivui liian nopeasti pintaan eikä tartu kunnolla. Levittäminen myös on ärsyttävän työlästä jos maali ei ui pintaan tarpeeksi sujuvasti. Pohjamaalaaminen oli kaiken kaikkiaan aikaakuluttavin ja työläin työvaihe. Tämä tehtiin meillä pensseleillä. Kiireen saa heittää niskasta kuikkaan kun tätä tekee. Tämä etenee just sitä tahtia kun se etenee, maalin imeytymisen ja tiilen pinnan mukaan. Aurinkoinen puoli on karkein ja työläin, imevin jne jne.

Pensseleistä tipsinä sellanen, että Tokmannin myymä Sokevan sininen seinä/kattopensselisarja oli ihan päällikkö tähän hommaan. MAINOS : Ulkosivellin 100 mm, taivutettu varsi 100mm leveänä, niin että se mahtui hyvin tiilen profiiliin. Jos on liian leveä pensseli, pensselin reunat nousevat pystyyn/hapsottavat pitkin maisemaa ja pensselin hyötytyöleveys on käytännössä sitten se 100mm. Ja ne 10+10mm siellä sivuilla vaan sotkee paikkoja ja on edessä. Tosiaan noi pensselit maksoi Tokmannilla oikein sopivat 4€/kpl ja pyyhkivät lattiaa 10€+ pensseleillä. Jatkovarsia oli joka maalarille omansa. Nämä ei ihmeitä maksa.

Kun pohjamaalaus oli valmis, päästiin vetämään pintamaalauskierros. Voi veljet, tää homma oli ihan suffeli juttu. Aivan superluxus helppoa ja kivaa, kun hyvät pohjat loivat mukavan sujumisen tuohon maalaamiseen. Tosin auringon valon määrä haittasi tekemistä. Maali heijastaa sen verran hyvin auringonvaloa, että paikoin on vaikea nähdä mistä pohjamaalaus oli jäänyt ohueksi ja pintamaaalille oli siihen kohtaan sitten enemmän kysyntää. TÄmän takia kävin täytemaalailemassa kolmannen kierroksen vielä tokan kerran jälkeen. Kun aina jostain tuli vastaan jokin kohta missä selvästikin tiili oli imenyt maalia enemmän kuin maalatessa oli nähtävissä.

Oltaiskohan tässä kohtaa kokonaiskustannuksissa noin 800€ nurkissa. Koska maalit, myrkyt, Rotojet, nippupensseleitä ja hanskoja sekä tiiliä muutama pino.

Jos verrataan tätä saamaani tarjoukseen 1500-2000€ tästä hommasta niin olis melkeen voinut olla "wörttiä" ottaa toi 2000€ tarjous. Toki jäin 700-1200€ plussalle tästä hommasta itse tehden. Saahan sillä kaljaa aika määrän. Mutta mutta. nyt tiedän miten homma on tehty. Se on tehty huolella, joka tiili vaihtaen, joka tiili maalaten.

Aiempaa DIY kokemusta on 1980 luvulta lähtien (no naperona raksoilla pomppinu jaloissa ja mm. mibralla valuja tärytetty), ja jos sinulla on kokemusta ja "can-do" asennetta kunnon nippu, ei muuta kun tekemään. Tunteja meni hommaan ainakin 100h. Ehkä enemmänkin, meni motivaatio siitä tuntien laskemistesta pohjamaalivaiheessa ihan totaalisesti nolliin :D :D

3. JOskus vuoden tai kahden päästä maalannen kolmannen kattavan kierroksen tuonne uudestaan. Arviolta 20 litraa tulee menemään maalia siihen hommaan. Ei enää paha. Sitten on katto sen verran timangissa kunnossa, että menee taas 20 vuotta (toivon näin) ennen kuin samaa pitää tehdä uudestaan. Olipa mukava kuunnella syksyn sateita kun tiesi että katto pitää ja tiilet pysyvät kuivina - sateesta huolimatta.

Minäkin tein tänä kesänä katon maalausoperaation tikkurilan maalilla (edellisinä vuosina pesu biocompilla muistaakseni) ja suosiolla ostin heti ruiskun jolla maalaus kävi noin tunnissa/kerros (+200m2). Ihan hyvän näköinen tuli katosta.
 
Okei, toi ruisku on selkeästi sarjassamme HYVÄ vinkki. Pensseli on aikava kampe.
 
Okei, toi ruisku on selkeästi sarjassamme HYVÄ vinkki. Pensseli on aikava kampe.
Muistaakseni Tikkurilan ohjeissa luki että eka/pohjakerros tulisi "hangata" pensselillä vaikka levittäisikin ruiskulla, mutta itse koin tämän penssellityön tosiaan sen verta työlääksi että tyydyin pelkkään ruiskulevitykseen.
 
Sama tilanne omassa kämpässä. Vaihdoin uudet termarit ja nyt lämpöjä pystyy säätämään tarkemmin. Kuitenkin aina olisi parempi jos jokaisessa huoneessa olisi oma termostaatti.

Joo onhan tuo ihan järkevää, nytkin tuo suihkun puoli on isommalla teholla..

Taidanpa tilata samanlaisen enston kun tuo ylempi, vähän alle 40€ taloon.comissa joten ei paha.
 
Totta, pensselillä saa myös kaikkiin tiilen kulmiin tuon maalin. Toki se voi onnistua myös ruiskulla ja epäonnistua pensselillä.. Pensselöinti on melko hankaamista kyllä :vihellys:
 
Totta, pensselillä saa myös kaikkiin tiilen kulmiin tuon maalin. Toki se voi onnistua myös ruiskulla ja epäonnistua pensselillä.. Pensselöinti on melko hankaamista kyllä :vihellys:

Pensselissä on se idea että se hankaa sen maalin kunnolla siihen tiileen ja menee syvemmälle huokoisiin jolloin tartunta ja maalin kesto on parempi pitemmällä tähtäimellä. Ruisku tekee vaan ohuen maalikerroksen pintaan joka kuluu nopeemmin pois. Saattaa olla isokin merkitys lopulliseen kestoon jos tähtää tuohon 20vuoden huoltomaalausväliin.
 
Pensselissä on se idea että se hankaa sen maalin kunnolla siihen tiileen ja menee syvemmälle huokoisiin jolloin tartunta ja maalin kesto on parempi pitemmällä tähtäimellä. Ruisku tekee vaan ohuen maalikerroksen pintaan joka kuluu nopeemmin pois. Saattaa olla isokin merkitys lopulliseen kestoon jos tähtää tuohon 20vuoden huoltomaalausväliin.
Tämähän siihen pensselöintiin on varmasti syynä. Ja toisaalta taas korkeapaineruiskulla pääsee juurikin kaikkiin pieniin kolosiin, kulmiin ja rakosiin kun se maali tulee sieltä ruiskusta kohtuu paineella...
 
Pieni varoitus. Tekstiseinä tulossa.

Itsellä noin 20 vuotias tiilikatto (Paroc) ja siitä oli jo harjattu ja pesty vuosien saatossa kaikki pinta pois. Pelkkä tiili jäljellä, joten jotain oli tehtävä. 150m2 pinta-alaa suunnilleen.


Homma meni näin (itse tehtynä).
1. Ekana vuonna katto myrkytettiin sammalmyrkyllä. Taisi olla biocomp. Ehkä laitaisin mieluummin sen Tikkurilan aineen. Loppukesästä kuivana päivänä tukevat kumipintaiset hanskat kädessä käsin puhdistin sammaleet pois katosta. Nostelin suoraan roskapusseihin/perssulle maahan. Hanskoja meni neljä paria ja sormenpäät oli kyllä takuulla hellänä. Samoin polvet ja selkä. Säästi hemmetisti painepesun jälkeistä siivoamista seuraavana vuonna. 2-3 pönttöä 5 litran vetoisena tais mennä tota myrkkyä katolle. Myrkyn levitin tätä varten ostetulla reppupaineruiskulla. ÄLÄ OSTA KIINALAISTA PASKAA TÄHÄN HOMMAAN. siitä ei tuu kun hemmetillinen tatti ottaan. 60€ hintaan saa Garnian vastaavan ja homma sujuu. vs.. no joo idänihmeet.

2. Tokana vuonna katto pestiin ihan sillä menttaliteetillä, painepesurin rotojet suuttimella (K5 kärkkäri), että jos tiiliä hajoaa pesussa, on se hyvä että ne hajoavat NYT eikä 1-5 vuoden päästä itsestään. Ja hajosihan niitä vissiin viisi kappaletta. Olivat tehtaalta lähtien olleet valuvirheellisiä, ainesosat eivät olleet sekoittuneet keskenään kunnolla ja massa oli jäänyt osin sidosaineista tai täyteaineista koostuvaksi - täyteaines peseytyi hevon kuikkaan kun painaria näytti. Rotojet suutin oli tämän urakan jälkeen valmista kamaa. Eli se pitänee laskea kustannukseksi myös. En tiedä mitä maksaa, en ole vielä uutta ostanut. Pestessä käytin samalla motonetin tiilikattopesuainetta jotta se hoitelisi viimeisetkin sammaleiden alut katosta pois..

Pesemisen ajaksi tein viidestä laudasta ja pressusta siirreltävän suojan, joka pujotettiin yläkautta ränneihin roikkumaan. SUoja nousi noin 40-50cm alimman tiilirivin yläpuolelle, estäen näin tiilten pesusta syntyvän paskan lentämisen ihan pitkin paikkoja (terassit, valokatteet, autot jne jne). Kaikki ryönä tippui ränneihin, mutta putsaaminen oli taas helpompaa tehdä tohon rännistöön kun 500m2 ympäri tonttia..

Pesun jälkeen katon annettiin kuivua. Tuona aikana katon vialliset tiilet vaihdettiin uusiin. Koska Parocin tiiltä ei enää saanut A-Tiilikatteen tiili oli todella lähellä samaa profiilia, ainoa ero oli tiilen oikean puoleisen lappeen "kynsi" ei ollut yhtä terävän muotoinen kuin Parocissa, mutta kaikkien vesiurien jäädessä suojaan, tämä tiili oli napakymppi tuohon kattoon.

Tiilet maksoivat ihan älyttömät 2€/kpl, mutta lähin toimittaja oli se jota tuli käytettyä. Kauempaa olis saanut 1e /kpl (mikä on järkevä hinta tiilelle). TIiliä uusittiin noin 35-40 kpl. Jos vähänkään oli kulma murtunut tai naulanreiästä näkyi alkavaa halkeamaa - tiili menee vaihtoon.

Joo tipsinä vielä että älä naulaa tiiliä tiukasti naulalla kattoruoteeseen kiinni, jätä se sopivasti löyhälle se naulaus, jotta lämpölaajenemiset ja ruoteiden turpoamiset jne luonnon olot eivät sitten halkaise kireän naulan kohdalta tiiltä..

Ok. Tähän mennessä on kulunut jotain 200€ suunnilleen tarvikkeisiin jne kamppeisiin.

Maalaus.. Voi pojat. Ostin ihan Tikkurilan tiilikattomaalia. Kilpi nimeltään. Noin 100€/pönttö. 600€ meni maaleihin. Eli 6 pönttöä. Koska kesä oli kuuma kun latinomorsian, pohjamaalaamisvaiheessa piti säveltää ja ohentaa maalia ohjeistetun enimmäis prosentin sijaan noin 30% vedellä. Jotta käytännössä paljaaseen ja hitokseen hyvin imevään tiilenpintaan sai tuon maalin levitetyä. Muuten maali kuivui liian nopeasti pintaan eikä tartu kunnolla. Levittäminen myös on ärsyttävän työlästä jos maali ei ui pintaan tarpeeksi sujuvasti. Pohjamaalaaminen oli kaiken kaikkiaan aikaakuluttavin ja työläin työvaihe. Tämä tehtiin meillä pensseleillä. Kiireen saa heittää niskasta kuikkaan kun tätä tekee. Tämä etenee just sitä tahtia kun se etenee, maalin imeytymisen ja tiilen pinnan mukaan. Aurinkoinen puoli on karkein ja työläin, imevin jne jne.

Pensseleistä tipsinä sellanen, että Tokmannin myymä Sokevan sininen seinä/kattopensselisarja oli ihan päällikkö tähän hommaan. MAINOS : Ulkosivellin 100 mm, taivutettu varsi 100mm leveänä, niin että se mahtui hyvin tiilen profiiliin. Jos on liian leveä pensseli, pensselin reunat nousevat pystyyn/hapsottavat pitkin maisemaa ja pensselin hyötytyöleveys on käytännössä sitten se 100mm. Ja ne 10+10mm siellä sivuilla vaan sotkee paikkoja ja on edessä. Tosiaan noi pensselit maksoi Tokmannilla oikein sopivat 4€/kpl ja pyyhkivät lattiaa 10€+ pensseleillä. Jatkovarsia oli joka maalarille omansa. Nämä ei ihmeitä maksa.

Kun pohjamaalaus oli valmis, päästiin vetämään pintamaalauskierros. Voi veljet, tää homma oli ihan suffeli juttu. Aivan superluxus helppoa ja kivaa, kun hyvät pohjat loivat mukavan sujumisen tuohon maalaamiseen. Tosin auringon valon määrä haittasi tekemistä. Maali heijastaa sen verran hyvin auringonvaloa, että paikoin on vaikea nähdä mistä pohjamaalaus oli jäänyt ohueksi ja pintamaaalille oli siihen kohtaan sitten enemmän kysyntää. TÄmän takia kävin täytemaalailemassa kolmannen kierroksen vielä tokan kerran jälkeen. Kun aina jostain tuli vastaan jokin kohta missä selvästikin tiili oli imenyt maalia enemmän kuin maalatessa oli nähtävissä.

Oltaiskohan tässä kohtaa kokonaiskustannuksissa noin 800€ nurkissa. Koska maalit, myrkyt, Rotojet, nippupensseleitä ja hanskoja sekä tiiliä muutama pino.

Jos verrataan tätä saamaani tarjoukseen 1500-2000€ tästä hommasta niin olis melkeen voinut olla "wörttiä" ottaa toi 2000€ tarjous. Toki jäin 700-1200€ plussalle tästä hommasta itse tehden. Saahan sillä kaljaa aika määrän. Mutta mutta. nyt tiedän miten homma on tehty. Se on tehty huolella, joka tiili vaihtaen, joka tiili maalaten.

Aiempaa DIY kokemusta on 1980 luvulta lähtien (no naperona raksoilla pomppinu jaloissa ja mm. mibralla valuja tärytetty), ja jos sinulla on kokemusta ja "can-do" asennetta kunnon nippu, ei muuta kun tekemään. Tunteja meni hommaan ainakin 100h. Ehkä enemmänkin, meni motivaatio siitä tuntien laskemistesta pohjamaalivaiheessa ihan totaalisesti nolliin :D :D

3. JOskus vuoden tai kahden päästä maalannen kolmannen kattavan kierroksen tuonne uudestaan. Arviolta 20 litraa tulee menemään maalia siihen hommaan. Ei enää paha. Sitten on katto sen verran timangissa kunnossa, että menee taas 20 vuotta (toivon näin) ennen kuin samaa pitää tehdä uudestaan. Olipa mukava kuunnella syksyn sateita kun tiesi että katto pitää ja tiilet pysyvät kuivina - sateesta huolimatta.
2015 ostin 160 neliön tiilet (a-tiilikate) vähän yli tonniin. En tiedä mitä tänään olisi maksanut, kun a-tiilikate ostettiin pois häiritsemästä. Mutta jos kerran vanhojen tilalle olisi löytynyt 1:1 tiilet, niin en ehkä olisi lähtenyt pesemään... Toki riippuu ruoteiden kunnosta, että olisko nekin kannattanut samalla vauhdilla vaihtaa. Pelkkä tiilien vaihto on muutaman päivän homma ja helvetin helppoa varsinkin jos vanhat palikat on "samat".

e: Tämäkin siis vähän antanee perspektiiviä siitä, miten helvetinmoista kusetusta nuo katonpesufirmat tekee. Ei hevon vatun järkeä koko touhussa.

e2: Tiilet oli Starkin kautta 78 snt/kpl. Aura Effect eli erikoispinnoitettu (keskimmäinen vaihtoehdoista).
 
Viimeksi muokattu:
Noissa on se ongelma vaan että ei ne kuitenkaan näytä samalta kuin oikea tiili ja niissä luultavasti toistuu sama kuvio ja muoto useissa laatoissa. Äkkiä katsottuna näyttää vähän tiiliseinältä mutta kun tarkemmin alkaa katsoa niin huomaa ettei ole sama asia. Se on tuommoinen halpa kopio aidon tiiliseinän rinnalla joka tulee maksamaan kuitenkin saman ellei enemmänkin kuin oikea.

Mä tein yksittäisestä tiilikopiosta ja laastit saumoihin, näyttää ja tuntuu aidolta.

10310114_10203036436045927_1772107696662571943_n.jpg
 
Joo onhan tuo ihan järkevää, nytkin tuo suihkun puoli on isommalla teholla..

Taidanpa tilata samanlaisen enston kun tuo ylempi, vähän alle 40€ taloon.comissa joten ei paha.
Saako termarit vaihtaa itse?

Meillä on talossa joka huoneessa katto ja lattia lämmitys = älytön määrä termareita , säästää jos itse ruuvaisi uudet
 
Saako termarit vaihtaa itse?

Meillä on talossa joka huoneessa katto ja lattia lämmitys = älytön määrä termareita , säästää jos itse ruuvaisi uudet
As oy:ssä ei. Omakotitaloon varmaan saa, mutta jos jotain tulee, niin vakuutusyhtiö nostaa kädet pystyyn.
 
Mä tein yksittäisestä tiilikopiosta ja laastit saumoihin, näyttää ja tuntuu aidolta.

10310114_10203036436045927_1772107696662571943_n.jpg

Vaikea täysin kuvasta sanoa miten lähellä tuo on oikeeta, mutta ainakin kuvan perusteella syvyysperspektiivi olisi littanampi kuin oikeissa. Kun sauma veetään sillä saumaraudalla niin siitä tulee jonkun 5mm syvä. Hyvä kopio kuitenkin.
 
Vaikea täysin kuvasta sanoa miten lähellä tuo on oikeeta, mutta ainakin kuvan perusteella syvyysperspektiivi olisi littanampi kuin oikeissa. Kun sauma veetään sillä saumaraudalla niin siitä tulee jonkun 5mm syvä. Hyvä kopio kuitenkin.
Sauman syvyys on enemmän tekijästä kiinni, osa jättää hyvinkin matalaksi.
 
Vaikea täysin kuvasta sanoa miten lähellä tuo on oikeeta, mutta ainakin kuvan perusteella syvyysperspektiivi olisi littanampi kuin oikeissa. Kun sauma veetään sillä saumaraudalla niin siitä tulee jonkun 5mm syvä. Hyvä kopio kuitenkin.

Syvyysperspektiivi on litteämpi kun itse tiili on litteä, keskimäärin 30mm paksu, mutta siis noi on yksittäisiä paloja jotka on liimattu seinään ja sitten saumalaasti mistä tulee toi parempi lopputulos kun ei ole niin geneerinen kun noi valmiit levyt mitä ehdotettiin.
 
Syvyysperspektiivi on litteämpi kun itse tiili on litteä, keskimäärin 30mm paksu, mutta siis noi on yksittäisiä paloja jotka on liimattu seinään ja sitten saumalaasti mistä tulee toi parempi lopputulos kun ei ole niin geneerinen kun noi valmiit levyt mitä ehdotettiin.

Joo ilman muuta tuommoinen irto paloista tehty. Levy ny on iha onneton. noissa sentään voi latomisella vaikuttaa satunnaisuuteen vaikka olisikin samoja kuvioita.
 
En ymmärrä miten tuo tiiliseinä keskustelu on mennyt johonkin halpoihin feikki tiiliseiniin. Tuo eilen jonkun ehdottama tiililaattahan on juurikin yksittäisistä kappaleista koostuva ja varmaankin paras mahdollinen tiiliseinää jäljittelevä laatta. Ei nuo ole mitään isoja levyjä missä olisi useampi tiili.
 
As oy:ssä ei. Omakotitaloon varmaan saa, mutta jos jotain tulee, niin vakuutusyhtiö nostaa kädet pystyyn.

Et saa tehdä myöskään omakotitalossa (sähköturvallisuuslaki 1135/1996, luku 4, sallitut työt pykälässä 56, johon termarien vaihto ei kuulu). Se kuka asiaa valvoo on eri asia. Kuten yllä mainittiin jos jotain menisi pahasti pieleen niin vakuutusyhtiötä kiinnostaa.
 
Yleensä kait noilla tehostetiiliseinillä koitetaan saada vähän vanhaa aikaa / rosoisuutta tähän nykypäivän niin kliiniseen tyyliin. Ongelma noissa laatoissakin on se, että niistä tuppaa tulemaan ihan liian siistejä kun itse tekee. Ei ole ihan helppo matkia ehtaa 40- lukulaista kunnon päissään seinää muuraavaa / saumaavaa muuraria :rofl:

Tämähän siihen pensselöintiin on varmasti syynä. Ja toisaalta taas korkeapaineruiskulla pääsee juurikin kaikkiin pieniin kolosiin, kulmiin ja rakosiin kun se maali tulee sieltä ruiskusta kohtuu paineella...

Itseasiassa tämäkin kääntyy pensselin eduksi. Vaikka voisi toisin luulla niin ruiskulla juuri nuo kolot ja kulmat jää helposti ilman maalia, se paineella tuleva ilma muodostaa noihin kohtiin pyörteitä ja ampuu takaisin ja maali ei pääse perille asti.

Saako termarit vaihtaa itse?

Meillä on talossa joka huoneessa katto ja lattia lämmitys = älytön määrä termareita , säästää jos itse ruuvaisi uudet

Sähköthän niihin tulee niin ei saa itse vaihtaa, sähkärin hommiksi menee.
 
Juu kyllä se varmaan tällä täytyy edetä jos tiiltä haluaa. Ehkä väliseinien kohdalla eri asia, josko niistä löytyisi vanhaa pintaa esille tuotavaksi.

Joo varmaan on helpoin tapa tuo. Jos väliseinät on vain tasotettu tiilen päälle niin alta voi löytyäkkin kohtuu kuntosta mut joutuis soodapuhaltaa seinät. Jos taas on levytetty tiilen päälle niin voipi olla niin reikäsii tiiliä että voi unohtaa koko homman.
 
Et saa tehdä myöskään omakotitalossa (sähköturvallisuuslaki 1135/1996, luku 4, sallitut työt pykälässä 56, johon termarien vaihto ei kuulu). Se kuka asiaa valvoo on eri asia. Kuten yllä mainittiin jos jotain menisi pahasti pieleen niin vakuutusyhtiötä kiinnostaa.

joo omakotitalo kyseessä ja kaveri on sähköasentaja joka tulee sen kytkemään vaikka tuo itseltäkin onnistuisi..
 
joo omakotitalo kyseessä ja kaveri on sähköasentaja joka tulee sen kytkemään vaikka tuo itseltäkin onnistuisi..
Velipojan taloon tehtiin ennen muuttoa pintaremppaa, ja samalla uusittiin (lisäiltiin) sähköjä. Tutulle sähkömiehelle passasi että vedettiin ja kytkettiin ite sitä vaille valmiiksi että saa vain tökätä keskukseen piuhat kiinni. Jätettiin rasioista peitelevyt myös pois, niin pystyi tarkistamaan kytkennät ennen kuin laitto piuhat kiinni keskukseen.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 453
Viestejä
4 512 683
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom