Kitaran soittaminen

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 518
Sanoisin juuri päinvastoin, eli aika suurikin tekijä :D Saattaa riippua ihan pelkästään mikeistä mitä sinne signaaliketjuun voi (tai kannattaa) latoa.
Onneksi omia korvia ei ole siunattu tuommoisella ominaisuudella. Rahaa säästyy ja voi soitella enemmän jos ei kuulosta hyvältä sen sijaan että lähtee rakentamaan koko arsenaalin mikin ympärille uusiksi :)
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 504
Onneksi omia korvia ei ole siunattu tuommoisella ominaisuudella. Rahaa säästyy ja voi soitella enemmän jos ei kuulosta hyvältä sen sijaan että lähtee rakentamaan koko arsenaalin mikin ympärille uusiksi :)
Ei tee mieli soittaa niin paljoa jos ei kuulosta hyvältä.
Mutta joo, kitaristit on kyllä käärmeöljyryhmä pahimmasta päästä. Oliko puut jo mainittu?
Ja sitten vastaryhmänä sormiporukka jotka on keksiny että soundi lähtee sormista.
Itse arvelen että sähkiksen heiveröinen signaali menee yleensä niin helvetin vihamielisen ja vaaroja täynnä olevan tien läpi että lähtösoundi kannattaa olla kunnossa. Jos yleisimmät mikit on esim 59', custom, jazz ja vaikka fenderin yksikelaiset niin eipä noihin nyt ihan menehdy taloudellisesti. Varsinkin jos yhden kerrallaan laittaa. Ja noilla pärjääkin sitten ihan kunnialla loppuun saakka ellei erehdy nettiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 518
Ei tee mieli soittaa niin paljoa jos ei kuulosta hyvältä.
Niin. Sinänsä hassua että hyvältä kuulostamiseen tarvitaan taustalle paljon sitä soittoa. Sitä ei ikävä kyllä saa ostettua pedaalina taikka sepän kolvaamana :p
Enkä nyt usko että ne epävireiset bendit ja munattomat palm mutet niin paljon paremmalta kuulostaa vaikka olisi putiikkimikit ja -vahvistin.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
Ei tee mieli soittaa niin paljoa jos ei kuulosta hyvältä.
Jepulis, kyllähän hyvät soundit innostaa soittamaan. Onnistuin tekeen quad cortexiin vahingossa patchin, joka toi ihan suoraan mieleen Van Halenin 5150:n (nimibiisin). Rupesin sit tapaileen sitä.

Tein myöhemmin samaisesta patchista tuommoisen scenen, jossa noita efektejä ja pedaaleja disabloimalla saa myös tosi makeaa stratomeininkiä kaulamikillä ja pikkaisen volaa pudottamalla. Käyttäytyy jotenkin tosi nätisti volanupin kanssa. Tuollai välillä vaan loksahtaa joku soundi kohdalleen jonkun kitaran kanssa, kun kokeilee ja fiilistelee.

Pitkissä kantimissa on ollu tuon quad cortexin opettelu, mutta pikkuhiljaa on edennyt sekin.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 364
Onneksi omia korvia ei ole siunattu tuommoisella ominaisuudella. Rahaa säästyy ja voi soitella enemmän jos ei kuulosta hyvältä sen sijaan että lähtee rakentamaan koko arsenaalin mikin ympärille uusiksi :)
..tai sitten sulla on käyny vain hyvä tuuri ja joka kitarassa on valmiiksi hyvä mikkisetti, niin on välttynyt säädöiltä :) Omiin keppeihin on joutunut vaihtamaan joskus parikin kertaa tallamikkiä, että kitaran saa kuulostamaan tasapainoiselta. Se ei hirveästi lämmitä, jos yksi kitara rokkaa mutta toisesta ei lähde palm muteista munaa lainkaan ellei väliin alkaisi latomaan koko signaaliketjua uusiksi.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Tässäkin biisissä on aika paljo kaikkea mielenkiintoista treenattavaa. Hitaalla tahdilla kun lähtee niin hyvä varmasti tulee.

 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
Tässäkin biisissä on aika paljo kaikkea mielenkiintoista treenattavaa
Se lyhkäinen cleani pätkä keskeltä biisiä hyvän kuuloinen. Minusta biisin parasta antia.

Muuten tuo oli mun makuuni tuommoista hohhoijaa testometallia. Jos opettelet tuon tremolopikkauksen ja noin muuten liikkumaan vitossointujen kanssa sujuvasti kaulalla, niin kaikki tämmöiset rupeaa olemaan jossain vaiheessa suunnilleen suoraan mukana soitettavia. Toki se taimi on rytmikitarassa kaikki kaikessa.

Mut peukkua vaan edelleen treeneihin, se on hyvä että löytyy mielekästä musaa, jota soitella.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Se lyhkäinen cleani pätkä keskeltä biisiä hyvän kuuloinen. Minusta biisin parasta antia.

Muuten tuo oli mun makuuni tuommoista hohhoijaa testometallia. Jos opettelet tuon tremolopikkauksen ja noin muuten liikkumaan vitossointujen kanssa sujuvasti kaulalla, niin kaikki tämmöiset rupeaa olemaan jossain vaiheessa suunnilleen suoraan mukana soitettavia. Toki se taimi on rytmikitarassa kaikki kaikessa.

Mut peukkua vaan edelleen treeneihin, se on hyvä että löytyy mielekästä musaa, jota soitella.
Joo. Meikäläiselle nyt uppoo testometalli :D Siis tosi paljo vaihtelee tämä tyyli mitä jaksan veivaa. Mutta pääasia, että mielenkiinto pysyy yllä. Yritän nimenomaan löytää kanssa biisejä jotka toisi nyt aina jotain uutta treeneihin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
556
Mikit vaikuttavat kaikkein eniten kitaran saundiin. Joten vaihtoon vaan, jos jonkin skeban saundi ei miellytä :)
jos koko signaliketjua katsotaan niin suurin vaikutus on kaiuttimella, ennen mikkejä lienee myös monta muuta asiaa jotka vaikuttaa soundiin, kuten mm. päätevahvistin, etuvahvistin, kitarakaapeli, mikrofoni, kondensaattori ja kielet. Toki sormistahan se kaikki soundi lähtee, vaan sen jälkeen tulee kaikki se mikä pilaa sen soundin :D
Tuossa aiemmin oli puhetta mikkihifistelystä, mutta se lienee vielä aika pientä siihen putkirumbaan mitä osa kamarunkkareista harrastaa. Pelkkiin etusen putkiin kun saa menemään helpollakin sen muutaman satkun, pahimmillaan jo halvan kesäauton verran... Tuli vaan mieleeni kun käyttövahvistimeen suunnittelin 7025 mullard styleja joihin olen tykästynyt, mutta en vielä ole tuossa vahvistimessa niitä testannut. Toki niiden hinta on hyvinkin kohtuullinen, maksanee (jos löytänee) jotain 40-50e luokkaa kappale, mutta on siinäkin jos perus JJ:tä saa alle 20 euron joka kelpaisi mun laiselle puurokorvalle ihan varmasti...
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
En tiedä mistä tuo mikeistä mouhuaminen edes lähti. Ite ostin mikit sillä, kun vaihtoon menevät on ehkä omaan makuun turhan kuumat ja tummat. Uusien, olkoonkin vähän arvokkaammat Lollarit, pitäs olla a) matalammalla outputilla ja b) kirkkaammat, niin ei oo vielä kovin kummoista mikkihifistelyä minusta :D Youtubesta kuuntelin muutaman revikankin noista, aika hyvin ne soundas just siltä, mitä haettiinkin, mutta katotaan nyt vielä, kun on kitarassa kiinni.

Ja siis ihan sama tietysti minulle, mölyähän mahtuu maailmaan, mutta ei jaksais samanlaista autistista vääntöä kamoista enää kitaraketjuissa, mitä noilla hifipaavojen hiekkalaatikoilla on jatkuvasti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
556
En tiedä mistä tuo mikeistä mouhuaminen edes lähti. Ite ostin mikit sillä, kun vaihtoon menevät on ehkä omaan makuun turhan kuumat ja tummat. Uusien, olkoonkin vähän arvokkaammat Lollarit, pitäs olla a) matalammalla outputilla ja b) kirkkaammat, niin ei oo vielä kovin kummoista mikkihifistelyä minusta :D Youtubesta kuuntelin muutaman revikankin noista, aika hyvin ne soundas just siltä, mitä haettiinkin, mutta katotaan nyt vielä, kun on kitarassa kiinni.

Ja siis ihan sama tietysti minulle, mölyähän mahtuu maailmaan, mutta ei jaksais samanlaista autistista vääntöä kamoista enää kitaraketjuissa, mitä noilla hifipaavojen hiekkalaatikoilla on jatkuvasti.
Eläs nyt! Elämän prioriteetit on kunnossa jos foorumin ainoa anti on jahkata siitä, onko punainen vai sininen kaapeli paremman kuuloinen ja pitääkö kaapeli kulkea 5,75 vai 12,55 senttiä tammilattian yläpuolella :D Lollarit yleensä ottaen on muuten hyviä mikkejä, olen pari kitaraa omistanut joissa on ollut Lollaria ja ainakin ne P90 dogearit oli aivan jumalaisen ihanat kapineet. Harmi että siitä Tokaista piti sitten luopua puhjenneen allergian saattelemana.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 364
jos koko signaliketjua katsotaan niin suurin vaikutus on kaiuttimella, ennen mikkejä lienee myös monta muuta asiaa jotka vaikuttaa soundiin, kuten mm. päätevahvistin, etuvahvistin, kitarakaapeli, mikrofoni, kondensaattori ja kielet. Toki sormistahan se kaikki soundi lähtee, vaan sen jälkeen tulee kaikki se mikä pilaa sen soundin :D
Tuossa aiemmin oli puhetta mikkihifistelystä, mutta se lienee vielä aika pientä siihen putkirumbaan mitä osa kamarunkkareista harrastaa. Pelkkiin etusen putkiin kun saa menemään helpollakin sen muutaman satkun, pahimmillaan jo halvan kesäauton verran... Tuli vaan mieleeni kun käyttövahvistimeen suunnittelin 7025 mullard styleja joihin olen tykästynyt, mutta en vielä ole tuossa vahvistimessa niitä testannut. Toki niiden hinta on hyvinkin kohtuullinen, maksanee (jos löytänee) jotain 40-50e luokkaa kappale, mutta on siinäkin jos perus JJ:tä saa alle 20 euron joka kelpaisi mun laiselle puurokorvalle ihan varmasti...
Näin kotidemottelussa suurin vaikutus kitaramikkien lisäksi saundiin on kieltämättä se "kaiutin", eli hyvin valittu Impulse Response :) Mikkihifistelyä voi aina harrastaa, mutta helpointa jos vain vaihtaa ei-toimivan johonkin paremmin toimivaan. Ei välttämättä tule edes kalliiksi.
 
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
460
Itse olen parissa kitarassa (Cort & toinen Ibanez), joissa on suht kuumat mikit, saanut omaa makuun parempaa soundia laskemalla ne suht alas. Sama toimi myös Morrisin ("Lawsuit") Straton kanssa, kylläkin vahingossa. Putsasin sitä ja unohdin nostaa tallamikin ylös, kun aloin äänittämään. Ei se haitannut yhtään, koska soundi oli paljon parempi kuin aiemmin. Siitä on kun ohitettu tonepotikat kokonaan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Timing kusee välillä ja virheitä siellä täällä, sekä soolo on lähinnä häröilyä, mutta ihan kivasti tuo män. Kattoo mitä seuraavaks keksii.

 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
Kaikille Ghost ei toimi, yks tuttu torppas suunnilleen alle minuuttiin, että liian Euroviisua, mutta minusta noissa on hienoja juttuja. Tobias Forgella on noi melodiakoukut varsin hyvin hanskassa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Kaikille Ghost ei toimi, yks tuttu torppas suunnilleen alle minuuttiin, että liian Euroviisua, mutta minusta noissa on hienoja juttuja. Tobias Forgella on noi melodiakoukut varsin hyvin hanskassa.
Joo itsekin diggaan Ghostista. Ehkäpä uudemmasta tuotannosta kuitenkin enemmän.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Tässä biisissä kanssa tapahtuu paljon mitä on todella hyvä treenata! Eikä edes liian vaikea mitä tablatuurei kyttäsin :) Hitaalla tahdilla vaan treenailemaan. Rats on kans kiva! Nyt taas alkaa pakka hajoilemaan kun on liia monta biisiä treenissä. Mut ei malta olla soittamatta :D Joka päivä vaan odottaa töide jälkeen että pääsee taas kitaraa soittaa.




E: Ja se fiilis kun alkaa oikeasti löytymää noihin sooloihin sormet.. Ja alkaa yksinkertaiset mutta nopeat kuviot jo taittuu pikkuhiljaa. On taa vaan ihan parasta!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
Ghostin Dance Macabressa on kanssa mielettömän tarttuva soolo. Tais olla melkein eka Ghostin biisi, mikä itelle iski. Bongasin baarissa ja piti rampata kysymään, että mitä tää on.

Löysin Devin Townsendinkin vähän samalla tavalla. Joskus varmaan yli 20 vuotta sitten kakarana kaljalla edesmennessä Bar 68:ssa ja Christeen pärähti soimaan, niin saman tien tiskille, että mitä tää on, kuulostaa pirun hyvältä.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 207
Ghost on kyllä valitettavasti sellaista kamaa, että mieluummin työnnän pääni happoämpäriin kuin kuuntelen sitä, mutta myönnettäkööt että harjoitteluun esimerkiksi melodioiden kannalta se ei varmaan ole hassumpi vaihtoehto. Joskus ihan ekojen levyjen aikaan vielä jokseenkin pidin Ghostista, mutta sittemmin siitä on tullut omiin korviin vähän samanlainen rasite kuin Five Finger Death Punchista tai jostain Volbeatista.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
Oon ite tehnyt melodioiden kanssa viime aikoina sitä, että ruvennut vaan soittaan jotain melodiaa, on se sitten lastenlaulu, joku klasaripätkä, tv-tunnari tai mitä tahansa. Idealla siis, että löytääkö sormet oikeat paikkansa ihan sillä, että en oo reennannu melodiaa, mutta tiedän päässäni, miten se menee.

Tota Ghostiakin soittelis varmaan mielellään mukana, mutta ei oo alavireistä kitaraa.. :( Pitäs ehkä joku noista säätää paksummalle setille ja D tai C# vireeseen..
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Uudempi kitara on säädetty EADGBE. Mietin et tuon vanhemman skeban vois säätää DGCFAD tai vielä matalempaan.. Meneekö homma niin että kitara vireeseen ja sitten intonaation säätö kohdalleen , thats it?

Tiettyihin biiseihin ottas sit aina tuon toisen kitaran käteen, ei tarvis jatkuvasti olla virittämässä tätä mitä käytän pääasiassa .

Mitä huomasin niin aina paljon biisejä on DGCFAD ja BF#BEG#C#.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
Meneekö homma niin että kitara vireeseen ja sitten intonaation säätö kohdalleen , thats it?
Osapuilleen. Toki paksumpaa kieltä tarvii jo D-vireessäkin minusta. Ja varmaan satulan urien kanssa voi tulla jotain, jos urat jotain jotain ohkasta settiä varten säädetty ja sit onkin jotain basson kieltä tilalla.
 

Myocyte

team omegga
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
Jep, alempiin vireisiin paksumpi kielisetti on aika must jos haluaa pitää sen saman tatsin kuin siinä standardivireisessä. Riippuen sitten siitä mikä laitetaan ruoskaan, niin uusien säätöjen tarve voi olla välillä hyvin vähän -koko setuppi, ihan mukaanlukien satulaurat, kuten @pappatech tuossa ylempänä mainitsi.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Nyt kun mulla on tuo 4K Action Camera ja muistikortti, yritän virittää tuohon kaulan päähän tätä vehjettä. Tuo mun kapistus on GoPro kiinnikeille yhteensopiva. Onko täällä kellään ollut action kameraa kitarassa kiinni ja suositella jotai kiinnikettä? Tuolla yhdellä mukanatulleella saisi kivasti sen tuohon ihan päätyyn mut valitettavan lievästi mutkan taakse jäisi kielet, joten.. Pakko se on ostaa joku adapteri.

E: No sain kieltämättä aikamoisella purkkavirityskombolla tuohon ihan hyvin tuon kameran mut se pitäs kyl saada hiema eri kohtaa :D Eli edellee erilliset kiinnikkeet ois jees.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Rupes tekee mieli ihan sikana ostaa jälleen uusi skeba. Tällä kertaa panostaa kunnolla ulkonäköön, laatuun ja hintaan. Se yks ibanezin arctic white tuli mieleen mikä oli puoleen hintaan muusikoiden netissä ja oli ihan mielettömän siisti. Sen kaltainen ois kiva omistaa.

Paitsi että jäitä nyt hattuun. Opetellaas nyt vähintään 6kk skebaa vielä ennenkuin mietin kolmatta. Ja vanhoja en myy. Niillä on oma arvonsa <3
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Kuka se ehdotti mulle Wonderwallia. Lähti nyt kunnolla treeniin. Pääsin hyvin mukaan 50% tahdilla jo ja toisen kitaran osuudet lähes samalla nopeudella. Tästä sitten vaan nopeutusta :) Muuten akustisella on saanut kyytiä seuraavat biisit:

7475
Run away to mars
Perfect
Afterglow
Kryptonite

Kyllä huomaa kun akustisella treenailee, niin sähkökitaralla tietyt kuviot vaan itsestään helpottuu.

E: Huomannut että meikäläinen keskustele itseni kanssa mut mikässiinä, kivaa on :D
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 207
Ei liity suoraan soittamiseen, mutta soittaminenkin edellyttää kitaroiden perään kuolaamista, ja Solar julkistikin tänään sopivasti Kirk Windsteinin (Down/Crowbar) nimikkomallin.


Ja pakko sanoa, että täytyy varmaan alkaa laittaa rahaa sivuun. ESP:lläkin on nyt useampi erittäin kiinnostava malli, mutta tässä yhdistyy hyvin klassinen valkoinen Hetfieldin Explorer ja toisaalta Solarin oma nykyaikainen kädenjälki. Yksi tuhti tallamikki eikä mitään turhaa.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 207
No stratocaster mallisella rungolla taitaa saada/sai BC rich gunslinger keppejä. En ole varma tuosta kitaravalmistajasta, mutta kitaramalli on kyllä gunslinger.
Joo se on nimenomaan B.C. Richin malli, ja itse asiassa aika kivan näköinen sekin.


Aika samoissa hinnoissa mennään. En ole noita uudempia B.C. Richejä soittanut. En tosin Solareitakaan, mutta aika kehuttuja ne on ollut niiden alkutaipaleen laadunvalvontaongelmien jälkeen.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
Jos on löysää tilillä, niin aina voi ostaa kitaroita :D

Kuka se ehdotti mulle Wonderwallia.
Minä siitä taisin länkyttää. Ihan hyvä reenibiisi minusta tosiaan aloittelijalle. Niillä vastaavilla tai vastaavan tyylisillä otteilla menee hitokseen monta biisiä, ja se komppipatterni on riittävän yksinkertainen, että pääsee varmaan liikkeelle suht kivuttomasti.

Ja pakko sanoa, että täytyy varmaan alkaa laittaa rahaa sivuun. ESP:lläkin on nyt useampi erittäin kiinnostava malli, mutta tässä yhdistyy hyvin klassinen valkoinen Hetfieldin Explorer ja toisaalta Solarin oma nykyaikainen kädenjälki. Yksi tuhti tallamikki eikä mitään turhaa.
ESP on joo kiinnostava merkki ja toi oma "ESP" eli se välivuosien LTD Elite on kyllä ollu hyvälaatuinen peli. Kattelin yhteen kohtaan jopa niitä Laihon sakaramalleja, mutta ehkei ihan se viisain malli meikäläisen tarpeisiin ja soittotyyliin..

Ite en tosin voi sietää noita pelkällä tallamikillä varustettuja. Ihan kamalan näköisiä :D Plus tartten muutenkin väkisin kaulamikin, olis äkkiä tosi orpo olo, jos ei löydy kaulamikin soundia mistään.

Musarin Luke III tai Luke HSS -malli kiinnostais kanssa, mutta neljän kilon paukku, niin ei nyt ihan just ois oikein rahaa.. Musareiden hinnat nykyään aika älyttömiä.

Olin aamupäivällä kesken palsun tilaamassa Musamaailmasta Suhrin ML standard keskimikkiä, mutta jäi vielä lähettämättä.. jos vielä törsäis tuon Jammun päivittämisiin. Kaulaan samainen pitäs metästää jostain muualta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 843
Joo se on nimenomaan B.C. Richin malli, ja itse asiassa aika kivan näköinen sekin.


Aika samoissa hinnoissa mennään. En ole noita uudempia B.C. Richejä soittanut. En tosin Solareitakaan, mutta aika kehuttuja ne on ollut niiden alkutaipaleen laadunvalvontaongelmien jälkeen.
Eipä noita gunslingereitä oikein paljon myynnissä ollutkaan. Kramerilta löytyy kanssa tallamikkinen FR-1000 floikalla olikos Thomanilla 566€. Tosin tallamikki vinossa.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 207
Jos on löysää tilillä, niin aina voi ostaa kitaroita :D


Minä siitä taisin länkyttää. Ihan hyvä reenibiisi minusta tosiaan aloittelijalle. Niillä vastaavilla tai vastaavan tyylisillä otteilla menee hitokseen monta biisiä, ja se komppipatterni on riittävän yksinkertainen, että pääsee varmaan liikkeelle suht kivuttomasti.


ESP on joo kiinnostava merkki ja toi oma "ESP" eli se välivuosien LTD Elite on kyllä ollu hyvälaatuinen peli. Kattelin yhteen kohtaan jopa niitä Laihon sakaramalleja, mutta ehkei ihan se viisain malli meikäläisen tarpeisiin ja soittotyyliin..

Ite en tosin voi sietää noita pelkällä tallamikillä varustettuja. Ihan sietämättömän näköisiä :D Plus tartten kyllä väkisin kaulamikin, olis äkkiä tosi orpo olo, jos ei löydy kaulamikin soundia mistään.

Musarin Luke III tai Luke HSS -malli kiinnostais kanssa, mutta neljän kilon paukku, niin ei nyt ihan just ois oikein rahaa.. Musareiden hinnat nykyään aika älyttömiä.

Olin aamupäivällä kesken palsun tilaamassa Musamaailmasta Suhrin ML standard keskimikkiä, mutta jäi vielä lähettämättä.. jos vielä törsäis tuon Jammun päivittämisiin. Kaulaan samainen pitäs metästää jostain muualta.
Joo olen huomannut, että noi yksimikkiset kitarat jakaa mielipiteitä voimakkaasti, sinänsä ymmärrän ettei ole kaikkien mieleen. Laihon noissa uusimmissa violeteissa malleissa yhdestä löytyy yksikelainen kaulamikki. Hintaa vaan melkein pari tonnia.

Omalla kohdallani kitaramieltymykset menee niin laidasta laitaan, että seinältä saisi löytyä helposti joku B.C. Richin Ironbird, Ibanezin AZ-sarjalainen ja vaikka perinteinen Telecaster.

Musareita en ole ikinä soittanut, mutta noita halvempia Sterlingejä olen aika ajoin katellut. En vaan ole saanut aikaiseksi käydä kokeilemassa.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
Laihon noissa uusimmissa violetissa malleissa yhdestä löytyy yksikelainen kaulamikki. Hintaa vaan melkein pari tonnia.

...

Musareita en ole ikinä soittanut, mutta noita halvempia Sterlingejä olen aika ajoin katellut. En vaan ole saanut aikaiseksi käydä kokeilemassa.
Joo, just se yksikelaisella kaulamikillä varustettu kiinnostaisi. Ja ne Laihon ittensä käyttämät custom shopit, joita välillä näkyy, on jotain mitä lie 4,7k€..

Huomasin äsken ihan sattumalta, että täällä on huomenna musamessut, jossa eri valmistajia, soitinrakentajia ja myös mm. Laihon aitoja soittimia näytillä. Pitää ehdottomasti käydä tsiigaan. Linkki: Jyväskylän Veturitallien Musamessut palaavat kolmen vuoden tauon jälkeen – maksuttomassa tapahtumassa tuotteitaan esittelevät kotimaiset soitinrakentajat ja maahantuojat

Mää en oo ite taas noita Sterlingejä koskaan testannut, kuuleman mukaan eivät ihan pääse orkkisten laatuun, mutta toi oma JPXI BFR on minusta kyllä edelleen ergonomisin soitin, mitä oon kädessäni pitänyt. Noi orkkismikit on vähän niin ja jäin, mutta nyt kun oon jaksanut säätää soundipäästä, niin kyllä tolla on tosi mukava vetää jotain leadikamaa.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
Jaa niin, piti todeta, että ristus kun ei jaksa opetella kunnolla lelujaan.. Löysin tuolta Quad Cortexista tuollaisen Adaptive Gaten, niin siisti noita high gain -soundeja ihan älyttömästi verrattuna aikaisemmin käytössä olleeseen Simple Gateen.

Varsinkin tuo Musarin JPXI:n tosi kuumien mikkien kanssa meinas olla säännöllisesti ongelmaa, että menee soundi puuroksi, mutta tuon edellisen noise gaten löytämisen jälkeen ihan eri meininki.

Testailin samalla vähän eri choruksia ja lopputulos rupeaa olemaan, ainakin omaan korvaan, aika autenttinen Petruccin lead-soundi. Tai ainakin hyvin Petrucci-tyylinen, "laulava" lead-soundi tolla kaulamikillä. Pohjalla siis toki myös eräs Quad Cortexin pilvestä ladattu Petrucci-mallinnus.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 504
Mietin, että tuleekoha Ibanezista downgradee jos tällästä ostaisin: Jackson JS32 Warrior AH SW

Tai sitte säästäisi rahaa X malliseen Ibaneziin.
Kannattaisi ainakin testaa miten istuu käteen. Keskimäärin jaksoneissa on tuhdimmat kaulat kuin ibanezeissa mutta mallikohtainen homma joka tapauksessa. Suunnikkaat istuu myös aika vaihtelevasti syliin ja rannevarteen vrt stratot.
Tilaus sisään vaan jos siltä tuntuu. Ja palautus jos ei toimi.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Kannattaisi ainakin testaa miten istuu käteen. Keskimäärin jaksoneissa on tuhdimmat kaulat kuin ibanezeissa mutta mallikohtainen homma joka tapauksessa. Suunnikkaat istuu myös aika vaihtelevasti syliin ja rannevarteen vrt stratot.
Tilaus sisään vaan jos siltä tuntuu. Ja palautus jos ei toimi.
Joo. Koitin etsiä tuota mallia josko jossai kivijalkapuljussa olis mut ei edes eri värillä. Toki tuo palautus onneks toimii hyvin Thomannille.
Muusikoidennetistä kattelin kans jotai valkosia mut ei ainakaa silmään osunu mittää mielenkiintoista.

Ei siinä että mä tarvitsisin uuden kitaran, mut :D No siinä kohtaa sitte jokaselle kitaralle oma vire! Voi sitten vaihtaa lennosta skeboja! Tuohon mustaan ehkä laitan astetta paksummat kielet jos sillä aijon jotai Amon Amarthia veivaa. Oliko näin että joutuu sitte vähä muutaki tekee skeban etee jos aion paksumpia kieliä laittaa? Taitaa oma osaaminen loppua kesken.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 207
Joo. Koitin etsiä tuota mallia josko jossai kivijalkapuljussa olis mut ei edes eri värillä. Toki tuo palautus onneks toimii hyvin Thomannille.
Muusikoidennetistä kattelin kans jotai valkosia mut ei ainakaa silmään osunu mittää mielenkiintoista.

Ei siinä että mä tarvitsisin uuden kitaran, mut :D No siinä kohtaa sitte jokaselle kitaralle oma vire! Voi sitten vaihtaa lennosta skeboja! Tuohon mustaan ehkä laitan astetta paksummat kielet jos sillä aijon jotai Amon Amarthia veivaa. Oliko näin että joutuu sitte vähä muutaki tekee skeban etee jos aion paksumpia kieliä laittaa? Taitaa oma osaaminen loppua kesken.
Esimerkiksi kelluvilla talloilla varustetut kitarat tarvitsee enemmän säätöjä virettä ja kielisettejä vaihtaessa. Isompien muutoksien kohdalla olen vienyt tällaiset kitarat suoraan liikkeeseen, jossa tarpeen mukaan lisätään jousta ja säädetään intonaatiota. Kiinteätallaisilla kitaroilla pääsee usein paljon helpommalla, parhaimmillaan sen kun vaan pistät uudet kielet ja vireen.

Kitaroiden määrän tarve riippuu täysin joko haluista tai tottumuksista. Jollain voi olla kymmenen kitaraa ihan samassa vireessä ja kokee, että jokainen soitin on tarpeen. Omalla seinällä on keskimäärin vuosien aikana ollut 3–5 kitaraa, joista yleensä ehkä kolme keskenään pysyvästi eri vireessä. Eli kerralla kukin omaan vireeseen, jolloin en niitä enää muuta.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
Ei kai kitaroiden määrää rajoita mikään muu kuin tilillä oleva paine, kämpässä oleva tila ja puolison hermot :D

Vakavammin niin joo, kuten tuossa yllä, niin jos samaa kitaraa on tarkoitus pudotella välistä droppiin tai pitää vähän eri vireissä, niin joku kiinteätallainen on siihen helpompi. Floikallisissa taas sit se hyvä puoli, että pitävät vireen hemmetin hyvin, ainakin laadukkaammalla floikalla ja kampea voi käyttää suht surutta. En oo oikeasti virittänyt tota ESP LTD:tä varmaan kuukausiin ja ihan tiptop on ollut aina, kun telineestä ottanut kouraan.

Mut siihen ostamiseen liittyen vielä, niin jos vaan tilillä piisaa painetta, niin sen kun ostaa vaan, jos kerran joku peli kiinnostaa. Käytettyjen kauppahan vetää oikein hyvin, ja eroon pääsee kyllä semmoisista, jotka näyttää jäävän koteloon / telineeseen seisomaan.

muoks. itellä nyt 4 sähkökitaraa ja kyllä noista jokainen soittoa saa. Laatustratoa tekee kyllä vielä mieli, jolloin toi Jammu saattas jäädä vähän paitsioon, mutta toikin kyllä oikein mainio peli soittaa rempan jälkeen, enkä tiedä viittiikö persnetolla myydä, kun omiaan tuosta ei mitä todennäköisimmin pois saisi.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 207
Ai niin ja piti tosta Jacksonista sanoa, että yleisesti ottaen Jackson ei käsittääkseni ole ollut kovin tunnettu hyvästä laadusta noissa halpiskitaroissa, ja välillä muistaakseni on ollut laatuongelmia 600–700 euron malleissakin. Ihan siis kun koitan muistella, mitä vuosien varrella on nähnyt arvioissa. Joku voi toki korjata, jos on toisenlaisia kokemuksia. Löytyy kyllä itseltänikin yksi Jackson, joka on oikein hyvä, mutta myös kalliimpi.

Esimerkiksi Ibanez on ollut ainakin 20 vuotta melko tunnettu hyvistä halpamalleista, joskin varmasti useampi valmistaja on ottanut kiinni ja Jacksoninkin halvat mallit saattaa nykyään olla täysin päteviä. Kannattaa YouTubesta katella, mitä niistä tänä päivänä ajatellaan. Itse olisin lähinnä huolissaan tosta halpisfloikasta, eli on hyvä selvitellä miten se pitää virettä.

Mutta tosiaan liian rakettitiedettä siitä ei kannata tehdä, kuten edellä todettiin. Noita voi myydä pois ja onhan se hauskaa päästä testaa eri merkkejä ja malleja.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Kannattaa ehkä hankkia myös capo, jollei sellaista ole jo. Itsellä on esim. akustiset C#:ssä (12-kielinen) ja D:ssä (6-kieliset). = 12-kieliseen capo ekalle nauhalle ja eri vireet, ei haittaa yhtään.
Capo löytyy! Tulee käytettyä etenkin akustisen kitaran kanssa.

Nyt on musta kitara DGCFAD vireessä :)

Ja mun kitarakuume on iha jäätävä. Mä en kestää. Täytyy varmaa mennä puppyeyes meiningil porukoille ja pyytää kitaraa joululahjaksi.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115

Tälläne nyt löytys 3v vanhana hintaan 200€. Ilmeisesti siinä joku bridge vika, jonka tulee korjaamaan. Ollut käytössä vain puoli vuotta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 843

Tälläne nyt löytys 3v vanhana hintaan 200€. Ilmeisesti siinä joku bridge vika, jonka tulee korjaamaan. Ollut käytössä vain puoli vuotta.
100€ voisin maksaa. Tallavika koskee varmaan tuota surkeeta lisenssifloikkaa joka ei virettä pidä ja homma korjataan blokkaamalla toi talla, jolloin kampea ei voi käyttää. Oikeastaan en itse ostaisi ollenkaan edes testiin, ellei kaula jostain ihmeestä olisi omiin räpylöihin ihanteellinen.

Tod. näk. tuossa on vähän kehnot elektroniikat ja mikitkin. Harley Benton fusion 3 FR mallissa saat sen oikeasti toimivan floikka 1000:n ja hintaa on alle 400€. Tosin se on sitten arpaa, miten kaula on noissa Bentoineissa tehty. Mutta hommaa tuollainen Benton ja kerro jos on hyvä, niin tilaan samanlaisen :D
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 207
100€ voisin maksaa. Tallavika koskee varmaan tuota surkeeta lisenssifloikkaa joka ei virettä pidä ja homma korjataan blokkaamalla toi talla, jolloin kampea ei voi käyttää. Oikeastaan en itse ostaisi ollenkaan edes testiin, ellei kaula jostain ihmeestä olisi omiin räpylöihin ihanteellinen.

Tod. näk. tuossa on vähän kehnot elektroniikat ja mikitkin. Harley Benton fusion 3 FR mallissa saat sen oikeasti toimivan floikka 1000:n ja hintaa on alle 400€. Tosin se on sitten arpaa, miten kaula on noissa Bentoineissa tehty. Mutta hommaa tuollainen Benton ja kerro jos on hyvä, niin tilaan samanlaisen :D
Itse asiassa täältäkin varovainen kokeiluääni Bentonille. Noita on nyt viimeistään tänä vuonna kehuttu aika paljon ja on melkein tehnyt mieli itsekin päästä kokeilemaan, mistä oikein on kyse. Ellei siis nimenomaan kitarakuumetta polttele joku erityisen hevimallinen kitara.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Itse asiassa täältäkin varovainen kokeiluääni Bentonille. Noita on nyt viimeistään tänä vuonna kehuttu aika paljon ja on melkein tehnyt mieli itsekin päästä kokeilemaan, mistä oikein on kyse. Ellei siis nimenomaan kitarakuumetta polttele joku erityisen hevimallinen kitara.
Tuo heavymallinen kitara valkosena on juurikin se mihin nyt kuume iskenyt. Mut löytyy tuolta tällänen? Harley Benton EX-84 Modern WH
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 207
Tuo heavymallinen kitara valkosena on juurikin se mihin nyt kuume iskenyt. Mut löytyy tuolta tällänen? Harley Benton EX-84 Modern WH
Ei välttämättä paha valinta. Tästä on näköjään olemassa EMG:llä varustettu versio, jos on valmis laittamaan satasen enemmän.


Tietty 400 eurossa, vaikka halpahintaluokassa vielä liikutaan, ollaan varmaan vähän siinä rajalla, että onko kyseessä enää parin sadan nopea heräteostos vai ei. Agufishilla on arvio tosta mallista Bentonin omilla mikeillä ja sanoo aika ytimekkäästi, että mutaisuutensa takia ne sopii ehkä rokkiin tai bluesiin, muttei istu kovin hyvin metalliin, ja käytännössä vaihtaisi ne ensimmäisenä.




Edelleen homma karkaa helposti siihen, että impulssiostosta tuleekin tarpeettoman harkittu ja pitkitetty juttu, mutta itse tykkään vähintään tällä tasolla käydä vaihtoehtoja läpi. 400 eurolla tässä kitarassa on kyllä jo aika vakuuttavat osat, kun on Groverin lukkoviritintä, EMG:n mikkiä ja parin arvion mukaan luokkaansa nähden hyvää viimeistelyä.

edit. Jostain syystä Agufishin mallista löytyy Groverin virittimet, kun taas Thomannin sivulla on listattu jotkut Jinho JN-03:t, tiedä sitten mikä siinä on takana
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 566
Jos toi Explorer-mallin body kelpaa, niin siihenhän löytyy vaihtoehtoja vaikka millä mitalla ja monelta, monelta valmistajalta. Explorer-kopioissa varmaan vaan harvemmin floikkaa.

Noista tämän päivän Kellyistä huonommin ymmärrystä.. Jotain X-sarjaa ja Pro-sarjaa näkyvät olevan noi tämän päivän pikkaisen paremmat mallit.. Saattaisin jopa katella ite jostain Reverbistä ysärin Made in Japan -sarjan Kellyä, jos vastaava pitäs saada, mutta en noista hevisuunnikkaista lähtökohtaisesti hirveästi piittaa. ESP:n V-mallit melkein ainoa poikkeus edelliseen.
 
Liittynyt
17.12.2017
Viestejä
31
Aloitteleva akusti täällä kyselee hyvää lähdettä/materiaalia/YouTube-kanavaa blues/country/folk tyylisen musiikin opetteluun. Ja ehkä tuossa järjestyksessä. Fingerstyle (en tiedä suom. vastinetta sanalle) on se oma juttu, eikä strumming kauheasti kiinnosta ‍♀

Toinen kysymys liittyy itse soittimeen. Eka kitara löyty viidelläkympillä torista (joku williams) ja nyt pukin konttiin miettinyt uutta, mutta tiukalla 150€-200€ budjetilla. Kokoluokka olisi varmaankin parlour-OO/OM. Kannattaisiko etsiä torista käytettyä vai ennemmin thomanilta uutta?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Aloitteleva akusti täällä kyselee hyvää lähdettä/materiaalia/YouTube-kanavaa blues/country/folk tyylisen musiikin opetteluun. Ja ehkä tuossa järjestyksessä. Fingerstyle (en tiedä suom. vastinetta sanalle) on se oma juttu, eikä strumming kauheasti kiinnosta ‍♀

Toinen kysymys liittyy itse soittimeen. Eka kitara löyty viidelläkympillä torista (joku williams) ja nyt pukin konttiin miettinyt uutta, mutta tiukalla 150€-200€ budjetilla. Kokoluokka olisi varmaankin parlour-OO/OM. Kannattaisiko etsiä torista käytettyä vai ennemmin thomanilta uutta?
Justinguitar? Ihan lonkalta heitän mut itse taannoin tuon sivuston mukaan aloittelin treenailuja.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 444
Viestejä
4 161 999
Jäsenet
70 410
Uusin jäsen
Acrat

Hinta.fi

Ylös Bottom