Kitaran soittaminen

Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Heitetäänpä tänne, kun varmasti monet tietää kuinka vittumainen biisi kyseessä tämä. Muutamat hyvät hetket löytyy IMO, mutta aika VAI-keaa (heh) vetää
ykkösellä sisään. Pakko vetää improa ja sekoillaa minkä kerkiää..

Lopeta hyvä mies näiden laitto... täällä joutuu kateellisena "kärsimään" omasta osaamattomuudestaan.

No ei vainiskaan, hienoa teknistä soittamista kammen käyttö "väärinpäin" oli mulle uusi tekniikka. Hienolta kuullosti,
laita vaan näitä lisää, niitä on kiva kuunnella ja noin läheltä kuvattuna saattaa jotain vinkkejä saada omaankin soittoon, ainakin he***ti lisää harhoittelun kohteita :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 518
Lopeta hyvä mies näiden laitto... täällä joutuu kateellisena "kärsimään" omasta osaamattomuudestaan.

No ei vainiskaan, hienoa teknistä soittamista kammen käyttö "väärinpäin" oli mulle uusi tekniikka. Hienolta kuullosti,
laita vaan näitä lisää, niitä on kiva kuunnella ja noin läheltä kuvattuna saattaa jotain vinkkejä saada omaankin soittoon, ainakin he***ti lisää harhoittelun kohteita :)
Haha.. Kiitos nyt kuitenkin. Nää nyt (ihan oikeasti) on tämmöisiä pikavetoja mitä vetelen videoita. On näitä aikoinaan tullut nuottien kanssa käytyä läpi monia kertoja ja
kuultu satoja kertoja, että sinänsä tuttuja biisejä. Useimmiten nää menee sillai että päätän minkä biisin vedän ja sitten kaivan taustan jostain tai teen itse, soittelen muutaman
kerran läpi ja sitten videoin. Yleensä se versio minkä saa ekana yhdellä otolla sisään menee suoraan youtubeen :D

Mutta joo, oma tekniikka plektran kanssa on kyllä semmoista sillisalaattia, mitä en kellekään suosittele. Mulle se on luontevin kun olen 30v vedellyt samalla tavalla, eli otteet
plektrasta vaihtelee täysin sen mukaan mitä soittaa.

Pitääpä tehdä muuten joku video, mikä ottaisi oikein läheltä vain oikeaa kättä, niin pääsisi itsekin kummastelemaan, että mitä ihmettä teen.

Joo, toi kampi väärin päin, on ihan hauska tapa tehdä semmoista hyppelyä ees taas soundille. Samoin tuossa 2:06 paikkeilla ns. flutter tekniikka, että ikään kuin iskee kampeen, niin tulee semmoinen värisevä
ääni. Se on hauskaa. Mun kammissa on vaan noi muoviholkit vähän löystyneet niin ei lähde kunnolla. Pitäisi taas kynsilakalla tiukentaa niitä.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Haha.. Kiitos nyt kuitenkin. Nää nyt (ihan oikeasti) on tämmöisiä pikavetoja mitä vetelen videoita. On näitä aikoinaan tullut nuottien kanssa käytyä läpi monia kertoja ja
kuultu satoja kertoja, että sinänsä tuttuja biisejä. Useimmiten nää menee sillai että päätän minkä biisin vedän ja sitten kaivan taustan jostain tai teen itse, soittelen muutaman
kerran läpi ja sitten videoin. Yleensä se versio minkä saa ekana yhdellä otolla sisään menee suoraan youtubeen :D

Mutta joo, oma tekniikka plektran kanssa on kyllä semmoista sillisalaattia, mitä en kellekään suosittele. Mulle se on luontevin kun olen 30v vedellyt samalla tavalla, eli otteet
plektrasta vaihtelee täysin sen mukaan mitä soittaa.

Pitääpä tehdä muuten joku video, mikä ottaisi oikein läheltä vain oikeaa kättä, niin pääsisi itsekin kummastelemaan, että mitä ihmettä teen.

Joo, toi kampi väärin päin, on ihan hauska tapa tehdä semmoista hyppelyä ees taas soundille. Samoin tuossa 2:06 paikkeilla ns. flutter tekniikka, että ikään kuin iskee kampeen, niin tulee semmoinen värisevä
ääni. Se on hauskaa. Mun kammissa on vaan noi muoviholkit vähän löystyneet niin ei lähde kunnolla. Pitäisi taas kynsilakalla tiukentaa niitä.
Miten paksuilla kielillä soitat? Olen huomannut, että ohkasimmilla onnistuu plektralla nopeasti helpommin kuin paksuilla kielillä. Käännätkö plektraa kun siirryt D:ltä A-E: lle?

Jos sulla on kaksi kameraa, niin kuvakulma missä nyt kuvasit, sekä PIP kuva läheltä plektraa (niin, että plektran koskeus kieliin näkyy olis opettelun kannalta mukavaa nähdä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 518
Miten paksuilla kielillä soitat? Olen huomannut, että ohkasimmilla onnistuu plektralla nopeasti helpommin kuin paksuilla kielillä. Käännätkö plektraa kun siirryt D:ltä A-E: lle?

Jos sulla on kaksi kameraa, niin kuvakulma missä nyt kuvasit, sekä PIP kuva läheltä plektraa (niin, että plektran koskeus kieliin näkyy olis opettelun kannalta mukavaa nähdä.
.009 D'Addariot olleet aina käytössä. Oon tosi laiska vaihtamaan kieliäkin, ja tuossa videossa olevaan kitaraan kielet vaihdoin kun sen hommasin. Oiskos kesäkuussa ollut ja
soittoa about tunti päivässä parhaina päivinä. Yleensä menee 2-3 settiä kieliä vuodessa per kitara. Hyvin pitää vireen vanhemmatkin kielet Iban floikalla. Ja itse asiassa tykkään
enempi vanhojen kielten soundista, kun ei ole liian kirkkaat.

Se, että kääntääkä plektraa riippuu paljon temposta ja mitä kuviota soittaa. Vetelen aika paljon economy/alternate/legato sekoitusta. En ole koskaan miettimällä miettinyt miten
soitan. Annan mennä vain ja jos toimii niin on hyvä :D
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
540
Pidän 3mm-4mm terävä kärkisistä plektroista sen takia, että punotut E-A-D kieletkin on niillä soittaessa kuin sulaa voita. Antaa paljon enemmän kontrollia ja tarkkuutta niiden, ja samalla toki ohuempienkin kielten käyttöön.
Ainakin itselläni se ero niin selvä, että paremmin toimiva plektrakäsi näkyy jo siinä kuinka hyvin molemmat kädet yleensäkin koordinoivat keskenään.

Nämä olen löytänyt itselle toimiviksi:

Paksulla akryyliplektralla myös kielistä lähtevä akustinen ääni on huomattavasti voimakkaampi ja äänessä on enemmän detaljeja/sävyjä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 518
Jos sulla on kaksi kameraa, niin kuvakulma missä nyt kuvasit, sekä PIP kuva läheltä plektraa (niin, että plektran koskeus kieliin näkyy olis opettelun kannalta mukavaa nähdä.
Tästä nyt kaksi vetoa. Ihan piilotettuna kun tuli niin luokatonta paskaa, mutta kai noista jotain käsitystä saa. Kyllä toi mun plektrakäsi aika omaa elämää viettää. Ei kannata ottaa mallia.
Enpä tätä biisiä ole soitellut sitten sen jälkeen kun joskus koko roskan vedin videolla keväällä. Ja sen kyllä kuulee. Aika epätarkkaa on. Pistin nyt kaksi versiota kun tuossa jälkimmäisessä
ehkä parempi kuvakulma. Ja onpahan erilaiset versiot muutenkin toisiinsa nähden. Lennosta koitin keksiä kaikkea sinne.


 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Tästä nyt kaksi vetoa. Ihan piilotettuna kun tuli niin luokatonta paskaa, mutta kai noista jotain käsitystä saa. Kyllä toi mun plektrakäsi aika omaa elämää viettää. Ei kannata ottaa mallia.
Enpä tätä biisiä ole soitellut sitten sen jälkeen kun joskus koko roskan vedin videolla keväällä. Ja sen kyllä kuulee. Aika epätarkkaa on. Pistin nyt kaksi versiota kun tuossa jälkimmäisessä
ehkä parempi kuvakulma. Ja onpahan erilaiset versiot muutenkin toisiinsa nähden. Lennosta koitin keksiä kaikkea sinne.


Toi alempi on parempi, siinäkin olis vähän vielä kääntää kameraa enemmän oikealle (vähimmillään riittää, että plektrakäven sormet näkyvät). Hienolta toikin kuullosti. Olis ollut kiva nähvä vielä toi kuvattuna niin, että kamera on plektran ja kielten välissä, jolloin siitä näkis kuinka vähän sitä plektraa oikeasti on sorpien välistä näkyvissä.

Noin yleisesti yhdellä kameralla voisit alkaa suosimaan tota alempaa kuvakulmaa (em. kemeran asennon korjaus huomioiden) tulevissa videoissasi.
Niitä voisi editissä sitten opettelumielessa hidastaa "nakkisormille" sopivaksi .-)
Edit: Kuten tiedät YouTubessa voi tosta asetus-ikonista (ratas) hidastaa nopeuden 1/4 osaan,
kohtuu vauhdikasta se silti on :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 518
Toi alempi on parempi, siinäkin olis vähän vielä kääntää kameraa enemmän oikealle (vähimmillään riittää, että plektrakäven sormet näkyvät). Hienolta toikin kuullosti. Olis ollut kiva nähvä vielä toi kuvattuna niin, että kamera on plektran ja kielten välissä, jolloin siitä näkis kuinka vähän sitä plektraa oikeasti on sorpien välistä näkyvissä.

Noin yleisesti yhdellä kameralla voisit alkaa suosimaan tota alempaa kuvakulmaa (em. kemeran asennon korjaus huomioiden) tulevissa videoissasi.
Niitä voisi editissä sitten opettelumielessa hidastaa "nakkisormille" sopivaksi .-)
Edit: Kuten tiedät YouTubessa voi tosta asetus-ikonista (ratas) hidastaa nopeuden 1/4 osaan,
kohtuu vauhdikasta se silti on :)
Noh, tästä koko biisi ja 4k (kunhan käsittelee kuntoon)
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Noh, tästä koko biisi ja 4k (kunhan käsittelee kuntoon)
Toi on hyvä, ei kuitenkaan 4K vaan FullHD. Tossa on 60 fps mikä on noin nopeassa hyvä eli mielluunnin FullHD 60fps kuin 4K 30fps.
4k on parempi (voi rajata kuvaa laadun kärsimättä) vain jos sekin on 50-60fps.

1/4-hidastettuna voi piisin tosta opetalla ja jos joskus tasollesi pääsee voi olla tosi tyytyväinen... kaikkien muidenkin biisien soitto helpottuu sen jälkeen kummasti.
Tohon päästäkseen vaatinee tuhansien tuntien soiton.
 

Myocyte

team omegga
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
Jos tuo plektran kallistelu noin kiinnostaa, niin kannattanee tutustua ainakin Troy Gradyn, Ben Ellerin ja Martin Millerin youtube-videoihin, jos et jostain syystä vielä ollut noista tietoinen. Martin ei välttämättä ihan samalla pieteetillä availe tuota ylös- tai alaskallistusta kuin nuo kaksi ekaa, mutta hyvää asiaa silläkin on nimenomaan plektrasoitosta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 518
Toi on hyvä, ei kuitenkaan 4K vaan FullHD. Tossa on 60 fps mikä on noin nopeassa hyvä eli mielluunnin FullHD 60fps kuin 4K 30fps.
4k on parempi (voi rajata kuvaa laadun kärsimättä) vain jos sekin on 50-60fps.
Kuvattu 2160p@60 niin kai se sieltä hiljalleen tulee. Viimeksi ei ollut edes 1080p@60 kun katsoin.
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 968
Jotenkin alkaa tuntua, ettei sähkökitara ja plektra sovi itselle. En vaan ymmärrä, miksi en kehity plektralla soittamisessa, vaikka harjoittelen pirusti. Plektraa kokeiltu käännellä eri kulmiin, alternative picking soittotapana ja kitaraopelta vielä varmistettu, ettei tekniikassa ole mitään vikaa. Jotain ei edes niin vaikeaa biisiä saattanut puoli vuotta hinkata plektralla ja silti menee yhä vähintään joka toisella soittokerralla perseelleen, kun plektra ei pysy mukana. Mikä pahinta, niin myös vasen käsi tuntuu menevän sekaisin, kun keskittyy osumaan plektralla nopeasti oikeille kielille. Syö oikeasti motivaatiota sähkökitaran kanssa tuo kehittymisen hitaus. Varmaan sähkökitallakin siirryttävä soittamaan sormilla Mark Knopflerin tyyliin :think:

Akustisella fingerstylessä kehityin valehtelematta ainakin 5 kertaa nopeammin. Vaikeatkin biisit oppii lopulta suht pian ja soitossa tulee tehtyä paljon vähemmän virheitä. Samoin bassolla släppäämisessä kehitystä on tullut valtavasti. Nyt on soitossa Madonnan Papa Don't Preach ja vaikka alkuun vasen käsi ja melkein kaikki sormet oli kovilla, niin siitä se lähti sujumaan.

Nyt kun miettii kokonaisuutta, niin vuoden 2020 aikana on tullut paljon kehitystä. Fingerstyle neljällä sormella onnistuu haastavimmissakin biiseissä, vaikeammatkin barre-soinnut esim. C:n siirto menee vaikka silmät kiinni, pentatooniset molliasteikot sujuu kuin vettä vain ja nyt on tullut opeteltua duuriasteikkoja, blues-improvisointi onnistuu, bassolla improvisointi kehittynyt paljon ja släppääminen ja myös nopeammat biisit sujuu sormilla hyvin. Sen sijaan tuntuu, että plektrataidot ei ole kehittynyt yhtään, vaikka harjoitusta on ollut valtavasti. Suorastaan hävettää soittaa välillä plektralla.
 

Myocyte

team omegga
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
Kyllähän sormilla (tai kynsillä) näppäämällä voi soittaa aika samankaltaisia asioita kuin plekullakin. Esim. nyt vaikka joku Matteo Mancuso tuli jotenkin spontaanisti mieleen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Jotenkin alkaa tuntua, ettei sähkökitara ja plektra sovi itselle. En vaan ymmärrä, miksi en kehity plektralla soittamisessa, vaikka harjoittelen pirusti. Plektraa kokeiltu käännellä eri kulmiin, alternative picking soittotapana ja kitaraopelta vielä varmistettu, ettei tekniikassa ole mitään vikaa. Jotain ei edes niin vaikeaa biisiä saattanut puoli vuotta hinkata plektralla ja silti menee yhä vähintään joka toisella soittokerralla perseelleen, kun plektra ei pysy mukana. Mikä pahinta, niin myös vasen käsi tuntuu menevän sekaisin, kun keskittyy osumaan plektralla nopeasti oikeille kielille. Syö oikeasti motivaatiota sähkökitaran kanssa tuo kehittymisen hitaus. Varmaan sähkökitallakin siirryttävä soittamaan sormilla Mark Knopflerin tyyliin :think:

Akustisella fingerstylessä kehityin valehtelematta ainakin 5 kertaa nopeammin. Vaikeatkin biisit oppii lopulta suht pian ja soitossa tulee tehtyä paljon vähemmän virheitä. Samoin bassolla släppäämisessä kehitystä on tullut valtavasti. Nyt on soitossa Madonnan Papa Don't Preach ja vaikka alkuun vasen käsi ja melkein kaikki sormet oli kovilla, niin siitä se lähti sujumaan.

Nyt kun miettii kokonaisuutta, niin vuoden 2020 aikana on tullut paljon kehitystä. Fingerstyle neljällä sormella onnistuu haastavimmissakin biiseissä, vaikeammatkin barre-soinnut esim. C:n siirto menee vaikka silmät kiinni, pentatooniset molliasteikot sujuu kuin vettä vain ja nyt on tullut opeteltua duuriasteikkoja, blues-improvisointi onnistuu, bassolla improvisointi kehittynyt paljon ja släppääminen ja myös nopeammat biisit sujuu sormilla hyvin. Sen sijaan tuntuu, että plektrataidot ei ole kehittynyt yhtään, vaikka harjoitusta on ollut valtavasti. Suorastaan hävettää soittaa välillä plektralla.
Teeppä niin, että kuvaat videolle. Miten nyt plektralla soitat. Harjoittelet joka päivä tai ainakin 5-päivänä viikossa 1-2h.
Ja katsot sitten tilannetta vuoden päästä.

Ohje on hyvä, itse en vaan ole sitä jaksanut toteuttaa => olen aivan umpisurkea plektran kanssa. Ja se vähäinenkin kehitys on ollut todella hidasta.

Plektran materiaali vaikuttaa todella paljon ääneen, mulla kiraristi ystävältäni saama pehmeästä muovista itse tehty
plektra, jolla soitettaessa ääni tulee melkein kuin sormilla soittaisi... harmi vaan että se on vuosien saatossa kulunut
lähes käyttökelvottamaksi (en ole vastaavaa muovia löytänyt).
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
103
Kannattaa myös ehdottomasti kokeilla erilaisia plektra malleja, itsellä suurimman osan ajasta käytössä Jazz 3 max grip-plektra. Sopivan pieni(isot tuntuu oudoilta), sopivan paksu(1mm+) ja kuvioitu otepinta helpottaa omia hikisiä sormiani pitämään plekusta kiinni.
 
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
3 828
Jotenkin alkaa tuntua, ettei sähkökitara ja plektra sovi itselle. En vaan ymmärrä, miksi en kehity plektralla soittamisessa, vaikka harjoittelen pirusti. Plektraa kokeiltu käännellä eri kulmiin, alternative picking soittotapana ja kitaraopelta vielä varmistettu, ettei tekniikassa ole mitään vikaa. Jotain ei edes niin vaikeaa biisiä saattanut puoli vuotta hinkata plektralla ja silti menee yhä vähintään joka toisella soittokerralla perseelleen, kun plektra ei pysy mukana. Mikä pahinta, niin myös vasen käsi tuntuu menevän sekaisin, kun keskittyy osumaan plektralla nopeasti oikeille kielille. Syö oikeasti motivaatiota sähkökitaran kanssa tuo kehittymisen hitaus. Varmaan sähkökitallakin siirryttävä soittamaan sormilla Mark Knopflerin tyyliin :think:

Akustisella fingerstylessä kehityin valehtelematta ainakin 5 kertaa nopeammin. Vaikeatkin biisit oppii lopulta suht pian ja soitossa tulee tehtyä paljon vähemmän virheitä. Samoin bassolla släppäämisessä kehitystä on tullut valtavasti. Nyt on soitossa Madonnan Papa Don't Preach ja vaikka alkuun vasen käsi ja melkein kaikki sormet oli kovilla, niin siitä se lähti sujumaan.

Nyt kun miettii kokonaisuutta, niin vuoden 2020 aikana on tullut paljon kehitystä. Fingerstyle neljällä sormella onnistuu haastavimmissakin biiseissä, vaikeammatkin barre-soinnut esim. C:n siirto menee vaikka silmät kiinni, pentatooniset molliasteikot sujuu kuin vettä vain ja nyt on tullut opeteltua duuriasteikkoja, blues-improvisointi onnistuu, bassolla improvisointi kehittynyt paljon ja släppääminen ja myös nopeammat biisit sujuu sormilla hyvin. Sen sijaan tuntuu, että plektrataidot ei ole kehittynyt yhtään, vaikka harjoitusta on ollut valtavasti. Suorastaan hävettää soittaa välillä plektralla.
Oletko koittanut tarjota kädelle rerefenssipisteen? Siis asettelet vaikka pikkusormen hienostuneesti suoristaen johonkin sopivaan kohtaan kitaraa, jossa se pystyy pysymään mitä tahansa kieltä soittaessa.

Itse en ainakaan meinannut aloitellessa osua oikeisiin kieliin millään, mutta pikkusormelle kun löysi sopivan paikan, muukin käsi taianomaisesti tiesi, missä se on menossa.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Steamissa on Rocksmith_2014_Edition Remastered
Tarjouksessa jos kitaransoiton opettelu kiinnostaa. Sitä uskaltaa suositella. Eli se ei ole pelkästään peli, vaan paremminkin soiton opetusohjelma ja sellaisena todella monipuolinen mm. paljon erilaisia vahvistimia.
Sen sisältämä Riff Repeater -sovellus mahdollistaa opettelun pätkissä haluamallaan vaikeustasolla. Se on eka versiosta
poiketen nykyään todella toimiva opetteluun.

Piisit on sitten pitkälti makuasioita (tykkääkö vai ei), mutta soittotekniikan tolla varmasti oppii kunhan jaksaa harjoitella.
Nykyään siihen saa ostettua 1.79-6€? biisejä jo todella paljon (mukana tulee jotain 56kpl, osa todella vaikeita vaikeimmalla tasollaan)

HUOM! Vaatii lisäksi erikseen (ei tule ton tarjouksen mukana) USB-TRS kaapelin, toimiakseen sähkökitaralla
=> Onko kukaan nähnyt DIY-ohjeita sen tekoon / tehnyt sellaista?

-Nykyään se pitäisi toimia myös ulkoisella mikilla sekä akustisella kitarallakin => joitain toimintoja karsitaan,
mitä? siitä ei ole minulla kokemusta.

HUOM! 2.
Esittelyssä sanotaan toimivan win7 ja Win 8.
-onko joku testannut Win 10:ssä (luulis siinäkin toimivan)?
------
Edit: Siinä on
*Pedaaleja
Delay = 9kpl
Distortion = 16kpl
Dynamicks = 5kpl

Filter = 17kpl
MOD = 21kpl
Pitch = 4kpl
Reverb = 4kpl
Tremolo/Vibrato = 7 kpl
--------------------------
yht 82kpl (osa noista on bassolle)

*Vahvistimia AMP
- Ei ole Fendereitä (oli pakko laittaa, paha puute? )
40 kpl
ja
19 kpl Bassovahvistimia

* Kaappeja
28kpl
ja
20kpl bassokaiuttimia

RACK :jä (Muutetaan ääntä kaiuttimien jälkeen)
17 kpl

---
Lisäksi voi laittaa oman orkan soittamaan valitsemillaan soittimilla. Joku kertoi netissä, että ulkoisen esim. Focusrite Scarlet 2i2 -USB äänikortti, toimii hyvin ton kanssa, jolloin sitä usb-kaapelia ei tarvita.

Kitaraksi käy mikä tahansa halpis keppi ja äänet ovat silti todella upeat.
- toki kannattaa sen verran katsoa, että sitä on oikeasti hyvä soittaa.

Hyvä ohje erilaisiin kytkemismahdollisuuksiin:
- Rockmithin suurin puute ollee sen huonohko vaste "kielen äänen voimakkuuteen", tossa ylhäällä ohjeet miten/ mitä tarvitset, jotta oman vahvistimen pedaaleineen voi siihen kytkeä, metetät silloin pelin pedaalit, mutta saat edelleen laatuorkan soittamaan taustalla.
-Mikä on yksi ohjelman hyvistä puolista, "korva tottuu soittamaan yhteen bändin kanssa".
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Kiitos, hyvä tietää toi. Katsoin tota piuhaa ohmimittarilla ja näyttää siltä, että siinä välissä on jokin piiri (suoraa yhteyttä kitara-plugin päästä USB-liittimeen ei ole.

Mitäs mieltä itse olet toimiiko ohjelma soiton itseopiskeluun? Onko jotain mikä toimii huonosti tai ärsyttää?

Hyvää tossa on myös, että Rocksmith 2014 omistajat saavat ton "Remastered Editionin" ilmaiseksi päivityksenä,
jossa tota Riff Repeater-sovellusta on selkeästi parannettu. (tosin eivät ilmeisesti saa muutamaa biisiä).
 
Liittynyt
29.12.2019
Viestejä
44
Onkos mitään tehtävissä kun kitaransoitto aiheuttaa lihaksien jumiutumista varsinkin niskan alueella. Seisoaltaan pystyy vielä jotenkin soittamaan ilman ylitsepääsemättömiä oireita, mutta jos istualleen soittaa pari tuntia putkeen niin seuraavana päivänä ajatuskaan ei kulje kunnolla kun ehmetin niskat on niin jumissa. Olen yrittänyt kokeilla erilaisia soittamisasentoja, mutta mikään ei ole oikein auttanut ja vain pitämällä taukoa kitaran soitosta olen päässyt eroon lihasjumeista. Kuitenkin aina kun jatkan kitaransoittamista niin samat lihasjumit tulevat hyvin nopeasti takaisin.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
561
Onkos mitään tehtävissä kun kitaransoitto aiheuttaa lihaksien jumiutumista varsinkin niskan alueella. Seisoaltaan pystyy vielä jotenkin soittamaan ilman ylitsepääsemättömiä oireita, mutta jos istualleen soittaa pari tuntia putkeen niin seuraavana päivänä ajatuskaan ei kulje kunnolla kun ehmetin niskat on niin jumissa. Olen yrittänyt kokeilla erilaisia soittamisasentoja, mutta mikään ei ole oikein auttanut ja vain pitämällä taukoa kitaran soitosta olen päässyt eroon lihasjumeista. Kuitenkin aina kun jatkan kitaransoittamista niin samat lihasjumit tulevat hyvin nopeasti takaisin.
Tuli mieleen että esim istueltaan V-mallisella kitaralla istuma-asento on huomattavasti pystympänä kuin stratolla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
556
Onkos mitään tehtävissä kun kitaransoitto aiheuttaa lihaksien jumiutumista varsinkin niskan alueella. Seisoaltaan pystyy vielä jotenkin soittamaan ilman ylitsepääsemättömiä oireita, mutta jos istualleen soittaa pari tuntia putkeen niin seuraavana päivänä ajatuskaan ei kulje kunnolla kun ehmetin niskat on niin jumissa. Olen yrittänyt kokeilla erilaisia soittamisasentoja, mutta mikään ei ole oikein auttanut ja vain pitämällä taukoa kitaran soitosta olen päässyt eroon lihasjumeista. Kuitenkin aina kun jatkan kitaransoittamista niin samat lihasjumit tulevat hyvin nopeasti takaisin.
Kitaran painoa alas, soittoergonomia kuntoon, lisää lihasmassaa, lihasjännitysten poisto... mahdollisia korjaustapoja monia, ilman parempaa tietoa paha sanoa sen tarkempaa.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Kitaran painoa alas, soittoergonomia kuntoon, lisää lihasmassaa, lihasjännitysten poisto... mahdollisia korjaustapoja monia, ilman parempaa tietoa paha sanoa sen tarkempaa.
Kaksi tuntia putkeen istuminen on liian pitkä aika... välillä ylös, niskojen venyttely soiton aikana saattaisi myös toimia.
Painoon saattaisi auttaa myös leveämpi hihna, arvailuksihan tälläset väkisin menee.

Edit: Tossa


n. 9.50 eteenpäin, rumpuryhmän rumpaleiden lihashuollosta, saattas olla kitaristeillekin hyötyä?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
556
Kaksi tuntia putkeen istuminen on liian pitkä aika... välillä ylös, niskojen venyttely soiton aikana saattaisi myös toimia.
Painoon saattaisi auttaa myös leveämpi hihna, arvailuksihan tälläset väkisin menee.

Edit: Tossa


n. 9.50 eteenpäin, rumpuryhmän rumpaleiden lihashuollosta, saattas olla kitaristeillekin hyötyä?
varmasti hyötyä jos jaksaa tehdä, myös erinäköiset muutkin käsijumpat saattaa hyvinkin auttaa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
645
Niskajumeista, ovatko ne keskittyneet jommalle kummalle puolelle? Istualtaan soittaessa itselläni kipuilee oikea olka/niskan alue, koska nostan herkästi näppäilykäden hartiaa soittaessa. Apuja löytyi lähinnä käsivarren rennon asennon selvittämisestä ja kitaran vaihtamisesta sellaiseksi, ettei tarvitse juurikaan olkaa jännittää.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
varmasti hyötyä jos jaksaa tehdä, myös erinäköiset muutkin käsijumpat saattaa hyvinkin auttaa.
Joo käsien venyttelykin voi auttaa. Tekemisen jaksamiseen auttaa se, että oikeasti haluaa vaivoistaa päästä pois tai saada niihin vievitystä. Tossakin ollee se sama kuin kitaransoitossa... alku hel**tin raastavaa puurtamista ja jossain vaiheessa siihen jopa tykästyy ja keho/mieli alkaa sitä "itsestään" kaipaamaan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
540
Onkos mitään tehtävissä kun kitaransoitto aiheuttaa lihaksien jumiutumista varsinkin niskan alueella. Seisoaltaan pystyy vielä jotenkin soittamaan ilman ylitsepääsemättömiä oireita, mutta jos istualleen soittaa pari tuntia putkeen niin seuraavana päivänä ajatuskaan ei kulje kunnolla kun ehmetin niskat on niin jumissa. Olen yrittänyt kokeilla erilaisia soittamisasentoja, mutta mikään ei ole oikein auttanut ja vain pitämällä taukoa kitaran soitosta olen päässyt eroon lihasjumeista. Kuitenkin aina kun jatkan kitaransoittamista niin samat lihasjumit tulevat hyvin nopeasti takaisin.
Joku body scan tyyppinen mindfulness harjoitus, jossa keskityt vain havainnoimaan erilaisia kehossa olevia jännitystiloja ja muita tuntemuksia voi pidemmän päälle toimia ja rentouttaa kehoa ja samalla mieltäkin erilaisista tiedostamattomista tiloista.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Ostin Yamaha HS7:t kajareiksi, joten tän hetken setupista kuva. Reissu Vantaan F-musaan ja Ikean kautta hakemaan noi hyllyt alle, ja kotia :p

Hienon näköinen setti, sulla ei ilmeisesti ole nelitassuisia ystäviä kotonasi... onkos noi eri vireessä vai soundinko takia 3-Ibanez :a?

Miten nuo kajarit riittää tolle bassolle vai onko sulla lisäksi subbari?
Tossa joku päivä mietinkin, kun ei ole mitään biisivetoja tänne ilmestynyt. Pistäs joku tulille ja äänitä vaikka noista kajareista niin saadaan samaalla nekin tarkistettua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 518
Hienon näköinen setti, sulla ei ilmeisesti ole nelitassuisia ystäviä kotonasi... onkos noi eri vireessä vai soundinko takia 3-Ibanez :a?

Miten nuo kajarit riittää tolle bassolle vai onko sulla lisäksi subbari?
Tossa joku päivä mietinkin, kun ei ole mitään biisivetoja tänne ilmestynyt. Pistäs joku tulille ja äänitä vaikka noista kajareista niin saadaan samaalla nekin tarkistettua.
Onhan noi Ibanezit keskenään ihan eri kuuloisia. Toi punainen on 7-kielinen myös.

Ei subbaria. Ihan hyvin riittää noille perus neljälle kielelle, mitä yleensä käyttää. Viides kieli vois kaivata subbaria.

Ei ole tietyistä syistä tullut juuri kitaraan koskettua reiluun kuukauteen. Eiköhän jossain vaiheessa taas...
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Onhan noi Ibanezit keskenään ihan eri kuuloisia. Toi punainen on 7-kielinen myös.

Ei subbaria. Ihan hyvin riittää noille perus neljälle kielelle, mitä yleensä käyttää. Viides kieli vois kaivata subbaria.

Ei ole tietyistä syistä tullut juuri kitaraan koskettua reiluun kuukauteen. Eiköhän jossain vaiheessa taas...
Miten ton basson viides kieli suhtautuu 4-kieliseen bassoon, meneekö se allemmille herzeille?
Millainen vahvistin sulla on noille kajareille?

Toivotaan, että käsi /vointisi paranee pian. Ei kitaristi pysty olemaan terveenä juuri viikkoa kauemmin kitarastaan terveenä erossa olemaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
556
Ostin Yamaha HS7:t kajareiksi, joten tän hetken setupista kuva. Reissu Vantaan F-musaan ja Ikean kautta hakemaan noi hyllyt alle, ja kotia :p

Tuollasta kukkajemiä juuri tässä haikailin 10 minuuttia sitten, mutta onneksi maksavat sen verta ainakin jaappanialaisena ettei tarvi oikeastaan edes uneksia :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 518
Miten ton basson viides kieli suhtautuu 4-kieliseen bassoon, meneekö se allemmille herzeille?
Millainen vahvistin sulla on noille kajareille?

Toivotaan, että käsi /vointisi paranee pian. Ei kitaristi pysty olemaan terveenä juuri viikkoa kauemmin kitarastaan terveenä erossa olemaan.
Kuten edellinen kertoi, niin BEADG on viisikielinen basso. Samoin kuin seiskakielinen normaalisti BEADGBE.

Kajarit ovat aktiivit.

EI mulla ole mitään terveysongelmia, kädet pelittää ihan hyvin. Kaikenlaista muuta vain, mikä priorisoituu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 518
Tuollasta kukkajemiä juuri tässä haikailin 10 minuuttia sitten, mutta onneksi maksavat sen verta ainakin jaappanialaisena ettei tarvi oikeastaan edes uneksia :)
Joo, noi japanin jemit on kyllä kovan hintaisia nykyään. Tullut tonni hintaan lisää vuosituhanteen alusta. Tuon omani ostin 1998/1999 muistaakseni ja maksoin 4200 markkaa.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Kuten edellinen kertoi, niin BEADG on viisikielinen basso. Samoin kuin seiskakielinen normaalisti BEADGBE.
Mitäs kieltä toi seiskakielisen ala B vastaa bassossa (kitarassa E=82,4Hz ja basson E=41Hz)?
Kajarit ovat aktiivit.
Onkos noissa joku kaukosäätö vai säädetäänkö niitä vain takaa? (enessä ei näyttänyt olevan mitään säätöä)? Vai onko se tossa alareunan mustassa pisteessä?
EI mulla ole mitään terveysongelmia, kädet pelittää ihan hyvin. Kaikenlaista muuta vain, mikä priorisoituu.
No hyvä, mä olin aivan varma, että jotain täytyy olla.Tolla tauolla sormenpäät jo pehmenee. Luulen sen vaikuttavan myös vähän lihasmuistiinkin (ainakin nopeissa). Palautunee kohtuullisessa ajassa. Sulla on jo niin kova rutiini.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 518
Onkos noissa joku kaukosäätö vai säädetäänkö niitä vain takaa? (enessä ei näyttänyt olevan mitään säätöä)? Vai onko se tossa alareunan mustassa pisteessä?
On niissä omat säädöt takana että saa tasaiseksi. Kunhan ne on keskenään tasapainossa niin äänenvoimakkuus hoituu ihan audio interfacen kautta, joka mulla on Motu M4.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Joo halpahan toi on, jos tulot on kunnossa, köyhälle törkeen hintanen. Olis ollut ihan kiva kuulla Ad_Astra :n mielipidekin, kun pystyy noita vertaamaan. Erilaiset mikit ja makuasioita toki.

Hinta ei kyllä aina kerro laadusta, halpakin voi olla ihan soitettava, varsinkin jos osaa niitä säätää ja ostaessaan katsoa (halvat enemmän yksilöitä?). Nyt kun on noita mallintavia vahvistimia, niin mikkien merkityskin on vähentynyt? Erot enemmän tunteen puolella.
 

Myocyte

team omegga
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
Joo halpahan toi on, jos tulot on kunnossa, köyhälle törkeen hintanen. Olis ollut ihan kiva kuulla Ad_Astra :n mielipidekin, kun pystyy noita vertaamaan. Erilaiset mikit ja makuasioita toki.
Eiköhän sekin osaa lukea samalla tapaa kuin minäkin. Ajattelin nyt vain jonkun verran kirjoitella aiheesta, kun ilmeisesti et juuri iboista tiedä.

Käsittääkseni tänne kyllä mahtuu postauksia sen ensimmäisenkin vastauksen jälkeen myös :smoke:

Hinta ei kyllä aina kerro laadusta, halpakin voi olla ihan soitettava, varsinkin jos osaa niitä säätää ja ostaessaan katsoa (halvat enemmän yksilöitä?). Nyt kun on noita mallintavia vahvistimia, niin mikkien merkityskin on vähentynyt? Erot enemmän tunteen puolella.
Tietenkin kitaran soitettavuuteen vaikuttaa todella paljon se, että se on oikeissa säädöissä (eng. setup) ja nauhatyöt, näistä ensimmäinen on jokaisen asioita jotenkin osaavan itse hoidettavissa täydellisyyttä hipovaksi, ja oikein kätevät jäbyt osaa tuon toisenkin soittimiensa kohdalla. Hinta on yleensä signaali laadusta, mutta ei tietenkään täydellisen informatiivinen sellainen.

Mallintavat ovat tätä päivää, mutta kyllä edelleenkin on vaikea ekutuksella tai muulla vastaavalla korjailla signaaliketjun alkupäässä olevaa supertuhnua, eli siinä mielessä mikit on edelleen ihan relevantteja kitaroinnissa. Mutta ehkä karkeammalla tasolla kuin ennen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Eiköhän sekin osaa lukea samalla tapaa kuin minäkin. Ajattelin nyt vain jonkun verran kirjoitella aiheesta, kun ilmeisesti et juuri iboista tiedä.

Käsittääkseni tänne kyllä mahtuu postauksia sen ensimmäisenkin vastauksen jälkeen myös :smoke:
Ilman muuta keskusteluahan varten tää on. Hienoa, että vastasit, toi oli vaan viesti Ad_Astra:lle... kommentit olis kiva kuulla/lukea

Tietenkin kitaran soitettavuuteen vaikuttaa todella paljon se, että se on oikeissa säädöissä (eng. setup) ja nauhatyöt, näistä ensimmäinen on jokaisen asioita jotenkin osaavan itse hoidettavissa täydellisyyttä hipovaksi, ja oikein kätevät jäbyt osaa tuon toisenkin soittimiensa kohdalla. Hinta on yleensä signaali laadusta, mutta ei tietenkään täydellisen informatiivinen sellainen.

Mallintavat ovat tätä päivää, mutta kyllä edelleenkin on vaikea ekutuksella tai muulla vastaavalla korjailla signaaliketjun alkupäässä olevaa supertuhnua, eli siinä mielessä mikit on edelleen ihan relevantteja kitaroinnissa. Mutta ehkä karkeammalla tasolla kuin ennen.
Joo kyllähän mikit paljon soundiin vaikuttavat. Mulla on pari kitaraa joissa samat kielet, mutta toisessa "humpparit" toisessa yksikelaiset. Joskus kun noi vaihtaa vahvariin päittäin (tekemättä mitään) toisen soundi menee aivan "tukkoon".
=> vahvistimen asetukset merkkaa paljon
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 518
Joo halpahan toi on, jos tulot on kunnossa, köyhälle törkeen hintanen. Olis ollut ihan kiva kuulla Ad_Astra :n mielipidekin, kun pystyy noita vertaamaan. Erilaiset mikit ja makuasioita toki.
No siis, kaikki kitarat on yksilöitä ja jokaisia on hyviä ja huonoja. Kaikissa hintaluokissa. Aletaanpa näistä omista

- Ibanez Jem77FP (1989). Klassikko. Yksikään koskaan soittamani kitara ei yllä tuon tasolle niin tuntuman kuin soundinsa puolesta. DiMarzio Paf Prot, ruusupuuotelauta sekä se oikea kangas siellä lakan alla (reissuessa ei tainnut olla). Irtoaa kaikki mitä tarttee. Soundit täydelliset mihin vain. Itsehän tuon järkyttävän halvalla aikoinaan ostin. Uudet Jemit maksoi tuolloin 12-13000 mk. Muistan joskus soitelleeni Jem777DY:llä, joka oli hesan fazulla 6000mk hintainen. Nykyään varmaan 3000-3500e arvoinen hyväkuntoisena.

- Ibanez Jem90th HAM. Tän ostin kesällä. 1998 malli, ainoa suomeen myyntiin maahantuotu. Eipä tää tuota toista Jemiä muistuta kuin ulkomuodoltaan. Todella erilainen ja tajuttoman hieno IMO. Olen aina ko mallista pitänyt. Ainoa eebenpuinen otelauta aikaisempien valkoisten jemien ohella. Todella kovaääninen sähköittä.

- Ibanez RG927. Tämä indonesian ihme tuli japanin RG7620 tilalle. On vain parempi. Laitoin DiMarzio D-Activatorit kiinni ja viisiasentoinen mikkivalitsin antaa tosi laajan skaalan kaikkea. + se ylimääräinen kieli. Kaikkea hevimätöstä jopa stratocastermaisiin puhtaisiin-

- Fender Player Stratocaster. Meksiko. Kävin pari kertaa Vantaan F-musassa koittamassa laidasta laitaan stratoja kaikissa hintaluokissa. Tuo oli paras omiin käsiin ja vain 1/5, 1/4 hintaa kalleimpiin verrattuna. Kovassa käytössä.

Mitäs muita käynyt.. Ibanez RGR421. Oli tosi hyvä, vaikka halpa. Indonesia myös. Mikit vaihdoin ja oli kyllä hyvä. Lähti aikoinaan vaihdossa pois. Squier Strato. Indonesia. Oli huono. Harmi ostos mutta onneksi pääsi eroon. Huono laadultaan joka suhteessa. Epiphone LP Custom AW. Ihan jees rokkijyrä. Kaula meni poikki, en ostanut uutta. Ei LP malli ole mulle. Jackson RRXMV, oikein hyvä mutta en oppinut istualteen soittaa. Väärä asento mulle.

On noita muitakin ollut mutta enää muista kaikkea. RG550 joka meni projektiksi, RG8 joka hajosi ja lähti takaisin.

Mutta joo, on niissä paljon eroja kuten sanoin. Vain pari kitaraa olen uutena ostanut. Lähes aina käytettynä, niin saa rahoille vastinettta. Toiset tunkee rahansa hifiin ja toiset autoihin tms. Mua ei se puoli kiinnosta. Käytän rahaa omaan harrastukseeni ja kun n. 30v tässä soitellut niin aika nopeasti tietää mikä itselle sopii ja mikä ei ja mitä haluaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
556
No siis, kaikki kitarat on yksilöitä ja jokaisia on hyviä ja huonoja. Kaikissa hintaluokissa. Aletaanpa näistä omista


Mutta joo, on niissä paljon eroja kuten sanoin. Vain pari kitaraa olen uutena ostanut. Lähes aina käytettynä, niin saa rahoille vastinettta. Toiset tunkee rahansa hifiin ja toiset autoihin tms. Mua ei se puoli kiinnosta. Käytän rahaa omaan harrastukseeni ja kun n. 30v tässä soitellut niin aika nopeasti tietää mikä itselle sopii ja mikä ei ja mitä haluaa.
Tuo uutena ostaminen onneks on vielä useilla muodissa, niin määkin saan joskus "uusia" kitaroita :D ikinä en ole tainnut ostaa ihan uutta sähkökitaraa, pari akustista kylläkin. Nyt on näemmä vaihtelu ja keräilyvaihe itsellä, harmi vaan ettei mun myyntikamat vaan mene kaupaks niin ei tule sitä custom prs:ää taloon :( Mutta siihen asti kun joskus tsägä käy, niin pitää soitella nykyisillä :) (aria pro ys-500, Aria pro zz custom, Duesenberg starplayer tv, Prs ce 22, oma tekemä thinline, Yamaha sg 3000s...) kaikki nuo on omalla tavallaan erilaisia ja varsinkin tää mun uusin Arian YS-500 on ihan järjetön soundikone jonka väänsin piruuttaan droppi C:n ja edelleen soi erittäin muikeasti :)
 
Liittynyt
04.08.2017
Viestejä
9
Tuollasta kukkajemiä juuri tässä haikailin 10 minuuttia sitten, mutta onneksi maksavat sen verta ainakin jaappanialaisena ettei tarvi oikeastaan edes uneksia :)
Just sovin viime vuoden lopussa kaupat yhdestä. Pitkälti yli kaksi tonnia siitä köytyi, mutta on itselläkin sellainen bucket list-kitara että kerrankos sitä.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
No siis, kaikki kitarat on yksilöitä ja jokaisia on hyviä ja huonoja. Kaikissa hintaluokissa. Aletaanpa näistä omista

- Ibanez Jem77FP (1989). Klassikko. Yksikään koskaan soittamani kitara ei yllä tuon tasolle niin tuntuman kuin soundinsa puolesta. DiMarzio Paf Prot, ruusupuuotelauta sekä se oikea kangas siellä lakan alla (reissuessa ei tainnut olla). Irtoaa kaikki mitä tarttee. Soundit täydelliset mihin vain. Itsehän tuon järkyttävän halvalla aikoinaan ostin. Uudet Jemit maksoi tuolloin 12-13000 mk. Muistan joskus soitelleeni Jem777DY:llä, joka oli hesan fazulla 6000mk hintainen. Nykyään varmaan 3000-3500e arvoinen hyväkuntoisena.

- Ibanez Jem90th HAM. Tän ostin kesällä. 1998 malli, ainoa suomeen myyntiin maahantuotu. Eipä tää tuota toista Jemiä muistuta kuin ulkomuodoltaan. Todella erilainen ja tajuttoman hieno IMO. Olen aina ko mallista pitänyt. Ainoa eebenpuinen otelauta aikaisempien valkoisten jemien ohella. Todella kovaääninen sähköittä.

- Ibanez RG927. Tämä indonesian ihme tuli japanin RG7620 tilalle. On vain parempi. Laitoin DiMarzio D-Activatorit kiinni ja viisiasentoinen mikkivalitsin antaa tosi laajan skaalan kaikkea. + se ylimääräinen kieli. Kaikkea hevimätöstä jopa stratocastermaisiin puhtaisiin-

- Fender Player Stratocaster. Meksiko. Kävin pari kertaa Vantaan F-musassa koittamassa laidasta laitaan stratoja kaikissa hintaluokissa. Tuo oli paras omiin käsiin ja vain 1/5, 1/4 hintaa kalleimpiin verrattuna. Kovassa käytössä.

Mitäs muita käynyt.. Ibanez RGR421. Oli tosi hyvä, vaikka halpa. Indonesia myös. Mikit vaihdoin ja oli kyllä hyvä. Lähti aikoinaan vaihdossa pois. Squier Strato. Indonesia. Oli huono. Harmi ostos mutta onneksi pääsi eroon. Huono laadultaan joka suhteessa. Epiphone LP Custom AW. Ihan jees rokkijyrä. Kaula meni poikki, en ostanut uutta. Ei LP malli ole mulle. Jackson RRXMV, oikein hyvä mutta en oppinut istualteen soittaa. Väärä asento mulle.

On noita muitakin ollut mutta enää muista kaikkea. RG550 joka meni projektiksi, RG8 joka hajosi ja lähti takaisin.

Mutta joo, on niissä paljon eroja kuten sanoin. Vain pari kitaraa olen uutena ostanut. Lähes aina käytettynä, niin saa rahoille vastinettta. Toiset tunkee rahansa hifiin ja toiset autoihin tms. Mua ei se puoli kiinnosta. Käytän rahaa omaan harrastukseeni ja kun n. 30v tässä soitellut niin aika nopeasti tietää mikä itselle sopii ja mikä ei ja mitä haluaa.
Minustakion Strato on muotoillultaan hyvä, selvästi parempi kuin Lespa joka taas on huomattavasti kauniimpi :)( siinä on jotain naisellisuutta muodoissa) vaikka Lespaa tulee enemmän soiteltua soundin takia, soittotuntumassa on ihan selvä ero minusta ton Staraton eduksi.

Mikit ovat vain lankaa ja kierroksia, joten merkillä ei sinänsä ole mitään merkitystä kunhan on sopivat arvot ja magneetit.
Kitaran säädöillä on todella iso merkitys ääneen ja sen soitettavuuteen. Sitä voi helposti kokeilla esim. nostamalla/laskemalla mikkiä (laittaa kierrokset ylös niin voi palauttaa ennaleen)

Mulla on ton Lespan tallassa kiertokytkin, jolla voi vaihtaa 6-eriarvoa konkille (en tykännyt mikistä). Kaulamikistä taas en luovu. Nää on niin kuulijan korvista kiinni .

Paljon myös vaikuttaa kuunteletko ilman vahvistinta kitaraa, sitä ei silloin kuule oikein (soittaja on väärällä puolella sitä).

Tässä hiljan olin yhdessä kaupassa kun joku hemmo soitti hienosti ja moitti sähköakustisen kitaran ääntä huonoksi vaikka sanoin sen kuullostavan hyvältä.
Eipä siinä mitään hemmo laittoi kitaran pois ja lähti menee. Arvelin, ettei kuullut "oikein" ja otin kitaran käteen ja soitin muutaman soinnun.
Hemmo palasi ja vaikutti, että halpa kitarakin lähti mukaan :)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 424
Viestejä
4 161 110
Jäsenet
70 408
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom