Kitaran soittaminen

Yhtenä soittolistalinkkinä jakaminen ei onnistunut?

Onnistui joo, mutta tuossa oli joku jänskä, kun listaa kokeili, niin muutamaan otteeseen heitti että aina biisi soi sen 5sek kunnes hyppäsi heti seuraavaan. Teki pari kertaa ja eri selaimilla, joten laitettiin nyt näin tällä kertaa. Tod. näk. joku hetkellinen bugi mutta olkoot nyt näin

EDIT: No kai se nyt toimii, niin muokattu.
 
Neuralilla alennukset niin tuli otettu Fortin Nameless X. Lähtee tujakasti kyllä metallit, mutta myös komeat ambient puhtaat ja nätisti saa särkymään.

Paljon hyviä ja inspiroivia presettejä. Efektit erittäin toimivat.

Nyt pitää kyllä kielet vaihtaa. On niin tukkoiset, kun onhan nuo jo kuukausia olleet ja tullut soiteltua nyt enemmänkin. Kenties paljonkin, kun sävellysvaihe metallijutuissa.
 
Viimeksi muokattu:
^Mä en enää osta yhtäkään kitaraplugaria. Jos ei jo omistuksissa olevilla onnistu, niin tuskin syy niissä on.

Sen sijaan menin nyt päivittämään EZ Drummerin Superior Drummeriin kun alet oli ja sopivasti viikko sitten tuli lopputili edellisestä duunipaikasta.
Samaan syssyyn 2TB SSD, jotta mahtuu paremmin kamaa. Taisi SD3 viedä kokonaisuudessaan joku vajaa 300gb.

Onhan tuo pikaisella testailulla aika huikea ja lähinnä tehnyt niin että hoitanut rummut kokonaan SD:n sisällä ja yhteen outputtiin DAWissa.

Pelkästään stacking ominaisuus että envelopen säädöt jo ihan älyttömän hyvä lisä verraten EZ drummeriin.
 
Minulla oli ennen tuota Namelessia raskaaseen metalliin oikeastaan vaan Neuralin Omega, joka sopivasti erilainen. Hyvä yhdistelmä nuo. Saan minun black/death metallit noilla.

Bias FX Elite on, mutta en niin välitä sen high gain ampeista.
 
Minulla oli ennen tuota Namelessia raskaaseen metalliin oikeastaan vaan Neuralin Omega, joka sopivasti erilainen. Hyvä yhdistelmä nuo. Saan minun black/death metallit noilla.

Bias FX Elite on, mutta en niin välitä sen high gain ampeista.
Mites Neuralin Gojira? Eikös siitäkin irtoa ihan hyvät moneen metalliin.
 
Ai että! Uudet kitaran kielet. Sointi on niin erilainen taas verrattuna tukkoisiin vanhoihin. Pitää kyllä ryhdistäytyä ja vaihdella useammin ja toki soitella myös enemmän.

Bogrenin ilmaisia IR:iä testaillut samalla Neuralien kanssa. Paranee kyllä aika huomattavastikin soundit niillä. Poistuu tukkoisuutta melkein järjestään.
 
Viimeksi muokattu:
@Ad_Astra

Otin muuten Cubasen uudestaan testiin versio 14:n myötä. En tiedä muistatko, mutta sanoin aiemmin testatessani, että jotenkin ei Cubase lähtenyt. Jotain päässä pyörähti, kun nyt kaksi päivää räplännyt ja aloitin tekemään biisiä sillä ihan heti siinä. Osaisin jo oikeastaan editoida sekä miksatakin sillä omat juttuni. Älyttömän hyviä juttuja on kyllä!
 
@Ad_Astra

Otin muuten Cubasen uudestaan testiin versio 14:n myötä. En tiedä muistatko, mutta sanoin aiemmin testatessani, että jotenkin ei Cubase lähtenyt. Jotain päässä pyörähti, kun nyt kaksi päivää räplännyt ja aloitin tekemään biisiä sillä ihan heti siinä. Osaisin jo oikeastaan editoida sekä miksatakin sillä omat juttuni. Älyttömän hyviä juttuja on kyllä!

Juu, tuntuu että 14 ottanut harppauksen lähemmäs Studio Onea. Itselle kiinnostavimmat ominaisuudet 14:ssa on nuotinnuksen Doricomaisuus (katsotaan minne kehittyy) ja LFO työkalut, mitä nyt äkkiseltään tulee mieleen.

Tällä hetkellä menen pääosin Studio One 6 ja seiskaan en taida kyllä päivittää kun kohderyhmänä taitaa olla looppien tekijät. Eli jos tässä jotain päivitellään niin Cubase.

Pitäisi kyllä nyt joku projekti ottaa kokonaisuudessaan Cubasessa tekoon, niin pääsisi kunnolla tekemään.
 
Juu, tuntuu että 14 ottanut harppauksen lähemmäs Studio Onea. Itselle kiinnostavimmat ominaisuudet 14:ssa on nuotinnuksen Doricomaisuus (katsotaan minne kehittyy) ja LFO työkalut, mitä nyt äkkiseltään tulee mieleen.

Tällä hetkellä menen pääosin Studio One 6 ja seiskaan en taida kyllä päivittää kun kohderyhmänä taitaa olla looppien tekijät. Eli jos tässä jotain päivitellään niin Cubase.

Pitäisi kyllä nyt joku projekti ottaa kokonaisuudessaan Cubasessa tekoon, niin pääsisi kunnolla tekemään.

Paras tapa on kyllä opetella, kun alkaa tekemään tosiaan biisiä. Motivoinut samalla googlaamaan nopeita neuvoja. Yllättävän nopeaan sain perusjutut haltuun. Nyt on kohta tehtynä jotain kosmista syna black metallia.

Studio 7 taitaa jakaa mielipiteitä kuten myös Presonuksen (oliko se Fenderin omistuksessa vai miten menikään) rahoitusmallit ja tapa tehdä bisnestä. En nyt niin tarkkaan ole lukenut.
 
Paras tapa on kyllä opetella, kun alkaa tekemään tosiaan biisiä. Motivoinut samalla googlaamaan nopeita neuvoja. Yllättävän nopeaan sain perusjutut haltuun. Nyt on kohta tehtynä jotain kosmista syna black metallia.

Studio 7 taitaa jakaa mielipiteitä kuten myös Presonuksen (oliko se Fenderin omistuksessa vai miten menikään) rahoitusmallit ja tapa tehdä bisnestä. En nyt niin tarkkaan ole lukenut.

Juu, tekemällä oppii. Jotain juttuja jo koittanut ja tehnytkin mutta vielä kun on noita biisejä mitkä pitää saada nopeasti alta pois, niin hypännyt tuttuun ja turvalliseen.

Enemmän ne ominaisuudet siellä Studio One 7:ssa nyppii. Mutta ymmärrän kyllä sen että porukkaa nyppii se että vain tietyksi ajaksi saa päivityksiä ja sitten maksamalla saa uusia ajan umpeuduttua.
Suosin enemmän sitä että jos on versio x niin päivitykset ilmaisia kunnes tulee kokonaan seuraava verisio. Myös vähän ikävä veto, että Pro version käyttäjät maksavat seiskaan siirtyessä saman kuin
mitä köykäisempiä versioita käyttävät.

Cubase 14:ssa muuten tuo Pattern Editor on myös kiva. Mulla meneillään v14 trial. Ois perhana pitänyt v13 aktivointia vähän pantata niin ois saanut v14.

Saas nähdä. Ehkä mä nyt tuolla Studio One 6:lla meen tässä ja hiljalleen opettelen Cubase 13:a ja sitten siirtyisi joskus v14.
 
Alkaa aikajanallisesti olemaan tammikuun puolessa välissä 3 vuotta kitaraa takana. Toki se mitä on ehtinyt treenailee huutelee ehkä keskimäärin tunnin päivässä, jos sitäkää. Nyt syksyllä on tullut jopa viikosta kahteen pahimmillaan niin ettei ole edes koskenutkaan kitaraan. Liekö 1000 tuntia täyttynyt vielä? En usko.

Tuli hankittua nyt BF tarjouksista uutta rautaa eli editoinnit ja reaperiin nauhotukset menee aika sulavasti nyt. Uusi mikrofoni videoille kanssa, äänenlaatuun ero aivan yö ja päivä.

Josko sitä joululahjaksi ostais jonkun Solarin V-skeban itselleni.. Jos sen laittais vaikka C-vireeseen ;)

 
Viimeksi muokattu:
Alkaa aikajanallisesti olemaan tammikuun puolessa välissä 3 vuotta kitaraa takana. Toki se mitä on ehtinyt treenailee huutelee ehkä keskimäärin tunnin päivässä, jos sitäkää. Nyt syksyllä on tullut jopa viikosta kahteen pahimmillaan niin ettei ole edes koskenutkaan kitaraan. Liekö 1000 tuntia täyttynyt vielä? En usko.

Tuli hankittua nyt BF tarjouksista uutta rautaa eli editoinnit ja reaperiin nauhotukset menee aika sulavasti nyt. Uusi mikrofoni videoille kanssa, äänenlaatuun ero aivan yö ja päivä.

Josko sitä joululahjaksi ostais jonkun Solarin V-skeban itselleni.. Jos sen laittais vaikka C-vireeseen ;)


Äijällä on kyllä tekemisen taso mennyt ihan valovuoden eteenpäin tossa ajassa. 🤟
 
Äijällä on kyllä tekemisen taso mennyt ihan valovuoden eteenpäin tossa ajassa. 🤟

Kiitos! Tähä tekemiseen sokaistuu kyllä pahasti :D Toisaalta tuskinpa paljoa vaikeampia biisejä soittelen ku 1-2v sitte, mut paljon paremmalla menestyksellä!
 
Syystä ja sattumalta tartuin Rentun Ruusuun, koskapa halusin nopsasti äänittää siitä väännelmän. Selvisi nopeasti Kassu Halosen säveltämäksi, eikä oletetuksi 3:n ja puolen soinnun renkutukseksi :) Barre C-muodossa vaati aikansa sormille omaksua, mutta kärsivällisyys palkittiin!
 
Pitkästä aikaa kitara kourassa ja senhän huomaa näissä nopeammissa pyrähdyksissä. Gamma Ray - Somewhere Out In Space



Tästä muuten unohtui kertoa oleelliset, eli rummuissa pauhaa Superior Drummer 3 ja kitarat Mercuriall U530 (Engl E530), leadit tais olla kanssa samalla.
Basson roolia hoitaa IK Modo Bass 2 ja sitten nuo perinteiset Arturian Minifreak, Prophet ja Kontaktin kautta Olympus Choir.

Kitarat maustettu IK:n EQual, Nembrini Delay3000 ja UA:n kaiku tais olla. Lopuksi kaikki T-Racksillä lyttyyn.
 
Kiitos! Tähä tekemiseen sokaistuu kyllä pahasti :D Toisaalta tuskinpa paljoa vaikeampia biisejä soittelen ku 1-2v sitte, mut paljon paremmalla menestyksellä!

Juu, hyvin mennyt eteenpäin.

Toki tietty kuin aina kaiken uuden kanssa niin se ekat pari vuotta on pelkkää nousukiitoa. Sitten tulee niitä aikakausia kun mikään ei etene ja seuraavalle stepille pääseminen on pelkkää tappelua ja pitkäkestoista jumittamista. Siinä se työ sitten vasta oikeastaan alkaa ja sitä ns. pakonomaista rutiinia vain pitäisi pitää yllä, vaikka tekisi mieli huutaa vittuperkelettä ja heittää kamat ikkunasta ulos :D

Pahoittelut negatiivisesta sävystä, mutta sitähän se on, oli "ala" mikä tahansa. Riippuen toki tietysti paljon siitä mitä harrastukseltaan haluaa ja kuinka paljon riittää resursseja. Varsinkin vanhemmiten kun on niitä kaikkia arjen pakollisia touhuja, niin itsellä musajutut yleensä jää tosi aikaiseen aamuun, kun oma vuorokausirytmi on mitä on. Siitäkin about tunnista ehkä 20min on kitara kourassa. Sitten taas kun sattuu olemaan ns. vapaita, niin vierähtää koko päivä musajutuissa helposti, jossa se kitara on kourassa jonkun neljäsosan.

Onhan se vain niin että jos oikeasti haluaisi kehittyä, niin pitäisi niitä soittotunteja saada edelleen se 3-4 per päivä. Nyt omat tekemiset on lähinnä jollain tasolla ylläpitävää. Mutta niinkuin joskus oon sanonut aikaisemminkin, niin yritän pitää fokuksen ihan muualla ja kitaran soitto on vain se pakollinen paha siinä mukana että saa haluamiaan juttuja tehtyä :D
 
Tilasin kännipäissäni Harley Benton CST-24T - kitaran. Kovasti tuota on kehuttu netissä. Siis hintaansa nähden. Kellään kokemuksia? Tuliko tehtyä virheliike? No, eipä omat taidotkaan niin häävit ole. Josko tuosta saisi taas uutta intoa hommaan.
 
Tilasin kännipäissäni Harley Benton CST-24T - kitaran. Kovasti tuota on kehuttu netissä. Siis hintaansa nähden. Kellään kokemuksia? Tuliko tehtyä virheliike? No, eipä omat taidotkaan niin häävit ole. Josko tuosta saisi taas uutta intoa hommaan.
On kyllä ok hinta ainakin. Saakohan tuolla hinnalla edes rosterinauha remppaa vanhaan kitaraan? Kerro ihmeessä mietteitä sitten kun saat kepin haltuusi.
 
Tilasin kännipäissäni Harley Benton CST-24T - kitaran. Kovasti tuota on kehuttu netissä. Siis hintaansa nähden. Kellään kokemuksia? Tuliko tehtyä virheliike? No, eipä omat taidotkaan niin häävit ole. Josko tuosta saisi taas uutta intoa hommaan.
Toivottavasti tilasit b-stockin. Saat parempaa laatua halvempaan hintaan. Lievästi hierokaulaiset voi Thomann kyllä pistää uudelleen kiertoon että silloin voi tulla paha arpa.

Itse ostelen jos tulee Fusion 3 malli HSS mikityksellä ja FR-1000 vibralla b-stockina myyntiin. Tuollaista malliahan ei vielä edes ole, vaan kaikki HSS -mikitykset on Wilkinson vibralla.
 
Tilasin kännipäissäni Harley Benton CST-24T - kitaran. Kovasti tuota on kehuttu netissä. Siis hintaansa nähden. Kellään kokemuksia? Tuliko tehtyä virheliike? No, eipä omat taidotkaan niin häävit ole. Josko tuosta saisi taas uutta intoa hommaan.

Pari vuotta sitten ostin tuollaisen P90 mikeillä ja olen kyllä diggaillut. Aika paksu kaulahan tuossa on, kuten apinoimissaan PRS-kitaroissakin, mutta ei mikään pesismaila kuitenkaan. Soitettavuus on erinomainen ja ainakin oman yksilön sai säädettyä erittäin kevytsoittoiseksi.

Huonoina puolina on vähän jäykät vakiovirittimet ja vibratalla. Tallan isooin ongelma on siinä, että tuollainen kuusiruuvinen malli on tarkoitettu tasakantisille kitaroille kuten Stratot, kun taas tuossa CTS:ssä on hieman pyöreä kansi, minkä seurauksena talla istuu vähän huonosti. Tämän saa kuitenkin aika helposti fiksattua laittamalla kahden uloimman kansiruuvin alle prikat, joka nostaa koko tallaa hieman ja tekee siitä käytännössä 2-piste-tallan. Itse ainakin koin, että tuo modaus auttoi erittäin paljon vireessä pysymiseen ja yleiseen vakauteen.
 
Heitetään ny tännekin, kun kerran palstalle tulin äimäämään, vaikka ei oo kyllä tarkoitus enää tätä ketjua seurailla.

Siirryin videoaikaan. Ei oo vermeitä ja luurin kameralla noi videot ihan sontaa, mutta hauska biisi ja ylläri ylläri tääkin soolo Lukatherin käsialaa näköjään. Opettelin aamulla ja nappasin ny nauhalle.



muoks. niin joo, tuo on siis kasarilta Lionel Richien Dancing On The Ceiling kitarasoolo :D
 
Harley Bentonit ei oo tuttuja mut itse varmaan venyttäisin sinne tonnin luokkaan Meksikon Fenkkujen ja Indonesian LTD:iden suuntaan jos budjettiluokkaa hommaisin. No onhan ne kalliimpia kuin 300e mut ne voi olla jo sellaisia millä soittelee lopun ikäänsä, ja saa myytyäkin järkevään hintaan. Se ihan halvin luokka on puiltaan ja hardwareltaan yleensä kuraa, ei toki aina.

Mulla on yksi Squierin +300e Jazz basso ja siinä ei ole mitään hyvää vaikka kaula ei ropelli olekaan: nauhat ei ole kunnolla viimeistelty (ei saa säätöihin), huonot mikit, todella painava soitin, karsea talla ja väljät virittimet. Jonkun mielestä on kuitenkin hintaansa nähden hyvä, minun mielestä samaa kuraa kuin muutkin, mutta pääsee sillä alkuun. Toki ymmärtän senkin ettei kaikki halua upottaa tonnitolkulla kitaraan rahaa.
 
Harley Bentonit ei oo tuttuja mut itse varmaan venyttäisin sinne tonnin luokkaan
No joo. Onhan tuo nyr aika eri hintaluokka jo. Ei kai nyt ihme, että tuolla rahalla saa parempaa.
Itselläni meni 10v ennenku sai aikaiseks ostaa edes tuon. Omaan vähään käyttöön varmaan ihan riittävä. Jos tuota kovasti innostuu, niin harkitaan sitten parempaa. Jos vaikka sitten eläkkeellä, kun on enemmän aikaakin. :)
 
No joo. Onhan tuo nyr aika eri hintaluokka jo. Ei kai nyt ihme, että tuolla rahalla saa parempaa.
Itselläni meni 10v ennenku sai aikaiseks ostaa edes tuon. Omaan vähään käyttöön varmaan ihan riittävä. Jos tuota kovasti innostuu, niin harkitaan sitten parempaa. Jos vaikka sitten eläkkeellä, kun on enemmän aikaakin. :)
Tekniikkaharjoituksia kaksi vartin treeniä päivässä. Tosin pitää treenata oikeita asioita ja oikealla tavalla.

Mutta toisaalta jos tuli tilattua vain kännipäissään jotain, niin ei ehkä ihan hyvät lähtökohdat :D
 
Mutta toisaalta jos tuli tilattua vain kännipäissään jotain, niin ei ehkä ihan hyvät lähtökohdat :D
Ei oo suinkaan eka kitara. Oon enemmän ja vähemmän kyl soitellut vuosien kuluessa. Ja tuosta kyl lueskellut ja kattellut arvosteluja ja harkinnut ostoa pitkään. Eli sikäli ei ollut hätäinen ostos. Kännipäissään vaan nyt tuli tehtyä ratkaisu, että perkele nyt laitan tän tilaukseen. :rofl:

Tuosta treenaamisesta. Noinhan se pitäis olla. Olis pitänyt jo vuosia sitten alkaa tekniikkatreeniä vetämään jonkun suunnitelman mukaan, mutta oon vaan tyytynyt soittelemaan mitä sattuu hauskan pidon kannalta. Siitä näkökulmasta en sitä huippukitaraa ehkä ansaitsekaan. Nyt on soittokamat seissyt pitkään käyttämättämänä, josko uudella kepillä sais taas vähän intoa puhallettua ukkoon.
 
Joissakin covereissa kuten tuo edellinen, Parkway Drive - Dedicated. Vedin aivan äärirajoilla pikkauskäden suhteen eli tuo biisi oli kyl vielä tuohon kuvauksen aikaan pikkase liia nopea mulle. Haastetta tuo myös kun soittelin muistaakseni drop B vireessä eli aika piukkaa oli vetää tuo paksuilla kielillä.

Mut mukavaha tuo on huomata, että oma tekeminen tuottaa tulosta :)

Eilen soittelin vähä backin trakkiin kanssa A minor ja C major. Tuota teoriaa ja omaa sävellysräpellystä on kiva silloin tällöin yhdistellä. Josko sitä saisi ihan mukavia riffejä kirjoteltua. Pitäs vaa jotai valmiita rumputaustoja lyödä taustalle niin mukavampi päälle soitella.
 
No joo. Onhan tuo nyr aika eri hintaluokka jo. Ei kai nyt ihme, että tuolla rahalla saa parempaa.
Itselläni meni 10v ennenku sai aikaiseks ostaa edes tuon. Omaan vähään käyttöön varmaan ihan riittävä. Jos tuota kovasti innostuu, niin harkitaan sitten parempaa. Jos vaikka sitten eläkkeellä, kun on enemmän aikaakin. :)
Rahareikiä maailma täys niin onhan meidän tehtävä valintoja mihin markat työntää. Itse olen aina soittanut ennemmin yhdellä hyvällä kuin kymmenellä ritsalla mut oonkin tässä hommassa jumissa oman asenteen kanssa ja yhden ritsan jälkeen säästin hermojani ja lopulta rahaakin kun hommasin sen minkä haluan enkä sen mihin rahat riittää. En vaan kestä sitä fiilistä mikä tulee aina kun ottaa halvan soittimen käteen. Maksaminen riipaisee kuukausia, epämiellyttävällä soittimella soittaminen vuosia. Mut tää on niitä juttuja joihin jokainen suhtautuu erilailla ja mikä kellekin tuntuu hyvältä tai huonolta. Muuthan noita eroja ei päälle päin huomaa esim saundeissa kovin helposti vaan lähinnä soittajan pään sisällä näitä pyöritellään.

Mun mielestä suhteellinen laatu paranee eniten kun mennään 300 -> 1000e. Sen jälkeen sijoitetut rahat ei enää tuo vastinetta samassa suhteessa ja 1500 vs. 3000 ei eroa merkittävästi toisistaan jos on hyvin valittu soitin. Brändilisä ei tuo parempaa tuntumaa.
 
Joo, en mäkään oikein noista 300e uutena kitaroista välitä. Yhden Squierin kerran ostanut ja oli hirveä kapistus. En nyt itse muutenkaan uutena mitään osta, vaan mieluummin sillä 300e saa huomattavasti paremman 600-700e kitaran käytettynä.
Semmoisia, mille ei nyt välttis tartte edes tehdä mitään kummempia ja kelpaa ihan keikallekin asti.

Samaa mieltä että eipä noissa 1500+ kitaroissa oikein mitään niin erikoista ole. Niissä maksetaan nimestä sekä jostain erikoisemmasta värityksestä + vielä jos sattuu olemaan signature, tai muuten vain legendan maineessa.

Esim. joku Ibanezin RG joku 600€ käytettynä vs parilla kololla ja erikoisempi maalaus (Jem), niin tietyissä malleissa nolla perään käytetyn hinnassa.

Ja kalliiksi mennyt käytetytkin. 15v sitten osti priimakuntoisen RG550:n samaan hintaan kuin tänä päivänä uuden Harley Bentonin :D
 
Rahareikiä maailma täys niin onhan meidän tehtävä valintoja mihin markat työntää. Itse olen aina soittanut ennemmin yhdellä hyvällä kuin kymmenellä ritsalla mut oonkin tässä hommassa jumissa oman asenteen kanssa ja yhden ritsan jälkeen säästin hermojani ja lopulta rahaakin kun hommasin sen minkä haluan enkä sen mihin rahat riittää. En vaan kestä sitä fiilistä mikä tulee aina kun ottaa halvan soittimen käteen. Maksaminen riipaisee kuukausia, epämiellyttävällä soittimella soittaminen vuosia. Mut tää on niitä juttuja joihin jokainen suhtautuu erilailla ja mikä kellekin tuntuu hyvältä tai huonolta. Muuthan noita eroja ei päälle päin huomaa esim saundeissa kovin helposti vaan lähinnä soittajan pään sisällä näitä pyöritellään.

Mun mielestä suhteellinen laatu paranee eniten kun mennään 300 -> 1000e. Sen jälkeen sijoitetut rahat ei enää tuo vastinetta samassa suhteessa ja 1500 vs. 3000 ei eroa merkittävästi toisistaan jos on hyvin valittu soitin. Brändilisä ei tuo parempaa tuntumaa.
Ei se hinta ole laadun tae ja lisäksi voi olla että kallis kitara onkin vähän väärän lainen mistä itse tykkää. Eli itse kyllä kannatan alkuun useita erilaisia halpoja kapineita. Kyllä niistä sitten ne joista ei tykkää jää pölyttymään tai kärrätään muualle.

Ja joo...Harley Benton ei ole soittokunnossa, kun sen ottaa paketista. Mutta jos kitarat säädetään parhaaseen soittokuntoonsa niin 300€ Harley Benton > 700€ Jackson. Ja tämä siis vain soitettavuutta katsottaessa.
Tietysti omassa Harley bentonissa on vikaa kun hihnatapin ruuvit väännetty vinoon ja sama homma takaplexin kanssa ja kaikkea muuta vikaa. Ne nyt ei ole soittoon vaikuttavia. Kaula suora. Ainoastaan yksi nauha matalalla b-kielen kohdalta, eli tämä kyllä vaikkuttaa soittoonkin, mutta saa askartelemalla kuntoon. Mutta Bentonista saa ihan soitettavan pelin toisin kun aikoinaan hankkimastani anttilan kitarapaketista. En nyt muista noiden hirvityspakettien nimiä, mutta niitä on turha lähteä edes askartelemaan. Tai ainakin oman kepukan kaula oli liian korkkiruuvilla.
 
Ei se hinta ole laadun tae ja lisäksi voi olla että kallis kitara onkin vähän väärän lainen mistä itse tykkää. Eli itse kyllä kannatan alkuun useita erilaisia halpoja kapineita. Kyllä niistä sitten ne joista ei tykkää jää pölyttymään tai kärrätään muualle.

Ja joo...Harley Benton ei ole soittokunnossa, kun sen ottaa paketista. Mutta jos kitarat säädetään parhaaseen soittokuntoonsa niin 300€ Harley Benton > 700€ Jackson. Ja tämä siis vain soitettavuutta katsottaessa.
Tietysti omassa Harley bentonissa on vikaa kun hihnatapin ruuvit väännetty vinoon ja sama homma takaplexin kanssa ja kaikkea muuta vikaa. Ne nyt ei ole soittoon vaikuttavia. Kaula suora. Ainoastaan yksi nauha matalalla b-kielen kohdalta, eli tämä kyllä vaikkuttaa soittoonkin, mutta saa askartelemalla kuntoon. Mutta Bentonista saa ihan soitettavan pelin toisin kun aikoinaan hankkimastani anttilan kitarapaketista. En nyt muista noiden hirvityspakettien nimiä, mutta niitä on turha lähteä edes askartelemaan. Tai ainakin oman kepukan kaula oli liian korkkiruuvilla.
Monien halpakeppien ongelma on myös käsittämättömän huonot puut. Joko ne painaa törkeästi tai on vaan sellaista polttopuuosastoa.

Markettikitaroista ei ehkä tarvi puhua samassa lauseessa edes näiden Harley Bentonien kanssa. Ne on todella laaduttomia.

Kalliimmissa soittimissa on monia pieniä juttuja jotka tekee niistä parempia, ja kalliimpia. Esimerkkinä Jenkki-Fender on puiltaan ja harwareltaan vaan tosi hyvä, mutta on siinä brändilisää silti turhaan.
 
Tässä biisissä käpälöin vähä sooloa ja joitain pieniä kohtia. Soolo nyt sen takia ku se meni ihan päin perseelle kuvausvaiheessa vaikka sitä aikanaa soittelin ihan hyvällä menestyksellä. Oli aika pitkään taukoa tän biisin treeneistä ja sit yks päivä päätin, että minäpä nyt veivaan tämän.
Samase oli ulkoa opettelun osalta, sai koko aja pähyillä tabuja ruudulta ku ei muistanut miten tää menee :D Mut mielellää biisit opettelee lähestulkoon ulkoa, on paljo mielekkäämpää soitella ja fiilistellä kun ei tarvi miettiä että mitehä tää meni seuraavaks

 
Yksi syy vielä ostella vanhoja käytettyjä on että tietää ja näkee miten ne ajan saatossa elävät. Mulle periaatteessa ihan sama mistä itse kitarat on tehty, mutta otelaudat lähinnä.
Joku 80-90 -luvun kitara, niin siellä ruusupuut on todella tummaa ja tiivistä. Eebenit on kunnossa, jos on. Mitä lähemmäksi tätä päivää mennään, niin ruuspuu on vaaleaa kuin mikä
ja jo vuosia tilalle tullut Jatoba (mikä se nyt onkaan). Aina välillä tulee myös vastaan näitä eebenien halkeiluja ym.

Esim. tuo Ibanez Satriani mikä mulla on (1990), niin siinä ruusupuuotelauta on todella tiivistä ja miltei ebenin väristä. Sama toisessa Jemissä. Toisessa taas on eben, missä ei mitään
lohkeilua vaikka 25v ikää silläkin juuri. Itse en kyllä koskaan ole mikän ebenin ystävä ollut.

Aika siis näyttää miltä noi uudemmat viritykset näyttää jonkun vuoden päästä.

Myös tämä "paahdettu se ja se" on vähän niin ja näin. Ilmeisesti tehty kalliimmissa kitaroissa pitkälti ulkonäön vuoksi, mutta ymmärtänyt että sitä käytetään paljon halpakitaroissa koska sillä voi skipata
puiden kuivaamisprosessin välistä.
 
Yksi syy vielä ostella vanhoja käytettyjä on että tietää ja näkee miten ne ajan saatossa elävät. Mulle periaatteessa ihan sama mistä itse kitarat on tehty, mutta otelaudat lähinnä.
Joku 80-90 -luvun kitara, niin siellä ruusupuut on todella tummaa ja tiivistä. Eebenit on kunnossa, jos on. Mitä lähemmäksi tätä päivää mennään, niin ruuspuu on vaaleaa kuin mikä
ja jo vuosia tilalle tullut Jatoba (mikä se nyt onkaan). Aina välillä tulee myös vastaan näitä eebenien halkeiluja ym.

Esim. tuo Ibanez Satriani mikä mulla on (1990), niin siinä ruusupuuotelauta on todella tiivistä ja miltei ebenin väristä. Sama toisessa Jemissä. Toisessa taas on eben, missä ei mitään
lohkeilua vaikka 25v ikää silläkin juuri. Itse en kyllä koskaan ole mikän ebenin ystävä ollut.

Aika siis näyttää miltä noi uudemmat viritykset näyttää jonkun vuoden päästä.

Myös tämä "paahdettu se ja se" on vähän niin ja näin. Ilmeisesti tehty kalliimmissa kitaroissa pitkälti ulkonäön vuoksi, mutta ymmärtänyt että sitä käytetään paljon halpakitaroissa koska sillä voi skipata
puiden kuivaamisprosessin välistä.
Kyllähän se paahtaminen myös vakavoittaa puun kosteuskäyttäytymistä. Ja jos se tehdään oikein niin sitä ei käytetä puun varsinaiseen kuivaamiseen vaan tulee sen päälle. Itselläni on kokemusta vain yhden soittimen verran vaahterakaulaisessa ja -otelautaisessa soittimessa ja ainakin tämä yksilö on erittäin vakaa näin talvellakin eikä vaadi minkäänlaisia säätöjä vuodenaikojen mukaan. Sen sijaan vastaava soitin paahtamattomana pistää nauhanpäät pilkistämään tammi-maaliskuussa. Mielestäni tämä paahtaminen on parhaimmillaan yksiosaisissa kauloissa joissa ei laminoimalla saada kaulaa stabiloitua.

Eebenpuu on paikallaan jos halutaan ehdottomasti musta otelauta esim hevikitaroissa. Nykyään osassa halvempia soittimia on käytetty Pao Fettoa korvaavana puuna ja se se vasta vaaleaa (ja punertavaa) onkin. Tarinan mukaan tummenee käytössä mutta itselläni ei ole kokemusta.
 
Eebenpuu on paikallaan jos halutaan ehdottomasti musta otelauta esim hevikitaroissa. Nykyään osassa halvempia soittimia on käytetty Pao Fettoa korvaavana puuna ja se se vasta vaaleaa (ja punertavaa) onkin. Tarinan mukaan tummenee käytössä mutta itselläni ei ole kokemusta.

Joo, mutta itse en eebenin tuntumasta juuri pidä. En kyllä vaahterastakaan. Kyllähän noilla soittelee, mutta ruusupuu on itselle se #1.
 
Lyhyt raportti (soitin)puun lämpökäsittelystä, kuinka se tehdään ja mitä vaikutuksia sillä on soittimelle.

Yhteenveto raportista: "... saavutetaan seuraavat edut: puun kosteuselämien pienenee,jäykkyys kasvaa, paino alenee, äänen nopeus kasvaa, puun väri tummenee ja puun resonointikyky paranee."

Suhtaudun itse positiivisesti tähän käsittelyyn, vaikken omistakaan yhtään ao. käsiteltyä soitinta. En usko, että Ruokangas on nyt puijaamassa asiakkaitaan, vaan kertoo avoimesti mistä oikein on kyse!
 
Lyhyt raportti (soitin)puun lämpökäsittelystä, kuinka se tehdään ja mitä vaikutuksia sillä on soittimelle.

Yhteenveto raportista: "... saavutetaan seuraavat edut: puun kosteuselämien pienenee,jäykkyys kasvaa, paino alenee, äänen nopeus kasvaa, puun väri tummenee ja puun resonointikyky paranee."

Suhtaudun itse positiivisesti tähän käsittelyyn, vaikken omistakaan yhtään ao. käsiteltyä soitinta. En usko, että Ruokangas on nyt puijaamassa asiakkaitaan, vaan kertoo avoimesti mistä oikein on kyse!

Ei kukaan näin ole väittänytkään vastoin vaan että tietty jos siellä on halpojen tekemisessä mahdollisuuksia oikoa, niin tottakai sieltä oikaistaan =)
 
Lyhyt raportti (soitin)puun lämpökäsittelystä, kuinka se tehdään ja mitä vaikutuksia sillä on soittimelle.

Yhteenveto raportista: "... saavutetaan seuraavat edut: puun kosteuselämien pienenee,jäykkyys kasvaa, paino alenee, äänen nopeus kasvaa, puun väri tummenee ja puun resonointikyky paranee."

Suhtaudun itse positiivisesti tähän käsittelyyn, vaikken omistakaan yhtään ao. käsiteltyä soitinta. En usko, että Ruokangas on nyt puijaamassa asiakkaitaan, vaan kertoo avoimesti mistä oikein on kyse!
No tämä ehkä on puppua että puun resonointikyky paranee. Mitä se resonointikyky on?

Mutta muut tuosta esimerkkilauseesta ihan asiallisia juttuja.
 
No tämä ehkä on puppua että puun resonointikyky paranee. Mitä se resonointikyky on?

Mutta muut tuosta esimerkkilauseesta ihan asiallisia juttuja.
Tarkoitetaankohan resonointikyvyllä tässä sitä kuinka kaulapuu resonoi soitettaessa? Ainakin itselleni se on yksi tärkeä piirre soittimessa. Jos soittaessa kaulapuu ei resonoi, kitara tuntuu jotenkin "tyhjältä", vaikka kuinka kieliä hakkaisin. Jos taas soitto tuntuu akustisena resonoivan käden kautta kulkusiin saakka, niin suupieli alkaa vääntyä hymyyn.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 769
Viestejä
4 538 716
Jäsenet
74 874
Uusin jäsen
Matti1965

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom