Kitaran soittaminen

Mietin vielä tuota teoriaa, että voihan sitäkin varmaan käydä tunneilla ihan onnistuneestikin, mutta ne teoriajutut pitäs pitää aika pieninä ja hallittuina ja ne pitäs sitoa johonkin käytännön tilanteeseen tyyliin tähän voi soittaa tällaista (ja sen taustalla on asia / teoria X).

Mut johonkin kattavaan teoriaopiskeluunhan soittotunnit on väärä paikka, minkä takia teoriaopinnot on musaopistossakin erillään. Tai ainakin minun aikaani oli.

Ei oo montaa viikkoa ku tajusin että teoriaa ei voi oikee opetella semmosena "roadmappina" vaan sitä on lähdettävä katsomaan eri suunnista ja oppia niitä palasiä mitä sit yhdistää. Toki se teoriaosaaminen on vielä vähä alkeellinen, mut tarkotus olisi jatkuvana oppia. Se kirja, opettaja, youtube, tai mikä lie nyt voisi toimia siihen että aina jaksaisi jostain niitä palasia poimia. Sitku tässä on nyt soitellut jo puoltoistavuotta niin huomaan että se teorian imeminen on helpottunut. Kun tekee toistuvasti asioita mitä ei suoraan ymmärrä, teorian läsäyttää siihen niin tulee pieniä ahaa momentteja.

Enivei. Kuten yllä mainitsitkin, voisin yht hyvin palaa opettajan kanssa noihin tekniikoihin ja että lyön sitä kitaraa plektralla kutakuinkin "oikein", asennot, ja muut kommervenkit. Pittää täsä tutkailla josko sitä varaisi oppituntia jälleen. Mikäli tuo teoria tuntuu menevän omassa tahdissa jotenkin selkeämmin.
 
"Teet rummut taustalle hakkaa" <- löytyskö full guidea tähän?
Ei mikään full guide mutta alkuun pääsee seuraavasti:
A) Haet halutun kappaleen tablan versona jossa on rummut mukana esim Coat Of Arms - Sabaton Guitar Pro Tab
B) Avaat sen sopivassa ohjelmassa kuten vaikka musescore4 tai tuxguitar, ja kuuntelet/tarkistat oliko tabla (tässä sen rummut) riittävän oikein tarkoitukseesi
C) Estät/poistat muut kuin rumpu raidan (bassoraidan voi tietty jättää estämättä)
D) Exporttaat sen rumpuraidan audiona
E) Importtaat sen exportin Reaperiin tai vastaavaan.

Myös mahdollista kokeilla seuraavasti: A,B,C kuten yllä, ja painaa (Musescoren / Tuxin) play nappia ja alkaa soittaa päälle.
 
Ei mikään full guide mutta alkuun pääsee seuraavasti:
A) Haet halutun kappaleen tablan versona jossa on rummut mukana esim Coat Of Arms - Sabaton Guitar Pro Tab
B) Avaat sen sopivassa ohjelmassa kuten vaikka musescore4 tai tuxguitar, ja kuuntelet/tarkistat oliko tabla (tässä sen rummut) riittävän oikein tarkoitukseesi
C) Estät/poistat muut kuin rumpu raidan (bassoraidan voi tietty jättää estämättä)
D) Exporttaat sen rumpuraidan audiona
E) Importtaat sen exportin Reaperiin tai vastaavaan.

Myös mahdollista kokeilla seuraavasti: A,B,C kuten yllä, ja painaa (Musescoren / Tuxin) play nappia ja alkaa soittaa päälle.

Kiitos. Täähän on helpompaa kuin luulin :) Pistänpä kokeiluun!
 
^ Hankkiko @Markqq Guitar pron myös? Siinähän voi availla kaiken mitä ultimate-guitarista löytyy ja voi käyttää sitten Guitar Pron RSE-soundipankkia, mikä nyt on ihan paska, mutta parempi kuin ei mitään. Poistaa vaikka kaiken muun paitsi rummut ja basson -> export audio ja saa wav -filun käyttöönsä.
 
.. teoriasta vielä. Se on myös loputon kaninkolo ja paljon paljon asioita, mitkä menee yli niin että viuhahtaa. Ehkä semmoinen riittävä teoriatuntemus on se että osaa lukea nuotteja ja tietää mistä nämä löytyy omasta soittimesta. Ja sitten sellaista kun näkee/kuulee sointukierron, niin hiffaa mitä siihen lähtökohtaisesti voi vedellä päälle.

Se on vähän kuin se kitaran multiefekti. Vaikka on helkkaristi mahdollisuuksia, niin ei se tarkoita että kaikki pitää osata ja hallita ja kaikkea pitää käyttää.

Pari vuotta soittimen kanssa on oikeasti lyhyt aika. Ei soittaminen ole mikään uuteen työhön hyppääminen, niin että handlaa sen 6kk päästä. Ei ole samaa kuin salilla pumppaaminen, että ihan fyysisiä muutoksia näkee yllättävän nopeasti. Ehkä semmoisissa 5v sykleissä sitä kehitystä huomaa. Iso osa ajasta alkutaipaleella menee siihen kun koittaa kädet saada toimimaan. Sitten myöhemmin se on sitä että aivot tajuaa pysyä niiden sormien perässä ja jopa ennakoida. Ja toki uusia tekniikoita opetellessa alkaa taas alusta.
 
Joo. Kyl toi Kitarapro löytyy mut siirtymävaihe tuntuu ikuiselta. Pitäs vaa alkaa käyttää sitä tuon UG sivuston sijaan. Pikkuhiljaa..

Ja mitä tohon soittimen opettelmiseen niin tää on sinänsä huojentavaa kuulla että kaks vuotta on todella lyhyt aika ja itse ainakin oon jo asennoitunut siihen, että tarvii seuraavat 5 vuotta ennenkuin alan olemaan jo asiallisella tasolla tässä tekemisessä, toivon mukaan myös teoria on siihen mennessä uponnut että uskaltaa jo itsevarmasti kertoa asioista.

Niinku jokunen sivu sitten taisin mainita, niin kaikki mitä tulee nyt videoiden tekemiseen tekniikkaan/teoriaan/vastaavaan on "mitä minä olen juuri nyt oppinut, haluan tämän näyttää", ilman että sillä olisi virkaa muiden opettamisessa (toki jos joku sätkii saman ongelman parissa, ole hyvä vain jos siitä on jotai hyötyä) - tarkoituksena olis nyt vaan näyttää ne omat haasteet ja kulmakivet, miten pääsen niistä eteenpäin. Imo tää vois olla asiallinen näkökulma videolle, noiden "how to play like a pro" sijaan, vaik ihan klikkiotsikkohan tuo :D Sisältö ei kyl vastaa ihan otsikkotasoa mikä luo väärän tunteen katsojalle, not good.

Kyl täs on kieltämättä keulittu turhaan tekemisessä. Mut jatketaan viisaammin.

PS. Ikean tuoli ei lähde pois, sen kanssa soittelen päivittäin, ja roboimuri vois pyörii taustalla jossai coverissa ihan noin muuten vaan.
 
Joo. Kyl toi Kitarapro löytyy mut siirtymävaihe tuntuu ikuiselta. Pitäs vaa alkaa käyttää sitä tuon UG sivuston sijaan. Pikkuhiljaa..

Ja mitä tohon soittimen opettelmiseen niin tää on sinänsä huojentavaa kuulla että kaks vuotta on todella lyhyt aika ja itse ainakin oon jo asennoitunut siihen, että tarvii seuraavat 5 vuotta ennenkuin alan olemaan jo asiallisella tasolla tässä tekemisessä, toivon mukaan myös teoria on siihen mennessä uponnut että uskaltaa jo itsevarmasti kertoa asioista.

Niinku jokunen sivu sitten taisin mainita, niin kaikki mitä tulee nyt videoiden tekemiseen tekniikkaan/teoriaan/vastaavaan on "mitä minä olen juuri nyt oppinut, haluan tämän näyttää", ilman että sillä olisi virkaa muiden opettamisessa (toki jos joku sätkii saman ongelman parissa, ole hyvä vain jos siitä on jotai hyötyä) - tarkoituksena olis nyt vaan näyttää ne omat haasteet ja kulmakivet, miten pääsen niistä eteenpäin. Imo tää vois olla asiallinen näkökulma videolle, noiden "how to play like a pro" sijaan, vaik ihan klikkiotsikkohan tuo :D Sisältö ei kyl vastaa ihan otsikkotasoa mikä luo väärän tunteen katsojalle, not good.

Kyl täs on kieltämättä keulittu turhaan tekemisessä. Mut jatketaan viisaammin.

PS. Ikean tuoli ei lähde pois, sen kanssa soittelen päivittäin, ja roboimuri vois pyörii taustalla jossai coverissa ihan noin muuten vaan.

"mitä minä olen juuri nyt oppinut, haluan tämän näyttää" <-- Tuohon kannattaa myös miettiä että onko tämä sen arvoista että kannattaa näyttää. Pääsääntöisesti ihmisiä ei kiinnosta ja katselee vain kuin ei ole mitään järkevämpääkään tekemistä :D Hankit jonkun söpön kissanpennun videoihin mukaan, niin tykkäyksiä ja tilauksia satelee ja toimii samalla seuranhakuna.

"tarkoituksena olis nyt vaan näyttää ne omat haasteet ja kulmakivet, miten pääsen niistä eteenpäin." <-- Yksi ja sama vastaus aina tuohonkin. Soita ja harjoittele enemmän.
 
Piru alkaa taas ilmojen kylmenemisen vuoksi nuo sormien nivelet oireilemaan. Oikean käden (plektrakäsi) etusormen kärkinivelen turvotus ja kipu haittaa plekun pitämistä. Sitten vasemmassa kädessä nimettömän tyvinivel joko jumittelee tai sitten ei saa painettua kieltä ku käy kärkiniveleen kokoajan. Pikkutilli jäi aikanaan kouluttamatta kunnolla, ni siitä ei ole paljoa apua. Prkl..

Sitte nuo saakelin rannekanavatki vielä lisänä. Kiva pitää plekua ku sormet ihan puuduksissa tönkkönä..

Pitäs muuttaa koko vuodeksi johonki lämpimään..
 
Mitä noihin YouTuben videoihin tulee, niin jos tarkoitus on vilpittömästi vaan näyttää omaa kehityskulkua ikään kuin vertaistukena muille vastikään aloittaneille soittaneille tyyliin "kuuden kuukauden kehitys biisissä x", se voi ollakin joillekin soittajille ihan kivaa sisältöä. Mutta jos tarkoitus on opettaa tekniikkaa vuoden tai parin soittamisen jälkeen, en sitä taas pidä oikein kenellekään hyödyllisenä. Itsekin nuorempana opettelin joko vihkoista/kirjoista, opettajalta ja paljon myöhemmin sitten netistä videoista, joissa päähenkilö oli varmuudella joku pitkään soittanut ja meritoitunut soittaja. Ja kirjat toki ammattilaisten ja/tai bändien jälkeä.

On kyllä ihan eri maailma nykyään kuin mitä omina teinivuosina ja myöhemminkin. Olin kyllä aikanaan ihan innokas soittamaan, mutta silti muistan veivanneeni kerrallaan ehkä paria biisiä tai biisin osaa kuukausikaupalla sen sijaan, että suunnilleen viikon välein tarttuisin uuteen kappaleeseen. En tosin ikinä ollut niitä kaikkein ahkerimpia sen suhteen, mutta toisaalta koen että sekin oli ihan hyödyllistä jankuttaa samaa juttua tarpeeksi pitkään. Silloin tosin ei ollut mitään yleisöä arvioimassa lopputulosta ihan paria kaveria lukuunottamatta, kun ei ollut vehkeitä äänittää omaa kehitystä.

Toi määrä uusia biisiä mitä @Markqq suoltaa pihalle on kyllä aika huimaavaa. Tavallaan toivon että tahti ja treenaaminen on kuitenkin ihan omasta tahdosta kiinni eikä klikkien tai videoiden sanelemaa, mutta pääasia toki että motivaatio pysyy noinkin hyvin yllä.

Aiemmin esille tuotu pointti kehitystahdista oli kyllä tosi hyvä. Kitaransoitossa ei voi mitenkään puhua samasta tahdista kuin vaikka salijutuissa, vaikka sekin jossain määrin on hidasta touhua. Muistelisin että keskimäärin tosiaan aikanaan viiden vuoden kohdalla alkoi huomata, että itse ja kaverit alkoi taidoiltaan olla siinä kunnossa, että pystyi jotain jo kohtalaisesti soittaa niin että pakka pysyi kasassa ja pystyi olla rentona. Siitä sitten kolmen tai viiden vuoden sykleissä ne kehitysharppukset kaiketi eteni.
 
Omalta kokemuspohjalta, kun aikoinaan tuli soiteltua monissa viritelmissä, yli 20 tyypin kanssa:

Soittointoa voi loppua kuin seinään, kun joku 100% kyllästyy veivaamaan, niitä toisten tekeleitä + omia ei synny millään. Itselle ei ole kyllä aavistustakaan, mitä toi on / miltä se tuntuu, kun niitä on syntynyt alusta asti & aina. Jopa rasittavuuteen asti. Silti tiedän niitä, joilla sen innon sitten korvasi, vielä suurempi into tiettyihin "muihin" harrastuksiin. Valitettavasti. Kas kun ==> Dead men tell no tales. Or play bass. Or guitar.
 
On se jännää. Tätä biisiä treenailin joskus jollain puolella nopeudalla vaihtelevalla menestyksella. Nyt sit ajattelin et kokeillas pitkäst aikaa, kyllä ilon kyyneleet taas puski ku rytmikitara menee aika hyvin maaliin heti 90% tahdilla tabujen tahtiin (toki ei virheettömästi, mut silleen että tätä voi jopa soitella ilman että tuskailee mukana), Soolo on viel ihan räpellys mut tulee jo hyvä fiilis tästä kehityksestä.

 
Nopsaan tavallaan "kehittyi" itekin. Soittelin sitä Europen Superstitionin sooloa tuossa viikolla pari iltaa, että miten puhtaan oton saan talteen ja viikolla ne nyt oli vähän mitä oli - parhaimmillaan ehkä toinen puolikas ihan ok ja toinen sit aika kuraa. Plus ei meinannu oikein näpit kestää noita venytyksiä ja oli sormenpäätkin aika hellänä.

Eilen sit päivän tauon jälkeen alkoi saamaan jo putkeen ihan kelvollisia (kokonaisia) ottoja ja soolon lopussa oleva iso bendikin alkoi napsahtelemaan enemmän kohdalleen kuin pieleen, että jotenkin tuntui, niin kuin näppivoimiakin ois yhtäkkiä vähän enemmän.

Oon vähän kahden vaiheilla, että pitäskö nyt kuitenkin palata kevyempään settiin vai ei tuon kitaran kanssa.. tavallaan tuo on vähän turhan raskas soittaa, mutta toisaalta taas esim. bendit on helpompi pitää vireisinä eikä ainakaan tule vedettyä juurikaan yli. Komppisoittoon tuo nykyinen tatsi aivan mahtava.
 
Tuli kateltua joitain YouTuben reelsejä Teemun sooloista Megadethin keikalla, yksi oli Tornadon soolo. Tulipahan näin perjantain kunniaksi mietittyä, että kuinkahan monta kymmentä tuntia Teemun on tarvinnut per vuorokausi elämänsä jokaisena päivänä harjoitella tavoitteellisesti ja fiksusti, jotta voi soittaa noin hyvin. Pidin tyypin Tornadon vedosta enemmän kuin esimerkiksi sen Kikoa edeltävän kitaravelhon soittamana.

Voisi sitä itsekin kokeilla tuota Superstitionia, vaikka en mikään Europen miehiä olekaan. Kymppisetillä täälläkin.
 
Tuli kateltua joitain YouTuben reelsejä Teemun sooloista Megadethin keikalla, yksi oli Tornadon soolo. Tulipahan näin perjantain kunniaksi mietittyä, että kuinkahan monta kymmentä tuntia Teemun on tarvinnut per vuorokausi elämänsä jokaisena päivänä harjoitella tavoitteellisesti ja fiksusti, jotta voi soittaa noin hyvin. Pidin tyypin Tornadon vedosta enemmän kuin esimerkiksi sen Kikoa edeltävän kitaravelhon soittamana.

Voisi sitä itsekin kokeilla tuota Superstitionia, vaikka en mikään Europen miehiä olekaan. Kymppisetillä täälläkin.

Katsoin muuten saman klipin tuossa yks päivä ja Teemu itsessään on jo "ikoni" itselleni. Kovaaha se vetää Wintersunissakin ja semmonen kitaristi jota mielellään kahtelee!
 
Pidin tyypin Tornadon vedosta enemmän kuin esimerkiksi sen Kikoa edeltävän kitaravelhon soittamana.

Voisi sitä itsekin kokeilla tuota Superstitionia, vaikka en mikään Europen miehiä olekaan. Kymppisetillä täälläkin.
En tiedä sanoa treenimääristä, mutta se kyllä soittaa vaan älyttömän puhtaasti. Ja noi Martyn sweeppi- ja economy-tyyliset jutut tulee varmaan aika luonnostaan, kun Teemuhan soittaa itekin paljon sen tyylisiä juttuja. Melkein ite sanoisin, että parhaan kuuloinen Megadethin kitaristi Martyn jälkeen :D

Tuosta Europesta, niin muutenhan siinä ei mitään kauhean ihmeellistä ole, mutta bendien oltava vireisiä tai kuulostaa ihan kauhealta ja ne pari kolme luritusta on taimillisesti vähän jänniä ja ehkä kestää vähän aikaa löytää oikea fiilis niihin. Toki pikkauksen tarvii pysyä kasassa nopeammissa kohdissa.
 
Jos pitäisi veikata treenimääriä niin ymmärtääkseni aika normaalia ammattimuusikoille treenata 3-4 tuntia päivässä. Tuota pienemmällä määrällä on vaikea soittaa virheettömiä esityksiä, jos biisit on haastavia.
 
Jos pitäisi veikata treenimääriä niin ymmärtääkseni aika normaalia ammattimuusikoille treenata 3-4 tuntia päivässä. Tuota pienemmällä määrällä on vaikea soittaa virheettömiä esityksiä, jos biisit on haastavia.
Klasaripuolella se on minunkin ymmärtääkseni tuota ja siihenkin on pitänyt opetella, että pystyy soittamaan tuollaisia määriä päivittäin, mutta en usko rokkipuolella. Marty Friedman, Megadethistä kun oli puhe, tokaisi suht tuoreessa Rick Beaton haastiksessa, että ei esim. kiertueella soiteta juuri muuta kuin keikat. Studiolla nauhoittaessa on sit tekniikka mintissä, kun koitat saada jotain teknisiä sooloja puhtaasti purkkiin.

Toki varmaan vaihtelee soittajittain, mutta en muista kuulleeni yhdenkään pitkän linjan rokkimuusikon sanovan, että reenaa edelleen tunteja päivässä. En tiiä miten edes onnistuisi, jos on tosiaan aktiivisesti kiertävä bändi.
 
Klasaripuolella se on minunkin ymmärtääkseni tuota ja siihenkin on pitänyt opetella, että pystyy soittamaan tuollaisia määriä päivittäin, mutta en usko rokkipuolella. Marty Friedman, Megadethistä kun oli puhe, tokaisi suht tuoreessa Rick Beaton haastiksessa, että ei esim. kiertueella soiteta juuri muuta kuin keikat. Studiolla nauhoittaessa on sit tekniikka mintissä, kun koitat saada jotain teknisiä sooloja puhtaasti purkkiin.

Toki varmaan vaihtelee soittajittain, mutta en muista kuulleeni yhdenkään pitkän linjan rokkimuusikon sanovan, että reenaa edelleen tunteja päivässä. En tiiä miten edes onnistuisi, jos on tosiaan aktiivisesti kiertävä bändi.
Joo itse pohdin ennemminkin sitä polkua siihen omalle tasolle. Sen olen ymmärtänyt että rokkipiireissä sellainen jokapäiväinen ja tavoitteellinen treenaaminen ei ole vakio sen jälkeen, kun jollekin tasolle on päästy. Toisin kuin vaikkapa klasarissa tai jazzissa, jossa sitä treeniä tehdään varmaan hautaan asti.

Toki löytyy niitä toisenlaisiakin. Nilen Karl Sanders sanoi muutama vuosi sitten edelleen treenaavansa melko paljon, sillä edelleen aina ajattelee, että tuon ja tuon voi soittaa nopeammin tai lisätä nyansseja yms. Jos bändin tuntee niin sinänsä vähän huvittava kommentti, kun ne biisit menee järkyttävää vauhtia sujuvasti ja on mennyt jo vuosikausia.

Tai no, ns. äärimetallissa treenaamisen pointti saattaa kyllä olla ihan sekin, että vielä viisikymppisenä pysyy mukana ilman että paikat hajoaa.
 
Jos pitäisi veikata treenimääriä niin ymmärtääkseni aika normaalia ammattimuusikoille treenata 3-4 tuntia päivässä. Tuota pienemmällä määrällä on vaikea soittaa virheettömiä esityksiä, jos biisit on haastavia.

Eiköhän se soittelu monella ole sitä tekniikkaa ylläpitävää kun tietylle tasolle on päässyt. Jos on esim. bändissä se sävellyksistä paljon vastaava kitaristi, niin varmasti suurin osa ajasta menee ihan vain soitellessa,
jotta sieltä ne uudet ajatukset ja inspikset tulee. Jos niitä ei tule, niin kalpaten käy. Ja tilanteesta riippuen toki. Olla kitaristi jossain 4-5 sointua kierrättävässä maailmankuulussa punkbändissä oleminen ei välttis
vaadi niin paljoa treeniä kuin paikallisia kuppiloita kaljapalkalla kiertävän Dream Theater -tribuuttibändin kitaristina oleminen. Näin niinkuin kärjistettynä.

Monillahan ne monen tunnin treenaukset nimenomaan sijoittuu sinne nuoruusaikaan kun koulun ulkopuolella sitä aikaa vain on ja sitten jättää muut huvitukset väliin (pelailut, kavereiden kanssa hengaaminen
pl. jos joku muu soittaa jotain, rällästelyt yms). Sitten nämä, joista ei sitä ammattimuusikkoa tulekaan, soittotunnit valitettavan usein vähän tuppaa tippumaan vaikka takana se loistava tulevaisuus. Pitää pystyä
ylläpitämään paikkaa missä asustaa, eli talous pitää jossain määrin rullaila ja jos sattuu joku nainen alkaa pyörimään nurkissa ja vielä putkauttaa pentuja ulos, niin vähiin käy.

Mutta tietysti, jos haluaa kehittyä edelleen soittajana ja soitella työpäivän loppumisesta nukkumaanmenoaikaan asti, niin säästää ne dopamiinipointsinsa soittoon ja potkii perheen pihalle :D
 
Guardians Of Asgaardin coveria soittelin tuossa. Biisi menee mukiin kutakuinkin, mutta tuon riffin soittaminen, missä hypitään paksuimman ja alempien kielien välillä (tremolo pikkaus) niin ongelmia tuottanee se että kielet ei mölise mukana. Selkeästi oma taito loppuu tuohon vaikka ns saisinkin purkkiin lyötyä oikeasta kielestä niin se mölinä tulee ku vaihtelen ja hypin. Joskus treenatessa hyvänä päivänä sain soiteltua niin että sain mutettua kielet kutakuinkin ja sit seuraavana päivänä ihmettelen ku taas mölisee kielet ja siinä "???" että miten mä soitin erilailla :D Tässä tulee nyt se taito ja asioita miten sit hiffaa pidemmän ajan päälle.
 
Biisi menee mukiin kutakuinkin, mutta tuon riffin soittaminen, missä hypitään paksuimman ja alempien kielien välillä (tremolo pikkaus) niin ongelmia tuottanee se että kielet ei mölise mukana. Selkeästi oma taito loppuu tuohon vaikka ns saisinkin purkkiin lyötyä oikeasta kielestä niin se mölinä tulee ku vaihtelen ja hypin.
En tiiä meinasitko tota kohtaa joskus kahden ja puolen minuutin jälkeen ennen sooloa, mutta ei kai tuossa oo oikein muuta kuin vasemmalla kädellä ois dempattava ylimääräisiä kieliä samalla kuin soittaa. Saatan ite dempata etusormen päällä pikattavaa kieltä matalamman kielen ja muuten sit etusormen tyvellä pitää ne korkeammat kielet soimasta. En tosin jaksa nyt mennä mallailemaan, miten mää ite oikeasti soitan, mutta tommoisessa tremolopikatussa kamassa päävastuu demppauksesta jäänee vasurille, koska ainakin meikäläisen tremolopikkauksesta tulee aika vammaisen tuntuista, jos koittaa samalla palm mutettaa matalia kieliä.

Sit on tietty noi fret wrapit, joita voi nauhoitellessa käyttää, jos apuvälineitä haluaa.
 
Jos tabit kohdasta „Evil giants from the south“ pitävät kutinsa, niin itse vaimentaisin vasemman käden peukalonsyrjällä E kielen, ja etusormen rentoutuksella muut.
 
Klasaripuolella se on minunkin ymmärtääkseni tuota ja siihenkin on pitänyt opetella, että pystyy soittamaan tuollaisia määriä päivittäin, mutta en usko rokkipuolella. Marty Friedman, Megadethistä kun oli puhe, tokaisi suht tuoreessa Rick Beaton haastiksessa, että ei esim. kiertueella soiteta juuri muuta kuin keikat. Studiolla nauhoittaessa on sit tekniikka mintissä, kun koitat saada jotain teknisiä sooloja puhtaasti purkkiin.

Toki varmaan vaihtelee soittajittain, mutta en muista kuulleeni yhdenkään pitkän linjan rokkimuusikon sanovan, että reenaa edelleen tunteja päivässä. En tiiä miten edes onnistuisi, jos on tosiaan aktiivisesti kiertävä bändi.
vanhassa ynkkähaastiksessa taisi lukea että joskus taannoin Ynkkä reenas 8-12h päivässä ja liki kai joka päivä viikossa, toki todenper'isyyttä voi jokainen arpoa, vaan kyllähän lahjattomat joutuu reenaamaan paljon enempi mitä luojan luomat kirk hammetit :)
 
vanhassa ynkkähaastiksessa taisi lukea että joskus taannoin Ynkkä reenas 8-12h päivässä ja liki kai joka päivä viikossa, toki todenper'isyyttä voi jokainen arpoa, vaan kyllähän lahjattomat joutuu reenaamaan paljon enempi mitä luojan luomat kirk hammetit :)
Onnea vaan kokeiluun ken haluaa testata. Siis niin, että ihan oikeasti reenataan keskittyneesti, eikä istuta sunnuntai-iltaa sohvalla kitara sylissä ja näppäillä jotain mitä sattuu.

Laiho tuosta puhui kanssa, että nuorena soitettiin koko ajan, mutta sitten kuvasi tota tekemistä niin, että istuttiin päivät pitkät telkkarin ääressä ja soiteltiin tv-tunnareiden mukana jne. Alkuvaiheessa tuokin varmaan kehittää, mutta ei tommoinen vie enää meikäläistäkään teknisesti oikein mihinkään saatika jotain oikeasti ansioitunutta ammattisoittajaa.

muoks. ja on siis Laiho varmasti myös reenannut reenannut, eikö sillä ollu jonkun muunkin soittimen opintoja plakkarissa, mutta tommoiset 12h kitara kädessä, niin en usko hetkeäkään, että tommoisia rupeamia vedettäis mitään keskittynyttä tai systemaattista treeniä. Pl. nää oikeasti kovat klasariammattilaiset, jotka varmaan voi reenata säntillisesti sen työpäivän verran.
 
En muista linkkasinko tänne mutta mökiltä veivatut räpellykset. Oli kyl omansa olla ötököiden syömänä ja soittaa samalla. Sekoilla nuo vehkeet käyntiin ja sillee :D








Tarkkaan ku kattoo tuossa Hollow Convictionissa niin on yksi kohta jossa soitin väärin kun olin opetellut sen väärin. Tietenki sen huomas vasta ku coveeras ja löi biisin taustalle. Huijasin ja nauhotin sen kohdan uudelleen ilman että kuvasin uudelleen :D
 
En muista linkkasinko tänne mutta mökiltä veivatut räpellykset. Oli kyl omansa olla ötököiden syömänä ja soittaa samalla. Sekoilla nuo vehkeet käyntiin ja sillee :D
Kuuntelin tuon Dance Macabren ja tuossa oli taustat ainakin hemmetin hiljaisella suhteessa kitaraan. Ei voi kukaan valittaa, ettei kuulis sun soittoa tosta, mutta pitäs sieltä taustoistakin sen verran kuulua, että kuulee nyt ainakin rummut, rytmin ja missä biisi menee. Soolo varsinkin noilla ilmeisesti kahdella nauhoitetulla kitaralla melkoista sekamelskaa, kun taustoista ei kuullu yhtään mitään.

Sen mitä sain taustoista selvää, niin taimiin kannattaa kiinnittää huomiota. Sää myös katkaisit sen yhden vitossoinnun vähän hassusti siinä biisin pääriffissä, ei kuulosta minusta oikealta tuollai.

muoks. korjaus: ei tuo balanssijuttu ollukaan ihan niin paha, kun kuunteli kunnon monitoreista. Läppärin kaiuttimista ei saanu mitään tolkkua mistään. Nyt tuo soiton taimikin kuulosti vähän selkeämmältä.
 
Viimeksi muokattu:
Kuuntelin tuon Dance Macabren ja tuossa oli taustat ainakin hemmetin hiljaisella suhteessa kitaraan. Ei voi kukaan valittaa, ettei kuulis sun soittoa tosta, mutta pitäs sieltä taustoistakin sen verran kuulua, että kuulee nyt ainakin rummut, rytmin ja missä biisi menee. Soolo varsinkin noilla ilmeisesti kahdella nauhoitetulla kitaralla melkoista sekamelskaa, kun taustoista ei kuullu yhtään mitään.

Sen mitä sain taustoista selvää, niin taimiin kannattaa kiinnittää huomiota. Sää myös katkaisit sen yhden vitossoinnun vähän hassusti siinä biisin pääriffissä, ei kuulosta minusta oikealta tuollai.

muoks. korjaus: ei tuo balanssijuttu ollukaan ihan niin paha, kun kuunteli kunnon monitoreista. Läppärin kaiuttimista ei saanu mitään tolkkua mistään. Nyt tuo soiton taimikin kuulosti vähän selkeämmältä.

Joo mä itse myös huomasin myös jälkeenpäin tuon pääriffin "hassun" stoppauksen. Opettelin sen suorastaan väärin. Kavereiden kanssa ku tos autotallis soiteltiin niin veivasin sitä jo vähä eri tavalla. Mut ajattelin tuon coverin suhteen et menkööt semmosena.

Pyrin tosiaa nuo nauhotetut raidat laittaa vasemmalle ja/tai oikealle tai keskelle niin että ne ei sois päällekäin hirveesti. Varmasti toho mixaukseen ottaisin vastaan jonkun kurssin tai jos esim youtubesta löytyis (toki tässäkin kun lähtisin vaan hakemaan tuubista videoita, mut otetaan vinkit vastaan) sopivia videoita nauhotus + reaper + plugarit - kuinka mixais noita yhteen että pääsis kehittymään tekemisessä.

Ja niin, kuulostaa (taas) siltä että kitara olis vähä epävireessä. Miust tuntuu että se on nyt tuo kitara joka vaan hukkaa tuota virettä hemmetin helposti. Mun Ibanez RGA42FM-DEF skeba piti ihan eri tavalla tuota virettä.

Timingien suhteen oon huomannut että kokemus tuo varmuutta ja yhä enemmän tajuan tuota rytmiä. Toki tähän väittäisin, että riippuu myös biisistä ja temmosta. On tullut biisejä vastaan missä tuntuu että pitää pelkästään sitä timingia reenata erikseen :D
 
Joo mä itse myös huomasin myös jälkeenpäin tuon pääriffin "hassun" stoppauksen. Opettelin sen suorastaan väärin. Kavereiden kanssa ku tos autotallis soiteltiin niin veivasin sitä jo vähä eri tavalla. Mut ajattelin tuon coverin suhteen et menkööt semmosena.

Pyrin tosiaa nuo nauhotetut raidat laittaa vasemmalle ja/tai oikealle tai keskelle niin että ne ei sois päällekäin hirveesti. Varmasti toho mixaukseen ottaisin vastaan jonkun kurssin tai jos esim youtubesta löytyis (toki tässäkin kun lähtisin vaan hakemaan tuubista videoita, mut otetaan vinkit vastaan) sopivia videoita nauhotus + reaper + plugarit - kuinka mixais noita yhteen että pääsis kehittymään tekemisessä.

Ja niin, kuulostaa (taas) siltä että kitara olis vähä epävireessä. Miust tuntuu että se on nyt tuo kitara joka vaan hukkaa tuota virettä hemmetin helposti. Mun Ibanez RGA42FM-DEF skeba piti ihan eri tavalla tuota virettä.

Timingien suhteen oon huomannut että kokemus tuo varmuutta ja yhä enemmän tajuan tuota rytmiä. Toki tähän väittäisin, että riippuu myös biisistä ja temmosta. On tullut biisejä vastaan missä tuntuu että pitää pelkästään sitä timingia reenata erikseen :D
Meikäläisen ei kannata miksauksesta paljoa sanoa, eikä ainakaan Reaperista, kun käytän ite tota Abletonia, mutta balanssit nyt kuulee varmaan aika helposti. Tyyliin vaan, että asiat sois osapuilleen tasapainoisesti keskenään eikä mikään yksittäinen raita / instrumentti / asia hyppäis hirveästi silmille. Pitäs itekin kattoa joskus joku musan tekemisen / -tuottamisen kurssi kun jaksais.

Ja en minä hirveästi muuta oo itekään noille omille nauhoituksilleni (eli taustojen päälle vedoilleni) tehnyt, kuin että panoroin soolokitaraa vähän sivuun, jos kuulostaa paremmalta tai selkeämmältä sillai. Joskus kuulostaa, joskus on toiminu keskellä paremmin.

Mut joo, tuohon edelliseen, niin kyllä, se kitara kuulosti paikoitellen epävireiseltä. Ja jos se ei pidä virettä, niin ei siihen varmaan auta kuin huolto, joko ite tai ammattilaisella, ja mahdollisesti osien vaihto. Ammattilaisen huolto, uudet lukkovirit, mahdollisesti uusi talla ja satula vaan maksaa jo todennäköisesti samaa luokkaa, mitä tuo kitara oli uutena, että ite harkittava onko se väärti.
 
Markullakin tuossa monta asiaa jo eri tavoin treenissä niin liekkö miksaamista kannattaa sen kummemmin kuin että tosiaan kuuntelee tasapainon voluumissa ja perus panorointi. Hyvä lähtösoundi niin sehän menee tuossa tekemisessä.

Tasapainon kuuntelee ja laittaa aina levänneillä korvilla eikä niin että haarat levällään on ensin tykittänyt menee ja sit alkaa säätään suoraan tubeen. Voi tarkistaa vielä eri lähteillä: monitorit, kuulokkeet jne.
 
Käyn ens viikolla näyttää tuota kitaraa tuolla paikallisella sepällä, saa antaa vähä arvioo.

Tänää ku tuota Amon Amarthin coveria soitin niin kuulosti taas vähä epävireisesti jälkikäteen. Voi olla että pittää napata toi vanha skeba hetkeks ja näyttää tota huollossa ennenku jatkaa sillä soitteluja. Hyvä kitara muuten mut jos ei vire pysy niin aika kurjaa se on soitella.
 
Jos haluat jotain inspiraatiota soittamiseen niin Killswitchin Rose of Sharyn on omia suosikkeja soittaa jo vuosia, niin pirun kiva. Ja jos haluaa lisä haastetta niin koko biisi alusta loppuun pelkkää down pickausta Hetfield tyyliin :D Ite bändin jätkät ymmärtääkseni vetää livenä aina silleen. Joskus kun tuli aktiivisesti kyseistä biisiä reenattua niin just ehkä 2 kertaa jakso vetää peräkkäin pelkällä down pickkaukksella, nyt jos soitan biisin randomisti niin ehkä 40% menee ja sitten vaihan alternateen.

Ja mitä tulee Teemuun niin varmaan useimmat täällä on nähnyt miehen useamman kertaa livenä ja tietää että ukolta sujuu genre kuin genre mutta toki siinä on "vähän" lisäpainetta kun on Dave itse vieressä palautetta antamassa.
 
Viimeksi muokattu:
vanhassa ynkkähaastiksessa taisi lukea että joskus taannoin Ynkkä reenas 8-12h päivässä ja liki kai joka päivä viikossa, toki todenper'isyyttä voi jokainen arpoa, vaan kyllähän lahjattomat joutuu reenaamaan paljon enempi mitä luojan luomat kirk hammetit :)

Oli "lahjoja" tai, ei niin treeniä vaatii. Mutta parikymppisenä kun Yngwien tekniikka oli mitä oli niin ei siinä oikein voi muuta sanoa kuin hattu päästä ja että treenit on treenattu. Jos se joskus 9v ikäisenä alkoi ns. tosissaan soittelemaan ja 21 vuotiaana Alcatrazz sekä oma eka.
Pitää olla vähän muutakin kuin vartti kitaraa päivittäin.
 
Pyrin tosiaa nuo nauhotetut raidat laittaa vasemmalle ja/tai oikealle tai keskelle niin että ne ei sois päällekäin hirveesti. Varmasti toho mixaukseen ottaisin vastaan jonkun kurssin tai jos esim youtubesta löytyis (toki tässäkin kun lähtisin vaan hakemaan tuubista videoita, mut otetaan vinkit vastaan) sopivia videoita nauhotus + reaper + plugarit - kuinka mixais noita yhteen että pääsis kehittymään tekemisessä.

Jos on pakko noiden valmiiden biisien päälle soittaa, niin en vetäisi kuin yhden raidan. Siitä se kakofonia tulee, kun time ei ole ihan kohdallaan ja jos semmoisia raitoja on kaksi päällekkäin, niin levähtää monesti epämiellyttävän kuuloiseksi. Plus siihen vielä se epävire päälle.
Soittaisit nyt yhden coverin sellaisena missä ei ole alkuperäinen taustalle vaan vain se rumpu/basso/syna. Antaa paljon paremman kuvan ja jopa voi saada katsojiakin enemmän.

Mä voin vaikka tehdä sulle tuosta Dance Macabresta taustan jos haluat.
 
Jos on pakko noiden valmiiden biisien päälle soittaa, niin en vetäisi kuin yhden raidan. Siitä se kakofonia tulee, kun time ei ole ihan kohdallaan ja jos semmoisia raitoja on kaksi päällekkäin, niin levähtää monesti epämiellyttävän kuuloiseksi. Plus siihen vielä se epävire päälle.
Soittaisit nyt yhden coverin sellaisena missä ei ole alkuperäinen taustalle vaan vain se rumpu/basso/syna. Antaa paljon paremman kuvan ja jopa voi saada katsojiakin enemmän.

Mä voin vaikka tehdä sulle tuosta Dance Macabresta taustan jos haluat.

Jos jaksat vääntöä niin Deutschland tai Ten Thousand Strong :) Jomman kumman ajattelin veivaa seuraavaksi. Toki toista Rammsteinin biisistä varmaa löytyy jo YouTubesta tehty versio missä ei kitaraa ko suosittu kappale.
 
Tai sitte käyttää tätä sivua kaverina.


Tuolla saa instrumentit eriteltynä ja sitte ladattua koneelle.. näköjään muuttunut maksulliseksi, kun aiemmin sai ilmaiseksi kokeilla muutamalla biisillä.
 
Tai sitte käyttää tätä sivua kaverina.


Tuolla saa instrumentit eriteltynä ja sitte ladattua koneelle.. näköjään muuttunut maksulliseksi, kun aiemmin sai ilmaiseksi kokeilla muutamalla biisillä.

Toimiiko nämä hyvin? Joskus kokeilin vastaavaa ja lopputulos ei miellyttänyt. Tosin se oli joku trial versio silloin et sais jokusen ilmaseks.
 
Kyllä se silloin toimi ihan hyvin. Varmaan kehittynytki siitä vielä eteenpäin.. eihän tuosta halvimmalla hinnalla korkealta tipahda jos kokeilee.
 
Tai sitte käyttää tätä sivua kaverina.


Tuolla saa instrumentit eriteltynä ja sitte ladattua koneelle.. näköjään muuttunut maksulliseksi, kun aiemmin sai ilmaiseksi kokeilla muutamalla biisillä.

Nää kyllä jättäisin kyllä suosiolla pois. Nämä tällaiset kuin myös kaikki audio to midi -softat toimii maksimissaan transkriptiojuttuihin, jos edes niihinkään.
Mutta siinähän tunkee rahansa tuonne, jos siltä tuntuu :D

EDIT: Ei siitä ole kauaa kun heitin jonkun oman biisin sinne kokeiluksi ja ihan kauheaa paskaa oli tulos. Ihan niinkuin lähtötilannekin :D
 
Lähinnä käyttänyt tuota joskus ku oon jotain skittaa halunnu kuunnella erillään taustoista, paremmin saa selvän mitä siellä soitetaan. Mut joo, siinä oli silloin sitä ilmaista käyttöä vielä kun sitä käytin. Kunhan ehdotin sitä..
 
Treenaamisesta eri tasoilla kun oli puhe, niin Devinin rutiini kuulostaa kyllä jo niin seesteiseltä, että tekee mieli itsekin kokeilla. Petruccikin ihan hämmentyy.




Pitäisi toi Beaton haastattelu näiden kanssa katsoa kokonaan. Nyt huomasin, että linjoilla oli myös haastattelussa noita Pantera-tribuutin jäseniä, joka sekin voi olla ihan kiinnostava.
 
Tietty vaikea sanoa, mihin vetää rajan, mutta en ehkä ite pitäs varsinaisesti treenaamisena sitä kaikkein päämäärättömintä maalailua tai tiluttelua. Tyyliin kun vaan soitetaan jotain päähän tulevaa ilman mitään tarkoitusta. Treenissä ois hyvä olla meikäläisen makuun aina joku tarkoitus ja varmaan progressiokin, että se vie johonkin ja mulla ainakin junnas kaikki paikallaan, kun suurimmaksi osaksi vaan otin kitaraa syliin ja soittelin mitä mieleen tuli.

Nyt kun soitellu a) metronomin kanssa, b) spesifejä treenejä kehitystä seuraten ja c) pyrkinyt vielä säännöllisesti opettelemaan uutta matskua, niin mennyt soitto aika nopsaan taas eteenpäin.

Improjututkin toki omaa reeniään. Ite tehnyt viime aikoina sitä, että laitan jonkun dronen soimaan youtubesta ja sitten pyörittelen esim. sopivan asteikon doorista, miksolyydistä ja lyydistä sen päälle. Idealla, että keskittyy saamaan pihalle noiden moodien soundin (eli käytännössä painottamaan oikeita karakteristisia säveliä).

Hyvä hankinta oli myös noi nylon xlarge jazz III:t. Pysyvät paremmin näpeissä kuin nuo liukkaahkot petrucci-plekut ja ehkä vähän selkeämpi soundi, kun on pikkaisen enemmän plekua mukana iskuissa..
 
Tietty vaikea sanoa, mihin vetää rajan, mutta en ehkä ite pitäs varsinaisesti treenaamisena sitä kaikkein päämäärättömintä maalailua tai tiluttelua. Tyyliin kun vaan soitetaan jotain päähän tulevaa ilman mitään tarkoitusta. Treenissä ois hyvä olla meikäläisen makuun aina joku tarkoitus ja varmaan progressiokin, että se vie johonkin ja mulla ainakin junnas kaikki paikallaan, kun suurimmaksi osaksi vaan otin kitaraa syliin ja soittelin mitä mieleen tuli.
Tästä varmaan päästään siihen, mitä Ad Astra sivusi aiemmin, että Devin ikään kuin treenaa tuolla tavalla omaa sävellyskykyään. Sen musa onkin usein sellaista, että vaatii jotain maisemien piirtämistä musiikin avuin. Devin on itse aina suhtautunut omaan tekniseen osaamiseensa aika vähättelevästi piikitellen, muistaakseni ei edes pidä itseään kitaristina. Viimeinen voi olla vähän pilke silmäkulmassa sanottu.

Mutta ehdottomasti totta, ettei se sellaista treenaamista ole, jossa tietyt spesifit tekniikat kehittyy. Ja monella sohvakitaristilla tuo tyyli ei kehittäisi edes niitä säveltäjätaitoja, Devinillä kaiketi vaan on hyvä pohja sen suhteen jolle rakentaa.

Tekisi melkein mieli repäistä ja ottaa kitaratunteja sähkökitaralle. Teininä otin hetken aikaa, mutta muuten kaikki opetettu oppi on tullut vuosien klasaritunneilta. Voisi olla hyvä apu saada soolotekniikkaan sitä kehitystä ja inspiraatiota.
 
Mikähän olisi paras ilmainen DAW minkä avulla voisi soitella kitaraa koneen kautta? Tuli tilattua ensimmäinen sähkökitara + scarlett solo ja olisi tarkoitus soitella koneen kautta. Aika hukassa kuitenkin olen tällä hetkellä, että mitäs nyt lataillaan koneelle, että pääsee soittelemaan, kun kamat tulevat. Eli suosituksia kaivataan "amps sim" ohjelmista ja aloitellaan ilmaisilla versioilla nyt alkuun.
 
Mikähän olisi paras ilmainen DAW minkä avulla voisi soitella kitaraa koneen kautta? Tuli tilattua ensimmäinen sähkökitara + scarlett solo ja olisi tarkoitus soitella koneen kautta. Aika hukassa kuitenkin olen tällä hetkellä, että mitäs nyt lataillaan koneelle, että pääsee soittelemaan, kun kamat tulevat. Eli suosituksia kaivataan "amps sim" ohjelmista ja aloitellaan ilmaisilla versioilla nyt alkuun.
No DAW varmaan aika helppo: Reaper.

Ilmaisplugareita en kitaralle käytä, vaan oon ostellu noita Neural DSP:n maksullisia, mutta oiskohan se ollu joku STL Tonesin Ignite tai jotain sinne päin, kun suositeltiin ilmaisista. Muut + internet osaa varmaan suositella paremmin noita ilmaisia.
 
Mikähän olisi paras ilmainen DAW minkä avulla voisi soitella kitaraa koneen kautta? Tuli tilattua ensimmäinen sähkökitara + scarlett solo ja olisi tarkoitus soitella koneen kautta. Aika hukassa kuitenkin olen tällä hetkellä, että mitäs nyt lataillaan koneelle, että pääsee soittelemaan, kun kamat tulevat. Eli suosituksia kaivataan "amps sim" ohjelmista ja aloitellaan ilmaisilla versioilla nyt alkuun.

Onko pakko olla daw? Jos vain soitella tahtoo niin joku kiva standalone. Esimerkiksi joku mercuriall spark tai amp box. Jonkun kympin joutuu pulittamaan. Tai nembrini audio, jolla live rig standalone johon parilla kympillä saa mieleisen vahvarin. Muuten sisältää tubescreameria ja delayta jos chorusta ym.

Kuitenkin helppo lähestymistapa ilman että tarvitsee säätää varsinkin kun jos ekaa kertaa asialla.

Jos on tarve heti nauhoittaa, niin eri asia. Reaper on suosittu mutta itse en siitä pidä.
 
Joo tulikin vastaan tuo Ignite Emissary ja se tulikin ladattua. Aikani kun seikkailin googlessa, niin koneelle lataantui Cakewalk DAW ja sieltä sainkin jo auki tuon Emissaryn ja tuon Cakewalkin mukana tulleen plugaripaketin. Eli nyt vain odotellaan, että Thomanin paketti saapuu.
 
Onko pakko olla daw? Jos vain soitella tahtoo niin joku kiva standalone. Esimerkiksi joku mercuriall spark tai amp box. Jonkun kympin joutuu pulittamaan. Tai nembrini audio, jolla live rig standalone johon parilla kympillä saa mieleisen vahvarin. Muuten sisältää tubescreameria ja delayta jos chorusta ym.

Kuitenkin helppo lähestymistapa ilman että tarvitsee säätää varsinkin kun jos ekaa kertaa asialla.

Jos on tarve heti nauhoittaa, niin eri asia. Reaper on suosittu mutta itse en siitä pidä.
Ei ole pakko olla DAW, eli standalone käy kanssa. Ylempänä kirjottelinkin jo, että sain asenneltua tuon Cakewalkin ja sieltä sain auki noita amp simejä. Näillä varmaan pääsee alkuun ja sitten myöhemmin katsellaan lisää.
 
Ei ole pakko olla DAW, eli standalone käy kanssa. Ylempänä kirjottelinkin jo, että sain asenneltua tuon Cakewalkin ja sieltä sain auki noita amp simejä. Näillä varmaan pääsee alkuun ja sitten myöhemmin katsellaan lisää.

Näköjään joo. Mä en jaksa dawia availla kuin nauhoitusta varten. Standalone kuitenkin aukeaa hetkessä ja jos siinä jonkun kivan soundin saa, niin tallentaa vaan ja käyttää dawissa kun tarttee.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 381
Viestejä
4 510 675
Jäsenet
74 358
Uusin jäsen
Lucas moilanen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom