Keskustelua yliskaalaustekniikoista ja frame generaatiosta Nvidia Dlss, Amd Fsr, Intel Xess, Lossless Scaling

Itsellä ainakin kaikki UE5 pelit (kuten nuo sinun esimerkit) kärsii epäselvistä tekstuureista ja suoranaisesta epätarkasta kuvasta ja sumeudesta varsinkin liikkeessä, kun käytössä on 1440p reso. Oli käytössä DLSS tai ei. Uusimpana esimerkkinä Avowed mikä näyttää ihan järkyttävältä parhaillakin grafiikka-asetuksilla ilman erillistä terävöitystä. Vastaavaan ongelmaan en muilla pelimoottoreilla ole törmännyt.

Liittyy ehkä UE5:n huonoon toteutukseen allokoida videomuistia jotenkin dynaamisesti ja liian vähän. En tiedä saisiko tuota käytetyn muistin määrää nostettua jollain komennolla pelimoottorin .ini -tiedostoon.
Taitaa monissa vaan olla TAA defaulttina päällä, josta tuo sumeus tulee.
 
Tämä osuus ei kyllä pidä paikkaansa. Blurri on vähentynyt niissä helpommissa paikoissa, mutta edelleen taustat mössöntyvät kun niiden edessä liikkuu tavaraa ja esim. Stalker 2:n tai Black Myth Wukong in metsissä ja pusikoissa saa katsella aikamoista suttua liikkeessä kun näkymä on harvaa kerrosta kerroksen perään.

Muuten tuo DLSS 4 on aika suuri harppaus juuri tekstuurien tarkkuuden säilymisen kannalta. Ei se tarkempi ole kuin natiivi, mutta näyttää siistiltä.
UE5 sumeus ja suttuisuus voi johtua myös SW Lumenista ja sen liian epätarkasta säteenseurannasta. Siitä tulee ainakin sellaista kihisevää pikselimössöä STALKER2 pelissä.
 
UE5 sumeus ja suttuisuus voi johtua myös SW Lumenista ja sen liian epätarkasta säteenseurannasta. Siitä tulee ainakin sellaista kihisevää pikselimössöä STALKER2 pelissä.
Se tosin koskee vain joitain kohtia. Se ei tee kaikista tekstuureista sellaisia rtx suttuja. Kyseinen efektihän on jollain tasolla olemassa kaikissa rtx peleissä, oli käytössä lumen tai ei, kun säteitä ei nykyraudalla mitenkään voi ampua tarpeeksi.

Stalkerissa ihan kaikki tekstuurit ovat sumeita TAA ja defaultti DLSS/DLAA moodeilla, mutta ei natiivina tai DLSS 4 kanssa.

Eikö TAA ole kuitenkin pois päältä jos DLAA/DLSS on käytössä?
Myös DLAA/DLSS sumeuttaa ja ne ovatkin vain kehittynyt versio TAA:sta. DLSS 4 vähentää suttua aika paljon, mutta ei se kaikkea poista.
 
Tein tuollaisen sliderilla toimivan kuvavertailun Avowedista. Vaihdoin ennen vertailua pelin DLL-filun uusimpaan. Kuvat myös spoilerissa, mutta foorumi pienentää kokoa.
1440p "natiivi":
Avowed native Epic.png


1440p DLSS Quality:
Avowed DLSS Quality Epic.png


1440p DLSS Quality terävöityksellä:
Avowed DLSS Quality Sharpen 1.4 Epic.png
Resoluutiona 3440x1440 ja asetuksina parhaat Epic grafiikat, RT off, motion blur off. Kuvat "natiivi", DLSS Quality ja DLSS Quality + terävöitys.

Kuvat on JPG-laatuisia (tuonne ei PNG kelvannut), mutta niistä kyllä näkee hyvin kuinka järkyttävän huonolta tuo "natiivi" eli ilmeisesti TAA näyttää UE5:llä, pelihän on kuin 20 vuoden takaa. DLSS Quality näyttää jo paremmalta, mutta aika huonolta sekin. Erillisellä terävöityksellä päästään jo lähes samalle tasoille kuin muilla pelimoottoreilla (omien kokemuksien perusteella). VRAMia olisi 16GB, mutta peli hyödyntää alle 9.

Liikkeessä kuva sumenee edelleen tuolla terävöitykselläkin, vaikka motion blur on pois päältä...
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
269 018
Viestejä
4 649 570
Jäsenet
76 364
Uusin jäsen
steppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom