Kodin rempat(DIY)

Pitäisi sahata keittiön laminaattityötasoon reikä keittotasolle ja tiskialtaalle, ja mietityttää kuinka varovasti tasoa pitää leikkauksen jälkeen käsitellä. Jos esim keittotason aukon kohdalle jää vain 5 senttiä tuota tasoa molemmin puolin, niin kuinka helposti tuollainen menee nostaessa poikki tuosta aukon paikkeilta?

Noniin, täällähän on kova supina niin koitetaampas taas olla avuksi. Elikkä ei kannata alkaa sahata irrallaan. Lyöt tason paikoilleen ja sit paikallaan sahaat aukot niin tulee tarkat mittaukset että on keskellä kaappia, eikä tule riskiä tason katkeamisesta. jos on pakko liikutella tasoa aukkojen kanssa niin pystyssä kulettaa ja jos mahdollista niin tukee aukon kohdalta.
 
Jätin emännän yksin päiväksi kämpälle niin sehän kisko lasikuitutapetit olkkarista helevettiin ja niistä jäi semmonen "paperi" pinta kipsilevyihin. suihkupullolla kastelee reippaasti ja lastalla krapaa niin lähtee mutta aivan tautinen työmaa. Olisko vinkkiä millä hommaa sais nopeutettua yhtään?

Itse antaisin ohjeeksi että helpoin tapa on melkeempä repiä vanhat levyt veks ja lyyä uudet tilalle jos jäljelle jäänyt aines on kovinkin laajaa ja röpelöä. Toinen vaihtoehto on ylitasoitus, mutta jos ei ammatikseen tee, tai ole muuten vaan näppärä käsistään niin voipi olla melko haastavaa saada hyvä pinta ja pölyistähän sekin on. Jos on massia niin soittaa ammattilaisen tasoittamaan ja maalaamaan.
 
Ja kun kyseessä on kipsilevy niin en ainankaan lähtisi kastelemaan ja lastalla tökkimään sitä levyä. Oiskohan tuossa käynyt nyt niin että osa siitä pahvipinnasta on lähtenyt lasikuitutapettin mukaan, mahdollisesti osittain jopa jäänyt kipsipinnalle. Itsekkin nakkaisin levyt pois levyttäisin uusiksi normaalilla kipsilevyllä tai saneeraus levyä päälle.
Tuota ylitasoitustakin on tullut kokeiltua mutta kuten sanottua aika haastavaa ilman oikeita vehkeitä (esim. pitkää lastaa) joita ei viitsi hommata yhtä seinää varten.

Itsellä suunnitelmissa rempata olkkarin seinät ensi vuonna (jos en päädy myymään tätä asuntoa pois). Kahdella seinällä lasikuitutapetti, toisesta lähtee vanhat lastulevyt helvettiin ja tulee kipsilevyä tilalle (vaikka en kipsistä pidä), samalla laitan villan tuohon seinään. Toinen on sandwich-elementti, eli ulkoseinä, tuo olis melkein ylitasoitettava.
 
levyjen pois heitossa on myös se hyvä puoli että voi vetää uusia sähköjä, muita johtoja ja pistorasioita helposti. Yleensä aina vanhempien asuntojen sähköt on puutteelliset.
 
30v vanhoihin syöksytorvi in pitäisi saada hassua jatkoa ettei vedet lennä kaatosateella kaivosta yli. Nyt siis n. 50cm korkeudella.

Vinkkejä? Mitta on ~98x64mm suorakaide ja tuota kokoa ei enää taideta valmistaa...
Liekkö jostaan peltifirmasta / ikkunapeltejä taivuttelevasta firmasta sais mittojen mukaan tehtyä?
Kun varmaan ovat peltisiä? Toki ainakin orthex valmisti myös muovisia neliskulmaisia syöksyputkia, mutta mitoista en tiedä.

Halvin ja ihan toimiva olis varmaan tuo aikonen nimimerkin ehdotus, mutta ulkonäöllisesti ei ehkä kaunein?
 
Itse olen syöksytorven ja kaivon väliin taivuttanut tällaisen putken: Meltex taipuisa kulmayhde 110mm SN8

Liekkö jostaan peltifirmasta / ikkunapeltejä taivuttelevasta firmasta sais mittojen mukaan tehtyä?
Kun varmaan ovat peltisiä? Toki ainakin orthex valmisti myös muovisia neliskulmaisia syöksyputkia, mutta mitoista en tiedä.

Halvin ja ihan toimiva olis varmaan tuo aikonen nimimerkin ehdotus, mutta ulkonäöllisesti ei ehkä kaunein?

No juu peltisiä ovat, valkoisia. Valkoista peltosalaojaputkea voisin kuvitella väliaikaisratkaisuksi, mutta jotain katseen kestävämpää pitäisi saada siihen asti kunnes rännit muutenkin pitää uusia kattoremontin yhteydessä eli toivottavasti +10v päästä
 
No juu peltisiä ovat, valkoisia. Valkoista peltosalaojaputkea voisin kuvitella väliaikaisratkaisuksi, mutta jotain katseen kestävämpää pitäisi saada siihen asti kunnes rännit muutenkin pitää uusia kattoremontin yhteydessä eli toivottavasti +10v päästä

Peltosalaojaputki ainakin on reikäisä joten valuttaa varmaan osan vedestä pihalle putkesta. Miten olisi ihan jos uusis nuo rännit + syöksytorvet jo nyt etukäteen ja sit kattoremontissa ois nekin valmiina. Ruuveilla kun laittaa niin voi sit ruuvata irti kattoremontin aikaan (välttämättä ei edes tarvitse ruuvata pois jos ei uusi muuta kuin pellit katolle)
 
Jätin emännän yksin päiväksi kämpälle niin sehän kisko lasikuitutapetit olkkarista helevettiin ja niistä jäi semmonen "paperi" pinta kipsilevyihin. suihkupullolla kastelee reippaasti ja lastalla krapaa niin lähtee mutta aivan tautinen työmaa. Olisko vinkkiä millä hommaa sais nopeutettua yhtään?

Suosittelen tähän tarkoitukseen tasoitetapettia. Aika arvokasta se on mutta hyvää jälkeä sillä saa aikaan. Omasta OKT:sta laitettiin kaikki seinät suoraan kuviotapetin päälle tällä tasoitetapetilla.
 
Mistä saa seinään integroitavaan kaappiin täytepaloja? Semmoisia, jolla saa välit katettua (esim. kaapin päältä kattoon). Niiden päälle pitäisi voida maalata normimaalilla, mutta ne voisi vähän kestääkin.

Täytetäänkö väli jollain? Vai onko siellä vaan tyhjää tilaa? Mieluiten ei isoja tyhjiä koloja, joissa voi pahimmassa tapauksessa myöhemmin elää ötököitä omassa rauhassaan.

Tämmöinen ok?
Kipsilevy Knauf KS 6 - O Saneerauslevy 1,2 x 2,7 M | bauhaus.fi

Tarkoitus vetää päälle Luja 20 ja se tulee eteiseen.
 
Viimeksi muokattu:
Mistä saa seinään integroitavaan kaappiin täytepaloja? Semmoisia, jolla saa välit katettua (esim. kaapin päältä kattoon). Niiden päälle pitäisi voida maalata normimaalilla, mutta ne voisi vähän kestääkin.

Täytetäänkö väli jollain? Vai onko siellä vaan tyhjää tilaa? Mieluiten ei isoja tyhjiä koloja, joissa voi pahimmassa tapauksessa myöhemmin elää ötököitä omassa rauhassaan.

Tämmöinen ok?
Kipsilevy Knauf KS 6 - O Saneerauslevy 1,2 x 2,7 M | bauhaus.fi

Tarkoitus vetää päälle Luja 20 ja se tulee eteiseen.

Yleensä ne on sitä samaa materiaalia mistä kaappien rungot on tehty. Mutta, miksi kipsilevykin ei toimisi. Siinä on vaan isompi työ kun tasoittelut, koolaukset yms. Siihen saa vaan olla ihan normipaksuista kipsilevyä.
Paikalliselta keittiöfirmalta saa mittojen mukaan leikattua MDF - levyä, niin ei tartte turhaan kikkailla.

Niin, ja itse jätin yläosan tyhjäksi mutta alhaalle hain valkoista mittojen mukaan leikattua, valkoista MDF - levyä.
 
Yleensä ne on sitä samaa materiaalia mistä kaappien rungot on tehty. Mutta, miksi kipsilevykin ei toimisi. Siinä on vaan isompi työ kun tasoittelut, koolaukset yms. Siihen saa vaan olla ihan normipaksuista kipsilevyä.
Paikalliselta keittiöfirmalta saa mittojen mukaan leikattua MDF - levyä, niin ei tartte turhaan kikkailla.

Niin, ja itse jätin yläosan tyhjäksi mutta alhaalle hain valkoista mittojen mukaan leikattua, valkoista MDF - levyä.

Ongelma on siinä, että allekirjoittanut haluaa 60x50cm syvennykseen todennäköisesti 40x37cm kaapin. Vanha kaappi on vuosikymmeniä vanha ja menee toisen huoneen puolelle. Siellä on sisällä puukehikko ja paperoidut hyllylevyt. Se on työkalukaappina käytössä tällä hetkellä. Maali on kellastunut tuossa vanhan ratkaisun levyssä eteisen puolella ja sen kokonaan uusiminen on helpompaa kuin hiominen ja uudelleenmaalaus. Lisäksi ovi 60cm kaapille on 50cm, kun tila on muuten liian vähissä.

Eli nuo punaiset palat olisin uusimassa. Tulee vähän kulmikas eteinen, mutta se on ok.

upload_2018-9-10_10-53-23.png
 
Tonne oikeaan reunaan "lista", eli mistä tahansa rivasta ajat soiron, pujotat kaapin ja seinän väliin ja ruuvaat sen kaapin puolelta kiinni vain kaappiin. Pintakäsittely maun mukaan ennen asennusta.

Tuo vasemman puolen pala on luokkaa 20cm leveä ja 2,2-2,5m korkea? Laita vaikka kipsilevy ja kulmalista kaapin puolella, vasemmalla reunalla oletettavasti on seinää jolloin tasoitus sen tasoon tai jos siinä on ovenkarmi niin listalla sauma peittoon...
 
Ongelma on siinä, että allekirjoittanut haluaa 60x50cm syvennykseen todennäköisesti 40x37cm kaapin. Vanha kaappi on vuosikymmeniä vanha ja menee toisen huoneen puolelle. Siellä on sisällä puukehikko ja paperoidut hyllylevyt. Se on työkalukaappina käytössä tällä hetkellä. Maali on kellastunut tuossa vanhan ratkaisun levyssä eteisen puolella ja sen kokonaan uusiminen on helpompaa kuin hiominen ja uudelleenmaalaus. Lisäksi ovi 60cm kaapille on 50cm, kun tila on muuten liian vähissä.

Eli nuo punaiset palat olisin uusimassa. Tulee vähän kulmikas eteinen, mutta se on ok.

upload_2018-9-10_10-53-23.png

En nyt ole ihan varma, että ymmärsinkö ongelman oikein, mutta eiköhän saneerauskipsilevy ole tuohon juurikin hyvä ratkaisu jos se laitetaan vanhan levyn päälle.
 
Ongelma on siinä, että allekirjoittanut haluaa 60x50cm syvennykseen todennäköisesti 40x37cm kaapin. Vanha kaappi on vuosikymmeniä vanha ja menee toisen huoneen puolelle. Siellä on sisällä puukehikko ja paperoidut hyllylevyt. Se on työkalukaappina käytössä tällä hetkellä. Maali on kellastunut tuossa vanhan ratkaisun levyssä eteisen puolella ja sen kokonaan uusiminen on helpompaa kuin hiominen ja uudelleenmaalaus. Lisäksi ovi 60cm kaapille on 50cm, kun tila on muuten liian vähissä.

Eli nuo punaiset palat olisin uusimassa. Tulee vähän kulmikas eteinen, mutta se on ok.

upload_2018-9-10_10-53-23.png
Herää kysymys mikset laita siihen uutta 60cm leveää kaappia? Nyt jää 20cm hyvää säilytystilaa käyttämättä ja joutuu väkertämään noita täytepaloja :confused:
 
Herää kysymys mikset laita siihen uutta 60cm leveää kaappia? Nyt jää 20cm hyvää säilytystilaa käyttämättä ja joutuu väkertämään noita täytepaloja :confused:

Oven aukeamisen kanssa on tilaongelmia. Tuo on kapea eteisen käytävä. Senkin takia siinä on nyt 40-50cm ovi ja sisällä on 60cm leveä alue. Kaappi on ehkä peräisin 70-80 luvuilta, tai vanhempi.

Uusin myös eteisen käytävän kaapit samalla, niin tuohon olisi kiva sovittaa standardikaappi. Tosin niitä saa 60cm levyisenä, että se ei ole tekosyy :)
 
Oven aukeamisen kanssa on tilaongelmia. Tuo on kapea eteisen käytävä. Senkin takia siinä on nyt 40-50cm ovi ja sisällä on 60cm leveä alue. Kaappi on ehkä peräisin 70-80 luvuilta, tai vanhempi.

Uusin myös eteisen käytävän kaapit samalla, niin tuohon olisi kiva sovittaa standardikaappi. Tosin niitä saa 60cm levyisenä, että se ei ole tekosyy :)
No sitten mä askartelisin siihen tyhjään tilaan vaikka avohyllyn, joka tulee tuon ulko-oven (?) seinän kanssa samaan tasoon.
Mikä tuon syvennyksen syvyys on? Jos siihen laittaisi 60cm kaapin niin, että se on tasan tuon seinän kanssa, niin olisiko silti liian ahdasta kaapin oven avaamiseen?

Toi havainnekuva tosta 40x37 kaapista näyttää vaan IMO aika rumalta. Tavalla tai toisella pyrkisin siihen, ettei tuollaisia porrastuksia tulisi ja kaapit olisi jomman kumman seinän kanssa samassa tasossa. Tohon on helppo askarrella mittojen mukaan kaappi vaikka itse, koska sen saa niin monesta kohtaa kiinni seinään eikä ulkopuolelle jää oikein mitään näkyviin.
 
Onkos porukalla kokemuksia keittiön kaappien ovien maalaamisesta tai maalauttamisesta? Tällä hetkellä on keittiössä kahta eri väriä kaappien ovissa ja pitäisi saada kaikki samaan väriin. Lähinnä mietityttää kuinka paljon makselee ja saako jäljestä riittävän hyvää. Keittiö on perus-Ikea mallia.
 
Onkos porukalla kokemuksia keittiön kaappien ovien maalaamisesta tai maalauttamisesta? Tällä hetkellä on keittiössä kahta eri väriä kaappien ovissa ja pitäisi saada kaikki samaan väriin. Lähinnä mietityttää kuinka paljon makselee ja saako jäljestä riittävän hyvää. Keittiö on perus-Ikea mallia.
Jos ei ole korkeakiiltoa niin halvin ja helpoin tapa lienee hakea uudet ovet ikeasta...
 
Onkos porukalla kokemuksia keittiön kaappien ovien maalaamisesta tai maalauttamisesta? Tällä hetkellä on keittiössä kahta eri väriä kaappien ovissa ja pitäisi saada kaikki samaan väriin. Lähinnä mietityttää kuinka paljon makselee ja saako jäljestä riittävän hyvää. Keittiö on perus-Ikea mallia.

Vanhemmat kun asiaa pohtivat, ei hinnanerotus ollut kovin kummoinen uusiin kaappeihin verrattuna. Kannattaa vertailla.
 
Oven aukeamisen kanssa on tilaongelmia. Tuo on kapea eteisen käytävä. Senkin takia siinä on nyt 40-50cm ovi ja sisällä on 60cm leveä alue. Kaappi on ehkä peräisin 70-80 luvuilta, tai vanhempi.

Uusin myös eteisen käytävän kaapit samalla, niin tuohon olisi kiva sovittaa standardikaappi. Tosin niitä saa 60cm levyisenä, että se ei ole tekosyy :)

Miksi ei kahta ovea? Esim. 60cm kaappi ja 30cm ovet.

Itse laitoin eteiseen 50+75+50 kaapit, joissa ovet menee epäsymmetrisesti 50+25&50+50. 50cm ovet ovat samanlaiset ja 25cm kaistale on peiliä.
 
Onkos porukalla kokemuksia keittiön kaappien ovien maalaamisesta tai maalauttamisesta? Tällä hetkellä on keittiössä kahta eri väriä kaappien ovissa ja pitäisi saada kaikki samaan väriin. Lähinnä mietityttää kuinka paljon makselee ja saako jäljestä riittävän hyvää. Keittiö on perus-Ikea mallia.

Vanhemmat maalautti ison keittiön etusarjat. Hintaa en muista, mutta halvempi se oli ainakin kun uudet etusarjat + ei tarvinnut uusia etusarjoja sovitella paikallensa.
Hyvä jälki tuli.
 
saneerauskipsilevyä päälle vaan, säästää hermoja aika paljon :)
Tuli ne jynssättyä pois. Tapetinpoistoaineesta oli apua kohtalaisesti. Loput mitä jäi niin vedin epäkeskolla kittauksia hiodessa pois. Nyt on eka kierros pohjamaalia päällä ja ihan hyvältä näyttää. Työläs prosessi oli toki mutta kyllä se siitä, mutta toiste en samanlaista työtä tekisi enää.
Mitäs ootte levyjen nurkkiin laittanu? Jotain silikonin tuntuista niissä on nykyäänkin (ne nurkat mitkä on hyvännäköisiä) jostain luin että ihan akryylimassaa vaan ja sitä jo hainkin tuubin.
Mites pintaväri riittääköhän 1 kierros (vaalean harmaa). Siro 2 pohja tulee tosiaan sen 2 kertaa. Sen verran jäi kuultamaan läpi vielä... Varmaan amatöörimaalari saa vetää pintavärinkin kahdesti.....
 
Ikinä et 1 kierroksen pintamaalilla saa hyvää jälkeä. Välillä saa vetää 3:kin kertaa että on oikeasti tasainen jos väri vaihtuu reippaasti. Jättäisin ennemmin pohjamaalin 1 kertaan kuin tinkisin pintamaalikerroksista.
 
Onkos porukalla kokemuksia keittiön kaappien ovien maalaamisesta tai maalauttamisesta? Tällä hetkellä on keittiössä kahta eri väriä kaappien ovissa ja pitäisi saada kaikki samaan väriin. Lähinnä mietityttää kuinka paljon makselee ja saako jäljestä riittävän hyvää. Keittiö on perus-Ikea mallia.

Jos ei ole korkeakiiltoa niin halvin ja helpoin tapa lienee hakea uudet ovet ikeasta...

Minulla on Ikea-keittiö, ja olen tyytyväinen. Lisäksi olen soitellut Tikkurilan maalilinjalle viimeeksi eilen, koskien juurikin eteisen kaapin ja sen reunusten maalausta.

Käsittääkseni tälle pitää ostaa pohjamaali (OTTEX AKVA):
HÄGGEBY Ovi - 40x80 cm - IKEA

Tähän voisi vetään puhtaana ja tuoreena suoraan päälle (HELMI):
VEDDINGE Ovi - valkoinen, 40x80 cm - IKEA
(vähän voi hiekkapaperilla hioa karheaksi)

Helmeä saa Bauhausista sopivassa värissä noin 200€ 9l purnukan, joka riittää ihan kaikkeen. Myös satasen 2.7l voi riittää..

Minulla kyllä on korkeakiilto-ovet keittiössä, enkä ole itse maalannut. Eteisessä maalailen ja maalaan samalla koko eteisen.

Ilmainen mainos: niiden numero on 020 191 2002 ja ne tietää maalaamisesta.
 
Miksi ei kahta ovea? Esim. 60cm kaappi ja 30cm ovet.

Itse laitoin eteiseen 50+75+50 kaapit, joissa ovet menee epäsymmetrisesti 50+25&50+50. 50cm ovet ovat samanlaiset ja 25cm kaistale on peiliä.

On siinä nykyisen mittauksen mukaan 80cm tilaa ja sitä tulee vielä 10cm lisää, kun syvyys vähenee.. Nykyisessä käytössä vaan en tiedä, tarviiko mun työkalut edes nykyisenkokoista kaappia. Voisin heittää niitä remonttitarvikkeita roskiin, kun saan eteisremontin valmiiksi ;)
 
Ongelma on siinä, että allekirjoittanut haluaa 60x50cm syvennykseen todennäköisesti 40x37cm kaapin. Vanha kaappi on vuosikymmeniä vanha ja menee toisen huoneen puolelle. Siellä on sisällä puukehikko ja paperoidut hyllylevyt. Se on työkalukaappina käytössä tällä hetkellä. Maali on kellastunut tuossa vanhan ratkaisun levyssä eteisen puolella ja sen kokonaan uusiminen on helpompaa kuin hiominen ja uudelleenmaalaus. Lisäksi ovi 60cm kaapille on 50cm, kun tila on muuten liian vähissä.

Eli nuo punaiset palat olisin uusimassa. Tulee vähän kulmikas eteinen, mutta se on ok.

upload_2018-9-10_10-53-23.png

Unohda nuo oudot viritykset ja tee 60cm leveä kaappi, joka alkaa samasta kohdasta kuin vanhakin kaappi, mutta ei mene toisen huoneen puolelle vaan loppuu tuohon ovenkarmin kohdalle jolloin enemmällä käytöllä oleva oikea huone saa lisäneliöitä ja toissijainen eteinen pysyy samankokoisena kuin ennen. Jos ovien aukeaminen on ongelma niin ensisijainen ratkaisu on liukuovet ja toissijainen ratkaisu on nuo 2x30cm pariovet.
 
On siinä nykyisen mittauksen mukaan 80cm tilaa ja sitä tulee vielä 10cm lisää, kun syvyys vähenee.. Nykyisessä käytössä vaan en tiedä, tarviiko mun työkalut edes nykyisenkokoista kaappia. Voisin heittää niitä remonttitarvikkeita roskiin, kun saan eteisremontin valmiiksi ;)

Lauseita joita kuulee jatkuvasti päivittäisissä keskusteluissa: "Olisipa meillä vähemmän kaappitilaa"...
 
Tuli opittua kantapään kautta, miksi terassikin on syytä perustaa kunnolla. Muutama vuosi sitten tein tuohon altaan ympärille pienen terassin maahan iskettävien paalujen varaan ja lisäksi sinne tänne harkkoja suoraan saven päälle. Muutamassa vuodessa siitä tuli nitisevä ja keikkuva. Nyt perustetaan sitten kunnolla.
Runko ois tarkoitus tehdä tolppaharkkojen päälle. Ensin 6” tavaraa runkopuuksi ja 2x4 koolaus. Minkälaisilla väleillä tuollaisella materiaaleilla homma kannattaa tehdä? Eli kuinka tiheään tolpat runkopuiden alle, kuinka isot välit runkopuiden välillä ja minkälainen koolausväli? Pintaan tulee 5” painekyllästetty lauta.

29661665947_81e6b9585a_z.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tuli opittua kantapään kautta, miksi terassikin on syytä perustaa kunnolla. Muutama vuosi sitten tein tuohon altaan ympärille pienen terassin maahan iskettävien paalujen varaan ja lisäksi sinne tänne harkkoja suoraan saven päälle. Muutamassa vuodessa siitä tuli nitisevä ja keikkuva. Nyt perustetaan sitten kunnolla.
Runko ois tarkoitus tehdä tolppaharkkojen päälle. Ensin 6” tavaraa runkopuuksi ja 2x4 koolaus. Minkälaisilla väleillä tuollaisella materiaaleilla homma kannattaa tehdä? Eli kuinka tiheään tolpat runkopuiden alle, kuinka isot välit runkopuiden välillä ja minkälainen koolausväli? Pintaan tulee 5” painekyllästetty lauta.

Onkos sulla routaeristeet ja maanvaihdot kunnossa myöskin? Minkäs kokosesta terassista puhutaan?
 
Tuli ne jynssättyä pois. Tapetinpoistoaineesta oli apua kohtalaisesti. Loput mitä jäi niin vedin epäkeskolla kittauksia hiodessa pois. Nyt on eka kierros pohjamaalia päällä ja ihan hyvältä näyttää. Työläs prosessi oli toki mutta kyllä se siitä, mutta toiste en samanlaista työtä tekisi enää.
Mitäs ootte levyjen nurkkiin laittanu? Jotain silikonin tuntuista niissä on nykyäänkin (ne nurkat mitkä on hyvännäköisiä) jostain luin että ihan akryylimassaa vaan ja sitä jo hainkin tuubin.
Mites pintaväri riittääköhän 1 kierros (vaalean harmaa). Siro 2 pohja tulee tosiaan sen 2 kertaa. Sen verran jäi kuultamaan läpi vielä... Varmaan amatöörimaalari saa vetää pintavärinkin kahdesti.....

Nurkkiin akryylimassa, ei missään nimessä silikonia. Silikoni kuuluu kosteisiin tiloihin eikä ole ylimaalattava. Akryyli maalataan sitten ylitse, kunhan on kuivunut, muuten aikojen saatossa rupeaa kellastumaan ja keräämään likaa pintaan. Kuten jo @jinx1980 kirjoitti, pohjaa ei tosiaan tarvitse maalata useita kerroksia, ellei kipsilevy paista aivan erivärisenä alta. Pintamaali on mahdollista maalata kerrasta, mikäli on laadukasta maalia ja sävy lähellä pohjan sävyä, mutta amatöörinä todennäköisesti joudut useampaan kertaan maalaamaan :).
 
Onkos sulla routaeristeet ja maanvaihdot kunnossa myöskin? Minkäs kokosesta terassista puhutaan?
Kyllä pitäisi olla kunnossa. Koko alalle tulee finnfoam ja maata kaivettu pois n. 20-30cm ja tilalle toi eriste ja soraa. Noin 100 neliötä on koko.
 
Kyllä pitäisi olla kunnossa. Koko alalle tulee finnfoam ja maata kaivettu pois n. 20-30cm ja tilalle toi eriste ja soraa. Noin 100 neliötä on koko.

Hyvä, hyvä. No vois olla hyvä lähtökohta noin 2m väli noille kannatinpalkeille/pilareille jotka ilmeisesti tulee ristiin suhteessa kakkosnelosiin (jakaa kokonaismatkan tasavälein tyyliin 9m matkalle 6 kipaletta palkkeja 1,8m välillä tai jos haluaa säästää niin 5 kipaletta 2,25m välillä). Kakkosneloset sit 600 koolausvälillä.
 
30v vanhoihin syöksytorvi in pitäisi saada hassua jatkoa ettei vedet lennä kaatosateella kaivosta yli. Nyt siis n. 50cm korkeudella.

Vinkkejä? Mitta on ~98x64mm suorakaide ja tuota kokoa ei enää taideta valmistaa...

Mites tämä projekti etenee. Itsellä täsmälleen sama ongelma.
Jos löytyisi edes noihin ulosheittäjät niin voisi pistää toisen perään S mallisesti..
 
Siellähän niitä on, nykypäivän mitoilla.

Omiin verrattuna jäisi löysää +10mm syvyyssuunnassa ja ovat tuollaista kurttupeltiä kun omat ovat sileät..

Toki varmaan parempi vaihtoehto kuin joku muovikurttuputki
 
Meinasin laittaa sohvanurkkauksen seinään vanhoja harmaantuneita lautoja, mutta ei tunnu oikein saavan mistään. Toinen vaihtoehto on sitten puulasturakennuslevy (katelevy) OSB3 eli semmonen tosi karkea "lastulevy". Hinnat vaihtelee nopealla googletuksella 17,90-34,50 kpl. Mitä eroja noissa muka on tuolla hintahaarukalla?

Vois melkein käydä kyselemässä raksa/kuljetusliikkeistä, jos saisi kahvipaketilla ja parilla ässäarvalla vietyä niitä pois omaan projektiin.
 
Kuormalavoista tai harmaa komposiittilauta. Eräällä ratsastustallilla on pyöröaitaus tehty harmaalla komposiittilaudalla, huomasin tuon vasta kun menin ihan viereen että onkin komposiittia eikä harmaantunutta puulautaa. Tietenkin jos pitäisi päädut jäädä näkyviin niin sitten ei ehkä sovi.
 
Jos jossain lähellä on purkutyömaa mistä moisia voisi saada, käy kysymässä kun se on heille aina eteenpäin jos joku käy puulavalta hakemassa kamaa.
 
Kyllä tää operaatio lähtee etenemään tuolla lastulevyllä. Maajussit ja nuo romunkerääjät pyytää hyvinmonia satasia noin kuuden neliön laudoista. Juuei. Pari firmaa kiikarissa, eiköhän tästä vielä jotain synny.
 
Keittiöremppaa suunniteltaessa päädyttiin vain maalaamaan välitila. Tarviiko välitilan pintamaalin alle vetää esim tikkurilan luja kosteussulku maalia vai riittääkö pelkkä Luja pintamaali. Jostain luin että ei ainakaan vesieristyksiä tarvi mutta lieneekö suotavaa tuo kosteussulkumaali alle. Ei varmaan haittaakaan ole?
 
Keittiöremppaa suunniteltaessa päädyttiin vain maalaamaan välitila. Tarviiko välitilan pintamaalin alle vetää esim tikkurilan luja kosteussulku maalia vai riittääkö pelkkä Luja pintamaali. Jostain luin että ei ainakaan vesieristyksiä tarvi mutta lieneekö suotavaa tuo kosteussulkumaali alle. Ei varmaan haittaakaan ole?

Tuo kosteussulkuhan on tarkoitettu märkätilojen maalaukseen, eikä keittiön välitila kylläkään ole sellainen, mutta miettisin kosteussulun tarvetta lähinnä seinän materiaalin kannalta. Jos on kipsilevyä niin luonnostaan kipsilevyn vedenkesto on niin huono että olisi hyvä idea laittaa kosteussulku alle. Jos seinä on kuitenkin betonia niin kosteussulun hyöty on aika minimaalinen. Näyttäisi ohjeen mukaan korvaavan pohjamaalin, joten on suunnilleen samanhintainen kuin normaali maalaus jossa pohjamaali tarvitaan alle.

Rakennusmaalaukseen ja tasoitukseen

eli jos tämän ohjeen mukaan mennään niin kaksi kerrosta kosteussulkua alle ja päälle kaksi kerrosta pintamaalia.
Yleensä laattaa käytettäessä tullut laitettua vesieristys altaan ja kylmälaitteiden kohdalle, mutta jos laitetaan kosteussulku ja maali niin ei vedeneristystä tarvita altaaseen (eikä varmaan voi edes muutenkaan käyttää kun näkyisi maalista läpi)
 
Yleensä laattaa käytettäessä tullut laitettua vesieristys altaan ja kylmälaitteiden kohdalle, mutta jos laitetaan kosteussulku ja maali niin ei vedeneristystä tarvita altaaseen (eikä varmaan voi edes muutenkaan käyttää kun näkyisi maalista läpi)
Siis minne olet sen vesieristyksen pistänyt? Seinään välitilan laatan alle tiskialtaan taakse? Entä kylmälaitteen tapauksessa, seinään vai lattiaan? Eihän tuossa nyt ole mitään järkeä, kuten ei myöskään siinä pistäisi lattialle jonkun neliön soiron vesieristettä. Jos sitä johonkon laittaisi niin lavuaarin alle seinään ja lattialle vastaava vuotokaukalo kuin astianpesukoneen alle ja seinästä "tippalistalla" kaukaloon, näin liemet tulisi kaapiston alta lattialle näkyviin. Tuo lavuaarin putkisto kun taitaa olla todennäköisin syyllinen vuotoihin. Työpöydän päällä ei niin paljoa pystykään vedellä leikkimään että sitä kautta voisi saada muuta kuin teoreettisen vesivahingon aikaiseksi...
 
Nykykäytäntö on laittaa vesieristys vatikaapin pohjalle, myös läpimenot tehdään vesitiiviiksi. Apk/kylmälaitteiden allehan tulee kaukalo joka ohjaa vuotoveden näkyville.
 
Kyllähän se vesieriste kannattaa laittaa keittiöön seuraaviin paikkoihin jos pinnat menee kuitenkin uusiksi:

-Tiskialtaan hanan taakse, 50cm joka suuntaan ja siitä lattiaan asti myös allaskaapin alle sokkeliin asti
-Astianpesukoneen alle, ei tarvi sitä rumaa kaukaloa sinne laittaa
-Kylmälaitteiden alle, ei ole yksi tai kaksi vesivahinkoa jotka on syntyneet kun se hauhdutusallas on kääntynyt/hajonnut ja vettä tiputtanut sinne koneen alle pikkuhiljaa.

Jos keittiö tulee laattalattialla niin vesieriste koko keittiön takaosaan välitilasta alaspäin ja lattiaan 1,5 metrin matkalle seinästä ulospäin.

Ja muistakaa nauhoittaa & tehdä hyvin se seinän ja lattian kulma joka on kriittisin paikka
 
Ne kaukalot apk ja kylmälaitteiden alle on ihan päteviä.
Ei tulisi mieleenkään alkaa turaamaan vesieristettä sinne alle. Mihin ne sieltä näkyy?
 
Nii. Kyllähän sitä vedeneristettä voi laittaa kaappien taa ja vaikka lattiaan. Mut mun pää myös kyselee että mitäs hyötyä siitä on jos ei oo mitään kaatoja & kaivoa missään? Helpommin ne vahingot esille tulee kun apk:n ja kylmälaitteiden alla on kaukalo joka tuo heti vahingot varpaille. Vedeneristyksen kanssa (ilman kaukaloja) pikkuvuodot matelee siellä laatan alla kunnes tulee vastaa vedeneristeen loppu, sitten siitä alaspäin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 456
Viestejä
4 512 760
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom