Hyvä kommentti. On hyvä etsiä tasapaino tabulatuurin ja korvakuulon välillä. Korvakuulo kehittää improvisaatiota, ja tabut tekniikkaa ja ymmärrystä.Tabit on todella jees, kunhan muistaa että ne on korkeintaan viitteellisiä, ihan "virallisetkin". Monesti näkee aivan käsittämättömiä sormituksia, selkeistä virheistä puhumattakaan.
Kannustaisin myös kaikkia oikeasti kokeilemaan soittaa asioita myös korvakuulolta. Itse opin tämän tärkeyden vasta aivan liian myöhään ja käytännössä tässä vasta joitakin kuukausia olen oikeasti ruvennut systemaattisemmin opettelemaan biisejä ihan vaan korvakuulolta. Se on valtavan paljon työläämpää kuin tabien tuijottelu, mutta toisaalta kehittää musikaalista korvaa paljon enemmän ja luo intuitiivisemman yhteyden sen välille mitä kuulet ja mitä pystyt kitaralla tuottamaan, kun erilaiset intervallit ja lickit, ja se miten ne tuotetaan, menevät pikkuhiljaa "takaraivoon". Yllättävän moni kokenutkin kitaristi menee ihan lukkoon, jos pyytää heitä soittamaan jonkun ihan yksinkertaisenkin melodian pelkästään "korvapohjalta" (ihan vaikka vaan Hyvää syntymäpäivää tms). Intuitiivista ymmärrystä intervalleista ja niiden tuottamisesta kitaralla kun ei vaan ole ikinä muodostunut jos kaikki on opeteltu ulkoa "visuaalisessa" muodossa. Vrt. laulaminen, jossa ainakin suurin osa harrastelijoista opettelee biisit korvakuulolta ja näin pikkuhiljaa oppii intuitiivisesti äänellään tuottamaan oikeat intervallit ja pystyy hyvin nopeasti hyräilemään perässä melkein minkä tahansa melodian.