Kitaran soittaminen

Myös esim. PU-lakat joita myös käytetään reilusti, kiskotaan useammassa kerroksessa ja hiotaan välillä, joten suoraan siihen ei kalleus myöskään perustu.
Googlaa ite, löytyy kyllä linkkejä tuohon, että se nitrolakkaus / -käsittely on tyypillisesti työläämpi tehdä.

Mutta tokihan työmäärään ja - vaiheisiin vaikuttaa se, millaista pintaa ollaan ylipäänsä tekemässä, tehdään kummalla lakalla hyvänsä.

Muoks. En tiiä mitä väliä näillä edes, jos suurimmalla osalla on ihan perus tehdaspelejä, kun lakkojen yms. asioiden kanssa hifistely ny tulee lähinnä kyseeseen jossain custom shoppi- / custom-tilauksissa, joissa saa sit valita kaiken muun säädön joukossa, millaisen pintakäsittelyn haluaa.
 
Viimeksi muokattu:
Lunastin ny sen Morgan Ampsin plugarin Neuralin alesta. Tuolla telellä sai helpommin käyttissoundia kuin mitä noilla kuumilla humppareilla trialin aikaan kokeilin jotain säätää.

Soitellut nyt taas enemmän vahvarin kanssa, kun ei oo jaksanu opetella mitään nauhoitettavaa, mutta tarvii jatkaa vielä tutustumista, kun taas jaksaa DAWin kanssa peuhata.
 
Tuossa nyt taas joku supernopea vetäisy tuommoisesta synthwave kipaleesta (LeBrock - Bright Lights):


Neuralin Soldano plugarista tuli tuo X-versio pihalle, niin testasin nyt sitä nopsaan. Tuntuu istuvan näihin tällaisiin juttuihin hyvin.

Ja kitara tuo Suhrin tele. Viritetty joskus varmaan viime viikolla :D Tuollaisia nuo mun pelit sais olla, ettei tarvii paljoa muuta tehdä kuin ottaa käteen ja soittaa.
 
Googlaa ite, löytyy kyllä linkkejä tuohon, että se nitrolakkaus / -käsittely on tyypillisesti työläämpi tehdä.

Mutta tokihan työmäärään ja - vaiheisiin vaikuttaa se, millaista pintaa ollaan ylipäänsä tekemässä, tehdään kummalla lakalla hyvänsä.

Muoks. En tiiä mitä väliä näillä edes, jos suurimmalla osalla on ihan perus tehdaspelejä, kun lakkojen yms. asioiden kanssa hifistely ny tulee lähinnä kyseeseen jossain custom shoppi- / custom-tilauksissa, joissa saa sit valita kaiken muun säädön joukossa, millaisen pintakäsittelyn haluaa.
Nitrolakka oli ainakin Fenderillä käytössä ennen vanhaan, ja se kuluu kuten noista vintage-soittimista näkee. Itse en työkaluun tuollaista pintaa ottaisi vaan jonkun helpomman. En tiedä miksi sitä edelleen käytetään kun käytännöllisempiäkin on. Ehkä se on hieno?
 
Itsellä on ollut edelleenkin tonen metsästys päällä. Ja tietämys nyt sitten kasvanut. ML sound labsin Mikko sitten jossain mainitsikin, että plugarit eivät tee tube saggingiä oikein, eivätkä ota huomioon esimerkiksi kajareiden impedanssin (joka riippuu taajuudesta ja syötetystä tehosta) vaikutusta vahvariin.

No nyt sitten vaikuttaisi siltä että Blue cat audion Axiom V2 paketti (hinta 250€) tekee Van Halen 1 albuminen äänen suoraan out of the box. Ja vaikuttaa mutenkin olevan tone metsästäjien märkä uni. Jos olisi Suomalainen tekele, niin olisin varmaan ostanut. Latasin ilmasen demon, mutta vielä testaamatta...

Mutta onkos kellään jo kokemusta tuosta Ranskalaisen tyypin tekeleestä ja miten vertailisi sitä muihin plugareihin?
 
Nitrolakka oli ainakin Fenderillä käytössä ennen vanhaan, ja se kuluu kuten noista vintage-soittimista näkee. Itse en työkaluun tuollaista pintaa ottaisi vaan jonkun helpomman. En tiedä miksi sitä edelleen käytetään kun käytännöllisempiäkin on. Ehkä se on hieno?
Enitenhän sitä on juuri vintage-tyylisissä soittimissa, jotka tehdäänkin noita vanhan ajan soittimia mukaillen. Gibsonin ja Fenderin custom shopit, Suhrin antique-sarja jne. Sanoo jotkut nitrosta, että se ois hengittävämpi ja sais bodyn ehkä resonoimaan paremmin, mutta tiedä tuosta, että kuuleeko edes akustisessa soinnissa. Tyylijuttu kai se suurimmaksi osaksi ja useimmille on. Timo Kämäräinen kotimaisista nyt esim. vetää tuollaisella ohuella nitrolakalla vedetyllä Viitasaaren OM:llä ja ihan hyvin tuntuu toimivan työkalussa, ettei sillä nyt oikeasti ole tuossakaan varmaan mitään väliä.

Eilen juttelin Viitasaaren Ollin kanssa kolmisen varttia vielä tuosta omasta tilauksesta ja jonkinlainen vesipetsi + nitrolakkaus siihenkin tulee. Tumma sävy ja pitäs puun syyt tulla kivasti läpi. Joku yksivärinen kiiltolakkaus on vaan niin hemmetin tylsä, kun kerran custom soitinta tilataan.

Paksu fat C-kaula (21 - 23,5mm) ja Viitasaaren omat low output -humpparit. Pitäs olla aika yksikelaismaiset, jonkun kuuman single coilin ja paffin välistä suunnilleen. Pitäs koittaa päästä Tonefesteille käymään, niin Viitasaari ottais jonkun mallikappaleen matkaan soitettavaksi, niin tietäis pikkaisen etukäteen, vaikka tuo omakin rupeaa olemaan reilussa parissa kuukaudessa jo käsissä..
 
Viimeksi muokattu:
No nyt sitten vaikuttaisi siltä että Blue cat audion Axiom V2 paketti (hinta 250€) tekee Van Halen 1 albuminen äänen suoraan out of the box. Ja vaikuttaa mutenkin olevan tone metsästäjien märkä uni. Jos olisi Suomalainen tekele, niin olisin varmaan ostanut. Latasin ilmasen demon, mutta vielä testaamatta...

Mutta onkos kellään jo kokemusta tuosta Ranskalaisen tyypin tekeleestä ja miten vertailisi sitä muihin plugareihin?
Vastaanpa itse itselleni, kun testasin demoa.

Van halen 1 studio tone (tai se mikä kuuluu levyltä) ei tule out of the box. Lähemmäs tuota tällä kyllä pääsi kuin esim olen Amplitube 5:lla päässyt. Mutta youtuben demoihin verrattuna tämä kuulosti itselläni vähän tunkkaisemmalta, ja jouduin ruuvaamaan korkeimpien taajuuksien voimakkuutta ylöspäin. Onhan tää axiom v2 kyllä varsin hyvän kuuloinen/tuntoinen mutta ei mikään tosi yliboimaisen hyvä.

En nyt vielä heitä kirvestä kaivoon Amplituben osalta. Jatkan tonen etsintää axiom v2 ja jos sillä pääsen tyydyttävään lopputulokseen, niin koitan sitten vääntää amplitubesta saman soundin. Sen onnistuminen sitten ratkaiskoon saako Ranskis euroja.
 
Enitenhän sitä on juuri vintage-tyylisissä soittimissa, jotka tehdäänkin noita vanhan ajan soittimia mukaillen. Gibsonin ja Fenderin custom shopit, Suhrin antique-sarja jne. Sanoo jotkut nitrosta, että se ois hengittävämpi ja sais bodyn ehkä resonoimaan paremmin, mutta tiedä tuosta, että kuuleeko edes akustisessa soinnissa. Tyylijuttu kai se suurimmaksi osaksi ja useimmille on. Timo Kämäräinen kotimaisista nyt esim. vetää tuollaisella ohuella nitrolakalla vedetyllä Viitasaaren OM:llä ja ihan hyvin tuntuu toimivan työkalussa, ettei sillä nyt oikeasti ole tuossakaan varmaan mitään väliä.

Eilen juttelin Viitasaaren Ollin kanssa kolmisen varttia vielä tuosta omasta tilauksesta ja jonkinlainen vesipetsi + nitrolakkaus siihenkin tulee. Tumma sävy ja pitäs puun syyt tulla kivasti läpi. Joku yksivärinen kiiltolakkaus on vaan niin hemmetin tylsä, kun kerran custom soitinta tilataan.

Paksu fat C-kaula (21 - 23,5mm) ja Viitasaaren omat low output -humpparit. Pitäs olla aika yksikelaismaiset, jonkun kuuman single coilin ja paffin välistä suunnilleen. Pitäs koittaa päästä Tonefesteille käymään, niin Viitasaari ottais jonkun mallikappaleen matkaan soitettavaksi, niin tietäis pikkaisen etukäteen, vaikka tuo omakin rupeaa olemaan reilussa parissa kuukaudessa jo käsissä..
Juu kyllä custom-soittimeen on kiva olla jotain erikoisempaa kuin perus peittävä maali ja lakka.
 
Coveerasin uusiks tän. Jos nyt jotain positiivista, niin on tää ainakin parempi veto kuin silloin.. joku 18kk sitten :D Virheitähän tässä silti ja veto on mikä on, mut kyllä tässä koko ajan kehittyy.




E: Tänää tuli veivattua. Kieltämättä ehkä paras coveri tähä mennessä: Video, lopussa tuo moises työkalu ei tajunnut noita kitaran harmonioita kitarana vaan lauluraitana nii siks mölisee taustalla :D Alkaa ymmärtää myös tuon kitaran soundien ja mixaamisen perään edes jollai tasolla. Äänenlaatuki skeboista varmaa tähä mennessä paras.
 
Viimeksi muokattu:
@Markqq Juu on kyllä paljonkin kehitystä sun soitossa ja soundeissa tapahtunu!
Hiukan noissa kitaroissa paikoitellen tollasta tynnyrimäistä soundia, mut enemmän tossa kiinnitin huomiota tuohon miten paljon oot tosiaan soiton suhteen kehittyny! :thumbsup:
 
Coveerasin uusiks tän. Jos nyt jotain positiivista, niin on tää ainakin parempi veto kuin silloin.. joku 18kk sitten :D Virheitähän tässä silti ja veto on mikä on, mut kyllä tässä koko ajan kehittyy.




E: Tänää tuli veivattua. Kieltämättä ehkä paras coveri tähä mennessä: Video, lopussa tuo moises työkalu ei tajunnut noita kitaran harmonioita kitarana vaan lauluraitana nii siks mölisee taustalla :D Alkaa ymmärtää myös tuon kitaran soundien ja mixaamisen perään edes jollai tasolla. Äänenlaatuki skeboista varmaa tähä mennessä paras.

Eikö sulla ole delay pedaalia? Tohon alkuriffiin kuuluisi, tai sit sul on asetukset siinä pielessä. Säkeistössä toi 36s kohdalla tuleva juttu menee väärin ja ihan väärään tahtiin, toi sun tabu näyttäs olevan ihan oikein, en tiedä mitä oikein soitat siinä kohtaa mutta menee pieleen.
 
^ rakentava palaute ftw.. :D

Vähän mysteeri itelle, miten porukka haluaa studioissa tehdä, mutta tuntus aika älyttömältä lähteä nauhoitteleen ite mitään minkään pedaaleiden kanssa, kun noilla plugareilla kaikki on niin paljon suoraviivaisempaa. Nuo delayt esim. ottaa ite vaan Neuralin plugareista, missä tarttee.

Amorphiksella kyllä hyvän kuuloisia dilsajuttuja, esim. Sky Is Mine ja Strymonin Timeline kiinnostais dilsapedaaleista, mutta ei viiti tuota rojua kotisoittoon kauheasti hamstrata.
 
^ rakentava palaute ftw.. :D

Vähän mysteeri itelle, miten porukka haluaa studioissa tehdä, mutta tuntus aika älyttömältä lähteä nauhoitteleen ite mitään minkään pedaaleiden kanssa, kun noilla plugareilla kaikki on niin paljon suoraviivaisempaa. Nuo delayt esim. ottaa ite vaan Neuralin plugareista, missä tarttee.

Amorphiksella kyllä hyvän kuuloisia dilsajuttuja, esim. Sky Is Mine ja Strymonin Timeline kiinnostais dilsapedaaleista, mutta ei viiti tuota rojua kotisoittoon kauheasti hamstrata.
Itselle pedaalien nuppien pyörittely on paljon luontevampaa ja suoraviivaisempaa kuin jossain DAWissa hiirellä sohiminen. Eilisillan istuskelin nojatuolissa rumpukone sylissä ja Aah sitä rentoutumisen fiilistä kun etsi sweetspotteja ja naputteli biittejä rajatulla käyttöliittymällä. Tilasin heti lisää rojua ja pedaaleita räplättäväksi.
 
Jos se efekti mitä käytetään on ns oleellisessa osassa niin tietysti sen kanssa nauhoitetaan. Jos sitten se on ns mauste niin lisätään jälkikäteen. Noin niinkuin pääpiirtein.

Jotain U2 delay juttuja on vähän tylsä vedellä ilman delayta ja fiilis ihan eri.

Plus vielä se että delay on hyvä treeniväline taimiin sekä harmonioihin. Armoton myös kun palaute on välitön.
 
Itselle pedaalien nuppien pyörittely on paljon luontevampaa ja suoraviivaisempaa kuin jossain DAWissa hiirellä sohiminen. Eilisillan istuskelin nojatuolissa rumpukone sylissä ja Aah sitä rentoutumisen fiilistä kun etsi sweetspotteja ja naputteli biittejä rajatulla käyttöliittymällä. Tilasin heti lisää rojua ja pedaaleita räplättäväksi.
Joo, no en minäkään sitä rentoutumissoittelua tee dawia roplaten, mutta ei mulla oo tosiaan tällä hetkellä ainuttakaan analogivermettä, vaan pelkästään sit tuo Quad Cortex, josta nuo dilsatkin kyllä saa.

Peukkua kyllä ostamiselle, pitäähän leluja olla :D

Mut nauhoittaessa, niin pedaalien kanssa sen märän raitansa soittaa sit aina uusiksi, kun haluaa muuttaa jotain. Jostain plugarista kun ottaa, niin sen kun vaihtaa lennosta asetuksia.
 
Eikö sulla ole delay pedaalia? Tohon alkuriffiin kuuluisi, tai sit sul on asetukset siinä pielessä. Säkeistössä toi 36s kohdalla tuleva juttu menee väärin ja ihan väärään tahtiin, toi sun tabu näyttäs olevan ihan oikein, en tiedä mitä oikein soitat siinä kohtaa mutta menee pieleen.

Reaperin omaa delayy käytän ja on siinä kyl sitä miten nyt säädin menemään :D Toki tiedän että se alkuriffi on delaylla. Noist plugareist vois kyl yhdistää jonku delay pedaalin, tai sitten voisi lataa sellaisen ihan erikseen. Olisko ehdottaa jotain delay pedaalia?

Tarkotus ei nyt oo aina iha täysin jäljittää orkkis soundia vaan vähä sinnepäin. Toisaalta tää tekeminen on nykyään paljo sellaista, että opin matkalla ja kokeilen erilaisia juttuja vaikka lopputulos ei kuulostaisi aina järkeveältä.

Tossa 0:36 kohdalla soitan väärin, enkä jaksanut korjaa :D
 

Kun vertaa vaikka tohon (eka satunnainen coveri mikä tosta samasta biisistä löyty) niin en kuule ollenkaan delayta sun versiossa, vaikka kuulokkeiden kanssa kuuntelin. Tolta voit kattoa myös mallia miten se pieleen mennyt kohta soitetaan.
 
Noista soundien ruuvailuista ja dilsoista, niin aika vähän jaksaa ite käyttää soittoaikaa noiden kanssa veivuuseen.. ehkä kerran kymmenestä, kun alkaa vähän tutkimaan jotain.. muuten vaan soitan.

Nyt oon pyöritellyt duuriasteikon seiskasointuja ja niiden arpeggioita eri asemista. Saa improjuttuihin työkaluja. Sama juttu duuriasteikon kolmisoinnuilla ja niille oon kanssa veivannu tiettyjä economy-kuvioita.

Sit on ollu jotain jaska 251-juttuja ja ideoita noihin kiertoihin. Ja välillä vaan sitten plokkailee jotain soitettavaa. Teatterin Pull Me Underin soolon nauhoitin, mutta meni legatot niin lepsusti, ettei viiti vielä jaella, ennen ku saa soitettua vähän tarkemmin nauhalle.
 
Plugarit on helppoja ja käteviä, mutta jos olis joku simppeli pedaalilauta (esim. särö/boost, delay, chorus) ja vaikka marsun putkikombo niin ne kyllä opettais tehokkaammin säätämään saundeja. Tuntuu että nykyään aivan liikaa puuhataan sen koneen kanssa eikä keskitytä soittamaan. Ilman konetta voi rämpytellä sen kombon ja speddujen kanssa vaikka telkkaa tuijotellen. Tekee hyvää soittotatsillekin ja kun on rajalliset mahdollisuudet niin keskitytään siihen soittamiseen.

Taisin tästä aiemminkin mainita ja ymmärrän et monelle plugarit on helppo ja halpa tapa, mut ne jotka yhtään vakavammin meinaa soittaa niin kannattaa harkita tuota mitä sanoin. Sillee oppii ymmärtämään miten pedaalit, vahvari/kaappi ja kitara linkittyy kokonaisuudeksi. Niitä ne plugaritkin yrittää mallintaa.
 
Plugarit on helppoja ja käteviä, mutta jos olis joku simppeli pedaalilauta (esim. särö/boost, delay, chorus) ja vaikka marsun putkikombo niin ne kyllä opettais tehokkaammin säätämään saundeja
Säätämään soundeja mihin? Siihen omaan olkkariin ja kotisoittoon?

Olen minäkin kyllä katellut kotisoittoon jotain pientä putkikomboa ja on noita vahvareita ollutkin kaikenlaisia, mutta en oo kyllä osannu ajatella, mihin opetteluun minä mitään vahvareita tarttisin, kun nauhoittelut on paljon (oikeasti paljon) suoraviivaisempaa tehdä plugareilla, jolloin se hyvä / haluttu soundi haetaan niistä. Ja jos jotain esiintymisen tarvetta tulee, muutenkin kuin akkarilla, niin sinne kannan tuon Quad Cortexin.

Muoks. Sohvalla soitan ite ihan naturaalina, mut tosiaan vois kai tuossa joku pikkuvahvarikin olla..
 
Viimeksi muokattu:
Minulla oli outo oivallus tuossa taannoin, kun kuolasin erilaisten kaikupedaalien perään: mihin niitä muka tarvitsen, kun en soita keikkoja?! Kotona piuha tietsikkaan kiinni ja plugareilla loput! Satunnaisesti treeniksellä rytmikitarassa ei paljoa efekteja kaivata, parempi lopputulema kuivalla ja selkeällä soundilla.
 
Kaikki menee kunhan käsittelee vahvistinsimulaatioita kuin esikuviaan. Joittenkin profiilien kanssa ihan eri juttu.

Sopivan kaapin kanssa ei ole ihmeellisiä vetää marshall mallinnus niin että basso, ja presence nollaan ja middle täysille. Ja treble jonnekin klo 13 hujakoille. Niin kuin oikeankin kanssa.
 
Säätämään soundeja mihin? Siihen omaan olkkariin ja kotisoittoon?

Olen minäkin kyllä katellut kotisoittoon jotain pientä putkikomboa ja on noita vahvareita ollutkin kaikenlaisia, mutta en oo kyllä osannu ajatella, mihin opetteluun minä mitään vahvareita tarttisin, kun nauhoittelut on paljon (oikeasti paljon) suoraviivaisempaa tehdä plugareilla, jolloin se hyvä / haluttu soundi haetaan niistä. Ja jos jotain esiintymisen tarvetta tulee, muutenkin kuin akkarilla, niin sinne kannan tuon Quad Cortexin.

Muoks. Sohvalla soitan ite ihan naturaalina, mut tosiaan vois kai tuossa joku pikkuvahvarikin olla..
Sähkökitara (ja soittaja) reagoi eri tavalla (putki)vahvariin ja oikeaan kaappiin kuin plugareihin, joten kannattaa tutustua miten se saundi luodaan yksinkertaisilla vehkeillä ilman tietokonetta. Se luo hedelmällisen pohjan käyttää plugareita ja lisäksi oppii saundin luomisesta yhtä sun toista. Plugarit lisäksi peittää tekniikkavirheitä helpommin kuin esim pelkällä vahvarilla ja kaapilla soittaminen.

Jokainen tekee kuten parhaaksi näkee, kunhan kerron omia ja lähipiirin kokemuksia.
 
Sähkökitara (ja soittaja) reagoi eri tavalla (putki)vahvariin ja oikeaan kaappiin kuin plugareihin, joten kannattaa tutustua miten se saundi luodaan yksinkertaisilla vehkeillä ilman tietokonetta. Se luo hedelmällisen pohjan käyttää plugareita ja lisäksi oppii saundin luomisesta yhtä sun toista. Plugarit lisäksi peittää tekniikkavirheitä helpommin kuin esim pelkällä vahvarilla ja kaapilla soittaminen.

Jokainen tekee kuten parhaaksi näkee, kunhan kerron omia ja lähipiirin kokemuksia.
Ei ne plugarit mitään tekniikkavirheitä peitä yhtään sen enempää kuin analogikamppeetkaan. Reilusti gainia voi jotain antaa anteeksi versus kuivempi soundi, mutta sen nyt voi ottaa ihan samalla tavalla analogikamppeista kuin digitaalisistakin. Paljon armottomampaa se melkein on, kun on soittaessa monitorit nenän edessä. Tulee joka ikinen rasahdus ja nyanssi läpi versus joku lattialla oleva kajari, joka ei oo välttämättä edes suunnattu just kohti (ts. yläkerta tulee korvaan paljon vaimeampana).

Edelleenkään en myöskään hahmota mitä se opettaa soundin luomisesta, että saa ruuvattua olkkarissaan jonkun kivan treenisoundin jostain pikkucombosta.. muuta kuin, että sitten saa olkkariinsa siitä nimenomaisesta combosta tiettyä soundia. Nauhoittaessa on taas omat haasteensa, toisten kanssa soittaessa omat haasteensa jne.

Varmaan jotkut paskat plugarit reagoi soittoon huonosti ja ei-vahvarimaisesti, mutta esim. tuo Quad Cortex tai nuo Neural DSP:n plugarit on jo sen verran hyvin tehtyjä, ettei pitäs olla juuri eroa. Ja tässä varmaan mennään vaan parempaan suuntaan koko ajan.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä myös sanoisin että plugarit on parhaillaan kun niitä käyttää samalla tavalla kuin fyysisiä vehkeitä mihin ne perustuu eikä ne sen enempää anna anteeksi kuin analogiset vehkeetkään
 
Ei ne plugarit mitään tekniikkavirheitä peitä yhtään sen enempää kuin analogikamppeetkaan. Reilusti gainia voi jotain antaa anteeksi versus kuivempi soundi, mutta sen nyt voi ottaa ihan samalla tavalla analogikamppeista kuin digitaalisistakin. Paljon armottomampaa se melkein on, kun on soittaessa monitorit nenän edessä. Tulee joka ikinen rasahdus ja nyanssi läpi versus joku lattialla oleva kajari, joka ei oo välttämättä edes suunnattu just kohti (ts. yläkerta tulee korvaan paljon vaimeampana).

Edelleenkään en myöskään hahmota mitä se opettaa soundin luomisesta, että saa ruuvattua olkkarissaan jonkun kivan treenisoundin jostain pikkucombosta.. muuta kuin, että sitten saa olkkariinsa siitä nimenomaisesta combosta tiettyä soundia. Nauhoittaessa on taas omat haasteensa, toisten kanssa soittaessa omat haasteensa jne.

Varmaan jotkut paskat plugarit reagoi soittoon huonosti ja ei-vahvarimaisesti, mutta esim. tuo Quad Cortex tai nuo Neural DSP:n plugarit on jo sen verran hyvin tehtyjä, ettei pitäs olla juuri eroa. Ja tässä varmaan mennään vaan parempaan suuntaan koko ajan.
No joo ehkä tuli hätäiltyä ton kommentin kaa plugarien saundin peittävyydestä. Oot oikeassa et ne on jopa paljastavampia. Kuitenkin olen sitä mieltä että olisi hyvä oppia miltä pedaalien ja vahvareiden läpi soitettu saundi kuulostaa, koska ne simulaatiot perustuu kuitenkin niihin. Liian moni etsii jotain Hetfield-saundia suoraan plugareista sen sijaan että vääntäisi omansa vehkeistä ja sitä kautta oppisi mitä haluaa ja mikä sopii. Ehkä lähestyn asiaa liian paljon artistinäkökulmasta jossa oma saundi on äärimmäisen tärkeä.
 
No joo ehkä tuli hätäiltyä ton kommentin kaa plugarien saundin peittävyydestä. Oot oikeassa et ne on jopa paljastavampia. Kuitenkin olen sitä mieltä että olisi hyvä oppia miltä pedaalien ja vahvareiden läpi soitettu saundi kuulostaa, koska ne simulaatiot perustuu kuitenkin niihin. Liian moni etsii jotain Hetfield-saundia suoraan plugareista sen sijaan että vääntäisi omansa vehkeistä ja sitä kautta oppisi mitä haluaa ja mikä sopii. Ehkä lähestyn asiaa liian paljon artistinäkökulmasta jossa oma saundi on äärimmäisen tärkeä.
Niin no, jos se "oma soundi", jota hakee, on esim. jotain modernia, efektoitua metallikitarasoundia, niin on äkkiä useampi satanen tai tonneja selällään, kun on ostettu pedaalit tai multiefektit, jotka sen soundin mahdollistaa. Versus 150€ vaikka jostain Neural DSP:n Henson- tai Gojira-plugarista, joissa on kunnon runttaussäröt, dilsat, transposet, harmoniat, kaiut sun muut kilkkeet yhdessä paketissa. Jonkun verran enemmän fiilistä soittaa, kun kuulostaakin siltä, miltä haluais kuulostaa ja niin se vaan menee, varsinkin aloittavilla soittajilla, että esikuvien ja kuunneltavan musan mukaan soundia lähdetään hakemaan ja se alkaa siitä sit muovautumaan johonkin omaan suuntaan.

Tietty jos soittaa perinnerokkia, bluesia tai vaikka jaskaa, niin varmasti riittääkin asiallinen kitara ja joku sopiva pikkuvahvari, mutta siitähän tässä tosiaan lähdetään, että millaista musaa on tarkoitus soittaa ja millaista soundia siihen tarvitsee.

Nauhoittamiseen jos menee, niin kauhea säätö saada nauhalle fiksusti se oma pikkuvahvarinsa versus daw auki, joku valittu plugari raitaan ja soittoa. Tarvis myös olla taas lisää rojua mikrofonin / mikrofonien muodossa ja ymmärtää jotain vahvarin mikityksestä, huoneen vaikutuksesta jne. Ts. noilla plugareilla on kotisoitossa vaan kaikki helpompaa :D

Mitään ei tosiaan itellä ole aitoja kamppeita vastaan, päin vastoin, ja itelläkin on tuo toinen systeemi rinnalla, ettei tarvii aina konetta availla soittaakseen, mutta aloittavat soittajat kun kyselevät, millaisia vermeitä kannattas ostaa jollain satasbudjetilla, niin ei noihin yleensä minusta muita hyviä vastauksia ole kuin että hommaa äänikortin, luurit / monitorit ja jonkun haettuun soundimaailmaan sopivan plugarin.
 
Viimeksi muokattu:
Oon plugareitten, guitar rigien ja vastaavien kanssa soitellut paljonkin jostain 2010 alkaen, ja itsellä noissa nykyään ahdistaa eniten se loputon vaihtoehtojen määrä. Oma soundimaailma on nykyään aika luomu tai jopa lo-fi, ja tykkään siitä että on pari simppeliä purkkia rutisevan vahvarin perässä eikä tosiaan tarvitse tietokoneella räpeltää kun tekee mieli soitella. Toisaalta hommasin just yksimikkisen P90-skebankin koska ahdisti kitarassa olevat säätömahdollisuudet. :D

Eli todennäköisesti taas ensi talveen mennessä oon syöksynyt toiseen ääripäähän ja hommaan seiskakielisen aktiivimikeillä ja haen jotain metalcoren progressiivista ydintä.
 
Itselleni plugarit ehdottomia. On niin helppoa heittää nauhalle jotain, kun melkein järjestään aina soittaessa nauhotan myös. Useimmiten Neuralin omegalla, jos black metallia niin eipä siinä aikaa mene säätämiseen. Jos jotain puhdasta niin sitten bias fx elitessä pari vakiovaihtoehtoa.
 
Vähän voi ottaa takas tuota, etteikö plugareillakin sais pikkaisen peitettyä lepsua soittoa. Taisin jollain kuivemmalla soundilla, ehkä Neuralin Fortin Cali plugarilla soitella tän pari päivää sitten ja nyt vaihdoin tuon Soldanon vaan tilalle samaan ottoon ja aikaisemmalla kuivemmalla soundilla tuli (luonnollisesti) paljon enemmän läpi lepsu soitto siinä missä tällä Soldanolla kuulostaa jo siltä, niin kuin tuo menis vähän sinne päin.

Mulla siis hakee vähän vielä sormitukset noita legatojen kanssa ja ei noita kerkeäis tuossa temmossa oikein miettimään, niin menee aina vähän miten sattuu sen mukaan, mitkä sormitukset sattuu mihinkin ottoon osumaan :D

Mut pitäs tosiaan reenailla vähän vielä tätä, kun en oo esim. fryygistä juuri asteikkona soitellu ja sen sormitukset ei oo samalla tavalla selkärangassa kuin noiden muiden.

 
Viimeksi muokattu:
Oma soundimaailma on nykyään aika luomu tai jopa lo-fi, ja tykkään siitä että on pari simppeliä purkkia rutisevan vahvarin perässä eikä tosiaan tarvitse tietokoneella räpeltää kun tekee mieli soitella. Toisaalta hommasin just yksimikkisen P90-skebankin koska ahdisti kitarassa olevat säätömahdollisuudet. :D
Joo, aika paljon soitan itekin nykyään joko puhtaalla tai ihan pikkaisen rosolla olevalla, suht perus vahvarisoundilla. Liittyy kyllä siihen, että oon aika paljon koittanut nyt opiskella jazz-juttuja.

Kitarana ollu enimmäkseen telecaster, jossa on minusta justiinsa sopivasti soundivaihtoehtoja, mutta ei mitään 5-way switchiä ja nostopotikoita, joiden kanssa häslätä ylimääräisiä. Suht hyvin tuolla on soitellu niin hevit kuin jazzitkin. Kampea jos tarvittee, niin sitten on otettava toinen kitara käteen.

Mutta itekin kyllä tykkään, että mitä yksinkertaisemmin saa jotain toimivaa, niin sen parempi.
 
Vähän voi ottaa takas tuota, etteikö plugareillakin sais pikkaisen peitettyä lepsua soittoa. Taisin jollain kuivemmalla soundilla, ehkä Neuralin Fortin Cali plugarilla soitella tän pari päivää sitten ja nyt vaihdoin tuon Soldanon vaan tilalle samaan ottoon ja aikaisemmalla kuivemmalla soundilla tuli (luonnollisesti) paljon enemmän läpi lepsu soitto siinä missä tällä Soldanolla kuulostaa jo siltä, niin kuin tuo menis vähän sinne päin.

Mulla siis hakee vähän vielä sormitukset noita legatojen kanssa ja ei noita kerkeäis tuossa temmossa oikein miettimään, niin menee aina vähän miten sattuu sen mukaan, mitkä sormitukset sattuu mihinkin ottoon osumaan :D

Mut pitäs tosiaan reenailla vähän vielä tätä, kun en oo esim. fryygistä juuri asteikkona soitellu ja sen sormitukset on jääny vähän vieraiksi.

Hyvinhän tuo menee eikä ole varmasti helppo soolo. Musa ei ole muutenkaan helpoimmasta päästä ja koko biisin naruttamisessa haastetta riittää. Ootko kokeillut vetää koko biisiä? Pitäsköhän itekkin testata, sattuu olemaan yksi lempibiiseistä vaikken bändiä isommin kuuntele.

Noi Neuralit on varmaan parasta mitä markkinoilta löytyy ja niillä lienee tehty jo ison profiilin levyjäkin. Ainakin sillä Darkglass plugarilla on bassoja bändit levylle nauhoittaneet ja varmaan niillä kitaraplugareilla myös.
 
Hyvinhän tuo menee eikä ole varmasti helppo soolo. Musa ei ole muutenkaan helpoimmasta päästä ja koko biisin naruttamisessa haastetta riittää. Ootko kokeillut vetää koko biisiä? Pitäsköhän itekkin testata, sattuu olemaan yksi lempibiiseistä vaikken bändiä isommin kuuntele.

Noi Neuralit on varmaan parasta mitä markkinoilta löytyy ja niillä lienee tehty jo ison profiilin levyjäkin. Ainakin sillä Darkglass plugarilla on bassoja bändit levylle nauhoittaneet ja varmaan niillä kitaraplugareilla myös.
Oon minä joskus nuorena noita hinkannu, mutta en oo kokonaan tuota koskaan vaivautunut opetteleen. Säkeistön riffin muistaa, kertsin, tuon soolon ja jotain sieltä täältä, mutta tuossakin tapahtuu sen verran paljon, että oishan tuolla vielä opeteltavaa, jos haluais alusta loppuun vetää osapuilleen oikeilla nuoteilla.. itelle hienoimpia juttuja tuolla levyllä varmaan Take The Timessä, Metropoliksessa tai Learning To Livessä. Under A Glass Moonkin hieno kitarakappale, mutta esim. soolo ollut sellainen, ettei oo oikein näpit riittäny vetää niin puhtaasti, että kehtais paljoa esitellä. Ehkä vielä joskus.

Ja joo, onhan Neuralia tosiaan ihan tunnetuilla levyillä. Oma suosikki soundipuolelta Scar Symmetryn toisiksi uusin, jonka kitarasoundit taas Plini-plugarista.
 
Oon minä joskus nuorena noita hinkannu, mutta en oo kokonaan tuota koskaan vaivautunut opetteleen. Säkeistön riffin muistaa, kertsin, tuon soolon ja jotain sieltä täältä, mutta tuossakin tapahtuu sen verran paljon, että oishan tuolla vielä opeteltavaa, jos haluais alusta loppuun vetää osapuilleen oikeilla nuoteilla.. itelle hienoimpia juttuja tuolla levyllä varmaan Take The Timessä, Metropoliksessa tai Learning To Livessä. Under A Glass Moonkin hieno kitarakappale, mutta esim. soolo ollut sellainen, ettei oo oikein näpit riittäny vetää niin puhtaasti, että kehtais paljoa esitellä. Ehkä vielä joskus.

Ja joo, onhan Neuralia tosiaan ihan tunnetuilla levyillä. Oma suosikki soundipuolelta Scar Symmetryn toisiksi uusin, jonka kitarasoundit taas Plini-plugarista.
On noissa Theaterin biiseissä kyllä opeteltavaa kun tapahtuu paljon. Under A Glass Moon tais olla lähelle normaalia biisiä. Mulla jäi Metropolisin basso-tapping soittamatta suoriltaan. Toki kovan tatsin takia kielet aika ylhäällä jolloin se huonosti onnistuukin, seliseli. Pahintahan noilla on helkkarin hyvä taimi joka on noin vaikeassa musassa hankala saada pidettyä vaikka muuten saisikin rämmittyä läpi.

Eiköhän noi plugarit monessa kohtaa ala sivuuttamaan oikeita vehkeitä myös isoilla bändeillä. Studiossa tosin voi tehdä reamppausta myös jolloin kaikki ei ole naulattu äänitystilanteessa, ja plugarihan on tuosta oikeastaan seuraava kehitysaste kun puhdas DI on nauhalla josta edetään molemmissa tapauksissa.
 
Biisi meni muuten ihan ok, mutta akustiset osuudet oli yhtä tuskaa ja meni aika päin persettä :D Ko ei tässä metalliriffitelyssä paljoa tuu mitää barrisointuja tai vastaavia treenailtua. Tästä näkee, et monipuolisuus treenissä tuo parempaa lopputulosta. Noh, ei se menoa haittaa! Tän biisin kohdalla olis toki voinu vähä pidempää antaa aikaa ja reeniä. Tiedä olisko pelastanut vähä noita akustisia osuuksia se, että olisin pidempään kikkaillut soundien/plugareiden kanssa. Tekemällähän tätä oppii.

 
Biisi meni muuten ihan ok, mutta akustiset osuudet oli yhtä tuskaa ja meni aika päin persettä.
...
Tiedä olisko pelastanut vähä noita akustisia osuuksia se, että olisin pidempään kikkaillut soundien/plugareiden kanssa.
Noiden sointuarpeggioiden pikkausta kannattas ehkä kattoa. Sää oot aika nopsaan lirissä yhtään nopeamman tempon tai hankalamman kuvion kanssa, jos koitat pikata kaikki vaan alaspäin plus tuo kuulostaa tuollai aika töksähtelevältä. Ts. kattele vaikka vähän mallia Youtubesta ja koita ruveta mallailemaan alternatea noihin tai sitten tätä mun tyyliäni (laskevat kolmikieliset: ylös - ylös - alas, nousevat kolmikieliset: alas - alas - ylös), jossa tuo toisenpuolinen isku jeesaa hyppäämään takas aloituskielelle. Paljon rennompi soittaa noin, kuin kaikki alas.

Lienen ehkä vähemmistössä tuon jälkimmäisen tekniikan kanssa, kun pääsen tuon kanssa kohtuu koviin tempoihin ja kitaramaikka taas tuumas, ettei hän pysty vastaavia tuollai soittaan vaan vetelee sit alternatella. Mut joka tapauksessa pitkällä tähtäimellä vaan eroon tuosta pelkästä alaspikkauksesta, koska se tulee muuten kyllä rajoittamaan jatkossa.

Joku epävireisyyskin taas kuului noissa cleaneissa. En tiedä onko hienovirejuttu vai mikä tuon kitaran kanssa. Ja vähän tunkkainen oli joo soundikin, mutta siihen nyt osaa oikein sanoa mitä muuttaisin tuon vireisyyden lisäksi.. Vetelen kyllä kaikki cleanit ite noilla teleillä. Soundaa yksikelainen, ei turhan kuuma kaulamikki omaan makuun miljoona kertaa paremmalta osapuilleen kaikessa puhtaassa kamassa kuin joku kuuma humppari.
 
@Markqq en muista kiinnostiko sua bändi yhtään, mutta Gunnareilla on monta hyvää treenibiisiä noihin cleaneihin sointuarpeggioihin. Kaikki nuo listatut vähän niinku pakottaa miettimään sitä oikeaa kättä jotenkin muuten kuin pelkästään alaspikkaamisen kautta.

- Don't cry intro
- Knocking On Heavens Door intro
- Paradise City intro
- Civil War intro
- My Michelle intro (bonuksena, selkeästi varmaankin haastavin näistä)

Suunnilleen jossain äkkiä arvotussa vaikeusjärjestyksessä.

Noilla minä taisin aika paljon nuorempana vastaavia reenata. Ja toki hirveeseen ylitempoon (ainakin Civil Waria ja Paradise Citya), kun ei tajunnu koskaan tarkistella tai soittaa metronomin kanssa ja oli ehkä joku tarve kokeillakin paljon saa kasvatettua tempoa, niin varmaan siinä sit kehittyikin tuo oikea käsi.

muoksista. ja tuossa on kanssa hieno tuo intron akkaririffi. Tätäkin on veivattu nuorena. Ihan mahdoton soitella vaan alaspikaten.

 
Viimeksi muokattu:
Samaa mielipuolta ku pappatechi. Kannattaa monipuolisesti treenata.

Muistan yhen oman coveriprojektin yli 20 vuoden takaa, ku siinä oli metallikitaristin ja rock/blues kitaristin symbioosi. Biiseinä bluesia, rokkia, hardrockia, thräshiä jne aika monipuolisesti.

Metallikitaristi tuskaili oman tekniikkansa kans, ku se soitti bluesia ja rokkia ja mä tuskailin thräshin kans, ku ei oma tekniikka meinannu riittää nopeempaan soittoon.
Siinä jouduttiin molemmat siltä omalta tutulta alueelta aika paljonkin pois ja piti opetella uusia tekniikoita. Melkoisesti teetti töitä molemmilla..

Toki se molempien oma aiempi tausta jäi kuulumaan soitossa aina, mutta se toi oman värinsä sitten biiseihin.

Sooloissa ei multa ikinä lähteny mitkään nopeat tiluttelut vaan menin bluesi/rokki tyylillä, niinku aina..
 
Joo kiitos. Mäpä otan vinkit talteen ja rupeen treenaa eriksee noit tekniikoita vaikka en ns. coveeraisikaan moisia biisejä. Mutta päivättäiseen harjoitukseen noin tekniikkojen puolesta :)
Kyl tuossa biisissä sai pari kertaa lyödä päätä seinään ko se mitä toista osaa ja harjaa niin toinen ei lähde sitten ollenkaan.

Näkyy se akustisellakin ku emmä sillä oikein mitää perus nuotiokomppia ihmeempää osaa soittaa :D
 
Mäpä otan vinkit talteen ja rupeen treenaa vaiks eriksee noit tekniikoita vaikka en ns. coveeraisikaan moisia biisejä
Niin, paras varmaan, jos löydät jotain materiaalia, joka puhuttelee ja jossa on noita vastaavia juttuja. Se jää helposti vähän kummulle, jos reenaat jotain irrallisia tekniikoita siellä täällä, mutta et sitten soittele musaa, jossa niitä joutus käyttämään.

Et siinä mielessä vois palata siihen vanhaan jankutukseen, jonka taisin joskus kirjoitella, että tuon pelkän vitossointumetallin hinkkaaminen ei oo mitään kaikkein kehittävintä, jos haluaa soittajana kehittyä, ja hyvä ois tosiaan soitella vähän laajemmin erilaista musaa, niin kuin tuossa ylempänäkin mainittu.
 
Markulle jo kauan sitten taisin tämän linkata, mutta laitetaan muillekin. Vähän sormivenytystä introssa ja pikkailua ees taas.

 
Ei nyt varsinaisesti kitaransoittoon liittyvää, mutta joskus niitä softasynia ihmettelin, niin Babyaudion BA-1 tarttu aamulla matkaan jonkun retropackin kanssa Babyaudion alesta ja näyttäs olevan omaan tarpeeseen aikalailla just mitä haettiinkin. Hyvin yksinkertainen käyttää ja jo suoraan paketista saa tuota retro- / kasarisoundia, jota kaipailinkin.

Inspiroi ihan kötöstään alkuun jotain tuommosta synthwave-tyylistä aihiota.
 
Ei nyt varsinaisesti kitaransoittoon liittyvää, mutta joskus niitä softasynia ihmettelin, niin Babyaudion BA-1 tarttu aamulla matkaan jonkun retropackin kanssa Babyaudion alesta ja näyttäs olevan omaan tarpeeseen aikalailla just mitä haettiinkin. Hyvin yksinkertainen käyttää ja jo suoraan paketista saa tuota retro- / kasarisoundia, jota kaipailinkin.

Inspiroi ihan kötöstään alkuun jotain tuommosta synthwave-tyylistä aihiota.

Hyvä ostos! Taisin tuon mainitakin jossain yhteydessä.
 
Oisinkohan viimeisen kaks, kolme vuotta ollu puheissani menossa Tonefesteille, mutta tänä vuonna on nyt liput ja junatkin, notta tullee varmaan nyt viimein mentyäkin, jos ei nilkka nyrjähdä ennen sitä tmv. Nappasin lipun samalla André Nierin masterclassille, tiedä saako noista mitään sen ihmeellisempää irti omaan soittoon, mutta hauska kuulla soittoa livenä.

Eilen myös nähty Timo Kämäräinen, kun soitteli Pat Methenyn musaa Jyväskylä big Bandin kanssa. Oli yllättävän kova, enkä tiennyt, että täällä konservatoriolla on noin hyvät tilat vetää, kun en ollu käynyt tässä uudessa tilassa. Kova muusikko kyllä Kämäräinen. Veteli normikitaran lisäksi jollain kitara-sitarilla, jollain ihmevireisellä 12-kielisellä sekä lapsteelillä normikitaran lisäksi. Ja tuo big band taustalla kuulosti saatanan hyvältä.
 
Oisinkohan viimeisen kaks, kolme vuotta ollu puheissani menossa Tonefesteille, mutta tänä vuonna on nyt liput ja junatkin, notta tullee varmaan nyt viimein mentyäkin, jos ei nilkka nyrjähdä ennen sitä tmv. Nappasin lipun samalla André Nierin masterclassille, tiedä saako noista mitään sen ihmeellisempää irti omaan soittoon, mutta hauska kuulla soittoa livenä.

Eilen myös nähty Timo Kämäräinen, kun soitteli Pat Methenyn musaa Jyväskylä big Bandin kanssa. Oli yllättävän kova, enkä tiennyt, että täällä konservatoriolla on noin hyvät tilat vetää, kun en ollu käynyt tässä uudessa tilassa. Kova muusikko kyllä Kämäräinen. Veteli normikitaran lisäksi jollain kitara-sitarilla, jollain ihmevireisellä 12-kielisellä sekä lapsteelillä normikitaran lisäksi. Ja tuo big band taustalla kuulosti saatanan hyvältä.
sen jälkeen kun lopettivat sen, mikä lie tuusulan asemalla? olleen Tonefestin niin ei oo isommin kiinnostanut :( Toki Tampereella asuvana voisi olla nyt ihan silleen varovaisen etäisesti mielenkiintoinen...
 
sen jälkeen kun lopettivat sen, mikä lie tuusulan asemalla? olleen Tonefestin niin ei oo isommin kiinnostanut :( Toki Tampereella asuvana voisi olla nyt ihan silleen varovaisen etäisesti mielenkiintoinen...
No, vaikka Tuusulaan taitaa päästä lähijunilla esim. Keravalta, Järvenpäästä ja Hesastakin, niin tokko haittaa niin ulkomaan vierailijoita kuin muualta suomestakaan tulijoita, että mestat on kunnollisten suorien yhteyksien päässä.

En tunne tilannetta, mutta liekö tapahtumakin kasvanut sen verran, että halunneet vaihtaa paikkaa.
 
Hauska settihän tuo Tonefest oli. Nierin kanssa tuli rupateltua soitosta, Kikon kanssa lyhyesti Neuralin vehkeistä, useita tubesta tuttuja näki livenä, paljon hyviä livevetoja, näki noi molemmat customirakentajat livenä ja sai rupateltua noista rakennetuista tai rakenteilla olevista kitaroista ja sai testattua kaikenlaista vehjestä omin käsin. Ruokankaan VSOP Bluetonen jonkun pikkuvahvarin läpi oli kyllä stratosoundiksi tosi makea, vaikka en noista Ruokankaista hirveästi esim. visuaalisesti innostu siihen nähden, miten hemmetisti ne maksaa. Sen sijaan tuommonen Bluetone kyllä kiinnostaa nyt entistä enemmän olkkarivahvariksi.

Viitasaaren Olli supermukava kaveri ja pientä speksisäätöäkin sai vielä tehdyksi (ts. jos sais kitaran kaulaliitoksen alakulmaa itelle vähän vähemmän teräväksi, kun vähän osui epämukavasti käteen ylänauhoilla).

Kotimaisissa livevedoissa oli paljon hyviä, mutta Kämäräinen on vaan kyllä huikea. Ei tätä saa oikein tällai selitettyä, mutta vetäs esim. ihan puhtaana improna sanoineen päivineen kokonaisen biisin vastauksena kysymykseen, että käyttääkö dilsoja livenä stereona. Instassa on ainakin jonkun kännykkänauhoituksia, jos sattuu kiinnostaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 210
Viestejä
4 472 617
Jäsenet
73 897
Uusin jäsen
hal90210

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom