Kitaran soittaminen

Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
641
Tää mua hämää edelleen. Koverrettuja nauhoja en oo kokeillu ku ihan kakarana ja mitää ekstrajumbonauhojakaan ei oo ollu, mutta noilla narrow-tall, medium jumbo tai jumbonauhoilla mun on alaspäin painamalla ihan mahdotonta saada kitaraa epävireeseen... Ehkä vielä jonain päivänä saan soittimen käteeni, jolla tuo onnistuu :D

Se on kyllä tekniikan ongelma, jos putoaa otteisiin epäpuhtaasti ja kieli ei pysy suorassa sormien alla.
Sulla on hyvä tekniikka, niin ei ilmene.

Mittarilla näkee että jumbo nauhoilla saa n. 5-10% puolisävelaskeleesta virettä pieleen kun painaa tahallaan turhan lujaa, en ole uskaltanut sen enempää tahallaan puristaa. Koverretuilla en huomaa juurikaan tuohon lisää vaikutusta, ne sormenpäätkin antaa kuitenkin periksi ja uskallus loppuu kesken.

Toinen asia on että kuuleeko tuollaista eroa - mutta ainakin silloin jos se kumuloituu samaan suuntaan muiden vire ongelmien kanssa.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 682
Toinen asia on että kuuleeko tuollaista eroa - mutta ainakin silloin jos se kumuloituu samaan suuntaan muiden vire ongelmien kanssa.
En oikein usko, että kuulee, jos ei tosiaan samaan aikaa venytä vielä kieliä jompaan kumpaan suuntaan.. Tolla paskasti otteeseen putoamisella se kyllä kuuluu ja jos on vielä ylimääräistä puristusta otteissa, niin varmasti sitä härskimmin.

Luulis noiden ihan pienten heittojen hukkuvan helposti kitaran "sisäisiin epämääräisyyksiin" ts. kun kitara ei muutenkaan ole täysin vireinen soitin läpi kaulan tai nopsaan myös siihen, jos on raskaampaa säröä tai modulaatioefektejä pelissä.

Nämä tosin ihan vaan omia spekuloiteja ilman sen ihmeellisempää pohjaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 581
Vireisyyteen myös vaikuttaa miten sen kitaran virittää. Eli attack vai decay. Toisin sanoen ottaako vireen siitä iskusta vai soinnista. Sitten jos isku on kova niin ero on isompi. Sitten jos soittaa kovaa ja painaa kovaa ja vielä palm mute on kova sekä muutenkin huonosti viritetty ja intonoitu, niin semmoinen epäviretekijöiden summa että kuulostaa väkisinkin huonolta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 682
Silloin on minusta kyllä vähän väärä kielisettikin, jos vire pahasti heittelee kovemmalla plekun iskulla. Ylävireiseksi se kieli taitaa pyrkiä nopeammin heiluessa, mut ite en siedä tota yhtään, jos huomaa räppäistessään kovempaa, että alkaa vire heittään. Totakaan ei kyllä tullu vastaan kuin jo edesmenneellä lespalla (eli syytän lyhyempää mensuuria).

Minä virittelen aika samalla voimakkuudella kuin soitankin (käytän lähinnä nykyään quad cortexin viritintä) ja otan sen lopputuloksen aika monen iskun perusteella. En tiedä onko oikea tapa, mutta kyllä tuolla yleensä levytysten tai taustojen kanssa vireessä on.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 581
Kannattaa kokeilla virtinsoftaa jolla näkee selkeästi reaaliajassa mitä tapahtuu kun sormeilee kitaran kaulaa.
Kuten vaikka GitHub - ibancg/lingot: Musical instrument tuner

Verrattuna siihen että virittää vain kielet vapaana, niin tuollaisella selviää heti ottamalla muualta huiluääniä sekä sormeilemalla läpi välejä:
A) onko alatallasta johtuva intonaatio pielessä
B) onko nauhat kohdillaan (esim epätasaisen kulumisen johdosta tai kiinan tehtaan jäjiltä)
C) onko sormien ote liian kovalla puristuksella, tai vääntävätkö sormet kieliä sivuun
D) Jos kitarassa on sellaisia "korjaamattomia*" ongelmia että täydelliseen vireeseen ei saa kaikkien välien osalta, niin virittimen kanssa voi ainakin hakea parasta virityksen kompromissia niille kohdille, jotka ovat ko biisissä niitä avainkohtia. Siis esim jos "viallisessa*" kitarassa on mahdotonta saada yhtäaikaisesti kohdilleen barreeta vaikkapa 133 ja 799 kohdasta jne, niin säätää sillä kertaa niistä ne kohdilleen joita eniten tarvitsee.
E) Näkee paljonko vireeseen vaikuttaa kitaran kaulan taipuminen (myös virittämisen jälkeen soiton aikana). Siis esim verrattuna jos soittaa kitaraa istualtaan, jalkeilta, kaula suoraan sivulle, kaula pystyyn suunnattuna, jos kaulaa joutuu nostamaan vasemmalla, tai peräti vääntää sitä. Tuossa Bentonin modern 84:ssä on sen verran taipuisa kaula, että se on parempi virittää juuri siinä asennossa, kuin aikoo sitä soittaa. Ja jättää sen vääntely/työntäminen/nostaminen vasemmalla kädellä soiton aikana pois, ellei tarkoituksella ole hakemassa sillä jotain efektiä.

*viallisessa ja korjaamattomassa "" koska osa ongelmista on tosiasiassa tai edes teoriassa mahdollista poistaa säätämällä ja/tai vaihtamalla osia, mutta kyse on tässä myös siitä että maksaako vaivaa rakentaa "satasen" kitara uusiksi, mikä riippuu aika paljon siitä mitä itse osaa / mitä hintaa ajalle laskee / vaiko kokonaan vaihtoon.

edit: lisäsin E) kohdan.'
Tuossa oli hyviä juttuja.

Mulla on pääsääntöisesti noita floikalla varustettuja Ibanezeja, missä joko Edge taikka Lo-Pro Edge. Sattuvat olla sen verran hyviä, että kerran kun säätää kuntoon niin lukittuna ei tartte kuin kielet vaihtaa ja se on siinä. Kun siis kielisetti pysyy samana. Yksi ylimääräinen floikka tuossa, mikä on säädettynä Drop C varten, eli jos vaikka semmoisen vireen haluaa, niin vaihdan tallan.

Kitara on täynnä kompromisseja. Mun kitaran viritys menee tällä kaavalla, eli A=440hz (mittarilla) ja siitä sitten avoimet kielet (ilman mittaria). Nämä kaikki kun kuulostaa riittävän hyvältä omaan korvaan niin sillä mennään.
1692328223208.png


Toki tuolla ihan ylimmillä nauhoilla väkisinkin tulee heittoa enemmän kuin kaulan alapäässä. Mutta tähän auttaa se, korva ei reagoi niin paljon kaukana toisistaan olevien sävelten vire-eroja kuin lähelle toisiin olevien sävelten eroja.
Eli siis lähellä toisiaan olevat kun kuulostaa ikävän epävireiseltä, voi tarpeeksi kaukana toisistaan ollessa luoda sen miellyttävän detune -efektin. Vähän kuin chorus pedaali sopivilla asetuksilla vs liian radikaaleilla asetuksilla.

Myös joissain (usein halvahkoissa) kitaroissa on halvat osat. Vaikuttaa vireen pitoon ja säädettävyyteen. Esim. mulla yhdessä kitarassa tuommoinen Edge-Zero II. Toisaalta ihan hyvä ja saa kyllä pysymään, mutta ero noihin muihin talloihin on iso.
Jotenkin semmoista pehmeää ja halvan tuntuista materiaalia vs Edge ja Lo-Pro. Jos ei olisi lukittava, olisi mennyt varmaan jo vaihtoon. Kun tuntuu että tuommoiset pehmeät materiaalit elää omaa elämäänsä ja löystyvät ja liikkuvat itsekseen.

Poikkeuksiakin on, eli mulla oli joku halvempi Ibanez RG joku vuosi sitten ja se kyllä pysyi tosi hyvin vireessä ihan omalla raudalla. Sitten taas joku halpis squier mikä kävi, oli täyttä paskaa, vaikka hienon näköinen oli (Blackmore straton väritys).
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 340

En varmaa halvemmalla saa mistään. Taidanpa pistää tälläset tulemaan.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 682

En varmaa halvemmalla saa mistään. Taidanpa pistää tälläset tulemaan.
Mullon nää itelläni: https://www.stpaulssound.fi/sps-sms18-monitoritelinepari/p/978205/. Ehkä ainoa miinus, ettei kajaria saa kiinni tohon telineeseen, mutta ei oo kissat vielä kaataneet.

Kattoisin ehkä ite jonkun pystysuunnassa kallistettavan mallin, helpompi suunnata sit oikeasti kohdalleen, mutta varmaan noillakin pärjää ja voi kai siellä alla olla vaikka kirjoja, kunhan ei ihan pöydän pinnassa olis, koska siitä seuraa aikaisia heijastuksia pöytäpinnasta ja se, ettei diskantti soundaa sit ihan siltä, miltä pitää, kun kuunnellaan sen elementin pääasiallisen säteilyn ulkopuolelta.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 340
Hmm totta, mut veikkaan että nuo nyt riittää mun amatööreilyyn :D Laitan jotain alle jos tarvii kallistaa.

Sitte lisää Gojiraräpellystä. Tuon vapaan paksuimman kielen riffi oli liikaa mulle vielä ku reenasin ja coveerasin biisin, mut ei se menoa haittannut. Nyt kun on toi Guitar Pro 8, ajattelin rupee tabujakin laittelee biiseille mukaan. Niitä helppo importtailla pitkin nettiä tonnen softaan:





Joissain tulevissa biiseissä huomannut et soitan vähä eri tavalla kuin tabuissa, pyrin muokkaa niitä sen verran. Ainakin Sabatonin Bismarckissa oon joitaki kohtia "helpottanut". Tavallaan näin tää oppiminen herää. Oon tajunnut että ei mun tarvi aina just soittaa kuten tabuissa lukee. Enpä oo viel tähä päivään mennessä opetellut vaikeammaksi niitä :D Vaan ottanut sieltä täältä kohtia jotka on koitunut helpommaksi omaa soittelua ajatellen, nämä hyvä muoksata sitten tabuihin.

PS: Reaperissa tuon kitaran mixauksee liittyen voisin ottaa vinkkejä vastaan. Oon itse kokeillut eri juttuja ja katsonut tuubistaki videoita, mut aina tuosta voi parantaa. Ja mielellään rautalankamallilla kertoen. Mä en tajua mistää mitää muuten :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 581
Hmm totta, mut veikkaan että nuo nyt riittää mun amatööreilyyn :D Laitan jotain alle jos tarvii kallistaa.

Sitte lisää Gojiraräpellystä. Tuon vapaan paksuimman kielen riffi oli liikaa mulle vielä ku reenasin ja coveerasin biisin, mut ei se menoa haittannut. Nyt kun on toi Guitar Pro 8, ajattelin rupee tabujakin laittelee biiseille mukaan. Niitä helppo importtailla pitkin nettiä tonnen softaan:





Joissain tulevissa biiseissä huomannut et soitan vähä eri tavalla kuin tabuissa, pyrin muokkaa niitä sen verran. Ainakin Sabatonin Bismarckissa oon joitaki kohtia "helpottanut". Tavallaan näin tää oppiminen herää. Oon tajunnut että ei mun tarvi aina just soittaa kuten tabuissa lukee. Enpä oo viel tähä päivään mennessä opetellut vaikeammaksi niitä :D Vaan ottanut sieltä täältä kohtia jotka on koitunut helpommaksi omaa soittelua ajatellen, nämä hyvä muoksata sitten tabuihin.

PS: Reaperissa tuon kitaran mixauksee liittyen voisin ottaa vinkkejä vastaan. Oon itse kokeillut eri juttuja ja katsonut tuubistaki videoita, mut aina tuosta voi parantaa. Ja mielellään rautalankamallilla kertoen. Mä en tajua mistää mitää muuten :D
Tuota kävin katsomassa tänään. Aikasta vaativa biisi kyllä pickauskädelle. Itsellä ei varmaan menisi edes puoleen väliin tuo biisi.
Mutta onhan tuo semmoinen että varmaan jos tuo menee kunnolla ykkösellä, niin sitten ei Batteryt, Damage Inc., Disposable Heroes ja monet Megadethit tunnut missään.

Meneekö vähän liikaa sieltä missä aita on matalin, tai siis eri lailla miten pitäisi mennä?
Kuulisin mielellään tuon säkeistöriffijunttauksen ilman taustaa ja vaikka klikkiä vasten.

Koitin nopeasti itse minipätkän (vedin varmuuden vuoksi kaksi raitaa 100% L/R)

Ja hyvä tuohon tabulatuuri juttuun. Eli monet nyt on miten on ja sormitukset on miten on. Kun pitempään on soittanut ja tietää mistä mitäkin säveliä löytää, niin ne on helppo sitten löytää paremmista paikoista
ja lennossa myös samalta soittamalta.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 682
Tuossa on tuota Final Countdownia, josta taisin jossain kohtaa jorista:


Pakko oli yhdistää pari ottoa (muoks. tai korjata yhtä kohtaa), kun jokaisessa yksittäisessä jäi joku juttu häiritteen liikaa ja pakolliset "ei tämäkään täydellinen ole" vielä perään. Ja useasti ollu mielessä, että pitäs testata Cortexin kautta soundeja, mutta niin vaan tämäkin meni Fortinin Cali-plugarilla, kun on systeemit DAW:issa valmiina.

(Cortexiin tullu taas päivitys ja mielenkiintoisia vahvareita, notta niitä pitäs kanssa kokeilla johonkin väliin.)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 682
Löysin sen micropitchinkin, josta jorisin, jostain alesta kolmeen kymppiin ja sain viimein asennetuksi ja DAWiinkin saakka. Sanotaanko, että prosessi on muutaman pykälän mukavampi Neuralin plugareiden kanssa, mutta loppu hyvin kaikki hyvin.

Tarvii varmaan tutustua, miten tota kuuluis käyttää ja vois testata taas soitella sit jotain nauhallekin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 581
Pitkästä aikaa videocoveri. Helloween ja Revelation. Mielestäni Helloweenin a) raskain ja b) vaikein biisi näistä mitä on tullut vastaan. Silloinen rumpali Uli Kusch tämän teki ja ilokseni näin livenä kun Maidenia lämppäsivät silloin aikoinaan.
Alkuperäinen menee drop db:ssä mutta laiska kun olen niin standardivireellä mennään miksi kuulostaa vähemmän raskaalta :D

Biisin vittumaisuus tulee tuossa riffissä, joka toistuu erilaisin tavoin läpi biisin
1693123891932.png



EDIT: Parempaa resoluutiota tulee kun tulee
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 340
Vajaa pari viikkoa ulkomailla teki kyl hyvää. Aivot prosessoi vanhoja oppeja ja hommat sujuu taas paremmin. No kyl mä kitaraa välil otin käteen, lähinnä teorian opettelun muodossa. Pitäs ympäristö saada akustiseks ilman että on pääsyä sähköskebailuun niin alkaa se teoriakin maistua ihan eri tavalla :)
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 340
Tuota kävin katsomassa tänään. Aikasta vaativa biisi kyllä pickauskädelle. Itsellä ei varmaan menisi edes puoleen väliin tuo biisi.
Mutta onhan tuo semmoinen että varmaan jos tuo menee kunnolla ykkösellä, niin sitten ei Batteryt, Damage Inc., Disposable Heroes ja monet Megadethit tunnut missään.

Meneekö vähän liikaa sieltä missä aita on matalin, tai siis eri lailla miten pitäisi mennä?
Kuulisin mielellään tuon säkeistöriffijunttauksen ilman taustaa ja vaikka klikkiä vasten.

Koitin nopeasti itse minipätkän (vedin varmuuden vuoksi kaksi raitaa 100% L/R)

Ja hyvä tuohon tabulatuuri juttuun. Eli monet nyt on miten on ja sormitukset on miten on. Kun pitempään on soittanut ja tietää mistä mitäkin säveliä löytää, niin ne on helppo sitten löytää paremmista paikoista
ja lennossa myös samalta soittamalta.
Mä voisin tästä joku päivä nyt ottaa pätkän ku pääs taas tähä arkeen kiinni :)
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 340
Virheitä täynnä mut ei se menoa jälleen haittaa :D Oon pitänyt taukoa vähä nyt biisien kuvaamisista että saa oikeesti treenattua näitä. Varmaa joskus heinäkuussa kuvasin tämän biisin, nyt vasta julkastu.

 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 340
The 69 Eyes Lost Boysin coveria vääntelin tässä. Ja sit tuossa kuvauksen aikana huomas ku vissii neljättä kertaa veivasin et AINA tulee joku 1-2 "major" virhe, sormi osuu väärää kohtaa tms. Ajattelin et paskat mä yritän täydellistä tästä veivaa, ja enkä rupee tökkimään tonne Reaperiin noita niin paras veto onkin sitten että muute aika smooth paitsi soolossa rupesin väärästä paikasta soittaa, jonka huomasin aika nopeasti plus kerran painan väärästä paikasta, mut kyl tää tekeminen on itseensä jalkaan ampumista jos aikoo 100%sti coverit vääntää, kuvaa, nauhottaa ilman virheitä.

Tos tuli just vastaa Amon Amarth Guardians Of Asgaard coveri. Aika helppo tuo on soittaa ettei nyt luulis suurempia virheitä tulevan, mut huomain (taas) erään jutun. Kun kamera on edessä, kitaran kaulan päässä ei ole ollenkaan action cameraa, mut paikoitellen se kuva siirtyy sinne action cameran puolelle :D Siinä hienosti osissa nauhotettu koko setti. No ei täs mitään mut jotenki mun mielest tuosta touhusta häviää se semmonen "inhimillinen aitous" joka tulee just siitä ku sä soitat biisin omaan tyyliin virheineen päivineen. Ihan tarpeeks on youtubessa sitä täydellisyyttä niin oisinko mä eka "kasvava kanava" tulevaisuudessa joka näyttää sitä varjopuolta videoille.

Löytypä bändi mikä uppoo kuin valettu, Kataklysm! Pittää tsiigaa mitä näiltä soittelis!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 682
No ei täs mitään mut jotenki mun mielest tuosta touhusta häviää se semmonen "inhimillinen aitous" joka tulee just siitä ku sä soitat biisin omaan tyyliin virheineen päivineen. Ihan tarpeeks on youtubessa sitä täydellisyyttä niin oisinko mä eka "kasvava kanava" tulevaisuudessa joka näyttää sitä varjopuolta videoille.
Noh.. inhimillinen aitous pikkuvirheineen ts. tietty livefiilis on ihan makean kuuloista, kun soitto on noin yleisesti tikissä, mutta jos ei oo vaan tekniikkaa soittaa jotain matskua, niin se on harvemmin mitään kauhean miellyttävää kuunneltavaa. Ehkä ite pitäisin tuota edellistä vähän mielessä ja ylipäänsä keskittyisin tuollai kuitenkin vielä alkutaipaleella vaan treenaamaan sitä soitinta ja peruspalasia kondikseen, enkä murehtimaan liikaa tuon kontentin tuottamisesta. Helpompi tehdäkin niitä soittovideoita, kun alkaa olemaan tekniikkaa soitella erilaisia juttuja ja jutut menee sit oikeasti puhtaasti.

Vähän asiasta viidenteen, niin suurin osa ketjua lukevista varmaan huomannutkin, että Teemu Mäntysaari sai Megadeth -kiertuepestin. Huhujen mukaan aikaa treenata oli tyyliin vuorokausi ja mitä kuulin jotain livepätkää ja miten puhtaasti veteli noita klassikkosooloja, niin aika kova temppu. Vaikka onkin omaan makuun varmaan, ainakin teknisesti, tiukin kitaristi, mitä kotimaasta löytyy.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
2 379
Vähän asiasta viidenteen, niin suurin osa ketjua lukevista varmaan huomannutkin, että Teemu Mäntysaari sai Megadeth -kiertuepestin. Huhujen mukaan aikaa treenata oli tyyliin vuorokausi ja mitä kuulin jotain livepätkää ja miten puhtaasti veteli noita klassikkosooloja, niin aika kova temppu. Vaikka onkin omaan makuun varmaan, ainakin teknisesti, tiukin kitaristi, mitä kotimaasta löytyy.
Ei siis mitään Mäntysaarelta pois, mutta itse törmäsin huhuihin, joiden mukaan tuo pesti oli tiedossa jo vähän aiemmin. Ainakin Teemua oli nähty Megadethin keikoilla aiemmin, julkisuuteen sitten infottiin vuorokauden varoitusajalla.

Mutta siis vaikka olisi ollut viikkojakin aikaa, niin todella ihailtava suoritus silti. Mitä jotain livepätkää katsoin, niin teknisen taituruuden lisäksi Mäntysaari vaikutti olevan yllättävän sinut myös lavaesiintymisen kanssa, vaikka varmaan vielä oli jotain ensijännitystä ilmassa.

Noi ammatikseen soittavat vaan jaksaa aina yllättää. Tässä joskus aiemmin tänä tai edellisenä vuonna Gary Holt joutui jäämään sivuun osasta Exoduksen keikkoja ja pestiin tarttui hyvin lyhyellä varoitusajalla The Black Dahlia Murderin arviolta kolmekymppinen Brandon Ellis. Lukeutuu omiin suosikkikitaristeihin ja toi tuuraus vain vahvisti ihailua. Brandonille kuten melkein kaikille muillekin metallikitaristeille Exodus on varmasti tuttua tavaraa jo kitaraharrastuksen alkuajoilta, mutta on se haaste vaan ihan eri sfääreissä lähteä keikalle tuuraamaan jäsentä, jolla on vastuuna rytmi- ja soolopätkiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 581
Joo, vuorokausi aikaa :D

Kyllähän Kikon suomisiteet on tiedossa ja varmastikin Teemun kanssa ollut jo pitempään asia esillä. Kyllähän tuolla toisaalla Kupianenkin sanoi että vaikka olisi kuinka kova kitaristi kyseessä, niin kuukauden varmasti saa treenata tuommoisen 2h setin kuntoon. Ja on se Teemu kyllä kova soittaja ei siinä mitään. Enemmän kyllä Kikosta tykkään kun on Angraa kuunneltu sieltä 1998 alkaen suurpiirtein. Hyvä säveltäjäkin, mutta Bittencourt parempi. Tiedä sitten onko Teemun kynästä tullut ikinä mitään vai soittaako vain mitä muut käskee?

@Markqq Oikeasti, keskittymistä siihen että menee hyvin ja sitten vasta kaikki koreografiat ja nyrkkien heiluttelut yms. Tuskin nyt mikään uranuurtaja olet siinä, että ensimmäinen joka julkaisee ns. liveä. Mullakin nuo videot on aina olleet yksi otto sellaisenaan, kun ei hittoakaan kiinnosta niitä veivata pätkissä, laiska kun olen. Tai sitten monilla se julkaisukynnys on korkeampi.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 682
Ei siis mitään Mäntysaarelta pois, mutta itse törmäsin huhuihin, joiden mukaan tuo pesti oli tiedossa jo vähän aiemmin. Ainakin Teemua oli nähty Megadethin keikoilla aiemmin, julkisuuteen sitten infottiin vuorokauden varoitusajalla.
Joo, hyvin mahdollista, puhtaasti jostain nettikeskusteluista bongattuja huhuja, enkä oo sen tarkemmin jaksanut ruveta googlaamaan.

Mutta siis vaikka olisi ollut viikkojakin aikaa, niin todella ihailtava suoritus silti. Mitä jotain livepätkää katsoin, niin teknisen taituruuden lisäksi Mäntysaari vaikutti olevan yllättävän sinut myös lavaesiintymisen kanssa, vaikka varmaan vielä oli jotain ensijännitystä ilmassa.
Jooh, kai se suht säännöllisesti keikkaillut on.. Ainakin Smackboud oli minusta kesällä kotimaisilla festareilla. Ja Wintersunhan soitteli aikanaan vähän isommillakin areenoilla, että sinällään ihan pystymetsästä ei tarvii noille jenkkiareenoille hypätä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 340
@Markqq Oikeasti, keskittymistä siihen että menee hyvin ja sitten vasta kaikki koreografiat ja nyrkkien heiluttelut yms.
Heti jos rupee heiluu enemmän niin näkee oman keskittymisen herpaantuvan ku ei oo sitä taitoa vielä sillee, mut oon pyrkinyt elehtimään enemmän, koska on tullut suoraa palautetta emotionaalittomasta soittamisesta. Mut se vaan nyt menee näin, että ku soitan jatkuvasti oman taitotason ylälaidalla, ei siinä paljoo ehdi muuta ku keskittyä täysin siihen mitä tekee :D

En tiiä voiko sanoa laiskuudeksi että julkaisis pätkissä. Väittäisin että hommat menis nopeammin jos laittaisin pätkissä. Enemmän se on laiskuutta jos ei opettele kertalaakista biisiä kunnolla, imo.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 581
Heti jos rupee heiluu enemmän niin näkee oman keskittymisen herpaantuvan ku ei oo sitä taitoa vielä sillee, mut oon pyrkinyt elehtimään enemmän, koska on tullut suoraa palautetta emotionaalittomasta soittamisesta. Mut se vaan nyt menee näin, että ku soitan jatkuvasti oman taitotason ylälaidalla, ei siinä paljoo ehdi muuta ku keskittyä täysin siihen mitä tekee :D

En tiiä voiko sanoa laiskuudeksi että julkaisis pätkissä. Väittäisin että hommat menis nopeammin jos laittaisin pätkissä. Enemmän se on laiskuutta jos ei opettele kertalaakista biisiä kunnolla, imo.
No onhan se outoa että pitää elehtiä jos joku muu niin sanoo. Voi siitä soittamisesta tykätä ilman että se näkyy ulospäin. Eli tekeekö niitä videoita loppujen lopuksi itseään varten vai niitä muita varten? Vielä kun sisältö on kaikkea ikean tuoleista robotti-imureihin ja jotain lifestyle juttua, niin väkisinkin tulee mieleen että hieman jäitä hattuun.

Nauhoittelut teen itse pätkissä, kun pyrkii saamaan vain hyvää aikaan. Videoissa en samaa touhua jaksa, sitä tarkoitin laiskuudella. Kaikki se ylimääräinen humppa on pois siitä soittamisesta. Varsinkin kun se soittoaika on todella minimaalista. Viime aikoina itsekin ehkä kerran kahteen viikkoon ollut aikaa yli puoli tuntia kertaalleen ollut soitella. Ja sen kyllä huomaa. Just tuossa yhden videon kyllä sain tehtyä, minkä varmaan kohta heittelen tulille, mutta muuten vois heitellä kitarat säilöön hetkeksi aikaa ja keskittyä johonkin muuhun musisointiin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 340
No onhan se outoa että pitää elehtiä jos joku muu niin sanoo. Voi siitä soittamisesta tykätä ilman että se näkyy ulospäin. Eli tekeekö niitä videoita loppujen lopuksi itseään varten vai niitä muita varten? Vielä kun sisältö on kaikkea ikean tuoleista robotti-imureihin ja jotain lifestyle juttua, niin väkisinkin tulee mieleen että hieman jäitä hattuun.

Nauhoittelut teen itse pätkissä, kun pyrkii saamaan vain hyvää aikaan. Videoissa en samaa touhua jaksa, sitä tarkoitin laiskuudella. Kaikki se ylimääräinen humppa on pois siitä soittamisesta. Varsinkin kun se soittoaika on todella minimaalista. Viime aikoina itsekin ehkä kerran kahteen viikkoon ollut aikaa yli puoli tuntia kertaalleen ollut soitella. Ja sen kyllä huomaa. Just tuossa yhden videon kyllä sain tehtyä, minkä varmaan kohta heittelen tulille, mutta muuten vois heitellä kitarat säilöön hetkeksi aikaa ja keskittyä johonkin muuhun musisointiin.
Pointtina tuossa elehtimisessä on myös videoiden viihdearvo(t) ja se että näkyy ulospäin nautinto. Näin somemaailmassa nykyään ihmiset kyllästyy katsoo videoita jotka ei oo viihdyttäviä. Ja mielellään elehdinkin myös. Huomaa heti biisissä minkä osaan hyvin tai osuu omiin taitoihin niin jää speissiä elehtiäkin kuin että kaikki focus ja energia menee suoritukseen.

Ja mitä noihin mun "offtopic" kitarasta menee niin se nyt on se mun juttu mitä teen tän kitaran kanssa, ainakin toistaseks. Aika näyttää mihin suuntaan tää tekeminen menee, mut annan ideoiden tulla ja sit teen niistä videoita sen enempää miettimättä. Coverit kuitekin pysyy listalla, varmaankin aina, niitä on kiva soitella ja samalla treenautuu soittotaidot.

Nauhottaminen joo etenkin jos omaa musaa tekee niin pätkissä ineen. Coveriveiveissä nyt sit oma juttunsa miten haluaa tehdä. Täytyy tulevaisuudessa ko rupeen vaikeampia treenaa niin miettiä että onko wörttii harjotella 3kk jotai biisiä minkä saisin fullina pihalle liki ilman virheitä vai nauhottasko osissa - lähtökohtana kuitenkin se että mä osaan soittaa sen biisin tahdissa. Kuvauksen aikana tulee aina sit se jännitys ja suorituspaine.

Teenkö itselleni vai muille näitä? Hyvä kysymys. Oon välil miettiny että tekisin näitä videoita itselleni menneisyydessä, mut koska oon poikennut topicista just myös tommoseen lifestyle juttuun, niin vastaus on varmaan että teen sitä mitä iteltäni hyvältä tuntuu :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 581
Tästä nyt tämmöinen. Nauhoitin kuusikielisellä ja tietty sitten seiskakielisellä video. Vain kerran tuli hypättyä väärälle kielelle, kuten usein sattuu kun suht vähän tulee seiskalla soiteltua.

 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 682
Täytyy tulevaisuudessa ko rupeen vaikeampia treenaa niin miettiä että onko wörttii harjotella 3kk jotai biisiä minkä saisin fullina pihalle liki ilman virheitä vai nauhottasko osissa
Miks sun tarvis saada pihalle jotain materiaalia, johon ei taidot vaan riitä mitenkään päin?

Kuulostaa oikein perus ilmentymältä siitä, miten some pilaa kaikki hyvät asiat, kun ei voi vaan soittaa ja reenata kitaraa omaan tahtiinsa, vaan pitäs miettiä miten elehtii kameran edessä ja pitäs pystyä soittamaan matskua, johon ei vaan taidot yksinkertaisesti riitä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 340
Miks sun tarvis saada pihalle jotain materiaalia, johon ei taidot vaan riitä mitenkään päin?

Kuulostaa oikein perus ilmentymältä siitä, miten some pilaa kaikki hyvät asiat, kun ei voi vaan soittaa ja reenata kitaraa omaan tahtiinsa, vaan pitäs miettiä miten elehtii kameran edessä ja pitäs pystyä soittamaan matskua, johon ei vaan taidot yksinkertaisesti riitä.
Tarkotus ei oo soittaa semmosta mitä en osaa. Tai korkeintaan tälläset on sellasia mitä treenaan silloin tällöin mennäkseni reilusti yli oman mukavusalueen, ns. pidemmän ajan juttuja. Mä en pysty sanomaan vaikka 5v päästä että jos rupeisin treenaa Through The Fires And Flamesin sooloa että kauanko mulla menis treenaa se niin että osaan ja saan purkitettua ilman suurempia virheitä? Koska mul ei oo näkemystä ja taitotasoa vielä semmosiin jotka vaatii osaamista reippaasti enemmän että onko siinä oppimismatka hitaampi vai sama kuin esim. aloittelijalla breaking the lawin ulkoa opettelu?

Mutta siis mitä toho ilmehdintään ja eleisiin tulee niin en mä väkisin niitä pakota vaan ne tulee sit jos on tullakseen. Mut jotenkin jos en oo rautakanki arsessa soiton aikana vaan pyrin olemaan rennompi ja antaa "fiiliksien" viedä niin yleensä sit se soittokin onnistuu paremmin sekä ulospäinkin näkyy sitä fiilistä niin en mä näe tässä kuin hyötyä :D

Enivei, omalla tasolla tässä tehdään asioita.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 682
^ ok, jotenkin silti itelle tökkäisee tuommonen somen ehdoilla tekeminen, miltä tuo siis kuulostaa, kun minusta fokus on silloin ihan väärissä jutuissa, jos tarkoitus ois oppia soittamaan. Mut se siitä, ei oo minun asiani :D

Megadethi kun mainittiin, niin ite reenaillut pikkaisen Symphony of Destructionin soololuritusta ja ihan samat haasteet kuin pidemmän aikaa työn alla olleessa Killing Roadin soolossa. Joitain aika vammaisesti rytmitettyjä juttuja ja pari tosi veemäistä asemanvaihdosta niistä Martyn liikkuvissa arpeggioissa. Aika paljon matkaa, että noista kummastakaan kovin puhdasta ottoa sais, mutta pikkuhiljaa.

Ostin tuommoisen fret wrapin mikä lie tuonne satulan taa demppaamaan, mutta otin sit perus soittoon veks. Nauhoittaessa vois hyödyntää, niin jäänee jotain kihinöitä ja kahinoita veks, mutta vois noin muuten vaan koittaa soittaa puhtaasti.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
87
Hassua miten porukkaa tuntuu närästävän jos joku tekee youtubeen contenttia sillä ajatuksella, että ihmisiä kiinnostaisi myös katsoa niitä videoita. Harrastushan se sekin on siinä missä tuo kitaran soitto. Ja faktahan on myös se, että jos ajatellaan oikeita muusikoita niin pitää osata myös esiintyä. Ei se pelkkä soittotaito riitä jos livenä haluaa esiintyä ja olla siinä vielä hyväkin. Studiomuusikot sitten erikseen. Silloin voi sovitella sitä paksumpaakin kankea perseeseen jos siltä tuntuu.
Tokihan sitten jos haluaa vain ja ainoastaan keskittyä kitaran soittoon ja sen opiskelun maksimointiin niin kannattaa jättää kaikki muu ylimääräinen pois, mutta pääasiahan on, että harrastaa niinkuin itsestä tuntuu hyvältä ja mukavaa on.
 
Liittynyt
03.04.2019
Viestejä
544


Tuossa toiseksi uusin Kikon youtubekanavan video Wackenin backstagelta missä Marty mukana ja Teemu sattuu olemaan kameramiehenä joten ainakin tuolloin lienee ollut jo tiedossa tämä pesti.

Itse jos youtubeen laittelisin kamaa niin pitäisin huolen että ainakin perusasiat on tikissä eli kitara vireessä, timing timing ja timing (kuullostaa kauhealta jos koko ajan vähän lipsuu), ei turhaa bendailua kun tappailee (ellei se tietty kuulu just siihen biisiin) kuullostaa nimittäin todella epävireiseltä.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 682
Tuossa toiseksi uusin Kikon youtubekanavan video Wackenin backstagelta missä Marty mukana ja Teemu sattuu olemaan kameramiehenä joten ainakin tuolloin lienee ollut jo tiedossa tämä pesti.
Joo, netin jutuissa oli varmaan menny vähän sekaisin tuo, milloin Mäntysaaren kiinnitys julkistettiin ja kauanko sillä on oikeasti ollu aikaa reenata biisit (tai onko kenties osannu niitä jo entuudestaan).

Tiedä sitten onko Kiko menossa takaisinkaan ja onko ollu kyse kiertue-elämästä, vai ettei jaksa katella Mustainea päivästä toiseen, koska en pitäs tota jälkimmäistäkään mitenkään mahdottomana :D

Hassua miten porukkaa tuntuu närästävän jos joku tekee youtubeen contenttia sillä ajatuksella, että ihmisiä kiinnostaisi myös katsoa niitä videoita.
No, pointti lähinnä itellä, että eka ihan rauhassa hallittais se asia, josta tehdään kontenttia, mutta niin kuin sanoin jo, niin ei ole minun asiani, miten kukakin haluaa harrastaa.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
2 897
Markun robotti-imuri video oli kyllä aika hauska. :D

Olihan sinulla muuten kitaraopettaja välillä edes tsekkaamassa, miten kulkee? :)
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 859
No, pointti lähinnä itellä, että eka ihan rauhassa hallittais se asia, josta tehdään kontenttia, mutta niin kuin sanoin jo, niin ei ole minun asiani, miten kukakin haluaa harrastaa.
Tää on aika hankala asia. Milloin tuossa kitaransoitossa itse tietää, että hallitsee sen asian ja rupee sitten julkaisemaan siitä videoita? Ja soitonopettajatkin yleensä opettavat oppilailleen sitä, mikä heille oli aikoinaan haasteellista/puutteellista, mutta opetettavalle henkilölle sitten taas pitäisikin panostaa johonkin muihin juttuihin.

Omalla kohdalla kitara tuli hankittua 95. Vuonna 2018 sain omasta mielestäni oikeanlaisen tavan harjoitella tuota otelauta käden tekniikkaa. Plekukäden alternate ehkä alkaa mennä ja vasta viime toukokuussa onnistui yhden kielen alternate siten että kättä liikuetaan ranteesta, eikä koko kyynärvarresta. Tästä huolimatta itsellä ollut ihan alusta asti kaikkia vääriä käsityksiä, miten pitäisi harjoitella. Nykyisin pitäydyn tuossa oman vuoden 2018 ajatuksessani. Toiset soittajat ajattelevat, että se ei olisi oikea tapa (he eivät ole sitä kokeilleet), mutta minä pysyn tavassani treenata otelautakättä. Tarkennuksa ettö en siis ole ollut vuosiin missään soitonopiskelussa vaan kuullut muilta henkilöiltä miten heitä opettavat eri soitonopettajat.

Itsellä oli kyllä hyvä opettaja tuohon timingiin ja rytmiin, mutta en ole oikein jaksanut keskittyä sen harjoittelemiseen. Syy on vain se että en koe sitä itselleni ongelmalliseksi. Tietysti en edes ajattele soittavani mitään 16/17 tahtilajia.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 682
Tää on aika hankala asia. Milloin tuossa kitaransoitossa itse tietää, että hallitsee sen asian ja rupee sitten julkaisemaan siitä videoita?
No siis kai nää kuulet, osaatko jonkun jutun vai et, ts. meneekö oma versio sinne päinkään järkevästi, kuulostaako se hyvältä, riittävän puhtaalta ja niin edelleen?

Jos ei osaa soittaa jotain biisiä, kun ei riitä tekniikka, niin sitten ei ehkä kannata tehdä coveria siitä biisistä. Jos ei osaa jotain tekniikkaa, niin ei ehkä kannata opettaa sitä videolla muille. Tai jos ei ymmärrä jotain aluetta musiikin teoriasta kunnolla, niin ei ehkä kannata luennoida siitä videolla muille ja niin edelleen.

Terve itsekritiikki riittää minusta, ei tuossa sen enempää tarvita.

Ja varmaan kontenttia voi tehdä niinkin, että soittelee vaan vähän sinne päin covereita tai mitä soittaakaan, mutta henkilökohtaisesti on vaikea löytää arvoa noista ja ennemmin ite sit panostais vaikka treeniin tai semmoiseen matskuun, johon riittää näpitkin.
 
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
489
Ei se pelkkä soittotaito riitä jos livenä haluaa esiintyä
Itselle tulee jo kasarilla opittu "It's showtime!" meininki soittoon takaisin heti, jos paikalla on edes pari ihmistä. Käsien liikkeet 5x isompia kuin tarvitsisi + 3-soinnunkin biisit pitää näyttää siltä, kuin ne olisi ultra hankalaa progea / Jne. Hankala tosta tavasta on enää oikein päästä eroon.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 682
Viiminen viesti meikäläiseltä tähän aiheeseen, mutta karkas vähän ehkä sivuraiteille siitä tuo oma edellinen, miksi alunperin edes tartuin aiheeseen.

Jos tosiaan ton somen myötä tulee kaikkea sellaista, että mutristelee jonkun mielestä suuta väärin soittaessa ja sit fokus on tommoisissa jutuissa, niin silloin minusta viimeistään keskittyy vääriin juttuihin, jos soiton peruspalastenkin kanssa olis vielä tekemistä.

Mutta @Markqq :lla kova meininki ja into tehdä, niin kaikkea hyvää siis tuohon. Lähinnä vaan kannustaisin pyhittämään aikaa myös sille puhtaalle treenille, että sais soitinta haltuun, eikä homma menis ihan niin paljon tuon kontentin ehdoilla, mitä juttujen perusteella kuulostaa.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 859
No siis kai nää kuulet, osaatko jonkun jutun vai et, ts. meneekö oma versio sinne päinkään järkevästi, kuulostaako se hyvältä, riittävän puhtaalta ja niin edelleen?

Jos ei osaa soittaa jotain biisiä, kun ei riitä tekniikka, niin sitten ei ehkä kannata tehdä coveria siitä biisistä.
Tartun tähän soittotekniikka asiaan koska se oli/on itsellä ongelma. Mutta siis itse olen soitellut biisejä/osia biiseistä hyvän kuuloisesti, mutta silti itse soittotekniikka on ollut ihan surkea. Runtannut siis voimalla menemään sellaisia kappaleita jotka tuolla tavalla voi soittaa. Itseä siis toi että kappale kuulosti oikealta, antoi sitä uskomusta vääränlaiseen harjoitteluun.

Ei nyt sinänsä haittaa, kun tuo eka kitara vuodelta 95 oli divarista ja tuli lähinnä kokeilu juttuihin ja eka kunnon keppi sitten vasta 2007 jolloin rupesi harjoittelemaan...mutta silti meni monta vuotta jolloin teki asioita väärin.

Mutta omasta kokemuksesta sanoisin, että kun alkaa kitaransoiton harrastuksen, niin heti ekaksi soitonopettajan tunneille. Todennäköisesti kukaan opettaja ei ole täydellinen ja ei välttämättä osaa juuri kyseisen henkiilön ongelmakohtia ratkaista, mutta ainakin osaavat ne perusjutut ja miten rytmin saa pidettyä. Ei missään nimessä kannata vaan mitään tabuja kattella ja sen mukaan sitten ruveta biisejä treenaamaan.

Edit. Pilkku lisätty
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 682
Tartun tähän soittotekniikka asiaan koska se oli/on itsellä ongelma. Mutta siis itse olen soitellut biisejä/osia biiseistä hyvän kuuloisesti, mutta silti itse soittotekniikka on ollut ihan surkea. Runtannut siis voimalla menemään sellaisia kappaleita jotka tuolla tavalla voi soittaa. Itseä siis toi että kappale kuulosti oikealta antoi sitä uskomusta vääränlaiseen harjoitteluun.
Tää on vaikeampi asia :D Koska tekniikkojahan on monenlaisia, joilla voi soittaa (melkein) mitä vaan.

Jos kuulostaa oikealta ja ei tunnu käsissä pahalta, niin silloin on minusta todennäköisesti suht oikeilla raiteilla. Ei tosin ikinä haittaa, että ois joku asiantunteva ulkopuolinen, varsinkin just tuolloin alkuvaiheessa, katsomassa, ettei kerkeis tarttuun hirveän pahoja tapoja kovin syvälle.

Sooloissa, mitä oon viime aikoina reenaillut, huomannu itekin, jos on tekniikka (tai esim. pikkauspatternit) pielessä. Ei vaan pääse tempoon ja/tai soundaa oikealta. Sit tarvii ruveta miettimään, että mitä tarttis muuttaa.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 682
No tossa sitä meikäläisen itsekritiikitöntä soittoa. En oo ko. sooloa varsinaisesti reenaillut aikoihin, mutta sain jostain päähäni koittaa purkittaa ja kuuleehan tuosta, että leviää tekniikka muutamassa kohdassa, kun ei meinaa löytyä millään hyviä sormituksia ja asemia tuohon lopun luritukseen. Plus kymppisetillä tuo 21. nauhan puolentoista sävelaskeleen bendi melkoista repimistä ja jää herkästi vajaaksi.


Ei oo varmaan hirveän kauaa eetterissä, kun oon aika varma, että saisin ton paremminkin purkkiin, mutta tänään ei pystyny parempaan ja olkoon tää jonkinlainen epätäydellisyysharjoitus itelle.
 
Liittynyt
21.05.2017
Viestejä
210
Kyllähän kaikista hyödyllisintä olisi se, että Marqq menisi soittotunneille ja harjottelisi oikean opettajan johdolla. Eikä että purkittaa paskaa nettiin ja sitten välillä oppii kommentoijien kertoessa mikä meni väärin. Ja jos ei motivoi niin voin sanoa, että aika iso ero soittajilla, jotka ovat harjoitelleet kaksi vuotta itse tai saman ajan taitavan opettajan johdolla.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 340
Kyllähän kaikista hyödyllisintä olisi se, että Marqq menisi soittotunneille ja harjottelisi oikean opettajan johdolla. Eikä että purkittaa paskaa nettiin ja sitten välillä oppii kommentoijien kertoessa mikä meni väärin. Ja jos ei motivoi niin voin sanoa, että aika iso ero soittajilla, jotka ovat harjoitelleet kaksi vuotta itse tai saman ajan taitavan opettajan johdolla.
Menisin kyllä jos löytyisi sopiva opettaja. Nyt muutama käyneenä ei vaa ole yhteistä säveltä. Ja sit seki maksaa ku totee että 50€ meni, en saanut mitää irti. YouTube on ollut tähä mennessä paras.

Yhdellä kävin aika pitkään mut must alko tuntuu että ei se oo hintansa väärti ku en saanut sieltä oikein oppeja enää.

Self taught + netissä olevat kurssit + YouTube toimii paremmin kuin 50€ 45min josta ei jää käteen kuin luu.

Mut siis teen omaks ilokseen noita videoita tonne kuten yllä mainitsin. Ja saa nähdä jos esim 5v aikajanalle jatkaa et mitä opin sekä mihinpäin tää tekeminen vie :) todennäköisesti vain eteenpäin.

Oon ajatellut myös tätä tällei et teen tai tekisin videoita itselleni 2v taakse periaatteella.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 581
Hassua miten porukkaa tuntuu närästävän jos joku tekee youtubeen contenttia sillä ajatuksella, että ihmisiä kiinnostaisi myös katsoa niitä videoita. Harrastushan se sekin on siinä missä tuo kitaran soitto. Ja faktahan on myös se, että jos ajatellaan oikeita muusikoita niin pitää osata myös esiintyä. Ei se pelkkä soittotaito riitä jos livenä haluaa esiintyä ja olla siinä vielä hyväkin. Studiomuusikot sitten erikseen. Silloin voi sovitella sitä paksumpaakin kankea perseeseen jos siltä tuntuu.
Tokihan sitten jos haluaa vain ja ainoastaan keskittyä kitaran soittoon ja sen opiskelun maksimointiin niin kannattaa jättää kaikki muu ylimääräinen pois, mutta pääasiahan on, että harrastaa niinkuin itsestä tuntuu hyvältä ja mukavaa on.
No mulle se nyt on ihan sama mitä porukkaa tubeen uppaa. Mua vain ärsyttää se että neuvotaan asioita mitkä ei videon tekijälläkään ole hallussa.

Esim. jos olisi sähköalan harrastaja ja tekee videon siitä miten kattoon laitetaan lamppu, eikä laiteta virtoja pois kun jostain luki että se on nopeampaa. "Change the lamppu like a PRO!". "This crucial thing saves minutes on your way to being an electrician!!" Sitten katsotaan videoata missä saa näpeille. Jee. :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 581
Menisin kyllä jos löytyisi sopiva opettaja. Nyt muutama käyneenä ei vaa ole yhteistä säveltä. Ja sit seki maksaa ku totee että 50€ meni, en saanut mitää irti. YouTube on ollut tähä mennessä paras.

Yhdellä kävin aika pitkään mut must alko tuntuu että ei se oo hintansa väärti ku en saanut sieltä oikein oppeja enää.

Self taught + netissä olevat kurssit + YouTube toimii paremmin kuin 50€ 45min josta ei jää käteen kuin luu.

Mut siis teen omaks ilokseen noita videoita tonne kuten yllä mainitsin. Ja saa nähdä jos esim 5v aikajanalle jatkaa et mitä opin sekä mihinpäin tää tekeminen vie :) todennäköisesti vain eteenpäin.

Oon ajatellut myös tätä tällei et teen tai tekisin videoita itselleni 2v taakse periaatteella.
50€/45min on aika paljon :-o Mun tyttö käy ratsastamassa ja se maksaa 35€/60min.

Ootko kuitenkin vain itsepäinen ja teet omalla tavallasi? Esimerkkinä, kun täällä joku jostain täppingistä joskus mainitsi että pitää hieman taivuttaa kieltä, ettei vain paineta sormi ja nosteta ylös. Itsekin jo silloin heitin että älä
taivuta. Sittten myöhemmin tuli TrOO täpping like a PRO video missä ohjeistat taivuttamaan kieltä, joka kuulostaa ihan paskalta. Silloinkin mainitsin asiasta.

Jos yrität etsiä opettajaa/opetusvideoita, mitkä sopivat sinun soittoon, niin siinä voi olla etsimistä. Eli pitää olla opetusta joka opettaa tavalla, millä jo teet? Siltä kuulostaisi.

Jos teet videoita omaksi iloksi ja menneelle itsellesi, miksi sitten teet mitä muut vaatii? Miksi suosittelet kahden vuoden takaiselle itsellesi ostamaan IKEAn tuolin mikä sinulla jo on? Entä imurointijuttuja?

Mutta joo, onneksi ei ollut YouTubea ym. kun itse aloitti. Ei kyllä ollut opettajaakaan, mutta oli pari soittavaa kaveria + niillä joku isoveli joka oli myös pari vuotta soitossa edellä. Myös mulla oli pianotausta, jolloin musiikin kieli
oli jo jollain tapaa hanskassa. Soitin siis nuoteista, eli kun kirjastosta haki jonkun Maidenin nuottikirjan, soitin niistä nuoteista kun tabulatuurista en tajunnut mitään.

Edelleen, se että teet covereita alkuperäisten biisien päälle, ei kerro juuri mitään osaamisesta, kun valtaosa virheistä peittyy koska siellä se oikein menevä on alla. Se pitää itse vain huomata.

Ota joku riffi minkä kuvittelet menevän hyvin ja soita se sen alkuperäisen päälle. Kuulostaako hyvältä? Jos kuulostaa, niin teet siihen vain rumut taustalle hakkaamaan ja soita se nauhalle? Jos kuulostaa hyvältä sillä metodilla omaan
korvaan, niin sitten on hyvä. Sitten nauhoitat toisen satsin samanlaisena. Toimiiko ja tuleeko hyvä? Jos tulee, niin on hyvä!

Tuon pidän omana julkaisukynnyksenä. On tuossa itsellänikin paljon juttuja mitkä toimii kun soittaa alkuperäisen päälle, mutta siinä vaiheessa kun alkaa omaa versiota tekemään, niin huomaa omat vajavaisuudet ja kuinka paskalta
se oma soitto oikeasti kuulostaa siinä.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 682
Menisin kyllä jos löytyisi sopiva opettaja. Nyt muutama käyneenä ei vaa ole yhteistä säveltä. Ja sit seki maksaa ku totee että 50€ meni, en saanut mitää irti. YouTube on ollut tähä mennessä paras.

Yhdellä kävin aika pitkään mut must alko tuntuu että ei se oo hintansa väärti ku en saanut sieltä oikein oppeja enää.

Self taught + netissä olevat kurssit + YouTube toimii paremmin kuin 50€ 45min josta ei jää käteen kuin luu.
En tiiä, kuulostaa vähän kummalliselta, jos useamman opettajan kanssa ei löytyis yhteistä säveltä tai opettajilla ei oo annettavaa, vaikka ite on vielä aika alkutaipaleella.. Eka tuntihan on aina käytännössä vaan jonkinlainen tutustumiskäynti. Mietit opettajankin kannalta, niin eihän siinä kerkeä kattomaan kuin vähän, että millainen kaveri, mitä osaa ja koittaa vähän kartoittaa, mitä kaveri haluais kenties oppia. Pidemmän aikaa tarvii, että pääsee hommasssa jotenkin liikkeelle ja jotain yhteistä säveltä voi edes löytyä.

Mut aika varmaan näyttää, miten se homma on edennyt. Kovin yksipuoliseksi jää ainakin ymmärrys kitarasta, jos 90 pinnaa soitosta (tai enemmänkin?) on noita vitossointumetallicovereita.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 340
En tiiä, kuulostaa vähän kummalliselta, jos useamman opettajan kanssa ei löytyis yhteistä säveltä tai opettajilla ei oo annettavaa, vaikka ite on vielä aika alkutaipaleella.. Eka tuntihan on aina käytännössä vaan jonkinlainen tutustumiskäynti. Mietit opettajankin kannalta, niin eihän siinä kerkeä kattomaan kuin vähän, että millainen kaveri, mitä osaa ja koittaa vähän kartoittaa, mitä kaveri haluais kenties oppia. Pidemmän aikaa tarvii, että pääsee hommasssa jotenkin liikkeelle ja jotain yhteistä säveltä voi edes löytyä.

Mut aika varmaan näyttää, miten se homma on edennyt. Kovin yksipuoliseksi jää ainakin ymmärrys kitarasta, jos 90 pinnaa soitosta (tai enemmänkin?) on noita vitossointumetallicovereita.
Täst sais varmaanki inspistä taas mennä kokeilee soittotuntia. No siis joo jos jotain erilaisia tekniikoita lähden hiomaan opettajan avulla niin tuskinpa hirveesti väärin voi mennä, mut mä oon halunnut teoriaa nyt opettajan avulla käydä läpi ja nyt ainaki tällä missä nyt kävin selitti asioita niin että en oikein ymmärtänyt ja jotenki ne tunnit meni sillee sit että ei paljoa jäänyt käteen :D Sitku menin youtubesta kattoo parit opetusvideot (sattumalta löysin yhden kanavan joka selitti asiat niin että tyhmäkin ymmärtää) niin sain 15 minuuttiin enemmän kuin kahteen opetustuntin.

Ei mul oo ku täs kolmen kanssa ollut. Eka käynti on aina kartotus toki.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 682
Täst sais varmaanki inspistä taas mennä kokeilee soittotuntia. No siis joo jos jotain erilaisia tekniikoita lähden hiomaan opettajan avulla niin tuskinpa hirveesti väärin voi mennä, mut mä oon halunnut teoriaa nyt opettajan avulla käydä läpi ja nyt ainaki tällä missä nyt kävin selitti asioita niin että en oikein ymmärtänyt ja jotenki ne tunnit meni sillee sit että ei paljoa jäänyt käteen :D Sitku menin youtubesta kattoo parit opetusvideot (sattumalta löysin yhden kanavan joka selitti asiat niin että tyhmäkin ymmärtää) niin sain 15 minuuttiin enemmän kuin kahteen opetustuntin.

Ei mul oo ku täs kolmen kanssa ollut. Eka käynti on aina kartotus toki.
Sanoisin, että helpoiten noista tunneista saa irti jotain hyödyllistä, kun kattoisitte alkuun vaikka ihan soittoasentoja ja soittomekaniikkaa kuntoon. Sen jälkeen jotain tekniikkatreenejä niihin osa-alueisiin, jotka tökkii. Sen jälkeen jotain biisejä, joita tykkäät soittaa ja jotka tukee edellisiä tekniikkakokonaisuuksia. Noi on semmoisia konkreettisia juttuja, joita on helppo mallailla ja toistaa himassa.

Sit esim. jossain improjutuissa voi alkaa vähän purkamaan, että mitäs ne moodit oli, miltä ne kuulostaa, miten niitä kenties kannattas käyttää ja niin edelleen. Mulla oli tässä viikon aikana pureskeltavana ihan yksinkertainen setti, että laittaa Youtubesta soimaan vaikka A dronen (eli siis pelkkä monotoninen A-duuritausta) ja soittelee sen päälle D-duuria, joka on sama kuin A miksolyydinen. Ja koittaa saada sen fiiliksen, miltä miksolyydinen kuulostaa ja mistä sen soundi tulee. Paljon vaikeampaa hahmottaa soundia tai mitä kannattaa edes soittaa, jos on joku kovin monimutkainen tausta, jonka päälle pitäs koittaa vetää jotain musiikilta kuulostavaa.

Mut tuo teorian käyminen soittotunneilla ehkä vähän haastavaa omaankin makuun.. itellekin jäänyt vähän semmoinen puolivillainen fiilis, kun ollaan katottu tunneilla jotain sointuteoriaa ja tarvis varmaan mieluummin katella kirjasta noita ite ihan ajan kanssa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 340
50€/45min on aika paljon :-o Mun tyttö käy ratsastamassa ja se maksaa 35€/60min.

Ootko kuitenkin vain itsepäinen ja teet omalla tavallasi? Esimerkkinä, kun täällä joku jostain täppingistä joskus mainitsi että pitää hieman taivuttaa kieltä, ettei vain paineta sormi ja nosteta ylös. Itsekin jo silloin heitin että älä
taivuta. Sittten myöhemmin tuli TrOO täpping like a PRO video missä ohjeistat taivuttamaan kieltä, joka kuulostaa ihan paskalta. Silloinkin mainitsin asiasta.

Jos yrität etsiä opettajaa/opetusvideoita, mitkä sopivat sinun soittoon, niin siinä voi olla etsimistä. Eli pitää olla opetusta joka opettaa tavalla, millä jo teet? Siltä kuulostaisi.

Jos teet videoita omaksi iloksi ja menneelle itsellesi, miksi sitten teet mitä muut vaatii? Miksi suosittelet kahden vuoden takaiselle itsellesi ostamaan IKEAn tuolin mikä sinulla jo on? Entä imurointijuttuja?

Mutta joo, onneksi ei ollut YouTubea ym. kun itse aloitti. Ei kyllä ollut opettajaakaan, mutta oli pari soittavaa kaveria + niillä joku isoveli joka oli myös pari vuotta soitossa edellä. Myös mulla oli pianotausta, jolloin musiikin kieli
oli jo jollain tapaa hanskassa. Soitin siis nuoteista, eli kun kirjastosta haki jonkun Maidenin nuottikirjan, soitin niistä nuoteista kun tabulatuurista en tajunnut mitään.

Edelleen, se että teet covereita alkuperäisten biisien päälle, ei kerro juuri mitään osaamisesta, kun valtaosa virheistä peittyy koska siellä se oikein menevä on alla. Se pitää itse vain huomata.

Ota joku riffi minkä kuvittelet menevän hyvin ja soita se sen alkuperäisen päälle. Kuulostaako hyvältä? Jos kuulostaa, niin teet siihen vain rumut taustalle hakkaamaan ja soita se nauhalle? Jos kuulostaa hyvältä sillä metodilla omaan
korvaan, niin sitten on hyvä. Sitten nauhoitat toisen satsin samanlaisena. Toimiiko ja tuleeko hyvä? Jos tulee, niin on hyvä!

Tuon pidän omana julkaisukynnyksenä. On tuossa itsellänikin paljon juttuja mitkä toimii kun soittaa alkuperäisen päälle, mutta siinä vaiheessa kun alkaa omaa versiota tekemään, niin huomaa omat vajavaisuudet ja kuinka paskalta
se oma soitto oikeasti kuulostaa siinä.
Yhden tapping videon mä oon tehnyt, taisit nyt tuota alternate pikkingii tarkoittaa. Asialliset pointsit kuitenkin, se tässä kohtaa olis hyvä olla enemmän "Practicing Tapping Part 1" tai vastaavan tyylisesti. Tekisin sitten vaikka 8 videoo siitä eri vuodenaikana koko proseduurista että mitä oon oppinut ja miten. Otsikoita voisin vähä muokata "ei klikkiotsikosta" realistisemmaksi.

Muuten en ole sen itsepäisempi kuin tavallinen ihminen, kyllä mä haluan oppii tän kirveen kanssa ja mennä eteenpäin tässä tekemisessä. Se "kapeakatseisuus" tulee varmasti nyt tässä tietyn genren soittamisessa.

Tuo "tee itselleni 2v sitten" videoita -ajatusmetodi tuli vasta nyt tässä vähä aika sitten mieleen ja opin tämän eräältä sisällöntuottajalta - oli aihe kuin aihe. Ja mitä tulee ikea tuoleihin tai robotti-imureihin, niin mitä väliä? :D

Opettajan kohdalla on tärkeä että on tulee toimeen ja se osaisi opettaa mulle silleen että mä saisin siitä parhaiten irti. Ei se tarkoita tässä että en halua oppia tai että olen itsepäinen asian suhteen, enkä haluaisi joustaa jossain soittotyyleissä mitä olen tähän mennessä oppinut. Bullshit. Mä en halua maksaa semmoisesta opettajalle joka ei "osaa" opettaa. Tai siis varmasti osaa opettaa, mutta koska me ollaan kaikki erilaisia, opitaan asiat vähän eri tavalla. Ei se auta kuin lähteä etsimään uutta opettajaa kenen kanssa kokeilen :) Mut se on aika iso kynnys. Helpompi jos joku jostain ehdottaa et hei käyppäs tämän luona kokeilemassa et natsaako.

Nois covereist sen verran että Reaperiin nauhotettuna kyl kuulee aika tehokkaasti oman paskuuden tuossa soittamisessa :D "Teet rummut taustalle hakkaa" <- löytyskö full guidea tähän?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 340
Sanoisin, että helpoiten noista tunneista saa irti jotain hyödyllistä, kun kattoisitte alkuun vaikka ihan soittoasentoja ja soittomekaniikkaa kuntoon. Sen jälkeen jotain tekniikkatreenejä niihin osa-alueisiin, jotka tökkii. Sen jälkeen jotain biisejä, joita tykkäät soittaa ja jotka tukee edellisiä tekniikkakokonaisuuksia. Noi on semmoisia konkreettisia juttuja, joita on helppo mallailla ja toistaa himassa.

Sit esim. jossain improjutuissa voi alkaa vähän purkamaan, että mitäs ne moodit oli, miltä ne kuulostaa, miten niitä kenties kannattas käyttää ja niin edelleen. Mulla oli tässä viikon aikana pureskeltavana ihan yksinkertainen setti, että laittaa Youtubesta soimaan vaikka A dronen (eli siis pelkkä monotoninen A-duuritausta) ja soittelee sen päälle D-duuria, joka on sama kuin A miksolyydinen. Ja koittaa saada sen fiiliksen, miltä miksolyydinen kuulostaa ja mistä sen soundi tulee. Paljon vaikeampaa hahmottaa soundia tai mitä kannattaa edes soittaa, jos on joku kovin monimutkainen tausta, jonka päälle pitäs koittaa vetää jotain musiikilta kuulostavaa.

Mut tuo teorian käyminen soittotunneilla ehkä vähän haastavaa omaankin makuun.. itellekin jäänyt vähän semmoinen puolivillainen fiilis, kun ollaan katottu tunneilla jotain sointuteoriaa ja tarvis varmaan mieluummin katella kirjasta noita ite ihan ajan kanssa.
Mul tuli vastaan joku kirja tässä taannoin jota kovin suositeltiin teorian opiskeluun omalla tahdilla. Pitäis vaan etsiä se. En itse vielä perehtynyt siihen, mutta mitä kyselin yhdeltä palstalta niin sen verran yhdisti poloisia, että monella on aivan tuskaa ollut tuo teoria ja sen kirjan avulla saanut ahaa elämykset teorian suhteen. Tuo toivoa :D
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 745
Viestejä
4 321 293
Jäsenet
72 099
Uusin jäsen
Antart

Hinta.fi

Ylös Bottom