Kodin rempat(DIY)

Piti siirtää ulko-oven lukon kahva vanhasta ovesta uuteen, mutta tuo palautusjousisysteemi tuli irti kolmessa osassa, ja vaikka miten vääntelen ja kääntelen, niin en saa noita enää sopimaan takaisin yhteen. Googlella löytyneistä asennusohjeista ei juurikaan ole apua, koska niissä tuo on jo valmiiksi kasattuna ja laitetaan vain paikalleen. Osaisiko joku auttaa?

IMG_20221126_143154.jpg
 
Onko kukaan vaihtanut keittiöön pelkkiä kaappien ovia? Tuli tuossa ostettua asunto jossa keittiö ihan ok kuntoinen ja perus siisti mutta kaapinovet on helvetin rumat, rungot kuitenkin vaikutti hyväkuntoisilta eli mietin jos selviäisi pelkillä ovien vaihdolla. Noissa ei taida varsinaisesti olla mitään standardia mutta lähtökohtaisesti luulisi oven kuin oven sopivan kunhan on oikean kokoinen? Ikeasta lähtisi halvalla kasa ovia ja laatikoiden etusarjoja, onko kokemusta kellään näiden asentamisesta muihin kuin ikean runkoihin? Saranat tuskin menee just kohdilleen mutta nehän on helppo asentaa runkoon sille kohdalle mihin tarvitsee.
 
Saranat tuskin menee just kohdilleen mutta nehän on helppo asentaa runkoon sille kohdalle mihin tarvitsee.

Saranat juuri on se itse perkele näissä kaapinovissa, ne normaalit upotetut saranat siis. Niitä ei ole ihan helppo sovittaa jos ei ole valmiiksi kohdallaan. Lisäksi usein kun rungot ja ovet on lastulevyä tms pahvia, ne saranat niistä aina ensimmäisenä korkkaa muutenkin.
Ei kannata alkaa ovia vaihtamaan. Mieluummin maalia päälle ja vaihtaa vetimet.
 
Ei kannata alkaa ovia vaihtamaan. Mieluummin maalia päälle ja vaihtaa vetimet.

Jos ongelmana oliskin vain väri niin ois helpompi just vaikka maalata mutta nykyiset ovet on tollaseut uritetut/kehystetyt/koristellut joka tekee niistä rumat. Ehkä tilaan yhden oven kokeeksi ja katson kuinka vittumainen prosessi tuo on saada nätisti paikalleen. Tietty vois yrittää selvittää että minkä firman tuotos tää nykyinen keittiö on ja kysellä sieltä uusia ovia jotka vois sopia suoraan. Ikeasta vaan sais ovet muutamalla satasella, jotenkin en usko että jossain puustellilla pääsee noin edullisesti
 
Onko kukaan vaihtanut keittiöön pelkkiä kaappien ovia? Tuli tuossa ostettua asunto jossa keittiö ihan ok kuntoinen ja perus siisti mutta kaapinovet on helvetin rumat, rungot kuitenkin vaikutti hyväkuntoisilta eli mietin jos selviäisi pelkillä ovien vaihdolla. Noissa ei taida varsinaisesti olla mitään standardia mutta lähtökohtaisesti luulisi oven kuin oven sopivan kunhan on oikean kokoinen? Ikeasta lähtisi halvalla kasa ovia ja laatikoiden etusarjoja, onko kokemusta kellään näiden asentamisesta muihin kuin ikean runkoihin? Saranat tuskin menee just kohdilleen mutta nehän on helppo asentaa runkoon sille kohdalle mihin tarvitsee.
Monesti ne saranat ovat ihan vastaavaa sarjaa, voivat toki olla hieman eri kohdassa, mutta sehän tarkoittaa vain kaapin puolelle ruuvaustaveri kohtaa kun siellä ei normaalisti ole upotuksia. Monilta levyfirmoilta saa myös ovia mittojen mukaan, toki ei ehkä päejää Ikean hinnoille, mutta ei välttämättä pahakaan.

p.s. Ainakin epoq oli joskus Ikean mitoituksella, eli kannattaa mitata niin voi löytyä suoraan käyviäkin...
 
Monesti ne saranat ovat ihan vastaavaa sarjaa, voivat toki olla hieman eri kohdassa, mutta sehän tarkoittaa vain kaapin puolelle ruuvaustaveri kohtaa kun siellä ei normaalisti ole upotuksia.

Näin minäkin tän ajattelin että tulee varmaan vaan erikohtaan kaapin puolella missä ei välttämättä ole valmiina reikiä mut äkkiäkös sen saranan ruuvaa eri kohtaan. Pitänee mittailla ja tilata tuo koe ovi.
 
Mielenkiintoisen näköinen "flippaajan" asunto-osakkeen myyntikuva tuli vastaan. Tuo liesituulettimen asennus näyttää mielenkiintoiselta ja korkeus liedestä, kanavien veto ja ennen kaikkea tuo miten kytketty ilmeisesti painovoimaiseen ilmanvaihtohormiin.


ORIGINAL (2).jpeg
 
Tuo liesituulettimen asennus näyttää mielenkiintoiselta ja korkeus liedestä, kanavien veto ja ennen kaikkea tuo miten kytketty ilmeisesti painovoimaiseen ilmanvaihtohormiin.

Korkeammalla oleva liesituuletin voittaa heittämällä sen "normaalin" liian matalalla olevan. Tuossa mahtuu ihan oikeasti jopa kokkaamaan kunnolla. Muihin seikkoihin tuossa sen kummemmin kommentoimatta.
 
Näin minäkin tän ajattelin että tulee varmaan vaan erikohtaan kaapin puolella missä ei välttämättä ole valmiina reikiä mut äkkiäkös sen saranan ruuvaa eri kohtaan. Pitänee mittailla ja tilata tuo koe ovi.

KalusteWeb
Tuolta näkee aika usein käytetyt normaalit mitat: alhaalla korkeus 703, ylhäällä 988 jne. Saa myös x etäisyydellä saranaporauksen jos vanha ei ole 100.
 
Mistä kestäviä ja hyviä mekanismeja keittiön ylöspäin aukeaviin yläkaappeihin?

Liitteen mukainen mekanismi on parissa kaapissa ja on erittäin hyvä ja toimintavarma. Ei sisällä mitään kuluvia tai löystyviä osia. Mistäköhän näitä löytäisi lisää?

Kun taas muissa kaapeissa on tämänlaisia surkeita kapistuksia joita saa olla koko ajan ruuvailemassa tiukempaan tai pelkäämässä että rojahtaa ovi takaraivoon.


Amazon pullollaan vaan tämänlaisia ratkaisuja.

Ehdotuksia /suosituksia?
 

Liitteet

  • IMG_20221130_171535.jpg
    IMG_20221130_171535.jpg
    136,6 KB · Luettu: 102
Mistä kestäviä ja hyviä mekanismeja keittiön ylöspäin aukeaviin yläkaappeihin?

Liitteen mukainen mekanismi on parissa kaapissa ja on erittäin hyvä ja toimintavarma. Ei sisällä mitään kuluvia tai löystyviä osia. Mistäköhän näitä löytäisi lisää?

Kun taas muissa kaapeissa on tämänlaisia surkeita kapistuksia joita saa olla koko ajan ruuvailemassa tiukempaan tai pelkäämässä että rojahtaa ovi takaraivoon.


Amazon pullollaan vaan tämänlaisia ratkaisuja.

Ehdotuksia /suosituksia?
Onko tuo siis sellainen "itse nostettava" eikä jousella nouseva? Luulisi markkinoilta löytyvän kun etsii halvimman vaihtoehdon :cigar2:

Ikean sarana? Erilainen ja ei kokemusta mutta yleensä laadukasta kamaa.

Itselläni oli vähän Ikean kanssa samanlainen Grassin sarana ainoassa ylöspäin aukeavassa, mutta ehdin käyttää vain pari vuotta niin en tiedä tarvitseeko kiristelyä:
1669836042044.png
 
Taitaa Ikea vieläkin käyttää Blum:mia noissa saranoissa ja mekamismessa. Eli ovat ihan hyviä.
 
Onko tuo siis sellainen "itse nostettava" eikä jousella nouseva? Luulisi markkinoilta löytyvän kun etsii halvimman vaihtoehdon :cigar2:

Ikean sarana? Erilainen ja ei kokemusta mutta yleensä laadukasta kamaa.

Itselläni oli vähän Ikean kanssa samanlainen Grassin sarana ainoassa ylöspäin aukeavassa, mutta ehdin käyttää vain pari vuotta niin en tiedä tarvitseeko kiristelyä:
1669836042044.png

Ei nouse itsellään, eli ei ole pumppua. Amazon on pullollaan noita halpoja mutta tekisi mieli sellaista joka ei hajoaisi alle vuodessa niinkuin noiden monissa arvosteluissa kerrotaan tekevän.

Tuota Ikean versiota voisi harkita. Neljä ovea pitäisi laittaa. Saiskohan noita käytettyä yks per ovi niin säästäisi kuluissa...

Kaikista paras ja edullisempi vaihtoehto olis jos vielä jostain löytäisi noita liitteen mekanismeja lisää. On niin pirun yksinkertainen ja hyvä keksintö mutta kun ei mistään netistä ainakaan löydy.
 
Korkeammalla oleva liesituuletin voittaa heittämällä sen "normaalin" liian matalalla olevan. Tuossa mahtuu ihan oikeasti jopa kokkaamaan kunnolla. Muihin seikkoihin tuossa sen kummemmin kommentoimatta.

Liesituulettimen tai kuvun korkeus liedestä 50–55 senttiä, kaasuliedestä minimissään 65 cm ja puuliedestä 70 cm.

Itsellä tuo liesituulettimen putkitus pisti silmään, kun yleensä jokaisessa kerrostalossa jossa on painovoimainen ilmanvaihto, niin tuuletushormiin ei saa missään nimessä koskaan kytkeä omaa liesituuletinta, koska se muuttaa sen toimintaa ja pukata naapuriin poistoilmahormista jäteilmat.

Yleensä aina noissa vanhoissa painovoimaisen ilmanvaihdon kerrostalohuoneistoissa liesituulettimet ovat ilmaa kierrättäviä, eli tuulettimeen otettava ilman menee rasvasuodattimen läpi ja siitä sitten aktiivihiilisuodattimen läpi ja siitä sitten palautetaan takaisin huoneeseen.

Aktiivihiilisuodattimellinen liesituuletin on äänekkäämpi ja tehottomampi kuin ilmat ulos puhaltava. Ja ne aktiivihiilisuodattimetkin pitää vaihtaa ajoittain uusiin ja se maksaa.
 
Tekis mieli saada ulkovarastoon puolilämmintä verstastilaa. Harkkosokkeli jonka päällä puurunko ja ulkopinnassa pystylaudotus. Lattia on piirustusten mukaan eristetty rakennusvaiheessa styroksilla, päällä 50mm valu, styroksin olemassaoloa en meinannu sen kummemmin tarkistaa. Vaihtoehtoina oikeastaan joko runkokoolaus- ja kattotuolien välien täyttö finnfoamilla siten, että ulkolaudotuksen ja foamin väliin jää tuuletusrako, tai sitten ulkolaudotuksen irrotus, tuulensuojalevyjen asennus ja villat & tervapaperi, tms.

Lämmitys tapahtuu passiiviaurinkokeräimellä ilman erillistä sähkölämmitystä, ja kosteus pidetään kuosissa kosteusanturillisella poistopuhaltimella. Mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon jos tuota tässä talven aikana ryhtyis värkkäämään?
 
Tekis mieli saada ulkovarastoon puolilämmintä verstastilaa. Harkkosokkeli jonka päällä puurunko ja ulkopinnassa pystylaudotus. Lattia on piirustusten mukaan eristetty rakennusvaiheessa styroksilla, päällä 50mm valu, styroksin olemassaoloa en meinannu sen kummemmin tarkistaa. Vaihtoehtoina oikeastaan joko runkokoolaus- ja kattotuolien välien täyttö finnfoamilla siten, että ulkolaudotuksen ja foamin väliin jää tuuletusrako, tai sitten ulkolaudotuksen irrotus, tuulensuojalevyjen asennus ja villat & tervapaperi, tms.

Lämmitys tapahtuu passiiviaurinkokeräimellä ilman erillistä sähkölämmitystä, ja kosteus pidetään kuosissa kosteusanturillisella poistopuhaltimella. Mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon jos tuota tässä talven aikana ryhtyis värkkäämään?
Kuulostaa projektilta jossa kannattaa ottaa huomioon ettei tuossa ole mitään järkeä.
Mitä meinasit tuolla saavuttaa? Aurinkokeräimet toimivat parhaiten silloin kun lämmitystä ei muutenkaan tarvita, aika iso projekti pienestä "lämpimän kauden" pidentämisestä. Kunnon sähkö/diesel-lämmitin joka päälle kun tahtoo syksyllä tehdä siellä jotain, eristyskin vähän niin ja näin jos tarkoitus ei kuitenkaan tehdä talvisin mitään.
 
Liesituulettimen tai kuvun korkeus liedestä 50–55 senttiä, kaasuliedestä minimissään 65 cm ja puuliedestä 70 cm.

Itsellä tuo liesituulettimen putkitus pisti silmään, kun yleensä jokaisessa kerrostalossa jossa on painovoimainen ilmanvaihto, niin tuuletushormiin ei saa missään nimessä koskaan kytkeä omaa liesituuletinta, koska se muuttaa sen toimintaa ja pukata naapuriin poistoilmahormista jäteilmat.

Yleensä aina noissa vanhoissa painovoimaisen ilmanvaihdon kerrostalohuoneistoissa liesituulettimet ovat ilmaa kierrättäviä, eli tuulettimeen otettava ilman menee rasvasuodattimen läpi ja siitä sitten aktiivihiilisuodattimen läpi ja siitä sitten palautetaan takaisin huoneeseen.

Aktiivihiilisuodattimellinen liesituuletin on äänekkäämpi ja tehottomampi kuin ilmat ulos puhaltava. Ja ne aktiivihiilisuodattimetkin pitää vaihtaa ajoittain uusiin ja se maksaa.

Liesituulettimelta voi mennä asuntokohtainen putki katolle ilmanvaihto tavasta huolimatta.

Liesituuletin voi poistua esimerkiksi kaukolämpötalon tarpeettomaksi jääneeseen savupiippuun.
 
Kuulostaa projektilta jossa kannattaa ottaa huomioon ettei tuossa ole mitään järkeä.
Mitä meinasit tuolla saavuttaa? Aurinkokeräimet toimivat parhaiten silloin kun lämmitystä ei muutenkaan tarvita, aika iso projekti pienestä "lämpimän kauden" pidentämisestä. Kunnon sähkö/diesel-lämmitin joka päälle kun tahtoo syksyllä tehdä siellä jotain, eristyskin vähän niin ja näin jos tarkoitus ei kuitenkaan tehdä talvisin mitään.
Totta tuokin, ei se finnfoam ilmasta ole. Eristyksellä tietysti hakee sitä käyttömukavuutta ja mahdollista tilan muuta käyttöä tulevaisuudessa, kyllä siellä on talvellakin tarkotus rakennella kun lämpimässä autotallissa ei vaan yksinkertasesti tila riitä kaikkeen. Voishan sitä tosiaan harkita, että vetäis vaan vanerit seiniin ja ostais tommosen diesel-lämmittimen ajamaan lämmityksen virkaa niille hetkille kun tilaa tarttee oikeasti lämmittää. Vanerit on suht helppo irrottaa jos joskus tekee mieli sitten kuitenkin eristää paremmin :thumbsup:
 
Kysymys; saako kylmästä lautaverhoilusta ulkovarastosta (yhdestä seinästä kiinni paritalonpuolikkaassa) lämmintä/äänieristettyä työhuonetta järkevillä rakennuskustannuksilla?

speksit: n. 8m2 pinta-ala, tällä hetkellä maavaraiset betonilaatat n. 30cm maanpinnan alapuolella, lautaverhoilu pystykoolauksilla, katto uusittu muutama vuosi sitten (peltikatto, välikatto), katto viisto (korkeampi seinä paritaloa vasten n. 4m korkea, matalampi seinä n. 3m korkea)

betonilaattojen päälle joku tukeva puukehikko, kehikon väliin styroksia tms ja päälle joku laudoitus, päällystys muovimatolla tms. Sisäseiniin joku tuulensuojalevy ulkolautoja vasten, finnfoamia päälle ja panelointi? Kattoon jotain vastaavaa? Lämmitys talvikaudella jollain ilpillä?

Tehtävissä itse vai onko kyseessä ns. ensiksi menee hermot ja sitten rahat -projekti joka kannattaa unohtaa alkuunsa?

Varasto toimii tällä hetkellä kylmänä/kuivana varastona mutta ajattelin että saisiko sen hyötykäyttöön. Varastoon tulee sähköt tällä hetkellä.

EDIT menisikö näin helposti?

 
Viimeksi muokattu:
Tekis mieli saada ulkovarastoon puolilämmintä verstastilaa. Harkkosokkeli jonka päällä puurunko ja ulkopinnassa pystylaudotus. Lattia on piirustusten mukaan eristetty rakennusvaiheessa styroksilla, päällä 50mm valu, styroksin olemassaoloa en meinannu sen kummemmin tarkistaa. Vaihtoehtoina oikeastaan joko runkokoolaus- ja kattotuolien välien täyttö finnfoamilla siten, että ulkolaudotuksen ja foamin väliin jää tuuletusrako, tai sitten ulkolaudotuksen irrotus, tuulensuojalevyjen asennus ja villat & tervapaperi, tms.

Lämmitys tapahtuu passiiviaurinkokeräimellä ilman erillistä sähkölämmitystä, ja kosteus pidetään kuosissa kosteusanturillisella poistopuhaltimella. Mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon jos tuota tässä talven aikana ryhtyis värkkäämään?

Tuossa Remontti-Reiskan toteutus ko. hommaan.

Suosittelen että heität sinne seiniin 70-100 mm finnfoamit vaahdolla kiinni siten, että paneloinnin taakse jää ilmarako ja kattoon 100-300 mm foami, pintaan sitten joku 9-12 mm vesivaneri, niin tulee hyvää lämmintä puuhastelutilaa.
Ovi ja mahdolliset ikkunat kannattaa katsoa sellaisiksi, ettei turhaan vuoda lämpöä pihalle.

Kyseessä ei varmaankaan ole kovin iso varasto, niin kannattaa ihan suosiolla pitää se sähköpatterilla jossain 8-12 asteen nurkilla, kun tilaa ei jatkuvasti auota, niin montaa kilowattia huolellisesti eristetty koppi ei kuluta.

En suosittele minkään kiinalaisen lämmittimen kanssa leikkimistä ilman eristystä, siinä ei mene kuin löpöä ja hermot.
Toki jos sähkönkulutusta on ehdottomasti leikattava, niin sitten venäläinen Planar ja eristeet.

Kuitenkin tuollaiseen peruslämmöllä olevaan koppiin voi jättää kaikki kylmälle arat vehkeet ja kemikaalit tarvittaessa varastoon, jolloin ei tarvitse aina olla raahaamassa niitä edes takaisin.
Samalla saa lisää tilaa sinne autotalliin, kun varastoi osan lämmintä varastointia vaativista kamoista sinne lämpimään varastokoppiin.
 
Finnfoam tai muukaan uretaanipohjainen eriste ei sitten eristä ääntä paljonkaan.

Ilmanvaihtoonkin kanssa hieman huomiota, ettei tule co2 pesää jos tiivistää liian hyvin.

Mikä olisi hyvä pinnoite finnfoamin tms päälle jos haluaa ääneneristystä? Kipsilevy ei taida olla kummoinenkaan tältä osin?
 
Mikä olisi hyvä pinnoite finnfoamin tms päälle jos haluaa ääneneristystä? Kipsilevy ei taida olla kummoinenkaan tältä osin?
Kipsilevy juurikin...massa se on mikä ääntä eristää. Tuplana jos parempaa haluat. Budjetin kokohan se on mikä koko projektin tason määrittää.
Sen verran tuohon aiempaan mietiskelyysi, että ei finfoamin kanssa mitään tuulensuojalevyä tarvita.
 
Kipsilevy juurikin...massa se on mikä ääntä eristää. Tuplana jos parempaa haluat. Budjetin kokohan se on mikä koko projektin tason määrittää.
Sen verran tuohon aiempaan mietiskelyysi, että ei finfoamin kanssa mitään tuulensuojalevyä tarvita.

Joo tämä tuli tosiaan huomattua että näiden modernien eristelevyjen kanssa ei tarvitse mitään muuta höyrysulkuja tms vaan jättää sinne ulkoseinän ja levyn väliin sen pari senttiä tilaa tuuletukselle niin avot.

Ei kai kipsilevyn ja eristelevyn väliin tarvitse mitään tuuletusrakoja laittaa vai pitääkö pystykoolauksn ja eristelevyn päällä olla joku poikkirimoitus jonka päälle vasta kipsilevy tulee?

Itsellä ollut aina se kuva että kipsilevy ei ole kummoinen äänieriste mutta ehkä se riittäisi tässä tapauksessa, lienee myös euroa per m2 suhteessa suhteellisen kustannustehokas ratkaisu? Ulkonäöllä ei juuri merkitystä, mietin kipsilevyn ja jonkun vanerin tms väliltä vaihtoehtoa.

EDIT onko kellään mitään näkemyksiä siitä voiko samaa levyä käyttää sekä lattiaan, kattoon että seiniin? Seinissä toki tulee vastaan koolauksen paksuus eli sinne ei taida kovin paksua levyä mennä mutta onko eristelevyt sinänsä ihan samoja pl. paksuus?
 
Mahdollisimman raskasta kipsilevyä niin eristää parhaiten ääntä. EK-levy, Habito tai lattiakipsilevy aika hyvii. Tiivistyksen kaa pitää olla tarkkana. ei saa jäädä mitään rakoa mistä ääni kulkeutuu tai on pilalla ja ikkunatkin pitää olla kunnolliset.
 
Onko kukaan vaihtanut keittiöön pelkkiä kaappien ovia? Tuli tuossa ostettua asunto jossa keittiö ihan ok kuntoinen ja perus siisti mutta kaapinovet on helvetin rumat, rungot kuitenkin vaikutti hyväkuntoisilta eli mietin jos selviäisi pelkillä ovien vaihdolla. Noissa ei taida varsinaisesti olla mitään standardia mutta lähtökohtaisesti luulisi oven kuin oven sopivan kunhan on oikean kokoinen? Ikeasta lähtisi halvalla kasa ovia ja laatikoiden etusarjoja, onko kokemusta kellään näiden asentamisesta muihin kuin ikean runkoihin? Saranat tuskin menee just kohdilleen mutta nehän on helppo asentaa runkoon sille kohdalle mihin tarvitsee.
Tuli tollanen tehtyä äitille. Vanha mittatilauskeittiö kyseessä. Tarkat mitat ja paikalliselle kauppiaalle. Siisti todella paljon keittiötä. Saranat tosiaan vaan pikkuruuveilla vanhoihin runkoihin.
Remppasaranoilla toi meni. Toki rungot vinossa joten säätämistä oli. Samalla tiskari pois ja kaappi tilalle. Sokkelin levyä. Ja tasot. Ei valittamista ja ero on huima.
 
Ulkonäöllä ei juuri merkitystä, mietin kipsilevyn ja jonkun vanerin tms väliltä vaihtoehtoa.

Riippuu vähän mitä verstaalla on tässä tapauksessa tarkoitus askarella. Pari juttua:
-(filmi)vaneri ei tarvitse mitään pinnoitusta enää, jotta olisi esim helppo puhdistaa. Vaneriin saa helposti ruuvattua kaikki hyllyt, kiinnikkeet lamput, pidikkeet jne helposti ja tukevasti mihin vaan. Vaneri on kestävämpi.
-Vaneri on helpompi ja siistimpi käsitellä ja asentaa. Vaneri sietää paremmin kosteutta tai roiskeita.
-Kipsilevy on halvempaa, kipsilevy ei pala, sen kanssa saa kiroilla joka kerta kun pitäisi jotakin ripustaa siihen jos ei satu koolauksen kohdalle. Tulee helposti reikä kun kolautat siihen jollakin. Tarvitsee vähintään maalin pinnakseen jos haluaa puhdistettavan pinnan.
 
Tuli tehtyä tossa heinäkuussa keittiöremppa semi-diynä.

Eli rungot ikeasta ~2900€ (alaosat hidastettuja vetolaatikoita täynnä molemmin puolin ja ylhäällä peruskaapit), vetolaatikoiden etusarjat ja yläkaappien ovet itse tehtynä liimapuulevystä (hiontaa ja öljypetsiä + öljyvahaa + rei'itys mekanismeja varten).

Tasot ja välitilan levyt leikkaa - liimaa -menetelmällä Bauhausin tarjonnasta.

Lattian vinyylilankut satkulla torista.

Uusittiin samalla uuni induktiolieteen erillisuunin kanssa. Ja toki hana + allas. Yllättävin kulu tuli kyllä tuosta liesikuvusta. Ihan halvin malli ei käy, kun se ohjaa huippuimuria, joka poistaa muistakin tiloista kun keittiöstä ilmaa.

Tasojen valot Amazonista, COB-ledinauhaa alumiinikiskojen sisällä. Nekin leikkaa - liimaa(kolvaa) -menetelmällä yhdestä 5m pätkästä molemmin puolin keittiötä


Vanha keittiö:
vanhakeittiö.jpg



Ja uusi:
IMG_20221227_191753.jpg
IMG_20221227_192016.jpg
IMG_20221227_192225.jpg
IMG_20221227_193606.jpg
IMG_20221227_193644.jpg
.
 
Tuli tehtyä tossa heinäkuussa keittiöremppa semi-diynä.

Eli rungot ikeasta ~2900€ (alaosat hidastettuja vetolaatikoita täynnä molemmin puolin ja ylhäällä peruskaapit), vetolaatikoiden etusarjat ja yläkaappien ovet itse tehtynä liimapuulevystä (hiontaa ja öljypetsiä + öljyvahaa + rei'itys mekanismeja varten).

Tasot ja välitilan levyt leikkaa - liimaa -menetelmällä Bauhausin tarjonnasta.

Lattian vinyylilankut satkulla torista.

Uusittiin samalla uuni induktiolieteen erillisuunin kanssa. Ja toki hana + allas. Yllättävin kulu tuli kyllä tuosta liesikuvusta. Ihan halvin malli ei käy, kun se ohjaa huippuimuria, joka poistaa muistakin tiloista kun keittiöstä ilmaa.

Tasojen valot Amazonista, COB-ledinauhaa alumiinikiskojen sisällä. Nekin leikkaa - liimaa(kolvaa) -menetelmällä yhdestä 5m pätkästä molemmin puolin keittiötä


Vanha keittiö:
vanhakeittiö.jpg



Ja uusi:
IMG_20221227_191753.jpg
IMG_20221227_192016.jpg
IMG_20221227_192225.jpg
IMG_20221227_193606.jpg
IMG_20221227_193644.jpg
.

Ehkä liian tumma omaan makuun, mutta on muuten komia. En ymmärrä kun jotkut dissaa Ikean keittiöitä, vaikka on pitkä takuu joka pelaa, mekanismit oikeasti hyviä, varaosia saa aina, mikä mahdollistaa muuneltavuuden myöhemmin.

P.S. harvemmin näkee, mutta tarpeeksi usein: mikä punaisessa värissä porukkaa kiihottaa, en vaan tajua miksi sitä pitää tunkea makuuhuoneen seiniin tai keittiöön, tai mihin tahansa kotiin. Silmiä särkee.
 
Ehkä liian tumma omaan makuun, mutta on muuten komia. En ymmärrä kun jotkut dissaa Ikean keittiöitä, vaikka on pitkä takuu joka pelaa, mekanismit oikeasti hyviä, varaosia saa aina, mikä mahdollistaa muuneltavuuden myöhemmin.

P.S. harvemmin näkee, mutta tarpeeksi usein: mikä punaisessa värissä porukkaa kiihottaa, en vaan tajua miksi sitä pitää tunkea makuuhuoneen seiniin tai keittiöön, tai mihin tahansa kotiin. Silmiä särkee.
Perunalla otetut kuvat toki korostaa ovien ja runkojen tummuutta, kun muut osat valaistuja ja vaaleita. Mutta onhan se toki tumma joka tapauksessa. :)
 
Perunalla otetut kuvat toki korostaa ovien ja runkojen tummuutta, kun muut osat valaistuja ja vaaleita. Mutta onhan se toki tumma joka tapauksessa. :)
Sen huippuimurin ohjauksen voinee hoitaa erillisellä kytkimellä (oisko 50e-100e) ja liesariksi tavallinen hiilisuodattimella oleva huoneeseen palauttava. Sähkäri todennäköisesti käy kuitenkin paikalla, niin hoituu samalla. Maksoin kolmisen vuotta sitten Savon Ylihintaisesta Paskasta varmaan lähemmäs 500e, ”jotta on oikein tehty”.
 
Tuli tehtyä tossa heinäkuussa keittiöremppa semi-diynä.

En saa kuvasta selvää mutta jos tuon radiaattorin termostaatti on normaali termostaatti niin hommaisin siihen irto-anturi termarin, normaalit termostaatit eivät toimi oikein jos ovat alas tai ylös.
Yllättävän sopivat nuo yläkaapin ovet
 
Vähän liittyen tuohon, löytyykö lattia termaria mihin saisi irto-anturilla eri huoneesta lämpötilan?
 
Sen huippuimurin ohjauksen voinee hoitaa erillisellä kytkimellä (oisko 50e-100e) ja liesariksi tavallinen hiilisuodattimella oleva huoneeseen palauttava. Sähkäri todennäköisesti käy kuitenkin paikalla, niin hoituu samalla. Maksoin kolmisen vuotta sitten Savon Ylihintaisesta Paskasta varmaan lähemmäs 500e, ”jotta on oikein tehty”.

Hmm, totta, ja itseasiassa oisin enemmän säätömahdollisuuksia huippariin kaivannutkin kuin kolme kupuvalmistajan arpomaa jännitettä. Savo FHV-8206-S tuli tosiaan jo siihen hommattua, kallis kun mikä, mutta on se ihan tyylikäs sentään. Vois kai siihen jonkun tyristorisäätimen vieläkin asentaa vaikka yläkaappiin kuvun yläpuolelle ohittaen kuvun säätimen.

Tarvis muutenkin ehkä tutkituttaa talon ilmanvaihto jollain ammattilaisella, tuntuu että kovin on alipainetta vaikka korvausilmaventtiilejä onkin mielestäni tarpeeksi, ja kuvusta on pienin nopeus asetettuna.

En saa kuvasta selvää mutta jos tuon radiaattorin termostaatti on normaali termostaatti niin hommaisin siihen irto-anturi termarin, normaalit termostaatit eivät toimi oikein jos ovat alas tai ylös.
Yllättävän sopivat nuo yläkaapin ovet

En olekaan tuollaisesta kuullut. On se normaali Danfossin termostaatti. Putkari ei myöskään mitään moisesta maininnut, kun asensi tässä syksyllä muutaman uuden patterin. Toki ongelmia en ole huomannut. VILPin asetuksilla enemmänkin nyt rajoitettu kiertävän veden lämpötilaa.
 
Mitä mieltä? Rivitaloon vaihdettiin ovet ja vanha ulko-oven yläpuolinen reikä meni romulavalle, josta on tullut raitista ilmaa tuulikaappiin, josta asuntoon. Sanoin asiasta yhtiökokouksessa mutta ketään ei kiinnostanut.
Nyt talvella kun tuuletusikkuna ei ole auki 24h niin vessassa haisee toisten paska. Arvelen että liesituuletin (en käytä moottoria mutta imee kokoajan painovoimaisesti) tai saunan poistohormi vetää niin kovasti, että se imuroi toisten wc:stä sauhut mun wc:hen.
Asunnosta tuntuisi puuttuvan raitisilman tulo ja vuotoilmanvaihto ikkunoista ei riitä. Poraanko salaa ulko-oven yläpuolelle reiän vai miten? Yhtiökokous on täynnä jurpoja jotka ei tulevaisuudessakaan ehkä tajua mitään.
 
Mitä mieltä? Rivitaloon vaihdettiin ovet ja vanha ulko-oven yläpuolinen reikä meni romulavalle, josta on tullut raitista ilmaa tuulikaappiin, josta asuntoon. Sanoin asiasta yhtiökokouksessa mutta ketään ei kiinnostanut.
Nyt talvella kun tuuletusikkuna ei ole auki 24h niin vessassa haisee toisten paska. Arvelen että liesituuletin (en käytä moottoria mutta imee kokoajan painovoimaisesti) tai saunan poistohormi vetää niin kovasti, että se imuroi toisten wc:stä sauhut mun wc:hen.
Asunnosta tuntuisi puuttuvan raitisilman tulo ja vuotoilmanvaihto ikkunoista ei riitä. Poraanko salaa ulko-oven yläpuolelle reiän vai miten? Yhtiökokous on täynnä jurpoja jotka ei tulevaisuudessakaan ehkä tajua mitään.

"Jos epäilet terveyshaittaa asunnossa tai muussa vastaavassa oleskelutilassa, ota aina ensin yhteyttä kiinteistön omistajaan tai ylläpidosta vastaavaan tahoon (yleensä isännöitsijä). Terveyshaitalla tarkoitetaan ihmisessä todettavaa sairautta, muuta terveyden häiriötä tai sellaisen tekijän tai olosuhteen esiintymistä, joka voi vähentää väestön tai yksilön elinympäristön terveellisyyttä.

Vastuu mahdollisten terveyshaittojen selvittämisestä ja korjauksista kuuluu haitan aiheuttajalle. Mikäli kiinteistön omistajan kanssa syntyy erimielisyyttä terveyshaitan olemassaolosta tai korjaustarpeesta, voi kunnan terveydensuojeluviranomainen ottaa asian käsittelyynsä ja tarkastaa tilat."

 
Mitä mieltä? Rivitaloon vaihdettiin ovet ja vanha ulko-oven yläpuolinen reikä meni romulavalle, josta on tullut raitista ilmaa tuulikaappiin, josta asuntoon. Sanoin asiasta yhtiökokouksessa mutta ketään ei kiinnostanut.
Nyt talvella kun tuuletusikkuna ei ole auki 24h niin vessassa haisee toisten paska. Arvelen että liesituuletin (en käytä moottoria mutta imee kokoajan painovoimaisesti) tai saunan poistohormi vetää niin kovasti, että se imuroi toisten wc:stä sauhut mun wc:hen.
Asunnosta tuntuisi puuttuvan raitisilman tulo ja vuotoilmanvaihto ikkunoista ei riitä. Poraanko salaa ulko-oven yläpuolelle reiän vai miten? Yhtiökokous on täynnä jurpoja jotka ei tulevaisuudessakaan ehkä tajua mitään.
Korvausilmaventtiili siellä varmaan oli alunperin vanhan oven yläpuolella mitä nyt ei ole ja korvausilma tulee nyt vääristä paikoista sisään. Sinne siis pitäisi saada uusi korvausilmaventtiili asennettua.
 
Vastuu mahdollisten terveyshaittojen selvittämisestä ja korjauksista kuuluu haitan

Ok, no oli se isännöitsijäkin siellä kokouksessa mutta häntä ei kiinnostanut ollenkaan, kuten ei muitakaan omistajia. Isännöitsijä on selkärangaton ja lähinnä toteuttaa kahden 80+ vuotiaan asukkaan ehdotuksia, muut ovat "hölinää".

Voi olla että tämä ei jää viimeiseksi asuinpaikakseni.
 
Siellä oli siis oven karmiin porattu noin 1cm halkaisijainen suora reikä, mutta karmit lähti vanhojen ovien mukana romulavalle.
No se reikä oli se teidän korvausilmaventtiili, mutta ongelma pitäisi korjautua sillä, että sinne semmoinen uusi saadaan. Paras olisi tietenkin asentaa semmoinen oikea venttiili eikä nekään hirveän kalliita ole ja tuokin kuuluisi taloyhtiölle.
 
Siellä oli siis oven karmiin porattu noin 1cm halkaisijainen suora reikä, mutta karmit lähti vanhojen ovien mukana romulavalle.
Eipä se reikä ilman suodatinta sekään mikään kovin terveellinen ratkaisu ollut, kun kaikki tuli suoraan sisään. Sallisiko rakenteet ihan kunnon korvausilmaventtiilien asennuksen? Ei ne ihan hirveitä maksa. Osan voi asentaa ikkunan tuuletusluukkuun. Yhtiön asiaahan tuo on, eli ei kannata omavaltaisesti tehdä.



 
Viimeksi muokattu:
Hmm, totta, ja itseasiassa oisin enemmän säätömahdollisuuksia huippariin kaivannutkin kuin kolme kupuvalmistajan arpomaa jännitettä. Savo FHV-8206-S tuli tosiaan jo siihen hommattua, kallis kun mikä, mutta on se ihan tyylikäs sentään. Vois kai siihen jonkun tyristorisäätimen vieläkin asentaa vaikka yläkaappiin kuvun yläpuolelle ohittaen kuvun säätimen.

Tarvis muutenkin ehkä tutkituttaa talon ilmanvaihto jollain ammattilaisella, tuntuu että kovin on alipainetta vaikka korvausilmaventtiilejä onkin mielestäni tarpeeksi, ja kuvusta on pienin nopeus asetettuna.
Juu tarkoitin toki, että olisi voinut tyristorisäätimellä tehdä, jälkiviisaus kun on helppoa. Tuleville remppaajille hyvänä vinkkinä. Aivan järkyttävän hintainen tuo kupu. 800e, hyi helvetti. Suht samanlaisia vehkeitä nuo ovat ulkoisesti (ainakin se meidän kupu verrattuna Savon moottorilliseen halvimpaan joka maksaa 139e). Tulee siinä ohjaustekniikalle hintaa ja katetta, mutta nää on näitä.
 
Arvelen että liesituuletin (en käytä moottoria mutta imee kokoajan painovoimaisesti) tai saunan poistohormi vetää niin kovasti, että se imuroi toisten wc:stä sauhut mun wc:hen.
Rivitalossa ei IV-putkilla pitäisi olla mitään yhteyttä viereisiin asuntoihin vaan jokaisella on omansa (tai no, tietysti on mahdollista, että alunperin rakennettu päin peetä). Onko vessassa lattiakaivoa? Onko sen vesilukossa vettä?

Juurisyy on toki edelleen se puutteellinen korvausilma, mutta tämän voisi ensin tarkistaa.
 
Ei sentin reiästä kovin paljon ilmaa ole tullut alkujaankaan. Eikä niiden poistokanavien veto käänny toisinpäin ellei siellä ole jotain imuria joka poistaa ilmaa muualta. Ja tosiaan kuten @Zigh kirjoitti ei rivitalossa pitäisi pitäisi asuntojen iv-kanavat olla mitenkään yhteydessä toisiinsa varsinkin jos kyse on painovoimaisesta ilmanvaihdosta, eiköhän siellä ole vain jokaisella asunnolla omat putket suoraan katolle.
 
Nyt talvella kun tuuletusikkuna ei ole auki 24h niin vessassa haisee toisten paska.

Korvausilma tulee aina sisälle jostain. Naapuri joskus rivarissa valitti että meidän puolelta tulee heille vessaan viemärinhaju.
Ongelma oli se, että heillä tämä falskasi:

Sun mansetti on pitäny hajut viemärissä kun tuloilmaa on pöhissyt sisälle oven karmista.
 
Mä en ymmärrä (Ikean tai kenenkään muunkaan) keittiöissä tuota että on monta vetolaatikkoa päällekkäin, isompi päällä (vai pitäisikö sanoa "etusarja"), eli että pitää ensin vetää auki yksi laatikko, että pääsee vetämään auki toisen laatikon jossa ne halutut tavarat on.
 
Ei sentin reiästä kovin paljon ilmaa ole tullut alkujaankaan. Eikä niiden poistokanavien veto käänny toisinpäin ellei siellä ole jotain imuria joka poistaa ilmaa muualta. Ja tosiaan kuten @Zigh kirjoitti ei rivitalossa pitäisi pitäisi asuntojen iv-kanavat olla mitenkään yhteydessä toisiinsa varsinkin jos kyse on painovoimaisesta ilmanvaihdosta, eiköhän siellä ole vain jokaisella asunnolla omat putket suoraan katolle.

Tuossahan ei kysyjä tainut tarkentaa hirveesti minkä kokonen se aukko on tarkalleen, mutta yleinen ratkaisu on jättää ikkunan raon kohdalta noin 35cm pätkältä eristeet pois ja laittaa rakoventtiili aukon kohdalle jolloin korvausilma saadaan hillitysti. Korkeuttahan tuossa ei tosiaan ole kuin se 1-1,5cm, mutta ilmamäärän pitäisi riittää kunhan huolehditaan että jokaisessa huoneessa on oma venttiilinsä.

Kyllähän tuo kuulostaa tosiaan siltä että se asunnon ilmanvaihto imee korvausilman naapurin vessasta tai viemäreistä jolloin asuntoon tulee hajua.

Mä en ymmärrä (Ikean tai kenenkään muunkaan) keittiöissä tuota että on monta vetolaatikkoa päällekkäin, isompi päällä (vai pitäisikö sanoa "etusarja"), eli että pitää ensin vetää auki yksi laatikko, että pääsee vetämään auki toisen laatikon jossa ne halutut tavarat on.

Jos sulla on esimerkiks 30cm korkea laatikko niin usein on tilanne että laatikon yläreunaan jää tyhjä käyttämätön tila kun esim. lautaset ei täytä koko korkeutta. Kun laitetaan sisälaatikko niin saadaan tämä tila käyttöön kätevästi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 764
Viestejä
4 565 144
Jäsenet
75 017
Uusin jäsen
repXileS

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom