Kitaran soittaminen

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 547
Mikähän on järkevä tapa saada soitettua sähkökitaraa ja bassoa tietokoneen ja kuulokkeiden kautta? Eli softa ja laitteet. Jotain efektejä/pedaaleja olisi myös kiva saada. Ja mielellään ei mitään kalleinta vaihtoehtoa.

Tähän saakka vetänyt Voxin kuulokevahvistimilla, mutta kitaralla kaipaisi enemmän vaihtoehtoja soundille. Passiivisella bassolla taas alkaa särkemään herkästi, jos soittaa liian kovaa, kun taas aktiivisella bassolla ei samaa ongelmaa ole. Eli potku loppuu bassovahvistimesta.

Edit: USB-Midikoskettimet tekisi myös hankkia, eli plussaa, jos ne saa myös kiinni.
Riippuu vähän mitä haluat ja aiot tehdä. Jos tarkoitus on vain soitella tai nauhoitella valmiiden taustojen päälle niin joku Reaper ja mieleinen plugaripaketti joka venyy kaikkeen, kuten vaikka TH-U.
Itse en Reaperista oikein välitä. On jotenkin luotaantyöntävän oloinen ja epäintuitiivinen sekä visuaalisesti ruma :D

Sitten jos tahtoo jotain muutakin tehdä, eli taustoja itse jne. niin sitten tarvitsee myöskin jotain äänenlähteitä, mikä taas tulee parhaimmillaan hiton kalliiksi. Rumpuja, synaa yms.

Ehkä joku AudioBox Studio Ultimate Bundle | PreSonus Shop tyylinen ratkaisu. Sitten kun taidot karttuu niin päivittää pro versioon jos kokee tarvitsevansa.

Sinänsä nuo hieman kalliimmat DAW paketit sisältää miltei kaikkea millä pääsee hyvään alkuun. Ja osaavan käsissä ihan loppuunkin asti.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Ja sen verran Neuralista on kyllä kokemusta, että ostin niiden Quad Cortex -efektiprosessorin. Soundimaailmaa löytyy suunnilleen niin paljon kuin keksii kokeilla tai latailla netistä. Kontrolleripedaalia huutais vielä itellä, että pääsis pelaan wahilla ja whammyilla. Tuolla hintaa jo lähemmäs pari kiloa, niin en lähtenyt ekana suosittelemaan, mutta toimis tämäkin sekä kitaralla että bassolla ja löytyy parit inputit kuin myös kuulokelähtö.
Tästä kiinnostaisi tiedää enemmänkin. Onko millainen yleisfiilis ja onko hintansa arvoinen kokonaisuutena?

Ja miten nuo pilven kautta ajettavat capturet? Löytyykö laadukkaita ja ilmaisia tarpeeksi vai pitääkö ostaa netistä jotain ”pro captureita” yms.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 547
Multi-efekti, jossa mallinukset + USB + Midi I/O? = Toimii, mutta ei välttämättä ole se halvin vaihtoehto (tyyliin "Boss GT-100").

Alle satasella saa USB-äänikortin ("Behringer U-Phoria UMC204HD" / "PreSonus AudioBox USB 96 25th Anniversary Edition" löytyivät ekoina), mutta sitten ne mallinukset täytyy ottaa jollain mulla keinolla. Omissa (Line6 TonePort UX-2 & DigiTech RP250) on ne mallinukset & USB, mutta puuttuu se midi. Olispa emoissa se game(/midi)port vielä, niin se midi ei olisi ongelma. (Nykyään täytyy soittaa synat itse, sen sijaan että kone soittaisi ne midin kautta, kuten aikoinaan. Kitaroissa ja bassossa on jo tarpeeksi sitä tekemistä & soittamista, muutenkin.)
Midi kulkee usb:n kautta joten mikä on ongelma?
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 604
Tästä kiinnostaisi tiedää enemmänkin. Onko millainen yleisfiilis ja onko hintansa arvoinen kokonaisuutena?

Ja miten nuo pilven kautta ajettavat capturet? Löytyykö laadukkaita ja ilmaisia tarpeeksi vai pitääkö ostaa netistä jotain ”pro captureita” yms.
No tuota. Minähän olen tämmönen aikuinen pikkulapsi, joka tykkää kalliista leluista, etten varsinaisesti ajatellu hintalaatusuhdetta tota ostaessani.

Mutta siis. Siinähän tuo loistaa ammattimuusikoiden näkökulmasta, että tuolla laitteella saat mallinnetuksi omat vahvarit ja säröpedaalit asetuksineen yksiin kuoriin (ja kannettua sillai esim. keikalle) ja noi mallinnukset on oikeasti todella, todella laadukkaita ja lähellä alkuperäistä.

Toinen, mistä tuo saa paljon kehuja, on käyttöliittymä ja käyttäjäystävällisyys. Soundeja on tosi helppo rakentaa ja muokata tolla kosketusnäytöllä ja poljinnappeja ruuvaamalla versus Kemperit, Fractalit ja kumppanit, joilla vastaavat toiminnot on ilmeisesti jonkin matkaa monimutkaisempia kaiken maailman valikoissa seikkailujen ja eri nappuloiden kanssa pelaamisen vuoksi. Ja prosessointitehohan tuosta ei lopu.

Soundeja oon aika pitkälle rakennellut itse, osin omasta päästäni, osin jotain youtube-tutoriaaleja seuraten. Hyvin ovat toimineet. Löytyy Cortexin pilvestäkin toki vaikka ja mitä. Blues-hommiin latasin tuollaisen Matchless DC30-mallinnuksen, joka on todella maukkaan kuuloinen (ja vielä oikein erityisesti Suhrin ML-keski- ja kaulamikin kanssa). Megadethin Kiko Loureron livenä käyttämät rytmi- ja lead-soundit saa suoraan ladattua jne. Se noiden lataus on vaan vähän kökköä. Pitää eka kännykkäappiksella käydä tykkäämässä jostain capturesta / presetistä ja sen jälkeen navigoida laitteella tykättyihin, josta ne saa ladatuksi.

Vaikee sanoa, kenelle harrastajalle tuota suosittelee.. jos on rahaa ja kiinnostusta, niin ilman muuta, mutta varmaan niillä Neuralin plugareillakin pääsee jo melkoisen pitkälle.

muoks. kehityksessähän tuo laite on edelleen. Esim. loopperi tuli vasta edellisessä versiopäivityksessä ihan hiljattain.
 
Liittynyt
14.06.2017
Viestejä
468
Midi kulkee usb:n kautta joten mikä on ongelma?
Jaetaanko niitä muka ilmaiseksi jossain?. Kun niitä, jolla midi kulki ilman mitään ongelmia ennen, on jo ihan tarpeeksi monta. Niille vaan ei ole mitään, mihin kytkeä niitä enää. Ja vaikka (teoreettisesti) olisi kuten esim. Korg:in Din --> Com Port liitin, niin se ei toiminut enää edes XP:ssä, vaikka entisessä emossa oli se Com Port. Ajurit, kun oli silkkaa DOS / Win 3.1 tason "Error ! Error! Device not found! Error! Error!" antiikkia.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 847
Jaetaanko niitä muka ilmaiseksi jossain?. Kun niitä, jolla midi kulki ilman mitään ongelmia ennen, on jo ihan tarpeeksi monta. Niille vaan ei ole mitään, mihin kytkeä niitä enää. Ja vaikka (teoreettisesti) olisi kuten esim. Korg:in Din --> Com Port liitin, niin se ei toiminut enää edes XP:ssä, vaikka entisessä emossa oli se Com Port. Ajurit, kun oli silkkaa DOS / Win 3.1 tason "Error ! Error! Device not found! Error! Error!" antiikkia.
Tossa verkkisestä pari USB äänikorttia, jossa MIDI-portit IK Multimedia iRig Midi 2 -äänikortti 69,00 hieman alle 70 euroa tai
Behringer U-Phoria UMC204HD -äänikortti USB-väylään 82,00 järeämpi Behringer 82 euroa.

Mutta haluat siis tota midiä että synä tai jokin muu härpäke soittaa rummut ja muita soundeja? Ne voi DAW hoitaa erilaisilla plugareilla. Ainoastaan koskettimisto tai muu nuottitiedon tuottaja on tarpeellinen nuottien syöttämiseen (mukavampaa kuin hiirellä nuottien tökkiminen).
 

Myocyte

team omegga
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
Kupiainen taitaa työskennellä noiden QC captureiden kanssa, joten pitäisi kyllä ainakin siinä mielessä olla metalliporukalle kyllä kohdillaan. En itse ole QC -käyttäjä, niin omakohtaista raporttia ei ole antaa.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
701
Ensituntumat Evertunen kanssa on hyvin positiiviset. Itse soittamiseen ei tarvinnut oikeastaan totuttautua yhtään, sama 7-kielen kanssa. Jos tuossa myöhemmin säätäis bendit toimimaan niin näkee miten niihin sitten tottuu. Tuo LTD:n bassokin on aika unelma soittaa, ja hiton hyvissä säädöissä suoraan tehtaalta. Näin honeymoon euforioiden säestämänä tuntuu ainakin vielä että sain rahalle tymäkästi vastinetta.

20220214_181056.jpg20220214_181042.jpg
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
634
Ensituntumat Evertunen kanssa on hyvin positiiviset. Itse soittamiseen ei tarvinnut oikeastaan totuttautua yhtään, sama 7-kielen kanssa. Jos tuossa myöhemmin säätäis bendit toimimaan niin näkee miten niihin sitten tottuu. Tuo LTD:n bassokin on aika unelma soittaa, ja hiton hyvissä säädöissä suoraan tehtaalta. Näin honeymoon euforioiden säestämänä tuntuu ainakin vielä että sain rahalle tymäkästi vastinetta.

Itse soitellut myös nyt hetken Solarin Evertune-kitaralla, ja on säädetty niin että bendit toimii. Ehkä se vaati hieman totuttelua alkuun, koska siinä on se pieni "kuollut alue" kuitenkin. Mutta on tuo vaan mainio keksintö. Voin kuvitella että äänityskäytössä etenkin, vaikken itse ole vielä studioon tuon kanssa ehtinyt.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
701
On juu vähän hankaluutta säätää ne bendit niin herkäksi kuin suinkin, tuntuu etten oikein saa sitä tarpeeksi herkäksi niin että evertune ominaisuus silti pelittää kunnolla. Pitänee tänään taas koittaa leikkiä sen kanssa. Toinen selkeä harmistus on kitaran paino. Mun aiempi A2.6 on höyhen tähän verrattuna. Kaikki Solarin hyvät puolet onneksi on tässäkin. Kaula, mikit ja ergonomia on kohdillaan. Mikit on huomattavasti kuumemmat (hyvällä tavalla) kuin vanhassa, mut se olikin ekoja Solareita kun tuli myyntiin, mä niitä kuolasin jo etukäteen ja päätin hankkia asap kun saa. Kunhan saan bendit kohdilleen tai totun niihin niin siinä kohtaa myönnän olevani täysin evertune-uskovainen, sen verran toimivalta viritelmältä vaikuttaa.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Miten noissa Evertuneissa virityksen vaihtaminen? Olen kuullut että on kohtuu vaivalloista.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
634
Miten noissa Evertuneissa virityksen vaihtaminen? Olen kuullut että on kohtuu vaivalloista.
Niin, jos haluaa koko virityksen vaihtaa niin että evertune-toiminnallisuudet on käytössä, niin vaatii se vähän säätöä. Mutta huomautetaan nyt kuitenkin, että voi sen vireen silti vaihtaa lennostakin. Kun mennään sen ennalta säädetyn evertune-zonen ulkopuolelle, se vain on sitten ikään kuin tavallinen kitara, ilman virettä ylläpitäviä jousia. Eli ei tuo missään nimessä optimitilanne tietenkään ole, mutta siis ei mitenkään mahdotonta myöskään.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
701
Jos hävytön mainostus sallitaan, niin pistinpä TH-U:n myyntiin. Tässä on sen verran monta vuotta tullut käytettyä sitä että alkaa jo kaivata jotain uutta. Pelkästään jo senkin takia että saa uutta inspiraatiota ja soundimaailmaa eikä tukeudu aina vanhaan tuttuun.

 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 604
Minä laitoin Charvelin takas ja tämmöstä tilalle (ESP Ltd Elite ST-1):

WhatsApp Image 2022-02-16 at 15.26.11.jpeg


Tuo oli jotain ESP:n brändisekoiluaikaa, kun tekivät 2013-2014 Japanin tehtaallaan LTD Elite -sarjaa, jonka piti olla jonkinlainen LTD:n lippulaivasarja. Homma loppui sit ilm. lyhyeen, ESP tais jäädä niin kuin Custom Shopin brändiksi, E-II vanhan ESP:n brändiksi ja LTD edullisempien mallien brändiksi. Tai jotenkin noin, minä en niin ESP:n historiaa tunne :D

En ois halunnu floikkaa, mutta menköön ny tuossa. Fishmanin Fluence classic aktiivit mikkeinä, ei mitään kokemusta aktiiveista aiemmin, mutta ihan positiivinen ensivaikutelma. Patteri piti tosin vaihtaa ekana myyjän jäljiltä, että sai edes ääntä pihalle tuosta, mutta tosi artikuloiva ja erotteleva soundi, ja kun muutenkin hyvissä säädöissä, niin soittaa kyllä metallilurituksissa melkein itteensä. Ja volassa ja tonessa push-pull, saa noita em. mikkien eri soundivaihtoehtoja.

Kaulaprofiili on jotain Suhrin slim C:n ja tuon Charvelin välimaastoa. Charvelin kaula ois profiililtaan näistä varmaan mieluisin, mutta muuten nauhatyö ja kaulan fiilis takaa tässä paljon laadukkaampaa Charveliin verrattuna.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
701
Noniin.. vajaa viikko satunnaista soittelua siinä meni että sain ensinnäkin nuo bendit säädettyä kohdilleen (ei ollut vaikeaa vaan laiskotti), ja siihen että tajusin ettei sen seiskan idea ole runkata suu vaahdossa vain sitä alempaa B-kieltä. Saan henk.koht. seiskasta eniten irti niin että hyödynnän sitä vain instrumentin mahdollisuuksien laajentajana. Nyt uskallan jo sanoa että Evertune on tullut jäädäkseen ja pirun vaikea kuvitella yhdenkään uuden kitaran hankkimista ilman sitä. Tommosta veivasin tässä ajan kuluksi illalla:

 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 604
... ja siihen että tajusin ettei sen seiskan idea ole runkata suu vaahdossa vain sitä alempaa B-kieltä
Tuota varten on kasikieliset :D

Saan henk.koht. seiskasta eniten irti niin että hyödynnän sitä vain instrumentin mahdollisuuksien laajentajana
Ja joo, noin minäkin oon seiskoja ajatellut. Omassa päässä ei hirveästi semmosta musaa soi, joka seitsemättä kieltä kaipaisi, mutta onhan tuota muiden tekemänä paljonkin hyvää reenimatskua, jota pitäs seiskalla soitella.

Kun tämä maniavaihe on päällänsä, niin saattaahan tuo seiska löytää tännekin. Eniten ehkä arveluttaa kaulan käteen istumisen lisäksi se, että mulla tulee aika selkärangasta muutamat otteet peukulla E-kielellä. Niitä on tarvinnu väkisin tiettyjä Mayerin ja Tommy Emmanuelin biisejä soitellessa, niin jääny sitten automaatioksi muutenkin. Ei tuota sointurokkia tarvis tietty sillä seiskalla soitella, mutta kuiteskin.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
701
Mä olin kanssa aavistuksen epävarma leveämmän kaulan tuntumasta, mutta taitaa auttaa se että olen soitellut läpi vuosien ties millaisilla kauloilla. Ei ole oikeastaan koskaan tullut vastaan kaulaa minkä kanssa kädet ei sopisi yhteen eikä tämä seiska ole poikkeus. Kannattaa käydä jossain musaliikkeessä vähän ottamassa tuntumaa, eikös sillä jo auttavasti selviä onko mahdoton yhtälö. :)
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 604
Mä olin kanssa aavistuksen epävarma leveämmän kaulan tuntumasta, mutta taitaa auttaa se että olen soitellut läpi vuosien ties millaisilla kauloilla. Ei ole oikeastaan koskaan tullut vastaan kaulaa minkä kanssa kädet ei sopisi yhteen eikä tämä seiska ole poikkeus. Kannattaa käydä jossain musaliikkeessä vähän ottamassa tuntumaa, eikös sillä jo auttavasti selviä onko mahdoton yhtälö. :)
Joo siis kyllähän melkein joka kaulalla soittaa, mutta kyllä jonkin sortin D-mallinen leveä ja kapea kaula taitaa vaan itelle paras olla. Tuommoisella sormet osuu vaan paremmin kohdalleen.

Riippuu tietty vähän, mitä soittelee, mutta kun selkärangasta tulee aika paljon kaikkea teknisempää kasari- ja ysäri hardrokkia ja (proge)metallia, niin tuollaiseen toi leveä ja kapea kaula vaan natsaa parhaiten.

Täällä ois paikallisessa Ibanezin ja PRS:n edustus, mutta kun ei noista oikein kiinnosta mitkään halvemman pään RG:t tai PRS:n SE-sarja, niin voi olla vaikea päästä testaan soitinta, jota ois oikeasti ostamassakin. Kaulaprofiili voi toki olla suht sama hintaluokasta riippumatta, että se varmaan selviäis kyllä.
 
Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
98
Aiheuttanut vähän päänvaivaa Jackson Kelly professional, josta pitäisi vaimon mielestä hankkiutua eroon kun soittoa on niin vähän ja oikeassahan hän on soittomäärän suhteen (pölyttynyt sängyn alla viimeiset 15 vuotta). Myyntipäätöstä ei ole vielä tehty, mutta mahdollinen hinnoittelu mietityttää ylipäätään. Valmistettu Japanissa 90-luvun alussa ja tietääkseni alkuperäisessä kunnossa. Jokseenkin vastaava myynissä Reverbissä 750 eurolla. Onko tuo tosiaan about oikea hintaluokka? Äkkiseltään kuulostaa vähän kalliilta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 547
Aiheuttanut vähän päänvaivaa Jackson Kelly professional, josta pitäisi vaimon mielestä hankkiutua eroon kun soittoa on niin vähän ja oikeassahan hän on soittomäärän suhteen (pölyttynyt sängyn alla viimeiset 15 vuotta). Myyntipäätöstä ei ole vielä tehty, mutta mahdollinen hinnoittelu mietityttää ylipäätään. Valmistettu Japanissa 90-luvun alussa ja tietääkseni alkuperäisessä kunnossa. Jokseenkin vastaava myynissä Reverbissä 750 eurolla. Onko tuo tosiaan about oikea hintaluokka? Äkkiseltään kuulostaa vähän kalliilta.
Reverbin pyynnit on aina... hmm Reverbin pyyntejä :D
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 369
Aiheuttanut vähän päänvaivaa Jackson Kelly professional, josta pitäisi vaimon mielestä hankkiutua eroon kun soittoa on niin vähän ja oikeassahan hän on soittomäärän suhteen (pölyttynyt sängyn alla viimeiset 15 vuotta). Myyntipäätöstä ei ole vielä tehty, mutta mahdollinen hinnoittelu mietityttää ylipäätään. Valmistettu Japanissa 90-luvun alussa ja tietääkseni alkuperäisessä kunnossa. Jokseenkin vastaava myynissä Reverbissä 750 eurolla. Onko tuo tosiaan about oikea hintaluokka? Äkkiseltään kuulostaa vähän kalliilta.
Kannattaa kysäistä myös muusikoiden.net:stä, jos askarruttaa. Tiedä vaikka löytyisi samalla se ostajakin :)
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 604
Valmistettu Japanissa 90-luvun alussa ja tietääkseni alkuperäisessä kunnossa. Jokseenkin vastaava myynissä Reverbissä 750 eurolla. Onko tuo tosiaan about oikea hintaluokka? Äkkiseltään kuulostaa vähän kalliilta.
Mää taisin päästä eroon omasta n. 1996-1997 ajan Japanin Ibanezista (RG 550 LTD) n. 550 euron hintaan.

Noita Kellyjä tehtiin ilmeisesti vuosina 1994-1995 ja näköjään ihan laatuspeksillä. Hintaan vaikuttaa varmaan moni seikka tyyliin mikä on ulkoinen kondis, missä jamassa nauhat, sähköt ja floikka, säriseekö, pitääkö vireen jne jne. Voi tuo 750€ olla vähän yläkanttiin sen suhteen, millä tuo oikeasti liikkuu, mutta sillähän se hintakin loppuviimein selviää, kun rupeaa myymään :D

Noi mikit, jos orkkikset, ilmeisesti tosi kuumat. Marty Friedmanihan ko. mallilla soitteli ainakin Youthanasian aikaan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 196
Vaihdoinpa kitaraan kielet. Aina olleet Ernie Ball 2223 (Mitä nyt kerran vaihdoin nuo kielet 10 vuoden jälkeen ja siitäkin jo pari vuotta aikaa). Nyt on Ernie Ball 2221. Samalla säädin hieman vielä kaulaa ja kielien korkeutta. Mukava soitella kun soundi vähä parani ja ääni ei enää katoa itsestään johonki vaan pysyy kun kieltä painaa :)

Sen verran huomasin, että tuota "särinää" tulee kitaran puolelta enemmän mutta tällä ei varmaa mitää haittavaikutuksia?

Eli huollettu Ibanez RGA42 + @Ad_Astra lähettämä EQ-pedaali niin kyllähän tätä jaksaa taas kuunnella :) Ei tartte uutta kirvestä vielä vähään aikaa ostaa. Ei niin mutainen soundi enää.

Mulla ei siis mitää käryä kuinka nuo kielet fiksusti säädetään tuosta (tälle taisi olla oma nimitys) mut en kait mä iha mönkään tuota vetänyt kun positiivisia tuloksia sain aikaan :)
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 604
Samalla säädin hieman vielä kaulaa ja kielien korkeutta. Mukava soitella kun soundi vähä parani ja ääni ei enää katoa itsestään johonki vaan pysyy kun kieltä painaa :)

Sen verran huomasin, että tuota "särinää" tulee kitaran puolelta enemmän mutta tällä ei varmaa mitää haittavaikutuksia?
Nauhoissa varmaan jotain epätasaisuuksia ja/tai muut säädöt (kaulan relief, satulan urat, talla jne.) ei oo ihan tiptop. Korjaantuu todennäköisesti hyvin pitkälle sillä, jos käy säädättämässä ammattilaisella, joka hioo samalla nauhat kondikseen. Ei oo ilmaista varsinkin, jos nauhoja tarvii hioa, mutta ehdottomasti suositeltava sijoitus minusta, jos kyseessä on kitara, jolla on tarkoitus soitella pitkään.

Eri meininki soittaa, kun kaikki nauhat soi oikeasti puhtaasti ja kitara on säädetty ammattilaisen toimesta matalaan tatsiin (jos kitaran kondis sen vaan mahdollistaa).
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 196
Nauhoissa varmaan jotain epätasaisuuksia ja/tai muut säädöt (kaulan relief, satulan urat, talla jne.) ei oo ihan tiptop. Korjaantuu todennäköisesti hyvin pitkälle sillä, jos käy säädättämässä ammattilaisella, joka hioo samalla nauhat kondikseen. Ei oo ilmaista varsinkin, jos nauhoja tarvii hioa, mutta ehdottomasti suositeltava sijoitus minusta, jos kyseessä on kitara, jolla on tarkoitus soitella pitkään.

Eri meininki soittaa, kun kaikki nauhat soi oikeasti puhtaasti ja kitara on säädetty ammattilaisen toimesta matalaan tatsiin (jos kitaran kondis sen vaan mahdollistaa).
Kaularaudan säädön (kaulan relief(?)) olen aikalailla tehnyt yhden kuvan mukaan. Joskus täällä joku linkkas vastaavan kuvan. Oikeastaan mun täytyy varmaan vielä sitä säätää. Ulkomuistin perusteella on nyt enemmänkin tuo relief. Saisi olla suorempi. Sitäpaitsi mä rupesin kieliä vaihtaa ennenkuin edes säädin tuota kitaraa. Mut onko tuolla haittavaikutusta?



Löyty tällänen sivu: 7 Steps to Setting Up Your Guitar (tutsplus.com) - Säädän tuon kaulan suoraksi ja viritän. Sitten yritän itse tuota step 5 ja 6 vielä. Katotaa paraneeko mut muuten soittelen sitten näillä virityksillä.

Kaippa sitä ammattilaista on harkittava tai ainaki mentävä näyttää ja kysyy kustannuspuolta :)
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 604
Kaippa sitä ammattilaista on harkittava tai ainaki mentävä näyttää ja kysyy kustannuspuolta :)
Sehän on toki pelkästään hyvä, että ne perussäädöt osaa tehdä ite. Sit jos tarvii mennä tuohon nauhojen hiomiseen ja sen sellaiseen, niin se rupeaa vaatimaan a) työkaluja ja b) sellaista osaamista, mitä ei välttämättä jokaiselta kotisepältä enää löydy.

Oon käyny säädättämässä muutamassa eri paikkaa omani vuosien varrella ja nykyään en vielä kitaroita enää mihinkään muualle kuin paikalliselle soitinrakentajamestarille (Jasesoi). Noissa "ammattilaisissakin" on nimittäin sen verran eroja, että voin vaan kuvitella, minkälainen skaala on jäljessä ja soitettavuudessa, kun perus pertti säätää ite himassa :D Mut kallista tietty on näillä soitinrakentajamestareilla. Täyshuolto yleensä jonkin matkaa toista sataa ja nauhojen hionnan kanssa voi lähestyä paria sataa. Silti minusta joka euron väärti.
 

Myocyte

team omegga
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
Kielten räminät voi johtua monestakin asiasta. Jos kaulan relief on kohdillaan, niin sitten jää lähinnä nauhojen kunto, mahdollisesti liian matalat satulaurat ja varauksella kielten korkeus sellaisiksi jotenkin objektiivisesti analysoitaviksi vaihtoehdoiksi. Ensimmäisten kanssa tarvii hieman ammattitaitoa jos lähtee niitä korjailemaan. Kielten korkeus (eng. action) vaikuttaa myös räminään aika merkittävästi, mutta se on yhteydessä myös omaan soittotatsiin. Jos tapana on käyttää voimaa ote- ja plekukädessä, saat aikaan suuremmat räminät millä tahansa setupilla kuin joku toinen kevyemmällä tatsilla. Näin käy usein esim. ystäväni soitellessa omilla kitaroillani, sillä kun on huomattavasti voimakkaampi soittotatsi kun mulla. Sille jos säätäisin kitarat niin aivan varmasti olisi kielet korkeammalla kuin omissa kitaroissani.

Eli kannattaa etsiä omaan soittotatsiin se mukavin kompromissi helpon soitettavuuden ja räminöiden välillä. Ja tietty pikku hiljaa opetella soittamaan kevyemmällä tatsilla, mutta se ei tapahdu ihan hetkessä jos on kovakätinen soittaja. Sähkökitaran ollessa kyseessä, niin itse en ihan hirveästi spennaile akustisesta soinnista. Niin kauan kun ei pahempia räminöitä tule esiin vahvistetussa soinnissa niin mulle ihan ok.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 196
Niin kauan kun ei pahempia räminöitä tule esiin vahvistetussa soinnissa niin mulle ihan ok.
Siis en ainakaan havainnut vielä yhtään vahvarin kanssa ylimääräsiä ääniä. Mut ei tuota oikee viitti räminöiden takia ilma vahvaria soitella, sen verra se puskee.
Säätöä säätöä. Katson jos tuota sais paremmaksi. Vähä kahtelin jo huoltopaikkoja ja mitä kustantaisi niin on se 50€sta ylöspäin joka tapauksessa.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 604
Jooh, reenaan ite aika paljonkin ilman vahvaria. Tekee hyvää tekniikalle, kun ei oo delayt ja särö koko aikaa peittämässä mokia. Ja ei kestä tosiaan korva eikä hermo, jos nauhat rämisee. Sen takia noi omat on aika tiptopsäädöissä kaikki.

Mietin ihan vaihdattaa rosterinauhat tohon uusimpaan ESP LTD eliteen.. se ois jo lähemmäs 600e tikki materiaaleineen, mutta on sen verran hyvä kitara soittaa, että saattas raaskia. En tiiä, oisko sinällään kyllä tarvetta. Ihan ei oo niin pehmoinen tatsi soittaa, mitä rosterinauhaisessa Suhrissa, mutta varsin hyvä joka tapauksessa.
 

Myocyte

team omegga
Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
371
Jooh, reenaan ite aika paljonkin ilman vahvaria. Tekee hyvää tekniikalle, kun ei oo delayt ja särö koko aikaa peittämässä mokia. Ja ei kestä tosiaan korva eikä hermo, jos nauhat rämisee. Sen takia noi omat on aika tiptopsäädöissä kaikki.
Dilsu joo, mutta kovalla gainilla soittaessa saa kielten sammutus olla oikeasti hyvällä mallilla jos meinaat puhtaasti soittaa. Jos sen kanssa on yhtään ongelmia, niin en treenaisi ilman sähköjä. Sitten kun on ote- ja plekukäden kielten sammutus jo automaatio, niin sähköttä vetäminen on, kuten sanottua hyvää harjoitusta.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 604
Dilsu joo, mutta kovalla gainilla soittaessa saa kielten sammutus olla oikeasti hyvällä mallilla jos meinaat puhtaasti soittaa. Jos sen kanssa on yhtään ongelmia, niin en treenaisi ilman sähköjä. Sitten kun on ote- ja plekukäden kielten sammutus jo automaatio, niin sähköttä vetäminen on, kuten sanottua hyvää harjoitusta.
Mää en oo taas kovin kauaa edes soittanut sähköillä. Meni yli 10 vuotta pelkällä akkarilla. Ei oo kovalla gainilla kaikki leadijutut niin puhtaita, mitä vois olla, että siihen tulee kyllä kiinnitettyä huomiota sähköillä soittaessa. Paranee ehkä kuitenkin koko ajan. Riffittelyyn riittää tekniikka vanhasta muistista aikas hyvin, vaikka ois vähän teknisempääkin.

Mut joo, ilman sähköjä taas kuulee helpommin puutteita muissa jutuissa, esim. vaikka nyt pikkaustarkkuudessa ja tykkään vaan muutenkin akustisesta kitaran soundista. Pitäs varmaan joskus hommata joku Gibsonin ES-335 tai vastaava.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 196
En kyl ymmärrä nois ohjeissa jos mitataan 12 kielen kohdalta kielen korkeus ja jos ohje sanoo että n. 2mm korkeudeksi niin siinä kohtaa särisee ihan kunnolla.
Pitäs varmaa ammattilaiselle viedä ku ei osaa säätää :D

E: Mittasin väärin no suurpiirtei nyt säädetty korkeus.. Mut joo toi kaula ja intonaatio täydelliseksi. Menee jo sen verra aikaa että vien loppuviikosta kirveen ammattilaiselle säädettäväksi.


E2: Noh, parin sivuston perusteella säädin kitaraa vielä:

1. Eilen tosiaa vaihdoin kielet.
2. Kaula. Kai se on iha ok nyt, emmä sitä oikein saa paremmaksi. Se ei vissiin kannata olla ihan suora mut ei myöskään liikaa kaarevuutta sisäänpäin (millä tätä nyt kutsutaankaan), hiuksenhienosti.
3. Sitten säädin kitaran kielten korkeutta. Katsoin Ibanezin ohjeista ja n. 14 kielen kohdalta raudan päältä mittasin paksuimman ja ohuimman kielen korkeuden ja muut säädin suurinpiirtein mutulla siihen ympärille. Ihan ok kaari tuli ja omiin taitoihin nähden suoriuduin hyvin.
4. Intonaatioon löytyi ohje, että kitara eka vireeseen, sitten 12 välin kohdalta joka kieli läpi - pitäisi viritysmittarin kanssa näyttää samaa viritystä. No en mä yhtäkää kieltä täydelliseksi saanut. Joka ikinen on aavistuksen alavireessä. Mikä tähän auttaisi?
5. Sitten vielä katsoin yleisen ohjeen noiden kitaramikrofonien säätöön

Huomenna testaan sitten miltä kuulostaa, mutta tuskin ainakaa huonommalta :D Huoh, kyllä tässä puoli-iltaa sai vääntää. Pakko oli vielä kiillottaa kitaraa lopuksi. Toiset vahaa autoja, minä kitaraa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 196
Kertokaapaha hei biisejä jotka on aika helppoja soittaa ja kuulostaa hyvältä.
Nyt The Ramonesin Pet Sematary on treenissä ja se on tosi miellyttävän kuulonen, sekä helppo soittaa.
Lisää vastaavia biisejä kiitos!
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
335
Kertokaapaha hei biisejä jotka on aika helppoja soittaa ja kuulostaa hyvältä.
Nyt The Ramonesin Pet Sematary on treenissä ja se on tosi miellyttävän kuulonen, sekä helppo soittaa.
Lisää vastaavia biisejä kiitos!
Samalta bändiltä Poison heart.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 604
Kertokaapaha hei biisejä jotka on aika helppoja soittaa ja kuulostaa hyvältä.
Nyt The Ramonesin Pet Sematary on treenissä ja se on tosi miellyttävän kuulonen, sekä helppo soittaa.
Lisää vastaavia biisejä kiitos!
Jollain AC/DC:llähän on esim. paljon menevää muutaman vitossoinnun riffirokkia, johon päässee kohtuu helposti mukaan.

Mut siis.. minusta kestävintä ois, kun soittelet niitä biisejä jotka inspiroi sua itseäsi soittamaan, ts. joita kuunnellessa tulee fiilis, että nyt pitää saada itekin kitara käteen ja että mitenkäs tuo meneekään. Vaikee muiden sanoa, mikä sun korvaan kuulostaa hyvältä :D

Ja minä en niin jännittäis, vaikka se itteä inspiroiva musa ois pykälää vaikeampaa, mihin sillä hetkellä pystyy. Siinä kanssa kehittyy, kun ihmettelee, miten niitä uusia juttuja pitäs soittaa.
 
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 150
Tähän uskaltaisin väittää, että vähintään yli puolet kotikutoisista kitaristeista on opetellut kompin soittamista Malcolm Youngin tahdissa. Eli AC/DC:ltä löytyy paljon helppoja biisejä. Ja eipä taida Ramonesikaan tuotannossa kovinkaan montaa hankalaa biisiä komppailla mukana.

Ei muuta kuin kuuntelemaan ja ottamaan haltuun ne viisut joista itse tykkää.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 604
Jos tuo punkimpi meno maistuu, niin Nirvanallahan on kanssa paljon ihan hyvää soitettavaa. Muistan suurimman osan niiden biiseistä unplugged-versioina, mutta samat löytyy, mahdollisesti vähän räkäisempänä, myös sähköisenä. Siitä niiden tunnetusta MTV Unpluggedista biisit on ainakin helppo plokata. Pitäs löytyä Youtubesta.

Ja jos haluaa jättää kenties yhden historian hienoimmista melodiasooloista hautumaan tulevaa varten, niin Europe - Superstitious. Biisi itsessään aika yksinkertaista vitossointuriffittelyä ja tuo soolokin pääasiassa melodiasoolo parilla vähän nopeammalla juoksutuksella.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.09.2020
Viestejä
1 760
Tuli kaivettua kitara pitkästä aikaa esille. Rocksmith 2014 on ihan hauska, tulee soitettua monipuolisemmin kuin normaalisti. Plektrakäsi meinas sakata Darkthronen Transilvanian Hungerin kanssa. Alla oli jo tunti reeniä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 547
4. Intonaatioon löytyi ohje, että kitara eka vireeseen, sitten 12 välin kohdalta joka kieli läpi - pitäisi viritysmittarin kanssa näyttää samaa viritystä. No en mä yhtäkää kieltä täydelliseksi saanut. Joka ikinen on aavistuksen alavireessä. Mikä tähän auttaisi?
Henki ja terveys menee jos alkaa tsekkailemaan liikaa. Itse säädän intonaation aina lyhimmän oktaavin myötä, eli 24. ja 12. nauha tai 22. ja 10. nauha. Sitten tietty vertaa 12. nauhan huiluääni vs nauha ja 19. nauhan huiluääni vs 19. nauha. Kompromissejahan kitaran vire on täynnä.

Mulle riittää lähinnä usein 19. nauhan huiluääni vs 19. nauha. Sitten tsekkaan oktaavit kielten välillä, jos ei kiinnosta säätää enempää. Omiin korviin näin ihan riittävä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 196
Jos tuo punkimpi meno maistuu, niin Nirvanallahan on kanssa paljon ihan hyvää soitettavaa. Muistan suurimman osan niiden biiseistä unplugged-versioina, mutta samat löytyy, mahdollisesti vähän räkäisempänä, myös sähköisenä. Siitä niiden tunnetusta MTV Unpluggedista biisit on ainakin helppo plokata. Pitäs löytyä Youtubesta.

Ja jos haluaa jättää kenties yhden historian hienoimpia melodiasooloja hautumaan tulevaa varten, niin Europe - Superstitious. Biisi itsessään aika yksinkertaista vitossointurifittelyä ja tuo soolokin pääasiassa melodiasoolo parilla vähän nopeammalla juoksutuksella.
Kiitos tästä! En tuota biisiä vielä tsekannut sen tarkemmin mutta tuo soolo löyty heti juutuubbenista. Aika haastava vielä omille taidoille, jopa yli-ihmisen tasolla omiin taitoihin nähden, mut eipä mun tarvi sitä kertalaakista osaa eli hajotan atomeiksi ja rupeen vääntämään. Tässä ois iha jees soolohaaste opeteltavaksi pidemmällä tähtäimellä.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 604
Tsekkasin ite huvikseni Bon Jovin Alwaysin soolon aamupäivästä. Pari yksityiskohtaa varmistin jostain opetusvideosta, muuten ihan vaan korvalla. Joka nuotti ja bendi ei oo varmaan aivan yksi yhteen, mutta riittävän lähellä.

Samboralla (vanhoissa Bon Joveissa) on kanssa useampia ihan makeita melodiasooloja, eikä ne vaadi tyypillisesti mitään yli-inhimillistä nopeutta tai muutakaan sormiakrobatiaa.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
335
Ja kun sooloista puhutaan, pakko mainita Hotel California. Hieno melodia, hyvää bendausreeniä ja oiva esimerkki siitä, miltä kuulostaa kitara, kun otetaan tunne mukaan.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 196
Ei hitto teidä kanssa, mun soittolista vaa kasvaa kasvamistaan :D No ei tuu tylsää ainakaan!
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 604
En tiedä, millä tämän päivän juniorit aloittaa soittamaan, mutta meikäläisen aikaan Metallican Black Album oli just tullu, Gunnareiden Illusionit oli just tullu, Extremeltä tuli Pornograffitti, Dream Theaterilta Images & Words ja Awake. Tuossa jo aika paljon matskua, joiden kanssa koitti rämpiä, vaikka moni juttu meni ja menee edelleen yli hilseen.

Jos tuolta jotain nostaa, niin Petruccilla oli noissa vanhoissa Dream Theatereissa paljon tosi hienoja juttuja, joissa sotketaan useampaa eri tyyliä. Under a Glass Moonin soolo on melko klassikko, mutta esim. myös Awakelta löytyvässä Scarredissa on tosi monipuolisesti erilaisia juttuja.

Alussa makea, bluesahtava introsoolo, perään ihan mielenkiintoisia sointuarpeggioita, jonka perään sit perus Dream Theaterin progemetalliriffittelyä ja epäsäännöllisiä tahtilajeja. Loppupäässä mielenkiintoinen kokosävelaskelkaahaus, joka aloittaa lopun soolo-osuuden, josta loppu perinteisempää melodista hevimetallisooloilua.

Palauttelin tuota introa ite mieleen, mutta tuolta voi poimia ympäri biisiä eri osia, niin pitäs löytyä mielenkiintoista soitettavaa.
 
Liittynyt
16.11.2020
Viestejä
2 604
Päivän saldo, 1 akkari ja 1 uusi sähköskeba. En maksanu rahaa kuin toisesta, toisesta sain vähän vaihtokaupassa.

Suhr lähti kiertoon ja oikein vimosen päälle tilukeihästä tilalle:

20220318_181519.jpg

Musarin JPXI Ball Family Reserve -malli. 20" radiuksella oleva kaula aika hurja, mutta tommonen leveä ja flätti sopii kyllä itelle. Hullun kuumat mikit Suhrin SSH+:aan verrattuna ja piezokin varsin maukas, mitä kerkesin testaamaan. Vähän tarvii remppaa ja kunnon säädöt, satulan urissa on ainakin jotain pientä hämminkiä, mutta eiköhän tuosta suht virheetön soittopeli tule, kun käyttää ammattilaisella.

Ja sit tosi pitkään himottua akkaria, kun sattui löytymään hyväkuntoinen peli käytettynä. Martinin 00-18 <3

martin.jpeg

Huomenna reissuun.. ois voinu jäädä kotiin vaan soittelemaan :D
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 764
Viestejä
4 202 843
Jäsenet
70 987
Uusin jäsen
AkameRimuru

Hinta.fi

Ylös Bottom