Kodin rempat(DIY)

Itse en kehdannut uudiskohteessamme kaappiin tehdä reikää.

Laitoin silikonista ohjurit jolla vesi ohjautuu helposti ulos kaapista. Testattu irtokannulla vettä ja toimi hyvin.

Kopioin ylläolevasta kuvasta ja paintin kanssa ohjekuva.

1665035927225.png
 
@Teräsmiäs mihin se reikä tuossa olisi pitänyt tehdä? Eikös tuo kuva ole lattiantasosta.

Eikös tuo kuva ole kaapin sisältä?

Integroitujen jääkaapin ja pakastimen kanssa tein niin, että kun niissä oli vakiona reiät kalusteissa (korvausilman takia).
Laitoin kaapin alle vuodonallaskaukalot kalusteiden alle eli reiän kohdalla ajaa sitten vettä sokkelin takaa ulos.
 
Laitoin kaapin alle vuodonallaskaukalot kalusteiden alle eli reiän kohdalla ajaa sitten vettä sokkelin takaa ulos.
Juu ymmärsin, että kuva on kaapin sisältä, mutta en nähnyt sitä sokkelin alle menevää reikää tuossa mistä vesi pääsee sitten lopulta pois.

Joskushan sokkeliin tehdään esim. APKn kohdalle semmoinen huullos, että vuotoallas ohjaa sieltä sokkelista vedet jaloille, jos vuotaa.
 
Voikohan muuten tuollaista "bathroom" silikonimassaa/tiivistettä käyttää ikkunalasin ja pokan tiivistämisessä? Ei itelle näin äkkiseltään tullut mieleen mitään miksi ei voisi. Hämärä muistikuva jostain että etikkaa sisältävää silikonia ei saanut käyttää ikkunoihin vai oliko noilla homeenesto-aineilla sitten jotain haitallisia ominaisuuksia :hmm:
 
Voikohan muuten tuollaista "bathroom" silikonimassaa/tiivistettä käyttää ikkunalasin ja pokan tiivistämisessä? Ei itelle näin äkkiseltään tullut mieleen mitään miksi ei voisi. Hämärä muistikuva jostain että etikkaa sisältävää silikonia ei saanut käyttää ikkunoihin vai oliko noilla homeenesto-aineilla sitten jotain haitallisia ominaisuuksia :hmm:
E: eikun ei sittenkään. Katoin että oli pokan ja seinän väli :facepalm:
 
Saiko ikkunan reunaan laittaa silaria kulahtaneen tilalle ku joku alkuperäis silari tms teippi kulahtanut? Vanhaan kämppään laitoin toki aikonaan.
 
Menisin tämmöisellä tavaralla tuossa ikkunalasin ja pokan välissä:
Muistaisin että KPH silikoonit pitää vaihtaa useammin kuin ikkunakitti ja UV-suojauksen taso on vaihteleva homeenkestollisissa KPH silikooneissa. Verrattuna näihin ikkunakitteihin, joissa pitää UV kesto olla kunnossa, koska olettettavasti saavat aina aurinkoa.

Voikohan muuten tuollaista "bathroom" silikonimassaa/tiivistettä käyttää ikkunalasin ja pokan tiivistämisessä? Ei itelle näin äkkiseltään tullut mieleen mitään miksi ei voisi. Hämärä muistikuva jostain että etikkaa sisältävää silikonia ei saanut käyttää ikkunoihin vai oliko noilla homeenesto-aineilla sitten jotain haitallisia ominaisuuksia :hmm:
 
Menisin tämmöisellä tavaralla tuossa ikkunalasin ja pokan välissä:
Muistaisin että KPH silikoonit pitää vaihtaa useammin kuin ikkunakitti ja UV-suojauksen taso on vaihteleva homeenkestollisissa KPH silikooneissa. Verrattuna näihin ikkunakitteihin, joissa pitää UV kesto olla kunnossa, koska olettettavasti saavat aina aurinkoa.
Jep. Ymmärrän pointin. Pellavaöljykitillä itseasiassa ulompia ikkunoita tullut kittailtua jo vähän liian kanssa. Nyt iski ajanpuute ja siis sisäikkunoitten lasin sisäpuolta olisin mielelläni muutamasta ruudusta tiivistänyt silikonilla. Teipeistä huonoja kokemuksia. Kesällä olisi pitänyt kittailla ja tämän vuoden osalta se peli vähän jo pelattu. Kyseiset pokat ihanan huolellisesti ja tiivisti talvea ajatellen kiinni karmeissa. Lähinnä mietin onko tuossa silikonissa jotain muuta pielessä kuin että "se ei kuulu vanhaan taloon". Talveksi mokomat on kuitenkin tiivistettävä ettei tarvi ihmetellä homeisia karmeja ja lepattavia verhoja.

..ja toivottavasti kenelläkään ei herännyt halu saarnata perinnerakentamisesta :cautious:
 
Menee aika hatarasti otsikon alle, mutten nyt ihan omaa lankaakaan viitsi tälle laittaa. Löytyisköhän tommosen Kinnarpsin työtuolin keinun vastuksen kiristyssäätötankoon sopivaa metallimutteria? Päässä oli lukittuna paikoillaan vahva muovinen nylon mutteri, mitä pysyi paikoillaan kun tankoa kiersi, muttei sekään kestänyt kovaa kiristystä. Jos jostain löytyisi metallinen, niin voisin yrittää hitsauksen sijaan saada lukittua sen vahvimmalla kierrelukitteella.

Tangon ja kierteiden ominaisuudet kuvista:

Itsellä olisi aika hakuammuntaa lähteä yrittää kokeilemaan mikä sopiva, joten jos joku osaa speksata noista mitoista sopivan mutterin tms. kierteillä varustetun korkeintaan n. 2 cm paksuisen metallikappaleen, mitä voisi hyödyntää.


edit: Voisko sopiva olla toi T8-mutteri?

edit2: Ei taida kuvien peruustella kierteet täsmätä. Tuossa T8-mutterin tangossa näyttäis kuvien perusteella olevan ehkä aavistuksen tiheämmät kierteet. Ihan varma en ole.
1.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Menee aika hatarasti otsikon alle, mutten nyt ihan omaa lankaakaan viitsi tälle laittaa. Löytyisköhän tommosen Kinnarpsin työtuolin keinun vastuksen kiristyssäätötankoon sopivaa metallimutteria? Päässä oli lukittuna paikoillaan vahva muovinen nylon mutteri, mitä pysyi paikoillaan kun tankoa kiersi, muttei sekään kestänyt kovaa kiristystä. Jos jostain löytyisi metallinen, niin voisin yrittää hitsauksen sijaan saada lukittua sen vahvimmalla kierrelukitteella.

Tangon ja kierteiden ominaisuudet kuvista:

Itsellä olisi aika hakuammuntaa lähteä yrittää kokeilemaan mikä sopiva, joten jos joku osaa speksata noista mitoista sopivan mutterin tms. kierteillä varustetun korkeintaan n. 2 cm paksuisen metallikappaleen, mitä voisi hyödyntää.


edit: Voisko sopiva olla toi T8-mutteri?

edit2: Ei taida kuvien peruustella kierteet täsmätä. Tuossa T8-mutterin tangossa näyttäis kuvien perusteella olevan ehkä aavistuksen tiheämmät kierteet. Ihan varma en ole.
1.jpg

Katso taulukosta vastaavat mitat niin varmaan selviää mikä kierre kyseessä, sitten vain metsästämään sopivaa. Ainakin IKH myy joitain trapetsi muttereita.


 
En tiedä voiko tätä rempaksi kutsua, mutta laitoin vetävät ikkunat kuntoon. Ikkunat on siis perinteistä mallia ja raot sen mukaiset ilman mitään tiivisteitä. Ikkunateipit toki on, mutta niiden liima on niin huono, että tuuli puhaltaa teipit aina irti ja puhuri käy sisälle.

Hain sitten Motonetistä valkoista ilmastointiteippiä teippasin raot sillä. Enää ei vedä, eikä teippi varmasti lähde irti, tai sitten tulee pokien maalit mukana :D
 
En tiedä voiko tätä rempaksi kutsua, mutta laitoin vetävät ikkunat kuntoon. Ikkunat on siis perinteistä mallia ja raot sen mukaiset ilman mitään tiivisteitä. Ikkunateipit toki on, mutta niiden liima on niin huono, että tuuli puhaltaa teipit aina irti ja puhuri käy sisälle.

Hain sitten Motonetistä valkoista ilmastointiteippiä teippasin raot sillä. Enää ei vedä, eikä teippi varmasti lähde irti, tai sitten tulee pokien maalit mukana :D
Tämä on mun mielestä sitä käytännön järkevää remontointia. Mikään tärkeä ei tuhoudu pysyvästi, tavoite saavutetaan suhteellisen helpolla ja elämässä ehtii keskittyä vähän muuhunkin. Arvostan perinnerakentamista ja pyrin itsekin menemään vanhoilla menetelmillä pitkälle. Aina ei joko voi, jaksa, tai ehdi. Silti uskallan sanoa että esim. omien muoviteippien kanssa ei ole ongelmaa koska kosteus poistuu nyt ilmalämpöpumpun jne tekniikan kanssa, mikä joskus ei ollut mahdollista.
 
Tiivistin kuukausi sitten ikkunoita. Jostain syystä tänään yhden ikkunan ulkolasi huurtuu sisäpuolelta.
 
Viimeksi muokattu:
Löytyykö jostain väh. 15, mielellään 18-20 cm pitkiä M6-pultteja, mielellään kuusiokolo- tai heksagonaalikannalla? Kierteet ei tarvi olla kuin lopussa (paitsi jos hirveän pitkä ja joutuu katkaisemaan).

PS: Alista näyttää löytyvän, mutta saisko Suomesta, vaikka jopa kilohinnalla (pk-seutu ensisijalla)?

 
Tiivistin kuukausi sitten ikkunoita. Jostain syystä tänään yhden ikkunan ulkolasi huurtuu sisäpuolelta.
Ilmeisesti 3-kerroslasit ja tiivistit myös ulommaisen ikkunan 100% kattavuudella? Sieltä pitäs hattuvakiolla jättää 15% auki alhaalta ja ylhäältä, jotta se kosteus tuulettuu sieltä pois.

Edit: Tarkistin täältä: Korjaustieto > Tiivistämisen vaiheet ja pitäisi tuon mukaan jättää 3 cm ulkoreunan pystytiiviststä alkaen 2 cm pätkät tiivistettä pois alhaalta ja ylhäältä. Vähälläpä se kosteus näemmä lähtee.
 
Ilmeisesti 3-kerroslasit ja tiivistit myös ulommaisen ikkunan 100% kattavuudella? Sieltä pitäs hattuvakiolla jättää 15% auki alhaalta ja ylhäältä, jotta se kosteus tuulettuu sieltä pois.

Edit: Tarkistin täältä: Korjaustieto > Tiivistämisen vaiheet ja pitäisi tuon mukaan jättää 3 cm ulkoreunan pystytiiviststä alkaen 2 cm pätkät tiivistettä pois alhaalta ja ylhäältä. Vähälläpä se kosteus näemmä lähtee.
Tapahtuu myös ihan tupla-ikkunoillakin. Juuri tuosta syystä TAI siitä että sisäikkunan tiivistäminen fuskaa jostain lämmintä ilmaa ikkunoitten väliin (esim lasin ja karmin välistä).

...poistunkin tästä kittailemaan että saisi edes osan ruuduista paikoilleen ennen pakkasia :p
 
Ilmeisesti 3-kerroslasit ja tiivistit myös ulommaisen ikkunan 100% kattavuudella? Sieltä pitäs hattuvakiolla jättää 15% auki alhaalta ja ylhäältä, jotta se kosteus tuulettuu sieltä pois.

Edit: Tarkistin täältä: Korjaustieto > Tiivistämisen vaiheet ja pitäisi tuon mukaan jättää 3 cm ulkoreunan pystytiiviststä alkaen 2 cm pätkät tiivistettä pois alhaalta ja ylhäältä. Vähälläpä se kosteus näemmä lähtee.
3-kerros, tuon ohjeen mukaan.
Näyttää alareunan rako olevan paljon pienempi kuin muualla, siksi ei ehkä 3x3cm pätkää riitä? Muut ikkunat eivät hikoilleet mikä on erikoista.
 
Ettei käy niin, että tiivisteessä on se rako, mutta karmit ovat rakojen kohdalla niin tiukat, ettei ilma kierrä? Joskus vanhoissa on niin monta kerrosta maalia, että raot ovat kaventuneet..
 
Tiivistin kuukausi sitten ikkunoita. Jostain syystä tänään yhden ikkunan ulkolasi huurtuu sisäpuolelta.
Olisko sulla mennyt tukkoon ikkunan tuuletusreikä? Siinä karmin alaosassa on yleisesti reikä joka menee sinne vesipellin alle ulos asti, ne menee joskus tukkoon ja seuraus on tuo.
Edit: taitaa yleisemmin mennä vinosti sinne pellin päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Ettei käy niin, että tiivisteessä on se rako, mutta karmit ovat rakojen kohdalla niin tiukat, ettei ilma kierrä? Joskus vanhoissa on niin monta kerrosta maalia, että raot ovat kaventuneet..
Alareunan rako on aika pieni ulospäin. Täytyy ottaa pystytiivisteen alareunasta pätkät pois.
 
Alareunan rako on aika pieni ulospäin. Täytyy ottaa pystytiivisteen alareunasta pätkät pois.
Älä ota pystyriivisteestä vaan vaakatiivisteestä (ilma kiertää paremmin) sen ei tarvitse olla isopätkä ja tarkista ensin toi reikä karmissa.
tossa aika hyvä ohje

"Lämmöntalteen otolla" :) jos ei ole koneellinen tuloilma sulla
Jos on hyvin tiivis karmin ja pokan väli, niin noita reikiä voi kyllä alakarmiin jälkikäteenkin tehdä. Kokeilisin ensi tolla tiivisteen katkaisulla ulkopuitteesta kaikilla ei edes ole noita ulkopokia tiivistetty.
 
Viimeksi muokattu:
Löytyykö jostain väh. 15, mielellään 18-20 cm pitkiä M6-pultteja, mielellään kuusiokolo- tai heksagonaalikannalla? Kierteet ei tarvi olla kuin lopussa (paitsi jos hirveän pitkä ja joutuu katkaisemaan).

PS: Alista näyttää löytyvän, mutta saisko Suomesta, vaikka jopa kilohinnalla (pk-seutu ensisijalla)?


Kuusiokantaisia saa vaikka kierretangosta ja muttereista jos ei muuten löydy noin pitkiä.
 
Älä ota pystyriivisteestä vaan vaakatiivisteestä (ilma kiertää paremmin) sen ei tarvitse olla isopätkä ja tarkista ensin toi reikä karmissa.
tossa aika hyvä ohje

"Lämmöntalteen otolla" :) jos ei ole koneellinen tuloilma sulla
Jos on hyvin tiivis karmin ja pokan väli, niin noita reikiä voi kyllä alakarmiin jälkikäteenkin tehdä. Kokeilisin ensi tolla tiivisteen katkaisulla ulkopuitteesta kaikilla ei edes ole noita ulkopokia tiivistetty.
Pakko se on pystytiivisteestä ottaa jos alareunasta ei tule tarpeeksi ilmaa.
 
Pakko se on pystytiivisteestä ottaa jos alareunasta ei tule tarpeeksi ilmaa.
Ei ole, jos poraat sinne karmin alaosaan n.6mm reiän, käy jossain ikkunaliikkeessä niin näet miten ja mihin se pitää porata.
Toinen tapa on jos se poka on karmipuussa kiinni, höylätä pokaa tai jättää se tiiviste pitemmällä matkalla vois.
-Sun pitää saada sinne ikkunaväliin pystysuuntainen ilmavirtaus, jotta se väli tuulettuu ja vie sen nyt ikkunaan tiivistyvän kosteyden pois. Jos se onnistuu siinä sivusta leikkaamalla hyvin alhaalta, niin ainahan voit kokeilla.
 
Tapahtuu myös ihan tupla-ikkunoillakin. Juuri tuosta syystä TAI siitä että sisäikkunan tiivistäminen fuskaa jostain lämmintä ilmaa ikkunoitten väliin (esim lasin ja karmin välistä).

...poistunkin tästä kittailemaan että saisi edes osan ruuduista paikoilleen ennen pakkasia :p
Ulkolasi huurtuu jos a) ulkoruutu on tiivistetty liian tiiviiksi TAI sisäruutu falskaa. Ulkoruudun pitäisi siis olla vesitiivis, mutta päästää höyryä läpi ja sisäruudun kuuluu olla höyrytiivis. Eri asia on sitten jos asunnon korvausilma otetaan ikkunoiden kautta, mutta se lienee nykyään harvinaista. Väittäisin että tavallisin syy ikkunoiden huurtumiseen on se että sisäikkuna on huonosti tiivistetty.
 
Löytyykö jostain väh. 15, mielellään 18-20 cm pitkiä M6-pultteja, mielellään kuusiokolo- tai heksagonaalikannalla? Kierteet ei tarvi olla kuin lopussa (paitsi jos hirveän pitkä ja joutuu katkaisemaan).

PS: Alista näyttää löytyvän, mutta saisko Suomesta, vaikka jopa kilohinnalla (pk-seutu ensisijalla)?

Kokeilisin kysellä täältä: Uudenmaan Pultti, Järvenpää
 
Paljos veikkaatte että menee aikaa repiä noin 45 neliötä parkettia (kelluva, ei liimattu kiinni)+ vanhat listat pois (naulattu) ja korvata ne vinyylillä ja uusilla listoilla? Meitä olisi kolme purkamassa ja yksi voi varmaan vaan laittaa uutta lattiaa kiinni jolloin muut kaksi syöttää sitä uutta lankkua + muita hommia. Mietin vähän että miten aikatauluttaisin omia muita hommia kyseisellä remppa viikonloppuna.
 
34m2 yksiöön paukutteli yksi mies vinyylilankut ja uudet listat noin kolmessa työpäivässä, sisältäen listojen mittaukset ja noudot. Luulisi tuon yhteensä vajaassa parissa päivässä menevän kolmeen pekkaan kun hommaa tekee sopivasti synkassa. Tämä sillä oletuksella, että lattia on suora eikä vaadi tasoittelua.
 
Käytiin tuossa LVI langassa keskustelua ulkoseinän putkien jäätymisestä ja tuli puheeksi sokkelin ja tuulensuojalevyn väliset raot. Pohdin että pitäisikö ja kannattaisiko nuo tiivistää ulkopuolelta jollain tiivistysmassalla tms. esim tuolla 11FC:llä mistä tuossa oli aiemmin keskustelua?

20221012_141546.jpg
 
Ei siitä ainakaan haittaa ole. Sokkelin ja puurungon liitoskohta on periaatteessa rakennuksen heikoin kohta lämmöneristysmielessä ja jokainen ilmavuoto siellä tuo kylmää ilmaa sisään.
 
Itsellä tulee vesijohdot lattian läpi, veti talvella jäähän joskus. Läpi viennistä tuli kylmää huolella, kun pakkasella kokeili. Vedin uretaanilla reiän tukkoon, ei ole sittemmin jäätynyt.

Lattiat oli myös kylmät, varsinkin sohvan edestä. Otin lattialistat irti ja tiivistin lattian ja seinän välin akryyli massalla, lattiat lämpeni kovasti. Samalla otin pistorasiat irti ja tiivistin kojerasiat.

Lattiaremppa tarvii joskus tehdä kun ehtii, mutta tuolla sai ison eron. Vaikka olis kuinka paljon eristettä, niin jo pieni ilmavuoto kylmentää ikävästi.


Ja älkää taas vanhojen talojen omistajat tulko puhumaan, että on hyvä että hengittää, kun se että talo hengittää on aivan eri asia kuin ilmavuodot.
 
Teen "kotisalia" yhteen huoneeseen. Parketin päälle olisi kiva saada jotain vaahtomuovi / palamattoa tmv.
Tarvetta on noin 4x4m kokoiselle palalle, laittaisin noin puolet huoneesta saman tien tuolla matolla niin voi siellä sitten riehua painojen yms. kanssa.
Mistähän tuota kannattaisi lähteä etsimään, nuo kärkkäisten yms. koottavat "palamatot" tuntuu aika laaduttomilta ja ovat mielestäni kalliita noinkin huonoiksi.
 
Teen "kotisalia" yhteen huoneeseen. Parketin päälle olisi kiva saada jotain vaahtomuovi / palamattoa tmv.
Tarvetta on noin 4x4m kokoiselle palalle, laittaisin noin puolet huoneesta saman tien tuolla matolla niin voi siellä sitten riehua painojen yms. kanssa.
Mistähän tuota kannattaisi lähteä etsimään, nuo kärkkäisten yms. koottavat "palamatot" tuntuu aika laaduttomilta ja ovat mielestäni kalliita noinkin huonoiksi.
Löytyisikö Etrasta jotain sopivampaa?
 
Teen "kotisalia" yhteen huoneeseen. Parketin päälle olisi kiva saada jotain vaahtomuovi / palamattoa tmv.
Tarvetta on noin 4x4m kokoiselle palalle, laittaisin noin puolet huoneesta saman tien tuolla matolla niin voi siellä sitten riehua painojen yms. kanssa.
Mistähän tuota kannattaisi lähteä etsimään, nuo kärkkäisten yms. koottavat "palamatot" tuntuu aika laaduttomilta ja ovat mielestäni kalliita noinkin huonoiksi.
Kannattaa sitten varmistaa että uusi matto ei pilaa lattiaa. Noi kumimatot sun muut monesti värjää alla olevan lattian pilalle.
 
Teen "kotisalia" yhteen huoneeseen. Parketin päälle olisi kiva saada jotain vaahtomuovi / palamattoa tmv.
Tarvetta on noin 4x4m kokoiselle palalle, laittaisin noin puolet huoneesta saman tien tuolla matolla niin voi siellä sitten riehua painojen yms. kanssa.
Mistähän tuota kannattaisi lähteä etsimään, nuo kärkkäisten yms. koottavat "palamatot" tuntuu aika laaduttomilta ja ovat mielestäni kalliita noinkin huonoiksi.
Tuolta vaikka etsimään: Kuntosalilattiat

Tarve pitäisi myös tietää. Jos sen lattian pitää kestää kunnolla painojen pudottelua niin sitten melkein pitää jo jotain lavaa rakentaa puusta ja vanerista.

Meillä on kotisalilla tätä tosin suoraan betonin päällä. On kyllä laadukasta kamaa, mutta ei tuonkaan päällä mitään mave-painojen tiputtelua voi tehdä. Ylimääräisiä irtopaloja kun laittaa levyjen alle niin auttaa kyllä jonkin verran.
 
Kuntosalimatto, tatami... Semmoiset 40mm paksut palat pysyy paremmin kasassa kuin nuo 10/15mm paksut
 
Teen "kotisalia" yhteen huoneeseen. Parketin päälle olisi kiva saada jotain vaahtomuovi / palamattoa tmv.
Tarvetta on noin 4x4m kokoiselle palalle, laittaisin noin puolet huoneesta saman tien tuolla matolla niin voi siellä sitten riehua painojen yms. kanssa.
Mistähän tuota kannattaisi lähteä etsimään, nuo kärkkäisten yms. koottavat "palamatot" tuntuu aika laaduttomilta ja ovat mielestäni kalliita noinkin huonoiksi.

Tääl saa myös ihan kunnon paloja, jotka kestää painojen paiskomista

 
Ok täältähän tuli heti vinkkejä. Mitään olympiatason voimailua ei ole tiedossa vaan rouva siellä lähinnä tekee jotain pepunvenyttelyliikkeitä ja varmaan sohii kahvakuulilla sun muuta. Samaa mitä ennenkin tehty, mutta ihan normimatot on vähän rasittavia kun liukuvat ja aina selän alla on joku hapsu ikävästi painamassa. Ei mitään super-raskasta kun kyseessä kuitenkin OKT:n yläkerta, eikä sinne voi mitään kovin painavia vehkeitäkään kasailla.

Kiitos vinkeistä.
 
Pitäisi saada puinen lattialista betoniseinään kiinni ja ajattelin kokeilla liimalla. Mikä olisi hyvää ja nopeasti kuivuvaa liimaa? Haittaako jos seinässä on paperitapetti (yksi kerros ja lujaa kiinni) päällä vai pitääkö rapsutella tapetti liimakohdista pois?
 
Pitäisi saada puinen lattialista betoniseinään kiinni ja ajattelin kokeilla liimalla. Mikä olisi hyvää ja nopeasti kuivuvaa liimaa? Haittaako jos seinässä on paperitapetti (yksi kerros ja lujaa kiinni) päällä vai pitääkö rapsutella tapetti liimakohdista pois?

Cascon xtremefixillä laittelin joskus kevytbetoniin listoja. Hyvä alkutartunta ja eipä ole listat irvistellyt.
 
Pitäisi saada puinen lattialista betoniseinään kiinni ja ajattelin kokeilla liimalla. Mikä olisi hyvää ja nopeasti kuivuvaa liimaa? Haittaako jos seinässä on paperitapetti (yksi kerros ja lujaa kiinni) päällä vai pitääkö rapsutella tapetti liimakohdista pois?

Soudalin High Tack liimat on ainakin pysyneet monen moisessa paikassa.

Kokemuksesta voin sanoa, että varmista seinän suoruus (eli ei aaltoileva) ennen laittoa. Jos seinä heittää ja lista on selkeästi jostain kohtaa auki kun sitä mallaa paikoilleen niin liimalla on vaikea saada pysymään sitä kiinni. Tai sitten saa kutsua koko suvun talkoihin painamaan sitä listaa kiinni seinään kunnes kuivuu. Jos seinä mutkittelee niin sitten vaan proppaamalla kiinni.
 
Pitäisi saada puinen lattialista betoniseinään kiinni ja ajattelin kokeilla liimalla. Mikä olisi hyvää ja nopeasti kuivuvaa liimaa? Haittaako jos seinässä on paperitapetti (yksi kerros ja lujaa kiinni) päällä vai pitääkö rapsutella tapetti liimakohdista pois?
Itse joskus hieman epätasaiseen tiiliseinään laitoin liimaa listaan, sen jälkeen painoin listaa pätkä kerrallaan seinää vasten ja listan ja lattian liitoskohtaan laitoin kuumaliimaa. Kun listan liima oli kuivunut, kuumaliima oli helppo nyppiä pois.
 
Pitäisi saada puinen lattialista betoniseinään kiinni ja ajattelin kokeilla liimalla. Mikä olisi hyvää ja nopeasti kuivuvaa liimaa? Haittaako jos seinässä on paperitapetti (yksi kerros ja lujaa kiinni) päällä vai pitääkö rapsutella tapetti liimakohdista pois?

En suosittele liimaa ellei ole aivan viimeinen keino. (Lähinnä jos seinät niin haperoa että murenee poraamisesta.) Jos joutuu joskus irrottaa listan niin rappaukset telee mukana ja on melko ikävää paikkalla sit koloja.
 
Katso taulukosta vastaavat mitat niin varmaan selviää mikä kierre kyseessä, sitten vain metsästämään sopivaa. Ainakin IKH myy joitain trapetsi muttereita.



Saisiko tähän jeesiä miten noita taulukoita luetaan, eli mikä laatua tanko ja siihen sopiva mutteri tekniseltä nimeltään on? Lisäsin kuvia tonne albumiin:
sopiva mutteri?

https://www.mekanex.se/wp-content/uploads/trapetsskruvar-fi.pdf
 
Saisiko tähän jeesiä miten noita taulukoita luetaan, eli mikä laatua tanko ja siihen sopiva mutteri tekniseltä nimeltään on? Lisäsin kuvia tonne albumiin:
sopiva mutteri?

https://www.mekanex.se/wp-content/uploads/trapetsskruvar-fi.pdf

näyttäsi olen TR 10x3, eli max tangon halkaisija 10mm, kierteen pohja 6,5mm ja nousu olisi sen 3mm, eli mittaa vaikka 10 kierteen väli niin jos saat tulokseksi 30mm niin silloin ollaan oikeilla jäljillä.

eli TR10x3 mutteria vaan metsästämään. sen pitäisi olla sopiva. parasta olisi tietysti päästä testaamaan jossain ennen ostopäätöstä.

 
Vaihdettiin parketti vinyyliin, jonka takia keittiön sokkelit pitää kanssa vaihtaa. Tämä johti siihen että jossain kohtaa keittiön kaappien ja lattian välillä on 18cm rako ja nopea googletus ei löytänyt noin leveitä sokkeleita. Onko ideaa mistä voisi löytää noin leveitä valkoisia sokkeleita, josta ei joudu maksamaan maltaita tai joku dyi kikkaa jolla sokkelit saadaan kiinni.
 
Vaihdettiin parketti vinyyliin, jonka takia keittiön sokkelit pitää kanssa vaihtaa. Tämä johti siihen että jossain kohtaa keittiön kaappien ja lattian välillä on 18cm rako ja nopea googletus ei löytänyt noin leveitä sokkeleita. Onko ideaa mistä voisi löytää noin leveitä valkoisia sokkeleita, josta ei joudu maksamaan maltaita tai joku dyi kikkaa jolla sokkelit saadaan kiinni.
Hinta on suhteellista, mutta 20cm leveää smyygilistaa oli ainakin muutama vuosi takaperin K-Raudan valikoimassa, valkoisena, siitä saa helposti käsisirkkelillä vetästyä tuon pari senttiä pois, tai varmaan jopa noutopihan sahauspalvelussa tekevät sen kaupan päässä. Toinen vaihtoehto on ostaa leveää paneelia josta sahaa urospontin pois ja maalaa valkoiseksi. Tai voi sen pontin sinne jättääkkin, laittaa ylöspäin niin sitä kukaan huomaa jos sokkeli on sisenevä itse kaappiin nähden.
 
Hinta on suhteellista, mutta 20cm leveää smyygilistaa oli ainakin muutama vuosi takaperin K-Raudan valikoimassa, valkoisena, siitä saa helposti käsisirkkelillä vetästyä tuon pari senttiä pois, tai varmaan jopa noutopihan sahauspalvelussa tekevät sen kaupan päässä. Toinen vaihtoehto on ostaa leveää paneelia josta sahaa urospontin pois ja maalaa valkoiseksi. Tai voi sen pontin sinne jättääkkin, laittaa ylöspäin niin sitä kukaan huomaa jos sokkeli on sisenevä itse kaappiin nähden.

Ite tein sokkelit metritavarasta, melamiini levyä vaan ja kovaa sirkkelöintiä
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 828
Viestejä
4 558 550
Jäsenet
75 056
Uusin jäsen
TPKFi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom