Kitaran soittaminen

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 197
Pitkää soitellu vaan tekniikkatreenei ja satunnaisesti biiseistä erinäisiä kohtia mutta nyt sain pitkästä aikaa kipinää reenaa koko fear of the dark ilman soolo 2 ja 3 tosin. Kaksi tuntia putkeen pienellä hidastuksella biisin tahtii. Se on mahtavaa tuntea se flow ja kun pakko lopettaa ranne jumissa ja sormenpäät verellä (melkein). :)

Tuo kirves on varmaa iha ok vielä mut mitä vahvistanta kannattaa lähteä katsomaan jos haluan päivittää Roland Cube 40XL?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
559
Pitkää soitellu vaan tekniikkatreenei ja satunnaisesti biiseistä erinäisiä kohtia mutta nyt sain pitkästä aikaa kipinää reenaa koko fear of the dark ilman soolo 2 ja 3 tosin. Kaksi tuntia putkeen pienellä hidastuksella biisin tahtii. Se on mahtavaa tuntea se flow ja kun pakko lopettaa ranne jumissa ja sormenpäät verellä (melkein). :)

Tuo kirves on varmaa iha ok vielä mut mitä vahvistanta kannattaa lähteä katsomaan jos haluan päivittää Roland Cube 40XL?
Riippuu oikeastaan mitä hakee, jos haluaa kompaktia mallintavaa, eli hajutonta, mautonta ja sävytöntä(*oma mielipide kaikista mallintavista), niin esimerkiksi Bossin Katanaa kehutaan kovin, Jos varallisuus piisaa niin Kemper on päivän sana ja sille sitten sopivasti lisähärpäkettä tarpeiden mukaan. vanhempaa Kemperiä alkaa saamaan käytettynä jo johonkin hintoihin, mutta kalliita lie vieläkin.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 197
Riippuu oikeastaan mitä hakee, jos haluaa kompaktia mallintavaa, eli hajutonta, mautonta ja sävytöntä(*oma mielipide kaikista mallintavista), niin esimerkiksi Bossin Katanaa kehutaan kovin, Jos varallisuus piisaa niin Kemper on päivän sana ja sille sitten sopivasti lisähärpäkettä tarpeiden mukaan. vanhempaa Kemperiä alkaa saamaan käytettynä jo johonkin hintoihin, mutta kalliita lie vieläkin.
Kemper menee jo liian kalliiksi. Onko noista boss katana joku tietty mitä voisit suositella? Esim Katana 50/mk2 tai 100/mk2. Tosin tuo nykyinen vahvistin ei ole huono, mutta parhaan päivänsä nähny. Toimii hyvin mutta on 10v ollut käytössä, ajattelin josko sen uppais jo.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 549
Kemper menee jo liian kalliiksi. Onko noista boss katana joku tietty mitä voisit suositella? Esim Katana 50/mk2 tai 100/mk2. Tosin tuo nykyinen vahvistin ei ole huono, mutta parhaan päivänsä nähny. Toimii hyvin mutta on 10v ollut käytössä, ajattelin josko sen uppais jo.
Kivat aktiivipöntöt, audio interface ja plugarien matkaan vaan. Overloud TH-U, Softube Amp Room tms. Kyllä niissä on haju ja maku mukana ilman sitä pakonomaista tarvetta pitää helkkarinmoista meteliä, säästyy tilaa jne.

EI ole itsellä ollut oikeita vahvareita ikävä ollenkaan. Tai ehkä Gallien Kruegereita, mutta niissä mitään putkia ollut. Joskus käynyt kaverin luona luukuttamassa täysillä JCM800+4x12" mutta eipä siinäkään touhussa ole mitään järkeä. Esim. Softuben JMP 2203 on ihan yhtä mahtavan kuuloinen kotosalla pienillä volyymeill Marshall JMP 2203

EDIT: Ja lisätään vielä että overloud TH-U:n RigPlayer on vähän kuin Kemper softana, eli siihen löytyy paljon mukavia profiileja. Itse niitä ei pysty tekemään, mutta edukkaasti näitä välillä saa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
559
Eipä itsellä ole katanoista kokemusta, kuullut vain että kovasti porukka kehuu niitä. Eiköhän mikä vain ihan pienimpiä lukuunottamatta ole siedettäviä niin soundillisesti kuin äänenvoimakkuudellisestikin.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 204
Kivat aktiivipöntöt, audio interface ja plugarien matkaan vaan. Overloud TH-U, Softube Amp Room tms. Kyllä niissä on haju ja maku mukana ilman sitä pakonomaista tarvetta pitää helkkarinmoista meteliä, säästyy tilaa jne.

EI ole itsellä ollut oikeita vahvareita ikävä ollenkaan. Tai ehkä Gallien Kruegereita, mutta niissä mitään putkia ollut. Joskus käynyt kaverin luona luukuttamassa täysillä JCM800+4x12" mutta eipä siinäkään touhussa ole mitään järkeä. Esim. Softuben JMP 2203 on ihan yhtä mahtavan kuuloinen kotosalla pienillä volyymeill Marshall JMP 2203

EDIT: Ja lisätään vielä että overloud TH-U:n RigPlayer on vähän kuin Kemper softana, eli siihen löytyy paljon mukavia profiileja. Itse niitä ei pysty tekemään, mutta edukkaasti näitä välillä saa.
Mitenkäs paljon systeemisi maksaa? Se on totta, että harva noita isoja vahvistimia voi kotona minimitehoa suuremmalla pitää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 549
Mitenkäs paljon systeemisi maksaa? Se on totta, että harva noita isoja vahvistimia voi kotona minimitehoa suuremmalla pitää.
Sanoisin että ns. oikean kitaravahvistimen verran. Ihan ok aktiivikajarit käytettynä vaikka 200e, audiointerface omista tarpeista riippuen vaikkapa käytettynä 100e ja siihen softat päälle. Esim. Overloud TH-U Metal tällä hetkellä 49e ja siinä on Rig Player, johon näitä paketteja saa tällä hetkellä 19-29e hintaan.

Mulla Yamaha HS7:t kajareina ja kyllä niillä hyvin mielellään soittelee, eli ihan jotain 2" tötteröitä en suosittele.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Itsellä on Yamaha THR 30 II deskarivahvistin joka on kokoonsa nähden yllättävän hyvä ihan sellaisenakin. Käytän sitä kuitenkin pääsääntöisesti PC:lle audio interfacena jossa sitten saundin hoitaa Bias FX 2 ja ääni tulee tulee takaisin ja ulos THR 30 II kajarista.

Varmaan tyhjästä nyhjäisevälle suosittelisin kuitenkin jotain basic interfacea ja monitorointikajareita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 549
Itsellä on Yamaha THR 30 II deskarivahvistin joka on kokoonsa nähden yllättävän hyvä ihan sellaisenakin. Käytän sitä kuitenkin pääsääntöisesti PC:lle audio interfacena jossa sitten saundin hoitaa Bias FX 2 ja ääni tulee tulee takaisin ja ulos THR 30 II kajarista.

Varmaan tyhjästä nyhjäisevälle suosittelisin kuitenkin jotain basic interfacea ja monitorointikajareita.
Ja riippuu paljolti mitä harrastukseltaan haluaa. Bändihommiin pitää olla erilaiset jutut kuin jos nyhvää kotona nauhoitellen/soitellen, kuten minä =)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 339
Ja riippuu paljolti mitä harrastukseltaan haluaa. Bändihommiin pitää olla erilaiset jutut kuin jos nyhvää kotona nauhoitellen/soitellen, kuten minä =)
Bändihommissa kannattaa tosiaan muistaa arvostaa myös tovereitten aikaa, eli jos on tarkoitus soitella yhdessä, on usein parempi käyttää yhteistä aikaa myös siihen eikä pelkästään omien saundien ja ehektien säätelyyn ja kokeiluun. Tuskinpa tähän täällä ketään sortuu, muistutanpahan vain yleisesti kun tuli mieleen. Aika usein itse asiassa tulee tämä mieleen ja näyttäytyy sietämisen olemattomana keveytenä.
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 563
Ite oon soitellut viime aikoina Laney IRT studio putkivahvarilla. Himassa toimii kivasti kun tuon voi kytkeä suoraan koneeseen ja laittaa sieltä kaappimallit ja soitella sitten kuulokkeilla.

Treeniksellä voi sit laittaa vaan kaappiin 2x12 kaapin perään niin möykkää lähtee aivan riittävästi 15w:stä. Hyvät cleanit ja säröt rokista metalliin.

Tällä kaverilla oli hyvä demo

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
559
Ite oon soitellut viime aikoina Laney IRT studio putkivahvarilla. Himassa toimii kivasti kun tuon voi kytkeä suoraan koneeseen ja laittaa sieltä kaappimallit ja soitella sitten kuulokkeilla.

Treeniksellä voi sit laittaa vaan kaappiin 2x12 kaapin perään niin möykkää lähtee aivan riittävästi 15w:stä. Hyvät cleanit ja säröt rokista metalliin.

Tällä kaverilla oli hyvä demo

Mulla oli Laney Irt Pulse jonniin aikaa ja se oli aika hauska vehjes, oli nauhotusmahdollisuudet ja toimi pelkästään etusenakin, toki soundi oli lähinnä se yksi särö, mutta mitäs sitä muulla tekeekään :) tommosesta ort studiosta myös vähäsen kokemusta ja pitää sanoa että hintalaatusuhde melko kohdallaan ainakin hyvän kaapin kanssa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
634
Noissa tietokonepohjaisissa ratkaisuissa on etunsa, kuten monipuoliset soundit, äänityksen helppous, ei vie tilaa kuin vahvistimet, jne. Mutta joillekin voi tuntua että kynnys satunnaisen soittelun aloittamiseen on turhan korkea, jos pitää sitä varten käynnistää tietokone sekä DAW/plugarit yms. Ja fiilis on myös hieman erilainen soitettaessa aktiivikaiuttimilla, vrt. oikea vahvistin (vaikka mallintava olisi sekin). Itselläkin on kaikki tietokonepohjaiset systeemit (ja konekin on jo valmiiksi päällä jatkuvasti), mutta silti välillä toivoo että voisi vain ottaa kitaran käteen ja napsaista huoneen nurkassa olevan kombon päälle ja soitella menemään :D

Eli kannattaa miettiä myös tuolta kannalta, kun harkitsee ottaako mieluummin jotain Katanan tyylistä helppoa ratkaisua vai lähteekö panostamaan plugarimaailmaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 549
Noissa tietokonepohjaisissa ratkaisuissa on etunsa, kuten monipuoliset soundit, äänityksen helppous, ei vie tilaa kuin vahvistimet, jne. Mutta joillekin voi tuntua että kynnys satunnaisen soittelun aloittamiseen on turhan korkea, jos pitää sitä varten käynnistää tietokone sekä DAW/plugarit yms. Ja fiilis on myös hieman erilainen soitettaessa aktiivikaiuttimilla, vrt. oikea vahvistin (vaikka mallintava olisi sekin). Itselläkin on kaikki tietokonepohjaiset systeemit (ja konekin on jo valmiiksi päällä jatkuvasti), mutta silti välillä toivoo että voisi vain ottaa kitaran käteen ja napsaista huoneen nurkassa olevan kombon päälle ja soitella menemään :D

Eli kannattaa miettiä myös tuolta kannalta, kun harkitsee ottaako mieluummin jotain Katanan tyylistä helppoa ratkaisua vai lähteekö panostamaan plugarimaailmaan.
Harmi tosiaan kun kaikista plugareista ei ole standalone versioita. TH-U ehkä mulla eniten käytössä kun käynnistyy hetkessä ja se on muistissa, mitä edellisellä käyttökerralla ollut käytössä. Amplitube 5 on kanssa kiva, mutta käynnistys kestää ja palaa aina oletukseen käynnistettäessä.

Fiilis tosiaan on erilainen aktiivikaiuttimien ja ns. valmiin mikitetyn soundin kanssa kuin oikean vahvarin kanssa.

Kaapeleista ei tartte välittää myöskään jos haluaa tehdä villimpiä kokeiluja. Myöskin plugareiden graafinen UI on huomattavasti mukavampi kuin originaali LCD näyttö monissa oikeissa laitteissa. Kyllä mä mieluummin Eventiden H3000 plugaria käytän kuin alkuperäistä. Kuten myös vaikkapa Arturian Yamaha DX7:aa kuin alkuperäistä käyttöliittymää. Senhän takia kaikissa kasarin hiteissä oli samat DX7 soundit, kun alkuperäisen laitteen säätö oli kuin ydinfysiikkaa.
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 889
Kemper menee jo liian kalliiksi. Onko noista boss katana joku tietty mitä voisit suositella? Esim Katana 50/mk2 tai 100/mk2. Tosin tuo nykyinen vahvistin ei ole huono, mutta parhaan päivänsä nähny. Toimii hyvin mutta on 10v ollut käytössä, ajattelin josko sen uppais jo.
Käytin Katanaa 50w Mark I vuoden. Olen sen verran yksinkertainen ihminen että mua tuossa vitutti se että se pitää laittaa tietokoneeseen kiinni jos haluaa kaikki ominaisuudet. Myös oletuksena paneelissa olevat efektit ovat mitä ovat ja ne pitäisi tietokoneella vaihtaa omikseen.

Lopulta Katanan kanssa kävi niin että löysin yhden hyvän puhtaan kanavan ja käytin vain sitä. Pedaaleilla kaikki muokkaukset. En jaksanut juurikaan räpeltää Katanan softan kanssa.

Mä en jaksanu nähdä vaivaa ja aikaa opetella että olisin saanut Katanasta ulos hyvän soundista säröä tai muuta kuim cleniä.

Korvasin Katanan tälläisellä 1w Marshall putkivahvistimella. Tässä on parempi särö ilman mitään efektejä, mutta Katana vie voiton clean channelillä ja alustana pedaaleilla. Tykkään tosin enemmän nykyisen setupin yksinkertaisuudesta vaikka soundi ei olisikaan ihan niin hyvä.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 204
Käytin Katanaa 50w Mark I vuoden. Olen sen verran yksinkertainen ihminen että mua tuossa vitutti se että se pitää laittaa tietokoneeseen kiinni jos haluaa kaikki ominaisuudet. Myös oletuksena paneelissa olevat efektit ovat mitä ovat ja ne pitäisi tietokoneella vaihtaa omikseen.

Lopulta Katanan kanssa kävi niin että löysin yhden hyvän puhtaan kanavan ja käytin vain sitä. Pedaaleilla kaikki muokkaukset. En jaksanut juurikaan räpeltää Katanan softan kanssa.

Mä en jaksanu nähdä vaivaa ja aikaa opetella että olisin saanut Katanasta ulos hyvän soundista säröä tai muuta kuim cleniä.

Korvasin Katanan tälläisellä 1w Marshall putkivahvistimella. Tässä on parempi särö ilman mitään efektejä, mutta Katana vie voiton clean channelillä ja alustana pedaaleilla. Tykkään tosin enemmän nykyisen setupin yksinkertaisuudesta vaikka soundi ei olisikaan ihan niin hyvä.
Eikös tossakin saa laitettua haluamiaan vahvistin pedaali yhdistelmiä omiin muisteihin, jotka saa sieltä nopeasti haettua, taisi olla 4 eripaikkaa.
Mulla on vanha Mustang siinä on 100 erilaista ja ne voi vaihtaa tai muokata (säilytin sen Fuse-ohjelman), tietokoneella ehkä kätevämmin.
Toki se vaatii sitä viitselliäisyyttä (en taida kuulua itsekään tässä heihin) Valmiina noista 100:sta mulle oli 4-6 hyvää, niitä lähinnä tulee käytettyä ja vaihto onnistuu jalkakytkimillä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 549
Seuraavaksi Sex games teemat? en tosin muista oliko siinä mimmonen musiikki, lie nähnytkään kun kerran tjtn :D mutta mieleenpainuva kokemus nuorelle sällille :p
Varmasti joo :D Mä olen nyt näitä tehnyt mitä hyviä musiikkeja ollut näissä C64 lapsuudessa. Tuon lisäksi löytyy mun kanavalta Commando, Barbarian ja Ghosts 'n Goblins :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 549
Tästä nyt vielä tämmöinen uusi/vanha. Vanha biisi uudelleen nauhoitettu tabulatuurien kera. Kaljapäissään nämä laittaa nopeasti ulos kun jaksa nyhveröidä
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 514
Käytin Katanaa 50w Mark I vuoden. Olen sen verran yksinkertainen ihminen että mua tuossa vitutti se että se pitää laittaa tietokoneeseen kiinni jos haluaa kaikki ominaisuudet. Myös oletuksena paneelissa olevat efektit ovat mitä ovat ja ne pitäisi tietokoneella vaihtaa omikseen.

Lopulta Katanan kanssa kävi niin että löysin yhden hyvän puhtaan kanavan ja käytin vain sitä. Pedaaleilla kaikki muokkaukset. En jaksanut juurikaan räpeltää Katanan softan kanssa.

Mä en jaksanu nähdä vaivaa ja aikaa opetella että olisin saanut Katanasta ulos hyvän soundista säröä tai muuta kuim cleniä.

Korvasin Katanan tälläisellä 1w Marshall putkivahvistimella. Tässä on parempi särö ilman mitään efektejä, mutta Katana vie voiton clean channelillä ja alustana pedaaleilla. Tykkään tosin enemmän nykyisen setupin yksinkertaisuudesta vaikka soundi ei olisikaan ihan niin hyvä.
Mulla on Katana 100w plugareiden kaverina. Säädin yhden särösoundin ja yhden puhtaan siihen, ja kelpaa perustreeniin tai ideointiin todella hyvin. Äänitellessä ja biisejä tehdessä sitten plugarit on kätevämpiä ja taipuisampia.
Tuota Sparkia on kehuttu jos haluaa semmoisen välimallin mikä toimii styrkkarin tapaan mutta säätämistäkin löytyy halukkaille. Eikä maksa paljoa.
 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 889
Eikös tossakin saa laitettua haluamiaan vahvistin pedaali yhdistelmiä omiin muisteihin, jotka saa sieltä nopeasti haettua, taisi olla 4 eripaikkaa.
Valmiita "patcheja" saa tallennettua 4. Näiden lisäksi jokaiseen efektiluokkaan joka patchiin saa 3 vaihtoehtoa efekteille. Jos jaksaa softan kanssa kliksutella niin periaatteessa paneeliin saa kyllä kaiken mitä voi ikinä tarvita. Se on sitten eri asia miten muistaa mikä on missäkin. Pitäisi kyhäillä vielä tuon lisäksi joku lappunen mihin kaiken on laittanut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 549
Mitäs efektejä sulla on käytössä tossa kitarassa joka alkaa noin 20 sekunttia alusta? Onko käytössä myös kitaramikkien out of phase kytkentä? On itsellä vähän hakusessa millä tavalla tuon soundinen ääni tehdään.
Ihan tallamikillä taikka sitten kaulamikillä mennään.

Overloud TH-U ja siinä tämän näköistä
1640609808093.png


Ja sitten Eventiden Micropitch
1640609846041.png


.. josta menee Lead Gtr Busiin missä Kuassa Delay
1640609889830.png


ja Arturia REV Plate-140
1640609943543.png
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 549
jMenikin hankalemmax kun on noi micropitch, kuassa ja arturia o_O
No jaa, Delay ja Reverb nyt voi olla mitä vain mistä tykkää. Micropitchissä on omaleimaisuutensa, mutta monilla pitchsiftereillä saa samankaltaista aikaan. Lähinnä toi perussetti -9c/+9c ja stereolevitys.

Joskus Arturia tarjosi tuon kaiun ilmaiseksi ja tuo Kuassa ei tainnut maksaa kun 15e.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 549
Tuli kaivettua Amplitube 5:stä mukavaa Marshall ruttusoundia myös. Soitto on mitä on, mutta tosi mukava tuolla lailla älyttömäksi kompuroidulla soundilla soittaa. Edelleen, ei ole sinänsä ikävä oikeita vahvareita, kun pitäisi se 100W JCM800 olla täysillä
vastaavaan :D

 

ssg

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 889
Itse hain tänään Weber Mini Mass vaimentimen.

Vähän testailin tuossa enkä mitään merkittävää muutosta äänessä huomannut muuta kuin volyymin suhteen. Onpahan nyt enemmän varaa hienosäätää äänenvoimakkuus tilanteen mukaan sopivaksi. Voi vielä soitella illallakin ilman kuulokkeita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 549
Uuden vuoden kujeet ja tästä hyvää käden rannetreeniä. Itsehän en kykene tätä soittamaan kokonaisuudessaan :D
Esim. Battery on ihan kevyt tähän verraten kun siinä on sentään pientä ranteen lepuutusta aina välillä...

Amplitube 5 Diezel VH4 pauhaa EzDrummer2:n ja Modo Basson kanssa

 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 514
Uuden vuoden kujeet ja tästä hyvää käden rannetreeniä. Itsehän en kykene tätä soittamaan kokonaisuudessaan :D
Esim. Battery on ihan kevyt tähän verraten kun siinä on sentään pientä ranteen lepuutusta aina välillä...

Amplitube 5 Diezel VH4 pauhaa EzDrummer2:n ja Modo Basson kanssa

Hieno! Rässiäijällä pitää olla ranne kunnossa. Downpikkaus on se pahin puuduttaja ainakin mulla. Sellaisen ohjeen kuulin että paksu ja terävä pleku on rässiukkojen suosikki nopeaan sahaukseen. Ja mahd kevyt kosketus kieliin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
559
Kaikki Amplitube 5:n Mesat rivissä (+ bonus). Mukana myös uusi Mesa 2 collection
Höh ei edes expressiä :D Yllättävän isoja eroja ainakin softan perusteella kyllä, vaan kyllähän nuo varsinkin nuo yläkeskiäänivoittoset vähän jää elottomiksi, tai ainakin siltä se vaikuttaa kun luulee tietävänsä :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 549
Tämmönen clean rävellys sormilla. Ei hajuakaan mistä tuo melodia on pöllitty kun on niin tutun kuuloinen :D

 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
1 848
Micropitchissä on omaleimaisuutensa, mutta monilla pitchsiftereillä saa samankaltaista aikaan. Lähinnä toi perussetti -9c/+9c ja stereolevitys.
Vihdoin kerkesin tätäkin testaamaan. Tein tuplarouttauksen ja kumpaankin polkuun sitten pitch shifteri loppuun. Nuo pitch shifterit olivat näemmä avain onneen Amplitube 5 stand alone versiota käytettäessä.

Ja offtopiccina niin tuo Amplitube 5:n mixeri tai joku muu tuossa on kyllä pahuksen buginen. Siinä kun klikkailee niitä vaihe kytkimiä ja mutea eri mikeille bussille ja DI polulle, niin välillä ääni muuttuu ja välillä taas ei. Kaipa se on sitten realistista että mallinnetaan myös mixeripöytä joka välillä temppuilee :rage:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 549
Vihdoin kerkesin tätäkin testaamaan. Tein tuplarouttauksen ja kumpaankin polkuun sitten pitch shifteri loppuun. Nuo pitch shifterit olivat näemmä avain onneen Amplitube 5 stand alone versiota käytettäessä.

Ja offtopiccina niin tuo Amplitube 5:n mixeri tai joku muu tuossa on kyllä pahuksen buginen. Siinä kun klikkailee niitä vaihe kytkimiä ja mutea eri mikeille bussille ja DI polulle, niin välillä ääni muuttuu ja välillä taas ei. Kaipa se on sitten realistista että mallinnetaan myös mixeripöytä joka välillä temppuilee :rage:
Joo toi amplitube 5 mikseri on aika huono. Ja valitettavaa ettei voi tehdä stereo splittausta yhden vahvarin ja kahden kaapin välillä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 197
Vahvistinta jo huutelin, kiitos vastauksista. Se on työn alla. Eron myötä tuo parempi kitara jää exän lapselle, joten itselleni ajattelin katsoa uutta. Nykyinen on Ibanez RGA42. Tällä jo 10 vuotta ikää ja siitä lähtevä soundi on vähä meh. En tiiä saisko huollolla vähä paremmaksi, mutta tuo harrastus alkaa olemaan jo sen verran osa arkipäivää, että voisin tuon päivittää.

Mitä tulee soiteltua, noh rokkia ja metallia. Myös muitakin genrei. Kuitenkin treenit suuntautuu rokkiin tällä hetkellä pääasiassa. Harjoitukset tunneilla kallistuu rokimpaan suuntaan. Kitaran ulkonäöllä ei niin suurta merkitystä, mutta olisi ääni olisi laadukas. Toki siinä vaikuttaa vahvistin kyljessä myös. Nyt toimii Roland Cube 40XL, mutta päivitän sen. Riippuen uusista naapureista, että siirrynkö sitten tietokoneelle ja kuulokkeisiin, mutta mä vaan tykkään niin pirun paljon soitella vanhanaikaisesti.

Mä en oikein tiedä paljonko kitaraan kannattaa laittaa, mutta kai muutamalla satasella saa jo ihan kelpo kirveen? Mitä kannattaisi lähteä kattoo? Helppo olis kävellä toho musakauppaan ja kertoo kaverille, että paras kitara minkä saa 500€lla, mut ajattelin nyt täältä vähä tiedustella eka.
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 563
Vahvistinta jo huutelin, kiitos vastauksista. Se on työn alla. Eron myötä tuo parempi kitara jää exän lapselle, joten itselleni ajattelin katsoa uutta. Nykyinen on Ibanez RGA42. Tällä jo 10 vuotta ikää ja siitä lähtevä soundi on vähä meh. En tiiä saisko huollolla vähä paremmaksi, mutta tuo harrastus alkaa olemaan jo sen verran osa arkipäivää, että voisin tuon päivittää.

Mitä tulee soiteltua, noh rokkia ja metallia. Myös muitakin genrei. Kuitenkin treenit suuntautuu rokkiin tällä hetkellä pääasiassa. Harjoitukset tunneilla kallistuu rokimpaan suuntaan. Kitaran ulkonäöllä ei niin suurta merkitystä, mutta olisi ääni olisi laadukas. Toki siinä vaikuttaa vahvistin kyljessä myös. Nyt toimii Roland Cube 40XL, mutta päivitän sen. Riippuen uusista naapureista, että siirrynkö sitten tietokoneelle ja kuulokkeisiin, mutta mä vaan tykkään niin pirun paljon soitella vanhanaikaisesti.

Mä en oikein tiedä paljonko kitaraan kannattaa laittaa, mutta kai muutamalla satasella saa jo ihan kelpo kirveen? Mitä kannattaisi lähteä kattoo? Helppo olis kävellä toho musakauppaan ja kertoo kaverille, että paras kitara minkä saa 500€lla, mut ajattelin nyt täältä vähä tiedustella eka.
Ennen kuin lähtee kaupoille, kannattaa opetella tekemään nykyiseen keppiin perus huoltotoimenpiteet:
1. Kielten vaihto
2. Kaularaudan säätö
3. Tallan säätö (=kielten korkeus ja intonaatio)
4. Mikkien korkeuden säätö

Se voi olla että nämä asiat eivät ole uudessakaan kitarassa ihan optimaalisesti säädetty ja kun noi puut elää niin sitä säätöä saa tehdä ainakin pari kertaa vuodessa jos haluaa pitää tatsin hyvänä. Youtubesta löytyy paljon hyviä videoita ja noi on melko simppeleitä asioita millä saa parannttua omaa elämänlaatua. Toki sitten kun tietää mikä nykyisessä keihäässä on semmoista mikä rajoittaa omaa kehitystä niin on helpompi ostaa uutta ja parempaa. Toki saa sitä ostaa ja on kiva mutta se ei välttämättä ole oikotie onneen :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 549
Vahvistinta jo huutelin, kiitos vastauksista. Se on työn alla. Eron myötä tuo parempi kitara jää exän lapselle, joten itselleni ajattelin katsoa uutta. Nykyinen on Ibanez RGA42. Tällä jo 10 vuotta ikää ja siitä lähtevä soundi on vähä meh. En tiiä saisko huollolla vähä paremmaksi, mutta tuo harrastus alkaa olemaan jo sen verran osa arkipäivää, että voisin tuon päivittää.

Mitä tulee soiteltua, noh rokkia ja metallia. Myös muitakin genrei. Kuitenkin treenit suuntautuu rokkiin tällä hetkellä pääasiassa. Harjoitukset tunneilla kallistuu rokimpaan suuntaan. Kitaran ulkonäöllä ei niin suurta merkitystä, mutta olisi ääni olisi laadukas. Toki siinä vaikuttaa vahvistin kyljessä myös. Nyt toimii Roland Cube 40XL, mutta päivitän sen. Riippuen uusista naapureista, että siirrynkö sitten tietokoneelle ja kuulokkeisiin, mutta mä vaan tykkään niin pirun paljon soitella vanhanaikaisesti.

Mä en oikein tiedä paljonko kitaraan kannattaa laittaa, mutta kai muutamalla satasella saa jo ihan kelpo kirveen? Mitä kannattaisi lähteä kattoo? Helppo olis kävellä toho musakauppaan ja kertoo kaverille, että paras kitara minkä saa 500€lla, mut ajattelin nyt täältä vähä tiedustella eka.
Eipä ne soundit millään huolloilla sinänsä muutu. Enempi vaikuttaa soitettavuuteen. Mikkien vaihdolla sitten jotain pientä saa aikaan, muttei sekään mikään massiivinen muutos ole.

Käytettynä vain ostamaan. Jos Ibanez ollut ja tuntumaltaan/muodoltaan hyväksi havaittu, niin suosittelen niissä pysymään. Pari kertaa olen ohi stratomallin mennyt ostamaan ja vaihtoon menneet, kun ei muodot sopineet vaikka muuten kivoja pelejä (Les Paul & RR).

500€ saa vaikka mitä. Itse olen pääsääntöisesti kitaroistani maksanut 350-600e ja käytettyinä paria lukuunottamatta kaikki. Vaikka joku mieleinen 800e kepukka ja hieman etsii, niin saa varmaan noin puoleen hintaan. Itse myös suosin vanhoja malleja. Tällä hetkellä käytössä mallit vm. 89, 91 ja 98 lähinnä. Jotenkin paljon parempi fiilis kuin uusissa.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Vahvistinta jo huutelin, kiitos vastauksista. Se on työn alla. Eron myötä tuo parempi kitara jää exän lapselle, joten itselleni ajattelin katsoa uutta. Nykyinen on Ibanez RGA42. Tällä jo 10 vuotta ikää ja siitä lähtevä soundi on vähä meh. En tiiä saisko huollolla vähä paremmaksi, mutta tuo harrastus alkaa olemaan jo sen verran osa arkipäivää, että voisin tuon päivittää.

Mitä tulee soiteltua, noh rokkia ja metallia. Myös muitakin genrei. Kuitenkin treenit suuntautuu rokkiin tällä hetkellä pääasiassa. Harjoitukset tunneilla kallistuu rokimpaan suuntaan. Kitaran ulkonäöllä ei niin suurta merkitystä, mutta olisi ääni olisi laadukas. Toki siinä vaikuttaa vahvistin kyljessä myös. Nyt toimii Roland Cube 40XL, mutta päivitän sen. Riippuen uusista naapureista, että siirrynkö sitten tietokoneelle ja kuulokkeisiin, mutta mä vaan tykkään niin pirun paljon soitella vanhanaikaisesti.

Mä en oikein tiedä paljonko kitaraan kannattaa laittaa, mutta kai muutamalla satasella saa jo ihan kelpo kirveen? Mitä kannattaisi lähteä kattoo? Helppo olis kävellä toho musakauppaan ja kertoo kaverille, että paras kitara minkä saa 500€lla, mut ajattelin nyt täältä vähä tiedustella eka.
Itse palasin viime vuoden alussa harrastukseen n. 6v tauon jälkeen ja laitoin Ibanezin RGA42FM:n ensimmäiseksi kitaraksi. Se oli ihan jees näin aloittelevalle, mutta nyt loppuvuodesta kun alkoi "taidot" palautua niin ostin toiseksi kitaraksi ESP LTD Arrow-1000 Andromeda:n kaikilla herkuilla jossa on aktiiviset EMG 85/81, Floyd Rose etc:
1641812344012.png

Ibanez maksoi jotain 300e(?) ja ESP on noin 1200-1300e kirves eli hintaeroa on reippaasti, mutta niin on eroa myös äänessä ja laadussakin. En rehellisesti sanottuna pysty enää edes soittamaan tuolla Ibanezilla kun saundi on niin helvetin mutainen. En osaa kuitenkaan tarkalleen sanoa missä kohtaa menee se optimaalinen best bang for buck hinta kitaroissa, mutta yleinen konsensus tuntuu olevan että n. 1000e asti saa vastinetta ja sen jälkeen alkaa menemään enemmän tai vähemmän kermaperseilyksi.

Itsellä ei ole kokemusta, mutta Ola Englundin Solar kitarat ovat saaneet mainetta sillä että niissä olisi paras mahdollinen saundi hintaluokassa:

Toisaalta jos muuten tykkäät nykyisestä kitarasta niin ehkä mikkien vaihto parempiin voisi olla myös yksi vaihtoehto.
 

Laquel

This is where I get off.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 563
Mikkien korkeuden säädöllä saa kyllä ihan kohtuu isonkin vaikutuksen soundiin. Jos nyt ei ole ihan ruoska keppi niin kyllä se lähtökohtaiseti ei ole siitä kiinni jos soundi on huono.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 549
Ennen kuin lähtee kaupoille, kannattaa opetella tekemään nykyiseen keppiin perus huoltotoimenpiteet:
1. Kielten vaihto
2. Kaularaudan säätö
3. Tallan säätö (=kielten korkeus ja intonaatio)
4. Mikkien korkeuden säätö
+ Omat toimenpiteet kun uusi kitara mulle tulee, eli
1) Kunnon putsaus otelaudalle ja nauhoille. 0000-villalla ja nauhat tarvittaessa hienoilla papruilla vaikkapa pyyhekumin ympärillä
2) Kaulat saa usein ihan ronskin käsittelyn hiomapaperilla takapuolelta. Vihaan lakattuja tahmaisia kauloja
3) Kaulan shimmaus tarvittaessa. Monesta laitan jotain kaulataskuun niin että otelauta hieman ylempänä siellä kaulamikin vieressä.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Mikkien korkeuden säädöllä saa kyllä ihan kohtuu isonkin vaikutuksen soundiin. Jos nyt ei ole ihan ruoska keppi niin kyllä se lähtökohtaiseti ei ole siitä kiinni jos soundi on huono.
Itse kyllä vedin tuossa omassa RGA42FM mikit vaiheitain niin kauas kuin pystyin, mutta kyllä se muta on mutaa vaikka voissa paistaisi. Toisaalta jos ei ole koskaan soittanut laadukkailla aktiivisilla (tai passiivisilla) niin ehkä sitä parempaa ääntä ei osaa kaivata.

Edit: Tai vaihtoehtoisesti on aina soittanut hyvillä mikeillä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 197
Kiitos vastauksista. Tosiaan molemmat kirveet olleet Ibanezia. Ovat olleet ihan mukavia soitella ja muodonsa ansiosta pysyy myös aika hyvin sylissä. Toki ei mua haittaa vaihtaa valmistajaa ja mallia.

Tämä on siis vanha kitara: RGA42, tuo BK malli. Tosiaan soundi on aika mutainen, joten en tiedä kannattaako edes lähteä huoltamaan tuota. Jää sisustuselementiksi tai laitan kiertoon halvalla. Tästä pitäisi siis saada parempaa tilalle - mielellään paljo kirkkaampaa soundia. Ei toi mutainen soundi oikein nappaa soitella.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 197
Ennen kuin lähtee kaupoille, kannattaa opetella tekemään nykyiseen keppiin perus huoltotoimenpiteet:
1. Kielten vaihto
2. Kaularaudan säätö
3. Tallan säätö (=kielten korkeus ja intonaatio)
4. Mikkien korkeuden säätö

Se voi olla että nämä asiat eivät ole uudessakaan kitarassa ihan optimaalisesti säädetty ja kun noi puut elää niin sitä säätöä saa tehdä ainakin pari kertaa vuodessa jos haluaa pitää tatsin hyvänä. Youtubesta löytyy paljon hyviä videoita ja noi on melko simppeleitä asioita millä saa parannttua omaa elämänlaatua. Toki sitten kun tietää mikä nykyisessä keihäässä on semmoista mikä rajoittaa omaa kehitystä niin on helpompi ostaa uutta ja parempaa. Toki saa sitä ostaa ja on kiva mutta se ei välttämättä ole oikotie onneen :)
Alkuun ajattelin ulkoistaa nämä. Kielet menee omasta toimesta, mutta nuo muut vaatinee vielä harjoitusta. Voisin tehdä niin, että jätän tuon vanhan kitaran sittenkin seinälle tauluksi ja harjoittelen sillä noita säätöjä.

Eipä ne soundit millään huolloilla sinänsä muutu. Enempi vaikuttaa soitettavuuteen. Mikkien vaihdolla sitten jotain pientä saa aikaan, muttei sekään mikään massiivinen muutos ole.

Käytettynä vain ostamaan. Jos Ibanez ollut ja tuntumaltaan/muodoltaan hyväksi havaittu, niin suosittelen niissä pysymään. Pari kertaa olen ohi stratomallin mennyt ostamaan ja vaihtoon menneet, kun ei muodot sopineet vaikka muuten kivoja pelejä (Les Paul & RR).

500€ saa vaikka mitä. Itse olen pääsääntöisesti kitaroistani maksanut 350-600e ja käytettyinä paria lukuunottamatta kaikki. Vaikka joku mieleinen 800e kepukka ja hieman etsii, niin saa varmaan noin puoleen hintaan. Itse myös suosin vanhoja malleja. Tällä hetkellä käytössä mallit vm. 89, 91 ja 98 lähinnä. Jotenkin paljon parempi fiilis kuin uusissa.
Mistähän olisi hyvä tutkia näitä käytettynä? En ole koskaan ostanut kitaraa käytettynä vaan tuosta paikallisesta musaliikkeestä käynyt hakemassa, kaksi kertaa elämäni aikana. Uudempi ei mennyt omaan käyttöön, vaan soittelin sillä kunnes elämäntilanne vaatii nyt uutta itsellenikin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 549
Alkuun ajattelin ulkoistaa nämä. Kielet menee omasta toimesta, mutta nuo muut vaatinee vielä harjoitusta. Voisin tehdä niin, että jätän tuon vanhan kitaran sittenkin seinälle tauluksi ja harjoittelen sillä noita säätöjä.
Pyh, itse vain tekemään. Ei ne rikki mene paitsi jos jollain iskuporakoneella alat säätämään. Varsinkin joku kaularauta; väline kiinni ja vääntää sen verran mitä siirtyy yhdellä veivillä, tai vaikka kahdella, ja katsoo mitä tapahtuu. Kokeilee ja sitten kääntää takaisin ja katselee mitä silloin tapahtuu. Paskapuhetta ne että käännetään kärpäsen esinahan pituuden verran ja odotetaan seuraavaan täysikuuhun asti että asettuu. Vaikutus näkyy/tuntuu miltei saman tien.

Mikkien korkeus sama juttu. Ruuvari käteen ja vääntämään ja korvat hörölle.

Kiinteätallaisella intonaatio on helppo homma, vaikkakin vie hieman aikaa. Tarvitsee vain tarkan mittarin. Intonaatio on semmosita kompromissien etsimistä. Kitaraa ei saa vireeseen vaan pitää etsiä missä se on vähiten epävireessä.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
335
Alkuun ajattelin ulkoistaa nämä. Kielet menee omasta toimesta, mutta nuo muut vaatinee vielä harjoitusta. Voisin tehdä niin, että jätän tuon vanhan kitaran sittenkin seinälle tauluksi ja harjoittelen sillä noita säätöjä.



Mistähän olisi hyvä tutkia näitä käytettynä? En ole koskaan ostanut kitaraa käytettynä vaan tuosta paikallisesta musaliikkeestä käynyt hakemassa, kaksi kertaa elämäni aikana. Uudempi ei mennyt omaan käyttöön, vaan soittelin sillä kunnes elämäntilanne vaatii nyt uutta itsellenikin.
Älä ulkoista. Kun hieman teet noita huoltoja ja huomaat, mitenkä muutokset vaikuttaa soittamiseen, osaat jatkossa paremmin etsiä itsellesi sopivaa kitaraa. Jaa niin, rokin soittoon ainut oikea kitara on Gibsonin Les Paul Standard. Pyydän anteeksi kaikilta hevikeihäsmiehiltä.

Käytetyt kitarat löytyy Muusikoiden.net - Tori. Jos läheltä löytyy, ei muuta kun testaamaan. Kaupassa käyt testaamassa mieluisia ja sen jälkeen etsit käytettynä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
4 197
No piru. Minähän sitten harjoittelen kitaran huollot itse :) Mut eka tarvii sen kitaran! Täytyy rupee tutkimaan noita..
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 184
Viestejä
4 214 900
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Phaik

Hinta.fi

Ylös Bottom