Kodin rempat(DIY)

Niin autotallissa, jos lattia ja maa samassa tasossa?
Vai missä tapauksessa?
Alla valtavan yksinkertaistettu paintti hahmotelma:
Näyttökuva 2023-01-29 170252.png

Tuo kivijalka on yleensä joko betonia tai kevytbetonia. Tuvan rakennusajankohdasta pitkälti riippuvainen miten perustukset on toteutettu.

Juuri sun tapauksessahan en voi tietää onko perustus toteutettu tuolla tyylillä, mutta jos tallisi nykyisen oviaukon vieressä kivijalkaa on korkeammalla näkyvissä kuin tallin lattian pinta -> Niin sitten kivijalan katkaisuhommia tiedossa elle halua aina tavalla tai toisella sen yli harpata ovesta kulkiessaan.
 
2001 rakennettu Jetta-talo kyseessä ja ei ole kantava seinä tuo pääty. Kivijalan katkaisu on edessä, jos meinaa kynnyksestä päästä eroon. Itse en meinannut tuota kivijalkaa muokata, koska ulkoseinustalle tulee rappuset ja sisälle voi myös rakentaa rapun jos tuo tuntuu liian korkealta. Tässä tapauksessa tallin lattia on noin 20cm korkeamalla kun seinän toisellapuolella oleva pihakivetys.
 
Meni näköjään väärin tuossa äskeisessä viestissäni vastauksen muotoilu kun en havainnut että lisätietojen kysyjä ei ollutkaan alkuperäinen ongelman esittäjä :D

Mutta juuri autotalleissa tuo kivijalan nostaminen/lattian pudottaminen on hyvin tyypillistä kun ei haluta että pihaa pitää muokata tolkuttomasti jotta saadaan ajoluiskasta järkevä.

Mutta harkitsisin kyllä vakavasti tuon sokkelin leikkausta, ainakin jos se on tyypillisesti lecaharkosta tehty -> Muokkaukseen ei kummoisia työkaluja tarvita (eikä edes merkittävää työpanosta) ja jatkossa ei tarvi nousta aina ylöspäin ovesta kulkiessaan.

:EDIT: Tai siis itse en edes harkitsisi vaan poistaisin sen ylimmän harkon aina.
 
Täytyypä tuota suunnitella vielä. Ihan järkevä idea kyllä tuo kivijalka leikata ja ehdottomasti menee harkintaan.
 
Se on semmoista että kokemus tuo varmuutta/ymmärrystä hommaan kun hommaan.
Ite en voisi kuvitellakaan avaamani naapurin Jaskan rintakehää, mutta samalla lailla se sydänkirurgi voi siinä vihellellä kuten ite puhkoessani Jaskan tuvan ulkoseinää :D
 
Täytyypä tuota suunnitella vielä. Ihan järkevä idea kyllä tuo kivijalka leikata ja ehdottomasti menee harkintaan.
Suosittelen. Jos siellä tallissa käy yhtään useammin, ja kantelee tavaraa tuon tulevan oven kautta, niin se yksikin kompastuminen siihen korkeaan sokkeliharkkoon on kettumainen, saati jos esimerkiks jotain renkaita tai muuta isoa ja painavaa siirtelee sen kautta, niin niiden nostelussa on eroa tekeekö sen 5cm kynnyksen, vai 30cm sokkeliharkon yli.
 
Ja saa vaikka nokkakärryt/kottarit sisälle asti jos tarvii jotain romua kuskata. Ja tarpeeksi leveä ovi.
Olettaen ettei siis tuota varten jaksa isoa ovea rämpätä.
 
Ja saa vaikka nokkakärryt/kottarit sisälle asti jos tarvii jotain romua kuskata. Ja tarpeeksi leveä ovi.
Olettaen ettei siis tuota varten jaksa isoa ovea rämpätä.
No jos nokkakärryllä jotain pitäisi roudata talliin, niin eiköhän se ison oven kautta menisi. Toki aina pienempi kynnys on parempi.
 
Meillä on rinteessä sijaitsen paritalon asuntojen välissä n. 4 m leveä katos, jonka toinen puoli aukeaa etupihan parkkialueelle ja toisella puolen on kaide ja parin metrin pudotus takapihan puolelle. Katos on naapurin kanssa yhteiskäytössä, säilytetään siellä pyöriä, lastenvaunuja ym.

Katoksen valokate on vuosien varrella mennyt niin huonoon kuntoon, että se pitää vaihtaa joka tapauksessa suhteellisen pian. Lisäksi katoksen rinteenpuoleinen rapattu Siporex-kaide/muuri on pahasti halkeillut ja osittain nojaa suorastaan hieman kuumottavasti ulospäin. On ollut naapurin kanssa puhetta, että katon korjaamisen yhteydessä myös tuon turhan jykevän kevytbetonikaiteen voisi purkaa pois ja korvata jollain vähän kevyemmällä ratkaisulla. Samalla voisi myös kaiteen päälle laittaa jonkinlaisen lasituksen tms. koska tuo katos kerää jotenkin kaiken veden ja lumen maailmasta ja kaikki
kamat siellä kastuvat turhankin tehokkaasti (osittain toki myös koska katto vuotaa). Samalla olisi tietty kiva suojata etupihan puolikin siten, että vesi ja lumi ei pääsisi sieltäkään sisään, mutta kulkemaan pääsisi edelleen esim. jonkun liukuoven kautta.

Väänsin äsken Paintissa upean havainnekuvan, joka toivottavasti vähän selkeyttää tilannetta. Yksinkertaistus, mutta suunnilleen kuvastaa tositilannetta.

1675168732185.png


Toki ns. ammattimainen parveke/terassilasitus olisi yksi ratkaisu, mutta se maksaisi useita tuhansia euroja, joka olisi ehkä vähän liikaa kun ei tuolla nyt varsinaisesti ikinä aika vietetä, lähinnä pääasia olisi, että saisi vähän paremmin säänsuojaa siellä oleville rojuille. Siksi olenkin miettinyt, että olisikohan tuohon jotain vähän edullisempaa DIY-ratkaisua. Yksi ihan mielenkiintoinen ratkaisu voisi olla äskettäin vastaantullut "pikkuna", eli pehmeä ikkuna. Toki olisi kiva, että kesäaikaan tuon saisi myös takapihan puolelle auki ja ilman kiertämään, koska muuten tuosta katoksesta tulisi varmasti melkoinen pätsi. Toisaalta eipä tuon suojauksen ja/tai kaiteen tarvitisi täysin tiivis olla, vaan olisi varmaan ihan positiivistakin että vähän kiertäisi ilma siellä koko ajan.
 
Meillä on rinteessä sijaitsen paritalon asuntojen välissä n. 4 m leveä katos...

Sen kummemmin ottamatta kantaa varnaiseen kaiteeseen niin miten olisi sen yläpuolelle ihan vain vinorimoitus? Estäisi sen, ettei ainakaan suoraan tulisi vesi/lumi sisään, mutta ilma kuitenkin kiertäisi.

Onko vesikaton alla aluskate? Hieman erikoista jos siitäkin vesi tulee läpi. Meillä oli OKT:ssa autokatos tehty ilman aluskatetta, viime kesänä käytettiin vanhat pellit pois, laitettiin aluskate alle ja vanhat pellit takas, uusilla ruuveilla. Nyt pysyy vesi pois..
 
Onko kukaan vaihtanut keittiöön pelkkiä kaappien ovia? Tuli tuossa ostettua asunto jossa keittiö ihan ok kuntoinen ja perus siisti mutta kaapinovet on helvetin rumat, rungot kuitenkin vaikutti hyväkuntoisilta eli mietin jos selviäisi pelkillä ovien vaihdolla. Noissa ei taida varsinaisesti olla mitään standardia mutta lähtökohtaisesti luulisi oven kuin oven sopivan kunhan on oikean kokoinen? Ikeasta lähtisi halvalla kasa ovia ja laatikoiden etusarjoja, onko kokemusta kellään näiden asentamisesta muihin kuin ikean runkoihin? Saranat tuskin menee just kohdilleen mutta nehän on helppo asentaa runkoon sille kohdalle mihin tarvitsee.
Mites tässä kävi? Samaa operaatiota pohdin, kun ei viitsisi hyviä runkoja tuhota.. :D
 
Mites tässä kävi? Samaa operaatiota pohdin, kun ei viitsisi hyviä runkoja tuhota.. :D

Nyt muutettu ja keittiötä mittailtu. Mitoista päättelin että topi-keittiön keittiö alunperin ja aika nihkeesti mittojen puolesta sopii esim ikean ovet vaikka rungot ovat standardi(?) Kokoisia esim 60 leveitä. Pitää käydä topi-keittiöillä katsomassa jos löytyisi jotkin suoraan sopivat ovet
 
Sen kummemmin ottamatta kantaa varnaiseen kaiteeseen niin miten olisi sen yläpuolelle ihan vain vinorimoitus? Estäisi sen, ettei ainakaan suoraan tulisi vesi/lumi sisään, mutta ilma kuitenkin kiertäisi.

Onko vesikaton alla aluskate? Hieman erikoista jos siitäkin vesi tulee läpi. Meillä oli OKT:ssa autokatos tehty ilman aluskatetta, viime kesänä käytettiin vanhat pellit pois, laitettiin aluskate alle ja vanhat pellit takas, uusilla ruuveilla. Nyt pysyy vesi pois..

Vinorimoitus olisi tosiaan ainakin edullinen, tosin blokkaisi aika paljon valoa. Ei ole mitään aluskatetta, muoviprofiilikatteet on vaan suoraan ruoteissa kiinni. En tiedä miten ovat ottaneet noin paljon damagea, kun ollaan kohtuullisen äskettäin vasta muutettu tähän, mutta muutamia ihan selkeitä reikiä katossa on ja sen harjalla ei ole mitään tiivistettä...
 
Nyt muutettu ja keittiötä mittailtu. Mitoista päättelin että topi-keittiön keittiö alunperin ja aika nihkeesti mittojen puolesta sopii esim ikean ovet vaikka rungot ovat standardi(?) Kokoisia esim 60 leveitä. Pitää käydä topi-keittiöillä katsomassa jos löytyisi jotkin suoraan sopivat ovet

Joo ei kannata tosiaan Ikeaa tai mitään muutakaan lähinnä varastotavaraa myyvää firmaa lähestyä korvaavien ovien kanssa. Suomessa moni firma tekee niitä mittatilausovia eri hintaluokkiin ja käytännössä useimpiin keittöihin (myös halvempiin) osat tehdään jossain päin Suomea vasta kun keittiöstä on kaupat tehty. Kaluste Sarokas on Turun suunnalta ollut hyvä ja halpa kun haluaa mittatilauskeittiön enemmän Ikean keittiön hintaan, en osaa sanoa mitkä firmat muualta päin suomesta toimisivat samaan tyyliin.
 
Nyt muutettu ja keittiötä mittailtu. Mitoista päättelin että topi-keittiön keittiö alunperin ja aika nihkeesti mittojen puolesta sopii esim ikean ovet vaikka rungot ovat standardi(?) Kokoisia esim 60 leveitä. Pitää käydä topi-keittiöillä katsomassa jos löytyisi jotkin suoraan sopivat ovet
Jees. Sama projekti edessä muutamien viikkojen kuluttua. Kerrohan kuinka siellä etenee ja minkälaisia tarjouksia tulee.

Itse kilpailutan tässä ILP:n asennutuksia ja laskeskelin budjettia pintaremontille. Pitää muutamaan viikonloppuun nykäistä homma valmiiksi.
 
Vinorimoitus olisi tosiaan ainakin edullinen, tosin blokkaisi aika paljon valoa. Ei ole mitään aluskatetta, muoviprofiilikatteet on vaan suoraan ruoteissa kiinni. En tiedä miten ovat ottaneet noin paljon damagea, kun ollaan kohtuullisen äskettäin vasta muutettu tähän, mutta muutamia ihan selkeitä reikiä katossa on ja sen harjalla ei ole mitään tiivistettä...

Siis onko se vesikatto muovia? Joka tapauksessa, kondesivettä tulee ainakin meillä yllättävän paljon, siksi kyllä vahva suositus aluskatteen asentamiselle. Meillä meni tuohon n. 60-70m2 alaan 3,5 päivää 3-5 miehellä kun lape kerrallaan tehtiin. Nopeampaakin olisi mennyt, mutta vaihdettiin vanhoja ruoteita samalla ja uudet piti saada vanhojen reikien kohdalle niin oli hieman hidasta, vanha ruodejako ei ollut tasainen..
 
Joo ei kannata tosiaan Ikeaa tai mitään muutakaan lähinnä varastotavaraa myyvää firmaa lähestyä korvaavien ovien kanssa. Suomessa moni firma tekee niitä mittatilausovia eri hintaluokkiin ja käytännössä useimpiin keittöihin (myös halvempiin) osat tehdään jossain päin Suomea vasta kun keittiöstä on kaupat tehty. Kaluste Sarokas on Turun suunnalta ollut hyvä ja halpa kun haluaa mittatilauskeittiön enemmän Ikean keittiön hintaan, en osaa sanoa mitkä firmat muualta päin suomesta toimisivat samaan tyyliin.

niinno, jos nuo topi-keittiön kamat ei olisi noin typerästi mitoitettuja niin kyllähän noihin vois ikeatkin heittää. jotenkin epäloogisia esim nää topin ovien mitat:

Leveysmitat 195, 295, 395, 445, 495, 545, 595, 693, 793, 893 ja 993mm.

Täytyy myöntää että en ole varsinaisesti mikään kaluste-asentaja mutta kun tuota omaa (toki jo 15 vuotta vanhaa) keittiötä katsoo niin en kyllä tajua yhtään miksi 700mm leveässä kuivauskaapissa on ovien leveydet 295+395mm kun lopputuloksena on sentin rako ovien välissä. Tokihan tuohon menisi yhtälailla varmaan toisen valmistajan 300mm+400mm ovet tai yksi 700mm ovi. Harmillisesti juuri esim ikeassa ei täsmää korkeudet eikä leveydet edes runkojen suhteen niin eivätpä ne täsmää. Topilla ei tainnut olla hintoja missään nähtävillä mikä hieman vituttaa mutta kai se täytyy lähtä kyselemään. Mitään mittatilausovia taitaa olla turha alkaa teettämään kun kohta saa ikeasta rungotkin samaan hintaan.
 
...
Täytyy myöntää että en ole varsinaisesti mikään kaluste-asentaja mutta kun tuota omaa (toki jo 15 vuotta vanhaa) keittiötä katsoo niin en kyllä tajua yhtään miksi 700mm leveässä kuivauskaapissa on ovien leveydet 295+395mm kun lopputuloksena on sentin rako ovien välissä. Tokihan tuohon menisi yhtälailla varmaan toisen valmistajan 300mm+400mm ovet tai yksi 700mm ovi. Harmillisesti juuri esim ikeassa ei täsmää korkeudet eikä leveydet edes runkojen suhteen niin eivätpä ne täsmää. Topilla ei tainnut olla hintoja missään nähtävillä mikä hieman vituttaa mutta kai se täytyy lähtä kyselemään. Mitään mittatilausovia taitaa olla turha alkaa teettämään kun kohta saa ikeasta rungotkin samaan hintaan.
Siihen 700mm runkoon on laskettu tuolla mitotuksella hyvin varmasti ovelle pelivaraa ovien väliin jäävän raon lisäksi rako myös karmipuolelle jotta se mahtuu kääntymään auki ottamatta kiinni viereisen rungon oveen. Eli tuo 295+395 kombosta jäävä 10mm rako jakautuu kolmeen kohtaan.
 
Siihen 700mm runkoon on laskettu tuolla mitotuksella hyvin varmasti ovelle pelivaraa ovien väliin jäävän raon lisäksi rako myös karmipuolelle jotta se mahtuu kääntymään auki ottamatta kiinni viereisen rungon oveen. Eli tuo 295+395 kombosta jäävä 10mm rako jakautuu kolmeen kohtaan.

No eipä juuri jakaudu. Mittasin tuon ovien välisen raon tönärilla ja rako oli n. 8.5mm. ihan sellainen että ne kaapissa olevat astiat näkee siitä raosta.
 
No eipä juuri jakaudu. Mittasin tuon ovien välisen raon tönärilla ja rako oli n. 8.5mm. ihan sellainen että ne kaapissa olevat astiat näkee siitä raosta.
Onko ovet säädetty milloin viimeksi ja minkälainen rako on viereisien ovien välissä?
 
Onko ovet säädetty milloin viimeksi ja minkälainen rako on viereisien ovien välissä?

En tiedä kun olen asunut asunnossa viikon verran. Kummallakaan puolella ei ole toista ovea, toisella puolella seinä ja tuollainen spaceri ettei ota seinään kiinni ja toisella puolella mikro+avohylly.
 
Jos ajatellaan että pistää vierekkäin tasan 60 senttisiä kaappirunkoja kuten on aika tavallista, niin jos niissä on tasan 60 senttiä eli 600mm leveät ovet/etulevyt niin aika maaginen asentaja saa olla että saa ne asennettua ilman että ovet hinkaavat ja paukkuvat toisiaan vasten jos ylipäänsä menevät kiinni ja aukeavat.

Ikeastakin kun katsoo 40cm leveän oven tiedot, niin kappas kummaa, se on 397mm leveä. Ei 400mm

Vähän maalaisjärkeä kehiin. Ja tosiaan saranoita säätämällä ne ovien väliset raot saa tasattua hetkessä kunhan rungot on suoraan asennettu.

Suurempi tekijä on korkeus joita tehdään niin montaa eri variaatioita, että Ikean yläkaapin ovi on todennäköisesti väärän korkuinen vanhaan yläkaappiin.
 
Jos ajatellaan että pistää vierekkäin tasan 60 senttisiä kaappirunkoja kuten on aika tavallista, niin jos niissä on tasan 60 senttiä eli 600mm leveät ovet/etulevyt niin aika maaginen asentaja saa olla että saa ne asennettua ilman että ovet hinkaavat ja paukkuvat toisiaan vasten jos ylipäänsä menevät kiinni ja aukeavat.

Ikeastakin kun katsoo 40cm leveän oven tiedot, niin kappas kummaa, se on 397mm leveä. Ei 400mm

Vähän maalaisjärkeä kehiin. Ja tosiaan saranoita säätämällä ne ovien väliset raot saa tasattua hetkessä kunhan rungot on suoraan asennettu.

Suurempi tekijä on korkeus joita tehdään niin montaa eri variaatioita, että Ikean yläkaapin ovi on todennäköisesti väärän korkuinen vanhaan yläkaappiin.
Se on juurikin niin, että oven ja etusarjan leveys on 4-5 mm alle rungon leveyden. Korkeudet yläkaapeissa tasan ja alakaapeissa hiukan vajaa noin karkeasti. Lyhyellä matematiikalla 700 mm kaapissa on kolme n. kolmen millin ”rakoa”. Saa toki tilattua jämptin jos haluaa. Normaalisti ovi on max 595 leveä ihan jo osittain siksikin, että vie avautuessaan tilaa. T. Nimimerkki vähän kalusteasentaja.
 
Onkohan tämä paras alue kysyä, mutta jos pitäisi ostaa yksi pieni käsisaha (<50cm) satunnaisten kakkosnelosten ja pienemmän polttopuun sahaamiseen, mikähän olisi kätevin?
 
Onkohan tämä paras alue kysyä, mutta jos pitäisi ostaa yksi pieni käsisaha (<50cm) satunnaisten kakkosnelosten ja pienemmän polttopuun sahaamiseen, mikähän olisi kätevin?

Käyttökohteet on vähän eri, koska jos haluat siististi sahata kakkosnelosia, pienihampainen on parempi, mutta toisaalta sitten polttopuissa voi olla vähän ronskimpaakin hammastusta, että homma sujuisi nopeammin. Mutta jos pitää molempiin olla, niin varmaan joku yleishammastuksella oleva perussaha. Toisaalta sahat ei maksa paljon mitään, joten itsellä on ainakin erikseen hienohampainen ja tylympi saha.
 
Käyttökohteet on vähän eri, koska jos haluat siististi sahata kakkosnelosia, pienihampainen on parempi, mutta toisaalta sitten polttopuissa voi olla vähän ronskimpaakin hammastusta, että homma sujuisi nopeammin. Mutta jos pitää molempiin olla, niin varmaan joku yleishammastuksella oleva perussaha. Toisaalta sahat ei maksa paljon mitään, joten itsellä on ainakin erikseen hienohampainen ja tylympi saha.


Eli pienihampaisella tulee siistimpää jälkeä mutta hitaammin. Varmaan mulle parempi vaihtoehto kun enemmän rakentelua kuin polttopuun sahaamista. Tilaa on liian vähän joten yhteen pitää tyytyä.
 
Käsisahoissa on kyllä ihan älyttömästi eroja ja huonot (yleensä halvat) on oikeasti todella huonoja. Bahcon Superior-sahat on musta ihan asiallisia eikä hirveän pahan hintaisia. Tuli työmaalle hankittua syksyllä Profin halpissaha kun sähkökäyttöisiä sahoja on iso kasa ja ajattelin että tuolla ei ole hirveästi käyttöä. Päällimmäinen ajatus mikä jäi mieleen oli että miten K-Rauta kehtaa myydä ”omalla tuotemerkillään” tuollaista p…skaa - kai se uutena vähän nopeammin lankut katko kuin mitä olis omilla hampailla järsiny…
 
Viimeksi muokattu:
Pokasaha on polttopuille ja ei saa sahata vinoja päitä. Lahuva ei saa olla. ;-)
 
Öljysäiliön poiston jälkeen lattiaan jäi tämmöinen betonikokkare. Millä tämä olisi fiksuinta poistaa? Vuokraanko Bauhausista betonihiomakoneen? Myös kyseisen tilan nurkissa on hieman epätaisuuksia mitkä olisi hyvä hioa pois.
 

Liitteet

  • 20230206_145723.jpg
    20230206_145723.jpg
    521,1 KB · Luettu: 182
Öljysäiliön poiston jälkeen lattiaan jäi tämmöinen betonikokkare. Millä tämä olisi fiksuinta poistaa? Vuokraanko Bauhausista betonihiomakoneen? Myös kyseisen tilan nurkissa on hieman epätaisuuksia mitkä olisi hyvä hioa pois.
Saahan sen timanttilaikalla pois hiottua, joskin näyttää sen verran isolta patilta että kestää kyllä hetken ja pölyn määrä on melkonen. Melkeen väittäsin että parhaan lopputuloksen saat (hiukan tietenkin laatuvaatimuksistakin riippuen) kun enste piikkaat suurimmat pois, sen jälkeen timanttikupilla hieraset jääneet huippukohdat veke ja sitten vielä tasottelet lattian. Juu, vielä enemmän työtä:-)
 
Öljysäiliön poiston jälkeen lattiaan jäi tämmöinen betonikokkare. Millä tämä olisi fiksuinta poistaa? Vuokraanko Bauhausista betonihiomakoneen? Myös kyseisen tilan nurkissa on hieman epätaisuuksia mitkä olisi hyvä hioa pois.
Saahan sen timanttilaikalla pois hiottua, joskin näyttää sen verran isolta patilta että kestää kyllä hetken ja pölyn määrä on melkonen. Melkeen väittäsin että parhaan lopputuloksen saat (hiukan tietenkin laatuvaatimuksistakin riippuen) kun enste piikkaat suurimmat pois, sen jälkeen timanttikupilla hieraset jääneet huippukohdat veke ja sitten vielä tasottelet lattian. Juu, vielä enemmän työtä:-)
 
Näyttäisin ekana moskaa tuollaiseen pattiin, hyvällä tuurilla joko murenee tai on irtopökäle betonin päällä. Jos ei lähde, niin sitten kuten yllä ehdotettu.
 
Piikkain tai joku hillitty murentamistapa parhaita. Isolla lekalla saattaa hajottaa koko lattian kun tarpeeks paukuttaa niin antaa vanhat rakenteet myöten ja sit tuleekin isompi korjaus. Tuollaisissa monesti ihan hyvä tekniikka että porailee reikii jollai 10-12mm terällä pintaan ja sit piikkaa sen jälkeen. Ei kuvasta näy ilmi miten laaja toi patti edes on, tuolla taustalla näyttäis olevan jo tasasempaa. Timantilla voi myös ajaa uria tollaseen mut imuriliitäntä pitää olla kun tulee perhanasti pölyy siitäkin.
 
Onkos kukaan tehnyt pihakivetystä autolla liikennöidylle piha-alueelle itse vai ollaanko menty firmojen tekemänä perusteellisena duunina? Oon himoitellut pihakivetystä ja piha on n. 20 vuotta sitten tehty sorapintainen piha, missä selkeä maan painuminen on jo tapahtunut eikä piha hiekka/sorapinnan osalta mitenkään merkittävästi vaikuta routivan ja kelailin, että uskaltaisikohan tässä tilata läjän kiviä pihalle ja kuoraista sen verran soraa pois, että saa kivetyksen paikoilleen, vai onko syytä harkita silti ammattilaisia hoitamaan homma. Onko jollain kokemusta hintatasosta, että paljonko esim neliöltä tulisi maksamaan? Meillä on neliöitä kivetettävänä varmaan 70 neliötä tms katualueelta autotallin edustalle.
 
Onkos kukaan tehnyt pihakivetystä autolla liikennöidylle piha-alueelle itse vai ollaanko menty firmojen tekemänä perusteellisena duunina? Oon himoitellut pihakivetystä ja piha on n. 20 vuotta sitten tehty sorapintainen piha, missä selkeä maan painuminen on jo tapahtunut eikä piha hiekka/sorapinnan osalta mitenkään merkittävästi vaikuta routivan ja kelailin, että uskaltaisikohan tässä tilata läjän kiviä pihalle ja kuoraista sen verran soraa pois, että saa kivetyksen paikoilleen, vai onko syytä harkita silti ammattilaisia hoitamaan homma. Onko jollain kokemusta hintatasosta, että paljonko esim neliöltä tulisi maksamaan? Meillä on neliöitä kivetettävänä varmaan 70 neliötä tms katualueelta autotallin edustalle.
Autolla jos meinaa ajaa niin pohjat pitäisi tehdä kunnolla, lonkalta sanoisin että parikymmentä senttiä tarvitsisi mursketta (0-16 tai 32) ja siihen sitten vajaan viisi senttiä hiekkaa tai tuhkaa.
Eli aika homma on lapiolla tehdä jos meinaa sen saada pysymään suht suorassa.
Voihan sitä koittaa tehdä vanhan päälle suoraankin.. Näin itse tein ja aikamoiset ajourat on painunut tuohon.
 
Onkos kukaan tehnyt pihakivetystä autolla liikennöidylle piha-alueelle itse vai ollaanko menty firmojen tekemänä perusteellisena duunina? Oon himoitellut pihakivetystä ja piha on n. 20 vuotta sitten tehty sorapintainen piha, missä selkeä maan painuminen on jo tapahtunut eikä piha hiekka/sorapinnan osalta mitenkään merkittävästi vaikuta routivan ja kelailin, että uskaltaisikohan tässä tilata läjän kiviä pihalle ja kuoraista sen verran soraa pois, että saa kivetyksen paikoilleen, vai onko syytä harkita silti ammattilaisia hoitamaan homma. Onko jollain kokemusta hintatasosta, että paljonko esim neliöltä tulisi maksamaan? Meillä on neliöitä kivetettävänä varmaan 70 neliötä tms katualueelta autotallin edustalle.

Meillä oli muutettaessa sorapiha pari vuotta käytössä olleessa talossa. En muista tarkkaan, ehkä vuoden tai pari ja laitettiin laatat (300x300x50). Muistaakseni 14 lavaa yhteensä eli noin 1400kpl
Tasoitin ja tein sopivan muodon itse laudasta tehdyllä lanalla ja ajelin muutaman kerran autolla joka paikasta sileäksi.
Ja laatat päälle.
Nyt on asuttu tässä ~18 vuotta ja vain ihan tallin vieressä on noin sentin painaumat muutaman laatan matkalla, muuten ei ole painunut.
Laajennusta tehdessä pihalla kävi betoniauto, ei vahinkoja.
Jos se sora on ollut siinä jo 20v niin tuskin painuu enää pahasti.
 
Onkos kukaan tehnyt pihakivetystä autolla liikennöidylle piha-alueelle itse vai ollaanko menty firmojen tekemänä perusteellisena duunina? Oon himoitellut pihakivetystä ja piha on n. 20 vuotta sitten tehty sorapintainen piha, missä selkeä maan painuminen on jo tapahtunut eikä piha hiekka/sorapinnan osalta mitenkään merkittävästi vaikuta routivan ja kelailin, että uskaltaisikohan tässä tilata läjän kiviä pihalle ja kuoraista sen verran soraa pois, että saa kivetyksen paikoilleen, vai onko syytä harkita silti ammattilaisia hoitamaan homma. Onko jollain kokemusta hintatasosta, että paljonko esim neliöltä tulisi maksamaan? Meillä on neliöitä kivetettävänä varmaan 70 neliötä tms katualueelta autotallin edustalle.
Pari ihan hyvää vastausta jo saitkin - mut kannanpa korteni kekoon kun just pari kesää sitten ulkoistin tuon homman.
Painumisesta sellaisenaan en olisi enää huolissani; ihavvarmasti maa on niin tiivis kuin se vaan olla voi. Mutta routimisesta todennäköisesti et tiedä riittävästi; sorapinta kun ei sitä ihan niin hyvin paljasta kuin mitä tasaiseksi (tai oikeastaan sopivaan kaatoon) tarkotettu laatoitus. Eipä sen paljoa tarvi routia, kun laattojen nurkat alkaa oleen persiillään. Tähän vaikuttaa todella paljon alueen maaperä; meillä on ihan tuhannen savinen alue ja siksi kaivettiin "tarpeeks", leviteltiin finnfoamia ja erikokosia murskeita.
Jos oikeasti tiedät että maaperä on vettä läpäsevää routimatonta sorttia, nii joku latoo sulle kivet ehkä 30-35€/neliö, ja siihen sit kivet päälle. Sitten jos lähdetään kaivamaan ja vaihtamaan massoja, hinta vähintään tuplaantuu, voi lähennellä triplaantumistakin. Ei oo ihan halpaa hommaa.
Mut. Tee se kuitenkin:-) Sittekku ens talvena sataa ensmäsen kerran lunta nii hymyilyttää kun et kolaa sellasta lumi-sora-kombinaaattia vaan pellkästään sitä lunta.
 
Onkos kukaan tehnyt pihakivetystä autolla liikennöidylle piha-alueelle itse vai ollaanko menty firmojen tekemänä perusteellisena duunina? Oon himoitellut pihakivetystä ja piha on n. 20 vuotta sitten tehty sorapintainen piha, missä selkeä maan painuminen on jo tapahtunut eikä piha hiekka/sorapinnan osalta mitenkään merkittävästi vaikuta routivan ja kelailin, että uskaltaisikohan tässä tilata läjän kiviä pihalle ja kuoraista sen verran soraa pois, että saa kivetyksen paikoilleen, vai onko syytä harkita silti ammattilaisia hoitamaan homma. Onko jollain kokemusta hintatasosta, että paljonko esim neliöltä tulisi maksamaan? Meillä on neliöitä kivetettävänä varmaan 70 neliötä tms katualueelta autotallin edustalle.
Ainii, vielä unohtu... Se varsinainen laatotus ei oikeesti oo mahdotonta tehdä ite, ne pohjat vaan on. Oon itekki tehnyt laatotuksia jonkin verran, omaankin pihaan, mutta tollaset sataa neliötä lähentelevät alueet alkaa oleen isoja. Parin eka päivän jälkeen on hartiat, selkä, sormet ja käsivarret siinä kunnossa että päivät lyhenee. Osaava kaveri latoo kiviä sellaset kolme-neljä kertaa nopeemmin ku sä.
 
Joo ei itsellä kivien latominen mikään ongelma ole vaan ennemminkin se, ettei tollaseen hommaan viitsi ryhtyä jos maa on routinut seuraavana kesänä sen verran, että on tollasta aaltoilevaa pintaa ja sit homman saa uusia. Pitää pyytää tarjouksia firmoilta kun kevät koittaa.
 
Onkos kukaan tehnyt pihakivetystä autolla liikennöidylle piha-alueelle itse vai ollaanko menty firmojen tekemänä perusteellisena duunina? Oon himoitellut pihakivetystä ja piha on n. 20 vuotta sitten tehty sorapintainen piha, missä selkeä maan painuminen on jo tapahtunut eikä piha hiekka/sorapinnan osalta mitenkään merkittävästi vaikuta routivan ja kelailin, että uskaltaisikohan tässä tilata läjän kiviä pihalle ja kuoraista sen verran soraa pois, että saa kivetyksen paikoilleen, vai onko syytä harkita silti ammattilaisia hoitamaan homma. Onko jollain kokemusta hintatasosta, että paljonko esim neliöltä tulisi maksamaan? Meillä on neliöitä kivetettävänä varmaan 70 neliötä tms katualueelta autotallin edustalle.

Suosittelisin sen verran kaivinkonetta käyttämään että tasottaa kauhalle sileeks pinnat että on asiallisesti kaadot/korot ja sit levitytä 5cm kivituhkaa pintaan niin siihen on hyvä asentaa kivet vaikka itse. Parit 3-4m rautaputket avuks jotka upottaa hiekkaan ja sit pyyhkäsee laudalla välin suoraks niin on nopee asennella. Linjalangalla pisimmän sivun lähtö vaan suoraks niin pitäis onnistua.
 
Suosittelisin sen verran kaivinkonetta käyttämään että tasottaa kauhalle sileeks pinnat että on asiallisesti kaadot/korot ja sit levitytä 5cm kivituhkaa pintaan niin siihen on hyvä asentaa kivet vaikka itse. Parit 3-4m rautaputket avuks jotka upottaa hiekkaan ja sit pyyhkäsee laudalla välin suoraks niin on nopee asennella. Linjalangalla pisimmän sivun lähtö vaan suoraks niin pitäis onnistua.
Onko jotain keinoa jolla estää ettei muurahaiset ala asumaan laatoituksen alla?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 701
Viestejä
4 563 054
Jäsenet
75 010
Uusin jäsen
MrBrutalMachine

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom