Kitaran soittaminen

Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
702
Nykyään on kyllä opettelukin helpompaa, kun kaikenlaista materiaalia on saatavilla aivan rajattomasti. Myö jouduttiin fillaroimaan kirjastoon lainaamaan nuottikirjoja tai opettelemaan korvalla (mikä on kyllä taito, mitä pitäs ehdottomasti muistaa pitää yllä).
Hei, oli siinä puolensakin. Pysyi focus paremmin kun kaikki kerrallaan käytössä oleva materiaali oli pari muutaman biisin sisältävää kirjaa. :D

Vai onko toiset synnynnäisesti lahjakkaita tietokonepelaajia?
On. Sulla on nyt pari juttua aika pahasti hukassa. Ensinnäkin kovan treenaamisen arvo ja lahjakkuus eivät ole toisiaan poissulkevia juttuja, toiseksi tuo sana "lahjakkuus" on ehkä joskus huono ilmaisu ja ehkä siksi tartut siihen niin pirusti. Kyseessähän on yksinkertaisesti evoluution ja genetiikan aiheuttamista yksilö-ominaisuuksista, joista todella rajatussa kontekstissa käytetään termiä "lahjakkuus". Tämähän ei tarkoita suoraan että tietyt fyysiset ominaisuudet tai kognitiivinen kyky olisivat juuri tuota yhtä taitoa ajatellen se lahjakkuus, vaan niinpäin että juuri nämä ominaisuudet saavat sinut otollisemmaksi maaperäksi suorittamaan tiettyä asiaa kuin monet muut. Nämä täsmälleen samat ominaisuudet ovat yhtälailla "lahjakkuus" joissain muussakin asiassa mihin ne soveltuvat. Tämä nyt on aika perus-settiä asioista mitkä on tiedetty iät ja ajat, enkä oikein pysty edes ymmärtämään miksi se on niin vaikea hahmottaa. Ehkä olet nyt vain liian paatoksessasi että hahmottaisit hommaa ihan kokonaisuutena? Anyhow, eiköhän mun kontribuutioni tähän jarnaan ala riittämään, juostaan ympyrää niin maan perkeleesti. :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21
Jos mä tuon Superlux HI10 ostan, niin tarviin varmaanki tälläsen kaapelin että saan suoraa koneelle äänitettyä? Eurolite DMX-Adapter Out Jack 3,5/XLR
En ihan hahmota mihin tarkalleen tuota superluxin mikkiä olit käyttämässä, oliko akustista kitaraa mukana vai pelkkä sähkökitara? Mutta yleisesti ottaen tarvit tuon mikin ja kaapelin lisäksi jonkun boksin jonka kautta signaalin saat tietokoneelle. Esim tuo audient tai focusrite tai vastaava. Voi olla jokin muukin tapa (jollain mikserillä itsekin joskus tallennellu aikoinaan), mutta mikittelyt ei ole itselle tuttua hommaa, joten joku osaavampi voi varmaan neuvoa niissä.

Tuo oma pointti plugareista oli se, että voi skipata vahvarit ja mikit, ja saa suoraan kitarasta signaalin koneelle ja plugineilla mallintaa lähes mitä tahansa vahvistinta. Vähemmän fyysistä tavaraa nurkissa, ja paljon helpommin korvattavissa ja laajennettavissa setup tarpeen mukaan. Signaali siis menee silloin näin: sähkökitara -> audio interface -> tietokone. Ja audio interfacessa kiinni joko kuulokkeet tai aktiivikaiuttimet. Muuta fyysistä tavaraa ei tarvi, jos ei muuta tarkoitusta ole kuin tallentaa omaa soittoa, eli ei tarvi pedaaleja, kaappeja, mikkejä...
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 682
Nykyään valtaosa soitosta onkin vaan jotakin seikkailevaa melodian hakemista, moodien kokeiluja tjms. omia juttuja. Harvemmin tulee enää soiteltua ja opeteltua muiden biisejä. Joskus tosin kitara kädessä kun kuuntelee musaa niin alkaa tablailemaan korvakuulolla mukana (esimerkiksi pelimuusiikkia ja/tai leffamusiikkia kitaraan sovittamista), se jos joku on hauskaa ja kehittävää. Tuo myös inspiraatiota omaan soittoon ja sävelkorvaan.

Nuottien lukeminen olisi kyllä yksi opeteltava asia vielä, ei ole vielä tähän mennessä riittänyt motivaatio tarpeeksi siihen. Unelmoin taidosta jossa pystyy kirjoittamaan musiikkia ilman mitään instrumenttia, pelkästään nuotteja kirjoittamalla ja niitä lukemalla.
Tuohon ekaan kappaleeseen, niin joo, tommosta se oli tai on vähän edelleen itelläkin. Minusta tuo vaan saa oman soiton junnaamaan paikallaan ja minä näen fiksumpana sen, että opettelee säännöllisesti uutta materiaalia. Siitä tarttuu aina sit juttuja omaankin työkalupakkiin, mikä taas tekee siitä omasta päästä läräämisestä monipuolisempaa jne. Taisit tuossa kyllä viitatakin ihan samaan kuin edellä.

Nuottien luvusta, niin mulla on tosiaan taskussa nelisen vuotta musiikin teorioita klassiselta puolelta lapsuudesta, että nuotteja luen edelleen suht sujuvasti, mutta kyllä mun mielellään ois kuultava soitettava kama, että menee oikeasti niin kuin pitää. Lähinnä siis korvalla paljon helpompi hiffata rytmitys ja fraseeraus.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 340
En ihan hahmota mihin tarkalleen tuota superluxin mikkiä olit käyttämässä, oliko akustista kitaraa mukana vai pelkkä sähkökitara? Mutta yleisesti ottaen tarvit tuon mikin ja kaapelin lisäksi jonkun boksin jonka kautta signaalin saat tietokoneelle. Esim tuo audient tai focusrite tai vastaava. Voi olla jokin muukin tapa (jollain mikserillä itsekin joskus tallennellu aikoinaan), mutta mikittelyt ei ole itselle tuttua hommaa, joten joku osaavampi voi varmaan neuvoa niissä.

Tuo oma pointti plugareista oli se, että voi skipata vahvarit ja mikit, ja saa suoraan kitarasta signaalin koneelle ja plugineilla mallintaa lähes mitä tahansa vahvistinta. Vähemmän fyysistä tavaraa nurkissa, ja paljon helpommin korvattavissa ja laajennettavissa setup tarpeen mukaan. Signaali siis menee silloin näin: sähkökitara -> audio interface -> tietokone. Ja audio interfacessa kiinni joko kuulokkeet tai aktiivikaiuttimet. Muuta fyysistä tavaraa ei tarvi, jos ei muuta tarkoitusta ole kuin tallentaa omaa soittoa, eli ei tarvi pedaaleja, kaappeja, mikkejä...
Siis akustinen ja sähkökitara. Ja tarkotus oli äänittää tuolla soittelua kun puhelimen kajarin laatu on mikä on.

Ja monihan sanoo samaa, että kitara kiinni koneeseen ja tietokoneen kautta siten ei tarvita muuta kuin tietokone ohjelmistoineen.
Mä oon jotenki vielä niin vanha luokan tekijä, että tykkään perus vahvareista ja vehkeistä. En mä sitten tiedä milloin mä siirryn nykyaikaan :)

Joten tarvitsisin jonku audio interfacen tuohon väliin sitten. Kannattaako kuinka halpaa lähteä ostamaan? Toisaalta jos mulla olis tuo mikki ja audio interface, saisin ääntä koneelle ja moisen avulla sitten mahdollisesti tulevaisuudessa päivittäisin erillisestä vahvarista tietokoneen puolella kajareineen.

En nyt tässä kohtaa tahtoisi liikaa miettiä tätä laite -ja tekniikkapuolta, koska haluan pitää focuksen kitaran soittelussa.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 682
Vaikka oon ihan nöösi näissä asioissa, niin mikillä sähkökitaran nauhoittaminen tuo sit mukaan hirveästi semmoisia muuttujia, joiden kanssa en ite ainakaan kotinauhoittelussa viittis alkaa painimaan. Miten kaappi on mikitetty, miltä etäisyydeltä, mistä kohtaa, millä mikillä, millainen on huoneen akustiikka kaikuineen yms yms. Ja oon aika varma, että piuhalla suoraan koneelle tulee ylipäätään vaan helpommin parempi lopputulos.

Akkarit sit erikseen. Hauska ois testata tota omaakin Martinia, että miltä soundaa mikrofonilla otettuna ja nauhoiteltuna.

muoksista. hmm, vai pääseekö tuossa huone hirveästi vaikuttamaan, jos kappi otetaan sopivalla suuntakuviolla riittävän läheltä.. ehkä ei ja huonekaiut pitäs ottaa varmaan sit toisella mikillä.. Mut siis oon silti vakuuttunut, että mikin kanssa kun alkaisin säätämään, niin kuuloistais vaan paskalta, kun taas suoraan piuhalla Reaperiin on soundannu ihan hyvältä (jos on osannu soittaa :D)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
702
Ja monihan sanoo samaa, että kitara kiinni koneeseen ja tietokoneen kautta siten ei tarvita muuta kuin tietokone ohjelmistoineen.
Mä oon jotenki vielä niin vanha luokan tekijä, että tykkään perus vahvareista ja vehkeistä. En mä sitten tiedä milloin mä siirryn nykyaikaan :)
Hommailee sen audiointerfacen ja siihen mikin kaveriksi, niin sillähän sitä väkisinkin tulee molempi vaihtoehto mahdolliseksi.

Joten tarvitsisin jonku audio interfacen tuohon väliin sitten. Kannattaako kuinka halpaa lähteä ostamaan? Toisaalta jos mulla olis tuo mikki ja audio interface, saisin ääntä koneelle ja moisen avulla sitten mahdollisesti tulevaisuudessa päivittäisin erillisestä vahvarista tietokoneen puolella kajareineen.
Nykyajan halpakin musakama on pääosin hämmentävän hyvää. Sun tapauksessa esimerkiksi Focusrite Scarlett Solo, tai jopa Solo studio pack missä tulee ok mikki mukana menisi ihan passelisti. Jos haluaa päästä vieläkin halvemmalla, niin ei kun lukemaan Thomannista arvosteluja ja katselemaan youtubea. Mulla ei ole mitään omaa kokemusta esim. noista Behkun U-Phoria vermeistä, mutta kyllä niitäkin monet tuntuvat käyttävän ihan tyytyväisinä.

EDIT:Näköjään tuo Solo studio pack maksaa nykyään niin ehmetisti verrattuna pelkkään Soloon, että mä hommaisin siihen hintaan sitten Scarlett Solon ja vaikka Shure SM57:n sille kaveriksi.
EDIT2:Shureakin saa bundlena niin ei tarvi murehtia muiden tarvittavien lirpakkeiden valikoinnista erikseen. :D


En nyt tässä kohtaa tahtoisi liikaa miettiä tätä laite -ja tekniikkapuolta, koska haluan pitää focuksen kitaran soittelussa.
Hah! Selvästi on käynyt jo niin, että pikkusormi on jäänyt kiinni jo GAS-silppuriin. Siitä ei sitten enää irti pääsekään niin vaan. Tervetuloa pimeälle puolelle. :rofl:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 340
Voi luoja. Noiden kanssa ostoskori on n. 380€. Eihä tässä näin pitäny käydä :tdown::nb:

Mutta siis. Mikki -> Focusrite -> RCA - 3.5mm tietokoneeseen, jolloin saan ääntä kaapattua esim Audacityyn? Saan myös tuon Focusriten kautta kiinni erilliset kajarit tai kuulokkeet. Myös kitaran saan tuohon kiinni jolloin käytännössä saan kaiken ohjelmoitua tietokoneelle?

Tai sitten kiinnitän vain tuon mikin Focusriteen, josta johto tietokoneeseen. Sitten erikseen on kitaralle vahvistin ja tuo Harley Benton DNAfx GiT . Paitsi että saan tuonkin ilmeisesti yhdistettyä mukaan vaikka tietokoneen kautta soittaisin.

Taidan tarvita lisää johtoja.. Ei löydy kuin kahtena 6.3mm - 6.3mm johtoja.

Noh, mä nyt mietin vielä tuota kokonaisuutta.

E: Okei mitäs sitten kun/jos mä heitän erillisen vahvistimen ikkunan raosta ja siirryn tietokoneelle:

1. Mitä ohjelmia tarvitsen? Maksaako ne hunajaa? Lähinnä mikin kaappaamiseen omansa ja sitten kitaralle joku vahvistinohjelmisto tms..
2. Minkälaiset kajarit täytys olla? Löytyy jostain 10vuoden takaa pienet Genelecit.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
702
Ei kun Focusrite toimii äänikorttina, ja ääni kulkee usbilla koneeseen. Focusritella on omat Asio ajurit joilla saa soiteltua viiveettömästi.

Kitaran ja mikin saa molemmat siihen kiinni, vaikka samaan aikaan.

Samoin saa sekä kajarit että kuulokkeet saa kiinni Focusriteen, ja sitä kautta saa sit kaikki äänet koneelta, sun kitaroinnin ja muut. Kuulostaa mutkikkaammalta kuin on. Linkkaan jonkun tutoriaalin sulle illemmalla jos muistan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 340
Ei kun Focusrite toimii äänikorttina, ja ääni kulkee usbilla koneeseen. Focusritella on omat Asio ajurit joilla saa soiteltua viiveettömästi.

Kitaran ja mikin saa molemmat siihen kiinni, vaikka samaan aikaan.

Samoin saa sekä kajarit että kuulokkeet saa kiinni Focusriteen, ja sitä kautta saa sit kaikki äänet koneelta, sun kitaroinnin ja muut. Kuulostaa mutkikkaammalta kuin on. Linkkaan jonkun tutoriaalin sulle illemmalla jos muistan.
Tutoriaali olis jeba.

Ilmeisesti vahvistinta ei saa tuohon kiinni eli mä lyön kajarit/kuulokkeet (nauhotustapauksessa todennäköisesti kuulokkeet) + mikin + kitaran kiinni tuohon Focusriteen. Focusritellä USB-johdolla tietokoneeseen, jolloin tietokone kaappaa äänet. Kitaran kohdalla vaatinee jonku vahvistinohjelmiston jotta saan haluttua soundia pihalle kajareihin/kuulokkeihin, sekä äänitettyä tottakai?

Jos mä kaipaan tuota mun erillistä vahvistinta, niin siinä tapauksessa vain yhdistän mikin focusriteen (ja tietenkin USB-johto koneeseen), jolloin se kaappaa koneelle vahvistimesta soitetut äänet suoraan jollekkin ohjelmistolle, joka nauhoittaa? Tähänkin voisin ottaa vinkkejä vastaan, että onko joku parempi kuin toinen. Ekana tulee mieleen Audacity ja ei mulla noista oo oikein kokemusta. Voin mä maksaakin siitä jos edullinen.

Tajusinko mä nyt oikein tän kuvion :)
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
1 473
Focusriten mukana tulee muistaakseni lisenssi johonkin DAW:iin (en muista nimeä). Eli välttis ei tartte erillistä DAW:ia hommata. Ilmaisista Reaper lienee yleisin/parhaaksi todettu.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
702
Tajusinko mä nyt oikein tän kuvion :)
Juu aikalailla. Jos vahvarissa on line out, niin sen pitäis kyllä kelvata Focusritelle mukisematta. Kantsii lukasta netistä manuaali, valottaa hitokseen juttuja. Reaperille ääni täältä kanssa, kaikkea kokeillut ja vuodesta toiseen säilyy luottotyökaluna.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21
Kitaran kohdalla vaatinee jonku vahvistinohjelmiston jotta saan haluttua soundia pihalle kajareihin/kuulokkeihin, sekä äänitettyä tottakai?
Näissä on kai vaihtoehtoja vaikka kuinka, itse kokeillut Amplitubea, Bias FX 2, ja sitten Neural DSP plugineja. Kaikista noista oli ainakin aiemmin ilmaiset trialit saatavilla, joten sikaa ei tarvitse ostaa säkissä. Ilmaisiakin plugareita löytyy, mutta itsellä ei niistä ole kokemusta, täällä ketjussa taisi jotain suosituksia olla aiemmin... Itsellä ei ole oikein aikaa ja hermoja säätää soundeja loputtomasti, pääasia että pääsee helposti soitteleen. Siihen on itsellä esim tuo bias FX toiminut hyvin, mutta soundillisesti silti esim noi neuralin pluginit kuitenkin kuulostaa omaan korvaan paremmilta...
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
702
Tutoriaali olis jeba.
Tämä vaikuttais olevan suht kattava ja siinä käydään tuota Focusritenkin kontrollisoftaa läpi. Käyttelee tuossa Pro toolsia, mutta ei sillä ole sinänsä mitään väliä kun kaikki DAWit toimii aikalailla samalla periaatteella.
Älä anna sen hämätä että vähän eri interface. Kaikki Scarletit on käytössä muuten samanlaisia, mutta liitäntöjen määrässä ne suurimmat erot.

 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 340
Tällei lennosta toiseen huomasin tuossa soitellessa että jotai ihme resonanssii tapahtuu kitarassa. Soitan voimasointui niin tuolta ylemmät kielet rupee ittestää viheltää. Milläs nuo ylimääräset äänet saisi pois?
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
988
Kuten varmaa voi arvata profiilikuvasta että tämmönen ketju kiinnostaa:) Kitaroita on tullut soitettua jo yli 40-vuotta välillä ihan ammatikseen mutta nykyään lähinnä omaksi iloksi ja naapureiden kiusaksi:) Kitaroita on kertynyt vuosien varrella aika monelaista mutta pahin kiima niiden keräilyn osalta on onneksi ohi. Olen jättänyt vain ne millä oikeasti soitan ja loput meni kiertoon.

-91 Fender Stratogaster lievästi modattuna,
-18 PRS Custom SE,
-72 Fender Stratogaster
-00 Fender Squier Strato täysin modattuna sähköjen ja mikkien osalta,
-20 HB PRS copio joka on kyllä ihmellisen hyvä ja laadukas kitara(ostin kokeeksi Thomannilta ja en kyllä pettynyt)
-99 Fender Squier Affinity Stratogaster ilaman modauksia,
Yksi sikakallis nailonkielien konserttikitara,
-87 Gibson SG,
-17Fenderin Akkari joka missä lie kiinassa valmistettu; ihan ok. soittonen ja piezomikitetty.
-75 Fender Telegaster custom ihan orkkis kuosissa: tätä kitaraa on käytetty useilla levyillä ja se on kiertänyt lainassa milloin kelläkin: eli aika vitun rosonen peli mutta toimii ja pysyy vireessä vaikka seinään paiskais.

Styrkkaripuolella on seuraavaa:

-1968 VoX AC30 uudelleen johdotettuna(Valkoinen alakaapilla) Näiden hinta taitaa hipoa pilviä jo:)
- 2000 Vox AC30
- 2018 Vox VT 100 ja 30
- Boss Katana mallintava äänitykseen ja fiilistelyyn.

Bedaalit:

Madprofessorin Blue dual delay: Ostin lapsuuden kaverilta CMX:n Halmqronan Jannelta tämän parivuotta sitten kun hain semmosta David Gilmore kaikua:)
Tube Screamer ja muita säröjä joitain kappaleita
Akustinen mallintaja, compresorlimiitteri ja joitain muita vemputtimia joita en kaikkea edes käytä mutta ei raski luopua kun aina tarvii heti semmosta jos meet myymään:)

Tascamin 24 tallentava mikseri(aivan helvetin hyvä laite äänittämiseen)
Mikkejä ja telineitä millä voi akustista mikittää jne.
Rolandin Octabad jotta saa rytmitkin itse hakkatua narulle

Ja paljon muuta...

Tyylilaji on Proge: Lähinnä Rush, Pink Floyd, Yes, Genesis. Toki joskus pitää sitä poppiakin soittaa kun muut vaatii:)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
702
Tällei lennosta toiseen huomasin tuossa soitellessa että jotai ihme resonanssii tapahtuu kitarassa. Soitan voimasointui niin tuolta ylemmät kielet rupee ittestää viheltää. Milläs nuo ylimääräset äänet saisi pois?
Villi veikkaus että demppaamalla jollakin satulan ja virittimien välistä. Teipinpalakin käy jos ei parempaa ole käsillä.

Screenshot_20220329-164654_Chrome.jpg
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 340
Villi veikkaus että demppaamalla jollakin satulan ja virittimien välistä. Teipinpalakin käy jos ei parempaa ole käsillä.

Teippi ei tuntunut auttavan. Jännä sinänsä kun en ole tätä ongelmaa huomannut aikaisemmin. Vedin kitaran Drop D ja siinä huomasin. Ujuttelee nyt ihan Standardissakin. En tiedä mistä johtunee.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
702
Teippi ei tuntunut auttavan. Jännä sinänsä kun en ole tätä ongelmaa huomannut aikaisemmin. Vedin kitaran Drop D ja siinä huomasin. Ujuttelee nyt ihan Standardissakin. En tiedä mistä johtunee.
Ei muuta kuin toisella kädellä soittelee ja toisella koittaa paikantaa vikaa, ei niitä vaihtoehtoja loputtomiin ole. Kokeile dempata kädellä teipin sijaan. Siellä ne ylimääräiset ulinat usein on, toki jotkut tallatkin on alttiita tälle.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 369
Nyt kun tuli aikasemmin puheeksi nuo mikrofoonit. Siis en ole vielä nauhoittanut koneelle, ehkä olis fiksua, mut Thomannilta kun yritän nyt saada kaikkea jännää ostoskoriin ettei tartte postikuluja maksaa, niin ajaisko tälläne mikrofoni asiaa? Superlux HI 10 – Thomann Suomi <- Jos mä tuon mikin ostan niin kannattaa varmaa joku ständi myös ostaa? Ja tarviin myös kaapelin. Eli tuon kanssa pitäis sit vissii tietokoneelle joku ohjelma ladata mihin äänittää? Puhelin olisi sitten vain videokuvaamistea varten.

Kyllä tuo varmaan puhelimen oman mikrofonin voittaa eikä hinnallakaan pilattu. Arvostelut näyttää ihan ok.

Tuli noista plekuista vielä mieleen. Nyt on ollut käytössä Mustia Dunlopin 1.0, todennäköisesti näitä Dunlop Nylon Max Grip 1.0 Player Pack – Thomann Suomi
Joskus tuli ostettua pienempiä plektroja ja ne on jääneet kyllä kaapin pohjalle, en tykännyt yhtää. Eli tuo koko on hyvä, mutta kannattaisko mun kokeilla eri paksuutta, vaikka 0.88 tai 0.73? Olen likimain aina soittanut tuolla 1.0 paksuudella.

E: No tää alkaa lähtee jo käsistä :D
Huomasithan, että toi mikki vaatii Phantom virran 9-48V toimiakseen, eli sulla pitää olla sellanen äänikortti joka tuottaa ton virran.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 340
Tämä vaikuttais olevan suht kattava ja siinä käydään tuota Focusritenkin kontrollisoftaa läpi. Käyttelee tuossa Pro toolsia, mutta ei sillä ole sinänsä mitään väliä kun kaikki DAWit toimii aikalailla samalla periaatteella.
Älä anna sen hämätä että vähän eri interface. Kaikki Scarletit on käytössä muuten samanlaisia, mutta liitäntöjen määrässä ne suurimmat erot.

Katselen tässä aamulla tän. Tuotteet edelleen ostoskorissa.. Pelottaa tilata :) Haha, siis varmasti noista lisälaitteista olisi apua ja nostaisi entistä enemmä fiilistä soittamise suhteen sekä saisin priimaa äänenlaatua videoille. On vaan niin vaikeaa sijoittaa melkein 400€ kertalaakista tähä hommaan. Ja toki se, että härpäkettä on paljon. Mulla tulee helposti sitten se turhautuminen niide ympärillä ja keskityn epäolennaiseen. Nyt on vaan niin helppo ottaa kitara käteen, vahvari ja pedaali päälle -> rämpytiräm.

Muuten se ujuttelu hieman väheni kun pistin lisää teippiä ja yritän palm mutee kädellä samalla ku soitan voimasointui, mut se ääni tulee erityisesti jos soitan A voimasointua (1 ja 3 sormet kahteen alimpaan kieleen 5 ja 7 nauhaväleistä). Se ujutus tulee erityisesti, oliko muistaakseni kolmas kieli (EADGBE, G kieleltä). Pitäs muute kitaran teoriaa rupee myös lukemaan ja opiskelemaan.. Soi ne ohuemmatkin mut ei nii pahasti. Jännä probleema. Jatkana tuon ihmettelyä. Kielet ei ota kiinni mihinkää eli jotenki se kitara vibraa tai resonoi ja laittaa ohuemmat kielet soimaan.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 545
Mietin tälläsen ostamista: Harley Benton DNAfx GiT . Kokemuksia, mielipiteitä?



^ Virheitä siellä täällä mutta ei se menoa haittaa :D Kehitysideoita otan aina vastaan. Omille taidoille oli sopivasti haastetta tässä. Jopa ehkä aavistuksen liikaa, koska tietenkin yritys oli alusta loppuun kunnialla.
Kovaa meininkiä!
Kehitysideoita:
- soitto ei pysy koko aikaa samassa tahdissa taustamusan kanssa, kokeile säätää balanssia niin että varmasti kuulet rummut ja muun taustan kunnolla -> treeenaa niin kauan että varmasti olet 'biisin päällä' koko matkan, niin monta kertaa ettei soitto vahingossakaan ala eksyä taimista
- kokeile vähentää gain/overdriven määrää, se selkeyttää soittoa ja pakottaa pysymään paremmin sekä rytmisesti että dynaamisesti biisin mukana, lisäksi häiriöäänien (asiattomasti mukana soivat kielet) hallinta on helpompaa

Demppaus sulla alkaa jo sujua ja soinnutkin löytyy ihan alright. Eli maileja vaan mittariin niin paljon kuin viitsii ja ehtii niin kyllä sitä taitoa ja varmuutta väkisinkin tulee. Tukka, nahkavarusteet ja irvistykset mahdollisesti myös.

Edit. huomasin että sulla on bluetooth napit korvissa. Noiden kanssa voi tulla semmoista viivettä mikä sotkee soittoa. Eli vältä soittohommissa bluetooth kuuntelua niin pääset todnäk helpommalla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 340
Kovaa meininkiä!
Kehitysideoita:
- soitto ei pysy koko aikaa samassa tahdissa taustamusan kanssa, kokeile säätää balanssia niin että varmasti kuulet rummut ja muun taustan kunnolla -> treeenaa niin kauan että varmasti olet 'biisin päällä' koko matkan, niin monta kertaa ettei soitto vahingossakaan ala eksyä taimista
- kokeile vähentää gain/overdriven määrää, se selkeyttää soittoa ja pakottaa pysymään paremmin sekä rytmisesti että dynaamisesti biisin mukana, lisäksi häiriöäänien (asiattomasti mukana soivat kielet) hallinta on helpompaa

Demppaus sulla alkaa jo sujua ja soinnutkin löytyy ihan alright. Eli maileja vaan mittariin niin paljon kuin viitsii ja ehtii niin kyllä sitä taitoa ja varmuutta väkisinkin tulee. Tukka, nahkavarusteet ja irvistykset mahdollisesti myös.

Edit. huomasin että sulla on bluetooth napit korvissa. Noiden kanssa voi tulla semmoista viivettä mikä sotkee soittoa. Eli vältä soittohommissa bluetooth kuuntelua niin pääset todnäk helpommalla.
Kiitos kiitos!

Tämän biisin kohdalla olisi ollut paikallaan lisätreenit. Jatkoa ajatellen pyrin tähän ja että olisi myös monta biisiä tulessa, saisin vähä jokaista eteenpäin ilman että hakkaan päätä yhteen. Treeniä vaan niin enköhä mä tahdissakin pysy. Itseasiassa tän kohdalla mä soitin tän erikseen kuuntelemalla guitar pron tahtia ja paikoitellen kyttäsin miten biisi menee eli en mä tätä ulkoa osannut täysin. Etsin sitten backup biisin taustalle. Ongelmana tässä tuli se, että mun soitto ja se backup tuli aavistuksen eri tahdissa. Editoinnissa sitten yritin löytää hipoen sitä kohtaa kun homma synkkaa, mut ei se varmaan iha nappiin mennyt. Mutta soitto itsessään ei myöskään mene ihan tahdissa :) Jatkossa varmaa soitan ihan backup trackin kanssa, oli se sitten ulkoisista kajareista tai kuulokkeista. Opettelen biisit niin ettei tarvis juurkaa kyttää tabuja matka varrella. Toki varmasti biisikohtasesti.

Vähennän gainin määrää! Tuossa eilen soittelussa huomasinkin jo että soundi on parempi monessa rallissa kun hölläsin gainia. Sitte on niitä biisejä missä käytetään suurempaa gainia.

*Ehdit jo edioita ja kommentoida mun bluetooth nappeja. Itseasiassa hyvä pointti. Todennäköisesti se tahti missä soitin meni sen takia hieman ohi backup trackin kanssa, koska ne saatto aiheuttaa viivettä.*

Eli käytän mun langallisia kuulokkeita tai soitan suoraa backupin kajareista. Onko suositteluja kuinka olisi järkevintä toteuttaa backup tracki soittamisen ohelle?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
21
Katselen tässä aamulla tän. Tuotteet edelleen ostoskorissa.. Pelottaa tilata :) Haha, siis varmasti noista lisälaitteista olisi apua ja nostaisi entistä enemmä fiilistä soittamise suhteen sekä saisin priimaa äänenlaatua videoille. On vaan niin vaikeaa sijoittaa melkein 400€ kertalaakista tähä hommaan. Ja toki se, että härpäkettä on paljon. Mulla tulee helposti sitten se turhautuminen niide ympärillä ja keskityn epäolennaiseen. Nyt on vaan niin helppo ottaa kitara käteen, vahvari ja pedaali päälle -> rämpytiräm.
Voi olla itsestäänselvyys, mutta soittokamoja kannattaa aina katsoa myös käytettynä, ne kiertää kuitenkin aika paljon. Esim torissa focusriten solo näyttäis lähteävän halvimmillaan 50€:lla.

Mutta on sulla tuossa pointti, ei se soitto parane noilla oheiskamppeilla, eli jos tuntuu että niitä ei just tarvi niin saahan ne myöhemminkin hommattua. Hyvä meininki videoissa joka tapauksessa!
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 340
Voi olla itsestäänselvyys, mutta soittokamoja kannattaa aina katsoa myös käytettynä, ne kiertää kuitenkin aika paljon. Esim torissa focusriten solo näyttäis lähteävän halvimmillaan 50€:lla.

Mutta on sulla tuossa pointti, ei se soitto parane noilla oheiskamppeilla, eli jos tuntuu että niitä ei just tarvi niin saahan ne myöhemminkin hommattua. Hyvä meininki videoissa joka tapauksessa!
Nonii minäpä kyttään saanko noita käytettynä. Aina vain parempi. Jos tuotteesta saa käytettynä pois 30-50 pinnaa niin ei ole edes iso kynnys näitä hankkia.
Saisin Focusrite Scarlett + Rode NT1 (ständi/jalat mukaan) 170€ käytettynä. Varmaan iha hyvä diili?

Tuli tässä vastaan, että mikä on lopputulos jos liittäisin kondensaattorimikin suoraan puhelimeen?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 545
Kiitos kiitos!

Tämän biisin kohdalla olisi ollut paikallaan lisätreenit. Jatkoa ajatellen pyrin tähän ja että olisi myös monta biisiä tulessa, saisin vähä jokaista eteenpäin ilman että hakkaan päätä yhteen. Treeniä vaan niin enköhä mä tahdissakin pysy. Itseasiassa tän kohdalla mä soitin tän erikseen kuuntelemalla guitar pron tahtia ja paikoitellen kyttäsin miten biisi menee eli en mä tätä ulkoa osannut täysin. Etsin sitten backup biisin taustalle. Ongelmana tässä tuli se, että mun soitto ja se backup tuli aavistuksen eri tahdissa. Editoinnissa sitten yritin löytää hipoen sitä kohtaa kun homma synkkaa, mut ei se varmaan iha nappiin mennyt. Mutta soitto itsessään ei myöskään mene ihan tahdissa :) Jatkossa varmaa soitan ihan backup trackin kanssa, oli se sitten ulkoisista kajareista tai kuulokkeista. Opettelen biisit niin ettei tarvis juurkaa kyttää tabuja matka varrella. Toki varmasti biisikohtasesti.

Vähennän gainin määrää! Tuossa eilen soittelussa huomasinkin jo että soundi on parempi monessa rallissa kun hölläsin gainia. Sitte on niitä biisejä missä käytetään suurempaa gainia.

*Ehdit jo edioita ja kommentoida mun bluetooth nappeja. Itseasiassa hyvä pointti. Todennäköisesti se tahti missä soitin meni sen takia hieman ohi backup trackin kanssa, koska ne saatto aiheuttaa viivettä.*

Eli käytän mun langallisia kuulokkeita tai soitan suoraa backupin kajareista. Onko suositteluja kuinka olisi järkevintä toteuttaa backup tracki soittamisen ohelle?
No aika mutkalliselta kuulostaa. Eli tausta vaan soimaan kaiuttimista ja kitara sitten styrkkarista ja menoksi. Vai oliko tässä jokin lisämutka vielä?
Jos päädyt mainittuun interfaceen niin sittenhän voit soitella vaikka kokonaan kuulokkeilla: styrkkarisoundi plugarista ja tausta vain soimaan. Kuulokkeet siis interfaceen kiinni josta kuuluu koko komeus.
Mihin muuten tarvitset mikkiä? Akkarin äänitykseen menee puhelinkin ihan ok eikä tarvi ählätä mitään ylimääräisiä.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 682
Akkarin äänitykseen menee puhelinkin ihan ok eikä tarvi ählätä mitään ylimääräisiä.
Aika sonnalta tuo on kyllä kuulostanut, mitä oon ite jotain tallentanut luurilla ja sanelimella, mut varmaan riittää, jos tarvii vaan kuulla omaa soittoa tai saada ideoita talteen. En oo tosin tän Sampan S21 ultran mikrofonia testannu.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 340
No aika mutkalliselta kuulostaa. Eli tausta vaan soimaan kaiuttimista ja kitara sitten styrkkarista ja menoksi. Vai oliko tässä jokin lisämutka vielä?
Jos päädyt mainittuun interfaceen niin sittenhän voit soitella vaikka kokonaan kuulokkeilla: styrkkarisoundi plugarista ja tausta vain soimaan. Kuulokkeet siis interfaceen kiinni josta kuuluu koko komeus.
Mihin muuten tarvitset mikkiä? Akkarin äänitykseen menee puhelinkin ihan ok eikä tarvi ählätä mitään ylimääräisiä.
Joo siis varmaa helpoin olisi juuri tuo, että taustalle vaan backup biisi ja sitten kitara vaa laulamaan. Eipä siinä mutkia kummoisempia tarvita. Näin se on helpointakin kun ei tartte sitte jälkikäteen lyödä sitä biisiä sopivaksi siihe omaan soittoon.

Niin siis erillistä mikkiä en tarvitse mikäli nauhoitan suoraan koneelle audio interfacen kautta. Kuulostaako se soundi sitte "aidolta"? Jos nauhoittaa erillisellä mikillä niin mun ajatusmaailmassa siihen saa sellaista live-tunnelma :D Mikin kanssa saisin nuo molemmat vaihtoehdot käyttöön: Voin äänittää vahvarin kautta suoraan ääntä tai sitten vaihtoehtoisesti äänittää suoraan koneelle.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 340
Aika sonnalta tuo on kyllä kuulostanut, mitä oon ite jotain tallentanut luurilla ja sanelimella, mut varmaan riittää, jos tarvii vaan kuulla omaa soittoa tai saada ideoita talteen. En oo tosin tän Sampan S21 ultran mikrofonia testannu.
Nimenomaan. Ei tuo äänenlaatu noissa mun videoissa mitenkään hyvää ole, vaikka akkarilla soittaisin, en usko, että olisin tyytyväinen. (Pikku perfektionisti kun satun olemaan, pakko höllätä.. puuh..)
Onks kellää kokemusta käyttää kondenssimikkiä suoraan puhelimen kanssa? Emmä tiiä onko tää millää tavalla sitten fiksu ratkaisu.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 369
Kiitos kiitos!

Tämän biisin kohdalla olisi ollut paikallaan lisätreenit. Jatkoa ajatellen pyrin tähän ja että olisi myös monta biisiä tulessa, saisin vähä jokaista eteenpäin ilman että hakkaan päätä yhteen. Treeniä vaan niin enköhä mä tahdissakin pysy. Itseasiassa tän kohdalla mä soitin tän erikseen kuuntelemalla guitar pron tahtia ja paikoitellen kyttäsin miten biisi menee eli en mä tätä ulkoa osannut täysin. Etsin sitten backup biisin taustalle. Ongelmana tässä tuli se, että mun soitto ja se backup tuli aavistuksen eri tahdissa. Editoinnissa sitten yritin löytää hipoen sitä kohtaa kun homma synkkaa, mut ei se varmaan iha nappiin mennyt. Mutta soitto itsessään ei myöskään mene ihan tahdissa :) Jatkossa varmaa soitan ihan backup trackin kanssa, oli se sitten ulkoisista kajareista tai kuulokkeista. Opettelen biisit niin ettei tarvis juurkaa kyttää tabuja matka varrella. Toki varmasti biisikohtasesti.

Vähennän gainin määrää! Tuossa eilen soittelussa huomasinkin jo että soundi on parempi monessa rallissa kun hölläsin gainia. Sitte on niitä biisejä missä käytetään suurempaa gainia.

*Ehdit jo edioita ja kommentoida mun bluetooth nappeja. Itseasiassa hyvä pointti. Todennäköisesti se tahti missä soitin meni sen takia hieman ohi backup trackin kanssa, koska ne saatto aiheuttaa viivettä.*

Eli käytän mun langallisia kuulokkeita tai soitan suoraa backupin kajareista. Onko suositteluja kuinka olisi järkevintä toteuttaa backup tracki soittamisen ohelle?
Kun käyttää kuulokkeitaa vaarana on, että kuuntelet liian kovalla ja liian kauan sillä kovalla voimakkuudella (kuten vahvistinkin voi olla). Soittajien ammattitauti on tinnitus (korvat alkaa soimaan ihan hiljaisuudessakin) eikä siitä siten enää täysin irti taida päästä.
Se kehittyy hyvin salakavalasti pikkuhiljaa.

Tohon mikkivalintaasi vielä XLR- liitäntä sulla olikin joten Phanton virta on OK. Toi H10 on sähkikselle riittävä, mutta ei enää bassolle, jos tykkäät myös laulaa uskallan suositella Rode M2 "monitoimi" kondersaattori mikkiä" sen taajuus alue on alpäästä leveämpi ja hyväsoundinen mikki muutenkin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 340
Kun käyttää kuulokkeitaa vaarana on, että kuuntelet liian kovalla ja liian kauan sillä kovalla voimakkuudella (kuten vahvistinkin voi olla). Soittajien ammattitauti on tinnitus (korvat alkaa soimaan ihan hiljaisuudessakin) eikä siitä siten enää täysin irti taida päästä.
Se kehittyy hyvin salakavalasti pikkuhiljaa.

Tohon mikkivalintaasi vielä XLR- liitäntä sulla olikin joten Phanton virta on OK. Toi H10 on sähkikselle riittävä, mutta ei enää bassolle, jos tykkäät myös laulaa uskallan suositella Rode M2 "monitoimi" kondersaattori mikkiä" sen taajuus alue on alpäästä leveämpi ja hyväsoundinen mikki muutenkin.
Jep. Mä kyl taidan dumppaa tuon H10. Mä ostan nuo yllämainitut käytettynä tässä loppuviikosta (Scarlett Pro ja Rode NT1) ku saan aika hyvään hintaan. Pääsen niillä alkuun.
Nimenomaan tulee soitettua aika lujalla. Ja kuulokkeet eivät edistä asiaa.
Jopa jo siinä mielessä vahvistimen kautta olisi fiksumpi. Olen miettinyt korvatulppia tuohon soittamiseen, jotka suodattaa pahimman mutta päästää kuitenkin ääntä läpi.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 682
Kun käyttää kuulokkeitaa vaarana on, että kuuntelet liian kovalla ja liian kauan sillä kovalla voimakkuudella (kuten vahvistinkin voi olla). Soittajien ammattitauti on tinnitus (korvat alkaa soimaan ihan hiljaisuudessakin) eikä siitä siten enää täysin irti taida päästä.
Se kehittyy hyvin salakavalasti pikkuhiljaa.
Näin sekä soittajana että kuulokeharrastajana pakko ihmetellä, miks kuulokkeiden kautta pitäs soittaa tai kuunnella perkeleen lujaa..? Kuulokkeiden funktio soittaessa on ainakin itelle se, että niiden kautta soittaessa ei häiritse seinän takana nukkuvaa naapurin muksua tai emäntää. Ja kuulokkeillahan kuulee kaikki nyanssit ihan toisella tavalla kuin vahvarista tai edes nokan edellä olevista monitoreista, että minusta niillä voi päinvastoin soitella helpommin vähän iisimmälläkin volalla.

Ostin itse asiassa tuossa vähän niin kuin telkkaria ja soittamista varten Beyerdynamicsin DT700 Pro X:t. En oo vaan vielä saanu testattua Quad Cortexin kanssa. Hirveet bassomonsterit on ainakin musalla. Siellä on taas ollu joku Harmanin kurveja opiskellu tuunaamassa. Noissa on varmaan se 5-6 deppaa plussaa bassoissa verrattuna keskialueeseen..
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 369
Näin sekä soittajana että kuulokeharrastajana pakko ihmetellä, miks kuulokkeiden kautta pitäs soittaa tai kuunnella perkeleen lujaa..? Kuulokkeiden funktio soittaessa on ainakin itelle se, että niiden kautta soittaessa ei häiritse seinän takana nukkuvaa naapurin muksua tai emäntää. Ja kuulokkeillahan kuulee kaikki nyanssit ihan toisella tavalla kuin vahvarista tai edes nokan edellä olevista monitoreista, että minusta niillä voi päinvastoin soitella helpommin vähän iisimmälläkin volalla.

Ostin itse asiassa tuossa vähän niin kuin telkkaria ja soittamista varten Beyerdynamicsin DT700 Pro X:t. En oo vaan vielä saanu testattua Quad Cortexin kanssa. Hirveet bassomonsterit on ainakin musalla. Siellä on taas ollu joku Harmanin kurveja opiskellu tuunaamassa. Noissa on varmaan se 5-6 deppaa plussaa bassoissa verrattuna keskialueeseen..
Syy ollee se, että matalat taajuudet vaativat kuuluakseen paljon tehoa ja musa vaan on sellaista, että se kovalla voluumilla
kuullostaa paremmalta ja jo 85dB on korvalle pitkäaikaisena liikaa. Ja se on musalle liian vähän hyvin monien mielestä.

Olen huomannut, että tulee todella helposti kuunneltua liian kovalla, vaikka liiankin hyvin tiedostan ongelman.
Nykyjään valveutuneet kitaristit käyttävät keikoilla korvatulppia (kuusitulpat on hyviä, jos valettuihin ei ole varaa)
Vaikka se lavasoundi ei ole samaa voimakkuutta kuin mitä yleisö saa.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
702
Saisin Focusrite Scarlett + Rode NT1 (ständi/jalat mukaan) 170€ käytettynä. Varmaan iha hyvä diili?
Kunhan ei ole 1st gen scarlett niin bueno. Ekassa genissä aivan liian kuumat preampit, varsinkin aktiivimikkisellä kitaralla ongelmia. Ostaisin itsekin kun tuo Rode NT1 puuttuu kokoelmista eikä mulla ole field kitissä atm interfacea. :lol:
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 682
Syy ollee se, että matalat taajuudet vaativat kuuluakseen paljon tehoa ja musa vaan on sellaista, että se kovalla voluumilla
kuullostaa paremmalta ja jo 85dB on korvalle pitkäaikaisena liikaa. Ja se on musalle liian vähän hyvin monien mielestä.

Olen huomannut, että tulee todella helposti kuunneltua liian kovalla, vaikka liiankin hyvin tiedostan ongelman.
Nykyjään valveutuneet kitaristit käyttävät keikoilla korvatulppia (kuusitulpat on hyviä, jos valettuihin ei ole varaa)
Vaikka se lavasoundi ei ole samaa voimakkuutta kuin mitä yleisö saa.
No siis.. ihan asiallinen varoitus kai, mutta vähän yleistävä :)

Vahvarin tai riittävän tehokkaan monitorointisysteemin läpi soitettaessa matalat taajuudet (käytännössä yläbassot) tuntuu mukavasti fyysisesti, jos tehoja on tarpeeksi, mutta eihän tuota luureilla saa aikaan. Matalien taajuuksien toisto kuullaan kyllä voimistuneena suhteessa muuhun kaistaan volaa nostettaessa, koska ihmisen korvat ja aivot toimii niin, mutta siis ite en keksi syytä soitella esim. kitaraa luurien kautta sellaisella volalla, että tulee verta korvista.

Noi kuusitulpat on ainakin itelle äärimmäisen epämukavat. Shuren vähän laadukkaammat napit ja niihin teetetyt valetut sovitteet oli yhteensä vähän reippaan 500€. Niistä ei vielä konkurssiin menny, mutta noi varsinaiset keikkakäyttöön tehdyt napit sovitteineen taitaa helposti olla päälle tonnin tai useammankin tonnin.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 545
Joo siis varmaa helpoin olisi juuri tuo, että taustalle vaan backup biisi ja sitten kitara vaa laulamaan. Eipä siinä mutkia kummoisempia tarvita. Näin se on helpointakin kun ei tartte sitte jälkikäteen lyödä sitä biisiä sopivaksi siihe omaan soittoon.

Niin siis erillistä mikkiä en tarvitse mikäli nauhoitan suoraan koneelle audio interfacen kautta. Kuulostaako se soundi sitte "aidolta"? Jos nauhoittaa erillisellä mikillä niin mun ajatusmaailmassa siihen saa sellaista live-tunnelma :D Mikin kanssa saisin nuo molemmat vaihtoehdot käyttöön: Voin äänittää vahvarin kautta suoraan ääntä tai sitten vaihtoehtoisesti äänittää suoraan koneelle.
Ok.
Tässä on pyörinyt kondensaattorimikkiaihetta. Sorry jos tulee itsestäänselvyyksiä mutta sanonpa kuitenkin: konkkamikki on (hieman yksinkertaistaen) aktiivimikki eli se vaatii sähköä toimiakseen, toisin kuin dynaaminen mikki. Useimmin kyseeseen tulee 48V phantom syöttö jota saa nappia painamalla mikseristä tai interfacesta. Ilman virtaa mikki on mykkä. On myös patterilla toimivia jotka pärjää myös ilman phantomia esim. AKG C1000. Tuo harkitsemasi setti toimii siis hyvin tässä suhteessa ja Rode NT1 on oikein mainio moneen menoon. En tiedä miten minkään mikin saa liitettyä puhelimeen, siihen on varmaan omat jipponsa.

Sitten toinen minkä soittajat tietää: kitarastyrkkarin mikittäminen ei ole mikään ah ihanaa -homma. Useinmiten lopputulos on jotain moottorisahan ja hammaslääkärin välimaastosta. Eli styrkkarin laatu korostuu tuossa erittäin kovasti kun kartiota kuuntelee mikki yhden sentin päästä. Mikityssoundi säädetään kuntoon siten että se kaiutinelementti huutaa suoraan rokun naamaan eikä lahkeeseen. Sitten mikki paikalleen ja kokeillaan tuloksia äänitysvehkeiden läpi. Styrkkarin out jakki voi olla ok tai kamala riippuen onko siellä kaiutinsimulaatio mukana vai ei. Kokeilemalla selviää.

Jos päädyt käyttämään plugareita, insinööri on miettinyt nämä hommat sinulle valmiiksi ja pääset katettuun pöytään, ja voit paremmin keskittyä soittamiseen. Paitsi että plugareitakin pitää kuitenkin lopulta säätää, mutta se on joustavampi maailma kaikin puolin kun voit vaihtaa pedaaleja, styrkkareita ja kaappeja sitä mukaa kun huvittaa, eikä tarvi joka käänteessä miettiä Thomannia apuun. Esim. Bias FX 2 maksaa 45€ ja siinä on 30 styrkkaria näkkäristä murhaan jne. Mieluisin ominaisuus omasta mielestäni plugareissa on se että styrkkaria voi vaihtaa äänityksen jälkeen (tallennetaan siis raaka/kuiva soundi) jolloin soitat/äänität riffin vain kerran ja alat sitten selaamaan sopivaa soundia sille jälkikäteen jos äänityksessä käytetty ei miellytäkään tai ei sovi jostain syystä. Kyllä noihinkin saa tarvittaessa aikaa hyvin palamaan mutta hermo ei mene siihen että se styrkkari on karmee.

Ehkä sellainen voisi olla suositus että perustreenit styrkkarilla ja äänitykset plugareilla.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 340
Kiitos selvennyksista. Mietin tuon erillisen mikin kanssa et tarviiko se olla kiinni vahvarissa vaan vähä kauempana?
Olen tässä hommassa sen verran alkuvaiheessa, että mulle riittää puhelimen mikrofonista parempi äänenlaatu. Puhelimella saan sitten hyvää videokuvaa joten sitä ei tartte miettiä.
Et nyt sellane "turha hifistely" pois jotta mielenkiinto säilyy ;)
Ja lopuksi mikään kertomastasi ei ollut itsestäänselvää! @lmu2002
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 369
Kiitos selvennyksista. Mietin tuon erillisen mikin kanssa et tarviiko se olla kiinni vahvarissa vaan vähä kauempana?
Olen tässä hommassa sen verran alkuvaiheessa, että mulle riittää puhelimen mikrofonista parempi äänenlaatu. Puhelimella saan sitten hyvää videokuvaa joten sitä ei tartte miettiä.
Et nyt sellane "turha hifistely" pois jotta mielenkiinto säilyy ;)
Ja lopuksi mikään kertomastasi ei ollut itsestäänselvää! @lmu2002
Se riippuu siitä mitä haet kokeile eri etäisyyksillä, niin huomaat eron, mulla taitaa olla usein 10-20cm.
Sitten ettei tämä liian helpoksi mene vielä sen mikin suuntakuviokin vaikuttaa miten se siitä ympäristöstä tausta olevia ääniä ottaa. Mutta toi kokeilu ollee sulle se avain asia.

Myös äänityksessä käytetty sisääntulon tasonsäätö vaikuttaa myös sekä kuinka kovalla soitat.

Konkkamikeistä sen verran, että niitä on monenlaisia ja ne tarvitsevat virtaa. 1.5v:ta jonnekin 48volttiin. Monesti noissa pienissä konkkamikeissä on 1,5V patteri sisällä ja käsitallentimet yleensä 3,5mm plugiin syöttää valmiiksi ton 1.5V jännitteen. Ääneen vaikuttaa myös sun äänikortin esivahvistinkin.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 369
No siis.. ihan asiallinen varoitus kai, mutta vähän yleistävä :)

Vahvarin tai riittävän tehokkaan monitorointisysteemin läpi soitettaessa matalat taajuudet (käytännössä yläbassot) tuntuu mukavasti fyysisesti, jos tehoja on tarpeeksi, mutta eihän tuota luureilla saa aikaan. Matalien taajuuksien toisto kuullaan kyllä voimistuneena suhteessa muuhun kaistaan volaa nostettaessa, koska ihmisen korvat ja aivot toimii niin, mutta siis ite en keksi syytä soitella esim. kitaraa luurien kautta sellaisella volalla, että tulee verta korvista.
Luureilla ei saa tota fyysistä efektiä (lautalattia alkaa pomppia) aikaan, mutta kyllä ne bassot kovalla kuunneltuna ovat kuullokkeillakin mielestäni paremmat, makuasi toki.
Noi kuusitulpat on ainakin itelle äärimmäisen epämukavat. Shuren vähän laadukkaammat napit ja niihin teetetyt valetut sovitteet oli yhteensä vähän reippaan 500€. Niistä ei vielä konkurssiin menny, mutta noi varsinaiset keikkakäyttöön tehdyt napit sovitteineen taitaa helposti olla päälle tonnin tai useammankin tonnin.
Valetut ovat yleensä parhaat, koska ne valetaan ko. henkilön korvakäytävän mukaisesti, joka ei ole kaikilla samanlainen.
Siitä myös johtuu, että ne "kuusitulpat" toimivat toisille ja toiset kokevat ne liian epämukaviksi.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 340
Jaahas. No mä hankin nuo vehkeet ja pistän kokeiluun. Testailen ja varmaa ajan kanssa käytännöt muuttuu ja muokkautuu sopivaksi. Seuraava biisi tulee varmaa vielä kamerakännykällä, mutta sen jälkee pitäs nähdä äänessä parannuksia :)

Amorphiksen Silver Bride. Tää biisi on juuri nyt sellainen joka haastaa vähä joka osa-alueella. Soolokin sellane jonka mielellään treenaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 682
Siitä ankkuroinnista vielä, niin alla esimerkkiä matskusta, joka on meikäläisen tekniikalle ainakin käytännössä mahdotonta soittaa käsi leiuen:



Muutenkin haastava kappale ja meikäläisen tapailut tuosta on luokkaa vähän sinne päin, mutta toi pomppiva peukkubasso on vaan mahdotonta saada pysymään kontrollissa, jos bassokielien pitää vielä antaa soida vapaana. TE soittelee itekin tota nykyään kyllä niin, että demppaa alusta asti bassokielet, mutta tuossa matskussa huomaa välittömästi mikä etu ankkuroimisesta itelle on. Peukun työskentelystä tulee het paljon helpompaa.

Toi ankkurointi fingerstylessä muuttaa asioita kyllä aika paljon muutenkin.. Perinteisestihän fingerstylessä peukku hoitaa ton basson / bassokielet ja etusormi ja keskisormi on ns. melodiasormia, mutta ite taas opettelin soittamaan näppäilemällä käyttäen aika reippaasti nimetöntä ja vähemmän peukkua. Näkyy esim. sointuarpeggioissa niin, että ankkuroimalla pitäs ottaa useampi bassokieli mieluummin peukalolla ja jättää ehkä korkeintaan korkea E-kieli nimettömälle, kun taas ilman ankkuroimista meikäläiselle on luontevampaa ottaa peukulla ehkä vaan matalin kieli ja käyttää muuten muita sormia.

Ja tässä pitäs nyt tosiaan päättää, ajaisko tosissaan sisään ton ankkuroimisen vai koittas löytää jotain hybridityyliä vai mitä tekee :D Koska ilman tota ankkuroimista ei tietty matsku vaan kerta kaikkiaan onnistu, koittaa reenata miten monta kuukautta hyvänsä, mutta toisaalta ankkuroimalla on vähän vielä kysymysmerkki, miten nimettömän saa pelaamaan tietyissä kohdissa.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 340
Voikoha tuo ujutus nyt johtua jostai muusta. Jos mä hieron ja pyörittelen kitaraa käsissä niin kielet alkaa itsetään resonoimaan/soimaan. Voikoha jotai maadotusjuttua olla myös?
Tai sitten mikeissä on jotai outoa. Meinaa tuosta vahvistimesta kuuluu aika kovaa myös suhinaa särinää. Tiedä mistä johtuu ja tulee. Voiko johtuu liiasta gainista sittenkin?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 545
Voikoha tuo ujutus nyt johtua jostai muusta. Jos mä hieron ja pyörittelen kitaraa käsissä niin kielet alkaa itsetään resonoimaan/soimaan. Voikoha jotai maadotusjuttua olla myös?
Tai sitten mikeissä on jotai outoa. Meinaa tuosta vahvistimesta kuuluu aika kovaa myös suhinaa särinää. Tiedä mistä johtuu ja tulee. Voiko johtuu liiasta gainista sittenkin?
Pystytkö laittamaan klippiä tuosta? Ujutus on mulle uusi termi ja uteliaisuus heräsi.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 682
En minäkään ymmärtäny yhtään, mistä tuossa ongelmassa on kyse, mutta kurkkaan kyllä itekin ihan mielenkiinnosta, jos jotenkin pystyy demoaan :D
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 340
Voihan tää olla jotai omaa hölmöyttä vaan etten tajua jotain asiaa mutta minäpä myöhemmin värkkään videoo ja äänitettä niin selvii mitä mä arvon tuon kirveen kanssa menemään :D
Edellee tekniikkapuoli on aika hukassa mulla.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 421
Mun styrkkari aikanaan (no, vähän heikkolaatuisempi kitarakaapeli) nappasi radiosignaalia. Sai siinä sit taustanauhat henkimaailmasta. :rofl:
Oliko yksikelaiset mikit? Ne kun käytännössä ovat rakenteeltaan aika lailla radioantenneja ja tunnetusti nappaavat herkästi kaikenlaisia häiriöääniä. Tämä oli myös syy sille, minkä takia kaksikelaisia humbuckereita alettiin aikanaan kehittämään ja miksi ne ovat nykyään niin suosittuja, vaikka niiden kanssa menetetäänkin aika paljon äänitaajuuksia yksikelaisiin verrattuna.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 340
Oliko yksikelaiset mikit? Ne kun käytännössä ovat rakenteeltaan aika lailla radioantenneja ja tunnetusti nappaavat herkästi kaikenlaisia häiriöääniä. Tämä oli myös syy sille, minkä takia kaksikelaisia humbuckereita alettiin aikanaan kehittämään ja miksi ne ovat nykyään niin suosittuja, vaikka niiden kanssa menetetäänkin aika paljon äänitaajuuksia yksikelaisiin verrattuna.
Mulla on aika paljo elektroniikkaa kotona, mainausvehkeet jne.. Joten en yllättyis noiden huonosta laadusta ja ottaisivat häiriöö. Onko suositella jotai hyviä edullisia kaapeleita?
Toinen näyttäs olevan Thomannilta 'sssnake' tuotesarjaa. 5m johto. Tää oli muistaakseni lähestulkoon halvinta mitä löytyi. 10 vuotta vanha kaapeli. toinen on 1.5m pitkä ja kyljessä lukee REAK. Laitan illemmalla tuosta ongelmasta kun saan skittaa käteen. Toki melkeenpä veikkaan et ei tuo johtojen vaihto muuta mittää.

IMG_20220331_171906.jpg
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 781
Viestejä
4 322 492
Jäsenet
72 100
Uusin jäsen
verkkotunkki

Hinta.fi

Ylös Bottom