Keskustelua yliskaalaustekniikoista ja frame generaatiosta Nvidia Dlss, Amd Fsr, Intel Xess, Lossless Scaling

Itsellä nätyttää indyn kohdalla nvidia apin valikok tälle:

1738419765241.png


Miksiköhän RR ja FG kohdat harmaana lukittuna...
 
Itsellä nätyttää indyn kohdalla nvidia apin valikok tälle:

1738419765241.png


Miksiköhän RR ja FG kohdat harmaana lukittuna...
FG:lle syyn löytää ihan palaamalla aiempaan valikkoon ja painamalla pientä i -symbolia, eli tarkoitettu ainoastaan 50-sarjalle pakottamaan 3x ja 4x päälle:

1738420110677.png

RR en osaa sanoa eikä ole Indyä asennettuna, CP77 antaisi kyllä vaihtaa (korttina 3080).
 
Indyynhän tulee päivitys helmikuussa. Samassa päivityksessä dlss4 juttujen lisäksi myös rtx hair.

DLSS 4 advancements include the new Super Resolution, Ray Reconstruction, and Multi Frame Generation, and they're coming in February.
[.quote]
 
Kokeilin Nvidian DLAA:ta tänään kun ensimmäistä kertaa on näytönohjain joka kykenee siihen tarpeeksi tehokkaasti. Aika pahat haamuilut reippaassa liikkeessä. DLSS:llä kuva on niin pehmeä ettei se häiritse niin paljoa, mutta tuo DLAA:n haamuilu pisti niin pahasti silmään että oli heti pakko ottaa se pois.
 
Kokeilin Nvidian DLAA:ta tänään kun ensimmäistä kertaa on näytönohjain joka kykenee siihen tarpeeksi tehokkaasti. Aika pahat haamuilut reippaassa liikkeessä. DLSS:llä kuva on niin pehmeä ettei se häiritse niin paljoa, mutta tuo DLAA:n haamuilu pisti niin pahasti silmään että oli heti pakko ottaa se pois.
Tuoreella pelin DLSS-tiedostolla?
 
Kokeilinpa itsekin uutta DLSS:ää ja näyttäähän se pirun hyvältä. Cyberpunkissa ja Witcherissä ero natiiviin oli olematon ja kuva pysyi liikkeessäkin hyvänä. Alan Wake 2 näytti muuten hyvältä, mutta taskulampun keilassa oli artifakteja. Aika hyvin jaksoi väliaikainen RTX 3060 1440p-resoluutiollakin tuon ansiosta. Toki Natiivi -> DLSS Performance ei tuplannut FPS:ää, vaikka resoluutio puolittui. Ilmeisesti tuo uusi DLSS myös syö suorituskykyä jonkun verran vanhoilla korteilla.

Nyt on vielä vahvemmin fiilis, että AMD:n pitää iskeä FSR 4:llä kunnolla ja ennen kaikkea tuoda se ainakin jossain muodossa vanhemmille korteille. Jos esim. RX 7000 -sarjan omistajien pitää tyytyä nykyisiin ratkaisuihin, jätetään heidät käytännössä jälkeen. Monissa peleissä on edelleen 2022 julkaistu FSR 2.1 tai 2.2 ja samalla esimerkiksi Alan Wake 2 tarjoaa vihreän leirin korteille DLSS 4:ää. FSR 3.1:n Frame Generation toimii sentään oikein hyvin, mutta skaalausta ei oikein kärsi pitää päällä. Intel XeSS + FSR 3.1 tai FMF2 Frame Generation on toki yksi vaihtoehto, mutta ei sekään uudelle DLSS:lle pärjää.
 
Mahtaako fsr 2.x versioihin saada noin vaan päivitettyä edes uutta versiota vaikka AMD kuinka haluaisi. Ne ovat käsittääkseni binäärissä eikä vaihdettavissa. Tai siis tietty kaikki vaihdettavissa on, mutta tarvitsee sitten peli kehittäjältä tukea. FSR 4 kyllä päivittyy kaikkiin 3.1 tukeviin.

Toki tuohon joku FSR modi löytyy, mutta se kait kierrättää dlss -tuen kautta tuon jotenkin.
 
Mahtaako fsr 2.x versioihin saada noin vaan päivitettyä edes uutta versiota vaikka AMD kuinka haluaisi.
Tuo yliskaalaus varmaan teoriassa onnistuisi DLL hookilla samalla tavalla kuin noi pelin modit tekevät, mutta en oikein jaksa uskoa, että AMD laittaisi tuohon kauheasti resursseja. Frame generointi ei tuolla "helpolla" tavalla onnistu, kun se vaatii sitten enemmän syötteitä (toki modaajat ovat näitäkin tehneet)
 


Nvidian ajurpohjainen frame generation Motion Smoothing ei toimi peleissä jos se pitää sinne Nvidian ohjelmaan erikseen laittaa. Kuvanlaatu ilmeisesti hiukan parempi kuin Lossless Scaling 3.0.

Motion Smoothing pitää testatessa laittaa päälle/pois ja sitten käynnistää peli uudelleen enemmänkin testaamisen kannalta ongelma, jos sen vain laittaa päälle ja toteaa että on hyvä kompromissi niin sitten sen voi jättää päälle.

Tosiaan erityisesti käyttöliittymän jutut ei näillä ohjelma&ajuripohjaisilla toimi niin hyvin vaan niissä tulee artefakteja kuvaan joita ei välttämättä ole peleissä jotka natiivisti tukee vaikkapa Fsr/Dlss/Xess frame generaatiota joissa frame generaatio saa enemmän dataa generaation tueksi.
 


Nvidian ajurpohjainen frame generation Motion Smoothing ei toimi peleissä jos se pitää sinne Nvidian ohjelmaan erikseen laittaa. Kuvanlaatu ilmeisesti hiukan parempi kuin Lossless Scaling 3.0.

Motion Smoothing pitää testatessa laittaa päälle/pois ja sitten käynnistää peli uudelleen enemmänkin testaamisen kannalta ongelma, jos sen vain laittaa päälle ja toteaa että on hyvä kompromissi niin sitten sen voi jättää päälle.

Tosiaan erityisesti käyttöliittymän jutut ei näillä ohjelma&ajuripohjaisilla toimi niin hyvin vaan niissä tulee artefakteja kuvaan joita ei välttämättä ole peleissä jotka natiivisti tukee vaikkapa Fsr/Dlss/Xess frame generaatiota joissa frame generaatio saa enemmän dataa generaation tueksi.
Tuon Smooth Motionin (ei Motion Smoothing) suurin ongelma on, että se on toteutettu hookilla sovellukseen. Toimii vain NVIDIAn whitelistatuissa peleissä, ei tue ulkopuolisia overlay-settejä (kuten RivaTuner jne) ja voi triggeröidä huijauksenestot.
AMD Fluid Motion Frames on täysin näkymätön sovellukselle ja toimii kaikilla DX11/12/Vulkan/OpenGL peleillä ilman kysymyksiä (ja DXVK:n kautta periaatteessa myös DX9/10)
 
AMD Fluid Motion Frames on täysin näkymätön sovellukselle ja toimii kaikilla DX11/12/Vulkan/OpenGL peleillä ilman kysymyksiä (ja DXVK:n kautta periaatteessa myös DX9/10)
Kyllä, tämä itselleni mukava yllätys kun myös kahdella eri emulaattorilla pelaillut, kummankin kanssa nätisti toimi, viimeeksi ShadPS4:en kanssa. Ja mikseipä toimisi kun noin laaja tuki.
 



Tuon Smooth Motionin (ei Motion Smoothing) suurin ongelma on, että se on toteutettu hookilla sovellukseen. Toimii vain NVIDIAn whitelistatuissa peleissä, ei tue ulkopuolisia overlay-settejä (kuten RivaTuner jne) ja voi triggeröidä huijauksenestot.
AMD Fluid Motion Frames on täysin näkymätön sovellukselle ja toimii kaikilla DX11/12/Vulkan/OpenGL peleillä ilman kysymyksiä (ja DXVK:n kautta periaatteessa myös DX9/10

Toivon mukaan pelin/huijauksenesto kehittäjät ovat tietoisia tuosta. Taisi olla niin että Nvidialla oli kiire saada toteutus tehtyä eivätkä tehneet sitä siksi kunnolla jotta tukisi ns kaikkia pelejä ja että ei olisi vähän tuollainen purkkaviritys.

Tosin eikö esim RivaTuner toimi myös hookilla sovellukseen ja ei ole ainakaan lähiaikoina aiheuttanut huijaksenesto sovellusten sekoilua?
 
Itse en ainakaan mitään arvokkaampaa virtuaalikrääsää sisältävää tiliä laittaisi tuon varaan, kun menneisyydestä löytyy näitä keissejä.
Tuossa jutussa onneksi pelinkehittäjät totesivat että kun Amd korjaa ajurinsa niin he poistavat näiden ihmisten bannit.

Muistaakseni Amd korjasi ajurit ja bannit peruttiin ihmisiltä, toki onhan se epävarmuus tosi raastavaa varmasti jos bannit tulee näytönohjaimen ajurin käytöstä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 033
Viestejä
4 621 838
Jäsenet
75 955
Uusin jäsen
Attentiini

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom