Kodin rempat(DIY)

Sopiiko Ryobi R18N18G-0 ihan perus listojen naulaamiseen, mitä nauloja se käyttää. Hämää vähän kun ainakin Clas Ohlsonilla mainittu että käyttää dyckert 1.2mm nauloja. Voitteko linkata esim. Puuilosta tai K-raudasta jonkun tähän sopivien viimeistelynaulojen tuotelinkin? Tarkoitus olisi ensialkuun naulata tuulikaappiin listoja, myöhemmin myös sisällä asunnossa.


Edit: ilmeisesti nämä sopivat?
 
Viimeksi muokattu:
Sopiiko Ryobi R18N18G-0 ihan perus listojen naulaamiseen, mitä nauloja se käyttää. Hämää vähän kun ainakin Clas Ohlsonilla mainittu että käyttää dyckert 1.2mm nauloja. Voitteko linkata esim. Puuilosta tai K-raudasta jonkun tähän sopivien viimeistelynaulojen tuotelinkin? Tarkoitus olisi ensialkuun naulata tuulikaappiin listoja, myöhemmin myös sisällä asunnossa.

Mulla on sama kone, ihan hyvin on listoitus onnistunut. Tosiaan 18 gauge 1,2mm dyckert menee, pituuksiahan käy useampi.

Esim. Dyckert-naula Pintos 1,2 x 25 mm SS T1 18 G
pitäisi mennä ongelmitta, tosin listoitukseen ehkä lyhyt :whistling:
1666938384227.png
 
Miten paljon haittaa, kun joku jyrsijä välikatolla on työstänyt poistoilmaputken eristeitä? Onko tuossa vaarana nyt, että alkaa kondensoitumaan?

Toisessa kuvassa myös radon putken eristeitä jyrsitty tuosta päätelaipan kohdalta
 

Liitteet

  • AB0CA63F-291E-4C87-883C-9B43ACFA5390.jpeg
    AB0CA63F-291E-4C87-883C-9B43ACFA5390.jpeg
    1,6 MB · Luettu: 210
  • D17C8FD9-DCEA-480C-B8A7-1AB6B9828DC2.jpeg
    D17C8FD9-DCEA-480C-B8A7-1AB6B9828DC2.jpeg
    1,7 MB · Luettu: 212
Miten paljon haittaa, kun joku jyrsijä välikatolla on työstänyt poistoilmaputken eristeitä? Onko tuossa vaarana nyt, että alkaa kondensoitumaan?

Toisessa kuvassa myös radon putken eristeitä jyrsitty tuosta päätelaipan kohdalta
Kyllähän tuo paljas poistoputki vähän riskiltä haiskahtaa.
Syyllinen lienee joku lintu tai orava.
 
Eilen pelastin linnun parvekkeen lattian sisältä, en tiedä miten oli sinne päässyt. Ihmettelin pihalla että kuka koputtelee, lintuhan siellä pyristeli... Laitoin viikolla viimeisenkin pätkän hiiriverkkoa sokkelin ja vuorilaudoituksen väliin, silti tintti oli läpäissyt suojaukseni. :cautious:
 
Viimeksi muokattu:
Miten paljon haittaa, kun joku jyrsijä välikatolla on työstänyt poistoilmaputken eristeitä? Onko tuossa vaarana nyt, että alkaa kondensoitumaan?

Toisessa kuvassa myös radon putken eristeitä jyrsitty tuosta päätelaipan kohdalta

Jos kyse IV:n jäteilmaputkesta, niin kyllä se paljas kohta voi kondensoida ja juurikin näin syksyllä. Kun LTO on ottanut lämmön talteen, niin siellä voi jossain tilanteessa virrata lähes 0 asteista ilmaa (eli putken pintä on kylmä) ja samaan aikaan ilmankosteus on kuitenkin korkealla, niin vettähän se tarkoittaa. Eri juttu sitten, että miten paljon sitä vettä voi noin pienellä alalla tulla. Täysin paljas putki olisi varmasti ongelma, mutta tuosta en nyt osaa mennä sanomaan, että onko kiire korjaamaan vaiko ei.
 
Tuo lyhytkin ruuvi menee lähestulkoon kokonaan levyn läpi, ei sillä läpi menevällä osalla siitä pitkästä ruuvista enää mitään hyötyä ole siellä toisella puolella tyhjän päällä. Yli menevä töröttävä ruuvinpää on myös tarpeeton "ansa" jollekin joka joskus kaappia siirtää tai purkaa tms. Tärkeämpi on tehdä siitä putkesta jämptin pituinen tai jos se putki on jo valmis, niin tarvittaessa fylliä putken ja kiinnikkeen väliin, että sovitus on mahdollisimman tarkka, silloin kun sovituksessa ei ole väljää se veto tulee suoraan alaspäin jolloin minkä tahansa pituinen ruuvi ja se itse levy kestää siinä parhaiten.

Tanko on jo valmiina, mutta on hieman liian lyhyt, kun edelliset kiinnikkeet olivat hieman ulkonevaa mallia. Nuo metalliset taas päästävät putken suoraan seinään kiinni. Putken ja seinän väliin jää sellainen 0,5-0,7mm rako. Onko sillä väliä vaikka kiinnikkeen reikään työntää kartonkia tai mitä tahansa täytettä, kunhan putki ei liiku, vai kannattaisiko ennemmin koittaa saada pala ohutta vaneri (tms.)levyä putken + kiinnikkeen ja seinän väliin?
 
Miten paljon haittaa, kun joku jyrsijä välikatolla on työstänyt poistoilmaputken eristeitä? Onko tuossa vaarana nyt, että alkaa kondensoitumaan?

Toisessa kuvassa myös radon putken eristeitä jyrsitty tuosta päätelaipan kohdalta
Jos kyse IV:n jäteilmaputkesta, niin kyllä se paljas kohta voi kondensoida ja juurikin näin syksyllä. Kun LTO on ottanut lämmön talteen, niin siellä voi jossain tilanteessa virrata lähes 0 asteista ilmaa (eli putken pintä on kylmä) ja samaan aikaan ilmankosteus on kuitenkin korkealla, niin vettähän se tarkoittaa. Eri juttu sitten, että miten paljon sitä vettä voi noin pienellä alalla tulla. Täysin paljas putki olisi varmasti ongelma, mutta tuosta en nyt osaa mennä sanomaan, että onko kiire korjaamaan vaiko ei.
Jos ei ole PILP kyseessä, niin LTO-koneen jäteilma ei kai voi mennä ulkoilmaa kylmemmäksi eikä siis voi ulkoilmassa kondensoida kosteutta?
 
Jos ei ole PILP kyseessä, niin LTO-koneen jäteilma ei kai voi mennä ulkoilmaa kylmemmäksi eikä siis voi ulkoilmassa kondensoida kosteutta?
Itse tarkoitin lähinnä putken sisäpuolelle syntyvää kondenssia. Ihan mahdollista etenkin jos poistoilma on hvyin kosteaa suihkun tai saunomisen vuoksi.
 
Itse tarkoitin lähinnä putken sisäpuolelle syntyvää kondenssia. Ihan mahdollista etenkin jos poistoilma on hvyin kosteaa suihkun tai saunomisen vuoksi.
Jos on LTO päällä se kondensoi jo lämmönvaihtimeen ainakin suurimman osan.
 
Miten paljon haittaa, kun joku jyrsijä välikatolla on työstänyt poistoilmaputken eristeitä? Onko tuossa vaarana nyt, että alkaa kondensoitumaan?

Toisessa kuvassa myös radon putken eristeitä jyrsitty tuosta päätelaipan kohdalta

Kyllä se jossain vaiheessa kannattaa fiksata kun tuolla "vintillä" putken juurella käy, kun siihen ilmeisesti aika helpolla käsiksi pääsee, mutta ei tuo mitenkään kiireellinen juttu ole. Teoriassa siihen voi joku tippa joskus tiivistyä kun on olosuhteet kohdallaan, käytännössä ei mitään merkitystä.
 
Tanko on jo valmiina, mutta on hieman liian lyhyt, kun edelliset kiinnikkeet olivat hieman ulkonevaa mallia. Nuo metalliset taas päästävät putken suoraan seinään kiinni. Putken ja seinän väliin jää sellainen 0,5-0,7mm rako. Onko sillä väliä vaikka kiinnikkeen reikään työntää kartonkia tai mitä tahansa täytettä, kunhan putki ei liiku, vai kannattaisiko ennemmin koittaa saada pala ohutta vaneri (tms.)levyä putken + kiinnikkeen ja seinän väliin?

On se sitten jo valmiiksi sen verran jämpti, että kiinni vaan. Ei se tarvitse mitään väliin, jos ei sitten laita sitä pahvinsuikaletta ihan sen takia, ettei kolise.
 
Jos ei ole PILP kyseessä, niin LTO-koneen jäteilma ei kai voi mennä ulkoilmaa kylmemmäksi eikä siis voi ulkoilmassa kondensoida kosteutta?

Juu näinhän se taitaa olla. Toki jos huono tuuri käy, niin voi kaiketi muodostua olosuhteet, joissa voisi kuitenkin jokin ongelma tulla. Tarkoitan esim. pahaa lämpövuotoa yläpohjassa, jonka kautta pääsisi lämmintä ja kostaa ilmaa huonetiloista vintille (silloin kyllä olisi muitakin murheita kun tuo putki) tai että lämpötila syystä tai toisesta muuttuisi ulkona äkkiä radikaalisti, mutta vintti ei pysyisi perässä esim. olemattoman tuuletuksen ja lämpövuotojen takia.

Itse tarkoitin lähinnä putken sisäpuolelle syntyvää kondenssia. Ihan mahdollista etenkin jos poistoilma on hvyin kosteaa suihkun tai saunomisen vuoksi.

Kuten @puik totesi, niin käytännössä, kun LTO puristaa poistoilmasta lämmön pois, katoaa siitä samalla suurin osa kosteudesta ja se löytyy sitten sieltä IV-koneen pohjalta vesilätäkkönä. Jos nyt tuolla jäteilman putken yläpäässä kuitenkin joku tippa kondenssia sisäpuolelle syntyisi, niin jo varmaan putkessa käyvä hönkä takaisi sen, että siitä et koskaan mitään tietäisi. Siellä kuitenkin ilma liikkuu koko ajan vauhdikkaasti ja suuntakin on vielä taivaalle päin. Radon putken kanssa vähän eri juttu, mutta se lienee jo lähtökohtaisesti viemäriputkea, jonka sisällä jokunen vesitippa ei ole mikään ongelma.
 
On se sitten jo valmiiksi sen verran jämpti, että kiinni vaan. Ei se tarvitse mitään väliin, jos ei sitten laita sitä pahvinsuikaletta ihan sen takia, ettei kolise.
Jaaha, nyt tuli virhe mittayksikössä, eli väli on siis 0,5-0,7cm, ei mm kuten aiemmin mainitsin. Voisin saada n. 6mm paksua vaneria, jos sitä hioisi hieman tarpeen mukaan ja laittaisi 10x10cm palan seinän ja kiinnikkeen + putken väliin?
 
20221028_200812.jpg20221028_200826.jpg
Vaihdoin makuuhuoneen saranat korkeussäädettäviin kun vanhoilla ovilehti viisti maata niin ettei huoneessa voinut mattoa pitää.
Nuo uudet saranathan on ihan identtiset vanhoihin verrattuna, pl korkeussäätö.

Nyt tuli ongelmaksi se että ovi ottaa karmiin kiinni yläkulmasta, eikä mene kiinni.
Mitä kohtaa tässä tarvitsee säätää, aivot lyö tyhjää.
 
20221028_200812.jpg20221028_200826.jpg
Vaihdoin makuuhuoneen saranat korkeussäädettäviin kun vanhoilla ovilehti viisti maata niin ettei huoneessa voinut mattoa pitää.
Nuo uudet saranathan on ihan identtiset vanhoihin verrattuna, pl korkeussäätö.

Nyt tuli ongelmaksi se että ovi ottaa karmiin kiinni yläkulmasta, eikä mene kiinni.
Mitä kohtaa tässä tarvitsee säätää, aivot lyö tyhjää.
Mittaa ihan ensimmäisenä että oviaukko on suora. Itte tappelin oven kanssa toista tuntia kunnes tajusin että oviaukon runkopuut oli kieroja kuin korkkiruuvi. Eli laitettu aikoinaan ja kun kuivunut niin vetänyt kieroon ja vaikka kuinka karmeja ja ovea sääti niin aina hinkkas jostain kiinni. Sitten pri kunnon vasaraniskua runkopuuhun ja vähän höyläämistä ylimääräistä pois niin oven karmit meni heittämällä ja sain oven kiinni kunnolla ekaa kertaa viiteen vuoteen.
 
20221028_200812.jpg20221028_200826.jpg
Vaihdoin makuuhuoneen saranat korkeussäädettäviin kun vanhoilla ovilehti viisti maata niin ettei huoneessa voinut mattoa pitää.
Nuo uudet saranathan on ihan identtiset vanhoihin verrattuna, pl korkeussäätö.

Nyt tuli ongelmaksi se että ovi ottaa karmiin kiinni yläkulmasta, eikä mene kiinni.
Mitä kohtaa tässä tarvitsee säätää, aivot lyö tyhjää.
Nyt sitten 100% Mutua, mutta arvaan, ettö tossa saranassasi on "piilossa" ton pystytapin ala- tai ylä päässä ruuvi ja kierrät sitä niin, että oven sarana laskee vähän.
 
Nyt sitten 100% Mutua, mutta arvaan, ettö tossa saranassasi on "piilossa" ton pystytapin ala- tai ylä päässä ruuvi ja kierrät sitä niin, että oven sarana laskee vähän.
Juu, tosiaan korkeussäädettävät. Vanhat oli semmoset missä tätä säätöä ei ole, ja niillä ovi meni kiinni hyvin.
 
Vaihdoin makuuhuoneen saranat korkeussäädettäviin kun vanhoilla ovilehti viisti maata niin ettei huoneessa voinut mattoa pitää.
Nuo uudet saranathan on ihan identtiset vanhoihin verrattuna, pl korkeussäätö.

Nyt tuli ongelmaksi se että ovi ottaa karmiin kiinni yläkulmasta, eikä mene kiinni.
Mitä kohtaa tässä tarvitsee säätää, aivot lyö tyhjää.

Yleensä jos ovi on hyvin säädetty ja karmit suorassa, ei siellä ole juurikaan varaa sitä ovea nostaa huomattavasti, ilman että ovi ottaa kiinni yläreunasta. Jos sellaisen oven alle halutaan lisää tilaa esimerkiksi mattoa varten, yleensä sieltä otetaan siivu pois oven alareunasta ja nostosarana on silloin kokonaan turha. Jos nyt tuo ovi ottaa ainoastaan yhdestä kulmasta kiinni, sitten kyllä saattaisi olla karmit vinossa jostakin kohtaa ja/tai kiristetty kaarelle. Jos otat sen ovenkarmin reunasta peitelistan pois edestä, siellä on hyvällä tuurilla tilaa ympärillä ja helpot kiilat paikallaan joita passaamalla saat karmeja käännettyä parempaan asentoon. Huonolla tuurilla ne karmit on kiinni uretaanilla tai ne on muuten asennettu niin, että niitä ei paljon pääse helposti passailemaan.
 
Yleensä jos ovi on hyvin säädetty ja karmit suorassa, ei siellä ole juurikaan varaa sitä ovea nostaa huomattavasti, ilman että ovi ottaa kiinni yläreunasta. Jos sellaisen oven alle halutaan lisää tilaa esimerkiksi mattoa varten, yleensä sieltä otetaan siivu pois oven alareunasta ja nostosarana on silloin kokonaan turha. Jos nyt tuo ovi ottaa ainoastaan yhdestä kulmasta kiinni, sitten kyllä saattaisi olla karmit vinossa jostakin kohtaa ja/tai kiristetty kaarelle. Jos otat sen ovenkarmin reunasta peitelistan pois edestä, siellä on hyvällä tuurilla tilaa ympärillä ja helpot kiilat paikallaan joita passaamalla saat karmeja käännettyä parempaan asentoon. Huonolla tuurilla ne karmit on kiinni uretaanilla tai ne on muuten asennettu niin, että niitä ei paljon pääse helposti passailemaan.
Niinhän se on, 80-luvun rivari niin ei täällä seinätkään suoria ole :geek:
Mutta tosiaan tuo maavaran puute johtuu siittä että täällä on asennettu vinyylilankku parketin päälle, eli se +5mm lisää korotusta lattiaan.
Vanhoilla saranoilla ovi tosiaan menee ongelmitta kiinni, mutta tiedä sitten onko niitä joku väännellyt aikoinaan jotta menee vinoihin karmeihin. Suorilta omaan silmään näyttää.
 
Niinhän se on, 80-luvun rivari niin ei täällä seinätkään suoria ole :geek:
Mutta tosiaan tuo maavaran puute johtuu siittä että täällä on asennettu vinyylilankku parketin päälle, eli se +5mm lisää korotusta lattiaan.
Vanhoilla saranoilla ovi tosiaan menee ongelmitta kiinni, mutta tiedä sitten onko niitä joku väännellyt aikoinaan jotta menee vinoihin karmeihin. Suorilta omaan silmään näyttää.

Meneehän se ovi kiinni vinossakin (eikä sitä vinoutta silmällä näe) karmissa kun on vähän pelivaraa enemmän. Nyt kun ne pelivarat on kiritty ovea nostamalla saranasta, ei enää menekään kiinni. Suosittelen kyllä edelleen sitä oven sahaamista alareunasta ja vanhat saranat takaisin, helppo, nopea ja halpa. Tai sitten alkaa passailemaan niitä karmeja jos tuo saranan vaihdolla saatu korotus riittää.
 
Juu, tosiaan korkeussäädettävät. Vanhat oli semmoset missä tätä säätöä ei ole, ja niillä ovi meni kiinni hyvin.
Vaikuttaisi siltä, että sulla on saranoiden säätö pielessä eli kokeiles vielä, että mittaat siitä yläreunasta paljonko se ovilehti otta kiinni ja sitten lasket ruuvia kiertämällä tarvittaessa kaikkia 3-saranaa (Näet siitä saranan pystytapin alaroan kapemimisesta, kuinka paljon se ovilehti laskee. Jos ovi on ennen nykyisen lattian aikana mahtunut, niin pitäishän se mahtua. Eli siitä lähtisin.

Jos mikään ei auta vasaralla (lauta välissä, ettei tuu lommoja) lyöt karmia Jos ei auta sitten pitää jo höylätä karmia tai ovilehteä.
 
Jos oikein kuvia tulkitsen niin helpoin konsti on upottaa yläsaranaa millin kaksi syvemmälle karmissa,sarana irti ja taltalla sopiva siivu puuta pois.
 
Jos oikein kuvia tulkitsen niin helpoin konsti on upottaa yläsaranaa millin kaksi syvemmälle karmissa,sarana irti ja taltalla sopiva siivu puuta pois.
Tai jos tossa on säädettävät karmiruuvit (helpottavat asennusta, joten paljon käytettiin), niin toi muovitulppa irti ja kiertää ylintä jos kiilat antaa periksi. Sekä löysää tota alinta. Vähän huono toi ei sarana kuva, kun ei voi varma mikä tossa kanittaa oven ylä reuna yläkarmiin vaiko oven yläosan kulma sivukarmin yläreunaan.
 
Viimeksi muokattu:
OKT:n yläkerran wc:ssä on poreamme, josta haluttaisiin eroon. Ammeen purkaminen varmaankin onnistuu järkevällä työllä, mitä nyt vähän arveluttaa kun jalat on vedetty laattalattiaan kiinni silikoonilla tai jollain muulla mönjällä. Näinköhän lähtee irti ilman, että laatta tulee mukaan. Todennäköisesti pitää vetää jollain jalat ensin poikki ja irrotella sitten niitä kantoja lattiasta, kun rohjake on muilta osin poistettu. Se mikä enemmän mietityttää, on että huoneessa on tietenkin suihkuhana tuota ammetta varten. Kun ammeen ottaa pois, niin se hanahan on sinällään turha, mutta toisaalta voisi olla ihan hyvä, jos hana säilyisi helposti käyttöönotettavana, jos vaikka joku tuleva omistaja sitä taas tarvitsee. Mitähän tuollaisen hanan kanssa voisi tehdä? Voiko hanan ottaa vaan kylmänviileästi irti seinästä ja tulpata jollain vesijohtojen päät? Tuon ammeen tilalle on suunniteltu työtasoa / kaapistoa, niin olisikohan rikollinen temppu vetää hanalta vaan sulut kiinni ja koteloida se esim. kaapin sisään (hana siis huoneen nurkassa)? Eli olisi esim. korkea pölynimurille ja muilla siivousvälineille tarkoitettu kaappi, minkä sisään hana jäisi koteloon. Tilaahan se toki kaapista vie, joten siksi ehkä vähän hullu ratkaisu. Tuleeko muuta mieleen? Huoneessa lattia ja seinät laattaa ja lattiakaivo tietenkin löytyy. Lattiasse vedeneristys, mutta seinistä en ihan takuuseen mene. Varsinainen kylpyhuone tuo ei siis ole, vaan WC, mihin rakennuttaja suuressa viisaudessa laittanut poreammeen.
 
OKT:n yläkerran wc:ssä on poreamme, josta haluttaisiin eroon. Ammeen purkaminen varmaankin onnistuu järkevällä työllä, mitä nyt vähän arveluttaa kun jalat on vedetty laattalattiaan kiinni silikoonilla tai jollain muulla mönjällä. Näinköhän lähtee irti ilman, että laatta tulee mukaan. Todennäköisesti pitää vetää jollain jalat ensin poikki ja irrotella sitten niitä kantoja lattiasta, kun rohjake on muilta osin poistettu. Se mikä enemmän mietityttää, on että huoneessa on tietenkin suihkuhana tuota ammetta varten. Kun ammeen ottaa pois, niin se hanahan on sinällään turha, mutta toisaalta voisi olla ihan hyvä, jos hana säilyisi helposti käyttöönotettavana, jos vaikka joku tuleva omistaja sitä taas tarvitsee. Mitähän tuollaisen hanan kanssa voisi tehdä? Voiko hanan ottaa vaan kylmänviileästi irti seinästä ja tulpata jollain vesijohtojen päät? Tuon ammeen tilalle on suunniteltu työtasoa / kaapistoa, niin olisikohan rikollinen temppu vetää hanalta vaan sulut kiinni ja koteloida se esim. kaapin sisään (hana siis huoneen nurkassa)? Eli olisi esim. korkea pölynimurille ja muilla siivousvälineille tarkoitettu kaappi, minkä sisään hana jäisi koteloon. Tilaahan se toki kaapista vie, joten siksi ehkä vähän hullu ratkaisu. Tuleeko muuta mieleen? Huoneessa lattia ja seinät laattaa ja lattiakaivo tietenkin löytyy. Lattiasse vedeneristys, mutta seinistä en ihan takuuseen mene. Varsinainen kylpyhuone tuo ei siis ole, vaan WC, mihin rakennuttaja suuressa viisaudessa laittanut poreammeen.
Jos hana on kiinni seinän sisällä olevissa hanakulmarasiossa, itse ainakin poistaisin kalustesulut ja tulppaisin hanakulmat kunnolla esim. tällaisilla: Opal tulppa 1/2 Hamppua vaan kierteseen ja tulppa paikalleen. Tällöin hanakulma ei tule ulos seinästä kuin sen sen hanakulman muoviholkin verran (yleensä maks. sentti), ja tulppa on siis kokonaan hanakuman sisällä. Saat kaapin paikalleen kytännössä seinään kiinni. Kun tulppa on kiinteä, ei mielestäni ole mitään tarvetta tehdä aukkoa, jonka kautta kulmiin pääsee käsiksi. Jos jätät kalustesulut paikalleen, ne törröttää ulos seinästä, ja jos sitten porailet reikiä kaappiin tmv, on kuitenkin riskinä että esimerkiksi lapsi räpeltää sulkuja ja saa aikaan tulvan. Eli ne sulutkin pitäisi sitten kuitenkin tulpata erikseen.

Toki ehdottamallani tavalla tehtynä vedet pitää saada hetkeksi katki ja pitää osata tehdä tuo liitos oikein. Jos tulppaa vain vanhojen kalustesulkujen pään tai jättää koko hanan paikalleen, on todennäköisyys sössimiselle pienempi, jos tekee itse eikä tiedä mitä tekee.
 
OKT:n yläkerran wc:ssä on poreamme, josta haluttaisiin eroon. Ammeen purkaminen varmaankin onnistuu järkevällä työllä, mitä nyt vähän arveluttaa kun jalat on vedetty laattalattiaan kiinni silikoonilla tai jollain muulla mönjällä. Näinköhän lähtee irti ilman, että laatta tulee mukaan. Todennäköisesti pitää vetää jollain jalat ensin poikki ja irrotella sitten niitä kantoja lattiasta, kun rohjake on muilta osin poistettu.
Olen liimattua wc-istuinta ja lasitiiliä irroittanut terävällä tasoituslastalla ja mattopuukolla. Lasta laatan ja kalusteen väliin ja sopivasti vasaroiden hyvin irtosi omalla kohdalla. Lasta vaan riittävän tukevarakenteinen ettei hajoa. Mattopuukolla voi tehdä alkua. Luulis olevan liimalla eikä silikonilla vedetty että pysyy.
 
Jos hana on kiinni seinän sisällä olevissa hanakulmarasiossa, itse ainakin poistaisin kalustesulut ja tulppaisin hanakulmat kunnolla esim. tällaisilla: Opal tulppa 1/2 Hamppua vaan kierteseen ja tulppa paikalleen. Tällöin hanakulma ei tule ulos seinästä kuin sen sen hanakulman muoviholkin verran (yleensä maks. sentti), ja tulppa on siis kokonaan hanakuman sisällä. Saat kaapin paikalleen kytännössä seinään kiinni. Kun tulppa on kiinteä, ei mielestäni ole mitään tarvetta tehdä aukkoa, jonka kautta kulmiin pääsee käsiksi. Jos jätät kalustesulut paikalleen, ne törröttää ulos seinästä, ja jos sitten porailet reikiä kaappiin tmv, on kuitenkin riskinä että esimerkiksi lapsi räpeltää sulkuja ja saa aikaan tulvan. Eli ne sulutkin pitäisi sitten kuitenkin tulpata erikseen.

Toki ehdottamallani tavalla tehtynä vedet pitää saada hetkeksi katki ja pitää osata tehdä tuo liitos oikein. Jos tulppaa vain vanhojen kalustesulkujen pään tai jättää koko hanan paikalleen, on todennäköisyys sössimiselle pienempi, jos tekee itse eikä tiedä mitä tekee.

Juu, ehdottomasti otetaan putkimies hommaan, tehtiin miten vain. Ei voi maksaa maltaita kuitenkaan.

Jos vesikalusteelle ei ole käyttöä niin ite ottaisin kokonaan pois jakotukista.

Tämä tietenkin paras. Sitten pitäisi vielä saada selvyys siihen, että mistä kohtaa jakotukilta tämä johto mahtaa lähteä. Alkuperäisen omistajan jäljiltä tällaisetkin on hämärän peitossa.

Olen liimattua wc-istuinta ja lasitiiliä irroittanut terävällä tasoituslastalla ja mattopuukolla. Lasta laatan ja kalusteen väliin ja sopivasti vasaroiden hyvin irtosi omalla kohdalla. Lasta vaan riittävän tukevarakenteinen ettei hajoa. Mattopuukolla voi tehdä alkua. Luulis olevan liimalla eikä silikonilla vedetty että pysyy.

Erittäin hyvä vinkki. Hienosti jos kävisi, niin saisi nuo nakutettua irti ilman, että tarvitsisi alkaa millään sahaamaan tai rälläköimään jalkoja poikki. Tiedä vaikka joku tuosta ammeesta vielä pari kymppiä maksaisi, jos suurin piirtein ehjänä saisi irti.
 
Juu, ehdottomasti otetaan putkimies hommaan, tehtiin miten vain. Ei voi maksaa maltaita kuitenkaan.



Tämä tietenkin paras. Sitten pitäisi vielä saada selvyys siihen, että mistä kohtaa jakotukilta tämä johto mahtaa lähteä. Alkuperäisen omistajan jäljiltä tällaisetkin on hämärän peitossa.



Erittäin hyvä vinkki. Hienosti jos kävisi, niin saisi nuo nakutettua irti ilman, että tarvitsisi alkaa millään sahaamaan tai rälläköimään jalkoja poikki. Tiedä vaikka joku tuosta ammeesta vielä pari kymppiä maksaisi, jos suurin piirtein ehjänä saisi irti.
Varsinkin jos mietit myyväsi joskus, niin mä jättäisin tulpattuina ne putket sinne kaapin sisään näkyviin, ei ne tulpat sieltä muille näy ja ne pitäisi olla niin hyvin kiinnikin (putkimiehesi osaa ottaa kantaa tarvittaessa) ettei niitä voi kaapin tavaroilla vuotavaksi saada (varsinkin jos irrtotat vielä jakotukista). Se sun uusi tuleva asukas saattaa haluta sen poreammeen tai ammeen takaisin siihen.
 
Silikonin voisi saada myös pianolangalla/kitarankielellä tms tms sahaamalla hyvin irti. Puukapulat päihin ja lenkki jalan ympäri ja sahaamaan.
 
Varsinkin jos mietit myyväsi joskus, niin mä jättäisin tulpattuina ne putket sinne kaapin sisään näkyviin, ei ne tulpat sieltä muille näy ja ne pitäisi olla niin hyvin kiinnikin (putkimiehesi osaa ottaa kantaa tarvittaessa) ettei niitä voi kaapin tavaroilla vuotavaksi saada (varsinkin jos irrtotat vielä jakotukista). Se sun uusi tuleva asukas saattaa haluta sen poreammeen tai ammeen takaisin siihen.

Joo, sitä olen juuri itsekin miettinyt, että option tuon hanan käyttöönotolle haluaisin säilyttää ja kyllä haaveissa on nimenomaan päästä tästä talosta eroon lähivuosina. Tällä hetkellä tuntuu, että tuo muutos palvelisi paitsi omia tarpeita, niin edesauttaisi myös myyntiä. Koen, että tuollainen poreamme on ainakin tässä maailmanajassa aivan älytön juttu. Vettähän se imaisee kerralla varmasti pitkälti toistasataa litraa ja kun sitä harvakseltaan käyttää, niin putkistoon kertyy paskaa eli käytännössä jokaisella kylpykerralla saa laskea kaksi ammeellista vettä. Ensin pyörittää yhdellä satsilla putket puhtaiksi ja sitten vasta kylpyvesi. Aika hullua näillä energian hinnoilla (lämminvesivaraaja käy sähköllä). Vaikka tuohon puhdistusainetta laittaisi, niin silti siellä putkistossa alkaa kyllä bakteerit kasvaa ja ainakin kesällä koko hökötys jopa haisee ikävästi. Meillä tuota ammetta on käytetty ehkä kolme kertaa, joten huomattavasti fiksumpaa olisi laittaa sen tilalle säilytystilaa. Toki pitää tehdä sellainen viritelmä, että se tuleva asukas ei sitten onnistu toheltamaan ja syytä meitä arveluttavasta ratkaisusta tms.

Silikonin voisi saada myös pianolangalla/kitarankielellä tms tms sahaamalla hyvin irti. Puukapulat päihin ja lenkki jalan ympäri ja sahaamaan.

Kiitos tästäkin! Pistetään korvan taakse.
 
Pitäis löytyy uppokantaisena ao. ruuveja väh. 6 kpl. Voi olla maks 5 mm pidempiä tai myös 2-3 mm lyhyempiä. Puuilossa kävin äsken kiloruuvihyllyllä ja jäi liian isoiksi. Oisko pk-seudulla missään laajempaa kiloruuvihyllyä, mistä vois löytyä?

 
Joo, sitä olen juuri itsekin miettinyt, että option tuon hanan käyttöönotolle haluaisin säilyttää ja kyllä haaveissa on nimenomaan päästä tästä talosta eroon lähivuosina. Tällä hetkellä tuntuu, että tuo muutos palvelisi paitsi omia tarpeita, niin edesauttaisi myös myyntiä. Koen, että tuollainen poreamme on ainakin tässä maailmanajassa aivan älytön juttu. Vettähän se imaisee kerralla varmasti pitkälti toistasataa litraa ja kun sitä harvakseltaan käyttää, niin putkistoon kertyy paskaa eli käytännössä jokaisella kylpykerralla saa laskea kaksi ammeellista vettä. Ensin pyörittää yhdellä satsilla putket puhtaiksi ja sitten vasta kylpyvesi. Aika hullua näillä energian hinnoilla (lämminvesivaraaja käy sähköllä). Vaikka tuohon puhdistusainetta laittaisi, niin silti siellä putkistossa alkaa kyllä bakteerit kasvaa ja ainakin kesällä koko hökötys jopa haisee ikävästi. Meillä tuota ammetta on käytetty ehkä kolme kertaa, joten huomattavasti fiksumpaa olisi laittaa sen tilalle säilytystilaa. Toki pitää tehdä sellainen viritelmä, että se tuleva asukas ei sitten onnistu toheltamaan ja syytä meitä arveluttavasta ratkaisusta tms.
Joo eihän se ammeen lämmittäminen ilmaista ole, mutta monet tykkää niissä löhöilystä ja sen porepuolen voi myös tukkia, jos osaamista/halua on ja niihin on suodattimiakin ja käytönjälkeenhän ne pitäsi muistaa huuhdellakin. Toisaalta energian hinta voi nousta tai laskea ja niitä eurojakin meillä on yksilöllisesti.
Pitäis löytyy uppokantaisena ao. ruuveja väh. 6 kpl. Voi olla maks 5 mm pidempiä tai myös 2-3 mm lyhyempiä. Puuilossa kävin äsken kiloruuvihyllyllä ja jäi liian isoiksi. Oisko pk-seudulla missään laajempaa kiloruuvihyllyä, mistä vois löytyä?

Muistelen että Motonetissä olis ainakin joskus ollut ja rautasahallahan saa pitempää pätkittyä tarvittaessa, jos muuten ei sopivaa löydy
 
Pitäis löytyy uppokantaisena ao. ruuveja väh. 6 kpl. Voi olla maks 5 mm pidempiä tai myös 2-3 mm lyhyempiä. Puuilossa kävin äsken kiloruuvihyllyllä ja jäi liian isoiksi. Oisko pk-seudulla missään laajempaa kiloruuvihyllyä, mistä vois löytyä?

Bauhaus. Ainakin Pirkanmaalla on todella laaja valikoima eri kokoisia ruuveja yms tarpeita.
 
Mistäköhän löytäisi viemärinkannen/ritilän noin 290mm halkaisijalla? Autotallista on hukkunut vanha ritilä ja nyt reiän peitteenä on ollut vuosia vanerilevy. Valmiina ei tunnu löytyvän tuota kokoluokkaa oikein mistään, onkohan ainoat vaihtoehdot teettää jossain pajalla tai metsästää purkuosana jostain?
 
Mistäköhän löytäisi viemärinkannen/ritilän noin 290mm halkaisijalla? Autotallista on hukkunut vanha ritilä ja nyt reiän peitteenä on ollut vuosia vanerilevy. Valmiina ei tunnu löytyvän tuota kokoluokkaa oikein mistään, onkohan ainoat vaihtoehdot teettää jossain pajalla tai metsästää purkuosana jostain?
Mistä tuo 290 mm on mitattu? Materiaalin poistaminen on helpompaa kuin lisääminen, eli joku tällainen voisi olla hyvä aihio (jos ei sovi suoraan..): ONNLINE SADEVESIKANSI 315-SA D400 | Kansistot ja tarvikkeet . Hintaluokka 35 € + alv.
 
Pitäisi vetää verkkokaapeli eteisestä työhuoneeseen ja ajattelin vetää jalkalistojen alle piiloon.
Kun tuossa irroittelin yhden jalkalistan niin selvisi, että parketti asennettu melkein seinään kiinni.
Millä välineellä olisi helpointa työstää tuo seinän ja parketin välinen rako n. 10 milliseksi?
 
Pitäisi vetää verkkokaapeli eteisestä työhuoneeseen ja ajattelin vetää jalkalistojen alle piiloon.
Kun tuossa irroittelin yhden jalkalistan niin selvisi, että parketti asennettu melkein seinään kiinni.
Millä välineellä olisi helpointa työstää tuo seinän ja parketin välinen rako n. 10 milliseksi?
Älä laita sitä sinne rakoon, sen parketin pitää saada laajeta kosteuden mukaan. Listaan voi jyrsiä uran ja laittaa johdon sen sisään.
 
Jos parketti ei ole noussut karrelle niin tuokin elämisrako on ollut riittävä.

Mutta itse kysymykseen, en tiedä onko paras mutta monitoimityökalulla olen yhden huoneen parkettia katkaissut seinän vierestä. Se kun oli hiouttu ja lakattu uudestaan, raot olivat täyttyneet hiontapölystä -> nousi karrelle.


Melko hidastahan tuolla on leikata jos metrejä on paljon.

:edit: Jalkalistojahan myydään myös johtouralla varustettuina.
 
Jos parketti ei ole noussut karrelle niin tuokin elämisrako on ollut riittävä.
:edit: Jalkalistojahan myydään myös johtouralla varustettuina.
Joo samaa mieltä, että on ollut riittävä. Mutta ei sitä kannata kaventaa turhan takia. Jalkalistoihin on helppoa sirkkelipöydällä sahata/"jyrsiä" 6-7mm ura, jonka toi verkkokaapeli vaatiin ja ei tarvitse listoja maalata (ainakin jos on ruuveillä osannut ne aikoinaan laittaa). Testatusti toimiva tapa.
 
Ihan sama mitä sinne laitat. Vaikka pieni pisara oliiviöljyä. Ei niiden saranoiden kuulu uida siinä rasvassa vaan pikku pisara vaikka lukkosulaa. Voin vannoa että yksikään allergikko ei sitä haista.
Ei kannata laittaa oliiviöljyä, vaikka toimii OK se muuttuu ajan kanssa mustaksi töhnäksi. Valitettavasti tuli puolisoni toimesta testatuksi, oli muuten ikävä putsattava . Ompelukoneöljy ja auton ovien lukkosula ovat toimivia ja tosiaan vain pari tippaa riittää.
 
Ei kannata laittaa oliiviöljyä, vaikka toimii OK se muuttuu ajan kanssa mustaksi töhnäksi. Valitettavasti tuli puolisoni toimesta testatuksi, oli muuten ikävä putsattava . Ompelukoneöljy ja auton ovien lukkosula ovat toimivia ja tosiaan vain pari tippaa riittää.
Ei tietenkään kannata jos on muuta laitettavaa mutta joku oliiviöljy pisara joskus ja jouluna jos pitää saada nopeasti ovi hiljaseks on ihan passeli ratkaisu kunnes ostaa vaikka sitä ompelukoneöljyä.
 
Ei tietenkään kannata jos on muuta laitettavaa mutta joku oliiviöljy pisara joskus ja jouluna jos pitää saada nopeasti ovi hiljaseks on ihan passeli ratkaisu kunnes ostaa vaikka sitä ompelukoneöljyä.
Niin se meilläkin meni, mutta putsaus on todella ikävää hommaa siitä tulle tahmeaa mustaa mössöä. Meillä ei enää koskaan laiteta vaikka kuinka vinkuisi oli se sen verran iso homma putsata.
 
Onko poruka käyttänyt materiaalien asbestin testausta ikinä?
Kylppärissä pitäisi tehdä hätäkorjausta kun ei koko kylppäriä pysty nyt uusimaan.
Voisin tehdä korjauksen itse, mutta ei tuota uskalla alkaa pölyttämään ilman asbestin testausta.
Talo rakennettu -58 ja kylppäri saattaisi olla 80-luvun lopulta -90 alusta(ehkä).

Saan näytteet kerättyä ilman pölyttämistä, ei vain ole mitään kokemusta noista firmoista ja osa ei ilmoita hintoja ollenkaan.

Jonkun asbestin saneeraus firman jos otan se maksaa satoja euroja ja aika helvetin typerää olisi tehdä pienen alueen takia kun about samalla rahalla menisi koko kylppäri....

0002B_Luukku_takka_pieni_kaari.jpg
Mikä tuon ympyröidyn osan funktio on?
Toisioilman säätöä varten tuo oletettavasti on. Monestihan tulipesissä (ainakin uudemmissa) on mahdollisuus säätää erikseen ensiö- ja toisioilman määrää. Ensiöilma johdetaan pääosin arinan alta ja se pitää siis palon käynnissä siinä tulipesässä puiden ympärillä. Kuitenkin kunnon roihulla palamatonta kaasua karkaa myös tulipesän yläosiin ja kohti hormia. Tuon toisioilman tarkoitus on ruokkia näitä kaasuja palamaan vielä siellä tulipesän yläpuolella ennen kuin ne karkaavat hormista pihalle. Toisiopalo on merkittävä lämmittäjä varaavissa tulisijoissa.
Olisiko tuo ilmareikä et pitää lasin puhtaana?
Tai säädettävänä sytytykseen apuna?
 
Onko poruka käyttänyt materiaalien asbestin testausta ikinä?
Kylppärissä pitäisi tehdä hätäkorjausta kun ei koko kylppäriä pysty nyt uusimaan.
Voisin tehdä korjauksen itse, mutta ei tuota uskalla alkaa pölyttämään ilman asbestin testausta.
Talo rakennettu -58 ja kylppäri saattaisi olla 80-luvun lopulta -90 alusta(ehkä).

Saan näytteet kerättyä ilman pölyttämistä, ei vain ole mitään kokemusta noista firmoista ja osa ei ilmoita hintoja ollenkaan.

Jonkun asbestin saneeraus firman jos otan se maksaa satoja euroja ja aika helvetin typerää olisi tehdä pienen alueen takia kun about samalla rahalla menisi koko kylppäri....

Kyllä noita näytteitä on tullut otettua melko säännöllisesti. Taltalla kopauttanut palan irti jossa mukana saumalaastia ja pohjalaastia (sekä mahdollisia tasoitteita). Sit vaan näyte minigrip pussiin ja sopivaan labraan lähettää. Ite laittanu ihan postissa monesti kun ei niin kiireisii oo ollut. Tais olla viimeks jotai 80e tms per näytepala. Ei käy ilmi millaista korjausta aiot suorittaa mutta seinistä ja lattiastahan kannattaa ottaa omat näytteensä. Lisäks jos on jotain rapattuja seinii joita pitää ronkkia niin niistä myös erikseen.
 
Meillä kattoremontti tulossa ja vanha huopakatto piti tutkia. Kattotyyppi käytti Aha-Lab nimistä yritystä johon lähetti irroittamansa huopapalan. Hinta näyttää olevan kuluttajille 111,60 €.
 
Kyllä noita näytteitä on tullut otettua melko säännöllisesti. Taltalla kopauttanut palan irti jossa mukana saumalaastia ja pohjalaastia (sekä mahdollisia tasoitteita). Sit vaan näyte minigrip pussiin ja sopivaan labraan lähettää. Ite laittanu ihan postissa monesti kun ei niin kiireisii oo ollut. Tais olla viimeks jotai 80e tms per näytepala. Ei käy ilmi millaista korjausta aiot suorittaa mutta seinistä ja lattiastahan kannattaa ottaa omat näytteensä. Lisäks jos on jotain rapattuja seinii joita pitää ronkkia niin niistä myös erikseen.
Meillä kattoremontti tulossa ja vanha huopakatto piti tutkia. Kattotyyppi käytti Aha-Lab nimistä yritystä johon lähetti irroittamansa huopapalan. Hinta näyttää olevan kuluttajille 111,60 €.
Kiitoksia. :tup:
Ja joo, kylppärin seinää tarvitsee entrata ja nyt ei rahkeet riitä vetämään kaikkea sileäksi ja uutta tilalle.
Seinä on suihkun kohdalla ja kopoja lahjakkaasti ja pari irronnutkin.
Tarkoitus uusia pienen sivuseinän ja siitä kääntyvän, samankokoisen seinän laatat.

Kysyin seinän korjauksesta jo tutulta joka tekee ammatikseen ja sanoi et ihan ok suunnitelma ja pitäisi nyt jonkin aikaa kestää tuolla entrauksella.
Tuttu ei vain itse tiedä asbestin kartoituksesta juurikaan kun heillä aliurakoitsijana toimiva saneerausfirma hoitaa kartoitukset ja puhdistukset.
Asuukin ihan muualla, joten ajattelin täältä kysäistä.

Törmäsin aiemmin MOT:n tekemään juttuun( 2018) ja siinä ei kovin mairittelevia arvioita saaneet asbestin analysoijat.

edit.
Oliko muuten @HikinenM asbestia huovassa ja minkä ikäinen talo/katto?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 670
Viestejä
4 495 606
Jäsenet
74 270
Uusin jäsen
Jautio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom