Kitaran soittaminen

Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
90
Okei joo, enpä ole testannut niin en tiennyt että ne noin löytyy. Se Gojiran plugari jäi mieleen Ola Englundin testeistä, että kuulosti hyvältä ja taipuu varmaan monenlaiseen. Ihsahnilla on kyllä yleensä erittäin hyvä soundi myös.
Ihsahn on ihan eri tasolla vielä. Ola ei oo ollu salapoliisin ees haistelemas et joku polttais kirkkoi. Yks parhaist influerenseist kyl! Kerran näin The Hauntedin Wackenis eikä pettäny. Mut Emperor tuhoo, etkä pety jos ostat Ihsahnin saundit.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Devini ehkä puuttuu jos haluu reenailla. Dimebaggii ei valitettavast löydy
Devin varmaan vähän vaikea, kun (kitara)sounditkin on ollu niin vaihtelevia eri projekteissa ja levyissä. Terrialla oli hyvän kuuloinen kitarasoundi, se jotenkin tulee ekana mieleen, mitä kiinnostais lähteä replikoimaan.

Fractalin Axe FXII sillä oli pidemmän aikaa käytössä, liekö edelleenkin studiokäytössä, että sille varmaan löytyy jotain Devinin patcheja..

Neural DSP:n Cortexin pilvestäkin löytyi näköjään yks suositumpi Devinin paketti (tuommonen bundle siis mallinnuksia ja presettejä). Tehty Mesan Mark V:n ympärille. Vois huvikseen testata, mutta ei mulla kyllä ole kuin noita standardivireisiä kitaroita, ettei niillä kovin äkkiä Deviniltä kuulosteta :D
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Jumalaut, tuohan oli täysin hyvä ja ennen kaikkea käyttökelpoinen tuo Cortex cloudista napattu "HevyDevy" setti :) Tuolta kun jotain lataa, niin tuntuneet olevan vähän turhan suurella todennäköisyydellä suoraan pakasta käyttökelvottomia, mutta tossa oli täysin toimiva tuollainen runttaussärö, sit semmonen Devinin delay + higain äänivallisoundi, täysin toimiva cleani ja kaikille noille kolmelle -1 sävelaskelta pitch shift -presetti.

Panteratkin menis ihan hyvin tuolla paketin perussäröllä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
780
Onko suosituksia jostain soitinkaupasta Jyväskylässä joka tsekkaisi et kitara on kunnossa?
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Onko suosituksia jostain soitinkaupasta Jyväskylässä joka tsekkaisi et kitara on kunnossa?
Soitinkauppoja ei kaupungissa juuri muita ole kuin Musikantti. Liikkeenä ei valittamista ja homma toiminut mitä oon asioinut, mutta ei mitään tietoa, millainen kaveri siellä on kitaroita säätämässä.

AP Paasonen / Jasesoi Rajakadulla tekee huippujälkeä (huollot, säädöt, tsekkaukset jne). Paasosta voin kokemuksesta suositella.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 152
Huomannut muuten et ku noita official tai prob tabujen kanssa treenaillut biisejä niin joo, yleensä menee aikalailla oikein, mut paljon on myös virheitä tai puutoksia. Esim Ghost Year Zero biisissä on muutamia kohtia jotka ei oo oikein tabuissa, etenkin soolossa menee vähä erilailla. Mut hyvä tehdä sit oma kompromissi tai päätelmä, ehkä jopa tekee sit omalla tyylillään coveriin.

Hyvä siis opetella se biisi, mut tarkkaan kuunnella se originaalina, tehdä muutoksia sit tarpeen tullen, kehittyy oma korvakuuntelukin samalla :)
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
90
Huomannut muuten et ku noita official tai prob tabujen kanssa treenaillut biisejä niin joo, yleensä menee aikalailla oikein, mut paljon on myös virheitä tai puutoksia. Esim Ghost Year Zero biisissä on muutamia kohtia jotka ei oo oikein tabuissa, etenkin soolossa menee vähä erilailla. Mut hyvä tehdä sit oma kompromissi tai päätelmä, ehkä jopa tekee sit omalla tyylillään coveriin.

Hyvä siis opetella se biisi, mut tarkkaan kuunnella se originaalina, tehdä muutoksia sit tarpeen tullen, kehittyy oma korvakuuntelukin samalla :)
Eikse juju kuitenki oo se et soitat coveria omil mieltymyksilläs? Ei voi olla väärin vaikkei mee nuotin pääl ja vapaus on aina soittaa miten ite haluaa. Sehän siisteintä soitos onkin! Tuntee biisin ja omat twistit väliin. Itellä oli about 5v tauko soitosta ja en vois milläälailla kuvitella soittavani suoriltaa ohjeista.
 
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
466
vapaus on aina soittaa miten ite haluaa
Tää ei aina kyllä bändeissä toteudu: Muistan hyvin yhden tyypin, jonka biiseissä ei olisi saanut soittaa sointuja / riffejä / lickkejä koskaan "vääriltä" kieliltä. Sointukäännöksistä / jne. nyt puhumattakaan. Ja välittämättä yhtään siitä, tekikö ne niistä järkevämpiä & loogisempia, soitettavuuden kannalta vaiko ei. Soitin silti periaatteestakin, just siitä & mistä & miten halusin. = Kitinä & jupina jatkui, mutta huu keerz?.

Epäloogisinta oli, että se itse sai soittaa meikäläisen tekeleissä (= 80% omista biiseistä), ihan mitä / miten / mistä vaan halusi.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
813
Ensimmäinen vuosi kitarointia tulossa kohta täyteen. Pitää kyllä mainita että yksi parhaista päätöksistä oli tuo kepin osto tämän vuoden alussa. :) Seiskaa tässä viime aikoina opetellut, jonka kanssa on kyllä huomattavasti haastavampaa vs kutosen kanssa. Toki myös antaakin enemmän tarvittaessa. ;) Scar Symmetryä tullut tässä hiukan soiteltua, vielä jonakin päivänä menee tämäkin puhtaammin..

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Scar Symmetryä tullut tässä hiukan soiteltua, vielä jonakin päivänä menee tämäkin puhtaammin..
Minusta tuo soundas noin niinku yleisellä tasolla oikeinkin hyvältä.

Scar Symmetry hieno bändi ja oon varmaan maininnutkin, mutta se niiden toistaiseksi uusin itelle varmaan yks kovimpia metallikitaralevyjä kautta aikain.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
813
Kiva kuulla! Mutta pitkä on matka, jos noita sooloja haluaa joskus soitella puhtaasti.

Tosiaan Holographic Universe oli se mikä itselle iski niinkun nyrkki päähän. Mutta juuri uudemmalta levyltä esim. Neuromancers on helvetin hieno kitarabiisi.
 
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
622
On kyllä todella hyvän kuulosta settiä, jos vuosi vasta soittoa takana. Onko taustalla jonkun toisen soittimen soittoa? Rytmisesti kohdallaan.

Epävireessä tuo kitara tosiaan on ja kannattaa ottaa sellainen tapa, että virittää kitaran aina kun alkaa soittamaan - vaikka soittaisi pelkkiä skaaloja tai hakkaisi nollaa. Siinä korva hiljalleen kehittyy ja oppii tunnistamaan vireen ja intonaation.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
En kuunnellu tota kuin läppärin kajareista ja soitettu kitara oli sen verran lujalla, niin en ite kiinnittäny suuremmin huomiota, mutta joo, totta kai aina kitara vireeseen. Mittari jeesaa, kun tarvii soitella musan mukana, ja minä ainakin tuppaan virittään korvalla aina H:n ylävireiseksi, kun haluan, että se kvintti soi puhtaasti (jolloin avoin terssi tietysti epävireinen) :D

Noista Scar Symmetryn sooloista ei kannata hirveästi ressailla. Ne Per Nilssonin jutut on jotenkin niin jännästi fraseerattuja ja joka paikassa lentelee jotain swiippejä ja täppingejä, etten oo viittiny itekään alkaa niitä purkamaan, vaikka soittoa on takana vähän enemmän kuin vuosi.

Itellä on ite asiassa ollu tämmönen "opettele helppo soolo tai pari viikossa" metodi nyt päällänsä. Reenasin aikanaan vähän liikaa ihan liian vaikeita juttuja, jolloin homma vähän niinku jämähti, niin aattelin, että nyt tsekkailen vaan noita iisimpiä, jotka saa katottua tyyliin illassa soittokuntoon. Viimeisimmät taitaa olla November Rainin välisoolot, Livin On A Prayer ja Bohemian Rhapsody. Noista vika jo semmonen, että jos pitäs naulata kaikki bendit ja vibrat oikealla fiiliksellä, niin vaatii reeniä, mutta mukana pysty soittamaan tyyliin vartissa.

Mut kaikista noista tarttuu mukaan jotain vähän uudenlaisia siirtymiä, just noita tietynlaisia bendejä, vibratoja ja niin edelleen, niin saa tavallaan helpolla laajennettua omaa repertuaaria.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
813
On kyllä todella hyvän kuulosta settiä, jos vuosi vasta soittoa takana. Onko taustalla jonkun toisen soittimen soittoa? Rytmisesti kohdallaan.

Epävireessä tuo kitara tosiaan on ja kannattaa ottaa sellainen tapa, että virittää kitaran aina kun alkaa soittamaan - vaikka soittaisi pelkkiä skaaloja tai hakkaisi nollaa. Siinä korva hiljalleen kehittyy ja oppii tunnistamaan vireen ja intonaation.
Joo nyt kun keskityin kuuntelemaan enemmän niin on pahasti epävireessä. Otan jatkossa tarkemmin huomioon.
Tosiaan rumpuja olen soittanut nyt 16 vuotta, josta on paljon tähän apua, ainakin näin rytmisesti. Mutta uskon että tekniikkapuolelta tulee myös jotain apuja, esim ranne ja sormitekniikat.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 152
Ensimmäinen vuosi kitarointia tulossa kohta täyteen. Pitää kyllä mainita että yksi parhaista päätöksistä oli tuo kepin osto tämän vuoden alussa. :) Seiskaa tässä viime aikoina opetellut, jonka kanssa on kyllä huomattavasti haastavampaa vs kutosen kanssa. Toki myös antaakin enemmän tarvittaessa. ;) Scar Symmetryä tullut tässä hiukan soiteltua, vielä jonakin päivänä menee tämäkin puhtaammin..

Hei mä odotin koko biisin ajan että se soolo tulee! Ei mut hienoa veivii kyllä! Scar Symmetryl paljo hienoi biisei. Vois tuon itsekin ottaa työn alle, siistei riffei ja aika nopeita siirtoja kyllä. Pähee skeba myös sulla! Paljos treenaat keskimäärin päivässä? Treenaatko muute tabuista, korvalta vai molemmilta? Archetype Gojira edelleen? :D

Itellä tulee kohta kans vuosi täyteen aktiivistea soittelua, tosin oon mä aikasemminkin soitellut, mut 1-2 kertaa viikossa tahdilla ei paljoa opi.

Tosiaan tässä kuvailin juuri Year Zeroo ja sitte taas korva kiinni kajariin kuuntelemaan Reaperin antimia. Mä halusin tällä kertaa saada tuon liidukitaran maaliin niin etten koskis ollenkaan sooloon jälkikäteen (yleensä nois coverisoolois on ollut joku kohta mikä on mennyt vähä persiillee ja sit korjannut). Se menikin aika hyvin jonku kuudennen vedon jälkeen.

Ei muuten vaan ikinä koskaan helpotu toi kuvaaminen, aina jännittää ja siinä sitte tulee virheitä vaikka edellispäivänä menis aiva smoothisti ilman sitä kameraa :D

E: Tässä tuorein coveri. Mä jo mietin kahtee kertaa tuota julkaisua, koska mun mielestä toi ei kuulosta oikealta / vähä epävireiseltä ja muutenkin tuntuu et toi meni vähä sinnepäin.. Mut anti mennä. Quality shitcontent vai miten se pitäs sanoa.



E2: Muuten kovin moni ankkuroi sormet tunne kielien alle. Mut jos mä yritän laittaa sillee, tuntuu todella oudolta ja joku kämmenessä vetää jumiin/kramppiin, vai vaatiiko se opettelua? Tommoseessa kevyessä nyrkissä tuntuu paljo paremmalta soitella.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 238
E2: Muuten kovin moni ankkuroi sormet tunne kielien alle. Mut jos mä yritän laittaa sillee, tuntuu todella oudolta ja joku kämmenessä vetää jumiin/kramppiin, vai vaatiiko se opettelua? Tommoseessa kevyessä nyrkissä tuntuu paljo paremmalta soitella.
Toi on kyllä lähinnä ihan henkilökohtainen mieltymyskysymys. Joillekin se selviää kerran kokeilemalla tai jos on enemmän mielenkiintoa, voi väkisin kokeilla sitä toista tapaa pidemmän aikaa ja katsoa, tuleeko siitä hyötyjä. Vähän niin kuin salilla vaihtaisi vaikka jossain liikkeessä otetta tai kahvaa joksikin aikaa.

Omassa soitossa ylimääräiset sormet pääosin lepattaa rentona aavistuksen kaaressa, ehkä välillä hakee tukea. Jossain YouTubessa oon tainnut kuulla joidenkin kertovan, että joku tietty osuus omassa soitossa (esim. alternate picking, koordinointi, tremolo, mikä ikinä) parani vuosikausien jälkeen yllättäen, kun vaihtoi sellaiseen ns. rentoon nyrkkiin. Ehkä auttanut puhtauteen, nopeuteen tai johonkin muuhun.

Välillä olen miettinyt sen omaksumista, mutta ei ole oikein jaksanut, kun se tosiaan ainakin omalla kohdalla varmaan vaatisi viikkojen totuttelua. Ehkä jotain jazzia soittaessa se tuntuisi nopeammin oikealta.
 
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
813
Hei mä odotin koko biisin ajan että se soolo tulee! Ei mut hienoa veivii kyllä! Scar Symmetryl paljo hienoi biisei. Vois tuon itsekin ottaa työn alle, siistei riffei ja aika nopeita siirtoja kyllä. Pähee skeba myös sulla! Paljos treenaat keskimäärin päivässä? Treenaatko muute tabuista, korvalta vai molemmilta? Archetype Gojira edelleen? :D
Ei tule Perin sooloja vielä hetkeen. :D Oon ehkä soitellut keskimäärin joka toinen päivä 1-2h, mut joskus enemmän joskus vähemmän. Joskus joka päivä. Korvalla mä yleensä pyrin hakeen mistä biisi menee, jonka pitäis myös jelppaa tohon improamiseen ettei olis aina riippuvainen tabeista. Ja joo Gojiralla mennään, on todettu erittäin hyväksi! :D

Plugarista todettu hauskaksi tämä Silvera preset.

 
Viimeksi muokattu:

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 558
@Markqq Tossa airbournessa se kikka on oikeen käden rytmissä. Sillä pitää artikuloida tietyt iskut ja soittaa toiset hiljempaa.

Se on vähän sama AC/DC:n kanssa. Periaattessa tosi yksinkertaiset soinnut mutta ei kuulosta sinne päinkään jos sen vaan tasapaksusti nakuttaa menemään.

Esim. tässä pätkässä on korostettu malcolm youngin soitto niin kuulee hyvin miten se piiska kieliä ja demppaa välillä_

 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
E2: Muuten kovin moni ankkuroi sormet tunne kielien alle. Mut jos mä yritän laittaa sillee, tuntuu todella oudolta ja joku kämmenessä vetää jumiin/kramppiin, vai vaatiiko se opettelua? Tommoseessa kevyessä nyrkissä tuntuu paljo paremmalta soitella.
Joissain melodia-, skaala yms. jutuissa se voi itellä vähän tarkentaa pikkausta, mutta koko aikaa ei oo itelläkään ja perinteisellä volapotikan sijoittelulla volapotikka tuppaa tulemaan tielle, jos ankkuroi + pikkaa korkeimpia kieliä.

Enkä ole mikään kitarapedagogi, mutta sanoisin ite, että jos siitä on joissain jutuissa apua, niin voi käyttää ja moni aivan huippukitaristikin käyttää, mutta jos tuntuu vaan luonnottomalta, niin epäilen vähän maksaako vaivaa lähteä opettelemaan. Kai se aika monella ankkuroivalla tulee aika luonnostaan.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 427
Ei tule Perin sooloja vielä hetkeen. :D Oon ehkä soitellut keskimäärin joka toinen päivä 1-2h, mut joskus enemmän joskus vähemmän. Joskus joka päivä. Korvalla mä yleensä pyrin hakeen mistä biisi menee, jonka pitäis myös jelppaa tohon improamiseen ettei olis aina riippuvainen tabeista. Ja joo Gojiralla mennään, on todettu erittäin hyväksi! :D

Plugarista todettu hauskaksi tämä Silvera preset.

Toi on hyvä homma ettei lue orjallisesti vaan tabeja, sävelkorva kehittyy + ne tabit ovat yleensä väärin muutenkin jopa virallisisssa tabikirjoissa on monesti virheitä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 152
Jännä juttu. Reaperiin toi oma Year Zeron soitto kuulosti lähinnä taas persraiskaukselta, mut renderi pihalle ja premiere prohon, sehä kuulosta ihan oklta. Ehkä tässä oikeasti kehittyy :D
Vähä soundi hakusessa vielä. Jälkikätee on kiva kikkailla noide plugareide kanssa ja eri asetuksilla et miten sais kuulostaa kivemmalta.
Enkä peukaloinut raitoja!! Joskus nää menee iha kivasti maaliin asti.
 

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
732
Luultavasti pitää joko laittaa yksi jousi lisää lisääntyneet jännityksen tasapainottamiseksi tai sitten pitää kaksi jousta laittaa näin vinoon. Testaamalla selviää. Sanon kyllä että jos sulla on kitara E-standard vireessä niin tulee aika jäykkä soitettava ainakin omaan makuun 10-52 setillä fender skaalalla. Ite tykkään telellä käyttää E-standardissa 9-46 kieliä ja gibsonin lyhemmällä skaalalla 10-46 kieliä. Toki jos sulla tosi raskas soittotatsi niin mikäs siinä. Mäkin junnuna käytin jotain 11-54 settiä kun netin sedät kerto että ei millään perus paksusilla voi soittaa hevii :D

Noh, nyt on kielet vaihettu. Kolmas jousi piti laittaa, asensin kaikki suoraan. Tällöin talla asettui about samaan asentoon kuin kevyemmillä kielillä. Ihan mukava näillä 10-52:lla (EB Skinny top heavy bottom) on soitella. Varmaan aika paskat ja kuoleentuneet nuo alkuperäset kielet oli, kun tuntuu että nämä soi "ikuisuuden", sustainia tuli mielettömästi lisää. Demppaaminen tuntuu kanssa helpommalta, aikasemmin piti hiton tarkasti asetella kättä ettei hiljene liikaa kieli. Liukkaat myös kuin perkele, tatsi vähän hukassa.

En tiedä onko mulla "raskas tyyli", mutta ei näitä mitenkään raskas ole soitella. Tykkään ainakin toistaseks.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
^ juu, kyllähän tuoreella setillä on erilainen soittaa kuin semmoisessa kunnon ikipaskassa olevilla :D En osaa ite sanoa tuosta demppaamisesta, ei kai se hirveästi muutu, ainakaan metallisäröllä siitä, onko tuore vai vanha setti kiinni, mutta selvähän se, että tuore setti soi kuolleisiin kieliin nähden eri tavalla.

Mulla oli tossa Les Paulissa ihan sama setti ja siihen istui ihan hyvin, mutta en noihin omiin (stratoskaalaisiin) lurituspeleihin laittais ihan noin jämäkkää settiä, jos tiluja pitää soittaa. Makuasioita tietty hirveästi ja muuttuu siitäkin, missä vireessä soitellaan.

---

Meikäläisen customikin alkaa olemaan suunnilleen pintakäsittelyä ja kokoamista / viimeistelyä vaille valmis. Valmistuu siis nopeammalla aikataululla, mitä oli puhetta, varmaan jo tammi-helmikuussa mulla maaliskuun sijaan.

Pientä jännitystä aiheuttaa vielä se, että Suhrin tallamikin toimitusaika on jo kertaalleen venynyt ja toivottavasti ei nyt hirveästi enää venyis, ettei tarvis mitään väliaikaisratkaisua miettiä.

Tarvii vielä noi säädöt jutella. Aika paljon kaikkea muuta detaljia onkin saanu säätää viimeisen parin, kolmen viikon aikana. Potikoiden paikat aiheutti harmaita hiuksia ja se mainittu blower switch meneekin push-push -tyyliseen volapotikkaan, eikä miksikään erilliseksi switchiksi. Pikkuisen epäilin vielä niitä suunniteltuja sähköjä, mutta aika pitkälti tuo kuitenkin pysyi originaalisuunnitelmassa.
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 558
Noh, nyt on kielet vaihettu. Kolmas jousi piti laittaa, asensin kaikki suoraan. Tällöin talla asettui about samaan asentoon kuin kevyemmillä kielillä. Ihan mukava näillä 10-52:lla (EB Skinny top heavy bottom) on soitella. Varmaan aika paskat ja kuoleentuneet nuo alkuperäset kielet oli, kun tuntuu että nämä soi "ikuisuuden", sustainia tuli mielettömästi lisää. Demppaaminen tuntuu kanssa helpommalta, aikasemmin piti hiton tarkasti asetella kättä ettei hiljene liikaa kieli. Liukkaat myös kuin perkele, tatsi vähän hukassa.

En tiedä onko mulla "raskas tyyli", mutta ei näitä mitenkään raskas ole soitella. Tykkään ainakin toistaseks.
Joo tokihan uudet kielet on aina ihan erilaiset ja kun siihen tatsiin tottuu niin tulee vaihdettua suht usein kielet. EB:llä on aika hyvä suuntaa antava guide missä on käyty läpi suositeltava kielten paksuus eri skaaloille ja vireille. Eihän toi toki ole mikään ainoa oikea mutta hyvä ohje ainakin.

Jotain rytmikuvioita on ihan mukava soitella vähän paksummillakin kielillä mutta sitten sooloilut ja bendit menee niin mukavasti ohkasemmilla että ei kyllä ite pysty enää noita kauheen paksusia vaijereita käyttämään.

What String Gauges Should You Be Playing? – Ernie Ball Blog
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Tuossa Ernie Ballin guidessa olikin näköjään samaan suuntaan, mitä meinasin aikaisempaan lisätä ts. heti jos soitetaan vaikka jo Eb:ssä, niin tommonen 10-52 setti tuntuu aika erilaiselta mitä standardi E:ssä. Ainakin mun näpeissäni. Rytmikuvioissakin pitäs kuitenkin pysyä kielten tensio järkevänä ihan jo senkin puolesta, ettei bassokielet rupea kuulostamaan epävireisiltä. Ja mukavampi soittaa teknisempää rytmikuviota, kun ei oo liian lörpät bassokielet.

Esim. joku Kiko Lourero taitaa vetää just tommoisella 10-52 setillä Megadethissä ja soittaa noin muuten käsittääkseni tosi kevyellä tatsilla. Mut heti jos tuntuu, että esim. bendejä joutuu repimään liikaa tai ei onnistu isommat enää ollenkaan, niin silloin on minusta liian paksut korkeat kielet.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 541
Joo tokihan uudet kielet on aina ihan erilaiset ja kun siihen tatsiin tottuu niin tulee vaihdettua suht usein kielet. EB:llä on aika hyvä suuntaa antava guide missä on käyty läpi suositeltava kielten paksuus eri skaaloille ja vireille. Eihän toi toki ole mikään ainoa oikea mutta hyvä ohje ainakin.
Mä vaihdan tosi harvoin kieliä. En oikein tykkää uusien kielien tuntumasta vaan pitää olla sisään ajetut. Tokihan uudet näyttää hienolta kun samaan syssyyn on jynssännyt otelaudan ja nauhat. Ehkä semmoinen 8-9kk on mulla kielten vaihtoväli :D

.009 setillä soittelen standardivireessä. Toki jos sattuu muutoksia tekemään niin pykälä per pykälä. Eli Eb vireellä 0.10 jne. Jos pitäisi jotain kitaraa drop D -vireellä, niin matalin kieli sais sitten olla joku .52 tai vastaava. Enpä ole kyllä droppi vireilläkään soitellut vuosiin. Jos tekee mieli matalampaa, niin soittelen seiskalla.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
556
Mä vaihdan tosi harvoin kieliä. En oikein tykkää uusien kielien tuntumasta vaan pitää olla sisään ajetut. Tokihan uudet näyttää hienolta kun samaan syssyyn on jynssännyt otelaudan ja nauhat. Ehkä semmoinen 8-9kk on mulla kielten vaihtoväli :D

.009 setillä soittelen standardivireessä. Toki jos sattuu muutoksia tekemään niin pykälä per pykälä. Eli Eb vireellä 0.10 jne. Jos pitäisi jotain kitaraa drop D -vireellä, niin matalin kieli sais sitten olla joku .52 tai vastaava. Enpä ole kyllä droppi vireilläkään soitellut vuosiin. Jos tekee mieli matalampaa, niin soittelen seiskalla.
Mulla oli viimeks elixirit vuoden tossa ykköskepissä, toki mun soittotahti lienee aika rauhallinen verrattuna tommotteihi njotka reenaa jatkuvasti, mutta soitinhan mää puolivuotta vanhoilla kielillä keikankin :D Ei nuo uudet nyt mitenkään kriittisesti paremmat ollu mitä ne vuoden vanhat mutta alko pelottaa että jos nuo kuluu puhki...
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 369
Mulla oli viimeks elixirit vuoden tossa ykköskepissä, toki mun soittotahti lienee aika rauhallinen verrattuna tommotteihi njotka reenaa jatkuvasti, mutta soitinhan mää puolivuotta vanhoilla kielillä keikankin :D Ei nuo uudet nyt mitenkään kriittisesti paremmat ollu mitä ne vuoden vanhat mutta alko pelottaa että jos nuo kuluu puhki...
Elixirit kestää kyllä todella hyvin :) Ehkä kerran vuoteen tulee vaihdettua kielet.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 152
Nyt on työn alla jo vähä next levelin coveria:

Parkway Drive - Ground Zero
Sabaton - 40-1 ja Swedish Pagans
Amon Amarth - Raise Your Horns ja Free Will Sacrifice <-- Näissä alkaa olemaan jo nopeustreeniäkin ihan kunnolla

Pikkuhiljaa. Viime aikoina jäänyt hieman vähemmälle tää skeban soitto kun on kaikkea muuta mut päivittäin pyrkimys 1-2h silti :) Wonderwallin yritän akustisel masteroida.

Äh, ja se yks teoriakirja pitänyt jo pitkään hankkia..
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Pikkuhiljaa. Viime aikoina jäänyt hieman vähemmälle tää skeban soitto kun on kaikkea muuta mut päivittäin pyrkimys 1-2h silti :) Wonderwallin yritän akustisel masteroida.

Äh, ja se yks teoriakirja pitänyt jo pitkään hankkia..
Tässä kun pidemmän aikaa remontoinut tuota omaa tekniikkaa vuosien sähkökitaratauon jälkeen, niin kannattaa sit kiinnittää huomiota sellaisiinkin perusasioihin, kuin että sulla on kunnollinen (musikaalinen) vibrato, kaikilla tarvittavilla sormilla ja myös bendeissä. Päälle tietenkin eri tyyppiset bendit ja että ne osuu nuottiin.

Alternaten kanssa sit pikkauksen lisäksi erityishuomio siihen, että ylimääräiset kielet ei oikeasti soi.

Jos noi edelliset ei oo kondiksessa, niin on tosi vaikea saada soittoa kuulostamaan oikeasti hyvältä.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 238
Nyt on työn alla jo vähä next levelin coveria:

Parkway Drive - Ground Zero
Sabaton - 40-1 ja Swedish Pagans
Amon Amarth - Raise Your Horns ja Free Will Sacrifice <-- Näissä alkaa olemaan jo nopeustreeniäkin ihan kunnolla

Pikkuhiljaa. Viime aikoina jäänyt hieman vähemmälle tää skeban soitto kun on kaikkea muuta mut päivittäin pyrkimys 1-2h silti :) Wonderwallin yritän akustisel masteroida.

Äh, ja se yks teoriakirja pitänyt jo pitkään hankkia..
Jos oikeasti onnistuu päivässä tunnin tai pari keskittyneesti ja fiksusti harjoitella, ei siitä kannata ollenkaan olla pahoillaan. Muistan kyllä joskus intensiivisimpinä treenivuosina siinä parinkympin kynnyksellä, miten aina liikkui legendoja näistä huippusoittajista ja kahdeksan tunnin treenirutiineista, ja osa varmaan koitti jossain määrin imitoida sitä mallia, että kitaran pitää olla vaikka väkisin aina kädessä vaikkei edes miettisi, mitä tekee.

Toki noilla taitavimmilla kavereilla se harjoittelu onkin ollut todella yltäkylläistä, muistaakseni joku Laihokin sanoi jättäneensä koulut kesken voidakseen treenata koko päivän ja varmaan joku Guthrie Govan on soittanut enemmän kuin vuorokaudessa on tunteja. Hendrixistä olen usein kuullut, että kitara oli aina kädessä kotonaan.

Siitä huolimatta muistan hyvin esimerkiksi Marty Friedmanin neuvon, että jo tunnin fiksulla harjoittelulla tulee todella hyviä tuloksia. Soittaa saa ja pitää niin paljon kuin haluaa, mutta esimerkiksi itse olen muinoin saattanut "treenata" vaikka neljä tuntia illassa, mutta jälkikäteen tarkasteltuna siitä saatu hyöty puhtaasti tekniikkaan tai teoriaan on saattanut vastata puolen tunnin järkevästi suunniteltua sessiota, jonka vaan toistaa säännöllisesti joka päivä.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Siitä huolimatta muistan hyvin esimerkiksi Marty Friedmanin neuvon, että jo tunnin fiksulla harjoittelulla tulee todella hyviä tuloksia. Soittaa saa ja pitää niin paljon kuin haluaa, mutta esimerkiksi itse olen muinoin saattanut "treenata" vaikka neljä tuntia illassa, mutta jälkikäteen tarkasteltuna siitä saatu hyöty puhtaasti tekniikkaan tai teoriaan on saattanut vastata puolen tunnin järkevästi suunniteltua sessiota, jonka vaan toistaa säännöllisesti joka päivä.
Joo, ihan ehdottomasti tunnin fiksulla (alleviivattuna) reenillä saa todella paljon aikaan. Saahan aikaa menemään enemmänkin, jos vaan lurittelee jotain omiaan, soittelee telkkarin päälle, opettelee kappaleita ja niin edelleen, mutta kyllä tuntiin saa mahtumaan oikeasti jo paljon asiaa, kun järkkää reeninsä fiksusti ja rajansa silläkin, kauan kukin jaksaa ylipäätään keskittyä. Tietyn pisteen yli kun mennään, niin itellä ainakin ihan sama lopettaa, kun alkaa olemaan hermosto loppu.

Jossain tunnin ja parin välillä se on itelläkin ollut. Ei joka päivä, mutta ehkä 3-4 päivää viikossa nyt pidemmän aikaa. Välillä opettelee jotain, välillä tekee jotain keskittyneempää tekniikkareeniä, välillä vaan soittelee jotain mitä päähän tulee. Oon just tota vikaa koittanu vähentää ja koittanu reenata enemmän ihan ajatuksella ja jotain tiettyä juttua.

muoks. voi olla alakanttiin tuo 3-4 päivää, kyllä nyt on ollu harvassa päivät, ettei ois kitaraa kädessä..
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Noista kitarasankareista Satriani muistaakseni sanoi jossain haastiksessa, ettei oo koskaan pystynyt reenaamaan kovin pitkiä sessioita. En muista tarkemmin miksi, mutta taisi sanoa, että joutui pilkkomaan reenejään niinkin lyhyisiin setteihin kuin johonkin pariin kymmeneen minuuttiin.

Ilmeisesti sai tuollaikin reenattua ittensä ihan kohtuulliseen kuosiin :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 541
Jos oikeasti onnistuu päivässä tunnin tai pari keskittyneesti ja fiksusti harjoitella, ei siitä kannata ollenkaan olla pahoillaan. Muistan kyllä joskus intensiivisimpinä treenivuosina siinä parinkympin kynnyksellä, miten aina liikkui legendoja näistä huippusoittajista ja kahdeksan tunnin treenirutiineista, ja osa varmaan koitti jossain määrin imitoida sitä mallia, että kitaran pitää olla vaikka väkisin aina kädessä vaikkei edes miettisi, mitä tekee.
Tästäpä tuli muisto mieleen kun aikoinaan lätisin Francesco Farerin kanssa. Se on se älytön tiluhirmu Italiasta. Tekniikka kohdallaan vaikka silloin ainakin musa oli täyttä paskaa. Se aloitti jotain 16 vuotiaana soittelemaan ja sen ekojen tiluvideoiden aikaan taisi olla joku kolme vuotta soittanut. Silloin muusikoiden.netissä oli näitä sooloskaboja vuosituhannen alussa ja mä sitten houkuttelin Farerin mukaan siihen ja voittikin sen kerran =) Myöhemmin houkuttelin sen soittamaan yhden soolon meidän bändin levylle. Oli siellä muitakin tuttavia, eli Kupiainen ja Tyyskä (Mr. Fastfinger) mukana.

Mukava heppu oli kyllä kun juteltiin paljon mailitse. Sovittiin silloin kanssa että tavataan jos oon siellä päin Roomassa joskus. Eipä tullut käytyä siellä päin.

Joskus kattelin kitaraa myös ja löysin kivan seiskan, minkä tilasin briteistä niin sehän oli juuri tuo kitara tuosta allaolevasta videosta (RG7620 vaahteraotelaudalla, custom). Tuli maalattua se ja sitten ja joku italiaano oli kysellyt Farerilta kitaran perään, joka sitten kertoi että se on mulla. Tämä italiaano sitten lähestyi minua Facebookin kautta ja tarjoitui ostamaan sen. Noh, kitara lähti ja kerkesin noin 20h olla ilman seiskaa kun oli jo uusi tulossa ja uudet mikit siihen. Tämä uusi, vaikkakin indonesian premium, oli miellyttävämpi soittaa kuin tuo MIJ 7620.




EDIT: Täältä löytyi se ketju
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 845
Joskus kattelin kitaraa myös ja löysin kivan seiskan, minkä tilasin briteistä niin sehän oli juuri tuo kitara tuosta allaolevasta videosta (RG7620 vaahteraotelaudalla, custom). Tuli maalattua se ja sitten ja joku italiaano oli kysellyt Farerilta kitaran perään, joka sitten kertoi että se on mulla. Tämä italiaano sitten lähestyi minua Facebookin kautta ja tarjoitui ostamaan sen. Noh, kitara lähti ja kerkesin noin 20h olla ilman seiskaa kun oli jo uusi tulossa ja uudet mikit siihen. Tämä uusi, vaikkakin indonesian premium, oli miellyttävämpi soittaa kuin tuo MIJ 7620.
En viitsinyt laittaa kyseistä video lainaukseen mukaan.
Mutta pystyykö tuollaista tilutusta soittamaan seisaaltaan hihnan kanssa? Tähän mennessä kaikki älynopeat, mitä tullut vastaan on aina istuneet. Michalen Antonio Batio ja Buckethead nyt ihan keikkaakin heittävät, mutta ei nekään ihan tuolla nopeudella pistä.

edit:: Lisätty sana.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
^ kyllähän se niin vaan tuppaa olemaan, että ei kitara polvissa soiteta samoja juttuja kuin istualteen. Kompromissi se on tehtävä rokkimeiningin ja teknisyyden välillä melkein väkisin.

Vaikka nyt Petruccillakin on nykyään kitaran bodyn yläosa jossain tossa rintalihaksen alla ja lisäksi lavalla ne mitkä lie foot standit, johon saa jalan ja kitaran polvelle teknisempiä kohtia varten.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 152
Jo hyviä vinkkeleitä teiltä. Ja itsekin huomannut, että se soitto saattaa kuulotaa iha hyvältä näin korvatuntumalla biisin mukaan mut sit Reaperista ku kuuntelee ni se on sellaista töksähtelyä, että koko paska uusiks :D Tässä ku tarpeeks monta kertaa toistanut samaa virhettä niin ihan luonnostaan oon alkanut opettelemaan sitä, että en hypi kieliltä ku vasta viime tinkaan. Eli että se soitto kuulostaa oikeasti smoothilta ja tietenkin rytmissä voittaa 100-0 sen ku opettelee liian vaikeita asioita kun perusasiat vielä prakaa.

Oon myös jonku verran tehnyt jo sweeping harjotuksia lähinnä hitaalla nopeudella. Mut joo, pyrin tosiaan keskittyy yhä enemmän siihen, että soitto menee rytmissä ja kuulostaa hyvältä.

+ bendaukset ja kielien muteilu tietenkin. Mut tässä ku treenaa niin alkaa jo huomaamaan ne ärsyttävät muiden kielten äänet joten pyrin aika aktiivisesti toteuttaa sitä muteilua.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Oon myös jonku verran tehnyt jo sweeping harjotuksia lähinnä hitaalla nopeudella. Mut joo, pyrin tosiaan keskittyy yhä enemmän siihen, että soitto menee rytmissä ja kuulostaa hyvältä.
Kokeileppas huviksesi jossain kohtaa ihan vaan tremolopikata / alternate pikata vaikka pari, kolme minuuttia putkeen. Metronomi päälle, mitä lie 120-140 vaikka alkuun, ja alternate pikkaat vaan samaa tai muutamaa nuottia koittaen koko ajan pysyä tempossa ja pitämään pikkauksen tasaisena. Rupeaako esim. kyynervarsi hapottamaan vai pysyykö paikat rentona?

Tää video jotenkin osui itelle ja oon nyt pari päivää itekin vetäny tommosta tosi yksinkertaista alternatereeniä metronomin kanssa ja vähän mallaillut, millaisella tekniikalla alkaa kenties hapottamaan, millaisella tekniikalla vähemmän ja miltä toi alternate pikkaus pitkiä aikoja ylipäätään tuntuu:



Toisena mallailin myös tota, että demppaa ylempiä kieliä enemmän tolla peukun tyvellä kuin kämmensyrjällä tai tolla alemmalla osalla kättä. Ei oo vielä todellakaan ajettuna sisään joka päiväiseen tekniikkaan, mutta vaikuttaa hyvältä jutulta parin päivän soittelulla. Siistii ehkä vähän soittoa ja tuntuu koko pikkaus pikkaisen kompaktimmalta.

Ei kato tosiaan soittovuosia ainakaan mun kohdallani, etteikö kaikenlaista pikkuremontoitavaa ois aivan perusasioissakin. Lueskelin tuosta alternate pikkauksesta Troy Gradyn foorumiltakin, että alternate pikkaus jää helposti vähän puolitiehen sen suhteen, miten rento tekniikka lopulta on, kun jengillä on kiire soittelemaan / kaahaamaan skaaloja ylös alas kieliä ja kaulaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 541
Tulipa tässä työpäivän ohella ostettua tuo monessa paikassa hehkutettu IK Multimedia ToneX kun halvalla lähti. Saas nähdä kun illalla pääsee koettamaan. Ainakin se ilmaisversio on huomattavan kevyempi standalonena ja DAWissa kuin Amplitube 5, mikä sopii mulle paremmin kuin hyvin, koska AT5:ssä tule mitään post-efektejä käytettyä. Tästä syystä TH-U on useimmiten käytössä DAWissa koska lataa saman tien ja mun mielestä efektipuoli parempi. Kuitenkin pääsääntöisesti kaikki kaiutinmallinnuksen jälkeiset jutut tulee muista plugareista.

Tone.net näyttää jo olevan jo paljon käyttäjien "captureita". Eiköhän näillä saa hetken aikaa kulutettua.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 152
Noh, se meni miten meni. Soolo ainakin takkuaa. Mut kyl tässä kehittyy :)

 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Noh, se meni miten meni. Soolo ainakin takkuaa. Mut kyl tässä kehittyy :)
Joo, ihan soitolta se kuulostaa :thumbsup:

Jotkut palm mutetetut jutut kaipais minusta vähän enemmän auktoriteettia, mutta tarvis varmaan pystyä taas näyttämään, mitä tarkoitan.. Esim. heti siinä avausriffissä siihen avoimeen E voimasointuun perustuva juttu. Noita sais minusta runtata vähän kovempaa, ettei kuulostais ihan noin kesyltä.

Sit se alternatehomma säkeistössä, niin varmasti on ylipäätään ikävä soittaa nauhalle puhtaasti, mutta tota alternatea kannattaa varmaan reenata metronomin kanssa eri temmoilla ja koittaa keskittyä nimenomaan siihen, että se pikkauspatterni pysyis tasaisena (ja oikea käsi rentona).

Ite soitellut jonkin verran Bark at the Moonia ja ihan samat haasteet, että tuommonen vastaava avoimen kielen alternate patterni pitäs saada pysymään koko ajan tosi tasaisena ja rytmissä, että kuulostaa miltä pitää.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 152
Joo, ihan soitolta se kuulostaa :thumbsup:

Jotkut palm mutetetut jutut kaipais minusta vähän enemmän auktoriteettia, mutta tarvis varmaan pystyä taas näyttämään, mitä tarkoitan.. Esim. heti siinä avausriffissä siihen avoimeen E voimasointuun perustuva juttu. Noita sais minusta runtata vähän kovempaa, ettei kuulostais ihan noin kesyltä.

Sit se alternatehomma säkeistössä, niin varmasti on ylipäätään ikävä soittaa nauhalle puhtaasti, mutta tota alternatea kannattaa varmaan reenata metronomin kanssa eri temmoilla ja koittaa keskittyä nimenomaan siihen, että se pikkauspatterni pysyis tasaisena (ja oikea käsi rentona).

Ite soitellut jonkin verran Bark at the Moonia ja ihan samat haasteet, että tuommonen vastaava avoimen kielen alternate patterni pitäs saada pysymään koko ajan tosi tasaisena ja rytmissä, että kuulostaa miltä pitää.
Hyviä vinkkejä. Näitä vaa lisää niin tietää aina mihi keskittyy enemmän.

Kiva oli tos Tampereen matkalla kuunnella lisää biisejä. Amon Amarthilta Live For The Kill osu ja uppos korviin. Helvetin nautinnollinen kipale omiin korviin ja ajattelin että tässähä on vähän kaikkea mikä on oman osaamisen ylärajoissa. Tuossa eilen illasta aloin sitä treenailemaan ja no.. Ei siinä kauaa mennyt ku alotiin 50%:lla ja lopulta myöhemmin veivasinkin jo lähes 90%:lla suht hyvällä menestyksellä :D Tosin soolo jäi vielä hitaaseen. Tässä kanssa yksi coveriveivi

Siinä taas tajusi ja fiilistelin, että hitto vie kun mä olen oikeasti kehittynyt :) Mut yritän nyt oikeasti keskittyä siihen biisin treenaamiseen että se osuu nuotilleen ja teen asiat oikein. Oon usein vähä vaikeammat kohdat treenannu vähä sinnepäin, mut niissä vaa hidastusta kehiin, homma selkärankaan. Amon Amarthil noide biisien rytmitys on myös mukava siitä että mä opin ne ulkoa ennätysajassa vrt moneen muuhun biisiin.


 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Otetaan sen verran takas tota edellistä, että eihän tossa alun riffissä taida olla vitosta vaan pelkkä avoin E nyt kun pyöräytin originaalin kunnon vehkeistä. Mutta joo, siihen iskujen aksentointiin kannattaa varmaan siitä huolimatta kiinnittää huomiota. Sillä ja esim. sillä, pikkaako tietyt vitoset ylös- vai alaspäin, on kuitenkin suht iso merkitys siihen soundaako joku riffi oikealta vai ei.

Amon Amarth jääny itellä tosi vähälle. Noi murinavokaalit meinaa tökkäistä, jos vokaalit ihan pelkkää tota sorttia.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Tulipa itsekin laitettua viimein Neural DSP:n Quad Cortex.

Vaatii kyllä enemmän säätöä, työtä ja tietämystä käyttää vs firman plugarit, mutta muuten täytyy sanoa että on kyllä aivan helvetin hyvä laitos ja saundit on ihan taivaallisia. Eihän tuo mikään ilmainen ole, mutta ainakin näin viikon soittelujen jälkeen on kyllä omasta mielestäni täysin hintansa arvoinen. :tup:
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Vaatii kyllä enemmän säätöä, työtä ja tietämystä käyttää vs firman plugarit, mutta muuten täytyy sanoa että on kyllä aivan helvetin hyvä laitos ja saundit on ihan taivaallisia.
Joo, valmiinahan siellä ei ihan hirveästi oo semmosta superkäyttökelpoista tai innostavaa, mutta kun tietää, mitä tekee, niin joo aika rajattomat mahdollisuudet. Olitko jo Cortex Cloudiin tehny tilin ja ladannut appiksen? Sieltähän löytyy sitten kanssa vaikka minkälaista. Jonkun sieltä ladatun Bluetone-mallinnuksen kanssa puuhasin ite viimeksi, vielä vähän vaiheessa. Ja plugareistahan voi kanssa tehdä Capturen. Sekin on itellä vaiheessa.

Vähän asiasta viidenteen, mutta tarvis vähän selvitellä, mikä ton Jammun sähköissä on vikana ja onko sen tallamikin humpparista toinen kela mykkä vai mikä on meininki, mutta volan ei varmaan pitäs nousta merkittävästi, kun vaihtaa humpparista kakkospositioon..
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 152
Tässä taas "vähemmän" soittaneena tajuan, että ei se liikatreenaaminen ole hyväksi.
Jotenkin oppeja tuntuu tulevan paremmin perille kun sen oppimisajan käyttää merkityksellisesti eli kun aivot ovat freesit. Jos soittaminen ei suju, käsi jumittaa, aivot narikassa, niin kannattaa suosiolla kitara jättää telineeseen.

Toki jos elämässä ei ole muuta kuin se kitara työpäivä verran, todennäköisesti henkinen ja fyysinen kapasiteetti riittää sen hakkaamiseen :D Muuten ei..

Ja myös ottanut rennommin tuon somen postaamisen kanssa. Mielummi treenaan biisejä ja otan niistä niitä pätkiä nauhalle kunnon vedoista kun siinä treenivaiheessa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 152
Otetaan sen verran takas tota edellistä, että eihän tossa alun riffissä taida olla vitosta vaan pelkkä avoin E nyt kun pyöräytin originaalin kunnon vehkeistä. Mutta joo, siihen iskujen aksentointiin kannattaa varmaan siitä huolimatta kiinnittää huomiota. Sillä ja esim. sillä, pikkaako tietyt vitoset ylös- vai alaspäin, on kuitenkin suht iso merkitys siihen soundaako joku riffi oikealta vai ei.

Amon Amarth jääny itellä tosi vähälle. Noi murinavokaalit meinaa tökkäistä, jos vokaalit ihan pelkkää tota sorttia.
Tässäkin päästään tähä musamakuun :) Amon Amarthia Sabatonin lisäksi olen varmaan eniten soitellu skeballa ja se on aivan mahtavaa. Jos biisi on soittokelvollinen omiin taitoihin nähden ja tuottaa järjettömät goosebumpit, ei ole hienompaa ku soitella sitä tahdissa.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 588
Tässäkin päästään tähä musamakuun :) Amon Amarthia Sabatonin lisäksi olen varmaan eniten soitellu skeballa ja se on aivan mahtavaa. Jos biisi on soittokelvollinen omiin taitoihin nähden ja tuottaa järjettömät goosebumpit, ei ole hienompaa ku soitella sitä tahdissa.
Joo, ilman muuta jokainen soittaa / reenaa / tekee just semmosta musaa, mikä puhuttelee.

Mulle musassa on pohjimmiltaan kyse hyvistä melodioista ja joku geneerinen örinämetalli ei oo yleensä semmosta, mistä niitä löytää. Vähän tökkii mainittujen bändien viikinki- / pohjola- / sotatematiikkakin, mutta kuten sanottua, niin makuasioitahan nämä.

Iän myötä kyllä laajentunut meikäläisenkin musamaku. Junnuna en voinu sietää mitään murinavokaaleilla tehtyä, mutta nykyään pyörittelen kyllä satunnaisesti erilaista death- yms. äärimetalliakin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 620
Viestejä
4 186 388
Jäsenet
70 773
Uusin jäsen
Greippi

Hinta.fi

Ylös Bottom