Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kaveri heitti haasteen (trolololol jne..):
Kerroin, että jos mä tän joskus osaan vetää yhtä hyvin niin lupaan maailmanympärimatkan mun kustannuksella
Yngwie J. Malmsteen - Trilogy Opus Suite No. 5
Yngwie J. Malmsteen - Vengeance
On se komeeta ja siistiä kun sen osaa. Kauan olet @Ad_Astra soitellut kitaraa?
Joo, oot tainnu laittaa näitä myös muusikoiden.nettiin. Joku video tullut siellä vastaan.Tässä mun molemmat. Trilogyyn helpotti huomattavasti kun otti 2.0mm plektran. Muuten mennään 1.5mm lätkällä.
Eipä nääkään täydellisiä ole. Nopealla aikataululla kuitenkin tehty, eli taustan teko (vengeance. trilogy lainattiin netistä)
päivässä, pari treenivetoa ja ykkösellä sisään. Toki näin youtube aikakaudella vois vetää eri pätkissä ja kuvakulmissa kunnes
"täydellinen" veto, mutta enempi tykkään semmoisesta "as is" -menosta mikä antaa sen aidon kuvan sen hetkisestä tasosta.
Joo, oot tainnu laittaa näitä myös muusikoiden.nettiin. Joku video tullut siellä vastaan.
Sehän oli asiallista kotisoittoa ja maukas kitarasoundi varsinkin Vengeancessa Tykkään ite siitä, että coverit reenataan ensin oikein ja sen jälkeen vasta varioidaan ja tykkään ylipäätään vähän enemmän uskollisista versioista alkuperäisille, mutta tuossa reenikontekstissa tai ajan kuvana ajavat varmasti asiansa hyvin.
Propsit kyllä teille jotka jaksatte hinkata noita biisejä. Kuten sanottua, itse en jaksa enää opetella nuotista nuottiin biisejä. Korvakuulolla mennään genrestä huolimatta.
Lapsena nauratti musiikinopettajan moittiessa sähkökitaran roikkuvan liian alhaalla. Nykyään häiritsee, kun tuntuu että kaikilla on kitara liian alhaalla ja kitaran kaula liian vaakatasossa. Tämän seurauksena vasemman käden ranne kiertyy ja kämmenen sisäpuoli ei pysy samassa linjassa otelaudan kanssa. Pikkusormi on muutenkin lyhyt sormi, mutta kämmenen kiertyessä tällaiseen asentoon, se on vielä erityisen kaukana pelipaikoista ja ehkä sitten vähän tämän seurauksena jopa vältellään pikkusormen käyttöä. Keskisormi ja nimetön tekee venytyksiä useiden nauhojen yli. Tästä syystä esimerkiksi Steve Vain soitto ei näytä kauniilta omaan silmään. Aiemmin linkattu Per Nilsson näyttää taas aika hyvältä.
Onkohan tuosta mihinkään?
https://www.stpaulssound.fi/peavey-vypyr-vip-1-mallintava-kitarakombo/p/7309432/#description
Tarkoitus olisi saada kahden asunnon välillä siirtelyyn ja sisätiloissa soitteluun vahvistin, jolla pystyy ajamaan sekä sähkökitaraa että bassoa. Soitan myös paljon kuulokkeilla, eli vahvistimen oman kaiuttimen äänenlaatu ei ole ihan kaikista tärkeintä. Esiintymislavalle saatan myös päätyä tuon kanssa silloin tällöin, mutta silloin käytetään ihan linjaulostuloa ja on myös toinen vahvistin tarjolla. Ja silloinkaan ei soiteta mitään raskasta musiikkia täysillä. Treenipaikka on ainoa paikka, missä potkua oikeasti tarvitaan, mutta siellä on 500W kaappi.
Tuo Vypyr on saanut ainakin hyviä arvosteluja ja vaikuttaa asialliselta peliltä sekä bassolle että kitaralle. Sitten mietin myös ihan bassovahvistimen hankkimista, jonka läpi soittaisi kitaraa. Vaatisi kyllä pedaalia, jotta saisi säröä ja eri soundeja mukaan. Ilmeisesti Fender Rumblet ja Vox VX50BA toimivat tuossa ihan ok.
Jeps, Steve Vain uusinta videota katsellessa pisti ihan sama silmään. Sillä on tosin pari muuta kikkakolmosta, mitä moni kitaristi välttelee tekemästä. Ja vaikka olisi sama väline käytössä, niin valtaosalla jäisi tekemättäkin
No, ööööh, ehkä tota Vain Hydraa on kohtuullisen helppo vältelläkin, kun on totaalisen uniikki yksittäiskappale, joka on tehty noita Vain perversioita vartenEdit. Itsehän välttelen juuri tuollaisia kolmekaulaisia lonkerohirviöitä nimenomaan soittoteknisistä syistä.
No, ööööh, ehkä tota Vain Hydraa on kohtuullisen helppo vältelläkin, kun on totaalisen uniikki yksittäiskappale, joka on tehty noita Vain perversioita varten
En keksi ite, miks haluisin edes jotain Page / Slash 2-kaulaista SG:täkään.
Ziisus perkele mikä pyydys! Ollaan kyllä jo turhan lähellä kummeli leveleitä
Edit. Itsehän välttelen juuri tuollaisia kolmekaulaisia lonkerohirviöitä nimenomaan soittoteknisistä syistä.
Tästä vähän tarkemmin mitä tuossa soittimessa on mukana. Seducer, climax regulator, optional lamp input
Kaveri heitti haasteen (trolololol jne..):
Kerroin, että jos mä tän joskus osaan vetää yhtä hyvin niin lupaan maailmanympärimatkan mun kustannuksella
Joku klaffin korvike käyttöön (kuten vaikka omat kädet...), jolla saa alkuun (& loppuun) terävän & helposti, editoidessa erottuvan äänen. Sitten etsitään kummastakin se ääni ja laitetaan ääniaallot 1:1 kohdilleen.uinkakohan hankala on saada se ääni ja kuva täysin samaan tahtiin
Jep. Vanha Vox imee poliisiradioin avauksen itseensä Eli kun jepari painaa tangenttia niin mulle kuuluu aina joku "Torni kaksi" tai jotain. Sen jälkeen se menee vinkunaksi kun on salattua vissin? Myös joskus radio puskee läpi ja meri VHF. Ihanaa yrittää äänittää Mutta komeita skifi efektejä sieltä josku tuleeMun styrkkari aikanaan (no, vähän heikkolaatuisempi kitarakaapeli) nappasi radiosignaalia. Sai siinä sit taustanauhat henkimaailmasta.
Kuuntelin kyllä vaan tässä muun mökän seassa läppäriltä, kun emäntä kahtelee tuossa telkkaria, mutta minusta soitto kuulosti ihan hyvältä ja ihan oikeaa nuottia tuli oikeaan aikaan.Ja kehitysideat otan vastaan..
Uutta videoo Ja kehitysideat otan vastaan.. Seuraavaan biisiin jo sitten todennäköisesti äänenlaatu paranee kun saan tuon mikin toimimaan halutulla tavalla! PS. Mä unohdin täysin ottaa videoo siitä kun kitara pitää itsestään meteliä, mut pyrin sen tekemään tässä..
E: Mietin et tulikoha vähä liian kovalla biisi taustalle tuohon (saan sen muokattua hiljaisemmaksi) ja särökitara jäi liian hiljaiseksi (tämänkin volaa voin muokata). Mitä mieltä? Nopeastiha tuon päivittäis ja uppais uudestaan.
Tuntuuko tuo luonnottomalta pitää pikkauskäden sormia auki? Ja jännitätkö jotenkin noita muita sormia tai kämmentä, kun koitat pitää sormia auki? Näyttää nimittäin vähän siltä, ettei tuo sun pikkauskäsi (sormet, kämmen, ranne) oo ihan niin rentona, mitä pitäs. Ja liekö sit tuo edellinen, kun tekee tuosta pikkausliikkeestä vähän tuollaisen hankalan näköisen.
Hyvältä vaikuttaa.
Itsehän en mitään mistään tajua, mutta hiukan tuota soittoasentoa kommentoin. Näin niinkuin omasta näkökulmasta. Henk. koht. en pidä ollenkaan ns. klasarityylistä vaan että kitara on plektrakäden puoleisen reiden päällä. Voisit säkin sitä ehkäpä kokeilla, koska mun silmään juuri tuo pickaava käsi on liian isossa kulmassa, mikä näkyy juuri tuossa isossa pickausliikkeessä. Nyt ei kitaraa tässä, mutta mutuna heittäisin että ranne menisi n. 45 asteen kulmassa tallamikkiin nähden. Käsi siis tulee vähän ylempää.
Toki, kuten aiemmin sanonut niin kaikki tavat mitkä tuntuu luonnollisilta, on ok. Lähinnä mietin siltä kantilta, että jos joskus floikkakitaraa soittelet, niin mikäli käsi tulee liian sivusta, niin voipi tulla ongelmia kun käsi painaa floikkaa ja sitten taas pitää yrittää pitää kouraa eri asennossa.
Ainakin tuossa soittoasennossa on minusta se, että jos opettelee soittamaan vain ja ainoastaan tuollaisessa asennossa, niin voi olla vaikeaa siinä vaiheessa, kun pitäs soittaa seisten hihnalla.
Ja varmaan kyllä vaikuttaa herkästi mekaniikkaankin, mistä syystä olis ehkä myös suositeltavaa opetella soittamaan neutraalissa asennossa, kuten nyt esim. tuossa videon kuvassa.
Jonkun verranhan tuota kaulan nostamista ylös näkee kokeneemmillakin soittajilla. Saattaa auttaa ylttämään vähän paremmin matalammille kielille tietyissä otteissa.
Joo, minähän siitä kirjoittelin ja havaitsin kyllä, että sitä oli myös koitettu soveltaa Sillä vaan kysyin, kun näytti vähän siltä, että se käsi kramppaa ihan just Mut hyvä jos tuntuu rennolta, se ois yksi niitä olennaisimpia juttuja oikeiden asentojen lisäksi.Mulle aikasemmi mainittiin, että käsi nyrkissä, vapautahan sormia ulos ihan sillä varauksella jos tai kun niitä tulee käytettyä korkeammille kielille No ei ihan suoraan näin, mutta sinnepäin. Joten mä oon sitä nyt yrittänyt soveltaa.
Uutta videoo Ja kehitysideat otan vastaan.. Seuraavaan biisiin jo sitten todennäköisesti äänenlaatu paranee kun saan tuon mikin toimimaan halutulla tavalla! PS. Mä unohdin täysin ottaa videoo siitä kun kitara pitää itsestään meteliä, mut pyrin sen tekemään tässä..
E: Mietin et tulikoha vähä liian kovalla biisi taustalle tuohon (saan sen muokattua hiljaisemmaksi) ja särökitara jäi liian hiljaiseksi (tämänkin volaa voin muokata). Mitä mieltä? Nopeastiha tuon päivittäis ja uppais uudestaan.
Sellainen huomio tuli mieleen tuosta Ad_Astran videosta että pikkauksen kohtakin vaikuttaa soundiin. Kandee kokeilla puhtaalla soundilla miltä kuulostaa jos pikkaa läheltä kaulaa vs lähempää tallaa. Esim. oma pikkaustyylini tapahtuu lähempänä tallamikkiä kuin kaulamikkiä. Kielet on siinä kohtaa napakammat eikä letkuile plektran alla yhtä paljon kuin kaulan lähellä. Plus soundi on myös tiukempi. Kitarakohtainen homma tietysti että mihin se käsi ylipäätään sujuvasti voi asettua. Ja missä kippurassa ne plektrasormet on.
Ootan itse asiassa mielenkiinnolla tota Tokain Les Paulia. Toi Les Paulin lyhyempi 24,75" skaala on vähän rennompi soittaa. Eikä oo keskimikkiä eikä mikkivalitsimia tiellä soittaessa \o/
Eikö se kannata melkein hommata jo joku tuota tarkoitusta varten ajateltu soittopeli kuin lähteä raiskaamaan hyvää LP-parkaa?Täytyy kyllä sanoa, että oma LePa-klooni lyhyellä skaalallaan on varmaan mukavin kitarani soittaa, vaikka mulla ihan kohtuullisen pitkät sormet onkin. Harmi, että humbuckerit ei vaan itselle oikein ole mieleen, eikä tuossa kitarassa ole vibrakeppiä, jota tykkään kanssa käytellä. Olenkin miettinyt että pitäisiköhän pervoilla tuohon yksikelaiset mikit ja vaikka Duisenbergin Les Trem. Olisi kyllä aika epäpyhä vehje sen jälkeen...
Eikö se kannata melkein hommata jo joku tuota tarkoitusta varten ajateltu soittopeli kuin lähteä raiskaamaan hyvää LP-parkaa?
Äkkiseltään googlattuna joku Jaguar-tyyppinen kitara ois aika lähellä. Lyhyt skaala, kampi, strato-tyyppistä mikkiä.
Varmaan kyllä joku kotimainen custom-mikkejä valmistava paja tekee humpparikoteloon sopivaa yksikelaisen soundilla olevaa mikkiä, mutta toi kammen asennus tuntuu jo lähtökohtaisesti itestä pahalta
Minähän siis hommasin LP:n myös siksi, että on yksi kiinteätallainenkin, jonka virettä saa vaihdella vapaammin säätämättä kitaraa uusiksi.
Asia kunnossa, sit antaa palaaSen takia ostetaan noita edullisia malleja, niin kehtaa tehdä niillä kaikkea pervoa. ;-)
Kah, ihan mielenkiintoiset. Kattelin tuossa itse yhtä käytettyä Godinia, joka ois ollut varustettuna Seymourin P-Railseilla, mutta jäi nyt sit tuon Tokain alle se hankinta. P-Railseissakin vähän niin kuin samaa ideaa käsittääkseni.Tosin pitkään on kyllä vähän kutkutellut testata tällaista hybridimikkiä, jolla voisi teoriassa saada samaan kitaraan sekä räyheät hot rail humpparit, että perinteisemmät "stratomikit".
Asia kunnossa, sit antaa palaa
Kah, ihan mielenkiintoiset. Kattelin tuossa itse yhtä käytettyä Godinia, joka ois ollut varustettuna Seymourin P-Railseilla, mutta jäi nyt sit tuon Tokain alle se hankinta. P-Railseissakin vähän niin kuin samaa ideaa käsittääkseni.
En oo toistaiseksi saanu oikein totutettua itteeni noihin push-pull -systeemeihin. Ainakin tossa mun ESP LTD Elitessä ovat turhan jäykät käyttää, ei onnistuis minulla mitkään nopsat vaihdot livetilanteessa. Mikkeinä tuossa kitarassa Fishmanin Fluence Classicit. Ihan makeita soundeja noista kyllä saa eri asetuksin.
Tossa musarissa taas käyttökelpoisempi tonen push-pull (ja molempien humppareiden puolitus), kun on sen verran sulavampi nostaa se potikka.
Hmm, tästä on kyllä toinenkin näkemys, että noi liian kuumat mikit syö dynamiikkaa ja vie pois juttuja, joita niillä voi järkevästi tehdä. Ja että pedaaleilla, vahvarilla (tai jollain asiallisella digitaaliefektillä) saa kyllä hönkää soundiin, jos ei mikeistä suoraan löydy. Tuo ei ole siis suoraan minun päästäni, vaan juttelin tästä yhden kaiffarin kanssa, joka on pitkän linjan soittaja ja rakennellut itsekin useampia kitaroita, mutta kallistun kyllä ehkä enemmän tuohon suuntaan.Sen olen todennut, että avainasemassa hyvänkuuloisiin splitteihin on se, että humpparit on tarpeeksi kuumat. Tuossa LePassa mulla on "vintage"-speksin 6-7 kOhm resistanssin humpparit, jotka puolitettuina ovat tietysti vielä puolet tuosta, jolloin ääni on hiljainen ja ohut. Schecterin hevikepissä mulla taas on paljon kuumemmat 15 kOhmin humpparit, jotka puolittuvat erittäin hienon kuuloisiksi. Saundi sopii mielestäni erinomaisesti Knopfler - tyyliseen cleaniin näppäilyyn.
Hmm, tästä on kyllä toinenkin näkemys, että noi liian kuumat mikit syö dynamiikkaa ja vie pois juttuja, joita niillä voi järkevästi tehdä.
Tuo Harley Benton DnaFX Git saapui ja voi luuuuoja siinä on paljon säätöjä. 200 esiasennettua ääntä joita voi sitten vielä itse modailla miten huvittaa. Sitte vielä vahvistimen päästä ku säätää niin saa lisää kikkoja. Mut lähtökohtaisesti pidän vahvarin säädöt ihan defaulttina / clean soundina ja tuolta pedaalista sitten väännän ääniä. Toki niitä on paljon ja siihe saa kyllä aikaa kuluu. Jää toi @Ad_Astra lähettämä EQ-Pedaali nyt pois ellen nyt "kyllästy" tuon pedaalin laajuuteen ja palaan takaisin vanhaan tuttuun turvalliseen Siis nyt vaan mukavan kuulonen asetus päälle ja treenailee biisejä..
Sitte pittäs tuo mikrofooni säätää ja saada nauhalle koneelle tuota ääntä.. Onhan tässä kaikkea.. Oli se niin helppo ku oli vain vahvistin, pikku eq-pedaali ja puhelin joka kuvasi.. Mut kaippa tää sitte palkitsee kun mä aikani näide kanssa sählään.
Huomioi sitten että niin kauan kuin vedät vahvistimen inputtiin, niin mukana on aina vahvistimen oma mallinnus mukana, eli sulla on sitten tuplamallinnus jos tuossa multsarissa on vahvarimalli päällä. Sekä tietysti kaappimallinnus. Yleensäkin kun mallintavilla mennään niin mahdollisimman neutraalia äänentoistoa kannattaa käyttää. Jos kaikkea multiefektin ominaisuuksia haluaa hyödyntää, niin sen outputista vahvistimen Aux In ja multiefektistä mieluiten kaappimalli pois. Multiefektistä sitten volumen säätö. Ettei ole tårta på tårta på tårta.
Itse kerkesin useasti käyttää niin että esim Bossin muljuttimesta silloisen vahvistimen loop returniin, jolloin käytössä oli vain pääte ja vahvarin master volumella mentiin.