Mulla oli joskus aikanaan vaikeuksia löytää kestäviä kieliä. GHS boomersit oli lopulta ainoat, joiden kanssa ei ollut mitään ongelmia ja käytin vuosia GHS:n 010 ja 010.5 settejä.
Nykyään joudun tietystä syystä käyttämään mahdollisimman kevyitä kieliä ja olen testaillut eri valmistajien 008 ja 007 settejä.
Riittävän kestäviä ei ole vielä löytynyt.
Viimeinen kokeilu on Ernie Ballin 008, jota ostin kolme viikkoa sitten muutaman paketin ja yksittäisiä 008 kieliä läjän varalle.
Nämä kielet on olleet todella heikkoja omassa kitarassani. 008 kieli kestää parhaimmallaankin vain muutaman päivän.
Yleisin vikamoodi on se, että tallanpäässä oleva kierre lähtee purkautumaan.
Linkissä kuva yhdestä Ernie Ball 008 kielestä, joka hajosi em. tavalla tänään 2 tuntia sen jälkeen, kun olin ottanut kielen paketista.
www.dropbox.com
Vaihdoin tuon kielen hajoamisen jälkeen kitaraan Dunlopin Rev. Willys 007 setin. 007 kieli katkesi heti ensimmäisellä 2:n askeleen venytyksellä kierteen ja pallon välistä. Vaihdoin tilalle uuden Dunlopin 007:n ja siitä purkatui pian kierre samalla tavalla kuin EB:n kielissä. Nyt viimeinen 007 varakieli kitarassa. Huomenna haen fazulta D'Addario NYXL 008 setin seuraavaksi testattavaksi setiksi.
GHS:nn 008:ia en ole vielä kokeillut ja se jää viimeiseksi oljenkorreksi.
Sen jälkeen, kun laitoin kitaraan siinä nyt olevan 007 varakielen huomasin, että stop-tailin reuna koskettaa hieman kielessä olevaa kierrettä, minkä nyt pitäisi olla käsittääkseni ihan normaalia. Ehkä sillä on kuitenkin joku vaikutus näihin ohuempiin kieliin ja nostin kokeillakseni stop-tailia sen verran, että ei enää kosketa sillä tavalla kieleen. Saa nähdä onko mitään vaikutusta. Kitaran ääni ainakin avautui hieman.