Itse olen syöksytorven ja kaivon väliin taivuttanut tällaisen putken: Meltex taipuisa kulmayhde 110mm SN8
Noniin, täällähän on kova supina niin koitetaampas taas olla avuksi. Elikkä ei kannata alkaa sahata irrallaan. Lyöt tason paikoilleen ja sit paikallaan sahaat aukot niin tulee tarkat mittaukset että on keskellä kaappia, eikä tule riskiä tason katkeamisesta. jos on pakko liikutella tasoa aukkojen kanssa niin pystyssä kulettaa ja jos mahdollista niin tukee aukon kohdalta.Pitäisi sahata keittiön laminaattityötasoon reikä keittotasolle ja tiskialtaalle, ja mietityttää kuinka varovasti tasoa pitää leikkauksen jälkeen käsitellä. Jos esim keittotason aukon kohdalle jää vain 5 senttiä tuota tasoa molemmin puolin, niin kuinka helposti tuollainen menee nostaessa poikki tuosta aukon paikkeilta?
Itse antaisin ohjeeksi että helpoin tapa on melkeempä repiä vanhat levyt veks ja lyyä uudet tilalle jos jäljelle jäänyt aines on kovinkin laajaa ja röpelöä. Toinen vaihtoehto on ylitasoitus, mutta jos ei ammatikseen tee, tai ole muuten vaan näppärä käsistään niin voipi olla melko haastavaa saada hyvä pinta ja pölyistähän sekin on. Jos on massia niin soittaa ammattilaisen tasoittamaan ja maalaamaan.Jätin emännän yksin päiväksi kämpälle niin sehän kisko lasikuitutapetit olkkarista helevettiin ja niistä jäi semmonen "paperi" pinta kipsilevyihin. suihkupullolla kastelee reippaasti ja lastalla krapaa niin lähtee mutta aivan tautinen työmaa. Olisko vinkkiä millä hommaa sais nopeutettua yhtään?
Liekkö jostaan peltifirmasta / ikkunapeltejä taivuttelevasta firmasta sais mittojen mukaan tehtyä?30v vanhoihin syöksytorvi in pitäisi saada hassua jatkoa ettei vedet lennä kaatosateella kaivosta yli. Nyt siis n. 50cm korkeudella.
Vinkkejä? Mitta on ~98x64mm suorakaide ja tuota kokoa ei enää taideta valmistaa...
Itse olen syöksytorven ja kaivon väliin taivuttanut tällaisen putken: Meltex taipuisa kulmayhde 110mm SN8
No juu peltisiä ovat, valkoisia. Valkoista peltosalaojaputkea voisin kuvitella väliaikaisratkaisuksi, mutta jotain katseen kestävämpää pitäisi saada siihen asti kunnes rännit muutenkin pitää uusia kattoremontin yhteydessä eli toivottavasti +10v päästäLiekkö jostaan peltifirmasta / ikkunapeltejä taivuttelevasta firmasta sais mittojen mukaan tehtyä?
Kun varmaan ovat peltisiä? Toki ainakin orthex valmisti myös muovisia neliskulmaisia syöksyputkia, mutta mitoista en tiedä.
Halvin ja ihan toimiva olis varmaan tuo aikonen nimimerkin ehdotus, mutta ulkonäöllisesti ei ehkä kaunein?
Peltosalaojaputki ainakin on reikäisä joten valuttaa varmaan osan vedestä pihalle putkesta. Miten olisi ihan jos uusis nuo rännit + syöksytorvet jo nyt etukäteen ja sit kattoremontissa ois nekin valmiina. Ruuveilla kun laittaa niin voi sit ruuvata irti kattoremontin aikaan (välttämättä ei edes tarvitse ruuvata pois jos ei uusi muuta kuin pellit katolle)No juu peltisiä ovat, valkoisia. Valkoista peltosalaojaputkea voisin kuvitella väliaikaisratkaisuksi, mutta jotain katseen kestävämpää pitäisi saada siihen asti kunnes rännit muutenkin pitää uusia kattoremontin yhteydessä eli toivottavasti +10v päästä
Suosittelen tähän tarkoitukseen tasoitetapettia. Aika arvokasta se on mutta hyvää jälkeä sillä saa aikaan. Omasta OKT:sta laitettiin kaikki seinät suoraan kuviotapetin päälle tällä tasoitetapetilla.Jätin emännän yksin päiväksi kämpälle niin sehän kisko lasikuitutapetit olkkarista helevettiin ja niistä jäi semmonen "paperi" pinta kipsilevyihin. suihkupullolla kastelee reippaasti ja lastalla krapaa niin lähtee mutta aivan tautinen työmaa. Olisko vinkkiä millä hommaa sais nopeutettua yhtään?
Yleensä ne on sitä samaa materiaalia mistä kaappien rungot on tehty. Mutta, miksi kipsilevykin ei toimisi. Siinä on vaan isompi työ kun tasoittelut, koolaukset yms. Siihen saa vaan olla ihan normipaksuista kipsilevyä.Mistä saa seinään integroitavaan kaappiin täytepaloja? Semmoisia, jolla saa välit katettua (esim. kaapin päältä kattoon). Niiden päälle pitäisi voida maalata normimaalilla, mutta ne voisi vähän kestääkin.
Täytetäänkö väli jollain? Vai onko siellä vaan tyhjää tilaa? Mieluiten ei isoja tyhjiä koloja, joissa voi pahimmassa tapauksessa myöhemmin elää ötököitä omassa rauhassaan.
Tämmöinen ok?
Kipsilevy Knauf KS 6 - O Saneerauslevy 1,2 x 2,7 M | bauhaus.fi
Tarkoitus vetää päälle Luja 20 ja se tulee eteiseen.
Ongelma on siinä, että allekirjoittanut haluaa 60x50cm syvennykseen todennäköisesti 40x37cm kaapin. Vanha kaappi on vuosikymmeniä vanha ja menee toisen huoneen puolelle. Siellä on sisällä puukehikko ja paperoidut hyllylevyt. Se on työkalukaappina käytössä tällä hetkellä. Maali on kellastunut tuossa vanhan ratkaisun levyssä eteisen puolella ja sen kokonaan uusiminen on helpompaa kuin hiominen ja uudelleenmaalaus. Lisäksi ovi 60cm kaapille on 50cm, kun tila on muuten liian vähissä.Yleensä ne on sitä samaa materiaalia mistä kaappien rungot on tehty. Mutta, miksi kipsilevykin ei toimisi. Siinä on vaan isompi työ kun tasoittelut, koolaukset yms. Siihen saa vaan olla ihan normipaksuista kipsilevyä.
Paikalliselta keittiöfirmalta saa mittojen mukaan leikattua MDF - levyä, niin ei tartte turhaan kikkailla.
Niin, ja itse jätin yläosan tyhjäksi mutta alhaalle hain valkoista mittojen mukaan leikattua, valkoista MDF - levyä.
En nyt ole ihan varma, että ymmärsinkö ongelman oikein, mutta eiköhän saneerauskipsilevy ole tuohon juurikin hyvä ratkaisu jos se laitetaan vanhan levyn päälle.Ongelma on siinä, että allekirjoittanut haluaa 60x50cm syvennykseen todennäköisesti 40x37cm kaapin. Vanha kaappi on vuosikymmeniä vanha ja menee toisen huoneen puolelle. Siellä on sisällä puukehikko ja paperoidut hyllylevyt. Se on työkalukaappina käytössä tällä hetkellä. Maali on kellastunut tuossa vanhan ratkaisun levyssä eteisen puolella ja sen kokonaan uusiminen on helpompaa kuin hiominen ja uudelleenmaalaus. Lisäksi ovi 60cm kaapille on 50cm, kun tila on muuten liian vähissä.
Eli nuo punaiset palat olisin uusimassa. Tulee vähän kulmikas eteinen, mutta se on ok.
Herää kysymys mikset laita siihen uutta 60cm leveää kaappia? Nyt jää 20cm hyvää säilytystilaa käyttämättä ja joutuu väkertämään noita täytepalojaOngelma on siinä, että allekirjoittanut haluaa 60x50cm syvennykseen todennäköisesti 40x37cm kaapin. Vanha kaappi on vuosikymmeniä vanha ja menee toisen huoneen puolelle. Siellä on sisällä puukehikko ja paperoidut hyllylevyt. Se on työkalukaappina käytössä tällä hetkellä. Maali on kellastunut tuossa vanhan ratkaisun levyssä eteisen puolella ja sen kokonaan uusiminen on helpompaa kuin hiominen ja uudelleenmaalaus. Lisäksi ovi 60cm kaapille on 50cm, kun tila on muuten liian vähissä.
Eli nuo punaiset palat olisin uusimassa. Tulee vähän kulmikas eteinen, mutta se on ok.
Oven aukeamisen kanssa on tilaongelmia. Tuo on kapea eteisen käytävä. Senkin takia siinä on nyt 40-50cm ovi ja sisällä on 60cm leveä alue. Kaappi on ehkä peräisin 70-80 luvuilta, tai vanhempi.Herää kysymys mikset laita siihen uutta 60cm leveää kaappia? Nyt jää 20cm hyvää säilytystilaa käyttämättä ja joutuu väkertämään noita täytepaloja![]()
No sitten mä askartelisin siihen tyhjään tilaan vaikka avohyllyn, joka tulee tuon ulko-oven (?) seinän kanssa samaan tasoon.Oven aukeamisen kanssa on tilaongelmia. Tuo on kapea eteisen käytävä. Senkin takia siinä on nyt 40-50cm ovi ja sisällä on 60cm leveä alue. Kaappi on ehkä peräisin 70-80 luvuilta, tai vanhempi.
Uusin myös eteisen käytävän kaapit samalla, niin tuohon olisi kiva sovittaa standardikaappi. Tosin niitä saa 60cm levyisenä, että se ei ole tekosyy![]()
Jos ei ole korkeakiiltoa niin halvin ja helpoin tapa lienee hakea uudet ovet ikeasta...Onkos porukalla kokemuksia keittiön kaappien ovien maalaamisesta tai maalauttamisesta? Tällä hetkellä on keittiössä kahta eri väriä kaappien ovissa ja pitäisi saada kaikki samaan väriin. Lähinnä mietityttää kuinka paljon makselee ja saako jäljestä riittävän hyvää. Keittiö on perus-Ikea mallia.
Vanhemmat kun asiaa pohtivat, ei hinnanerotus ollut kovin kummoinen uusiin kaappeihin verrattuna. Kannattaa vertailla.Onkos porukalla kokemuksia keittiön kaappien ovien maalaamisesta tai maalauttamisesta? Tällä hetkellä on keittiössä kahta eri väriä kaappien ovissa ja pitäisi saada kaikki samaan väriin. Lähinnä mietityttää kuinka paljon makselee ja saako jäljestä riittävän hyvää. Keittiö on perus-Ikea mallia.
Miksi ei kahta ovea? Esim. 60cm kaappi ja 30cm ovet.Oven aukeamisen kanssa on tilaongelmia. Tuo on kapea eteisen käytävä. Senkin takia siinä on nyt 40-50cm ovi ja sisällä on 60cm leveä alue. Kaappi on ehkä peräisin 70-80 luvuilta, tai vanhempi.
Uusin myös eteisen käytävän kaapit samalla, niin tuohon olisi kiva sovittaa standardikaappi. Tosin niitä saa 60cm levyisenä, että se ei ole tekosyy![]()
Vanhemmat maalautti ison keittiön etusarjat. Hintaa en muista, mutta halvempi se oli ainakin kun uudet etusarjat + ei tarvinnut uusia etusarjoja sovitella paikallensa.Onkos porukalla kokemuksia keittiön kaappien ovien maalaamisesta tai maalauttamisesta? Tällä hetkellä on keittiössä kahta eri väriä kaappien ovissa ja pitäisi saada kaikki samaan väriin. Lähinnä mietityttää kuinka paljon makselee ja saako jäljestä riittävän hyvää. Keittiö on perus-Ikea mallia.
Tuli ne jynssättyä pois. Tapetinpoistoaineesta oli apua kohtalaisesti. Loput mitä jäi niin vedin epäkeskolla kittauksia hiodessa pois. Nyt on eka kierros pohjamaalia päällä ja ihan hyvältä näyttää. Työläs prosessi oli toki mutta kyllä se siitä, mutta toiste en samanlaista työtä tekisi enää.saneerauskipsilevyä päälle vaan, säästää hermoja aika paljon![]()
Onkos porukalla kokemuksia keittiön kaappien ovien maalaamisesta tai maalauttamisesta? Tällä hetkellä on keittiössä kahta eri väriä kaappien ovissa ja pitäisi saada kaikki samaan väriin. Lähinnä mietityttää kuinka paljon makselee ja saako jäljestä riittävän hyvää. Keittiö on perus-Ikea mallia.
Minulla on Ikea-keittiö, ja olen tyytyväinen. Lisäksi olen soitellut Tikkurilan maalilinjalle viimeeksi eilen, koskien juurikin eteisen kaapin ja sen reunusten maalausta.Jos ei ole korkeakiiltoa niin halvin ja helpoin tapa lienee hakea uudet ovet ikeasta...
On siinä nykyisen mittauksen mukaan 80cm tilaa ja sitä tulee vielä 10cm lisää, kun syvyys vähenee.. Nykyisessä käytössä vaan en tiedä, tarviiko mun työkalut edes nykyisenkokoista kaappia. Voisin heittää niitä remonttitarvikkeita roskiin, kun saan eteisremontin valmiiksiMiksi ei kahta ovea? Esim. 60cm kaappi ja 30cm ovet.
Itse laitoin eteiseen 50+75+50 kaapit, joissa ovet menee epäsymmetrisesti 50+25&50+50. 50cm ovet ovat samanlaiset ja 25cm kaistale on peiliä.
Unohda nuo oudot viritykset ja tee 60cm leveä kaappi, joka alkaa samasta kohdasta kuin vanhakin kaappi, mutta ei mene toisen huoneen puolelle vaan loppuu tuohon ovenkarmin kohdalle jolloin enemmällä käytöllä oleva oikea huone saa lisäneliöitä ja toissijainen eteinen pysyy samankokoisena kuin ennen. Jos ovien aukeaminen on ongelma niin ensisijainen ratkaisu on liukuovet ja toissijainen ratkaisu on nuo 2x30cm pariovet.Ongelma on siinä, että allekirjoittanut haluaa 60x50cm syvennykseen todennäköisesti 40x37cm kaapin. Vanha kaappi on vuosikymmeniä vanha ja menee toisen huoneen puolelle. Siellä on sisällä puukehikko ja paperoidut hyllylevyt. Se on työkalukaappina käytössä tällä hetkellä. Maali on kellastunut tuossa vanhan ratkaisun levyssä eteisen puolella ja sen kokonaan uusiminen on helpompaa kuin hiominen ja uudelleenmaalaus. Lisäksi ovi 60cm kaapille on 50cm, kun tila on muuten liian vähissä.
Eli nuo punaiset palat olisin uusimassa. Tulee vähän kulmikas eteinen, mutta se on ok.
Lauseita joita kuulee jatkuvasti päivittäisissä keskusteluissa: "Olisipa meillä vähemmän kaappitilaa"...On siinä nykyisen mittauksen mukaan 80cm tilaa ja sitä tulee vielä 10cm lisää, kun syvyys vähenee.. Nykyisessä käytössä vaan en tiedä, tarviiko mun työkalut edes nykyisenkokoista kaappia. Voisin heittää niitä remonttitarvikkeita roskiin, kun saan eteisremontin valmiiksi![]()
Onkos sulla routaeristeet ja maanvaihdot kunnossa myöskin? Minkäs kokosesta terassista puhutaan?Tuli opittua kantapään kautta, miksi terassikin on syytä perustaa kunnolla. Muutama vuosi sitten tein tuohon altaan ympärille pienen terassin maahan iskettävien paalujen varaan ja lisäksi sinne tänne harkkoja suoraan saven päälle. Muutamassa vuodessa siitä tuli nitisevä ja keikkuva. Nyt perustetaan sitten kunnolla.
Runko ois tarkoitus tehdä tolppaharkkojen päälle. Ensin 6” tavaraa runkopuuksi ja 2x4 koolaus. Minkälaisilla väleillä tuollaisella materiaaleilla homma kannattaa tehdä? Eli kuinka tiheään tolpat runkopuiden alle, kuinka isot välit runkopuiden välillä ja minkälainen koolausväli? Pintaan tulee 5” painekyllästetty lauta.
Nurkkiin akryylimassa, ei missään nimessä silikonia. Silikoni kuuluu kosteisiin tiloihin eikä ole ylimaalattava. Akryyli maalataan sitten ylitse, kunhan on kuivunut, muuten aikojen saatossa rupeaa kellastumaan ja keräämään likaa pintaan. Kuten jo @jinx1980 kirjoitti, pohjaa ei tosiaan tarvitse maalata useita kerroksia, ellei kipsilevy paista aivan erivärisenä alta. Pintamaali on mahdollista maalata kerrasta, mikäli on laadukasta maalia ja sävy lähellä pohjan sävyä, mutta amatöörinä todennäköisesti joudut useampaan kertaan maalaamaanTuli ne jynssättyä pois. Tapetinpoistoaineesta oli apua kohtalaisesti. Loput mitä jäi niin vedin epäkeskolla kittauksia hiodessa pois. Nyt on eka kierros pohjamaalia päällä ja ihan hyvältä näyttää. Työläs prosessi oli toki mutta kyllä se siitä, mutta toiste en samanlaista työtä tekisi enää.
Mitäs ootte levyjen nurkkiin laittanu? Jotain silikonin tuntuista niissä on nykyäänkin (ne nurkat mitkä on hyvännäköisiä) jostain luin että ihan akryylimassaa vaan ja sitä jo hainkin tuubin.
Mites pintaväri riittääköhän 1 kierros (vaalean harmaa). Siro 2 pohja tulee tosiaan sen 2 kertaa. Sen verran jäi kuultamaan läpi vielä... Varmaan amatöörimaalari saa vetää pintavärinkin kahdesti.....
Kyllä pitäisi olla kunnossa. Koko alalle tulee finnfoam ja maata kaivettu pois n. 20-30cm ja tilalle toi eriste ja soraa. Noin 100 neliötä on koko.Onkos sulla routaeristeet ja maanvaihdot kunnossa myöskin? Minkäs kokosesta terassista puhutaan?
Hyvä, hyvä. No vois olla hyvä lähtökohta noin 2m väli noille kannatinpalkeille/pilareille jotka ilmeisesti tulee ristiin suhteessa kakkosnelosiin (jakaa kokonaismatkan tasavälein tyyliin 9m matkalle 6 kipaletta palkkeja 1,8m välillä tai jos haluaa säästää niin 5 kipaletta 2,25m välillä). Kakkosneloset sit 600 koolausvälillä.Kyllä pitäisi olla kunnossa. Koko alalle tulee finnfoam ja maata kaivettu pois n. 20-30cm ja tilalle toi eriste ja soraa. Noin 100 neliötä on koko.
Mites tämä projekti etenee. Itsellä täsmälleen sama ongelma.30v vanhoihin syöksytorvi in pitäisi saada hassua jatkoa ettei vedet lennä kaatosateella kaivosta yli. Nyt siis n. 50cm korkeudella.
Vinkkejä? Mitta on ~98x64mm suorakaide ja tuota kokoa ei enää taideta valmistaa...
Se ajatus tässä kiteityi kylläJos jossain lähellä on purkutyömaa mistä moisia voisi saada, käy kysymässä kun se on heille aina eteenpäin jos joku käy puulavalta hakemassa kamaa.
Tuo kosteussulkuhan on tarkoitettu märkätilojen maalaukseen, eikä keittiön välitila kylläkään ole sellainen, mutta miettisin kosteussulun tarvetta lähinnä seinän materiaalin kannalta. Jos on kipsilevyä niin luonnostaan kipsilevyn vedenkesto on niin huono että olisi hyvä idea laittaa kosteussulku alle. Jos seinä on kuitenkin betonia niin kosteussulun hyöty on aika minimaalinen. Näyttäisi ohjeen mukaan korvaavan pohjamaalin, joten on suunnilleen samanhintainen kuin normaali maalaus jossa pohjamaali tarvitaan alle.Keittiöremppaa suunniteltaessa päädyttiin vain maalaamaan välitila. Tarviiko välitilan pintamaalin alle vetää esim tikkurilan luja kosteussulku maalia vai riittääkö pelkkä Luja pintamaali. Jostain luin että ei ainakaan vesieristyksiä tarvi mutta lieneekö suotavaa tuo kosteussulkumaali alle. Ei varmaan haittaakaan ole?
Siis minne olet sen vesieristyksen pistänyt? Seinään välitilan laatan alle tiskialtaan taakse? Entä kylmälaitteen tapauksessa, seinään vai lattiaan? Eihän tuossa nyt ole mitään järkeä, kuten ei myöskään siinä pistäisi lattialle jonkun neliön soiron vesieristettä. Jos sitä johonkon laittaisi niin lavuaarin alle seinään ja lattialle vastaava vuotokaukalo kuin astianpesukoneen alle ja seinästä "tippalistalla" kaukaloon, näin liemet tulisi kaapiston alta lattialle näkyviin. Tuo lavuaarin putkisto kun taitaa olla todennäköisin syyllinen vuotoihin. Työpöydän päällä ei niin paljoa pystykään vedellä leikkimään että sitä kautta voisi saada muuta kuin teoreettisen vesivahingon aikaiseksi...Yleensä laattaa käytettäessä tullut laitettua vesieristys altaan ja kylmälaitteiden kohdalle, mutta jos laitetaan kosteussulku ja maali niin ei vedeneristystä tarvita altaaseen (eikä varmaan voi edes muutenkaan käyttää kun näkyisi maalista läpi)