Kitaran soittaminen

Joo, no on mulla tuossa seiskakielinen ja ihan vastaava juttu IMO silläkin.

Rento tatsi itselläkin on, mutta pickaus voi olla napakkaa kuitenkin. Jos se on semmoista kevyttä läpsyttelyä, 0.5mm plektralla niin se myös kuulostaa - kevyeltä läpsyttelyltä.

Plekut on nykyään 1.5mm, joten sillä saa kyllä melko napakkaa iskua :) Overdrivea tarvii siltikin, jotta saan halutun saundin aikaan. Ei sillä, ilmankin varmasti pärjää monissa jutuissa. Nämähän ovat lopulta ihan makuasioita.
 
Manuaalia katsoin niin onhan siellä Input Levelin säätö. Alkajaisiksi kannattaa aloittaa jostain -6dB maastosta. Tiedä mikä siellä oletuksena, mutta todennäköisesti liian korkea.
1652265914987.png

Tuon Inputin saa -50 ja +6 desibelin väliltä. 0 on ollut nyt käytössä. Laitoin nyt -5.
 
Kyllä. Itsehän pääsääntöisesti raskaampaa puolta väännän. Leadeissa joku kiva boosti on hyvä olla. Soittotaitojen kertyessä se boosti tulee tatsista myös. Esim jäsen @Markqq soitto nyt on vielä semmoista hiplaamista, eli kun saa sitä potkua pikkauskäteen niin pienemmällä gainilla tulee tukevampaa soundia.

Mutta perus OD pedaali on periaatteessa EQ pedaali pienemmillä mahdollisuuksilla. Kun vaikka 80hz - 200hz tiputtaa reippaasi miinukselle, hiukan nosta vaikka 800hz-1,6kz ja sitten volume täysille, ajaa saman asian kuin OD-pedaalilla gain 0, level 10, tone vähän yli puolen välin. Ja sama asia kun niissä kuuluisissa Mesa Markeissa
säätää edelleen sen pre-eq:n bassot ja middlet lähelle nollaa sekä treble kovalle, vaikkakin on toisten mielestä surkea lähtökohta :p

Laitetaan nyt vielä tämä. Boostaamattomia mesoja bass 0, middle 0, treble 10. Mesat.mp3
Erikoinen plugari tämä. Styrkkariasetuksista huolimatta tuosta saisi vielä huoletta leikata 300Hz alaspäin kaikki vex jotta nuo mahtuisi mihinkään mixiin. Kumisee ja komottaa melko kookkaasti.
Mutta allekirjoitan perusajatuksen että iisisti sen alapään kanssa, varsinkin jos sitä skebaa aikoo miksaa bändin sekaan. Yksin soitellessahan tuo ei ole niin justiinsa.
 
Erikoinen plugari tämä. Styrkkariasetuksista huolimatta tuosta saisi vielä huoletta leikata 300Hz alaspäin kaikki vex jotta nuo mahtuisi mihinkään mixiin. Kumisee ja komottaa melko kookkaasti.
Mutta allekirjoitan perusajatuksen että iisisti sen alapään kanssa, varsinkin jos sitä skebaa aikoo miksaa bändin sekaan. Yksin soitellessahan tuo ei ole niin justiinsa.

Joo, harvemmin yksikään kitararaita ilman ylä-/alapääleikkuria selviää. Eikä noissa ollut muu ideana kuin että se Pre EQ toimii niinkuin boosterina noilla.
Graafinen oletuksena näin
1652289043051.png


Mutta mietippä sitä Petruccin soundia, kun sillä tämmöinen kurvi. Se vasta jytisee ja kumisee :p
1652289077962.png
 
Näissä „löysissä alapäissä“ tilanteeseen on ehkä myös vaikuttanut melkein standardina käytetty SM57(ja sen uudemmat versiot) joissa alataajuudet ovat kovin vaimentuneet. Sillä kun mikittää kaappinsa, niin ei kumise - mutta jää helposti ohueksi, jos ei kunnolla laita kaappia jytäämään ;)
 
Joo, harvemmin yksikään kitararaita ilman ylä-/alapääleikkuria selviää. Eikä noissa ollut muu ideana kuin että se Pre EQ toimii niinkuin boosterina noilla.
Graafinen oletuksena näin
1652289043051.png


Mutta mietippä sitä Petruccin soundia, kun sillä tämmöinen kurvi. Se vasta jytisee ja kumisee :p
1652289077962.png
Jeps. Kokeilin huvikseen näpsytellä Neuralin Petrucci Archetypellä reilusti gainatulla perussoundilla, sävysäätimet klo 12 ja OD päällä drive nollassa. Ja ilahduttavasti soundi on ihan terveen kuuloinen metallisoundi ilman pahaa kuminaa. Säätämällä saa vielä paremman ja taipuu moneen. Eli jos mestari on saanut haluamansa soundin tohon niin hyvä jos on päässyt pahimmasta skuupista jo pois :)
 
@Myocyte ei siinä Superstitiousissa taida suurin ongelma ollakaan lopun luritus tai se yks bendi, vaan missä taimissa ne muutamat juoksutukset menee :) Voi olla, että tuon taimin loksauttaminen paikalleen ottais sen verran aikaa, että saa jäädä sen puolesta omaksi versioksi, mutta noi nuotit rupeaa kohtuullisesti löytymään ihan oikeaan tempoonkin.

Tossa on kyllä hitokseen hienoja juttuja melodiasta lähtien. Pieni chorus taitaa iteltä uupua, kun koitin vähän ruuvata jotain autenttisempaa soundia tuota varten.

Ja sen verran edellistä takas, että kyllä mulla vaan on sen verran isot nakit, että on tuo luontevampaa soittaa straton skaalalla. Jollain pienempikätisellä voi olla tilanne toinen, mutta itellä rupeaa tulemaan liian ahdasta jossain 19. nauhan jälkeen ja sormet rupeaa meneen luonnostaan helpolla vääriin paikkoihin.
 
@Myocyte ei siinä Superstitiousissa taida suurin ongelma ollakaan lopun luritus tai se yks bendi, vaan missä taimissa ne muutamat juoksutukset menee :) Voi olla, että tuon taimin loksauttaminen paikalleen ottais sen verran aikaa, että saa jäädä sen puolesta omaksi versioksi, mutta noi nuotit rupeaa kohtuullisesti löytymään ihan oikeaan tempoonkin.

Tossa on kyllä hitokseen hienoja juttuja melodiasta lähtien. Pieni chorus taitaa iteltä uupua, kun koitin vähän ruuvata jotain autenttisempaa soundia tuota varten.

Hieno soolohan tuo on, ja Kjellin tiesin olevan hyvä soittaja. Itse kappaletta en ollut koskaan kuullut ennen kuin bongailin triidistä kysymyksesi, joten soittovinkkejä ei vältisti meikältä tuohon löydy sen suurempia. Epästandardien (tai no, riippuen musatyylistä mitä vetää..) jakojen soittaminen on aina haastavaa, en tiedä onko tuossa sitten novemoleja tuo asteikkoluritus vai mitä.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä oma rävellys Superstition soolosta. Täyttä paskaa tuli, mutta olkoot. Ja enpä nyt usko että kvintoleita ja septoleita sun muita kauheasti rivakoimmissa vedoissa sävelletään. Koitetaan vain sisällyttää tietyt kuviot tiettyihin iskuihin ja sitten nuotintaja ihmettelee että mitä sitä ollaan tehty.

 
Ja enpä nyt usko että kvintoleita ja septoleita sun muita kauheasti rivakoimmissa vedoissa sävelletään. Koitetaan vain sisällyttää tietyt kuviot tiettyihin iskuihin ja sitten nuotintaja ihmettelee että mitä sitä ollaan tehty.

Jotain tämänkaltaista yritin kaiketi itsekin sanoa, että kuvio edellä usein mennään.
 
Kitarismissa vetoukkojen tyyli soittaa noita on usein se, että (kuten käsittääkseni tuossakin leadissa) kuvio on sen jaon pituinen ja sitten soittajan oma taimi pitää huolen siitä että ensimmäinen ääni osuu sille targetiskulle tahdissa ja muut äänet jakelee sitten ote- tai plekukäsi tasaisesti sinne sekaan. Olisko tuossa vanha tuttu kolme-ääntä per kieli asteikkosahaus, jota sitten soitetaan yhdeksän äänen ryhmissä tai jotain. Hyvä taimi pitää joka tapauksessa olla, varsinkin siinä kiihdytyskohdassa (onkohan termi accelerando), jossa soitetaan se pick-up kohta tuohon sahaukseen.

Jos on autismiin taipuvainen, niin raidanhan voi vetää vaikka DAWiin, hidastaa ja laskea kuinka monta ääntä siinä tulee ja mihin rytmiin jos haluaa jonkun haastavan rytmiikan 100% kohdilleen. Mutta se riippuu sitten ihan täysin siitä onko täysi tarkkuus itselle tärkeää vaiko ei.
Joo, siis minäkin lähestyn tuota lähinnä niin, että se nopea juoksutus on sen muutaman tahdin pitkä ja mun tehtäväni on saada oikeat nuotit mahtumaan oikeassa rytmissä niihin tahteihin. Accelerando on joo oikea termi, se on mulle tuossa vähän niin kuin fiilisjuttuja, eli se pitää tulla tuolta korvien välistä, miten paljon ja millä fiiliksellä se tempon nosto tapahtuu. Samaten se lurituksen alun staccato on vähän kanssa semmoinen, jota on vaikea ajatella pelkästään mekaanisesti. muoks. äh, vaikea selittää, mutta siis joissain jutuissa pitää saada kiinni tietystä fiiliksestä pelkkien nuottien lisäksi :D

Jos sen rytmittää oikein, niin taisi siellä olla jotain 9 nuotin patterneja yhdelle iskulle (en muista oikeaa termiä tuommoiselle), mutta ei noita jaksa kyllä ruveta metronomin kanssa sahaamaan, kun tuossa on tosiaan minusta pointtina saada kiinni siitä nousevasta temposta ja koko kokonaisuuden taimista.

Muutenkin helpoin tapa opetella on itelle kyllä nykyään se, että otat musiikin, hidastat tarvittaessa, kuuntelet sitä ja koitat toistaa mahdollisimman lähelle alkuperäistä. Menee vaan aivo jumiin, jos pelkkien nuottien kanssa koittaa ymmärtää kaikenlaisia koukerorytmejä :)
 


Ainakin itse huomasin, että toi pikkurilli nyt tuppaa jäämään ihmeellisesti pois ja se vaikeutti esim tuon kakkoskitarassa hieman ongelmia.. Pitää opetella tuota käden asentoa ja saada se paremmin. Muuten tuo plekukäsi. Vaikea saada noita sormia tuolta ns täysin vapaaksi ja esim ankkuriksi. Se asento tuntuu tosi luonnottomalta ja siten sormet sekä kämmen jännittyy. Vammaset sormet mulla. Mut pyrin edistymään tässä siihen suuntaan mikä tuntuu parhaalta ja luontevalta - sekä järkevältä.

Muuten tuon soundin kohdalla olen selkeästi päässyt eteenpäin. Tuohon nyt ottaisin vinkkeliä ammattikorvilta, että mihin suuntaan lähden kehittää :) Tuon särön kanssa kikkailen vielä AMP gainin sekä ODn volumen kanssa.

Ja muuten tietenkin palautetta ja kehitysideoita tulemaan! Ihan myös youtubeen ja videoihin liittyen eikä pelkästään skitan soittoon vaikka se nyt onki pääasiassa tässä!
 


Ainakin itse huomasin, että toi pikkurilli nyt tuppaa jäämään ihmeellisesti pois ja se vaikeutti esim tuon kakkoskitarassa hieman ongelmia.. Pitää opetella tuota käden asentoa ja saada se paremmin. Muuten tuo plekukäsi. Vaikea saada noita sormia tuolta ns täysin vapaaksi ja esim ankkuriksi. Se asento tuntuu tosi luonnottomalta ja siten sormet sekä kämmen jännittyy. Vammaset sormet mulla. Mut pyrin edistymään tässä siihen suuntaan mikä tuntuu parhaalta ja luontevalta - sekä järkevältä.

Muuten tuon soundin kohdalla olen selkeästi päässyt eteenpäin. Tuohon nyt ottaisin vinkkeliä ammattikorvilta, että mihin suuntaan lähden kehittää :) Tuon särön kanssa kikkailen vielä AMP gainin sekä ODn volumen kanssa.

Ja muuten tietenkin palautetta ja kehitysideoita tulemaan! Ihan myös youtubeen ja videoihin liittyen eikä pelkästään skitan soittoon vaikka se nyt onki pääasiassa tässä!

Ekana pitää sanoa, että minusta tää kuulostaa ehkä merkittävästikin paremmalta, mitä muistan aikaisemmin kuulleeni. Minusta nää pysyt varsin asiallisesti taimissa, virhenuotteja oli vähän ja tuo sun kitarasoundikin täysin asiallinen.

Tuo sun pikkauskäsi ja -liike näyttää minun silmääni edelleen vähän oudolta ja siis siltä, että jotain jännityksiä on noinkin, miten sulla nyt sormet on, mutta noita varmaan kannattaa kattoa sen opettajan kanssa paikan päällä. Jos ei oo jännityksiä ja sulla menee sormet luonnostaan noin, niin sitten ne on noin :)

Ankkurointia tokko kannattaa pakottaa, jos se vaan hankaloittaa soittamista. Sen on tarkoitus auttaa soittamisessa ja minusta sen pitäs tulla lisäksi aika luonnostaan, jos siitä on apua, mutta jos menee vaan vaikeammaksi, niin tokko maksaa vaivaa.

muoks. ja siis tuommoisessa dempatussa komppisoitossa ankkuroinnista on minusta ylipäätään hyvin vähän iloa, kun käsi tulee tuetuksi dempatessa jo tallaan, mikä lukitsee ja kertoo mukavasti position, josta ollaan soittamassa. Sen sijaan kun mennään nopeasti kieleltä toiselle, soitellaan jotain string skipping -kamaa ja sen sellaista, niin ankkurointi voi tarkentaa soittoa, kun on helpompi hallita pikkauskäden positiota ankkuroinnin avulla. Sama pätee peukaloon fingerstyle-kamassa.
 


Ainakin itse huomasin, että toi pikkurilli nyt tuppaa jäämään ihmeellisesti pois ja se vaikeutti esim tuon kakkoskitarassa hieman ongelmia.. Pitää opetella tuota käden asentoa ja saada se paremmin. Muuten tuo plekukäsi. Vaikea saada noita sormia tuolta ns täysin vapaaksi ja esim ankkuriksi. Se asento tuntuu tosi luonnottomalta ja siten sormet sekä kämmen jännittyy. Vammaset sormet mulla. Mut pyrin edistymään tässä siihen suuntaan mikä tuntuu parhaalta ja luontevalta - sekä järkevältä.

Muuten tuon soundin kohdalla olen selkeästi päässyt eteenpäin. Tuohon nyt ottaisin vinkkeliä ammattikorvilta, että mihin suuntaan lähden kehittää :) Tuon särön kanssa kikkailen vielä AMP gainin sekä ODn volumen kanssa.

Ja muuten tietenkin palautetta ja kehitysideoita tulemaan! Ihan myös youtubeen ja videoihin liittyen eikä pelkästään skitan soittoon vaikka se nyt onki pääasiassa tässä!

Tärkeää on mielestäni löytää tapa, jolla käsi on mahdollisimman rento. Sillä ei sinänsä ole väliä, onko sormet ankkurina, käsi nyrkissä vai sormet levällään. Maailmasta löytyy lukuisia hyviä esimerkkejä loistavista kitaristeista, joilla kämmenen asema vaihtelee.
 
Sillä ei sinänsä ole väliä, onko sormet ankkurina, käsi nyrkissä vai sormet levällään. Maailmasta löytyy lukuisia hyviä esimerkkejä loistavista kitaristeista, joilla kämmenen asema vaihtelee.
Ehkä sen verran tähän ankkurointiin liittyen, että sitten jos huomaa, että nopeammat skaalat kieliä vaihtaen, kielten yli hyppimiset ja sen sellaiset alkavat tuottamaan vaikeuksia, tarkkuus katoaa / soitto menee puuroksi, eikä asia ala reenaamalla järkiajassa korjaantumaan, niin sitten kannattaa varmaan miettiä oisko esim. ankkuroinnista apua.

Ja voi olla turhaa pilkunnussimista, mutta kämmenen asemahan vaihtelee kyllä ankkuroidessakin. Se pikkurilli antaa vaan kiintopisteen, jonka avulla voi olla helpompi hahmottaa pikkauskäden ja kullakin hetkellä pikattavan kielen asemaa.

Ankkurointia joutuu joka tapauksessa käyttämään vähän niin kuin ajatuksen kanssa. Jos runtataan jotain alakielten metalliriffiä, missä ei tapahdu hirveästi mitään ihmeellistä, niin turhaan pikkurilliä rupeaa kanteen länttäämään. Häiritsee vaan sit turhaan ranteen liikettä, jos tarvii vähän enemmän liikettä / voimaa.

Tai jos soitetaan esim. jotain tämmöstä, eihän tämmösten aikana, missä ranteen pitää olla tosi rento ja vapaana, voi pikkurilliä ankkuroida:

 
Viimeksi muokattu:


Ainakin itse huomasin, että toi pikkurilli nyt tuppaa jäämään ihmeellisesti pois ja se vaikeutti esim tuon kakkoskitarassa hieman ongelmia.. Pitää opetella tuota käden asentoa ja saada se paremmin. Muuten tuo plekukäsi. Vaikea saada noita sormia tuolta ns täysin vapaaksi ja esim ankkuriksi. Se asento tuntuu tosi luonnottomalta ja siten sormet sekä kämmen jännittyy. Vammaset sormet mulla. Mut pyrin edistymään tässä siihen suuntaan mikä tuntuu parhaalta ja luontevalta - sekä järkevältä.

Muuten tuon soundin kohdalla olen selkeästi päässyt eteenpäin. Tuohon nyt ottaisin vinkkeliä ammattikorvilta, että mihin suuntaan lähden kehittää :) Tuon särön kanssa kikkailen vielä AMP gainin sekä ODn volumen kanssa.

Ja muuten tietenkin palautetta ja kehitysideoita tulemaan! Ihan myös youtubeen ja videoihin liittyen eikä pelkästään skitan soittoon vaikka se nyt onki pääasiassa tässä!


Jos saundin säätäminen kyllästyttää.. :D
 
Jos saundin säätäminen kyllästyttää.. :D

Onko tässä oikotie onneen? Onhan tuossa tuo triali..
 
Paljon niissä Neuralin plugareissa joutuu säätään? Quad Cortexissa joutuu nimittäin jonkun verran säätään ite, jos meinaa oikeasti laadukasta soundia, mutta onko noissa plugareissa jo suunnilleen levytysvalmista soundia suoraan paketista?

Nehän ei oo ihan ilmaisia, mutta tosi paljon käytettyjä ja kuuleman mukaan tosi laadukkaita.
 
Toi viime vuonna julkaistu Gojiran plugari vaikuttaa erittäin lupaavalta. Piti testata jo silloin, mutta jotenkin unohdin.

 
Paljon niissä Neuralin plugareissa joutuu säätään? Quad Cortexissa joutuu nimittäin jonkun verran säätään ite, jos meinaa oikeasti laadukasta soundia, mutta onko noissa plugareissa jo suunnilleen levytysvalmista soundia suoraan paketista?

Nehän ei oo ihan ilmaisia, mutta tosi paljon käytettyjä ja kuuleman mukaan tosi laadukkaita.

Ai että. Vielä kun sais valmiiksi levytysvalmiit biisit ja vielä soittaja kaupan kylkiäisiksi niin ois helppoa.
Sitten ollaan taas kasarilla missä kaikki biisit DX7:aa
:p

Kyllä se niin on että osaavan käsissä tekee mitä vain millä vain ja soundi on vain murto osa kokonaisuudesta. Devin teki Ziltoidin $500 laitteilla, DFH, Line6 pod ja yksi mikki. Rhiannan Umbrella meni Garage Bandin stock soundeilla. Def Leppardit sun muut Rockmanilla. Satriani käytti mitä löytyi ja DS-1 eteen.
 
Toi viime vuonna julkaistu Gojiran plugari vaikuttaa erittäin lupaavalta. Piti testata jo silloin, mutta jotenkin unohdin.


Joo, voishan noita itekin testata, kun noissahan oli joku triali. Muuten en vaan rupea kytkeen itteeni läppäriin soitellakseni, että noin niinku jatkuvana ratkaisuna ei tuu kyseeseen.

muoks. se oli itse asiassa juuri videon Ola, joka tuumasi samaa Quad Cortexia testatessa, että Neuralin plugareista saa paljon helpommin ns. valmista soundia verrattuna Quad Cortexiin.
 
Viimeksi muokattu:
Ai että. Vielä kun sais valmiiksi levytysvalmiit biisit ja vielä soittaja kaupan kylkiäisiksi niin ois helppoa.
Sitten ollaan taas kasarilla missä kaikki biisit DX7:aa
:p

Kyllä se niin on että osaavan käsissä tekee mitä vain millä vain ja soundi on vain murto osa kokonaisuudesta. Devin teki Ziltoidin $500 laitteilla, DFH, Line6 pod ja yksi mikki. Rhiannan Umbrella meni Garage Bandin stock soundeilla. Def Leppardit sun muut Rockmanilla. Satriani käytti mitä löytyi ja DS-1 eteen.

Mitä vikaa helpossa on? Jotkut haluavat vain soittaa tai tehdä musaa.
 
Joo, voishan noita itekin testata, kun noissahan oli joku triali. Muuten en vaan rupea kytkeen itteeni läppäriin soitellakseni, että noin niinku jatkuvana ratkaisuna ei tuu kyseeseen.

muoks. se oli itse asiassa juuri videon Ola, joka tuumasi samaa Quad Cortexia testatessa, että Neuralin plugareista saa paljon helpommin ns. valmista soundia verrattuna Quad Cortexiin.
Tähän asti oma soittohistoria on mennyt niin, että kitara kiinni putkivahvistimeen, joku tilanteeseen sopiva soundi parilla väännöllä esiin ja soittamaan. Ja omaan nauhoittelutarkoituksiin korkeintaan laittanut SM-57:n vahvistimen eteen. Tällainen plugareilla pelaaminen on alkanut kiinnostaa ihan testimielessä. Putkihommissa usein päästään sitä parempiin tuloksiin mitä kovemmalle ääntä laittaa, joten sikäli näissä taas on oma viehätyksensä.
 
Jos saundin säätäminen kyllästyttää.. :D

Okei. Amatööri ei nyt ymmärrä kuinka mä saan tän toimii mun vehkeiden kanssa :D Löytyykö tähä jotai manuaalia? Testaan tuota trialia..
Tarviiko tuo jonku ohjelman vielä? Ku ei näistä ymärä.
 
Mitä vikaa helpossa on? Jotkut haluavat vain soittaa tai tehdä musaa.

No sitähän tuossa kirjoitinkin. Valitsemaasi vahvistimeen vaikka ds1 kiinni ja ei kun tekemään ja soittamaan. Tai joku rockman linjaan kiinni ja rec.

Levyvalmius on vain omasta luovuudesta kiinni.
 
Okei. Amatööri ei nyt ymmärrä kuinka mä saan tän toimii mun vehkeiden kanssa :D Löytyykö tähä jotai manuaalia? Testaan tuota trialia..
Tarviiko tuo jonku ohjelman vielä? Ku ei näistä ymärä.

Eiköhän tuon trialin asennuksen jälkeen plugin ilmesty normaalisti sinne DAW:iisi mitä käytät :) En ole seurannut ketjua niin tarkkaan, että tietäisit mitä ohjelmaa käytät nauhoittamiseen ym.
 
Tähän asti oma soittohistoria on mennyt niin, että kitara kiinni putkivahvistimeen, joku tilanteeseen sopiva soundi parilla väännöllä esiin ja soittamaan. Ja omaan nauhoittelutarkoituksiin korkeintaan laittanut SM-57:n vahvistimen eteen. Tällainen plugareilla pelaaminen on alkanut kiinnostaa ihan testimielessä. Putkihommissa usein päästään sitä parempiin tuloksiin mitä kovemmalle ääntä laittaa, joten sikäli näissä taas on oma viehätyksensä.
Joo, noissa putkipeleissä on ehdottomasti oma viehätyksensä. Nykyinenkin asumismuoto on vaan itellä semmonen, ettei tuu välttämättä oikein kysymykseen.. Bossin Katanakin oli jo semmonen, ettei siinä kerenny oikein volanuppiin koskemaan, kun oli jo (silloiseen) kerrostaloon liian kovalla.

Mutta tätä minä oon kuolannut: Matchless Amplifiers C-30

Ehkä sit seuraavaan kämppään, kun ei oo yhdenkään seinän takana enää naapureita :D Siihen asti mennään tällä Quad Cortexilla ja mahdollisesti noilla plugareilla.
 
Minusta ainakin Neuraleissa on hyvää soundia helpolla. Presetit ovat monesti hyvin prosessoituja delaylla ym. efekteillä, mutta ovat ainakin omasta mielestäni hyvin äkkiä inspiroivia. Toki miksiin eivät noin vaan uppoa sellaisinaan. Tykkään kovasti.

Nyt testissä toi kätevä yhden napin ihme. Bogren on niin kova ammattilainen, että ei tullut yllätyksenä toimivuus.
 
Jos saundin säätäminen kyllästyttää.. :D

Tuohon joku oli jo tehnyt IR Cancel IR:n että voi käyttää mieleistään.

Kokeilin tuota kun ilmestyi. Hyvä ja helppo. En tosin ole rectifier faneja joten olkoot.
 
Tuohon joku oli jo tehnyt IR Cancel IR:n että voi käyttää mieleistään.

Kokeilin tuota kun ilmestyi. Hyvä ja helppo. En tosin ole rectifier faneja joten olkoot.

Minulle taas Recto maistuu erittäin hyvin :) Juuri laitoin trialin tulille, ja ihan hyvältä tämä vaikuttaa.
 
Eiköhän tuon trialin asennuksen jälkeen plugin ilmesty normaalisti sinne DAW:iisi mitä käytät :) En ole seurannut ketjua niin tarkkaan, että tietäisit mitä ohjelmaa käytät nauhoittamiseen ym.

Reaperia käytän. Eli siis asetuksissa pitäs ollaa tuo ja kuinkas tuo nyt pitäs toimia? Mä en oo plugareita koskaa enne käyttänyt.
Nonii eli joo. Siis ilmeisesti cleanina pidän äänen ja lisään tuon plugarin sitte ja gainia ylöspäi, homma done. Kannattaako tuota multiefektipedaalia sekoittaa tuohon?

Ja lisää edittiä. Onpas hyvä ääni tässä :D Viel ku sais tuolta multiefektipedaalista jotai yhdistettyä nii ei jäis iha pölyttyy. No ehkä mä jotai keksin.

Onko lisää vastaavia plugareita? Eri soundei. Mä en kyl viittis satoja euroja laittaa täs vaiheessa. Riittää että ois muutama mitä käyttäis.
 
Viimeksi muokattu:
^ niin kuin aikaisemminkin, niin kannattaa tosiaan ehkä jättää se vehkeiden kanssa veivuu vähän sivummalle, jos prioriteetti on oppia soittaan. Joku hyvä perussoundi vaan talteen ja sen jälkeen reeniä.

Sitä soundien, instrumenttien ja muiden vehkeiden kanssa veivuuta kerkee harrastamaan sit, kun on luovuttanu sen suhteen, että oppis enää mitään uutta :D Mitä ei tietty kannattas minusta koskaan tehdä, mutta pitkään soittaneen on aika helppo taantua veivaamaan samoja opittuja juttuja.

---

Latasin tuon mainitun Neuralin Gojiran plugarin. Pitäs vaan nähtävästi hakea audio interface, kun ei taida saada Quad Cortexin kautta mitenkään kieputettua.

Quad Cortexilla sen sijaan sais kyllä sit napattua capturet, jos saa jotain hyvää presettiä aikaan ja tuntuu siltä, ettei halua maksaa tosta plugarista..
 
Kiitos.. Laitan nuo ylös ja rupeen joskus noita kahtelee. Muute menee taas välineurheiluks tää homma xD Rakastuin tuohon AmpKnob.. Ei tarvi ku Gainia veivaa niin saa biiseihin sopivat säröt. Tällä menen nyt ku treenailen. Kyl tuosta ton 40€ maksaa.

Juu kyllä tuolla AmpKnobilla saa sen verran hyvän saundin rokista heviin, että voi keskittyä vaan soittamiseen :) Turha säätö pois.
 
^ niin kuin aikaisemminkin, niin kannattaa tosiaan ehkä jättää se vehkeiden kanssa veivuu vähän sivummalle, jos prioriteetti on oppia soittaan. Joku hyvä perussoundi vaan talteen ja sen jälkeen reeniä.

Sitä soundien, instrumenttien ja muiden vehkeiden kanssa veivuuta kerkee harrastamaan sit, kun on luovuttanu sen suhteen, että oppis enää mitään uutta :D Mitä ei tietty kannattas minusta koskaan tehdä, mutta pitkään soittaneen on aika helppo taantua veivaamaan samoja opittuja juttuja.

---

Latasin tuon mainitun Neuralin Gojiran plugarin. Pitäs vaan nähtävästi hakea audio interface, kun ei taida saada Quad Cortexin kautta mitenkään kieputettua.

Quad Cortexilla sen sijaan sais kyllä sit napattua capturet, jos saa jotain hyvää presettiä aikaan ja tuntuu siltä, ettei halua maksaa tosta plugarista..

Eikö Quad Cortexista löydy ns. Bypass-presetiä jossa mennään vain inputista outputiin? Silloinhan DAW:ssa voi perään kytkeä plugarin ihan huoletta, jolloin QC toimii vaan etuasteena/äänikorttina.
 
Unohtakaa ne dikihömpötykset ja ostakaa kunnon soittimet multa (löytynee samalla nickillä muusikoiden netistä):D Ai niin ei saanut markkinoida... Noh ite en ole koskaan saanut kuin kelvollisia soundeja noista plugin softista, tosin syynä saattaa olla se fiiliksen puute mitä nuo poikkeuksetta aiheuttaa. Toki nuo ovat mukavan helppoja nauhoiteltavia mutta jotenkin noista ei vain saa alkuunkaan samaa fiilistä kun edes hiljaa soivasta putkivahvistimesta.
 
Unohtakaa ne dikihömpötykset ja ostakaa kunnon soittimet multa (löytynee samalla nickillä muusikoiden netistä):D Ai niin ei saanut markkinoida... Noh ite en ole koskaan saanut kuin kelvollisia soundeja noista plugin softista, tosin syynä saattaa olla se fiiliksen puute mitä nuo poikkeuksetta aiheuttaa. Toki nuo ovat mukavan helppoja nauhoiteltavia mutta jotenkin noista ei vain saa alkuunkaan samaa fiilistä kun edes hiljaa soivasta putkivahvistimesta.

Fiilisjutut erikseen. Käytännössä tarvisit kunnon putkivahvistinta varten esim. kerrostaloasunnossa keinokuorman, jotta saundista irtoaa sitä olennaista. Plugarit + äänikortti nyt on vaan yksinkertaisempi ja helpompi tapa tuottaa kelvollista ääntä. Jos rahaa on, niin antaa palaa. Saahan sitä "oikeaa" tunnetta irti enemmän vaikka mallintavasta combosta ;)
 
Fiilisjutut erikseen. Käytännössä tarvisit kunnon putkivahvistinta varten esim. kerrostaloasunnossa keinokuorman, jotta saundista irtoaa sitä olennaista. Plugarit + äänikortti nyt on vaan yksinkertaisempi ja helpompi tapa tuottaa kelvollista ääntä. Jos rahaa on, niin antaa palaa. Saahan sitä "oikeaa" tunnetta irti enemmän vaikka mallintavasta combosta ;)
piisaa ihan mastervolallinen vahvistin hyvällä kartiolla :)
 
Eikö Quad Cortexista löydy ns. Bypass-presetiä jossa mennään vain inputista outputiin? Silloinhan DAW:ssa voi perään kytkeä plugarin ihan huoletta, jolloin QC toimii vaan etuasteena/äänikorttina.
Joo, siis saahan Quad Cortexista kuivan signaalin Reaperiin ja varmaan pystyy lyömään tuon plugarin perään.

Mulla ei vaan ollu tarkoitus soitella tuolla niin, että pitäs olla Reaper koko ajan tulilla, vaan ajatus oli käyttää sitä standalone appista. Vois soitella sit vaikka olkkarissa / liikkuvammin, jos siltä tuntuu.
 
Unohtakaa ne dikihömpötykset ja ostakaa kunnon soittimet multa (löytynee samalla nickillä muusikoiden netistä):D
Nuoko ne kengittää kaikki muut kitarat ja mallintavat? :D

Vakavammin, niin toi kombo vois olla kiva jonkun laatustraton kaverina, mutta noin niinkuin ainoana ratkaisuna ei mitään järkeä meikäläiselle lähtien jo asumismuodosta ja soitetusta musasta.
 
Unohtakaa ne dikihömpötykset ja ostakaa kunnon soittimet multa (löytynee samalla nickillä muusikoiden netistä):D Ai niin ei saanut markkinoida... Noh ite en ole koskaan saanut kuin kelvollisia soundeja noista plugin softista, tosin syynä saattaa olla se fiiliksen puute mitä nuo poikkeuksetta aiheuttaa. Toki nuo ovat mukavan helppoja nauhoiteltavia mutta jotenkin noista ei vain saa alkuunkaan samaa fiilistä kun edes hiljaa soivasta putkivahvistimesta.

Jos mulla ois kunnon soitin, niin en kyllä sitä myisi.
 
Unohtakaa ne dikihömpötykset ja ostakaa kunnon soittimet multa (löytynee samalla nickillä muusikoiden netistä):D Ai niin ei saanut markkinoida... Noh ite en ole koskaan saanut kuin kelvollisia soundeja noista plugin softista, tosin syynä saattaa olla se fiiliksen puute mitä nuo poikkeuksetta aiheuttaa. Toki nuo ovat mukavan helppoja nauhoiteltavia mutta jotenkin noista ei vain saa alkuunkaan samaa fiilistä kun edes hiljaa soivasta putkivahvistimesta.

Joskus jos asun muualla kuin naapuritaloudessa niin ehdottomasti tulee fyysisiä vempeleitä takas kuvioihin. Niissä on joo se fiilis mitä ei saa digin ja plugarien kanssa. :)
 
Ei mahdollista fyysisiin asunnon eikä oikeastaan niin helpolla rahankaan puolesta niin plugarit ovat mahtavia eikä tunnu edes kompromissilta. Huone itse akustoitu ja Kali in5 -monitorit. Kelpaa soitella ainakin omasta mielestäni. :)

Overloudia ja Neuralia pääasiassa.
 
Nuoko ne kengittää kaikki muut kitarat ja mallintavat? :D

Vakavammin, niin toi kombo vois olla kiva jonkun laatustraton kaverina, mutta noin niinkuin ainoana ratkaisuna ei mitään järkeä meikäläiselle lähtien jo asumismuodosta ja soitetusta musasta.
tuo Fenderi toimii yllättävän hyvin jo kohtuu volumeilla ja kyllä se on mukava jos hakee Fender soundia lähes kitaralla kun kitaralla :) lähinnä ketuttaa että jotain pitää myydä että saa balansoitua taloutta ja kun vaihtoehtona olisi myydä Bluetone, niin vähän helpottaa luopumisen tuskaa.
 
Kyse on pitkälti siitä että minkälainen omakotitalo kannattaa ostaa putkivahvarille.

Onhan noita pari itsellä käynyt ja isoimmat erot huomaa siitä että ei ole rumia laitoksia ympäriinsä keräämässä pölyä ja odottamassa myyntiin menoa.

Itsellä soittelut sijoittuu aamuihin klo 6-7 ja iltoihin klo 21-22 aikoihin lähinnä.

Satriani valitsi viimeisimmän levyn nauhoitukseen protoolsin sansamp plugarin. Kaikki levyn kitarat siellä. Vaikka onhan sillä välinettä ja mahdollisuutta mistä valita.
 
tuo Fenderi toimii yllättävän hyvin jo kohtuu volumeilla ja kyllä se on mukava jos hakee Fender soundia lähes kitaralla kun kitaralla :) lähinnä ketuttaa että jotain pitää myydä että saa balansoitua taloutta ja kun vaihtoehtona olisi myydä Bluetone, niin vähän helpottaa luopumisen tuskaa.
Jos Fender-soundilla mieltää stratosoundin, niin heikosti lähtee mun nykykitaroista, kun kaikki parilla humpparilla. Musarissa on puolitus, joka ottaa sisemmät kelat molemmista, se lienee lähimpänä, mutta ei sekään ihan sitä soundia ole, mitä välillä kaipaisin.. mistä syystä oon vähän stratoja katellu, mutta jää siihen vaiheeseen, kun omakin pankki vähän paremmassa jamassa.

Ja ikäväähän tuo, jos tarvii rahapulaan harrastusvermeitä myydä. Meikäläisellä on (onneksi) ollut viime aikoina lähinnä niin, että on halunnu ostaa jotain muuta harrastusroinaa tai ei oo viittiny makuuttaa jotain kampetta vaan seisomassa, niin on sit myyny jotain veks.

Tutulle tulossa tuommonen Bluetone, en muista mallia. Ilm. varsin maukkaita pelejä.
 
Jos Fender-soundilla mieltää stratosoundin, niin heikosti lähtee mun nykykitaroista, kun kaikki parilla humpparilla. Musarissa on puolitus, joka ottaa sisemmät kelat molemmista, se lienee lähimpänä, mutta ei sekään ihan sitä soundia ole, mitä välillä kaipaisin.. mistä syystä oon vähän stratoja katellu, mutta jää siihen vaiheeseen, kun omakin pankki vähän paremmassa jamassa.

Ja ikäväähän tuo, jos tarvii rahapulaan harrastusvermeitä myydä. Meikäläisellä on (onneksi) ollut viime aikoina lähinnä niin, että on halunnu ostaa jotain muuta harrastusroinaa tai ei oo viittiny makuuttaa jotain kampetta vaan seisomassa, niin on sit myyny jotain veks.

Tutulle tulossa tuommonen Bluetone, en muista mallia. Ilm. varsin maukkaita pelejä.
No juu, noita on tullut taannoin hommailtua vähän niinkuin tradeharrastuksen ja mahdollisten tulevien hankalampien aikojen varalle ja nyt sitten on aika laittaa pieni osa kiertoon. Eiköhän noita taas tule lisää, kunhan talous kääntyy taas nousuun :D Bluetonet on kyllä upeita pelejä, itellä ollu tuon Fryed eyen combon lisäksi vastaava nuppi, josta tosin luovuin jo jokin aika sitten, mutta joo, laadukkaita kamppeita ja tekninen tuki pelaa.
Fender soundilla ite miellän enempi semmosen klangivoittoisen lempeähkösävyisen äänen, stratoahan nyt saa, jos välttämättä haluaa, sillä että leikkaa kaikkia alaäänet nauhoitusvaiheessa pois ja korostaa alempia ylä-ääniä niin pal kun laitteistoista lähtee :D (vitsi)
 
Fender soundilla ite miellän enempi semmosen klangivoittoisen lempeähkösävyisen äänen, stratoahan nyt saa, jos välttämättä haluaa, sillä että leikkaa kaikkia alaäänet nauhoitusvaiheessa pois ja korostaa alempia ylä-ääniä niin pal kun laitteistoista lähtee :D (vitsi)
Jooh :D

Mulla kävi tuossa Suhrin superstrato, jossa oli niiden ML standard keski- ja kaulamikki. Rakastuin noiden saundiin, varsinkin yhdessä käytettynä ja tuo on mulle se "stratosoundi", jonka haluan vielä jossain vaiheessa takas. Tuohon päälle Matchless DC30 mallinnus ja oli tosi mukava soittaa kaikkea bluesahtavaa, vähän rosoista sointukomppia yms. Tonella ja volalla pysty vielä hienosäätään haluttua soundia.

Sehän ois lottopäiväkin taas tänään. Kyllä tuota suht äkkiä keksis isommallekin summalle käyttöä pelkästään soittovermeisiin :D
 
Jooh :D

Mulla kävi tuossa Suhrin superstrato, jossa oli niiden ML standard keski- ja kaulamikki. Rakastuin noiden saundiin, varsinkin yhdessä käytettynä ja tuo on mulle se "stratosoundi", jonka haluan vielä jossain vaiheessa takas. Tuohon päälle Matchless DC30 mallinnus ja oli tosi mukava soittaa kaikkea bluesahtavaa, vähän rosoista sointukomppia yms. Tonella ja volalla pysty vielä hienosäätään haluttua soundia.

Sehän ois lottopäiväkin taas tänään. Kyllä tuota suht äkkiä keksis isommallekin summalle käyttöä pelkästään soittovermeisiin :D
Kahdessa kitarassa Tamppereella olis aika namu Private stock PRS, jos meinaan sattuisi se lottovoitto tulemaan... Tai no voisihan sitä soittaa suoraan PRS tehtaallekin, että nyt mulle skitta... :D
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 539
Viestejä
4 510 786
Jäsenet
74 416
Uusin jäsen
yeeyeeyee

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom