Kitaran soittaminen

Itse kun joskus tein yhtä kitaraa (jäi puolitiehen) ihan nollista ja myös kaikenlaista isompaa maalailua sun muuta tehneenä lueskelin paljon ProjectGuitar.com -sivustoa.

Ja vielä mitä noihin teippauksiin ja häiriön poistoihin tulee, niin jos tosiaan kotosalla soittelee niin niihin tarvitse niinkään panostaa. Eli ihan perussetti riittää, kun kuitenkin volat hiljaisella ja kaiken pienen kohinan saa noisegatella pois. Single coilit nyt vaan hurisee, sille ei voi mitään. Mutta sekin riippuu soittosuunnasta ja gainin määrästä. Itse kun Stratolla soittelen, niin jos nauhoittaa niin pitää kääntää vain tuolia poispäin niin ei ota hurinaa näytöstä/tietokoneesta/naapurin telkkarista. Varmaan saisi sen pois teippailulla tai vaihtamalla mikit, mutta jaksa nähdä vaivaa kun kuulostaa hyvältä ja pienempi vaiva hiukan kääntää tuolia :D
Juu tää onkin vaan tällaista testailua uusia osia ootellessa. Menee vähän sille linjalle että ompahan ainakin kokeiltu niinku pilkkimiäs avannossa.
 
Potikat on metalli kauluksessa ja tallamikki on maadoitetussa tallassa kiinni mutta kaulamikki on akryylilevyssä kiinni niin siihen liimailin tausta puolelle tuota kupariteippiä.
Puuilon folioteippiä ei sitten kannata tähän tarkoitukseen ostaa, on alufolion väristä muoviteippiä eli sähköä johtamatonta. Tuon kupariteipin ostin Biltemasta ja on oikeeta tavaraa eikä mitään feikkiä.
Joo noi teipit on hyvä vastusmittarilla tarkistaa. Paistamiseen käytettävää foliotakin voi käyttää. Laittaisin sen potikkalevynkin siten, että se on ainakin jostain kohdin kiinni tossa maadoitetussa "kolossa" eli siitä tulee oikea häkki. Muistelen, että loisteputkista tuli myös joskus häiriöitä, nythän ne vähitellen jäävät pois.
 
Joo noi teipit on hyvä vastusmittarilla tarkistaa. Paistamiseen käytettävää foliotakin voi käyttää. Laittaisin sen potikkalevynkin siten, että se on ainakin jostain kohdin kiinni tossa maadoitetussa "kolossa" eli siitä tulee oikea häkki. Muistelen, että loisteputkista tuli myös joskus häiriöitä, nythän ne vähitellen jäävät pois.
Folion reuna nousee poteron kulman yli niin että potikoiden kauluslevy ja talla puristuu folioon kiinni.
 
Kaivoin esiin joitain omia wanhoja projekteja.

Tässä otelauta ostettu, Epiphonen rauta ja itse tehty runko ja kaula. Jäi vaiheeseen.
1616003830502.jpeg


Swirl maalailuja
1616003924738.jpeg

1616003943497.jpeg

1616003961218.jpeg


Poltettu ja petsattu. Jem 7VHW kaula
1616004024818.jpeg
 
1616004130786.jpeg


Tässä koitin tehdä röpelöpintaa
1616004362824.jpeg


On noita muitakin mutta kuvia en löydä nyt.

EDIT: Tämmönenkin
1616004605953.jpeg
 
Kaivoin esiin joitain omia wanhoja projekteja.

Tässä otelauta ostettu, Epiphonen rauta ja itse tehty runko ja kaula. Jäi vaiheeseen.
1616003830502.jpeg


Swirl maalailuja
1616003924738.jpeg

1616003943497.jpeg

1616003961218.jpeg


Poltettu ja petsattu. Jem 7VHW kaula
1616004024818.jpeg
Ylin ja alin oli mun suosikkeja. Jännä huomata itsestään, että on "kaavoihin kangistunut" eli jonhin verran "häiritsi" noissa keskimmäisissä, otelaudan osittainen maalaus.
 
1616004130786.jpeg


Tässä koitin tehdä röpelöpintaa
1616004362824.jpeg


On noita muitakin mutta kuvia en löydä nyt.

EDIT: Tämmönenkin
1616004605953.jpeg
Onhan noita muutama sulla tullut tehtyä :) . Tossa ylemmässä silmää miellytti kovasti toi potikoiden alustan osuus. Onko maalattu noin, vai heijastus kiiltävään pintaan? En teinnytkään, että mikkien suojuksia on ton värisenä.
 
Onhan noita muutama sulla tullut tehtyä :) . Tossa ylemmässä silmää miellytti kovasti toi potikoiden alustan osuus. Onko maalattu noin, vai heijastus kiiltävään pintaan? En teinnytkään, että mikkien suojuksia on ton värisenä.

Se on kuule ihan puuta tuo mikä on sotkettu maaleilla. Vähän niinkuin tuo keltamusta, ei mitään plektrasuojaa ollenkaan. Yleensä noissa swirlatuissa on läpinäkyvä pleksi heitetty päälle. Kts. JEM/UV

ibanez-universe-20th-01.jpg

Universe.jpg

Jem77gmc.jpg
 
Tarkoitin
#957 viestin keskimäistä kitaraa ja sen "pleksiosaa" potikoiden alla se on mun silmiin hienon näköinen tossa kuvassa.
Otelaudan kanssa toi yllä oleva "seepra" kuviotu kitara parani, mutta saattas vaatia vähän totuttelua.
Edelleen sitä "kaavoihin kangistustani". Mutta, jos tuon mukana saisin soittotaitosi juoksisin samantien hakemaan :)
Kuinkas kauan keskimäärin yhtä kitaraa tunneissa rakentelit?
 
Kaivoin esiin joitain omia wanhoja projekteja.

Tässä otelauta ostettu, Epiphonen rauta ja itse tehty runko ja kaula. Jäi vaiheeseen.
1616003830502.jpeg

Poltettu ja petsattu. Jem 7VHW kaula
1616004024818.jpeg
Nämä kaksi on mun suosikkia.
Vilkaisin Googlesta tuolla nimellä mikä oli parissa kuvassa ja sieltähän löytyi Face sivu jossa ilmeisesti sun hienoa kokoelmaa, ihan pirun hieno setti!
 
Nämä kaksi on mun suosikkia.
Vilkaisin Googlesta tuolla nimellä mikä oli parissa kuvassa ja sieltähän löytyi Face sivu jossa ilmeisesti sun hienoa kokoelmaa, ihan pirun hieno setti!

Jos meinaat noita hienoja värikkäitä vikasta postauksesta (joissa tuo Steeledge guitars teksti), niin ne on jonkun muun sivusto ja kitarat. Kunhan oli vain esimerkki.

Toi poltettu punertava oli kyllä hyvä peli. Lopulta heitin siihen kromiraudat kanssa. Duncan Invaderit mikkeinä. Oli kova peli kyllä.
 
Nämä kaksi on mun suosikkia.
Minun kanssa ja tossa ylemmässä näkee hyvin, että on sillä puulla paljonkin merkitystä, vaikka se mikin kautta kuuluvaan ääneen vaikuttaisi. Ad_Astra kertoi sen jättäneen kesken, miksiköhän? ois saanut siitä ainakin hienon näköisen kitaran.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä kommentti!
Otetaanko vähän sitä soittamistakin? Jos laittais vaikka hyviä sooloja. Voin heittää tästä ekan malliksi. Kun se strato ja sen soundikin on jo mainittu.



Aaron Marshallin soitanta ja varsinkin soolot on niin melodisia että harvinaisen helposti erottaa muista, ehkä tyylikkäin saundi uuden aallon kavereista



Heti kun taas oma kitara tulee laitettua normivireeseen (tai hommattua uusi skeba) niin rupean reenaamaan tota



Jason Richardson on aivan kipeä jäbä ja tämä on ehkä se paras osoitus siitä
 


Stevellä käsi paketissa niin teki tommosen pikku legatoharjotuksen ajankuluksi :D
 
Uudempaa skittaa vähä fixailtu ja kerranki uskalsi laittaa vahvistimeen gainia ja volaa niin oh boy kun soi ja kuulostaa hyvältä. Ainut vaan että kanssaolijoiden korvat vuotaa verta ja mun nykyisillä Kingstonin pelikuulokkeilla tuo kitara kuulostaa aivan surkealta kun kytken sen miun Roland 40XL vahvistimeen. Tarpeen mukaan kyllä ostan paremman vahvistimenkin jos siitä jää kiinni.

Kysmys kuuluukin, onko ehdottaa hyviä kuulokkeita kitaran soitteluun?
 
Uudempaa skittaa vähä fixailtu ja kerranki uskalsi laittaa vahvistimeen gainia ja volaa niin oh boy kun soi ja kuulostaa hyvältä. Ainut vaan että kanssaolijoiden korvat vuotaa verta ja mun nykyisillä Kingstonin pelikuulokkeilla tuo kitara kuulostaa aivan surkealta kun kytken sen miun Roland 40XL vahvistimeen. Tarpeen mukaan kyllä ostan paremman vahvistimenkin jos siitä jää kiinni.

Kysmys kuuluukin, onko ehdottaa hyviä kuulokkeita kitaran soitteluun?

Pääsääntöisesti kitaran soittaminen kuulokkeilla on aika hanurista. Eniten hanurista on soitella vahvistimien kuulokelähdöstä, kun niissä on usein vain se yksi ja sama vaihtoehto. Multiefekteillä/plugareilla sitä kaiutinmallia voi muutella ja saa myös mieleistään tilakaikua. Ilman mitään kaikuja on vähän kuin olisi korva kiinni vahvarin tötterössä. Joku näpsäkkä huonokaiku 5-10ms predelaylla toimii usein hyvin. Siihen vielä perään joku toinen kaiku, niin siinä ihan jees.

Toki kaikissa on eroja, joillain mukavampi soitella kuulokkeilla kuin toisilla. Esim. viimeinen hankinta, Mercuriall Euphoria on ihan perkuleen hyvän tuntuinen ja kuuloinen, oli kuuntelu millä vain.
 
Nyt meni vähän yli ymmärryksen tuo että kuulokelähdössä on vain yksi vaihtoehto?
Meinaatko ettei efektit, kaiut ja muut vahvarissa olevat äänen muokkaukset vaikuttais kuulokelähtöön?
 
Pääsääntöisesti kitaran soittaminen kuulokkeilla on aika hanurista. Eniten hanurista on soitella vahvistimien kuulokelähdöstä, kun niissä on usein vain se yksi ja sama vaihtoehto. Multiefekteillä/plugareilla sitä kaiutinmallia voi muutella ja saa myös mieleistään tilakaikua. Ilman mitään kaikuja on vähän kuin olisi korva kiinni vahvarin tötterössä. Joku näpsäkkä huonokaiku 5-10ms predelaylla toimii usein hyvin. Siihen vielä perään joku toinen kaiku, niin siinä ihan jees.

Toki kaikissa on eroja, joillain mukavampi soitella kuulokkeilla kuin toisilla. Esim. viimeinen hankinta, Mercuriall Euphoria on ihan perkuleen hyvän tuntuinen ja kuuloinen, oli kuuntelu millä vain.
Nyt meni vähän yli ymmärryksen tuo että kuulokelähdössä on vain yksi vaihtoehto?
Tarkoitatko ettei efektit, kaiut ja muut vahvarissa olevat äänen muokkaukset vaikuttais kuulokelähtöön?
 
Tavanomaisen vahvistimen kuulokelähdössä on jokin yksittäinen kaappimallinnus-kötöstelty (veikkaan pelkkää alipäästösuodinta), joka ei kuulosta mairittelevalta korviin. Mallintavissa taasen pääsee usein vaihtelemaan noita eri kaiutinmalleja jne.
 
Tavanomaisen vahvistimen kuulokelähdössä on jokin yksittäinen kaappimallinnus-kötöstelty (veikkaan pelkkää alipäästösuodinta), joka ei kuulosta mairittelevalta korviin. Mallintavissa taasen pääsee usein vaihtelemaan noita eri kaiutinmalleja jne.
Ahaa, selkis kun mulla on mallintava pikku Roland niin en tienny muusta.
 
Joo testasin tota, on todella herkkä virheille varsinkin tietyillä "vahvistimilla". Ja kyllä siinäkin pitää osata ja pienetkin virheet kuuluu. Joskus vaan tota käytetään lyhytaikaisesti.

Sitä en ole kokeillut, että laittaa tohon kunnon riittävän tehokkaan etuvahvistimen eteen. Luultavasti sekin vaatii opettelun
riittävän tasaiseen sormipainallusvoimaan.

Jatketaan nyt vielä tästä. Eli tekniikasta se on vain kiinni. Onnistuu ihan hyvin puhtaillakin soundeilla. Kaikilla boosteilla ja efekteillä korostetaan tekniikkaa. Ei niillä ole tarkoitus peittää huonoa tekniikkaa. Eikä ne siinä onnistukaan.
 
Varmaan joku muukin katellu Twitchissä Herman Li:n kanavaa erityisesti viime aikoina kun keräävät rahaa Jason Beckerin sairaalakuluihin ja huutokauppaavat hänen vanhoja kitaroita sun muuta ja vieraslista on ihan mieletön
EwAnjgEVoAIZo0O




Torstaina oli Alex Skolnick vieraana ja pakko sanoa että pesi kaikki edelliset ihan 100-0, aivan mieletön improvisoimaan ja Jazz tausta kuuluu todella tyylikkäästi soitossa. Ihan sama mitä tyyliä vetivät niin järkyttävän tyylikkäitä sooloja joka kerta, Hermanin ilmeet kerto paljon, itekki mulla oli välillä suu ammollaan että mitä se taas teki :)
 
Torstaina oli Alex Skolnick vieraana ja pakko sanoa että pesi kaikki edelliset ihan 100-0, aivan mieletön improvisoimaan ja Jazz tausta kuuluu todella tyylikkäästi soitossa.
Vaikka nykyisin Jazzia soittaakin, niin laskisin Testament -soittelut ennemmin metalli/heavy taustaan.
Harmi että tapahtuma näkyy vain Twitchissä. Ihan kiva vieraslista kyllä. Paria hemmoa itse kaipaisin ja olisivat Joe Satriani ja Zakk Wylde. Oikeat kitaristit sitten kuuntelee Tommy Emanuelia.
 
Vaikka nykyisin Jazzia soittaakin, niin laskisin Testament -soittelut ennemmin metalli/heavy taustaan.
Harmi että tapahtuma näkyy vain Twitchissä. Ihan kiva vieraslista kyllä. Paria hemmoa itse kaipaisin ja olisivat Joe Satriani ja Zakk Wylde. Oikeat kitaristit sitten kuuntelee Tommy Emanuelia.
Siis oletin että kaikki jotka tuon nimen tuntee tietää tottakai sen metalli taustan mutta kaikki ei välttämättä tiedä miehen Jazzailuja siksi niistä erikseen mainitsin. Edelleen soittaa Testamentissa muuten. Jos ei olisi Covidia niin Tommyn olisin nähnyt livenä viime vuonna.
 
Jep, tässä uusia mikkejä ootellessa vuorailin poterot kupariteipillä ihan vaan testauksen vuoks kun noilla rakennussarjan mikeillä antaa tietokone ihan hyvät hurinat kun vie kitaran siihen tarpeeksi lähelle.
Näyttäis yleismittarilla että teipin liimakin on sähköäjohtavaa kun plugin reiän reunasta teipistä mittasin tuonne kaulamikin poteron reunaan niin muutamaa ohmia näytti. Eli plugin runko maadoittaa kaikki noi kupariteipit eikä mitään lisäjohtohässäköitä, juotoksia ja ruuveja tarvita.
Ja uudet mikit on sitten vaan näitten kotimaisten putiikkien edullisempaa linjaa kun haluan kokeilla löytyykö niistä eroa tällaisen halpis rakennussarjan mikkeihin. Jos ei löydy niin sitten kokeillaan pykälää parempia.
20210316_191833_resized.jpg
Kylläpä vaikutti kuparifolion teippaamiset yllättävän paljon häiriöihin verrattuna aiempaan. Vaikuttaa varmaan uudet mikitkin kun ainakin soundit paranivat huomattavasti. Pistin kokeeksi myös uudet rosteri kielet niin nyt ei ihan tarkkaa selkoa saa mikä vaikutti mihinkin kun uusia muutoksia tuli niin paljon yhtäaikaa mutta onko sillä ny niin väliä kun suunta on ainakin selkeästi parempaan päin.
 
Kylläpä vaikutti kuparifolion teippaamiset yllättävän paljon häiriöihin verrattuna aiempaan. Vaikuttaa varmaan uudet mikitkin kun ainakin soundit paranivat huomattavasti. Pistin kokeeksi myös uudet rosteri kielet niin nyt ei ihan tarkkaa selkoa saa mikä vaikutti mihinkin kun uusia muutoksia tuli niin paljon yhtäaikaa mutta onko sillä ny niin väliä kun suunta on ainakin selkeästi parempaan päin.

Itse en ole kummoisia parannuksia saanut foliointien parantamisilla, mutta mikkien erot häiriöitten suhteen ovat kyllä olleet tuhatkertaista tms. luokkaa.
 
Kylläpä vaikutti kuparifolion teippaamiset yllättävän paljon häiriöihin verrattuna aiempaan. Vaikuttaa varmaan uudet mikitkin kun ainakin soundit paranivat huomattavasti. Pistin kokeeksi myös uudet rosteri kielet niin nyt ei ihan tarkkaa selkoa saa mikä vaikutti mihinkin kun uusia muutoksia tuli niin paljon yhtäaikaa mutta onko sillä ny niin väliä kun suunta on ainakin selkeästi parempaan päin.
Hienoa, että paranivat, vaihtuiko sinulla vahvistinasetukset. Aikoinaan kun ostin ekan mallintavan vahvistemeni, kirkkaan soundin ystävämä kirosin kun mikit kohisee liikkaa. Vasta myöhemmin tajusin, että se mallintaminen on niin tarkkaa, että mallintettavan vahvistimen kohinakin mallinnetaan. Ne vanhat putkivahvistimet kohiset ihan kiittettävästi se on osa niiden soundia.
 
Itse en ole kummoisia parannuksia saanut foliointien parantamisilla, mutta mikkien erot häiriöitten suhteen ovat kyllä olleet tuhatkertaista tms. luokkaa.
Häiriöt joihin kiinnitin huomiota ovat tietokoneestä lähtöisin kun olen treenaillut Yousician sovelluksella näytön edessä ja nekin häiriöt huomasi vain silloin kun piti käydä näpelöimässä näppäimistöä kitara kaulalla roikkuen.
 
Hienoa, että paranivat, vaihtuiko sinulla vahvistinasetukset. Aikoinaan kun ostin ekan mallintavan vahvistemeni, kirkkaan soundin ystävämä kirosin kun mikit kohisee liikkaa. Vasta myöhemmin tajusin, että se mallintaminen on niin tarkkaa, että mallintettavan vahvistimen kohinakin mallinnetaan. Ne vanhat putkivahvistimet kohiset ihan kiittettävästi se on osa niiden soundia.
Clean asetuksilla näitä kokeiluja testailin ja tietsikasta lähtöisin särinät ja suhinat joita kuulostelin.
 
Häiriöt joihin kiinnitin huomiota ovat tietokoneestä lähtöisin kun olen treenaillut Yousician sovelluksella näytön edessä ja nekin häiriöt huomasi vain silloin kun piti käydä näpelöimässä näppäimistöä kitara kaulalla roikkuen.

Läppärien antamat häiriöt ovat kyllä ikäviä, läppäreissäkin on kyllä suuria eroja tämän suhteen kuten on soittimien mikeissäkin ja vaikkapa vahvistimissa/comboissa. Harmillista kun monet vanhat muuten hyvät luottovehkeet saattavat juuri atk:n kanssa tuottaa ikäviä yllätyksiä.
 
Hienoa, että paranivat, vaihtuiko sinulla vahvistinasetukset. Aikoinaan kun ostin ekan mallintavan vahvistemeni, kirkkaan soundin ystävämä kirosin kun mikit kohisee liikkaa. Vasta myöhemmin tajusin, että se mallintaminen on niin tarkkaa, että mallintettavan vahvistimen kohinakin mallinnetaan. Ne vanhat putkivahvistimet kohiset ihan kiittettävästi se on osa niiden soundia.

Soitat minkä läpi vain, kohina ei ole mikään tavoiteltava asia. Putkivahvareissa (ei väliä onko uusi vai vanha) on ominaisuutena pieni päärä kohinaa, mutta se katoaa heti kun hieman hipelöi kieliä. Etuvahvistimien mallinnus on pitkään ollut hyvällä tolalla. Se on se päätevahvistin -särö sekä tilasoundi mikä tulee hieman perässä.

Mitä yleensäkin mallintaviin vehkeisiin tulee, niin yhdessäkään ei ole tullut vastaan yhtään käyttökelpoista presettiä. Monasti niissä on ihan liikaa säröä ja tungettu mukaan kaikki mitä löytyy masiinasta, oli tarvetta tai ei. Paras tapa on lähteä puhtaalta pöydältä, eli putsata slotti ihan tyhjäksi. Jos on minkäänlaista input -leveliä säädettävänä niin menee sen kanssa mieluummin pienemmälle. Näin on ns. headroomia säätää ja gain käyttäytyy enempi lineaarisena kuin on/off kytkimenä. Sitten hiljalleen tutustumaan miten eri vahvistimet käyttäytyvät ja reagoivat kitaran kanssa (kitaran volume ja tone käyttöön myös). Sitten lisämuljuttimia tarpeeseen, ei vain niiden olemassaolon vuoksi.

Plugareissa on se hyvä puoli kyllä, että monesti (itsekin kompastun tähän) käyttää liikaa gainia, joten sitten nauhoitteluvaiheessa, kun on rytmikitarat saanut valmiiksi, jatkan muokkausta. Esim. gainia pienemmälle ja lisää middleä ja kitarabussiin alapääfiltteriä jne. Pohjaton kanin kolo sekin on, eli mahdollisimman valmiilla soundeilla koitan nauhoittaa ja minimoida muokkaustarpeet.

Ja edelleen kehun tuota Mercuriall Euphoriaa. On aivan perkeleellisen hyvän kuuloinen. Jos vaan soundista tykkää, niin monipuolisempaa saa etsiä, kuten esikuvansakin Bogner Ecstasy B101. 3+1 kanavaa ja irtoaa Fender puhtaat, OD ja hitonmoinen särö. Ehkä ensimmäinen mulla mihin ei kaipaa mitään boostia eteen.

No miltä se alkuperäinen Bogner Ecstasy kuulostaa? Tämän sanotaan olevan paras esimerkki sinisestä kanavasta
 
Soitat minkä läpi vain, kohina ei ole mikään tavoiteltava asia. Putkivahvareissa (ei väliä onko uusi vai vanha) on ominaisuutena pieni päärä kohinaa, mutta se katoaa heti kun hieman hipelöi kieliä. Etuvahvistimien mallinnus on pitkään ollut hyvällä tolalla. Se on se päätevahvistin -särö sekä tilasoundi mikä tulee hieman perässä.

Mitä yleensäkin mallintaviin vehkeisiin tulee, niin yhdessäkään ei ole tullut vastaan yhtään käyttökelpoista presettiä. Monasti niissä on ihan liikaa säröä ja tungettu mukaan kaikki mitä löytyy masiinasta, oli tarvetta tai ei. Paras tapa on lähteä puhtaalta pöydältä, eli putsata slotti ihan tyhjäksi. Jos on minkäänlaista input -leveliä säädettävänä niin menee sen kanssa mieluummin pienemmälle. Näin on ns. headroomia säätää ja gain käyttäytyy enempi lineaarisena kuin on/off kytkimenä. Sitten hiljalleen tutustumaan miten eri vahvistimet käyttäytyvät ja reagoivat kitaran kanssa (kitaran volume ja tone käyttöön myös). Sitten lisämuljuttimia tarpeeseen, ei vain niiden olemassaolon vuoksi.

Plugareissa on se hyvä puoli kyllä, että monesti (itsekin kompastun tähän) käyttää liikaa gainia, joten sitten nauhoitteluvaiheessa, kun on rytmikitarat saanut valmiiksi, jatkan muokkausta. Esim. gainia pienemmälle ja lisää middleä ja kitarabussiin alapääfiltteriä jne. Pohjaton kanin kolo sekin on, eli mahdollisimman valmiilla soundeilla koitan nauhoittaa ja minimoida muokkaustarpeet.

Ja edelleen kehun tuota Mercuriall Euphoriaa. On aivan perkeleellisen hyvän kuuloinen. Jos vaan soundista tykkää, niin monipuolisempaa saa etsiä, kuten esikuvansakin Bogner Ecstasy B101. 3+1 kanavaa ja irtoaa Fender puhtaat, OD ja hitonmoinen särö. Ehkä ensimmäinen mulla mihin ei kaipaa mitään boostia eteen.

No miltä se alkuperäinen Bogner Ecstasy kuulostaa? Tämän sanotaan olevan paras esimerkki sinisestä kanavasta

Joo aika vähiin on, mullakin tehdasmallinnuket jääny ehkä sadasta viittä tulee käytettyä.
Hienon kuuloinne kitata tossa, vaikka paljon tossa on siitä soittajastakin mukana.
 
Läppärien antamat häiriöt ovat kyllä ikäviä, läppäreissäkin on kyllä suuria eroja tämän suhteen kuten on soittimien mikeissäkin ja vaikkapa vahvistimissa/comboissa. Harmillista kun monet vanhat muuten hyvät luottovehkeet saattavat juuri atk:n kanssa tuottaa ikäviä yllätyksiä.
Juu ja kun on kyseessä vielä aika mojovalla powerilla ja jäähyllä varustettu entisaikojen pelikone! Mutta nyt kun häiriöt stoppas kupariteippauksiin niin jotain meni varmaan kohilleen.
 
Juu ja kun on kyseessä vielä aika mojovalla powerilla ja jäähyllä varustettu entisaikojen pelikone! Mutta nyt kun häiriöt stoppas kupariteippauksiin niin jotain meni varmaan kohilleen.
Etkös sinä juurikin vaihtanut ne mikitkin...?
 
Omasta kokemuksesta läppärit aiheuttavat paljon vähemmän mahdollisia häiriöitä äänikorttiin tai kitaran mikrofoneihin. Pöytäkoneissa on usein voimakas virtalähde, ja lisähäiriöitä voivat antaa mm. prossutuuletin ja näytönohjain. Edellisen pöytäkoneen kanssa en saanut sitä millään sijoitettua niin etteikö häiriöitä olisi ollut jossain. Nykyinen kone taas on nauhotellessa aivan hiirenhiljaa. Vanhan läppärin kautta häiriöitä saa ihan etsiä.

Tuota oman laitteiston häiriöherkkyyttä voi helposti testata kitaran kanssa, kun vie mikrofoneja eri laitteiden viereen, kokeilee eri kulmia jne. Hyvähän nuo mahdolliset häiriöt on pyrkiä korjaamaan, koska se on aika hermoja raastavaa, jos nauhotellessa täytyy aina kääntyä 135:n asteen kulmaan, että saa hyvää jälkeä aikaiseksi :)
 
Etkös sinä juurikin vaihtanut ne mikitkin...?
Joo, vaihdoin mikit kanssa ja uskon itsekin että ne vaikuttivat varmaan vielä enemmän kun foliointi mutta en sitäkään turhana pidä. Koko pitkän työurani elektroniikan kimpussa touhunneena kokemusta on monenlaisten laitteiden häiriönsuojauksesta. Tässä rakennussarja kitissä valmis johdotuskin oli toteutettu suojaamattomilla johdoilla niin silloin tuo foliointi merkitsee enemmän. Jos vielä tulee toinen projekti aloitettua niin siihen teen johdotuksen itse ja suojatulla piuhalla.
 
Toi meikäläisen hopeahkon värinen Jem on kyllä hiljaisin kitara ikinä. Plektrasuojus tuossa on metallia, eli vaikuttanee asiaan. Varjopuolena siinä, että mikkivalitsinta kun käyttää, se kuuluu tosi kovalla semmoinen metallinen klonksahduns. Tämä siis tietty kun ei soita. Soiton aikana kuulu mitään.
 
Torstaina oli Alex Skolnick vieraana ja pakko sanoa että pesi kaikki edelliset ihan 100-0, aivan mieletön improvisoimaan ja Jazz tausta kuuluu todella tyylikkäästi soitossa. Ihan sama mitä tyyliä vetivät niin järkyttävän tyylikkäitä sooloja joka kerta, Hermanin ilmeet kerto paljon, itekki mulla oli välillä suu ammollaan että mitä se taas teki :)

Mä en nyt lähde tähän kuka pesee kenet hommaan mukaan, mutta siitä olen ihan samaa mieltä että hieno soittaja on Skolnick, thrashmenoissa Friedmanin kanssa kummatkin sellaisia, että soiton tunnistaa heti ja linjat eivät niitä kaikkein perinteisimpiä. En ole ihan hirvittävästi miehen jazzsoittoa kuunnellut, mutta kehuja kerää silläkin puolella, yllätys yllätys. Joehan tuotakin kaveria on opettanut, aikanaan :)

]
 
Viimeksi muokattu:
Voisin mennä ihan tuohon paikallisee kysymään, mutta kai näissäki eroja: Tarvis kaksi kipaletta seinätelineitä kitaroille ja sitten nuottitelineen. Ehdottaa hyviä ja edullisia?
 
Monesti sitä luulee keksineensä jotakin todella originaalia, mutta hetken päästä jo epäileekin, että oliko tää sittenkin jotain Frusciantea tai muuta mitä on jo kuullut.

Joka tapauksessa viime aikoina Studio One 5 Pro vaihtunut Reaperiin ja VST:iden tilalla pelkkä Mooer GE200. Mooerin lisäksi WH10V3 ja SDRUM käytössä.
 
pistetääs nyt yksi turhakevideo kitaran potikoista eli the guitar doctor alias Wills easy guitar

potikoiden lisäksi oppii englanninkielistä kiroilua ja toisten mollaamista. Youtube subtitlet jos pistää päälle niin huomaa että f-sanat suodattuu hyvin. S-sanat pääsevät joissakin muodoissa läpi ja retarded myös.
 
pistetääs nyt yksi turhakevideo kitaran potikoista eli the guitar doctor alias Wills easy guitar

potikoiden lisäksi oppii englanninkielistä kiroilua ja toisten mollaamista. Youtube subtitlet jos pistää päälle niin huomaa että f-sanat suodattuu hyvin. S-sanat pääsevät joissakin muodoissa läpi ja retarded myös.

Joskus sanottiin lapsille, että tollaselta pitää pestä saippualla suu. Jos oikein ymmärsin, ton Toneen logaritminen ja Volumelle lineaarinen potikka, olikos tossa jotain muuta? Aika vähän minusta sävy tolla tonepotikalla muuttuu. Enemmän konkat ääneen vaikuttaa.
 
Joskus sanottiin lapsille, että tollaselta pitää pestä saippualla suu. Jos oikein ymmärsin, ton Toneen logaritminen ja Volumelle lineaarinen potikka, olikos tossa jotain muuta? Aika vähän minusta sävy tolla tonepotikalla muuttuu. Enemmän konkat ääneen vaikuttaa.

En oikein tiedä mitä ajattelisi tuosta videosta. Logaritmisia potikoita käytetään voluumin säädöissä juuri sen takia, että ihmisen korva on logaritminen...
 
En oikein tiedä mitä ajattelisi tuosta videosta. Logaritmisia potikoita käytetään voluumin säädöissä juuri sen takia, että ihmisen korva on logaritminen...
Kävin nyt kattomassa Seymour duncanin sivuilla ja katsoin schematiccia yhden humpparin ja yhden vola säätimen raapustuksessa. Siinä mainittiin audiotaper eli videota vastaan. Mutta tuohan varmaan riippuu tuosta piirin kokonaisuudesta. Lisätään tone mukaan, niin käyttäytyy sitten kokonaisuudessa eri tavalla.

Mutta jos potikan tyypin valinta riippuu kytkennästä, niin silloinkin tuo video on väärin, kun julistaa asiaa vain yhdeltä kantilta. Tosin voi olla että Seymour & Duncanin kytkentäkaaviossa oli virhe.
 
Jaahas kun muutkin spoilaa kitaroitaan, niin pitää laittaa yksi oma modaamakin joukkoon, pari kuukautta tää on nyt mulla ollut ja mikä ärsyttävintä, niin ehkä paras soundisin ja soitannallisin kitara ikinä sekä tuo ulkonäkö. Tän piti olla vaan proggis mihin upotan noita ylimääräsiä osia ja pistän myyntiin, mutten todellakaan tiedä raaskinko :D
 

Liitteet

  • ltdfinaalissa.jpg
    ltdfinaalissa.jpg
    1,8 MB · Luettu: 81
Jaahas kun muutkin spoilaa kitaroitaan, niin pitää laittaa yksi oma modaamakin joukkoon, pari kuukautta tää on nyt mulla ollut ja mikä ärsyttävintä, niin ehkä paras soundisin ja soitannallisin kitara ikinä sekä tuo ulkonäkö. Tän piti olla vaan proggis mihin upotan noita ylimääräsiä osia ja pistän myyntiin, mutten todellakaan tiedä raaskinko :D
Ai ai ku on nätti!
Tuo on se malli mikä on suunnitelmissa tehä sit ku oon oppinu rakentamaan ja soittammaan kitaroita. Ny vasta opetellaan molempii.
 
20210327_210308.jpg
Tulihan se nyt sit kumminkin alotettua uus rojekti kun tuli lunastettua se laina ESP ja pikkuvahvari itelle. Mattamusta kanttireunanen ESP oli niin tylsän näkönen että jotain sille pitää ny tehä.
20210104_170928.jpg
 
20210327_210308.jpg
Tulihan se nyt sit kumminkin alotettua uus rojekti kun tuli lunastettua se laina ESP ja pikkuvahvari itelle. Mattamusta kanttireunanen ESP oli niin tylsän näkönen että jotain sille pitää ny tehä.
20210104_170928.jpg
Jos olisi mun, niin vetäisin tuon mustan överiksi, eli mustaa petsiä otelautaan (hankalaa, mutta kannattavaa), mikit johonkin kokonaan peitettyihi nmustiin kappaleisiin, kaikki rauta mustaksi jne... Saahantuosta paljon muutakin, mutta sen verta tylsis lähtökohta, että melki vaatisi teippausta tai uudelleenkäsittelyä, jos meinaisi saada iloisempaa ilmettä :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 672
Viestejä
4 492 045
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom