No tietysti..Voipi olla vika käyttäjässä.

Mut joo, ei tosiaan lähteny ihan yhtä munakasta soundia meikäläisen kombolla tohon kunnon putkinuppiin verrattuna.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
No tietysti..Voipi olla vika käyttäjässä.
Vähä jo osviittaa saanut soundista mistä tykkään. Ja niinkuin @Ad_Astra tuosa kuvassa, musta tuntuu, että se basso puskee iha pirusti esiin nauhotukseen jos sitä o yhtään. 0-20 väliin basso vakiona ja sitten muita säätöjä maun mukaan. Tuli nyt seuraava biisi nauhotettua 35 tason basolla enkä ole kovin tyytyväinen, soundi on mitä on, mut en vaa jaksa veivaa enää, menee jo silmät kiinniJa nyt en peukaloinut yhtään filua! Alusta loppuun suora veto.
Toki jos puhelimella nuahoittelet, niin sekin voi lisätä omiaan ja huone tallentuu myös.
Edelleen, plugareissa on se helppo puoli, että kerran kun nauhoittaa, voi helpolla vain painaa play ja alkaa muokkaamaan reaaliajassa. Onhan se kiva yksin soitellessa kun bassotaajuuksia on, mutta muun seassa saa muut instrumentit hoitaa alapään.
Sitten kun hypätään johonkin mörködjenttiin, niin siellä vasta bassot nollassa on ja middle/treble täysillä. Ja niillä soundeilla EI ole kiva soitella yksin.
En ole ihan 100% tarkasti seurannut tilannetta joten tämä ei välttämättä tule yllätyksenä kaikille, mutta Gibsonin viime vuosien QA farssi ei ilmeisesti ole vieläkään ohi. Katselin tämän kitaran arvosteluja viime vuonna YouTubesta ja mietin että miten vitussa voi olla että viimeistely on näin kammottavalla tasolla. Oletin että kyseessä oli paska erä, mutta tuntuu että kyseessä on ihan yleinen ongelma kun edelleen tällaista pukkaa asiakkaille:
Vielä kun kyseessä on 2800 USD Made in USA Gibson niin on aika tyrmäävää että viimeistely on paskemmalla/noin samalla tasolla kuin 300e Ibanez tai random indonesiakitarassa.
Plussaa:
Oppinut soittaa seisaalteen
Alkaa toi soundi aukeamaan pikkuhiljaa (edelleen odotan, että se haukutaan huonoksi)
Kiva biisi soittaa
Negat:
Kakkoskitara putoo rytmistä säännöllisesti, etenkin tuossa toisessa choruksessa. Mut ajattelin tuon pitää tuollaisena. Pienellä vaivalla oisin saanut uudelleen filmattua tuon kyllä rytmiin. Syynä tuossa oli se, että taustabiisin laitoin aiva liia hiljaselle, joten oli vaikea kuulla välillä missä mennään. Ja sitten toinen on keskittymisen liveäasteinen herpaantuminen välillä - Eilen meni tuntitolkulla aikaa tuohon kuvaamiseen xD
Virheitä on ja paljon, mutta ei haittaa! Sitä se kitaran soittelu on. Mä en haluakaan tehdä täydellistä coveria (aina) vaa näyttää tässä mun oppimismatkalla, että on inhimillistä tehdä virheitä ja oppia niistä. Sitten kun osaan oikeasti soittaa hyvin niin niitä virheitäkään ei enää tule samalla tavalla.
Verrattuna edellisiin videoihin, tähän otin jonku verra enemmää Noise Gatea mukaan.
Soolosta mietin pitkään, että oisin treenannu sen toisen osion, mut menee sen verra yli omien taitojen vielä, että päätin olla tekemättä.
Palautteet:
Ja sitten otan palautetta vastaan niinkuin aina. Kakkafiltterisuodatin päälle ja tunteet taka-alalle, kun odotan tiukan palautevyöryn iotechin kitaraguruilta![]()
? En siis itse ole ostanut mitään vaan kun Dave Mustaine signature Flying V:n arvosteluita aloin selvittää viime vuonna niin kerta toisensa jälkeen on arvosteluissa ollut aivan uskomattomia tapauksia. Siis uskomattomia kun puhutaan 2800 USD eikä muutaman satasen kitarasta.Mikäs malli sulle osu ja mistä hankittu, jos sopii kysyä?
Hyvä kun olet selvinnyt jaloillesi. Seistessä alkaa nopeasti taittumaan tuo ylimääräinen ranteen kaari kun käsi huomaamatta tajuaa että voimasointuja voi soitella helpommin taittamalla enemmän sormia kuin rannetta. Sitten voikin laskea kitaraa alemmaksi ja ottaa rennommin.
Miten päädyit käyttämään kaulamikkiä? Suosittelisin unohtamaan sen ja monopolisoida valikoiman pelkkään tallamikkiin. Kaulamikkiä et tarvitse tässä vaiheessa yhtään mihinkään. Etkä tonesäätöä. Varmista myös että molemmat potikat on täysin auki.
Tuo kuvaaminen on kyllä tehokas treenausmetodi kun joutuu keskittymään ankarasti ja virheet näkee heti. Tämä biisi on nähtävästi melko helppo soittaa joten kannattaa keskittyä pääasiassa taimissa pysymiseen. Sointuvaihdot sujuu sulla kyllä näppärästi. Jonkun verran pleku osuu alemmasta (paksummasta) kielestä ohi mutta siihen auttaa toistojen lisääminen eli lihasmuisti ja koordinaation tarkentuminen, plus korvan viestintä aivojen kautta takaisin käteen.
Ehkä yhtenä vinkkinä vois olla se että treenaa yhtä asiaa kerrallaan. Sointuvaihdot tulee jo melko itsestään, joten esim. palm muting vois olla seuraava mihin laittaa paukkuja enemmän jos metallia haluat ottaa paremmin haltuun.
Plussaa:
Oppinut soittaa seisaalteen
Alkaa toi soundi aukeamaan pikkuhiljaa (edelleen odotan, että se haukutaan huonoksi)
Kiva biisi soittaa
Negat:
Kakkoskitara putoo rytmistä säännöllisesti, etenkin tuossa toisessa choruksessa. Mut ajattelin tuon pitää tuollaisena. Pienellä vaivalla oisin saanut uudelleen filmattua tuon kyllä rytmiin. Syynä tuossa oli se, että taustabiisin laitoin aiva liia hiljaselle, joten oli vaikea kuulla välillä missä mennään. Ja sitten toinen on keskittymisen liveäasteinen herpaantuminen välillä - Eilen meni tuntitolkulla aikaa tuohon kuvaamiseen xD
Virheitä on ja paljon, mutta ei haittaa! Sitä se kitaran soittelu on. Mä en haluakaan tehdä täydellistä coveria (aina) vaa näyttää tässä mun oppimismatkalla, että on inhimillistä tehdä virheitä ja oppia niistä. Sitten kun osaan oikeasti soittaa hyvin niin niitä virheitäkään ei enää tule samalla tavalla.
Verrattuna edellisiin videoihin, tähän otin jonku verra enemmää Noise Gatea mukaan.
Soolosta mietin pitkään, että oisin treenannu sen toisen osion, mut menee sen verra yli omien taitojen vielä, että päätin olla tekemättä.
Palautteet:
Ja sitten otan palautetta vastaan niinkuin aina. Kakkafiltterisuodatin päälle ja tunteet taka-alalle, kun odotan tiukan palautevyöryn iotechin kitaraguruilta![]()
Jaa jaa, ok. En katellu sitä linkattua videota, vaan luulin, että sulle oli itellesi osunut joku huono kappale käteen.? En siis itse ole ostanut mitään vaan kun Dave Mustaine signature Flying V:n arvosteluita aloin selvittää viime vuonna niin kerta toisensa jälkeen on arvosteluissa ollut aivan uskomattomia tapauksia. Siis uskomattomia kun puhutaan 2800 USD eikä muutaman satasen kitarasta.
Niistä soundeista kun oli puhetta, niin tuossa näkyy olevan joku sivusto, jossa kohtuu simppeleitä esimerkkejä, jos haluaa Petruccin soundia apinoida ja löytyy joku Mesa-mallinnus: Sound Like John Petrucci: Amp Settings and Gear Guide | Killer Rig
En oo testannu, etten mene sanomaan, miten toimii, mutta näyttää kohtuu järkevältä ja tommoisia noi säädöt on suunnilleen itelläkin. Bassoa vähän alaspäin kello kahdestatoista, ettei mene tunkkaiseksi tai kumise, middleä ja trebleä sit sen mukaan, millasta soundia haetaan ja noi gainit ja presencet samaten.
Neuralin Quad Cortexin kanssa on kyllä sekin hyvä puoli, että valmiita laadukkaita presettejä saa ladattua tosi pienellä vaivalla käyttöön ja oon nyt soitellut aika paljon esim. Martin Millerin leadisoundilla, joka on semmonen vähän pienemmällä gainilla, mutta suht reippaalla kaiulla ja delaylla höystetty, aika tyylikäs leadisoundi.
Niin ja minä olen edelleen sitä mieltä, että tuo ei ole kauhean häävi lähtökohta minkään järkevän kuuloisen soundin rakentamiselle..Enkä meinannut, että bass 0, middle 0, treble 10 on se millä mennään aina vaan että ne asettelee lähtökohdaksi näillä pre eq vahvareilla ja siitä säätelemään.
Niin ja minä olen edelleen sitä mieltä, että tuo ei ole kauhean häävi lähtökohta minkään järkevän kuuloisen soundin rakentamiselle..
Vain näiden Neuralin mallinusten kautta, niin kuin on varmaan aikaisemmista viesteistä käynyt ilmi.Eli et ole koskaan Markeihin koskenut? Jos olisit niin ymmärtäisit. Muuten mielipiteelläsi on arvoa nolla.
Vain näiden Neuralin mallinusten kautta, niin kuin on varmaan aikaisemmista viesteistä käynyt ilmi.
Ja laskehan nyt vähän kierroksia. Jos sulla ois jotenkin hirveän hyvät soundit noissa jutuissa, joita oot postaillu, niin voisin katella näitä juttuja vähän paremmin, mutta kun ei.. Esim. tuo edellinen Marsu-soundi on jonkin matkaa paremmin kuuloinen, mitä se sun aikaisemmin postaama, sori nyt vaan.
Riittää mun osaltani tästä.
Niin ja minä olen edelleen sitä mieltä, että tuo ei ole kauhean häävi lähtökohta minkään järkevän kuuloisen soundin rakentamiselle..
Mallintavia väännellessä kannattaa myös pitää mielessä se, etteivät ne mallintajan potikat ole välttämättä mikään suora bijektio alkuperäisen vastaaviin. Näin ollen siis kokemus aidosta vahvarista auttaa ihan hitosti kun tuntee sen sielunmaiseman ja sen nimikkosoundin mikä siinä on. Se toimii hyvänä aloituspaikkana sitten sen oman, halutun soundin ruuvailuun mistä tahansa mallintavasta pelistä ulos - esimerkkinä vaikkapa juuri tuo Markkien tunnusomainen pre- ja post-EQ ja sen hyvin vahvasti soundia muokkaava luonne. Samoin (mallinnusmaailmassa kun ollaan) käytössä oleva impulssivaste vaikuttaa aika olennaisesti siihen, millaista soundia sieltä toisesta päästä pukkaa ulos.
Näin se voipi olla, mutta Quad Cortexissakin on sen verran noita nuppi- ja kaappimallinnuksia ja neural capturet (eli niinku nuppi + säädöt) päälle, ettei oo oikein järkevästi mahdollista ostella kaikkia himaan kokeiltavaksiNäin ollen siis kokemus aidosta vahvarista auttaa ihan hitosti kun tuntee sen sielunmaiseman ja sen nimikkosoundin mikä siinä on.
kai tää oli taas tätä perinteistä foorumiskeidaa, että yks puhuu yhdestä ja toinen toisesta.
millä kitaralla tuo Europen Superstitionin soolo on vedetty, niin saa kertoa. En jouda ny aloittaan googlaamista.
LP:llä saa tosi autenttista soundia sekä fiilistä, mutta tässä mennään niin korkealle, että noinkohan on ollu joku 24 nauhainen peli.. On siis soitettavissa 22-nauhaisellakin, mutta tulee ainakin meikäläisen nakkisormille ikävä 1 ½ sävelaskeleen bendi 22. nauhalta korkealta E:ltä ja muutenkin vaatis varmaan vähän miettimistä asemien suhteen..
Mielenkiintoisia linkkejä, tattis.Ei tietoa millä on levylle vedetty, jollain SG-mallisella (ei taida olla gibboni) tuo sen soittelee tällä pätkällä, kahden oktaavin kaula tuossa ruoskassa on.
...
Suht haastava venytys saada just kohdilleen kyllä. Helpottavia seikkoja, joskaan sellaisia joita ei kaikkia ihan heti vaihdella ellei kamarunkkaus ole aivan verissä ovat varmaan lyhyempimensuurinen kitara (LP vs. fenkku esim.) ja kielet mallia ei-niin-hervottomat vaijerit.
Mikä on oiva tapa saada säröä pienemmäksi? Musta tuntuu et oon löytäny aika hyviä säätöjä mut niis tuntuu särö puskevan esiin vähä liikaa vrt sitte joihinkin toisiin säätöihin joka kuulostaa aiva liia mutaiselta. Miten onki vaikeaa löytää sellainen kultainen keskitie omalle soundille![]()
Suositan jossain vaiheessa jonkin overdrive-pedaalin hankkimista (tai jos käytät plugareita, ilmaisena löytyy mm. Mercuriallin TS-808). Sen avulla voi laskea gainia paljon pienemmälle, ja saa näin äänestä mutaisuutta pois. Overdrive-pedaali taas antaa signaalin keskialueelle sopivaa potkua, jotta saundi pysyy silti voimakkaan kuuloisena. Ainaki tuo on olennainen osa omaa saundia, ja OD on siellä mukana aina, enemmän tai vähemmän. Ilman sitä tuntuu, että lähes kaikki vahvistimet kuulostavat säröllä jotenkin "löysältä".
Hyvä nyrkkisääntö on laittaa ensin OD-pedaali vaikka kokonaan täysille (Level), mutta sen säröt nollille, ja Tone johonkin kello 1-2:een. Sitten nostaa vahvistimesta gainia sen verran, että saundi alkaa kuulostaa sopivalta. Sellaista sweet spotin hakemista.
Pitääkin kokeilla tuota linkkaamaasi. Multa löytyy Harley Benton DNAfxGiT multiefektipedaali jonka kautta käytännössä soittelen tietokoneelle.
Siitäkin varmasti löytyy jokin overdrive.
Netistä löytykin hyvä kuva mitä tuolta löytyy. Eli tuolta DS/OD otan jonku mallinnuksen ja rupeen kikkailemaan noiden AMP/CAB mallinnuksien kanssa.. Enpä oo noita paljoa kahtellut
![]()
Tuolta joutuu jo vähän valkkaamaan, että mikä on Overdrive ja mikä Distortion. Jälkimmäiset ei välttämättä toimi niin hyvin tarkoitukseesiAinakin ne missä on nimessä BOOST, OD tai PRE ovat kokeilemisen arvoisia. OD:n käyttö saattaa sitten nostaa häiriöääniä entisestään, joten suosittelen Noise Gaten lisäämistä heti signaaliketjun alkuun.
Mä oon nyt pelleillyt eri amp/cab mallinnuksien kanssa sisältäen @Humanoid ohjeisetukset tuon overdriven käyttöön ja tässä nyt yksi testiveto. Virheitä on ja paljon tuossa vedossa mut nyt kaipaan tuoho soundiin että mihi suuntaan sitä olisi hyvä lähteä muokkaa vielä! Alkaa tää pikkuhiljaa hahmottuaArtofWarSoundiTestiä.wav
Ja tässä söngitty molemmat kitarat. Onpaha virheinen soppa, mut tästä pitäs vissii gainia vielä laskee. Ja kokeilla eri mallinnuksia ArtofWarSoundiTestiä2.wav
Tuo saundi on jo ihan ok sellaiseksi mitä lähtä muokkaamaan eteenpäin. Koita saada se overdriven levelin ja vahvistimen gainin suhde sopivaksi. Siihen on helppo tapa vaikkapa niin, että demppaa hitaasti yhtä kieltä ja kuuntelee missä vaiheessa se demppi alkaa puuroutua. Silloin gainia on liikaa. Jos demppi soi puhtaasti, mutta silti voimakkaasti, eikä kieliä tarvi hakata täysiä, niin ollaan jo hyvässä vaiheessa.
Näin haen monesti itse saundia, mutta tuo nyt ei ole kuin yksi mielipide siitä. Jotkut taas tykkää buustata gainia enemmän ja käyttää overdrivea maltillisemmin. Noin saa jopa joskus paremman saundin esim. rokkiin.
Tuo saundi on jo ihan ok sellaiseksi mitä lähtä muokkaamaan eteenpäin. Koita saada se overdriven levelin ja vahvistimen gainin suhde sopivaksi. Siihen on helppo tapa vaikkapa niin, että demppaa hitaasti yhtä kieltä ja kuuntelee missä vaiheessa se demppi alkaa puuroutua. Silloin gainia on liikaa. Jos demppi soi puhtaasti, mutta silti voimakkaasti, eikä kieliä tarvi hakata täysiä, niin ollaan jo hyvässä vaiheessa.
Näin haen monesti itse saundia, mutta tuo nyt ei ole kuin yksi mielipide siitä. Jotkut taas tykkää buustata gainia enemmän ja käyttää overdrivea maltillisemmin. Noin saa jopa joskus paremman saundin esim. rokkiin.
Tarkoitatko tolla overdriven levelillä nyt volumee vai gainia? Asetuksissa on Volume, Tone, Gain. Tone on mulla siellä klo 13 - 14. Volume tapissa, gaini nollassa.
Ainaki tuo on olennainen osa omaa saundia, ja OD on siellä mukana aina, enemmän tai vähemmän. Ilman sitä tuntuu, että lähes kaikki vahvistimet kuulostavat säröllä jotenkin "löysältä".
Näin oli itselläkin pitkään mutta hiljalleen koittanut vieläkin yksinkertaistaa signaaliketjuja niin, ettei boosteria käytä ollenkaan. Varsinkin rytmikitaroinnissa.
Toki, kun boostaa niin sama se millä sen tekee. On sitten EQ, joku OD pedaali, treble boosteri, DS-1 tai Metal Zone. Kaikilla toimii ja tuo oman luonteensa. Esim. Overloud TH-U:ssa tykkään RATilla boostata.
Taisipa Metallican Kill 'em All kaikessa räkäisyydessään ja raakuudessaan olla RAT -> JCM800.
Kuten sanoin, tämä riippuu ihan musiikista ja vahvistimesta. Buustia ei aina tarvi, mutta tässä tapauksessa olikin vastaus ongelmaan "miten saada mutaisuutta ja gainia pienemmälle", ilman että se tekee saundista heikon kuuloisen. OD:lla on hyvä lähtä alkuun. Sitten voi hifistellä ja kokeilla sen tilalle distrortionia, ja tuunaaja-ucot käyttää sitten EQ-pedaalia.
Kyllä. Itsehän pääsääntöisesti raskaampaa puolta väännän. Leadeissa joku kiva boosti on hyvä olla. Soittotaitojen kertyessä se boosti tulee tatsista myös. Esim jäsen @Markqq soitto nyt on vielä semmoista hiplaamista, eli kun saa sitä potkua pikkauskäteen niin pienemmällä gainilla tulee tukevampaa soundia.
Mutta perus OD pedaali on periaatteessa EQ pedaali pienemmillä mahdollisuuksilla. Kun vaikka 80hz - 200hz tiputtaa reippaasi miinukselle, hiukan nosta vaikka 800hz-1,6kz ja sitten volume täysille, ajaa saman asian kuin OD-pedaalilla gain 0, level 10, tone vähän yli puolen välin. Ja sama asia kun niissä kuuluisissa Mesa Markeissa
säätää edelleen sen pre-eq:n bassot ja middlet lähelle nollaa sekä treble kovalle, vaikkakin on toisten mielestä surkea lähtökohta
Laitetaan nyt vielä tämä. Boostaamattomia mesoja bass 0, middle 0, treble 10. Mesat.mp3
Mä en nyt saanut OD:n volumee ja AMPin Gainia säätämällä tuota yhtää sen paremmaksi kuin että OD:n volat tapissa ja AMPin Gaini sinne klo 9-11 väliin. Pitää varmaa vaa testailla lisää ja kokeilla myös eri mallinnuksia vielä läpi.
Ja toho soundin ettimisee helposti sitte kuuroutuu, ainaki tuntuu siltä.
Mä en nyt saanut OD:n volumee ja AMPin Gainia säätämällä tuota yhtää sen paremmaksi kuin että OD:n volat tapissa ja AMPin Gaini sinne klo 9-11 väliin. Pitää varmaa vaa testailla lisää ja kokeilla myös eri mallinnuksia vielä läpi.
Ja toho soundin ettimisee helposti sitte kuuroutuu, ainaki tuntuu siltä.
Tatsi korvaa hommaa tiettyyn rajaan asti. Soittelen lähinnä alavireistä (B ja A), joten siellä buustin käyttö on raskaammassa musiikissa lähes välttämätöntä, mikäli demppauksesta haluaa saada tiukan ja saundista selkeän. Oikeat kitaramikrofonivalinnat toki auttavat myös, mutta eivät korvaa overdrivea. Normaalissa vireessä vedettäessä OD ei ole niin pakollinen, ainakaan oman kokemuksen pohjalta.
Hiplaamisessa ja rennossa tatsissa ei ole mitään vikaa. Itsekin olen kunnon hiplailija, joten overdriven kautta saan saundia tasapainoisemmaksi. Eräs kaverini hakkaa kitaraa kuin se olisi lyömäsoitin muttei silti tulee toimeen ilman overdrivea raskaammassa väännössä.