Kitaran soittaminen

Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 905
Tullut taas elektropoppia ym. tehtyä ja kitara jäänyt, mutta tänään otin kitaran ja tuli vähän nauhoteltua/demoteltua. Tässä pieni pätkä (jotain melometallia), jota en vielä hyväksyisi ihan oikeaan nauhoitukseen, mutta menee nyt:

 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
957
Se nyt vain näyttää siltä että rentona se ei ole. Jossain kohdissa ilman että edes soitit, näytti että plektrakäsi vapisee.

Itse suhtaudun plektraotteeseen vähän kuin piirtämiseen. Monesti ote plektrasta on samanlainen kuin lyihykynää pitäessä. Mulla esim kynä on kolmen sormen otteella, niin että ote on peukalo/keskisormi ja etusormi vain tukee, kuten plektrakin usein (varsinkin rytmittelyssä). Joillain taas kynä kädessä kahden peukku/etusormi -otteella kuten plektrakin.

Sitten mitä siihen otteen vahvuuteen tulee, niin ota se lyijykynä käteen ja piirrä jotain kevyttä hahmotusta. Et paljoa purista tai paina? Hyvä, siirrät saman sihen plektraotteeseen.

Tietty välillä voi puristaa enemmän ja ns pickata täysillä, mutta se on sitten sitä hetkittäistä dynamiikan kontrollia.

Suosittelen kyllä siirtymään noista tappometallisoundeista välillä ihan perussoundiin. Vaikka joku kiva JCM800, missä sitä dynamiikkaa löytyy. Eli ihan kevyellä tatsilla soundi on melkein puhdas ja sitten tiukemmin soittaessa säröytyy kivasta.

EDIT: Tästä kohdasta näkee kun käsi vapisee
Mä vaihtaisin kans ton "oppikirja-jazz" plektraotteen heti sellaiseen yleisempään tapaan mitä kitaristeilla yleensä näkee. En ole koskaan tajunnut miksi tuota tapaa ylipäänsä kukaan suosittelee. Mulla oli joskus vanha kitaransoiton oppikirja ja siinäkin tuota tapaa opetettiin ja saman tien junnuna totestin etten ainakaan tuolleen pysty soittamaan. Ja jos kitara on yhtään alempana kuin kainalossa niin eihän käsi edes taivu tuollaiseen asentoon.

Tehtiin taas 5kpl Alice Cooperia. Pari tunnettua ja pari ei-niin-tunnettua
Vahvaa suorittamista. Teitkö itse myös rummut ja bassotkin vai miten? Laulu on myös hyvin onnistunut joten kehut siitäkin.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 690
Mä vaihtaisin kans ton "oppikirja-jazz" plektraotteen heti sellaiseen yleisempään tapaan mitä kitaristeilla yleensä näkee.
Mihin yleisempään tapaan? En minä näe tuossa otteessa mitään vikaa eikä sitä kitaraa tartte mistään polvista pystyäkään soittamaan. Muutenkin toi plekuote on hyvin yksilöllinen juttu ja jos se jotenkin suht oppikirjamaisesti on opeteltu ja sillai toimii, niin minä en todellakaan lähtis repimään sitä uusiksi ilman tosi pätevää syytä. Jos minä esim. rupean sotkemaan keskisormea plekusta kiinni pitämiseen, niin kaikki hajoaa. Itellä pleku etusormen ja peukun välissä ja keskisormi saattaa vähän tukea etusormea, mutta ei koske plektraan.

Mutta se on kyllä ongelma, jos plekusta puristaa liikaa tai ranne ja käsivarsi ei pysy rentona. Siihen noissa aikaisemmissa, mihin itekin puutuin, ymmärtääkseni viitattiin ja siihen minusta kyllä kannattaa kiinnittää huomiota. Saa sitä plekuotettaankin mallailla, jos tietää mitä tekee ja se ote oikeasti jarruttaa soittoa, mutta ainakin itellä hukkaan heitettyä aikaa, kun palautuu luonnostaan tuohon, mitä se nyt on aina ollut.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
957
Mihin yleisempään tapaan? En minä näe tuossa otteessa mitään vikaa eikä sitä kitaraa tartte mistään polvista pystyäkään soittamaan. Muutenkin toi plekuote on hyvin yksilöllinen juttu ja jos se jotenkin suht oppikirjamaisesti on opeteltu ja sillai toimii, niin minä en todellakaan lähtis repimään sitä uusiksi ilman tosi pätevää syytä. Jos minä esim. rupean sotkemaan keskisormea plekusta kiinni pitämiseen, niin kaikki hajoaa. Itellä pleku etusormen ja peukun välissä ja keskisormi saattaa vähän tukea etusormea, mutta ei koske plektraan.

Mutta se on kyllä ongelma, jos plekusta puristaa liikaa tai ranne ja käsivarsi ei pysy rentona. Siihen noissa aikaisemmissa, mihin itekin puutuin, ymmärtääkseni viitattiin ja siihen minusta kyllä kannattaa kiinnittää huomiota. Saa sitä plekuotettaankin mallailla, jos tietää mitä tekee ja se ote oikeasti jarruttaa soittoa, mutta ainakin itellä hukkaan heitettyä aikaa, kun palautuu luonnostaan tuohon, mitä se nyt on aina ollut.
Tarkoitin tuota käsi nyrkissä ja pleku etusormen ja peukalon välissä. Harva silleen tuntuu luonnostaan soittavan vaan nämä musaopistot tuota suosittelee. Mut ihan kuin vain.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 690
Tarkoitin tuota käsi nyrkissä ja pleku etusormen ja peukalon välissä. Harva silleen tuntuu luonnostaan soittavan vaan nämä musaopistot tuota suosittelee. Mut ihan kuin vain.
Onhan tuollai soittajia vaikka millä mitalla. Vaikka Govan pykälän pätevämmistä.

Olennaista on minusta se rento ote ja rentous soittokädessä. Ei se, että toi ite ote plekusta pitäs olla just niin kuin jollekin muulle sattuu sopimaan.

muoks. onhan noita muut sormet viuhkanakin soittajia paljon, mutta alan pikkaisen kallistumaan siihen suuntaan, että se voi vähän haitata semmoista rentoa ranteen liikettä nopeammissa jutuissa, vaikka noi sormet pyrkii itelläkin herkästi aukeamaan.

Noiden muiden sormien suhteen aattelisin ite, että on miten luonnostaan on, kunhan on sillai rennosti, että ne saa nopsaan käyttöön, kun tarvii soittaa jotain hybridijuttuja, eikä siis missään puristuksessa nyrkissä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
957
Otinpa eri kulmista kuvia miten mulla monesti plektra.
Kyllä suurin osa taitaa pitää sitä tuohon suuntaan vivahde-eroilla ainakin oman kokemukseni mukaan mitä rock-pop-metallia seurannut soittajana ja kuuntelijana 30 vuotta. Verrokiksi siis tuo edellä puhuttu käsi nyrkissä tekniikka. Vaikka onkin henkilökohtainen juttu niin näin se vaan noissa musatyyleissä menee.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 690
No Kososen Mikko kotimaiselta pop-rock -kentältä vielä tuohon käsi suht supussa tyyliseen soittoon. Kanssa sieltä aikas pätevästä päästä. Tuo argumentti ei vaan kanna minusta, että niitä sormia pitäs väkisin aukoa (kunhan ne ei tosiaan oo missään krampissa puristuksissa nyrkissä).

Keskisormi jos on plekussa kiinni etusormen kanssa, niin rajoittaa vähän sorminsoittoa, chet atkins -tyylisiä juttuja, tiettyjä kantrijuttuja jne., joihin tarvii sormia (myös sitä keskisormea) plekun matkassa, mutta riippuu sit omasta musatyylistä onko väliä.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 905
Minäkin pidän vaan peukalolla ja etusormella. Piti ihan kitara ottaa käteen, että mites minä soitankaan. Mitään oppeja en ole saanut, mikä nyt ei välttämättä hyvä ole. Keskisormen ottaminen mukaan tuntuu oudolle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
561
Piti oikein katsastella omia asentoja ja johan riittää variaatiota riippuen mitä soitan. Komppi menee käsi nyrkissä ja pleku peukalonkärjen ja etusormen kyljen välissä, riffailut aika pitkälle peukalon kärjen ja etu sekä keskisormen päiden välissä ja nopeammat soolot sitten pelkästään etusormen ja peukalon välissä, tosin nuokin vähän vaihtelee näemmä...
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
659
Komppi menee käsi nyrkissä ja pleku peukalonkärjen ja etusormen kyljen välissä
Tämmöisellä minäkin soitan, sormet rennosti nyrkissä, mutta pikkurillin pää koskien kanteen. Sormien suorana pitäminen aiheuttaa minulle käteen ylimääräisiä jännityksiä, joten pidän supussa. Plekun puristus on luokkaa 1g paino, jos pitää korostaa, niin 2g painolla :). Vahvistin tehkööt työnsä, minä soitan suht‘ kevyellä otteella.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 586
Mullakin kun tuo keskisormi on plektraotteessa mukana, niin sehän irtoaa siitä aina tarpeen tullen helposti. On vain tukemassa menoa. Samankaltaista ennakointia kuin muunkin soittamisen suhteen. Eli jos tietää jo etukäteen, mitä tekee seuraavaksi jotain, niin ottaa tietynlaisen otteen.
Sama juttu kuin millä otteella ottaa soinnun, eli riippuu ihan siitä mitä suunnittelee tulevaksi.

Myös monesti rytmiä soitellessa mulla irtoaa etusormi, eli mennään vain peukku/keskari.

Eikös muuten EVH soitellut myös vähän samalla lailla, muistan jostain katselleeni. Sen takiahan se varmaan luontaisesti täppinkiä veteli etusormella.

Ns. outouksista on hyvä pitää kiinni, mikäli niistä ei haittaa ole, koska niillä kuulostaa itseltä eikä keltään muulta. Vähän sama kuin kielten demppaus. Mulla on esim. käytännössä jatkuvasti pieni demppaus koko ajan. Myös sooloillessa, poikkeuksena korkeimmalla kielellä paitsi tiettyä soundia hakiessa, sekä tietty slidet, legatot ja bendit.

EDIT: Olihan se Eddie
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 586
Löysin hyvän esimerkin omista videoista tuosta miten otteet vaihtuvat. Angra - Nothing To Say, mikä on kyllä ihan helvatan vaikea biisi.

Eli, tuossa pääriffissä joka alkaa 00:37 kohdassa soitan niin että plektra peukalon ja etusormen välissä, kunnes riffin vikassa tahdissa tulee keskisormi mukaan tukemaan 00:42 paikkeilla. Ja näin tämä kuvio toistuu. Sitten kun laulut alkaa, tippuu etusormi hiljalleen pois. Esim. nuo pitkät soinnut, niin siellä on selkeästi ote vain peukalolla ja keskisormella. Kuten tuolla hiukan ennen sooloa riffissäkin 03:32. Soolossa mennään pitkälti peukalo/etusormi mutta esim 03:45 kohdassa kun tulee sweeppiä alakieliltä yläkielille, niin keskisormi on taas tukemassa.

Itsehän en ole nähnyt kenenkään soittamista, jolla olisi samanlainen sekamelskatekniikka plektrakädellä. En suosittele kyllä kellekään samanlaista, mutta tuo nyt on vain se oma tyyli miksikä se muovautunut tässä aikojen saatossa. Itselle se vain toimii ja toistaiseksi saanut kaiken tarvittavan toteutettua halutun päämäärän kaltaisena.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
394
Todella vaivattoman näköistä soittoa ad-astralla..

Mulla plektra peukalon ja etusormen välissä, keskari sitten siinä tukemassa. Sormet ojennettuina, joskus kanttakin vasten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 586
Todella vaivattoman näköistä soittoa ad-astralla..

Mulla plektra peukalon ja etusormen välissä, keskari sitten siinä tukemassa. Sormet ojennettuina, joskus kanttakin vasten.
Kiitos. Itsellä kyllä kädet veivaa välillä vähän liikaakin, eli on vain typerän näköistä. Lähinnä tuo plektrakäden vispaaminen ja pyörittely. Ja tietty tuohon, kun on soittaminen on rentoa, ei ole ikinä tullut mitään lämmittelyjä tai venytyksiä tai muutakaan tarttenut. Itsellä on usein tapana, kun jotain äänitysjuttuja on meneillään, niin aamuisin ennen töihin lähtöä on nauhoitteluaika. Käytännössä herääminen -> kone auki ja kahvi tippumaan -> DAW auki ja se projekti auki mitä pitää jatkaa -> kahvi eteen ja treeniveto tai kaksi ja sitten nauhoitus. Ihan sama sinänsä onko kyseessä joku hidas clean arpeggio juttu tai jotain 200+ bpm rässipaahtoa.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 690
Joo, tuo näissä on minusta olennaista, että on tosiaan hyvinkin epätavanomaisia tekniikoita, jotka passaa jollekin soittajalle pirun hyvin ja kaikki toimii, mutta ei niistä aloittelijoiden kannata mallia ottaa vaan mennä vaan oppikirjojen mukaan, niin homma toimii paljon todennäköisemmin ja säästyy turhalta poisoppimiselta. Toi plekukäsikin muotoutuu kaikilla kyllä sit vähän omanlaisekseen, kun soittovuosia on enemmän alla (mutta se rentous on kyllä minusta edelleen kaiken a ja o).

Kanteen tukeminenkin on yks, joka voi jakaa mielipiteitä ja josta opettajat tuntuvat olevan suht yksimielisiä, ettei kannattas kenenkään opetella, mutta onhan noita tosi päteviä soittajia, jotka tekee sitäkin. Tommy Emmanuel akkarimusansa kanssa oikein tuumaa, että pikkurilli on tuettava kanteen, että homma toimii niin kuin pitää. Tiedä sitten..

Ja onhan näitä kaikenlaisia hybridityylejäkin, Andre Nieri ja Guthrie tekee aika paljon sitä, että pleku on jossain jemmassa, kun soitellaan sormin. Kantrikaverit harrastaa pirusti hybridipikkausta. Matteo Mancuso on pelkillä sormilla aika käsittämätön ja simuloi taas sormillaan vähän niinku plekusoittoa silloin, kun tarvii jne. Tuossakin ois reenattavaa, jos haluais saada tuon vaihdon sorminsoitosta plekuun jotenkin sujuvaksi. Minä en täppihommissa tee muuta kuin ojennan keskisormea (tai nimetöntä, jos sitä jossain tarvii) ja plekuote kai pysyy aika sellaisenaan.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 690
Ei taida enää kirjoitella Quad Cortexin omistajia, ainakaan aktiivisesti, mutta nyt se (täälläkin naureskeltu) plugariyhteensopivuus on tulossa kuun lopussa CorOS 3.0.0 päivityksen mukana ja omistajat saa näköjään vielä ilmaisen plugarin. QC:n kanssa ei toki ensivaiheessa toimi kuin Plini X ja Gojira X, jotka molemmat löytyy jo, mutta toki tuolta voi nappasta jonkun koneella soitteluun ja nauhoitteluun. Varmaan Nolly itelle noista, mitä ei jo ole..
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 690
Opettelin Queenia tässä huvikseni, kun satuin avaamaan koneen. Piti varmaan tehdä jotain muuta, mutta tuo ny tuloksena. Soldanoa taas tuo liidisoundi. Pitäs varmaan miettiä eri vermeet, jos haluais sitä Mayn tosi kirskuvaa soundia.

show-must-go-on-solo.mp3

muoks. ehkä jotenkin huvittavasti minusta tuon soolon vaikein juttu on saada noi unisono-bendit soimaan jotenkin fiksusti.. ei noi mitkään luritukset.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 345
Tässä parin vuoden aikana useampaan otteeseen muuttanut plekuotetta ja miten se tuolla elää. Todennäkösesti se vielä tulee muuttumaan. Ja myös paljon oon työstänyt sen eteen pidänkö mihin suuntaan vinossa plekua riippuen mitä soittelen. Eli siis pystyy jo keskittyy paljoon muuhunkin kuin siihen, että miten se pleku nyt on tuolla kädessä ja osuuko edes kieliin :D

Tässä taas pari coveria:





Nyt on semmone muutosvaihe, että haen uusia soundeja ja kokeilen eri juttuja (ei vielä muutamaan coveriin), ja pyrin laskemaan luonnostaan tuota gainia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 586
Tässä parin vuoden aikana useampaan otteeseen muuttanut plekuotetta ja miten se tuolla elää. Todennäkösesti se vielä tulee muuttumaan. Ja myös paljon oon työstänyt sen eteen pidänkö mihin suuntaan vinossa plekua riippuen mitä soittelen. Eli siis pystyy jo keskittyy paljoon muuhunkin kuin siihen, että miten se pleku nyt on tuolla kädessä ja osuuko edes kieliin :D

Nyt on semmone muutosvaihe, että haen uusia soundeja ja kokeilen eri juttuja (ei vielä muutamaan coveriin), ja pyrin laskemaan luonnostaan tuota gainia.
Joo, siis eihän sillä ole mitään merkitystä mikä se plektratekniikka jos se tulee luonnostaan ja siihen ei kiinnitä millään tavalla huomiota. Itsehän en koko asiasta tietäisi mitään mutta joku joskus heitti, että jännä tapa niin tulipa katsottua videolta että mitä mä muka teen..

Tuosta sun soitosta mä olen edelleen sitä mieltä, että helkkarin jäykkä ja tönkkö koko oikea käsi. Ranne on koko ajan samassa asennossa ja se liike tulee kyynärvarresta. Samaa tahtia kun jatkaa muutaman vuoden tuollaista hevimeteliä, voi tulla yllättäviäkin juttuja käteen. Ja myös muutenkin soiton tarkkuuden kannalta, niin hyvähän se liike on tulla mahdollisimman läheltä kieliä. Itselläni kyllä ei ole mitään pohjaa lausahduksilleni, mutta sanonpa vain :D

Esim oma räpellys Dyers Eveä, niin siellä ei nyt paljoa liikettä kädessä näy muuta kuin ranteen kohdalla. Samaa kieltä soittaessa ei liiku kyynärvarsi, mutta jos siirtymä ylemmille kielille, niin silloin kyynärvarsi liikkuu alaspäin, pysyy paikallaan siinä, ja sitten siirtyy takasin ylöspäin kun siirrytään matalemmalle kielelle.


Verratten tähän @Markqq videon kohtaan missä soitetaan vain yhtä kieltä mutta liike tulee edelleen käden yläosasta


Ja mitä siihen gainin määrään tulee, niin ei se haittaa jos sitä on paljon, kun soitto on kunnossa. Jos ei ole kunnossa, niin kaikki sivuäänet kymmenkertaistuu ja myös gainin määrä peittää osaa puutteellisesta tekniikasta.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 690
Tjoo, päivitelty Quad Cortex 3.0.0 -versioon ja testattu, että plugariyhteensopivuus toimii. Saahan noilla plugareilla (ensivaiheessa Plinillä ja Gojiralla) QC:sta erilaista soundia ja efektejä, mitä aikaisemmin, mutta noista ois varmaan paljon enemmän iloa, jos ois joku aktiivinen bändi ja haluais vaikka ny nauhoittaa ja soittaa livenä samoilla preseteillä. En oo muutenkaan käyttäny noita mainittuja ihan hirveästi, kun noi muut on ajanu ohi.

Mut ehkä tuosta jotain pientä inspistä saa säätää jotain uutta soundia / presettiä, jos viikonloppuna jaksais taas istua hetkeksi alas, opetella jonkun uuden lurituksen ja vaikka testata nauhoittaa, miltä kuulostaa tuon Cortexin läpi noilla plugarisysteemeillä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 345
Tuosta sun soitosta mä olen edelleen sitä mieltä, että helkkarin jäykkä ja tönkkö koko oikea käsi. Ranne on koko ajan samassa asennossa ja se liike tulee kyynärvarresta. Samaa tahtia kun jatkaa muutaman vuoden tuollaista hevimeteliä, voi tulla yllättäviäkin juttuja käteen. Ja myös muutenkin soiton tarkkuuden kannalta, niin hyvähän se liike on tulla mahdollisimman läheltä kieliä. Itselläni kyllä ei ole mitään pohjaa lausahduksilleni, mutta sanonpa vain :D
Otanpa tarkempaan syyniin tätä ja voisin katsoa ihan ammattilaisen kanssa oisko tähä jotai fiksua fixii. :tup:

Parempi tässä vaiheessa puuttua mikäli oikeesti korjattavaa ku sahaa vuosikaudet ja sit tajuta, että pitää rupee opettelee asioita uusiks tietoisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 690
Otanpa tarkempaan syyniin tätä ja voisin katsoa ihan ammattilaisen kanssa oisko tähä jotai fiksua fixii. :tup:

Parempi tässä vaiheessa puuttua mikäli oikeesti korjattavaa ku sahaa vuosikaudet ja sit tajuta, että pitää rupee opettelee asioita uusiks tietoisesti.
Tästä on matskua Youtubessakin aika paljon. Ben Ellerillä muistaakseni ihan asiallinen video just tuosta rentoudesta, jonka voi katella vaikka alkuun ja ettiä ite samalla teemalla lisää.

Mitään täsmäapuja tuohon ei minusta ole, vaan se rentous pitäs vaan ajan kanssa opetella. Tunnet varmaan, jos kropassa / käsivarressa / kädessä rupeaa joku hapottamaan? Silloin pitäs minusta pysähtyä ja koittaa aina rentouttaa paikkoja niin, että ei alkais enää hapottamaan. Näähän on siinä mielessä hankalia juttuja, että jos vaikka jännittää, niin paikat jäykistyy helposti tahtomatta, mutta nää pitäs vaan takoa ajan kanssa niin hyvin selkärankaan, että soitto pysyis mahdollisimman pitkälle rentona on tilanne mikä hyvänsä.

Mutta siis varmaan voi kokeilla mallata soittoasentoa ja soittamista jotenkin niin, että hartiat pysyy rentoja, on mukava istua, käsi on rentona ja plekukädessä liikkuu vain se, minkä tarviikin. Keskittyy pitämään plekun liikkeen pienenä, otteen riittävän kevyenä ja keskittyy siihen, että se liike lähtee pääasiassa ranteesta. Tosi nopeissa jutuissa voi auttaa tuoda rannetta pikkaisen uloskin päin, niin voi olla helpompi tehdä semmoista tosi nopeaa edestakaista liikettä (viitteeksi Guthrie Govanin 32th note strummin video Youtubesta).

Ja sama pätee vasuriin / otelautakäteen. Jos siellä tuntuu hapottavan, niin taas stoppia ja koittaa pitää vasurinkin otteen kevyenä. Mallata voi, miten paljon tarvii painaa, että nuotit soi ja milloin ei soi. Kaikenlainen slaideihin perustuva ja otelaudalla muutenkin reippaammin liikkuminen voi helpottua, jos ei soita vasen käsi ihan krampissa ja paina joka nuottia saatanasti.

Mut joo, ei varmasti haittaa, jos joku ulkopuolinen kattoo vierestä, jos sulla oli joku hyvä ope, kenen luo mennä tuota työstämään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 586
Otanpa tarkempaan syyniin tätä ja voisin katsoa ihan ammattilaisen kanssa oisko tähä jotai fiksua fixii. :tup:

Parempi tässä vaiheessa puuttua mikäli oikeesti korjattavaa ku sahaa vuosikaudet ja sit tajuta, että pitää rupee opettelee asioita uusiks tietoisesti.
Sama kai se miten soittaa mutta pointti oli että vuosia jos vetelee noin, niin pahimmassa tapauksessa ei paljoa muutella edes tekniikoita jos käsi on rikki.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
957
Tästä on matskua Youtubessakin aika paljon. Ben Ellerillä muistaakseni ihan asiallinen video just tuosta rentoudesta, jonka voi katella vaikka alkuun ja ettiä ite samalla teemalla lisää.

Mitään täsmäapuja tuohon ei minusta ole, vaan se rentous pitäs vaan ajan kanssa opetella. Tunnet varmaan, jos kropassa / käsivarressa / kädessä rupeaa joku hapottamaan? Silloin pitäs minusta pysähtyä ja koittaa aina rentouttaa paikkoja niin, että ei alkais enää hapottamaan. Näähän on siinä mielessä hankalia juttuja, että jos vaikka jännittää, niin paikat jäykistyy helposti tahtomatta, mutta nää pitäs vaan takoa ajan kanssa niin hyvin selkärankaan, että soitto pysyis mahdollisimman pitkälle rentona on tilanne mikä hyvänsä.

Mutta siis varmaan voi kokeilla mallata soittoasentoa ja soittamista jotenkin niin, että hartiat pysyy rentoja, on mukava istua, käsi on rentona ja plekukädessä liikkuu vain se, minkä tarviikin. Keskittyy pitämään plekun liikkeen pienenä, otteen riittävän kevyenä ja keskittyy siihen, että se liike lähtee pääasiassa ranteesta. Tosi nopeissa jutuissa voi auttaa tuoda rannetta pikkaisen uloskin päin, niin voi olla helpompi tehdä semmoista tosi nopeaa edestakaista liikettä (viitteeksi Guthrie Govanin 32th note strummin video Youtubesta).

Ja sama pätee vasuriin / otelautakäteen. Jos siellä tuntuu hapottavan, niin taas stoppia ja koittaa pitää vasurinkin otteen kevyenä. Mallata voi, miten paljon tarvii painaa, että nuotit soi ja milloin ei soi. Kaikenlainen slaideihin perustuva ja otelaudalla muutenkin reippaammin liikkuminen voi helpottua, jos ei soita vasen käsi ihan krampissa ja paina joka nuottia saatanasti.

Mut joo, ei varmasti haittaa, jos joku ulkopuolinen kattoo vierestä, jos sulla oli joku hyvä ope, kenen luo mennä tuota työstämään.
Kattoo vähän Hetfieldiä ja koittaa saada plektrakäden samanlaiseksi niin sitten on ainakin käsi rento. Vaihtoehtoisesti myös Mustaine käy opetusmateriaalista jos Metallica ei maistu.

Nopeutta ei voi pakottaa jäkittämällä, se tulee ajan kanssa kun vaan treenaa.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 690
Kattoo vähän Hetfieldiä ja koittaa saada plektrakäden samanlaiseksi niin sitten on ainakin käsi rento. Vaihtoehtoisesti myös Mustaine käy opetusmateriaalista jos Metallica ei maistu.

Nopeutta ei voi pakottaa jäkittämällä, se tulee ajan kanssa kun vaan treenaa.
No, ei ihan niitä soittajia, joita minä kehottaisin ekana kattomaan, mutta ehkä tyydytään vaan olemaan eri mieltä tästä, niin ei mene miksikään turhaksi jankkaukseksi :D

Hetfieldilläkin on vähän epätavallinen kolmen sormen plektraote, josta jutteli jossain videossa. En lähtis ekana matkimaan ainakaan sitä. Kova downpickaaja, muuten ei kai mikään kauhean erityinen verrattuna tämän päivän tiluvelhoihin. Jeff Waters (Annihilator) kannattaa tsekata, jos nopea downpickaus kiinnostaa. On aika käsittämätön siinä.

Megadethin soittajista mieluummin Kiko tai Mäntysaari kuin Mustaine, jolla ei nyt mikään mallitekniikka varsinaisesti ole (mitä Kikokin sivus Rick Beaton haastiksessa). Tuo Beaton haastis kannattaa kanssa kattoa, jos rentous kiinnostaa. Kiko juttelee siinä omista reeneistään ja miten on pyrkiny tuohon tosi kevyeen ja rentoon soittamiseen.
 
Liittynyt
13.01.2021
Viestejä
957
No, ei ihan niitä soittajia, joita minä kehottaisin ekana kattomaan, mutta ehkä tyydytään vaan olemaan eri mieltä tästä, niin ei mene miksikään turhaksi jankkaukseksi :D

Hetfieldilläkin on vähän epätavallinen kolmen sormen plektraote, josta jutteli jossain videossa. En lähtis ekana matkimaan ainakaan sitä. Kova downpickaaja, muuten ei kai mikään kauhean erityinen verrattuna tämän päivän tiluvelhoihin. Jeff Waters (Annihilator) kannattaa tsekata, jos nopea downpickaus kiinnostaa. On aika käsittämätön siinä.

Megadethin soittajista mieluummin Kiko tai Mäntysaari kuin Mustaine, jolla ei nyt mikään mallitekniikka varsinaisesti ole (mitä Kikokin sivus Rick Beaton haastiksessa). Tuo Beaton haastis kannattaa kanssa kattoa, jos rentous kiinnostaa. Kiko juttelee siinä omista reeneistään ja miten on pyrkiny tuohon tosi kevyeen ja rentoon soittamiseen.
Makunsa kullakin. Ei ne mustainet ja hetfieldit kuitenkaan lähde jos ei pikkaustekniikka ole kunnossa. Kyllä noi kovia vanhanliiton kitaristeja molemmat on genressään. Aina löytyy kovempia kaivaa tähän kenet tahansa. Noilta molemmilta luonnistuu myös laulu samalla mitä moni muu ei tee joten kertoo jotain sekin taidoista (musikaalisuudesta, koordinaatiosta?). Itse ottaisin (ja olen ottanutkin) mallia sellaisesta jolla hoituu tuo rokkitouhu kokonaisvaltaisesti. Se yleensä myös kuuluu soitossa ja saundissa.

Toki Megadethissa on ollut aina kovia kitaristeja, mutta kukaan heistä ei ole yhtä lahjakas biisintekijä kuin Mustaine, itselle silläkin on väliä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 682
Viestejä
4 338 298
Jäsenet
72 255
Uusin jäsen
tomar

Hinta.fi

Ylös Bottom