Ongelma on siinä että riippuen mikrofoonista, huonolaatuinen mikrofooni peittää soiton yksityiskohdat mutaisuuden, kohinan. rätinän tai muun häiriön yms. alle ja tässä vaiheessa lähdesignaali ei kanna kaikkea soiton dataa mukanaan. Tällöin millään jälkikäsitelyllä ei enää saada menetettyä dataa takaisin.
Perinteisesti ampsimeissä, oikeissa vahvistimissa tai viimeistään pedali-ketjussa on noise gate jolla häiriötä saadaan vähennettyä tiettyyn pisteeseen asti. Ongelma on kuitenkin siinä että jos häiriötä on liikaa niin jossain vaiheessa nupin kääntäminen myötäpäivään alkaa leikkaamaan myös itse soittamista. Rocksmithissä taas on normaaliin soittamiseen nähden eri asetelma, koska kun Rocksmithissä soitat biisin niin tietokone ja softa tietää tarkalleen mitä soitat ja milloin mikäkin nuotti soi. Tämä antaa käytännössä rajattomasti mahdollisuuksia signaalin muokkaamiselle. Esim. jokainen riffi, nuotti jne. on voitu ennaltakäsin tallentaa studiossa 6/5 laitteistoilla, kitaralla ja sitten peli voi lennossa muovata pelaajan tuottamaa ääntä esitallennettua kohti jne.
Olen soitellut ilmaisilla plugineilla, Bias FX 2:lla, Tonebridgellä (Mac & iOS) ja Neural DSP plugineilla.
Kaikista eniten vaihtoehtoja on Bias FX 2:ssa vahvistimien, pedalien jne. suhteen, Tonebridge on suunnattu vastaamaan tietyn biisin tiettyä saundia missä se onnistuu, mutta muuten ääni on kauhea. Yksittäisessä Neural DSP pluginissa on vain pari vahvistinta, kajaria ja muutama pedali, mutta ne on yleensä tehty äärimmäisen huolellisesti ja ääni noissa on aikalailla kauttaaltaan reilusti edellä kaikkia kilpailijoita.
Bias FX 2 etuna on myös se että jengi jakaa biisi/soittaja/bändi-kohtaisia amp rig setuppeja, asetuksia jne. pilvipalvelun kautta joten voit vaikka napata "Mega Death Rust in Peace"-saundin ja alkaa soittelemaan ko. albumin biisejä:
Itse olen kuitenkin siirtynyt 100% Neural DSP soittamaan, koska ääni vain on yksinkertaisesti niin paljon edellä muita plugineja. Sanoisin että jos ominaisuudet ja monipuolisuus merkitsee eniten niin Bias FX 2 (tai Amplitube jne.) jos ääni merkitsee eniten niin Neural DSP.
Suosittelisin melkein ottamaan trial versiot noista ja kokeilemaan itse mistä tykkää eniten. Ainakin Neural DSP plugareille taitaa kaikille saada 14 päivän ilmaisen kokeilun ja muistaakseni Bias FX 2:stakin on demo olemassa.