Ikinä ei ole liian myöhäistä! Jos vaan kiinnostusta ja innostusta riittää niin miksei. Musiikki harrastuksena on yksi parhaista mitä on.Sanokaas soittajat, että kannattaako lähemmäksi 40-vuotiaana vielä alottaa soittamaan kitaraa?
Olen pohtinut kitaran hommaamista 15-vuotiaasta asti, mutta aina on ollut joku tekosyy olla aloittamatta.
Miksei? Jos aloitat nyt ja harjoittelet systemaattisesti, ihan vaikka jonkun opettajan alaisuudessa, viisikymppisenä olet soittanut jo kymmenen vuotta ja voit olla hyvinkin taitava. Aika monet kaikkien aikojen huippukitaristeista oli saavuttanut jo melkoiset soittotaidot hädin tuskin parikymppisenä, eli todennäköisesti alle 10 vuotta treenanneenaSanokaas soittajat, että kannattaako lähemmäksi 40-vuotiaana vielä alottaa soittamaan kitaraa?
Olen pohtinut kitaran hommaamista 15-vuotiaasta asti, mutta aina on ollut joku tekosyy olla aloittamatta.
Kannattaa, aloita ennen kuin on myöhäistä. Mitä pitempään lykkäät, sitä todennäköisemmin on myöhäistä, vielä se ei ole, ja etukäteen ei voi tietää milloin se on myöhäistä.Sanokaas soittajat, että kannattaako lähemmäksi 40-vuotiaana vielä alottaa soittamaan kitaraa?
Olen pohtinut kitaran hommaamista 15-vuotiaasta asti, mutta aina on ollut joku tekosyy olla aloittamatta.
Totta helvetissä. Kyseessä ei ole mikään huippu-urheilijaksi tuleminen.Sanokaas soittajat, että kannattaako lähemmäksi 40-vuotiaana vielä alottaa soittamaan kitaraa?
Olen pohtinut kitaran hommaamista 15-vuotiaasta asti, mutta aina on ollut joku tekosyy olla aloittamatta.
En tiedä onko mulla tuohon @JääKotka n kyssäriin sen enempää annettavaa, mutta komppaan opettajan hommaamista sekä sitä, että ihan hyvin voi aloittaa soittelemaan aikuisiälläkin.
Opettajan kanssa opettelusta saa vähän suoraviivaisempaa, voi katsella het alkuun perusasiat kondikseen, eikä tarvii mennä niin monessa kohtaa perse edellä puuhun. Muista soittimista tai jostain muusta aikaisemmasta musiikkiharrastamisesta on iloa, jos sellaista taustaa on ja siitäkin on apua, jos on ylipäätään tottunut reenaamaan ihan mitä tahansa asiaa systemaattisesti ja keskittyneesti.
Motoriikka ja uusien motoristen taitojen opettelu alkaa vanhemmiten hidastumaan, mutta kuten sanottua, niin täysin asiallisen nuotiokitarakomppauksen opettelee ainakin suht varmasti kuka tahansa.
Ikinä ei ole liian myöhäistä! Jos vaan kiinnostusta ja innostusta riittää niin miksei. Musiikki harrastuksena on yksi parhaista mitä on.
Miksei? Jos aloitat nyt ja harjoittelet systemaattisesti, ihan vaikka jonkun opettajan alaisuudessa, viisikymppisenä olet soittanut jo kymmenen vuotta ja voit olla hyvinkin taitava. Aika monet kaikkien aikojen huippukitaristeista oli saavuttanut jo melkoiset soittotaidot hädin tuskin parikymppisenä, eli todennäköisesti alle 10 vuotta treenanneena
Joo, toki nuorten aivot on erilaiset, heillä on enemmän aikaa laittaa hommaan jne. mutta kyllä vanhakin koira oppii uusia temppuja.
Kannattaa, aloita ennen kuin on myöhäistä. Mitä pitempään lykkäät, sitä todennäköisemmin on myöhäistä, vielä se ei ole, ja etukäteen ei voi tietää milloin se on myöhäistä.
Kiitoksia kaikille vastauksista. Onko sillä väliä alottaako akustisella vaiko sähkökitaralla? En asu omakotitalossa, niin sähkökitara olisi varmaan hiljaisempi soittaa myöhään, kun voi soittaa kuulokkeet päässä? Toki vaatii lisäinvestointeja vahvarin jne takia.Totta helvetissä. Kyseessä ei ole mikään huippu-urheilijaksi tuleminen.
Tavotteet vaan pöytään ja homma tulille. Notskirämpyttäjäksi oppii muutamassa vuodessa..
Minä sanoisin, että riippuu siitä, mitä nää haluat oppia soittamaan. Jos se musa, mikä sua puhuttelee, on soitettu sähkökitaralla, niin hommaa sähkökitara. Jos taas akkarikama kiinnostaa enemmän, niin akkari. Molemmista siirtyy opitut asiat kohtuullisen hyvin toiseen, mutta hiukan eri soittimia ne siitä huolimatta on, vaatii vähän eri juttuja teknisesti ja myös noiden romppeiden puolesta.Kiitoksia kaikille vastauksista. Onko sillä väliä alottaako akustisella vaiko sähkökitaralla? En asu omakotitalossa, niin sähkökitara olisi varmaan hiljaisempi soittaa myöhään, kun voi soittaa kuulokkeet päässä? Toki vaatii lisäinvestointeja vahvarin jne takia.
No, itse tartuin kitaraan kolmevitosena, enkä kadu vieläkään. Vaikka on selvää, etten kehity huipuksi, niin silti on antoisaa soitella ja harrastaa lajia.Sanokaas soittajat, että kannattaako lähemmäksi 40-vuotiaana vielä alottaa soittamaan kitaraa?
Olen pohtinut kitaran hommaamista 15-vuotiaasta asti, mutta aina on ollut joku tekosyy olla aloittamatta.
Ei ollenkaan. Siitä vain kitara kouraan.Sanokaas soittajat, että kannattaako lähemmäksi 40-vuotiaana vielä alottaa soittamaan kitaraa?
Olen pohtinut kitaran hommaamista 15-vuotiaasta asti, mutta aina on ollut joku tekosyy olla aloittamatta.
Joo, toki jos ei ole minkäänlaista käsitystä kitaransoitosta, niin itelle pidemmässä juoksussa sopivaa kitaraa voi olla vaikeaa hahmottaa, mutta kannattaahan niitä käydä käpistelemässä ja napata ainakin semmoinen, joka miellyttää silmää.Näin 50+ ihan aloittelijana sanoisin, että ainakin kitara kannattaa käydä ostamassa liikkeestä, jossa on mahdollisuus tutustua erilaisiin kitaroihin. Itse en ymmärtänyt ja edellisellä halpiskitaralla soittaminen tuntui jotenkin koko ajan hankalalta. Kun sain hiukan opastusta ja pääsin kokeilemaan, niin huomasin, että kitaralla ja kitaralla on eroja. Vaikka nykyinenkään ei ole varmaan maailman paras, niin sillä on hauska soittaa vaikka ei osaakaan.
Omituinen kommentti, kun kuitenkin aika subjektiivinen käsite mikä kellekin on hyvä ja palvelee omaa soittoa. Oli sitten kotisoittaja tai ei.mutta paranihan tuo taas muutaman kertaluokan siitä kotisoittajan / myyjän "täydellisestä soittoiskusta".
Lähtee toi Afterglow myös treeniin Innostuin ihan sikana soittaa nyt akustista.. Ja varmaan ihan hyväkin!Ed Sheeranin Afterglow on nätti veisu. Siinä on noi muutamat soinnut (G, Cadd9 ja Dsus4), joilla saa etenkin capon kanssa semmosta herkkää meininkiä.
Meikäläisen Jammukin tuli huollosta. Nyt on parin sadan kitaraan tehty sit vajaan neljän huntin remontti, mutta paranihan tuo taas muutaman kertaluokan siitä kotisoittajan / myyjän "täydellisestä soittoiskusta".
Toi tallamikki on ihan maukas. Hyvin toimii noi mun parit high gain soundit, kun tuo ei oo ihan niin kuuma mitä Fishmanin Fluence tai Crunchlab. Vähän semmonen selkeämpi meininki ja ei puske kaikki pienimmätkin sivuäänet niin herkästi pintaan.
Tarvis säätää noita soundeja kuumimpia mikkejä varten, kun jaksais. Ja Tokain LP kanssa ihan oma lukunsa, kun soi tosi isosti ja bassokkaasti. Sillekin sais olla kaikki suunnilleen ihan omaansa.
Kannattaa kuunnella, mitä Sheeranin oikea käsi tuossakin biisissä tekee. Sillä on maukas toi komppityyli.Lähtee toi Afterglow myös treeniin Innostuin ihan sikana soittaa nyt akustista.. Ja varmaan ihan hyväkin!
Joo oon tässä treenaillutkin noita helpompia eli ei montaa sointua kyseessä. Se, että saa puhtaana noita soimaan ja rytmissä pysyy on hyvä lähtökohta treeneille. Jonku verran sitten yksittäisen kielien näpyttelyä treenaan myös. Sormitukset saa ainakin toistaiseksi jäädä pois, tai harjottelen helppoja Niille on sitte tulevaisuudessa varmaa aikansa ja paikkansa. Kuitenkin sitten jossai kohtaa toi sähkökitara vie aivan varmasti mennessään ja akustinen jää kakkoseksi. Mut hyvä saada nyt monipuolisuutta.Tuohon edelliseen vielä, että akkarikomppauskaan ei oo tietyn pisteen jälkeen mikään läpihuutojuttu, varsinkaan tuollaisella Sheeranin tatsilla, vaan tuotakin saa kyllä reenata hyvän aikaa. Ja eka kannattaa varmaan lähteä ihan jostain yksinkertaisista kolmen neljän soinnun kipaleista, joissa ei oo oikean käden kanssa niin paljon tekemistä.
Ja akkarin kanssa ois minusta hyvä opetella myös pikkaisen fingerstyleä, ettei ois ihan pelkästään pelkän plekun varassa.
Tuossakin on äkkiä vuosien taival edessä, jos haluaa opetella hyvän fingerstyle-tekniikan, komppitekniikan plekulla, sointuja, ymmärrystä niiden päälle ja niin edelleen.
Spämmätään nyt vielä yksi linkki perään. Mayerilla on tosi hienoja juttuja kanssa. Tässä vaan muistaakseni joku vähän erikoinen avoin sus-vire, jos tota haluaa ruveta mukana soittamaan: In Your Atmosphere
Joo, muistan omallakin kohdalla, kun on vedetty kaveriporukalla jotain pidempiä sessioita ja itellä ollu pidempi tauko akkarista, niin joo, on nimetön ja pikkurilli äkkiä kipeenä, kun joutuu pitään noita tiettyjä otteita pitkään.Nyt kun Ed Sheeranilta on treenannu Perfectiä ja Afterglowia, pikkurilli ja nimetön saa nyt aika kovaa painaustreeniä akustisella. Meinaa tuota akustista saa oikeasti painaa kovempaa ja lähempää rautoja jotta se kieli soi kunnolla. Sattuu aivan perkeleesti sormenpäihin
Pikkuhiljaa Mun mielestä nuo kielet ovat ihan ok korkeudella. Miten tuota akkaria edes pystyy säätää niinku sähköskittaa?Joo, muistan omallakin kohdalla, kun on vedetty kaveriporukalla jotain pidempiä sessioita ja itellä ollu pidempi tauko akkarista, niin joo, on nimetön ja pikkurilli äkkiä kipeenä, kun joutuu pitään noita tiettyjä otteita pitkään.
Tohon kyllä sit tottuu kohtuu nopsaan, mut niin kuin taisin paasatakin jo kertaalleen, niin kantsii kattoa ne akkarin säädötkin järkeviksi ts. ettei kieliä joudu painamaan tarpeettoman kovaa, kaikki barre-soinnut on järkevästi otettavissa ja niin edelleen.
Melkein identtisillä soinnuilla, millä menee Afterglow, saa otettua myös Alice In Chainsin Nutshellin. Siinäkin varmaan helppoa reenimatskua akkarille.
No ei sitä ihan samalla tavalla voi säätääkään, mutta siis kaularautahan on useimmassa akkarissakin, jolla voi kaulan reliefiä säätää. Tallaluun korkeudella voi vaikuttaa kielten korkeuteen ja niin edelleen, mutta en oo ite tuonkaan kanssa juuri veivannut, vaan tuokin on laitettu sepällä kondikseen. Ja on tosiaan ollut rempan jälkeen sen verran hyvä peli, ettei oo viittiny arvokkaampaan vielä sijoittaa.Miten tuota akkaria edes pystyy säätää niinku sähköskittaa?
En tiedä, onko Petrucci ollu koskaan mikään älyttömän kova improamaan... Vähän ehkä semmoista mielikuvituksetonta sen improjutut on minusta ollu suunnilleen aina, mitä nyt äkkiä saan jotain teatterin livepätkiä mieleeni, mutta Petrucci voi ollakin vähän enemmän semmonen sävellettyjen soolojen / juttujen kaveri.Guthrie on kyllä erikoistapaus ihan kaikissa mielissä, oon kuullu sen guest sooloja niin monelta levyltä tyyliin Peripherystä lähtien ihan huikea.
Tässä video missä ihan kohtuullisia kitaristeja ihmettelee kaverin improvisaatio kykyjä
...
Guhtien osio alkaa noin 1:45, ja siis vaikka diggaan paljon Petruccista niin ton jälken se kuullostaa aika keskinkertaiselta.
Taitaa olla juurikin tämä skitta kyseessä meikäläisellä Yamaha F-310 -akustinen kitara 139,90No ei sitä ihan samalla tavalla voi säätääkään, mutta siis kaularautahan on useimmassa akkarissakin, jolla voi kaulan reliefiä säätää. Tallaluun korkeudella voi vaikuttaa kielten korkeuteen ja niin edelleen, mutta en oo ite tuonkaan kanssa juuri veivannut, vaan tuokin on laitettu sepällä kondikseen. Ja on tosiaan ollut rempan jälkeen sen verran hyvä peli, ettei oo viittiny arvokkaampaan vielä sijoittaa.
Tosin joku pikkukoppainen, vähän lyhyemmällä skaalalla oleva on tässä houkutellu. Vähän joku vastaava, mikä siinä yhdessä Sheeranin videossa näkyi, mutta ei kyllä Lowdenia. Ne on aika arvokkaita
Mulla oli hetken kuuntelussa joku Guthrien oma soolo ja aika semmoista hankalaa kamaa se oli. Vaatis varmaan enemmän kuuntelua, mitä meikäläisen nykyisellä keskittymiskyvyllä pystyy.Guthrie on kuitenkin pysynyt semi undergroundina vaikka uskomaton seppä onkin. Sen oma tuotanto aika nicheetä kuitenkin. Toki vieraillut isojen artistien kanssa.
Eli ei ole samassa kitarasankariosastossa kuten vaikkapa Steve Vai tai Marty Friedman.
Joo Devin kuitenkaan ei mene mielestäni ns. kitarasankariosastolle vaikka epäilemättä taidokas onkin. Enemmän Devinin tavaramerkkiä ovat karisma, sävellykset ja tuotanto.Mestareitahan nämä mainitut tyypit on, mutta ei silti minuun oikein iske. Samoin joku Joe Satriani ollut aina minulle etäinen. Sen sijaan esim. Devin Townsendin soitto on upeaa ja laulu toki myös.
Totta tietty. Ehkä siksi ettei hän ihan tuota sankariosastoa kitaroinnissa ole tuo häntä minulle lähemmäksi sellaista kosketuspintaa tunnetasolla. Nämä toki subjektiivisia asioita.Joo Devin kuitenkaan ei mene mielestäni ns. kitarasankariosastolle vaikka epäilemättä taidokas onkin. Enemmän Devinin tavaramerkkiä ovat karisma, sävellykset ja tuotanto.
Helppoa, jos kyseessä on esim. Landola F-6. (Onneksi Google on keksitty, niin ei tarvinnut ottaa kuvaa omasta, joka on vuodelta 1989.)Tallaluun korkeudella voi vaikuttaa kielten korkeuteen ja niin edelleen
Mulla on tuo motu m4 ja oikein tyytyväinen ollut. Preamp laatu näkyy ja tuntuu eniten plugari hommissa. Edellinen äänikortti piti olla level miltei tapissa kun motulla on headroomia niin että namiska klo 11 paikkeilla humpparikitaralla.Äänikortti olisi hankinnassa reilun 200e budjetilla korvaamaan nykyisen Steinberg UR22:sen, jossa lähinnä inputtien määrä on liian pieni.
Tähän asti harkinnassa on ollut seuraavat:
- Focusrite Scarlett 8i6 (tai 18i8/18i20 jos sopivaan hintaan löytyisi käytetty 2nd/3rd gen)
- Behringer UMC1820
- Motu M4
- NI Komplete Audio 6
Windows 10 läppäri, ja DAW on Cubase. Inputteihin kytkisin pääasiassa 2 kitaraa ja basson (linjatuloihin), ja ainakin yksi ylimääräinen input saisi olla reamp-tarkoitukseen. Eli minimi IO olisi 4/4, mutta ainahan more is more. Preampeille en anna niin suurta painoarvoa.
Suosituksia/ajatuksia näistä, vai tuleeko mieleen joku aivan muu?
Pojalla on Behringer UMC22 ja siinä on ainakin hyvä kuulokesoundi, 80 ohmisilla pukkaa ääntä ihan alright. Gainia riittää myös, Duncan JB:llä klo 12 on sopiva, klo 13 klippaa jo. Asio latensseja en testannut kun tuossa pikkuversiossa on kökkö asio4all draiveri.Äänikortti olisi hankinnassa reilun 200e budjetilla korvaamaan nykyisen Steinberg UR22:sen, jossa lähinnä inputtien määrä on liian pieni.
Tähän asti harkinnassa on ollut seuraavat:
- Focusrite Scarlett 8i6 (tai 18i8/18i20 jos sopivaan hintaan löytyisi käytetty 2nd/3rd gen)
- Behringer UMC1820
- Motu M4
- NI Komplete Audio 6
Windows 10 läppäri, ja DAW on Cubase. Inputteihin kytkisin pääasiassa 2 kitaraa ja basson (linjatuloihin), ja ainakin yksi ylimääräinen input saisi olla reamp-tarkoitukseen. Eli minimi IO olisi 4/4, mutta ainahan more is more. Preampeille en anna niin suurta painoarvoa.
Suosituksia/ajatuksia näistä, vai tuleeko mieleen joku aivan muu?
Motussa vielä muuten plussa Loopback ominaisuudelle, mikä ei taida edelleenkään olla itsestäänselvyys audio-interfaceilla.Tuossa motussa on muuten vain yksi kuuloke out jos sillä on merkitystä (vrt noihin muihin).
Mitäs se tarkoittaa?Motussa vielä muuten plussa Loopback ominaisuudelle, mikä ei taida edelleenkään olla itsestäänselvyys audio-interfaceilla.
Kätsy ominaisuus kun sattuu tarttemaan ja harmittaa ominaisuuden puute silloin kun sitä tarvitsisi
Nauhoittaa kaiken mitä koneella menee, ilman säätöä/piuhajumppaa.Mitäs se tarkoittaa?
Ok. Kuulostaa kätsyltä jos tuollainen tarve tulee.Nauhoittaa kaiken mitä koneella menee, ilman säätöä/piuhajumppaa.
Esim. 1) DAW auki ja plugari päälle, youtube auki ja sieltä tausta pauhaamaan ja DAWiin tämä kaikki äänittyy raidalle. Ei tartte koittaa etsiä toimivaa youtube lataajaa.
Esim. 2) Teet plugarista esittelyvideota soundeineen. OBS Studio vaikka käyntiin ja Amplitube 5 tai vastaava standalone. Äänilähteeksi OBS:ään Motu loopback ja saat siitä videon jossa näkyy mitä teet ja audio tulee suoraan soitosta.
Esim. 3) Joskus tartti naisääntä puhumaan tiettyjä juttuja. Löysin jonkun sivun jossa demona pystyi kuuntelemaan eri äänillä kirjoitettua tekstiä, mutta vain maksullisena versiona pystyi tallentamaan. Loopback kehiin ja DAWiin nauhoitti sen.
AIka pitkälti kait audio-interfacen ajureista kiinni. Näitä mitä mulla ollut, aiemmin eli M-Audio M-Track 4, M-Track Eight ja nyt Motu M4, ei ole koskaan ollut mitään vaikeuksia useaOk. Kuulostaa kätsyltä jos tuollainen tarve tulee.
Miten muuten saa youtuben ja daw:n soimaan samaan aikaan? Mulla ainakin daw (asiolla) hiljenee heti kun laittaa selaimen auki. Vai pitääkö tuo toteuttaa wasapilla tai jollain muulla kikalla?
Kappas. Alkoi kiinnostaa niin sieltäpä windows ääniasetuksista löytyikin täppä jolla asioasia ratkesi ja ääniajuri jakaa interfacen toimimaan useammassa ohjelmassa. On oletuksena eksklusiivi modessa eli täppä veks ja tuubit toimii. Laitan kuvan jos joku vaikka painii aiheen parissa joskus:AIka pitkälti kait audio-interfacen ajureista kiinni. Näitä mitä mulla ollut, aiemmin eli M-Audio M-Track 4, M-Track Eight ja nyt Motu M4, ei ole koskaan ollut mitään vaikeuksia usea
äänilähde samalla. Eli vaikka Guitar Prosta taustaa samalla kun TH-U:lla soittelee päälle tai youtube taustalla, tai EZdrummer standalone puskee komppia samalla kun TH-U standalonella soittaa.
Hienoa että jamu heräsi henkiin. Omassani on JB tallassa ja on oikein kiva. Toi kuumuus pitää kyllä paikkansa, mulla oli Schecter jossa duncanin blackoutit, kauhea jyräys niissä eli hidasta riffiä jyskytti mielellään mutta nopeat ja irtonaiset takerteli eikä nuotit irronneet toisistaan. Vähän samaa vikaa oli Horizonissa jossa duncan distortionit. Tuntuu että keskilämmin humppari toimii ainakin mulla parhaiten ja styrkkarigaini vaan sopivaksi. Riippuu tietysti mitä musaa ja soundia tavoitellaan.Quad Cortexilla ei tarvinnu ainakaan tehdä mitään. Joku windows-ajuri sisään, laite USB:llä kiinni ja voi soitella Youtube-pätkien päälle.
Ei varmaan hirveesti apua muoks. ah, en päivittäny sivua ennen postausta, ongelma ilm. ratkennut.
P.S eilisilta Jammun kanssa. On tuo ihan makea peli nyt huollon jälkeen. Vähän kankea venyttää muihin soittimiin verrattuna, joutuu tekemään vähän niin kuin enemmän töitä isommissa bendeissä, mutta muuten kyllä mukava tatsi. Ja soi droppi D:ssäkin vallan mainiosti. Melkein mukavampi kuin tuo LP droppiviressä, vaikka koitin säätää ja laittaa kieletkin LP:hen niin, että kestäis vähän matalampaa virettä.
Jännä kyllä, että tuossa lienee vähiten kuumat mikit mun kitaroista ja jotkut noista mun metallisoundeista parhaimmillaan (ja vähän niin kuin siistimpiä soittaa) tuon kanssa. Alan melkein uskomaan sitä joidenkin puhetta, että ei liian kuumaa mikkiä kitaraan, kun vahvari- / soundipäässä voi säätää.
No tämähän kiinnostaisi myös kuulla. Laitapa näytettäOon muuten viime päivinä soitellut niin että soundeja rakentaessa jättänyt vahvistinsimulaation kokonaan pois. Todella hyvää ja käyttökelpoista saa aikaan.
Siis ihan vaikka RAT simu ja siitä suoraan kaappisimuun ja sitten hiukan EQ:ta perään maun mukaan.
Kuinkakohan monta nauhoitetta on niinkin tehty että vedetään vaan joku härpäke tiskiin ja se on siinä. Ainakin se ikivanha Zoom 9002 soi DT:n Pull Me Under puhtaana soundina,
kuten myös Satrianin "Crying". Rockman vedettiin varmaan puoleen kasarihevihiteistä suoraan tiskiin.