Kitaran soittaminen

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 205
En mä kyllä suosittelisi sitä täppäämisen nykäisyä. Aiheuttaa vain epävireisyyttä.

Otelaudan sormilla kun teet hammer-on/pull-offia, niin ei niissäkään kannata nykäistä mihinkään suuntaa samaisesta syystä.

Napakasti vain sormi haluttuun nauhaväliin ja siitä ylös sitten sormi.

Kokeileppa plektralla täppäämistä Satriani/Hammett tyyliin, niin ei siinäkään mitään taivutella mihinkään. Toki tuo ei paksuilla (punotuilla) kielillä ole suositeltavaa.
Kiitos vinkeistä. Pittää yrittää vaa soveltaa ja erheiden kautta voittoon!

Tässä nyt tämä Gojira räpellys :D Huomaa että on eka coveri jossa enemmän tappingia ku tuo kuulostaa aika surkealta. Jo tässä myöhemmin huomaa kuinka kehittynyt tuon kanssa. PS: Tässä ei oo kitaraa ollenkaa "backuppina" eli youtubesta kaivettu raita ilman kitaroita. Eli olkaa hyvät, täysin räpelletty Reaperiin raakaveto virheineen päivineen. Sooloon taisin vähä liikaa buustaa desibelejä mut anti olla. Kuuleepahan virheet paremmin xD


 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 549
Kiitos vinkeistä. Pittää yrittää vaa soveltaa ja erheiden kautta voittoon!
Katselin tuon sun kieltenvaihtovideon ja olipahan tapaus.

Suosiolla vaan kaikki kielet kerralla pois, niin voi hoivata sen otelaudan ja nauhat kunnolla. 0000 -teräsvillalla otelauta sekä nauhat, niin lähtee paska pois ja nauhat kiiltää. Sitten öljyt. Ei tartte uittaa. Levittää vain tasaisesti. Itse vedän siihen mitä pullosta saa ja sitten pumpulipuikolla levittää ahtaisiin paikkoihin. Tupakkatauko ja sitten pyyhkii veks kaiken ylimääräisen.

Aika vaivalloisen näköisiä solmuja vääntelet kieliin. Riittää että vetäisee reiästä läpi ja taittaa L muotoon ja sitten veivaa.
 

lelfonso

Tukijäsen
Liittynyt
27.07.2018
Viestejä
735
Eli lässytys vittuun ja asiaan. Mikä on halpa ja hyvä setti? Kitara tottakai, ja siihen pointti että saa liitettyä kuulokkeet ja mahdollisesti johonkin vahvariin tms että saa ääntä muillekkin.
Tietoa on nolla tällä hetkellä. Sitä pyytäisin kokeneemmilta.
Samoilla fiiliksillä olin toissa jouluna. Pari päivää googlasin ja hain suht umpimähkään tällasen setin paikallisesta musaliikkeestä muistaakseni reiluun 250e: Fender Squier Affinity Series Stratocaster HSS Pack -kitarapaketti, Lake Placid Blue 329,00

Mä oon vähän eri mieltä sen suhteen että aloittelijana kannattaisi ostaa käytetty peli. Kun ei yhtään tiedä mitä siitä pitäisi kattoa ettei tule kusetetuksi. Lisäksi jos ei osaa soittaa kuin tuurilla a-mollia niin miten pystyy liikkeessä sanomaan että jokin kitara on parempi kuin toinen? Edelleenkään en oikein mitään muuta pysty parin minuutin kokeilulla sanomaan kitaroista kuin sen, että jos siinä on kiiltäväksi lakattu/maalattu kaula niin se jää taatusti hyllyyn. Ne tuntuu helvetin tahmeita kun käsi hikoaa. Muu testailu veisi sitten monta iltaa aikaa että pystyisi sanomaan mistä tykkää ja mistä ei.

Hommaa vaan jonkun tunnetun mallisen kitaran alkuun. Les Paulit ja Stratot on 50 vuotta samanlaisia niin ei ne kovin paskoja voi olla. Olen ehdottomasti sitä mieltä että kannattaa hommata joku HSS-mikeillä varustettu kitara jos meinaa vain yhden kitaran hankkia, sen verran monipuolisesti pystyy soittamaan kaikkea. Esim. Yamahan Pacificat on vissiin parinsadan luokassa tosi hyviä pelejä.

Uuden kun hommaa kaupasta niin ainakin täällä päin myyjä tsekkasi että se on ainakin sinne päin soittokunnossa. Loput säädöt saa sitten ajan kanssa itse esim. Youtuben avulla opetella tekemään ja siinähän sitä oppii minkälaisilla säädöillä haluaa soitella.

Kyseisen ostamaani settiin edelleen tyytyväinen, vahvistin oli kyllä huonohko ja vaihdoin sen vajaan vuoden soittelun jälkeen Boss Katanaan, joka oli todella hyvä upgrade. Itse kitaraan oon tosi tyytyväinen. Näillä pääsee kamojen tason puolesta monta vuotta vielä eteenpäin.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 627
Mä oon vähän eri mieltä sen suhteen että aloittelijana kannattaisi ostaa käytetty peli. Kun ei yhtään tiedä mitä siitä pitäisi kattoa ettei tule kusetetuksi. Lisäksi jos ei osaa soittaa kuin tuurilla a-mollia niin miten pystyy liikkeessä sanomaan että jokin kitara on parempi kuin toinen? Edelleenkään en oikein mitään muuta pysty parin minuutin kokeilulla sanomaan kitaroista kuin sen, että jos siinä on kiiltäväksi lakattu/maalattu kaula niin se jää taatusti hyllyyn. Ne tuntuu helvetin tahmeita kun käsi hikoaa. Muu testailu veisi sitten monta iltaa aikaa että pystyisi sanomaan mistä tykkää ja mistä ei.
Varmaan luottamalla ihan vaan siihen omaan fiilikseen ja tuntumaan. Jos joku kitara näyttää, tuntuu ja kuulostaa paremmalta kuin joku toinen, niin silloin se on parempi. Ei kai se sen monimutkaisempaa ole :D

Mut voi se olla prosessina yksinkertaisempi kävellä vaan liikkeeseen ja toivoa, ettei siellä ole mitään ihan toivotonta torstia myymässä jotain Squierin tai Jetin pommia, josta pitäs vaihtaa suunnilleen kaikki, että saa kunnollisen :D Jos itellä ei ole yhtään mitään tatsia kitaroista, niin samalla tavalla siellä liikkeessä on täysin myyjän armoilla. Pari liikkeissä ollutta Squierin Jazzmasteria ollu lähikuukausina hyppysissä ja toinen oli aivan järkyttävä, toinen aivan hyvä soitettava.

Taloudellisesti ei oo minusta kahta sanaa, etteikö käytetty olis parempi vaihtoehto. Saa käytännössä saman pelin 60-70 pinnaa uuden hinnasta ja useimmiten noi on ihan fiksuissa säädöissä, jos joku vähän enemmän soitellut on viittinyt niillä soitella. Ite bongailen vielä ilmoituksia, joissa kitara on käynyt hiljattain ammattilaisen säädettävänä, milloin suurin osa perusasioista on viimeistään kunnossa. Mut tekee miten tekee, niin tokko isoa vahinkoa tulee. Aika pienenä pidän todennäköisyyttä, että käytettyjen kaupassa tulis soittimissa kusetetuksi, kun kattoo vähän ite järki päässä, että millainen myyjä ja ilmo ja jos liikkeestä saa jonkun lastentautisen, niin ne saa viimeistään sepällä hyvään soittokuntoon.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 518
Katselin tuon sun kieltenvaihtovideon ja olipahan tapaus.

Suosiolla vaan kaikki kielet kerralla pois, niin voi hoivata sen otelaudan ja nauhat kunnolla. 0000 -teräsvillalla otelauta sekä nauhat, niin lähtee paska pois ja nauhat kiiltää. Sitten öljyt. Ei tartte uittaa. Levittää vain tasaisesti. Itse vedän siihen mitä pullosta saa ja sitten pumpulipuikolla levittää ahtaisiin paikkoihin. Tupakkatauko ja sitten pyyhkii veks kaiken ylimääräisen.

Aika vaivalloisen näköisiä solmuja vääntelet kieliin. Riittää että vetäisee reiästä läpi ja taittaa L muotoon ja sitten veivaa.
Yks poikkeus tuossa on. Eli jos ei jaksa/osaa säätää floikan kanssa niin kieli kerrallaan vaihto sujuu helpommin kun ei tarvi kikkailla tallan parissa. Varsinkin jos kielet vaihtuu samanlaisiin jolloin virittäminenkin menee nopeesti.
Kaula ja nauhat jää tietysti vähemmälle huomiolle tuossa mutta sehän ei monia rokuja juuri kiinnostele kun paska on rok.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 627
Kelluvatallaisista tuli mieleen, että mullahan pyörii tuo customista lopulta yli jäänyt tremol-no tuolla.. Tarvii varmaan väsätä ilmo muusikoiden nettiin.

Oli lopulta yllättävän iso vaikutus noilla viimeisimmillä muutoksilla. Satula tusqiksi ja tremol-no jonkkaan, niin nyt pysyy vire suunnilleen niin hyvin kuin ilman lukkosatulaa voi pysyä.

Soundaakin paremmalta noilla uusilla sähköillä ja paljon helpompi saada noista eri vehkeistä itteensä miellyttävää soundia.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 549
Yks poikkeus tuossa on. Eli jos ei jaksa/osaa säätää floikan kanssa niin kieli kerrallaan vaihto sujuu helpommin kun ei tarvi kikkailla tallan parissa. Varsinkin jos kielet vaihtuu samanlaisiin jolloin virittäminenkin menee nopeesti.
Kaula ja nauhat jää tietysti vähemmälle huomiolle tuossa mutta sehän ei monia rokuja juuri kiinnostele kun paska on rok.
Juu toki. Lähinnä meinasin kun kiinteä talla videossakin niin helposti nuo hoitaa.

Floikka menee myös yllättävän ripeästi kun sen jumittaa oikeaan kohtaan ja jos vire ja kielet samat niin nopea homma.

Mutta tosiaan floikan kanssa voi aloittelevalle olla hankalaa.
 
Liittynyt
03.04.2019
Viestejä
529
Jos aloittelija ostaa jonku 150€ Squierin niin onko sillä jollekkin väliä saako sen käytettynä 20€ halvemmalla? Eiköhän alkuun ole tärkeää vaan että saa sen kepin hyppysiin ja se on edes sinnepäin, eiköhän se liikkeessä onnistu ainakin alkuun jonkinlaisiin säätöihin. Ite ostaisin kans ehdottomasti kiinteätallaisen, floikan virittely ja erityisesti Drop-C ja muut virittelyt niin ärsyttäviä että ei viitti kuin muutaman vuoden välein säädellä ees taas. Jos olis mitään järkeä päässä niin olisin ostanut jo vuosia sitten joka vireeseen oman kepin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
649
Lisäys vielä ekan kitaran suhteen, ostaa vaan sen mikä on budjetin rajoissa se makein!

Koskapa se kuitenkin vaihtuu ajan ja soittotuntien karttuessa, kokemuksen kautta nääs oppii itselleen olennaiset asiat, mitä kitaraltaan vaatii. On ihan turhaa päänsärkyä yrittää ostaa täydellistä kitaraa aluksi, koska kriteerit muuttuvat ajan saatossa.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 627
Jos aloittelija ostaa jonku 150€ Squierin niin onko sillä jollekkin väliä saako sen käytettynä 20€ halvemmalla?
Tai jos ei osta ihan sitä halvinta roskaa, niin kuin ei kannata minusta muissakaan kamppeissa, niin rupeaakin äkkiä näkymään lompakossakin. Pariin sataan vaikka nyt joku vähän parempi Pasifica on jonkin matkaa enemmän kitaraa kuin ihan halvin kura uutena.

Mut jääköön tää meikäläisen osalta, pääasia on toki, että pääsee jollain soittimella alkuun ja niitähän saa sen jälkeen uusia hulluuteen saakka :D
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 627
Noi on noi pitch shifter hommat näppäriä, kun haluaa nopsaan nauhoitella tai soittaa jonkun biisin mukana eri vireissä, mutta häirittee ainakin henk. koht ihan saatanasti, kun kitara soi akustisesti eri vireessä, mitä vahvarista tai monitoreista tulee pihalle. Eikä auta, vaikka nostais volaa pikkaisen korkeammalle, koska niin kovaa ei voi himassa vetää, että peittäis kokonaan ton akustisen soinnin. Joten oli tilattava suljetut luurit, joilla voi sit ainakin nauhoittaa.

Kolmen viikon lomakin alkoi ja vois koittaa vetää ton Cortexinkin kautta jotain nauhalle, kun nyt on mukamas omasta mielestä aika laadukaskin kitarasoundi rakennettuna, että vieläkö oon samaa mieltä, kun saa jotain nauhalle asti. Löysin Cortexista jonkun Englin Marty's 10 -nimisen mallinnuksen, jota ehkä arvaisin Friedmanin signature-nupiksi ja paritin sen Suhrin kaapin kanssa (en muista enää mikä ja millaisen mikityksen veivasin). Sit vaan löin pikku delayn päälle, että saa ilmaa ja tuo on toiminut todella hyvin kaikkeen raskaamman musan leadisoitteluun. Eikä pitäs olla liikoja kihinöitä ja kohinoita, kun oon koittanu tehdä kaikki nyt sitä silmällä pitäen, ettei ole liikaa gainia tai muitakaan kilkuttimia, jos niille ei oo todellista tarvetta.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 627
Jostain syystä Eventiden systeemit alkanu kiinnostamaan, mutta ei ole niiden plugaritkaan ihan ilmaisia. Tuon satkun Micropitchin pystyy varmaan investoimaan ilman suurta närästystä, mutta koko H9 plugin-sarja 600€ ja esim. tuo SplitEQ:kin melkein pari sataa.

Kiinnostais se H90 fyysinen laitekin, mutta tonnisata on vähän turhan paljon, kun ollu tarkoitus vähän säännöstellä kulutusta.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 205
Myydäänkö jossai yksittäisinä noita ohuimpia kieliä? Mul on noita katkennut sen verran että muita kieliä jäänyt uusia läjä tonne :D

Nyt ei sentää katkennut kaulan päästä kuten yleensä. Täysin alkupäästä. Jäätävä bendi ja naps.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 549
Myydäänkö jossai yksittäisinä noita ohuimpia kieliä? Mul on noita katkennut sen verran että muita kieliä jäänyt uusia läjä tonne :D

Nyt ei sentää katkennut kaulan päästä kuten yleensä. Täysin alkupäästä. Jäätävä bendi ja naps.
Soitinkaupat?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 549
Täytyy käydä kyselee. Tai siis en oo koskaan kysellyt. Aina noita on vaa paketeissa mut ehkä tiskin takaa löytyiski.
Jos kieliä enemmänkin katkeilee, niin kannattaa selvittää mistä moinen johtuu. Mieluummin se juurisyyn selvitys kuin että paikkailee oireita koko ajan ostelemalla kieliä.
Nimimerkillä: ei mitään muistikuvaa milloin kieli katkennut viimeksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
384
Joo ei mullakaan ole katkennu kieltä varmaan yli 10 vuoteen, vaikka mulla on todella ronski soittotyyli.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 627
Tallan säädöissä tai tallapaloissa voi tietysti olla jotain, mikä aiheuttaa tuon korkean E:n katkeilun tallasta, mutta minä osais sanoa mitään, vaikka saisin millaisen lähikuvan. Jos ei muuta, niin jonnekin näytille.

Varmaan itekin saanu viimeksi joskus kakarana sähkökitarasta kielen poikki ja ehkä kännipäissäni akkarista kertaalleen päälle.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 205
Katselin tuon sun kieltenvaihtovideon ja olipahan tapaus.

Suosiolla vaan kaikki kielet kerralla pois, niin voi hoivata sen otelaudan ja nauhat kunnolla. 0000 -teräsvillalla otelauta sekä nauhat, niin lähtee paska pois ja nauhat kiiltää. Sitten öljyt. Ei tartte uittaa. Levittää vain tasaisesti. Itse vedän siihen mitä pullosta saa ja sitten pumpulipuikolla levittää ahtaisiin paikkoihin. Tupakkatauko ja sitten pyyhkii veks kaiken ylimääräisen.

Aika vaivalloisen näköisiä solmuja vääntelet kieliin. Riittää että vetäisee reiästä läpi ja taittaa L muotoon ja sitten veivaa.
Jostain menneisyyden havinasta olen saanut "yksi kieli kerrallaan" ohjeen joten sitä oon toteuttanut.. Kunnes.. :D

Mutta kiitos vinkeistä. Näitä aina hyvä ottaa omaan kitaraelämään mukaan.

Tässä toistaiseksi tuoreinta veiviä:


 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 549
Jostain menneisyyden havinasta olen saanut "yksi kieli kerrallaan" ohjeen joten sitä oon toteuttanut.. Kunnes.. :D
Ihan yhtälailla joutuu virittämään, ottaa yhden irti kerrallaan tai kaikki. Jos joku ulisee että kaulan jännite yms, niin paskapuhetta.
Tottakai kaulan jännite muuttuu, mutta kun heittää kiinni uuden setin, niin se palautuu siihen lähtöasetelmaan, mikäli ei ole joku
kiinan hammastikku.

Ja nimenomaan saa kerralla putsattua koko roskan.

Eilen oli isompi operaatio, kun Jemiin vaihdoin takaisin alkuperäisen tallan ja lukot yms, kun oli vaihtelun vuoksi eri väriset jonkin aikaa.
Samalla irroittelin plaktrasuojuksen ja jynssäsin hapettumat veks (plektrasuojus metallia). Kaulakin oli irti putsailua varten.'

Tunti taukoineen meni siinä touhussa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 205
Tässä taas reenailin Dance Macabren sooloa ko siitä coverin kohta vetäsen. Silvera solo asetuksella Archetype Gojiralla, kivat delayt siinä ja virheitähän tuossa on mutta ihan kivasti se soi :)

 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 627
Silvera solo asetuksella Archetype Gojiralla, kivat delayt siinä
No, minä nyt olen tämmönen puristi, mutta eikö tuo oktaaveri nyt ainakin ole ihan väärässä paikassa tuota sooloa soitettaessa? :D

Sieltä varmaan löytyy Gojirastakin jotain pykälän enemmän perus liidisoundia, vaikka aika vähän siellä minusta oli mitään suoraan käyttökelpoista verrattuna vaikka nyt Corey Wongiin. Tai äkkiä siitä defaultistakin rakentaa semmoisen kuin tarvii.

Soitosta, niin ottaisin tempoa alas ja metronomin kanssa reeniä. Ainakin siellä legatokohdan ympärillä kuulosti leviävän aika pahasti käsiin. Jos siis tavoite ois saada tuo osapuilleen orkkiksen kuuloiseksi. Jos tavoite saada vaan jotenkin purkkiin, niin sitten omaan vapaaseen tyyliin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 205
No, minä nyt olen tämmönen puristi, mutta eikö tuo oktaaveri nyt ainakin ole ihan väärässä paikassa tuota sooloa soitettaessa? :D

Sieltä varmaan löytyy Gojirastakin jotain pykälän enemmän perus liidisoundia, vaikka aika vähän siellä minusta oli mitään suoraan käyttökelpoista verrattuna vaikka nyt Corey Wongiin. Tai äkkiä siitä defaultistakin rakentaa semmoisen kuin tarvii.

Soitosta, niin ottaisin tempoa alas ja metronomin kanssa reeniä. Ainakin siellä legatokohdan ympärillä kuulosti leviävän aika pahasti käsiin. Jos siis tavoite ois saada tuo osapuilleen orkkiksen kuuloiseksi. Jos tavoite saada vaan jotenkin purkkiin, niin sitten omaan vapaaseen tyyliin.
Jos yhtään mun covereita katsellut niin kaikki on vähä "sinnepäin" tehtyjä :D Sain aika paljo lähemmäksi tuota soundia ku pistin gainii vähä alemmas ja kaulamikin käyttöön. Mutta osapuilleen muuten pitäs olla suht oikeista väleistä painettu. Soundin osalta tykkään vaihdella, ja toki ei oo ihan tarkoituskaan päästä orkkikseen. Toki lähelle aina parempi.

Toki tuota sooloa edellee hidastelen ja nopeuttelen vuoronperään. En tuota nykytaidoilla täydelliseks tule saamaan, todennäköisesti, tai no, jos sitä vaa jaksais treenaa mut johonkin kohtaa iskee kyllästyminen ja jatkan eteenpäin matkaani :)
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 627
Sain aika paljo lähemmäksi tuota soundia ku pistin gainii vähä alemmas ja kaulamikin käyttöön. Mutta osapuilleen muuten pitäs olla suht oikeista väleistä painettu.
Joo, siellä Gojirassa on hitokseen kaikenlaisia maalailusoundeja, joissa on tosi isoja delayita, noita oktaavereita / harmoniajuttuja ja mitä lie, mutta noi soundit on minusta tehty ihan toisiin juttuihin kuin tämmöisten perus rokkisoolojen soitteluun. Ts. ite en pystyis niillä vetään esim. tota, kun kuulostaa niin pirun väärältä.

Ja joo, tohonkin kun palaa vuoden parin päästä ja jos on jaksanu reenata systemaattisesti, niin voi irrota sit taas uudella tavalla, kun taidot kehittyneet.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 627
Joku sävy tossa Gojiran liidivahvarissa kyllä närästää itteä.. vääntelin eilen vähän namiskoita, että saisinko siitä jonkun nauhoittelukelpoisen soolosoundin aikaiseksi ja joku puoliasiallinen lopputulos tuli, mut katotaan vielä, kun saan nauhalle asti. Kaivoin Bon Jovin Runawayn soololurituksen naftaliinista. Sen lopussa on semmonen legatotyylinen juoksutus, jonka rytmin kanssa on meinannu nyrjähtää aivo, mutta nyt tuon tais tajuta ja alkaa meneen suunnilleen tempoonkin, niin vois kokeilla vetää nauhalle, jos löydän jonkun asiallisen taustan tuolle.

Tuosta linkki sooloon, ketä kiinnostaa: linkki
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 205
Vielä 1,5v aktiivisen soiton jälkeen saa sähkökitarallakin sormenpäät kipeiksi kun tarpeeks sooloja treenailee :D Pakko pitää taukoa kun ei sormet enää kestä.

E: Gojiraa lissää


 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 507
Saakeli, on näköjään Dunlop 65 kielien putsaus-aineen putelin huopasuuaukko.tukkeutunut. Vaikka kuinka puristelee niin ainetta ei tihku läpi/huopa ei kostu. Pitäisiköhän vaan repiä se huopa pois ja tupsutella siiten mikroliinaan ainetta tms.
 
Liittynyt
10.01.2017
Viestejä
133
Saakeli, on näköjään Dunlop 65 kielien putsaus-aineen putelin huopasuuaukko.tukkeutunut. Vaikka kuinka puristelee niin ainetta ei tihku läpi/huopa ei kostu. Pitäisiköhän vaan repiä se huopa pois ja tupsutella siiten mikroliinaan ainetta tms.
Kyllä se lähtee tulemaan kun puristelee ja koputtaa samalla huopaa suht voimalla johonkin kovaan.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
22
Vielä 1,5v aktiivisen soiton jälkeen saa sähkökitarallakin sormenpäät kipeiksi kun tarpeeks sooloja treenailee :D Pakko pitää taukoa kun ei sormet enää kestä.

E: Gojiraa lissää
Nyt onkin hyvä esimerkki miten aktiivisella treenamisella saa lyhyessäkin ajassa tuloksia. Ehkä joskus viime syksynä katsoin yhden videon ja meno oli melkoisen epävarmaa. Vaikka periaatteessa oikeita nuotteja tuli, niin kuulosti aika paskalta. Nyt on oikean käden tekniikka kehittynyt varmemmaksi ja alkaa kuulosta hyvältä.

:thumbsup:
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 205
Nyt onkin hyvä esimerkki miten aktiivisella treenamisella saa lyhyessäkin ajassa tuloksia. Ehkä joskus viime syksynä katsoin yhden videon ja meno oli melkoisen epävarmaa. Vaikka periaatteessa oikeita nuotteja tuli, niin kuulosti aika paskalta. Nyt on oikean käden tekniikka kehittynyt varmemmaksi ja alkaa kuulosta hyvältä.

:thumbsup:
Kiitän. Joistai covereist ehkä myös näkee et koko aja haen vaikeampia biisejä soitettavaksi. Eli taitoa tulee, mut se että kuulostaako coverit paremmalta kuin aikaisemmat on eri asia :D

Samalla tänään tajusin että arvostus muusikoita kohtaan noussu ihan helvetisti. Tää instrumentin opettelu menee ihan kokopäivätyöstä.

Kävinpäs nakkasee Genelec 1029A parin tuolta 400ella :) Elikkäs nyt saa äänentoisto päivitystä! Kylläpäs soi nyt kivasti. Kuulee kitaran ja kaiken paremmin, rahnanarvoinen päivitys selkeästi. Ja vanhat myyntiin niin ei kirpase niin paljoa. Ehkä suurin mullistus tässä on se, että mä oikeesti kuulen ton mun kitaran tuolta kaiken muun seasta kunnolla. Jotenki paljo helpompi keskittyy soittamiseen kun kuulee mitä oikeesti tapahtuu, virheet korostuu, mut se on vaa hyvä asia.

Jostain videolta muistan, että ku nauhottaa kitaraa ja laittaa ääntä kasaan niin kannattaa investoida studiomonitoreihin ja sort of näen jo syyn miksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 205
Ei noi kajarit tee automaattisesti musta parempaa kitaristia, mut kyllähä se helpottaa tätä tekemistä kun kuulee mitä tuolta kajareista tulee pihalle. Tuolta UG sivuston kautta ku saa vaikka koko rallin mutelle pelkän metronomin taustalle niin tää kajarin vaihto ei vaikuta iha niin paljoa kokonaisuuteen, mut esim nopeis ralleis huomaa virheet paljo selkeämmin jo siinä soittovaiheessa ilman että tarvis Reaperiin lyödä sitä soittoa niin tiuhaa tahtii ja sit autistina kuunnella kaikkia virheitä, niitä huomaa enemmän jo siin prosessissa.

Mut se mikä oikeesti helpotti ku vaikka Bismarkkia rallattelen menemään, niin vanhoilla kajareilla ei koskaan saanut ääntä "balanssiin", aina joko oli kitara tai taustabiisi liian kovalla. Näiden kanssa tuntuu menevän paljo paremmin tämä prosessi :)
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 627
@Markqq suositus vielä joillekin riittävän jämerille monitoriständeille, joissa korkeussäätö, että saat ne kajarit veks siitä pöydän pinnalta, jos ne edelleen siinä on noista sun videoista muistellen.

Terävöittää edelleen soundia, kun nostat kajarien diskanttielementit korvan korkeudelle ja suuntaat ne suunnilleen siihen korvan sivuun penkillä istuessa.

Tuon jälkeen pitäs olla resoluutio jo aika kohdallaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 205
@Markqq suositus vielä joillekin riittävän jämerille monitoriständeille, joissa korkeussäätö, että saat ne kajarit veks siitä pöydän pinnalta, jos ne edelleen siinä on noista sun videoista muistellen.

Terävöittää edelleen soundia, kun nostat kajarien diskanttielementit korvan korkeudelle ja suuntaat ne suunnilleen siihen korvan sivuun penkillä istuessa.

Tuon jälkeen pitäs olla resoluutio jo aika kohdallaan.
Juu samassa paikassa lymyää. Pitää tutkiskella telineitä noille kiitos vinkistä :)

Tässä taas coveria. Onhan tää taas vähä sinnepäin hutastu:


 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 549
Ei noi kajarit tee automaattisesti musta parempaa kitaristia, mut kyllähä se helpottaa tätä tekemistä kun kuulee mitä tuolta kajareista tulee pihalle. Tuolta UG sivuston kautta ku saa vaikka koko rallin mutelle pelkän metronomin taustalle niin tää kajarin vaihto ei vaikuta iha niin paljoa kokonaisuuteen, mut esim nopeis ralleis huomaa virheet paljo selkeämmin jo siinä soittovaiheessa ilman että tarvis Reaperiin lyödä sitä soittoa niin tiuhaa tahtii ja sit autistina kuunnella kaikkia virheitä, niitä huomaa enemmän jo siin prosessissa.

Mut se mikä oikeesti helpotti ku vaikka Bismarkkia rallattelen menemään, niin vanhoilla kajareilla ei koskaan saanut ääntä "balanssiin", aina joko oli kitara tai taustabiisi liian kovalla. Näiden kanssa tuntuu menevän paljo paremmin tämä prosessi :)
Tuollahan ei ole oikeastaan mitään tekemistä kajareiden kanssa. En siis tiedä miltä nuo UG:n kautta kuuntelut toimii, mutta jos se on samaa tasoa kuin Guitar Pron RSE soundit, niin täyttä paskaahan ne on. Ja vielä moniin tabulatuureihin on tungettua automaatiota mukaan (volume/pan), joka taas vaikuttaa.

Eim juuri tuo Mouth of Gala -biisi sisältää miltei kaikille raidoille automaatiota. Myös masteriin.
1691903302662.png


1691903512954.png


Itse tykkään soitella Guitar Pro taustojen päälle, ja näillä myös itse säveltelen. Tosin käytän ihan General MIDI soundeja ilman automaatioita. Hassua joo, mutta toimii hyvin kun on selkeät ja erottelevat äänet ja niihin tottunut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 549
Paljoa ei ole jaksanut itse soitella aikoihin. Ostin tosian kuitenkin Nembrini Audion TriAxis -simun. NA:n tuotteista pidän kyllä ja kovassa käytössä nykyään.

Tein tämmöisen "1 raita, 2 raitaa, 3 raitaa, 3 raitaa + tausta" rallattelun eri NA:n tuotteilla. Eli ekaksi yksi raita keskell', sitten kaksi 100% L/R ja kolme raitaa L/C/R.
Noin 45s per vahvistinsimulaatio.

Järjestys taisi olla
1) TriAxis (Nembrini Audio Cali Axis)
2. Soldano Slo 100 (Nembrini Audio Beast 100 v2.0)
3. Peavey 5150 Block Letter (Nembrini Audio 8180 Monster)
4. Engl Powerball II (Nembrini Audio Hardball)
5. Bogner Ecstasy (Nembrini Audio BG-EXtasy)

 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 627
Tais räpsähtää uusi custom-tilaus tulille eilen. En oo tosin maksanut aloitusmaksua vielä, kun sovittiin, että koitan laittaa tuosta yhden kitaran lihoiksi ensin, mutta pitää loppukuun aikana hoitaa ja sit jäädä odotteleen.

Tarvii mittailla noita omien kauloja vielä, kun en osannu lukita satulan leveyttä. Suurin kompastuskivi lienee leveys tuolta 12 nauhan jälkeen ja liian leveällä käy pikkaisen vaikeaksi ylttää pikkurillillä punotuille kielille, mutta kyseisen sepän kauloissa leveys ei juuri muutu kuin satulan päästä tekee satulan 42mm tai 43mm.

Mutta tällä kertaa offsettiä, masteryä, kotimaista käsityömikkiä jne. Keväällä käsissä, jos kaikki menee hyvin. Jotain muuttujia oli sepän työaikatauluissa ja verstaan muutoissa. Hinta jäi suht riisutulla speksillä erittäin kohtuulliseksi.
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 564
Löytypäs kiva biisi soitella. Ja uppoo omaan taitotasoon ku valettu.

Oli Jon Schafferin poliittisista näkemyksistä mitä vaan mieltä niin se on kyllä perkeleen kova tikkaaja. Kannattaa tsekata myös yhtyeen vanhempaa matskua night of the stormrider, dark saga, burnt offerings osastolla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 549
@Markqq Katselin myös tuon sun tappingia koskevan videon. Älä nyt ota itseesi, mutta tee mieluummin niitä soittovideoita kuin näitä vinkkivideoita. Jotenkin semmoinen nyrjähdys tulee aina kun tuommoisia katselee missä vinkit on vähän kuin koottuna vähän sieltä sun täältä kaikenlaista, mitkä eivät pidä paikkaansa.

Mitä nyt tuohon videoon tulee, niin

1) Metronomin käyttö. Sinänsä turha noiden taustojen kanssa metronomia pitää. Se mantra "harjoittele aina metronomin kanssa" tarkoittaa sitä että se nakuttaa siellä taustalla millä voi sitten tsekata oletko pysynyt rytmissä. Kannattaa aloittaa sillä neljäsosaiskulla, esim jos biisin tempo on 100 niin metronomi 100. Sitten tiputtaa vaikka että metronomi 50bpm jolloin tulee isku ykkösellä ja kolmosella. Sitten tiputtaa 25bpm jolloin isku tulee ykkösellä. Sitten kun alkaa harjaantua, niin laittaa 50bpm niin että isku tulee kakkosella ja nelosella jne.

2) Tappingissä kannattaa välttää sitä kielen taivuttamista. Aiheuttaa ikävää epävirettä. Ei legatoakaan vääntäessä tule mitään lieviäkään taivutuksia mikäli joku mikrotonaalinen bendi ei ole tarkoitus.
Koitin tappingiä tuolla sinun tavallasi ja ei onnistu millään ja kun sattuu onnistumaan, kuulostaa aika karsealta. Voimaa tulee koko ajan sormiin lisää kun soittelee, niin tuommoiset taivuttelut jää sitten varmasti itsestään pois, mutta kannattaa ne tietoisesti jätttää veks mahdollisimman aikaisin.

3) Kitara vireeseen ja intonaatio myös. Koko ajan semmoinen tasainen epävireys kaikessa. Eikä ole tekosyy että treenaa ainoastaan. Epävireessä oppii soittamaan epävireessä ja silloin kaikki on aina epävireessä. Bendit kohdalleen, ei mitään ylimääräistä taivuttelua. Edelleen se tatsi näyttää olevan aika jäykkä, mikä vain korostaa sitä epävireyttä.

4) Mitään selkoa ei saa sinun puheesta kun puhut samalla kun soitat jotain ja vielä joku hissimusiikki taustalla.

Ja nämä vain vähän niinkuin että jos haluaa niitä katsojia. Jo kitaraa soittavat eivät saa mitään irti ja aivan aloittelijoille en kyllä suosittelisi.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 205
Juu feedbakkii vaa tulemaan :D Otan vinkit aina ylös. Tosiaa mä kesällä kuvasin noita videoita, taitaa olla kesäkuulta jopa osa, sitten ajastin. Nyt en oo yli kuukautee tehny mitää uutta puheen liittyvää videoo ku just haen uutta tuulta näihin. Taitaa syyskuun alulle asti olla noita ajastettu. Nyt pari videoo löpissy täs elokuussa mut ei tainnut mitää tekniikkaa liittyvää olla.

Mitä noihin tekniikka/treeni/teoria videoihin tulee nii pyrin joo nyt menemään askel edellä noissa eli handlaan jonku asian ja sitten teen sen videon sen sijaan että olen itse sitä juuri sillä hetkellä treenaamassa, sikäli ihan validi pointti sulla tuossa, koska tän kanssa tulee jatkuvasti tehtyä jotai paremmin ja eri tavalla niin sit se video jää just "vähä sinnepäin" tehdyks, eikä ketää kinosta katsoa viiden videosarjan juttua yhdestä asiasta missä aina teen jotai vähä paremmin. Toki pitäisi sitten otsikoidakin niin että Part 1/5, beginning of tapping tai jotai sinnepäin ja 5/5 videon kohdalla se tehdäänki jo oikeesti oikein ja kaikki mitä siinä välissä on "treeniä" ja "grain of salt" tyyppisesti.

Mut joo, keskityn nyt enemmä covereihi/muuhun löpinään. Noihi tekniikkavideihin pittää panostaa ihan eri tavalla ettei tuu liikaa misinformaatioo.

Kitara vireeseen ja intonaatio. Mä kyl lähes jatkuvasti tsekkaan kitaran virettä, tiedä sit meneekö tää vehje vaan jatkuvasti epävireeseen. 1-2 biisin välein tulee aina tsekattua, coverien kohdalla laitan aina vireeseen ennenku aloitan mittää, ja tuplatsekkaan ellen triplatsekkaa sitä.

Täs on ollut vähä tämmöst "tekemisen huumaa" nyt kesän alusta lähtien :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 549
Kitara vireeseen ja intonaatio. Mä kyl lähes jatkuvasti tsekkaan kitaran virettä, tiedä sit meneekö tää vehje vaan jatkuvasti epävireeseen. 1-2 biisin välein tulee aina tsekattua, coverien kohdalla laitan aina vireeseen ennenku aloitan mittää, ja tuplatsekkaan ellen triplatsekkaa sitä.
Kitarassa voi toki olla jotain vireysongelmia (kohta 5:53 näin esim), mutta kuten laitoin, kaikki tosi kovalla tatsilla soittaminen ja kielten pienet taivutukset korostaa asiaa. Myös jopa se että vähentää gainia, saattaa aiheuttaa sen että tatsi kovenee entisestään mikä taas vaikuttaa vireisyyteen. Myös se aina mistä kohtaa sitä kieltä painaa. Liian lähellä nauhaa ja liian kovaa, niin vire heittää helposti. Liian kovaa painettu palm mute myös nostaa soitetun kielen vireyttä.

Omiin korviin hyväksyttävä vireheitto (ettei sitä oikein huomaa) on semmoinen -0.2/-0.3c. Intonaatiota säätäessä about samaa. Ja sehän kannattaa tsekata 12. huiluääni vs 12. nauha, 19. huiluääni vs 19. nauha sekä lyhimmän oktaavin periaatteella, eli jos 24 nauhaa, niin 12./24. nauhat tai jos on 22 nauhaa, niin 10./22. nauhat jne. Kompromissia vain sitten. Ja toki, mitä kauempana sävelet on toisistaa, sen vähemmän sitä epävireisyyttä huomaa kun pienistä heitoista puhutaan.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 821
Nuo tekniikkaopetus videot kyllä ihan oikeasti kannattaisi jättää pois Markku tai jos haluat niitä tehdä niin kysy ulkopuolisen osaavan näkemys, että vastaako sinun tekniikka oikeasti riittäävää tasoa. Tiedän itsekin, kun tässä miksaamista opetellut, että siinä innostuksessa tulee mieleen useinkin, että minähän voisin opettaakin tätä, mikä ei pidä kyllä ollenkaan paikkaansa. Itselleen on kaikista sokein joskus. Intoa ei pidä suitsia tai laimentaa vaan kohdistaa sitä oikein ja oman kokemuksen mukaan tätä(kin) pitää vaan toistaa ja toistaa - tietoisesti harjoitella.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 205
jos haluat niitä tehdä niin kysy ulkopuolisen osaavan näkemys, että vastaako sinun tekniikka oikeasti riittäävää tasoa.
Tää nyt olis varmaa tärkein tässä ellei mulla ole riittävästi sitä taitoa näyttää jotain - ja näillä tunti/vuosimäärillä ei ole. Mitä voisin näyttää ilman ulkopuolisen näkemystä on aika perusjuttuja mitä voi ajatella vaikka "händlää jotain, masteroi 1-2v aikana, sitten opeta", vaikkapa sitten kitaran virittäminen tai ylipäätään semmosten asioisten puhumisesta missä itse olen jo varma että näin se menee.

Mutta juu, takaisin maan pinnalle :)
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
628
Kannattaa kokeilla virtinsoftaa jolla näkee selkeästi reaaliajassa mitä tapahtuu kun sormeilee kitaran kaulaa.
Kuten vaikka GitHub - ibancg/lingot: Musical instrument tuner

Verrattuna siihen että virittää vain kielet vapaana, niin tuollaisella selviää heti ottamalla muualta huiluääniä sekä sormeilemalla läpi välejä:
A) onko alatallasta johtuva intonaatio pielessä
B) onko nauhat kohdillaan (esim epätasaisen kulumisen johdosta tai kiinan tehtaan jäjiltä)
C) onko sormien ote liian kovalla puristuksella, tai vääntävätkö sormet kieliä sivuun
D) Jos kitarassa on sellaisia "korjaamattomia*" ongelmia että täydelliseen vireeseen ei saa kaikkien välien osalta, niin virittimen kanssa voi ainakin hakea parasta virityksen kompromissia niille kohdille, jotka ovat ko biisissä niitä avainkohtia. Siis esim jos "viallisessa*" kitarassa on mahdotonta saada yhtäaikaisesti kohdilleen barreeta vaikkapa 133 ja 799 kohdasta jne, niin säätää sillä kertaa niistä ne kohdilleen joita eniten tarvitsee.
E) Näkee paljonko vireeseen vaikuttaa kitaran kaulan taipuminen (myös virittämisen jälkeen soiton aikana). Siis esim verrattuna jos soittaa kitaraa istualtaan, jalkeilta, kaula suoraan sivulle, kaula pystyyn suunnattuna, jos kaulaa joutuu nostamaan vasemmalla, tai peräti vääntää sitä. Tuossa Bentonin modern 84:ssä on sen verran taipuisa kaula, että se on parempi virittää juuri siinä asennossa, kuin aikoo sitä soittaa. Ja jättää sen vääntely/työntäminen/nostaminen vasemmalla kädellä soiton aikana pois, ellei tarkoituksella ole hakemassa sillä jotain efektiä.

*viallisessa ja korjaamattomassa "" koska osa ongelmista on tosiasiassa tai edes teoriassa mahdollista poistaa säätämällä ja/tai vaihtamalla osia, mutta kyse on tässä myös siitä että maksaako vaivaa rakentaa "satasen" kitara uusiksi, mikä riippuu aika paljon siitä mitä itse osaa / mitä hintaa ajalle laskee / vaiko kokonaan vaihtoon.

edit: lisäsin E) kohdan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 821
Tää nyt olis varmaa tärkein tässä ellei mulla ole riittävästi sitä taitoa näyttää jotain - ja näillä tunti/vuosimäärillä ei ole. Mitä voisin näyttää ilman ulkopuolisen näkemystä on aika perusjuttuja mitä voi ajatella vaikka "händlää jotain, masteroi 1-2v aikana, sitten opeta", vaikkapa sitten kitaran virittäminen tai ylipäätään semmosten asioisten puhumisesta missä itse olen jo varma että näin se menee.

Mutta juu, takaisin maan pinnalle :)
Kovasti olet kehittynyt ja selkeästi innokkaan energinen persoona niin joskus lähtee lapasesta. Peilistä katsoo samanlainen niin koen tunnistavani. :D

Sillä puhuin myös kohdentamisesta, kun itseäni joskus ärsyttää, kun minulle on sanottu, että rauhoitu ja tee vähemmän ym. Yleensä näin sanoo vielä ne, jotka semmoinen harmaa arki ilman intohimoa on vanginnut. Fokusta ja järjestystä vähän, mutta ei intohimoa pidä supistaa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 205
Kovasti olet kehittynyt ja selkeästi innokkaan energinen persoona niin joskus lähtee lapasesta. Peilistä katsoo samanlainen niin koen tunnistavani. :D

Sillä puhuin myös kohdentamisesta, kun itseäni joskus ärsyttää, kun minulle on sanottu, että rauhoitu ja tee vähemmän ym. Yleensä näin sanoo vielä ne, jotka semmoinen harmaa arki ilman intohimoa on vanginnut. Fokusta ja järjestystä vähän, mutta ei intohimoa pidä supistaa.
Huomasin tuossa ku kohta tulee coveri Gojira - Esoteric Surgery biisistä. Mä veivasin sitä riffiä ties kui kauan mut en vaan saanu sitä täysin oikein. Ajattelin et no hitto menköön sitten paskasti videolle ku ei se siitä paremmin lähtenyt. Näis vaan huomaa sen, että se oma taitotaso ei vielä ole siinä levelillä, eikä sitä noin vaan opi nopeasti. Ja sit näis mitä on oikeesti treenannu ja päätän että nyt mä sen kuvaan, on vaikea pakittaa enää :D

Nyt sitten muutama viikko sen coverin kuvaamisen ja editoinnin jälkeen yhtä toista biisiä soitellessani huomasin että tuntuupaha jotenkin helpommalta. Palasin sit siihe biisiin soittelee ja kappas ku se riffi ihan itsestään sujui paremmin. Taas oli se fiilis että jahas, oppi tulee perässä :D

Mut juu jos haluan hyvän lopputuloksen covereista, on melkeenpä soitettava biisejä jotka menee oman taitotason sisälle. Biisit joissa oon rajoilla tai on kohtia mitä en vaan yksinkertaisesti opi kuin antamalla pirusti aikaa, ne tulee aina olemaan vähä sinnepäin vedettyy.

Mut uskon että tässä kun taidot paranee niin laajenee myös se osaamisalue, luonnollisesti coverien lopputulos tulee jatkuvasti kehittymään parempaan.

Enivei. Pidetään intoa yllä, mutta järki mukana :)
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 627
C) onko sormien ote liian kovalla puristuksella, tai vääntävätkö sormet kieliä sivuun
Tää mua hämää edelleen. Koverrettuja nauhoja en oo kokeillu ku ihan kakarana ja mitää ekstrajumbonauhojakaan ei oo ollu, mutta noilla narrow-tall, medium jumbo tai jumbonauhoilla mun on alaspäin painamalla ihan mahdotonta saada kitaraa epävireeseen... Ehkä vielä jonain päivänä saan soittimen käteeni, jolla tuo onnistuu :D

Se on kyllä tekniikan ongelma, jos putoaa otteisiin epäpuhtaasti ja kieli ei pysy suorassa sormien alla.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 920
Viestejä
4 231 737
Jäsenet
71 119
Uusin jäsen
hippii22

Hinta.fi

Ylös Bottom