Kodin rempat(DIY)

Millä saisi kuivaustelineen eli Oskarin Oksan hyvin kiinni kylppärin kaakeliseinään? Jotain voimakkaasti tarttuvaa kaksipuolista teippiä olen miettinyt mutta kuinka hyvin ne pitää?

 
Putki pois (jos lähtee) tukivaneriin sillä kuppiterällä reikä, sahaa siitä 30-50mm leveän donitsin minkä taas sahaa kahteen osaan. Vähän liimaa (tai paljon jos haluaa sotkea) ja ujuttaa palaset sinne kipsilevyn taakse.
 
Kiitti hyvistä neuvoista! Omissa hommissa tuppaa yleensä käymään vähän niinkuin herralle edellisellä videolla, niin siksi kovin karsastan alkaa virittelemään.
No miten olisi vaan yksinkertasisesti vähän rakennusliimaa (esim. No More Nails) ja sillä liimaa sen hiton kehyksen siihen seinään kiinni? Eiköhän se sillä pysy.
 
Ei ole normaali venttiili, vaan tällainen KIV-125 möhkäle: https://www.flaktgroup.com/api/v1/Documents/ba9178f6-ab1e-4994-9e28-fcdb783ac9aa?analytics=0

Kuten tuosta ohjeesta näkee, niin seinään tehdyn reiän läpimenoputki ei kiinnity yhtään mihinkään, vaan pelkästään sisäosan kaulus pitää kiinnittää seinään. Siinä juuri sitten ongelma, kun kyprokissa ei ruuvi pysy ja reiät jo kairaantuneet niin isoiksi, että alkaa olla vaarana, että lohkeaa isompaa palaa pois siihen läpimenoreikään asti. Ongelmaa ei olisi, jos olisi alkujaan tajunnut käyttää jotain proppua tai pientä ankkuria tms. Vanerivirityksissä se ongelma, että läpimenoputki on jo leikattu mittaansa ja jos lyö vanerin väliin, ei liitos ole tiivis. Tämä putki hankittiin siis vain ja ainoastaan takkaa varten. Se halutaan auki vain kun takkaa poltetaan, muuten aina kiinni. Talossa koneellinen ilmanvaihto, LTO.

Miksei siis kunnon asennusliima käy vaihtoehdoksi? Sitä koko kauluksen ympäri ja seinään kiinni. Pysyy varmasti paremmin kiinni kuin pari pientä ankkuria kipsilevyn reunassa.
 
Se on jo lyhennetty sopivaan mittaansa siihen seinään nähden eli sitä ei enää pidemmäksi saa millään muulla kuin ostamalla uuden. Toki sekin on pienempi ja halvempi paha kuin moni muu vaihtoehto. Tämä venttiili asennettiin siis jo tuossa kuukausi sitten, mutta nyt idioottina menin sen eilen irrottamaan ja siitäpä lähtikin sitten mylly pyörimään, kun kävi ilmi, että eihän se ruuvi enää ota toista kertaa kiinni siihen kyprokkiin. Katastrofin välttämiseksi lienee kyllä paras antaa tuon vaan olla tuossa seinällä käyttämättä ja tehköön seuraava omistaja sitten mitä tykkää. Ikkuna vaan selälleen takkaa polttaessa niinkun aina ennenkin. Saattaa kyllä lähennellä jo jonkin sortin ennätystä, kun 10 v talossa on nyt ihan kaksi toimimatonta takan korvausilmaputkea. Yksi alkuperäinen, kondenssiongelmia aiheuttanut, ja siksi alkuperäisen omistajan toimesta tulpattu ja sitten tämä minun viritys. :rofl:

Ok, tarkoitin siis sitä sisäseinään ruuvattavaa osaa, eikö se kuvan mukaan mene sen läpimenoputken sisään, kai siinä sen verran on ylimääräistä pituutta että tiivistyy silti.

Tai sit se liima mitä muutkin on ehdottaneet.
 
Liima on hyvä vaihtoehto, jos voisi olla varma, että sitä ei tarvitse siitä koskaan irti saada. Se vaan, että tuota pitäisi joskus pystyä puhdistamaan ja toinen mikä arveluttaa on tuon muovisen avausmekanismin kestävyys. Eli jos tuo venttiilin sisäosa menisi uusiin, niin jos se on vedetty liimalla kiinni, niin silloin ei varsinkaan seinää rikkomatta sitä irti saa. Valehtelematta pari tonnia on mennyt parin viime vuoden aikana rahaa tämänkaltaisten osaamattomuudesta johtuvien omien tyhmyyksien paikkailuun, niin ajatuksena oli kerrankin tehdä fiksu ratkaisu.
 
Viimeksi muokattu:
Millä saisi kuivaustelineen eli Oskarin Oksan hyvin kiinni kylppärin kaakeliseinään? Jotain voimakkaasti tarttuvaa kaksipuolista teippiä olen miettinyt mutta kuinka hyvin ne pitää?

En usko että kestää. Jos liimalla niin esimerkiksi Cascon Superfixiä tai ehkä no more nailsia. Yleisesti sitä joutuu vesieristyksen läpi poraamaankin, ainakin jos ei ole ihan suihkun alla. Saniteettisilikonia tai jotain elastista massaa reikään, ruuvitulppa ja ruuvi. En usko että kukaan lähtee suihkuseinää liimaamaan. Eikä tuo kuivatusoksa varmaan ole ihan suihkun vieressä.
 
Se on jo lyhennetty sopivaan mittaansa siihen seinään nähden eli sitä ei enää pidemmäksi saa millään muulla kuin ostamalla uuden. Toki sekin on pienempi ja halvempi paha kuin moni muu vaihtoehto. Tämä venttiili asennettiin siis jo tuossa kuukausi sitten, mutta nyt idioottina menin sen eilen irrottamaan ja siitäpä lähtikin sitten mylly pyörimään, kun kävi ilmi, että eihän se ruuvi enää ota toista kertaa kiinni siihen kyprokkiin. Katastrofin välttämiseksi lienee kyllä paras antaa tuon vaan olla tuossa seinällä käyttämättä ja tehköön seuraava omistaja sitten mitä tykkää. Ikkuna vaan selälleen takkaa polttaessa niinkun aina ennenkin. Saattaa kyllä lähennellä jo jonkin sortin ennätystä, kun 10 v talossa on nyt ihan kaksi toimimatonta takan korvausilmaputkea. Yksi alkuperäinen, kondenssiongelmia aiheuttanut, ja siksi alkuperäisen omistajan toimesta tulpattu ja sitten tämä minun viritys. :rofl:
Laita se Gyprocin "erikois kinnikkeellä" poraat reiän ja siinä pultin päässä oleva osa kääntyy sinne kipsilevyn taakse, jolloin voit kiristää.
 
Suihkusta ei tule enää kunnolla kuumaa vettä. Ovat tainneet perheen muut jäsenet vääntäneet valitsinta monta kertaa ympäri.
Uskaltaisiko tuota itse ruveta availemaan, vai kutsunko putkarin suosiolla?

Itse auki vaan, tietysti sulut ensin kiinni. Jos on oraksen hana, niin tuosss ohje puhdistamiseen. Itse oon kyllä säätimen vaihtanu aina kun on alkanu kränäämään. Kerran koitin putsata mutta ei siitä hyvä tullut ja sen jälkeen oon laittanut aina uuden.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Itse auki vaan, tietysti sulut ensin kiinni. Jos on oraksen hana, niin tuosss ohje puhdistamiseen. Itse oon kyllä säätimen vaihtanu aina kun on alkanu kränäämään. Kerran koitin putsata mutta ei siitä hyvä tullut ja sen jälkeen oon laittanut aina uuden.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


P...u! Kutsumme putkimiehen. (ja iso kiitos neuvoista)
 
Auttakaapa miestä jyrkässä ylämäessä. Pitäis saada kolme kuvanmukaista 16 mm melamiinilevyn sivua leikattua viivoittimen osoittamalla tavalla tiettyyn kulmaan (sivujen pituudet väliltä 56-59 cm). Pitäis tulla suorat ja mielellään suht siihtit, kovin paljon repimättömät reunat. Olin ajatellut, että kiinnittän levyn täsmälleen oikeassa kulmassa oleviin tukipaloihin (kuvissa), teen kokonaisuudesta jämäkän (kulmaraudoilla, ruuveilla ja leikattava levyn kuumaliimalla tukeen) ja työnnän ns. kitahöylään, mutta kaverin kitahöylän syöttöaukon max. korkeus on 12 cm, kun tämä viritys vaatisi n. 21 cm.

 
Auttakaapa miestä jyrkässä ylämäessä. Pitäis saada kolme kuvanmukaista 16 mm melamiinilevyn sivua leikattua viivoittimen osoittamalla tavalla tiettyyn kulmaan (sivujen pituudet väliltä 56-59 cm). Pitäis tulla suorat ja mielellään suht siihtit, kovin paljon repimättömät reunat. Olin ajatellut, että kiinnittän levyn täsmälleen oikeassa kulmassa oleviin tukipaloihin (kuvissa), teen kokonaisuudesta jämäkän (kulmaraudoilla, ruuveilla ja leikattava levyn kuumaliimalla tukeen) ja työnnän ns. kitahöylään, mutta kaverin kitahöylän syöttöaukon max. korkeus on 12 cm, kun tämä viritys vaatisi n. 21 cm.


Sirkkeli oikeanlaisella (tiheä ja terävä) terällä ajaa tuon nätisti.
 
Auttakaapa miestä jyrkässä ylämäessä. Pitäis saada kolme kuvanmukaista 16 mm melamiinilevyn sivua leikattua viivoittimen osoittamalla tavalla tiettyyn kulmaan (sivujen pituudet väliltä 56-59 cm). Pitäis tulla suorat ja mielellään suht siihtit, kovin paljon repimättömät reunat. Olin ajatellut, että kiinnittän levyn täsmälleen oikeassa kulmassa oleviin tukipaloihin (kuvissa), teen kokonaisuudesta jämäkän (kulmaraudoilla, ruuveilla ja leikattava levyn kuumaliimalla tukeen) ja työnnän ns. kitahöylään, mutta kaverin kitahöylän syöttöaukon max. korkeus on 12 cm, kun tämä viritys vaatisi n. 21 cm.

Käsisirkkeli kulmasäädöllä ja kiskolla?
 
En usko että kestää. Jos liimalla niin esimerkiksi Cascon Superfixiä tai ehkä no more nailsia. Yleisesti sitä joutuu vesieristyksen läpi poraamaankin, ainakin jos ei ole ihan suihkun alla. Saniteettisilikonia tai jotain elastista massaa reikään, ruuvitulppa ja ruuvi. En usko että kukaan lähtee suihkuseinää liimaamaan. Eikä tuo kuivatusoksa varmaan ole ihan suihkun vieressä.
Casco XtremFix - kyllä kestää! Olen tuota käyttänyt monta vuotta erilaisiin kiinnityksiin, eikä yksikään ole pettänyt. Mm. pesuhuoneen kaapin liimasin tuolla seinään, samoin pyyhetelineen.
XtremFixissä on se hyvä puoli, että alkutartunta on luja.

Edit: näköjään lainaukset meni persiilleen! Oskarinoksan liimauksesta joku kyseli...
 
Casco XtremFix - kyllä kestää! Olen tuota käyttänyt monta vuotta erilaisiin kiinnityksiin, eikä yksikään ole pettänyt. Mm. pesuhuoneen kaapin liimasin tuolla seinään, samoin pyyhetelineen.
XtremFixissä on se hyvä puoli, että alkutartunta on luja.

Edit: näköjään lainaukset meni persiilleen! Oskarinoksan liimauksesta joku kyseli...
Casco XtremFix on kyllä hyvä tuote mutta tuossa oskarinoksassa on nuo tartunta kohdat aika pienet joten ei tuo kovaa kuormitusta kestä,mutta kevyessä käytössä voi toimia.Itse laittaisin propuilla ja ruuveilla kiinni.
 
Liima on hyvä vaihtoehto, jos voisi olla varma, että sitä ei tarvitse siitä koskaan irti saada. Se vaan, että tuota pitäisi joskus pystyä puhdistamaan ja toinen mikä arveluttaa on tuon muovisen avausmekanismin kestävyys. Eli jos tuo venttiilin sisäosa menisi uusiin, niin jos se on vedetty liimalla kiinni, niin silloin ei varsinkaan seinää rikkomatta sitä irti saa. Valehtelematta pari tonnia on mennyt parin viime vuoden aikana rahaa tämänkaltaisten osaamattomuudesta johtuvien omien tyhmyyksien paikkailuun, niin ajatuksena oli kerrankin tehdä fiksu ratkaisu.
Laita vaikka neljä liimamassatäppää jolla seinään kiinni ja jos tarvitsee joskus puhdistaa niin nuo liimätäpät saa leikkaamalla irroitettua siististi esim katkoteräveitsellä.
 
Metabon jiirisirkkeli check. Digitaalinen kulmamitta check. :thumbsup:

Kaverilla löytyykin Herkules TKS 2000 pöytäsirkkeli uudella, mukana tulleella tiheällä terällä, niin varmaan sillä läksen koittamaan.


Oikea terä: todo ?

Normaali harva kovapalaterä ei yleensä toimi, pitää olla tiheä. Kunnon teippi tai jämälevy ulkopintoihin ja rauhallinen syöttö niin ei lohkeile.

Mitä teippiä? Ihan perus maalarinteippi?
 
Teipin lisäksi sirkkelin terän täytyy muistaa säätää oikean korkuiseksi. Ja teippi täytyy painaa siihen pintaan kunnon voimalla kiinni.

Lyhyt video mistä näkee miten ison eron kunnolla laitettu teippi ja oikea teränsyvyys tekee:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Teipin lisäksi sirkkelin terän täytyy muistaa säätää oikean korkuiseksi. Ja teippi täytyy painaa siihen pintaan kunnon voimalla kiinni.

Lyhyt video mistä näkee miten ison eron kunnolla laitettu teippi ja oikea teränsyvyys tekee:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Huippu video. Eli videolta painter's tape = perus maalarinteippi. Meinasin jo, että pitääkö olla jotain Gorillaa. Voisin kuvitella, että sen liima mahd. sotkee terän.
 
Huippu video. Eli videolta painter's tape = perus maalarinteippi. Meinasin jo, että pitääkö olla jotain Gorillaa. Voisin kuvitella, että sen liima mahd. sotkee terän.
Uskoisin, että maalarinteippi riittää ja ihan hyvä pointti tuo, että jos on vahvempi teippi niin siitä voi olla myös haittaa.
 
Noihin käsisirkkelisahauksiin vielä vinkiksi, kun ohjainkiskoilla kulkevaa käsisirkkeliä ei ole käytännössä juurikaan kenelläkään kotonaan, ihan saman asian ajaa suora puurima/kulmarauta tms joka esimerkiksi puristimilla kiristetään paikalleen ja sitä ohjuria vasten sitten ajetaan.
 
Noihin käsisirkkelisahauksiin vielä vinkiksi, kun ohjainkiskoilla kulkevaa käsisirkkeliä ei ole käytännössä juurikaan kenelläkään kotonaan, ihan saman asian ajaa suora puurima/kulmarauta tms joka esimerkiksi puristimilla kiristetään paikalleen ja sitä ohjuria vasten sitten ajetaan.
Vinkki hyvä, mutta isoon osaan "kotipyörösahoista" saa muutamalla kympillä kiskon. Se onko tuollainen muovirimpula ohjurina sen parempi kuin tukeva ja suora puu voi olla montaa mieltä, mutta ei kisko mikään vain lottovoittajan ratkaisu ole.
 
Vinkki hyvä, mutta isoon osaan "kotipyörösahoista" saa muutamalla kympillä kiskon. Se onko tuollainen muovirimpula ohjurina sen parempi kuin tukeva ja suora puu voi olla montaa mieltä, mutta ei kisko mikään vain lottovoittajan ratkaisu ole.

Aivan, itse mieluummin laitan irtonaisen tukevan alumiinilistan tai laudan, kuin jonkun muovivirityksen. Myöskin jos se olemassa oleva sirkkeli ei ole melko uudehko, ei se suoraan edes käy noihin erillisiin ohjureihin. Kunnollinen kiskoilla kulkeva saha on noin 700e-> (esim Festool) sellaista ei normaalin DIY-jampan pakista löydy eikä sellaisen hankintaa voi oikein järkisyillä perustella kotikäyttöön.
 
Sori, oli pakko :D
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Vähän off-topic mutta kiitos viikon parhaista nauruista! Kuka tää sankari on ja onko tää komediaa vai oikeasti vahinko?

Edit: Vastaan itselleni, Trailer park boys -sarjasta näyttäisi olevan. Uusi tuttavuus mulle.
 
Viimeksi muokattu:
Kunnollinen kiskoilla kulkeva saha on noin 700e-> (esim Festool) sellaista ei normaalin DIY-jampan pakista löydy eikä sellaisen hankintaa voi oikein järkisyillä perustella kotikäyttöön.

Halvempi ja ihan hyvä vaihtoehto on esimerkiksi Makita DHS680 ja siihen Makitan adapteri ja kisko. Pitäis alle 300€ selvitä jos tilaa amazonista.
 
Normaali harva kovapalaterä ei yleensä toimi, pitää olla tiheä. Kunnon teippi tai jämälevy ulkopintoihin ja rauhallinen syöttö niin ei lohkeile.
Monta hammasta tiheässä olisi hyvä olla? Nyt on sirkkelissä 40-hampainen, mietin jos ostaisi tiheämmän, mutta valikoimaa on aika runsaasti..
 
Monta hammasta tiheässä olisi hyvä olla? Nyt on sirkkelissä 40-hampainen, mietin jos ostaisi tiheämmän, mutta valikoimaa on aika runsaasti..

Riippuu tietysti terän halkaisijasta, mutta mitä tiheämpi, sen hienompi jälki. Esim 210mm terässä 64 hammasta alkaa jo olla tiheä (yli 50 on jo lähes kaikkeen riittävän tiheä)
 
Riippuu tietysti terän halkaisijasta, mutta mitä tiheämpi, sen hienompi jälki. Esim 210mm terässä 64 hammasta alkaa jo olla tiheä (yli 50 on jo lähes kaikkeen riittävän tiheä)
254mm terä. 80 hammasta ehkä sitten olisi oikea valinta.
 
Miten kylppäriremontit menee taloyhtiöissä? Katsellut asuntoa jossa melko askeettiset kylppäri(t). Kai nuo saa itse kuitenkin remontoida vaikka remontista pitääkin yhtiölöe tehdä ilmoitus? Eli eivät voi kategorisesti kieltää remontoimasta itse?
 
Miten kylppäriremontit menee taloyhtiöissä? Katsellut asuntoa jossa melko askeettiset kylppäri(t). Kai nuo saa itse kuitenkin remontoida vaikka remontista pitääkin yhtiölöe tehdä ilmoitus? Eli eivät voi kategorisesti kieltää remontoimasta itse?
Ei voi kieltä vain kieltämisen vuoksi, mutta voi asettaa ehtoja ja vaatimuksia. Esimerkiksi jos räjäytät kylppärin täysin, niin olettaisin että vaaditaan jonkinlaista valvontaa.
 
Ei voi kieltää, mutta voi asettaa ehtoja ja vaatimuksia. Esimerkiksi jos räjäytät kylppärin täysin, niin olettaisin että vaaditaan jonkinlaista valvontaa.

Eli joku tyyliin isännöitsijä käy tsekkaamassa jossain vaiheessa ettei ole tehty päin vittuja?

Mitenhän tuo sitten menee sen kannalta jos yhtiö päättääkkiin jossain vaiheessa remontoida kylppärit kaikista osakkeista. Kyseessä siis 2001 rakennettu yhtiö ja ainakin ko. Asunnossa alkuperäiset kylppärit eli sen parikymmentä vuotta vanhat. Mikä noissa on nykyään läyttöikä, 30v? Eli jos nyt remontoin oman osakkeeni muuton yhteydessä niin voikohan tulla tilanne että jossain vaiheessa x kun yhtiö päättää kph remonteista niin joudun maksamaan muiden remonteista mutta omaani ei remontoida koska se on jo uusittu aiemmin? Tai vaihtoehtoisesti omani remontoidaan myös mutta maksamaanhan siitä joutuu osakkaana kuitenkin
 
Eli joku tyyliin isännöitsijä käy tsekkaamassa jossain vaiheessa ettei ole tehty päin vittuja?

Mitenhän tuo sitten menee sen kannalta jos yhtiö päättääkkiin jossain vaiheessa remontoida kylppärit kaikista osakkeista. Kyseessä siis 2001 rakennettu yhtiö ja ainakin ko. Asunnossa alkuperäiset kylppärit eli sen parikymmentä vuotta vanhat. Mikä noissa on nykyään läyttöikä, 30v? Eli jos nyt remontoin oman osakkeeni muuton yhteydessä niin voikohan tulla tilanne että jossain vaiheessa x kun yhtiö päättää kph remonteista niin joudun maksamaan muiden remonteista mutta omaani ei remontoida koska se on jo uusittu aiemmin? Tai vaihtoehtoisesti omani remontoidaan myös mutta maksamaanhan siitä joutuu osakkaana kuitenkin
Meidän yhtiössä isännöitsijä laittoi suunnitelmat seinien siirrosta rakennusinssille joka sitten tuli ennen remontin aloitusta tarkistamaan, että seinät voi kaataa ja antoi muutaman ohjeen uusien seinien suhteen.

Kannattaa kyllä olla yhteydessä isännöitsijään, kun vaihtelee käytännöt aika paljon taloyhtiöittäin.
 
Eli joku tyyliin isännöitsijä käy tsekkaamassa jossain vaiheessa ettei ole tehty päin vittuja?

Mitenhän tuo sitten menee sen kannalta jos yhtiö päättääkkiin jossain vaiheessa remontoida kylppärit kaikista osakkeista. Kyseessä siis 2001 rakennettu yhtiö ja ainakin ko. Asunnossa alkuperäiset kylppärit eli sen parikymmentä vuotta vanhat. Mikä noissa on nykyään läyttöikä, 30v? Eli jos nyt remontoin oman osakkeeni muuton yhteydessä niin voikohan tulla tilanne että jossain vaiheessa x kun yhtiö päättää kph remonteista niin joudun maksamaan muiden remonteista mutta omaani ei remontoida koska se on jo uusittu aiemmin? Tai vaihtoehtoisesti omani remontoidaan myös mutta maksamaanhan siitä joutuu osakkaana kuitenkin
Sä maksat omasi uudestaan, kun yhtiö tekee rempan on yleinen käytäntö. Koska pääosin yhtiöt tekee rempan kun putket pitää uusia tai vesieristeissä on ongelmia. Niitäkin on ollut, että 3-vuoden päästä tehdään uusiksi. Isännöisijäsi tietänee paremmin.
Käyttöikää tulevaisuuteen ei kukaan tiedä, koska on siirrytty käyttämään materiaaleja joiden pitkäaikaisesta käytöstä ei ole vielä riittävää kokemusta ja tekijöissä on aivan valtavasti eroja. Mutta sellanen 40-50 vuotta on aiemmin ollut putkille (poikkeuksia tostakin on ollut) ja vesieristeille sitten vaihtelevasti.
 
Viimeksi muokattu:
Ei välttämättä väkipakolla yhtiö teetä uusiksi, jos jo itse olet remontoinut. Meillä oli taloyhtiössä asuttaessa tilanne, että teetettiin putkiremontti koko yhtiöön, mutta yhteen tai kahteen asuntoon oli tehty kylppäriremppa, missä yhteydessä oli putket uusittu. Nämäkin osakkaat toki osallistuivat koko yhtiön rempan kustannuksiin, mutta saivat jonkinlaista hyvitystä eikä heille putkia uusiksi taas vedetty, kun oli juuri tehty.
 
Maksaako taloyhtiö mitään, jos putkiremppa on tehty, mutta kylppäreitä ei ole uusittu?
Jos sen karsean loukon vetää itse uusiksi, niin meneekö kaikki omasta? Usein on vesieristeeseen asti saanut?
 
Eipä siinä taida yhtiön vastuulla olla kun vedeneriste. Eli sanoisin, että sen kustantaa yhtiö ja muu jää itselle. Kaikki pintamateriaalit ainakin ihan selvästi osakkaan vastuulla. Näitä varten on olemassa ns. vastuunjakotaulukko, mistä näkee, mikä on yhtiön ja mikä osakkaan vastuulla.
 
Olikohan täällä aiemmin puhetta hiirten pyydystämisestä? Tuliko konsensusta siihen, että mikä olisi tehokkain keino pyydystää siimahäntiä? Tarkoitus laittaa pyydykset pihalle lähelle sokkelia (kuistin alle tms..). Onko nykyisin kuluttajalle ainoa vaihtoehto mekaaninen loukku vai onko myös myrkkyjä? Äsken kun kävin pihalla tyhjensin ilppien vesipaljut, niin eikös sieltä pirulainen yksi hiiri lähtenyt pinkomaan sokkelin juuresta karkuun.
 
Olikohan täällä aiemmin puhetta hiirten pyydystämisestä? Tuliko konsensusta siihen, että mikä olisi tehokkain keino pyydystää siimahäntiä? Tarkoitus laittaa pyydykset pihalle lähelle sokkelia (kuistin alle tms..). Onko nykyisin kuluttajalle ainoa vaihtoehto mekaaninen loukku vai onko myös myrkkyjä? Äsken kun kävin pihalla tyhjensin ilppien vesipaljut, niin eikös sieltä pirulainen yksi hiiri lähtenyt pinkomaan sokkelin juuresta karkuun.
Täällä on ollut juttua vaikka huru mykke:
 
Eipä siinä taida yhtiön vastuulla olla kun vedeneriste. Eli sanoisin, että sen kustantaa yhtiö ja muu jää itselle. Kaikki pintamateriaalit ainakin ihan selvästi osakkaan vastuulla. Näitä varten on olemassa ns. vastuunjakotaulukko, mistä näkee, mikä on yhtiön ja mikä osakkaan vastuulla.
Ton vedeneristeenkin uusiminen taloyhtiön piikkiin on riippuvainen miksi se pitää uusia.
Jos se vanha on kunnossa ja asukas sen "tahallaan" rikkoo (halutessaan ne uudet laatat), niin ei mielestäni automaattisesti pitäisi kuulua taloyhtiölle. Vaikka taloyhtiö vaatiikin oman sen uusimisen valvonnan. Taloyhtiökohtaisesti on voitu muutoinkin sopia asiasta.
 
Mistä tuo 290 mm on mitattu? Materiaalin poistaminen on helpompaa kuin lisääminen, eli joku tällainen voisi olla hyvä aihio (jos ei sovi suoraan..): ONNLINE SADEVESIKANSI 315-SA D400 | Kansistot ja tarvikkeet . Hintaluokka 35 € + alv.

Kysyisin tästä kotimaisesta firmasta ratkaisua. Itsellä kaikki salaoja/sadevesikamat tuli tuolta hankittua. Mielestäni näissä on laatu kohdallaan.

Laitetaan nyt vielä tänne, jos jollain sattuu tulemaan samanlainen pulma, eli pitkän googlettelun jälkeen päädyin tilaamaan kannen Vemta Oy:ltä. Sattumalta päädyin heidän sivuilleen ja sieltä löytyi toleranssiin menevä, halkaisijaltaan 287mm jalankulun kestävä pönttökaivon kansi. Pönttökaivojen kannet
 
Oisko vinkata mistä sais huomiseksi Hesan alueelta 7 mm paksuisen ja 14-15 cm pituisen puuporanterän, mielellään keskiökärjellä (ei kierrekärjellä)? Max. pituutta ei suoranaisesti ole, mutta mitä lähempänä 14-15 cm, sitä käytännöllisempi. Ehdoton min. on joku 13,5 cm. Kävin Motonetin ja Puuilon tuotteet läpi, eikä löydy.
 
Oisko vinkata mistä sais huomiseksi Hesan alueelta 7 mm paksuisen ja 14-15 cm pituisen puuporanterän, mielellään keskiökärjellä (ei kierrekärjellä)? Max. pituutta ei suoranaisesti ole, mutta mitä lähempänä 14-15 cm, sitä käytännöllisempi. Ehdoton min. on joku 13,5 cm. Kävin Motonetin ja Puuilon tuotteet läpi, eikä löydy.
Mikä on puussa niin tarkka reiä, ettei 8mm terä käy, niitä löytyy saneerausporanterä nimellä.
7mm voi olla vaikea löytää, toki 7mm terään ei ole mikään temppu hitsata jatkoa.
 
Mikä on puussa niin tarkka reiä, ettei 8mm terä käy, niitä löytyy saneerausporanterä nimellä.
7mm voi olla vaikea löytää, toki 7mm terään ei ole mikään temppu hitsata jatkoa.

Tulee tässä tapauksessa liikaa välystä, joten ei käy. Voi olla, että pakko päätyä ruuvikärkiseen, jos ei muuta löydy. Tai sitten viimeisenä vaihtoehtona nysvään dremelillä, kun tulee vaan n. 2 cm reikä olemassa olevan reiän päähän. Toiselta puolelta ei voi oikein sokkona lähteä poraamaan 7 millisellä, kun pitää tulla ihan kohdilleen.
 
Tulee tässä tapauksessa liikaa välystä, joten ei käy. Voi olla, että pakko päätyä ruuvikärkiseen, jos ei muuta löydy. Tai sitten viimeisenä vaihtoehtona nysvään dremelillä, kun tulee vaan n. 2 cm reikä olemassa olevan reiän päähän. Toiselta puolelta ei voi oikein sokkona lähteä poraamaan 7 millisellä, kun pitää tulla ihan kohdilleen.
Ymmärsinkö nyt oikein et tällainen olisi ok: Ruko HSS-G erikoispitkä poranterä | Karkkainen.com verkkokauppa ? Tuolla DIN 1869 -tyypillä niitä löytyy takuulla myös pk-seudulta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
286 732
Viestejä
4 924 360
Jäsenet
79 232
Uusin jäsen
Kallee1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom