Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eilen hain tällaisen
Tästä. Oikeasti, varmaan hankalin biisi mitä ikinä soittanut. Ei vielä uskalla tehdä versiota, missä pauhaa ainoastaan omat kitarat
Paljonkos tosta kärsit? Onkos siiden saatavilla valmiita ääniyhdistelmiä eri pedaaleista.Täytyy kyllä sanoa, että muikea vehje tuo Boss GX-100. Eipä mulla aikoihin ole mitään rautaa ollut. Heti tuntui omalta ja helpolta, kun aikoinaan GT-6, GT-8 ja GT-100 oli.
Monipuolinen, vaikkakin vain parilla simppelillä soundilla pärjään.
Valitettavan kateellisena kuuntelin. Säädätkö aikaa/ajoitusta tolla plektran pyörittämisellä kielien päällä?
Paljonkos tosta kärsit? Onkos siiden saatavilla valmiita ääniyhdistelmiä eri pedaaleista.
Jahas sain vaihteeksi ohuimman kielen poikki. Mistähän mä saan helposti tietää kielien paksuuden jotta saisi samanlaisen vai kannattaako suoraa vaa vaihtaa jokainen kieli? Ibanez RGA42FM-DEF. Puolisen vuotta vanha.
Näistä oon ainakin tykännyt Ernie Ball 2223
Puoli vuotta vanhat kielet? Jos reilummin soitettu niin vaihda vaan kaikki.
Jahas sain vaihteeksi ohuimman kielen poikki. Mistähän mä saan helposti tietää kielien paksuuden jotta saisi samanlaisen vai kannattaako suoraa vaa vaihtaa jokainen kieli? Ibanez RGA42FM-DEF. Puolisen vuotta vanha.
Tarviiko huomioon ottaa jotai? Uskon paksuuden uusien kohdalla olevan ainakin lähellä samaa.
jopa eri saman kielimerkin eri mallien välillä on selkeitä jäykkyys- ja tuntueroja joten koko setti vain uusiksi, vajaa 10e ei ole kuitenkaan paha hinta laittaa kerran kuussa tai parissa. soundikin yleensä selkiytyy taas vähäksi aikaaJahas sain vaihteeksi ohuimman kielen poikki. Mistähän mä saan helposti tietää kielien paksuuden jotta saisi samanlaisen vai kannattaako suoraa vaa vaihtaa jokainen kieli? Ibanez RGA42FM-DEF. Puolisen vuotta vanha.
Hommaa capo. Ei tarvis Running Wildiakaan varten ruveta erikseen virittelemään, vaan sen kuin napsauttaa capon ekalle nauhalle ja alkaa soittamaan. Noita on sit muitakin tunnettuja biisejä, jotka on jo pakkokin vetää capolla. Vaikka nyt Tom Pettyn Free Fallin' esimerkiksi.Taisin perinteisesti veivaa väärää vipua kun viritin. Soittelin eilen Running Wildiä ja siinä oli aika korkealle viritetty. Ei tarvinnut paljoa veivaa ku naps.
Hommaa capo. Ei tarvis Running Wildiakaan varten ruveta erikseen virittelemään, vaan sen kuin napsauttaa capon ekalle nauhalle ja alkaa soittamaan. Noita on sit muitakin tunnettuja biisejä, jotka on jo pakkokin vetää capolla. Vaikka nyt Tom Pettyn Free Fallin' esimerkiksi.
Capolla saa muutenkin erilaista soundia ja fiilistä, kun napsauttaa jonnekin vähän korkeammille nauhoille kiinni. Plus pystyy transponoimaan biisejä helposti laulajan äänelle, jos ei ihan natsaa standardivireellä.
Joo, tai siis, ei sen funktio oo varsinaisesti helpottaa virittämistä, vaan mahdollistaa just toi korkeammista vireistä vetäminen, joka ois muuten joko hankalaa tai mahdotonta. Mahdotonta rupeaa olemaan se, jos pitäs vetää kitara vaikka kvartin verran normaalivirettä ylemmäs.Jahas. Laitan kielien kanssa capon tilaukseen. Jos se helpottaa kitaran virittämistä niin tulee kuvioihin.
Uus setti vaan tilalle. Muista sitten virittää myös intonaatio, eli vapaa kieli ja 12. väli antavat saman nuotin (toki eri korkeudelta).Jahas sain vaihteeksi ohuimman kielen poikki. Mistähän mä saan helposti tietää kielien paksuuden jotta saisi samanlaisen vai kannattaako suoraa vaa vaihtaa jokainen kieli? Ibanez RGA42FM-DEF. Puolisen vuotta vanha.
Uus setti vaan tilalle. Muista sitten virittää myös intonaatio, eli vapaa kieli ja 12. väli antavat saman nuotin (toki eri korkeudelta).
Ja capo kyllä on pakko-ostos.
Muutenkin jos vaihtaa viritystä, myös intonaatioviritys pitäisi tehdä samalla.
Täydellisessä maailmassa on joka vireelle oma kitaransa. Jos sinulla on kiinteätallainen kitara ja tiputat droppiin, niin ei ole mitään syytä säätää intonaatiota biisien välillä. Isommat muutokset on jo vähän niin ja näin. Varsinkin alussa vaarana, että korva oppii kuulemaan väärin.
Kuten Wilmo tuossa mainitsi, täydellisessä maailmassa näin tulisi tehdä. Jotta elämä olisi helpompaa, kielisetin vaihdon yhteydessä tuo intonaatio kannattaa laittaa kohdilleen.Meinaatko että jos vaihdan biisin välillä virettä pitäis aina intonaatio tsekkaa? Jos näin niin voisin toki aina ennen kuvaamista tämän tehdä. Muuten jos treenien aikana säätäisin joka kerta intonaatioo, menee ikä ja terveys säätämiseen. Illan aikana saatan neljäkin eri vireistä biisiä soitella.
Tarviiks intonaatio säätää vaikka yhtä paksut kielet pistän tilalle? Mut katson mä tuon intonaatio läpi nyt joka tapauksessa. Standardi vireeseen tuon heitän.
Eikös se ole kitara vireeseen, sitten 12 kieliväliltä kaikki läpi ja ruuvailee kieliä niin että se intonaatio osuu kohdalleen eli viritys mittarin kanssa tsekkaus?
Tuohan se capon ydinajatus juuri on, että voit soittaa pitkin kaulaa samoilla otteilla ja avoimilla soinnuilla, millä muutenkin ottaisit noi perussoinnut.Mä oivalsin ton capon käytössä sellaisen kivan ominaisuuden, että voin laittaa sen sellaiseen kohtaan että aina voi käyttää avoimia kieliä, kaikilla nuottiasteikoilla siis.
En osaa musiikki termejä suomeksi, oon kaiken oppinu youtubesta.. :-D
Tosiaan Ibanezin vakiokielet kitarassa kiinni joten paksuutta vaikea mennä ulkoa sanomaan ellen mittaa tai netistä löydy joku data.
Taisin perinteisesti veivaa väärää vipua kun viritin. Soittelin eilen Running Wildiä ja siinä oli aika korkealle viritetty. Ei tarvinnut paljoa veivaa ku naps.
Google kertoi kitaran kielien paksuudeksi:
Joten mittaamatta menisi nämä Ernie Ball 2221
- string gauge
- .010/.013/.017/.026/.036/.046
Ei muuta kuin muutama tilaukseen. Täältä mökiltä ei jaksa lähteä lähimpään kitarakauppaan. Lie Kuopiossa lähin 80km päässä
Hommaa capo.
Eihän sulla satu olemaan kuvaa, jossa näkyisi, miten ne kielet on laitettu? On sillä jännitteen suhteen kyllä merkitystä, vähän mallista riippuen. Itselläkin kyllä joskus vähän tuorempaana kitaristina on jokin ylimmistä kielistä muutaman kerran mennyt poikki. Bändin kanssa soittaessa sen varsinkin ymmärtää, jos soittotyyli on mallia lyö ja hakkaa. Kohtuullisen turhauttavaa kyllä kärsiä kielirikosta kesken bänditreenien, jos ei ole uutta settiä mukana.Mielenkiintoista. Meni nyt toisestakin kitarasta TAAS ohuin kieli poikki ja en kyllä veivannut tätä väärään suuntaan. Mikähä jännite tuossa kielessä lienee?
Meni tuolta ihan päädystä poikki eli olenko jotenki huonosti sitten kieputtanut.. Molempiin saa rupee kieliä vaihtaa xD
Eihän sulla satu olemaan kuvaa, jossa näkyisi, miten ne kielet on laitettu? On sillä jännitteen suhteen kyllä merkitystä, vähän mallista riippuen. Itselläkin kyllä joskus vähän tuorempaana kitaristina on jokin ylimmistä kielistä muutaman kerran mennyt poikki. Bändin kanssa soittaessa sen varsinkin ymmärtää, jos soittotyyli on mallia lyö ja hakkaa. Kohtuullisen turhauttavaa kyllä kärsiä kielirikosta kesken bänditreenien, jos ei ole uutta settiä mukana.
Käytän itse pääosin .10- ja .11-kieliä ja tuntuu, että niillä harvemmin kielet katkeaa. Ja kai sitä osaa jo soittaa vähän hellävaraisemmin.
Mielenkiintoista. Meni nyt toisestakin kitarasta TAAS ohuin kieli poikki ja en kyllä veivannut tätä väärään suuntaan. Mikähä jännite tuossa kielessä lienee?
Meni tuolta ihan päädystä poikki eli olenko jotenki huonosti sitten kieputtanut.. Molempiin saa rupee kieliä vaihtaa xD
En ole enää vuosiin oikein innostunut Amon Amarthin levyistä, mutta joskus tuli mm. tätäkin biisiä kuunneltua ihan muutaman kerran.Mä otan myöhemmin kuvat ku saan noi veivattua niin voitte sitte arvostella työn jälkeä
Ai että ku nyt nautin Amon Amarthin riffittelyistä, mahtipontista! Ja kovalla soi. Korvat huutaa. Tulpat päähän ja naapurit kiertoon!
Edelleen, mistä kohtaa menee poikki? Tallapalan kohdalta? Virittimen kohdalta? Satulan kohdalta?
En ole enää vuosiin oikein innostunut Amon Amarthin levyistä, mutta joskus tuli mm. tätäkin biisiä kuunneltua ihan muutaman kerran.
Ja sitä aiemmin Vs the World oli kyllä kova juttu.
Ei noi 9-46 setin korkeat kieletkään oo mulla mihinkään menny, vaikka bendailen ja käytän kampea suht surutta. Ylöspäin en kyllä juuri revi kampea, se kai se kaikista rajuin olis kielille.Käytän itse pääosin .10- ja .11-kieliä ja tuntuu, että niillä harvemmin kielet katkeaa. Ja kai sitä osaa jo soittaa vähän hellävaraisemmin.
Tähän on pakko kommentoida, jos keikkakitaristilla ei ole varasettiä kieliä mukana... ehkä olisi syytä vilkaista peiliinEihän sulla satu olemaan kuvaa, jossa näkyisi, miten ne kielet on laitettu? On sillä jännitteen suhteen kyllä merkitystä, vähän mallista riippuen. Itselläkin kyllä joskus vähän tuorempaana kitaristina on jokin ylimmistä kielistä muutaman kerran mennyt poikki. Bändin kanssa soittaessa sen varsinkin ymmärtää, jos soittotyyli on mallia lyö ja hakkaa. Kohtuullisen turhauttavaa kyllä kärsiä kielirikosta kesken bänditreenien, jos ei ole uutta settiä mukana.
Käytän itse pääosin .10- ja .11-kieliä ja tuntuu, että niillä harvemmin kielet katkeaa. Ja kai sitä osaa jo soittaa vähän hellävaraisemmin.
Joo siis tarkoitin bänditreenejä. Keikalla olisi varasetit ja pari kitaraa eri vireineen, mutta treenit olen vetänyt läpi monet kerrat ihan yhdellä kitaralla juuri niillä kiinni olevilla kielillä ilman varakieliä. Tämänkin suhteen jotkut ovat varmasti ammattimaisempia, mutta itse en ikinä lähimainkaan sille tasolle edennyt.Tähän on pakko kommentoida, jos keikkakitaristilla ei ole varasettiä kieliä mukana... ehkä olisi syytä vilkaista peiliin
0.10 kieli kestää kyllä jo melkoista venyttelyä. 0.08 on jo sitten selkeästi herkempi katkeamaan.
Aikoinaan black metal -bändissä soittaessa eniten jännitti hyvissä ajoin keikkaa, että mitä jos kieli katkeaa kesken kaiken. Ei meillä ollut mitään varasettejä, mutta eipä siihen ehkä oikeaa pelkoa ollut, kun minulla oli yksi tremolo, joka kävi h-kielellä. Muuten tykitin e-a-d linjaa.
Pakko sanoa, ettei itselläkään ole niillä muutamilla keikoilla E-A-D:n ulkopuolelle tarvinnut juuri koskea. Lähinnä sitten bänditreeneissä välillä covereita soittaessa.Aikoinaan black metal -bändissä soittaessa eniten jännitti hyvissä ajoin keikkaa, että mitä jos kieli katkeaa kesken kaiken. Ei meillä ollut mitään varasettejä, mutta eipä siihen ehkä oikeaa pelkoa ollut, kun minulla oli yksi tremolo, joka kävi h-kielellä. Muuten tykitin e-a-d linjaa.
Joo, tuohan pätee ihan kaikkeen reenaamiseen on se sitten soittamista, sporttia tai mitä lie. Päivät on erilaisia, kun ihminenkin tuppaa olemaan päivästä toiseen erilainen.Se on jännä miten yks päivä saattaa mennä kaikki iha keturalleen niin että tuntuisi takapakkia 2kk ottaneena soittotaidoissa. Seuraava päivä sitten tulee ylisuoritukset.
Toki motivaatioki vaihtelee tän soittelun suhteen ja sillo kun on se flow päällä niin kaikki vaa sujuu paremmin.
Ai että se fiilis kun sain Seek & Destroy alusta loppuun täydellä nopeudella suoritettua likimain ilman virheitä, siis rytmikitara. Se nopea osuuskin alkaa jo sujumaan. Onha tuota biisiä tullut treenailtua jo pitkään.
Mahtava fiilis kun tulee onnistumisia
Biisien määrä vaan kasvaa. Nyt on listalla 108. Siis ei tuu ainakaa tylsää seuraava vuoden aikana.
Kyllähän soittoharrastus palkitsee, kun jaksaa soitella ja reenata järki päässä.Ai että se fiilis kun sain Seek & Destroy alusta loppuun täydellä nopeudella suoritettua likimain ilman virheitä, siis rytmikitara. Se nopea osuuskin alkaa jo sujumaan. Onha tuota biisiä tullut treenailtua jo pitkään.
Mahtava fiilis kun tulee onnistumisia