Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
... en ikinä oppinut kunnolla hahmottamaan miten nämä eri komponentit vaikuttavat saundiin, joten homma meni aikalailla arvalla ja preseteillä....
...Less is more, sanovat, ja ainakin itsellä tämä piti 100% kutinsa ja soittaminen koki täydellisen renessanssin...
Boss oli itsellä joskus aikoinaan, ihan toimiva peli. Näissä muuten sama homma kuin kitaroissakin, Mnetin tori. Pedaalit kestävät käyttöä hyvin, käytettynä kannattaa ostaa. Mutta edelleen, jos olet aikeissa ostaa vahvaria tai kitaraa, ne ensin. Moni pedaali voi jäädä täysin turhaksi, kun löytyy mieluisa vahvari ja kitara.Minkähänlaista pedaalia kannattaa nyt metsästää?
Esim Thomannilta löytyy Bossilta tälläinen halvin: Boss GE-7 Equalizer – Thomann Suomi ja MXR: MXR 6 Band Equalizer Silver – Thomann Suomi
Boss oli itsellä joskus aikoinaan, ihan toimiva peli. Näissä muuten sama homma kuin kitaroissakin, Mnetin tori. Pedaalit kestävät käyttöä hyvin, käytettynä kannattaa ostaa. Mutta edelleen, jos olet aikeissa ostaa vahvaria tai kitaraa, ne ensin. Moni pedaali voi jäädä täysin turhaksi, kun löytyy mieluisa vahvari ja kitara.
Johdoissa on tosiaan eroja ja Fenderin johto (joka minulla on) on susi (uudet voivat olla parempia?), koska siinä on se pistoke (joka työnnetään kitaraan) surkean laatuinen maadoituksen osalta ja se vaikutttaa ääneen paljon ollessaan huonokosketuksinen. Muuten em. Fender-johto on/olisi kyllä ihan hyvä johto. Käytän modattuna niin, että maadoitus on varmistettu puolikkaita (jotka irtoavat toisistaan/ovat vain puskemalla kiinni) yhdistävällä kiinni juotetulla johdolla.Mikit liian korkealla ei välttämättä hyvä sekään ole, mutta...
Kuinka pitkä johto? Onko laadukas? Mitä pidempi ja paskempi, sitä enemmän se syö diskanttia. Fenderin johto esim. itsellä tuotti puuroa verrattuna Neutrikeilla varustettuun Cordialiin. 2-3m johtoa kannattaa kokeilla, jos on joku 5+m käytössä.
Onko bufferia? Ensimmäinen pedaali, jos ei ole fuzz tms., kannattaa olla pedaali, jossa on bufferi. Eli kitara > fuzz > bufferipedaali > muut. Esim. kaikissa Bossin pedaaleissa, ml. virityspedaalissa, taitaa olla Bufferi. Tone Tips: A Crash Course on Buffers
Kitaran potikat ja konkat voi olla väärän arvoiset tai paskaa. Kitaraan voi askarrella myös esim. treble bleedin, joka päästää enemmän diskanttia läpi myös alhaisemmalla volumella. Mikitkin voi olla susipaskat, mutta en niitä ekana epäilisi.
En usko, että puu- ja metallitavarasta tämä on kiinni, ellei satula ole kumia, talla muovia ja kielet kuparia. Jos siitä kuuluu akustisena korkeita taajuuksia, kyse on varmasti elektroniikkaongelmasta.
Ymmärrän kyllä että tässä tulee nyt neuvoja koko laidan täydeltä ja aloittelija menee herkästi sekaisin. Puhun kuitenkin kokemuksesta ja uskon, että moni pitkän linjan soittaja komppaa näkemystäni hyvästä lähtösoundista. Tärkeintä kuitenkin, ettei soittointo latistu ja sulla taitaa sen suhteen olla vielä asia kunnossa.Noh, toinen neuvoo EQ-pedaalia ja toinen kertoo uusi kitara ja vahvari eka Mä ajattelin nyt pedaalia kokeilla tähän kylkeen että muuttuuko se soundi. Pieni investointi. Kuitenkin tuo kitara ja vahvari ovat pidemmän harkinnan hankintoja aina. Nykyisillä kuitenkin pärjää ja kun saan kitaran säädettyä, ei se mutaisempi soundi vaikuta merkittävästi soittointoon tällä hetkellä.
Tossa on vaan se, että mikä on hyvä lähtösoundi on niin siitä kuulijan korvasta kiinni, elleivät laitteet muuten ole viallisia/ pieleen säädettyjä sekä soitatko vanhalla putkivahvistimella + pedaadeilla vaiko näillä uusilla mallintavilla joissa ne "pedaalit" ovat myös mallinnettuja.Ymmärrän kyllä että tässä tulee nyt neuvoja koko laidan täydeltä ja aloittelija menee herkästi sekaisin. Puhun kuitenkin kokemuksesta ja uskon, että moni pitkän linjan soittaja komppaa näkemystäni hyvästä lähtösoundista. Tärkeintä kuitenkin, ettei soittointo latistu ja sulla taitaa sen suhteen olla vielä asia kunnossa.
Kyllä toki jokaisen oma asiahan se hyvä soundi onkin. Tässä tapauksessa vaan olen koko ajan ollut aistivinani, että kitara ja vahvari eivät oikein meinaa soittajaa miellyttää riittävästi. Halusin tuoda vain esiin, että pedaalit ei vastaavissa tilanteissa ole välttämättä oikotie onneen.Tossa on vaan se, että mikä on hyvä lähtösoundi on niin siitä kuulijan korvasta kiinni, elleivät laitteet muuten ole viallisia/ pieleen säädettyjä sekä soitatko vanhalla putkivahvistimella + pedaadeilla vaiko näillä uusilla mallintavilla joissa ne "pedaalit" ovat myös mallinnettuja.
Kyllä toki jokaisen oma asiahan se hyvä soundi onkin. Tässä tapauksessa vaan olen koko ajan ollut aistivinani, että kitara ja vahvari eivät oikein meinaa soittajaa miellyttää riittävästi. Halusin tuoda vain esiin, että pedaalit ei vastaavissa tilanteissa ole välttämättä oikotie onneen.
Ihan rehellisesti sanottuna jos kitaran mikit on paskat eli koko signaalin lähde on jo valmiiksi pilalla niin siinä vaiheessa ihan sama vaikka laittaisi kymppitonnilla vahvistimia ja pedaleita niin ääni on kaikesta huolimatta aivan hirveä. Ehkä tulevaisuudessa jollain neuroverkolla/tekoälyllä voidaan ääntä parantaa tuollaisessa tilanteessa, mutta ei nekään mahdottomiin pysty kun kaapelista tulee rätisevää mono ääntä ja inputti on pääsääntöisesti huonoa.Mikkien ääntä muokataan nykyään monilla vahvistimilla elektronisesti, joten niiden äänen saa muutettua "haluamakseen".
Itsellä on Rocksmith ja jos pitäisi nimetä ehkä kaikista heikkolaatuisin soittosofta (jos sitä sellaiseksi voi kutsua) niin se olisi Rocksmith. Ääni on juurikin sellainen digitaalinen alkeellisen/synteettisen ampsimin ja neuvostoliittolaisen rätinäradion yhdistelmä. Siis joo kyllä Rocksmith osaa säätää "asetukset" vastaamaan biisiä. Toinen samanlainen on esim Ultimate Guitarin Tonebridge:Mikkien ääntä muokataan nykyään monilla vahvistimilla elektronisesti, joten niiden äänen saa muutettua "haluamakseen". Jos joku ei usko, hommaa Rocksmith peli/soiton opettelu ohjelma. Kyllä lähtee kitarastasi hienot äänet biisistä riippuen.
Kaikki pedaalit vaikuttaa soundiin, se on aivan varma. Ehkäpä tässä vaiheessa tosiaan ei kannata liian syviin vesiin lähteä, yritetään nyt vain saada into säilymään.Noh jos keppi on RGA42-BK ja vahvistimena toimii Roland Cube 40XL. Tekeekö pedaali tuohon väliin mitää taikatemppuja, itse en osaa tähä vastata
Sen mitä huomannut tuolla kitarakurssilla on Cube 80XL malleja ollut niin tässä vahvarissa kyllä ääni paranee hieman, etenkin kun olen myös toisella kitaralla soitellut, joka on nyt omalta osalta historiaa. Jäi edelliseen elämään. Ei alunperin ollut edes oma.
Piti siis kaivaa tuo vanha RGA42-BK pölyttymästä ja rueta rakentaa sen ympärille motivaatiota.
Se on aivan sama mikä mikki sulla on kunhan se vaan pystyy eroittamaan sen sähköisen singnaalin eli "nuotit" toisistaan. Jos sinulla on käytössäsi nykyaikainen hyvä mallintava vahvistin. Tietenkin, jos ne mikit eivät toimi OK sähköisesti niin sitten eri asia, koska se haittaa sitä sähköistä signaalia.Ihan rehellisesti sanottuna jos kitaran mikit on paskat eli koko signaalin lähde on jo valmiiksi pilalla niin siinä vaiheessa ihan sama vaikka laittaisi kymppitonnilla vahvistimia ja pedaleita niin ääni on kaikesta huolimatta aivan hirveä. Ehkä tulevaisuudessa jollain neuroverkolla/tekoälyllä voidaan ääntä parantaa tuollaisessa tilanteessa, mutta ei nekään mahdottomiin pysty kun kaapelista tulee rätisevää mono ääntä ja inputti on pääsääntöisesti huonoa.
Myönnät siis, että se ääni tehdään/voidaan tehdä ohjelmalla halutun kaltaiseksi eli homma on siitä vahvistimesta ja sen kaiuttimestista/sta riippuvainen, eikä niinkään siitä mikistä. Makuasia on sitten mikä kenenkin mielestä kuullostaa hyvältä ja kyllä se mikki vaikuttaa vähän siihen lähtöääneen (se vaan häviää siinä niitä "bedaaleja" mallinnettaessa).Itsellä on Rocksmith ja jos pitäisi nimetä ehkä kaikista heikkolaatuisin soittosofta (jos sitä sellaiseksi voi kutsua) niin se olisi Rocksmith. Ääni on juurikin sellainen digitaalinen alkeellisen/synteettisen ampsimin ja neuvostoliittolaisen rätinäradion yhdistelmä. Siis joo kyllä Rocksmith osaa säätää "asetukset" vastaamaan biisiä. Toinen samanlainen on esim Ultimate Guitarin Tonebridge:
Tuolta voi valita biisiä vastaavan pedalin jolloin esim. Van Halenin Aint Talkin' Bout Loven leadi kuulostaa lähes täydelliseltä EQ, gainin jne. suhteen mutta ääni fundamentaalisesti on aivan kammottavan synteettinen eikä vahingossakaan kuulosta oikealta kitaravahvistimelta.Tonebridge Gives You 1,000+ Classic Guitar Tones for Free
The free app makes it easy to recreate classic guitar tones on demand using an iPad.www.guitarplayer.com
Samaa mieltä, pääasia on että se soittohalu säilyy ja itsestä tuntuu kivalta. Muuten minäkin laittaisin eurot hyvään vahvistimeen. Monet keikoilla käyvät ovat huomanneet hyvät mallintavat kevyiksi kannellaKaikki pedaalit vaikuttaa soundiin, se on aivan varma. Ehkäpä tässä vaiheessa tosiaan ei kannata liian syviin vesiin lähteä, yritetään nyt vain saada into säilymään.
Mikä on QC? Ei liene mikään vanhan aikainen laadukas kohiseva putkivahvistin.Suoraan vaan QC jos raha ei ole ongelma. Ei tuu soundin kanssa ongelmaa ja liverigin kopiointi onnistuu varsin hyvin.
Minkähänlaista pedaalia kannattaa nyt metsästää?
Esim Thomannilta löytyy Bossilta tälläinen halvin: Boss GE-7 Equalizer – Thomann Suomi ja MXR: MXR 6 Band Equalizer Silver – Thomann Suomi
Mä nyt ääninauhurilla vedin pätkän: easyupload.io
Siis ihan sekasi soitin kaikkea huonolla menestyksellä.. Voimasoinnut nyt jäi pois melkeenpä.
Clean soundi ja extreme ovat oikeestaa ainoat jotka kuulostaa ihan hyvältä.
Must tuntuu et tuolla ääninauhotteella kuulostaa hieman paremmalta mitä se tulee ulos vahvistimesta.
Mikrofonit kuulostaa ainakin tuon pätkän perusteella ihan normaalilta. Ennemmin lähtisin ruuvaamaan saundia vahvistimesta paremmaksi. Koita löytää hyvä balanssi gainin ja volumen välillä, ja vältä liikaa trebleä ettei saundi meni ihan näkkäriksi.
Ei toi sun Cube niitä huonompia ole. Oletko yrittänyt säätää sitä mieleisekseni? Jos on mahdollista siirrä sitä eri paikkoihin huoneessasi tai toiseen huoneeseen. Tuossa ei tainut olla mahdollista laittaa toisten tekemiä vahvistin-bedaali yhdistelmiä? Se auttaisi ehkä sen sulle sopivan soundin löytämiseen. Kaiuttimen laadusta ei ole mitään tietoa.Raha on pieni ongelma nyt, tai ei muuten mutta kun tuli tää muutto ja hankintoja yllättävän paljon.
Kun ei viitsisi pedaalia ostaa vaan huomatakseen, että vahvistinkin olisi hyvä päivittää ja no sitten kitarakin. Eli jos ylläolevalla setillä lähtisi ääntä parantaa, olisiko sitten se vahvari iha ekana vaihtoon?
Aina voi ottaa sijoituksista pois tai luottoa pankilta. Lähtisin nyt kuitenkin "järkevästi" päivittää tätä settiä.
Ota toi keppisi mukaan ja mene eurotukun kanssa asiantuntevaan musiikkikauppaan antavat usein kokeilla heidän myymiään vahvistimia? Niissä on monesti ihan hyviä muusikoita myyjinäkin.
Tämän näytteen perusteella kokeilisin jotain säröpedaalia clean-kanavan kanssa. Ei tuossa nyt kuitenkaan mitään järkyttävää suttua kuulunut, satavarmasti jo soittotaitosi karttuessa osaat käsitellä särön määrää paremmin ja tätä kautta myös soundisi kehittyy "ilmaiseksi". Tartu tuohon SD-1 pedaaliin, pääset halvalla alkuun.Mä nyt ääninauhurilla vedin pätkän: easyupload.io
Siis ihan sekasi soitin kaikkea huonolla menestyksellä.. Voimasoinnut nyt jäi pois melkeenpä.
Clean soundi ja extreme ovat oikeestaa ainoat jotka kuulostaa ihan hyvältä.
Must tuntuu et tuolla ääninauhotteella kuulostaa hieman paremmalta mitä se tulee ulos vahvistimesta.
Ota se piuhasikin mukaan, niin päässenet vertaamaan senkin vaikutusta. Kaiutin on hyvin tärkeä lenkki siinä äänessä, tossa sun Cubessa on 10" ja isommissa kiraravahvistimissa on usein 12-15", vaikkakin koko sinänsä ei ole se laadun tae.Löytyy jotkut vanhat genelecit. Voisin kokeilla liittää niihinkin tuon. Joskus kokeilin noihi pelikuulokkeihin ja ääni oli niin surkea, että enemmänkin masensi kuunnella sitä
Mut tää ei edes käyny mielessä! Kitara kainaloon ja kauppaa kokeilee vahvareita. Teenpäs tämän viikonloppuna!
Mä nyt ääninauhurilla vedin pätkän: easyupload.io
Siis ihan sekasi soitin kaikkea huonolla menestyksellä.. Voimasoinnut nyt jäi pois melkeenpä.
Clean soundi ja extreme ovat oikeestaa ainoat jotka kuulostaa ihan hyvältä.
Must tuntuu et tuolla ääninauhotteella kuulostaa hieman paremmalta mitä se tulee ulos vahvistimesta.
Kuuntelinpa tämän ja omat mielijohteet asiasta, eli nyt hiukan takapakkia potikoiden vastusten, akustiikan, piuhojen yms. korkinhaistelun kanssa.
A) Soundi on paska =) Liikaa säröä ja perinteinen scooppi. Semmoinen särömössö. Rytmiä soitellessa tämän huomaa. Clean ihan ok, eli kaikki toimii kuin pitääkin.
B) Soittotatsi, mikä tulee vuosien saatossa tekee ihmeitä. Siinä samassa kun alkaa tajuamaan sen äänen muodostuksen periaatteita ja kädet alkaa toimimaan synkassa,
kieltein demppaus ja tiukka attack plektralla,.. Säilytä ihmeessä masiinasi ja muutaman vuoden päästä otat Rolandin esiin ja luikautat jotain juurikin tuolla soundilla,
niin huomaat ison eron.
Tästä edelleen tämä klassikko kun Satriani soittelee jonkun hepun walmart kitaralla ja jollain sysipaskalla peavey vahvarilla ja joku halpis multsari. Ei se huonosti vedä
ja kuulostaa jopa ihan itseltään
Kyllähän ton kuunteli, mutta ei tehnyt mieli heti uudestaan kuunnella. Joten on niillä laitteilla ja varsinkin niiden säädöillä iso merkitys. Mitä tohon soittoon tulee, niin harvassa on ne hemmot jotka jaksavat tuohon tasoon asti treenata ja sitä siinä ylläpitää, enkä tällä halua ketään masentaa.
Onneksi ei kaikkien tarvitse olla noin hyviä se riittänee, että soittaa niin hyvin ettei puoliso vähän ajan päästä sano. "Kiitos tää riittää mulle" sekä itse siitä pitää. Varsinkin kun huomaa oman soittotaidon kehittymisen, vaikkakin tuskallisen hitaasti tapahtuvaksi.
"This ability to recall is testament to a true labour of love, particularly with regard to gear. Long before he secured his JS signature models with Ibanez, Satriani armed himself with whatever guitars he could afford - even if that meant sacrificing tuning stability for the sake of functionality.
“For that particular record, I had two Kramer guitars. They were both Pacers and one was the white one that I had purchased in '84 or '82, and it was put together from parts at the Guitar Center,” he recalls. I'm just grateful that companies make guitars and they sell them for cheap for people don't have a lot of money. That's who I was at the time, and, so, it helped me out at a time when I needed it
“I bought it only because it had a first-generation Floyd Rose with no fine-tuners, and I was shunning that whole idea during the early '80s: I was a no wah-wah, no-vibrato bar kind of thing. But I picked it up anyway and eventually I realised that the thing was really great if you wanted to play out of tune all the time. [laughs] The guitar itself was always falling apart and [guitar tech] Gary Brawer was continually trying to fix it.
“But I had a connection with it, and that became the guitar that I used for my first EP and Not Of This Earth, and then Surfing. And by then I had purchased a second version of that Pacer that had just three single-coil pickups; it was even worse than the two-humbucker version that I had.
“It got limited use in the studio, and after the record was finished, the guitar was never used again. I still have it, but I don't know what to do with it. It's such a poorly constructed guitar, but it was inexpensive and I'm just grateful that companies do that. They make guitars and they sell them for cheap for people don't have a lot of money. That's who I was at the time, and, so, it helped me out at a time when I needed it."
Nykyään saa ihan älyttömän hyviä kitaroita jo reilulla parilla sadalla eurolla, kunhan menee isojen brändien ulkopuolelle, joissa maksat lähinnä siitä tarrasta lavassa. Noin muutenkin (sähkö)kitaramarkkinat on ihan puhdasta käärmeöljypuljausta, täynnä mitä villimpiä väitteitä viljeleviä veijareita, jotka häikäilemättä käyttävät hyväkseen ihmisiä, jotka kuvittelevat voivansa rahalla korvata harjoittelun.
Mikä on QC? Ei liene mikään vanhan aikainen laadukas kohiseva putkivahvistin.
Hyvä ratkaisu! Enpä ole hyvää metallisoundia kuullut noista Cubeista, varsinkin hevimpi riffittelysoundi on kamala. Tilutus ei ole niin soundikriittinen jos taidot on kunnossa kuten tuosta Satriani videosta kävi ilmi (soundihan siinä oli hirveä).Löytyy jotkut vanhat genelecit. Voisin kokeilla liittää niihinkin tuon. Joskus kokeilin noihi pelikuulokkeihin ja ääni oli niin surkea, että enemmänkin masensi kuunnella sitä
Mut tää ei edes käyny mielessä! Kitara kainaloon ja kauppaa kokeilee vahvareita. Teenpäs tämän viikonloppuna!
Joo kitaran säädöt jos on pahasti pilessä, soittohalut loppuu aika nopeasti. Tässä lähinnä tarkoitin sen "mallintavan" vahvistimen säätämistä, hyvänkin saa säätämällä kuullostamaan aivan karmealta. On se aloittelijallekin kivempi soitella, kun se vahvistimen perussoundi kuullostaa itselle hyvältä ja kirkasta ääntä soittaessa kuulee ne virheensäkin selvemmin. Eikä silti tappane niitä soittohaluja.Säädöillä on merkitystä soitettavuuteen. Soundeihin ei nyt sinänsä. Laitteiden merkitys on tosiasiassa aika pieni. Kuten tuossa aiemminkin on mainittu.
Täytyypä tutustua laitteeseen.Quad Cortex. Saman asian kyllä sitten ajaa esim. Fractalin kamat, Helixi tai Kemper. Tai hyvät plugaritkin, ilmaisversioinakin saatavina ihan pätevää kamaa. Jos siis digirigiä haluaa.
Tästä olen saamaa mieltä tärkeintä on, että tekee mieli tarttua siihen kitaraan ja alkaa soittamaan ja suo itselleen mahdollisuuden nauttia ja kehittyä soittajana.Ja kamojen kanssa on tosiaan tuo että ellei tän harrastuksen suola oo just se kamarunkkailu, niin sitten kannattanee hankkia sellaiset laitteet kun inspiroi just sua soittamaan. Ja harjoittelemaan. Siinä se oma soundi kehittyy, ja ajan mittaan sitten voi alkaa harkita kaikennäköisiä laiteostoksia halutessaan. Nykyaikana varsinkin kun ihan hinnat alkaen -kamat on ihan eri kertaluokkaa kuin joku 15-20v sitten, niin ihan peruskamoilla saa aikaan ihan pätevää soundia vaikka äänittelyyn jne.
Toi sun esimekki oli hyvä, jos vahvistimestani ei parempaa ääntä saisi, se kyllä mulle riittäisi (tai puolisolleni hoitaisi asian) tappamaan ne väheiset soittotuokiot
Ymmärrän pointtisi, itsekin (vaikka en kummonen soittaja olekaan) aloitin ullakolta löytyneellä akustisella kitaralla, jossa kielet n.4-5mm korkealla. Mutta ei todellakaan kauan mennyt kun kitara vaihtui. Nyt ei enää löydy sellaista paloa, että paskoilla vehkeillä viitsisi soittaa ja realistisena tiedän etten tasollesi edes jaksaisi harjoitella. Soittamisessa on kuitenkin tärkeintä, että itse kokee siitä saavansa hyvää fiiistä ja kamojen äänenlaatu on yksi osa sen saavuttamisessa.No jaa. Valitse kuka vain kitarasankari, niin todennäköisesti aloittanut paskoilla kamoilla mitkä äiti ostanut ja mieti uudelleen tarkemmin.
It's not the size of the dog in the fight, it's the size of the fight in the dog
Tottakai siis teknisesti olisi mahdollista vain tunnistaa kitaranviritin-tyylisesti mikä nuotti soitetaan ja sen jälkeen kokonaan pudottaa lähdesignaali pois ja uudelleengeneroida ääni digitaalisella/virtuaalisella kitaralla. Kukaan vaan ei tee eikä ole tehnyt tuollaista, koska tuosta ei ikinä saisi toimivaa ratkaisua. Ääni ei koskaan kuulostaisi aidolta, viivettä olisi hyvin todennäköisesti liikaa, nuotit tunnistettaisiin väärin huonoilla ja todennäköisesti jopa hyvilläkin mikeillä algoritmista riippumatta, bendaamiset jne. eivät toimisi. Ehkä tulevaisuudessa jos jokaiseen kieleen liitetään oman kaapeli ja saadaan 6 kanavaisella väylällä dataa kitarasta, voidaan (perinteiset) mikit jättää pois ja siirtyä kokonaan johonkin tuon tyyliseen ratkaisuun.Se on aivan sama mikä mikki sulla on kunhan se vaan pystyy eroittamaan sen sähköisen singnaalin eli "nuotit" toisistaan. Jos sinulla on käytössäsi nykyaikainen hyvä mallintava vahvistin. Tietenkin, jos ne mikit eivät toimi OK sähköisesti niin sitten eri asia, koska se haittaa sitä sähköistä signaalia.
En nyt tiedä mitä tarkoitat. Ääntä voi aina muokata oli se sitten mitä tahansa tai tuli se sitten mistä tahansa. Kuitenkin se muokattava ääni joka menee noiden virtuaalisten plugnien läpi on edelleen se lähdesignaali ja sille signaalille tehdään vain erilaisia muunto-operaatioita (delay, distorsion jne.) ja tällöin se lähdesignaalin laatu vaikuttaa aina kaikkeen ja on jokaisessa FX-ketjun vaiheessa mukana ja tulee lopulta ulos kajareista. Samoiten esim. jos laulat kunnollisella mikillä tai käytät jotain rätisevää logitechin OEM headsettiä on äänen muuntelusta ja käsittelystä huolimatta lopputulos kuraa jälkimmäisessä tapauksessa. Sitä ei mikään plugari tai vahvistin pelasta eikä voi pelastaa.Myönnät siis, että se ääni tehdään/voidaan tehdä ohjelmalla halutun kaltaiseksi eli homma on siitä vahvistimesta ja sen kaiuttimestista/sta riippuvainen, eikä niinkään siitä mikistä.
Ymmärrän pointtisi, itsekin (vaikka en kummonen soittaja olekaan) aloitin ullakolta löytyneellä akustisella kitaralla, jossa kielet n.4-5mm korkealla. Mutta ei todellakaan kauan mennyt kun kitara vaihtui. Nyt ei enää löydy sellaista paloa, että paskoilla vehkeillä viitsisi soittaa ja realistisena tiedän etten tasollesi edes jaksaisi harjoitella. Soittamisessa on kuitenkin tärkeintä, että itse kokee siitä saavansa hyvää fiiistä ja kamojen äänenlaatu on yksi osa sen saavuttamisessa.
Niinpä, se mun "parempi" eka akustinen Landola kitara (lehtien jakamisella tienattu ) on edelleen tallessa (tunnearvoa?) eikä se nyt enää niin hyvältä kuullosta, oiskohan vuosikymmenet vieneet siitä terän, soittettavuus kylläkin Ok.Mä kun aloittelin, niin kitarana oli Landolan nylonkielinen akustinen. Juurikin mallia kielet-korkealla yms. Pari vuotta sellaisella mentiin. Ja eipä sillä kielten korkeudella sinänsä väliä siinä vaiheessa ole kun ihan perusteista lähdetään. Silloin yleensä liikutaan siellä ihan alimmilla nauhoilla, opetellaan sointuja, käsien toimintaa, synkkaa yms. Persaus edellä puuhun mennään muutenkin jos eka kitara on täysin huippu tiluhirmukitara jolloin lähdetään ihan vääristä asioista liikkeelle. Vähän sama kuin tuossa heikoin lenkki signaaliketjun alkuvaiheessa, niin jos se tekniikka ei ole alunalkaen kunnossa, niin ei se miksikään muutu, on millainen luuttu tahansa.
Jonain kesänä sain jonkun sysipaskan Epiphonen ja vahvarin lainaan jostain koululta faijan kautta. Hyvin kului sekin kesä soitellessa. Varmaan kolme-neljä vuotta tosiaan soitin sillä Landolalla kunnes Espoosta tuli faijan kanssa haettua Ibanez Roadstar II RG440 käytettynä. Taisi 1800mk maksaa. Tajunnut siitä mitään. Hyvä kitara kyllä oli. Vahvariksi hain kesätyörahoilla Levytukusta Ibanezin IBZ10 vahvistimen. Semmoinen ampiaispesältä kuulostava laite. Joululahjaksi sain kummisedältä Boss SD-1 pedaalin enkä tajunnut miten niitä pitäisi käyttää yhdessä. Hirveää suhinaa/särinää, mutta tuli vain soiteltua.
Sittemmin lehtien jaolla teininä hankituilla rahoilla tuli haettua Zoom 7010 efektimasiinaa ja jotain pedaaleja ja tutustuttua näihin. Huonojahan nekin oli, mutta soittotaito oli parantunut koko ajan niin hommassa alkoi olla järkeäkin kun samaan aikaan alkoi tajuamaan asioita ja siinä vaiheessa on 5-6 vuoden päivittäisen soittelun tuloksena taidotkin oli karttuneet.
Lukioikäisenä tuli sitten tehtyä löytö, eli Keltaisen Pörssin kautta löysin lähikunnasta että myytiin "Ibanez Jem kukkamalli". Hinta 4200mk. Lainasin vanhemmilta pikkaisen rahaa ja hain tuon bussilla. Sillä mennään vieläkin ja tänä päivänä sen hinta varmaan olisi siellä 2000e paikkeilla. Zoom 7010/Ibanez vahvarit tässä vaiheessa vielä. Sittemmin tuli kaikenlaista vahvaria ja masiinaa hankittua ja myytyä ja hankittua ja myytyä...
No ei tässä nyt koko historiaa käydä läpi mutta itse vähän konservatiivinen siinä mielessä, että ns. paremmat kamat on hyvä ikäänkuin ansaita soittotaidon parantuessa. Perusjutut onnistuu millä vain ja perusteiden oppiminen. Niitä, ns. musikaalisuutta ja fraseerausta ja tekniikkaa ei saa rahalla eikä ne tule mukana laitteissa. Kappaleen soittamiseen sisältyy paljon muutakin kuin ne numerot viivojen päällä (tabulatuurit). Kaikki pienen pienet nyanssit ja tekniikkojen vaihtelut ja muut mitkä ei näy nuoteissa/tabulatuureissa, vaan tulee sieltä selkärangasta ja sormista tuhansien soittotuntien tuoman varmuuden myötä.
Jokaisella on se oma kivinen polkunsa näissä jutuissa. En itse kuvittelisi olevan mitään muuta jos tausta olisi jotain muuta. Yhtä takkuavaa kiroamista se ekat 8v olisi ollut, oli mitkä kamat tahansa. Se on soittoon käytetty aika, mikä ratkaisee. Kaikki muu on toissijaista.
Tarkoitin, että se mikkien "ääni" (sähkömagneettisen värähtelyn pieni ero) ei ole niin ratkaiseva sen lopputuloksen kannalta, kunhan se mikki (se sähköinen singnaalitie vahvistimelle ja kaiuttimille) on kunnossa. Sitä sitten voidaan ohjelmallisesti (perinteisen elektroriinkan sijasta) käsitellä koodarien taidoista riippuen.Tottakai siis teknisesti olisi mahdollista vain tunnistaa kitaranviritin-tyylisesti mikä nuotti soitetaan ja sen jälkeen kokonaan pudottaa lähdesignaali pois ja uudelleengeneroida ääni digitaalisella/virtuaalisella kitaralla. Kukaan vaan ei tee eikä ole tehnyt tuollaista, koska tuosta ei ikinä saisi toimivaa ratkaisua. Ääni ei koskaan kuulostaisi aidolta, viivettä olisi hyvin todennäköisesti liikaa, nuotit tunnistettaisiin väärin huonoilla ja todennäköisesti jopa hyvilläkin mikeillä algoritmista riippumatta, bendaamiset jne. eivät toimisi. Ehkä tulevaisuudessa jos jokaiseen kieleen liitetään oman kaapeli ja saadaan 6 kanavaisella väylällä dataa kitarasta, voidaan (perinteiset) mikit jättää pois ja siirtyä kokonaan johonkin tuon tyyliseen ratkaisuun.
En nyt tiedä mitä tarkoitat. Ääntä voi aina muokata oli se sitten mitä tahansa tai tuli se sitten mistä tahansa. Kuitenkin se muokattava ääni joka menee noiden virtuaalisten plugnien läpi on edelleen se lähdesignaali ja sille signaalille tehdään vain erilaisia muunto-operaatioita (delay, distorsion jne.) ja tällöin se lähdesignaalin laatu vaikuttaa aina kaikkeen ja on jokaisessa FX-ketjun vaiheessa mukana ja tulee lopulta ulos kajareista. Samoiten esim. jos laulat kunnollisella mikillä tai käytät jotain rätisevää logitechin OEM headsettiä on äänen muuntelusta ja käsittelystä huolimatta lopputulos kuraa jälkimmäisessä tapauksessa. Sitä ei mikään plugari tai vahvistin pelasta eikä voi pelastaa.
Kitarassa ääni lähtee vasemman (tai oikean) käden sormista ja plektrasta ja tulee ulos kajuttimista. Kaikki muunto mikä tapahtuu tuossa välillä vaikuttaa ääneen ja heikoin lenkki (oli se sitten missä tahansa vaiheessa ketjua) tulee myös ulos kajuttimista oli se sitten kielet, mikit, kaapeli, audio-interface, plugarit, kajarien kaapelit tai kajarit itse. Mitä aikaisemmassa vaiheessa ketjua heikoin lenkki on niin todennäköisesti myös sitä suurempi lopullinen vahinko.
Onkos täällä kokemuksia noista virtuaalivahvistinohjelmista?
AmpliTube 5 ja Amp Room kerää ainakin netissä kehuja. Kumpi parempi vai kenties joku ihan muu?
Lähinnä kuulokkeilla soittelu ajatuksena, mutta ihan kiva, jos sama softa löytyy myös pluginina, jos innostaa jotain tallennella.
Itse on nyt tullut soitettua klassista kitaraa viimeiset viisi vuotta. Jotenkin jaksaa innostaa aivan eri tavalla ja saan valtavasti mielihyvää siitä moniäänisestä soittotyylistä (karkeasti ottaen peukalolla bassot ja etu-/keski-/nimetön melodiat jos ei ole kaikille aivan tuttua). Sähkökitaralla piti aina laittaa biisi taustalle pyörimään ja soittaa päälle, kun muuten kuulosti tylsältä. Viime vuonna tuli kaivettua sähkökitara kaapista pitkän tauon jälkeen, mutta meni lopulta parin päivän jälkeen takaisin sinne. Ei vaan enää nappaa. Kitaran lukuisat eri soittotyylit ja äänimaailmat on mahtava rikkaus. Itsellä ei kuitenkaan enää ikävä miettimään mikkejä, efektejä tai vahvareita. Suosittelen jos alkaa "räminä" kyllästyttää.