Jaa, vaikee sanoa absoluuttisesta määrästä. Luulisin kyllä, että kitaransoitto elää ja voi hyvin. Meinasin lähinnä niitä, jotka soittaaSoittaako nykyjunnut sähkökitaraa ollenkaan?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jaa, vaikee sanoa absoluuttisesta määrästä. Luulisin kyllä, että kitaransoitto elää ja voi hyvin. Meinasin lähinnä niitä, jotka soittaaSoittaako nykyjunnut sähkökitaraa ollenkaan?
Tuo oli tuommonen standard custom. Koa-runko, wenge-kaula, 22 nauhaa, kelluva talla, HSS-mikitys. Hieno ku mikä, mut vähän tuommonen sekasikiö
Vois jotain Suhrin modernia katella sopivassa kohtaa.
Hyvälaatuisia pelejä ovat. Aavistuksen jäykkä oli soittaa tuo oma kympin setillä, mutta nauhatyö ja kaula aivan tiptop.Ite vähän kutkutellut joku 22-nauhainen superstrato, esim. just suhruttimelta tai Tom Andersonilta. Mutta sitä ennen pitäisi harventaa kyllä omaa rivistöä kotona.
Onhan se aika vaikeetta olla soittamatta, kun isukilla (tai äidillä) on useita kitaroita, kyllä ne melkein väkisin nuorison käteen tarttuu.Jaa, vaikee sanoa absoluuttisesta määrästä. Luulisin kyllä, että kitaransoitto elää ja voi hyvin. Meinasin lähinnä niitä, jotka soittaa
Tuli väsättyä tällänen. Videon kuvanlaatu surkea, äänenlaatu sitäkin surkeampi (eikä perseellee säädetty vahvistin ja särö paranna asiaa), ja editointitaidot Adobe Premiere Prolla luokkaa käytin softaa ekaa kertaa,
MUTTA oon ihan mielettömän ylpeä itsestäni! Näitä tulee lisää eri biiseistä kun jaksan vääntää. Muutaman kerran sain vääntää.. Meinas jo turhauta omiin virheisiin.. Ilo ja halu tehdä on kuin lapsella
Tosiaan puhelimen etukameralla vedetty. Kävin jo ostaa jonku ison selfie tikun, että saan takakameran käyttöön. Kaikki vinkit videoon, ääneen, vahvistimeen, editointiin tai mihin vain ovat tervetulleita!
Tosiaan puhelimen etukameralla vedetty. Kävin jo ostaa jonku ison selfie tikun, että saan takakameran käyttöön. Kaikki vinkit videoon, ääneen, vahvistimeen, editointiin tai mihin vain ovat tervetulleita!
Tuli väsättyä tällänen. Videon kuvanlaatu surkea, äänenlaatu sitäkin surkeampi (eikä perseellee säädetty vahvistin ja särö paranna asiaa), ja editointitaidot Adobe Premiere Prolla luokkaa käytin softaa ekaa kertaa,
MUTTA oon ihan mielettömän ylpeä itsestäni! Näitä tulee lisää eri biiseistä kun jaksan vääntää. Muutaman kerran sain vääntää.. Meinas jo turhauta omiin virheisiin.. Ilo ja halu tehdä on kuin lapsella
Tosiaan puhelimen etukameralla vedetty. Kävin jo ostaa jonku ison selfie tikun, että saan takakameran käyttöön. Kaikki vinkit videoon, ääneen, vahvistimeen, editointiin tai mihin vain ovat tervetulleita!
Hyvä veto ja biisivalinta.
Kitaran kanssa se "oman käsialan" löytäminen on tärkeää. Jokainen ei ole tilulilu, ja moni tilulilu sekoaa kompissa. Tärkeää on löytää se oma kitarasuhde.
Oliko mikä Ibanez käsissä? Mitkä mikit?
Itselläni on haave melodeath/bläky-EP:n tekemisestä. Sen toteutan.
Seuraavaa.. Yksi pätkistä tuli näköjää 4k@60FPS sijaan 1080P@30FPS, koska puhelimeni halusi näköjään nollata asetukset kesken kuvaussession. No ajattelin että anti mennä ja onhan tuossa virheitä, mutta mua ei haittaa! No nyt muuten keskityin jo laatuun enemmän. Tosin jollain pitäisi saada tuota kaikua vähennettyä asunnossa (tekstiilejä lisää?). Seinälippuja ajattelin tuohon taakse niin tulis vähä rock-henkeä. Backup trackit ovat tulleet nyt kajareilla taustalla, mutta miksen kuulokkeilla kuuntelisi sitä erikseen kun soitan. Voin sitten lisätä sen videoon mukaan tai olla lisäämättä. Kameraa kauemmaksi vahvarista jotta ääni olisi parempi? En tiedä, pitäis varmaa palkata joku media-alan ammattilainen miettii noita säätöjä. Mutta nyt pääasia on se, että treenaan ja kuvaan!
Seuraavaa.. Yksi pätkistä tuli näköjää 4k@60FPS sijaan 1080P@30FPS, koska puhelimeni halusi näköjään nollata asetukset kesken kuvaussession. No ajattelin että anti mennä ja onhan tuossa virheitä, mutta mua ei haittaa! No nyt muuten keskityin jo laatuun enemmän. Tosin jollain pitäisi saada tuota kaikua vähennettyä asunnossa (tekstiilejä lisää?). Seinälippuja ajattelin tuohon taakse niin tulis vähä rock-henkeä. Backup trackit ovat tulleet nyt kajareilla taustalla, mutta miksen kuulokkeilla kuuntelisi sitä erikseen kun soitan. Voin sitten lisätä sen videoon mukaan tai olla lisäämättä. Kameraa kauemmaksi vahvarista jotta ääni olisi parempi? En tiedä, pitäis varmaa palkata joku media-alan ammattilainen miettii noita säätöjä. Mutta nyt pääasia on se, että treenaan ja kuvaan!
Kaikua saat pois kun laitat toiselle vastakkaisista seinistä jotain pehnyttä isot ikkunaverhotkin usein auttavat .sekä ristiin toiselle seinäparille. Huonekalujen siirtelykin voi auttaa. Kaittimen suuntaus jne...
Tohon äänityksen vientiin YouTubeen, videoasetuksiin Adobea en tunne, mutta siellä jossain on renderöintiasetukset, katso, että ACC (vai oliko se aac) asetus on valittu vähintään 192kbit/s -tai 256 tai 320
mitä isompi sitä parempana se menee YouTubeen se sen sitten uudelleen käsittelee mieleiseksensä.
Kyllä helpommalla pääsee, kun nauhoittaa piuhasta suoraan. Muuten joudut rakentamaan DIY-studion, mikä ei ole sinällään yhtään huono asia.Kiitos vinkeistä. Tekstiilejä aion hankkia niin saa kaikua pois. Helppo ja halpa tapa. Tuo Renderöinti on AAC ja 320kbit/s.
Muuten mietn myös tuota suoraa äänen nauhottamista piuhan kautta.
Mutta kokeilen nyt ihan alkuun pehmustaa huoneen
Mut tässähän tätä oppii kun kuvaa ja tekee videoita. Aina jostain parantaa ja lopulta homma tulee täydellisesti nippuun.
@Markqq lyhyt kommentti plekukäden tekniikasta: en opettelisi soittamaan tuollai plekukäden sormet puristettuna suppuun. Niitä muita sormia tarvii, jos tarvii soitella jotain hybrid picking tai chicken picking juttuja, tarvii soittaa sointuja plekulla ja sormilla, tarvii soitella vaan jotain kahden kielen / nuotin intervalleja (maustaa mukavasti muuta soittoa) yms yms. Niitä muita sormia voi olla ikävä valjastaa käyttöön, jos ne on opettanu olemaan supussa.
Aika monesti noi muut sormet vaan roikkuu tuossa rentoina mukana. Joillain saattaa olla vähän koukussa, joillain suorempana, mutta pääasia, että ne saa siitä nopeasti käyttöön, jos tarvii.
Tuo pikkauskäden liikekin pisti vähän silmään (lähinnä siinä kertsin riffissä siis).. Näytti että kaikki liike tapahtuu ranteesta eteenpäin, kun mukana saa kyllä olla rannettakin. Jos ranne on rennosti mukana, niin siitä tulee voimaa pikkausliikkeeseen ja voima taas tuo kontrollia. Vähän sama kuin vasemmassakin kädessä. Joku osaava soitonopettaja kattelee näitä kyllä kondikseen, jos riittää mielenkiintoa vaan ottaa tunteja. Ja varmaan nykypäivänä kyllä Youtubestakin löytää ihan asiallisia vinkkejä.
Jos pelkästään äänitysääntä tarvitset (etkä halua vaikutttaa siihen mitä itse kuulet korvilla) tota piuhalla vahvistemesta tietokoneelle voi myös kokeilla. Voi toimia, tai ei ,riippuen myös siitä vahmistimen ulostulon laadukkuudesta. Keikoilla (usein ennen) otetitin ääni mikillä n. 30-50cm vahvistimesta. Sen paikkaa vaihtamallakin voidaan vaikuttaa ääneen. Kondensaattorilla varustetulla laulumikillä (ei ota siitä ympäristöstä mitään sivuääniä toi ainakin toimii.Kiitos vinkeistä. Tekstiilejä aion hankkia niin saa kaikua pois. Helppo ja halpa tapa. Tuo Renderöinti on AAC ja 320kbit/s.
Muuten mietn myös tuota suoraa äänen nauhottamista piuhan kautta.
Mutta kokeilen nyt ihan alkuun pehmustaa huoneen
Mut tässähän tätä oppii kun kuvaa ja tekee videoita. Aina jostain parantaa ja lopulta homma tulee täydellisesti nippuun.
@Markqq lyhyt kommentti plekukäden tekniikasta: en opettelisi soittamaan tuollai plekukäden sormet puristettuna suppuun. Niitä muita sormia tarvii, jos tarvii soitella jotain hybrid picking tai chicken picking juttuja, tarvii soittaa sointuja plekulla ja sormilla, tarvii soitella vaan jotain kahden kielen / nuotin intervalleja (maustaa mukavasti muuta soittoa) yms yms. Niitä muita sormia voi olla ikävä valjastaa käyttöön, jos ne on opettanu olemaan supussa.
Aika monesti noi muut sormet vaan roikkuu tuossa rentoina mukana. Joillain saattaa olla vähän koukussa, joillain suorempana, mutta pääasia, että ne saa siitä nopeasti käyttöön, jos tarvii.
Tuo pikkauskäden liikekin pisti vähän silmään (lähinnä siinä kertsin riffissä siis).. Näytti että kaikki liike tapahtuu ranteesta eteenpäin, kun mukana saa kyllä olla rannettakin. Jos ranne on rennosti mukana, niin siitä tulee voimaa pikkausliikkeeseen ja voima taas tuo kontrollia. Vähän sama kuin vasemmassakin kädessä. Joku osaava soitonopettaja kattelee näitä kyllä kondikseen, jos riittää mielenkiintoa vaan ottaa tunteja. Ja varmaan nykypäivänä kyllä Youtubestakin löytää ihan asiallisia vinkkejä.
No joo, jokaiselle muodostuu vähän se oma tyyli soittaa, mutta paljon helpommalla kyllä pääsee, kun opettelee perustekniikan mieluummin oppikirjamaisesti oikein kuin väärin. Vuosien päästä on hirveä vaiva ruveta remontoimaan ja sit voi jäädä jotain tekniikkavirheitä, jotka oikeasti jää rajoittamaan sitä, mitä pystyy soittamaan ja mitä ei.Semmoinen ote kädellä kuin tuntuu luonnolliselta. Ei ole oikeaa eikä väärää. Itsellä käsi välillä sumpussa, välillä miten sattuu ja vaihtelee aina tarpeen tullen, kuten myös plektrasta kiinni pitävät sormetkin. Alusta asti menty omalla tyylillä ja se näkyy ja kuuluu
Kaikenlaisia outoja koukeroita, mutta wanhana ei opi enää mitään uutta ja turha vaihtaa enää näin monen vuoden jälkeen
No joo, jokaiselle muodostuu vähän se oma tyyli soittaa, mutta paljon helpommalla kyllä pääsee, kun opettelee perustekniikan mieluummin oppikirjamaisesti oikein kuin väärin. Vuosien päästä on hirveä vaiva ruveta remontoimaan ja sit voi jäädä jotain tekniikkavirheitä, jotka oikeasti jää rajoittamaan sitä, mitä pystyy soittamaan ja mitä ei.
En oikein usko että on väärää tapaa soittaa kitaraa olemassa. Paitsi, jos tuottaa kipua, niin silloin on jotain pahasti vikana. Klasaripiireissä on tietyt juttunsa, mutta muuten tyyli vapaa kuten parhaaksi katsoo. Omat tyylit ja oikomiset tekniikoissa luo uusia juttuja. Niinhän kaikki tähänkin mennessä kehittynyt, kun joka kertoo miten tää pitää tehdä ja joku keksii jonkun mukavan oikotien ja oman juttunsa. Toki jos kaikki vain tuijottaa Petruccin opetusvideota ja soittelee Petrucci plugarilla Petrucci preseteillä, niin sitten on yhtäkkiä miljardi Petruccilta kuulostavaa vara-Petruccia.
Nääh. Latasin hiljattain Quad Cortexiin capturen Petruccin liidisoundista ja oon soitellu teatteria suunnilleen siitä lähtien, mitä kitaran oon saanu käteeni, mutta en kyllä kuulosta tippaakaan Petruccilta Ts. ei ole kyllä tuollaisista pelkoa, vaikka perustekniikkaa opetteliskin Petruccin soiton perusteella.Toki jos kaikki vain tuijottaa Petruccin opetusvideota ja soittelee Petrucci plugarilla Petrucci preseteillä, niin sitten on yhtäkkiä miljardi Petruccilta kuulostavaa vara-Petruccia.
En oikein usko että on väärää tapaa soittaa kitaraa olemassa. Paitsi, jos tuottaa kipua, niin silloin on jotain pahasti vikana. Klasaripiireissä on tietyt juttunsa, mutta muuten tyyli vapaa kuten parhaaksi katsoo. Omat tyylit ja oikomiset tekniikoissa luo uusia juttuja. Niinhän kaikki tähänkin mennessä kehittynyt, kun joka kertoo miten tää pitää tehdä ja joku keksii jonkun mukavan oikotien ja oman juttunsa. Toki jos kaikki vain tuijottaa Petruccin opetusvideota ja soittelee Petrucci plugarilla Petrucci preseteillä, niin sitten on yhtäkkiä miljardi Petruccilta kuulostavaa vara-Petruccia.
Yksi ääni lisää pikkurillin pitämiselle kannessa kiinni, kun vielä kämmensyrjä lepää kevyesti tallan päällä, niin hahmottaa helpommin mitä kieltä näppäilee. Myös vaimentaminen kämmenellä sujuu kuin luonnostaan, mutta kukin tyylillään ja tilanteen mukaan!
Yksi ääni lisää pikkurillin pitämiselle kannessa kiinni, kun vielä kämmensyrjä lepää kevyesti tallan päällä, niin hahmottaa helpommin mitä kieltä näppäilee. Myös vaimentaminen kämmenellä sujuu kuin luonnostaan, mutta kukin tyylillään ja tilanteen mukaan!
Joku tämmönen jäbä kanssa tykkää tykkää ankkuroida pikkurillin. Itseasiassa yleensä vielä nimettömänkin. Kuulemma joidenkin mielestä osaa jotain soittaa silti.
Ei mitään merkitystä pidemmässä juoksussa. Itse soittelen nykyään ilman mitään "tukea" ja hyvin menee. Ei siitä mitään haittaakaan ole jos hakee "nollapistettä" pikkurillillä.. Soitto on rennompaa jos raajat on irti työkalusta.
Jos ei luonnistu, niin ei kannata pakottaa. Kai tuo on vähän semmoinen juttu sähkökitaralla, että jos se jossain jeesaa, niin hyvä, mutta ei kannata joka paikkaan pakottaa. Ja jos tuntuu, että kangistaa soittoa tai oikeat kielet ja nuotit löytyy ilmankin, niin ei tuolle oo varmaan ylipäätään tarvetta.Mul on sen verran lyhyet sormet että tuo ankkurointi tuottaa vähä onkelmaa. Mut yritän nyt alkuun treenata niin että käsi ei olis niin nyrkissä et sormet ois vähä vapaammin. Opettajalta sit pyydän lisävinkkeleitä.
En tiedä, mitkä puristit on sitä mieltä, ettei pikkurilliä pitäs tukea kanteen, mutta enemmistö tosi teknisistä soittajista sen kuitenkin tekee (vaikka nyt mainitut Petrucci ja Govan). Koitin aikanaan vähän tsekkailla tätä, kun kipuilin ite tän kanssa, että pitäskö totutella vai ei, ja kyllä se enemmistöllä vaan paikallaan on, vaikka toisin ois aikanaan halunnut uskoa
Thumb and fingerstyle puolella esim. Tommy Emmanuel opettaa, että pikkurilli tuetaan kanteen ja piste. Tuo kontrollia.
Ja siis joka tekniikkaanhan se ei tietystikään sovi, enhän minäkään nyt herranen aika mitään akkariharjausta soita pikkurilli kannessa kiinni, mutta sooloissa, skaaloissa ja sen sellaisissa se useimmiten paikallaan on.
muoks. jossain klasaripuolella ne varmaan kammoksuu tota pikkurilliä, mutta en oo kyllä rokin soitossa törmännyt.
Sormiaan voi myös venyttää ja sitä voi tehdä soittamattakin, kannattaa kuitenkin ensin niitä "lämmitellä" kevyemmällä liikkeellä. Jostain jotain tollasta muista lukeneeni.Jos ei luonnistu, niin ei kannata pakottaa. Kai tuo on vähän semmoinen juttu sähkökitaralla, että jos se jossain jeesaa, niin hyvä, mutta ei kannata joka paikkaan pakottaa. Ja jos tuntuu, että kangistaa soittoa tai oikeat kielet ja nuotit löytyy ilmankin, niin ei tuolle oo varmaan ylipäätään tarvetta.
Pikkurilli ja nimetön on ilmeisesti kytköksissä jonkun jänteen kautta toisiinsa, mikä selittää sitä, miks itelläkin on ongelmia käyttää fingerstylessä nimetöntä pikkurilli kannessa. Pitäs varmaan tutkia jotain hybridityyliä, koska pelkällä peukulla, etu- ja keskisormella ankkurointi jeesaa itteä(kin) aika huomattavasti kontrollissa.
Joo, tää on tosi monitahoinen juttu, kun itekin rupesin tätä pari iltaa sitten selaamaan laajemmin. Tuo ankkurointi tosiaan jakaa mielipiteitä ja varmaan löytyy esimerkkejä molempiin suuntiin. Lähtisin ehkä ite siitä, että jos pääasiallinen soittotyyli on akustista thumb and fingerstyleä, niin aloittaisin kokeilemaan ankkuroimalla. Jos ei toimi, niin sitten ei. Tuossa tyylissä tuntuu olevan enemmän konsensusta sen suhteen, että nimekkäät huippusoittajat niin tekevät ja siis kyllähän se minusta sitä kuitenkin indikoi, että tekniikassa on jotain toimivaa.Soittotekniikassa ja varsinkin plektrakäden tekniikassa muodostuu kaikille soittajille omat maneerisminsa. Esimerkkejä tukemisesta/ei tukemisesta on aika loputtomiin ja se tuntuu olevan varsin puhuttu aihe kaikennäköisillä foorumeillakin. Esim. Gilbert tai Lane ei tue tai ankkuroi plekukättä sormilla kanteen, eikä Mäntysaari. Miller tai taas taitaa joskus tukea. Nimisoittajien ja niiden soittotekniikan pienten idiosynkratioiden listaaminen vaan ei ihan hirveästi kuitenkaan auta siinä, kun pitäisi opetella hyvää ja itselleen optimaalista soittotekniikkaa.
Niinpä siis paljon tärkeämpää kuin se, että onko joku asia oikein vai väärin jonkun mielestä on kyllä se, että kummankaan käden (plektra/ote-) soittotekniikan ei pitäisi lisätä jännitystä siinä kädessä. Soiton tulisi olla helppoa ja sellaista, että rentous pysyy koko ajan mukana. Niinkuin sillä tasolla että pystyis veivaamaan sen kolme-neljä tuntia illassa jos tarpeen on joka ilta. Joitain ankkurointi auttaa eikä tuo mitään lisäjännitteitä plekukäteen, joitain taasen ei. Ongelmallista aloittelevalle soittajalle on luultavasti se, että koko touhu on siinä määrin outoa ettei pysty tekemään informoitua valintaa esim. näiden välillä, kun taas kokeneempi soittaja tuntee heti kumpi tyyli on optimaalisempi. Eikä kukaan kiellä hyödyntämästä kumpaakin.
On kai noita kaikenlaisia härveleitäkin nykyään, joilla vois venyttää sormia, mutta minusta kaikkein luonnollisin tapa "venyttää" sormia on soittaa matskua, jossa sormet joutuu työskentelemään uusissa asennoissa. Siinä ne venyy samalla. Lähinnä kai tuossa pitää tajuta kuunnella kroppaansa (käsiään), koska voi tulla ihan kunnon jomotuksiakin aluksi.Sormiaan voi myös venyttää ja sitä voi tehdä soittamattakin, kannattaa kuitenkin ensin niitä "lämmitellä" kevyemmällä liikkeellä. Jostain jotain tollasta muista lukeneeni.
Joo, tää on tosi monitahoinen juttu, kun itekin rupesin tätä pari iltaa sitten selaamaan laajemmin. Tuo ankkurointi tosiaan jakaa mielipiteitä ja varmaan löytyy esimerkkejä molempiin suuntiin. Lähtisin ehkä ite siitä, että jos pääasiallinen soittotyyli on akustista thumb and fingerstyleä, niin aloittaisin kokeilemaan ankkuroimalla. Jos ei toimi, niin sitten ei. Tuossa tyylissä tuntuu olevan enemmän konsensusta sen suhteen, että nimekkäät huippusoittajat niin tekevät ja siis kyllähän se minusta sitä kuitenkin indikoi, että tekniikassa on jotain toimivaa.
Sähkökitaramaailma on paljon sekalaisempaa ja tuo ankkurointikin on monella soittajalla juttu, jota käytetään joissain jutuissa, silloin kun se hyödyttää, mutta ei tosiaan kaikkialla. Tosi vaikea sanoa mitään muuta ohjetta kuin tuo jo mainittu, että jos tuntuu olevan hyötyä, niin käyttää ja jos ei, niin sitten ei käytä. Itse "ankkurointikin" voi olla sähkökitaran kanssa vähän eri asia kuin akkarilla, ts. monella soittajalla pikkurilli vaan lähinnä laahaa kevyesti kannessa ja voi antaa jotain referenssipistettä tai tukea, mutta pikkurilliä ei paineta samalla tavalla kanteen kuin akkarilla ja fingerstylessä.
Vielä tuohon ekaan kappaleeseen liittyen, niin ite kyllä kannustan apinoimaan teknisesti hyviä ja itteään inspiroivia kitaristeja. Jos niillä on matskua, joka inspiroi soittamaan, niin siinä on jo yksi hyvä juttu ja yleensä teknisesti hyvät soittajat tekee paljon asioita oikein, joten niistä on senkin puolesta hyvä ottaa mallia.
Mutta siitä tietystikin ihan samaa mieltä, että aina paras tilanne on, jos on asiantunteva opettaja ja liveopetusta. Sillai on kaikkein vähiten mahiksia omaksua mitään typeryyksiä. Kuten myös tuosta rentoudesta, mikä ois kokonaan oma keskustelunsakin, jos siihen lähtis pureutumaan.
Vaikea kirjoitella foorumilla tästä. Hirvittävän laaja aihe.
Ja sää oot kyllä edelleen väärässä tässä asiassa, mutta turha tästä on enempää jankuttaa Suurin osa pointeista on tullu jo edellä sanotuksi. Tietenkään tekniikkavirheiden pelkäämisen ei pitäisi estää ketään harjoittelemasta ja kokeilemasta uusia juttuja, mutta on vaan pitkässä juoksussa paljon järkevämpää ja tehokkaampaa opetella soittamaan alusta asti oikein kuin koittaa myöhemmin pois oppia pahoja tottumuksia.Edelleen jatkan sitä samaa mantraa, että niin kauan kuin kitarasta saa ääntä aikaan, ei ole ns. väärää soittotapaa olemassa.
Peukkupleku on enemmän erikoistyökalu tiettyihin juttuihin / musatyyleihin. Jos sillä lähtee tavan plekua korvaamaan, niin tekee vaan asiat itelleen tosi vaikeaksi.Jos haluaa finger-/hybridpickingiä optimoida, niin normiplektra helvettiin ja peukaloplektra käyttöön. Eipä kauheasti väliä mitä soittaa silloin jos osaa. Esim. Glenn DeLaune on hyvä esimerkki siitä.
Ja sää oot kyllä edelleen väärässä tässä asiassa, mutta turha tästä on enempää jankuttaa
Peukkupleku on enemmän erikoistyökalu tiettyihin juttuihin / musatyyleihin. Jos sillä lähtee tavan plekua korvaamaan, niin tekee vaan asiat itelleen tosi vaikeaksi.
Mieluummin katselen/kuuntelen (tai olisin itse) huonolla tekniikalla olevaa tyylitajuista musiikkia kokonaisvaltaisesti hahmottavaa ihmistä kuin millilleen optimoitua tekniikkahirmua, jolle kitaransoitto on vain lottokuponkia.