Kitaran soittaminen

Myocyte

team omegga
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
Btw, satuin bongaamaan jostain Paul Gilbertin klinikasta, kun avasi klinikan kys. biisillä kitarainstrumentaalina, mutta ne Over The Hills And Far Awayn pari kaikkien tuntemaa melodiaahan on erinomaisia pikkaustreenejä. Nämät siis:

* melodia 1.
* melodia 2.
Lukiobändin kiipparisti loukkaantui suuresti kun vedin ton tokan melodian kitaralla mukana, sen piti olla sen soolospotti :smoke:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 519
Eilen hain tällaisen
Täytyy kyllä sanoa, että muikea vehje tuo Boss GX-100. Eipä mulla aikoihin ole mitään rautaa ollut. Heti tuntui omalta ja helpolta, kun aikoinaan GT-6, GT-8 ja GT-100 oli.
Monipuolinen, vaikkakin vain parilla simppelillä soundilla pärjään.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Tästä. Oikeasti, varmaan hankalin biisi mitä ikinä soittanut. Ei vielä uskalla tehdä versiota, missä pauhaa ainoastaan omat kitarat :D

Valitettavan kateellisena kuuntelin. Säädätkö aikaa/ajoitusta tolla plektran pyörittämisellä kielien päällä?

Täytyy kyllä sanoa, että muikea vehje tuo Boss GX-100. Eipä mulla aikoihin ole mitään rautaa ollut. Heti tuntui omalta ja helpolta, kun aikoinaan GT-6, GT-8 ja GT-100 oli.
Monipuolinen, vaikkakin vain parilla simppelillä soundilla pärjään.
Paljonkos tosta kärsit? Onkos siiden saatavilla valmiita ääniyhdistelmiä eri pedaaleista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 519
Valitettavan kateellisena kuuntelin. Säädätkö aikaa/ajoitusta tolla plektran pyörittämisellä kielien päällä?
Toi plektran pyörittely on ihan oma juttu :D Tiedä mistä se tulee mutta meneepä luontaisesti noin. Samoin kun hitaampaa rytmittelyä soitellessa plektra jää sinne peukalon ja keskisormen väliin.

Paljonkos tosta kärsit? Onkos siiden saatavilla valmiita ääniyhdistelmiä eri pedaaleista.
599€. Onhan siinä vaikka mitä. Jaksanut presettejä käydä läpi kuin ekat neljä ja sitten tyhjensin ekan patchin ja omaa tekemään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 519
Random soittelua paskalla timellä ja höystetty väärillä äänillä sekä virheäänillä.

Kuvasin vain omaa sunnuntaisoittelua ja kokosin siitä pienen kollaasin. Tuolta oma soitto kuulostaa luomuna ilman mitään taustoja.
Äänet tulee Overloud THU, jossa SD-1 -> ADA MP1 -> Rockman Chorus -> Reverb

 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Jahas sain vaihteeksi ohuimman kielen poikki. Mistähän mä saan helposti tietää kielien paksuuden jotta saisi samanlaisen vai kannattaako suoraa vaa vaihtaa jokainen kieli? Ibanez RGA42FM-DEF. Puolisen vuotta vanha.

Näistä oon ainakin tykännyt Ernie Ball 2223
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 797
Jahas sain vaihteeksi ohuimman kielen poikki. Mistähän mä saan helposti tietää kielien paksuuden jotta saisi samanlaisen vai kannattaako suoraa vaa vaihtaa jokainen kieli? Ibanez RGA42FM-DEF. Puolisen vuotta vanha.

Näistä oon ainakin tykännyt Ernie Ball 2223
Puoli vuotta vanhat kielet? Jos reilummin soitettu niin vaihda vaan kaikki.
 

Myocyte

team omegga
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
Jahas sain vaihteeksi ohuimman kielen poikki. Mistähän mä saan helposti tietää kielien paksuuden jotta saisi samanlaisen vai kannattaako suoraa vaa vaihtaa jokainen kieli? Ibanez RGA42FM-DEF. Puolisen vuotta vanha.

Näistä oon ainakin tykännyt Ernie Ball 2223
Kiinteätallaiset ibat taitaa tulla tehtaalta kympeillä, eli 10-46 setillä varustettuna. Toki monet myyjäliikkeet vaihtavat ostajalle uudet kielet kiinni ja laittavat kitaran perussäätöihin, niin siinä on mahdollisesti vaihdettu kielisetin paksuutta tehdassetistä. Työntömitalla nyt ottaa lopun viimein selvää mikä setti oli kiinni, jos ei muuten.

Jos kielisetin paksuus vaihtuu, niin samat jutut kun aina muutenkin katsotaan, eli kaulan relief, kielten action ja intonaatio (ja kelluvilla vibratalloilla tallakulma), joskin pikkuisen enemmän saa antaa huomiota näille kuin silloin jos vaihtaisi tilalle samat kielet. Yksi paksuus ylös- tai alaspäin on kuitenkin sen verran pieni muutos, että voi olla että jotain tarvitsee säätää tai sitten ei. Riippuu soittimesta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 797
Tarviiko huomioon ottaa jotai? Uskon paksuuden uusien kohdalla olevan ainakin lähellä samaa.
Jos kielet tai vire muuttuu niin siinä tapauksessa voi olla, että kitaraa hyvä säätää, mutta jos samoilla menee niin pistä vaan uutta settiä ja soittoa. Reilummin taidat soitella niin useat kielisetit vaan ostoon kerralla.

Aktiivisessa soitossa, kun minulla on ja nauhotan niin kuukauden välein vaihtuu. Toiset vaihtaa huomattavasti aiemminkin. Opit kuuntelemaan samalla, kun kielet alkaa soinnilta tukkoon menemään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 519
Jahas sain vaihteeksi ohuimman kielen poikki. Mistähän mä saan helposti tietää kielien paksuuden jotta saisi samanlaisen vai kannattaako suoraa vaa vaihtaa jokainen kieli? Ibanez RGA42FM-DEF. Puolisen vuotta vanha.

Näistä oon ainakin tykännyt Ernie Ball 2223
Mistä katkesi? Syy hyvä tietää, jos jossain joku terävä kohta tms.

Mulla ei ole kieliä soitossa katkennut, muista edes milloin viimeksi. En tosin kieliä juurikaan vaihtele. Ehkä kerran tai kaksi vuoteen per kitara. Noissa mun videoissa olevissa taitaa olla 8-10kk vanhat kielet. Viime syksynä taisin vaihtaa :p
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
556
Jahas sain vaihteeksi ohuimman kielen poikki. Mistähän mä saan helposti tietää kielien paksuuden jotta saisi samanlaisen vai kannattaako suoraa vaa vaihtaa jokainen kieli? Ibanez RGA42FM-DEF. Puolisen vuotta vanha.

Näistä oon ainakin tykännyt Ernie Ball 2223
jopa eri saman kielimerkin eri mallien välillä on selkeitä jäykkyys- ja tuntueroja joten koko setti vain uusiksi, vajaa 10e ei ole kuitenkaan paha hinta laittaa kerran kuussa tai parissa. soundikin yleensä selkiytyy taas vähäksi aikaa :)
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Tosiaan Ibanezin vakiokielet kitarassa kiinni joten paksuutta vaikea mennä ulkoa sanomaan ellen mittaa tai netistä löydy joku data.

Taisin perinteisesti veivaa väärää vipua kun viritin. Soittelin eilen Running Wildiä ja siinä oli aika korkealle viritetty. Ei tarvinnut paljoa veivaa ku naps.

Google kertoi kitaran kielien paksuudeksi:

  • string gauge
  • .010/.013/.017/.026/.036/.046
Joten mittaamatta menisi nämä Ernie Ball 2221

Ei muuta kuin muutama tilaukseen. Täältä mökiltä ei jaksa lähteä lähimpään kitarakauppaan. Lie Kuopiossa lähin 80km päässä :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 567
Taisin perinteisesti veivaa väärää vipua kun viritin. Soittelin eilen Running Wildiä ja siinä oli aika korkealle viritetty. Ei tarvinnut paljoa veivaa ku naps.
Hommaa capo. Ei tarvis Running Wildiakaan varten ruveta erikseen virittelemään, vaan sen kuin napsauttaa capon ekalle nauhalle ja alkaa soittamaan. Noita on sit muitakin tunnettuja biisejä, jotka on jo pakkokin vetää capolla. Vaikka nyt Tom Pettyn Free Fallin' esimerkiksi.

Capolla saa muutenkin erilaista soundia ja fiilistä, kun napsauttaa jonnekin vähän korkeammille nauhoille kiinni. Plus pystyy transponoimaan biisejä helposti laulajan äänelle, jos ei ihan natsaa standardivireellä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Hommaa capo. Ei tarvis Running Wildiakaan varten ruveta erikseen virittelemään, vaan sen kuin napsauttaa capon ekalle nauhalle ja alkaa soittamaan. Noita on sit muitakin tunnettuja biisejä, jotka on jo pakkokin vetää capolla. Vaikka nyt Tom Pettyn Free Fallin' esimerkiksi.

Capolla saa muutenkin erilaista soundia ja fiilistä, kun napsauttaa jonnekin vähän korkeammille nauhoille kiinni. Plus pystyy transponoimaan biisejä helposti laulajan äänelle, jos ei ihan natsaa standardivireellä.
Jahas. Laitan kielien kanssa capon tilaukseen. Jos se helpottaa kitaran virittämistä niin tulee kuvioihin.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 567
Jahas. Laitan kielien kanssa capon tilaukseen. Jos se helpottaa kitaran virittämistä niin tulee kuvioihin.
Joo, tai siis, ei sen funktio oo varsinaisesti helpottaa virittämistä, vaan mahdollistaa just toi korkeammista vireistä vetäminen, joka ois muuten joko hankalaa tai mahdotonta. Mahdotonta rupeaa olemaan se, jos pitäs vetää kitara vaikka kvartin verran normaalivirettä ylemmäs.

Ite ainakin tommoisissa Running Wildin tapauksissa napsautan mieluummin capon ekalle nauhalle, kuin rupean yhden biisin takia virittämään kitaraa ylävireiseksi.

Ja akkarin kanssa (säestettäessä) tosta caposta on tosiaan nopsaan paljon iloa.

Kato vaan joku fiksu malli. Mulla taitaa olla tää ja on pelannut ongelmitta: Daddario Capo Tri-Action PW-CP-09. Toi ei tarvii kuin napsauttaa paikalleen, eikä tarvii säätää kiristysruuvien kanssa.
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Jahas sain vaihteeksi ohuimman kielen poikki. Mistähän mä saan helposti tietää kielien paksuuden jotta saisi samanlaisen vai kannattaako suoraa vaa vaihtaa jokainen kieli? Ibanez RGA42FM-DEF. Puolisen vuotta vanha.

Näistä oon ainakin tykännyt Ernie Ball 2223
Uus setti vaan tilalle. Muista sitten virittää myös intonaatio, eli vapaa kieli ja 12. väli antavat saman nuotin (toki eri korkeudelta).

Ja capo kyllä on pakko-ostos.

Muutenkin jos vaihtaa viritystä, myös intonaatioviritys pitäisi tehdä samalla.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Uus setti vaan tilalle. Muista sitten virittää myös intonaatio, eli vapaa kieli ja 12. väli antavat saman nuotin (toki eri korkeudelta).

Ja capo kyllä on pakko-ostos.

Muutenkin jos vaihtaa viritystä, myös intonaatioviritys pitäisi tehdä samalla.
Meinaatko että jos vaihdan biisin välillä virettä pitäis aina intonaatio tsekkaa? Jos näin niin voisin toki aina ennen kuvaamista tämän tehdä. Muuten jos treenien aikana säätäisin joka kerta intonaatioo, menee ikä ja terveys säätämiseen. Illan aikana saatan neljäkin eri vireistä biisiä soitella.

Tarviiks intonaatio säätää vaikka yhtä paksut kielet pistän tilalle? Mut katson mä tuon intonaatio läpi nyt joka tapauksessa. Standardi vireeseen tuon heitän.

Eikös se ole kitara vireeseen, sitten 12 kieliväliltä kaikki läpi ja ruuvailee kieliä niin että se intonaatio osuu kohdalleen eli viritys mittarin kanssa tsekkaus?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.12.2016
Viestejä
620
Täydellisessä maailmassa on joka vireelle oma kitaransa. Jos sinulla on kiinteätallainen kitara ja tiputat droppiin, niin ei ole mitään syytä säätää intonaatiota biisien välillä. Isommat muutokset on jo vähän niin ja näin. Varsinkin alussa vaarana, että korva oppii kuulemaan väärin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Täydellisessä maailmassa on joka vireelle oma kitaransa. Jos sinulla on kiinteätallainen kitara ja tiputat droppiin, niin ei ole mitään syytä säätää intonaatiota biisien välillä. Isommat muutokset on jo vähän niin ja näin. Varsinkin alussa vaarana, että korva oppii kuulemaan väärin.
No joo. Joskus jos tulevaisuudessa on 10 kitaraa niin jokainen voi sitten olla omalla vireellä.

Voisin tuon mun vanhan Ibanezin säätää johonkin Amon Amarth tms vireeseen ja veivaa vaa niitä tai vastaavia biisejä kun sellainen metallikitara on muutenki. Tällä uudella sitten muuta :p

Vanha kitara: Ibanez RGA42 Black - vuodelta 2012.
Uusi kitara: Ibanez RGA42FM-DEF
 
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Meinaatko että jos vaihdan biisin välillä virettä pitäis aina intonaatio tsekkaa? Jos näin niin voisin toki aina ennen kuvaamista tämän tehdä. Muuten jos treenien aikana säätäisin joka kerta intonaatioo, menee ikä ja terveys säätämiseen. Illan aikana saatan neljäkin eri vireistä biisiä soitella.

Tarviiks intonaatio säätää vaikka yhtä paksut kielet pistän tilalle? Mut katson mä tuon intonaatio läpi nyt joka tapauksessa. Standardi vireeseen tuon heitän.

Eikös se ole kitara vireeseen, sitten 12 kieliväliltä kaikki läpi ja ruuvailee kieliä niin että se intonaatio osuu kohdalleen eli viritys mittarin kanssa tsekkaus?
Kuten Wilmo tuossa mainitsi, täydellisessä maailmassa näin tulisi tehdä. Jotta elämä olisi helpompaa, kielisetin vaihdon yhteydessä tuo intonaatio kannattaa laittaa kohdilleen.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 567
Mä oivalsin ton capon käytössä sellaisen kivan ominaisuuden, että voin laittaa sen sellaiseen kohtaan että aina voi käyttää avoimia kieliä, kaikilla nuottiasteikoilla siis.
En osaa musiikki termejä suomeksi, oon kaiken oppinu youtubesta.. :-D
Tuohan se capon ydinajatus juuri on, että voit soittaa pitkin kaulaa samoilla otteilla ja avoimilla soinnuilla, millä muutenkin ottaisit noi perussoinnut.

Semmoinen huomio tuli vielä caposta mieleen, että supermatalan tatsin kanssa kitara voi mennä capolla korkeammilta nauhoilta tukkoon ja reliefiä sais olla jonkun verran, jos meinaa capoa korkeammilla nauhoilla käyttää. Ts. jonkun aivan suoraksi vedetyn kaulan kanssa ei toimi välttämättä ihan niin kuin kuuluisi.

Kuriositeettina: jotkut käyttää sit myös banjon capoja, jotka on kapeampia kuin kitaralle tehdyt ja niillä saakin otettua vaan 4 matalinta kieltä ja loput 2 jää soimaan normaalivireeseen avoimena. Saa taas erilaisen kuuloisia juttuja. Andy McKee ja Rylynn-biisi nyt vaikka esimerkkinä, jos haluaa tsekata, miltä kuulostaa. Andylla kyllä sit suunnilleen kaikki biisit jossain custom-vireessä, etteivät oo lemppareita apinoida, jos ei tykkää tosi paljon kitaran virittelystä.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 416
Tosiaan Ibanezin vakiokielet kitarassa kiinni joten paksuutta vaikea mennä ulkoa sanomaan ellen mittaa tai netistä löydy joku data.

Taisin perinteisesti veivaa väärää vipua kun viritin. Soittelin eilen Running Wildiä ja siinä oli aika korkealle viritetty. Ei tarvinnut paljoa veivaa ku naps.

Google kertoi kitaran kielien paksuudeksi:

  • string gauge
  • .010/.013/.017/.026/.036/.046
Joten mittaamatta menisi nämä Ernie Ball 2221

Ei muuta kuin muutama tilaukseen. Täältä mökiltä ei jaksa lähteä lähimpään kitarakauppaan. Lie Kuopiossa lähin 80km päässä :D
Oliko siinä Ibanezissa joku kelluva talla ja viritinlukot toisessa päässä? Ettet vahingossa vääntänyt viritinnuppeja lukot kiinni? :)
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Mä jo meinasin rupee tilaa noita mut käyn sittenkin paikallisessa. Thomannilta saa edullisesti mut posteja saa kyllä venata. Sen verran himottaa tuo ohuin kieli kuitenkin :hmm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 519
Itse olen tilannut kielet Levytukusta. Ennen puolta päivää kun tilaa ja laittaa kuitin heille, niin seuraavana päivänä on itsellä.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 567
Jumalauti, että oli hyvän tuntuinen Fenderin American Professional II strato paikallisessa musaliikkeessä. Tai oikeastaan kaksikin, toinen oli HSS, toinen single coileilla.

Heittämällä paremman tuntuisia soittaa ja paremman kuuloisia akustisesti, mitä esim. hyllystä löytynyt Musarin Axis. Toki myös hyvin eri tyylinen kaulaprofiili näissä, mut kumminkin.

Melkein saattaa joutua hieromaan diiliä tosta omasta Musarista ja jos joutuu ite myyntihommiin, niin pitää toivoa, ettei kukaan veis noista kumpaakaan, että vois vielä verrata ja napata toisen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 519
Itse vihaan capoja, mutta niitä voipi käyttää ihan oppimismielessä teoriatuntemukseen ja oikeiden sävelten löytämiseen otelaudalta.

Eli tunget capon kakkoseen (siis 2. nauhalle) ja soittelet itsellesi tuttuja biisejä mitkä menee vaikka Em, tietysti kaksi nauhaa ylempää. Ta-da, olet löytänyt F#m sävelet.
Sitten hyppäät yhden nauhan ylemmäs capon kanssa niin johan tulee Gm skaala tutuksi.

Toki jos otelaudan tuntemus on sitä, että painetaan pisteen kohdalla, niin vaatii runsaasti totuttelua.

Sitten voit huoletta ottaa capon veks ja kun joku käskee soittamaan melodiaa Gm sointukulun päälle, niin sieltä se tulee hetkessä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Mielenkiintoista. Meni nyt toisestakin kitarasta TAAS ohuin kieli poikki ja en kyllä veivannut tätä väärään suuntaan. Mikähä jännite tuossa kielessä lienee?
Meni tuolta ihan päädystä poikki eli olenko jotenki huonosti sitten kieputtanut.. Molempiin saa rupee kieliä vaihtaa xD
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 208
Mielenkiintoista. Meni nyt toisestakin kitarasta TAAS ohuin kieli poikki ja en kyllä veivannut tätä väärään suuntaan. Mikähä jännite tuossa kielessä lienee?
Meni tuolta ihan päädystä poikki eli olenko jotenki huonosti sitten kieputtanut.. Molempiin saa rupee kieliä vaihtaa xD
Eihän sulla satu olemaan kuvaa, jossa näkyisi, miten ne kielet on laitettu? On sillä jännitteen suhteen kyllä merkitystä, vähän mallista riippuen. Itselläkin kyllä joskus vähän tuorempaana kitaristina on jokin ylimmistä kielistä muutaman kerran mennyt poikki. Bändin kanssa soittaessa sen varsinkin ymmärtää, jos soittotyyli on mallia lyö ja hakkaa. Kohtuullisen turhauttavaa kyllä kärsiä kielirikosta kesken bänditreenien, jos ei ole uutta settiä mukana.

Käytän itse pääosin .10- ja .11-kieliä ja tuntuu, että niillä harvemmin kielet katkeaa. Ja kai sitä osaa jo soittaa vähän hellävaraisemmin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Eihän sulla satu olemaan kuvaa, jossa näkyisi, miten ne kielet on laitettu? On sillä jännitteen suhteen kyllä merkitystä, vähän mallista riippuen. Itselläkin kyllä joskus vähän tuorempaana kitaristina on jokin ylimmistä kielistä muutaman kerran mennyt poikki. Bändin kanssa soittaessa sen varsinkin ymmärtää, jos soittotyyli on mallia lyö ja hakkaa. Kohtuullisen turhauttavaa kyllä kärsiä kielirikosta kesken bänditreenien, jos ei ole uutta settiä mukana.

Käytän itse pääosin .10- ja .11-kieliä ja tuntuu, että niillä harvemmin kielet katkeaa. Ja kai sitä osaa jo soittaa vähän hellävaraisemmin.
Mä otan myöhemmin kuvat ku saan noi veivattua niin voitte sitte arvostella työn jälkeä :)
Ai että ku nyt nautin Amon Amarthin riffittelyistä, mahtipontista! Ja kovalla soi. Korvat huutaa. Tulpat päähän ja naapurit kiertoon!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 519
Mielenkiintoista. Meni nyt toisestakin kitarasta TAAS ohuin kieli poikki ja en kyllä veivannut tätä väärään suuntaan. Mikähä jännite tuossa kielessä lienee?
Meni tuolta ihan päädystä poikki eli olenko jotenki huonosti sitten kieputtanut.. Molempiin saa rupee kieliä vaihtaa xD
Edelleen, mistä kohtaa menee poikki? Tallapalan kohdalta? Virittimen kohdalta? Satulan kohdalta?
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 208
Mä otan myöhemmin kuvat ku saan noi veivattua niin voitte sitte arvostella työn jälkeä :)
Ai että ku nyt nautin Amon Amarthin riffittelyistä, mahtipontista! Ja kovalla soi. Korvat huutaa. Tulpat päähän ja naapurit kiertoon!
En ole enää vuosiin oikein innostunut Amon Amarthin levyistä, mutta joskus tuli mm. tätäkin biisiä kuunneltua ihan muutaman kerran.




Ja sitä aiemmin Vs the World oli kyllä kova juttu.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Edelleen, mistä kohtaa menee poikki? Tallapalan kohdalta? Virittimen kohdalta? Satulan kohdalta?
Tän vanhemman skitan kohdalta meni selkeästi virittimen kohdalta. Tuon uuden kohdalla voi olla myös ihan vaan koska veivasin väärään suuntaan. Siinä oli orkkis kielet vielä kiinni joten vaikea uskoa että se ois tuosta noin vaan katkennut.

Muuten. Huomasin että uuden kitaran kohdalla nuo säätönupit ovat löystyneet. Tiedä sitten onko tää lämpö tehnyt temppunsa. Saako niitä kiristettyä helposti jos esim ottaa tuosta takalevyä irti?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
En ole enää vuosiin oikein innostunut Amon Amarthin levyistä, mutta joskus tuli mm. tätäkin biisiä kuunneltua ihan muutaman kerran.




Ja sitä aiemmin Vs the World oli kyllä kova juttu.
Joo tuo Asator on vähä turha nopeaa vielä mulle mut esim Shield Wall ja Masters of War on nyt olleet työn alla :) Golden Elkin kanssa meni muute hermot ku haluan sen kunnolla saada videolle, kun tuon The Been jälki oli mitä oli. Vaatinee lisää treeniä.

Kiva muute soitella täs mainauskoneiden kanssa vähintään +35 lämmöllä. Hiki lentää ja kitara laulaa. No onneks on vaa yks kone päällä nii ei tartte kiuasta rupee asentaa olohuoneeseen.

E: Mun tuurilla tuo paikallinen pulju on kiinni koska lomat. Huomenna Tuskaan hilluu niin saapi Stadista kieliä matkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 567
Käytän itse pääosin .10- ja .11-kieliä ja tuntuu, että niillä harvemmin kielet katkeaa. Ja kai sitä osaa jo soittaa vähän hellävaraisemmin.
Ei noi 9-46 setin korkeat kieletkään oo mulla mihinkään menny, vaikka bendailen ja käytän kampea suht surutta. Ylöspäin en kyllä juuri revi kampea, se kai se kaikista rajuin olis kielille.

---

Pitäs itekin hoitaa toi ESP LTD. Kävin ostaan putsaustökötitkin kaulaa varten, kun ei ollu kuin jotain tosi vanhaa öljyä. Tuli käytettynä mulle, etten oo ihan varma, mikä setti tuossa on ollu kiinni, mutta 9-46 menee takas. Tilutteluhommissa ysin setti on vaan paras.

Tohon lespaan pitää sen sijaan kokeilla paksumpaa settiä, ehkä tuo on kummiskin vähän lepsu soittaa 9-46 setillä. Saa varmaan sit samalla ruveta kahlaan videoita, että miten ton hienovire pitää säätää (vaikka eiköhän siinä tarvii vaan ruuvailla niitä sisemmän tallan palasia tilanteen mukaan).
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Eka nauhotus Reaperiin. Aika mössöä :D ShieldWall.wav

Akustiset osuudet ja tuo minisoolo jäi vielä pois mut nekin sitten tulee. Treeniä viel ni saa timingitki kohallee. Loppupäässä liidukitara droppas hetkeks ku tuli blakoutti.

Täs biisis ois kova jos löytys versio ilma kitaroita niin sais ne tuoho muun biisin kanssa lisättyä.

Tai sitten veivais tuon biisin läpi vaa yhdellä kitaralla.

Tän coveeraan youtubeen seuraavaksi. Kiva biisi soittaa. Onhan edellisestä jo pari viikkoa melkee mut iha sama, ei niitä kukaa kato :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Eihän sulla satu olemaan kuvaa, jossa näkyisi, miten ne kielet on laitettu? On sillä jännitteen suhteen kyllä merkitystä, vähän mallista riippuen. Itselläkin kyllä joskus vähän tuorempaana kitaristina on jokin ylimmistä kielistä muutaman kerran mennyt poikki. Bändin kanssa soittaessa sen varsinkin ymmärtää, jos soittotyyli on mallia lyö ja hakkaa. Kohtuullisen turhauttavaa kyllä kärsiä kielirikosta kesken bänditreenien, jos ei ole uutta settiä mukana.

Käytän itse pääosin .10- ja .11-kieliä ja tuntuu, että niillä harvemmin kielet katkeaa. Ja kai sitä osaa jo soittaa vähän hellävaraisemmin.
Tähän on pakko kommentoida, jos keikkakitaristilla ei ole varasettiä kieliä mukana... ehkä olisi syytä vilkaista peiliin :)
0.10 kieli kestää kyllä jo melkoista venyttelyä. 0.08 on jo sitten selkeästi herkempi katkeamaan.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 208
Tähän on pakko kommentoida, jos keikkakitaristilla ei ole varasettiä kieliä mukana... ehkä olisi syytä vilkaista peiliin :)
0.10 kieli kestää kyllä jo melkoista venyttelyä. 0.08 on jo sitten selkeästi herkempi katkeamaan.
Joo siis tarkoitin bänditreenejä. Keikalla olisi varasetit ja pari kitaraa eri vireineen, mutta treenit olen vetänyt läpi monet kerrat ihan yhdellä kitaralla juuri niillä kiinni olevilla kielillä ilman varakieliä. Tämänkin suhteen jotkut ovat varmasti ammattimaisempia, mutta itse en ikinä lähimainkaan sille tasolle edennyt.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 797
Aikoinaan black metal -bändissä soittaessa eniten jännitti hyvissä ajoin keikkaa, että mitä jos kieli katkeaa kesken kaiken. Ei meillä ollut mitään varasettejä, mutta eipä siihen ehkä oikeaa pelkoa ollut, kun minulla oli yksi tremolo, joka kävi h-kielellä. Muuten tykitin e-a-d linjaa. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 519
Aikoinaan black metal -bändissä soittaessa eniten jännitti hyvissä ajoin keikkaa, että mitä jos kieli katkeaa kesken kaiken. Ei meillä ollut mitään varasettejä, mutta eipä siihen ehkä oikeaa pelkoa ollut, kun minulla oli yksi tremolo, joka kävi h-kielellä. Muuten tykitin e-a-d linjaa. :D
Mieti jos olisi alin e-kieli katkennut :-o
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 208
Aikoinaan black metal -bändissä soittaessa eniten jännitti hyvissä ajoin keikkaa, että mitä jos kieli katkeaa kesken kaiken. Ei meillä ollut mitään varasettejä, mutta eipä siihen ehkä oikeaa pelkoa ollut, kun minulla oli yksi tremolo, joka kävi h-kielellä. Muuten tykitin e-a-d linjaa. :D
Pakko sanoa, ettei itselläkään ole niillä muutamilla keikoilla E-A-D:n ulkopuolelle tarvinnut juuri koskea. Lähinnä sitten bänditreeneissä välillä covereita soittaessa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Se on jännä miten yks päivä saattaa mennä kaikki iha keturalleen niin että tuntuisi takapakkia 2kk ottaneena soittotaidoissa. Seuraava päivä sitten tulee ylisuoritukset.
Toki motivaatioki vaihtelee tän soittelun suhteen ja sillo kun on se flow päällä niin kaikki vaa sujuu paremmin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115



Tätä oon nyt harjotellu aika paljo. Sooloa eile treenailin pari tuntia putkeen. Aivan huippubiisi omiin taitoihin eli haastetta löytyy mut ei liian vaikea.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 567
Se on jännä miten yks päivä saattaa mennä kaikki iha keturalleen niin että tuntuisi takapakkia 2kk ottaneena soittotaidoissa. Seuraava päivä sitten tulee ylisuoritukset.
Toki motivaatioki vaihtelee tän soittelun suhteen ja sillo kun on se flow päällä niin kaikki vaa sujuu paremmin.
Joo, tuohan pätee ihan kaikkeen reenaamiseen on se sitten soittamista, sporttia tai mitä lie. Päivät on erilaisia, kun ihminenkin tuppaa olemaan päivästä toiseen erilainen.

Kehityskin menee minusta vähän sillai enemmän portaittain kuin lineaarisesti - jossain vaiheessa vaan aina huomaa, että nyt sujuu aikaisempaa paremmin.

Taukojakin kannattaa pitää. Mulla on varmaan itelläni semmonen hermosto, joka väsyy aika helposti ja minä huomaan kehittymisen useimmiten niin, että oon pitäny pikku tauon intensiivisemmän reeniputken päälle. Huilaa tyyliin päivän, pari, ettei koskekaan soittimeen, niin sen jälkeen saattaa kulkea taas ihan toisella tavalla.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 115
Ai että se fiilis kun sain Seek & Destroy alusta loppuun täydellä nopeudella suoritettua likimain ilman virheitä, siis rytmikitara. Se nopea osuuskin alkaa jo sujumaan. Onha tuota biisiä tullut treenailtua jo pitkään.
Mahtava fiilis kun tulee onnistumisia :)

Biisien määrä vaan kasvaa. Nyt on listalla 108. Siis ei tuu ainakaa tylsää seuraava vuoden aikana.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 519
Ai että se fiilis kun sain Seek & Destroy alusta loppuun täydellä nopeudella suoritettua likimain ilman virheitä, siis rytmikitara. Se nopea osuuskin alkaa jo sujumaan. Onha tuota biisiä tullut treenailtua jo pitkään.
Mahtava fiilis kun tulee onnistumisia :)

Biisien määrä vaan kasvaa. Nyt on listalla 108. Siis ei tuu ainakaa tylsää seuraava vuoden aikana.
En halua latistaa onnistumisen kokemuksia, mutta valmiin biisin päällä jos soittelee, niin ei sitä kuule omia jutskiaan välttis. Tai ainakaan niin hyvin. Otat vain rumpuraidan ja ehkä basso siihen mukaan ja nauhoitat,
niin jos edelleen kuulostaa hyvältä, niin sitten hyvä niin!

S&D:stä kuten monista muistakin Metallican viisuista löytyy kitarattomat versiot YouTubesta. Mullakin taitaa ne olla ihan raidat erikseen (tai siis osittain yhdisteltynä) jossain.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 567
Ai että se fiilis kun sain Seek & Destroy alusta loppuun täydellä nopeudella suoritettua likimain ilman virheitä, siis rytmikitara. Se nopea osuuskin alkaa jo sujumaan. Onha tuota biisiä tullut treenailtua jo pitkään.
Mahtava fiilis kun tulee onnistumisia :)
Kyllähän soittoharrastus palkitsee, kun jaksaa soitella ja reenata järki päässä.

Sit kun taidot karttuu, niin Puppets ja And Justice For All on täynnä loistavaa pikkauskäden reeniä. Osa noiden levyjen biiseistä kyllä sit ihan aidosti jo haastavia, taisivat olla bändin jätkätkin soitannollisesti tosi kovassa vireessä tuohon aikaan, ettei kannata lannistua, jos ei ihan heti luonnistu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 519
Tämmönen. Kuvaus suoraan videolta.

An original song of mine "Octopus Dreaming" with all guitars with the Boss GX-100. Wah is a Morley Bad Horsie II.
FX Chain: OD-1, X-Mod amp with original speaker (DYN421), some PEQ, Stere Chorus, Delay and Reverb+ (Plate).
Only post processing is a bit HPF/LPF on guitar buses.
Played with an Ibanez JS-1 (1990), MOTU M4, Studio One Pro 5.


 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 560
Viestejä
4 166 325
Jäsenet
70 423
Uusin jäsen
ngocminh247

Hinta.fi

Ylös Bottom