Kodin rempat(DIY)

Olisko tää sittenkin parempi lanka.

Vessanpönttö rupes heilumaan kun ruuvit eivät enää pitäneet niin irtonostattaessa selvis, että alla olevat laatat olivat lähteneet irti. Pönttö liimataan seuraavaks paikalleen, mutta millähän noi muutama hassu laatta kannattaa pistää takas kiinni ilman että tarttis ostaa mitään älytöntä säkkiä laastia? Alla on muovimatto.

katso liitettä 953593
 
No nyt kuulit :)

Oma ajatus aikanaan oli että saa kusenkeltaisen paneelin tummalla saunavahalla "modernisoitua", eikä tarvitse vaihtaa niitä paneeleita kun se varmasti niin kovin työlästä. Ja että tulisi siistimpi kun poistaa pihkan ja muun vuosien varrella kertyneen paskan ensin, kuten maalaushommissa yleensä suositellaan. Mutta niin sitä kantapään kautta aina oppii...
Älä nyt hiomaan ala. Pese ja huuhtele kunnolla minkä jälkeen värikäsittely. Mitä epätasaisemman värinen alla, niin sitä tummempaa kannattanee laittaa.
 
No harkitaan nyt sen verran että pienet koevedokset johonkin alanurkkaan ennen kuin pistän einhellin huutamaan. laatikollinen karkeita mirkoja kyllä kuumottaa näpeissä :D
 
Näyttävästi olohuoneen pohjoispuolen seinällä näkyy vanhassa tapetissa pitkulainen kupru ylhäältä alaspäin :hmm: Harvoja paikkoja missä tapettia on.. Ikkunan alapuolella.

Milläs helpoiten saa tasaseksi? Viiltää auki mattoveittellä ja liimaa? Tuntuisi sormella kokeiltuna äkkiseltään, että levyt kohtaa siinä kohin.
Eihän tuo mitään kosteutta kait tarkota?

IMG-20220919-WA0001.jpg
 
Näyttävästi olohuoneen pohjoispuolen seinällä näkyy vanhassa tapetissa pitkulainen kupru ylhäältä alaspäin :hmm: Harvoja paikkoja missä tapettia on.. Ikkunan alapuolella.

Milläs helpoiten saa tasaseksi? Viiltää auki mattoveittellä ja liimaa? Tuntuisi sormella kokeiltuna äkkiseltään, että levyt kohtaa siinä kohin.
Eihän tuo mitään kosteutta kait tarkota?

IMG-20220919-WA0001.jpg

Seinät elää ja kupruilee. Ei tarvi olla huolissaan. Korjaamalla tulee vaan useasti näkyvämpi lopputulos. Tuohon tuskin kukaan muu kuin sinä kiinnittää huomiota. Laita vaikka joku kiva huonekasvi siihen eteen.
 
Seinät elää ja kupruilee. Ei tarvi olla huolissaan. Korjaamalla tulee vaan useasti näkyvämpi lopputulos. Tuohon tuskin kukaan muu kuin sinä kiinnittää huomiota. Laita vaikka joku kiva huonekasvi siihen eteen.
Tämä. Jollei sitten pelkää, että pellitykset uittaneet vettä seinän väliin jossain vaiheessa.
 
Olisko tää sittenkin parempi lanka.

Vessanpönttö rupes heilumaan kun ruuvit eivät enää pitäneet niin irtonostattaessa selvis, että alla olevat laatat olivat lähteneet irti. Pönttö liimataan seuraavaks paikalleen, mutta millähän noi muutama hassu laatta kannattaa pistää takas kiinni ilman että tarttis ostaa mitään älytöntä säkkiä laastia? Alla on muovimatto.

katso liitettä 953593

Laita samalla liimamassalla kuin pönttökin. Muista laittaa tulitikut pöntön liimasaumaan.
 
Olisi haluja näköesteelle n. 7m pitkä ja 2m korkea, kun nykyinen metsä ei suojaa tarpeeksi pihaa. Mikä olisi suhteellisen nopea ja kustannustehokas tapa hoitaa asia? Miettinyt puuaitaa/vinyyliaitaa. Tosin miettinyt myös kiviaitaa, vaikuttaisi aika kustannustehokkaalta ja hienolta n. 1500e olisi kivineen päivineen: Gabion-kivikori kansilla galvanoitu teräs 900x30x200 cm
Screenshot_2022-09-21-02-19-49-19_6012fa4d4ddec268fc5c7112cbb265e7.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Olisko tää sittenkin parempi lanka.

Vessanpönttö rupes heilumaan kun ruuvit eivät enää pitäneet niin irtonostattaessa selvis, että alla olevat laatat olivat lähteneet irti. Pönttö liimataan seuraavaks paikalleen, mutta millähän noi muutama hassu laatta kannattaa pistää takas kiinni ilman että tarttis ostaa mitään älytöntä säkkiä laastia? Alla on muovimatto.

katso liitettä 953593
Usein sanotaan, että liimat pitää huonosti muovimatolla. Jos vanha pönttö oli porattu muovimaton (vesieristeen) läpi lattiaan luulisin että voi samalla tavalla laittaa (reikien täyttö homesuojatulla elastisella massalla tms. ohjeen mukaan). Jos vesieristettä ei ole puhkaistu niin lähtisin liimaamaan. Tietysti jos tilassa jonkinlainen lattialämmitys kannattaisi poraamista välttää. Toisaalta jos kyseessä ei ole kylpyhuone eikä ole lattialämmitystä luulisin, että voi huoletta porailla. Laatat kannattaa tietysti liimata, mutten tiedä pysyykö pönttö sillä. Asiaatuntevammat tietävät voi korjata ja tarkentaa
 
Otin valaisimen pois niin kiinnikkeen alta tuli kuvan oloinen näkymä, en ole aikaisemmin nähnyt. Ideaa mikä voisi olla? Perus höttörypyläkatto. Enhä oo poralla muutamia vuosia sitten sähköjohtoon osunut?
IMG_20220921_191512.jpg
 
Pitäisi saada putki kiinnitettyä tukevasti roskiskaapin takalevyyn. Tyypillisesti se on kai melamiinilevyä? Miten tuollainen olisi helpoin tehdä, vaatiiko proppua vai löytyisikö jotain melamiinilevyyn suunniteltua erikoisruuvia? Mieluiten selviäisin ilman poraamista, kun on vähän hankalassa paikassa.

EDIT: Putkikiinnikkeet minulla siis on jo, enää puuttuu ruuvit.
 
Viimeksi muokattu:
Pitäisi saada putki kiinnitettyä tukevasti roskiskaapin takalevyyn. Tyypillisesti se on kai melamiinilevyä? Miten tuollainen olisi helpoin tehdä, vaatiiko proppua vai löytyisikö jotain melamiinilevyyn suunniteltua erikoisruuvia? Mieluiten selviäisin ilman poraamista, kun on vähän hankalassa paikassa.

EDIT: Putkikiinnikkeet minulla siis on jo, enää puuttuu ruuvit.

Siellä takana ei taia olla kuin se 3mm lastulevy niin voi olla haastavaa saada tukevasti kiinni jos ei ole kovikkeita. Jollain pienillä puuruuveilla ne putkimiehet taitaa noita laittaa varovasti. Monesti noi putket on niin tukevat ettei tarvii erikseen alkaa ruuvailemaan sinne.
 
2mm kovalevyä se on ja ei siihen mitään kiinnitettyä, ihan silmänlumetta ne kannakkeet mitkä siihen on kiinnitetty.
Levyn takana olevaan seinään saa, kiinnitys riippuen seinästä. Riskinä jos laittaa kovin reunaan niin levy saattaa pullahtaa urasta pois (toki vaan kosmeettinen haitta).
Purkaa vesilukon pois tieltä niin saa lisää tilaa.
Toisin kuin ZZRX mainitsi niin kyllä tietyt putket pitää olla kannakoitu, toiset ihan määräysten mukaankin. Pesukoneiden putkista on vain suosituksia.
 
2mm kovalevyä se on ja ei siihen mitään kiinnitettyä, ihan silmänlumetta ne kannakkeet mitkä siihen on kiinnitetty.
Levyn takana olevaan seinään saa, kiinnitys riippuen seinästä. Riskinä jos laittaa kovin reunaan niin levy saattaa pullahtaa urasta pois (toki vaan kosmeettinen haitta).
Purkaa vesilukon pois tieltä niin saa lisää tilaa.
Toisin kuin ZZRX mainitsi niin kyllä tietyt putket pitää olla kannakoitu, toiset ihan määräysten mukaankin. Pesukoneiden putkista on vain suosituksia.

Eikö riitä kannakoinniks se pohjan kohta mistä ne tulee läpi? Miten sitten kiinnitys pitää totteuttaa?
 
Esim. Pexillä pitää olla kiintopiste pexin ja sekoittajan kytkentäputkien liitoksessa. Periaatteessa suojaputkikin pitäisi olla kannakoitu (vaikka on rt-kortissa niin tätä harva vaatii, tiukka läpimeno kaappiin katsotaan kannakkeeksi).
Oraksen ohjeena nykyään on että jos syötöt on kuparia ja kytkentäjohdot on soft-pex niin kupareihin lähelle liitosta kannake.
Jos pesukoneen syöttöviiksi on kuparia niin liitos on lähinnä vakuutusyhtiöiden vaatimuksesta haluttu kannakoida (tiedän takauksia jossa viiksi on menyt poikki sekoittajan päästä kun on aikansa päässyt heilumaan).
Valvojat saattaa nykyään vaatia että kaikki mahdolliset putket ja letkut kannakoidaan allaskaapissa. Tämän takia olen vaatinut viimiset 4-5v että allaskaapin takalevyn taakse laitetaan kaapin takaosan kokokoinen vaneri/lastulevy.
 
Pitäisi saada putki kiinnitettyä tukevasti roskiskaapin takalevyyn. Tyypillisesti se on kai melamiinilevyä? Miten tuollainen olisi helpoin tehdä, vaatiiko proppua vai löytyisikö jotain melamiinilevyyn suunniteltua erikoisruuvia? Mieluiten selviäisin ilman poraamista, kun on vähän hankalassa paikassa.

EDIT: Putkikiinnikkeet minulla siis on jo, enää puuttuu ruuvit.
Yleensä noissa on se 2-3mm kovalevy taustana, jotta siihen saisi jotain kiinni kunnolla pitäisi porata sen läpi reikä sinne kaapin takana olevaan seinään, ja sen seinän vaatimat kiinnikkeet muoviproppu kovaan seinään ja kipsilevylle on sitten omat kiinnikkeet.
Toinen tapa on laittaa (jos putki liikkuu, niin että sopii) joku 10-20mm " esim. 50-100mm leveälauta" pystyyn ja kiinnittää se kaapin yläreunassa olevaan puulistaan ja kaapin pohjalla olevaan 15mm melamiinipinnoittuun lastulevyyn ja siihen "lautaan" sitten se putki kiinni.
Tai laitat sen leveän laudan kahdella ruuvilla "roikkumaan" siitä ylälistasta... ja lautaan putki. Sen näkee kyllä onko tukeva vai ei.
 
Esim. Pexillä pitää olla kiintopiste pexin ja sekoittajan kytkentäputkien liitoksessa. Periaatteessa suojaputkikin pitäisi olla kannakoitu (vaikka on rt-kortissa niin tätä harva vaatii, tiukka läpimeno kaappiin katsotaan kannakkeeksi).
Oraksen ohjeena nykyään on että jos syötöt on kuparia ja kytkentäjohdot on soft-pex niin kupareihin lähelle liitosta kannake.
Jos pesukoneen syöttöviiksi on kuparia niin liitos on lähinnä vakuutusyhtiöiden vaatimuksesta haluttu kannakoida (tiedän takauksia jossa viiksi on menyt poikki sekoittajan päästä kun on aikansa päässyt heilumaan).
Valvojat saattaa nykyään vaatia että kaikki mahdolliset putket ja letkut kannakoidaan allaskaapissa. Tämän takia olen vaatinut viimiset 4-5v että allaskaapin takalevyn taakse laitetaan kaapin takaosan kokokoinen vaneri/lastulevy.

Uusiokohteissa itse pyydän vetämään aina pexillä ja kulmarasioilla suoraan kaapin taakse niin ei oo tuollaisia tarvinnut alkaa miettii. Helpottaa kul toi jos on levyn takana se tukilevy... Ennenhän oli hyvä kun kaappien takalevy oli oikeesti siinä takana niin saatto vaan ropata sen läpi mitä halus, mutta sitten joku neropatti keksi että siellä on pakko saada sähköjä vietyy niin muutettiin tuollaiseks vammaseks että on se tyhjä tila levyn takana. Toinen epämääräinen paikka on se allaskaapin pohja kun siitäkin ollu monenlaista ohjetta miten pitää tehdä että on ns hyväksytty. Nykyään onneks on tullut viralliset läpivientikappaleet putkille niin helpompi saada vesitiiviiks jotta mahdolliset vuodot ei mene kaapin alle vaan tulee näkyviin.
 
Hanakulmarasia tietenkin olisi paras, mutta esim. kerrostalokohteissa missä vesipisteet on asuntojen välisessä seinässä sitä ei normaalisti ole saanut laittaa. Myöskään ulkoseinälle noita hanakulmarasioita harvemmin laitellaan.

Noita valmiita apk-läpivientikappaleita on tullut nähtyä muutama vuosi ja itse en ainankaan täysin luota niihin. Johtunee varmaan siitä mitä on tullut nähtyä kryndauskohteissa.
 
Hanakulmarasia tietenkin olisi paras, mutta esim. kerrostalokohteissa missä vesipisteet on asuntojen välisessä seinässä sitä ei normaalisti ole saanut laittaa. Myöskään ulkoseinälle noita hanakulmarasioita harvemmin laitellaan.

Noita valmiita apk-läpivientikappaleita on tullut nähtyä muutama vuosi ja itse en ainankaan täysin luota niihin. Johtunee varmaan siitä mitä on tullut nähtyä kryndauskohteissa.

Joo ei tietenkään ikinä vesijohtoja ulkoseinälle. Yleensä ollut ihan omakotitalokohteita nämä ja uudiskohteita.
Ihan hyvän olosii noi on ollut mitä itse asentanut. Vähän arvokkaita toki tietyssä mielessä.


Tuollaisen joskus laitoin. Ohjeita kun noudatti ja silikonilla lisäks tiivisti niin sanoisin että oli kyllä vesitiivis heittämällä.
 
Kätevästi paiskasin uuden Yale Doormanin kahvan ulkotiiliseinään, ja naarmujahan siihen kahvaan tuli. Naarmut alla olevan kuvan kaltaisia, eli mennyt tuosta pinnotteesta läpi ja tumma pohja tuli esille. Onko tuohon olemassa jotain alumiini/jotain muuta korjauskynää tai vastaavaa maalia tms. joka tekisi tuosta huomaamattomamman? En kyllä edes tiedä mitä materiaalia tuo yalen kahva on..alumiinia?
 

Liitteet

  • yale.png
    yale.png
    26,9 KB · Luettu: 146
Miten voi sisällä välioven vaihtaminen olla näin vaikeaa pari vuotta sitten valmistuneessa rivitaloyhtiössä. Kohteessa Swedoorin karmit ja joku halvin swedoorin laakamallinen väliovi. Kävin hakemassa swedoor sound 201 DB ovilehden ja se meni näppärästi vanhoihin karmeihin kuten swedoorin myynti lupaili. Ovi on kuitenkin vinossa eli noin 0,6cm ylempänä saranapuolelta. Tämä tekee sen että oven tiiviste ei tietenkään kuvassa punaiselle merkitystä kohtaan kunnolla kiristy. Tällaisessa ruuvi per sarana kiinnityksessä ovea ei tietenkään voi säätää kun ylös ja alas. Mitä tehdä kun ovi on vinossa?
 

Liitteet

  • ovi.png
    ovi.png
    22,5 KB · Luettu: 37
Miten voi sisällä välioven vaihtaminen olla näin vaikeaa pari vuotta sitten valmistuneessa rivitaloyhtiössä. Kohteessa Swedoorin karmit ja joku halvin swedoorin laakamallinen väliovi. Kävin hakemassa swedoor sound 201 DB ovilehden ja se meni näppärästi vanhoihin karmeihin kuten swedoorin myynti lupaili. Ovi on kuitenkin vinossa eli noin 0,6cm ylempänä saranapuolelta. Tämä tekee sen että oven tiiviste ei tietenkään kuvassa punaiselle merkitystä kohtaan kunnolla kiristy. Tällaisessa ruuvi per sarana kiinnityksessä ovea ei tietenkään voi säätää kun ylös ja alas. Mitä tehdä kun ovi on vinossa?
Eipä tolle paljon voi tehdä. Tai voi, mutta... Katsot ensin että se uusi ovi on suorassa kulmassa eli mittaat nurkat ristiin, mitan mitäisi olla sama. Jos OK karmi irti ja sitä sitten lyhennät sopivaksi.
- tai laitat siihen karmiin puukittiä ja kasvatat sen sopivan paksuiseksi
- tai laitat oven reunaan ja karmiin tiivisteet, jotka puristuvat yhteen

Edit jos vain väliovi (ei olle uretaanilla tilkitty)
-Otat listat (jos homma hallussa vain toiselta puolen ovea listojen irrotus riittänee) irti ja laitat kiilat ne vääntävät ton karmin paikoilleen. Karmi on voinut vääntyillä kosteusrasituksista.
 
Viimeksi muokattu:
Kätevästi paiskasin uuden Yale Doormanin kahvan ulkotiiliseinään, ja naarmujahan siihen kahvaan tuli. Naarmut alla olevan kuvan kaltaisia, eli mennyt tuosta pinnotteesta läpi ja tumma pohja tuli esille. Onko tuohon olemassa jotain alumiini/jotain muuta korjauskynää tai vastaavaa maalia tms. joka tekisi tuosta huomaamattomamman? En kyllä edes tiedä mitä materiaalia tuo yalen kahva on..alumiinia?

Mitenkään vittuilematta, haluaisin nähdä kuinka tip-top kaikki paikat teikäläisellä on jos suhtautuminen kaikkeen on näin pedanttia. Itse tuskin edes huomaisin tuollaista jälkeä. Täytyy kyllä sanoa että en ole ovenkahvojani kauheasti tarkistellut moisten varalta.
 
Miten voi sisällä välioven vaihtaminen olla näin vaikeaa pari vuotta sitten valmistuneessa rivitaloyhtiössä. Kohteessa Swedoorin karmit ja joku halvin swedoorin laakamallinen väliovi. Kävin hakemassa swedoor sound 201 DB ovilehden ja se meni näppärästi vanhoihin karmeihin kuten swedoorin myynti lupaili. Ovi on kuitenkin vinossa eli noin 0,6cm ylempänä saranapuolelta. Tämä tekee sen että oven tiiviste ei tietenkään kuvassa punaiselle merkitystä kohtaan kunnolla kiristy. Tällaisessa ruuvi per sarana kiinnityksessä ovea ei tietenkään voi säätää kun ylös ja alas. Mitä tehdä kun ovi on vinossa?

Saattaa olla että karmi on asennettu vinoon niin ei toimi kunnolla. Tarkista passilla karmin suoruudet yläpuusta ja pystysivuista. Jos eivät ole vaaterissa niin karmi pitää irroittaa ja asentaa uusiksi suoraan.
 
Mitenkään vittuilematta, haluaisin nähdä kuinka tip-top kaikki paikat teikäläisellä on jos suhtautuminen kaikkeen on näin pedanttia. Itse tuskin edes huomaisin tuollaista jälkeä. Täytyy kyllä sanoa että en ole ovenkahvojani kauheasti tarkistellut moisten varalta.
Päädyin korjaamaan hopeisella korjausmaalikynällä. Kyllä se sieppaa jos kaksi päivää vanha 400 euron kahva näyttää heti raiskatulta.
 
Uusiokohteissa itse pyydän vetämään aina pexillä ja kulmarasioilla suoraan kaapin taakse niin ei oo tuollaisia tarvinnut alkaa miettii. Helpottaa kul toi jos on levyn takana se tukilevy... Ennenhän oli hyvä kun kaappien takalevy oli oikeesti siinä takana niin saatto vaan ropata sen läpi mitä halus, mutta sitten joku neropatti keksi että siellä on pakko saada sähköjä vietyy niin muutettiin tuollaiseks vammaseks että on se tyhjä tila levyn takana. Toinen epämääräinen paikka on se allaskaapin pohja kun siitäkin ollu monenlaista ohjetta miten pitää tehdä että on ns hyväksytty. Nykyään onneks on tullut viralliset läpivientikappaleet putkille niin helpompi saada vesitiiviiks jotta mahdolliset vuodot ei mene kaapin alle vaan tulee näkyviin.

Mellanon (muistaakseni) keittiön on näin asentajan näkökulmasta nappisuoritus. koko takalevy on paksu mdf johon saa kaikki kiinteästä kannakoitua, pohja koostuu kiinteistä etuosasta ja irroitettavasta takaosasta. helppo loveta, sujauttaa paikoilleen ja tiivistää. sitten jos on kovalevy + tyhjää / kananpaskaa niin vetää fls kiskon kulmaraudoilla kaapin kylkiin kiinni ja kannakoi siihen.

IMG_20220504_114504.jpg
IMG_20200228_130739.jpgIMG_20200515_152924.jpg
 
Kysytääs vaikka täälläkin koska LVI-ketjusta ei apuja herunut.

Itsellä KHHssa liitteen mukainen Uponorin hajulukko muta kuvasta poiketen yhden altaan versio. Siihen on tällä hetkellä liitetty pyykinpesukoneen poisto kuvaan merkittyyn kohtaan.

Ostin kuivausrummun ja haluaisin sen vedenpoiston suoraan viemäriin ettei tarvitsisi käsin tyhjätä. Hajulukon päällä on ilmeisesti tuollainen jonkinlainen uloke joka vaikuttaa siltä että sen voi puukolla avata ja laittaa toisen poiston siihen? Väliin joku sopiva tiiviste että saa kuivausrummun 10mm letkun paikoilleen.

Meneekö oikein?
 

Liitteet

  • 166475_34015_w_8251_5974043__02.png
    166475_34015_w_8251_5974043__02.png
    104,4 KB · Luettu: 78
Kysytääs vaikka täälläkin koska LVI-ketjusta ei apuja herunut.

Itsellä KHHssa liitteen mukainen Uponorin hajulukko muta kuvasta poiketen yhden altaan versio. Siihen on tällä hetkellä liitetty pyykinpesukoneen poisto kuvaan merkittyyn kohtaan.

Ostin kuivausrummun ja haluaisin sen vedenpoiston suoraan viemäriin ettei tarvitsisi käsin tyhjätä. Hajulukon päällä on ilmeisesti tuollainen jonkinlainen uloke joka vaikuttaa siltä että sen voi puukolla avata ja laittaa toisen poiston siihen? Väliin joku sopiva tiiviste että saa kuivausrummun 10mm letkun paikoilleen.

Meneekö oikein?

voi kytkeä poiston myös siihen. puukolla avaaminen riskialtista, suosittelen leikkuria tai vaikka rautasahan terää tms. sopivan liitoskumin löytyminen onkin sitten seuraava ongelma. en ole itsekään törmännyt koskaan sellaiseen (en nyt kyllä etsinytkään)
 
Kysytääs vaikka täälläkin koska LVI-ketjusta ei apuja herunut.

Itsellä KHHssa liitteen mukainen Uponorin hajulukko muta kuvasta poiketen yhden altaan versio. Siihen on tällä hetkellä liitetty pyykinpesukoneen poisto kuvaan merkittyyn kohtaan.

Ostin kuivausrummun ja haluaisin sen vedenpoiston suoraan viemäriin ettei tarvitsisi käsin tyhjätä. Hajulukon päällä on ilmeisesti tuollainen jonkinlainen uloke joka vaikuttaa siltä että sen voi puukolla avata ja laittaa toisen poiston siihen? Väliin joku sopiva tiiviste että saa kuivausrummun 10mm letkun paikoilleen.

Meneekö oikein?

Googlella löytyi oheinen kuva, joten antaa mennä vaan?
Screenshot_20221001_125125.jpg
 
Mellanon (muistaakseni) keittiön on näin asentajan näkökulmasta nappisuoritus. koko takalevy on paksu mdf johon saa kaikki kiinteästä kannakoitua, pohja koostuu kiinteistä etuosasta ja irroitettavasta takaosasta. helppo loveta, sujauttaa paikoilleen ja tiivistää. sitten jos on kovalevy + tyhjää / kananpaskaa niin vetää fls kiskon kulmaraudoilla kaapin kylkiin kiinni ja kannakoi siihen.

IMG_20220504_114504.jpg
IMG_20200228_130739.jpgIMG_20200515_152924.jpg

Noi kaks alinta kyllä tosi siistejä asennuksia. Silikoonit ilmeisesti uupuu vielä kuvista. Tuo seinän kautta tuleva viemäri kanssa hyvä kyllä. Harvoin tullut vastaan noita. Itselleni tein ensimmäisen seinään upotetun.
 
Noi kaks alinta kyllä tosi siistejä asennuksia. Silikoonit ilmeisesti uupuu vielä kuvista. Tuo seinän kautta tuleva viemäri kanssa hyvä kyllä. Harvoin tullut vastaan noita. Itselleni tein ensimmäisen seinään upotetun.

noi on saneeraus kohteita niin välillä mennään sillä mitä on. timpurit saa hoitaa silikonit sitten lopuksi. monesti ei tarvitse ollenkaan kun laittavat vesieristyksen/muovimaton koko keittiön alle. Riippuu aina vähän valvojasta/taloyhtiöstä kuinka paljon vaativat.
 
Lattiat menisi vaihtoon, mutta muutama haaste löytyy. Eteisestä olohuoneeseen lattia on korkeammalla kuin muut lattiat. Tässä on joku helvetin paksu parkettilattia. Muut huoneet on erotettu kynnyksillä, ja niissä on muovimatto joka on suoraan laitettu betonille. Jos halutaan että kynnyksiä ei tule ja lattia olisi yhtenäisesti sama joka huoneessa (paitsi keittiössä), onko ainoa vaihtoehto laskea jalkalistoja alas lattian mukana ja pidentää ovenkarmeja alaspäin eteinen-olohuone -akselilla? Tuolla listojen takana on maalaamatonta ja varmaan tasoittamatontakin seinää eli menee aika näpräilyksi. Tuo eteisen ja olohuoneen lattia on siis ainoastaan siksi korkeammalla, että tuo parketti on niin paksua. Uusi lattia pitäisi siis jotenkin nostaa samalle tasolle jos korkeuserot pidetään vanhoina. Puhutaan siis useista senteistä. Jos taas nostaisi kaikkia lattioita ylemmäs, menee karmien sahailuksi.
 
Lattiat menisi vaihtoon, mutta muutama haaste löytyy. Eteisestä olohuoneeseen lattia on korkeammalla kuin muut lattiat. Tässä on joku helvetin paksu parkettilattia. Muut huoneet on erotettu kynnyksillä, ja niissä on muovimatto joka on suoraan laitettu betonille. Jos halutaan että kynnyksiä ei tule ja lattia olisi yhtenäisesti sama joka huoneessa (paitsi keittiössä), onko ainoa vaihtoehto laskea jalkalistoja alas lattian mukana ja pidentää ovenkarmeja alaspäin eteinen-olohuone -akselilla? Tuolla listojen takana on maalaamatonta ja varmaan tasoittamatontakin seinää eli menee aika näpräilyksi. Tuo eteisen ja olohuoneen lattia on siis ainoastaan siksi korkeammalla, että tuo parketti on niin paksua. Uusi lattia pitäisi siis jotenkin nostaa samalle tasolle jos korkeuserot pidetään vanhoina. Puhutaan siis useista senteistä. Jos taas nostaisi kaikkia lattioita ylemmäs, menee karmien sahailuksi.
Korkeampi jalkalista?
90mm asti ainakin löytyy valikoimaa siis jos siellä on nyt perus 4 senttinen.
 
noi on saneeraus kohteita niin välillä mennään sillä mitä on. timpurit saa hoitaa silikonit sitten lopuksi. monesti ei tarvitse ollenkaan kun laittavat vesieristyksen/muovimaton koko keittiön alle. Riippuu aina vähän valvojasta/taloyhtiöstä kuinka paljon vaativat.

Juu harvemmimpa se putkimiesten tehtävä on... Tuossa lattian vesieristyksessä / muovimatossa on se ongelma että jos keittiöön tulee lisäks joku muu lattiamateriaali kuten laminaatti niin mahdollinen vuoto ei tule esiin kaappien alta kun ne kaapit on usein suoraan betonin päällä jolloin mahdollinen vuoto valuu sinne lattiamateriaalin alle.
 
Juu harvemmimpa se putkimiesten tehtävä on... Tuossa lattian vesieristyksessä / muovimatossa on se ongelma että jos keittiöön tulee lisäks joku muu lattiamateriaali kuten laminaatti niin mahdollinen vuoto ei tule esiin kaappien alta kun ne kaapit on usein suoraan betonin päällä jolloin mahdollinen vuoto valuu sinne lattiamateriaalin alle.

tottakai se vuotosuojaus toteutetaan oikein, eli niin ettei vesi mene sinne lattiamateriaalin alle, muutenhan se ei olisi mikään vuotosuojaus vaan ranetus. esim. parketti vedetään seinään asti ja sahataan halki sokkelin takaa. kaapit on kumminkin pultattu seinään kiinni. muovimatto tai vesieriste siihen päälle ja nosto seinälle.
 
tottakai se vuotosuojaus toteutetaan oikein, eli niin ettei vesi mene sinne lattiamateriaalin alle, muutenhan se ei olisi mikään vuotosuojaus vaan ranetus. esim. parketti vedetään seinään asti ja sahataan halki sokkelin takaa. kaapit on kumminkin pultattu seinään kiinni. muovimatto tai vesieriste siihen päälle ja nosto seinälle.

Sahataan halki? Ai siihen tehään katko sokkelin kohdalle jolloin kaapit ei estä elämistä? Aina oppii uutta
 
Sahataan halki? Ai siihen tehään katko sokkelin kohdalle jolloin kaapit ei estä elämistä? Aina oppii uutta

se on yksi tapa jota olen nähnyt käytettävän jos on isompi parketti ala, eli sirkkelillä roilo ennen kaapin jalkoja niin että jää sokkelin taakse piiloon. laminaatti ja vinyylihän ei nyt sitten taas niin paljon elä kuin parketti. tapoja on monia kuten tekijöitä ja tilanteita. ammattilaiset tekee omat päätöksensä millä tyylillä edetään. sitten kaappiin on valmiita muoveja tai ihan metritavarana muovimattoa sinne.

Screenshot_20221001-191303.jpg
IMG_20200515_102729.jpgIMG_20220126_105004.jpg
 
Minkähänlaisella tahnalla / töhnällä kannattaisi tiivistellä lattian ja seinän välisiä rakoja? Joku silikooni vai onko parempia aineita tiedossa?
Tarkoituksena hillitä ettei ilmanvaihto repisi sokkelista korvausilmaa.
 
Minkähänlaisella tahnalla / töhnällä kannattaisi tiivistellä lattian ja seinän välisiä rakoja? Joku silikooni vai onko parempia aineita tiedossa?
Tarkoituksena hillitä ettei ilmanvaihto repisi sokkelista korvausilmaa.
Akryyli.
 
Minkähänlaisella tahnalla / töhnällä kannattaisi tiivistellä lattian ja seinän välisiä rakoja? Joku silikooni vai onko parempia aineita tiedossa?
Tarkoituksena hillitä ettei ilmanvaihto repisi sokkelista korvausilmaa.


Tuossa pari sivua sitten oli sama kysymys.
 
Ite vedin just väliaikaisratkaisuna lattian ja seinien yhtymäkohtaan (lattialistojen alle) ilmansulkuteippiä. Tarkoitus joskus lähitulevaisuudessa repiä nykyinen linolevypäällinen helvettiin, niin massat sai jäädä odottamaan myöhempiä aikoja. Käsikopelolla tunnustellen teippi toimii varsin hyvin vrt ei mitään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 924
Viestejä
4 561 100
Jäsenet
75 066
Uusin jäsen
wilhelm-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom